abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210577816
twitter
  zaterdag 9 september 2023 @ 11:56:16 #62
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210577843
quote:
De beving had een kracht van 6.8 op de schaal van Richter, volgens het Amerikaans seismologisch instituut USGS. Volgens de Marokkaanse seismologische dienst had de beving een kracht van 7.2 op de schaal van Richter.
pi_210577850
Die van Agadir kan ik mij herinneren. Dat was groot!
Oh kijk, staat hierboven: 15.000 mensen overleden.

Precies in dit gebied hebben wij gereisd van Marrakesh naar woestijn tot aan kust via Taroudent en Agadir naar Essouira.
Zulke aardige mensen ontmoet in de kashba’s, in de steden.
Er ligt volgens mij ook een stuwmeer in het gebied ten zuiden van Marrakesh.
pi_210577878
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 september 2023 10:29 schreef Hyperdude het volgende:

[..]
Die was ongeveer 2 EUR waard toen :'(
Nee. Destijds was 1 euro iets meer dan twee gulden.

Ik denk dat er vanuit Nederland nu ook snel iets gedaan gaat worden gezien de grote Marokkaanse gemeenschap die hier woont
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zaterdag 9 september 2023 @ 12:01:18 #65
485843 crew  Jippie
pi_210577909
Vreselijk zo'n aardbeving, ik wens iedereen met familie of vrienden daar heel veel sterkte!
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 9 september 2023 @ 12:16:27 #66
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_210578130
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 september 2023 11:56 schreef AnneX het volgende:
Die van Agadir kan ik mij herinneren. Dat was groot!
Oh kijk, staat hierboven: 15.000 mensen overleden.

Precies in dit gebied hebben wij gereisd van Marrakesh naar woestijn tot aan kust via Taroudent en Agadir naar Essouira.
Zulke aardige mensen ontmoet in de kashba’s, in de steden.
Er ligt volgens mij ook een stuwmeer in het gebied ten zuiden van Marrakesh.
U kunt zich een aardbeving van 1960 herinneren? Toch apart wat een totaal andere leeftijd sommige users toch hebben dan je - zonder enige reden - had gedacht :@

Maar damn, dit voelt een beetje als Turkije/Syrië, waar het ook in de eerste halve dag richting de 1000 kroop...maar dat stopte maar niet ;(
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_210578200
Punt is dat de beving zich in een relatief arm, relatief onbereikbaar en relatief oud gebied heeft voorgedaan. Met name de bergdorpjes daar zijn vrij geisoleerd. En de huizen of gebouwen zijn daar heel oud en slecht gebouwd.Dit is ook de reden waarom er relatief veel schade is in bijv. de historische binnenstad van Marrakech.
Allah Al Watan Al Malik
  zaterdag 9 september 2023 @ 13:01:30 #68
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_210578469
Lees net dat Nederland hulp heeft aangeboden maar dat er nog geen verzoek vanuit Marokko is. Gok dat de leden van dat USAR team al op stand-by staan en dat er al wat logistieke pre-planning aan de gang is.

Ik weet niet of de Marokkaanse overheid dit zelf af kan? Hoop voor de mensen daar het beste en dat de Marokkaanse overheid niet schroomt om hulp te vragen. Is het niet nodig, dan stappen ze ook weer zo op het vliegtuig terug.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  zaterdag 9 september 2023 @ 13:06:43 #69
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_210578534
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2023 12:21 schreef Mutant01 het volgende:
Punt is dat de beving zich in een relatief arm, relatief onbereikbaar en relatief oud gebied heeft voorgedaan. Met name de bergdorpjes daar zijn vrij geisoleerd. En de huizen of gebouwen zijn daar heel oud en slecht gebouwd.Dit is ook de reden waarom er relatief veel schade is in bijv. de historische binnenstad van Marrakech.
Vrees dat er in een aantal van die dorpjes veel schade zal zijn.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zaterdag 9 september 2023 @ 13:13:43 #70
485843 crew  Jippie
pi_210578625
Van de FP: Het ministerie van Binnenlandse Zaken van het land meldt nu ongeveer 820 doden en minstens 700 gewonden. Het aantal slachtoffers zal waarschijnlijk verder toenemen naarmate de hulpdiensten meer afgelegen gebieden bereiken, zo wordt gezegd.

De meeste slachtoffers vielen in de stad Marrakesh en de omliggende provincies. Vernietigde en beschadigde gebouwen zijn te zien op video’s op sociale media. Volgens het Amerikaanse Earthquake Observatory had de aardbeving een kracht van 6,8. Het epicentrum lag zo'n 70 kilometer verwijderd van Marrakesh op een diepte van ruim 18 kilometer. Volgens het aardbevingsmeetstation waren er hevige trillingen. Mensen renden in paniek hun huizen uit en bleven buiten uit angst voor naschokken. De elektriciteits- en telefoonnetwerken waren tijdelijk uitgevallen.

Ziekenhuizen in Marrakesh meldden een “enorme toestroom” van gewonden. De aardbeving werd ook gevoeld in de kuststeden Rabat, Casablanca en Essaouira, evenals in het naburige Algerije.

Op social media worden veel beelden en steunbetuigingen aan de slachtoffers en hun familie gedeeld.

twitter
pi_210578678
quote:
9s.gif Op zaterdag 9 september 2023 13:06 schreef Perrin het volgende:

[..]
Vrees dat er in een aantal van die dorpjes veel schade zal zijn.
Daar zullen inderdaad ook de meeste doden zijn gevallen. In Marrakech is de stroomvoorziening bijv intact gebleven. Denk dat in de bergdorpen er geen stroom meer is en dat helpt natuurlijk ook niet.
Allah Al Watan Al Malik
pi_210578779
Offtopic

[ Bericht 92% gewijzigd door yvonne op 09-09-2023 15:10:31 ]
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 9 september 2023 @ 13:33:24 #74
284411 crew  heywoodu
pi_210578853
Goddomme ik heb Frank Hoogerbeets alweer genoemd zien worden op de socials.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
  Spellchecker zaterdag 9 september 2023 @ 14:02:13 #75
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_210579372
quote:
9s.gif Op zaterdag 9 september 2023 13:33 schreef heywoodu het volgende:
Niet goed?
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 9 september 2023 @ 14:07:32 #76
284411 crew  heywoodu
pi_210579448
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 september 2023 14:02 schreef maily het volgende:

[..]
Niet goed?
Nee, dat is die 'wetenschapper' die honderd voorspellingen doet ("er kan wel eens een aardbeving komen") en dan is het een keer raak, en gaan mensen denken dat hij het daadwerkelijk voorspelde.
pi_210579454
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 september 2023 11:27 schreef BeriBeri het volgende:
Ja in Limburg volgens mij, heb het toen ook gevoeld in Enschede, kasten en bed schudde heen en weer
Heb deze aardbeving meegemaakt, we waren honderden kilometers ver van het epicentrum maar werden door het hele gebouw heen en weer geschud, veel mensen zaten thuis naar het WK 1990 te kijken, er vielen zo'n 50.000 doden toen
https://en.wikipedia.org/(...)%93Rudbar_earthquake

"Een bijzonder gegeven is dat de aardbeving voorspeld was, echter op 15 juli 1990. Deze aardbeving kwam veel eerder, maar op 15 juli 1990 werden de Filipijnen getroffen door een aardbeving."
https://www.nieuwsdossier(...)uit-hun-geschiedenis

quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2023 10:09 schreef Slayage het volgende:
Wist niet dat wij ook breuklijnen hadden in Nederland.
-O-
  Spellchecker zaterdag 9 september 2023 @ 14:09:03 #78
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_210579465
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2023 14:07 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Nee, dat is die 'wetenschapper' die honderd voorspellingen doet ("er kan wel eens een aardbeving komen") en dan is het een keer raak, en gaan mensen denken dat hij het daadwerkelijk voorspelde.
:{ :|W
  zaterdag 9 september 2023 @ 14:28:54 #79
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_210579663
quote:
9s.gif Op zaterdag 9 september 2023 13:33 schreef heywoodu het volgende:
Had ie het alweer goed voorspeld? :P
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_210579708
twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_210579731
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2023 10:14 schreef Gia het volgende:

[..]
Zijn in Nederland ook al aardbevingen geweest in dat gebied. Wel niet zo'n heftige, maar toch. Heb dat weleens gevoeld, ergens in 1990/1991, in elk geval. Hingen bij ons de spiegels en foto's aan de muur te wapperen. Best eng.

Was in voorjaar 1992.
https://www.knmi.nl/kenni(...)beving-roermond-1992
Mijn oudere zus heeft daar een herinnering over. Kennelijk trilde het in den Haag ook lichtjes. Dat de lamp heen en weer wiebelde.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_210580102
*verwijderd, kon echt niet*
yvonne

Sterkte voor iedereen in Marokko.

[ Bericht 81% gewijzigd door yvonne op 09-09-2023 19:10:32 ]
"You can call me Susan if it makes you happy"
  zaterdag 9 september 2023 @ 15:18:30 #83
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210580199
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2023 14:28 schreef Perrin het volgende:

[..]
Had ie het alweer goed voorspeld? :P
Als je elke dag roept dat het 30 graden wordt heb je ook af en toe gelijk.
pi_210580293
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ziekenhuis-giro-6868

Rode Kruis opent gironummer voor Marokko, meer dan duizend doden

Het Rode Kruis heeft gironummer 6868 geopend voor mensen die willen doneren na de ramp in Marokko. Het dodental na de aardbeving is inmiddels opgelopen tot boven de duizend. Er zijn ook honderden gewonden gevallen bij de aardbeving.
pi_210580581
Meer dan duizend doden al, 700 kritiek. :{
Mijn vrouw vliegt hopelijk vanavond nog terug (eerst naar Londen).
  zaterdag 9 september 2023 @ 16:44:55 #86
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_210581150
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2023 15:10 schreef TLC het volgende:
En in Groningen maar miepen 'ow er loopt een scheurtje door mijn plafond' :'( :'( :'( :'(

Sterkte voor iedereen in Marokko.
Er is nogal een verschil tussen een natuurlijke aardbeving en moedwillig door blijven gaan met gas pompen en zo aardbevingen veroorzaken.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zaterdag 9 september 2023 @ 16:45:38 #87
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_210581155
Rustig in dit topic trouwens. Zal wel door het weer komen.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_210581244
Vreselijk nieuws :{
En weer op een uur dat mensen gewoon in hun bedje lagen ;(

Veel sterkte aan iedereen daar en hun families hier
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_210581262

Nederlanders in Marokko: 'Vreemde, doodse sfeer op straat'

Veel vakantiegangers zijn ook in het getroffen aardbevingsgebied in Marokko. Reisorganisatie TUI zegt nog contact te zoeken met ruim 125 rondreizende toeristen. Demissionair minister van Buitenlandse Zaken Bruins Slot zegt dat Nederland klaar staat om Marokko te helpen.

Erik van Drunen is in Marrakech op vakantie. Hij was net terug van een kamelentour in de woestijn en stond in de lobby van zijn hotel toen de aardbeving was. "We stonden in de hotellobby toen de grond begon te beven. Je eerste gedachte is 'wat is dit? Een aardbeving? Een aanslag?'

De paniek in de stad was groot, volgens Van Drunen: "Veel mensen renden in paniek naar buiten, het plein op." Of hij zijn vakantie nog kan doorzetten, is nog niet duidelijk. "In principe gaan we over zes dagen terug, maar er is nog veel onzeker. Vanmiddag hebben we contact met onze reisorganisatie."

De Vlaming Jasper Van Biesen zat in een ander hotel in Marrakech op het moment van de beving: "Eerst denk je dat het een grote vrachtwagen is, maar het begon daarna nog harder te daveren. De muren bewogen."

Onder de toeristen is ook Mustapha Oumlil, die met zijn vrouw in een hotel in Taroudant zit, op zo'n 250 kilometer ten zuiden van Marrakech. "We hebben het heel erg gevoeld, wij schrokken ons bed uit", vertelt hij aan de NOS.

Oumlil is ongedeerd, maar beschrijft dat het leek 'alsof er een zware goederentrein langsreed': "Spullen vielen van de muur, de grond begon te schudden, water uit het zwembad stroomde over." Alle hotelgasten hebben uit angst de nacht buiten doorgebracht.

In Casablanca, zo'n 250 kilometer ten noorden van Marrakech, was de beving ook duidelijk waarneembaar, vertelt Emily Asbroek. "We zaten rond 23.00 uur in ons hotel op elfde verdieping toen het heel erg begon te trillen. Het voelde alsof je in het midden van een harmonicabus staat die heel erg heen en weer gaat." Ze is zelf ongedeerd en kon nog de nacht doorbrengen in het hotel.

Volgens Asbroek is de stad nu uitgestorven. "Er hangt een hele vreemde, doodse sfeer op straat. Normaal moet je goed uitkijken voor al het verkeer dat door elkaar rijdt. Nu is er helemaal geen verkeer en zijn alle straten leeg."

Buitenlandse Zaken: registreer je online
Het ministerie van Buitenlandse Zaken raadt mensen in het getroffen gebied aan de instructies van de lokale autoriteiten op te volgen. Mensen die via een reisorganisatie in Marokko zijn, kunnen het beste met die organisatie contact opnemen.

Daarnaast raadt Buitenlandse Zaken mensen in het gebied aan zich online te registreren, om zo in contact te blijven met het ministerie. Het reisadvies voor het grootste deel is nog steeds geel. Dat betekent dat de situatie anders is dan in Nederland, maar dat je er in principe gewoon naar toe kan.

Bouchaib Saadane, voorzitter van het Samenwerkingsverband Marokkaanse Nederlanders, heeft contact met mensen in het gebied. Hij zegt ook dat mensen in de hoofdstad Rabat de beving hebben gevoeld. "Mensen werden daar wakker van lawaai en iedereen was in paniek", vertelt hij bij de NOS op NPO Radio 1.

Het Samenwerkingsverband zegt dat er binnenkort een inzamelingsactie komt voor de slachtoffers van de aardbeving. "We moeten eerst weten wat er nodig is en dan maken we een plan om een hulpactie te organiseren. Op dit moment is er vooral medische hulp nodig."

Namens Nederland zegt demissionair minister van Buitenlandse Zaken Bruins Slot dat Nederland bereid is hulp te leveren, maar dat er nog geen hulpverzoek vanuit Marokko is overgekomen. Nederland zou bijvoorbeeld een speciaal USAR-reddingsteam kunnen sturen.

https://nos.nl/artikel/24(...)odse-sfeer-op-straat
  zaterdag 9 september 2023 @ 17:24:41 #90
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210581570
Bohhh, hopelijk loopt het dodental niet te hard op. Hoe is het weer daar momenteel?
Resistance is futile.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')