abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_210152507
Het Oude Testament geeft aan in Psalm 2:7:

quote:
I will proclaim the decree of the LORD: He said to me, "You are my Son today I have become your Father" (Psalm 2:7).
Dit is een belofte dat iemand God's zoon zou worden (de komst van Messias).

Later werd Jezus geboren. Maar door God's voorzieningheid kon het ook plausibel zijn dat God wist dat Jezus zijn Zoon zou worden omdat hij de vaardigheden had om de boodschap van het Oude Testament volledig te bevatten.
Het is bekend toen Jezus nog een kind was, hij het Oude Testament en Scriptuur uitvoerig bestudeerde in de tempels met de leraren (Lucas 2:41-52).

Zou het kunnen zijn dat Jezus als 'gewone mens' door z'n inzicht en wijsheid in Oude Testament misschien onvermijdelijk tot de conclusie kwam dat God in allen van ons aanwezig is, en iedereen God's zoon kon zijn. Wat daarvoor nodig is

1) Volledige onderwerping tot God (Oude Testament)
2) De Mens is zondig geweest (Oude Testament). Om in reine te komen met God, ging Jezus zichzelf opofferen om zich - als mens - en de mensheid te verlossen van zondigheid. Laten we veronderstellen dat Jezus uit Oude Testament veronderstelde dat hij daarmee zo in reine zou komen met God.

Als Jezus zou verklaren dat hij God's Zoon was, zou Jezus misschien verwachten anderen dat als ketterij zouden beschouwen met ter dood veroordeling als gevolg (kruising van Jezus), dus dat hij zichzelf wilde opofferen door te verklaren dat hij God's Zoon was.

quote:
Want tegen geen één engel heeft God ooit gezegd: "Jij bent mijn Zoon. Vanaf vandaag ben Ik jouw Vader." Maar wel tegen de Zoon. Tegen geen één engel heeft Hij ooit gezegd: "Ik zal jouw Vader zijn, en jij zal mijn Zoon zijn.
Vanaf vandaag.. en jij zal mijn zoon zijn.

quote:
Hij, Die de afstraling van Gods heerlijkheid is en de afdruk van Zijn zelfstandigheid, Die alle dingen draagt door Zijn krachtig woord, heeft, nadat Hij de reiniging van onze zonden door Zichzelf tot stand had gebracht, Zich gezet aan de rechterhand van de Majesteit in de hoogste hemelen.
4 Hij is zoveel meer geworden dan de engelen als de Naam die Hij als erfdeel ontvangen heeft
.

quote:
We zijn geheiligd door het offer van het lichaam van Jezus Christus, voor eens en altijd... nadat Christus één slachtoffer voor de zonden geofferd had, is Hij tot in eeuwigheid gezeten aan de rechterhand van God"
Christus werd rechterhand van God nadat hij zichzelf opofferde, wat een titel als God's Zoon zou kunnen impliceren.

De Engelen zijn onsterfelijk en kunnen zichzelf niet opofferen als ik mij niet vergis. ("Zoveel meer dan Engelen").

Wellicht dat Jezus als 12-jarige jongen realiseerde dat zelfopoffering nodig voor de zonden van de mensen (zie oude Testament).. en wist dat hij daardoor God's zoon zou worden wat onvermijdelijk was. Toen wist Jezus: ik ben God's zoon en stierf aan de kruis. Daarmee werd hij inderdaad God's zoon door middel van reiniging (de mens van zonden verlossen), en werd rechterhand van God, oftewel God's zoon, wat veel meer is dan God's engel te zijn.

Zou het niet kunnen zijn dat Jezus al een gewone mens was, maar door z'n inzicht in de oude Testament tot conclusie kwam dat hij zichzelf moest opofferen aan God (zich volledig ontwerpen tot God), kon terugkeren tot God en daarmee God's Zoon werd?

[ Bericht 8% gewijzigd door FordSierra op 04-08-2023 00:27:50 ]
pi_210152557
Ik waardeer je passie.

Maar het is toch het beste om de statenvertaling als basis te gebruiken

https://www.statenvertaling.net/bijbel/ezec/1.html

Misschien staat daar ongeveer hetzelfde, maar van de bijbel zijn zoveel verschillende versies.. bij dit soort stellingen is het naar mijn mening het beste om eerdere bijbels als leiddraad te nemen

De link die ik gaf is trouwens een omschrijving van God zoals die oorspronkelijk was. Om maar aan te geven hoe verschillend dat kan zijn in vergelijking met huidige bijbels

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 04-08-2023 00:13:29 ]
pi_210152603
Het probleem dat ik met de Statenvertaling heb is dat het vrij archaïsch taalgebruik bevat. Wellicht dat men dicht bij de oorspronkelijke vertaling wilt blijven, maar het maakt wel moeilijk leesbaar zo.

Overigens begrijp ik je verwijzing naar Ezechiël niet helemaal, in relatie met of Jezus misschien pas later God's Zoon werd? Graag zou ik daar over hebben in dit topic, in plaats van over Bijbelvertalingen te hebben :).
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 00:32:07 #4
396386 sturmpie
for night & nature
pi_210152683
Jezus heeft zijn best gedaan
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 00:50:24 #5
233102 cherrycoke
You underestimate my power!
pi_210152762
Het is ook wellicht interessant om te lezen wat er geschreven werd door bijvoorbeeld Tacitus in die tijd over Jezus,
Something’s happening. I’m not the Jedi I should be. I want more. And I know I shouldn’t.”
pi_210153673
quote:
5s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 00:07 schreef FordSierra het volgende:
[..]

Later werd Jezus geboren. Maar door God's voorzieningheid kon het ook plausibel zijn dat God wist dat Jezus zijn Zoon zou worden omdat hij de vaardigheden had om de boodschap van het Oude Testament volledig te bevatten.
Het is bekend toen Jezus nog een kind was, hij het Oude Testament en Scriptuur uitvoerig bestudeerde in de tempels met de leraren (Lucas 2:41-52).

Zou het kunnen zijn dat Jezus als 'gewone mens' door z'n inzicht en wijsheid in Oude Testament misschien onvermijdelijk tot de conclusie kwam dat God in allen van ons aanwezig is, en iedereen God's zoon kon zijn. Wat daarvoor nodig is

2) De Mens is zondig geweest (Oude Testament). Om in reine te komen met God, ging Jezus zichzelf opofferen om zich - als mens - en de mensheid te verlossen van zondigheid. Laten we veronderstellen dat Jezus uit Oude Testament veronderstelde dat hij daarmee zo in reine zou komen met God.

Als Jezus zou verklaren dat hij God's Zoon was, zou Jezus misschien verwachten anderen dat als ketterij zouden beschouwen met ter dood veroordeling als gevolg (kruising van Jezus), dus dat hij zichzelf wilde opofferen door te verklaren dat hij God's Zoon was.
[..]
[..]
.
[..]
Christus werd rechterhand van God nadat hij zichzelf opofferde, wat een titel als God's Zoon zou kunnen impliceren.

De Engelen zijn onsterfelijk en kunnen zichzelf niet opofferen als ik mij niet vergis. ("Zoveel meer dan Engelen").

Wellicht dat Jezus als 12-jarige jongen realiseerde dat zelfopoffering nodig voor de zonden van de mensen (zie oude Testament).. en wist dat hij daardoor God's zoon zou worden wat onvermijdelijk was. Toen wist Jezus: ik ben God's zoon en stierf aan de kruis. Daarmee werd hij inderdaad God's zoon door middel van reiniging (de mens van zonden verlossen), en werd rechterhand van God, oftewel God's zoon, wat veel meer is dan God's engel te zijn.

Zou het niet kunnen zijn dat Jezus al een gewone mens was, maar door z'n inzicht in de oude Testament tot conclusie kwam dat hij zichzelf moest opofferen aan God (zich volledig ontwerpen tot God), kon terugkeren tot God en daarmee God's Zoon werd?
Misschien handig die hele Psalm te lezen en de context mee te nemen: het gaat om het (uitverkoren) volk dat omringd wordt door zijn fysieke vijanden en verpletterd dreigt te worden. Het volk verwacht vrijheid van de heere, de koning der koningen, zijn verlossing en vernietiging van de vijanden.

In mijn perceptie is de connectie tussen deze verzen die christenen met jezus maken, volkomen misplaatst en een zoveelste poging om recht te breien wat krom is.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 04-08-2023 09:48:40 ]
Op zaterdag 22 april 2023 13:43 schreef r_one het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:46:44 #7
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_210153682
quote:
[..]

[..]
[..]
.
[..]

Noemt Jezus zichzelf "Zoon van God"?

De uitdrukking "Zoon Gods" stamt uit de politieke theologie van het Oude Testament. In Egypte en Babylonie droeg de koning de titel "Zoon Gods".

En elke gezalfde (koning, hogepriester) was messias.

[ Bericht 3% gewijzigd door hoatzin op 04-08-2023 09:18:01 ]
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:14:00 #8
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_210153879
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 00:50 schreef cherrycoke het volgende:
Het is ook wellicht interessant om te lezen wat er geschreven werd door bijvoorbeeld Tacitus in die tijd over Jezus,
Over Jezus niets en over zijn volgelingen niet veel goeds.
  vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:25:02 #9
37248 BertV
Hant ghemaect
pi_210153978
Dan gaat het verhaal van maria en jozef toch helemaal niet meer op? Of hadden ze voorkennis?
Mattheüs 2:18

18 De geboorte van Jezus Christus was nu aldus; want als Maria, zijn moeder, met Jozef ondertrouwd was, eer zij samengekomen waren, werd zij zwanger bevonden uit den Heiligen Geest.

Verder baseer je je theorie volledig op Psalm 2:7?

"today" is in de Nederlandse vertaling "heden" wat zoals iets kan betekenen als "ook op dit moment".

"Gij zijt Mijn Zoon, heden heb Ik U gegenereerd."

[ Bericht 25% gewijzigd door BertV op 04-08-2023 09:39:34 ]
Langhwerpighe Frickedil Speciael
pi_210156773
Het maakt niet uit. Het maakt niet uit of Jezus historisch bestaan heeft, het maakt niet uit wat de profetieën zeggen en hoe het NT samenhangt met het OT.

Het evangelie is een ongeloofwaardig verhaal, een kind dat al inzien. Natuurlijk kan er nog steeds een God zijn, of een leven na de dood (vanwege het onstoffelijke bewustzijn), maar dat hangt niet samen met de inhoud van het christelijke geloof.
pi_210157197
Ik kan je wel wat boeken aanbevelen buiten de bijbel die je meer over Jezus' leven vertellen.
pi_210159300
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 13:24 schreef Madderhat het volgende:
Ik kan je wel wat boeken aanbevelen buiten de bijbel die je meer over Jezus' leven vertellen.
Welke? ben razend benieuwd!
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_210159519
Hij was geadopteerd :D
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_210192716
quote:
[..]

Ja, zoals iedereen die dit doorziet de zoon van God wordt. Eigenlijk; al is... want je bent het al vanaf je geboorte alleen wordt de connectie verstoord, door t ego na een aantal jaar. Degene die het lukt om die verstoring weg te halen, is wedergeboren en reconnected.

Jezus was --net als Buddha 500 jaar eerder-- een zeer vroeg persoon deze content doorzag, hoe de religie werkte en de symboliek zag in hoe het oude testament bedoeld werd. Buddha deed het overigens zónder religie, uit zichzelf.

quote:
1) Onderwerping tot God is het compleet loslaten van het Ego, en je overgeven aan dat wat is, feitelijk is het een vorm van "je vrije wil opgeven", en dat lijkt erg en een gevangenis, maar het bewustzijn stuurt beter dan het ego, want het ego stuurt enkel om oude pijnen/trauma's te vermijden en om zoveel mogelijk eigen gewin en selfpleasure te behalen door te proberen exact te bedenken wat nodig is om te zeggen om dat gewin/pleasure eruit te halen, in iedere situatie. Bewustzijn stuurt eerlijk, het is het boegbeeld van "eerlijk".

SPOILER: Eerlijk
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
2) Zonden zijn zonden omdat ze het ego op 1 of andere manier versterken, en dat is inherent aan het verder verwijderd raken van God (pure consciousness en dus hemel), de einddoelen van ego(satan) zijn sex, geld en macht;
-Greed >> geld/materie
-Pride >> macht/status
-Lust >> sex

enz.

Iedereen is zonder zonden zodra ze de hemel(Nirvana) betreden, omdat het ego wegvalt (EgoDeath*) , vervallen al deze desires gelijk, omdat al deze "desires" uit het ego vandaan komen. Op het moment dat je in hemel(Nirvana) komt, besef je dat je al whole bent en geen factoren van buitenaf nodig hebt om het gevoel te krijgen van wholeness/completion. Her is een misvatting dat iemand geen zonden hoort te hebben om de hemel in te kunnen. Het is andersom, het in "hemel" komen triggert het zondeloos worden. Zie ook Deze post.

Heaven and hell aren't places, they are a state of mind.

EgoDeath = de dood die bedoeld wordt zodra het over hemel na de dood gaat, geen fysieke dood (al voelt dat wel zo voor velen), na een serieuze EgoDeath lijkt het weer net alsof je een kind bent, door die ogen kijk je weer, alles is weer interessant om te zien. Logisch ook, want ego is het filter wat wegvalt. En dat je je weer als kind voelt is niet zo gek ook, want zo was je als kind, een ongekreukeld blad zonder trauma, zonder ego, in je natuurlijke staat van "zijn" (Nirvana). Dit is ook het hele ding, mensen jagen dit na (ik zelf ook omdat ik t gezien heb), dit is de hele paradox. Het najagen ervan brengt je verder er vandaan. Je leert niets, je ontleert álles.

Hierom opent Adyashanti 1 van zijn boeken met;
If you wish to learn something; go elsewhere.
If you wish to unlearn everything, then sit and listen...

Deze paradox tracht Deepak Chopra ook duidelijk te maken met;
Awakening is not changing who you are, it's discarding who you're not. <-- zie "Eerlijk" spoiler hierboven.

En dat terugvinden van je "kindzijn" is de reden van de (Christelijke) term "wedergeboren" en ook waarom Jessaja 65:17 het heeft over "de nieuwe wereld". Zie ook EgoDeath.

SPOILER: Egodeath != Physicaldeath
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Want zie, Ik schep een nieuwe hemel
en een nieuwe aarde.
Aan de vorige dingen zal niet meer gedacht worden,
ze zullen niet meer opkomen in het hart.

Jessaja 65:17
En inderdaad, aan de vorige dingen wordt niet meer gedacht, want de staat waarin je dan leeft, is puur in het NU, en niet meer in het verleden of de toekomst. Dat is wat het ego doet; depressies krijgen door dingen uit het verleden, angst voor zaken in de toekomst. Als je exact "aligned" bent met het "nu", vervallen beiden.

quote:
[..]
[..]
.
[..]
De naam Christus is inherent aan de rechterhand van God, het was niet de vraag of hij die titel zou krijgen, Christus is die titel. Het is vanuit het Grieks; Christos, wat vertaalt naar; the Chosen One. De term is Grieks omdat zij de eerste waren die de bijbel vanuit het Hebreeuws vertaalden.

quote:

Ja, natuurlijk was Jezus een gewoon mens, hij heeft enkel de status als profeet omdat hij in een heel vroeg stadium een religie doorgrondde, (net zoals Buddha dat deed, maar Buddha was meer hardcore, die las geen boek erover, die vond het zelf uit, derhalve begon hij z'n eigen leer.). , iedereen is een zoon van God alleen de term God 99/100 keer fout geinterpreteerd, het is geen extern iets ofzo, je bent het zelf, het is je bewustzijn, het is IEDERS bewustzijn, en het is eternal. Dit is waarom Jezus niet bang was voor de dood, hij wist dit, en iedereen kan dit te weten komen, álle groten in de geschiedenis wisten dit, dát is waarom ze groot werden... omdat; zodra angst weg valt er geen limieten meer zijn van wat je kunt bereiken en daarom worden mensen grote namen.

Hier wat meer content daarover

Dit is waarom Abrahamistische religies véél vervelender (en ook veel complexer) zijn dan de Oosterse varianten. Abrahamistische religies worden gebruikt om macht te verkrijgen door mensen verhaaltjes te laten geloven en hen te laten geloven dat ze gestraft worden, ironisch genoeg gebeurt dat precies door hetgeen wat de religie juist probeert te ontleren; het ego. Ze dringen waarheden op waar niet aan getwijfeld mag worden, dit alleen al is het schoolvoorbeeld van tyrannie.

De oosterse religies daarentegen, worden zelden gebruikt voor machtsmisbruik, het komt wel voor, maar niet vanuit de centrale leer. Buddha zei zelfs; Question ALL teachings, even mine (deze woorden kunnen uitsluitend komen van een Knower). Op basis van enkel deze uitspraak, versus de gedicteerde waarheden in de westerse religies, weet je al in ieder geval welke religies geen gelijk hebben, althans, dat het verhaal wat gebracht wordt geen gelijk kán hebben, want als die verhalen gelijk zouden hebben (in letterlijke zin) dan zou het ook zelf uit te vinden zijn ipv dat je er niet aan zou mogen twijfelen, simple as that.

In principe is God dus ook gewoon daadwerlijk een dictator als je de cloak zou geloven zoals verkondigd wordt.

Van Dale;

quote:
dic·ta·tor (de; m/v/x; meervoud: dictators, dictatoren)
1
alleenheerser met onbeperkte macht die een schrikbewind voert
2
heerszuchtig iemand
Alleen heerser? Check, de almachtige.
Onbeperkte macht? Check, de almachtige.
Schrikbewind? Check "Jij zult God's wil naleven, anders straf!!"

Probeer dit maar tegen een Christen te zeggen die in de cloak gelooft, kun je lachen. Terwijl je nergens liegt.

Goed ik heb t in dat andere topic al genoemd ook, men moet eens leren met een compleet ander perspectief te kijken naar die leren, maargoed, hier is een bewustzijnsrevolutie voor nodig zo lijkt.

SPOILER: Religion is believing someone else's experience, spirituality is having your own.
SPOILER: It separates the believers from the knowers.
SPOILER: You are another window out of which the universe is experiencing itself
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 15:40 schreef blomke het volgende:

[..]
Welke? ben razend benieuwd!
Adyashanti - Jezus de Mysticus

[ Bericht 1% gewijzigd door Mijk op 07-08-2023 09:03:35 ]
As above, so below.
  maandag 7 augustus 2023 @ 11:05:53 #17
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_210195156
quote:
3s.gif Op maandag 7 augustus 2023 01:43 schreef Mijk het volgende:
Zonden zijn zonden omdat ze het ego op 1 of andere manier versterken, en dat is inherent aan het verder verwijderd raken van God (pure consciousness en dus hemel), de einddoelen van ego(satan) zijn sex, geld en macht;
-Greed >> geld/materie
-Pride >> macht/status
-Lust >> sex
sja het draait om de fluit en de duit. Een oud gegeven.

een wat oudere variant:

De duit en de fluit regeren de kluit. :7
pi_210207584
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2023 11:05 schreef hoatzin het volgende:

sja het draait om de fluit en de duit. Een oud gegeven.

een wat oudere variant:

De duit en de fluit regeren de kluit. :7
De kluit draait om de duit en de fluit. Btw, ook in refokringen.
pi_210213596

[ Bericht 34% gewijzigd door Mijk op 08-08-2023 17:46:06 ]
As above, so below.
pi_210214330
Als je de bijbel mag geloven dan is iedereen een kind van God. Wij zijn naar zijn evenbeeld geschapen. Men bidt tot God en zegt dan 'Onze Vader'. Zo iets unieks is het dus niet. Er zijn tegenwoordig dan ook vele christenen die zichzelf zien als een kind van God.

Al denk ik wel dat het bij Jezus een stapje verder gaat. Dat heeft dan weer te maken met zijn zalving. Bij 'de gezalfde' hoort de titel 'zoon van God'. Net zoals dat het volk Israel of koning David 'zoon van God' genoemd worden in de bijbel.
pi_210216238
quote:
3s.gif Op maandag 7 augustus 2023 01:43 schreef Mijk het volgende:

[knip]

Ik waardeer de moeite dat je in deze post gestoken hebt, dankjewel. Sommige van je verbanden hebben niet zozeer met de definitie of Jezus God's zoon te maken of dat het eerder symobilisch bedoeld is, maar de verbanden die je met Buddha legt of met personen zoals Alan Watts, zijn interessant te noemen.

Ik zal mij verdiepen in je eerdere posts en de links die je gaf, dankjewel daarvoor.
pi_210218782
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 augustus 2023 18:28 schreef Ripples het volgende:
Als je de bijbel mag geloven dan is iedereen een kind van God. Wij zijn naar zijn evenbeeld geschapen. Men bidt tot God en zegt dan 'Onze Vader'. Zo iets unieks is het dus niet. Er zijn tegenwoordig dan ook vele christenen die zichzelf zien als een kind van God.
Die christenen zijn toch "in de Heer"?
  woensdag 9 augustus 2023 @ 08:42:00 #23
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_210220777
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 augustus 2023 23:02 schreef blomke het volgende:

[..]
Die christenen zijn toch "in de Heer"?

"I wanna get down on my knees and start pleasing Jesus, I wanna feel his salvation all over my face..."
pi_210220840
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2023 08:42 schreef hoatzin het volgende:

[ afbeelding ]

"I wanna get down on my knees and start pleasing Jesus, I wanna feel his salvation all over my face..."
NIVEA
pi_210238599
De mens Jezus (God in het vlees) die werd pas +/- 2000 jaar geleden geboren.
Maar Jezus op zich was altijd al wel bij Jezus voor hij naar de aarde kwam.
Dit is ook te lezen in spreuken 8 vanaf vers 20 ongeveer.
Hier wordt Jezus omschreven als de wijsheid.

Voor ons mensen is het praktisch niet te beredeneren, maar Jezus 100% God en 100% mens.
In Jezus kwam God zelf naar deze wereld om de wereld met zichzelf te verzoenen.
Er zijn zoveel omschrijvingen van Jezus die aantonen dat hij er altijd al was.
In Jezus heeft God letterlijk meegemaakt wat de mensen ook elke dag meemaakten, behalve dan dat Jezus zonder zonde was. Maar op die manier raakte hij wel fysiek bekend met alles zoals ziektes, rouw, verdriet, God heeft het op die manier als mens meegemaakt etc.

En ook voor mij is het soms onbevattelijk hoe het zit of dat God dit voor ons over had.
Maar ik weet ook dat voor God niets te wonderlijk is, wat voor ons menselijke brein onmogelijk is is mogelijk bij God. Dat is dus gewoon niet te bevatten en dienen we aan God over te laten.

Kolossenzen 1:15 Hij is het Beeld van de onzichtbare God, de Eerstgeborene van heel de schepping.

2 Korinthe 5:17 Daarom, als iemand in Christus is, is hij een nieuwe schepping: het oude is voorbijgegaan, zie, alles is nieuw geworden.
18. En dit alles is uit God, Die ons met Zichzelf verzoend heeft door Jezus Christus, en ons de bediening van de verzoening gegeven heeft.
19. God was het namelijk Die in Christus de wereld met Zichzelf verzoende, en aan hen hun overtredingen niet toerekende; en Hij heeft het woord van de verzoening in ons gelegd.
20. Wij zijn dan gezanten namens Christus, alsof God Zelf door ons smeekt. Namens Christus smeken wij: laat u met God verzoenen.
21. Want Hem Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid van God in Hem.

Spreuken 8:22 De HEERE bezat Mij aan het begin van Zijn weg,
al vóór Zijn werken, van oudsher.
23. Van eeuwigheid af ben Ik gezalfd geweest,
vanaf het begin, vanaf de tijden voordat de aarde er was.

24. Toen er nog geen diepe wateren waren, was Ik geboren,
toen er nog geen bronnen waren, zwaar van water.
25. Voordat de bergen waren verzonken,
vóór de heuvels, werd Ik geboren.
26. Hij had de aarde en de velden nog niet gemaakt,
evenmin het begin van de stofjes van de wereld.

27. Toen Hij de hemel gereedmaakte, was Ik daar,
toen Hij een cirkel trok over het oppervlak van de watervloed,
28. toen Hij de wolken daarboven sterk maakte,
Hij de bronnen van de watervloed versterkte,
29. toen Hij voor de zee zijn plaats bepaalde,
zodat het water Zijn bevel niet zou overtreden,
toen Hij de fundamenten van de aarde verordende,

30. was Ik bij Hem, Zijn Lievelingskind,
Ik was dag aan dag Zijn bron van blijdschap,
Joh. 5:17te allen tijde spelend voor Zijn aangezicht,
31. al spelend in de wereld van Zijn aardrijk.
Mijn bron van blijdschap vond Ik bij de mensenkinderen.

32. Nu dan, kinderen, luister naar Mij:
Welzalig zijn zij die Mijn wegen in acht nemen.
33. Luister naar vermaning en word wijs,
verwerp die niet.

34. Welzalig is de mens die naar Mij luistert,
door dag aan dag te waken aan Mijn poorten,
door Mijn deurposten te bewaken.
35. Want wie Mij vindt, vindt het leven
en verkrijgt de goedgunstigheid van de HEERE.
36. Wie echter tegen Mij zondigt, doet zijn ziel geweld aan.
Allen die Mij haten, hebben de dood lief.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_210238838
quote:
0s.gif Op donderdag 10 augustus 2023 16:41 schreef sjoemie1985 het volgende:
De mens Jezus (God in het vlees) die werd pas +/- 2000 jaar geleden geboren.
Je ontkent de goddelijkheid van de Zoon, ketter. Alle personen uit de heilige Drie-Eenheid zijn eeuwig.
pi_210238852
Kut, niet goed gelezen, laat maar.
pi_210279333
quote:
1s.gif Op donderdag 10 augustus 2023 17:05 schreef CharlesKinbote het volgende:

[..]
Je ontkent de goddelijkheid van de Zoon, ketter. Alle personen uit de heilige Drie-Eenheid zijn eeuwig.
Ja maar de uiteindelijk menselijke/ vleselijke gedaante van Jezus was er pas 2000 jaar geleden toen maria zwanger werd door de Heilige Geest.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:33:34 #29
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_210293528
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2023 10:04 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]
Ja maar de uiteindelijk menselijke/ vleselijke gedaante van Jezus was er pas 2000 jaar geleden toen maria zwanger werd door de Heilige Geest.
dan was het toch een tijdelijke gedaante? Net als jij en ik?
pi_210298525
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2023 10:04 schreef sjoemie1985 het volgende:
Dus geboren met (dank zij) een overspelige moeder? Een bastaardzoon dus?
  woensdag 16 augustus 2023 @ 13:49:09 #31
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_210304276
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 22:07 schreef blomke het volgende:

[..]
Dus geboren met (dank zij) een overspelige moeder? Een bastaardzoon dus?
Door he? Niet van. o|O
pi_210494078
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 14:33 schreef hoatzin het volgende:

[..]
dan was het toch een tijdelijke gedaante? Net als jij en ik?
Het is waar dat Jezus ook gewoon een mens was, net als jij. Dus in dat opzicht inderdaad.

Alleen Jezus doorzag het ego in een heel vroeg stadium van de mensheid en realiseerde zich daarmee dat hij niet z'n lichaam was, maar enkel spirit/bewustzijn. Iedereen heeft dat, en iedereen is dus "eternal" omdat je onderdeel uitmaakt van hetzelfde grote collectieve bewustzijn (iets wat men graag god noemt ofzo), zoals ook Jezus.

Dit was waarom hij eeuwig leven beloofde.

SPOILER
Dus idd, Jezus was net als jij, een mens, alleen wél 1 die Nirvana kende zoals Buddha dat 500 jaar eerder beschreef, maar Jezus dat zelf Hemel noemde; a blissful state of mind.
As above, so below.
  maandag 4 september 2023 @ 16:02:31 #33
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_210530925
quote:
14s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 23:18 schreef Mijk het volgende:

[..]
Het is waar dat Jezus ook gewoon een mens was, net als jij. Dus in dat opzicht inderdaad.

Alleen Jezus doorzag het ego in een heel vroeg stadium van de mensheid en realiseerde zich daarmee dat hij niet z'n lichaam was, maar enkel spirit/bewustzijn.
Waar maak jij dat uit op?
quote:
"Jesus knew he was God?"
De God uit het OT, zegt meermaals dat hij enig en ondeelbaar is. Buiten hem is er niets. En er staat ook nergens dat hij een Zoon (met hoofdletter) heeft. Zonen Gods zijn er wel, dat zijn gewoon mensen. En als ze gezalfd zijn tot koning (of hogepriester) dan zijn ze messias.

Jezus noemt zichzelf nergens God.
pi_210531406
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 16:02 schreef hoatzin het volgende:

[..]
[..]
De God uit het OT, zegt meermaals dat hij enig en ondeelbaar is. Buiten hem is er niets. En er staat ook nergens dat hij een Zoon (met hoofdletter) heeft. Zonen Gods zijn er wel, dat zijn gewoon mensen. En als ze gezalfd zijn tot koning (of hogepriester) dan zijn ze messias.

"De Joden dan zeiden tot Hem: U bent nog geen vijftig jaar en hebt U Abraham gezien? Jezus zei tot hen: "Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: vóór Abraham werd, ben Ik." Zij namen dan stenen op om ze op Hem te werpen."

(Johannes 8:57-59)
pi_210533271
quote:

[..]

Eigen ervaring.

quote:
[..]

Inderdaad, "buiten hem is er niets", dus hij _is_ alles, incl jij, incl jezus.
As above, so below.
pi_210533372
Maar God is duidelijk wel deelbaar want ik ben niet mijn kat.
pi_210533617
quote:
Gilles Deleuze schreef:

Hetgene wat nihilisme probeert te ontkennen is niet zozeer het Zijn, want we weten al sinds lange tijd dat het Zijn en het Niets broeders van elkaar zijn. Het is eerder het veelvoudige, het is eerder het Worden. Het nihilisme ziet het Worden als iets dat zich moet verantwoorden en geabsorbeerd moet worden in het Zijn, en het veelvoudige as iets onrechtvaardigs dat moet worden veroordeeld en gereabsorbeerd moet worden in het Ene. Het Worden en het veelvoudige zijn schuldig - dat is het eerste en laatste woord van het nihilisme.
Alles is niet één en "ondeelbaar", alles is deel van dezelfde, holistische, immanente realiteit. Pluralisme = monisme.

[ Bericht 1% gewijzigd door CharlesKinbote op 04-09-2023 21:24:46 ]
pi_210533787
Ja, dit klinkt wel logisch!
pi_210533925
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 21:31 schreef Libertarisch het volgende:
Ja, dit klinkt wel logisch!
Als je andere filosofiewoordjes leerde behalve "subjectief", "objectief" en "bewustzijn" had je het vast wel begrepen, broodtrommel.
pi_210534866
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 20:48 schreef Libertarisch het volgende:
Maar God is duidelijk wel deelbaar want ik ben niet mijn kat.
Uiteindelijk is het 1 geheel, de ene druppel water is ook de ander niet.
As above, so below.
pi_210534945
quote:
2s.gif Op maandag 4 september 2023 23:26 schreef Mijk het volgende:

[..]
Uiteindelijk is het 1 geheel, de ene druppel water is ook de ander niet.
Tuurlijk is het één geheel, maar dat geheel verhoudt zich niet op een hiërarchische wijze tot haar eigen "onderdelen". Een oceaan bestaat uit golven. Als je de golven weghaalt is er geen oceaan meer.
pi_210536141
quote:
Nee, maar in de evangeliën is het wel duidelijk dat de evangelisten Jezus als goddelijk figuur beschrijven. Dus dat Jezus nergens letterlijk zegt "Ik ben god" (hooguit indirect) zegt niet zoveel.
pi_210536180
Jezus zei: "Mijn God, waarom hebt u mij verlaten?"

Daaruit blijkt dat hij God als entiteit buiten zichzelf zag.
pi_210536283
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 07:38 schreef Libertarisch het volgende:
Jezus zei: "Mijn God, waarom hebt u mij verlaten?"
Zo staat de bijbel vol contradicties als je de details(en dus de cloak) leest en niet de grote lijnen ziet;

quote:
Neither shall they say, Lo here! or, lo there! for, behold, the kingdom of God is within you.
Luke 17:21.

SPOILER: overigens kun je je afvragen of dit uit het Christendom komt, Egypte be like (2000years earlier);
Verder, probeer dit maar ns te gaan vertellen in de Katholieke kerk, de trinity whooped ye ass.

[ Bericht 6% gewijzigd door Mijk op 05-09-2023 08:14:49 ]
As above, so below.
pi_210536662
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 07:59 schreef Mijk het volgende:

[..]
Zo staat de bijbel vol contradicties als je de details(en dus de cloak) leest en niet de grote lijnen ziet;
[..]

SPOILER: overigens kun je je afvragen of dit uit het Christendom komt, Egypte be like (2000years earlier);
Verder, probeer dit maar ns te gaan vertellen in de Katholieke kerk, de trinity whooped ye ass.
"The Kingdom of God is within You" was 100000 jaar geleden al wel bekend.
pi_210536688
quote:

[..]
[..]

F&L / De apocriefen/niet-canonische Bijbelse boeken Misschien vind je dit interessant trouwens. Vooral het Thomas-evangelie.
  dinsdag 5 september 2023 @ 09:46:57 #47
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_210536992
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 16:48 schreef CharlesKinbote het volgende:

[..]
"De Joden dan zeiden tot Hem: U bent nog geen vijftig jaar en hebt U Abraham gezien? Jezus zei tot hen: "Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: vóór Abraham werd, ben Ik." Zij namen dan stenen op om ze op Hem te werpen."

(Johannes 8:57-59)
In Johannes zijn inderdaad gedeelten te vinden die die kant op gaan maar ook hier noemt Jezus zich nergens expliciet God.
  dinsdag 5 september 2023 @ 09:48:57 #48
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_210537002
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 20:37 schreef Mijk het volgende:

[..]
Eigen ervaring.
Jouw persoonlijke ervaring. Ja dan moet het wel waar zijn.
quote:
[..]
Inderdaad, "buiten hem is er niets", dus hij _is_ alles, incl jij, incl jezus.
Een beetje respect graag dan he? Je mag gewoon jij blijven zeggen btw hoor.
  dinsdag 5 september 2023 @ 09:50:17 #49
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_210537014
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 07:27 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Nee, maar in de evangeliën is het wel duidelijk dat de evangelisten Jezus als goddelijk figuur beschrijven. Dus dat Jezus nergens letterlijk zegt "Ik ben god" (hooguit indirect) zegt niet zoveel.
Het zou in dit licht enorm geholpen hebben als hij dat wel gezegd zou hebben. Ik zie eerder ontkenningen als ik de evangeliën lees, met name de synoptische.
  dinsdag 5 september 2023 @ 09:51:50 #50
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_210537028
quote:
Als je de Bijbel goed leest en "de grote lijnen ziet" wordt dit nog eens onderstreept. Waarom denk je dat er zo veel verschillende uitleggingen en stromingen zijn?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')