Dit is een belofte dat iemand God's zoon zou worden (de komst van Messias).quote:I will proclaim the decree of the LORD: He said to me, "You are my Son today I have become your Father" (Psalm 2:7).
Vanaf vandaag.. en jij zal mijn zoon zijn.quote:Want tegen geen één engel heeft God ooit gezegd: "Jij bent mijn Zoon. Vanaf vandaag ben Ik jouw Vader." Maar wel tegen de Zoon. Tegen geen één engel heeft Hij ooit gezegd: "Ik zal jouw Vader zijn, en jij zal mijn Zoon zijn.
.quote:Hij, Die de afstraling van Gods heerlijkheid is en de afdruk van Zijn zelfstandigheid, Die alle dingen draagt door Zijn krachtig woord, heeft, nadat Hij de reiniging van onze zonden door Zichzelf tot stand had gebracht, Zich gezet aan de rechterhand van de Majesteit in de hoogste hemelen.
4 Hij is zoveel meer geworden dan de engelen als de Naam die Hij als erfdeel ontvangen heeft
Christus werd rechterhand van God nadat hij zichzelf opofferde, wat een titel als God's Zoon zou kunnen impliceren.quote:We zijn geheiligd door het offer van het lichaam van Jezus Christus, voor eens en altijd... nadat Christus één slachtoffer voor de zonden geofferd had, is Hij tot in eeuwigheid gezeten aan de rechterhand van God"
Misschien handig die hele Psalm te lezen en de context mee te nemen: het gaat om het (uitverkoren) volk dat omringd wordt door zijn fysieke vijanden en verpletterd dreigt te worden. Het volk verwacht vrijheid van de heere, de koning der koningen, zijn verlossing en vernietiging van de vijanden.quote:Op vrijdag 4 augustus 2023 00:07 schreef FordSierra het volgende:
Het Oude Testament geeft aan in Psalm 2:7:
[..]
Dit is een belofte dat iemand God's zoon zou worden (de komst van Messias).
Later werd Jezus geboren. Maar door God's voorzieningheid kon het ook plausibel zijn dat God wist dat Jezus zijn Zoon zou worden omdat hij de vaardigheden had om de boodschap van het Oude Testament volledig te bevatten.
Het is bekend toen Jezus nog een kind was, hij het Oude Testament en Scriptuur uitvoerig bestudeerde in de tempels met de leraren (Lucas 2:41-52).
Zou het kunnen zijn dat Jezus als 'gewone mens' door z'n inzicht en wijsheid in Oude Testament misschien onvermijdelijk tot de conclusie kwam dat God in allen van ons aanwezig is, en iedereen God's zoon kon zijn. Wat daarvoor nodig is
1) Volledige onderwerping tot God (Oude Testament)
2) De Mens is zondig geweest (Oude Testament). Om in reine te komen met God, ging Jezus zichzelf opofferen om zich - als mens - en de mensheid te verlossen van zondigheid. Laten we veronderstellen dat Jezus uit Oude Testament veronderstelde dat hij daarmee zo in reine zou komen met God.
Als Jezus zou verklaren dat hij God's Zoon was, zou Jezus misschien verwachten anderen dat als ketterij zouden beschouwen met ter dood veroordeling als gevolg (kruising van Jezus), dus dat hij zichzelf wilde opofferen door te verklaren dat hij God's Zoon was.
[..]
Vanaf vandaag.. en jij zal mijn zoon zijn.
[..]
.
[..]
Christus werd rechterhand van God nadat hij zichzelf opofferde, wat een titel als God's Zoon zou kunnen impliceren.
De Engelen zijn onsterfelijk en kunnen zichzelf niet opofferen als ik mij niet vergis. ("Zoveel meer dan Engelen").
Wellicht dat Jezus als 12-jarige jongen realiseerde dat zelfopoffering nodig voor de zonden van de mensen (zie oude Testament).. en wist dat hij daardoor God's zoon zou worden wat onvermijdelijk was. Toen wist Jezus: ik ben God's zoon en stierf aan de kruis. Daarmee werd hij inderdaad God's zoon door middel van reiniging (de mens van zonden verlossen), en werd rechterhand van God, oftewel God's zoon, wat veel meer is dan God's engel te zijn.
Zou het niet kunnen zijn dat Jezus al een gewone mens was, maar door z'n inzicht in de oude Testament tot conclusie kwam dat hij zichzelf moest opofferen aan God (zich volledig ontwerpen tot God), kon terugkeren tot God en daarmee God's Zoon werd?
Noemt Jezus zichzelf "Zoon van God"?quote:Op vrijdag 4 augustus 2023 00:07 schreef FordSierra het volgende:
[..]
Later werd Jezus geboren. Maar door God's voorzieningheid kon het ook plausibel zijn dat God wist dat Jezus zijn Zoon zou worden omdat hij de vaardigheden had om de boodschap van het Oude Testament volledig te bevatten.
Het is bekend toen Jezus nog een kind was, hij het Oude Testament en Scriptuur uitvoerig bestudeerde in de tempels met de leraren (Lucas 2:41-52).
Zou het kunnen zijn dat Jezus als 'gewone mens' door z'n inzicht en wijsheid in Oude Testament misschien onvermijdelijk tot de conclusie kwam dat God in allen van ons aanwezig is, en iedereen God's zoon kon zijn. Wat daarvoor nodig is
1) Volledige onderwerping tot God (Oude Testament)
2) De Mens is zondig geweest (Oude Testament). Om in reine te komen met God, ging Jezus zichzelf opofferen om zich - als mens - en de mensheid te verlossen van zondigheid. Laten we veronderstellen dat Jezus uit Oude Testament veronderstelde dat hij daarmee zo in reine zou komen met God.
Als Jezus zou verklaren dat hij God's Zoon was, zou Jezus misschien verwachten anderen dat als ketterij zouden beschouwen met ter dood veroordeling als gevolg (kruising van Jezus), dus dat hij zichzelf wilde opofferen door te verklaren dat hij God's Zoon was.
[..]
[..]
.
[..]
Christus werd rechterhand van God nadat hij zichzelf opofferde, wat een titel als God's Zoon zou kunnen impliceren.
De Engelen zijn onsterfelijk en kunnen zichzelf niet opofferen als ik mij niet vergis. ("Zoveel meer dan Engelen").
Wellicht dat Jezus als 12-jarige jongen realiseerde dat zelfopoffering nodig voor de zonden van de mensen (zie oude Testament).. en wist dat hij daardoor God's zoon zou worden wat onvermijdelijk was. Toen wist Jezus: ik ben God's zoon en stierf aan de kruis. Daarmee werd hij inderdaad God's zoon door middel van reiniging (de mens van zonden verlossen), en werd rechterhand van God, oftewel God's zoon, wat veel meer is dan God's engel te zijn.
Zou het niet kunnen zijn dat Jezus al een gewone mens was, maar door z'n inzicht in de oude Testament tot conclusie kwam dat hij zichzelf moest opofferen aan God (zich volledig ontwerpen tot God), kon terugkeren tot God en daarmee God's Zoon werd?
Over Jezus niets en over zijn volgelingen niet veel goeds.quote:Op vrijdag 4 augustus 2023 00:50 schreef cherrycoke het volgende:
Het is ook wellicht interessant om te lezen wat er geschreven werd door bijvoorbeeld Tacitus in die tijd over Jezus,
Welke? ben razend benieuwd!quote:Op vrijdag 4 augustus 2023 13:24 schreef Madderhat het volgende:
Ik kan je wel wat boeken aanbevelen buiten de bijbel die je meer over Jezus' leven vertellen.
Ja, zoals iedereen die dit doorziet de zoon van God wordt. Eigenlijk; al is... want je bent het al vanaf je geboorte alleen wordt de connectie verstoord, door t ego na een aantal jaar. Degene die het lukt om die verstoring weg te halen, is wedergeboren en reconnected.quote:Op vrijdag 4 augustus 2023 00:07 schreef FordSierra het volgende:
[..]
1) Onderwerping tot God is het compleet loslaten van het Ego, en je overgeven aan dat wat is, feitelijk is het een vorm van "je vrije wil opgeven", en dat lijkt erg en een gevangenis, maar het bewustzijn stuurt beter dan het ego, want het ego stuurt enkel om oude pijnen/trauma's te vermijden en om zoveel mogelijk eigen gewin en selfpleasure te behalen door te proberen exact te bedenken wat nodig is om te zeggen om dat gewin/pleasure eruit te halen, in iedere situatie. Bewustzijn stuurt eerlijk, het is het boegbeeld van "eerlijk".quote:1) Volledige onderwerping tot God (Oude Testament)
SPOILER: EerlijkOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.2) Zonden zijn zonden omdat ze het ego op 1 of andere manier versterken, en dat is inherent aan het verder verwijderd raken van God (pure consciousness en dus hemel), de einddoelen van ego(satan) zijn sex, geld en macht;
-Greed >> geld/materie
-Pride >> macht/status
-Lust >> sex
enz.
Iedereen is zonder zonden zodra ze de hemel(Nirvana) betreden, omdat het ego wegvalt (EgoDeath*) , vervallen al deze desires gelijk, omdat al deze "desires" uit het ego vandaan komen. Op het moment dat je in hemel(Nirvana) komt, besef je dat je al whole bent en geen factoren van buitenaf nodig hebt om het gevoel te krijgen van wholeness/completion. Her is een misvatting dat iemand geen zonden hoort te hebben om de hemel in te kunnen. Het is andersom, het in "hemel" komen triggert het zondeloos worden. Zie ook Deze post.
Heaven and hell aren't places, they are a state of mind.
EgoDeath = de dood die bedoeld wordt zodra het over hemel na de dood gaat, geen fysieke dood (al voelt dat wel zo voor velen), na een serieuze EgoDeath lijkt het weer net alsof je een kind bent, door die ogen kijk je weer, alles is weer interessant om te zien. Logisch ook, want ego is het filter wat wegvalt. En dat je je weer als kind voelt is niet zo gek ook, want zo was je als kind, een ongekreukeld blad zonder trauma, zonder ego, in je natuurlijke staat van "zijn" (Nirvana). Dit is ook het hele ding, mensen jagen dit na (ik zelf ook omdat ik t gezien heb), dit is de hele paradox. Het najagen ervan brengt je verder er vandaan. Je leert niets, je ontleert álles.
Hierom opent Adyashanti 1 van zijn boeken met;
If you wish to learn something; go elsewhere.
If you wish to unlearn everything, then sit and listen...
Deze paradox tracht Deepak Chopra ook duidelijk te maken met;
Awakening is not changing who you are, it's discarding who you're not. <-- zie "Eerlijk" spoiler hierboven.
En dat terugvinden van je "kindzijn" is de reden van de (Christelijke) term "wedergeboren" en ook waarom Jessaja 65:17 het heeft over "de nieuwe wereld". Zie ook EgoDeath.SPOILER: Egodeath != PhysicaldeathOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En inderdaad, aan de vorige dingen wordt niet meer gedacht, want de staat waarin je dan leeft, is puur in het NU, en niet meer in het verleden of de toekomst. Dat is wat het ego doet; depressies krijgen door dingen uit het verleden, angst voor zaken in de toekomst. Als je exact "aligned" bent met het "nu", vervallen beiden.quote:Want zie, Ik schep een nieuwe hemel
en een nieuwe aarde.
Aan de vorige dingen zal niet meer gedacht worden,
ze zullen niet meer opkomen in het hart.
Jessaja 65:17De naam Christus is inherent aan de rechterhand van God, het was niet de vraag of hij die titel zou krijgen, Christus is die titel. Het is vanuit het Grieks; Christos, wat vertaalt naar; the Chosen One. De term is Grieks omdat zij de eerste waren die de bijbel vanuit het Hebreeuws vertaalden.quote:Als Jezus zou verklaren dat hij God's Zoon was, zou Jezus misschien verwachten anderen dat als ketterij zouden beschouwen met ter dood veroordeling als gevolg (kruising van Jezus), dus dat hij zichzelf wilde opofferen door te verklaren dat hij God's Zoon was.
[..]
[..]
.
[..]
Christus werd rechterhand van God nadat hij zichzelf opofferde, wat een titel als God's Zoon zou kunnen impliceren.Ja, natuurlijk was Jezus een gewoon mens, hij heeft enkel de status als profeet omdat hij in een heel vroeg stadium een religie doorgrondde, (net zoals Buddha dat deed, maar Buddha was meer hardcore, die las geen boek erover, die vond het zelf uit, derhalve begon hij z'n eigen leer.). , iedereen is een zoon van God alleen de term God 99/100 keer fout geinterpreteerd, het is geen extern iets ofzo, je bent het zelf, het is je bewustzijn, het is IEDERS bewustzijn, en het is eternal. Dit is waarom Jezus niet bang was voor de dood, hij wist dit, en iedereen kan dit te weten komen, álle groten in de geschiedenis wisten dit, dát is waarom ze groot werden... omdat; zodra angst weg valt er geen limieten meer zijn van wat je kunt bereiken en daarom worden mensen grote namen.quote:De Engelen zijn onsterfelijk en kunnen zichzelf niet opofferen als ik mij niet vergis. ("Zoveel meer dan Engelen").
Hier wat meer content daarover
Dit is waarom Abrahamistische religies véél vervelender (en ook veel complexer) zijn dan de Oosterse varianten. Abrahamistische religies worden gebruikt om macht te verkrijgen door mensen verhaaltjes te laten geloven en hen te laten geloven dat ze gestraft worden, ironisch genoeg gebeurt dat precies door hetgeen wat de religie juist probeert te ontleren; het ego. Ze dringen waarheden op waar niet aan getwijfeld mag worden, dit alleen al is het schoolvoorbeeld van tyrannie.
De oosterse religies daarentegen, worden zelden gebruikt voor machtsmisbruik, het komt wel voor, maar niet vanuit de centrale leer. Buddha zei zelfs; Question ALL teachings, even mine (deze woorden kunnen uitsluitend komen van een Knower). Op basis van enkel deze uitspraak, versus de gedicteerde waarheden in de westerse religies, weet je al in ieder geval welke religies geen gelijk hebben, althans, dat het verhaal wat gebracht wordt geen gelijk kán hebben, want als die verhalen gelijk zouden hebben (in letterlijke zin) dan zou het ook zelf uit te vinden zijn ipv dat je er niet aan zou mogen twijfelen, simple as that.
In principe is God dus ook gewoon daadwerlijk een dictator als je de cloak zou geloven zoals verkondigd wordt.
Van Dale;Alleen heerser? Check, de almachtige.quote:dic·ta·tor (de; m/v/x; meervoud: dictators, dictatoren)
1
alleenheerser met onbeperkte macht die een schrikbewind voert
2
heerszuchtig iemand
Onbeperkte macht? Check, de almachtige.
Schrikbewind? Check "Jij zult God's wil naleven, anders straf!!"
Probeer dit maar tegen een Christen te zeggen die in de cloak gelooft, kun je lachen. Terwijl je nergens liegt.
Goed ik heb t in dat andere topic al genoemd ook, men moet eens leren met een compleet ander perspectief te kijken naar die leren, maargoed, hier is een bewustzijnsrevolutie voor nodig zo lijkt.SPOILER: Religion is believing someone else's experience, spirituality is having your own.Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: It separates the believers from the knowers.Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: You are another window out of which the universe is experiencing itselfOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Adyashanti - Jezus de Mysticusquote:
[ Bericht 1% gewijzigd door Mijk op 07-08-2023 09:03:35 ]As above, so below.![]()
sja het draait om de fluit en de duit. Een oud gegeven.quote:Op maandag 7 augustus 2023 01:43 schreef Mijk het volgende:
Zonden zijn zonden omdat ze het ego op 1 of andere manier versterken, en dat is inherent aan het verder verwijderd raken van God (pure consciousness en dus hemel), de einddoelen van ego(satan) zijn sex, geld en macht;
-Greed >> geld/materie
-Pride >> macht/status
-Lust >> sex
een wat oudere variant:
De duit en de fluit regeren de kluit.![]()
![]()
De kluit draait om de duit en de fluit. Btw, ook in refokringen.quote:Op maandag 7 augustus 2023 11:05 schreef hoatzin het volgende:
sja het draait om de fluit en de duit. Een oud gegeven.
een wat oudere variant:
De duit en de fluit regeren de kluit.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.![]()
Als je de bijbel mag geloven dan is iedereen een kind van God. Wij zijn naar zijn evenbeeld geschapen. Men bidt tot God en zegt dan 'Onze Vader'. Zo iets unieks is het dus niet. Er zijn tegenwoordig dan ook vele christenen die zichzelf zien als een kind van God.
Al denk ik wel dat het bij Jezus een stapje verder gaat. Dat heeft dan weer te maken met zijn zalving. Bij 'de gezalfde' hoort de titel 'zoon van God'. Net zoals dat het volk Israel of koning David 'zoon van God' genoemd worden in de bijbel.![]()
Ik waardeer de moeite dat je in deze post gestoken hebt, dankjewel. Sommige van je verbanden hebben niet zozeer met de definitie of Jezus God's zoon te maken of dat het eerder symobilisch bedoeld is, maar de verbanden die je met Buddha legt of met personen zoals Alan Watts, zijn interessant te noemen.quote:
Ik zal mij verdiepen in je eerdere posts en de links die je gaf, dankjewel daarvoor.![]()
Die christenen zijn toch "in de Heer"?quote:Op dinsdag 8 augustus 2023 18:28 schreef Ripples het volgende:
Als je de bijbel mag geloven dan is iedereen een kind van God. Wij zijn naar zijn evenbeeld geschapen. Men bidt tot God en zegt dan 'Onze Vader'. Zo iets unieks is het dus niet. Er zijn tegenwoordig dan ook vele christenen die zichzelf zien als een kind van God.Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.![]()
quote:Op dinsdag 8 augustus 2023 23:02 schreef blomke het volgende:
[..]
Die christenen zijn toch "in de Heer"?
"I wanna get down on my knees and start pleasing Jesus, I wanna feel his salvation all over my face..."![]()
NIVEAquote:Op woensdag 9 augustus 2023 08:42 schreef hoatzin het volgende:
[ afbeelding ]
"I wanna get down on my knees and start pleasing Jesus, I wanna feel his salvation all over my face..."Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
De mens Jezus (God in het vlees) die werd pas +/- 2000 jaar geleden geboren.
Maar Jezus op zich was altijd al wel bij Jezus voor hij naar de aarde kwam.
Dit is ook te lezen in spreuken 8 vanaf vers 20 ongeveer.
Hier wordt Jezus omschreven als de wijsheid.
Voor ons mensen is het praktisch niet te beredeneren, maar Jezus 100% God en 100% mens.
In Jezus kwam God zelf naar deze wereld om de wereld met zichzelf te verzoenen.
Er zijn zoveel omschrijvingen van Jezus die aantonen dat hij er altijd al was.
In Jezus heeft God letterlijk meegemaakt wat de mensen ook elke dag meemaakten, behalve dan dat Jezus zonder zonde was. Maar op die manier raakte hij wel fysiek bekend met alles zoals ziektes, rouw, verdriet, God heeft het op die manier als mens meegemaakt etc.
En ook voor mij is het soms onbevattelijk hoe het zit of dat God dit voor ons over had.
Maar ik weet ook dat voor God niets te wonderlijk is, wat voor ons menselijke brein onmogelijk is is mogelijk bij God. Dat is dus gewoon niet te bevatten en dienen we aan God over te laten.
Kolossenzen 1:15 Hij is het Beeld van de onzichtbare God, de Eerstgeborene van heel de schepping.
2 Korinthe 5:17 Daarom, als iemand in Christus is, is hij een nieuwe schepping: het oude is voorbijgegaan, zie, alles is nieuw geworden.
18. En dit alles is uit God, Die ons met Zichzelf verzoend heeft door Jezus Christus, en ons de bediening van de verzoening gegeven heeft.
19. God was het namelijk Die in Christus de wereld met Zichzelf verzoende, en aan hen hun overtredingen niet toerekende; en Hij heeft het woord van de verzoening in ons gelegd.
20. Wij zijn dan gezanten namens Christus, alsof God Zelf door ons smeekt. Namens Christus smeken wij: laat u met God verzoenen.
21. Want Hem Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid van God in Hem.
Spreuken 8:22 De HEERE bezat Mij aan het begin van Zijn weg,
al vóór Zijn werken, van oudsher.
23. Van eeuwigheid af ben Ik gezalfd geweest,
vanaf het begin, vanaf de tijden voordat de aarde er was.
24. Toen er nog geen diepe wateren waren, was Ik geboren,
toen er nog geen bronnen waren, zwaar van water.
25. Voordat de bergen waren verzonken,
vóór de heuvels, werd Ik geboren.
26. Hij had de aarde en de velden nog niet gemaakt,
evenmin het begin van de stofjes van de wereld.
27. Toen Hij de hemel gereedmaakte, was Ik daar,
toen Hij een cirkel trok over het oppervlak van de watervloed,
28. toen Hij de wolken daarboven sterk maakte,
Hij de bronnen van de watervloed versterkte,
29. toen Hij voor de zee zijn plaats bepaalde,
zodat het water Zijn bevel niet zou overtreden,
toen Hij de fundamenten van de aarde verordende,
30. was Ik bij Hem, Zijn Lievelingskind,
Ik was dag aan dag Zijn bron van blijdschap,
Joh. 5:17te allen tijde spelend voor Zijn aangezicht,
31. al spelend in de wereld van Zijn aardrijk.
Mijn bron van blijdschap vond Ik bij de mensenkinderen.
32. Nu dan, kinderen, luister naar Mij:
Welzalig zijn zij die Mijn wegen in acht nemen.
33. Luister naar vermaning en word wijs,
verwerp die niet.
34. Welzalig is de mens die naar Mij luistert,
door dag aan dag te waken aan Mijn poorten,
door Mijn deurposten te bewaken.
35. Want wie Mij vindt, vindt het leven
en verkrijgt de goedgunstigheid van de HEERE.
36. Wie echter tegen Mij zondigt, doet zijn ziel geweld aan.
Allen die Mij haten, hebben de dood lief.I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
Forum Opties Forumhop: Hop naar: