abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210156746
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_210156782
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_210156918
quote:
Explosion of Ukranian surface drone near Novorossiysk port earlier today
https://old.reddit.com/r/(...)_surface_drone_near/
pi_210156930
twitter

SPOILER: Voor de Twitter/Social Media Cookie-lozen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_210156997
quote:
Another angle of the aftermath of Russian naval ship Olenegorsky Gornyk that Ukrainian Naval drones attacked.
https://old.reddit.com/r/(...)th_of_russian_naval/
pi_210157008
Stel het escaleert volledig uit de klauwen. Wat hebben wij (lees: de NAVO) daar in de buurt liggen en hoe snel kunnen we de overige 58% uitschakelen op een conventionele manier?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_210157151
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 13:12 schreef vosss het volgende:
Stel het escaleert volledig uit de klauwen. Wat hebben wij (lees: de NAVO) daar in de buurt liggen en hoe snel kunnen we de overige 58% uitschakelen op een conventionele manier?
De Turkse marine plus de vliegtuigen met ASsH raketten.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Overall beste user 2022 vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:37:28 #9
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_210157401
quote:
Met vliegtuigen? Minuut of tien-dertig (afhankelijk van de vliegafstand).
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_210157412
quote:
CNN Poll: Majority of Americans oppose more US aid for Ukraine in war with Russia

Most Americans oppose Congress authorizing additional funding to support Ukraine in its war with Russia, according to a new CNN poll conducted by SSRS, as the public splits over whether the US has already done enough to assist Ukraine.

Overall, 55% say the US Congress should not authorize additional funding to support Ukraine vs. 45% who say Congress should authorize such funding. And 51% say that the US has already done enough to help Ukraine while 48% say it should do more. A poll conducted in the early days of the Russian invasion in late February 2022 found 62% who felt the US should have been doing more.

Partisan divisions have widened since that poll, too, with most Democrats and Republicans now on opposing sides of questions on the US role in Ukraine.
  Forum Admin vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:42:24 #11
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_210157461
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 13:38 schreef 3rr0r het volgende:

[..]

Diep gepolariseerd land is diep gepolariseerd
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_210157471
quote:

[..]

nu ben ik nog benieuwd naar de hoeveelheid mensen die zijn gevraagd voor die poll: 200, 2000, 2 miljoen?
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
  Forum Admin vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:45:56 #13
pi_210157499
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 13:43 schreef Sabata het volgende:

[..]
nu ben ik nog benieuwd naar de hoeveelheid mensen die zijn gevraagd voor die poll: 200, 2000, 2 miljoen?
Vergis je niet hoe intens achterlijk hele volksstammen Amerikanen zijn. En dan niet alleen vanwege hun weerstand tov Oekrane
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_210157500
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 13:43 schreef Sabata het volgende:

[..]
https://edition.cnn.com/2(...)l-ukraine/index.html

quote:
The CNN poll was conducted by SSRS from July 1 through 31 among a random national sample of 1,279 adults initially reached by mail. Surveys were either conducted online or by telephone with a live interviewer. Results for the full sample have a margin of sampling error of plus or minus 3.7 percentage points; it is larger for subgroups.
pi_210157517
quote:

[..]

Daarom moet je niet te veel waarde hechten aan democratie.

twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_210157540
quote:
En recentelijk was er nog dat onderzoek dat 60 % van de Amerikanen boots on the ground zouden willen in Oekrane.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_210157549
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 13:07 schreef MaxMark het volgende:
[ twitter ]
SPOILER: Voor de Twitter/Social Media Cookie-lozen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Weet je waar die boten heel handig voor zijn? Om een zeker schiereiland dat afgesneden is van landverbindingen te bevoorraden.

:7
pi_210157560
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 13:45 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Vergis je niet hoe intens achterlijk hele volksstammen Amerikanen zijn. En dan niet alleen vanwege hun weerstand tov Oekrane
Vind het niet zo vreemd dat er genoeg Amerikanen zijn die het, op een gegeven moment of al van begin af aan, zien als een ver van m'n bed show. Als ze dan zelf met allerlei financiele problemen moeten omgaan, het idee hebben dat hun overheid problemen in eigen land niet goed aanpakt, dan voelt het al gauw als 'waarom al dat geld daarheen ipv om hier onze problemen op te lossen'. Is ook mede waar Putin in Europa op hoopt na wat jaren ook al zitten die dichterbij het vuur.
  Forum Admin vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:54:35 #20
pi_210157597
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 13:51 schreef 3rr0r het volgende:

[..]
Vind het niet zo vreemd dat er genoeg Amerikanen zijn die het, op een gegeven moment of al van begin af aan, zien als een ver van m'n bed show. Als ze dan zelf met allerlei financiele problemen moeten omgaan, het idee hebben dat hun overheid problemen in eigen land niet goed aanpakt, dan voelt het al gauw als 'waarom al dat geld daarheen ipv om hier onze problemen op te lossen'. Is ook mede waar Putin in Europa op hoopt na wat jaren ook al zitten die dichterbij het vuur.
Klopt, maar het is ook een intern politiek spel geworden. Biden is pro, dus Trump (gelukkig nog voldoende verstandige GOP leden over)is tegen.

Verder eens met je post, daarom zie je ook steeds meer partijen als FvD opstaan en groeien door Europa.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:55:30 #21
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_210157609
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 13:47 schreef Slayage het volgende:

[..]

[ twitter ]
Of aan de mening van Rolls-Royce rijders. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:56:31 #22
8369 speknek
Another day another slay
pi_210157622
twitter
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_210157738
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 13:54 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Klopt, maar het is ook een intern politiek spel geworden. Biden is pro, dus Trump (gelukkig nog voldoende verstandige GOP leden over)is tegen.

Verder eens met je post, daarom zie je ook steeds meer partijen als FvD opstaan en groeien door Europa.
Trump is volgens mij voor om er nog veel meer tegen aan te gooien. Toch?
Vakman pur sang
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:06:16 #24
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_210157788
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 14:05 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Als putin niet akkoord gaat met Trump zijn idee om het conflict in 24 uur op te lossen, dan zei Trump dat hij Oekraine "alles zou geven wat ze maar willen".
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:09:21 #26
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_210157790
Russische partizanen moeten iets aan die Lancet-productie doen.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_210157809
Oekraine zou geprobeerd hebben een oliedepot op de Krim aan te vallen met drones.

twitter

[ Bericht 62% gewijzigd door 3rr0r op 04-08-2023 14:19:19 ]
pi_210157813
quote:
'Rusland bereidt valse vlag-operatie voor bij Belarussische raffinaderij'

De Oekraense veiligheidsdienst beschuldigt Rusland van het plannen van een valse-vlagoperatie in Belarus met als doel het buurland de oorlog in te trekken. Belarus steunt de oorlog tegen Oekrane wel, maar neemt er tot nu toe niet zelf aan deel.

Volgens de verklaring op Telegram zou Rusland een aanval op de Mozyr-olieraffinaderij in scne willen zetten om daar Oekraense saboteurs van te kunnen beschuldigen. De aanval zou uitgevoerd moeten worden door een speciale eenheid van de geheime dienst die zich zouden voordoen als Wagner-huurlingen om zo onopvallend Belarus binnen te komen. Veel Wagnertroepen zijn in Belarus terechtgekomen na een korte opstand tegen de Russische legertop in juni.

De Oekraense veiligheidsdienst zegt zich te baseren op informatie uit verschillende bronnen, onder wie een gevangengenomen Russische militair.
NOS
  Forum Admin vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:17:44 #29
pi_210157932
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 14:05 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Hij roept wat hij denkt dat het meest scoort maar voornamelijk blabla geen dollar meer die kant op hier uitgeven etc
pi_210158147
Ik zit trouwens ff te denken waarom specifiek dit schip is aangevallen.

Deze schepen worden gebruikt voor bevoorrading van Zaporizhia (dit schip was onderweg), via de haven van Berdyansk. Immers, de spoorlijn tussen Rostov en Mariupol is afgesloten omdat die dicht langs de frontlinie loopt.

En, zoals ik hierboven al zei: als De Krim is afgesloten, heeft rusland deze schepen nodig voor bevoorrading.
pi_210158153
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 14:17 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Hij roept wat hij denkt dat het meest scoort maar voornamelijk blabla geen dollar meer die kant op hier uitgeven etc
Ik ben bang dat we het gaan meemaken, en zien wat hij werkelijk gaat doen.
Vakman pur sang
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:35:05 #32
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_210158226
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 10:20 schreef bianconeri het volgende:

[..]
En je ziet zelf ook wel dat Kiev niet in dat mapje van je zit of wel?
Je kent de historie van Kiev blijkbaar niet? En hoeveel die stad voor de Russen zou betekenen?
Dus dat is natuurlijk compleet onzin wat je zegt.
Dat ze het uiterste westen (Lviv bv) niet per se hoefden sure, maar Kiev is een hele belangrijke stad voor de Russen.

Dat is mislukt en daarna zijn de plannen pas aangepast naar gewoon pakken wat ze pakken kunnen. Ik denk niet eens dat daar een duidelijke gedachte en doelen achter zit.
Los van de jijbakken ben ik het met je eens dat een stad veel betekenis kan hebben voor mensen die zich daarmee verbonden - willen - voelen. Waarom je dan als Rus, die geliefde stad in puin gaat schieten, is psychologisch - iets met narcisme zoals "ik niet en dan jij ook niet" - te verklaren.

Puur strategisch had/heeft Kiev in deze oorlog alleen betekenis als vermeende regeringszetel en mogelijk omdat het "centraal" gelegen is onder/aan een groot stuwmeer en zo ook de Djnepr stroomafwaarts te kunnen beheersen.
Het belang van en als regeringszetel is in onze moderne tijd minimaal omdat de (moderne) samenleving zich simpel mobiel verplaatst en daarmee weinig belang hecht aan een ligging. De ligging van een stad is buiten de industrile of transportfaciliteiten die het huist, van weinig waarde.

Ik ben het ook met je eens dat de Russen geconfronteerd met het falen, hun plannen proberen aan te passen om er nog wat van de maken en dan een strategie lijken te volgen dat wat met zij zg zouden aanbidden dan maar gaan vernietigen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_210158243
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 14:30 schreef oheng het volgende:

Deze schepen worden gebruikt voor bevoorrading van Zaporizhia (dit schip was onderweg), via de haven van Berdyansk. Immers, de spoorlijn tussen Rostov en Mariupol is afgesloten omdat die dicht langs de frontlinie loopt.

En, zoals ik hierboven al zei: als De Krim is afgesloten, heeft rusland deze schepen nodig voor bevoorrading.
Of het is gewoon 'hetgeen kwetsbaar genoeg ter beschieting ligt qua positie'
pi_210158309
quote:
12s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 14:35 schreef Vallon het volgende:

[..]
Los van de jijbakken ben ik het met je eens dat een stad veel betekenis kan hebben voor mensen die zich daarmee verbonden - willen - voelen. Waarom je dan als Rus, die geliefde stad in puin gaat schieten, is psychologisch - iets met narcisme zoals "ik niet en dan jij ook niet" - te verklaren.

Puur strategisch had/heeft Kiev in deze oorlog alleen betekenis als vermeende regeringszetel en mogelijk omdat het "centraal" gelegen is onder/aan een groot stuwmeer en zo ook de Djnepr stroomafwaarts te kunnen beheersen.
Het belang van en als regeringszetel is in onze moderne tijd minimaal omdat de (moderne) samenleving zich simpel mobiel verplaatst en daarmee waarde hecht aan een ligging. De ligging van een stad is buiten de industrile faciliteiten die het huist, van weinig waarde.

Ik ben het ook met je eens dat de Russen geconfronteerd met het falen, hun plannen proberen aan te passen om er nog wat van de maken en dan een strategie lijken te volgen dat wat met zij zg zouden aanbidden dan maar gaan vernietigen.
Ben je nou nog steeds aan het analyseren “waarom”?

Er is maar 1 grote reden en dat is de opkomst van democratie en “het westen” in steeds meer oud Sovjet Staten. De angst van de Russen op langere termijn om ten onder te gaan aan verwesteling en roze jurken en hoge hakken te dragen. (Bij wijze van, zo zien Russen het)
Vakman pur sang
pi_210158343
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 14:35 schreef 3rr0r het volgende:

[..]
Of het is gewoon 'hetgeen kwetsbaar genoeg ter beschieting ligt qua positie'
Kan, maar ze hebben het specifiek op deze schepen voorzien. 42% is buiten gebruik, volgens de post hierboven. Dat is veel teveel voor willekeur.

Dit is strategie.
pi_210158528
russische MoD meldt: in juni en juli heeft Oekraine meer dan 43.000 troepen verloren. Dit is exclusief gewonden, buitenlanders, en getroffen soldaten in het achterland. Dus het kan ook een veelvoud zijn. Ofzo.

In totaal heeft rusland nu 36.685 voertuigen vernietigd. Denken ze.

[ Bericht 1% gewijzigd door oheng op 04-08-2023 15:32:27 ]
pi_210158671
Volgens het Russische MoD dan.
A murky, forgotten land.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:02:03 #38
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_210158729
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 12:31 schreef J.B. het volgende:

[..]
Die kennen we wel, dankzij Loekasjenko:
[ afbeelding ]
[..]
Dat mag jij denken, maar dat verklaart de uitgebreide aanvalsassen niet. Indien Rusland geen interesse zou hebben in het westen/midden lijkt het me bepaald niet noodzakelijk om meerdere aanvalsassen richting Kyiv, de omgeving Krementsjoek en het westelijker gelegen Zjytomyr te lanceren.

De Russen wilden gewoon heel Oekrane hebben. Daar kan je tegenin brengen dat er geen aanvalsas richting Lviv gepland was, maar dat deel van Oekrane zou sowieso ten prooi aan Rusland zijn gevallen omdat het stukje West-Oekraine rondom Lviv een niet levensvatbare rompstaat zou zijn.
ik denk idd dat Rusland iets wilt/wilde en dan is daarin van alles op te bergen.

Dat er geen aanvals-as naar het westen is geeft/gaf mij ook reden te bedenken dat Rusland het westelijk deel laat voor wat het niet als van strategisch belang; heeft of is. Een andere reden is dat Rusland (oorlogs)onrust zaait als methode is dat daarmee voortdurend verdeeldheid te oogsten die zij dan misbruikt om haar "onderdrukkende" macht uit te kunnen oefenen.

Ik kan of wil mij niet voorstellen dat het Rusland - zoals in een ver/der verleden - echt ging/gaat om het hebben van een totaalgebied als oppervlakte dat zelf extreem moeilijk zal zijn om lokaal te (be)heersen.
Heden ten dage - in ontwikkelde gebieden - is macht niet meer wat je als bezit hebt maar wat je aan invloed kunt aanwenden om als eigenbelang te kunnen munten. Iets dat ook menig oligarch en Putin zal gemerkt hebben dat die ondanks grote vermogen, niet "vrij" is om te doen wat die zich daarmee had voorgesteld.
Best (ook) wel heel pijnlijk dat je als Rus wereldwijd op de huid wordt gezeten en alleen nog koning - als keizer zonder kleren - kunt zijn waar mensen zijn omgekocht.

Eenvoudiger voor Rusland is om gebieden die toch al wat "Russisch" zijn gehersenspoeld; een "offer you can't refuse" zetje te geven zodat het als nuttig kapitaal; relatief ongeschonden in de eigen schoot kan worden ingepikt. Het nuttige kapitaal in Oekrane is en zit wmb voor Rusland primair aan de zuid/oost kant van Oekrane. De rest is van het land is bijvangst om o.a. af te leiden of gebruikt te worden als buffer.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:20:48 #39
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_210159004
Rambo doet ook mee zie ik:
https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1687249855645720576

(saai linkje ivm niet mogelijk te embedden)
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:21:23 #40
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_210159016
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 14:38 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ben je nou nog steeds aan het analyseren “waarom”?

Er is maar 1 grote reden en dat is de opkomst van democratie en “het westen” in steeds meer oud Sovjet Staten. De angst van de Russen op langere termijn om ten onder te gaan aan verwesteling en roze jurken en hoge hakken te dragen. (Bij wijze van, zo zien Russen het)
Yep los van jijbakken analyse geeft uitleg dat strijd & afkeer voortkomt uit idd angst om onwaar gestoelde denkbeelden en daarmee idd haar macht om te kunnen onderdrukken, te verliezen. Rusland kan en zal hier alleen maar meer verliezen dan wat zij dacht ermee te winnen.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:22:52 #41
38496 Perrin
pi_210159034
En Polen is klaar voor de volgende grensoverschrijding..
twitter
pi_210159252
Russia shells Ukraine with cruise missiles handed over by Kyiv to Moscow in the late 90s
https://mil.in.ua/en/news(...)cow-in-the-late-90s/
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_210159380
twitter

Niet gezonken helaas
twitter

twitter

[ Bericht 24% gewijzigd door Slayage op 04-08-2023 16:00:20 ]
-Rabia Al-Basri
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:00:37 #44
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_210159570
Ze waren toch al bezig met grote drones die gewonden konden vervoeren? Zou hier wel handig zijn geweest.
Snachts ernaartoe vliegen, gewonde soldaat kruipt er in en dan vliegt de drone 10km ofzo terug

https://www.businessinsid(...)er-aid-report-2023-8
A Ukrainian drone spotted a fellow wounded soldier bleeding out on a battlefield. He crawled back to safety after the drone dropped off water and aid
pi_210159572
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 15:02 schreef Vallon het volgende:

[..]
ik denk idd dat Rusland iets wilt/wilde en dan is daarin van alles op te bergen.

Dat er geen aanvals-as naar het westen is geeft/gaf mij ook reden te bedenken dat Rusland het westelijk deel laat voor wat het niet als van strategisch belang; heeft of is. Een andere reden is dat Rusland (oorlogs)onrust zaait als methode is dat daarmee voortdurend verdeeldheid te oogsten die zij dan misbruikt om haar "onderdrukkende" macht uit te kunnen oefenen.

Ik kan of wil mij niet voorstellen dat het Rusland - zoals in een ver/der verleden - echt ging/gaat om het hebben van een totaalgebied als oppervlakte dat zelf extreem moeilijk zal zijn om lokaal te (be)heersen.
Heden ten dage - in ontwikkelde gebieden - is macht niet meer wat je als bezit hebt maar wat je aan invloed kunt aanwenden om als eigenbelang te kunnen munten.
Iets dat ook menig oligarch en Putin zal gemerkt hebben dat die ondanks grote vermogen, niet "vrij" is om te doen wat die zich daarmee had voorgesteld.
Best (ook) wel heel pijnlijk dat je als Rus wereldwijd op de huid wordt gezeten en alleen nog koning - als keizer zonder kleren - kunt zijn waar mensen zijn omgekocht.

Eenvoudiger voor Rusland is om gebieden die toch al wat "Russisch" zijn gehersenspoeld; een "offer you can't refuse" zetje te geven zodat het als nuttig kapitaal; relatief ongeschonden in de eigen schoot kan worden ingepikt. Het nuttige kapitaal in Oekrane is en zit wmb voor Rusland primair aan de zuid/oost kant van Oekrane. De rest is van het land is bijvangst om o.a. af te leiden of gebruikt te worden als buffer.
Je denkt veel te ver door. Wat Rusland primair wilde is de annexatie van Oekrane, plan B was een ingekrompen vazalstaat la Belarus, plan C was het door jou reeds aangehaalde Novorossia en wat er nu te zien is is het improviseren nadat de eerdere drie plannen al lang en breed in duigen zijn gevallen.

Je kunt er wel allerlei theorien op los laten over een bevolking die niet wilde, maar Rusland dient al eeuwenlang als schoolvoorbeeld over hoe je dit soort ongewenste elementen door keiharde onderdrukking onder de duim kan houden. Heden ten dage vormt dat ook geen enkel probleem, zie bijvoorbeeld de situatie in Xinjiang waar naar het zich laat aanzien miljoenen mensen door China in heropvoedingskampen zijn gestopt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-08-2023 16:01:21 ]
pi_210159634
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 13:49 schreef Slayage het volgende:

[..]
En recentelijk was er nog dat onderzoek dat 60 % van de Amerikanen boots on the ground zouden willen in Oekrane.
Dat was 30 procent, en 30 procent die het niet zeker wist. En 30 procent die het zeker niet wou (Afgerond, natuurlijk kwam het op 100 procent uit, maar geen zin om het op te zoeken).
pi_210159638
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 15:22 schreef Perrin het volgende:
En Polen is klaar voor de volgende grensoverschrijding..
[ twitter ]
Awacs zou ze toch wel moeten detecteren?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_210159663
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 16:07 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Awacs zou ze toch wel moeten detecteren?
Die schiet ze niet uit de lucht 8-)
pi_210159729
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 15:46 schreef Slayage het volgende:
[ twitter ]

Niet gezonken helaas
[ twitter ]
[ twitter ]
Niet gezonken, maar gezien de mate van slagzij die ze maakte toen ze binnen werd gesleept, en gezien het feit dat de Russische marine een grotere puinhoop is dan het leger, denk ik niet dat we deze schuit terug gaan zien in dit conflict.
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_210159743
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 14:30 schreef oheng het volgende:

Het idee dat Oekraine het scheepvaartverkeer rond Novorossiysk kan aanvallen, is natuurlijk een enorme tegenslag voor Rusland. Novorossiysk is de haven van Rusland op de Zwarte Zee.
pi_210159753
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 14:09 schreef oheng het volgende:

[..]
Als putin niet akkoord gaat met Trump zijn idee om het conflict in 24 uur op te lossen, dan zei Trump dat hij Oekraine "alles zou geven wat ze maar willen".
Dat is niet wat hij daadwerkelijk zou doen. Dat is gewoon zijn manier van onderhandelen. Rusland - Als jij niet voor vrede gaat krijgt Oekrane alles wat ze maar wil hebben. Oekrane - Als jij niet voor vrede gaat stopt alle hulp.

En hij denkt dat hiermee de oorlog in 24 uur voorbij zou zijn. Wat gewoon zijn manier van denken is. En natuurlijk nooit zo zal werken. Beide partijen proberen te chanteren is gewoon een domme Trump iets.
pi_210159803
twitter
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:23:56 #53
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_210159849
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 16:19 schreef Zipportal het volgende:
[ twitter ]
Had iemand anders verwacht?
Ook in Rusland hebben ze "D66-rechters". ;)
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:27:19 #54
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_210159870

Kleine plaagstoten niet op in gaan. Grotere geintjes hard aanpakken/escaleren.
Een aanval van Wagner richting Polen is zelfmoord. Volgens filmpje.
pi_210159882
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 14:40 schreef oheng het volgende:

[..]
Kan, maar ze hebben het specifiek op deze schepen voorzien. 42% is buiten gebruik, volgens de post hierboven. Dat is veel teveel voor willekeur.

Dit is strategie.
Is het ook. Deze schepen zijn broodnodig voor bevoorrading. Maar het is ook wat skrn zegt; dat Oekrane, dat zelf nauwelijks iets van een marine heeft, deze schepen weet uit te schakelen is een enorme vernedering voor Rusland.
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_210159986
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 16:28 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Is het ook. Deze schepen zijn broodnodig voor bevoorrading. Maar het is ook wat skrn zegt; dat Oekrane, dat zelf nauwelijks iets van een marine heeft, deze schepen weet uit te schakelen is een enorme vernedering voor Rusland.
Grootste haven van Rusland en nummer 4 van Europa.

Ik denk niet dat Oekraine vrachtschepen gaat aanvallen, maar helemaal veilig zijn die dingen daar niet meer.
pi_210159995
Hij moest toegeven dat de Oekraners de CV90 zelf handmatig uitgeschakeld hadden terwijl ze zich moesten terugtrekken en niet zoals de ministerie van defensie eerder beweerde dat hij uitgeschakeld was door een RPG-7

Hij staat er een beetje dom bij te kijken terwijl alles uitgelegd wordt.
pi_210160030
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 16:38 schreef skrn het volgende:

[..]
Grootste haven van Rusland en nummer 4 van Europa.

Ik denk niet dat Oekraine vrachtschepen gaat aanvallen, maar helemaal veilig zijn die dingen daar niet meer.
Die haven zelf en schepen die daar zijn aangemeerd aanvallen met die maritieme drones lijkt me bijzonder moeilijk vanwege de verdediging. Maar je hebt weinig aan een haven als schepen niet meer veilig uit kunnen varen.

Neemt niet weg dat ik me de ballen uit m'n broek ga lachen als het ze wel lukt natuurlijk :P
pi_210160300
Lol, net het filmpje afgekeken. Nu kan ik alleen maar de Wit-Russische troepen als circustroepen omschrijven, een stelletje clowns. Wat een cringe.
pi_210160319
twitter
pi_210160368
https://twitter.com/PStyle0ne1/status/1687432500174348288
quote:
Ukraine has made a propaganda video for the Russian army

Including washing machines and dogs😉
Humor. En goed in elkaar gezet.
pi_210160393
twitter

https://www.pravda.com.ua(...)a%20and%20Sweden.%22
quote:
Quote from the president: "To date, 12 other partner countries have joined the Joint Declaration with the G7: Belgium, Denmark, Ireland, Iceland, Spain, Norway, the Netherlands, Portugal, Romania, Finland, Czechia and Sweden.
pi_210160424
twitter

Een van de vele incidenten van (Wagner) soldaten die vanuit de oorlog terug keren naar Rusland en los gaan.
pi_210160499
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 17:21 schreef Delenlill het volgende:
[ twitter ]

Een van de vele incidenten van (Wagner) soldaten die vanuit de oorlog terug keren naar Rusland en los gaan.
Was al voor gewaarschuwd. Rusland mag blij zijn dat velen niet terug zijn gekeerd van het slagveld.

Die gast ziet er volledig verknipt uit..
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_210160573
twitter
pi_210160608
twitter

Ex Russische soldaten die in Oekrane gevochten hebben worden door rechters milder behandeld voor strafbare feiten die ze hebben begaan na terugkeer in Rusland. Hun militaire dienst is een verzachtende omstandigheid. Het kan zelfs zover gaan dat ze worden vrijgesproken.
pi_210160635
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 17:34 schreef Delenlill het volgende:
[ twitter ]
Die Dimitri zou ik niet meer delen.
Flauwekul allemaal.
Vakman pur sang
pi_210160685
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 17:43 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Flauwekul allemaal.
Is gewoon de waarheid. Russische soldaten worden vaak niet betaald, en als ze betaald worden is het veel minder dan wat hun beloofd was. Dit is het zoveelste filmpje/artikel die dat bevestigd.

Net zoals gestorven soldaten vaak als vermist worden opgegeven. Zodat de familie niet de dodenpremie betaald hoeft te worden.

Volgens mij hopen de Russische overheid/lokale overheid gewoon dat de meeste soldaten sterven tijdens de oorlog in Oekrane. Op deze manier zijn ze het goedkoopst uit.
pi_210160709
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 17:47 schreef Delenlill het volgende:

[..]
Is gewoon de waarheid. Russische soldaten worden vaak niet betaald, en als ze betaald worden is het veel minder dan wat hun beloofd was. Dit is het zoveelste filmpje/artikel die dat bevestigd.

Net zoals gestorven soldaten vaak als vermist worden opgegeven. Zodat de familie niet de dodenpremie betaald hoeft te worden.

Volgens mij hopen de Russische overheid/lokale overheid gewoon dat de meeste soldaten sterven tijdens de oorlog in Oekrane. Op deze manier zijn ze het goedkoopst uit.
Nee, is gewoon een puur voor propoganda kanaal.
Leuk verhaal maar klopt niks van.

Als het had geklopt was Rusland een jaar geleden al verslagen.
Vakman pur sang
pi_210160861
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 17:49 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nee, is gewoon een puur voor propoganda kanaal.
Leuk verhaal maar klopt niks van.

Als het had geklopt was Rusland een jaar geleden al verslagen.
https://www.rferl.org/a/r(...)vasion/32345161.html
quote:
'Empty Promises': Wives Of Russian Soldiers Fighting In Ukraine Say Pay Is Not What Was Promised
https://www.thedailybeast(...)epted-calls?ref=home
quote:
‘There Is Such Fuckery Going on Here’: Russian Soldiers ‘Revolting’ as They Get Stiffed on Ukraine Payouts
https://news.yahoo.com/ru(...)aries-155345355.html
https://www.themoscowtime(...)-report-finds-a80576
https://www.newsweek.com/(...)e-latest-war-1733677

.....

https://www.irishtimes.co(...)oning-dead-soldiers/
https://www.rferl.org/a/r(...)kraine/32313434.html

Dat waren een paar bronnen die ik even snel gevonden heb van de aflopen jaar ofzo. Met wat meer onderzoek zou ik er veel meer kunnen vinden. En er zijn ook al veel meer filmpjes enzo in deze reeks langsgekomen.

Oh, en soldaten die het zat zijn om te vechten in Oekraine worden gewoon gedwongen/bedreigt. Zij hebben geen keus. Anders belanden zij voor een lange tijd in de gevangenis of worden zij zelfs omgebracht (zijn ook voorbeelden van geweest).

[ Bericht 3% gewijzigd door Delenlill op 04-08-2023 18:10:08 ]
pi_210161036
https://www.reddit.com/r/(...)ans_are_using_drone/
quote:
Russian milblogger: The Ukrainians are using drone dropped pyrotechnics and toys that repeat sounds to scare the hell out of Russian soldiers.

Lol. Als dit inderdaad zo is, is het erg slim. Al is die hamster denk ik een voorbeeld. Niet wat er daadwerkelijk gebruikt wordt. Al zou het wel grappig zijn.
pi_210161054
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 18:04 schreef Delenlill het volgende:

[..]
https://www.rferl.org/a/r(...)vasion/32345161.html
[..]
https://www.thedailybeast(...)epted-calls?ref=home
[..]
https://news.yahoo.com/ru(...)aries-155345355.html
https://www.themoscowtime(...)-report-finds-a80576
https://www.newsweek.com/(...)e-latest-war-1733677

.....

https://www.irishtimes.co(...)oning-dead-soldiers/
https://www.rferl.org/a/r(...)kraine/32313434.html

Dat waren een paar bronnen die ik even snel gevonden heb van de aflopen jaar ofzo. Met wat meer onderzoek zou ik er veel meer kunnen vinden. En er zijn ook al veel meer filmpjes enzo in deze reeks langsgekomen.

Oh, en soldaten die het zat zijn om te vechten in Oekraine worden gewoon gedwongen/bedreigt. Zij hebben geen keus. Anders belanden zij voor een lange tijd in de gevangenis of worden zij zelfs omgebracht (zijn ook voorbeelden van geweest).
Je gelooft maar wat je zelf wil.
Als dat allemaal waar was had Rusland nu geen enkele soldaat meer en ging Poetin aan een touw.

Die Dmitri tweets zie ik nu al 1,5jaar en is een grote propoganda show.

Maar nogmaals een ieder moet zelf bepalen wat ie wil geloven.
Vakman pur sang
pi_210161146
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 18:25 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Als dat allemaal waar was had Rusland nu geen enkele soldaat meer en ging Poetin aan een touw.

Het zijn waarschijnlijk speldenprikken. Niet voldoende ontevreden soldaten om echt een verschil te maken. En het leven van een Rus is niets waard, dus iemand die dwars ligt wordt zo aan de lijst met gesneuvelden toegevoegd.
pi_210161205
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 18:25 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Volgens mij weet jij niet helemaal hoe een dictatuur werkt. De soldaten hebben geen keus. En het is niet zo gemakkelijk om een dictatuur omver te werpen. Aan de ene kant wordt er geregeerd met angst en aan de andere kant door loyaliteit te belonen. De hogere (militaire) bazen krijgen heel erg goed betaald. En hun trouw wordt goed beloond Diegene die het niet met hem eens zijn verdwijnen of vallen uit het raam.

Die soldaten zijn gewoon bang. En ze hebben geen keus. Of denk je dat alle soldaten vrijwillig de gehaktmolen in gaan.

En dat is het mooie van propaganda. Het is niet bij definitie onwaar. Zoals de Oekraners die de oorlogsmisdaden benadrukken is ook gewoon propaganda. Maar is wel waar.
pi_210161245
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 17:43 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Flauwekul allemaal.
En dat terwijl jij deze flauwe kul een paar uur geleden hebt gedeelt :')
SPOILER
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:46:23 #77
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_210161320
quote:
De NAVO kan daar niet komen door de Montreux conventie.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:52:05 #78
445753 Wantie
pi_210161392
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 18:23 schreef Delenlill het volgende:
https://www.reddit.com/r/(...)ans_are_using_drone/
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Lol. Als dit inderdaad zo is, is het erg slim. Al is die hamster denk ik een voorbeeld. Niet wat er daadwerkelijk gebruikt wordt. Al zou het wel grappig zijn.
Mooi script voor Black Mirror :7
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:57:24 #79
103434 Delenlill
pi_210161471
twitter

quote:
Security Service of Ukraine established that Russia wants to use Wagner PMC to involve Belarus in a full-scale war against Ukraine.

The Security Service of Ukraine (SSU) has obtained intelligence indicating that Russians are preparing a large-scale false flag provocation at the strategic facility of Belarus - Mozyr Oil Refinery.

According to available data, a sabotage and reconnaissance group consisting of Russian military personnel and Russian special services officers who were sent to the territory of Belarus under the guise of Wagner PMC fighters is preparing an attack.

This Russian reconnaissance group is supposed to carry out a provocation at the refinery, posing as "Ukrainian saboteurs." The Russian Federation plans to blame Ukraine for the crime in order to once again try to involve Minsk in a full-scale war against our country.

The SSU received information about the planned terrorist attack in Belarus from several sources - in particular, from the testimony of a Russian Armed Forces serviceman, who was captured by Ukrainian defenders in Zaporizhzhia direction.

SSU cyber specialists also recovered and analyzed information on the captured Russian serviceman's cell phone.

Among other things, it was established that he had previously participated in hostilities against the Defense Forces in the South of Ukraine, and recently he was instructed to relocate to Belarus as a member of Wagner PMC.

Already at the stage of changing the place of service, the Russian military received information about a "special mission" at the Mozyr Oil Refinery. Security Service of Ukraine cyber specialists found deleted correspondence with other performers, pictures of the facility and some information about the operation on his phone.

Security Service of Ukraine warns the Belarusian army against participating in a full-scale war against Ukraine. Every invader who crosses the border of our country will be destroyed by our security and defense forces.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:59:51 #80
103434 Delenlill
pi_210161506
twitter
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 19:13:45 #81
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_210161677
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 16:00 schreef J.B. het volgende:

[..]
Je denkt veel te ver door. Wat Rusland primair wilde is de annexatie van Oekrane, plan B was een ingekrompen vazalstaat la Belarus, plan C was het door jou reeds aangehaalde Novorossia en wat er nu te zien is is het improviseren nadat de eerdere drie plannen al lang en breed in duigen zijn gevallen.

Je kunt er wel allerlei theorien op los laten over een bevolking die niet wilde, maar Rusland dient al eeuwenlang als schoolvoorbeeld over hoe je dit soort ongewenste elementen door keiharde onderdrukking onder de duim kan houden. Heden ten dage vormt dat ook geen enkel probleem, zie bijvoorbeeld de situatie in Xinjiang waar naar het zich laat aanzien miljoenen mensen door China in heropvoedingskampen zijn gestopt.
Wellicht, het zijn mijn gedachten omdat ik denk dat wanneer een land eenmaal gedemocratiseerd tot stand is gekomen, de mensen daarin niet meer zijn terug te duwen in andermans dictatuur.
En dan zal je gelijk hebben dat ik te ver door denk met hoe de russen dit - volslagen, kansloos - hebben aangepakt.

China is hierin een wat ander - doctrine - verhaal dat zonder het bieden van keuzevrijheden aan haar ingezeten tzt met hetzelfde krijgt te kampen als Rusland. Burgers die met voortschrijden van 'kennis' gaan leren dat het anders kan en hun leider niet onaantastbaar is. Niet voor niets is Xi moderner aangelegd dan zijn voorgangers. Ook zijn onderdanen zullen willen wat anderen op de wereld zich ook wensen.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 19:18:35 #82
445753 Wantie
pi_210161738
quote:
12s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 19:13 schreef Vallon het volgende:

[..]
Wellicht, het zijn mijn gedachten omdat ik denk dat wanneer een land eenmaal gedemocratiseerd tot stand is gekomen, de mensen daarin niet meer zijn terug te duwen in andermans dictatuur.
En dan zal je gelijk hebben dat ik te ver door denk met hoe de russen dit - volslagen, kansloos - hebben aangepakt.

China is hierin een wat ander - doctrine - verhaal dat zonder het bieden van keuzevrijheden aan haar ingezeten tzt met hetzelfde krijgt te kampen als Rusland. Burgers die met voortschrijden van 'kennis' gaan leren dat het anders kan en hun leider niet onaantastbaar is. Niet voor niets is Xi moderner aangelegd dan zijn voorgangers. Ook zijn onderdanen zullen willen wat anderen op de wereld zich ook wensen.
In Duitsland zag je dat de Weimar Republiek toch overging naar een dictatuur, en Rusland is onder Poetin ook steeds meer een dictatuur geworden. En er vast wel meer voorbeelden te noemen. Turkije krijgt ook steeds meer dictatoriale trekken.

Het hangt er ook van af hoe succesvol de democratie was. Als dat een bende was, dan heeft het volk liever een sterke leider. En dan loop je het risico dat het op een dictatuur uit loopt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Wantie op 04-08-2023 20:11:45 ]
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 19:28:24 #83
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_210161878
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 13:47 schreef Slayage het volgende:

[..]

[ twitter ]
Het is beste wat voor handen ligt.
Veel betere opties zijn er niet.
Er staat nog een vraag voor u open!!
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 19:28:33 #84
128271 Slayage
INFP
pi_210161882
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 18:59 schreef Delenlill het volgende:
[ twitter ]
Dit schijnt een oefening te zijn
-Rabia Al-Basri
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 19:30:48 #85
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_210161911
Jailed Russian opposition figure Alexey Navalny has been sentenced to 19 years behind bars. The news on the court ruling was broken by Navalny’s team on Friday.

The opposition figure was found guilty on multiple extremism-related charges, including creating an extremist group, calling for extremist actions, financing such activities and luring minors into them, as well as rehabilitating Nazi ideology.

The extremism charges fetched Navalny a combined sentence of 19 years. The opposition figure is already incarcerated, serving a separate prison term after being convicted of fraud.

Bron: RT

Of te wel hij mag nog blij zijn dat hij nog leeft.

De rest van de aanklacht en dergelijke is pure onzin want dan konden ze het gehele Kremlin en legerleiding achter slot en grendel stoppen.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 19:34:55 #86
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_210161956
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 18:46 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Misschien moeten we keer schijt hebben aan akkoorden en conventies.
Rusland doet namelijk niet anders.

Die gebruikt de Geneva convention als richtlijnen voor het leger.

En elke andere akkoorden veegt het zijn reet mee af.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 19:58:20 #87
12587 oheng
pi_210162260
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 19:34 schreef theguyver het volgende:

[..]
Misschien moeten we keer schijt hebben aan akkoorden en conventies.
Rusland doet namelijk niet anders.

Die gebruikt de Geneva convention als richtlijnen voor het leger.

En elke andere akkoorden veegt het zijn reet mee af.
Ik dacht eerst dat je een beetje onzin had gepost, maar tot mijn grote verbazing heeft de VS het Verdrag van Montreux niet ondertekend.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 20:09:47 #88
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_210162444
quote:

[..]
Tuurlijk wel. Er is geen wet die vereist dat schepen alleen door andere schepen vernietigd mogen worden.

NAVO kan daar prima komen met vliegtuigen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 20:12:04 #89
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_210162495
Russia heeft anti satelliet lasers
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 20:28:07 #90
137596 TLC
pi_210162786
Ik denk dat Navalny pas vrij kan komen als putler de pijp uit is :{
"You can call me Susan if it makes you happy"
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 20:31:42 #91
445753 Wantie
pi_210162857
quote:
Geen idee of dat in de praktijk echt werk.
Het SDI project van Reagan was destijds gebakken lucht.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 20:31:45 #92
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_210162858
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 20:28 schreef TLC het volgende:
Ik denk dat Navalny pas vrij kan komen als putler de pijp uit is :{
Hmm, zou mij niets verbazen wanneer hij nooit meer vrij komt. Niet zijn meest intelligente besluit om terug naar Rusland te gaan indertijd.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 20:36:15 #93
56749 BlaZ
pi_210162929
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 20:09 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Tuurlijk wel. Er is geen wet die vereist dat schepen alleen door andere schepen vernietigd mogen worden.

NAVO kan daar prima komen met vliegtuigen.
Dat kan natuurlijk wel ja.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 20:44:19 #94
128271 Slayage
INFP
pi_210163049
quote:

[..]
Turkije, Roemeni en Bulgarije wel natuurlijk
-Rabia Al-Basri
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 20:57:21 #95
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_210163241
quote:
10s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 20:44 schreef Slayage het volgende:

[..]
Turkije, Roemeni en Bulgarije wel natuurlijk
Marines van Roemeni en Bulgarije zijn ware vechtmachines. Als je die de vrije hand geeft, is het de vraag waar het ophoudt. Willen we dat?
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 20:59:22 #96
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_210163270
Wat ik mij een beetje afvraag of en in hoeverre een autonome actie van groene "Wagner" mannetjes aanleiding kan of zal zijn voor een NATO land om artikel 5 in te roepen.
--
Strikt formeel kan Belarus/Rusland zeggen dat zij als staat niet verantwoordelijk mag worden gehouden voor terreur als wordt ingezet door zg. onafhankelijk opererende private strijdgroepen die daar zich voor "vakantie" ophouden.

Mogelijk wordt het tijd dat de NATO een niet mis te verstane waarschuwing stuurt naar Belarus/Rusland dat ook geweldacties als ontstaan vanuit dat grondgebied door bewapende eenheden, zullen worden opgevat als directe aanval op het bondgenootschap. Ik mag verder hopen dat de grens inmiddels aldaar letterlijk potdicht zit en radar/AWACS hun ding doen.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:06:26 #97
128271 Slayage
INFP
pi_210163367
quote:
5s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 20:59 schreef Vallon het volgende:
Wat ik mij een beetje afvraag of en in hoeverre een autonome actie van groene "Wagner" mannetjes aanleiding kan of zal zijn voor een NATO land om artikel 5 in te roepen.
--
Strikt formeel kan Belarus/Rusland zeggen dat zij als staat niet verantwoordelijk mag worden gehouden voor terreur als wordt ingezet door zg. onafhankelijk opererende private strijdgroepen die daar zich voor "vakantie" ophouden.

Dat was ook het argument van de Taliban met der aanslagen van 11 september 2001. "Wij hebben niks te maken met deze aanslagen en al Qaida lui zijn bij ons te gast"

"Hoewel de NAVO al lang bestaat, is artikel 5 nog maar n keer ingeroepen: na de aanslagen in New York op 11 september 2001, toen alle NAVO-landen zich achter de VS schaarden in de strijd tegen het terrorisme."

https://historianet.nl/oo(...)artikel-5-ingeroepen
-Rabia Al-Basri
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:07:07 #98
103434 Delenlill
pi_210163383
quote:
--

Mogelijk wordt het tijd dat de NATO een niet mis te verstane waarschuwing stuurt naar Belarus/Rusland dat ook geweldacties als ontstaan vanuit dat grondgebied door bewapende eenheden, zullen worden opgevat als directe aanval op het bondgenootschap. Ik mag verder hopen dat de grens inmiddels aldaar letterlijk potdicht zit en radar/AWACS hun ding doen.
Dat is al gebeurd. Aanvallen van Wagner op leden van NATO wordt gezien als een aanval van Rusland op NATO. Deze waarschuwing is gedaan door de US ambassadeur voor de UN Linda Thomas-Greenfield

https://www.aa.com.tr/en/(...)ssian-attack/2958778
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:09:28 #99
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_210163428
quote:
--

Is al gedaan toch?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:10:33 #100
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_210163453
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 20:31 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Hmm, zou mij niets verbazen wanneer hij nooit meer vrij komt. Niet zijn meest intelligente besluit om terug naar Rusland te gaan indertijd.
Dat wist hij zelf ook en zijn reden was er n van begeestering om het verschil te maken.
Hij kent ongewijfeld de illustere voorgangers die onvergetelijk bleven opkomen voor rechten en vrijheden.
Het beste wat Rusland kan doen is Navalny uitwijzen want hem laten vergeten, zal zeker niet meer gaan lukken.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:11:59 #101
480553 Kickinalfa
pi_210163472
Ik kan me eerlijk gezegd moeilijk indenken wat het voordeel is voor Rusland als het Poolse leger actief mee gaat vechten/in oorlog komt met Wit Rusland, anders dat dan alles maar kan kapot kan?
Ze lijken me al hun handen vol te hebben in Oekrane zelf.

Of ze moeten hiermee een vrijbrief krijgen om het hele land te mobiliseren omdat de Navo betrokken zou raken (en daarmee ook China voor het blok zetten om een keuze te maken?).

Daarnaast wordt het Poolse leger hier wel gelauwerd maar veel ervaring hebben ze ook niet. Wat ondersteuning in Irak en een vredesmissie in Chad.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:16:37 #102
220444 HSG
pi_210163569
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 21:11 schreef Kickinalfa het volgende:
Ik kan me eerlijk gezegd moeilijk indenken wat het voordeel is voor Rusland als het Poolse leger actief mee gaat vechten/in oorlog komt met Wit Rusland, anders dat dan alles maar kan kapot kan?
Ze lijken me al hun handen vol te hebben in Oekrane zelf.

Of ze moeten hiermee een vrijbrief krijgen om het hele land te mobiliseren omdat de Navo betrokken zou raken (en daarmee ook China voor het blok zetten om een keuze te maken?).

Daarnaast wordt het Poolse leger hier wel gelauwerd maar veel ervaring hebben ze ook niet. Wat ondersteuning in Irak en een vredesmissie in Chad.
Wanneer het voor het Poolse leger het er op aankomt om hun eigen land te verdedigen dan krijg je een soort Oekrainse leger maar dan met moderne wapens. Net als Oekraine heeft Polen een hele slechte ervaring met Russen en hun bondgenoten.
Yo tengo, t tienes, l/Ella tiene
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:18:04 #103
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_210163597
quote:

[..]
Dat is de vrij ruime interpretatie die turkije er momenteel aan geeft.

Strijdende partijen mogen niet in of uit de zwarte zee, tenzij die schepen daar hun thuishaven hebben, dan mogen ze naar binnen, niet naar buiten.

NAVO is geen strijdende partij.
&lt;signature here&gt;.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:18:46 #104
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_210163617
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 21:07 schreef Delenlill het volgende:

[..]
Dat is al gebeurd. Aanvallen van Wagner op leden van NATO wordt gezien als een aanval van Rusland op NATO. Deze waarschuwing is gedaan door de US ambassadeur voor de UN Linda Thomas-Greenfield

https://www.aa.com.tr/en/(...)ssian-attack/2958778
Cool, dat nieuws van 01aug23 had ik nog niet meegekregen.

Hier een andere confirmatie daarvan maar mede gericht op Afrika:
quote:
bron: [sup][url=https://apnews.com/article/poland-lithuania-latvia-belarus-wagner-russia-0724e89326a359d244ea7108af47abc9]apnews 02aug23[/url][/sup]
....
The U.S. ambassador to the United Nations, Linda Thomas-Greenfield, said earlier this week the United States views the Wagner group — whose forces have fought in Ukraine and also operated in Africa — as a threat.

“We have seen their malign efforts on the continent of Africa. So we certainly worry that this group, at the behest of the Russian government — because they do not work independently of the Russian government — is a threat to all of us,” Thomas-Greenfield told reporters on Monday. “And we have to ensure that the message is clear that any attacks by the Wagner Group will be seen as an attack by the Russian government.”
Ook goed als VN item voor eventuele snode activiteiten in Afrika.
Wat goed is dat Rusland er niet meer mee weg kan en zal komen: your days are over.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:19:10 #105
38496 Perrin
pi_210163628
De Duitse FvD ontvangt ook al subsidie uit Rusland
twitter
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:25:24 #106
359329 Discombobulate
pi_210163735
Of ze gaan gewoon volop verliezen zodat ze met nukes kunnen klooien. Hebben ze alles gegeven, maar wel verloren dus is het een respectabele afgang.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:26:59 #107
374702 Kidjuh
pi_210163759
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 21:19 schreef Perrin het volgende:
De Duitse FvD ontvangt ook al subsidie uit Rusland
[ twitter ]
Benieuwd van wie die een foto heeft laten zien bij de kapper... "Doe maar zo'n scheiding" :7
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:29:35 #108
412081 Anton91
pi_210163813
Vanaf 09:07 _O- _O-

Zij zullen thuis wel een goed gesprek hebben dat de relatie over is.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:31:44 #109
38496 Perrin
pi_210163842
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 21:26 schreef Kidjuh het volgende:

[..]
Benieuwd van wie die een foto heeft laten zien bij de kapper... "Doe maar zo'n scheiding" :7
[ afbeelding ]
Doet het goed bij de AfD-kiezer blijkbaar.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:33:42 #110
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_210163878
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 21:25 schreef Discombobulate het volgende:
Of ze gaan gewoon volop verliezen zodat ze met nukes kunnen klooien. Hebben ze alles gegeven, maar wel verloren dus is het een respectabele afgang.
NOEKS! *O*
&lt;signature here&gt;.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:42:48 #111
12587 oheng
pi_210164078
De roebel heeft vanmiddag bijna de 107 roebel vs 1 Euro gehaald.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:44:00 #112
137596 TLC
pi_210164109
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 21:26 schreef Kidjuh het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Nu nog een snorretje laten groeien en oefenen met het maken van heftige gebaren voor de camera
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:54:52 #113
12587 oheng
pi_210164334
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 21:29 schreef Anton91 het volgende:

Lol. Pijnlijk om te zien dat je partner het zo oneens met je is. Slechte keuze meid.

Voor de rest is het fascinerend om telkens dezelfde reacties te zien:
- Ik ben a-politiek
- Ik ben slechts een klein iemand
- Andere landen doen het ook

:')
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:56:42 #114
128271 Slayage
INFP
pi_210164381
twitter
-Rabia Al-Basri
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:58:18 #115
500040 Hatseflats22
pi_210164423
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 21:54 schreef oheng het volgende:

[..]
Lol. Pijnlijk om te zien dat je partner het zo oneens met je is. Slechte keuze meid.

Voor de rest is het fascinerend om telkens dezelfde reacties te zien:
- Ik ben a-politiek
- Ik ben slechts een klein iemand
- Andere landen doen het ook

:')
De eerste twee geinterviewden, die dames, zijn orgineel en scherp
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:00:43 #116
12587 oheng
pi_210164489
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 21:58 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
In de gulag ermee!
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:04:09 #117
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_210164554
twitter

Vorderingen?
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:06:10 #118
38496 Perrin
pi_210164594
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 21:58 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Idd van dat soort lui krijg je nog wat hoop voor Rusland om ooit een respectabel land te worden dat in vrede leeft met zijn buren.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:08:15 #119
445753 Wantie
pi_210164633
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 21:56 schreef Slayage het volgende:
[ twitter ]
Niet best dat een drone een tank kan uitschakelen...
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:12:26 #120
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_210164696
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 22:04 schreef Nebelwerfer het volgende:
[ twitter ]

Vorderingen?
Het schijnt.

twitter
&lt;signature here&gt;.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:14:35 #121
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_210164729
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 22:12 schreef ExTec het volgende:

[..]
Het schijnt.

[ twitter ]
quote:
Deputy minister of defense of Ukraine: Ukrainian forces have breached the 1st Russian line of defense of in the south
Zou wel lekker zijn
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:20:12 #122
12587 oheng
pi_210164804
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 22:04 schreef Nebelwerfer het volgende:
[ twitter ]

Vorderingen?
Ik zie niks bij de russen.

Alleen Romanov die zit te zeiken over leveringen van de Turken:
- "Bayraktar TB2s"
- armored vehicles
- 60mm mortars
- 155mm cluster shells

De rest zit trouwens ook te zeiken over financile samenwerking met Turken, en dat de Azov leiding weer aan het front is dankzij die "smerige Turken", etc. Maar niets over Robotyne. Perpetua meldt bewolking.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:27:43 #123
502347 spicymchaggis
pi_210164898
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 21:29 schreef Anton91 het volgende:

Die Daniil speelt echt met vuur. Ik mag z'n suggestieve, licht provocerende manier van vragen stellen wel.
  Overall beste user 2022 vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:30:18 #124
3928 Ulx
pi_210164936
twitter

:P

Lekkere psy-ops.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:31:01 #125
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_210164946
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 22:20 schreef oheng het volgende:

[..]
Ik zie niks bij de russen.

Alleen Romanov die zit te zeiken over leveringen van de Turken:
- "Bayraktar TB2s"
- armored vehicles
- 60mm mortars
- 155mm cluster shells

De rest zit trouwens ook te zeiken over financile samenwerking met Turken, en dat de Azov leiding weer aan het front is dankzij die "smerige Turken", etc. Maar niets over Robotyne. Perpetua meldt bewolking.
We wachten af.

Tja Turken, weten ze zelf wel aan welke kant ze staan? :p
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:34:32 #126
137596 TLC
pi_210164991
Ook B&A hebben gehoord dat er weer een russisch bootje geraakt is _O_

Overall beste user 2022 vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:34:53 #127
3928 Ulx
pi_210164995
twitter
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:37:55 #128
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_210165025
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 22:34 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Laten we het hopen. Wat grote winsten zou tof zijn.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:38:00 #129
38496 Perrin
pi_210165027
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 22:30 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]

:P

Lekkere psy-ops.
Tactical furbies, nice.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:39:26 #130
38496 Perrin
pi_210165044
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 22:31 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
We wachten af.

De Turken staan aan de kant van de Turken :P Best een mooie (maar moeilijke) rol zo tussen alles in.
  Overall beste user 2022 vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:39:56 #131
3928 Ulx
pi_210165051
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 22:38 schreef Perrin het volgende:

[..]
Tactical furbies, nice.
Misschien krijgen de mobiks de opdracht de processors uit die dingen te halen.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:40:14 #132
-1 #ANONIEM
pi_210165052
China en India gaan de vrede-top toch bijwonen lees ik. Met Oekrane en zonder Rusland. Toch wel opmerkelijk dat China er bij gaat zijn
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:40:34 #133
335449 BEFEM
pi_210165056
Benieuwd of het na de eerste lijn makkelijker of moeilijker is.

Wat overigens niet vergeten moet worden is dat er waarschijnlijk ook weer nieuwe lijnen achter worden gebouwd.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:40:44 #134
12587 oheng
pi_210165062
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 22:31 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
We wachten af.

Mmmm 1200 jaar geschiedenis..... rusland denkt dat ze de opvolgers zijn van Byzantium.... Ik denk niet dat Turkije aan de kant van rusland staat.

Verder kan ik mij niet letterlijk 1 oorlog heugen waarin Turkije en rusland aan dezelfde kant vochten. :')
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:41:54 #135
38496 Perrin
pi_210165076
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 22:40 schreef BEFEM het volgende:

Wat overigens niet vergeten moet worden is dat er waarschijnlijk ook weer nieuwe lijnen achter worden gebouwd.
De vraag is of die tweede en derde lijn wel bemand zijn.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:43:05 #136
-1 #ANONIEM
pi_210165087
twitter
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:45:02 #137
12587 oheng
pi_210165109
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 22:40 schreef BEFEM het volgende:

Ja, maar als Berdyansk in HIMARS bereik komt wordt de bevoorrading wel erg moeilijk. Dat is ook de reden dat we zoveel tegenaanvallen zien. Oekraine heeft nog zeker 20km te gaan.
  Overall beste user 2022 vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:45:30 #138
3928 Ulx
pi_210165113
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 22:40 schreef BEFEM het volgende:
Logisch gezien zou het makkelijker moeten worden. Je wil niet een voorste linie razendsnel opgerold zien worden als je daarachter zit. Als de tweede linie overspoeld wordt door volledig in paniek vluchtende mobiks geeft dat vooral chaos en de troepen op de tweede lijn zullen zich ook niet heel lekker gaan voelen.
Tenzij de Russen zich georganiseerd hebben teruggetrokken, denk ik dat de tweede lijn minder goed bemand is.
  Overall beste user 2022 vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:47:03 #139
3928 Ulx
pi_210165126
quote:
9s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 22:43 schreef Heph844 het volgende:
[ twitter ]
Engels leren hadden ze al kunnen starten in Oekrane zelf. Daar hebben ze niet heel veel hulp van het westen bij nodig.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:48:19 #140
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_210165139
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 22:40 schreef oheng het volgende:

[..]
Mmmm 1200 jaar geschiedenis..... rusland denkt dat ze de opvolgers zijn van Byzantium.... Ik denk niet dat Turkije aan de kant van rusland staat.

Verder kan ik mij niet letterlijk 1 oorlog heugen waarin Turkije en rusland aan dezelfde kant vochten. :')
Ik zou er eens een boek over moeten lezen.
Heb nooit het idee dat er echt iemand kan vertrouwen op Turkije. Iets met jasjes die staan zoals de wind waait. Ik snap dat wel, maar onder aan de streep lijkt het me meer opleveren een kant te kiezen waar je mee samen kan werken.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:50:11 #141
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_210165167
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 22:45 schreef Ulx het volgende:

[..]
Logisch gezien zou het makkelijker moeten worden. Je wil niet een voorste linie razendsnel opgerold zien worden als je daarachter zit. Als de tweede linie overspoeld wordt door volledig in paniek vluchtende mobiks geeft dat vooral chaos en de troepen op de tweede lijn zullen zich ook niet heel lekker gaan voelen.
Tenzij de Russen zich georganiseerd hebben teruggetrokken, denk ik dat de tweede lijn minder goed bemand is.
Echt paniek is nog niet gebleken.

Wat analytici wel aangaven is dat de verdediging na de eerste linie minder bekend is, daar schuilt wel een gevaar in.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:50:18 #142
56749 BlaZ
pi_210165171
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 21:18 schreef ExTec het volgende:

[..]
Dat is de vrij ruime interpretatie die turkije er momenteel aan geeft.

Strijdende partijen mogen niet in of uit de zwarte zee, tenzij die schepen daar hun thuishaven hebben, dan mogen ze naar binnen, niet naar buiten.

NAVO is geen strijdende partij.
Het is vrij simpel; Artikel 10
https://en.wikisource.org/wiki/Montreux_Convention
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:50:22 #143
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympir:
pi_210165173
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 22:47 schreef Ulx het volgende:

[..]
Engels leren hadden ze al kunnen starten in Oekrane zelf. Daar hebben ze niet heel veel hulp van het westen bij nodig.
Dat ze daar niet vorig jaar al mee begonnen zijn lijkt me wel een beetje kwalijk. Druk druk druk enzo, maar ja.... :@
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympir in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:50:55 #144
450295 skysherrif
14
pi_210165179
Kerch brug weer geraakt.
  Overall beste user 2022 vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:51:37 #145
3928 Ulx
pi_210165185
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 22:50 schreef skysherrif het volgende:
Kerch brug weer geraakt.
Dan maar met bootj- oh wacht....
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:52:46 #146
450295 skysherrif
14
pi_210165197
Enige info die er nu nog is, zijn Russische bronnen die zeggen dat hun luchtafweer bezig is rond de brug en oekraiense bronnen die zeggen dat de brug geraakt is

Enige foto die rondgaat is dit:

vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:53:52 #147
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_210165211
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 22:52 schreef skysherrif het volgende:
Enige info die er nu nog is, zijn Russische bronnen die zeggen dat hun luchtafweer bezig is rond de brug en oekraienense bronnen die zeggen dat de brug geraakt is

Enige foto die orondgaat is dit:

[ afbeelding ]
48p foto ;(
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:56:59 #148
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_210165226
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 22:40 schreef Heph844 het volgende:
China en India gaan de vrede-top toch bijwonen lees ik. Met Oekrane en zonder Rusland. Toch wel opmerkelijk dat China er bij gaat zijn
Kant van de winnaars kiezen.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:57:23 #149
38496 Perrin
pi_210165232
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 22:48 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Ik zou er eens een boek over moeten lezen.
Heb nooit het idee dat er echt iemand kan vertrouwen op Turkije. Iets met jasjes die staan zoals de wind waait. Ik snap dat wel, maar onder aan de streep lijkt het me meer opleveren een kant te kiezen waar je mee samen kan werken.
Het is bijvoorbeeld voor de NAVO ook erg prettig om een soort libero-deelnemer te hebben die zich wat vrijer kan bewegen op het politieke toneel.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:57:58 #150
-1 #ANONIEM
pi_210165234
quote:
Kerch brug weer geraakt.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:58:10 #151
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_210165235
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 22:52 schreef skysherrif het volgende:
Enige info die er nu nog is, zijn Russische bronnen die zeggen dat hun luchtafweer bezig is rond de brug en oekraiense bronnen die zeggen dat de brug geraakt is

Enige foto die rondgaat is dit:

[ afbeelding ]
Die foto van dat zwarte gat was nog duidelijker.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:58:12 #152
38496 Perrin
pi_210165236
quote:
Kerch brug weer geraakt.
Huge if true.
  Overall beste user 2022 vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:58:48 #153
3928 Ulx
pi_210165240
twitter
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:00:15 #154
38496 Perrin
pi_210165256
Zag ook al wat beelden van tankstations op de Krim die geen brandstof meer hadden. De bevoorrading van de Krim wordt steeds lastiger.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:00:33 #155
12587 oheng
pi_210165261
russische fascist Military Informant bevestigt de aanval op Kerch brug

Heel vreemd, het is net alsof die Oekrainers een dingetje tegen logistiek hebben. :7
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:01:47 #156
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_210165266
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 22:57 schreef Perrin het volgende:

[..]
Het is bijvoorbeeld voor de NAVO ook erg prettig om een soort libero-deelnemer te hebben die zich wat vrijer kan bewegen op het politieke toneel.
Vast, maar aan de andere kant heb je dat katten met zweden weer.

Maar soms heb je inderdaad meer aan een minder pro-westen land.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:04:39 #157
103434 Delenlill
pi_210165285
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 22:27 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Die Daniil speelt echt met vuur. Ik mag z'n suggestieve, licht provocerende manier van vragen stellen wel.
Inderdaad. Hij durft in elk geval nog een discussie te starten. Maar die pruik is wel erg opzichtig, en die nep sex tatoeage (als het al een tatoeage moet voorstellen) is aan het vervagen.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:05:03 #158
38496 Perrin
pi_210165286
Ook in het zuiden voert Oekraine de druk op..
twitter
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:05:03 #159
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_210165288
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 23:00 schreef oheng het volgende:
russische fascist Military Informant bevestigt de aanval op Kerch brug

Heel vreemd, het is net alsof die Oekrainers een dingetje tegen logistiek hebben. :7
Logistiek vinden ze vast prima, alleen de richting zal minder bevallen.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:07:02 #160
-1 #ANONIEM
pi_210165300
twitter
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:08:06 #161
12587 oheng
pi_210165306
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 23:05 schreef Perrin het volgende:
Ook in het zuiden voert Oekraine de druk op..
[ twitter ]
Ja, paar dagen geleden schreeuwde zelfs Rybar al moord en brand om de situatie in Kherson.

Zelfs fucking Rybar die 0 kritiek meer levert sinds de crackdown einde 2022.....
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:13:37 #162
450295 skysherrif
14
pi_210165337
quote:
2s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 23:07 schreef Heph844 het volgende:
[ twitter ]
Wat wordt gezegd in de video komt overeen met de tekst.

Wil nog niet zeggen dat het echt is natuurlijk maar :P
  Overall beste user 2022 vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:13:53 #163
3928 Ulx
pi_210165339
twitter

Het kunnen ook gewone Oekraners zijn geweest natuurlijk.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:16:41 #164
450295 skysherrif
14
pi_210165361
twitter
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:17:05 #165
335449 BEFEM
pi_210165366
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 22:41 schreef Perrin het volgende:

[..]
De vraag is of die tweede en derde lijn wel bemand zijn.
Ja inderdaad, gaat het makkelijker worden? Minder mijnenvelden? Minder artillerie? Etc
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:21:12 #166
56749 BlaZ
pi_210165405
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 22:40 schreef oheng het volgende:

[..]

Dat dachten de Ottomanen natuurlijk ook. Ze gebruikten Constantinopolis niet voor niks als nieuwe hoofdstad. Dat is ook de oorsprong van de conflicten tussen beide grootmachten vanaf de 16e eeuw.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:21:46 #167
12587 oheng
pi_210165412
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 23:17 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Ja inderdaad, gaat het makkelijker worden? Minder mijnenvelden? Minder artillerie? Etc
De russen zelf hebben keer op keer gezegd dat hun artillerie op bepaalde plekken compleet afwezig is.

En dat wordt niet beter. Oekraine krijgt vandaag voertuigen en cluster munitie van Turkije. Wat krijgt rusland vandaag?

Strategisch gezien ziet het er pikzwart uit voor rusland.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:22:11 #168
450295 skysherrif
14
pi_210165415
https://streamable.com/1qby37

Weer eens tijd voor deze lijkt me.
  Overall beste user 2022 vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:23:29 #169
3928 Ulx
pi_210165421
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 23:17 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Ze zullen zelf wel tussen de eerste en tweede linies hebben moeten rijden, dus ik verwacht dat de mijnenvelden minder extreem zullen zijn.
  Overall beste user 2022 vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:25:45 #170
3928 Ulx
pi_210165434
twitter
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:25:51 #171
38496 Perrin
pi_210165435
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 23:21 schreef oheng het volgende:

[..]
De russen zelf hebben keer op keer gezegd dat hun artillerie op bepaalde plekken compleet afwezig is.

En dat wordt niet beter. Oekraine krijgt vandaag voertuigen en cluster munitie van Turkije. Wat krijgt rusland vandaag?

Strategisch gezien ziet het er pikzwart uit voor rusland.
Het voornaamste wat ze te bieden lijken te hebben is stapels Russische soldaten.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:28:43 #172
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_210165453
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:30:01 #173
12587 oheng
pi_210165463
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 23:21 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dat dachten de Ottomanen natuurlijk ook. Ze gebruikten Constantinopolis niet voor niks als nieuwe hoofdstad. Dat is ook de oorsprong van de conflicten tussen beide grootmachten vanaf de 16e eeuw.
Ja, maar De Krim en religie zijn ook factoren. Hoogstwaarschijnlijk spelen meer factoren mee, maar kan ik even niet opkomen.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:34:22 #174
12587 oheng
pi_210165501
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 23:25 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
De Kerch brug is afgesloten door de authoriteiten.

Maar het maakt ook niet uit wat de schade is aan de brug. De aanvallen op die brug zijn permanent.

Misschien dat rusland een paar aanvallen kan tegenhouden, maar de brug is hoe dan ook gedoemd.
  Overall beste user 2022 vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:34:52 #175
3928 Ulx
pi_210165503
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 23:30 schreef oheng het volgende:

[..]
Ja, maar De Krim en religie zijn ook factoren. Hoogstwaarschijnlijk spelen meer factoren mee, maar kan ik even niet opkomen.
Landjepik. Geld. Macht. Aanzien.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:35:48 #176
38496 Perrin
pi_210165514
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 23:34 schreef oheng het volgende:

[..]

Maar het maakt ook niet uit wat de schade is aan de brug. De aanvallen op die brug zijn permanent.

Misschien dat rusland een paar aanvallen kan tegenhouden, maar de brug is hoe dan ook gedoemd.
Net als de Zwarte Zee vloot.
  Overall beste user 2022 vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:38:23 #177
3928 Ulx
pi_210165534
quote:
6s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 23:35 schreef Perrin het volgende:

[..]
Net als de Zwarte Zee vloot.
Die is uitgeschakeld. Net als de Baltische vloot. Verplaats de schepen maar naar Moermansk en Vladivostok.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:38:40 #178
269809 polderturk
pi_210165536
twitter
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:42:30 #179
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_210165561
Fighter jets :') Als dat waar is, dan zijn de Russen behoorlijk in paniek _O-

twitter
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Overall beste user 2022 vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:44:33 #180
3928 Ulx
pi_210165577
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 23:38 schreef polderturk het volgende:
[ twitter ]
Beetje vreemd om Duitsland pontificaal in de tweet te zetten terwijl ze er geen Duitse machines worden getoond en de enige verwijzing naar dat land in het filmpje is dat Duitsland stopte met leveren,
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:46:00 #181
359329 Discombobulate
pi_210165583
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 23:44 schreef Ulx het volgende:

[..]
Beetje vreemd om Duitsland pontificaal in de tweet te zetten terwijl ze er geen Duitse machines worden getoond en de enige verwijzing naar dat land in het filmpje is dat Duitsland stopte met leveren,
Reken maar dat er nog genoeg spul vanuit Duitsland daar heen gaat.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:47:29 #182
56749 BlaZ
pi_210165595
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 23:30 schreef oheng het volgende:

[..]
Het punt is met name dat het Romeinse Rijk dermate lang bestond en dermate machtig was dat het een soort mythische lading had die elke heerser met wereldse potenties als voorbeeld nam.
Het was Bayezid de eerste die de titel Sultan I Rum aannam om zo de claim op het gebied van het Oost-Romeinse Rijk te leggen. Dit is overigens nog voor de verovering van Constantinopel en ook een belangrijk stap in veroveren van de andere sultanaten in Anatoli.

Daarvoor was er overigens ook al een sultanaat van Rum in Anatoli.

De Russische pretenties zijn van later datum en hebben ook een sterkere religieuze factor. De bescherming van de Orthodoxe landen en herovering van Constantinopel, om het daarna terug onder Orthodox heerserschap te brengen zijn daarin van belang.
  Overall beste user 2022 vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:47:59 #183
3928 Ulx
pi_210165597
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 23:46 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Reken maar dat er nog genoeg spul vanuit Duitsland daar heen gaat.
Zal best. Maar volgens die redenering hadden ze ook drie andere random landen kunnen noemen. Polen, het VK en Mexico voor mijn part.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:48:09 #184
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_210165598
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 23:34 schreef oheng het volgende:

[..]

Morgen een paar pijlers plat zou wel een slok op een borrel schelen.
  Overall beste user 2022 vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:49:06 #185
3928 Ulx
pi_210165602
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 23:48 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Morgen een paar pijlers plat zou wel een slok op een borrel schelen.
Je wil wel dat de Russen kunnen vluchten. Dus n rijbaantje heel laten is wel zo verstandig.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:49:49 #186
-1 #ANONIEM
pi_210165610
twitter

_O-
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 00:06:32 #187
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_210165724

Nu dromen van Godzilla...
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 00:07:17 #188
12587 oheng
pi_210165731
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 23:47 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Het punt is met name dat het Romeinse Rijk dermate lang bestond en dermate machtig was dat het een soort mythische lading had die elke heerser met wereldse potenties als voorbeeld nam.
Het was Bayezid de eerste die de titel Sultan I Rum aannam om zo de claim op het gebied van het Oost-Romeinse Rijk te leggen. Dit is overigens nog voor de verovering van Constantinopel en ook een belangrijk stap in veroveren van de andere sultanaten in Anatoli.

Daarvoor was er overigens ook al een sultanaat van Rum in Anatoli.

De Russische pretenties zijn van later datum en hebben ook een sterkere religieuze factor. De bescherming van de Orthodoxe landen en herovering van Constantinopel, om het daarna terug onder Orthodox heerserschap te brengen zijn daarin van belang.
Het diepere historisceh probleem is dat het russische volk zich geen raad weet met zichzelf, het mist historische roots. Het boek "Dead Souls" van de russische schrijver Nikolai Gogol is een goede beschrijving van de russische ziel en de zoektocht naar zichzelf. Je ziet het de russen zelf ook geregeld noemen.

Waarom de eeuwige drang naar meer land? Waarom heeft rusland de Renaissance compleet gemist? Waarom kwam Peter de Grote naar Europa om van ons te leren? Wat is de impact van eeuwenlange mongoolse overheersing? Waarom de fixatie van Katharina de Grote op de Grieks-romeinse mythe?

Etc. Misschien wat te diep voor dit topic
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 00:09:50 #189
38496 Perrin
pi_210165756
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 00:07 schreef oheng het volgende:

[..]
Het diepere historisceh probleem is dat het russische volk zich geen raad weet met zichzelf, het mist historische roots. Het boek "Dead Souls" van de russische schrijver Nikolai Gogol is een goede beschrijving van de russische ziel en de zoektocht naar zichzelf. Je ziet het de russen zelf ook geregeld noemen.

Waarom de eeuwige drang naar meer land? Waarom heeft rusland de Renaissance compleet gemist? Waarom kwam Peter de Grote naar Europa om van ons te leren? Wat is de impact van eeuwenlange mongoolse overheersing? Waarom de fixatie van Katharina de Grote op de Grieks-romeinse mythe?

Wel erg boeiend, die psychologie van een volksaard. Maar het blijft schilderen met een hele brede kwast.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 00:10:47 #190
12587 oheng
pi_210165763
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 23:49 schreef Ulx het volgende:

[..]
Je wil wel dat de Russen kunnen vluchten. Dus n rijbaantje heel laten is wel zo verstandig.
Ze hebben altijd de pont nog. Totdat Oekraine die ook laat zinken natuurlijk ;(
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 00:18:17 #191
103434 Delenlill
pi_210165830
twitter

twitter
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 00:19:57 #192
38496 Perrin
pi_210165844
quote:
Die was op de verkeerde plek op de verkeerde tijd of zou het een bewust doelwit zijn?
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 00:24:30 #193
103434 Delenlill
pi_210165876
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 00:19 schreef Perrin het volgende:

[..]
Die was op de verkeerde plek op de verkeerde tijd of zou het een bewust doelwit zijn?
Geen idee. Daar de routes van die drones mogelijk in geprogrammeerd zijn en dus een vaste route varen zou het best kunnen dat hij net op de verkeerde plek op de verkeerde tijd is. Maar dat moet dan wel heel veel pech zijn voor die boot.

Dus lijkt me eerder een bewust doelwit dan. Als deze inderdaad door een drone geraakt is. Dat deze drone dus handmatig er naar toe gestuurd is. Een beetje een doel van gelegenheid dan. Het zij Russische bronnen. Dus kan ook helemaal niks aan de hand zijn. Of iemand die even een sigaretje opstak.

In mijn ogen is een Russische olietanker gewoon een legitiem doelwit. Daar ze de oorlog financieren. Maar het zou ook een ecologische ramp kunnen betekenen. Dus weet niet hoe blij we hier mee moeten zijn als dit waar is.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 00:25:53 #194
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_210165884
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 00:19 schreef Perrin het volgende:

[..]
Bewust.
&lt;signature here&gt;.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 00:26:11 #195
38496 Perrin
pi_210165889
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 00:24 schreef Delenlill het volgende:

[..]
Geen idee. Daar de routes van die drones mogelijk in geprogrammeerd zijn en dus een vaste route varen zou het best kunnen dat hij net op de verkeerde plek op de verkeerde tijd is. Maar dat moet wel heel veel pech zijn dan voor die boot.

Dus lijkt me eerder een bewust doelwit dan. Als deze inderdaad door een drone geraakt is. Het zij Russische bronnen. Dus kan ook helemaal niks aan de hand zijn. Of iemand die even een sigaretje opstak.

In mijn ogen is een Russische olietanker gewoon een legitiem doelwit. Daar ze de oorlog financieren. Maar het zou ook een ecologische ramp kunnen betekenen. Dus weet niet hoe blij we hier mee moeten zijn als dit waar is.
Of onderdeel van de logistieke strategie om brandstofschaarste te kweken. Ben benieuwd.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 00:26:15 #196
56749 BlaZ
pi_210165890
quote:

[..]

Wellicht wat te diep voor dit topic inderdaad, maar toch wilde ik wel wat toevoegen.
Ik denk dat het laat afschaffen van het lijfeigenschap essentieel is om Rusland beter te begrijpen. Dat is overigens een van de oorzaken die het grote verschil tussen Oost en West Europa veroorzaakte heeft.

Verder is het wel op te merken dat het huidige Rusland erg klein is vergeleken met het keizerlijke Rusland:
17.100.000km vs 22,800,000km, waardoor er eerder sprake lijkt van het willen terugkeren naar vergane glorie dan eeuwig landje pik. Aan de andere kant zou 17,1 miljoen km2 in principe ook wel voldoende moeten zijn gezien de bevolkingsomvang.
Het verschil met de Europese wereldrijken zit hem erin dat Rusland omliggende gebieden innam en geen overzeese kolonin had. (Op Alaska na dan)
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 00:29:03 #197
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_210165907
twitter
&lt;signature here&gt;.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 00:29:59 #198
128271 Slayage
INFP
pi_210165913
twitter
-Rabia Al-Basri
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 00:34:23 #199
128271 Slayage
INFP
pi_210165951
Russen doen de Oekraeners economisch pijn door de graan deal op te zeggen, dus doet oekriane de Russen economisch pijn door hun oliehandel te saboteren
-Rabia Al-Basri
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 00:37:44 #200
12587 oheng
pi_210165974
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 00:26 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Ik denk dat het laat afschaffen van het lijfeigenschap essentieel is om Rusland beter te begrijpen.
... willen terugkeren naar vergane glorie dan eeuwig landje pik. ....
... Rusland omliggende gebieden innam en geen overzeese kolonin had. (Op Alaska na dan)
Klopt, klopt. :Y
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 00:43:32 #201
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_210166002
quote:
... Het diepere historisceh probleem is dat het russische volk zich geen raad weet met zichzelf, het mist historische roots. ...
Het is generaliserend gissen naar wat en wie het russische volk hier - nog - is.

Het volk zelf kan, mag nauwelijks en heeft niet geleerd om iets te zeggen voor -of over zichzelf.
Het volk wordt voortdurend voortgesleept door een kleine leidende elite die vooral het eigen belang nastreeft.

Putin houdt het volk voor dat zij strijden voor een goede zaak ter meerdere glorie van een (reeds vergaan zijnd) Russisch imperium. Best triest voor de natie dat ze nog wat overeind proberen te houden/zetten dat het land nog een leidende betekenis heeft in de wereld.

Lachwekkend in dit verband is inmiddels Lavrov die onverstoorbaar blijft benadrukken dat etnische russen worden onderdrukt en dit de reden is dat Rusland de interventie (dwz oorlog) voert. Op RT zelfs een stuk dat Lavrov, Zelensky verwijt dat het Oekraens plan voor vrede betekent dat ze de Russen van de Krim wil schoppen:
quote:
bron: RT
“Nobody in Washington, London, Paris or Brussels would whisper a word about the position which the Kiev regime has declared loudly on many occasions: ‘we’ll take Crimea, Donbass and the rest of our lands’ and ‘destroy everything Russian there’,” he added.
Tja kerel :7 , vredesbesprekingen zal en zijn alleen mogelijk wanneer Rusland eerst begint met onvoorwaardelijk de Oekrane te verlaten.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 00:45:00 #202
12587 oheng
pi_210166014
Schijnt dat alleen de tanker is aangevallen. De tanker meldt dat het motor compariment is ondergelopen, en dat ze niet zelfstandig kunnen varen. Schip blijft wel drijven schijnbaar.

Linkje naar Miltary Informant.

Dit vindt de verzekering helemaal niet leuk. ;(

Serieus: wie verzekert deze schepen ook alweer? Ik meende een of ander russische bedrijf of overheids instelling.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 00:46:43 #203
103434 Delenlill
pi_210166023
https://www.reddit.com/r/(...)ker_sig_after_being/
quote:
Image of the Russian tanker Sig after being struck by a Ukrainian marine drone.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 00:50:23 #204
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_210166038
quote:
Kerch brug weer geraakt.
Inmiddels maakt ook RT gewag van de situatie.

quote:
bron: RT 4 Aug, 2023 21:47

All traffic on the Kerch Bridge, linking Crimea to the Krasnodar region, was stopped on Friday evening. No reason was offered. As social media circulated rumors about another possible Ukrainian attack, a senior Crimean official said he could not confirm them.
....
Oleg Kryuchkov, adviser to the head of Crimea, said he “could not confirm” the rumors, however.

“Loud noises heard by the inhabitants of Kerch heard an hour ago had nothing to do with the Crimean bridge,” he told reporters. Traffic on the bridge was halted because of “a threat of an attack threat,” he added. “As soon as it ends, the bridge will reopen.”

Kryuchkov clarified that such alerts happen fairly often, “sometimes two or three times a day” and that in case something actually happens to the bridge “information will be provided right away.”
Ik lees dit als: it has ^O^ happen.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 00:50:45 #205
108676 Aether
pi_210166041
quote:

Of iemand die even een sigaretje opstak.
Er staat duidelijk "No smoking" :o

zaterdag 5 augustus 2023 @ 00:51:06 #206
128271 Slayage
INFP
pi_210166043
Auto tanken wordt duurder als het Oekrane lukt om de Russische olie handel stil te leggen :P
-Rabia Al-Basri
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 00:56:44 #207
108676 Aether
pi_210166074
Litouwen trekt ruim duizend verblijfsvergunningen Russen en Belarussen in
https://nos.nl/liveblog/2(...)E-container-71157830

Litouwen heeft meer dan duizend verblijfsvergunningen ingetrokken van Russen en Belarussen. Volgens de autoriteiten vormen zij een bedreiging voor de nationale veiligheid.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 01:10:08 #208
12587 oheng
pi_210166140
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 00:56 schreef Aether het volgende:
Litouwen trekt ruim duizend verblijfsvergunningen Russen en Belarussen in
https://nos.nl/liveblog/2(...)E-container-71157830

Litouwen heeft meer dan duizend verblijfsvergunningen ingetrokken van Russen en Belarussen. Volgens de autoriteiten vormen zij een bedreiging voor de nationale veiligheid.
Denazificatie.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 01:15:39 #209
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_210166172
5 butterfly mines per m2

https://www.reddit.com/r/(...)ian_mines_is_insane/
Ukraine says density of Russian mines is ‘insane’ as it plays down counteroffensive expectations
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 01:30:20 #210
103434 Delenlill
pi_210166216
twitter

Er waren mogelijk wapens aan boord. Geen idee of de boot op weg was naar Rusland of er net vandaan kwam.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 01:33:38 #211
103434 Delenlill
pi_210166229
https://www.reddit.com/r/(...)lanseria_airport_in/
quote:
Ruzzian aircraft landed at Lanseria airport in South Africa yesterday. WTF?! Are they loading weapons again? South Africa claims to be "neutral" but the ANC government appears to support the RUF in the Ukraine war.

Ministry of emergency situations lol
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 01:35:23 #212
171727 StateOfMind
Ashen One
pi_210166236
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 00:51 schreef Slayage het volgende:
Auto tanken wordt duurder als het Oekrane lukt om de Russische olie handel stil te leggen :P
Ik heb, als chronisch zieke, een karig/bescheiden inkomen helaas, maar ik heb dat er graag voor over :Y
A murky, forgotten land.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 01:37:13 #213
450295 skysherrif
14
pi_210166247
1 van de 5 boten daar die dus sancties heeft. Legt regelmatig aan in Russische militaire havens.

Niet zomaar een schip, maar echt een schip dat werkt om de Russische vloot te bevoorraden.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 01:37:18 #214
103434 Delenlill
pi_210166248
https://www.reddit.com/r/(...)an_telegram_channel/
quote:
Recruitment text from russian telegram channel.

Lol,
- normaal een 1 jarig contract. Maar nu een contract voor zo lang de oorlog duurt.
- Je moet je loon besteden aan je eigen uitrusting en die van je medesoldaten
- Niet zo vaak vakantie als je op hoopt (in andere woorden nooit dus)
- Geen alcohol of drugs verslaving
- Geen strafblad
Zo blijven er niet veel over die in aanmerking komen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Delenlill op 05-08-2023 01:44:01 ]
  Overall beste user 2022 zaterdag 5 augustus 2023 @ 02:33:08 #215
3928 Ulx
pi_210166390
quote:

Bovendien heeft Oekrane gezegd dat elk schip dat in de noordoostelijke Zwarte Zee vaart zal worden gezien als een transportschip van wapens voor Rusland. Deden ze een dag nadat Rusland dat zei over schepen richting Odesa. In precies dezelfde bewoordingen,

En blijkbaar is -als dit klopt- Oekrane niet bang om de daad bij het woord te voegen.
  Overall beste user 2022 zaterdag 5 augustus 2023 @ 02:37:46 #216
3928 Ulx
pi_210166397
twitter
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 02:42:31 #217
450295 skysherrif
14
pi_210166401
twitter
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 03:47:07 #218
103434 Delenlill
pi_210166502
twitter
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 05:34:45 #219
103434 Delenlill
pi_210166780
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 06:26:35 #220
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_210166829
twitter
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 06:42:03 #221
103434 Delenlill
pi_210166839
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 06:26 schreef Sunri5e het volgende:
[ twitter ]
Is dat niet van de aanval in oktober 2022?

twitter

https://www.npr.org/2022/(...)idge-attack-theories

De foto is in elk geval van de aanval van oktober 2022. Maar even afwachten of het nieuws zelf wel klopt. Zover nog geen andere bronnen kunnen vinden.

[ Bericht 5% gewijzigd door Delenlill op 05-08-2023 06:52:46 ]
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 06:51:06 #222
103434 Delenlill
pi_210166857
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 06:52:52 #223
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_210166863
Nog geen beelden van de Kerch brug? :'(
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 07:01:40 #224
450295 skysherrif
14
pi_210166883
quote:
84s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 06:52 schreef Starhopper het volgende:
Nog geen beelden van de Kerch brug? :'(
Wel zojuist op die tanker

https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1687689007201697792
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 07:04:24 #225
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_210166888
quote:
Ik zit er net naar te kijken ja :D Wel hele coole beelden hoor dit _O_
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 07:08:57 #226
103434 Delenlill
pi_210166896
https://twitter.com/Tenda(...)is_nightmode%3Dfalse

quote:
The Ukrainian Defense Ministry already released the video of the USV showing the assault against Russian oil tanker “Sig”.

There is literally nothing what Russia can do in order to prevent those military targets from being hit. There are currently dozens of oil tankers in the Black Sea approaching or leaving Russian harbors and with this video circulating many shipping companies won’t get the insurance in order to operate, effectively diminishing Russian revenues in oil trade. It would be even easy for Ukraine to extend this effective blockade to all cargo ships which theoretically could contain weapons, making them all military targets.

Yes, you can play this game both ways.
Filmpje was al geplaatst dus geen embed. Maar hij maakt wel een goed punt. Dit zal een groot gedeelte van de olie/graan/wapens export/import verstoren. Want nu zullen de schepen sowieso onverzekerbaar worden. 2 schepen in 1 dag die geraakt worden in die buurt.

En Rusland kan niet zomaar even lukraak schepen van andere landen die richting Oekrane/landen in de buurt varen naar de kelder helpen. Daar dan de oorlog heel snel groter van worden. Door bijvoorbeeld de NATO of Israel (afhankelijk van de vlag waar ze onder varen natuurlijk)

[ Bericht 4% gewijzigd door Delenlill op 05-08-2023 07:36:34 ]
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 07:19:40 #227
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_210166917
quote:
84s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 07:04 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Ik zit er net naar te kijken ja :D Wel hele coole beelden hoor dit _O_
Zal me weinig verbazen als je straks Russische schepen ziet met houten balken rond de romp. :D
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 07:43:45 #228
103434 Delenlill
pi_210166969
Zo zie je maar weer. De beste stuurlui staan inderdaad aan wal in die regio.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 07:48:14 #229
319630 Neezoistniet
pi_210166985
https://euromaidanpress.c(...)-legitimacy-of-stay/

De Baltische staten zijn ook klaar met de Russen
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 08:08:37 #230
108676 Aether
pi_210167073
Sea drones: What are they and how much do they cost?
https://www.bbc.com/news/world-europe-66373052

zaterdag 5 augustus 2023 @ 08:10:01 #231
108676 Aether
pi_210167082
Anna Netrebko: Top Russian soprano fired over war sues Met Opera
https://www.bbc.com/news/world-europe-66413874

Russian opera singer Anna Netrebko is suing New York City's Metropolitan Opera, after she was dropped following Russia's invasion of Ukraine.

The internationally renowned soprano is suing the opera house and its manager for $360,000 in damages.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 08:47:40 #232
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_210167246
https://twitter.com/Mark_(...)XqOjcu6bKtQTK5Q&s=19

Zal dit wel hetzelfde schip zijn? De drone lijkt rechtsachter in te slaan. Je ziet echter ook schade aan grote delen van het ruim.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 08:58:36 #233
360703 etuiedelapiel
pi_210167311
Het is maar een tanker, niet echt een vooruitgang dit.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 08:59:01 #234
103434 Delenlill
pi_210167314
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 08:47 schreef PzKpfw het volgende:
https://twitter.com/Mark_(...)XqOjcu6bKtQTK5Q&s=19

Zal dit wel hetzelfde schip zijn? De drone lijkt rechtsachter in te slaan. Je ziet echter ook schade aan grote delen van het ruim.
Zou kunnen. De kleur is alleen wel anders dan de foto's die we hier gezien hebben. Maar het gebouw op de achterkant ziet er hetzelfde uit.

Originele tweet is verwijderd. Dus zou best kunnen dat hij hem niet is.

Is hem niet. Heb een reverse image search er op gedaan. Is een foto van 2020

Was de Russische olie tanker General Azi Aslanov. Ook gebeurd in de Kerch Strait.

https://maritime-executiv(...)ian-tanker-explosion

[ Bericht 6% gewijzigd door Delenlill op 05-08-2023 09:05:33 ]
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:04:41 #235
108676 Aether
pi_210167365
Wagnerhuurlingen aan NAVO-grens, reden tot zorg of vooral symbolisch?
https://nos.nl/l/2485488
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:10:49 #236
108291 Ferdii
ik :w
pi_210167402
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 08:58 schreef etuiedelapiel het volgende:
Die boot zelf is maar een tanker ja, maar het resultaat niet alleen maar een gezonken/beschadigde boot.

Door de tanker aan te vallen krijg je dat tankers niet meer verzekerd te krijgen zijn, want risico te groot op een kamikaze drone en dus moeten uitkeren. Hierdoor minder tankers richting russische havens > minder export > minder geld voor oorlogsvoering. Daarnaast wordt natuurlijk ook de aanvoer van russische import (bv wapens) verstoord. En als de "normale" scheepvaart er niet meer/minder is, kun je ook makkelijker de wapentransporten onderschappen :+
hardcoholic
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:18:14 #237
459322 christmastsunami
pi_210167451
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 09:04 schreef Aether het volgende:
Wagnerhuurlingen aan NAVO-grens, reden tot zorg of vooral symbolisch?
https://nos.nl/l/2485488
De Russen zijn weer eens aan het uitbreiden, het is van plan te pakken wat het pakken kan. Voor een pestkop, is er maar 1 ding wat je kan doen. Niet praten, maar Slaan. Want de pestkop gaat niet luisteren en ook niet veranderen, die moet je slaan, zoals ze vroeger een zeehondje sloegen.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:29:59 #238
189832 quirina
pi_210167551
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 09:18 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
De Russen zijn weer eens aan het uitbreiden, het is van plan te pakken wat het pakken kan. Voor een pestkop, is er maar 1 ding wat je kan doen. Niet praten, maar Slaan. Want de pestkop gaat niet luisteren en ook niet veranderen, die moet je slaan, zoals ze vroeger een zeehondje sloegen.
Ja maar niet escaleren h.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:32:14 #239
459322 christmastsunami
pi_210167566
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 09:29 schreef quirina het volgende:

[..]
Het is moeilijk te begrijpen, maar je zit naar tientallen jaren oorlog te kijken, We zitten in het begin. Wij hebben liggen slapen weetje.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:32:54 #240
108676 Aether
pi_210167569
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 09:29 schreef quirina het volgende:

[..]
Allemaal Russofoben :'(
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:37:00 #241
189832 quirina
pi_210167611
Van mij mag alles wat Wagner of Rus is dat boven een Navo-land vliegt of met 1 poot over de grens staat meteen neergemaaid worden.

Maar ja dat doet de NAVO niet.
Turkije deed dat beter.. ook NAVO maar was niet bang een Russisch vliegtuig de lucht uit te schieten.

Nee , hier laten ze rustig een Russisch Marineschip door de Noordzee varen en spioneren, laten ze jaren Russische gevechtsvliegtuigen langsgaan. Het gaat allemaal zo vriendelijk.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:37:32 #242
189832 quirina
pi_210167616
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 09:32 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Het is moeilijk te begrijpen, maar je zit naar tientallen jaren oorlog te kijken, We zitten in het begin. Wij hebben liggen slapen weetje.
Sarcastisch bedoeld.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:39:00 #243
459322 christmastsunami
pi_210167625
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 09:32 schreef Aether het volgende:

[..]
Allemaal Russofoben :'(
De wereld is simpeler geworden. Het is niet de russische bevolking, die zijn ook gegijzeld. Het is hun regering en die zijn slecht.
Net als in de sovjet-tijd, is die regering onze aartsvijand.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:43:32 #244
38496 Perrin
pi_210167657
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 09:39 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
De wereld is simpeler geworden. Het is niet de russische bevolking, die zijn ook gegijzeld. Het is hun regering en die zijn slecht.
Die bevolking is voor een groot deel ook verpest. Duurt generaties wil je daar van onderdanige geindoctrineerde slaven weer een beetje kritische, vreedzame, niet-imperialistische lui van maken die een samenleving kunnen vormen zonder dictator of veroveringsdrang.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:47:43 #245
459322 christmastsunami
pi_210167690
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 09:43 schreef Perrin het volgende:

[..]
Die bevolking is voor een groot deel ook verpest. Duurt generaties wil je daar een beetje van onderdanige geindoctrineerde slaven weer kritische, vreedzame, niet-imperialistische lui van maken die een samenleving kunnen vormen zonder dictator of veroveringsdrang.
Ik weet niet of dat kan. Het gaat terug naar Iwan de Verschrikkelijke, ze zijn altijd zo geweest. Wij hebben liggen slapen en kunnen dat niet zo goed begrijpen.

"Pas op voor de beer!", zeggen hun buren.
  Overall beste user 2022 zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:51:54 #246
3928 Ulx
pi_210167734
quote:

Het is niet de russische bevolking, die zijn ook gegijzeld.
Die laten het anders toe. Poetin's willige beulen.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:53:56 #247
38496 Perrin
pi_210167760
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 09:47 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Ik weet niet of dat kan. Het gaat terug naar Iwan de Verschrikkelijke, ze zijn altijd zo geweest. Wij hebben liggen slapen en kunnen dat niet zo goed begrijpen.

"Pas op voor de beer!", zeggen hun buren.
Daarom, het is niet slechts Poetin die de zielige Russen heeft gegijzeld.

Een groot deel van de Russen krijgt een warm gevoel bij het uitmoorden en bezetten van buurlanden. Poetin is hun kampioen.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:54:04 #248
502347 spicymchaggis
pi_210167761
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 08:58 schreef etuiedelapiel het volgende:
Het is een schip wat gebruikt wordt voor wapentransport van en naar Rusland. Een legitiem doelwit dus en mooi dat de Oekraners dergelijke schepen inmiddels aan kunnen vallen. ^O^
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:54:55 #249
326902 Glazenmaker
pi_210167766
Volgens de NOS is de brug nog in orde :(
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:57:44 #250
470221 Jemoederniet
pi_210167797
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 08:08 schreef Aether het volgende:
Sea drones: What are they and how much do they cost?
https://www.bbc.com/news/world-europe-66373052

[ afbeelding ]
Volgens de Nieuwsuur stagiair zit er voor 800 euro (700 pounds) aan explosieven in. :D

SPOILER
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:58:30 #251
459322 christmastsunami
pi_210167810
Ik weet niet of dit hier al voorbij gekomen is, maar zo gaat dat dan.

quote:
NOS Nieuws•
zondag, 07:20
Nederlander vecht nog steeds voor Oekrane: 'Het is alles wat ik nog heb'

Correspondent Kysia Hekster keerde terug naar 'Dutch', een Nederlander die in Oekrane vecht tegen de Russen. Ze sprak hem in Charkiv, waar hij haar vertelt over zijn ervaringen aan het front en de verwoestingen die de Russen hebben aangericht.
https://nos.nl/video/2484(...)alles-wat-ik-nog-heb

zaterdag 5 augustus 2023 @ 10:02:50 #252
502347 spicymchaggis
pi_210167856
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 09:51 schreef Ulx het volgende:

[..]
Die laten het anders toe. Poetin's willige beulen.
Zonder "niet in politiek genteresseerde" (lees: "ich hab es nicht gewut") Russische bevolking geen Poetin en geen KGB-dictatuur. Het aantal hoogopgeleide jonge Russen is helaas te klein om Rusland (op termijn) een andere politieke koers te gaan laten varen, dus al te veel hoop op een minder achterlijk, maar juist vreedzaam Rusland hoef je niet te hebben.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 10:14:40 #253
459322 christmastsunami
pi_210167985
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 10:02 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Zonder "niet in politiek genteresseerde" (lees: "ich hab es nicht gewut") Russische bevolking geen Poetin en geen KGB-dictatuur. Het aantal hoogopgeleide jonge Russen is helaas te klein om Rusland (op termijn) een andere politieke koers te gaan laten varen, dus al te veel hoop op een minder achterlijk, maar juist vreedzaam Rusland hoef je niet te hebben.
Dat is denk ik de denkfout die we maken. Denken, dat ze daar vreedzaam zouden worden, na de val van de sovjets.
Ze zijn gewoon stiekum doorgegaan, de KGB is gewoon blijven zitten.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 10:16:15 #254
189832 quirina
pi_210168014
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 10:14 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Dat is denk ik de denkfout die we maken. Denken, dat ze daar vreedzaam zouden worden, na de val van de sovjets.
Ze zijn gewoon stiekum doorgegaan, de KGB is gewoon blijven zitten.
Alleen de naam is veranderd.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 10:17:40 #255
459322 christmastsunami
pi_210168040
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 10:16 schreef quirina het volgende:

[..]
Alleen de naam is veranderd.
In Bellarus heet het nog steeds KGB _O-
Politie/soldaten in burgerkleding, die je even opsluiten als je wat geks zegt.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 10:18:01 #256
189832 quirina
pi_210168044
FSB
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 10:19:38 #257
-1 #ANONIEM
pi_210168063
quote:

[..]
Mwah, aartsvijand zou ik het niet willen noemen. In de Sovjet-tijd waren ze de grote geopolitieke tegenstander, een existentile dreiging voor het westen. Nu is Rusland eigenlijk maar een kleine speler. Ze hebben een economie ter grootte van de Benelux en militair gezien stelt het ook niet veel voor. Het is meer een regionale onruststoker.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 10:20:32 #258
189832 quirina
pi_210168074
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 10:19 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Mwah, aartsvijand zou ik het niet willen noemen. In de Sovjet-tijd waren ze de grote geopolitieke tegenstander, een existentile dreiging voor het westen. Nu is Rusland eigenlijk maar een kleine speler. Ze hebben een economie ter grootte van de Benelux en militair gezien stelt het ook niet veel voor. Het is meer een regionale onruststoker.
Ja, maar wel een regionale onruststoker met atoombommen.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 10:21:16 #259
459322 christmastsunami
pi_210168085
quote:

[..]
Nee, je moet ze bloedserieus nemen. Dat willen ze graag.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 10:21:22 #260
128271 Slayage
INFP
pi_210168086
It was only hours ago when I mentioned that if Ukraine would target Russian shipping lanes that it would severely compromise Russian trade and supply lines and suddenly it happens.

From a strategic point of view the Russian Sig oil tanker is the most ideal target. An attack against this Russian tanker is covered by the rules of engagement since oil is used by the military. It will also deter many other oil tankers from going or leaving Russian ports, citing security issues and eventually compromise Russia’s most valuable money flow: oil trade.

Instead of giving in to Russian blackmail regarding the grain deal, Ukraine does the exact right decision in not to give in but targeting the Russian oil trade instead.

This is exactly how to respond to Russian threats and blackmail. Do not negotiate, do not allow yourself getting into a defensive position but strike back, even double as hard as necessary to make sure that it delivers the intended pain for Russia and then see what happens. You can be absolutely certain that Moscow will understand this message and will offer a “good-will” gesture.

twitter
-Rabia Al-Basri
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 10:23:57 #261
189832 quirina
pi_210168113
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 10:21 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Nee, je moet ze bloedserieus nemen. Dat willen ze graag.
Je doet alsof je ze bloedserieus neemt.
Goed voorbeeld is Erdogan.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 10:34:42 #262
326902 Glazenmaker
pi_210168223
quote:
Russian military unimpressed by captured Swedish armor
The CV90 vehicle given to Ukraine lacked spare parts and was disabled by a cheap RPG-7, the defense minister was told
Source: The Russian Defense Ministry

The Russian military has expressed scepticism over the capabilities of a Swedish CV90 tracked armored vehicle, captured by soldiers during the conflict with Ukraine.

The dismissive comments can be heard in a video which the Defense Ministry released on Friday to report a visit by ministry chief, Sergey Shoigu, to a command post involved in the Ukrainian operation. Commander Andrey Mordvichev showed the trophy to the visiting official.

Mordvichev noted that the Swedish-made vehicle, which has been in service since 1993, resembles a tank. However, the one captured by the Russian troops was defeated by a “simple and cheap” RPG-7, a shoulder-fired rocket-propelled grenade launcher that has been in use since the 1960s.

“The vehicle was stopped with the tool of our grandfathers,” the commander said.

The donated armor also lacked spare parts and tools for field repair, but did have a kit to indicate an emergency stop, Mordvichev told the minister.

The CV90 is quite tall, making it a relatively easy target, and its main weapon has a relatively low rate of fire because of its reloading mechanism, according to the Russian military.

The vehicle captured by the Russian troops appears to be armed with the Bofors 40/70 autocannon. It fires 40mm cartridges, which are fed through a magazine that has three separate compartments for three different ammunition types, with total capacity of 24 rounds. The magazine is loaded manually.
READ MORE: Russian military captures first Swedish armored vehicle (VIDEO)

Mordvichev confirmed that the CV90 had several types of cartridges on board, but said their overall number was low.

The Russian capture of Swedish armor was reported in late July, marking the first time this particular weapon platform had been seized during the Ukraine conflict. Its driver and gunner were killed, the commander said during the tour.
Van RT.

Wel grappig hoe ze dit verwoorden. We zijn niet onder de indruk hoor, maar de minister kijkt wel alsof hij een koe ziet vliegen.

Het voertuig heeft helemaal geen reservedelen! Dit moet wel verwarrend zijn voor een land met extreem lage kwaliteit standaarden.

Het verhaal van die rpg is onzin want de bemanning heeft hem zelf achtergelaten. Bovendien is het nogal rijk aangezien de Russische militairen zelf exclusief worden vervoerd in voertuigen die kwetsbaar zijn voor de rpg-7.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 10:38:10 #263
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_210168260
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 10:34 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Van RT.

Wel grappig hoe ze dit verwoorden. We zijn niet onder de indruk hoor, maar de minister kijkt wel alsof hij een koe ziet vliegen.

Het voertuig heeft helemaal geen reservedelen! Dit moet wel verwarrend zijn voor een land met extreem lage kwaliteit standaarden.

Het verhaal van die rpg is onzin want de bemanning heeft hem zelf achtergelaten. Bovendien is het nogal rijk aangezien de Russische militairen zelf exclusief worden vervoerd in voertuigen die kwetsbaar zijn voor de rpg-7.
Zijn superieure Russische leger moet het met wapens uit de jaren 60/70 opnemen tegen modern westers wapentuig. Is die modernisering waar ze prat op gingen dan toch niet zo geslaagd?
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 10:41:54 #264
459322 christmastsunami
pi_210168299
quote:
10s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 10:38 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Zijn superieure Russische leger moet het met wapens uit de jaren 60/70 opnemen tegen modern westers wapentuig. Is die modernisering waar ze prat op gingen dan toch niet zo geslaagd?
In de WW2 hadden de nazi's ook betere wapens, maar niet genoeg benzine om ze ook te gebruiken. En te zwaar en toch niet praktisch etc etc.
En dan is er nog 'verschroeide aarde', ze kunnen de hele regio onbewoonbaar maken als ze willen.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 10:53:19 #265
326902 Glazenmaker
pi_210168446
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 10:41 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
ze kunnen de hele regio onbewoonbaar maken als ze willen.
Dat gaat sowieso gebeuren na een loopgravenoorlog. In Frankrijk is nog steeds een zone rouge waar je niet mag bouwen.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 10:55:40 #266
459322 christmastsunami
pi_210168472
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 10:53 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Dat gaat sowieso gebeuren na een loopgravenoorlog. In Frankrijk is nog steeds een zone rouge waar je niet mag bouwen.
Ze strooien deze dingen o.a.
In Afghanistan pakten kinderen die op. En was de grootste doodsoorzaak.

Butterfly mines.

zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:01:41 #267
502347 spicymchaggis
pi_210168523
quote:

[..]
Het gevaar zit hem juist in hun geopolitieke aspiraties en hun daaruit volgende wens om Europa binnen hun invloedssfeer te brengen. Rusland heeft noch de mogelijkheden, noch de wens om een leven in hun invloedssfeer aantrekkelijk te maken, dus kunnen ze hun aspiraties alleen maar waar maken door in het westen allerlei idiote complottheorieaanhangers, labiele idioten en andere geestesgestoorden in de politiek te sponsoren en dichter bij huis met nietsontziend geweld en genocide op volkeren die de Russische ambities in de weg staan.

Door dat het westen t.a.v. het post-Sovjet Rusland eigenlijk altijd aan appeasement gedaan heeft en hen geen strobreed in de weg gelegd heeft is het land ook nooit geremd in zijn koloniale ambities en gewelddadigheid. Juist door zijn terughoudende en afwachtende houding is het westen dan ook mede schuldig aan de Russische inval in Oekrane.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:08:23 #268
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_210168597
Waar zijn de foto's van de brug? :{
&lt;signature here&gt;.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:10:13 #269
497304 FLATTTENtheCURVE
Only 2 weeks
pi_210168620
twitter

De sancties werken nog niet.
Plaats hier uw advertentie
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:10:35 #270
502347 spicymchaggis
pi_210168626
quote:

[..]
Van RT.

Shoigu heeft nooit in dienst gezeten, dus dat militaire techniek hem volstrekt vreemd is, is natuurlijk niet verwonderlijk. Jij en ik zouden als nukubu ook onder de indruk van zo'n CV-90 zijn. :+
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:11:55 #271
502347 spicymchaggis
pi_210168639
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 11:10 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[ twitter ]
Dat hep in de Pravda gestaan! _O-
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:12:02 #272
272777 Digi2
pi_210168642
quote:
[ twitter ]
Hoe kan dat verbeterd worden?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:12:10 #273
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_210168644
quote:

Ook bij westers materiaal is het standaard dat er een shitload aan reservedelen meegenomen worden op de bakken zelf, die staan ook gewoon op de beladingslijsten dus in dat opzicht is die opmerking niet heel raar.

quote:
Nou ja, dat deze zo achtergelaten is is natuurlijk wel een dingetje. Normaliter vernietig je materiaal wat je noodgewongen achter moet laten zodat de vijand er niks meer aan heeft en zodat ze de boel niet kunnen analyseren. Standaard zit er op elk voertuig ook een vernietigingsinstructie, dus hoe je de boel precies onklaar moet maken en met wat.

Zelfs in Afghanistan hebben wij nog wel wat voertuigen op lopen blazen.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:13:04 #274
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_210168655
quote:
[ twitter ]
Want RT zegt het. Nou, dan moet het wel waar zijn!

:') :D
&lt;signature here&gt;.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:14:54 #275
459322 christmastsunami
pi_210168669
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:16:15 #276
497304 FLATTTENtheCURVE
Only 2 weeks
pi_210168679
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 11:11 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Dat hep in de Pravda gestaan! _O-
quote:
10s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 11:13 schreef ExTec het volgende:

[..]

https://data.worldbank.or(...)&start=2022&view=bar
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:16:17 #277
303301 Tocadisco
pi_210168681
quote:
[ twitter ]
Vreemd dat ze zo veel klagen over niet werkende sancties.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:16:44 #278
502347 spicymchaggis
pi_210168687
quote:
10s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 11:13 schreef ExTec het volgende:

[..]

Vergeet ook niet dat de twitteraar die het bericht gepost heeft op 'X' een blauw vinkje heeft, sinds Musk de dienst uitmaakt in twitterland worden ieder Kremlinaccount en pro-Russische halvegare met een blauw vinkje gekenmerkt. :+
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:17:31 #279
38496 Perrin
pi_210168695
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 11:16 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Vreemd dat ze zo veel klagen over niet werkende sancties.
Ja je weet dat de sancties echt totaal niet werken als ze er veel over klagen.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:17:49 #280
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_210168699
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 11:12 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ook bij westers materiaal is het standaard dat er een shitload aan reservedelen meegenomen worden op de bakken zelf, die staan ook gewoon op de beladingslijsten dus in dat opzicht is die opmerking niet heel raar.
[..]
Nou ja, dat deze zo achtergelaten is is natuurlijk wel een dingetje. Normaliter vernietig je materiaal wat je noodgewongen achter moet laten zodat de vijand er niks meer aan heeft en zodat ze de boel niet kunnen analyseren. Standaard zit er op elk voertuig ook een vernietigingsinstructie, dus hoe je de boel precies onklaar moet maken en met wat.

Zelfs in Afghanistan hebben wij nog wel wat voertuigen op lopen blazen.
Het schijnt dat ze intern ook het e.e.a. vernaggelt hebben. Het volgt zich snel op, dus kan je helaas niet meer vertellen waar ik dat gelezen heb. Maar denk dat het feit dat we de buitenkant zien, en die is niet interessant, de binnenkant wel, en die zien we niet, daar ook wel op wijst.
&lt;signature here&gt;.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:20:07 #281
502347 spicymchaggis
pi_210168732
quote:
Goed nieuws, dankzij de ongekende welvaartsstijging in Rusland zijn we in Europa binnenkort dus van de instroom van economische vluchtelingen af. ^O^
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:20:45 #282
497304 FLATTTENtheCURVE
Only 2 weeks
pi_210168742
quote:
11s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 11:17 schreef Perrin het volgende:

[..]
Wie zegt dat ze klagen?
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:21:40 #283
497304 FLATTTENtheCURVE
Only 2 weeks
pi_210168748
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 11:20 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Goed nieuws, dankzij de ongekende welvaartsstijging in Rusland zijn we in Europa binnenkort dus van de instroom van economische vluchtelingen af. ^O^
_O- Delen ze daar ook gratis geld uit aan vluchtelingen?
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:22:14 #284
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_210168751
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 11:20 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
Wie zegt dat ze klagen?
Nee, prijsstijgingen van 50% in de super, dat vinden de orcs helemaal toppie. Hebben ze graag over voor de vila's en de boten van de tsaar.
&lt;signature here&gt;.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:24:38 #285
272777 Digi2
pi_210168767
quote:
11s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 11:17 schreef Perrin het volgende:

[..]
Voor een deel is dat terecht, Russisch LNG wordt nog steeds geleverd aan met name Rotterdam en Antwerpen. Dat is een zeer slechte zaak want als die russische LNG schepen dat in Azie zouden moeten slijten kunnen ze veel minder omzetten. Meer schepen nodig voor eenzelfde volume vanwege de veel groter afstanden. Vermoedelijk komt er dan ook een ban op de import van die russische LNG zodra men over voldoende alternatieve leveranties beschikt. Belgie is de grote klootzak en moet snel extra reserve opslag capaciteit gaan ontwikkelen, want die is bedroevend gering.
quote:
EU imports of Russian LNG gas via Zeebrugge set a new record

A record 4.3 million cubic metres of LNG - liquified natural gas - from Russia arrived in Belgium on tankers last year all bound for the European market. The figure is up a whopping 70% on the year figures from data company ICIS show. The EU market is still heavily dependent on Russian gas. By using the Flemish port of Zeebrugge Russia is also able to export LNG gas to China all year round.

[ Bericht 13% gewijzigd door Digi2 op 05-08-2023 11:44:30 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:25:25 #286
459322 christmastsunami
pi_210168774
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 11:22 schreef ExTec het volgende:

[..]
Nee, prijsstijgingen van 50% in de super, dat vinden de orcs helemaal toppie. Hebben ze graag over voor de vila's en de boten van de tsaar.
Zijn die supermarkten ook niet meer voor de rijke mensen daar? Of shopt iedereen daar in een supermarkt en niet op 1 of ander marktje ofzo?
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:26:08 #287
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_210168781
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 11:17 schreef ExTec het volgende:

Het schijnt dat ze intern ook het e.e.a. vernaggelt hebben. Het volgt zich snel op, dus kan je helaas niet meer vertellen waar ik dat gelezen heb. Maar denk dat het feit dat we de buitenkant zien, en die is niet interessant, de binnenkant wel, en die zien we niet, daar ook wel op wijst.
Binnenkant heb ik eerder ook al voorbij zien komen. Ik kan je wel vertellen dat dit niet conform de instructies is iig.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:26:26 #288
502347 spicymchaggis
pi_210168783
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 11:20 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
Wie zegt dat ze klagen?
De Russische overheid zelf; de reden waarom ze uit de graandeal gestapt zijn is vanwege westerse sancties.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:27:11 #289
326902 Glazenmaker
pi_210168794
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 11:12 schreef AchJa het volgende:

[..]
[..]

Helemaal waar, maar Rusland is een plek waar zelfs de versnellingsbak op de olm dl stond.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:27:32 #290
497304 FLATTTENtheCURVE
Only 2 weeks
pi_210168800
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 11:26 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
De Russische overheid zelf; de reden waarom ze uit de graandeal gestapt zijn is vanwege westerse sancties.
Aldus de westerse media. Gewoon omgekeerde propaganda als RT.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:28:02 #291
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_210168804
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 11:26 schreef AchJa het volgende:

[..]
Binnenkant heb ik eerder ook al voorbij zien komen. Ik kan je wel vertellen dat dit niet conform de instructies is iig.
Interessant, heb je een link naar die foto's?
&lt;signature here&gt;.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:28:49 #292
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_210168812
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 11:28 schreef ExTec het volgende:
Interessant, heb je een link naar die foto's?
Zal ff zoeken, was een filmpje. Hold on.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:29:14 #293
459322 christmastsunami
pi_210168817
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 11:27 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
Ja en poetin is gay.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:30:09 #294
502347 spicymchaggis
pi_210168825
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 11:21 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
_O- Delen ze daar ook gratis geld uit aan vluchtelingen?
Als die vluchtelingen zich met een roestige Kalashnikov in hun knuisten naar de Oekraense killingfields willen laten sturen liggen er bergen gratis roebels voor hun klaar. Dat moeten ook wel bergen zijn, want de roebel is niets meer waard.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:30:28 #295
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_210168828
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 11:27 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
Ff voor de duidelijkheid, om er ff geen misverstand over te laten bestaan,

Jij zegt hier dus dat rus niet vraagt om sancties opheffen, en dat alle bronnen die we daar voor hebben dus allemaal westerse propaganda zijn?
&lt;signature here&gt;.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:30:56 #296
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_210168833
@ExTec

twitter
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:34:08 #297
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_210168858
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 11:30 schreef AchJa het volgende:
@:ExTec

[ twitter ]
Thanks ;)

Snelle observatie uwerzijds; wat is er stuk, wat is er niet stuk?

Als je er wat over kan zeggen, daar zin en of tijd voor hebt ;)
&lt;signature here&gt;.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:46:56 #298
66582 Monolith
geniaal
pi_210168986
quote:
GDP normaliseren naar PPP, bevolkingsomvang negeren en dan claimen dat je 'de grootste economie' bent. Goochelen met statistiek 101.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:48:43 #299
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_210169003
quote:
14s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 11:34 schreef ExTec het volgende:
Thanks ;)

Snelle observatie uwerzijds; wat is er stuk, wat is er niet stuk?

Als je er wat over kan zeggen, daar zin en of tijd voor hebt ;)
Het belangrijkste is iig het hele vuurleidingssysteem, dat is nog aardig intact.
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:49:19 #300
107238 YellowBlacks
pi_210169013
  Overall beste user 2022 zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:58:40 #301
3928 Ulx
pi_210169115
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 11:48 schreef AchJa het volgende:

[..]
Het belangrijkste is iig het hele vuurleidingssysteem, dat is nog aardig intact.
Nou ja, dit is een oudere variant. Zweden was de eerste gebruiker. Bovendien: Shit happens in een oorlog. Je kan moeilijk gaan zeggen dat ze niet bij de vijand in de buurt mogen komen.

Oekrane is trouwens in gesprek met Zweden om 1000 van die dingen te kopen. Nieuwe modellen. Als je de bezorgde gezichten van die Russen die die het voertuig bekijken ziet denk ik dat ze daar niet heel vrolijk van worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')