Dat sowieso, je weet niet hoe oud je wordt en in welke gezondheid. Ik ben al snel steeds minder gaan werken omdat de lasten op arbeid mijninziens het erg onaantrekkelijk maakten. Sparen met een inflatie veel hoger dan de rente werd bovendien ook zinloos. Door FOMO te propageren vanuit de overheid en het bedrijfsleven werken mensen meer dan ze normaliter zouden doen.quote:Op zondag 20 augustus 2023 13:55 schreef ikbennieuwopfok het volgende:
Als je meer dan 24 uur werkt ben je een dief van je eigen tijd
Levensgeluk kost ook geld in de meeste gevallen. Weet niet of je dat met 24 uur werken ook red...quote:Op zondag 20 augustus 2023 14:04 schreef Frozen-assassin het volgende:
Woningnood is zo problematisch dat je sowieso toch al niet een huis kan kopen, ongeacht of je parttime of fulltime werkt. Dan snap ik wel dat je voor levensgeluk kiest.
De link is een premiumartikel, en aangezien we moeten bezuinigen, doe ik geen abonnee worden.quote:Op zondag 20 augustus 2023 13:53 schreef DjDaano het volgende:
We leven toch in een heerlijke luxe maatschappij dat net afgestudeerden uit pure welvaart voldoende hebben aan 24 uur werken. De woningnood en studieschulden zijn blijkbaar niet zo problematisch als vaak word gedacht.
https://www.bd.nl/tilburg(...)rdt-gezien~ab9869d3/
Op deze manier heb je lekker de tijd om te protesteren en te fokken. Meer gaan werken lijkt me erg lastig als je zo lekker relaxt kunt beginnen dus ben benieuwd hoe het gaat als het minder gaat met de economie.
Zal over een paar jaar de 24 urige werkweek onder alle leeftijden het nieuwe normaal worden?
Dat zijn keuzes. Iedereen moet dat inderdaad zelf bepalen. Ik werk ook gemiddeld nog maar 28 uur. Maar ik heb wel een 36 uur contract. Ik koop maximaal verlof en kan gebruik maken van een regeling. Die 36 uur heeft het voordeel in mijn geval mbt de opbouw van een pensioen en bij ontslag en of ziekte ww of andere uitkering. Een werkgever moet ook nog accepteren dat je maar 24 uur werkt. Voor sommige functies is 24 uur werken geen optie. Maar dat zijn uiteraard allemaal keuzes die je hoop ik wel overwogen maakt.quote:Op zondag 20 augustus 2023 14:11 schreef ZarB het volgende:
Als je je financieel kunt permitteren om parttime te werken dan ga je toch niet fulltime werken? Tenzij je eigen baas bent ben je anders gewoon geld aan het verdienen voor een ander (die er aan t einde van de maand een stuk meer aan overhoudt dan jij). Dat is zelfkastijding als je dat vrijwillig fulltime gaat doen.
Ik red het prima met 20 uur per weekquote:Op zondag 20 augustus 2023 14:06 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Levensgeluk kost ook geld in de meeste gevallen. Weet niet of je dat met 24 uur werken ook red...
In de geschiedenis zijn we over het algemeen niet echt veel minder gaan werken door de technische ontwikkelingen. We zijn vaak ander werk gaan doen ipv minder werken. Alleen doordat we efficienter zijn geworden is de output wel hoger geworden.quote:Op zondag 20 augustus 2023 14:33 schreef Tijn het volgende:
Er zijn meer mensen dan ooit. Er kan meer geautomatiseerd worden dan ooit. Je zou denken dat de combinatie van die twee dingen betekent dat we collectief als maatschappij het werk dat gedaan moet worden zo kunnen verdelen dat niemand fulltime hoeft te werken.
Of je word gekort op je toeslagen als je wel gaat werken.quote:Op zondag 20 augustus 2023 14:04 schreef Frozen-assassin het volgende:
Woningnood is zo problematisch dat je sowieso toch al niet een huis kan kopen, ongeacht of je parttime of fulltime werkt. Dan snap ik wel dat je voor levensgeluk kiest.
Dat hoeft toch ook niet? Aan ieder voor zichzelf of hij/zij parttime of fulltime wil werken. Beide gaan (meestal) gepaard moet concessies. Bij fulltime werken is dat minder vrije tijd en bij parttime werken is dat minder financiële middelen. Het is net waar je je het prettigst bij voelt en dat kan ook nog afhangen van de levensfase waarin je zit.quote:Op zondag 20 augustus 2023 14:33 schreef Tijn het volgende:
Er zijn meer mensen dan ooit. Er kan meer geautomatiseerd worden dan ooit. Je zou denken dat de combinatie van die twee dingen betekent dat we collectief als maatschappij het werk dat gedaan moet worden zo kunnen verdelen dat niemand fulltime hoeft te werken.
En portemonnee.quote:Op zondag 20 augustus 2023 13:55 schreef ikbennieuwopfok het volgende:
Als je meer dan 24 uur werkt ben je een dief van je eigen tijd
Net ff snel gelezen. Kwamen 2 voorbeelden aan bod. 1 dame die parttime werkt maar toevallig op het juiste moment een huis heeft gekocht met haar partner. Dan kan je wel makkelijk minder gaan werken als je een lage hypotheek hebt.quote:Op zondag 20 augustus 2023 14:27 schreef torentje het volgende:
[..]
De link is een premiumartikel, en aangezien we moeten bezuinigen, doe ik geen abonnee worden.
Begin 20e eeuw was werken op zaterdag nog de norm. De 40-urige werkweek is pas ingevoerd in de jaren '60. En bij veel werkgevers is 36 uur inmiddels full-time.quote:Op zondag 20 augustus 2023 14:41 schreef descon het volgende:
[..]
In de geschiedenis zijn we over het algemeen niet echt veel minder gaan werken door de technische ontwikkelingen. We zijn vaak ander werk gaan doen ipv minder werken. Alleen doordat we efficienter zijn geworden is de output wel hoger geworden.
Dat zal een rol spelen.quote:Op zondag 20 augustus 2023 14:04 schreef Frozen-assassin het volgende:
5 uur per dag meen ik me te herinneren. Klopt volgens mij ook wel bij beroepen die ook mentaal wat van je vragen, op een gegeven moment weet je gewoon bij het oplossen van een lastig probleem dat je beter morgen met een frisse blik verder kan gaan i.p.v. nog uren in de leegte staren.quote:Op zondag 20 augustus 2023 15:03 schreef Tijn het volgende:
Verder is het al meermaals dmv onderzoek aangetoond dat mensen efficiënter werken als de werkdagen korter zijn. Ik denk niet dat de output met 24 uur (bv als 4x6) significant minder zou zijn dan bij 5x8.
Nee hoor. Genoeg dingen die gratis of goedkoop zijn en meer geluk opleveren dan dure restaurants e.d.quote:Op zondag 20 augustus 2023 14:06 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Levensgeluk kost ook geld in de meeste gevallen. Weet niet of je dat met 24 uur werken ook red...
Kijk eens jongetjequote:Op zondag 20 augustus 2023 14:27 schreef torentje het volgende:
[..]
De link is een premiumartikel, en aangezien we moeten bezuinigen, doe ik geen abonnee worden.
Ja en dan heeft iedereen natuurlijk gratis geld.quote:Op zondag 20 augustus 2023 14:33 schreef Tijn het volgende:
Dat hele artikel rept met geen woord over 24 uurquote:Op zondag 20 augustus 2023 13:53 schreef DjDaano het volgende:
uit pure welvaart voldoende hebben aan 24 uur werken
Dat TS dit niet zelf kan bedenken.quote:Op zondag 20 augustus 2023 14:04 schreef Frozen-assassin het volgende:
Het probleem is dat de werkenden nu betalen voor de minder werkenden doormiddel van hogere belastingen en toeslagen. Het is best gek dat iemand die fullltime werkt meer belasting betaald dan een collega die hetzelfde verdient per uur maar minder uren maakt. Vooral als je ook nog huurtoeslag etc pakt dan word je letterlijk gestraft voor hard werken.quote:Op zondag 20 augustus 2023 14:21 schreef thedeedster het volgende:
Simpel; leef je om te werken, of werk je om te leven? Laat mensen aub zelf bepalen hoeveel ze willen doen.
Mensen hebben verschillende bestedingspatronen en dat maakt enorm verschil. FOMO speelt ook een grote rol vermoed ik, lang niet iedereen weet zich aan de FOMO-propaganda van de overheid en de bedrijven te ontrekken.quote:Op zondag 20 augustus 2023 21:41 schreef Wantie het volgende:
Tja, enerzijds wordt er gezeurd dat alles onbetaalbaar duur is geworden, en anderzijds willen mensen niet meer dan 28 uur werken, omdat ze daarmee voldoende verdienen...
Wat gaat hier mis denk ik dan.
Wat voor FOMO door de overheid?quote:Op zondag 20 augustus 2023 21:53 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Mensen hebben verschillende bestedingspatronen en dat maakt enorm verschil. FOMO speelt ook een grote rol vermoed ik, lang niet iedereen weet zich aan de FOMO-propaganda van de overheid en de bedrijven te ontrekken.
Belasting en toeslagen gaat er mis.quote:Op zondag 20 augustus 2023 21:41 schreef Wantie het volgende:
Tja, enerzijds wordt er gezeurd dat alles onbetaalbaar duur is geworden, en anderzijds willen mensen niet meer dan 28 uur werken, omdat ze daarmee voldoende verdienen...
Wat gaat hier mis denk ik dan.
Dat je meer zou moeten gaan werken om zo meer te kunnen gaan consumeren waardoor de belastingen en BTW binnenstromen. HRA is er ook zo een, koop een huis met subsidie zodat uw langjarige verplichtingen aangaat en wij u en als overheid al die tijd kunnen melken.quote:
Probleem. Tja, daarom draaien mensen op een gegeven moment niet nóg meer. Het loont vaak niet om meer uren te draaien.quote:Op zondag 20 augustus 2023 21:27 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Het probleem is dat de werkenden nu betalen voor de minder werkenden doormiddel van hogere belastingen en toeslagen. Het is best gek dat iemand die fullltime werkt meer belasting betaald dan een collega die hetzelfde verdient per uur maar minder uren maakt. Vooral als je ook nog huurtoeslag etc pakt dan word je letterlijk gestraft voor hard werken.
Nee dat is het probleem van de maatschappij. De overheid zal niet gaan bezuinigen dus dan moet een steeds kleiner deel steeds meer belasting gaan betalen. Dat is niet houdbaar.quote:Op zondag 20 augustus 2023 22:09 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Probleem. Tja, daarom draaien mensen op een gegeven moment niet nóg meer. Het loont vaak niet om meer uren te draaien.
Dat is niet de schuld van die mensen.
Bizarre toeslagen helpen ook.quote:Op zondag 20 augustus 2023 22:05 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
Belasting en toeslagen gaat er mis.
Als we het grijsgeposte rekenvoorbeeldje van de marginale belastingdruk van de overheid erbij pakken:
[ afbeelding ]
https://open.overheid.nl/(...)bad596e0f65d4ec7/pdf
En we pakken de 50k als brutoloon van de hypothetische "Sterre" bij 40 uur.
(50 / 40) * 28 = 35k voor 28 uur.
Kijk je naar het netto inkomen van de daar gebruikte getallen, dan is het verschil tussen de 40 en 28 urige werkweken voor Sterre: ¤243 per maand. 5 tientjes per week... voor anderhalve dag extra vrij. Niet heel lastig dan qua keuzeEn dat is bij een boven modaal inkomen, bij de lagere inkomens is het verschil nog veel kleiner. (vanaf zo'n 2x modaal loopt het voordeel weer weg)
Rondje fietsen is altijd top.quote:Op zondag 20 augustus 2023 15:14 schreef LXIV het volgende:
Ik werk wel fulltime (eerder: ik krijg fulltime betaald). De dingen die ik leuk vind kosten praktisch niks. Liever ga ik een hele dag fietsen met een broodtrommeltje en een thermosfles koffie dan dat ik een hele dag loop te stressen om s avondsc250 euro 💶 n een club over de balk te gooien
De overheid kan dit stoppen.quote:Op zondag 20 augustus 2023 22:29 schreef Alov het volgende:
Stel dat de overheid niet gaat bezuinigen, steeds meer mensen part-time gaan werken, dan worden de belastingen dus nog hoger en loont het dus nog minder om full-time te gaan werken. Wat weer leidt tot nog hogere belastingen, etc. etc. toch?
Het is vooral interessant minder te werken als je in de sociale huur zit, al helemaal als je daarbij ook nog huurtoeslag ontvangt. Voor mensen met een koophuis en een hypotheek liggen de kaarten minder gunstig maar omdat het belastingstelsel nogal progressief is in schalen kan de keuze evengoed uitvallen naar parttime werken. Het is niet zonder reden dat de overheid de sociale huursector klein houdt en mensen bijna wel dwingt tot koophuizen. Vooral startende jonge stelletjes die dat maar net kunnen trekken worden zo genaaid heb ik het idee.quote:Op zondag 20 augustus 2023 22:29 schreef Alov het volgende:
Stel dat de overheid niet gaat bezuinigen, steeds meer mensen part-time gaan werken, dan worden de belastingen dus nog hoger en loont het dus nog minder om full-time te gaan werken. Wat weer leidt tot nog hogere belastingen, etc. etc. toch?
Ontken je nog steeds de evolutie theorie?quote:Op zondag 20 augustus 2023 20:28 schreef bianconeri het volgende:
Gelukkig heb ik altijd al genoeg hersencellen gehad om te begrijpen dat het leven niet bestaat om te werken, maar het werken om te leven.
Het is allemaal misgegaan met de afschaffing van de kinderarbeid.quote:Op zondag 20 augustus 2023 23:59 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Die kutjongeren ook die liever voor vrijheid en mentale gezondheid kiezen dan zich doodwerken voor een baas. Schande!
quote:Op zondag 20 augustus 2023 14:21 schreef thedeedster het volgende:
Simpel; leef je om te werken, of werk je om te leven? Laat mensen aub zelf bepalen hoeveel ze willen doen.
Fomo is de angst iets te missen.quote:Op zondag 20 augustus 2023 22:05 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat je meer zou moeten gaan werken om zo meer te kunnen gaan consumeren waardoor de belastingen en BTW binnenstromen. HRA is er ook zo een, koop een huis met subsidie zodat uw langjarige verplichtingen aangaat en wij u en als overheid al die tijd kunnen melken.
Je kan beter niet te veel verwachten van een pensioen als je jong bent.quote:Op maandag 21 augustus 2023 06:00 schreef KillerBee4ever het volgende:
[..]![]()
Maar dan moeten ze ook niet zeuren als hun pensioen straks een beetje lager uitvalt dan dat ze denken (vooral dat laatste is moeilijk voor deze generatie: denken en vooral: vooruit denken).
Dan willen ze zeker door vadertje staat geholpen worden, want "ze wisten het niet" en "het is allemaal oneerlijk".
Kom op zeg, toen ik begon met werken (ik was erg jong btw) werkte ik ook fulltime, jarenlang.
Ik loop nu richting de 50 en werk nu inmiddels al heel lang parttime (en zou ook niet anders meer willen hoor).
Ik ben van mening dat iedereen onder de 35 jaar, fulltime moet werken, tenzij je zeker weet dat je het financieel kan dragen om parttime te werken, óók NA je pensioen.
De overheid zorgt er juist voor dat we minder kunnen uitgeven door alles te zwaarder belasten en het amper loont als je wel fulltime werkt dus die fomo door de overheid zie ik inderdaad ook niet.quote:Op maandag 21 augustus 2023 06:36 schreef Wantie het volgende:
[..]
Fomo is de angst iets te missen.
Op welke wijze wakkert de overheid die angst aan.
Ik zie juist een trend dat mensen steeds minder gaan werken.
Vroeger was 60 uur heel normaal, nu werken veel juist 32 uur.
En net is een tabel gepost waaruit blijkt dat dankzij de nivellering van de overheid meer werken amper loont.
Die tabel is natuurlijk niet representatief voor de groep die hier aan het schreeuwen is. Wie hier is alleenstaand met 2 kinderen in een sociaal huurhuis van 653 euro?quote:Op maandag 21 augustus 2023 06:36 schreef Wantie het volgende:
En net is een tabel gepost waaruit blijkt dat dankzij de nivellering van de overheid meer werken amper loont.
Nou, gezien de hoeveelheid zorgtoeslag en kindgebonden budget is het geen alleenstaande.quote:Op maandag 21 augustus 2023 06:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Die tabel is natuurlijk niet representatief voor de groep die hier aan het schreeuwen is. Wie hier is alleenstaand met 2 kinderen in een sociaal huurhuis van 653 euro?
dan moeten ze het maar aanpassen, maar dat doen ze niet want als dat in hun verkiezingsprogramma staat stemt niemand op zequote:Op maandag 21 augustus 2023 07:00 schreef stavromulabeta het volgende:
Alleen jammer dat het hele sociale stelsel hierdoor onderuit gaat. Het progressieve belastingstelsel is bedoeld om mensen met noodgedwongen lage inkomens te ondersteunen, niet om mensen die doelbewust kiezen voor een laag inkomen te subsidiëren.
Fulltime is 36-40 uur.quote:Op maandag 21 augustus 2023 07:02 schreef RamboDirk het volgende:
Zij werkt 32 uur. Dat is 4 dagen. Geen idee waarom we dat nog als parttime zien.
als ze meer gaan werken vallen de toeslagen weg. Dan moet je nog meer gaan werken om dat weer goed te maken, vervolgens ben je dan een smerige scheefhuurder. Huis kopen is onbetaalbaarquote:Op maandag 21 augustus 2023 07:08 schreef Ponsai het volgende:
Mijn broer werkt ook maar 24 uur. Hij wilt nof minder werken.
Zijn vrouw 16 uur.
Hij is buschauffeur en zij werkt in de housekeeping.
Wonen in sociale huurwoning via het lokale woningbureau.
Ze hebben veel tijd voor hun drie kinderen. Ja 3. En twee honden.
Ze ontvangen wel veel subsidies / toeslagen.
Zou niet mogen.
Die discussie heb ik al vaak met hem gevoerd. Hij lacht me dan altijd uit.
Goed punt. Daar moeten mensen absoluut rekening mee houden. Als je nét genoeg verdient om te leven met je parttime baantje, dan ga je zeker nog problemen krijgen.quote:Op maandag 21 augustus 2023 06:00 schreef KillerBee4ever het volgende:
[..]![]()
Maar dan moeten ze ook niet zeuren als hun pensioen straks een beetje lager uitvalt dan dat ze denken (vooral dat laatste is moeilijk voor deze generatie: denken en vooral: vooruit denken).
Dan willen ze zeker door vadertje staat geholpen worden, want "ze wisten het niet" en "het is allemaal oneerlijk".
Kom op zeg, toen ik begon met werken (ik was erg jong btw) werkte ik ook fulltime, jarenlang.
Ik loop nu richting de 50 en werk nu inmiddels al heel lang parttime (en zou ook niet anders meer willen hoor).
Ik ben van mening dat iedereen onder de 35 jaar, fulltime moet werken, tenzij je zeker weet dat je het financieel kan dragen om parttime te werken, óók NA je pensioen.
Wat zouden ze winnen als ze beide fulltime gaan werken?quote:Op maandag 21 augustus 2023 07:08 schreef Ponsai het volgende:
Zijn vrouw 16 uur.
Zou niet mogen.
Fijn dat die 3 kinderen een goede opvoeding krijgen waarbij de ouders om en om tijd voor ze hebben, in plaats van dat ze wegrotten in het kinderdagverblijf omdat paps vijf dagen werkt en mams vier.quote:Op maandag 21 augustus 2023 07:08 schreef Ponsai het volgende:
Zijn vrouw 16 uur.
Zou niet mogen.
Hoho, hier zijn goede regelingen voor hoor, tegenwoordig.quote:Op maandag 21 augustus 2023 09:04 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Fijn dat die 3 kinderen een goede opvoeding krijgen waarbij de ouders om en om tijd voor ze hebben, in plaats van dat ze wegrotten in het kinderdagverblijf omdat paps vijf dagen werkt en mams vier.
Ik stoor me aan het feit dat ze vooral leven van toeslagen etc.quote:Op maandag 21 augustus 2023 08:58 schreef Momo het volgende:
[..]
Wat zouden ze winnen als ze beide fulltime gaan werken?
Minder gezeik van z'n broer.quote:Op maandag 21 augustus 2023 08:58 schreef Momo het volgende:
[..]
Wat zouden ze winnen als ze beide fulltime gaan werken?
Dat klopt, het zoveelste manco aan het toeslagenstelsel is dat het freeriden faciliteert. Daarnaast maakt de verschuiving in de bevolkingspiramide ook wel duidelijk dat de beroepsbevolking eerder meer dan minder zal moeten gaan werken om de samenleving (zoals we die kennen) overeind te houden.quote:Op maandag 21 augustus 2023 07:00 schreef stavromulabeta het volgende:
Alleen jammer dat het hele sociale stelsel hierdoor onderuit gaat. Het progressieve belastingstelsel is bedoeld om mensen met noodgedwongen lage inkomens te ondersteunen, niet om mensen die doelbewust kiezen voor een laag inkomen te subsidiëren.
Ja, maar het systeem is wel zo ingericht door de overheid nu. Werk stuk minder, verdien ongeveer hetzelfde...quote:Op maandag 21 augustus 2023 09:18 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Ik stoor me aan het feit dat ze vooral leven van toeslagen etc.
Kan iemand minder werken en zelf rondkomen is dat natuurlijk geen probleem.
Inderdaad. Vooral dat vind ik krom. Mijn broer en zijn vrouw zijn gewoon slimquote:Op maandag 21 augustus 2023 09:22 schreef Momo het volgende:
[..]
Ja, maar het systeem is wel zo ingericht door de overheid nu. Werk stuk minder, verdien ongeveer hetzelfde...
Het is mijnsinziens het gevolg van het fasciliteren van een ruimhartig sociaal stelsel en zonder toeslagen gekoppeld aan het inkomen is dat niet mogelijk. Het moet ook lonen te gaan werken t.o.v. een uitkering ontvangen. Beter Part-time dan no-time werken lijkt me, ook voor de fiscus. Die zogenaamde "wig" speelt al sinds de jaren 90 maar is onoplosbaar als we deze hoge huisvestingnorm willen handhaven. In Spanje en Italie speelt dit probleem dan ook niet. Je hebt recht op WW en gebruik van een gaarkeuken maar daar stopt het. Bijstand bestaat daar niet in deze vorm of is zo laag dat zelfstandige woonruimte er niet in zit.quote:Op maandag 21 augustus 2023 09:23 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Inderdaad. Vooral dat vind ik krom. Mijn broer en zijn vrouw zijn gewoon slim
Ja, het moet aantrekkelijk blijven om te gaan werken ook als je een lager inkomen hebt. En het moet aantrekkelijk blijven om een stap omhoog te doen qua salaris zonder dat mensen daar zelf financieel minder uitkomen.quote:Op maandag 21 augustus 2023 09:33 schreef Molo het volgende:
Belastingen op vermogen verhogen en op inkomen drastisch verlagen zou hierin wel flink helpen
Dat waag ik te betwijfelen omdat vermogen dan eerder als een last dan een lust wordt. Ik ben mede minder gaan werken omdat vermogens accumulatie sterk werd ontmoedigd. Inflatie veel hoger dan rente en daarnaast de rendementsheffing. Die is nu gelukkig confiscatoir(als diefstal) beoordeeld door de rechter.quote:
Wat een goede vorm zou kunnen zijn is wanneer je een bepaald deel van je inkomen opzij kan zetten voor een woning, waarbij je dat deel belastingvrij kan wegzetten. Gebruik je het voor de aankoop van een woning, dan blijft het onbelast. Neem je het later op, wordt het weer inkomen. Als je dat zo in de regelgeving verwerkt dat je dit kan met het deel van je inkomen dat boven een bepaalde grens zit, dan ga je fulltime werken interessanter maken voor de groep waar je het van moet hebben en maak je bovendien het eigen woning bezit weer toegankelijker.quote:Op maandag 21 augustus 2023 09:36 schreef Momo het volgende:
[..]
Ja, het moet aantrekkelijk blijven om te gaan werken ook als je een lager inkomen hebt. En het moet aantrekkelijk blijven om een stap omhoog te doen qua salaris zonder dat mensen daar zelf financieel minder uitkomen.
Zou mooi zijn!quote:Op zondag 20 augustus 2023 13:53 schreef DjDaano het volgende:
Zal over een paar jaar de 24 urige werkweek onder alle leeftijden het nieuwe normaal worden?
Wat gewoon echt te krom voor woorden is. De voorbeelden die hier ook genoemd worden (16 en/of 24 uur werken samen) om zo precies in het tabelletje van de toeslagen te kunnen blijven vallen. Bizar dat dit allemaal zo maar kan.quote:Op maandag 21 augustus 2023 09:22 schreef Momo het volgende:
[..]
Ja, maar het systeem is wel zo ingericht door de overheid nu. Werk stuk minder, verdien ongeveer hetzelfde...
Eigen mensen? Niet. Er is vergrijzing en niemand wil tegenwoordig meer dan 3 kinderen. Zul je toch mensen van buiten de landsgrenzen moeten halen.quote:Op maandag 21 augustus 2023 09:55 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Wat gewoon echt te krom voor woorden is. De voorbeelden die hier ook genoemd worden (16 en/of 24 uur werken samen) om zo precies in het tabelletje van de toeslagen te kunnen blijven vallen. Bizar dat dit allemaal zo maar kan.
Op de lange termijn zie ik geen enkel voordeel van deze "work ethic" voor de Nederlandse samenleving. Uitkeringen fors omlaag en mensen stimuleren om te gaan werken. De komende 10-20 jaar krijgen we giga tekorten in bepaalde sectoren (zoals de zorg). Hoe gaan we dit ooit oplossen zo met onze eigen mensen?
Nee, niemand wil meer in bepaalde sectoren gaan werken die (zwaar) onderbetaald worden. Daarom moeten de buitenlanders het maar oplossen. En dan zeiken dat dat zo'n druk geeft op de huizenmarkt.quote:Op maandag 21 augustus 2023 09:57 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Eigen mensen? Niet. Er is vergrijzing en niemand wil tegenwoordig meer dan 3 kinderen. Zul je toch mensen van buiten de landsgrenzen moeten halen.
Dat van de zorg is natuurlijk wel een ding al, tenminste nichten van mij werken in de zorg (ouderenzorg, gehandicaptenzorg) en die werken ook 24 uur ofzo, volgens mij echt nooit fulltime. Al hebben ze natuurlijk wel een zwaar beroep, dus ze vinden het ook wel prima die 24 uur. En gewoon sociale huurflat dus maximaal 500 euro huur.quote:Op maandag 21 augustus 2023 09:55 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Wat gewoon echt te krom voor woorden is. De voorbeelden die hier ook genoemd worden (16 en/of 24 uur werken samen) om zo precies in het tabelletje van de toeslagen te kunnen blijven vallen. Bizar dat dit allemaal zo maar kan.
Op de lange termijn zie ik geen enkel voordeel van deze "work ethic" voor de Nederlandse samenleving. Uitkeringen fors omlaag en mensen stimuleren om te gaan werken. De komende 10-20 jaar krijgen we giga tekorten in bepaalde sectoren (zoals de zorg). Hoe gaan we dit ooit oplossen zo met onze eigen mensen?
Overigens volledig eens met de gedachte dat je moet werken om te leven, maar dit slaat echt een beetje door heb ik het idee.
Welk pensioen als jongere?quote:Op maandag 21 augustus 2023 06:00 schreef KillerBee4ever het volgende:
[..]![]()
Nee, het is gewoon een hele specifieke sector waar je hart moet liggen. Door de salarissen omhoog te gooien kun je het alsnog niet opvangen. Ook voor 3,5k netto gaan alleen de mensen met een bepaald sociaal/moreel gevoel de zorg in.quote:Op maandag 21 augustus 2023 09:59 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Nee, niemand wil meer in bepaalde sectoren gaan werken die (zwaar) onderbetaald worden. Daarom moeten de buitenlanders het maar oplossen. En dan zeiken dat dat zo'n druk geeft op de huizenmarkt.
Maar dat wordt dus nog veel erger: https://www.rtlnieuws.nl/(...)-helder-tweede-kamerquote:Op maandag 21 augustus 2023 10:00 schreef Momo het volgende:
[..]
Dat van de zorg is natuurlijk wel een ding al, tenminste nichten van mij werken in de zorg (ouderenzorg, gehandicaptenzorg) en die werken ook 24 uur ofzo, volgens mij echt nooit fulltime. Al hebben ze natuurlijk wel een zwaar beroep, dus ze vinden het ook wel prima die 24 uur. En gewoon sociale huurflat dus maximaal 500 euro huur.
Absoluut waar, maar dat geldt natuurlijk voor meerdere beroepsgroepen. Het gaat er om dat we koploper zijn in parttime werken en dat dat financieel ook nog eens aangemoedigd wordt door de overheid middels allerlei toeslagen en subsidies.quote:Op maandag 21 augustus 2023 10:02 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Nee, het is gewoon een hele specifieke sector waar je hart moet liggen. Door de salarissen omhoog te gooien kun je het alsnog niet opvangen. Ook voor 3,5k netto gaan alleen de mensen met een bepaald sociaal/moreel gevoel de zorg in.
Maar dat vind ik je kop in het zand steken. Prima als je wat doet aan het aantrekkelijk maken van fulltime werken, maar daarmee los je de echte problemen van je economie niet op. Voor veel mensen is het openbaar vervoer onbetaalbaar en de zorg ook. En je onderwijs loopt ook nog eens slecht.quote:Op maandag 21 augustus 2023 10:05 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Absoluut waar, maar dat geldt natuurlijk voor meerdere beroepsgroepen. Het gaat er om dat we koploper zijn in parttime werken en dat dat financieel ook nog eens aangemoedigd wordt door de overheid middels allerlei toeslagen en subsidies.
https://mtsprout.nl/colum(...)taboe-voltijd-werken
Je kunt niet zomaar het inkomen voor een eenverdiener (dat is dus geen alleenstaande) met 2 kinderen gebruiken en dan doen alsof dat voor anderen ook geldt, terwijl die geen kinderen hebben of een partner met inkomen.quote:Op zondag 20 augustus 2023 22:05 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
Belasting en toeslagen gaat er mis.
Als we het grijsgeposte rekenvoorbeeldje van de marginale belastingdruk van de overheid erbij pakken:
[ afbeelding ]
https://open.overheid.nl/(...)bad596e0f65d4ec7/pdf
En we pakken de 50k als brutoloon van de hypothetische "Sterre" bij 40 uur.
(50 / 40) * 28 = 35k voor 28 uur.
Kijk je naar het netto inkomen van de daar gebruikte getallen, dan is het verschil tussen de 40 en 28 urige werkweken voor Sterre: ¤243 per maand. 5 tientjes per week... voor anderhalve dag extra vrij. Niet heel lastig dan qua keuzeEn dat is bij een boven modaal inkomen, bij de lagere inkomens is het verschil nog veel kleiner. (vanaf zo'n 2x modaal loopt het voordeel weer weg)
Het is geen alleenstaande, het is een eenverdiener, er is ook geen KOT berekend, dus er is een partner thuis die voor de kinderen zorgt.quote:Op maandag 21 augustus 2023 06:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Die tabel is natuurlijk niet representatief voor de groep die hier aan het schreeuwen is. Wie hier is alleenstaand met 2 kinderen in een sociaal huurhuis van 653 euro?
Nee, ophouden met toe en bijslagen, aftrekposten en andere omverdelingen, geld steken in lasten verlaging, overhead ook weg en de kosten daarvan ook steken in lastenverlaging. Dan ben je budget neutraal en iedereen gaat er op vooruit behalve de omverdelers (ambtenaren)quote:Op maandag 21 augustus 2023 09:33 schreef Molo het volgende:
Belastingen op vermogen verhogen en op inkomen drastisch verlagen zou hierin wel flink helpen
Samen hebben ze dus een fulltime baan.quote:Op maandag 21 augustus 2023 07:08 schreef Ponsai het volgende:
Zijn vrouw 16 uur.
Zou niet mogen.
Waarom moeten mensen die kunnen werken toeslagen krijgen omdat ze minimaal willen werken?quote:Op maandag 21 augustus 2023 11:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Samen hebben ze dus een fulltime baan.
Dat is precies waar de overheid op had moeten inzetten toen men in de jaren 80 besloot dat vrouwen ook moesten blijven werken, dat je samen 1 fulltime baan hebt.
In de 80er, begin 90er jaren was dat volgens mij ook minder met toeslagen voor werkenden. Toen liep echter het aantal uitkeringen steeds verder op. Werken moet wel echt lonen en voor laagbetaalde banen was het verschil erg klein met een uitkering. Daarop zijn maatregelen genomen om werken te stimuleren zoals PC-Prive, Spaarloonregeling en lijfrenteregelingen en verhogen van het arbeidwaarde forfait maar ook meer toeslagen. Ondertussen is het probleem van de "wig" er nog steeds. Ga je die toeslagen voor werkenden specifiek verlagen dan krijg je volgens mij net zoals in de 80er, begin 90er jaren steeds meer instroom in uitkeringen.quote:Op maandag 21 augustus 2023 11:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Waarom moeten mensen die kunnen werken toeslagen krijgen omdat ze minimaal willen werken?
Als men destijds hierop ingezet had en nu de norm was geweest dan had je nu met 1 fulltime inkomen voor een gezin geen toeslagen nodig gehad.quote:Op maandag 21 augustus 2023 11:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Waarom moeten mensen die kunnen werken toeslagen krijgen omdat ze minimaal willen werken?
Daaromquote:Op maandag 21 augustus 2023 11:27 schreef Digi2 het volgende:
[..]
In de 80er, begin 90er jaren was dat volgens mij ook minder met toeslagen voor werkenden. Toen liep echter het aantal uitkeringen steeds verder op. Werken moet wel echt lonen en voor laagbetaalde banen was het verschil erg klein met een uitkering. Daarop zijn maatregelen genomen om werken te stimuleren zoals PC-Prive, Spaarloonregeling en lijfrenteregelingen en verhogen van het arbeidwaarde forfait maar ook meer toeslagen. Ondertussen is het probleem van de "wig" er nog steeds. Ga je die toeslagen voor werkenden specifiek verlagen dan krijg je volgens mij net zoals in de 80er, begin 90er jaren steeds meer instroom in uitkeringen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |