quote:VanMoof staakt 'tijdelijk' verkoop van fietsen
DEN HAAG (ANP) - Het Nederlandse e-bikebedrijf VanMoof heeft de verkoop van fietsen tijdelijk gepauzeerd, staat op de website van het bedrijf. Dat doet de onderneming naar eigen zeggen ,,om de productie en levering van bestaande bestellingen te kunnen inhalen."
De Amerikaanse nieuwssite TechCrunch meldt echter op basis van meerdere bronnen dat het bedrijf met financiële problemen kampt. VanMoof zou op zoek zijn naar nieuwe financiering om het hoofd boven water te kunnen houden. Volgens de bronnen zou al deze week een beslissing over het lot van VanMoof kunnen komen.
Bij VanMoof was dinsdagmiddag niemand bereikbaar voor commentaar. Volgens TechCrunch zou een aantal topmensen de onderneming inmiddels hebben verlaten.
De Amsterdamse fabrikant van elektrische fietsen maakte in mei vorig jaar nog bekend de voormalig topvrouw van Booking.com binnengehaald te hebben. Gillian Tans werd de nieuwe president van het e-bikebedrijf. Met die benoeming hoopte VanMoof verder te kunnen groeien. Maar TechCrunch meldt nu dat Tans het bedrijf stilletjes heeft verlaten. Wanneer precies is niet bekend.
VanMoof werd in 2009 opgericht door de broers Taco en Ties Carlier. Het merk heeft winkels in onder meer Amsterdam, Berlijn, Londen, New York, San Francisco en Tokio. In 2021 haalde VanMoof nog 128 miljoen dollar op in een investeringsronde om de productiecapaciteit te vergroten. Het opgehaalde bedrag voor investeringen liep daarvoor al op tot 182 miljoen dollar.
quote:Geld weg, fiets weg: hoelang kunnen VanMoof-rijders nog doorfietsen?
Geld weg, fiets weg. En als hij nog rijdt, dan is het maar de vraag voor hoelang. Kopers van dure VanMooffietsen zitten nog weken in onzekerheid over hun aanschaf. Het vooruitzicht op een goede oplossing lijkt klein.
"Wie nu een VanMoof bezit, zit in een heel onfortuinlijke positie," zegt advocaat Sanne Depmann van juridisch dienstverlener DAS. "Het is een vervelende, onzekere periode. Er is nul garantie op geld. Zelfs als het bedrijf doorgaat of na een eventuele doorstart blijft bestaan, is de werking van de fietsen niet verzekerd."
Woensdag werd, na weken onzekerheid, uitstel van betaling verleend aan fietsenmaker VanMoof, nadat de hele dag al boze klanten voor de winkels stonden om hun fiets of hun geld terug te eisen. De rechtbank heeft bewindvoerder Jan Padberg aangesteld, die eerder onder meer de faillissementen van computerketen Mycom, amusementsgroep TEG (van ondernemer Marco Borsato) en reisbedrijf Travelbird heeft begeleid.
Die kans op terugbetaling of teruggave van de fiets is met het betalingsuitstel verkeken. "Surseance is afwachten," zegt een woordvoerder van de Consumentenbond. "Dat is heel vervelend voor die mensen die in onzekerheid zitten, maar het is niet anders. Alles is bevroren, er wordt niets betaald, juridische procedures liggen stil. De bewindvoerder onderzoekt nu of VanMoof te redden is en of daarvoor financiers kunnen worden gevonden. Daar zal binnen een of twee weken duidelijkheid over komen."
Volgens advocaat Depmann is de traditionele kopersbescherming met het uitstel van betaling vervallen. "Als je online een fiets hebt gekocht, betaald of aanbetaald, kun je volgens de wet gebruikmaken van herroepingsrecht. Dan mag je tot veertien dagen na de ontvangst van de fiets, maar ook in de periode daarvoor, zonder opgave van redenen de koop ontbinden. Dan moet het geld binnen twee weken worden terugbetaald."
VanMoof mag niemand betalen
"Door de surseance komt dat in de knel: het bedrijf mag niemand betalen. Je kunt de koopovereenkomst nu wel ontbinden, maar dat verandert niets." Bovendien: als veel mensen hun geld terug willen, kan dat voor de bewindvoerder mede aanleiding zijn om een faillissement door te zetten.
De Consumentenbond adviseert gedupeerden om vast golven te maken. "Het kan geen kwaad nu een brief naar VanMoof te sturen dat je je fiets of je geld terug wilt," aldus de zegsvrouw, "maar dat geeft je geen rechten of voorrang boven mensen die gewoon afwachten."
Loopt surseance uit op faillissement, dan wordt de situatie nog donkerder. "Dan zullen klanten de curator moeten vragen of hij de koopovereenkomst gestand doet," zegt Depmann. "Vaak zegt de curator van niet, wordt de overeenkomst ontbonden en ontstaat een vordering in het faillissement."
De kans dat de VanMoofkoper zijn geld dan nog terugziet, is verwaarloosbaar. "Bij faillissementen staan de fiscus, het UWV en eventuele geldschieters vooraan. Consumenten zijn de laatsten in de lijn."
Reparaties onzeker
Bij reparaties is de situatie mogelijk anders. "Het is onduidelijk of reparaties tijdens de surseance worden uitgevoerd. De taak van de bewindvoerder is nu eerst te onderzoeken of er een externe financier kan worden gevonden, zodat VanMoof zijn activiteiten kan voortzetten."
Gaat VanMoof failliet, dan kan het zijn dat de curator reparaties tijdens de eerste periode van het faillissement voortzet. Reparaties kunnen geld in het laatje brengen. Donderdag liet Kwikfit, dat pas onlangs als externe reparateur werd ingeschakeld, weten alleen reparaties uit te voeren als klanten cash afrekenen.
De vraag is wie het aandurft zijn fiets nog bij VanMoof te stallen. "Ik zou hem daar persoonlijk nu niet neerzetten," zegt de DAS-advocaat, "maar die fiets blijft jouw fiets, die behoort niet zomaar tot een faillissementsboedel. De spullen blijven daar nu even staan, maar op een gegeven moment zal een curator zeggen: je kunt je fiets nu ophalen." In dat geval zal de klant wel moeten aantonen dat de fiets zijn eigendom is, bijvoorbeeld met een factuur.
Voor de tevreden VanMoofrijder valt het doek langzamer. "Tijdens de surseance kan geen beroep worden gedaan op garantie en na een eventueel faillissement zal de levenslange garantie helemaal vervallen," aldus de woordvoerder van de Consumentenbond. "En de software en app zullen niet meer worden ondersteund."
Geen garantie
Maakt VanMoof na een faillissement een gehele of gedeeltelijke doorstart, dan is de nieuwe onderneming niet verplicht garantie, betalingen of andere afspraken na te komen; die blijven meestal achter in de failliete boedel.
Depmann: "Het is de vraag of een opvolgende partij bereid is om garantieverplichtingen en reparaties over te nemen en om de softwareontwikkeling voort te zetten." Dat lijkt onwaarschijnlijk, omdat dat vooral kostenposten zijn.
Ook als er niets kapotgaat, is de toekomst voor elke VanMoof onzeker. De fietsen reguleren de batterijen, de motor en het fietsslot via software. Een deel van die functies is ook via de app te bedienen, zoals het elektronische slot. De rijwielen blijven vooralsnog werken, maar doordat de ontwikkeling van software en app nu stilligt, is het onzeker hoe lang dat nog goed gaat.
Wees alert bij unieke producten
De teloorgang van VanMoof is volgens de Consumentenbond een waarschuwing voor iedereen die producten koopt die afhankelijk zijn van exclusieve software of apps. "Consumenten kiezen juist voor dat exclusieve. Maar als het misgaat dan zit je met de brokken."
"Dat zie je ook bij exclusieve auto's met unieke onderdelen. Of elektronica die alleen werkt met een app of met op maat gemaakte software. Als die niet meer wordt ondersteund, dan is het product waardeloos. Consumenten moeten dat bij aanschaf goed beseffen. Wees je ervan bewust dat je volledig afhankelijk bent van dat ene bedrijf."
quote:Allerlaatste keer lachen om VanMoof
VanMoof hangt de fiets aan de haak
Je doet niemand een gunst met afgunst en buiten Amsterdam weet helemaal niemand wat VanMoof is (Sigrid Kaag met twee wielen, red.) maar tóch is er geen beter vermaak dan leedvermaak, met dat hautaine geleuter van de Gebroeders Vreselijk over 'alles boven de 12 miljoen is ballast' terwijl ze Ferrari-geld vragen voor een Renault Scénic met snufjes: behhh. 40 miljoen verlies in 2020, 82 miljoen verlies in 2021, 78 miljoen verlies in 2022, kredieten gebruiken om eerdere kredieten te herfinancieren gecombineerd met een krakkemikkig rijwiel met hoge haatfactor en een klantenservice uit de hel: dan fiets je dus omhoog op de Puy de Dome, zo rechtstreeks de krater in. En mogen we toch nog even lachen om al die lui die voor de deur van de VanMoof-shop staan, omdat hun fiets al weken aan de reparatiehaak hangt en straks mogelijk verkocht gaat worden met de inboedel? Mogen we nog even lachen om die peperdure fietsen die alleen met een app op slot kunnen, maar straks (als de server uit de lucht gaat) onbruikbaar zijn? Mogen we nog even lachen om die lui die nog een fiets van 3k in bestelling hebben staan EN DEZE MISSCHIEN NOG KRIJGEN? Ja hoor Calimero, dat mag. VanMoof, en al je prachtige gebruikers, bedankt voor het lachen.
Maar liever dat nog, dan het bord voor de kop van de zakenman...quote:Op zondag 16 juli 2023 11:30 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik zie regelmatig een puber op een VanMoofje, maar nog veel meer pubers die die kromgebogen over hun stuur tegen de wind zichzelf een weg banen.
Wat bezielt mensen sowieso om spullen te kopen enkel vanwege het logo?quote:Op zondag 16 juli 2023 12:39 schreef Jahr00n het volgende:
Wat bezielt je om zo'n waardeloze fiets aan te schaffen voor alleen het uiterlijk.
ik vind hem niet mooi ook, moet je mijn gazelle eens bekijkenquote:Op zondag 16 juli 2023 12:39 schreef Jahr00n het volgende:
Wat bezielt je om zo'n waardeloze fiets aan te schaffen voor alleen het uiterlijk.
Dat vraag ik me ook altijd af bij mensen met peperdure (doch spuuglelijke) merkkleding als Balenciaga en Philip Plein.quote:Op zondag 16 juli 2023 13:02 schreef maily het volgende:
[..]
Wat bezielt mensen sowieso om spullen te kopen enkel vanwege het logo?
nou sinds mijn Gazelle chamonix weer terug is van de fietsenmaker, kan ik me dat wel goed voorstellen, als je goede benen hebt dan heb je helemaal geen accu nodig , gewoon een hogere versnelling en je gaat bijna net zo hardquote:Op zondag 16 juli 2023 20:10 schreef Kreator het volgende:
Je hebt toch niet echt een leven als je dit soort dingen doet.
https://www.parool.nl/ps/(...)moe-worden~b1c1b8c5/
We weten het nou wel, het is niet eens een elektrische fiets, dus simpelwet geen vergelijking of alternatief.quote:Op zondag 16 juli 2023 20:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou sinds mijn Gazelle chamonix weer terug is van de fietsenmaker, kan ik me dat wel goed voorstellen, als je goede benen hebt dan heb je helemaal geen accu nodig , gewoon een hogere versnelling en je gaat bijna net zo hard
afgezien van de irritatie dat je steeds dat ding moet opladen , mijn Gazelle Chamonix stap ik op en rij weg , zonder gepruts
En de Gazelle is nog mooi ook na 8 jaar
[ afbeelding ]
Haha!quote:Op zondag 16 juli 2023 20:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou sinds mijn Gazelle chamonix weer terug is van de fietsenmaker, kan ik me dat wel goed voorstellen, als je goede benen hebt dan heb je helemaal geen accu nodig , gewoon een hogere versnelling en je gaat bijna net zo hard
afgezien van de irritatie dat je steeds dat ding moet opladen , mijn Gazelle Chamonix stap ik op en rij weg , zonder gepruts
En de Gazelle is nog mooi ook na 8 jaar
[ afbeelding ]
Laat Apple nou net veel outsourcen, behalve de software.quote:Op zondag 16 juli 2023 15:19 schreef -XOR- het volgende:
Closed source, eigen reparatiepunten, overpriced, populair bij hippe yuppen, Van Moof is eigenlijk Apple maar dan zonder kwaliteit.
Het type yup dat zomaar een paar ruggen uitgeeft aan zo'n fiets is inderdaad een beetje een ergerlijk type, bijna net zoals het type dat op een veertig jaar oud stalen ros wilt blijven zitten om als een soort don quichote tegen electrische windmolens staat te vechten. Dat fietsen zoveel puristen kan leveren, uniek.quote:Op maandag 17 juli 2023 07:52 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Het is natuurlijk een bepaald type yup dat hierdoor gedupeerd raakt. Ik denk dat dat ook de reden is dat er nu toch wat leedvermaak is bij sommigen vermoed ik.
12-jarige in de spoelkeuken van een restaurant? Ik hoop voor Flor dat de arbeidsinspectie niet meeleestquote:Op zondag 16 juli 2023 08:25 schreef Eightyone het volgende:
12 jaar oud, anderhalf jaar gewerkt (voor zover dat op die leeftijd mag) & gespaard voor een VanMoof van 3500 euro, en nu - niks.
https://www.nu.nl/economi(...)-af-op-kalender.html
[..]
Inderdaad. Veel beter voor Flor om gewoon te fietsen op een normale fiets op zijn 12e. Compleet absurd om een kind van die leeftijd op een elektrische fiets van 3500 euro rond te laten rijden. Op die leeftijd moet je gewoon fietsen en je spieren en karakter ontwikkelen.quote:Op maandag 17 juli 2023 08:21 schreef J.B. het volgende:
[..]
12-jarige in de spoelkeuken van een restaurant? Ik hoop voor Flor dat de arbeidsinspectie niet meeleestHoe dan ook zal het wel een wijze les voor hem zijn, een beetje realiteitszin lijkt me wel deugd doen.
Nou wil nú niemand meer een Vanmoof hebben, maar ze zijn erg herkenbaar aan hun design.quote:Op maandag 17 juli 2023 08:49 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Inderdaad. Veel beter voor Flor om gewoon te fietsen op een normale fiets op zijn 12e. Compleet absurd om een kind van die leeftijd op een elektrische fiets van 3500 euro rond te laten rijden. Op die leeftijd moet je gewoon fietsen en je spieren en karakter ontwikkelen.
Dit ook wel. Het type dat persé een vanMoof moet hebben, omdat je toch echt niet met een Declathonnetje kan aan komen bij je vrinden.quote:Op maandag 17 juli 2023 07:52 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Het is natuurlijk een bepaald type yup dat hierdoor gedupeerd raakt. Ik denk dat dat ook de reden is dat er nu toch wat leedvermaak is bij sommigen vermoed ik.
En/of een Birò (zo'n 13000 euro per stuk). Sommige schoolpleinen in Blaricum e.d. schijnen er vol mee te staan.quote:Op maandag 17 juli 2023 09:50 schreef Lokale_Notabele het volgende:
In de materialistische wedloop met de buren heb je in sommige kringen simpelweg een VanMoof nodig om wat punten op het scorebord te kunnen zetten.
Ach die mensen hebben er de munnie voor.quote:Op maandag 17 juli 2023 09:59 schreef Eightyone het volgende:
[..]
En/of een Birò (zo'n 13000 euro per stuk). Sommige schoolpleinen in Blaricum e.d. schijnen er vol mee te staan.
https://www.volkskrant.nl(...)e-stoep-af~b828a6c1/
Ja zoals het cliche gaat: we kopen dingen die we niet nodig hebben, van geld dat we niet hebben, om indruk te maken op mensen die we niet aardig vinden.quote:Op maandag 17 juli 2023 09:50 schreef Lokale_Notabele het volgende:
In de materialistische wedloop met de buren heb je in sommige kringen simpelweg een VanMoof nodig om wat punten op het scorebord te kunnen zetten.
Er zijn ook niet-elektrische fietsen van VanMoof.quote:Op zondag 16 juli 2023 20:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou sinds mijn Gazelle chamonix weer terug is van de fietsenmaker, kan ik me dat wel goed voorstellen, als je goede benen hebt dan heb je helemaal geen accu nodig , gewoon een hogere versnelling en je gaat bijna net zo hard
afgezien van de irritatie dat je steeds dat ding moet opladen , mijn Gazelle Chamonix stap ik op en rij weg , zonder gepruts
En de Gazelle is nog mooi ook na 8 jaar
[ afbeelding ]
Dan ging ik toch voor de Kalkhof met riemaandrijvingquote:Op maandag 17 juli 2023 10:18 schreef Troel het volgende:
[..]
Er zijn ook niet-elektrische fietsen van VanMoof.
Amsterdamse fietspaden zijn niet gemaakt voor die krengen.quote:Op maandag 17 juli 2023 09:58 schreef dop het volgende:
Wat een gezeur man, ik ken een handje vol mensen die VanMoof rijden. Niet een daar van is grachtengordel of jup.
Vergeleken met andere ebikes is het ook geen heel dure fiets.
Dan verwacht in toch eerder een dure speedpedelec, Stromer bijvoorbeeld.
Nederland is groter dan Amsterdam (gelukkig)quote:Op maandag 17 juli 2023 10:22 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Amsterdamse fietspaden zijn niet gemaakt voor die krengen.
En elke VM owner die ik ken is yup
Ook groter dan jouw vriendengroep, dat was een beetje het puntquote:Op maandag 17 juli 2023 10:37 schreef dop het volgende:
[..]
Nederland is groter dan Amsterdam (gelukkig)
Joh echt, mijn punt daar mee was juist dat het niet alleen een juppen fiets is.quote:Op maandag 17 juli 2023 10:49 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Ook groter dan jouw vriendengroep, dat was een beetje het punt
Het zijn design objecten waarbij de gewenste functionaliteit die een normale consument van een fiets verwacht uit het oog verloren was. In deze prijsklasse zullen er weinig onder modaal verdienden zo'n duur designobject aan kunnen schaffen.quote:Op maandag 17 juli 2023 10:52 schreef dop het volgende:
[..]
Joh echt, mijn punt daar mee was juist dat het niet alleen een juppen fiets is.
Hou op, z'n ding heb je onder de ¤2500, en wat modaal betreft dat is ¤40.000 in een jaar.quote:Op maandag 17 juli 2023 10:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het zijn design objecten waarbij de gewenste functionaliteit die een normale consument van een fiets verwacht uit het oog verloren was. In deze prijsklasse zullen er weinig onder modaal verdienden zo'n duur designobject aan kunnen schaffen.
Je bestelde dit designobject voor onder de 2500 euro maar deze werd bij de meeste gedupeerden nooit geleverd.quote:Op maandag 17 juli 2023 11:02 schreef dop het volgende:
[..]
Hou op, z'n ding heb je onder de ¤2500, en wat modaal betreft dat is ¤40.000 in een jaar.
De gemiddelde fabrieksarbeider verdient dat tegenwoordig.
Dat heeft echt niks met jup te maken.
Als je in een grote stad woont is een ebike praktischer en betaalbaarder dan een auto.
Het is helemaal geen duur design opject.
De gemiddelde Cortina,gazelle of welke andere ebike kost ook gewoon ¤2000+
\maar een goed afgestelde lichte fiets met 8 versnellingen fiets net zo makkelijk in de stad, een Ebike , pedelec is voor lange afstandenquote:Op maandag 17 juli 2023 11:02 schreef dop het volgende:
[..]
Hou op, z'n ding heb je onder de ¤2500, en wat modaal betreft dat is ¤40.000 in een jaar.
De gemiddelde fabrieksarbeider verdient dat tegenwoordig.
Dat heeft echt niks met jup te maken.
Als je in een grote stad woont is een ebike praktischer en betaalbaarder dan een auto.
Het is helemaal geen duur design opject.
De gemiddelde Cortina,gazelle of welke andere ebike kost ook gewoon ¤2000+
Je hebt wel door dat modaal staat voor doorsnee/gemiddeld.quote:Op maandag 17 juli 2023 11:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je bestelde dit designobject voor onder de 2500 euro maar deze werd bij de meeste gedupeerden nooit geleverd.![]()
Fabrieksarbeiders die 38.000 op jaar basis verdienen, als ik hier waar ik werk in de werkplaats rondloop zouden de meesten een gat in de lucht springen als ze zoveel zouden gaan verdienen.
Ben ik het verder helemaal mee eens.quote:Op maandag 17 juli 2023 11:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
\maar een goed afgestelde lichte fiets met 8 versnellingen fiets net zo makkelijk in de stad, een Ebike , pedelec is voor lange afstanden
Je moet hem wel steeds opladen en binnenzetten want electronica
Bitterballen, bier, biefstuk en snitsels ook.quote:Op maandag 17 juli 2023 11:29 schreef ThePlaneteer het volgende:
Niemand beweert dat er alleen maar yuppen op fietsen.
Maar het is wel erg populair bij yuppen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |