abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 20 augustus 2023 @ 14:27:22 #1
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_210354482
Niet mijn OP:

quote:
https://www.nu.nl/economi(...)lbaar-te-worden.html

Om te voorkomen dat het leven voor veel Nederlanders onbetaalbaar wordt, moet het demissionaire kabinet actie ondernemen. Dat zeggen budgetinstituut Nibud en Defence for Children als reactie op een armoedewaarschuwing waar het Centraal Planbureau (CPB) woensdag mee kwam.
Die stelt dat als het kabinet niet met maatregelen komt om de armste huishoudens te helpen, de armoede in Nederland volgend jaar groter wordt. Dit jaar zijn er wel steunmaatregelen, maar een groot deel daarvan loopt eind dit jaar af.

"Een zorgwekkende ontwikkeling, die het Nibud al langere tijd ziet", zegt directeur Arjan Vliegenthart van het instituut. "Er is werk aan de winkel, of het kabinet nu demissionair is of niet."

Kinderrechtenorganisatie Defence for Children verwacht dat zonder ingrijpen in iedere klas twee kinderen opgroeien in armoede. "Voor deze kinderen kan dit betekenen dat er onvoldoende geld is voor voedsel, water, kleding of een verwarmd huis", zegt de organisatie op X, voorheen Twitter.

"Kinderen uit gezinnen met een laag inkomen lopen een groter risico om later zelf ook in een soortgelijke situatie terecht te komen. Opgroeien in armoede kan ook leiden tot een groter risico op kindermishandeling."

De organisatie roept politieke partijen op om het belang van het kind centraal te zetten in het armoede- en schuldenbeleid, ook met het oog op de komende Tweede Kamerverkiezingen in november.

Meer kinderen met lege maag naar school
Het Rode Kruis zegt woensdag zich eveneens zorgen te maken. "Je kunt niet bezuinigen op huur en energie, dus dan wordt eten een sluitpost. Dan gaan nog meer kinderen dan nu met een lege maag naar school."

De organisatie biedt onder meer gratis maaltijden aan op basisscholen en middelbare scholen. Momenteel doen 1578 scholen mee. Ze komen in aanmerking wanneer minstens 30 procent van de leerlingen uit een gezin komt met een kwetsbare financiële situatie.

Volgens het Rode Kruis zijn ongeveer driehonderd deelnemende scholen tijdens de zomervakantie opengebleven, zodat kinderen daar langs konden gaan voor ontbijt of lunch. "Zes weken vakantie is een lange tijd. Dat kinderen zes weken niet naar school gaan en niet voldoende eten, is niet wat je wil."

Minimumloon moet omhoog, vindt vakbond
Vakbond FNV maakt zich ook zorgen over de geldproblemen bij veel Nederlanders. Daarom wil de bond graag dat het minimumloon omhoog gaat naar 16 euro per uur. Eerder noemde FNV nog een bedrag van 14 euro. Het huidige wettelijke minimumloon is iets minder dan 13 euro. Verder zouden diverse toeslagen en het kindgebonden budget hoger moeten worden.

Voedselbanken Nederland, waar 174 voedselbanken bij zijn aangesloten, zegt zich door het rapport van het CPB niet nóg meer zorgen te maken dan het al doet. "De zorgen zijn niet anders dan anders", aldus vicevoorzitter Tom Hillemans.

De voedselverstrekkers hadden het vorig jaar flink drukker, vooral doordat veel huishoudens te maken kregen met een torenhoge energierekening. De banken hadden 35 procent meer 'klanten'. In totaal zijn vorig jaar 120.000 mensen geholpen. Inmiddels daalt het aantal weer wat. Wel is de verwachting dat die daling beperkt blijft.
quote:
10s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 13:08 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
In principe kiezen we in Nederland hierbij voor marktwerking.
En er is natuurlijk ook wel ingegrepen. Voor energie werd een prijsplafond geïntroduceerd. En ook de lonen en uitkeringen stijgen behoorlijk.
Ja dat snap ik, maar je kunt niet als bedrijf oneindig prijsverhogingen doorvoeren op onze eerste levensbehoefte en daarmee flinke winsten maken. Dan moet je als regering gewoon kunnen ingrijpen

Welke loonsverhogingen? Ik heb tot op heden geen loonsverhoging gehad hoor??
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_210354511
Idd loonsverhoging? Er is vooral een scheefgroei tussen de onderkant en degene die daar net boven zitten. Was het niet 14% voor de onderkant?
pi_210354526
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2023 14:16 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Stellantis heeft nog niet zo lang geleden gewoon toegegeven dat ze hun winst verhoogd hebben door de prijzen van hun auto's te verhogen.
Stellantis komt volgens mij niet in de top 10 van China car sales voor. Dat kan een voordeel zijn nu met name de westerse wereld zich van China aan het ontkoppelen is.

China's car sales shrink 2.9% in June as big-ticket spending falters

Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_210354555
quote:
15s.gif Op zondag 20 augustus 2023 14:27 schreef Scjvb het volgende:
Niet mijn OP:
[..]
[..]
Ja dat snap ik, maar je kunt niet als bedrijf oneindig prijsverhogingen doorvoeren op onze eerste levensbehoefte en daarmee flinke winsten maken.

Dan is er waarschijnlijk onvoldoende concurrentie en moet als 1ste de mededingings autoriteit zijn plasje daarover doen.
pi_210354569
quote:
15s.gif Op zondag 20 augustus 2023 14:22 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Wat dacht u bv van de oorlog in Oekraïne die niemand heeft gewild, als gevolg forse gasprijzen, de 'inwendige mens' bij bekende buurtsupers, evenals gevolgen door andere economische invloeden vanwege het een en ander?

Tevens was dergelijke info door meest oplettende mensen in de loop der tijd zelf na te gaan, dus hoeft men anderen hier niet alles voor te kauwen, mij dunkt.
Precies, het zijn gewoon de werkgevers die om veel winst te kunnen hebben, hun onkosten doorberekenen naar de onfortuinlijke werknemers, waardoor de onfortuinlijke werknemers nooit veel winst krijgen.
  zondag 20 augustus 2023 @ 14:54:30 #6
3542 Gia
User under construction
pi_210354727
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 13:08 schreef Spetznaz het volgende:

[..]
Dit vind ik sowieso al irritant. Van die mensen (meestal vrouwen) die elke dag gerust 2x minimaal een kwartier douchen.
Ik zet steeds de douche uit. Dus natmaken, douche uit, inzepen en shampo, afspoelen en douche weer uit, cremespoeling want lang haar, uitspoelen, klaar. Al met al loopt de douche nog geen 3 minuten.

In bad is een ander verhaal. Staat een kwartier aan eer het vol is. Maar dat doe ik maar 1 x per week.
  zondag 20 augustus 2023 @ 14:55:57 #7
345631 Scjvb
pi_210354749
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 14:38 schreef torentje het volgende:

[..]
Precies, het zijn gewoon de werkgevers die om veel winst te kunnen hebben, hun onkosten doorberekenen naar de onfortuinlijke werknemers, waardoor de onfortuinlijke werknemers nooit veel winst krijgen.
Tja, uiteraard spelen bij dit proces onwenselijke, maar daarom niet minder belangrijke, componenten mee die lang niet door iedereen worden ervaren als 'billijk' jegens 'gewone' werknemers/burgers, laat staan de meest eenvoudige werknemer of burger zelf. (Niet tegen u persoonlijk).

Legio (grote) bedrijven en werkgevers kunnen nu eenmaal niet op verlies draaien! What's new?
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_210354759
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 14:54 schreef Gia het volgende:

[..]
Ik zet steeds de douche uit. Dus natmaken, douche uit, inzepen en shampo, afspoelen en douche weer uit, cremespoeling want lang haar, uitspoelen, klaar. Al met al loopt de douche nog geen 3 minuten.

In bad is een ander verhaal. Staat een kwartier aan eer het vol is. Maar dat doe ik maar 1 x per week.
water kost toch niks?
Plaats hier uw advertentie
  zondag 20 augustus 2023 @ 14:59:13 #9
3542 Gia
User under construction
pi_210354783
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 12:49 schreef quo_ het volgende:

[..]
Het hele circus van uitkeringen en toeslagen is inmiddels dusdanig onbeheersbaar en complex geworden dat ik dat inmiddels geen beachelijk idee meer vind. Er komen ook tienduizenden amtenaren vrij die wat nuttigs kunnen gaan doen in zorg, onderwijs en veiligheid.

Maar hoe hoog moet zo'n inkomen dan zijn als je alle huidige toeslagen (muv kinderbijslag) e.d. af schaft?
Als het te laag is komen mensen er niet van rond en als het te hoog is wordt het onbetaalbaar en gaat er niemand meer werken.
Geen idee, daar hebben we een algemene rekenkamer voor en het Nibud.

Van mij mag de HRA er ook af, net als de toeslagen en kinderopvangvergoeding.

Zou dat best eens doorgerekend willen zien:
Alle uitkeringen weg, behalve WW (maar die is sws tijdelijk)
Alle toeslagen weg,
Kinderopvangvergoeding weg
HRA weg

En dan iedereen een basisinkomen van, laten we zeggen 1700 euro.

Oh en daarnaast een nationaal ziekenfonds.
  zondag 20 augustus 2023 @ 14:59:58 #10
3542 Gia
User under construction
pi_210354791
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 14:57 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
water kost toch niks?
Ik douche niet koud.
  zondag 20 augustus 2023 @ 15:02:45 #11
345631 Scjvb
pi_210354839
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 14:57 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
water kost toch niks?
Gas hè. :{
pi_210354862
Dit is dus een manier om in de problemen te komen; denken dat warm water niks kost.
_O-
pi_210354895
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 15:02 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Gas hè. :{
Gas kost ook niet veel meer.
Plaats hier uw advertentie
  zondag 20 augustus 2023 @ 15:07:38 #14
345631 Scjvb
pi_210354913
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 15:05 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
Da's waar. Momenteel.
pi_210354944
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 14:59 schreef Gia het volgende:

[..]
Geen idee, daar hebben we een algemene rekenkamer voor en het Nibud.

Van mij mag de HRA er ook af, net als de toeslagen en kinderopvangvergoeding.

Zou dat best eens doorgerekend willen zien:
Alle uitkeringen weg, behalve WW (maar die is sws tijdelijk)
Alle toeslagen weg,
Kinderopvangvergoeding weg
HRA weg

En dan iedereen een basisinkomen van, laten we zeggen 1700 euro.

Oh en daarnaast een nationaal ziekenfonds.
Van mij mag die HRA ook afgeschaft worden want met die 1,1% rente en lage hypotheek is dat totaal voor MIJ niet van belang. Maar wees wel eerlijk en zeg dan ook dat je jarenlang wel geprofiteerd hebt wat ik best toegeef. Maar om nu te zeggen schaf het maar af want voor mij is dat nu niet meer zo van belang is makkelijk. Zo kun je wel alles afschaffen waar je zelf nauwelijks gebruik van maakt.

Een basisinkomen zie ik niet zitten. Die discussie heb ik al gevoerd in een andere draad. Toeslagen afschaffen oke maar dan wel de uitkeringen flink verhogen. Maar daar moet maar eerst goed naar gekeken worden. Want iets dat verdwijnt komt zelden terug.
pi_210355026
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2023 15:09 schreef Cherni het volgende:

[..]
Van mij mag die HRA ook afgeschaft worden want met die 1,1% rente en lage hypotheek is dat totaal voor MIJ niet van belang. Maar wees wel eerlijk en zeg dan ook dat je jarenlang wel geprofiteerd hebt wat ik best toegeef. Maar om nu te zeggen schaf het maar af want voor mij is dat nu niet meer zo van belang is makkelijk. Zo kun je wel alles afschaffen waar je zelf nauwelijks gebruik van maakt.

Een basisinkomen zie ik niet zitten. Die discussie heb ik al gevoerd in een andere draad. Toeslagen afschaffen oke maar dan wel de uitkeringen flink verhogen. Maar daar moet maar eerst goed naar gekeken worden. Want iets dat verdwijnt komt zelden terug.
Ik zou gelijk stoppen met werken en met mij vele anderen. Lijkt me niet gezond voor een economie.
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
  zondag 20 augustus 2023 @ 15:15:17 #17
3542 Gia
User under construction
pi_210355053
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2023 15:09 schreef Cherni het volgende:

[..]

Wij hebben voor een deel van de hypotheek nog 22 jaar aftrek, in principe. Voor een ander deel nog maar tot 2030. Maar heb dat altijd al een onzinsubsidie gevonden. Maar dat vond ik ook van de kinderbijslag. Waarom? Als je het niet kunt betalen, begin je toch niet aan kinderen!
pi_210355088
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 15:13 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Ik zou gelijk stoppen met werken en met mij vele anderen. Lijkt me niet gezond voor een economie.
Een basisinkomen klinkt fantastisch. De vraag is dan hoe gaan werkgevers hiermee om. En waar vandaan komt dit basisinkomen. Gaat dat via de ECB met een digitale wallet? Dat blijven voor mij vragen. Ik sta niet te wachten op een basisinkomen vanuit de ECB en dan maar moet afwachten of ik dat vrij mag besteden en lonen gekort worden omdat je een basisinkomen krijgt.

Als het zo zou zijn dat je een basisloon krijgt en je salaris gelijk blijft stop ik direct. Maar dat zal vast niet de bedoeling zijn.
pi_210355139
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 15:15 schreef Gia het volgende:

[..]
Wij hebben voor een deel van de hypotheek nog 22 jaar aftrek, in principe. Voor een ander deel nog maar tot 2030. Maar heb dat altijd al een onzinsubsidie gevonden. Maar dat vond ik ook van de kinderbijslag. Waarom? Als je het niet kunt betalen, begin je toch niet aan kinderen!
Maar net zoals ik heb je het wel niet geweigerd.
pi_210355211
quote:
15s.gif Op zondag 20 augustus 2023 15:07 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Da's waar. Momenteel.
De aardgas reserves zijn ook al voor 93% gevuld maar met een strenge winter kan het aardgas eventueel nog duur worden met name vanwege Belgie dat max 12 dagen reserve heeft en erg afhankelijk is van de nederlandse reserves :{
Reserveren voor de eigen inwoners is daarnaast niet toegestaan vanuit de EU.
pi_210355234
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 15:05 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
De energierekening is bij hetzelfde verbruik tov een paar jaar terug enorm toegenomen, dat komt relatief veel harder aan bij de wat lagere inkomens.
pi_210355242
quote:
15s.gif Op zondag 20 augustus 2023 15:07 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Da's waar. Momenteel.
Kletskoek!
pi_210355270
quote:
15s.gif Op zondag 20 augustus 2023 14:55 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Tja, uiteraard spelen bij dit proces onwenselijke, maar daarom niet minder belangrijke, componenten mee die lang niet door iedereen worden ervaren als 'billijk' jegens 'gewone' werknemers/burgers, laat staan de meest eenvoudige werknemer of burger zelf. (Niet tegen u persoonlijk).

Legio (grote) bedrijven en werkgevers kunnen nu eenmaal niet op verlies draaien! What's new?
Evenals bedrijven kunnen de onfortuinlijke werknemers toch ook niet op verlies draaien? Of wel soms?
  zondag 20 augustus 2023 @ 15:39:04 #24
345631 Scjvb
pi_210355368
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 15:30 schreef torentje het volgende:

[..]
Evenals bedrijven kunnen de onfortuinlijke werknemers toch ook niet op verlies draaien? Of wel soms?
Oké, winst voor werknemers is inderdaad niet zelden een tweede, maar verlies? :{ Hetgeen u hierboven beweert, dat daarvan sprake zou zijn, zal in de regel best wel meevallen hoor.
  zondag 20 augustus 2023 @ 15:45:57 #25
345631 Scjvb
pi_210355534
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 15:27 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Kletskoek!
Laat ik het anders zeggen: gun óók u geen strenge winter waarbij de gasprijzen door het dak zouden gaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')