abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210296982
https://tweakers.net/nieu(...)paneeleigenaren.html

Vandebron gaat vaste terugleveringsheffing berekenen aan zonnepaneeleigenaren
De Nederlandse energieleverancier Vandebron gaat een maandelijks bedrag berekenen aan klanten met zonnepanelen. Het wordt een variabel tarief dat voor de meesten tussen de 10 en 20 euro komt te liggen. Vandebron zegt dat dat nodig is om de energietransitie eerlijker te verdelen.

Vandebron zegt dat het gaat om een vaste kostenpost die per maand in de energierekening wordt meegenomen. Die wordt berekend op basis van het jaarverbruik en dan specifiek het aantal kWh dat klanten jaarlijks terugleveren aan de provider.

De eerste 5kWh die klanten terugleveren, kosten niets, maar klanten die tussen de 5 en 1000kWh terugleveren, beginnen te betalen. Zij betalen 4 euro per maand. Dat bedrag loopt vervolgens per 1000kWh op tot maximaal 46 euro per maand voor mensen die meer dan 5000kWh terugleveren. De kosten worden berekend volgens dat schaalmodel en dan als dagtarief op de energierekening gezet.Vandebron gaat vaste terugleveringsheffing berekenen aan zonnepaneeleigenaren
De Nederlandse energieleverancier Vandebron gaat een maandelijks bedrag berekenen aan klanten met zonnepanelen. Het wordt een variabel tarief dat voor de meesten tussen de 10 en 20 euro komt te liggen. Vandebron zegt dat dat nodig is om de energietransitie eerlijker te verdelen.

Vandebron zegt dat het gaat om een vaste kostenpost die per maand in de energierekening wordt meegenomen. Die wordt berekend op basis van het jaarverbruik en dan specifiek het aantal kWh dat klanten jaarlijks terugleveren aan de provider.

De eerste 5kWh die klanten terugleveren, kosten niets, maar klanten die tussen de 5 en 1000kWh terugleveren, beginnen te betalen. Zij betalen 4 euro per maand. Dat bedrag loopt vervolgens per 1000kWh op tot maximaal 46 euro per maand voor mensen die meer dan 5000kWh terugleveren. De kosten worden berekend volgens dat schaalmodel en dan als dagtarief op de energierekening gezet.

De veranderingen gaan per direct in voor nieuwe klanten. Vandebron maakt dan een schatting van het verwachte verbruik en de teruglevering. Klanten met een variabel contract gaan de leveringskosten per 1 oktober betalen. Voor klanten met een vast contract gebeurt dat pas als ze hun contract verlengen.

Volgens Vandebron is de stap nodig vanwege 'de uitdagingen van de energietransitie'. Het bedrijf zegt dat de kosten van het terugleveren van elektriciteit steeds hoger worden, in de eerste plaats voor leveranciers en netbeheerders, maar daardoor ook voor klanten. "Vanwege de explosieve toename van zonne-energie (en teruglevering) lopen de kosten steeds verder op. Vandebron heeft daarom besloten om dit eerlijker te verdelen en de kosten in rekening te brengen bij degenen die ze veroorzaken. Op deze manier betaalt iedereen een eerlijke prijs voor zijn verbruik en teruglevering."

"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:19:44 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210297018
Ja het staat er los van, maar van de ene kant krijg je een vergoeding voor wat je TERUG levert. Van de andere kant moet over alles wat je LEVERT betalen doordat je in een bepaalde staffel valt.

Maar bestaan die 2 dingen naast elkaar?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210297061
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 20:12 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat impliceert dat de prijzen voor mensen zonder zonnepanelen naar beneden zouden gaan... als het werkelijk "eerlijker" moet.

Zoveel vertrouwen heb ik dan weer niet in Vandebron.
Tja, ze hebben nu al vrij lage prijzen.
"Dure" klanten die vertrekken en de prijzen kunnen nog lager, daardoor meer marktaandeel en betere inkoop en hogere winsten.
Ze hebben nu nog maar ca 200.000 klanten, kan mij goed voorstellen dat zij hun marktaandeel willen vergroten.

Tevens levert deze actie een grote naamsbekendheid op, gratis publiciteit. :7
pi_210297079
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 20:19 schreef CoolGuy het volgende:
Ja het staat er los van, maar van de ene kant krijg je een vergoeding voor wat je TERUG levert. Van de andere kant moet over alles wat je LEVERT betalen doordat je in een bepaalde staffel valt.

Maar bestaan die 2 dingen naast elkaar?
Ja. Zover ik begrijp staat dit volledig los van elkaar.
Dus ongeacht wat je saldeert en ongeacht wat je voor terugleververgoeding krijg.

Tot 46 euro per maand wordt er extra in rekening gebracht.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:25:38 #5
16180 crew  CoolGuy
pi_210297088
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 20:24 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Zover ik begrijp staat dit volledig los van elkaar.
Dus ongeacht wat je saldeert en ongeacht wat je voor terugleververgoeding krijg.

Tot 46 euro per maand wordt er extra in rekening gebracht.
Ja dat begrijp ik wel, maar als ik langs de ene kant 46 euro moet betalen maar langs de andere kant krijg ik vanwege TLV 20 euro terug moet ik per saldo toch 26 betalen en niet 46?

Beter gezegd; dan kost me dat in principe netto toch 26 euro dan?
pi_210297129
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 20:25 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja dat begrijp ik wel, maar als ik langs de ene kant 46 euro moet betalen maar langs de andere kant krijg ik vanwege TLV 20 euro terug moet ik per saldo toch 26 betalen en niet 46?
Dus dan mag je met je TLV eerst die extra heffing terug verdienen?

quote:
Ook de terugleververgoeding wordt iets aangepast voor nieuwe klanten. Zij ontvangen straks 13 cent per kWh voor de eerste 2.000 kWh netto-teruglevering. Daarna wordt de vergoeding 6 cent per kWh. Een schrale troost, gezien de hoge heffingen.
https://www.energievergel(...)voor-je-zonnepanelen

Bereken het omslagpunt maar..
Kennelijk willen ze minder klanten met zonnepanelen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210297138
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 20:25 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat klopt.

Als je bv 5500 kWh bruto teruglevert, en na saldering netto nog 1000, dan krijg je 1000*¤0,13 (tlv bij vdb)=130 euro. Die zetten ze op je afrekening.
Maar vervolgens moet je ook volgens die staffel 46*12=552 euro betalen. Dat komt ook op de afrekening.

Ipv 130 euro krijgen, moet je dan dus ineens 442 betalen, als je even puur naar deze twee onderdelen kijkt.
  Moderator dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:31:07 #8
16180 crew  CoolGuy
pi_210297146
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 20:30 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Dat klopt.

Als je bv 5500 kWh bruto teruglevert, en na saldering netto nog 1000, dan krijg je 1000*¤0,13 (tlv bij vdb)=130 euro. Die zetten ze op je afrekening.
Maar vervolgens moet je ook volgens die staffel 46*12=552 euro betalen. Dat komt ook op de afrekening.

Ipv 130 euro krijgen, moet je dan dus ineens 442 betalen, als je even puur naar deze twee onderdelen kijkt.
Ja dit is wat ik bedoel.

En nu doen we dat zelfde nog een keer met wat hier boven staat, met 13ct voor de eerste 2000 kwh, want ik krijg nu maar 9ct per kwh.
pi_210297212
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 20:31 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja dit is wat ik bedoel.

En nu doen we dat zelfde nog een keer met wat hier boven staat, met 13ct voor de eerste 2000 kwh, want ik krijg nu maar 9ct per kwh.
Dat is dan toch gewoon 2000 x 13 cent is 260 euro per jaar.
En alsnog staat die staffel 46*12=552 euro ook op je rekening.

552 - 260 = 292 euro betalen.

Doe die berekening eens bij een Eneco met een vast contract: 9 cent X 2000 is 180 euro ontvangen per jaar.

Verschil is 472 euro op jaarbasis.
Ik vind dat veel.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210297245
"Zonnepanelen: de enige investering waarbij je niet alleen energie opwekt, maar ook je portemonnee leegloopt voor de 'terugleveringsheffing'! ☀️💸😅"
  Moderator dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:51:48 #11
16180 crew  CoolGuy
pi_210297442
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 20:35 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat is dan toch gewoon 2000 x 13 cent is 260 euro per jaar.
En alsnog staat die staffel 46*12=552 euro ook op je rekening.

552 - 260 = 292 euro betalen.

Doe die berekening eens bij een Eneco met een vast contract: 9 cent X 2000 is 180 euro ontvangen per jaar.

Verschil is 472 euro op jaarbasis.
Ik vind dat veel.
Ja, als je in die staffel valt is dat redelijk wat ja. Aan de andere kant, als je in die staffel valt heb je over het algemeen geen klagen denk ik, dan is het hoogstens jammer.
pi_210297466
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 20:51 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, als je in die staffel valt is dat redelijk wat ja. Aan de andere kant, als je in die staffel valt heb je over het algemeen geen klagen denk ik, dan is het hoogstens jammer.
Dat is gewoon volgens dit voorbeeld:
vlindertje89 in NWS / VandeBron #2 Terugleverheffing zonnepanelen

Ik weet niet of dat heel veel stroom is.
Beter zet je de teruglevering gewoon uit. :+

[ Bericht 8% gewijzigd door capricia op 15-08-2023 20:59:39 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:54:39 #13
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_210297473
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 20:29 schreef capricia het volgende:

Bereken het omslagpunt maar..
Kennelijk willen ze minder klanten met zonnepanelen.
Dat zou goed kunnen

Het is te druk op het net op piekuren
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_210297478
quote:
Ik ben ook klant bij VandBron EN ik heb zonnepanelen.
Zeer terecht dat ze dit invoeren: mensen moeten leren, en zich daarnaar gaan gedragen dat je energie inpandig verbruikt op zonnige dagen.
Wasmachine laten draaien, boiler hogere temperatuur enz.
Het gaat niet vanzelf, we moeten nadenken bij wat we doen en hoe we leven.
Het is allemaal vrij simpel
Deze uiterst linkse reactie krijgt het predikaat Uitgelicht bij NU.nl :')

https://www.nu.nl/economi(...)xtra-geld-kwijt.html
Dubbel gevaccineerd tegen vliegschaamte
pi_210297656
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 20:30 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Dat klopt.

Dit inderdaad. Vandebron schetst het zo

Klant bij vdb zijn wordt een dure hobby.

Je betaalt al transport aan de netbeheerder en aan energieleverancier komt er nu nog een tweede keer bij de energieleverancier bij

[ Bericht 4% gewijzigd door opgebaarde op 15-08-2023 21:09:46 ]
pi_210297775
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 21:03 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Wel mooi dat ze die saldering erbij zetten.. die heb je elders ook, dus dat heeft er eigenlijk niets mee te maken. :D

In dit plaatje komt VdB dus uit op: 252 - 65 is 187 euro betalen.
Had je bij een Eneco gezeten had je 500x 9 cent gekregen. Is 45 euro.

Verschil: 232 euro. :')
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210297968
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 09:47 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
En de energieboer je opgewekte wiebelstroom eigenlijk helemaal niet wilt hebben maar hem wel verplicht moet afnemen van je. Het zou me hoe langer het duurt niet verbazen als over een tijd iedereen aan het dynamisch contract moet als enige optie. Gewoon dokken voor je stroom, of zet je panelen maar uit.
Ze kunnen de kolen centrales ook wat minder hard laten draaien, dat doen ze ook nauwelijks

En de vlieger over salderen gaat ook nauwelijks op dat de consument op zonnige dagen goedkope stroom terug levert en op dure winter maanden weer opneemt

Zolang de kolen en ga centrales blijven stoken is dat geen argument, de stroom die ik op een zonnige zomerdag opwek en teruglever voor bv 10 cent verkopen ze aan mijn buurman zonder panelen voor 10 cent, de industrie en huishoudens gebruiken zoveel dat er altijd grijze stroom bij moet, ook op zonnige dagen
pi_210298306
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 21:23 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Ze kunnen de kolen centrales ook wat minder hard laten draaien, dat doen ze ook nauwelijks

En de vlieger over salderen gaat ook nauwelijks op dat de consument op zonnige dagen goedkope stroom terug levert en op dure winter maanden weer opneemt

Zolang de kolen en ga centrales blijven stoken is dat geen argument, de stroom die ik op een zonnige zomerdag opwek en teruglever voor bv 10 cent verkopen ze aan mijn buurman zonder panelen voor 10 cent, de industrie en huishoudens gebruiken zoveel dat er altijd grijze stroom bij moet, ook op zonnige dagen
Het gaat er toch om dat iedereen stroom opwerkt als het weinig gevraagd wordt, toch? Stroom moet ter plekke opgemaakt worden, het is niks anders dan een (on)afstemming tussen vraag en aanbod. Die zonne-energie is in de zomet niet nodig en kan niet opgeslagen worden. Die zonne-energie kun je niet 1:1 verkopen aan de buurman, want die hoeft het ook niet (of misschien maar een klein deel ervan. Het argument gaat zeker wel op.

Wat betreft kolen en gascentrales weet ik niet hoe dat precies werkt. Wel weet ik dat je niet makkelijk aan een knop draait om die snel af te kunnen stemmen. Het gaat op zich wel, maar je kunt nooit precies bepalen hoeveel windstroom te krijgt of zonnestroom uit panelen, dus die gas- en kolencentrales moeten altijd in een marge draaien. Ik weet dat ze dat wel altijd hebben gedaan met nachtstroom (iets minder hard draaien), dus daar zal wel al zoveel als mogelijk rekening mee gehouden worden.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_210298522
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 20:37 schreef JeWa100 het volgende:
"Zonnepanelen: de enige investering waarbij je niet alleen energie opwekt, maar ook je portemonnee leegloopt voor de 'terugleveringsheffing'! ☀️💸😅"
Panelen uitzetten dan hè. Dan is er ook snel weer een energie te kort op de markt.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:14:30 #20
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_210298651
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 22:07 schreef Chinless het volgende:

[..]
Panelen uitzetten dan hè. Dan is er ook snel weer een energie te kort op de markt.
Als je ze uitzet, kun je toch ook niet salderen? Dan heb je dus betaald voor panelen op je dak die niks doen en kun je gewoon je geleverde energie gaan betalen.

Daarnaast is er geen energietekort op de markt als iedereen zijn panelen uitzet.
pi_210298921
Beetje krom om dit bij de consument te gaan halen. De fabriek van mijn werkgever verbruikt per jaar 2Mw. Dat is 1 fabriek. Per uur komst dat neer op een jaar verbruik van 65 huishoudens en op jaarbasis 190.000 KWH. Shell Moerdijk heeft een zonnepark staan met 76.000 panelen welke vermoedelijk voorziet in 1/3e van hun energie behoefte.
Dit probleem bij de particuliere consument weg leggen kan toch gewoon niet. Jan modaal wordt straks gewoon gestraft ten koste van alle zonneparken die overal uit de grond gestampt worden.
  Moderator dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:41:56 #22
16180 crew  CoolGuy
pi_210298946
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 22:39 schreef Vliegbaard het volgende:
Beetje krom om dit bij de consument te gaan halen. De fabriek van mijn werkgever verbruikt per jaar 2Mw. Dat is 1 fabriek. Per uur komst dat neer op een jaar verbruik van 65 huishoudens en op jaarbasis 190.000 KWH. Shell Moerdijk heeft een zonnepark staan met 76.000 panelen welke vermoedelijk voorziet in 1/3e van hun energie behoefte.
Dit probleem bij de particuliere consument weg leggen kan toch gewoon niet. Jan modaal wordt straks gewoon gestraft ten koste van alle zonneparken die overal uit de grond gestampt worden.
Denk ik nou veel te simpel als ik zeg dat als ik vorige maand nog op de eindafrekening voor het laatste volledige enerigejaar 8xx euro terug kreeg in totaal, en ik trek daar de maximale boete (want zo zie ik het dan even) van 46 euro x 12 maanden = 552 euro van af, ik dus nog steeds geld toe krijg, zij het minder?

Nu val ik niet in de categorie 5000+ leveren (na aftrek direct eigen verbruik, de panelen wekken het wel op maar daar gaat direct eigen verbruik nog af, dus het restant gaat door de meter), maar ik reken even met het maximale wat er qua staffel kan.

Of reken ik dan veel te simpel?

Ik snap dat zodra de salderingsregeling afgebouwd wordt dit niet meer op gaat, maar vooralsnog bedoel ik?
pi_210299089
quote:
Het bestaan van een of meerdere zonneparken heeft geen enkel verband met "dit" (salderen) probleem.

Ik vermoed dat je hier naar zocht: de consument neemt 14% van de totale elektra af
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:07:32 #24
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_210299136
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 22:41 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Denk ik nou veel te simpel als ik zeg dat als ik vorige maand nog op de eindafrekening voor het laatste volledige enerigejaar 8xx euro terug kreeg in totaal, en ik trek daar de maximale boete (want zo zie ik het dan even) van 46 euro x 12 maanden = 552 euro van af, ik dus nog steeds geld toe krijg, zij het minder?

Nu val ik niet in de categorie 5000+ leveren (na aftrek direct eigen verbruik, de panelen wekken het wel op maar daar gaat direct eigen verbruik nog af, dus het restant gaat door de meter), maar ik reken even met het maximale wat er qua staffel kan.

Of reken ik dan veel te simpel?

Ik snap dat zodra de salderingsregeling afgebouwd wordt dit niet meer op gaat, maar vooralsnog bedoel ik?
Volgens mij klopt dit wel. Maar als je het rekenvoorbeeld uit dit topic neemt van VdB, lijken ze het willen te doen voorkomen dat je onderaan de streep aan het eind van het jaar 253 Euro terugkrijgt. Maar dat is dus niet zo, zoals eerder ook al aangegeven hier.

In dit voorbeeld heb je (zo interpreteer ik het) 2.500 kWh teruggeleverd en 2.000 kWh op de meter verbruikt. Die 2.000 kWh teruglevering en verbruik op de meter wordt tegen elkaar weggestreept (die worden je niet in rekening gebracht dus), zodat je 500 kWh 'overschot' hebt teruggeleverd aan het net waarvoor je een vergoeding krijgt.

Met die 2.500 kWh teruglevering val je in de categorie 2.000-3.000 kWh, wat betekent dat je op jaarbasis 252 Euro terugleveringskosten moet betalen. De kosten voor je energieverbruik zijn dus 0 door saldering, je ontvangt 65 Euro voor die 500 kWh 'overschot' en je moet 252 Euro betalen.

Netto moet je dan 252-65 = 187 Euro betalen op je eindafrekening.
pi_210299199
Wat een complete idioterie dit.

Hoe hard je genaaid wordt in NL door overheid en bedrijven. Welke malloot van een politicus keurt zoiets goed?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_210299234
quote:
Jep.
En geen politicus die daar tegenin gaat. No way.

Jan modaal mag betalen en grootbedrijven mogen doen en laten wat ze willen.
1947-2016
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:24:02 #27
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_210299248
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 23:16 schreef Red_85 het volgende:
Wat een complete idioterie dit.

Hoe hard je genaaid wordt in NL door overheid en bedrijven. Welke malloot van een politicus keurt zoiets goed?
Ik denk dat hier weinig aan "goed te keuren" valt door een politicus. Dit is gewoon een bedrijf dat zijn verkoopvoorwaarden voor nieuwe klanten verandert. Die kunnen daarmee akkoord gaan en klant worden, of niet.
pi_210299324
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 23:24 schreef Repentless het volgende:

[..]
Ik denk dat hier weinig aan "goed te keuren" valt door een politicus. Dit is gewoon een bedrijf dat zijn verkoopvoorwaarden voor nieuwe klanten verandert. Die kunnen daarmee akkoord gaan en klant worden, of niet.
'Een energiebedrijf dient de regels van het saldwren te respecteren en mag kosten van teruglevering op geen enkele manier berekenen aan de klant'

Klaaaar.
1947-2016
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:41:14 #29
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_210299369
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 23:34 schreef Red_85 het volgende:

[..]
'Een energiebedrijf dient de regels van het saldwren te respecteren en mag kosten van teruglevering op geen enkele manier berekenen aan de klant'

Klaaaar.
Kun je het artikel van waaruit deze quote afkomstig is geven? Ik ben geen voorstander van deze ontwikkeling, voor de goede orde.
  Moderator dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:58:42 #30
16180 crew  CoolGuy
pi_210299510
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 23:07 schreef Repentless het volgende:

[..]
Volgens mij klopt dit wel. Maar als je het rekenvoorbeeld uit dit topic neemt van VdB, lijken ze het willen te doen voorkomen dat je onderaan de streep aan het eind van het jaar 253 Euro terugkrijgt. Maar dat is dus niet zo, zoals eerder ook al aangegeven hier.

In dit voorbeeld heb je (zo interpreteer ik het) 2.500 kWh teruggeleverd en 2.000 kWh op de meter verbruikt. Die 2.000 kWh teruglevering en verbruik op de meter wordt tegen elkaar weggestreept (die worden je niet in rekening gebracht dus), zodat je 500 kWh 'overschot' hebt teruggeleverd aan het net waarvoor je een vergoeding krijgt.

Met die 2.500 kWh teruglevering val je in de categorie 2.000-3.000 kWh, wat betekent dat je op jaarbasis 252 Euro terugleveringskosten moet betalen. De kosten voor je energieverbruik zijn dus 0 door saldering, je ontvangt 65 Euro voor die 500 kWh 'overschot' en je moet 252 Euro betalen.

Netto moet je dan 252-65 = 187 Euro betalen op je eindafrekening.
Oh ik snap heel goed hoe we hier genaaid worden, maar van veel geld terug krijgen minder geld terug krijgen is (gevoelsmatig) prettiger dan weinig terug krijgen en dan ineens moeten gaan betalen.
  woensdag 16 augustus 2023 @ 01:00:52 #31
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_210299784
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 23:58 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Oh ik snap heel goed hoe we hier genaaid worden, maar van veel geld terug krijgen minder geld terug krijgen is (gevoelsmatig) prettiger dan weinig terug krijgen en dan ineens moeten gaan betalen.
Ik snap dat dat gevoelsmatiger prettiger is, ben ik ook wel met je eens. Maar ondanks het jaarlijks ontvangen van een bepaald bedrag na saldering en teruglevering, krijg je pas écht geld terug vanaf het moment dat je investering is terugverdiend. Alles daarvoor is eigenlijk het afbetalen van wat je hebt betaald voor het installeren van die zonnepanelen op je dak.
pi_210299865
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 01:00 schreef Repentless het volgende:

[..]
Ik snap dat dat gevoelsmatiger prettiger is, ben ik ook wel met je eens. Maar ondanks het jaarlijks ontvangen van een bepaald bedrag na saldering en teruglevering, krijg je pas écht geld terug vanaf het moment dat je investering is terugverdiend. Alles daarvoor is eigenlijk het afbetalen van wat je hebt betaald voor het installeren van die zonnepanelen op je dak.
Ja. En daar hebben deze terugleveringskosten wel invloed op. Op de terugverdientijd.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 16 augustus 2023 @ 01:30:26 #33
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_210299918
quote:
1s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 01:16 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. En daar hebben deze terugleveringskosten wel invloed op. Op de terugverdientijd.
Inderdaad. En gezien het feit dat de salderingsregeling over 8 jaar helemaal is afgeschaft, kun je je gaan afvragen of zonnepanelen je uiteindelijk misschien zelfs geld gaan kosten in plaats van opleveren als je ze nu nog aanschaft, wanneer je de door jou opgewekte stroom overdag niet zelf direct gebruikt.
  Moderator woensdag 16 augustus 2023 @ 07:48:08 #34
16180 crew  CoolGuy
pi_210300483
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 01:00 schreef Repentless het volgende:

[..]
Dat is correct, maar dat is met elke investering zo. Maar het zal inderdaad op deze manier een stuk minder rendabel zijn. Dan kun je wel een accu nemen, maar dat is ook weer een investering, etc. Maar dat is isoleren of dubbel glas of of of ook natuurlijk.
pi_210300632
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 23:41 schreef Repentless het volgende:

[..]
Kun je het artikel van waaruit deze quote afkomstig is geven? Ik ben geen voorstander van deze ontwikkeling, voor de goede orde.
Ik geef je een voorbeeld van dat het helemaal niet zo moeilijk is...
1947-2016
pi_210300652
quote:
1s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 01:30 schreef Repentless het volgende:

[..]
Inderdaad. En gezien het feit dat de salderingsregeling over 8 jaar helemaal is afgeschaft, kun je je gaan afvragen of zonnepanelen je uiteindelijk misschien zelfs geld gaan kosten in plaats van opleveren als je ze nu nog aanschaft, wanneer je de door jou opgewekte stroom overdag niet zelf direct gebruikt.
Daar gaat het nu wel naar toe en dat is compleet wat niet de bedoeling is voor een 'groene' toekomst. Er mag geen financieel voordeel zitten natuurlijk vior mensen die het slim aanpakken en bedrijven mogen geen nadeel ondervinden....
Betalen zul je!

Nee, hier moet hard paal en perk aan worden gesteld.
1947-2016
pi_210300682
Zonnepanelen leveren stroom die je zelf kan gebruiken. Dan maar allemaal een airco. Gelet op het verloop van de zomers in de laatste 5 jaar langzamerhand toch een must aan het worden.
pi_210300690
Opzich is dit idee toch niet heel gek. Dit treft enkel de gebruikers die dus meer terug leveren dan dat ze verbruiken op jaarbasis.

Zo gaat dat verdienmodel er af. Voor de mensen die gewoon al hun stroom opmaken die de panelen opwekken is er niets aan de hand.

Snap ook nooit zo goed waarom mensen 30 panelen willen hebben. Met een stuk of 10/12 komende meeste huishoudens makkelijk uit
pi_210300739
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 08:24 schreef 111210 het volgende:
Opzich is dit idee toch niet heel gek. Dit treft enkel de gebruikers die dus meer terug leveren dan dat ze verbruiken op jaarbasis.
Ik lees hier tegenstrijdige postings over. De een zegt dat het om de totale teruglevering gaat en de ander dat het om de teruglevering minus het verbruik gaat. Wat is het nu?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_210300759
quote:

Zo gaat dat verdienmodel er af. Voor de mensen die gewoon al hun stroom opmaken die de panelen opwekken is er niets aan de hand.

Snap ook nooit zo goed waarom mensen 30 panelen willen hebben. Met een stuk of 10/12 komende meeste huishoudens makkelijk uit
Niet waar. Je betaald voor terugleveren, dus ongeacht of je netto terug levert of verbruikt.
pi_210300761
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 08:29 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik lees hier tegenstrijdige postings over. De een zegt dat het om de totale teruglevering gaat en de ander dat het om de teruglevering minus het verbruik gaat. Wat is het nu?
Totale teruglevering.
pi_210300766
Het is trouwens wonderlijk wat hier gebeurt. Eerst ben je goed bezig als je zonnepanelen neemt: je doet wat vadertje staat wil en redt het milieu. Nu ben je een zakkenvuller en een aso. Het is haast bewonderenswaardig hoezeer de energiemaatschappijen de publieke opinie weten te bespelen.

Aan al die mensen die geen panelen hebben en meebetalen aan kosten die energiemaatschappijen maken om het net in balans te krijgen, zou je ook kunnen zeggen: dit is jouw bijdrage aan de energietransitie, doe je ook eens wat. Maar nee, die mensen zijn nu zielig. Ik geloof er niets van dat de energiemaatschappijen dat werkelijk vinden.
pi_210300807
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 08:33 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Niet waar. Je betaald voor terugleveren, dus ongeacht of je netto terug levert of verbruikt.
Ah dan heb ik het ergens verkeerd gelezen.
pi_210301113
quote:
1s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 01:30 schreef Repentless het volgende:

[..]
Die salderingsregeling bestaat voorlopig gewoon nog. De plannen zijn nog niet definitief.
  Moderator woensdag 16 augustus 2023 @ 09:20:37 #45
16180 crew  CoolGuy
pi_210301156
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 08:34 schreef Claudia_x het volgende:
Het is trouwens wonderlijk wat hier gebeurt. Eerst ben je goed bezig als je zonnepanelen neemt: je doet wat vadertje staat wil en redt het milieu. Nu ben je een zakkenvuller en een aso. Het is haast bewonderenswaardig hoezeer de energiemaatschappijen de publieke opinie weten te bespelen.

Aan al die mensen die geen panelen hebben en meebetalen aan kosten die energiemaatschappijen maken om het net in balans te krijgen, zou je ook kunnen zeggen: dit is jouw bijdrage aan de energietransitie, doe je ook eens wat. Maar nee, die mensen zijn nu zielig. Ik geloof er niets van dat de energiemaatschappijen dat werkelijk vinden.
Dat vinden ze ook niet werkelijk. Dat is het verhaaltje waar ze het mee verkopen want dat verkoopt veel beter dan gewoon zeggen 'we willen extra geld harken'.

Dat je een zakkenvuller en een aso bent komt vooral uit de mond van diegenen die wel willen maar niet kunnen en nu hun onderbuikje laten spreken.

[ Bericht 6% gewijzigd door CoolGuy op 16-08-2023 09:32:11 ]
pi_210301849
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 09:20 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat vinden ze ook niet werkelijk. Dat is het verhaaltje waar ze het mee verkopen want dat verkoopt veel beter dan gewoon zeggen 'we willen extra geld harken'.

Dat je een zakkenvuller en een aso bent komt vooral uit de mond van diegenen die wel willen maar niet kunnen en nu hun onderbuikje laten spreken.
Nou, ik zie een aantal politici dat discours ook overnemen. (Of misschien zijn ze wel mede-aanstichters ervan.)
  Moderator woensdag 16 augustus 2023 @ 10:42:12 #47
16180 crew  CoolGuy
pi_210301930
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 10:37 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Nou, ik zie een aantal politici dat discours ook overnemen. (Of misschien zijn ze wel mede-aanstichters ervan.)
Ja, want politici staan er om bekend dat ze vooral niet zeggen wat ze denken dat mensen graag horen om hun kansen bij het publiek te vergroten toch. :P
  woensdag 16 augustus 2023 @ 10:47:16 #48
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_210301979
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 08:34 schreef Claudia_x het volgende:

Dit.

Kijk, dat die salderingsregeling afgebouwd wordt is hartstikke logisch en daar ben ik als zonnepaneelbezitter dan ook groot voorstander van. Maar het is niet aan energieboeren om via trucjes de (straks wettelijk verplichte minimale) terugleververgoeding te laten verdampen en om onder de salderingsregeling uit te komen. Gevalletje winstmaximalisatie met de superzielige niet-panelenbezitters :'( als doorzichtig gelegenheidsargument.
Huilen dan.
pi_210302042
quote:

Met 30 panelen kom je langer uit door het jaar heen.
10/12 is leuk als het 100% salderen is over het hele jaar.
pi_210302218
quote:

Die hele energie-transitie is dus ook een wassen neus gebleken nu energiemaatschappijen opeens moeite hebben die groene stroom weer op te slaan. Oh oh oh wat zijn ze begaan met de natuur, totdat het de aandeelhouders in de portemonnee treft.
  woensdag 16 augustus 2023 @ 12:08:01 #51
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210302747
quote:

Nee, het treft ook gebruikers die minder terugleveren dan ze afnemen.
Als je teruglevert betaal je.
En op een dag als eergisteren levert iedereen met zonnepanelen terug.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 16 augustus 2023 @ 12:39:13 #52
408813 crew  trein2000
pi_210303255
We moeten oppassen dat we geen totale vertrouwensbreuk krijgen in dit land. Eerst moet iedereen met stoom en kokend water aan de panelen en zodra dat gelukt is gaan we het verdienmodel ondergraven. Los van de inhoudelijke rechtvaardiging (niet-paneelbezitters profiteren natuurlijk ook van goedkope stroom door meer aanbieders) vind ik dat het grootste probleem.
zie email 27 oktober
pi_210303319
quote:
1s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 12:08 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nee, het treft ook gebruikers die minder terugleveren dan ze afnemen.
Als je teruglevert betaal je.
En op een dag als eergisteren levert iedereen met zonnepanelen terug.
Daarnaast heb ik direct voldoende panelen laten leggen omdat er naast de huidige warmtepomp ook nog een EV komt. En dan komen die kWh's wel op.
pi_210304493
Dus we komen hier gezamenlijk tot de conclusie dat zonnepanelen in Nederland eigenlijk helemaal niet rendabel zijn zonder subsidie?
pi_210304630
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 14:05 schreef Klepper272 het volgende:
Dus we komen hier gezamenlijk tot de conclusie dat zonnepanelen in Nederland eigenlijk helemaal niet rendabel zijn zonder subsidie?
Een investering is rendabel als je de opstartkosten er binnen een bepaalde tijd uit hebt, en daarna voordeel behaald.
Deze was rendabel, maar met veranderende regels misschien niet meer.

We zijn op het punt gekomen dat particulieren aan het concurreren zijn met bedrijven, waarbij de bedrijven goed georganiseerd zijn, en de particulieren niet.
  Moderator woensdag 16 augustus 2023 @ 14:32:56 #56
16180 crew  CoolGuy
pi_210304840
Ik zit nu wat serieuzer te kijken naar accu's, maar ik zie dus nu dat de prijzen ex btw worden vermeldt. De reden daarvoor, zo staat erbij, is omdat je die kunt terug vorderen. Dat is op zich natuurlijk wel leuk, maar...waarom kun je die terug vorderen?
pi_210304843
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 09:20 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik heb niemand deze woorden hier zien gebruiken.

Maar goed, toch een mogelijkheid om even een sneer te gegeven naar mensen die het wat minder goed hebben.
  woensdag 16 augustus 2023 @ 14:35:08 #58
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210304879
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 14:32 schreef CoolGuy het volgende:
Ik zit nu wat serieuzer te kijken naar accu's, maar ik zie dus nu dat de prijzen ex btw worden vermeldt. De reden daarvoor, zo staat erbij, is omdat je die kunt terug vorderen. Dat is op zich natuurlijk wel leuk, maar...waarom kun je die terug vorderen?
De accu's voor zonnepanelen zijn voor particulieren ook BTW-vrij, net als zonnepanelen zelf.

Voor bedrijven niet, maar die kunnen de betaalde BTW idd aftrekken.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 16 augustus 2023 @ 14:36:34 #59
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_210304900
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 14:32 schreef CoolGuy het volgende:
Ik ben nog niet overtuigd van het nut van thuisaccu's met een flink overschot aan stroomproductie van je dak: in de zomer zit 'ie constant (praktisch) vol en in de winter is zo'n ding constant (praktisch) leeg.

Wellicht als je in de zomer 's nachts flink met airco's loop te blazen en er wordt niet meer gesaldeerd.
Huilen dan.
  Moderator woensdag 16 augustus 2023 @ 14:36:41 #60
16180 crew  CoolGuy
pi_210304903
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 14:35 schreef Leandra het volgende:

[..]
De accu's voor zonnepanelen zijn voor particulieren ook BTW-vrij, net als zonnepanelen zelf.

Maar, dat betekent dus dat de ex-btw prijs de daadwerkelijke prijs is voor mij als niet-bedrijf zijnde?
pi_210304937
quote:
Je moet begrijpen dat de stroomprijs (afhankelijk van de kWh prijs) voor ongeveer 2/3e uit belastingen bestaat.
En het grootste deel wat je saldeert zijn eigenlijk niet eens de kWh's maar de belastingen.

Dus de overheid loopt wel belastingen mis door zonnepanelen maar aan de andere kant neem je ze netto ook niet af. Het grote probleem zit natuurlijk tussen de vraag en aanbod van seizoenen.

Toch kan je met energieopslag de opbrengst van solar voldoende stabiel krijgen zodat je in de lente en zomer fabrieken kan laten draaien op de panelen en in de herfst en winter weer wat meer zal moeten terugvallen op wind, fossiel en wat er al niet meer in de mix zit.

Het grootste probleem is momenteel die energieopslag. En dat hoeft echt niet voor dagen, als je voor 12 uren kan opslaan (bufferen) dek je al gigantisch veel af en kan je piekcentrales uitschakelen waarmee je bergen CO2 bespaart (want piekcentrales draaien 24/7 op een iets lagere stand voor het geval dat ze nodig zijn).

De "opdracht" die voor ons ligt is dus om die "wiebelstroom" (zoals jij dat noemt) om te zetten in bruikbare, opgeslagen energie.

En dat is een positieve benadering die wel wat ambitie nodig heeft.

De negatieve benadering kan zijn "zonnepanelen zijn niet bruikbaar of rendabel" en als alle vormen van visie ontbreken dan kan dat een waarheid zijn.
  woensdag 16 augustus 2023 @ 14:40:48 #62
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210304945
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 14:36 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar, dat betekent dus dat de ex-btw prijs de daadwerkelijke prijs is voor mij als niet-bedrijf zijnde?
Dat zou wel zo moeten zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_210304965
quote:
Zonnepanelen zijn ook zonder subsidie rendabel. Als iedere particulier in Nederland zijn huis vol heeft met zonnepanelen en in ieder geval een eerlijk deel terug betaald krijgt voor de stroom die hij levert is het voor iedereen rendabel te maken. Het probleem is dat zonne-energie gewoon op geen enkele manier efficient is. Je levert het meest terug wanneer je het niet nodig hebt en zonne-energie levert te weinig wanneer je het meest nodig hebt.

Dan hebben we daar de enorme zonneparken en alle bedrijven die, als ze het al niet verplicht waren, hun daken vol leggen met zonnepanelen. En voor die bedrijven geldt exact hetzelfde als de particulier. Zonne-energie is niet efficient en dus leveren ze in de zomer massaal terug aan het net.

De particulier is jarenlang door de overheid voorgelogen betreft de energietransitie. We moesten zoveel mogelijk panelen leggen en zsm van het gas af. Maar dat blijkt nu maar weer gewoon niet te kunnen.

Maar mij ontgaat even waarom de particulier daar nu voor zou moeten bloeden volgens de Vandebron?
  Moderator woensdag 16 augustus 2023 @ 14:45:25 #64
16180 crew  CoolGuy
pi_210304989
quote:
7s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 14:36 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ik ben nog niet overtuigd van het nut van thuisaccu's met een flink overschot aan stroomproductie van je dak: in de zomer zit 'ie constant (praktisch) vol en in de winter is zo'n ding constant (praktisch) leeg.
Nou, ik heb daar een keer mee gerekend, maanden geleden. Ik weet (want ik zie het gebeuren) dat ik ongeveer 8 maanden uit het jaar, met een 5 kWh accu het verbruik in de avond/nacht uren kan afdekken. Maar dan ga ik er vanuit dat ik niet in de avond de wasmachine aanzet, bv.

Dus ga ik daar wél van uit, dan moet ik een 10 kWh accu hebben, want wat flexibeler. Dan worden die 8 maanden iets meer, maar exact hoeveel weet ik niet, laten we veilig zeggen dat ik dat met een maand kan verlengen, dus 9 maanden uit het jaar, maar laten we voor de aardigheid even bij die 8 blijven, want die weet ik wél redelijk zeker.

Als ik dus 8 maanden uit het jaar, dat zijn 244 nachten (8x 30,5 nachten), 5 kWh kan besparen, die niét uit het stopcontact komen, dan zijn dat 1.220 kWh. Doe ik datzelfde met 9 maanden, dan kom ik op 9x 30,5 = 274 nachten, x 5 = 1.372 kWh, die ik niét uit het stopcontact hoef te trekken.

1372 kWh x gemiddeld 34ct = 466 euro, afgerond. Als ik er dus nu achter kom dat zo'n set me met 5 kWh ex btw krap aan 5k kost, dan komt dat neer op 10,7 jaar terugverdientijd. Dat is lang, maar ze gaan langer mee dan dat. In januari kostte dit nog rond de 8.000 euro maar ik ben toen uitgegaan van de prijs incl btw.

Hoe dan ook, het wordt langzaamaan betaalbaarder. De reden dat ik er nu naar kijk is dat ik er rekening mee hou dat er subsidie gaat komen op accu's ergens in de toekomst. Maar wat ik ook denk is dat de prijzen dan naar boven gaan, waardoor je incl de subsidie misschien wel net zo duur uit bent als nú, dus waarom niet nu al dan.

Maar, ik ben er nog niet uit. Ik heb de voorbereidingen ervoor (dwz kabel van zolder naar meterkast) al laten leggen, dus het is kopen, aansluiten en gaan, maar toch twijfel ik nog. Echter, als ik dus wat ik in totaal teruglever ook verlaag met diezelfde 1372 kWh, dan kom ik weer in een lagere staffel, waardoor wat ik daarvoor moet afdragen óók minder wordt, die winst moet ik dan weer optellen bij die 466 euro, waardoor de terugverdientijd lager wordt.
pi_210305001
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 14:42 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Zonnepanelen zijn ook zonder subsidie rendabel. Als iedere particulier in Nederland zijn huis vol heeft met zonnepanelen en in ieder geval een eerlijk deel terug betaald krijgt voor de stroom die hij levert is het voor iedereen rendabel te maken. Het probleem is dat zonne-energie gewoon op geen enkele manier efficient is. Je levert het meest terug wanneer je het niet nodig hebt en zonne-energie levert te weinig wanneer je het meest nodig hebt.

Dan hebben we daar de enorme zonneparken en alle bedrijven die, als ze het al niet verplicht waren, hun daken vol leggen met zonnepanelen. En voor die bedrijven geldt exact hetzelfde als de particulier. Zonne-energie is niet efficient en dus leveren ze in de zomer massaal terug aan het net.

De particulier is jarenlang door de overheid voorgelogen betreft de energietransitie. We moesten zoveel mogelijk panelen leggen en zsm van het gas af. Maar dat blijkt nu maar weer gewoon niet te kunnen.

Maar mij ontgaat even waarom de particulier daar nu voor zou moeten bloeden volgens de Vandebron?
Naja, ik kan bijna de hele lente, en (na)zomer m'n EV er mee opladen en anders een thuisaccu van 20kWh vullen en daar 's avonds m'n huishouden op draaien en m'n EV opladen.

Het is toch bruikbaar, zolang je maar kan spreiden met opslag.

Grootschalig zal dat deels accu's, misschien ook wel deels waterstof worden (en dat project loopt al).

Aan de ene kant heeft waterstof het nadeel van zo'n 50% verlies door 2x omzetten, koelen, etc.
Maar aan de andere kant als het bijna gratis stroom is vanwege overschotten, is dat voor nu misschien wel een tussenoplossing.

twitter
pi_210305005
Ik ga overigens voor een thuisaccu rond 2028 (misschien wel eerder als meer energiebedrijven met dit soort kosten komen), ongeacht wat het kost of oplevert.
Voor mij is het gewoon hobby en het delen van ervaringen.

De grootte ben ik nog niet uit maar het kon wel eens 2x 14kWh worden.
pi_210305039
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 14:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
De "opdracht" die voor ons ligt is dus om die "wiebelstroom" (zoals jij dat noemt) om te zetten in bruikbare, opgeslagen energie.

De negatieve benadering kan zijn "zonnepanelen zijn niet bruikbaar of rendabel" en als alle vormen van visie ontbreken dan kan dat een waarheid zijn.
Het ligt ook een beetje aan de definite van rendabel. Zonder terugleververgoeding en zonder salderen zou er niemand in Nederland zijn die heel zijn dak vol zou leggen met zonnepanelen. Dan zou je hoogstens het aantal zonnepanelen op je dak leggen voor hetgeen je maximaal tijdens de zonuren zou gebruiken.
pi_210305112
No way dat in mijn huis een Lithium thuisbatterij komt. Ik mag hopen dat de ontwikkelingen nu snel gaan en de alternatieve thuisbatterijen betaalbaar worden.

Onze overbuurman heeft onder zijn garage een kelder laten graven speciaal voor thuisbatterijen. Misschien kan ik er 1 van hem huren ;)
pi_210305115
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 14:50 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Het ligt ook een beetje aan de definite van rendabel. Zonder terugleververgoeding en zonder salderen zou er niemand in Nederland zijn die heel zijn dak vol zou leggen met zonnepanelen. Dan zou je hoogstens het aantal zonnepanelen op je dak leggen voor hetgeen je maximaal tijdens de zonuren zou gebruiken.
Dat is waar.

Maar als de stroom uit een kolencentrale iets waard is, is het uit mijn paneel ook iets waard.

Enige probleem is dat je wel overschotten hebt waar je niets mee kan.

Het feit dat er zo vaak negatieve stroomprijzen zijn dit jaar, betekent juist ook dat de missie om meer zonnestroom op te wekken geslaagd is. Dat kan je vieren of je kan er somber over zijn.

Die panelen blijven wel produceren, dus ga kijken hoe je wat met die stroom kan doen.
pi_210305128
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 14:56 schreef exode het volgende:
No way dat in mijn huis een Lithium thuisbatterij komt. Ik mag hopen dat de ontwikkelingen nu snel gaan en de alternatieve thuisbatterijen betaalbaar worden.

Onze overbuurman heeft onder zijn garage een kelder laten graven speciaal voor thuisbatterijen. Misschien kan ik er 1 van hem huren ;)
Accu's voor energieopslag zijn vrijwel zonder uitzondering van het LFP (LiFePO4) type en dus niet Li-Ion met kobalt.

De kans dat je telefoon, tablet, laptop of accuboormachine vlam vat is een stuk groter dan zo'n thuisaccu.

pi_210305139
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 14:35 schreef Leandra het volgende:

[..]

In Nederland? Ik lees alleen dat je onder voorwaarden onder het lage BTW tarief valt
pi_210305177
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 14:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je moet begrijpen dat de stroomprijs (afhankelijk van de kWh prijs) voor ongeveer 2/3e uit belastingen bestaat.
En het grootste deel wat je saldeert zijn eigenlijk niet eens de kWh's maar de belastingen.

Dus de overheid loopt wel belastingen mis door zonnepanelen maar aan de andere kant neem je ze netto ook niet af. Het grote probleem zit natuurlijk tussen de vraag en aanbod van seizoenen.

Toch kan je met energieopslag de opbrengst van solar voldoende stabiel krijgen zodat je in de lente en zomer fabrieken kan laten draaien op de panelen en in de herfst en winter weer wat meer zal moeten terugvallen op wind, fossiel en wat er al niet meer in de mix zit.

Het grootste probleem is momenteel die energieopslag. En dat hoeft echt niet voor dagen, als je voor 12 uren kan opslaan (bufferen) dek je al gigantisch veel af en kan je piekcentrales uitschakelen waarmee je bergen CO2 bespaart (want piekcentrales draaien 24/7 op een iets lagere stand voor het geval dat ze nodig zijn).

Laten we het neutraal proberen te benaderen.
Kort samengevat ga je nu dus zonnepanelen rendabel maken met een onrendabele opslag?

Wiebelstroom is imho een mooie omschrijving voor een niet stabiel leverende elektriciteitsopwekker.
pi_210305260
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 15:02 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Laten we het neutraal proberen te benaderen.
Kort samengevat ga je nu dus zonnepanelen rendabel maken met een onrendabele opslag?

Wiebelstroom is imho een mooie omschrijving voor een niet stabiel leverende elektriciteitsopwekker.
Je kan "rendabel" op meerdere manieren interpreteren.

Je hebt ten eerste "economisch rendabel", ofwel: levert het meer op dan de investering. Daar komt ook nog bij kijken dat aan CO2 ook een prijskaartje hangt.

Daarnaast heb je "energetisch rendabel", ofwel: haal je er meer energie uit dan dat er nodig is voor de productie van de installatie.

Dat is complex, je moet alles meerekenen en afwegen.

Maar als de stroom uit mijn panelen overdag niets waard is en het bespaart me 's avonds en 's nachts 33 cent per kWh dan is dat toch positief.
pi_210305285
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 12:39 schreef trein2000 het volgende:
We moeten oppassen dat we geen totale vertrouwensbreuk krijgen in dit land. Eerst moet iedereen met stoom en kokend water aan de panelen en zodra dat gelukt is gaan we het verdienmodel ondergraven. Los van de inhoudelijke rechtvaardiging (niet-paneelbezitters profiteren natuurlijk ook van goedkope stroom door meer aanbieders) vind ik dat het grootste probleem.
Dit moet kern van hele discussie zijn denk ik. Het kan niet zo zijn dat je iets promoot om daarna van achteren genaaid te worden. Rechtlijnig duidelijk beleid graag.
pi_210305288
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 14:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is waar.

Maar als de stroom uit een kolencentrale iets waard is, is het uit mijn paneel ook iets waard.

Het feit dat er zo vaak negatieve stroomprijzen zijn dit jaar, betekent juist ook dat de missie om meer zonnestroom op te wekken geslaagd is. Dat kan je vieren of je kan er somber over zijn.

Die panelen blijven wel produceren, dus ga kijken hoe je wat met die stroom kan doen.
Dat komt er dus uiteindelijk op neer dat ik moet blijven investeren om zonne-energie rendabel te maken.

Maar dan nog kom ik niet uit als er geen terugleververgoeding zou zijn.
Hypotetisch; we kunnen niet salderen en er is geen terugleververgoeding.

Ik verwarm het grootste gedeelte van mijn huis met airco's omdat er zoiets als salderen bestaat. Dit grapje heeft me omgerekend naar mijn huidige energie contract al 4 jaar aan gas en stroom gekost. Dat is opzich niet veel zou je zeggen, ware het niet dat ik ik de wintermaanden net zoveel stroom nodig heb waar ik voor moet betalen. Dus dan worden die 4 jaren aan energie al heel snel 8 jaar. Wil ik daar een paar acuu's bij gaan hangen kom ik snel gerekend met de huidige prijzen al op 12 jaar uit. Nog steeds ben ik dan afhankelijk van een gedeelte gas en stroom uit het net.

Kijk, het is leuk als je all-the-way kunt gaan en het geld hebt liggen maar voor 20K kan ik met de huidige prijzen al 7 jaar gas en stroom uit het net trekken. en met die 20K blijft dat ook nog jaarlijks ¤1000 aan gas en wat stroom voor de winter maanden. Zonder vergoedingen en salderen is zonne-energie voor de particulier gewoon niet rendabel.
  woensdag 16 augustus 2023 @ 15:14:30 #76
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210305329
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 14:59 schreef grimselman het volgende:

[..]
In Nederland? Ik lees alleen dat je onder voorwaarden onder het lage BTW tarief valt
Je hebt gelijk, sorry, wel BTW op accu's dus.
My Bad

@CoolGuy ik zat fout: wel BTW :'(
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_210305364
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 15:11 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Dat komt er dus uiteindelijk op neer dat ik moet blijven investeren om zonne-energie rendabel te maken.

Maar dan nog kom ik niet uit als er geen terugleververgoeding zou zijn.
Hypotetisch; we kunnen niet salderen en er is geen terugleververgoeding.

Ik verwarm het grootste gedeelte van mijn huis met airco's omdat er zoiets als salderen bestaat. Dit grapje heeft me omgerekend naar mijn huidige energie contract al 4 jaar aan gas en stroom gekost. Dat is opzich niet veel zou je zeggen, ware het niet dat ik ik de wintermaanden net zoveel stroom nodig heb waar ik voor moet betalen. Dus dan worden die 4 jaren aan energie al heel snel 8 jaar. Wil ik daar een paar acuu's bij gaan hangen kom ik snel gerekend met de huidige prijzen al op 12 jaar uit. Nog steeds ben ik dan afhankelijk van een gedeelte gas en stroom uit het net.

Kijk, het is leuk als je all-the-way kunt gaan en het geld hebt liggen maar voor 20K kan ik met de huidige prijzen al 7 jaar gas en stroom uit het net trekken. en met die 20K blijft dat ook nog jaarlijks ¤1000 aan gas en wat stroom voor de winter maanden. Zonder vergoedingen en salderen is zonne-energie voor de particulier gewoon niet rendabel.
Een airco op zich is energetisch overigens wel rendabel t.o.v. aardgas, dus daar zit al een deel van de winst.

Een kWh warmte uit een airco kost ongeveer 0,29kWh aan stroom en na kabelverliezen ongeveer 0,6kWh aan energie (als je het met een STEG aardgas centrale produceert).

Een kWh warmte uit een CV-ketel kost ongeveer 1,10kWh aan energie.

Je kan dus uit 1m3 aardgas (9,77kWh) zo'n 16,28kWh aan warmte halen met een airco en 8,8kWh aan warmte met een CV-ketel.

En dan ga ik uit van een airco met een sCOP van 3.5 en dat is redelijk laag ingeschat.
Ook ga ik uit van een STEG-centrale die in deellast draait, het rendement kan in vollast iets hoger zijn.
  Moderator woensdag 16 augustus 2023 @ 15:22:04 #78
16180 crew  CoolGuy
pi_210305413
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 15:14 schreef Leandra het volgende:

[..]
Je hebt gelijk, sorry, wel BTW op accu's dus.
My Bad

@:CoolGuy ik zat fout: wel BTW :'(
Ja, dan is het nog niet zo interessant dus, want dan kom ik dus op op 6900 euro voor een 5 kWh accu.

Edit: nee wacht even, dat is voor een 10 kWh accu? Met een 6 kWh hybride omvormer erbij. Doe je dat met een 5kWh omvormer, dan is het 6039 euro.
pi_210305448
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 15:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Een airco op zich is energetisch overigens wel rendabel t.o.v. aardgas, dus daar zit al een deel van de winst.

Een kWh warmte uit een airco kost ongeveer 0,29kWh aan stroom en na kabelverliezen ongeveer 0,6kWh aan energie (als je het met een STEG aardgas centrale produceert).

Een kWh warmte uit een CV-ketel kost ongeveer 1,10kWh aan energie.

Je kan dus uit 1m3 aardgas (9,77kWh) zo'n 16,28kWh aan warmte halen met een airco en 8,8kWh aan warmte met een CV-ketel.

En dan ga ik uit van een airco met een sCOP van 3.5 en dat is redelijk laag ingeschat.
Ok, maar nu is het winter en wekken mijn panelen niks op. Dan komt de stroom uit het net, linksom of rechtsom kost me dat weer geld terwijl ik voor 5K aan panelen op het dak heb laten leggen.
Met salderen kan ik dat mooi tegen elkaar wegstrepen. met een terugleververgoeding vervalt al de helft van de waarde van mijn kWh die ik in de zomer terug lever.
pi_210305474
quote:
Kun je dat onderbouwen dat niet-paneelbezitters profiteren van goedkope stroom?
Energie bedrijven zijn nu verplicht goedkope of gratis stroom te salderen met dure stroom in de winter.
Stroom inkopen op de internationale energiemarkt tegen groothandelsprijzen lijkt mij een stuk voordeliger.
Het is niet voor niets dat de bedrijven verplicht zijn om jaarlijks te salderen, ze betalen liever een reële teruglever vergoeding .
pi_210305524
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 15:24 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ok, maar nu is het winter en wekken mijn panelen niks op. Dan komt de stroom uit het net, linksom of rechtsom kost me dat weer geld terwijl ik voor 5K aan panelen op het dak heb laten leggen.
Met salderen kan ik dat mooi tegen elkaar wegstrepen. met een terugleververgoeding vervalt al de helft van de waarde van mijn kWh die ik in de zomer terug lever.
Naja, het is niet zo dat panelen niets opwekken in de winter.
December kan je vergeten maar in november en januari, februari heb ik toch overdag wel opbrengst en dat gaat bijna direct op in m'n warmtepomp. En aangezien m'n warmtepomp ook in oktober, maart en april nog draait kan ik die maanden er ook mooi bij optellen.

Er zijn dus koude dagen in februari dat m'n warmtepomp 40kWh "wegstookt" maar m'n verbruik voor m'n hele huishouden maar 28kWh is geweest.

Dus het is niet helemaal nutteloos.

In december heb ik echter ook donkere dagen waar ik zelfs met 68 panelen amper 1 kWh opwek. Maar december duurt maar een maand ;)
  Moderator woensdag 16 augustus 2023 @ 15:28:24 #82
16180 crew  CoolGuy
pi_210305530
@TheFreshPrince jij weet dit vast wel. Als je zo'n accu set koopt incl hybride omvormer, dan kun je die omvormer in verschillende vermogens erbij nemen. 5 kWh, 6 kWh, 8 kWh, etc. Waar moet je op letten om daar een keuze bij te maken?
  woensdag 16 augustus 2023 @ 15:29:26 #83
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_210305541
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 15:10 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Dit moet kern van hele discussie zijn denk ik. Het kan niet zo zijn dat je iets promoot om daarna van achteren genaaid te worden. Rechtlijnig duidelijk beleid graag.
Ja eh, ik ben daar behoorlijk somber over met het huidige politieke klimaat. Ik verwacht ook de komende 4 jaar weer een totaal gebrek aan visie.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_210305565
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 15:28 schreef CoolGuy het volgende:
@:TheFreshPrince jij weet dit vast wel. Als je zo'n accu set koopt incl hybride omvormer, dan kun je die omvormer in verschillende vermogens erbij nemen. 5 kWh, 6 kWh, 8 kWh, etc. Waar moet je op letten om daar een keuze bij te maken?
Weet ik weinig van, nog niet in verdiept.

Ik weet alleen dat de omvormer voldoende moet zijn voor je panelen zodat je niet teveel afvlakking krijgt.
Een beetje is niet erg en als je een oost-west opstelling hebt, kan je zelfs wel wat lager gaan zitten met je omvormer.

Maar hoe de communicatie met een accu verloopt is mij onbekend. Dat zoek ik wel uit voor ik tot aanschaf overga ;)
pi_210305582
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 15:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je kan "rendabel" op meerdere manieren interpreteren.

Je hebt ten eerste "economisch rendabel", ofwel: levert het meer op dan de investering. Daar komt ook nog bij kijken dat aan CO2 ook een prijskaartje hangt.

Daarnaast heb je "energetisch rendabel", ofwel: haal je er meer energie uit dan dat er nodig is voor de productie van de installatie.

Dat is complex, je moet alles meerekenen en afwegen.

Maar als de stroom uit mijn panelen overdag niets waard is en het bespaart me 's avonds en 's nachts 33 cent per kWh dan is dat toch positief.
Klopt, het is allemaal niet zo eenvoudig.
En als de energie prijzen dalen of of stijgen kan het hele rekenmodel weer op de schop.
pi_210305590
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 15:31 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Klopt, het is allemaal niet zo eenvoudig.
En als de energie prijzen dalen of of stijgen kan het hele rekenmodel weer op de schop.
Een rekenmodel kan prima omgaan met variabelen.

Alleen de uitkomsten zijn dan anders.
  Moderator woensdag 16 augustus 2023 @ 15:32:16 #87
16180 crew  CoolGuy
pi_210305591
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 15:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Weet ik weinig van, nog niet in verdiept.

Ik weet alleen dat de omvormer voldoende moet zijn voor je panelen zodat je niet teveel afvlakking krijgt.
Een beetje is niet erg en als je een oost-west opstelling hebt, kan je zelfs wel wat lager gaan zitten met je omvormer.

Maar hoe de communicatie met een accu verloopt is mij onbekend. Dat zoek ik wel uit voor ik tot aanschaf overga ;)
Als ik het goed heb wordt die hybride omvormer aangesloten op de omvormer die je al hebt, en die hybride omvormer gaat weer naar je accu. Tenminste, zo heb ik het me laten vertellen. Je kunt natuurlijk ook je bestaande omvormer vervangen voor een hybride omvormer, maar het gaat mij om het scenario dat ie 'erbij' komt zeg maar.
pi_210305649
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 15:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Naja, het is niet zo dat panelen niets opwekken in de winter.
December kan je vergeten maar in november en januari, februari heb ik toch overdag wel opbrengst en dat gaat bijna direct op in m'n warmtepomp. En aangezien m'n warmtepomp ook in oktober, maart en april nog draait kan ik die maanden er ook mooi bij optellen.

Er zijn dus koude dagen in februari dat m'n warmtepomp 40kWh "wegstookt" maar m'n verbruik voor m'n hele huishouden maar 28kWh is geweest.

Dus het is niet helemaal nutteloos.

In december heb ik echter ook donkere dagen waar ik zelfs met 68 panelen amper 1 kWh opwek. Maar december duurt maar een maand ;)
68 panelen... ik mag hopen dat je bedrijf aan huis of je een kast van een huis hebt want anders slaat dat natuurlijk nergens op.

Dat even buiten beschouwing gelaten. Je kunt zoveel investeren als je wilt maar linksom of rechtsom blijf je afhankelijk van het stroomnet met zonnepanelen.

Als je de subsidies en salderingsregeling weglaat dan blijft er van je rendabele investering weinig over. Veel bedrijven werken met ROI's van 3 jaar en willen bij hoge uitzondering eens opschuiven naar 5 jaar. Met de huidige regelingen is de ROI bij zonnepanelen al 7 jaar voor een particulier. Als dat wordt opgerekt naar een jaar of 10 dan kun je je al af gaan vragen of je dat geld wellicht niet anders had kunnen besteden.
pi_210305666
quote:
7s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 14:36 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Wellicht als je in de zomer 's nachts flink met airco's loop te blazen en er wordt niet meer gesaldeerd.
Heel simpel gezegd kan je met een batterij van slechts een paar kwh de hele zomer door zonder een kwh uit het net te halen, alleen uploaden dus. De hele winter is het net andersom, je levert geen kwh terug maar neemt alleen maar af.

De overgangsperiode is erg kort, alles wat je aan accuopslag meer hebt dan je normaal in een zomernacht gebruikt of opwekt op een winterdag gebruik je nauwelijks en kan dus ook niet uit.

Ik zou de accu ook graag buiten het huis willen laten, in een schuur bijvoorbeeld.
pi_210305778
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 15:35 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
68 panelen... ik mag hopen dat je bedrijf aan huis of je een kast van een huis hebt want anders slaat dat natuurlijk nergens op.
Dat bepaal ik natuurlijk zelf.

Ik oordeel ook niet of de Volvo XC90 of 110 inch TV van de buren nergens op slaat.

quote:
Dat even buiten beschouwing gelaten. Je kunt zoveel investeren als je wilt maar linksom of rechtsom blijf je afhankelijk van het stroomnet met zonnepanelen.
Nee echt? ;)

quote:
Als je de subsidies en salderingsregeling weglaat dan blijft er van je rendabele investering weinig over. Veel bedrijven werken met ROI's van 3 jaar en willen bij hoge uitzondering eens opschuiven naar 5 jaar. Met de huidige regelingen is de ROI bij zonnepanelen al 7 jaar voor een particulier. Als dat wordt opgerekt naar een jaar of 10 dan kun je je al af gaan vragen of je dat geld wellicht niet anders had kunnen besteden.
Ze liggen er al 5 jaar dus ik zit (zeker gezien de hoge energieprijzen) waarschijnlijk al op terugverdiend.
Zonder prijsverhogingen zou ik nu op ruim ¤14.000 terugverdiend t.o.v. de investering zitten.
  woensdag 16 augustus 2023 @ 15:49:26 #91
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_210305827
quote:
Dit is direct zand in de verduurzaamheids motor strooien.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_210305880
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 15:49 schreef nils7 het volgende:

[..]
Dit is direct zand in de verduurzaamheids motor strooien.
Je bent niet verplicht om een nieuw contract bij VanDeBron af te sluiten. Zij gaan het anders doen, prima toch?
Keuze genoeg.
Wat een een enorme paniekzaaierij allemaal!
pi_210305918
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 15:53 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Je bent niet verplicht om een nieuw contract bij VanDeBron af te sluiten. Zij gaan het anders doen, prima toch?
Keuze genoeg.
Wat een een enorme paniekzaaierij allemaal!
Als Vandebron dit doet en het ACM ziet geen bezwaren, dan kunnen meer energiebedrijven dit doen.

En dan gaat dat geen positief effect hebben op de toename van het aantal zonnepanelen.

Als je nu een offerte hebt liggen voor panelen zou ik zeggen "wacht eerst maar even af wat de rest gaat doen en of de overheid ingrijpt".
pi_210306031
Het zal allemaal wel loslopen.
Er is een een sterke lobbygroep voor de zonnepaneeleigenaars, het per maand salderen was ook binnen een korte tijd weer van de baan.
  woensdag 16 augustus 2023 @ 16:08:17 #95
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_210306044
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 15:37 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Heel simpel gezegd kan je met een batterij van slechts een paar kwh de hele zomer door zonder een kwh uit het net te halen, alleen uploaden dus. De hele winter is het net andersom, je levert geen kwh terug maar neemt alleen maar af.

De overgangsperiode is erg kort, alles wat je aan accuopslag meer hebt dan je normaal in een zomernacht gebruikt of opwekt op een winterdag gebruik je nauwelijks en kan dus ook niet uit.

Ik zou de accu ook graag buiten het huis willen laten, in een schuur bijvoorbeeld.
Maar in de zomer gebruik ik amper stroom wanneer de panelen niks opwekken, dus dan schiet ik met een accu bijzonder weinig op. Zo heb ik in heel juli 33 kWh aan stroom afgenomen.
Huilen dan.
pi_210306054
quote:
7s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 16:08 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Maar in de zomer gebruik ik amper stroom wanneer de panelen niks opwekken, dus dan schiet ik met een accu bijzonder weinig op. Zo heb ik in heel juli 33 kWh aan stroom afgenomen.
Tijd voor een airco of bitcoin miner.
pi_210306065
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 16:07 schreef Klepper272 het volgende:
Het zal allemaal wel loslopen.
Er is een een sterke lobbygroep voor de zonnepaneeleigenaars, het per maand salderen was ook binnen een korte tijd weer van de baan.
Ga er maar vanuit dat de rendabele dagen van zonnepanelen geweest zijn.

Economisch gezien slaat de huidige manier van salderen nergens op.
pi_210306125
quote:

[..]
Dat begrijp ik, maar iemand met een EV zal juist 's avonds wel stroom verbruiken.

Daarom zouden we VPP's moeten stimuleren, ofwel "virtual power plants".

Je stopt overdag stroom in je accu en levert dat 's avonds en 's nachts terug in de wijk aan mensen die stroom nodig hebben. De "Autobidder" software zorgt voor het verhandelen van die stroom, zodat het correct wordt verrekend.

Een bedrijf als Tesla is daar al heel vergevorderd in, alleen de energiemarkt in Nederland (en Europa) nog niet.

Tesla is in de testgebieden zelf je energieleverancier, dus je hoeft niet aan de slag met een "Vandebron" of "Eneco" om dat te verrekenen.
pi_210306131
quote:
1s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 16:10 schreef descon het volgende:

[..]
Ga er maar vanuit dat de rendabele dagen van zonnepanelen geweest zijn.

Economisch gezien slaat de huidige manier van salderen nergens op.
Mee eens, het is een idiote subsidieregeling.
Of een paar zonnepanelen nog financieel rendabel zijn hangt van zoveel factoren af.
  woensdag 16 augustus 2023 @ 16:16:04 #100
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_210306134
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 14:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is waar.

En dat is tegelijk ook een symptoom van een markt die nog volop in ontwikkeling is. Gratis, of geld toe bij, energie gaat vanzelf verdwijnen wanneer partijen een bedrijfsmodel zien in de fluctuaties in stroomprijzen. Dan is vraag en aanbod beter in balans en zal marktwerking de prijs stabiliseren. Resultaat: niet meer gratis, of in elk geval totdat we dusdanig veel energie (kunnen) produceren dat we geen idee hebben wat we er nog meer mee kunnen doen om eraan te verdienen maar dat gaan jij en ik niet meer meemaken.
Huilen dan.
  woensdag 16 augustus 2023 @ 16:18:25 #101
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_210306161
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 16:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat begrijp ik, maar iemand met een EV zal juist 's avonds wel stroom verbruiken.

Daarom zouden we VPP's moeten stimuleren, ofwel "virtual power plants".

Je stopt overdag stroom in je accu en levert dat 's avonds en 's nachts terug in de wijk aan mensen die stroom nodig hebben. De "Autobidder" software zorgt voor het verhandelen van die stroom, zodat het correct wordt verrekend.

Een bedrijf als Tesla is daar al heel vergevorderd in, alleen de energiemarkt in Nederland (en Europa) nog niet.
Ligt ook een taak voor de overheid en energiebedrijven. Als ze die suffe heffingen nou eens zouden gebruiken om op wijkniveau buffers te bouwen, dan zou ik er een stuk minder bezwaar tegen hebben.
Huilen dan.
pi_210306185
quote:

[..]
Van april tot oktober zal het gemiddeld wel iets meer dan 33 kwh zijn, laten we het houden op 6 x 50 kwh = 300Kwh. In de winter zal je in die periode nog wel wat opwekken, stel 500 Kwh. Je zal met die batterij dus iets van 800 keer het verschil tussen afnemen en opleveren besparen (plus bij vd Bron mogelijk een lagere staffel).

Doe je rekenwerk, die accu levert je dus iets van hooguit een paar honderd euro per jaar op, mogelijk maar honderd. Maar de toekomst kan anders zijn dan het nu lijkt. Dat maakt een dergelijke investering niet simpel om te beslissen.
pi_210306189
quote:
7s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 16:18 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ligt ook een taak voor de overheid en energiebedrijven. Als ze die suffe heffingen nou eens zouden gebruiken om op wijkniveau buffers te bouwen, dan zou ik er een stuk minder bezwaar tegen hebben.
Netbeheerders liggen nog wat dwars, die zien thuisaccu's en stroomhandel als een risico voor hun netwerken.
Maar het kan ook zijn dat ze het zelf al willen gaan exploiteren en geen trek in concurrentie hebben.

Tesla levert in diverse landen al grootschalige energieopslag, de Megapack XL.

Dat groeit in rap tempo (50 tot 80% per jaar) en gaat een forse invloed hebben op de omzetcijfers van Tesla.
De vraag is nagenoeg onbeperkt, je kan er namelijk peaker plants mee vervangen, energie opslaan voor locatie met veel EV-chargers, bedrijfspanden van stroom voorzien, stroomvraag voor grote fabrieken bufferen, uitval opvangen, etc.

Er is iemand die alle (nieuwe en bestaande) Megapack parklocaties (zo goed mogelijk) bijhoudt op een website: https://lorenz-g.github.io/tesla-megapack-tracker/

Mocht je denken "wat doen ze midden in een oceaan", dat zijn eilanden als Barbados en Samoa ;)

[ Bericht 8% gewijzigd door TheFreshPrince op 16-08-2023 16:26:02 ]
pi_210306274
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 16:19 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Netbeheerders liggen nog wat dwars, die zien thuisaccu's en stroomhandel als een risico voor hun netwerken.
Maar het kan ook zijn dat ze het zelf al willen gaan exploiteren en geen trek in concurrentie hebben.

Tesla levert in diverse landen al grootschalige energieopslag, de Megapack XL.

Dat groeit in rap tempo (50 tot 80% per jaar) en gaat een forse invloed hebben op de omzetcijfers van Tesla.

Er is iemand die alle (nieuwe en bestaande) Megapack parklocaties (zo goed mogelijk) bijhoudt op een website: https://lorenz-g.github.io/tesla-megapack-tracker/

Mocht je denken "wat doen ze midden in een oceaan", dat zijn eilanden als Barbados en Samoa ;)
Wat ze in de UK doen wet ik niet maar al die andere locaties zijn heel duidelijk veel en vaak zon overdag het hele jaar door. Daar zal een accu prima op zn plaats zijn. Hier kan het hooguit helpen om wat te rekken voor de bekabeling steviger moet worden. Ik denk dat in NL niet een serieuze markt is voor accu's op grote schaal.
pi_210306327
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 16:26 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Wat ze in de UK doen wet ik niet maar al die andere locaties zijn heel duidelijk veel en vaak zon overdag het hele jaar door. Daar zal een accu prima op zn plaats zijn. Hier kan het hooguit helpen om wat te rekken voor de bekabeling steviger moet worden. Ik denk dat in NL niet een serieuze markt is voor accu's op grote schaal.
Zonder je voor het hoofd te willen stoten denk ik dat je je daar in vergist.

Ze zijn namelijk niet alleen om zonnestroom in op te slaan, je kan ze tijdens iedere dip in de stroomvraag vullen en die stroom weer beschikbaar stellen tijdens piekvraag, bijvoorbeeld als mensen gaan koken, EV's aangesloten worden als mensen thuiskomen van werk (en geen moeite nemen om een timer in te stellen) of als Tata een oven inschakelt.

De Autobidder software is veelzijdig, het kan dus stroom inkopen, stroom verkopen, stroom van panelen laten opslaan, stroom in het huishouden gebruiken maar ook grootschalig die parken aansturen.

Het vervangt daardoor letterlijk peaker plants, en dat kan ook in Nederland.

Zonnestroom is daar maar een deeltje van maar het heeft wel een connectie.

Uiteraard gaat er de komende 20 jaar sowieso niets in de buurt komen van voldoende van dit soort parken.
En dat geeft ook direct aan hoe groot de markt daarvoor is. De Megapack is uitverkocht tot Q4 2024 en ik geloof dat ze nu zelfs even geen nieuwe orders meer aannemen tot de 2e fabriek ook online is.

Deze opende herfst vorig jaar:
pi_210306633
quote:
10s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 11:12 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Die hele energie-transitie is dus ook een wassen neus gebleken nu energiemaatschappijen opeens moeite hebben die groene stroom weer op te slaan. Oh oh oh wat zijn ze begaan met de natuur, totdat het de aandeelhouders in de portemonnee treft.
En bonussen onder druk zet.

Als de overheid serieus is over hun groene verhaal en het werkelijk meent, komen ze nu in actie om dit tegen te gaan. Zo niet, waarom zouden we dan nog verder moeten betalen aan alle verzonnen hogere kosten en facade belastingen?

Mooie testcase. Zodra geen actie, weet je het.
1947-2016
pi_210306724
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 16:59 schreef Red_85 het volgende:

[..]
En bonussen onder druk zet.

Als de overheid serieus is over hun groene verhaal en het werkelijk meent, komen ze nu in actie om dit tegen te gaan. Zo niet, waarom zouden we dan nog verder moeten betalen aan alle verzonnen hogere kosten en facade belastingen?

Mooie testcase. Zodra geen actie, weet je het.
Het antwoord weet je nu toch ook al?

voorbeeld: vliegtaks. Dit jaar met ¤20 verhoogd. Zogenaamd om de Co2 uitstoot te compenseren. Maar volgens mij conpenseert geld nog steeds geen Co2.
pi_210306866
Niet paneelbezitters betalen gemiddeld 17¤ per maand mee aan de de subsidie van paneelbezitters, 205¤ per jaar!
https://www.acm.nl/system(...)verzoek-salderen.pdf

Goed dat VanDeBron een mogelijkheid zoekt om dit aan te pakken ^O^
pi_210306882
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 17:21 schreef Klepper272 het volgende:
Niet paneelbezitters betalen gemiddeld 17¤ per maand mee aan de de subsidie van paneelbezitters, 205¤ per jaar!

Mooi dat Vandebron dan ook gelijk de stroomprijs verlaagt om het helemaal eerlijk te houden.
pi_210306895
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 17:21 schreef Klepper272 het volgende:

Je vergeet een regel.

quote:
Die 17 euro wordt deels geïnd via de energieleverancier en deels via herverdeling met belastingen.
en

quote:
Het is dus expliciet geen exacte berekening.
En aangezien ik ook gewoon belastingen betaal.
2/3e van die ¤0.40 is sowieso belasting (ODE, energiebelasting, BTW).
pi_210306907
Ze hebben al vrij lage prijzen, als die dure zonnepaneelbezitters vertrekken kunnen de prijzen nog verder omlaag :P
pi_210306931
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 17:25 schreef Klepper272 het volgende:
Ze hebben al vrij lage prijzen, als die dure zonnepaneelbezitters vertrekken kunnen de prijzen nog verder omlaag :P
Valt wel tegen.
Ongeveer 2/3e is belasting en van de resterende 1/3e is 1/2e inkoop en 1/2e is kosten/winst, even heel ruw berekend.
Dus hooguit van 1/6e deel kan nog een deel afgaan.
pi_210306948
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 17:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je vergeet een regel.
[..]
en
[..]
En aangezien ik ook gewoon belastingen betaal.
2/3e van die ¤0.40 is sowieso belasting (ODE, energiebelasting, BTW).
Ja, en?
Ik betaal ook gewoon belasting.
(ODE, energiebelasting, BTW) wordt ook gewoon gesaldeerd, dat is het idiote van de salderingsregeling!
pi_210306969
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 17:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Valt wel tegen.
Ongeveer 2/3e is belasting en van de resterende 1/3e is 1/2e inkoop en 1/2e is kosten/winst, even heel ruw berekend.
Dus hooguit van 1/6e deel kan nog een deel afgaan.
17¤ per maand, noem dat maar niets.
pi_210306986
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 17:30 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Ja, en?
Ik betaal ook gewoon belasting.
(ODE, energiebelasting, BTW) wordt ook gewoon gesaldeerd, dat is het idiote van de salderingsregeling!
Natuurlijk wordt dat gesaldeerd, dat is het idee van salderen.
Je saldeert kWh's en als je op 0 uitkomt kan je daarover niet ineens ODE, energiebelasting en BTW gaan betalen over 0kWh.
pi_210306996
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 17:32 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
17¤ per maand, noem dat maar niets.
Nogmaals, dat is inclusief belastingen.

Dat is niet het bedrag dat Vandebron kan verlagen, die kunnen hooguit iets met het kostendeel doen.

Verder gaat het uit van 40 cent per kWh maar ik zie dat je inmiddels alweer voor 30 tot 35 cent kan afsluiten, voor 2022 was het ~25 cent dus zolang is dat nu ook weer niet een situatie geweest.

Dus daar gaat alweer iets van het bedrag af.

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 16-08-2023 17:41:41 ]
pi_210307053
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 16:19 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dit lijkt me een broodje aap verhaal. Al diverse malen gelezen dat netbeheerders graag subsidie op thuisaccu’s zien. Zelf mogen ze geen accu’s gebruiken omdat ze alleen het transport mogen verzorgen en met het inzetten van accu’s worden ze energieleverancier
pi_210307061
quote]0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 17:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Dat is niet het bedrag dat Vandebron kan verlagen, die kunnen hooguit iets met het kostendeel doen.
[/quote]

Nogmaals, de hele salderingsregeling kost de niet-paneel bezitter ca 17¤ per maand, of twijfel je nu ook al aan de ACM?
pi_210307102
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 17:44 schreef Klepper272 het volgende:
quote][ afbeelding ] Op woensdag 16 augustus 2023 17:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]

Nogmaals, de hele salderingsregeling kost de niet-paneel bezitter ca 17¤ per maand, of twijfel je nu ook al aan de ACM?
Nou, het gaat wel uit van 40 cent per kWh, dus op dat vlak is het achterhaald.

Bij 30 cent zit je op 2500*90%*0,3=675 euro op jaarbasis, 675/4,4~=153,40 / 12 = ¤12,78 per maand.

Daarnaast ontken ik nergens dat het de niet-paneel bezitter geld kost, ik zeg alleen dat Vandebron het niet met die ¤12,78 kan verlagen omdat 2/3e uit belastingen bestaat, ze kunnen alleen met hun eigen marge en kosten rommelen.

Netto kan Vandebron dus hooguit met 1/6e van het bedrag spelen, aangezien dat de variabele delen zijn van de prijs: de kosten vs marge.
pi_210307181
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 17:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nou, het gaat wel uit van 40 cent per kWh, dus op dat vlak is het achterhaald.

Bij 30 cent zit je op 2500*90%*0,3=675 euro op jaarbasis, 675/4,4~=153,40 / 12 = ¤12,78 per maand.

Daarnaast ontken ik nergens dat het de niet-paneel bezitter geld kost, ik zeg alleen dat Vandebron het niet met dat bedrag kan verlagen omdat 2/3e uit belastingen bestaat, ze kunnen alleen met hun eigen marge en kosten rommelen.

Netto kan Vandebron dus hooguit met 1/6e van het bedrag spelen, aangezien dat de variabele delen zijn van de prijs: de kosten vs marge.
Waar kan jij nu momenteel als particulier voor 0.30¤ een jaarcontract afsluiten?
pi_210307192
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 17:52 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Waar kan jij nu momenteel als particulier voor 0.30¤ een jaarcontract afsluiten?
Frank Energie variabel.
Ik heb nergens beweerd dat het een vast contract is.

Bij Mega zit je voor 36 cent vast voor een jaar, als je dat liever hebt.
Maar ook dan kom ik niet meer op ¤17 per maand.

Maar al zou het ¤17 zijn, dan nog is dat ongeveer ¤11 aan belastingen en dat deel kan Vandebron niet verlagen.
pi_210307239
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 17:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Frank Energie variabel.
Ik heb nergens beweerd dat het een vast contract is.

Bij Mega zit je voor 36 cent vast voor een jaar, als je dat liever hebt.
Maar ook dan kom ik niet meer op ¤17 per maand.
Lol, en van de winter als het een beetje tegenzit 1¤ per kWh betalen. :7
pi_210307242
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 17:58 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Lol, en van de winter als het een beetje tegenzit 1¤ per kWh betalen. :7
Niet als je kan salderen :+
pi_210307253
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 17:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Niet als je kan salderen :+
Kijk, dat is nu het hele punt.
pi_210307280
Stroom is kale stroomprijs + ¤0,12599 belasting en over dat totaal nog 21% BTW.

Dus stroom van ¤0,40 = ¤0,069 BTW, ¤0,12599 energiebelasting en dus totaal ¤0,19499 belasting.

Dus dat is de helft. Toen de prijs ¤0,25 was, was het 2/3e ongeveer.

Afijn, met de inkoopprijs van stroom kan er niet veel geschoven worden dus Vandebron kan met zo'n ¤0,10 (marge en kosten) schuiven als het om de prijs gaat en dat lijkt realistisch als je kijkt naar de prijzen van Vandebron en die van de goedkoopste aanbieder nu.

Het kan dus wel zijn dat bij een stroomprijs van ¤0,40 per kWh een niet-paneelbezitter zo'n ¤17 per maand bijdraagt aan paneelbezitters. Maar dat is niet het bedrag wat Vandebron kan verlagen, aangezien van die ¤17 ongeveer ¤8,50 belasting is en ¤4,25 inkoop.

Hou je een bedrag over van ¤4,25 waar Vandebron invloed op heeft.

Desondanks rekenen ze wel veel meer (¤21) aan paneelbezitters in die 2.500kWh terugleverstaffel waarover die berekening gaat, dus daar zit iets scheef.

De enige motivatie die ik kan bedenken is dat ze snel van die saldeerders af willen.
pi_210307334
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 18:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
Stroom is kale stroomprijs + ¤0,12599 belasting en over dat totaal nog 21% BTW.

Dus stroom van ¤0,40 = ¤0,069 BTW, ¤0,12599 energiebelasting en dus totaal ¤0,19499 belasting.

Dus dat is de helft. Toen de prijs ¤0,25 was, was het 2/3e ongeveer.

Afijn, met de inkoopprijs van stroom kan er niet veel geschoven worden dus Vandebron kan met zo'n ¤0,10 (marge en kosten) schuiven als het om de prijs gaat en dat lijkt realistisch als je kijkt naar de prijzen van Vandebron en die van de goedkoopste aanbieder nu.
Leuk allemaal, de niet-paneelbezitter betaalt via de energieleverancier en de belastingen ongeveer gemiddeld 17/15¤ mee aan de subsidie voor paneelbezitters, zo moeilijk is het allemaal niet.
Ik verwacht echt niet dat de maandafrekening bij VanDeBron met deze nieuwe regeling met 17¤ omlaag gaat.
pi_210307428
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 18:08 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Leuk allemaal, de niet-paneelbezitter betaalt via de energieleverancier en de belastingen ongeveer gemiddeld 17/15¤ mee aan de subsidie voor paneelbezitters, zo moeilijk is het allemaal niet.
Ik verwacht echt niet dat de maandafrekening bij VanDeBron met deze nieuwe regeling met 17¤ omlaag gaat.
Het ligt wel iets ingewikkelder. Zonder die gesubsidieerde panelen zou de hele zomer de energie inkoop en dus ook verkoop veel duurder zijn. Zonnestroom kost naar verhouding ongeveer niks, alleen een investering, wil vdB en kornuiten daar aan verdienen dan moeten ze natuurlijk niet de zaak dusdanig gaan frustreren dat niemand die investering meer wil doen.

De momenten dat energie gratis is of negatieve waarde heeft zijn nog steeds grote uitzonderingen en komen dus alleen voor op winderige weekenddagen met veel zon en dan ook nog buiten het stookseizoen. Dus vier voorwaarden die goed moeten staan, een paar dagen per jaar dus.
pi_210307503
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 18:16 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Het ligt wel iets ingewikkelder. Zonder die gesubsidieerde panelen zou de hele zomer de energie inkoop en dus ook verkoop veel duurder zijn. Zonnestroom kost naar verhouding ongeveer niks, alleen een investering, wil vdB en kornuiten daar aan verdienen dan moeten ze natuurlijk niet de zaak dusdanig gaan frustreren dat niemand die investering meer wil doen.

De momenten dat energie gratis is of negatieve waarde heeft zijn nog steeds grote uitzonderingen en komen dus alleen voor op winderige weekenddagen met veel zon en dan ook nog buiten het stookseizoen. Dus vier voorwaarden die goed moeten staan, een paar dagen per jaar dus.
Zo eenvoudig is het niet, je bent op de internationale energiemarkt veel goedkoper uit om energie in te kopen tegen groothandelsprijzen dan bij de particuliere zonnepaneel-eigenaar in Nederland te gaan salderen.
pi_210307531
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 18:23 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Zo eenvoudig is het niet, je bent op de internationale energiemarkt veel goedkoper uit om energie in te kopen tegen groothandelsprijzen dan bij de particuliere zonnepaneel-eigenaar in Nederland te gaan salderen.
Dat is niet het punt dat @qajariaq probeert te maken (als ik zo vrij mag zijn).

De stroom is juist zo goedkoop op dat moment omdat er een overschot is dankzij o.a. zonnepaneelbezitters en zonneparken.
Waar je het dan koopt is een 2e.
pi_210307557
Natuurlijk mag jij zo vrij zijn :7
Dat is wel het punt, waarom duur inkopen of salderen als je het in het buitenland voor niks kan krijgen of als het meezit nog geld toe?
  woensdag 16 augustus 2023 @ 18:28:59 #131
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_210307558
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 21:03 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Klant bij vdb zijn wordt een dure hobby.

Je betaalt al transport aan de netbeheerder en aan energieleverancier komt er nu nog een tweede keer bij de energieleverancier bij
Hoe weet Vandebron hoeveel je saldeert als je een draaischijfmeter hebt? Of telt dan alleen het overschot op jaarbasis voor in welke schaal je valt?
pi_210307574
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 18:28 schreef Klepper272 het volgende:
Dat is wel het punt, waarom duur inkopen of salderen als je het in het buitenland voor niks kan krijgen of als het meezit nog geld toe?
Maar als er geen overschot is vanwege teveel groene stroom, is het weer gewoon duurder.
Dat is wel het punt.
pi_210307581
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 18:28 schreef Klepper272 het volgende:
Omdat als die particulieren geen panelen hebben die energie op dat moment niet zo goedkoop zou zijn.
  woensdag 16 augustus 2023 @ 18:31:03 #134
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_210307586
quote:

Nee, volgens bovenstaande voorbeeld van Vandebron geldt het ook voor het gesaldeerde deel.
pi_210307587
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 18:28 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Hoe weet Vandebron hoeveel je saldeert als je een draaischijfmeter hebt? Of telt dan alleen het overschot op jaarbasis voor in welke schaal je valt?
Dan kunnen ze het niet weten, ze weten dan alleen hoeveel je netto teruglevert.
Produceer je minder dan dat je verbruikt, dan lijk je gewoon heel zuinig.
pi_210307602
quote:

[..]
Dat weet vandebron dan niet. Met een draaischijfmeter blijf je salderen ook als er niet meer gesaldeerd wordt. Vandaar dat die dingen verboden gaan worden wsl.
pi_210307633
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 18:30 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Omdat als die particulieren geen panelen hebben die energie op dat moment niet zo goedkoop zou zijn.
Nederland is maar een heel klein landje op de internationale energiemarkt.
pi_210307642
Met een draaischijfmeter kan natuurlijk op basis van zonuren gewoon geschat worden wat jij terugleverd.

Of de leverancier weigert domweg klanten zonder slimme meter, dat dynamische contracten ook al.
pi_210307656
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 18:34 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Valt wel mee, hoge bevolkingsdichtheid en redelijk hoge levensstandaard.

Vergeet ook niet dat transport gewoon geld kost, anders haalden we al onze zonnestroom uit Spanje bijvoorbeeld.
  woensdag 16 augustus 2023 @ 18:38:33 #140
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_210307676
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 18:32 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Dat weet vandebron dan niet. Met een draaischijfmeter blijf je salderen ook als er niet meer gesaldeerd wordt. Vandaar dat die dingen verboden gaan worden wsl.
Dat wordt al jaren gezegd ja. Zal vast een keer gebeuren inderdaad, ben benieuwd of ze nu de salderingsdeadline een keer wél gaan halen :)
pi_210307686
Draaischijfmeter hier, duurt minimaal tot 2028 voordat die kan worden vervangen in de hele wijk. Zal mijn tijd wel duren.
  woensdag 16 augustus 2023 @ 18:39:38 #142
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_210307689
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 18:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dan kunnen ze het niet weten, ze weten dan alleen hoeveel je netto teruglevert.
Produceer je minder dan dat je verbruikt, dan lijk je gewoon heel zuinig.
Gunstig om m nog even te houden dus zo lang het kan.
  woensdag 16 augustus 2023 @ 18:40:10 #143
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_210307691
quote:
1s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 18:39 schreef Harmankardon het volgende:
Draaischijfmeter hier, duurt minimaal tot 2028 voordat die kan worden vervangen in de hele wijk. Zal mijn tijd wel duren.
En die afbouw vd salderingsregeling dan :?
pi_210307728
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 18:34 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Het is gewoon een drogreden. Op het moment dat de energieprijs laag is zal Vdb ook geen energie hoeven kopen om haar klanten te voorzien van stroom. en wat ze wél in moeten kopen leveren ze tegen contractprijs bij de consument dus daar zit al de eerste winst van Vdb en geen verlies.
pi_210307737
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 18:38 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Dat wordt al jaren gezegd ja. Zal vast een keer gebeuren inderdaad, ben benieuwd of ze nu de salderingsdeadline een keer wél gaan halen :)
Dat is ook zo, op dit moment is er geen druk op om het te doen. Ik snapte helaas achteraf pas waarom die vriendelijke meneeren van enexis binnen een dag een splinternieuw modern ding gingen plaatsen en het oude achterhaalde prul meenamen toen ik jaren geleden een nieuw contract aanging.
pi_210307742
quote:
1s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 18:40 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Dit is exact een van de redenen waarom die afbouw van de salderingsregeling nog niet definitief is en voorlopig ook nog even niet wordt.
pi_210307775
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 18:36 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Valt wel mee, hoge bevolkingsdichtheid en redelijk hoge levensstandaard.

Vergeet ook niet dat transport gewoon geld kost, anders haalden we al onze zonnestroom uit Spanje bijvoorbeeld.
Alleen Duitsland en Frankrijk zijn gezamenlijk al 8 maal zo groot en daar leven ze ook niet echt in armoede.
Hoge bevolkingsdichtheid is eerder een minpunt.

Waarschijnlijk is de subsidie voor de zonnepanelen hier, besteden aan grote zonnenergiefarms in Spanje een betere investering.
  woensdag 16 augustus 2023 @ 18:48:57 #148
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_210307798
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 18:44 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Dit is exact een van de redenen waarom die afbouw van de salderingsregeling nog niet definitief is en voorlopig ook nog even niet wordt.
Dat denk ik ook, maar de specialisten in het Fok zonnepanelentopic denken daar anders over :P
pi_210307830
quote:

[..]
Als het me goed bijstaat gaven ze aan dat ze het schatten. Ze weten hoeveel panelen op je dak ligt en op basis daarvan komt het huishouden in die tabel.
Alleen ze weten niet of je een accu hebt, dus dan klopt het niet en ik denk dat vandebron het wel best vindt. Ze ageren tegen het huidige salderen
pi_210307899
quote:
1s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 18:50 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Als het me goed bijstaat gaven ze aan dat ze het schatten. Ze weten hoeveel panelen op je dak ligt en op basis daarvan komt het huishouden in die tabel.
Alleen ze weten niet of je een accu hebt, dus dan klopt het niet en ik denk dat vandebron het wel best vindt. Ze ageren tegen het huidige salderen
Je kunt als bedrijf ook gewoon luchtfoto's inkopen met een vele hogere resolutie dan Google maps, kun je precies zien hoeveel panelen er liggen. :P
Gewoon de extra kosten doorberekenen aan degenen die de slimme meter moedwillig hebben tegengehouden oO/
pi_210307912
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 18:48 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Dat denk ik ook, maar de specialisten in het Fok zonnepanelentopic denken daar anders over :P
Zolang die wetgeving niet rond is valt er ook door de FOK! zonne-experts weinig over te zeggen. Maar ik heb de afgelopen 2 dagen al wel gemerkt dat iedereen ervan overtuigd is dat die afbouwregeling ale helemaal rond is.
pi_210307965
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 17:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Verder gaat het uit van 40 cent per kWh maar ik zie dat je inmiddels alweer voor 30 tot 35 cent kan afsluiten, voor 2022 was het ~25 cent dus zolang is dat nu ook weer niet een situatie geweest.

Dus daar gaat alweer iets van het bedrag af.
Ik zou niet te hard uitgaan van die som (uit de memo) want het geeft een richting aan (zie alle aannames die worden benoemd).
Voor de leverancier zijn de kosten natuurlijk veel hoger want de zonnepaneelbezitter krijgt zijn 40 cent terwijl op zonnige dagen als er wordt teruggeleverd de leverancier op de markt geen 20 cent inkoop betaalt (om aan jouw zonnepaneelloze buurman te verkopen). Dus omdat de kosten hoger zijn, is de verkoopprijs aan de zonnepaneelloze buurman ook hoger. Ook die rekening gaat naar sonnepaneellozen huishoudens. Zoals ook staat in die memo kop 5.2
  woensdag 16 augustus 2023 @ 19:04:03 #153
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_210308010
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 18:56 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Zolang die wetgeving niet rond is valt er ook door de FOK! zonne-experts weinig over te zeggen. Maar ik heb de afgelopen 2 dagen al wel gemerkt dat iedereen ervan overtuigd is dat die afbouwregeling ale helemaal rond is.
Ja dat dacht men hier 2 jaar geleden ook, en 5 jaar geleden ook. Goedgelovig hou ik het maar op :)
pi_210308034
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 19:04 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Ja dat dacht men hier 2 jaar geleden ook, en 5 jaar geleden ook. Goedgelovig hou ik het maar op :)
Ik zie een analogie met een andere energiediscussie :)

Salderen is over drie jaar afgelopen en dat zal altijd zo blijven.
pi_210308072
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 18:56 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Dat is ie ook. In de TK.
De EK heeft echter een aantal vragen gesteld. Op 12 september moeten die beantwoord worden (antwoord kan overigens ook zijn: het antwoord komt later).

Zo is er onlangs een business case ingebracht wat deze afbouw voor de huursector betekent.

Volg hier alles:
https://www.eerstekamer.n(...)20wordt%20gesaldeerd.

Eigenlijk is vooral de datum 2031 leidend. En aan de hand daarvan hoe er al dan niet afgebouwd gaat worden.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210308074
quote:
1s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 18:59 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Ik zou niet te hard uitgaan van die som (uit de memo) want het geeft een richting aan (zie alle aannames die worden benoemd).
Voor de leverancier zijn de kosten natuurlijk veel hoger want de zonnepaneelbezitter krijgt zijn 40 cent terwijl op zonnige dagen als er wordt teruggeleverd de leverancier op de markt geen 20 cent inkoop betaalt (om aan jouw zonnepaneelloze buurman te verkopen). Dus omdat de kosten hoger zijn, is de verkoopprijs aan de zonnepaneelloze buurman ook hoger. Ook die rekening gaat naar sonnepaneellozen huishoudens. Zoals ook staat in die memo kop 5.2
Nogmaals, als de energieprijs 40 cent is, is 50% daarvan belasting en zo'n 25% inkoop.
Dus nee, die leverancier betaalt geen 40 cent aan mij, hooguit 8 tot 12 cent op dit moment, afhankelijk van de geldende stroomprijzen.

Ik krijg gewoon m'n belasting terug bij het salderen en dat wordt betaald uit belastinggeld.
Vandenbron heeft als bedrijf niets te maken met energiebelasting of BTW (omzetbelasting), dat zijn belastingzaken en dat wordt gewoon afgedragen of verrekend als er gesaldeerd wordt.

We kunnen het natuurlijk een hele discussie starten over dat belastingdeel bij het salderen maar dat is geen extra kostenpost voor Vandenbron.
pi_210308105
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 19:05 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Dat is dus gewoon nu nog geen wet.
Vergeet niet dat er prov staten verkiezingen geweest zijn. Opeens een andere samenstelling in de EK.

Wat willen de BBB senatoren?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210308109
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 19:05 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Dan beginnen ze met afbouw van de salderingsregeling als ik het goed begrepen heb.
Zou eerlijker zijn als degenen die later instappen ook een vastgesteld aantal jaren gebruik kunnen maken van de salderingsregeling. Net zoiets dat je alleen voor je eerste hypotheek alleen aftrek kunt krijgen.
pi_210308124
quote:
1s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 19:08 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat is ie ook. In de TK.
De EK heeft echter een aantal vragen gesteld. Op 12 september moeten die beantwoord worden (antwoord kan overigens ook zijn: het antwoord komt later).

Zo is er onlangs een business case ingebracht wat deze afbouw voor de huursector betekent.

Volg hier alles:
https://www.eerstekamer.n(...)20wordt%20gesaldeerd.

Eigenlijk is vooral de datum 2031 leidend. En aan de hand daarvan hoe er al dan niet afgebouwd gaat worden.
het wetsvoorstel is inderdaad rond. Maar dat is niet hoe de politiek in Nederland werkt. De EK is de plek waar wetgeving wordt bekrachtigd en niet de TK. De EK heeft nogal wat vragen en Jetten mag deze 12 september beantwoorden. Het is allerminst zeker dat het wetsvoorstel daarna aangenomen wordt.

Het eerste voorstel komt al uit 2020 zie ik. Ik zie het niet gebeuren dat deze wetswijziging zonder meer wordt aangenomen nu er toch wel significante wijzigingen in de tweede kamer plaats gaan vinden.

quote:
Controversieel
Onderwerpen (met name wetsvoorstellen) die politiek gevoelig liggen, kunnen in de periode dat een kabinet demissionair i is door de Tweede i en/of Eerste Kamer i controversieel worden verklaard. Dat betekent dat ze niet op de Kameragenda komen, totdat er een nieuw kabinet i is aangetreden. Er is uiteraard discussie mogelijk over welke onderwerpen controversieel zijn, waarover de Eerste en Tweede Kamer dan zo nodig een afzonderlijk besluit nemen. Als regel adviseren de Kamercommissies om welke onderwerpen het gaat.
pi_210308142
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 19:13 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
het wetsvoorstel is inderdaad rond. Maar dat is niet hoe de politiek in Nederland werkt. De EK is de plek waar wetgeving wordt bekrachtigd en niet de TK. De EK heeft nogal wat vragen en Jetten mag deze 12 september beantwoorden. Het is allerminst zeker dat het wetsvoorstel daarna aangenomen wordt.
Correct. In de tussentijd is de samenstelling van de EK nogal drastisch gewijzigd. Ik wens Jetten veel succes. :D

Dit is nog geen gelopen race, wmb.
Maar goed, ik heb ook vaker zaken heel makkelijk doorgestemd zien worden terwijl ik dacht dat het nogal spannend was.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 16 augustus 2023 @ 19:16:46 #161
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_210308165
Zo lang er nog een paar honderdduizend meters moeten worden vervangen gebeurt er sowieso niets.
pi_210308173
Het was een mooie dag in augustus voor panelen:

pi_210308186
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 19:16 schreef leolinedance het volgende:
Zo lang er nog een paar honderdduizend meters moeten worden vervangen gebeurt er sowieso niets.
Dat is dus een van de vragen die Jetten mag gaan beantwoorden. Ik zie hem daar geen realistisch antwoord op kunnen geven.
pi_210308408
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 19:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nogmaals, als de energieprijs 40 cent is, is 50% daarvan belasting en zo'n 25% inkoop.
Dus nee, die leverancier betaalt geen 40 cent aan mij, hooguit 8 tot 12 cent op dit moment, afhankelijk van de geldende stroomprijzen.

Ik krijg gewoon m'n belasting terug bij het salderen en dat wordt betaald uit belastinggeld.
Vandenbron heeft als bedrijf niets te maken met energiebelasting of BTW, dat zijn belastingzaken en dat wordt gewoon afgedragen of verrekend.
Ok ik begrijp je punt dat je de belastingen los moet zien van het leveringstarief. Alleen je som dat in de zomer als jij 1 mWh teruglevert eigenlijk maar 8/12 cent is en dat januari als je 750 kWh afneemt dit wel tegen die 20 cent is, die begrijpt ik niet. Als jouw jaarverbruik in kWh evenveel is als je terug hebt geleverd is jouw rekening wel precies ¤ 0

Edit (begrijp 't nu wel (denk ik)). Dat is mijn punt. Dat de leverancier jouw energie relatief duur koopt en dat de kosten hiervan bij de andere huishoudens terechtkomt
pi_210308546
quote:
1s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 19:36 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Ok ik begrijp je punt dat je de belastingen los moet zien van het leveringstarief. Alleen je som dat in de zomer als jij 1 mWh teruglevert eigenlijk maar 8/12 cent is en dat januari als je 750 kWh afneemt dit wel tegen die 20 cent is, die begrijpt ik niet. Als jouw jaarverbruik in kWh evenveel is als je terug hebt geleverd is jouw rekening wel precies ¤ 0

Edit (begrijp 't nu wel (denk ik)). Dat is mijn punt. Dat de leverancier jouw energie relatief duur koopt en dat de kosten hiervan bij de andere huishoudens terechtkomt
Maar dat is altijd zo bij een subsidie of toeslag.
De één betaalt het, de ander krijgt het.

M'n panelen bespaarden tot nu toe echter ook 29.865kg CO2 en dat heeft tegenwoordig ook een prijs.
pi_210308579

Ik snap niet zo goed waarom ze met staffels werken. Iemand die 2000kwh terulevert betaalt ¤21 per maand en iemand die 2999kwh teruglevert. Berekening is geautomatiseerd dus dat zal de reden niet zijn. Kunnen ze er op deze manier meer aan verdienen?

Als ik de terugleverkosten omreken per kwh dan ik kom tussen de 8 en 15 cent per kwh uit. Beetje in de orde van de vergoeding die je bij teruglevering krijgt. Kortom ze willen niet meer betalen voor terugeleverde energie.
pi_210308973
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 19:50 schreef grimselman het volgende:
[ afbeelding ]

Ik snap niet zo goed waarom ze met staffels werken. Iemand die 2000kwh terulevert betaalt ¤21 per maand en iemand die 2999kwh teruglevert. Berekening is geautomatiseerd dus dat zal de reden niet zijn. Kunnen ze er op deze manier meer aan verdienen?

Als ik de terugleverkosten omreken per kwh dan ik kom tussen de 8 en 15 cent per kwh uit. Beetje in de orde van de vergoeding die je bij teruglevering krijgt. Kortom ze willen niet meer betalen voor terugeleverde energie.
Ik kan het maar op 1 manier lezen en dat is: heb je panelen? Ga liever weg bij ons. En als je toch blijft, dan heb je niet opgelet en is het je eigen schuld.
pi_210309065
quote:
1s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 18:40 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Ja dat was ook mijn vraag aan de netbeheerder. Die wees naar de gemeente (want grote wijk met jaren 30 huizen) en toen ik met de gemeente belde wees die me weer terug naar de netbeheerder. Die tomatensoep wordt gazpacho voordat we gaan eten.
pi_210309135
quote:
1s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 20:27 schreef Harmankardon het volgende:

[..]
Ja dat was ook mijn vraag aan de netbeheerder. Die wees naar de gemeente (want grote wijk met jaren 30 huizen) en toen ik met de gemeente belde wees die me weer terug naar de netbeheerder. Die tomatensoep wordt gazpacho voordat we gaan eten.
Bij m'n oom past de slimme meter niet, daarvoor moet eerst de meterkast verbouwd worden (en een gat in de deur want de meterkast is te ondiep). Niet zijn probleem want de woning is huur.
pi_210309231
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 20:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik kan het maar op 1 manier lezen en dat is: heb je panelen? Ga liever weg bij ons. En als je toch blijft, dan heb je niet opgelet en is het je eigen schuld.
Daar lijkt het sterk op. Ik snap dat niet zo goed want ze kopen wel veel stroom in bij commerciele zonnestroom leveranciers. Wat is dan het verschil met particuliere leveranciers?
pi_210309311
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 20:39 schreef grimselman het volgende:

[..]
Daar lijkt het sterk op. Ik snap dat niet zo goed want ze kopen wel veel stroom in bij commerciele zonnestroom leveranciers. Wat is dan het verschil met particuliere leveranciers?
Voor Vandebron kan ik niet spreken maar er zijn genoeg projecten van zonneparken of grote zonnedaken (op stallen) waar bijvoorbeeld Greenchoice zelf ook in heeft geïnvesteerd, dus daar zou een argument in kunnen liggen.
pi_210313409
goedemorgen,

Ik heb dus 16 zonnepanelen (verwachting 5000KWH per jaar) en het verbruik zou ook ongeveer 5000 KWH per jaar moeten zijn. Ik had een variabel contract bij budget energie. Gisteren een vast contract voor drie jaar afgesloten bij Eneco (was voordeligste volgens de vergelijkingssites), maar ik twijfel toch.

Reden waarom ik het gedaan heb: Bang dat de overige maatschappijen dadelijk met dezelfde constructie komen als van de Bron.

Reden om niet te doen: De stroomprijs is nog vrij hoog. Als straks de saldering eraf gaat ben ik straks wellicht alsnog erg duur uit.

Ik heb nog 14 dagen bedenktijd, dus ik dacht ik ga mijn vrienden van Fok eens vragen wat die ervan vinden :).
pi_210313612
De grote maatschappijen wachten nu even af wat de opinie is over de stap van Van de Bron. Ze kijken even hoe hard de overheid er tegening gaat. Dan gaan ze in de luwte hetzelfde doen....
Dus ik zou als ik geen vast contract had, er nu 1 afsluiten.
pi_210313808
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 20:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Bij m'n oom past de slimme meter niet, daarvoor moet eerst de meterkast verbouwd worden (en een gat in de deur want de meterkast is te ondiep). Niet zijn probleem want de woning is huur.
Dan plaatsen ze een buitenkast met meter.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Moderator donderdag 17 augustus 2023 @ 09:33:53 #175
16180 crew  CoolGuy
pi_210313871
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 08:33 schreef aartstyle het volgende:
goedemorgen,

Ik heb dus 16 zonnepanelen (verwachting 5000KWH per jaar) en het verbruik zou ook ongeveer 5000 KWH per jaar moeten zijn. Ik had een variabel contract bij budget energie. Gisteren een vast contract voor drie jaar afgesloten bij Eneco (was voordeligste volgens de vergelijkingssites), maar ik twijfel toch.

Reden waarom ik het gedaan heb: Bang dat de overige maatschappijen dadelijk met dezelfde constructie komen als van de Bron.

Reden om niet te doen: De stroomprijs is nog vrij hoog. Als straks de saldering eraf gaat ben ik straks wellicht alsnog erg duur uit.

Ik heb nog 14 dagen bedenktijd, dus ik dacht ik ga mijn vrienden van Fok eens vragen wat die ervan vinden :).
Ja, ik snap je zorg. Ik zou die 3 jaar houden, want dan weet je voor de komende 3 jaar in ieder geval dat het bij jou nog niet in gaat. Dan zit je dus 'alleen' met de situatie dat de saldering afgebouwd kan worden, maar áls dat doorgaat in de vorm die er nu ligt, dan krijg je volgens mij van alles wat je niet mag salderen 80% van de kale energieprijs. Dus dat bedrag kun je dan in mindering brengen op het gedeelte van je gebruikte energie die je niet mag salderen en dus zelf moet betalen.
pi_210313969
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 19:50 schreef grimselman het volgende:
[ afbeelding ]

Exact. En dus is het een slinkse manier om de salderingsregeling te omzeilen. Maar de ACM blijft opvallend stil…
pi_210314217
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 08:33 schreef aartstyle het volgende:
goedemorgen,

Zelfde overweging hier. Al heb ik minder panelen.
De saldering is over 3 jaar nog steeds 64%. Als de plannen al doorgaan.
Zelfde discussie loopt hier:
laziness in K&W / Zonnepanelen. Deel 63 - Met een karige zomer, so far
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210316726
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 09:02 schreef exode het volgende:
De grote maatschappijen wachten nu even af wat de opinie is over de stap van Van de Bron. Ze kijken even hoe hard de overheid er tegening gaat. Dan gaan ze in de luwte hetzelfde doen....
Ik ben bang dat het ook zo gaat verlopen maar dan worden toch keihard in ons kontje genomen. Ik ben al 10 jaar klant bij essent. De laatste jaren krijg ik allemaal fijne mailtjes met tips om je huis te verduurzamen. Isoleren en zonnepanelen laten plaatsen, hybride keteltje weg laten hangen het kon allemaal via Essent. En dan blijkt nu eigenlijk dat ze helemaal niet zitten te wachten op al die huizen met zonnepanelen want het kost ze zogenaamd hun verdienmodel.

Plat geslagen komt het er op neer, je wordt ertoe bewogen geld uit te geven onder het mom van investeren in de toekomst en als puntje bij paaltje komt mag je er zelfs nog extra voor gaan betalen ook.
pi_210316756
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 13:20 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ik ben bang dat het ook zo gaat verlopen maar dan worden toch keihard in ons kontje genomen. Ik ben al 10 jaar klant bij essent. De laatste jaren krijg ik allemaal fijne mailtjes met tips om je huis te verduurzamen. Isoleren en zonnepanelen laten plaatsen, hybride keteltje weg laten hangen het kon allemaal via Essent. En dan blijkt nu eigenlijk dat ze helemaal niet zitten te wachten op al die huizen met zonnepanelen want het kost ze zogenaamd hun verdienmodel.

Plat geslagen komt het er op neer, je wordt ertoe bewogen geld uit te geven onder het mom van investeren in de toekomst en als puntje bij paaltje komt mag je er zelfs nog extra voor gaan betalen ook.
Dat is natuurlijk het hele issue van het verduurzamen. Er zijn een hoop bedrijven die er grof aan verdienen en een hoop particulieren die de rekening gaan betalen.
  donderdag 17 augustus 2023 @ 15:10:42 #180
37248 BertV
Klei indiaan
pi_210318001
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 13:20 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Het deug-argument is dat mensen zonder zonnepanelen nu betalen voor de mensen met...

Wie is anno nu nog zo goedgelovig dat dit geld naar de paneellozen gaat. _O-
Handgemaakt
pi_210318481
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 09:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dan plaatsen ze een buitenkast met meter.
Geen idee, netbeheerder is er al 2x bij geweest en nog niets gedaan.
pi_210319320
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 20:39 schreef grimselman het volgende:

[..]
Daar hoeven ze niet te salderen en kopen groot in voor lagere prijzen, zakelijk gezien lijkt mij dat heel verstandig.

[ Bericht 0% gewijzigd door Klepper272 op 17-08-2023 16:59:40 ]
pi_210319380
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 16:50 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Daar hoeven ze niet te salderen en kopen groot in voor lagere prijzen in, zakelijk gezien lijkt mij dat heel verstandig.
Maar gaat het nu om zakkelijke belangen of de energietransitie?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_210319397
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 09:45 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Exact. En dus is het een slinkse manier om de salderingsregeling te omzeilen. Maar de ACM blijft opvallend stil…
Reces toch momenteel?
Even geduld, wanneer de almachtige zonnepaneel lobby zijn werk doet krijgt VDB een berisping ;)
  donderdag 17 augustus 2023 @ 21:27:35 #185
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_210323444
Van die 10k die ik had gereserveerd voor een warmtepomp maar eens een sjiek kwekerijtje uit de grond stampen, 25 kWh per dag wegstoken moet prima lukken, die panelen haal ik er links of rechtsom wel uit, ok, in de zomer overdag kweken is niet ideaal, maar ja aircotje kan er wel bij loeien, oh en steek die hele transitie meteen maar in je reet, Jetten, ruimte zat inmiddels lijkt me :')
got me a movie, I want you to know
slicing up eyeballs, I want you to know
pi_210324852
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 09:45 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
https://solarmagazine.nl/(...)anelen-niet-verboden

ACM zegt dat het mag maar niet in het modelcontract.
  donderdag 17 augustus 2023 @ 23:02:26 #187
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_210324868
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 22:59 schreef Ericr het volgende:

[..]

Nou daar gaan we dan. Trek je portemonnee maar.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_210325054
quote:

[..]

Er staat ook:

De opslag is niet toegestaan in het zogenaamd modelcontract, het “standaardcontract” dat alle leveranciers verplicht zijn aan te bieden.’
pi_210325063
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 23:26 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Er staat ook:

De opslag is niet toegestaan in het zogenaamd modelcontract, het “standaardcontract” dat alle leveranciers verplicht zijn aan te bieden.’
Ik begrijp dit dus niet.
Wat staat er nu eigenlijk?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210325137
quote:

[..]

Mooi, volgend jaar maar eens kijken hoe de tarieven zijn.
Btw, ze zijn nu al een behoorlijk scherpe aanbieder, helaas stonden ze dit jaar niet bij https://www.gaslicht.com/

Zo een sympathieke energieleverancier moeten we niet in de kou laten staan :P
  donderdag 17 augustus 2023 @ 23:35:02 #191
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210325141
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 23:27 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik begrijp dit dus niet.
Dat er een standaard contract moet zijn waar die opslag niet in zit.

Dus ik verwacht dat leveranciers met terugleververgoedingen gaan stunten in contracten waar die opslag wel in berekend wordt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_210325143
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 23:27 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik begrijp dit dus niet.
Dat er kennelijk een verplicht standaardcontract is waarmee alle aanbieders in Nederland moeten werken.

En dat binnen die bepalingen deze constructie niet mag.
pi_210325150
quote:
83s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 23:02 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]
Nou daar gaan we dan. Trek je portemonnee maar.
Alweer

Hier moet de politiek dus direct paal en perk aan stellen.
Anders is dat groene verhaal wat ze continue oreren, dikke bullshit.
1947-2016
pi_210325217
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 23:35 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat er kennelijk een verplicht standaardcontract is waarmee alle aanbieders in Nederland moeten werken.

Ja dat is er. Iedere leverancier moet dat aanbieden.
Een modelcontract is altijd een contract voor onbepaalde tijd met variabele tarieven.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210325219
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 23:35 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Het mag wel, maar daarnaast moeten ze ook het standaardcontract zonder deze bepaling aanbieden.
ACM blinkt ook niet uit in helderheid.
pi_210325248
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 23:35 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat er een standaard contract moet zijn waar die opslag niet in zit.

Dus ik verwacht dat leveranciers met terugleververgoedingen gaan stunten in contracten waar die opslag wel in berekend wordt.
Maar wat VdB aan opslag rekent, staat los van de TLV.
Toch?
Sterker nog, de eerste 2000 kWh bieden ze juist een best goede TLV (13 cent).
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210325258
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 23:42 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Het mag wel, maar daarnaast moeten ze ook het standaardcontract zonder deze bepaling aanbieden.
ACM blinkt ook niet uit in helderheid.
Ik vind het echt super onduidelijk. :{
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210325324
Ik weet wel wat de ACM wil:
Een standaard contract (model contract), waarin de standaard componenten een prijs hebben. Zodat de consument makkelijk kan vergelijken. Wel zo eerlijk.

En nu VdB met een extra prijscomponent komt, is dat (en daar ben ik het mee eens) heel onwenselijk. Omdat als iedere energiemaatschappij met allerlei zelfverzonnen componenten komen, niemand meer snapt wat er aangeboden wordt.

Dus de meest simpele standaard (genaamd 'het modelcontract') moet zonder deze zelfbedachte componenten blijven.

[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 18-08-2023 00:11:00 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 18 augustus 2023 @ 00:02:36 #199
236264 crew  capricia
pi_210325389
Ik denk dat als de uitspraak van de ACM is dat dit niet mogelijk is in een modelcontract, VdB dus gewoon keihard op de vingers getikt is.
Want niemand neemt dan een ander contract bij VdB (waarin deze component wel zit).

Maar goed, ik doorzie dit dus niet helemaal. Alle inzichten welkom. :D

Ik wacht wel even op de officiële mededeling van de ACM.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 18 augustus 2023 @ 01:57:52 #200
236264 crew  capricia
pi_210325829
quote:
Is de ‘panelenheffing’ van Vandebron wel echt eerlijk?

17 augustus 2023

Bezitters van zonnepanelen moeten bij Vandebron tot 552 euro per jaar gaan betalen om de kosten van teruglevering te dekken. Dat is wel zo eerlijk tegenover klanten zonder panelen, meent het energiebedrijf. Maar er zijn redenen om daaraan te twijfelen.
[..]
https://www.trouw.nl/duur(...)ht-eerlijk~b2e13725/
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:05:39 #201
37248 BertV
Klei indiaan
pi_210326559
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 09:02 schreef exode het volgende:
glazenbol:

De straks hypergroene overheid gaat deze taak overnemen.
Dus rechtstreeks zonnepaneel-belasting dat naar de netbeheerders gaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door BertV op 18-08-2023 08:24:40 ]
Handgemaakt
pi_210326578
"Wordt duurzaam" zeiden ze, "dat scheelt geld" zeiden ze.

En nu veel mensen zijn overgestapt op zonnepanelen lekker graaien. Top weer. Ik koop of maak wel een houtkachel en ga stoken. Daar zeiken ze al jaren over om te verbieden, maar gebeurt niet.
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_210326937
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 08:05 schreef BertV het volgende:

[..]
glazenbol:

De straks hypergroene overheid gaat deze taak overnemen.
Dus rechtstreeks zonnepaneel-belasting dat naar de netbeheerders gaat.
Zou wel bijzonder zijn, van grote bedrijven privatiseren (nutsbedrijven, NS, Telecom) naar wederom overheidsinstanties.

Het grappige is wel dat veel mensen dit allang zagen aankomen. Ik heb geen glazen bol, maar riep het al toen ze geplaatst werden. Tegen de installateur dat hij zijn terugverdienmodellen moest aanpassen omdat we ongetwijfeld moeten gaan betalen voor het feit dat we ze hebben liggen.
Vond ie heel grappig.
De grotere bedrijven zijn hier al langer op aan het voorsorteren.

We waren veel in het huis aan het stoppen om te isoleren etc. Het laatste stuk geld van dat potje was eigenlijk voor een nieuwe dakkapel. Het werden toch zonnepanelen. Nog steeds blij mee. En de dakkapel die er ooit toch moet komen, krijgt ook 1 a 2 zonnepanelen. Dan komen we op 10 a 11 panelen. Nu komen we precies uit met 9.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:08:37 #204
37248 BertV
Klei indiaan
pi_210327029
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 08:56 schreef exode het volgende:

[..]
Ik heb geen glazen bol, maar riep het al toen ze geplaatst werden. Tegen de installateur dat hij zijn terugverdienmodellen moest aanpassen omdat we ongetwijfeld moeten gaan betalen voor het feit dat we ze hebben liggen.
Ik heb zelf geen zonnepanelen, maar vind onze overheid behoorlijk onbetrouwbaar.
Duitsland doet dat op dit gebied veel beter.

Zelf verbruik ik maar 1 a 2 kwh per dag (een reden waarom ik geen panelen had) maar een thuisaccu + panelen zou voor mij (tot zolang dat gaat duren) wel een optie zijn.
Handgemaakt
pi_210327074
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 09:08 schreef BertV het volgende:

[..]
Ik heb zelf geen zonnepanelen, maar vind onze overheid behoorlijk onbetrouwbaar.
Duitsland doet dat op dit gebied veel beter.

Zelf verbruik ik maar 1 a 2 kwh per dag (een reden waarom ik geen panelen had) maar een thuisaccu + panelen zou voor mij (tot zolang dat gaat duren) wel een optie zijn.
Wij zaten op 4000 kwh per jaar en hebben dat kunnen terugbrengen naar iets onder de 3000. Maar dat is het ook wel. Met die 9 panelen wekken we op jaarbasis genoeg op, we leveren in principe niets terug. Maar dat is met salderen.
We haden ook het geluk dat we ze hebben laten installeren voor de energiecrisis en nog voor een leuke prijs. Omdat wij middenin de energiecrisis op variabel terugvielen, hadden we behoorlijk hoge tarieven. Dat heeft er mede voor gezorgd dat we de panelen er al uit hebben.

Maar goed, ook lokaal zien we volledig onvolgbare beslissingen. Wij mogen veel niet aan ons huis laten doen maar staan wel op de lijst om versneld van gas af te gaan.
Ze hebben zelf gewoon geen idee, vandaar dat ik eerder schreef 'geen visie'.
pi_210328806
Ik heb gisteren avond nog even een berekening voor mijzelf gemaakt en ik voel me ergens toch wel in mijn kontje gepakt.
Ik heb een 12K geinvesteerd in panelen en airco's. Dit geld hadden we na de verhuizing over en moet toch in het huis. Ik had ervoor kunnen kiezen om het in de hypotheek te stoppen en dan heb ik op maandbasis een besparing van bijna 60 euro te pakken. Met de energiescrisis aan staande dacht ik er verstandig aan te doen om dan toch maar voor zonnepanelen te kiezen en als ik dan toch bezig ben gelijk airco's want de gasprijzen rezen de pan uit. Met mijn huidige contract levert me dat een besparing van zo'n 130 per maand op.

Met deze heffing zie ik het al aankomen dat ik in 2026, wanneer mijn vaste contract af loopt, ook zo'n heffing mag betalen en als die vergelijkbaar is met de heffing van Vandebron dan zit ik straks gewoon weer op mijn oude maandbedrag.

Ik heb het geluk dat ik tegen realtief gunstige prijzen nog een 5-jarig contract heb af kunnen sluiten en tegen 2026 heb ik het grootste gedeelte wel ''terugverdiend'' maar het voelt even goed als een mestteek in de rug.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:46:46 #207
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_210329184
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 12:02 schreef Vliegbaard het volgende:
Ik heb gisteren avond nog even een berekening voor mijzelf gemaakt en ik voel me ergens toch wel in mijn kontje gepakt.
Ik heb een 12K geinvesteerd in panelen en airco's. Dit geld hadden we na de verhuizing over en moet toch in het huis. Ik had ervoor kunnen kiezen om het in de hypotheek te stoppen en dan heb ik op maandbasis een besparing van bijna 60 euro te pakken. Met de energiescrisis aan staande dacht ik er verstandig aan te doen om dan toch maar voor zonnepanelen te kiezen en als ik dan toch bezig ben gelijk airco's want de gasprijzen rezen de pan uit. Met mijn huidige contract levert me dat een besparing van zo'n 130 per maand op.

Met deze heffing zie ik het al aankomen dat ik in 2026, wanneer mijn vaste contract af loopt, ook zo'n heffing mag betalen en als die vergelijkbaar is met de heffing van Vandebron dan zit ik straks gewoon weer op mijn oude maandbedrag.

Ik heb het geluk dat ik tegen realtief gunstige prijzen nog een 5-jarig contract heb af kunnen sluiten en tegen 2026 heb ik het grootste gedeelte wel ''terugverdiend'' maar het voelt even goed als een mestteek in de rug.
Het framen van het AD als vervuiler stuit me nog het meeste tegen de borst eerlijk gezegd, de legitimatie van een partij oplichters die naar eigen goeddunken regeringsbeleid frustreert krijgt ook nog eens de kans om in de media (DPG pulp als AD) de paneelbezitter te framen als een vervuilende graaier die het vel over de neus van de buurman trekt. Maar dan weet ik het prima gemaakt, dan kijk je ook maar ook met je hele transitie. Investeringen van +20 jaar baseren op drijfzand, dat doen ze zelf maar, ik ga mijn CV ketel nog snel vervangen voor een ouderwetse, want een Warmtepomp toeslag wegens de asociale belasting van dit soort warmtepomp-tuig zal ook wel een item worden.

oh en die warmtepomp mag jetten persoonlijk in zijn hol steken, samen met zijn transitie
  Forum Admin vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:02:44 #208
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_210329907
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 12:46 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:

[..]
Het framen van het AD als vervuiler stuit me nog het meeste tegen de borst eerlijk gezegd, de legitimatie van een partij oplichters die naar eigen goeddunken regeringsbeleid frustreert krijgt ook nog eens de kans om in de media (DPG pulp als AD) de paneelbezitter te framen als een vervuilende graaier die het vel over de neus van de buurman trekt. Maar dan weet ik het prima gemaakt, dan kijk je ook maar ook met je hele transitie. Investeringen van +20 jaar baseren op drijfzand, dat doen ze zelf maar, ik ga mijn CV ketel nog snel vervangen voor een ouderwetse, want een Warmtepomp toeslag wegens de asociale belasting van dit soort warmtepomp-tuig zal ook wel een item worden.

oh en die warmtepomp mag jetten persoonlijk in zijn hol steken, samen met zijn transitie
Tevens een goed voorbeeld hoe je straks met een EV genaaid gaat worden.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_210330112
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 09:13 schreef exode het volgende:

[..]
Wij zaten op 4000 kwh per jaar en hebben dat kunnen terugbrengen naar iets onder de 3000. Maar dat is het ook wel. Met die 9 panelen wekken we op jaarbasis genoeg op, we leveren in principe niets terug. Maar dat is met salderen.
We haden ook het geluk dat we ze hebben laten installeren voor de energiecrisis en nog voor een leuke prijs. Omdat wij middenin de energiecrisis op variabel terugvielen, hadden we behoorlijk hoge tarieven. Dat heeft er mede voor gezorgd dat we de panelen er al uit hebben.

Maar goed, ook lokaal zien we volledig onvolgbare beslissingen. Wij mogen veel niet aan ons huis laten doen maar staan wel op de lijst om versneld van gas af te gaan.
Ze hebben zelf gewoon geen idee, vandaar dat ik eerder schreef 'geen visie'.
Wij hebben ze laten installeren een paar maanden voor de energiecrisis. Toen de crisis begon overgegaan op elektrische verwarming. Als ik zie waar we door VdB op ingeschat werden wat betreft maandelijkse kosten en wat we uiteindelijk betaald hebben, denk ik dat we in 1 jaar al bijna de helft terugverdiend hebben van de investering.

Wat bij mij schuurt in dit hele verhaal is dat zonnepaneelbezitters nu een beetje weggezet worden als profiteurs. Persoonlijk hoef ik echt geen cent te verdienen aan die panelen. Wat ik overproduceer mogen ze wat mij betreft aan de buren zonder panelen geven om ook hun kosten te kunnen verlagen (wat ze natuurlijk nooit zullen doen). Ik hoef daar geen cent voor te hebben.

Het is een gebrek aan visie van de overheid en de energiesector wat hiertoe geleid heeft. Deze transitie is al jaren geleden ingezet. Men had zich moeten voorbereiden op de huidige situatie. Dat hebben ze niet gedaan en nu mogen al die mensen die braaf naar de overheid geluisterd hebben de portemonnee trekken.
pi_210330246
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 14:02 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Maar waar houdt het dan op?

Ik leg zonnepanelen op het dak; lekker groen bezig en gratis stroom. (5K)
Kan ik net zogoed gelijk een EV aanschaffen want dan rijdt ik pratisch gratis (45K heb je al weinig voor)
Doe dan ook gelijk maar airco's want dat is met zonnepanelen goedkoper als mijn huis verwarmen met gas. (5K voor een heel huis ben je zo kwijt)
Ja nu gaat de salderingsregeling er af, best alles maar zelf verbruiken. Overdag ben ik werken dus moet 's avonds de EV opgeladen worden. Dan maar 20 kWh accu's plaatsen want met 10 kWh kom ik wel tekort. (15K)
Nu heb ik eigenlijk te weinig zonnepanelen om mijn verbruik af te dekken dus nog maar een setje plaatsen (5K)

Uiteindelijk 75K geinvesteerd en je bent op de lange termijn nog geen zak opgeschoten en je maandlasten zijn net zo hoog als die van de buurman zonder panelen en een benzineauto.

Maar je bent wel lekker groen bezig.
pi_210330279
Ik vind dit een wat vreemde beweging van Vandebron en wel hierom, Vandebron levert energie maar heeft geen verantwoording voor transmissie over het net, dat valt onder de infrastructuur bedrijven waar de klant, met of zonder zonnepanelen, al een maandelijkse vergoeding aan betaald.

Als een dergelijke heffing nodig is, prima, maar dan hoort die heffing bij de infrastructuur en niet bij de leverancier vandaan te komen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-08-2023 14:44:01 ]
pi_210330472
Het kromste is nog wel dat Vandebron in Nederland onnoemelijk veel zonneparken heeft aangelegd. Ik denk dat ze netto meer zonne-energie opwekken dat dat ze tussen hun klanten moeten "verdelen".

Daarmee zijn ze zelf verantwoordelijk voor het overbelasten van het net en proberen dit nu op een slinkse manier bij de consument weg te leggen.
  Moderator vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:08:59 #213
236264 crew  capricia
pi_210330536
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 15:02 schreef Vliegbaard het volgende:
Het kromste is nog wel dat Vandebron in Nederland onnoemelijk veel zonneparken heeft aangelegd. Ik denk dat ze netto meer zonne-energie opwekken dat dat ze tussen hun klanten moeten "verdelen".

Daarmee zijn ze zelf verantwoordelijk voor het overbelasten van het net en proberen dit nu op een slinkse manier bij de consument weg te leggen.
Dat was mijn eerste reactie ook: dan schakelen ze hun eigen zonneparken maar uit. Als de prijs negatief is, of als het net het allemaal niet meer aankan.
Te zot voor woorden om alles maar bij de consument te leggen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210330584
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 14:23 schreef Robar het volgende:

[..]
Wij hebben ze laten installeren een paar maanden voor de energiecrisis. Toen de crisis begon overgegaan op elektrische verwarming. Als ik zie waar we door VdB op ingeschat werden wat betreft maandelijkse kosten en wat we uiteindelijk betaald hebben, denk ik dat we in 1 jaar al bijna de helft terugverdiend hebben van de investering.

Wat bij mij schuurt in dit hele verhaal is dat zonnepaneelbezitters nu een beetje weggezet worden als profiteurs. Persoonlijk hoef ik echt geen cent te verdienen aan die panelen. Wat ik overproduceer mogen ze wat mij betreft aan de buren zonder panelen geven om ook hun kosten te kunnen verlagen (wat ze natuurlijk nooit zullen doen). Ik hoef daar geen cent voor te hebben.

Het is een gebrek aan visie van de overheid en de energiesector wat hiertoe geleid heeft. Deze transitie is al jaren geleden ingezet. Men had zich moeten voorbereiden op de huidige situatie. Dat hebben ze niet gedaan en nu mogen al die mensen die braaf naar de overheid geluisterd hebben de portemonnee trekken.
Overheid is de meest onbetrouwbare partner.
1947-2016
pi_210330602
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 14:39 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Kan ik net zogoed gelijk een EV aanschaffen want dan rijdt ik pratisch gratis (45K heb je al weinig voor)
Doe dan ook gelijk maar airco's want dat is met zonnepanelen goedkoper als mijn huis verwarmen met gas. (5K voor een heel huis ben je zo kwijt)
Ja nu gaat de salderingsregeling er af, best alles maar zelf verbruiken. Overdag ben ik werken dus moet 's avonds de EV opgeladen worden. Dan maar 20 kWh accu's plaatsen want met 10 kWh kom ik wel tekort. (15K)
Nu heb ik eigenlijk te weinig zonnepanelen om mijn verbruik af te dekken dus nog maar een setje plaatsen (5K)

Uiteindelijk 75K geinvesteerd en je bent op de lange termijn nog geen zak opgeschoten en je maandlasten zijn net zo hoog als die van de buurman zonder panelen en een benzineauto.

Iedereen mag aan de milieugekte verdienen. Behalve de consument..
1947-2016
pi_210330771
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 14:39 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Een auto (of het nu brandstof of elektrisch is), kan je sowieso niet meerekenen als investering.
De duurste kilometers zijn die van de dealer naar huis.

Kijk, op het moment dat je in de markt bent voor een nieuwe (!) auto, dan kan je voor ¤40.000 bijvoorbeeld een ietwat aangeklede Golf 8 kopen of een Tesla Model 3.

En dan is de afweging weer heel anders.

Maar als je sowieso nooit een nieuwe auto koopt, zie ik niet in waarom je wel ineens een nieuwe EV zou kopen.

En isolatie in een woning is gewoon een nuttige investering, of je nu op gas, pellets of warmtepomp verwarmt: je gaat minder energie verbruiken en het comfort neemt iets toe.
pi_210330878
Zo te zien haalt Vandebron wat meer geld op dan dat het echt kost.

Ook het argument dat stroom juist door overschot van panelen in de zomer goedkoper ingekocht kan worden, wordt door Vandebron niet genoemd.

twitter
pi_210331342
Ik snap alleen niet waarom de overheid een onbetrouwbare partner is als een particulier bedrijf een kutstreek levert.

Of te wel ik zie het verband niet helemaal.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:02:01 #219
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_210331956
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 14:02 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dit dus, ja het is duidelijk, eenvoudig en simpel! Dank voor dit inzicht, Vandebron, bekijk het lekker, ik ga wel op reis, koop een paar CO2 aflaat-compensatie bomen erbij voor de show, want dit soort clowntjes zijn immers gek op show, en krijg verder lekker de tieves.met je zonneweide :')
  Moderator vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:02:51 #220
16180 crew  CoolGuy
pi_210331964
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 16:56 schreef qajariaq het volgende:
Ik snap alleen niet waarom de overheid een onbetrouwbare partner is als een particulier bedrijf een kutstreek levert.

Omdat élke reden om de overheid af te zeiken een goede reden is. Ik denk dat het niet gecompliceerder is dan dat. Ik denk dat er m.b.t. dit onderwerp vooral een hoop onderbuikgevoeletjes spreken.
pi_210333055
quote:

Jesus wat kortzichtig weer.

Omdat de overheid visie uit zet voor de toekomst en het land daar naartoe moet. Maar zodra er ook ergens een voordeel voor de consument is die bedrijven niet zint, die overheid de consument laat stikken.
1947-2016
pi_210333108
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 19:26 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Jesus wat kortzichtig weer.

Omdat de overheid visie uit zet voor de toekomst en het land daar naartoe moet. Maar zodra er ook ergens een voordeel voor de consument is die bedrijven niet zint, die overheid de consument laat stikken.
Oh, dus als ik het goed begrijp is de overheid onbetrouwbaar omdat bedrijven zich niet fatsoenlijk gedragen.
pi_210333122
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 19:32 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Oh, dus als ik het goed begrijp is de overheid onbetrouwbaar omdat bedrijven zich niet fatsoenlijk gedragen.
De overheid is onbetrouwbaar omdat die een speelveld creëert waarin de consument uiteindelijk altijd het onderspit delft.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:36:02 #224
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_210333147
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 19:32 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Eigenlijk is het altijd de schuld van de overheid. Tenzij het arme mensen zijn of minderheden; dan is het hun eigen schuld.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_210333172
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 19:36 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Eigenlijk is het altijd de schuld van de overheid. Tenzij het arme mensen zijn of minderheden; dan is het hun eigen schuld.
Dat dus.

Vooral de overheid de schuld geven als een bedrijf wat creatief met regels omgaat. Zeker als bedrijven dat doen als de kamer op vakantie is, moeten ze maar niet op vakantie gaan.

En inderdaad, een niet al te mondige, niet al te grote groep ergens de schuld van geven is ook altijd erg handig.
pi_210335698
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 19:38 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dat dus.

Ah je wil het dus niet inzien maar lekker hakken op mensen die terecht de overheid aanwijzen.

:')
1947-2016
pi_210335710
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 19:33 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
De overheid is onbetrouwbaar omdat die een speelveld creëert waarin de consument uiteindelijk altijd het onderspit delft.
Dit dus.

En er geen moer aan doet als bedrijven een loopje nemen.
1947-2016
pi_210335753
quote:

Daar zit wat in natuurlijk.

Aan de andere kant zou de wetgever dit soort gaten ook wat beter kunnen dichten in de wetgeving.

Energiebedrijven moeten aan heel veel wetten en regels voldoen, dan kan je ook een regel maken dat ze geen kosten mogen bedenken om het salderen te ondermijnen en daarmee de energietransitie te frustreren.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 23:17:27 #229
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_210335759
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 18:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Omdat élke reden om de overheid af te zeiken een goede reden is. Ik denk dat het niet gecompliceerder is dan dat. Ik denk dat er m.b.t. dit onderwerp vooral een hoop onderbuikgevoeletjes spreken.
Als de overheid een voordeel geeft dan is het leuk, als die overheid het na een poosje weer stopt , dan is de overheid onbetrouwbaar

wat men bedoelt , is dat het een teleurstelling is voor hebberdjes
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_210335990
Wat een leed allemaal. ik kan er al dagenlang niet meer van slapen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 23:11 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dit dus.

En er geen moer aan doet als bedrijven een loopje nemen.
Ga je een nieuw contract afsluiten bij VDB?
pi_210336232
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 23:17 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Als de overheid een voordeel geeft dan is het leuk, als die overheid het na een poosje weer stopt , dan is de overheid onbetrouwbaar

wat men bedoelt , is dat het een teleurstelling is voor hebberdjes
De overheid is inderdaad onbetrouwbaar, maar de huidige situatie is daar geen voorbeeld van. Het is al lange tijd duidelijk dat de salderingsregeling gaat worden afgebouwd. Daarnaast heeft de overheid zich eraan gecommitteerd om ervoor te zorgen dat het blijft lonen om zonnepanelen aan te schaffen. Vooralsnog is er geen reden om te denken dat daar verandering in komt. Zonnepanelen zijn daardoor een uitstekende en betrouwbare investering gebleken, al kan ik me wel voorstellen dat wie nu aanschaf overweegt liever even wacht.
pi_210336780
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 00:06 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
De overheid is inderdaad onbetrouwbaar, maar de huidige situatie is daar geen voorbeeld van. Het is al lange tijd duidelijk dat de salderingsregeling gaat worden afgebouwd. Daarnaast heeft de overheid zich eraan gecommitteerd om ervoor te zorgen dat het blijft lonen om zonnepanelen aan te schaffen. Vooralsnog is er geen reden om te denken dat daar verandering in komt. Zonnepanelen zijn daardoor een uitstekende en betrouwbare investering gebleken, al kan ik me wel voorstellen dat wie nu aanschaf overweegt liever even wacht.
Ik vind het anders een uitstekend voorbeeld. Energietransitie dit, zonnepanelen dat.
De macht, zo lijkt het nu, ligt uiteindelijk bij de energiemaatschappij.
Ik zie het zomaar gebeuren dat door deze regeltjes de ROI op zonnepanelen in mijn geval van 7 naar 10 jaar gaat. In het kader van de energietransitie heb ik gelijk airco’s laten hangen. Ik zie het straks zomaar gebeuren dat ik opnieuw moet investeren in een accu om van mijn opgewekte energie gebruik te maken. Voor dat ik mijn investering dan nog eens terugverdien zijn we zo 15 jaar verder en wie weet wat er in die 15 jaar nog gebeurd.

Ik zie het zomaar gebeuren dat zonnepanelen opende lange termijn helemaal geen investering blijken ennin dat geval had ik mijn geld beter in mijn hypotheek kunnen steken. Daar heb ik 30 jaar plezier van én ik was niet afhankelijk geweest van de grillen van onze overheid of de energiemaatschappij.

Ik hoef niks te verdienen aan mijn panelen maar als ik dat vooraf had geweten had ik mijn geld anders geïnvesteerd.
pi_210337501
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 01:36 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ik vind het anders een uitstekend voorbeeld. Energietransitie dit, zonnepanelen dat.
De macht, zo lijkt het nu, ligt uiteindelijk bij de energiemaatschappij.
Ik zie het zomaar gebeuren dat door deze regeltjes de ROI op zonnepanelen in mijn geval van 7 naar 10 jaar gaat. In het kader van de energietransitie heb ik gelijk airco’s laten hangen. Ik zie het straks zomaar gebeuren dat ik opnieuw moet investeren in een accu om van mijn opgewekte energie gebruik te maken. Voor dat ik mijn investering dan nog eens terugverdien zijn we zo 15 jaar verder en wie weet wat er in die 15 jaar nog gebeurd.

Ik zie het zomaar gebeuren dat zonnepanelen opende lange termijn helemaal geen investering blijken ennin dat geval had ik mijn geld beter in mijn hypotheek kunnen steken. Daar heb ik 30 jaar plezier van én ik was niet afhankelijk geweest van de grillen van onze overheid of de energiemaatschappij.

Ik hoef niks te verdienen aan mijn panelen maar als ik dat vooraf had geweten had ik mijn geld anders geïnvesteerd.
Je bent voorbarig. Ik heb rekenvoorbeelden gezien waarin met een gemiddelde setup de terugverdientijd wordt gehalveerd. Het is zeer onwaarschijnlijk dat de overheid dat toelaat omdat, zoals eerder gezegd, zij zich eraan heeft gecommitteerd om te zorgen dat de aanschaf van panelen aantrekkelijk blijft. Het wordt minder aantrekkelijk dan in het verleden, maar dat is al lange tijd duidelijk en daar konden consumenten rekening mee houden.

In een eerdere posting zeg je dat je een vast contract hebt en het merendeel van je panelen al terug hebt verdiend als dat contract afloopt. Dat is grofweg in de periode dat de salderingsregeling wordt afgebouwd, dus je had al kunnen weten dat het terugverdienen vanaf dat moment minder hard zou gaan. Het klinkt alsof jij het allemaal aardig hebt geregeld, mede met dank aan de overheid.

Begrijp me niet verkeerd, mijn ergernis is ook groot over deze zet van Van de Bron en ik volg de ontwikkelingen met interesse, maar voor de verandering is het eens niet de overheid die me pissig maakt.
pi_210337506
Overigens ben ik zelf eind vorig jaar overgestapt van Greenchoice naar Van de Bron omdat Greenchoice zat te etteren met het salderen. Het is haast komisch dat Van de Bron nu iets soortgelijks doet. Gelukkig was ik er al net weggegaan, niet omdat ik zo ontevreden was over Van de Bron maar omdat ik een vast contract af wilde sluiten en dat bij Van de Bron steeds niet kon.
pi_210337541
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 23:38 schreef Klepper272 het volgende:
Wat een leed allemaal. ik kan er al dagenlang niet meer van slapen.
[..]
Ga je een nieuw contract afsluiten bij VDB?
Zou jij het doen?
1947-2016
pi_210339524
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 07:26 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Je bent voorbarig. Ik heb rekenvoorbeelden gezien waarin met een gemiddelde setup de terugverdientijd wordt gehalveerd. Het is zeer onwaarschijnlijk dat de overheid dat toelaat omdat, zoals eerder gezegd, zij zich eraan heeft gecommitteerd om te zorgen dat de aanschaf van panelen aantrekkelijk blijft. Het wordt minder aantrekkelijk dan in het verleden, maar dat is al lange tijd duidelijk en daar konden consumenten rekening mee houden.

In een eerdere posting zeg je dat je een vast contract hebt en het merendeel van je panelen al terug hebt verdiend als dat contract afloopt. Dat is grofweg in de periode dat de salderingsregeling wordt afgebouwd, dus je had al kunnen weten dat het terugverdienen vanaf dat moment minder hard zou gaan. Het klinkt alsof jij het allemaal aardig hebt geregeld, mede met dank aan de overheid.

Begrijp me niet verkeerd, mijn ergernis is ook groot over deze zet van Van de Bron en ik volg de ontwikkelingen met interesse, maar voor de verandering is het eens niet de overheid die me pissig maakt.
Ik ben inderdaad wat voorbarig, dat klopt. Maar ik trek gewoon even het lijntje door. Of dat terecht is kan niemand nu nog zeggen maar mijn vertrouwen in de politiek en daarmee ook de overheid, is de laatste jaren dermate laag geworden dat ik al redelijk kan zien waar het naartoe gaat. Maar dat zal de toekomst uit moeten wijzen.
pi_210340523
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 07:44 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Zou jij het doen?
Ja, als de prijs voor mij scherper wordt wel.
Maar ik heb geen zonnepanelen.
Mocht ik echter zonnepanelen hebben ging ik naar een andere aanbieder die deze regeling niet toepast.

Ik snap al die paniek niet zo, ik zou ook gewoon even afwachten wat de minister ervan vind.
Er is een machtige zonnepaneel lobby dus mijn verwachting is dat dit straks toch niet toegestaan word.

Tevens als de zonnepanelen er al een paar jaar liggen zijn ze door de hoge prijzen van de laatste tijd allang terugverdiend.
pi_210340828
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 13:37 schreef Klepper272 het volgende:

Ik snap al die paniek niet zo, ik zou ook gewoon even afwachten wat de minister ervan vind.
Er is een machtige zonnepaneel lobby dus mijn verwachting is dat dit straks toch niet toegestaan word.

Tevens als de zonnepanelen er al een paar jaar liggen zijn ze door de hoge prijzen van de laatste tijd allang terugverdiend.
De lobby voor zonnepanelen mag dan groot zijn, er zijn inmiddels vele grote bedrijven en ook energiemaatschappijen die enorme zonneparken aanleggen waar 10.000-en panelen tegelijk worden geplaatst. Daar kun je als consument, ook niet met een belangenorganisatie, niet tegen aan lobbyen.
Wat het ministerie gaat doen is voorlopig toch nog even koffiedik kijken.

Het gaat er om dat er nu 1 bedrijf de rekening bij de consument weg legt met een drogreden. Alsof die de veroorzaker zou zijn. Zelf hebben ze overal in Nederland gigantische zonneparken aangelegd en zijn daarmee zelf voor een groter deel verantwoordelijk voor het door hun geschetste probleem. Het is dan een beetje krom om de rekening en de schuld weg te leggen bij de consument omdat:

- Ze met de aanleg van die zonneparken ZELF verantwoordelijk zijn voor een negatieve prijs op de piekmomenten
- Ze ZELF de energie opwekken en deze voor een contractprijs aanbieden bij de huishoudens zonder panelen
- Ze ZELF voor het grootste deel verantwoordelijk zijn voor een overbelasting van het net (waar zij overigens helemaal geen beheerder van zijn)
pi_210340991
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 13:56 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
De lobby voor zonnepanelen mag dan groot zijn, er zijn inmiddels vele grote bedrijven en ook energiemaatschappijen die enorme zonneparken aanleggen waar 10.000-en panelen tegelijk worden geplaatst. Daar kun je als consument, ook niet met een belangenorganisatie, niet tegen aan lobbyen.
Wat het ministerie gaat doen is voorlopig toch nog even koffiedik kijken.

Het gaat er om dat er nu 1 bedrijf de rekening bij de consument weg legt met een drogreden. Alsof die de veroorzaker zou zijn. Zelf hebben ze overal in Nederland gigantische zonneparken aangelegd en zijn daarmee zelf voor een groter deel verantwoordelijk voor het door hun geschetste probleem. Het is dan een beetje krom om de rekening en de schuld weg te leggen bij de consument omdat:

- Ze met de aanleg van die zonneparken ZELF verantwoordelijk zijn voor een negatieve prijs op de piekmomenten
- Ze ZELF de energie opwekken en deze voor een contractprijs aanbieden bij de huishoudens zonder panelen
- Ze ZELF voor het grootste deel verantwoordelijk zijn voor een overbelasting van het net (waar zij overigens helemaal geen beheerder van zijn)
Dat beweer ik al langer dat zonne- energie van particuliere eigenaren veel te duur is.
Ik heb veel liever dat mijn energieleverancier zo goedkoop mogelijk inkoopt, zodat hij mij ook tegen een lagere prijs levert.

[ Bericht 0% gewijzigd door Klepper272 op 19-08-2023 14:13:38 ]
pi_210341121
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 14:06 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Dat beweer ik al langer dat zonne- energie van particuliere eigenaren veel te duur is.
Ik heb veel liever dat mijn energieleverancier zo goedkoop mogelijk inkoopt, zodat hij mij ook tegen een lagere levert.
Door de zonnepanelen die óók bij de particulier op het dak liggen is de prijs juist nog realtief laag en daar heeft ook de niet-zonnepaneelbezitter profijt van.
pi_210341137
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 14:13 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Door de zonnepanelen die óók bij de particulier op het dak liggen is de prijs juist nog realtief laag en daar heeft ook de niet-zonnepaneelbezitter profijt van.
Leuk verhaal, maar dat beschouw ik als onzin.
pi_210341781
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 14:06 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Ik heb veel liever dat mijn energieleverancier zo goedkoop mogelijk inkoopt, zodat hij mij ook tegen een lagere prijs levert.
Ik zie liever koeien in het weiland dan zonneparken eigenlijk. Laten we die panelen aub op daken houden en niet kostbare ruimte voor opofferen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')