Aangezien de baan er in LWD nog uit ligt staat bijna alles op Volkel atm. Voor zover ik weet heeft VKL nu 1 Sqn zo'n beetje operationeel, het tweede Sqn moeten ze nog aan beginnen.quote:Op zondag 20 augustus 2023 17:24 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
Nederland zou momenteel 34 F35's hebben, waarvan 8 permanent in de VS staan.
De overige 26 zijn verdeeld over Leeuwarden en Volkel.
Weet jij zo hoeveel er op Volkel staan?
De F16 vliegt ook nog gewoon hier in NLD.quote:Ik woon er hemelsbreed 1 kilometer vandaan, maar zie maar af en toe een F35 vliegen, en het merendeel van de tijd F16's.
Ik weet dat ze er sowieso 4 hebben, want ik zie ze regelmatig voorbijkomen in 2 groepjes van 2.
1 toestel per 2 werkdagen? Respect!quote:Op zondag 20 augustus 2023 17:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het is opbouwende, het is echter net deze fase dat nl weinig heeft door de omslag van F16 naar F35
[..]
Denk dat we er momenteel 4-6 in de lucht kunnen krijgen als gewenst.
Ik kan hier ook wel opgewekt van wordenquote:Op zondag 20 augustus 2023 16:09 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Wat een genot deze foto!Kijk Zelensky blij zijn
![]()
[ afbeelding ]
Volgens mij hadden we indertijd na de luchtmachten van de VS en Isral het hoogste aantal F-16's wereldwijd.quote:Op zondag 20 augustus 2023 17:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
In 1989 konden we nog aardig meedoen...
Volkel:
[ afbeelding ]
Misschien eens naar de zorgkosten kijken.quote:Op zondag 20 augustus 2023 17:41 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Volgens mij hadden we indertijd na de luchtmachten van de VS en Isral het hoogste aantal F-16's wereldwijd.
Je vraagt je echt af waarom we ons met dik drie miljoen (belasting betalende) inwoners meer als indertijd geen serieuze krijgsmacht meer kunnen veroorloven, tenzij die drie miljoen stuk voor stuk allemaal in de bijstand zitten ofzo.
Te weinig jachtvliegtuigen, te weinig tanks, te weinig IC bedden, te weinig handjes aan het bed, te weinig politieagenten, te weinig leraren en te veel vvd66.quote:Op zondag 20 augustus 2023 17:34 schreef sp3c het volgende:
[..]
We hebben altijd te weinig spulletjes ja maar dat is een politieke beslissing
Tsja, hoeveel discussie er hier wel niet op Fok! is geweest over de F35, kut toestel, veel te duur, beter de Gripen, EF2000 of Rafale etc. Zelfs MIGs en SU-zoveels kwamen voorbij als een veel betere vervanger van de F16... Tot zover de Fokkers dus...quote:Op zondag 20 augustus 2023 17:30 schreef Lospedrosa het volgende:
Achter op hoeveel vliegtuigen ze hebben en in de lucht zouden moeten houden.
Nee, in de HRA.quote:Op zondag 20 augustus 2023 17:41 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Volgens mij hadden we indertijd na de luchtmachten van de VS en Isral het hoogste aantal F-16's wereldwijd.
Je vraagt je echt af waarom we ons met dik drie miljoen (belasting betalende) inwoners meer als indertijd geen serieuze krijgsmacht meer kunnen veroorloven, tenzij die drie miljoen stuk voor stuk allemaal in de bijstand zitten ofzo.
We hebben teveel handjes aan het bed, daarom hebben we te weinig van de rest.quote:Op zondag 20 augustus 2023 17:43 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Te weinig jachtvliegtuigen, te weinig tanks, te weinig IC bedden, te weinig handjes aan het bed, te weinig politieagenten, te weinig leraren en te veel vvd66.
En nu weer op 54. Zo werkt het gewoon. Mocht het nodig zijn koopt NL er wel een zooi bij.quote:Op zondag 20 augustus 2023 17:47 schreef AchJa het volgende:
[..]
Tsja, hoeveel discussie er hier wel niet op Fok! is geweest over de F35, kut toestel, veel te duur, beter de Gripen, EF2000 of Rafale etc. Zelfs MIGs en SU-zoveels kwamen voorbij als een veel betere vervanger van de F16... Tot zover de Fokkers dus...![]()
Maar goed, de politiek vond het ook wel prima dat we van 85 F35's terug gingen naar 37 stuks...
Denemarkenquote:
Het vliegtuig werd toch ook steeds duurder en duurder? Daar kan de politiek weinig aan doen.quote:Op zondag 20 augustus 2023 17:47 schreef AchJa het volgende:
[..]
Tsja, hoeveel discussie er hier wel niet op Fok! is geweest over de F35, kut toestel, veel te duur, beter de Gripen, EF2000 of Rafale etc. Zelfs MIGs en SU-zoveels kwamen voorbij als een veel betere vervanger van de F16... Tot zover de Fokkers dus...![]()
Maar goed, de politiek vond het ook wel prima dat we van 85 F35's terug gingen naar 37 stuks...
Onzin, wij hebben teveel nietszeggende kutbaantjes verzonnen, dat is het probleem.quote:Op zondag 20 augustus 2023 17:49 schreef BEFEM het volgende:
[..]
We hebben teveel handjes aan het bed, daarom hebben we te weinig van de rest.
Zodat het ingezet werd, wordt en zal worden om de waarden van vrijheidminnende mensen te waarborgen.quote:Op zondag 20 augustus 2023 16:25 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Moet alles dan weer gratis? Jij en ik hebben die dingen betaald ja!
En daalt de prijs al een flinke tijd. Goedkoper in de aanschaf dan sommige concurrenten.quote:Op zondag 20 augustus 2023 17:51 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Het vliegtuig werd toch ook steeds duurder en duurder? Daar kan de politiek weinig aan doen.
Ik denk niet dat vergrijzing onzin is...quote:Op zondag 20 augustus 2023 17:52 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Onzin, wij hebben teveel nietszeggende kutbaantjes verzonnen, dat is het probleem.
We kopen er nu dan toch ook meer dan die 37? Dat zei je net zelfquote:Op zondag 20 augustus 2023 17:52 schreef Ulx het volgende:
[..]
En daalt de prijs al een flinke tijd. Goedkoper in de aanschaf dan sommige concurrenten.
Ik ga even wachten op een olijke foto met Mette Frederiksen, samen (in)zittend op een F16.quote:
quote:Op zondag 20 augustus 2023 18:03 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik ga even wachten op een olijke foto met Mette Frederiksen, samen (in)zittend op een F16.
Ja 8 van NL en 6 van DK.quote:
quote:
F-35 is Stealth, h.quote:Op zondag 20 augustus 2023 17:24 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
Ik woon er hemelsbreed 15 kilometer vandaan, maar zie maar af en toe een F35 vliegen, en het merendeel van de tijd F16's.
...
Ook alleen maar mogelijk omdat VLB Leeuwarden open is gebeleven... Als het aan de politiek had gelegen was Leeuwarden al lang en breed gesloten geweest en hadden we nog maar 1 fighter MOB (Volkel) gehad, door kunst en vliegwerk van de luchtmacht (oprichting ACC en 306 Sqn) heeft men dat gelukkig weten te voorkomen.quote:Op zondag 20 augustus 2023 17:49 schreef Ulx het volgende:
En nu weer op 54. Zo werkt het gewoon. Mocht het nodig zijn koopt NL er wel een zooi bij.
Dat zijn keuzes. Je veiligheid afmeten aan het budget is natuurlijk de omgekeerde volgorde.quote:Op zondag 20 augustus 2023 17:51 schreef BEFEM het volgende:
Het vliegtuig werd toch ook steeds duurder en duurder? Daar kan de politiek weinig aan doen.
Dat is wel precies wat er gaande is. De zorgkosten voor met name de WLZ rijzen de pan uit. Plus we gaven toen meer uit per capita.quote:Op zondag 20 augustus 2023 17:41 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Ja maar geld is niet eindig. Volgens mij heb ik ooit een post gemaakt dat de defensieindrustrie in het Westen niet corrupt is zoals in Rusland maar dat het resultaat redelijk hetzelfde is. Door corruptie hebben ze er in Rusland veel minder materieel dan op papier, in het Westen hebben we er veel minder dan we zouden willen ivm alle kostenoverschrijdingen.quote:Op zondag 20 augustus 2023 18:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat zijn keuzes. Je veiligheid afmeten aan het budget is natuurlijk de omgekeerde volgorde.
H? Hoe zo is dat vergelijkbaar dan.quote:Op zondag 20 augustus 2023 18:32 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ja maar geld is niet eindig. Volgens mij heb ik ooit een post gemaakt dat de defensieindrustrie in het Westen niet corrupt is zoals in Rusland maar dat het resultaat redelijk hetzelfde is. Door corruptie hebben ze er in Rusland veel minder materieel dan op papier, in het Westen hebben we er veel minder dan we zouden willen ivm alle kostenoverschrijdingen.
Niet 1 op 1 hetzelfde uiteraard maar ook gewoon een probleem. Veel geld sijpelt weg naar de bedrijven en aandeelhouders.
Ik ben altijd al voorstander van de F-35 geweest; het is een toestel van de laatste generatie en onze hele infrastructuur, protocollen, trainingen, gereedschappen enz. zijn al decennialang afgestemd op Amerikaanse toestellen. Je zou nogal gek zijn om dat allemaal overboord te kieperen.quote:Op zondag 20 augustus 2023 17:47 schreef AchJa het volgende:
[..]
Daar is een F-16 veel te fragiel voor, daar is 'ie immers ook niet voor ontworpen.quote:Op zondag 20 augustus 2023 18:10 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja 8 van NL en 6 van DK.
Gaat 14 stuks een verschil maken?
Echt doeltreffend wordt het als veel meer landen leveren en er een stuk of 20 squadrons kunnen worden ingezet, verdeeld over 5 vliegvelden en 3 vliegdekschepen.
quote:Op zondag 20 augustus 2023 17:43 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Te weinig jachtvliegtuigen, te weinig tanks, te weinig IC bedden, te weinig handjes aan het bed, te weinig politieagenten, te weinig leraren en te veel vvd66.
Is 37 voor ons ook niet prima?quote:Op zondag 20 augustus 2023 17:47 schreef AchJa het volgende:
[..]
quote:Op zondag 20 augustus 2023 18:03 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik ga even wachten op een olijke foto met Mette Frederiksen, samen (in)zittend op een F16.
Bij corruptie bestel je er 100, denk je er 100 te hebben, maar zijn het er eigenlijk 50.quote:Op zondag 20 augustus 2023 18:32 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
H? Hoe zo is dat vergelijkbaar dan.
Hoe meer hoe beter.quote:Op zondag 20 augustus 2023 18:46 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
[..]
Is 37 voor ons ook niet prima?
Voor de directe bedreigingen staan er 6 klaar ofzo?
En zodra we er meer dan die 37 nodig gaan hebben zitten we toch al in problemen die we zelf niet op kunnen lossen.
Of beter gevraagd, hoe zie jij de krijgsmacht het liefst ( realistisch gezien) ingericht?
Uiteindelijk krijgen we er in totaal 52, inclusief de 8 die permanent in de VS blijven voor opleiding.quote:Op zondag 20 augustus 2023 18:46 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
[..]
En zodra we er meer dan die 37 nodig gaan hebben zitten we toch al in problemen die we zelf niet op kunnen lossen.
Of beter gevraagd, hoe zie jij de krijgsmacht het liefst ( realistisch gezien) ingericht?
In het westen heerst nog altijd de naeve gedachte dat een speciaal voor jou aangepast high tech Zwitsers zakmes altijd beter is als gewoon grote aantallen van de plank te kopen.quote:Op zondag 20 augustus 2023 18:32 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ja maar geld is niet eindig. Volgens mij heb ik ooit een post gemaakt dat de defensieindrustrie in het Westen niet corrupt is zoals in Rusland maar dat het resultaat redelijk hetzelfde is. Door corruptie hebben ze er in Rusland veel minder materieel dan op papier, in het Westen hebben we er veel minder dan we zouden willen ivm alle kostenoverschrijdingen.
Niet 1 op 1 hetzelfde uiteraard maar ook gewoon een probleem. Veel geld sijpelt weg naar de bedrijven en aandeelhouders.
het is nog altijd meer dan geen. En ja, daardoor gaan ze ook verschil maken tov nu. Voor oekraine kan elk toestel op het moment het verschil maken/ Zij krijgen er toestellen bij, rusland verliest enkel toestellenquote:Op zondag 20 augustus 2023 18:10 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja 8 van NL en 6 van DK.
Gaat 14 stuks een verschil maken?
Echt doeltreffend wordt het als veel meer landen leveren en er een stuk of 20 squadrons kunnen worden ingezet, verdeeld over 5 vliegvelden en 3 vliegdekschepen.
Mooi taaltje dat Deensquote:Op zondag 20 augustus 2023 18:06 schreef Aether het volgende:
Danmark donerer 19 kampfly til Ukraine
https://nyheder.tv2.dk/20(...)-kampfly-til-ukraine
Maar dan moeten we ook de zorg enorm opschalen, Nederland volpleuren met bunkers, enorm investeren tegen een eventuele watersnood en God mag weten voor welke gevaren we allemaal verder nog meer niet klaar zijn.quote:Op zondag 20 augustus 2023 18:50 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hoe meer hoe beter.
Stuk of 90 weer en wat verse kernkoppen in eigen beheer.
En niemand doet je wat, betaalt zich altijd terug.
Maar ja dan komen er weer van die linkse jankbalken aan: Ja maar het milieu, ja maar de kosten, ja maaar het is bijna nooit oorlog.
Een stuk of 80 90 F-35's om eens te beginnen en dan zitten we nog een heel eind van de 213 F-16's die we ooit hadden.quote:Op zondag 20 augustus 2023 18:46 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
[..]
Dit is een sketch toch?quote:
Winstmaximalisatie. De wereld draait om multinationals, niet om natiestaten.quote:Op zondag 20 augustus 2023 17:41 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Klinkt als een hoop/genoeg, kun je eventueel wat bijkopen zodra de eerste slijtage beginnen te tonen.quote:Op zondag 20 augustus 2023 18:52 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
Uiteindelijk krijgen we er in totaal 52, inclusief de 8 die permanent in de VS blijven voor opleiding.
Is momenteel 34 stuks (inclusief die 8 in de VS).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |