quote:VanMoof staakt 'tijdelijk' verkoop van fietsen
DEN HAAG (ANP) - Het Nederlandse e-bikebedrijf VanMoof heeft de verkoop van fietsen tijdelijk gepauzeerd, staat op de website van het bedrijf. Dat doet de onderneming naar eigen zeggen ,,om de productie en levering van bestaande bestellingen te kunnen inhalen."
De Amerikaanse nieuwssite TechCrunch meldt echter op basis van meerdere bronnen dat het bedrijf met financiële problemen kampt. VanMoof zou op zoek zijn naar nieuwe financiering om het hoofd boven water te kunnen houden. Volgens de bronnen zou al deze week een beslissing over het lot van VanMoof kunnen komen.
Bij VanMoof was dinsdagmiddag niemand bereikbaar voor commentaar. Volgens TechCrunch zou een aantal topmensen de onderneming inmiddels hebben verlaten.
De Amsterdamse fabrikant van elektrische fietsen maakte in mei vorig jaar nog bekend de voormalig topvrouw van Booking.com binnengehaald te hebben. Gillian Tans werd de nieuwe president van het e-bikebedrijf. Met die benoeming hoopte VanMoof verder te kunnen groeien. Maar TechCrunch meldt nu dat Tans het bedrijf stilletjes heeft verlaten. Wanneer precies is niet bekend.
VanMoof werd in 2009 opgericht door de broers Taco en Ties Carlier. Het merk heeft winkels in onder meer Amsterdam, Berlijn, Londen, New York, San Francisco en Tokio. In 2021 haalde VanMoof nog 128 miljoen dollar op in een investeringsronde om de productiecapaciteit te vergroten. Het opgehaalde bedrag voor investeringen liep daarvoor al op tot 182 miljoen dollar.
quote:Geld weg, fiets weg: hoelang kunnen VanMoof-rijders nog doorfietsen?
Geld weg, fiets weg. En als hij nog rijdt, dan is het maar de vraag voor hoelang. Kopers van dure VanMooffietsen zitten nog weken in onzekerheid over hun aanschaf. Het vooruitzicht op een goede oplossing lijkt klein.
"Wie nu een VanMoof bezit, zit in een heel onfortuinlijke positie," zegt advocaat Sanne Depmann van juridisch dienstverlener DAS. "Het is een vervelende, onzekere periode. Er is nul garantie op geld. Zelfs als het bedrijf doorgaat of na een eventuele doorstart blijft bestaan, is de werking van de fietsen niet verzekerd."
Woensdag werd, na weken onzekerheid, uitstel van betaling verleend aan fietsenmaker VanMoof, nadat de hele dag al boze klanten voor de winkels stonden om hun fiets of hun geld terug te eisen. De rechtbank heeft bewindvoerder Jan Padberg aangesteld, die eerder onder meer de faillissementen van computerketen Mycom, amusementsgroep TEG (van ondernemer Marco Borsato) en reisbedrijf Travelbird heeft begeleid.
Die kans op terugbetaling of teruggave van de fiets is met het betalingsuitstel verkeken. "Surseance is afwachten," zegt een woordvoerder van de Consumentenbond. "Dat is heel vervelend voor die mensen die in onzekerheid zitten, maar het is niet anders. Alles is bevroren, er wordt niets betaald, juridische procedures liggen stil. De bewindvoerder onderzoekt nu of VanMoof te redden is en of daarvoor financiers kunnen worden gevonden. Daar zal binnen een of twee weken duidelijkheid over komen."
Volgens advocaat Depmann is de traditionele kopersbescherming met het uitstel van betaling vervallen. "Als je online een fiets hebt gekocht, betaald of aanbetaald, kun je volgens de wet gebruikmaken van herroepingsrecht. Dan mag je tot veertien dagen na de ontvangst van de fiets, maar ook in de periode daarvoor, zonder opgave van redenen de koop ontbinden. Dan moet het geld binnen twee weken worden terugbetaald."
VanMoof mag niemand betalen
"Door de surseance komt dat in de knel: het bedrijf mag niemand betalen. Je kunt de koopovereenkomst nu wel ontbinden, maar dat verandert niets." Bovendien: als veel mensen hun geld terug willen, kan dat voor de bewindvoerder mede aanleiding zijn om een faillissement door te zetten.
De Consumentenbond adviseert gedupeerden om vast golven te maken. "Het kan geen kwaad nu een brief naar VanMoof te sturen dat je je fiets of je geld terug wilt," aldus de zegsvrouw, "maar dat geeft je geen rechten of voorrang boven mensen die gewoon afwachten."
Loopt surseance uit op faillissement, dan wordt de situatie nog donkerder. "Dan zullen klanten de curator moeten vragen of hij de koopovereenkomst gestand doet," zegt Depmann. "Vaak zegt de curator van niet, wordt de overeenkomst ontbonden en ontstaat een vordering in het faillissement."
De kans dat de VanMoofkoper zijn geld dan nog terugziet, is verwaarloosbaar. "Bij faillissementen staan de fiscus, het UWV en eventuele geldschieters vooraan. Consumenten zijn de laatsten in de lijn."
Reparaties onzeker
Bij reparaties is de situatie mogelijk anders. "Het is onduidelijk of reparaties tijdens de surseance worden uitgevoerd. De taak van de bewindvoerder is nu eerst te onderzoeken of er een externe financier kan worden gevonden, zodat VanMoof zijn activiteiten kan voortzetten."
Gaat VanMoof failliet, dan kan het zijn dat de curator reparaties tijdens de eerste periode van het faillissement voortzet. Reparaties kunnen geld in het laatje brengen. Donderdag liet Kwikfit, dat pas onlangs als externe reparateur werd ingeschakeld, weten alleen reparaties uit te voeren als klanten cash afrekenen.
De vraag is wie het aandurft zijn fiets nog bij VanMoof te stallen. "Ik zou hem daar persoonlijk nu niet neerzetten," zegt de DAS-advocaat, "maar die fiets blijft jouw fiets, die behoort niet zomaar tot een faillissementsboedel. De spullen blijven daar nu even staan, maar op een gegeven moment zal een curator zeggen: je kunt je fiets nu ophalen." In dat geval zal de klant wel moeten aantonen dat de fiets zijn eigendom is, bijvoorbeeld met een factuur.
Voor de tevreden VanMoofrijder valt het doek langzamer. "Tijdens de surseance kan geen beroep worden gedaan op garantie en na een eventueel faillissement zal de levenslange garantie helemaal vervallen," aldus de woordvoerder van de Consumentenbond. "En de software en app zullen niet meer worden ondersteund."
Geen garantie
Maakt VanMoof na een faillissement een gehele of gedeeltelijke doorstart, dan is de nieuwe onderneming niet verplicht garantie, betalingen of andere afspraken na te komen; die blijven meestal achter in de failliete boedel.
Depmann: "Het is de vraag of een opvolgende partij bereid is om garantieverplichtingen en reparaties over te nemen en om de softwareontwikkeling voort te zetten." Dat lijkt onwaarschijnlijk, omdat dat vooral kostenposten zijn.
Ook als er niets kapotgaat, is de toekomst voor elke VanMoof onzeker. De fietsen reguleren de batterijen, de motor en het fietsslot via software. Een deel van die functies is ook via de app te bedienen, zoals het elektronische slot. De rijwielen blijven vooralsnog werken, maar doordat de ontwikkeling van software en app nu stilligt, is het onzeker hoe lang dat nog goed gaat.
Wees alert bij unieke producten
De teloorgang van VanMoof is volgens de Consumentenbond een waarschuwing voor iedereen die producten koopt die afhankelijk zijn van exclusieve software of apps. "Consumenten kiezen juist voor dat exclusieve. Maar als het misgaat dan zit je met de brokken."
"Dat zie je ook bij exclusieve auto's met unieke onderdelen. Of elektronica die alleen werkt met een app of met op maat gemaakte software. Als die niet meer wordt ondersteund, dan is het product waardeloos. Consumenten moeten dat bij aanschaf goed beseffen. Wees je ervan bewust dat je volledig afhankelijk bent van dat ene bedrijf."
quote:Allerlaatste keer lachen om VanMoof
VanMoof hangt de fiets aan de haak
Je doet niemand een gunst met afgunst en buiten Amsterdam weet helemaal niemand wat VanMoof is (Sigrid Kaag met twee wielen, red.) maar tóch is er geen beter vermaak dan leedvermaak, met dat hautaine geleuter van de Gebroeders Vreselijk over 'alles boven de 12 miljoen is ballast' terwijl ze Ferrari-geld vragen voor een Renault Scénic met snufjes: behhh. 40 miljoen verlies in 2020, 82 miljoen verlies in 2021, 78 miljoen verlies in 2022, kredieten gebruiken om eerdere kredieten te herfinancieren gecombineerd met een krakkemikkig rijwiel met hoge haatfactor en een klantenservice uit de hel: dan fiets je dus omhoog op de Puy de Dome, zo rechtstreeks de krater in. En mogen we toch nog even lachen om al die lui die voor de deur van de VanMoof-shop staan, omdat hun fiets al weken aan de reparatiehaak hangt en straks mogelijk verkocht gaat worden met de inboedel? Mogen we nog even lachen om die peperdure fietsen die alleen met een app op slot kunnen, maar straks (als de server uit de lucht gaat) onbruikbaar zijn? Mogen we nog even lachen om die lui die nog een fiets van 3k in bestelling hebben staan EN DEZE MISSCHIEN NOG KRIJGEN? Ja hoor Calimero, dat mag. VanMoof, en al je prachtige gebruikers, bedankt voor het lachen.
Maar liever dat nog, dan het bord voor de kop van de zakenman...quote:Op zondag 16 juli 2023 11:30 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik zie regelmatig een puber op een VanMoofje, maar nog veel meer pubers die die kromgebogen over hun stuur tegen de wind zichzelf een weg banen.
Wat bezielt mensen sowieso om spullen te kopen enkel vanwege het logo?quote:Op zondag 16 juli 2023 12:39 schreef Jahr00n het volgende:
Wat bezielt je om zo'n waardeloze fiets aan te schaffen voor alleen het uiterlijk.
ik vind hem niet mooi ook, moet je mijn gazelle eens bekijkenquote:Op zondag 16 juli 2023 12:39 schreef Jahr00n het volgende:
Wat bezielt je om zo'n waardeloze fiets aan te schaffen voor alleen het uiterlijk.
Dat vraag ik me ook altijd af bij mensen met peperdure (doch spuuglelijke) merkkleding als Balenciaga en Philip Plein.quote:Op zondag 16 juli 2023 13:02 schreef maily het volgende:
[..]
Wat bezielt mensen sowieso om spullen te kopen enkel vanwege het logo?
nou sinds mijn Gazelle chamonix weer terug is van de fietsenmaker, kan ik me dat wel goed voorstellen, als je goede benen hebt dan heb je helemaal geen accu nodig , gewoon een hogere versnelling en je gaat bijna net zo hardquote:Op zondag 16 juli 2023 20:10 schreef Kreator het volgende:
Je hebt toch niet echt een leven als je dit soort dingen doet.
https://www.parool.nl/ps/(...)moe-worden~b1c1b8c5/
We weten het nou wel, het is niet eens een elektrische fiets, dus simpelwet geen vergelijking of alternatief.quote:Op zondag 16 juli 2023 20:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou sinds mijn Gazelle chamonix weer terug is van de fietsenmaker, kan ik me dat wel goed voorstellen, als je goede benen hebt dan heb je helemaal geen accu nodig , gewoon een hogere versnelling en je gaat bijna net zo hard
afgezien van de irritatie dat je steeds dat ding moet opladen , mijn Gazelle Chamonix stap ik op en rij weg , zonder gepruts
En de Gazelle is nog mooi ook na 8 jaar
[ afbeelding ]
Haha!quote:Op zondag 16 juli 2023 20:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou sinds mijn Gazelle chamonix weer terug is van de fietsenmaker, kan ik me dat wel goed voorstellen, als je goede benen hebt dan heb je helemaal geen accu nodig , gewoon een hogere versnelling en je gaat bijna net zo hard
afgezien van de irritatie dat je steeds dat ding moet opladen , mijn Gazelle Chamonix stap ik op en rij weg , zonder gepruts
En de Gazelle is nog mooi ook na 8 jaar
[ afbeelding ]
Laat Apple nou net veel outsourcen, behalve de software.quote:Op zondag 16 juli 2023 15:19 schreef -XOR- het volgende:
Closed source, eigen reparatiepunten, overpriced, populair bij hippe yuppen, Van Moof is eigenlijk Apple maar dan zonder kwaliteit.
Het type yup dat zomaar een paar ruggen uitgeeft aan zo'n fiets is inderdaad een beetje een ergerlijk type, bijna net zoals het type dat op een veertig jaar oud stalen ros wilt blijven zitten om als een soort don quichote tegen electrische windmolens staat te vechten. Dat fietsen zoveel puristen kan leveren, uniek.quote:Op maandag 17 juli 2023 07:52 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Het is natuurlijk een bepaald type yup dat hierdoor gedupeerd raakt. Ik denk dat dat ook de reden is dat er nu toch wat leedvermaak is bij sommigen vermoed ik.
12-jarige in de spoelkeuken van een restaurant? Ik hoop voor Flor dat de arbeidsinspectie niet meeleestquote:Op zondag 16 juli 2023 08:25 schreef Eightyone het volgende:
12 jaar oud, anderhalf jaar gewerkt (voor zover dat op die leeftijd mag) & gespaard voor een VanMoof van 3500 euro, en nu - niks.
https://www.nu.nl/economi(...)-af-op-kalender.html
[..]
Inderdaad. Veel beter voor Flor om gewoon te fietsen op een normale fiets op zijn 12e. Compleet absurd om een kind van die leeftijd op een elektrische fiets van 3500 euro rond te laten rijden. Op die leeftijd moet je gewoon fietsen en je spieren en karakter ontwikkelen.quote:Op maandag 17 juli 2023 08:21 schreef J.B. het volgende:
[..]
12-jarige in de spoelkeuken van een restaurant? Ik hoop voor Flor dat de arbeidsinspectie niet meeleestHoe dan ook zal het wel een wijze les voor hem zijn, een beetje realiteitszin lijkt me wel deugd doen.
Nou wil nú niemand meer een Vanmoof hebben, maar ze zijn erg herkenbaar aan hun design.quote:Op maandag 17 juli 2023 08:49 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Inderdaad. Veel beter voor Flor om gewoon te fietsen op een normale fiets op zijn 12e. Compleet absurd om een kind van die leeftijd op een elektrische fiets van 3500 euro rond te laten rijden. Op die leeftijd moet je gewoon fietsen en je spieren en karakter ontwikkelen.
Dit ook wel. Het type dat persé een vanMoof moet hebben, omdat je toch echt niet met een Declathonnetje kan aan komen bij je vrinden.quote:Op maandag 17 juli 2023 07:52 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Het is natuurlijk een bepaald type yup dat hierdoor gedupeerd raakt. Ik denk dat dat ook de reden is dat er nu toch wat leedvermaak is bij sommigen vermoed ik.
En/of een Birò (zo'n 13000 euro per stuk). Sommige schoolpleinen in Blaricum e.d. schijnen er vol mee te staan.quote:Op maandag 17 juli 2023 09:50 schreef Lokale_Notabele het volgende:
In de materialistische wedloop met de buren heb je in sommige kringen simpelweg een VanMoof nodig om wat punten op het scorebord te kunnen zetten.
Ach die mensen hebben er de munnie voor.quote:Op maandag 17 juli 2023 09:59 schreef Eightyone het volgende:
[..]
En/of een Birò (zo'n 13000 euro per stuk). Sommige schoolpleinen in Blaricum e.d. schijnen er vol mee te staan.
https://www.volkskrant.nl(...)e-stoep-af~b828a6c1/
Ja zoals het cliche gaat: we kopen dingen die we niet nodig hebben, van geld dat we niet hebben, om indruk te maken op mensen die we niet aardig vinden.quote:Op maandag 17 juli 2023 09:50 schreef Lokale_Notabele het volgende:
In de materialistische wedloop met de buren heb je in sommige kringen simpelweg een VanMoof nodig om wat punten op het scorebord te kunnen zetten.
Er zijn ook niet-elektrische fietsen van VanMoof.quote:Op zondag 16 juli 2023 20:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou sinds mijn Gazelle chamonix weer terug is van de fietsenmaker, kan ik me dat wel goed voorstellen, als je goede benen hebt dan heb je helemaal geen accu nodig , gewoon een hogere versnelling en je gaat bijna net zo hard
afgezien van de irritatie dat je steeds dat ding moet opladen , mijn Gazelle Chamonix stap ik op en rij weg , zonder gepruts
En de Gazelle is nog mooi ook na 8 jaar
[ afbeelding ]
Dan ging ik toch voor de Kalkhof met riemaandrijvingquote:Op maandag 17 juli 2023 10:18 schreef Troel het volgende:
[..]
Er zijn ook niet-elektrische fietsen van VanMoof.
Amsterdamse fietspaden zijn niet gemaakt voor die krengen.quote:Op maandag 17 juli 2023 09:58 schreef dop het volgende:
Wat een gezeur man, ik ken een handje vol mensen die VanMoof rijden. Niet een daar van is grachtengordel of jup.
Vergeleken met andere ebikes is het ook geen heel dure fiets.
Dan verwacht in toch eerder een dure speedpedelec, Stromer bijvoorbeeld.
Nederland is groter dan Amsterdam (gelukkig)quote:Op maandag 17 juli 2023 10:22 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Amsterdamse fietspaden zijn niet gemaakt voor die krengen.
En elke VM owner die ik ken is yup
Ook groter dan jouw vriendengroep, dat was een beetje het puntquote:Op maandag 17 juli 2023 10:37 schreef dop het volgende:
[..]
Nederland is groter dan Amsterdam (gelukkig)
Joh echt, mijn punt daar mee was juist dat het niet alleen een juppen fiets is.quote:Op maandag 17 juli 2023 10:49 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Ook groter dan jouw vriendengroep, dat was een beetje het punt
Het zijn design objecten waarbij de gewenste functionaliteit die een normale consument van een fiets verwacht uit het oog verloren was. In deze prijsklasse zullen er weinig onder modaal verdienden zo'n duur designobject aan kunnen schaffen.quote:Op maandag 17 juli 2023 10:52 schreef dop het volgende:
[..]
Joh echt, mijn punt daar mee was juist dat het niet alleen een juppen fiets is.
Hou op, z'n ding heb je onder de ¤2500, en wat modaal betreft dat is ¤40.000 in een jaar.quote:Op maandag 17 juli 2023 10:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het zijn design objecten waarbij de gewenste functionaliteit die een normale consument van een fiets verwacht uit het oog verloren was. In deze prijsklasse zullen er weinig onder modaal verdienden zo'n duur designobject aan kunnen schaffen.
Je bestelde dit designobject voor onder de 2500 euro maar deze werd bij de meeste gedupeerden nooit geleverd.quote:Op maandag 17 juli 2023 11:02 schreef dop het volgende:
[..]
Hou op, z'n ding heb je onder de ¤2500, en wat modaal betreft dat is ¤40.000 in een jaar.
De gemiddelde fabrieksarbeider verdient dat tegenwoordig.
Dat heeft echt niks met jup te maken.
Als je in een grote stad woont is een ebike praktischer en betaalbaarder dan een auto.
Het is helemaal geen duur design opject.
De gemiddelde Cortina,gazelle of welke andere ebike kost ook gewoon ¤2000+
\maar een goed afgestelde lichte fiets met 8 versnellingen fiets net zo makkelijk in de stad, een Ebike , pedelec is voor lange afstandenquote:Op maandag 17 juli 2023 11:02 schreef dop het volgende:
[..]
Hou op, z'n ding heb je onder de ¤2500, en wat modaal betreft dat is ¤40.000 in een jaar.
De gemiddelde fabrieksarbeider verdient dat tegenwoordig.
Dat heeft echt niks met jup te maken.
Als je in een grote stad woont is een ebike praktischer en betaalbaarder dan een auto.
Het is helemaal geen duur design opject.
De gemiddelde Cortina,gazelle of welke andere ebike kost ook gewoon ¤2000+
Je hebt wel door dat modaal staat voor doorsnee/gemiddeld.quote:Op maandag 17 juli 2023 11:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je bestelde dit designobject voor onder de 2500 euro maar deze werd bij de meeste gedupeerden nooit geleverd.![]()
Fabrieksarbeiders die 38.000 op jaar basis verdienen, als ik hier waar ik werk in de werkplaats rondloop zouden de meesten een gat in de lucht springen als ze zoveel zouden gaan verdienen.
Ben ik het verder helemaal mee eens.quote:Op maandag 17 juli 2023 11:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
\maar een goed afgestelde lichte fiets met 8 versnellingen fiets net zo makkelijk in de stad, een Ebike , pedelec is voor lange afstanden
Je moet hem wel steeds opladen en binnenzetten want electronica
Bitterballen, bier, biefstuk en snitsels ook.quote:Op maandag 17 juli 2023 11:29 schreef ThePlaneteer het volgende:
Niemand beweert dat er alleen maar yuppen op fietsen.
Maar het is wel erg populair bij yuppen.
Ik neem aan dat toen je 'bagagedrager vanmoof' googlede dat er ineens allerlei plaatjes kwamen van de fiets met bagagedrager? Of is het makkelijker om dingen aan te nemen zonder enige vorm van nadenken.quote:Op maandag 17 juli 2023 11:25 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Het design is eigenlijk ook best beroerd. Ik neem aan dat er geen bagagedrager opzit omdat anders het achterlicht geblokkeerd kan worden? Form over function.
Er is sowieso een verschil tussen gemiddeld en modaalquote:Op maandag 17 juli 2023 11:16 schreef dop het volgende:
[..]
Je hebt wel door dat modaal staat voor doorsnee/gemiddeld.
Ben je dan al een juppie in jouw wereld?
Dat er nu niet geleverd wordt snapt iedereen.
Er zijn de afgelopen 15 jaar wel 200.000 van die krengen geleverd.
Zit er af fabriek een bagagedrager op ja of nee?quote:Op maandag 17 juli 2023 11:39 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ik neem aan dat toen je 'bagagedrager vanmoof' googlede dat er ineens allerlei plaatjes kwamen van de fiets met bagagedrager? Of is het makkelijker om dingen aan te nemen zonder enige vorm van nadenken.
Een miskoop van 3,5k is gewoon pijnlijk dus ik begrijp het ergens wel. Dus dan maar met het verstand op nul net doen alsof het een fantastisch product is.quote:
Het is in ieder geval een verdienmodel overgenomen uit de auto industrie het basismodel relatief goedkoop aanbieden en elke optie voor een royale meerprijs aanbieden. Terwijl een bagagedrager natuurlijk iets is wat wij standaard in Nederland op stadsfietsen hadden zitten. Een speciaal sleuteltje moeten kopen om de hoogte van je zadel te kunnen verstellen.quote:Op maandag 17 juli 2023 11:39 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ik neem aan dat toen je 'bagagedrager vanmoof' googlede dat er ineens allerlei plaatjes kwamen van de fiets met bagagedrager? Of is het makkelijker om dingen aan te nemen zonder enige vorm van nadenken.
Jij maakt de stelling dus ik zou zeggen maak hem eens hard met cijfers.quote:Op maandag 17 juli 2023 11:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Er is sowieso een verschil tussen gemiddeld en modaal
Modaal en gemiddeld inkomen per leeftijd, opleidingsniveau en branche
Dat er nu niet geleverd wordt terwijl je maanden aan het lijntje bent gehouden dat is erg zuur voor een grote groep mensen die in de marketing van deze designers is getrapt.
Hoeveel fietsen van die 200.000 waren normale fietsen zonder motor?
Dat is een ander punt? Lul toch niet zo dom?quote:Op maandag 17 juli 2023 11:44 schreef Lokale_Notabele het volgende:
[..]
Zit er af fabriek een bagagedrager op ja of nee?
1800 euro. Wederom, een beetje dom.quote:Op maandag 17 juli 2023 11:47 schreef Lokale_Notabele het volgende:
[..]
Een miskoop van 3,5k is gewoon pijnlijk dus ik begrijp het ergens wel. Dus dan maar met het verstand op nul net doen alsof het een fantastisch product is.
Waarom zit er af fabriek geen bagagedrager op?quote:Op maandag 17 juli 2023 12:08 schreef Kreator het volgende:
[..]
Dat is een ander punt? Lul toch niet zo dom?
[..]
1800 euro. Wederom, een beetje dom.
vroeger had elke fiets velgremmen stalen velgen 3omm banden een ringslot velgdymamoquote:Op maandag 17 juli 2023 12:21 schreef Lokale_Notabele het volgende:
[..]
Waarom zit er af fabriek geen bagagedrager op?
Wat is je punt? Wat is er vooruitstrevend aan het achterwege laten van een bagagedrager? Je levert functionaliteit in. Wat ik mij dus afvraag is of dit uit veiligheidsoverwegingen is vanwege het achterlicht.quote:Op maandag 17 juli 2023 12:41 schreef dop het volgende:
[..]
vroeger had elke fiets velgremmen stalen velgen 3omm banden een ringslot velgdymamo
Spatborden van blik en een jasbeschermer van goedkoop plastic. En van die fijne verlichting met een 3watt bolletje. En niet te vergeten z'n mooie vegroomde stalen bel
Vroeger was alles beter.
google nu maar eerst eens naar een plaatje van een vanmoof met drager. voor je deze onzin blijft herhalen.quote:Op maandag 17 juli 2023 12:51 schreef Lokale_Notabele het volgende:
[..]
Wat is je punt? Wat is er vooruitstrevend aan het achterwege laten van een bagagedrager? Je levert functionaliteit in. Wat ik mij dus afvraag is of dit uit veiligheidsoverwegingen is vanwege het achterlicht.
Tja misschien moet jij dat ook eens doen, want als je bijv een tas op de bagagedrager van je vanmoof bindt is je achterlicht al snel niet meer zichtbaar. Het is bij andere fietsen daarom ook gebruikelijk om het achterlicht te integreren in de bagagedrager, of te monteren op het achterspatbord.quote:Op maandag 17 juli 2023 12:55 schreef dop het volgende:
[..]
google nu maar eerst eens naar een plaatje van een vanmoof met drager. voor je deze onzin blijft herhalen.
de fietsenmarkt is tegenwoordig wat breder dan de gazelle uit 1971.
de fiets zonder achterdrager was er al lang voor vanMoof
Vroeger was alles gestandaardiseerd en tegenwoordig nog steeds bij de meeste fiets fabrikanten. Ik heb nog nooit een fiets gekocht waarbij ik een speciaal sleuteltje moet aanschaffen om de zadelhoogte te verstellen. Altijd met een inbus of moersleutel kunnen verstellen.quote:Op maandag 17 juli 2023 12:41 schreef dop het volgende:
[..]
vroeger had elke fiets velgremmen stalen velgen 3omm banden een ringslot velgdymamo
Spatborden van blik en een jasbeschermer van goedkoop plastic. En van die fijne verlichting met een 3watt bolletje. En niet te vergeten z'n mooie vegroomde stalen bel
Vroeger was alles beter.
hoeveel moeite denk jij dat het mij kost om 10 verschillende fietsen te posten die geen achterlicht en baggedrager hebben.quote:Op maandag 17 juli 2023 12:59 schreef Farenji het volgende:
[..]
Tja misschien moet jij dat ook eens doen, want als je bijv een tas op de bagagedrager van je vanmoof bindt is je achterlicht al snel niet meer zichtbaar. Het is bij andere fietsen daarom ook gebruikelijk om het achterlicht te integreren in de bagagedrager, of te monteren op het achterspatbord.
[ afbeelding ]
Haha wat een waanzinnig slecht design. Hiermee in het donker over een dijk fietsen zou gekwalificeerd moeten worden als zelfmoordpoging.quote:Op maandag 17 juli 2023 12:59 schreef Farenji het volgende:
[..]
Tja misschien moet jij dat ook eens doen, want als je bijv een tas op de bagagedrager van je vanmoof bindt is je achterlicht al snel niet meer zichtbaar. Het is bij andere fietsen daarom ook gebruikelijk om het achterlicht te integreren in de bagagedrager, of te monteren op het achterspatbord.
[ afbeelding ]
je bent duidelijk niet erg thuis in de fietsen markt. neem de komst van schijfremmen vering, 7 speed naar 8 naar 9 naar 10 naar 11 naar 12 electronisch schakelen belt drive, pressfit, steekassen, enzovoort. waar is de standaard in dat allesquote:Op maandag 17 juli 2023 13:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Vroeger was alles gestandaardiseerd en tegenwoordig nog steeds bij de meeste fiets fabrikanten. Ik heb nog nooit een fiets gekocht waarbij ik een speciaal sleuteltje moet aanschaffen om de zadelhoogte te verstellen. Altijd met een inbus of moersleutel kunnen verstellen.
Het gaat er vooral om dat een zichtbaar rood achterlicht wel verplicht is, iig in Nederland, als je in het donker fietst. Dus het kan zeker meegespeeld hebben, dat men dacht "laten we er standaard maar geen bagagedrager op zetten want daarmee blokkeer je het achterlicht".quote:Op maandag 17 juli 2023 13:06 schreef dop het volgende:
[..]
hoeveel moeite denk jij dat het mij kost om 10 verschillende fietsen te posten die geen achterlicht en baggedrager hebben.
allemaal gebouwd met onderdelen afkomstig van grote leveranciers als shimano waar iedere fietsenmaker reservedelen van kan blijven bestellen dat is gewoon standaardisatie.quote:Op maandag 17 juli 2023 13:10 schreef dop het volgende:
[..]
je bent duidelijk niet erg thuis in de fietsen markt. neem de komst van schijfremmen 7 speed naar 8 naar 9 naar 10 naar 11 naar 12 electronisch schakelen belt drive enzovoort. waar is de standaard in dat alles
tja vroeger moest elke fiets ook nog 20cm wit op het spatbord en een reflector.quote:Op maandag 17 juli 2023 13:14 schreef Farenji het volgende:
[..]
Het gaat er vooral om dat een zichtbaar rood achterlicht wel verplicht is, iig in Nederland, als je in het donker fietst. Dus het kan zeker meegespeeld hebben, dat men dacht "laten we er standaard maar geen bagagedrager op zetten want daarmee blokkeer je het achterlicht".
En vanMoof koos er voor om niet afhankelijk te zijn van Shimano. niet eens een rare keuze gezien de wurgreep waar in shimano soms de markt heeft.quote:Op maandag 17 juli 2023 13:16 schreef Basp1 het volgende:
[..]
allemaal gebouwd met onderdelen afkomstig van grote leveranciers als shimano waar iedere fietsenmaker reservedelen van kan blijven bestellen dat is gewoon standaardisatie.
Dit is echt een kansloos design, niet alleen met een tas op je bagagedrager is je achterlicht niet te zien, maar met een lange jas / regenjas (in de winter is het toch eerder donker) valt die gewoon over je achterlicht heen.quote:Op maandag 17 juli 2023 12:59 schreef Farenji het volgende:
[..]
Tja misschien moet jij dat ook eens doen, want als je bijv een tas op de bagagedrager van je vanmoof bindt is je achterlicht al snel niet meer zichtbaar. Het is bij andere fietsen daarom ook gebruikelijk om het achterlicht te integreren in de bagagedrager, of te monteren op het achterspatbord.
[ afbeelding ]
Wat dacht je van de negatieve contributiemarge per fiets? Hoe meer fietsen VanMoof verkoopt, hoe meer verlies ze draaien.quote:Op maandag 17 juli 2023 13:22 schreef dop het volgende:
[..]
En vanMoof koos er voor om niet afhankelijk te zijn van Shimano. niet eens een rare keuze gezien de wurgreep waar in shimano soms de markt heeft.
Ga eens aan fietsenmakers vragen met wat voor wachtijden die te maken hebben gehad voor onderdelen.
en nogmaals voor de duidelijkheid ik ga niet beweren dat vanMoof geweldig is maar ik zie geen goede argumenten waarom het soms niet anders kan of moet.
Dus je bent het nu wel mee eens dat onderdelen van gerenomeerde leveranciers gebuiken ook een vorm van standaardisatie is?quote:Op maandag 17 juli 2023 13:22 schreef dop het volgende:
[..]
En vanMoof koos er voor om niet afhankelijk te zijn van Shimano. niet eens een rare keuze gezien de wurgreep waar in shimano soms de markt heeft.
Ga eens aan fietsenmakers vragen met wat voor wachtijden die te maken hebben gehad voor onderdelen.
en nogmaals voor de duidelijkheid ik ga niet beweren dat vanMoof geweldig is maar ik zie geen goede argumenten waarom het soms niet anders kan of moet.
tja dat zie ik ook wel, maar als je product wel een succes word dan is er daarna ook een grotere up.quote:Op maandag 17 juli 2023 13:28 schreef Lokale_Notabele het volgende:
[..]
Wat dacht je van de negatieve contributiemarge per fiets? Hoe meer fietsen VanMoof verkoopt, hoe meer verlies ze draaien.
nee dat ben ik maar deels met je eens. shimano veranderd elk jaar weer van alles aan die zogenaamde standaarden. als je als relatief kleine producent in de markt mee wil dan is shimano ook echt geen garantie naar de top.quote:Op maandag 17 juli 2023 13:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus je bent het nu wel mee eens dat onderdelen van gerenomeerde leveranciers gebuiken ook een vorm van standaardisatie is?
Een eigen sleutel en verbinding ontwikkelen om een zadelpen te verstellen ik zie voor een consument er echt geen meerwaarde in.
Je hebt het weer alleen over shimano hier, en die hebben wel een vrij grote grip op de markt, maar het ging om het verstellen van je zadel. Als dat niet met een standaard imbusje of steeksleutel kan maar dat je daar een of ander custom ding voor nodig hebt, dan ben je gewoon af als fietsenfabrikant.quote:Op maandag 17 juli 2023 13:36 schreef dop het volgende:
[..]
nee dat ben ik maar deels met je eens. shimano veranderd elk jaar weer van alles aan die zogenaamde standaarden. als je als relatief kleine producent in de markt mee wil dan is shimano ook echt geen garantie naar de top.
over de kwaliteit van shimano ben ik overigens wel te spreken, daar zal je me niet over horen
Je zult toch echt een keuze moeten maken of dacht jij remhandels bij shimano en de schijfremmen bij sram en dan de cranks bij Campagnolo.quote:Op maandag 17 juli 2023 13:50 schreef Farenji het volgende:
[..]
Je hebt het weer alleen over shimano hier, en die hebben wel een vrij grote grip op de markt, maar het ging om het verstellen van je zadel. Als dat niet met een standaard imbusje of steeksleutel kan maar dat je daar een of ander custom ding voor nodig hebt, dan ben je gewoon af als fietsenfabrikant.
Overigens kun je een shimano versnelling ook gewoon afstellen met standaard gereedschap. Dat ze intern in de hub eigen oplossingen gebruiken is natuurlijk niet zo gek, zo'n ding hoef je toch praktisch nooit open te maken. Voor rohloff geldt wat dat betreft exact hetzelfde.
Maar als je de keuze gemaakt heb kun je bij bijna alke fietsenmakers langs komen om er iets aan te laten vervangen omdat hiervan op normale manieren reservedelen te krijgen zijn die met het bestaande gereedschappensets te monteren zijnquote:Op maandag 17 juli 2023 13:57 schreef dop het volgende:
[..]
Je zult toch echt een keuze moeten maken of dacht jij remhandels bij shimano en de schijfremmen bij sram en dan de cranks bij Campagnolo.
De meeste consumenten hebben geen torx setjes thuis en waarom zou een fietsenmaker daarvan setjes hebben als ze toch geen reserve onderdelen voor die fietsen kunnen krijgen...quote:en wat zadel verstellen betreft ik ken de vanmoof modellen niet allemaal, maar is een Torx 30 de speciale sleutel waar jij het over hebt (net even bij colega met een S4 gekeken)
Ga weg man elke fietsenmaker heeft een t30 en in elke bouwmarkt kun je ze zo kopen. dit is echt zielig doen om niks.quote:Op maandag 17 juli 2023 14:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar als je de keuze gemaakt heb kun je bij bijna alke fietsenmakers langs komen om er iets aan te laten vervangen omdat hiervan op normale manieren reservedelen te krijgen zijn die met het bestaande gereedschappensets te monteren zijn
[..]
De meeste consumenten hebben geen torx setjes thuis en waarom zou een fietsenmaker daarvan setjes hebben als ze toch geen reserve onderdelen voor die fietsen kunnen krijgen...
quote:Eigenaren van een VanMoof-fiets krijgen het advies om een back-up van hun bluetooth-encryptiesleutels te maken, mochten de servers van het bedrijf offline gaan. De fietsenmaker verkeert in financieel zwaar weer en heeft uitstel van betaling gekregen. Om een VanMoof te kunnen gebruiken moet die eerst via een bluetooth-encryptiesleutel, verstuurd vanaf de bijbehorende app, worden ontgrendeld.
Zonder de sleutel is het niet mogelijk om met de fiets te communiceren. Nu VanMoof aan het randje van de afgrond staat worden rijders geadviseerd hun sleutels te back-uppen. In het geval van een verloren of gestolen telefoon is het via my.vanmoof.com mogelijk om een nieuwe encryptiesleutel aan te vragen, zodat de eventuele dief er niet met de fiets vandoor kan gaan. De angst onder eigenaren is wat er zal gebeuren wanneer deze servers offline zijn.
Een ontwikkelaar heeft nu een key exporter gemaakt. "De bluetooth-verbinding tussen je smartphone en VanMoof is vanwege beveiligingsredenen versleuteld. Elke keer dat je inlogt op je VanMoof-account, wordt deze encryptiesleutel van de VanMoof-server gedownload. Als deze servers offline gaan, zijn de encryptiesleutels voor altijd verloren en heb je geen manier om met je fiets te communiceren", aldus de ontwikkelaar.
Ok, dat wist ik niet. Torx is behoorlijk standaard. Alleen in de meeste multitools voor fietsen vind je vaak wel een T25, maar geen T30. T25 wordt best vaak gebruikt, oa voor bagagedragers (zoals Tubus) en remmen (zoals Magura).quote:Op maandag 17 juli 2023 13:57 schreef dop het volgende:
[..]
Je zult toch echt een keuze moeten maken of dacht jij remhandels bij shimano en de schijfremmen bij sram en dan de cranks bij Campagnolo.
en wat zadel verstellen betreft ik ken de vanmoof modellen niet allemaal, maar is een Torx 30 de speciale sleutel waar jij het over hebt (net even bij colega met een S4 gekeken)
quote:Bikey-app voor VanMoof-rijders
Bikey is een samenvoeging van ‘bike’ en ‘key’ en is bedoeld om de unieke digitale sleutel van de VanMoof-fietsen te genereren en op te slaan. Dit kan nodig zijn als de servers van VanMoof offline gaan en je je fiets niet meer kunt ontgrendelen. Je kunt de sleutel exporteren en ergens veilig bewaren voor later gebruik. Bovendien krijg je via de app toegang tot enkele instellingen van de VanMoof e-bike. Het werkt echter alleen voor de modellen S3 en X3, maar dat zijn toevallig wel de meest gangbare die je nu (nog) op de weg ziet. Support voor de nieuwere S5 en A5 e-bikes is in de maak.
De app is in beta en alleen op iOS te gebruiken, maar er komt spoedig ook een Android beta aan. Cowboy belooft dat er "niets wordt gedeeld buiten de app", zelfs niet je e-mail. Het enige wat je hoeft te doen is je lokale sleutel genereren en je hebt weer "peace of mind". Daarmee geeft Cowboy een steek onder water naar Peace of Mind-service van VanMoof zelf. Cowboy zegt dat ze er geen slechte bedoelingen mee hebben, maar dat ze gewoon willen dat elke fiets op de weg kan blijven rijden. Maar gezien het feit dat Cowboy-fietsen sterke overeenkomsten hebben met die van VanMoof, kan het niet anders dan dat de Belgen een interessante nieuwe doelgroep zien: teleurgestelde VanMoof-rijders. Toch heeft ook Cowboy te maken met miljoenen aan investeringen die nog terugverdiend moeten worden en moeite om de (op maat ontworpen) onderdelen tijdig te leveren.
Ik heb er nu 3000km mee gefietst in ongeveer 3 jaar. Dus niet zo heel veel, maar ook niet extreem weinig.quote:Op maandag 17 juli 2023 12:13 schreef spectrumanalyser het volgende:
Even zonder dollen. Die VanMoof van 1800 euro. Hoeveel KM heb je er mee gefietst en heb je problemen gehad?
Zie bijvoorbeeld een defecte VanMoof S2 te koop voor 500 euro, waar 500 km op gefietst is. Dat was een fiets die 2 jaar terug 2000 euro gekost heeft.
quote:Op maandag 17 juli 2023 14:11 schreef Mr_Belvedere het volgende:
https://www.security.nl/p(...)ptiesleutel+te+maken
[..]
Ja, dit werd een week geleden ook gepost in dit topic. (deel 1 of 2).quote:Op maandag 17 juli 2023 14:27 schreef Mr_Belvedere het volgende:
Ook wel interessant:
https://www.iculture.nl/nieuws/cowboy-vanmoof-app/
[..]
Haha zoiets zei men over de Titanic ook.quote:Op maandag 17 juli 2023 15:22 schreef Kreator het volgende:
vanMoof zou geen lekke band moeten kunnen krijgen zei men
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |