Nee we zijn langzaam naar dictatuur aan het gaan.quote:Op donderdag 22 juni 2023 11:27 schreef Red_85 het volgende:
Zoals eerder gezegd in het vorige deel.
Hierom heb je dus als land een correctief referendum nodig.
Gaat het om voorrang of een verkoopverbod? Leegstand lijkt me immers geen onderdeel van het plan.quote:Op donderdag 22 juni 2023 11:28 schreef DjDaano het volgende:
Als je ouders overlijden in een uitgewoond huisje van 3 ton dan wens ik je ook succes. Iedereen die het renoveren kan betalen mag hem niet meer kopen en wie hem wel mag kopen kan het niet betalen.
Wel netjes de erfbelasting mogen aftikken en dan met een onverkoopbaar huis blijven zitten.
Voorrang, geen verkoopverbod.quote:Op donderdag 22 juni 2023 11:35 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Gaat het om voorrang of een verkoopverbod? Leegstand lijkt me immers geen onderdeel van het plan.
stemmen op een partij die woningen wil gaan bouwen in het weiland, dan gaat dit hele rare circus niet doorquote:Op donderdag 22 juni 2023 11:45 schreef Red_85 het volgende:
Wat kunnen we doen om die partijen die nu voor zijn, over te halen anders te gaan stemmen?
De politiek heet weer een onderwerpje om regels op te kunnen makenquote:Op donderdag 22 juni 2023 11:35 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Gaat het om voorrang of een verkoopverbod? Leegstand lijkt me immers geen onderdeel van het plan.
Ik denk dat ze ook ouderen hun woning uit gaan jagen , omdat die lang genoeg gewoond hebbenquote:Op donderdag 22 juni 2023 11:48 schreef jogy het volgende:
Alles om maar niet bij te hoeven bouwen, wel sprekend dat er nu zelfs half opgeblazen proefballonnetjes als maatregel worden geaccepteerd.
Kleiner wonen door opknippen van woningen makkelijker te maken en woningen gedwongen goedkoper te verkopen maar uiteraard alleen tot een bepaald bedrag want anders kan het ongemakkelijk worden voor de mensen met goed geld.
Ik gok dat binnen nu en een paar maanden de volgende kutmaatregel containerwoningen promoten wordt maar dan wel met al gebruikte containers die opnieuw ingezet gaan worden en eventueel semi gedwongen (door het heel makkelijk te maken) groepswoningen voor gezinnen. Met gedeelde faciliteiten etc. En lagere wettelijke eisen voor het converteren van oude kantoorpanden dus dat ze maar tevreden moeten zijn met inductie met lage wattage en een Dixie douche
De volgende verkiezingen zijn te laat voor deze wetgeving. Moet nu, voor dinsdag.quote:Op donderdag 22 juni 2023 11:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
stemmen op een partij die woningen wil gaan bouwen in het weiland, dan gaat dit hele rare circus niet door
[..]
De politiek heet weer een onderwerpje om regels op te kunnen maken
Rutte zit al 20 jaar de Volkshuisvesting te verzieken en de kinderopvangquote:Op donderdag 22 juni 2023 11:55 schreef Red_85 het volgende:
[..]
De volgende verkiezingen zijn te laat voor deze wetgeving. Moet nu, voor dinsdag.
rvs sanitaire?quote:Op donderdag 22 juni 2023 11:48 schreef jogy het volgende:
Alles om maar niet bij te hoeven bouwen, wel sprekend dat er nu zelfs half opgeblazen proefballonnetjes als maatregel worden geaccepteerd.
Kleiner wonen door opknippen van woningen makkelijker te maken en woningen gedwongen goedkoper te verkopen maar uiteraard alleen tot een bepaald bedrag want anders kan het ongemakkelijk worden voor de mensen met goed geld.
Ik gok dat binnen nu en een paar maanden de volgende kutmaatregel containerwoningen promoten wordt maar dan wel met al gebruikte containers die opnieuw ingezet gaan worden en eventueel semi gedwongen (door het heel makkelijk te maken) groepswoningen voor gezinnen. Met gedeelde faciliteiten etc. En lagere wettelijke eisen voor het converteren van oude kantoorpanden dus dat ze maar tevreden moeten zijn met inductie met lage wattage en een Dixie douche
Jij hebt vast geen kinderen 😅quote:Op donderdag 22 juni 2023 11:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Rutte zit al 20 jaar de Volkshuisvesting te verzieken en de kinderopvang
kinderopvang![]()
![]()
![]()
blijf snotverdoo toch thuis voor je koters
Fakkels?quote:Op donderdag 22 juni 2023 11:45 schreef Red_85 het volgende:
Wat kunnen we doen om die partijen die nu voor zijn, over te halen anders te gaan stemmen?
3 stuks en 6 kleinkinderen en die hebben alle drie een knoert van een huis , met bubblebad in de tuin en een op zolderquote:
Of nog beter zelfbewoningsplicht.quote:Op donderdag 22 juni 2023 12:18 schreef LXIV het volgende:
Ze kunnen het beter onaantrekkelijk maken om een tweede of derde woning aan te houden door belastingmaatregelen.
Of we krijgen over een paar jaar een SCP-rapport waarin staat dat ongelijkheid is toegenomen omdat armere huizenbezitters niet in gelijke mate meeprofiteren van de stijgingen op de woningmarkt omdat zij verplicht aan een beperkte doelgroep moeten verkopen.quote:Op donderdag 22 juni 2023 12:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Of nog beter zelfbewoningsplicht.
Echt geen idee wat hier het doel van is want iedereen en zijn moeder gaat straks ¤1 boven die grens zitten.
Dat gaat ook gebeuren, onroerend goed op de eigen woning na, wordt binnenkort behoorlijk zwaar belast in box 3.quote:Op donderdag 22 juni 2023 12:18 schreef LXIV het volgende:
Ze kunnen het beter onaantrekkelijk maken om een tweede of derde woning aan te houden door belastingmaatregelen.
Omdat de regering geen visie heeft.quote:Op donderdag 22 juni 2023 12:28 schreef Ericr het volgende:
Heef al eerder 'succesvol' bestaan als huisvestingsvergunning bij koopwoningen. Daarbij konden er ook maatregelen worden opgelegd voor vestiging. Iemand buiten de regio kon dan geen betaalbare koopwoning kopen.
Als het nou in de jaren 90 en later ook nog amper heeft gewerkt, waarom wordt het weer ingevoerd?
Dan zijn er weer nieuwe verantwoordelijke bewindslieden, want die verantwoordelijkheid gaat over van minister op minister. Belachelijk, maar het is zo.quote:Op donderdag 22 juni 2023 12:25 schreef Niek92 het volgende:
Dit is echt weer zo'n maatregel die niet het beoogde resultaat gaat bereiken en die binnen een paar jaar terug gedraaid wordt, maar dan zijn de verantwoordelijke bewindslieden al gevlogen helaas.
Liever niet. Wij hebben een ton besteed aan verbouwingen en verduurzamen tot nu toe. De WOZ waarde is echter niet zo gestegen, omdat er gekeken wordt naar vergelijkbare, pas verkochte, huizen. Maar die zijn er niet. Vrijwillig de WOZ waarde verhogen, wil niemand, omdat dan de belasting ook omhoog gaat.quote:
Klopt. Maar sociale huur is dan ook onder de marktprijs.quote:Op donderdag 22 juni 2023 09:42 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik heb dat ding ingevuld ik kom tot 164 punten, dat is een huur onder de 1000 euro. Ik betaal een stuk meer als dat....
Nee, het is een stupide plan waarmee het probleem alleen maar op een ander bordje wordt geschoven.quote:Op donderdag 22 juni 2023 10:05 schreef Nattekat het volgende:
Wanneer mensen zo extreem tegen een persoon zijn dat ze automatisch fel tegen alles wat ie doet zijn, gaat de democratie officieel naar de tering.
Wat een kansloos gedoe zeg
De VVD66 was tegen dit plan, dat zegt al genoeg. Maar jullie haat richting Hugo is groter?
Sinds wanneer is dat volgens jou dat de regering niet meer behoort tot de wetgevende macht?quote:Op donderdag 22 juni 2023 10:16 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik zie er wel wat in, maar dat is lichte bias omdat ik erop vooruit ga.
Jij dan toevallig niet, maar ik zie er echt veel haten op Hugo hier. Volksvijand nummer 1 onder bepaalde groepen. Dat terwijl de wetgevende macht toch echt het parlement is.
Ik schrok me rot. Maar gelukkig is het iets minder ernstig dan waar het in eerste instantie op leek:quote:Op donderdag 22 juni 2023 10:49 schreef probeer het volgende:
[..]
Helft van de sociale huur aan voorrangsgroepen, 30% aan urgentiegroepen.
[..]
Dan krijg je dit soort onzin.
Wellicht het onderwijs of de zorg maar in.
De enige reden dat jij dit een goed plan vindt is dat je denkt dat jij er garen bij kan spinnen.quote:Op donderdag 22 juni 2023 10:30 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Wat het oplost is dat gemeenschappen beschermd kunnen worden, iets wat op de sociale huur markt ook vaak gebeurt. Als jongeren in hun dorp willen blijven, dan moet dat gewoon kunnen zonder dat ze weggeconcurreerd worden door immigranten uit de randstad. En dat geldt ook voor randgemeentes die ook overspoeld worden door 'vluchtelingen' uit de aanliggende grote stad. Gemeentes kunnen nu gewoon voor zichzelf op komen en grote steden kunnen het probleem niet meer verplaatsen naar kleinere buren.
Het nadeel? Bestaande huizenbezitters krijgen nu iets minder overwaarde. Gossie.
De woningmarkt is verneukt door de tekorten. En die zijn rechtstreeks het gevolg van de belachelijke regelgeving.quote:Op donderdag 22 juni 2023 10:38 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dit is zo'n typische links vs rechts discussie, en daar gaan we nooit op kunnen polderen. Kapitalisme heeft in mijn ogen de woningmarkt verneukt, dus de overheid moet ingrijpen om het weer wat socialer te worden. Kut voor bestaande huizenbezitters, maar dat weegt echt totaal niet op tegen de ellende waar de volgende generatie mee te maken heeft.
Ik heb geen medelijden met bestaande huizenbezitters. Daar ga je me niet mee overtuigen.
Ik acht de kans groot dat het EHRM hier voor gaat liggen.quote:Op donderdag 22 juni 2023 13:03 schreef Red_85 het volgende:
Ja21: 'inbraak op de eigendomswet'
Kan een rechter hier misschien nog een stok voor steken?
Bestaande huizenbezitters worden bestolen van marge die ze wel hadden kunnen hebben.quote:Op donderdag 22 juni 2023 10:30 schreef Nattekat het volgende:
Het nadeel? Bestaande huizenbezitters krijgen nu iets minder overwaarde. Gossie.
Dan is het al te laat. Dit onderdeel van de wet moet er uit.quote:Op donderdag 22 juni 2023 13:14 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik acht de kans groot dat het EHRM hier voor gaat liggen.
Bizar is dat er wel distributiecentra en windmolens en solarvelden volop worden gebouwd in de weilanden en geen woningen , dat is bizarquote:
erg he , een onverkoopbaar huisquote:Op donderdag 22 juni 2023 11:28 schreef DjDaano het volgende:
Als je ouders overlijden in een uitgewoond huisje van 3 ton dan wens ik je ook succes. Iedereen die het renoveren kan betalen mag hem niet meer kopen en wie hem wel mag kopen kan het niet betalen.
Wel netjes de erfbelasting mogen aftikken en dan met een onverkoopbaar huis blijven zitten.
de asielzoekers zeker wel , die gaan wel in de weilanden wonen hoor , echt wel , tentje van de action en hoppaquote:Op donderdag 22 juni 2023 11:30 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Nee we zijn langzaam naar dictatuur aan het gaan.
Geweldig land volgend sommige
Nog even en dan zit iedereen onder een brug met een tentje
quote:
Hoezo stelen? De huizenbezitters kunnen toch een hogere prijs vragen voor hun woning, zodat de rijkere kopers zich daar wel kunnen vestigen.quote:Op donderdag 22 juni 2023 13:04 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De enige reden dat jij dit een goed plan vindt is dat je denkt dat jij er garen bij kan spinnen.
Ook heel volwassen, dat de overheid maar geld van anderen moet stelen omdat jij je broek niet ver genoeg naar jouw zin kan ophouden…
Een huis van 250k is niet ineens 356k waard he.quote:Op donderdag 22 juni 2023 13:40 schreef torentje het volgende:
[..]
Hoezo stelen? De huizenbezitters kunnen toch een hogere prijs vragen voor hun woning, zodat de rijkere kopers zich daar wel kunnen vestigen.
'Marktstrategie van de makelaar'quote:Op donderdag 22 juni 2023 13:43 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
Een huis van 250k is niet ineens 356k waard he.
Benieuwd of daar mensen intrappenquote:Op donderdag 22 juni 2023 13:55 schreef Red_85 het volgende:
[..]
'Marktstrategie van de makelaar'
En vervolgens verkoop je hem voor lager, want dat is wat de kopers er voor willen geven.
Naja, als deze wetgeving operationeel wordt, gaan mensen echt wel het proberen te omzeilen totdat deze stupide regel is afgeschoten wegens 'in strijd met eigendomsrecht' of een ander iets.quote:
Oh nee, zeker niet. Mijn huis is rond de koers van 250 waard (gekocht voor 110 destijds), en ik wil toch echt wel bepalen aan wie ik het verkoop. Dus ja, ik ga alles proberen op het moment dat ik mijn huis te koop ga zetten.quote:Op donderdag 22 juni 2023 13:58 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Naja, als deze wetgeving operationeel wordt, gaan mensen echt wel het proberen te omzeilen totdat deze stupide regel is afgeschoten wegens 'in strijd met eigendomsrecht' of een ander iets.
Dit hoeven we toch niet te pikken?
Met welk effect? In mijn eigen omgeving kijkende zijn mensen met 2 á 3 huizen niet bepaald uitknijpers. In tegenstelling: ze verhuren vaak aan hun kinderen ónder de reguliere huurprijs. Iets wat dit jaar al significant duurder is gemaakt met belastingmaatregelen.quote:Op donderdag 22 juni 2023 12:18 schreef LXIV het volgende:
Dat klopt, maar de rijkere kopers kunnen zich dan wel zonder vergunning vestigen in die woning. Dat is ook veel geld waard.quote:Op donderdag 22 juni 2023 13:43 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
Een huis van 250k is niet ineens 356k waard he.
Ah, mensen met een middeninkomen zijn nu ineens de rijken.quote:Op donderdag 22 juni 2023 14:19 schreef torentje het volgende:
[..]
Dat klopt, maar de rijkere kopers kunnen zich dan wel zonder vergunning vestigen in die woning. Dat is ook veel geld waard.
Dat is niet eens zo'n slecht ideequote:Op donderdag 22 juni 2023 14:11 schreef Scorpie het volgende:
Je kan het omzeilen door de koopprijs van 356k te hanteren en een minderprijs in rekening te brengen van X vanwege gebreken![]()
Contractje opstellen en klaar, verkoper stort de 100K terug en de overheid kan de tering krijgen.
Is de Woningnood de schuld van de VVD?quote:Op donderdag 22 juni 2023 14:18 schreef Glazenmaker het volgende:
De VVD heeft een generatie mensen verneukt die geen woning meer kan krijgen, dus pakken we mensen hun eigendomsrecht af om dat voor een selectieve groep recht te trekken.
Ik vind dit veel te ver gaan.
Ja. We waren onderweg naar een woningoverschot, maar de VVD heeft het tij gekeerd door het ministerie van VROM op te heffen en de woningcorporaties leeg te plukken met een speciale miljarden belasting ieder jaar.quote:Op donderdag 22 juni 2023 14:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Is de Woningnood de schuld van de VVD?
Jaquote:Op donderdag 22 juni 2023 14:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Teruggefloten door GWquote:Op donderdag 22 juni 2023 14:29 schreef El_Thijs het volgende:
https://www.ad.nl/politie(...)van-mening~aa623f6d/![]()
Ja en dan met name Stef Blok. Lees ik uitgewoond maar. Dat er het afgelopen decennia honderdduizenden minder woningen dan normaal zijn gebouwd is in een direct gevolg van zijn beleid.quote:Op donderdag 22 juni 2023 14:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Is dit een serieuze vraag?quote:Op donderdag 22 juni 2023 14:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Enige nadeel is dat je meer overdrachtsbelasting moet betalen, maar daar kom je denk ik wel uit met de verkoper.quote:
Ok. Maar die rijkere aspirant-kopers kopen die huizen om ze vervolgens te gaan verhuren aan iemand anders. Niet om er zelf te wonen. Ze kopen de huizen duur, wetende dat de huurprijs de huizenprijs volgt. Dus kunnen ze de huurprijs hoog stellen en weten ze ook dat ze huurverhoging op huurverhoging kunnen stapelen. 4,1% vast rendement, elk jaar opnieuw.quote:Nu is het voor lagere inkomens soms lastig om op de krappe koopmarkt op te bieden tegen mensen die meer te besteden hebben. Straks krijgen gemeenten de vrijheid om rijkere aspirant-kopers geen vergunning te geven ergens te wonen.
Waar dan?quote:
Hebben ze dit jaar al gedaanquote:Op donderdag 22 juni 2023 12:18 schreef LXIV het volgende:
Er is al 50 jaar woningnood, dat is geen ongeluk meer maar gewoon beleid.quote:Op donderdag 22 juni 2023 14:35 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Ja en dan met name Stef Blok. Lees ik uitgewoond maar. Dat er het afgelopen decennia honderdduizenden minder woningen dan normaal zijn gebouwd is in een direct gevolg van zijn beleid.
Mij is opgevallen dat jij mijn reacties nogal selectief leest en dan met een irrelevante opmerking komt. Triest.quote:Op donderdag 22 juni 2023 14:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ah, mensen met een middeninkomen zijn nu ineens de rijken.
Je hebt een onbelaste winst van ¤140.000 gerealiseerd door puur een woning te bezitten. Niet zo zeuren dat die winst weleens iets lager uit kan vallen.quote:Op donderdag 22 juni 2023 14:00 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
Oh nee, zeker niet. Mijn huis is rond de koers van 250 waard (gekocht voor 110 destijds), en ik wil toch echt wel bepalen aan wie ik het verkoop. Dus ja, ik ga alles proberen op het moment dat ik mijn huis te koop ga zetten.
Jammer, maar de PVV is een onbetrouwbare kutpartij.quote:Op donderdag 22 juni 2023 14:29 schreef El_Thijs het volgende:
https://www.ad.nl/politie(...)van-mening~aa623f6d/![]()
Niks mis met het kapitalistische systeem, als het om vermogensongelijkheid gaat en rendement op vermogen etc dan is alleen woning verhuur extra belasten wel een enorme mispeer. Het zal voornamelijk verschillen tussen huur en koop vergroten.quote:Op donderdag 22 juni 2023 14:46 schreef RetepV het volgende:
[..]
Ok. Maar die rijkere aspirant-kopers kopen die huizen om ze vervolgens te gaan verhuren aan iemand anders. Niet om er zelf te wonen. Ze kopen de huizen duur, wetende dat de huurprijs de huizenprijs volgt. Dus kunnen ze de huurprijs hoog stellen en weten ze ook dat ze huurverhoging op huurverhoging kunnen stapelen. 4,1% vast rendement, elk jaar opnieuw.
Hoe moet deze wet dat precies tegenhouden?
En daardoor indirect de bouw om zeep geholpen waardoor het aantal bouwvakkers enorm gedaald is en we langer in de crisis zijn gebleven.quote:Op donderdag 22 juni 2023 14:25 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ja. We waren onderweg naar een woningoverschot, maar de VVD heeft het tij gekeerd door het ministerie van VROM op te heffen en de woningcorporaties leeg te plukken met een speciale miljarden belasting ieder jaar.
Klopt, maar dankzij de VVD is het erger geworden dan ooit, op misschien de jaren 70 na.quote:Op donderdag 22 juni 2023 14:54 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Er is al 50 jaar woningnood, dat is geen ongeluk meer maar gewoon beleid.
Omdat ze nu hetzelfde standpunt kiezen als VVD en D66 ?quote:Op donderdag 22 juni 2023 14:57 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Jammer, maar de PVV is een onbetrouwbare kutpartij.
Mensen die dit soort poep praten zijn nog nooit in een dictatuur geweest en weten vermoedelijk ook niet wat het is.quote:Op donderdag 22 juni 2023 11:30 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Nee we zijn langzaam naar dictatuur aan het gaan.
Och al die controle, al dat gezeik, ben het er wel mee eens dat dit kabinet te veel vrijheden van de mens inperkt, en teveel controledrang laat zien.quote:Op donderdag 22 juni 2023 15:27 schreef Kreator het volgende:
[..]
Mensen die dit soort poep praten zijn nog nooit in een dictatuur geweest en weten vermoedelijk ook niet wat het is.
Lul toch niet zo ontzettend dom.
Haal je kop eens uit het zand.quote:Op donderdag 22 juni 2023 15:27 schreef Kreator het volgende:
[..]
Mensen die dit soort poep praten zijn nog nooit in een dictatuur geweest en weten vermoedelijk ook niet wat het is.
Aha, als het om woningen gaat dan is het gillen om 'mensenrechten' natuurlijk volkomen terecht. Maar vluchtelingen en asielzoekers verdienen geen mensenrechten, die moeten we gewoon in de oceaan kieperen of opsluiten en de sleutel weg gooien.quote:Op donderdag 22 juni 2023 13:14 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik acht de kans groot dat het EHRM hier voor gaat liggen.
Ik vraag me trouwens af, maakt het activeren van die noodwet het makkelijker om het eigendomsrecht in dezen terzijde te schuiven?quote:Op donderdag 22 juni 2023 15:25 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Het moet niet gekker worden, vadertje staat wil het eigendomsrecht ondermijnen met een regeling waar communisten bij staan te lekkerbekken. Gelukkig dat er nog partijen zijn die een stokje voor deze gekte steken, des te gevaarlijker het gedachtegoed wat bepaalde partijen lijken te omarmen.
In de stad koop je alleen nog maar hele kleine startersappartementjes voor dat geld. Feitelijk zal de markt het bedrag wel inhalen voordat de wetgeving er door is.quote:Op donderdag 22 juni 2023 16:14 schreef Qarrad het volgende:
Dat 355k als de grens van het lagere segment wordt getrokken alleen al![]()
Waar hebben we het over als dat al als onderdeel van de laagste categorie wordt gezien. "Starterswoning" mijn schele reet.
Ik denk dat civilisatie dan direct het raam uit gaat, al komt de gemeente even een straat onteigenen voor de noodwet.quote:Op donderdag 22 juni 2023 16:13 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Ik vraag me trouwens af, maakt het activeren van die noodwet het makkelijker om het eigendomsrecht in dezen terzijde te schuiven?
Ik moet de eerste starter nog zien die met een modaal inkomen een hypotheek van 355k krijgt.quote:Op donderdag 22 juni 2023 16:14 schreef Qarrad het volgende:
Dat 355k als de grens van het lagere segment wordt getrokken alleen al![]()
Waar hebben we het over als dat al als onderdeel van de laagste categorie wordt gezien. "Starterswoning" mijn schele reet.
De markt haalt het beleid ook al jaren in, dus inderdaad.quote:Op donderdag 22 juni 2023 16:18 schreef DjDaano het volgende:
[..]
In de stad koop je alleen nog maar hele kleine startersappartementjes voor dat geld. Feitelijk zal de markt het bedrag wel inhalen voordat de wetgeving er door is.
Wat versta jij eigenlijk onder 'naar... aan het gaan'?quote:Op donderdag 22 juni 2023 15:27 schreef Kreator het volgende:
[..]
Starters met een modaal inkomen kunnen een hypotheek van ¤355.000 krijgen, mits zowel meneer als mevrouw voltijds werken en een modaal inkomen verdienen (¤37.000-¤40.000 bruto op jaarbasis).quote:Op donderdag 22 juni 2023 16:23 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Ik moet de eerste starter nog zien die met een modaal inkomen een hypotheek van 355k krijgt.
Met zijn 2en moet dat geen probleem zijn hoor.quote:Op donderdag 22 juni 2023 16:23 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Ik moet de eerste starter nog zien die met een modaal inkomen een hypotheek van 355k krijgt.
Het gaat erom dat iemand ca 80k moet verdienen voor deze hypotheek.quote:Op donderdag 22 juni 2023 16:18 schreef DjDaano het volgende:
[..]
In de stad koop je alleen nog maar hele kleine startersappartementjes voor dat geld. Feitelijk zal de markt het bedrag wel inhalen voordat de wetgeving er door is.
Wat is het doel van de maatregel en is dit de beoogde doelgroep?quote:Op donderdag 22 juni 2023 16:39 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Starters met een modaal inkomen kunnen een hypotheek van ¤355.000 krijgen, mits zowel meneer als mevrouw voltijds werken en een modaal inkomen verdienen (¤37.000-¤40.000 bruto op jaarbasis).
Het zou dus veel logischer zijn een 'eigenwoonplicht' te maken. Mag die rijke het nog steeds kopen maar moet ie er wel zelf gaan wonen.quote:Op donderdag 22 juni 2023 14:46 schreef RetepV het volgende:
[..]
Ok. Maar die rijkere aspirant-kopers kopen die huizen om ze vervolgens te gaan verhuren aan iemand anders. Niet om er zelf te wonen. Ze kopen de huizen duur, wetende dat de huurprijs de huizenprijs volgt. Dus kunnen ze de huurprijs hoog stellen en weten ze ook dat ze huurverhoging op huurverhoging kunnen stapelen. 4,1% vast rendement, elk jaar opnieuw.
Hoe moet deze wet dat precies tegenhouden?
Dat is dus niet modaal maar 2 keer modaal.quote:Op donderdag 22 juni 2023 16:39 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Starters met een modaal inkomen kunnen een hypotheek van ¤355.000 krijgen, mits zowel meneer als mevrouw voltijds werken en een modaal inkomen verdienen (¤37.000-¤40.000 bruto op jaarbasis).
Zijn alleenstaanden niet een groot deel van de beoogde doelgroep van het probleem wat hugo wil oplossen?quote:Op donderdag 22 juni 2023 16:46 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Dat is dus niet modaal maar 2 keer modaal.
Als alleenstaande vis je sowieso achter het net.
Die moesten volgens hem toch maar gewoon met een rijke partner gaan trouwen?quote:Op donderdag 22 juni 2023 16:48 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Zijn alleenstaanden niet een groot deel van de beoogde doelgroep van het probleem wat hugo wil oplossen?
Maar wat als die aan het andere eind van het land woont met daar het werk en evt sociale kring?quote:Op donderdag 22 juni 2023 16:50 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Die moesten volgens hem toch maar gewoon met een rijke partner gaan trouwen?
Het gaat hier om een startent stel. 2x ¤37k-¤40k is voor de meeste stellen zonder kinderen prima haalbaar.quote:Op donderdag 22 juni 2023 16:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Het gaat erom dat iemand ca 80k moet verdienen voor deze hypotheek.
Dat starter noemen typeert de huidige regering.
Want alle starters zijn stellen die 2FTE met modaal salaris verdienen? Verdien je minder, of ben je in je ééntje, jammer dan, woon maar onder een brug?quote:Op donderdag 22 juni 2023 17:01 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Het gaat hier om een startent stel. 2x ¤37k-¤40k is voor de meeste stellen zonder kinderen prima haalbaar.
Maar is dat ook de doelgroep voor het probleem wat hugo hiermee wil oplossen?quote:Op donderdag 22 juni 2023 17:01 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Het gaat hier om een startent stel. 2x ¤37k-¤40k is voor de meeste stellen zonder kinderen prima haalbaar.
Hugo weet helemaal niet wat ie wil bereiken, maar hij is lekker druk en wandelt heen en weer met de mooie schoenen en straks wordt ie commisaris van de koning in Noord Holland en is er niets bereikt geen huis extra gebouwd maar dat dondert niet.quote:Op donderdag 22 juni 2023 17:03 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Maar is dat ook de doelgroep voor het probleem wat hugo hiermee wil oplossen?
Yep en helaas helaas, laten het nou net die appartementen zijn die massaal opgekocht worden door "investeerders" en buiten bereik komen te liggen voor alleenstaanden/eenverdieners.quote:Op donderdag 22 juni 2023 16:48 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Zijn alleenstaanden niet een groot deel van de beoogde doelgroep van het probleem wat hugo wil oplossen?
Onzin. Hugo heeft duidelijk aangegeven dat je als single maar gewoon een partner moet zoeken en anders pech hebt.quote:Op donderdag 22 juni 2023 17:16 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Yep en helaas helaas, laten het nou net die appartementen zijn die massaal opgekocht worden door "investeerders" en buiten bereik komen te liggen voor alleenstaanden/eenverdieners.
Welke appartementen?quote:Op donderdag 22 juni 2023 17:16 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Yep en helaas helaas, laten het nou net die appartementen zijn die massaal opgekocht worden door "investeerders" en buiten bereik komen te liggen voor alleenstaanden/eenverdieners.
Ja, die schaarse die niet bijgebouwd worden. Er is namelijk veel meer te verdienen door eengezinswoningen te bouwen, dus fuck de vraag en verneuk het aanbod is het devies.quote:
Het is nog niet helemaal van tafel volgens mij. Alleen dat het volgens het AD nog op losse schroeven staat.quote:Op donderdag 22 juni 2023 17:37 schreef DjDaano het volgende:
Voorstel is al van tafel aangezien ook de pvv tegen is. Nu nog die onzin van tafel dat ambtenaren voorrang krijgen op de rest van de bevolking.
Gelukkig.quote:Op donderdag 22 juni 2023 17:37 schreef DjDaano het volgende:
Voorstel is al van tafel aangezien ook de pvv tegen is. Nu nog die onzin van tafel dat ambtenaren voorrang krijgen op de rest van de bevolking.
quote:Op donderdag 22 juni 2023 17:37 schreef DjDaano het volgende:
D66 en de VVD waren sowieso al tegen, nu de andere partijen nu ook niet meer voor een meerderheid zorgen lijkt het mij volkomen terecht einde verhaal.quote:Op donderdag 22 juni 2023 17:42 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
Het is nog niet helemaal van tafel volgens mij. Alleen dat het volgens het AD nog op losse schroeven staat.
dus wat is dan het punt?quote:Op donderdag 22 juni 2023 17:34 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ja, die schaarse die niet bijgebouwd worden. Er is namelijk veel meer te verdienen door eengezinswoningen te bouwen, dus fuck de vraag en verneuk het aanbod is het devies.
Vitale beroepen is een mooie marketingterm maar er is weinigs vitaal aan een leraar of agent. Sowieso staan alle ambtenarenbaantjes in de top 10 favo baantjes dus nog meer extra’s die wij betalen is zeker niet nodig.quote:Op donderdag 22 juni 2023 17:43 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Gelukkig.
Dat bepaalde vitale beroepen waar schaarste heerst voordeeltjes krijgen lijkt mij niet meer dan normaal.
Als die mensen zo vitaal zijn, moeten ze gewoon beter betaald worden.quote:Op donderdag 22 juni 2023 17:43 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Gelukkig.
Dat bepaalde vitale beroepen waar schaarste heerst voordeeltjes krijgen lijkt mij niet meer dan normaal.
Wat? Meer betalen? Wil je niet vloeken in de kerk, dat kost géld!quote:Op donderdag 22 juni 2023 18:20 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Als die mensen zo vitaal zijn, moeten ze gewoon beter betaald worden.
Does a bear shit in the woods?quote:Op donderdag 22 juni 2023 14:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zucht.quote:Op donderdag 22 juni 2023 17:50 schreef Raw85 het volgende:
[..]
D66 en de VVD waren sowieso al tegen, nu de andere partijen nu ook niet meer voor een meerderheid zorgen lijkt het mij volkomen terecht einde verhaal.
Wel gelachen om de PVV trouwensEven de onderbuikreacties peilen en dan gewoon in no-time 180 graden draaien. Doet me denken aan die PVV’er die onlangs urenlang in de Kamer urenlang voor/tegen iets pleitte en uiteindelijk doodleuk door Geert werd overruled toen bleek dat hun steun ervoor zou zorgen dat het plan van D66 het zou halen. Puur populisme
Vertel, waarom is het de schuld van de VVD? Woningnood is er al sinds na de oorlog, was in de jaren 70 ff minder om daarna weer toe te nemen.quote:
Dus salaris op basis van gemiddelde woningwaarde?quote:Op donderdag 22 juni 2023 18:20 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Als die mensen zo vitaal zijn, moeten ze gewoon beter betaald worden.
Ik heb geen idee wat je nu bedoelt te zeggen.quote:Op donderdag 22 juni 2023 15:53 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Aha, als het om woningen gaat dan is het gillen om 'mensenrechten' natuurlijk volkomen terecht. Maar vluchtelingen en asielzoekers verdienen geen mensenrechten, die moeten we gewoon in de oceaan kieperen of opsluiten en de sleutel weg gooien.
Mensenrechten prima, zolang het MIJN mensenrechten zijn!
Jij vind een partij die luistert naar het volk iets negatiefs?quote:Op donderdag 22 juni 2023 17:50 schreef Raw85 het volgende:
[..]
D66 en de VVD waren sowieso al tegen, nu de andere partijen nu ook niet meer voor een meerderheid zorgen lijkt het mij volkomen terecht einde verhaal.
Wel gelachen om de PVV trouwensEven de onderbuikreacties peilen en dan gewoon in no-time 180 graden draaien. Doet me denken aan die PVV’er die onlangs urenlang in de Kamer urenlang voor/tegen iets pleitte en uiteindelijk doodleuk door Geert werd overruled toen bleek dat hun steun ervoor zou zorgen dat het plan van D66 het zou halen. Puur populisme
Dat met name het segment aan woningen die eenverdieners zich zouden kunnen veroorloven bezet, opgekocht, te duur of niet gebouwd zijn.quote:
Dat is al eerder verteld. Ja er was altijd al een wooncrisis, maar VVD heeft die dubbel zo erg gemaakt de afgelopen 10 jaar door zelf geen woningbouw meer te stimuleren en woningbouwverenigingen te straffen met strafbelastingen (verhuurdersheffing). Daardoor hadden zij minder geld om te bouwen tijdens de kredietcrisis, terwijl zij normaal de woningvoorraad op peil hielden tijdens recessies. Ook raakten daardoor veel bouwvakkers werkloos. Die gingen zich omscholen. Daardoor was er toen de economie weer op gang kwam een tekort aan vaklui waardoor de woningbouw veel trager opgang kwam dan normaal na een recessie. Dit faalbeleid heeft geleid tot honderdduizenden minder gebouwde woningen. Als die er wel waren geweest dan waren de problemen nu veel minder groot geweest.quote:Op donderdag 22 juni 2023 18:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Vertel, waarom is het de schuld van de VVD? Woningnood is er al sinds na de oorlog, was in de jaren 70 ff minder om daarna weer toe te nemen.
1 partij daar de schuld van geven is lekker voor je buikgevoel, want het natuurlijk nooit de partij waar jij op stemt, de anderen zijn schuld.
De waarheid is dat de gehele overheid van gemeentes tot rijk hier gewoon falen. Of liever, er heel bewust voor zorgen. Het is namelijk een geldmachine voor de overheid. Deze heeft het monopoly op bouwrijp maken en dat verdient goed. Verder neemt bij steeds verder stijgende huizenprijzen de geldhoeveelheid toe, verplaatst de Staatsschuld naar de Hypotheekschuld en steeg de overdrachtsbelasting gestaag, net als de verdere belastingen op de waarde van het huis. En als Kers op de Zuurkool, woonkosten tellen niet mee in de inflatieberekeningen, in de hele EU. Als je het mee zou rekenen lag de inflatie veel hoger.
Het is niet voor niets dat het vrij besteedbaar inkomen, wat je over houd na de vaste lasten, al 45 jaar stil staat.
https://www.rabobank.nl/k(...)ig-jaar-vrijwel-stil
Maar ga rustig door met 1 partij de schuld geven. Dat is lekker voor je onderbuik gevoel, de waarheid is dat Christen Rood en Liberaal, belazeren doen ze je allemaal
Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald.quote:Op donderdag 22 juni 2023 19:25 schreef Nielsch het volgende:
Gisteren de PVV WOEDEND op de VVD omdat ze tegen dit plan waren.
Vandaag de PVV tegen dit plan.
Clownshow die partij.
Er is ingegrepen bij de corporaties omdat ze zich als marktpartijen gingen gedragen met investeringen die niets meer met sociale woningbouw te maken hebben (SS Rotterdam iemand?).quote:Op donderdag 22 juni 2023 19:36 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dat is al eerder verteld. Ja er was altijd al een wooncrisis, maar VVD heeft die dubbel zo erg gemaakt de afgelopen 10 jaar door zelf geen woningbouw meer te stimuleren en woningbouwverenigingen te straffen met strafbelastingen (verhuurdersheffing). Daardoor hadden zij minder geld om te bouwen tijdens de kredietcrisis, terwijl zij normaal de woningvoorraad op peil hielden tijdens recessies. Ook raakten daardoor veel bouwvakkers werkloos. Die gingen zich omscholen. Daardoor was er toen de economie weer op gang kwam een tekort aan vaklui waardoor de woningbouw veel trager opgang kwam dan normaal na een recessie. Dit faalbeleid heeft geleid tot honderdduizenden minder gebouwde woningen. Als die er wel waren geweest dan waren de problemen nu veel minder groot geweest.
Een partij mag best van standpunt veranderen maar in dit geval is het gewoon slechte voorbereiding en boos zijn voor de buhne.quote:Op donderdag 22 juni 2023 19:36 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald.
Dit is wat een volksvertegenwoordiger moet doen: luisteren naar de achterban en dan ofwel je houdt vast aan de koers met hele goede redenen, ofwel je heroverweegt en draait.
Dat heb ik in ieder geval veel liever dan dichtgetimmerde akkoorden waarbij volstrekt idiote regelgeving wordt gemaakt om een partij uit de coalitie tevreden te stellen.quote:Op donderdag 22 juni 2023 19:42 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Een partij mag best van standpunt veranderen maar in dit geval is het gewoon slechte voorbereiding en boos zijn voor de buhne.
En de oude politiek zou om die reden vast houden aan het verkeerde standpunt. Dan heb ik liever een partij die haar fout kan toegeven.quote:Op donderdag 22 juni 2023 19:42 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Een partij mag best van standpunt veranderen maar in dit geval is het gewoon slechte voorbereiding en boos zijn voor de buhne.
die achterlijke coke hugo ook met zijn schoentjes, flikker toch op man, mongoolquote:De PVV steunt alsnog het verzet van VVD en D66 tegen een huisvestingsvergunning met een inkomenstoets voor mensen die een bestaande woning kopen. Daarmee keert een meerderheid in de Tweede Kamer zich tegen dit plan van woonminister Hugo de Jonge, waarmee hij mensen met lage en middeninkomens meer kans op een koopwoning wilde geven.
'De PVV is er tegen dat gemeenten bepalen aan wie je je huis mag verkopen', Twittert Kamerlid Alexander Kops donderdagmiddag. Woensdag tijdens het debat hierover steunde de PVV het idee juist nog volmondig.
De partij wil nu net als VVD, D66 en JA21 dat de huisvestingseisen niet gaan gelden voor de particuliere koopmarkt. Anders stemt de PVV tegen het hele wetsvoorstel van De Jonge, waar ook een verruiming van de voorrangsregels voor mensen met 'cruciale beroepen', of met 'lokale binding' in zit.
Meer kansen
De minister van CDA-huize lanceerde begin vorig jaar een wetsvoorstel dat gemeenten de mogelijkheid geeft maximaal de helft van de huur- en koopwoningen te reserveren voor eigen inwoners, of voor mensen met een cruciaal beroep, zoals leerkrachten, agenten of verpleegkundigen. Dat mag nu nog niet, of voor een veel kleiner deel.
Daarnaast kwam De Jonge met een voorstel voor herinvoering van een huisvestigingsvergunning, op basis van inkomenseisen. Met name dit plan leidde woensdag tot hoog oplopende emoties in het Kamerdebat. Gemeenten zouden een vergunning kunnen eisen voor woningen met een verkoopprijs onder de ¤355.000. De kopers zouden alleen in het huis mogen gaan wonen wanneer hun inkomen te laag is om een duurdere woning te kunnen kopen.
Verbijsterend
'Dat vinden wij zeker een goed idee, want we zien dat de woningmarkt een ontzettend grote puinhoop is', zei Kops woensdag nog. 'Heel simpel is de bedoeling daarvan dat die mensen, die doodnormale gezinnen in dit land die geen dak boven hun hoofd kunnen krijgen, dat wel kunnen krijgen. Ervoor in aanmerking komen om die woning te kopen en een gezin kunnen starten in de stad waar ze werken. Dat zijn doodnormale dingen.'
De VVD vond de opstelling van de PVV 'verbijsterend'. Want volgens Kamerlid Peter de Groot gingen de plannen van De Jonge 'veel te ver'. Gesteund door D66 en JA21 sprak hij van een 'inbreuk op het eigendom' van particuliere huizenbezitters. 'Ik constateer wel dat de heer Kops het in dit debat niet opneemt voor de eigenaar van die woning tot ¤355.000.' Een verwijt waar Kops op zijn beurt 'pissig' van werd.
Van PVV-steun voor het voorstel van de VVD om bestaande woningen uit te zonderen was woensdag dan ook geen sprake. Nog geen 24 uur later ligt dat anders. Een vergelijkbare draai maakte Kops overigens eerder dit jaar in de discussie over het salderen van zelfopgewekte stroom. De Groot is er blij mee, zegt hij donderdag. Kops was onbereikbaar.
Nog wel meerderheid
Nu er een meerderheid voor het VVD-amendement is, blijft er weinig over van het effect dat het wetsvoorstel voor de koopmarkt had kunnen hebben. Het leeuwendeel van de transacties betreft immers bestaande woningen.
Tot verdriet van minister De Jonge: 'Waarom je vóór deze wet moet zijn, en tégen het VVD-amendement, heeft de heer Kops van de PVV gisteren tijdens het debat perfect onder woorden gebracht', laat hij weten via een woordvoerder. 'We moeten consequent de kant van woningzoekenden kiezen. Woningzoekenden met een gewoon inkomen, die er nu nauwelijks tussenkomen.'
De andere delen van het wetsvoorstel kunnen nog wel op steun van de Kamermeerderheid rekenen. Zoals een inkomenseis bij de verkoop van een nieuwbouwwoning, of dat er vaker gevraagd mag worden dat een koper of huurder 'lokale binding' met de gemeente heeft, of een cruciaal beroep. Gemeenten mogen zelf bepalen of zij dat soort voorwaarden willen stellen.
Lees het volledige artikel: https://fd.nl/politiek/14(...)ing-bij-koopwoningen
Wil Hugo het CDA opheffen ofzo of wat is het idee van die beste man?quote:Op donderdag 22 juni 2023 20:18 schreef Akathisia het volgende:
Valt me trouwens alleszins mee van VVD66.
Heel goed nieuws ditquote:Op donderdag 22 juni 2023 20:07 schreef Natte_BeriBeri het volgende:
Huisvestingsvergunning koopwoningen komt er toch niet, na draai PVV
https://fd.nl/politiek/14(...)ing-bij-koopwoningen
[..]
die achterlijke coke hugo ook met zijn schoentjes, flikker toch op man, mongool
VVD laat natuurlijk de mensen met geld en pandjesbazen niet naaien. Los daarvan natuurlijk een flutplan van Hugo.quote:Op donderdag 22 juni 2023 20:18 schreef Akathisia het volgende:
Valt me trouwens alleszins mee van VVD66.
In een democratie is he wel fijn dat er een keer naar het volk word geluisterd. Zouden andere partijen ook eens moeten proberen.quote:Op donderdag 22 juni 2023 20:58 schreef Hexagon het volgende:
Toch wel handig die PVV. Gewoon zoveel kabaal maken als je kan op Twitter en ze stemmen zoals je wilt.
Want we het hardst roept op Twitter is "het volk"?quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:11 schreef DjDaano het volgende:
[..]
In een democratie is he wel fijn dat er een keer naar het volk word geluisterd. Zouden andere partijen ook eens moeten proberen.
Lees eens wat reacties op internet, ook zonder twitter. Echt iedereen met meer dan 2 hersencellen is hierop tegen.quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:12 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Want we het hardst roept op Twitter is "het volk"?
Wat het volk wil is niet per se de beste beslissing of de beste keus.quote:Op donderdag 22 juni 2023 19:26 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Jij vind een partij die luistert naar het volk iets negatiefs?
Niet perse maar in dit geval heeft het volk gelijk. Het is beter om naar het volk te luisteren dan de arrogantie te hebben dat jij het beter weet. Vooral als dat niet het geval is zoals nu.quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:20 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Wat het volk wil is niet per se de beste beslissing of de beste keus.
Het volk wil minder belasting betalen, meer verdienen, minder werken en meer faciliteiten. Zo maakt het de PVV niet uit wat het onderwerp is, ze zullen het tegenovergestelde doen van wat D66 doet. Dat herken ik zo goed omdat ik mijn zoontje van drie dat ook doet alleen dan in de zandbak. Hij doet daar precies wat zijn zus niet wil. Ik hoop dat als hij wat ouder is hij dit domme gedrag ontgroeit of dat hij later bij de PVV aansluit om daar voor dit gedrag beloond te worden met 10k per maand
Het doel was goed. Alleen het probleem is nagenoeg onmogelijk aan te pakken dus kwamen ze met een onconventionele oplossing. Niemand vind dit prettigquote:Op donderdag 22 juni 2023 21:23 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Niet perse maar in dit geval heeft het volk gelijk. Het is beter om naar het volk te luisteren dan de arrogantie te hebben dat jij het beter weet. Vooral als dat niet het geval is zoals nu.
Het doel is meer macht voor de overheid. Persoonlijk vind ik dat niet goed. Als je de starter wil helpen bouw je meer huizen. Dat is de enige optie. (en niet heel ingewikkeld... )quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:36 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Het doel was goed. Alleen het probleem is nagenoeg onmogelijk aan te pakken dus kwamen ze met een onconventionele oplossing. Niemand vind dit prettig
Baanbrekend. Goed bezigquote:Op donderdag 22 juni 2023 21:39 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Het doel is meer macht voor de overheid. Persoonlijk vind ik dat niet goed. Als je de starter wil helpen bouw je meer huizen. Dat is de enige optie. (en niet heel ingewikkeld... )
Niet baanbrekend maar meestal is de makkelijkste oplossing ook de beste.quote:
Het is ook een beetje een partij voor de dommen. Overal op schoppen en niet met oplossingen komen. Ik zou er ook niet zomaar op stemmen.quote:Op donderdag 22 juni 2023 19:25 schreef Nielsch het volgende:
Gisteren de PVV WOEDEND op de VVD omdat ze tegen dit plan waren.
Vandaag de PVV tegen dit plan.
Clownshow die partij.
Om maar eens een understatement te gebruiken.quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:36 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Het doel was goed. Alleen het probleem is nagenoeg onmogelijk aan te pakken dus kwamen ze met een onconventionele oplossing. Niemand vind dit prettig
Maar dat hebben ze recent dus wel al gedaan met die nieuwe belastingmaatregelen.quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:00 schreef Momo het volgende:
[..]
VVD laat natuurlijk de mensen met geld en pandjesbazen niet naaien. Los daarvan natuurlijk een flutplan van Hugo.
iedere minister van volkshuisvesting van de VVD doet van alles behalve huizen bouwenquote:Op donderdag 22 juni 2023 21:00 schreef Momo het volgende:
[..]
VVD laat natuurlijk de mensen met geld en pandjesbazen niet naaien. Los daarvan natuurlijk een flutplan van Hugo.
alleenstaanden oplossen ?/ hoe werkt dat ?/quote:Op donderdag 22 juni 2023 16:48 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
7 delen rokend zwavelzuur en 3 delen H2O2quote:Op vrijdag 23 juni 2023 02:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
alleenstaanden oplossen ?/ hoe werkt dat ?/
Er is bouwgrond en in sommige gevallen zelfs al vergund alleen projectontwikkelaars vinden het financieel oninteressant. Kunnen wij wel roepen dat er gebouwd moet worden, is dat project nog steeds financieel oninteressant. Als die makkelijkste oplossing die iedereen kan bedenken blijkbaar heel beperkt wordt uitgevoerd, zou ik denken dat gekeken moet worden waarom het niet werkt ipv te zeggen: er moet gebouwd worden.quote:Op donderdag 22 juni 2023 22:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het werkt wel beter dan het probleem steeds naar een andere doelgroep te verplaatsen.
Ik mag hopen dat je wel weer hoe alleenstaanden worden opgelost.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 02:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
alleenstaanden oplossen ?/ hoe werkt dat ?/
Ja mijn broer wist het , in ongebluste kalkquote:Op vrijdag 23 juni 2023 08:16 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat je wel weer hoe alleenstaanden worden opgelost.
Dat is ook geschikt voor meerdere mensenquote:Op vrijdag 23 juni 2023 09:09 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja mijn broer wist het , in ongebluste kalk
Vriendjespolitiek in de colleges en veelal goedwillende amateurs in de gemeenteraden die dat zouden moeten controleren.quote:Op donderdag 22 juni 2023 22:56 schreef quo_ het volgende:
[..]
Om maar eens een understatement te gebruiken.
Ik vind het een nogal gruwelijke gedachte. De nederlandse gemeentehuizen zijn broeinesten van incompetentie en vriendjespolitiek. Het treiteren en pesten van burgers is daar core business.
En dan daar laten beslissen over de grootste aankoop/verkoop van veruit de meeste mensen getuigt van het totaal ontbreken van elke vorm van inzicht hoe de maatschappij werkt en wat mensen drijft.
Wannneer komt er eens een einde aan het haagse idioten circus?
Idd, ga lekker bouwen hugotje.quote:Op donderdag 22 juni 2023 20:07 schreef Natte_BeriBeri het volgende:
Huisvestingsvergunning koopwoningen komt er toch niet, na draai PVV
https://fd.nl/politiek/14(...)ing-bij-koopwoningen
[..]
die achterlijke coke hugo ook met zijn schoentjes, flikker toch op man, mongool
De Markt?quote:Op vrijdag 23 juni 2023 09:53 schreef Knipoogje het volgende:
Continue worden de oplossingen in de verkeerde hoek gezocht. De markt bouwt eensgezinswoningen en luxe villa's omdat daar meer mee te verdienen valt. Overheid moet dus zorgen dat er meer geld te verdienen valt met sociale appartementen. Verzin daar wat wetgeving voor. Daar zitten ze voor.
Maar om duistere reden blijft men aan de verkeerde knopjes draaien dat alleen maar tot meer woningnood en hogere prijzen leidt. Hmm, bijna alsof het met opzet is.
Bepaalt de markt niet wat voor type woningen dan? Oprechte vraag. DAcht dat gemeentes bouwgrond verkopen en flink cashen door gespeel met bestemmingsplannen, maar dat de investeerder bepaalt of er een villawijk of flat komt?quote:Op vrijdag 23 juni 2023 10:25 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
De Markt?
Waar bouwt de markt?
Gemeentes bepalen met bestemmingsplannen en bouwrijp verklaren waar wat gebouwd mag worden.
Leesvoerquote:Op vrijdag 23 juni 2023 10:26 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Bepaalt de markt niet wat voor type woningen dan? Oprechte vraag. DAcht dat gemeentes bouwgrond verkopen en flink cashen door gespeel met bestemmingsplannen, maar dat de investeerder bepaalt of er een villawijk of flat komt?
Nee, dat staat allemaal in het bestemmingsplan. En wat je dan krijgt is eisen als 60% sociale woningbouw. En dan kan het financieel vaak maar heel nipt uit (of niet), terwijl de risico’s volledig bij de marktpartij liggen.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 10:26 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Bepaalt de markt niet wat voor type woningen dan? Oprechte vraag. DAcht dat gemeentes bouwgrond verkopen en flink cashen door gespeel met bestemmingsplannen, maar dat de investeerder bepaalt of er een villawijk of flat komt?
Dus moet de overheid inderdaad financiele tegemoetkomingen doen. 60% sociale woningbouw eisen lijkt me wel een goed plan. Die financiele tegemoetkomingen kun je dan wellicht weer bekostigen door allerlei belastingmaatregelen in te voeren om een 2e woning als investering bijzonder onaantrekkelijk te maken. Volgens mij waren ze daar al mee bezig.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 10:30 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, dat staat allemaal in het bestemmingsplan. En wat je dan krijgt is eisen als 60% sociale woningbouw. En dan kan het financieel vaak maar heel nipt uit (of niet), terwijl de risico’s volledig bij de marktpartij liggen.
En dan haakt men af.
Mede daarom bouwen we veel te weinig.
Overigens: van mij mag de overheid best regie nemen, maar dan ook een deel van het risico dragen. Ik denk dat daar niet meer omheen kan worden gekomen, maar politiek is daar geen animo voor.
Follow the money, wie verdient er aan het bouwrijp verklaren? Wie koopt en verkoopt de grond. Belangrijkste kostendrijver voor woningprijs is de grondprijs, de opstal is maar een klein gedeelte. Als er veel, heel veel gebouwd wordt en het aanbod de vraag een weinig overtreft dalen de prijzen. Maar daar zijn alleen maar de kopers mee gediend, de overheid en de projectontwikkelaars niet. Die hebben belang bij hoge prijzen. Mensen die al een huis hebben willen dat ook.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 10:30 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, dat staat allemaal in het bestemmingsplan. En wat je dan krijgt is eisen als 60% sociale woningbouw. En dan kan het financieel vaak maar heel nipt uit (of niet), terwijl de risico’s volledig bij de marktpartij liggen.
En dan haakt men af.
Overigens: van mij mag de overheid best regie nemen, maar dan ook een deel van het risico dragen. Ik denk dat daar niet meer omheen kan worden gekomen, maar politiek is daar geen animo voor.
Ben ik het helemaal mee eens.quote:Op donderdag 22 juni 2023 16:43 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Het zou dus veel logischer zijn een 'eigenwoonplicht' te maken. Mag die rijke het nog steeds kopen maar moet ie er wel zelf gaan wonen.
Ja die eerdere meerderheid is wel beangstigend.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 09:43 schreef Claudia_x het volgende:
Ik weet niet zo goed of ik gerust moet zijn omdat dit plan uiteindelijk onvoldoende steun heeft gekregen of omdat ik verschrikkelijk ongerust moet zijn omdat de Jonge een nog slechtere minister is dan ik al dacht en een groot deel van de Kamer weinig opheeft met het eigendomsrecht.
Als het bestemmingsplan al goedgekeurd wordt want met allerlei regeltjes nu zitten er al enkele provincies op slot (zoals de mijne bijvoorbeeld, Brabant). En dan is het nadeel dat er geen bestemmingsplannen meer goedgekeurd worden dus er geen geen mogelijkheden meer bij komen om te bouwen.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 10:30 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
En dan haakt men af.
Hier is de kern van zo'n beetje alle problemen in onze maatschappij.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 07:27 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Er is bouwgrond en in sommige gevallen zelfs al vergund alleen projectontwikkelaars vinden het financieel oninteressant. Kunnen wij wel roepen dat er gebouwd moet worden, is dat project nog steeds financieel oninteressant.
Nee. Ze hoeven alleen maar te zorgen dat er werkelijk huizen gebouwd worden. Zoals ze beloofd hebben dat er zou gebeuren.quote:Op donderdag 22 juni 2023 22:52 schreef hooibaal het volgende:
Jammer dat die PVV'rts ineens tegen zijn. Dit was best een mooie start van het hervormen van het woonbeleid. Het is een zooitje, dus de overheid zou zich veel actiever moeten bemoeien met het toewijzen van huizen.
Ik denk dat de overheid gewoon moet mee-investeren. In grote getalen bouwen. Enkele standaardwoningen, waarbij de overheid de prijs die het mag kosten strak in de hand heeft. Allemaal bouwen voor sociale huur. Daar waar dan vervolgens overschot komt kun je dan verkopen.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 10:33 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Dus moet de overheid inderdaad financiele tegemoetkomingen doen. 60% sociale woningbouw eisen lijkt me wel een goed plan. Die financiele tegemoetkomingen kun je dan wellicht weer bekostigen door allerlei belastingmaatregelen in te voeren om een 2e woning als investering bijzonder onaantrekkelijk te maken. Volgens mij waren ze daar al mee bezig.
Die domme ideetjes als overdrachtsbelasting afschaffen voor starters en jubeltonnetjes e.d. moeten ze in ieder geval nooit meer terug laten komen
Er wordt ook wel gebouwd, maar veel te traag en veel te weinig. Dan zetten ze 100 woningen neer terwijl er 5000 belangstellenden zijn. Nee, dat gaat zoden aan de dijk zetten zeg.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 10:58 schreef RetepV het volgende:
[..]
Nee. Ze hoeven alleen maar te zorgen dat er werkelijk huizen gebouwd worden. Zoals ze beloofd hebben dat er zou gebeuren.
Maar onze overheid is alleen gevoelig voor lobbies en rechtszaken, dus de gewone man trekt altijd aan het kortste eind.
Waarom zou je als huizenbezitter een hoge prijs willen?quote:Op vrijdag 23 juni 2023 10:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Follow the money, wie verdient er aan het bouwrijp verklaren? Wie koopt en verkoopt de grond. Belangrijkste kostendrijver voor woningprijs is de grondprijs, de opstal is maar een klein gedeelte. Als er veel, heel veel gebouwd wordt en het aanbod de vraag een weinig overtreft dalen de prijzen. Maar daar zijn alleen maar de kopers mee gediend, de overheid en de projectontwikkelaars niet. Die hebben belang bij hoge prijzen. Mensen die al een huis hebben willen dat ook.
Er is geen vrije markt, het is plan economie, dus faalt het.
Het is wat gecompliceerder dan dat. Het probleem zit ook in dat bepaalde partijen geen oog hebben voor de realiteit.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 10:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Follow the money, wie verdient er aan het bouwrijp verklaren? Wie koopt en verkoopt de grond. Belangrijkste kostendrijver voor woningprijs is de grondprijs, de opstal is maar een klein gedeelte. Als er veel, heel veel gebouwd wordt en het aanbod de vraag een weinig overtreft dalen de prijzen. Maar daar zijn alleen maar de kopers mee gediend, de overheid en de projectontwikkelaars niet. Die hebben belang bij hoge prijzen. Mensen die al een huis hebben willen dat ook.
Er is geen vrije markt, het is plan economie, dus faalt het.
Kan er echt niet meer worden gebouwd in Brabant? Want dat klopt volgens mij niet. Eindhoven heeft veel plannen en nergens hoor ik Eindhoven zeggen dat er een grote kink in de kabel is gekomen.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 10:54 schreef nils7 het volgende:
[..]
Als het bestemmingsplan al goedgekeurd wordt want met allerlei regeltjes nu zitten er al enkele provincies op slot (zoals de mijne bijvoorbeeld, Brabant). En dan is het nadeel dat er geen bestemmingsplannen meer goedgekeurd worden dus er geen geen mogelijkheden meer bij komen om te bouwen.
Ook bestemmingsplannen aanpassen is er vaak niet meer bij
https://www.bd.nl/brabant(...)niets-meer~a749fd7b/quote:Op vrijdag 23 juni 2023 11:44 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Kan er echt niet meer worden gebouwd in Brabant? Want dat klopt volgens mij niet. Eindhoven heeft veel plannen en nergens hoor ik Eindhoven zeggen dat er een grote kink in de kabel is gekomen.
Als je meent dat het probleem bij bepaalde politieke partijen ligt die de jouwe niet zijn dan heb je zelf geen oog voor de realiteit.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 11:42 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is wat gecompliceerder dan dat. Het probleem zit ook in dat bepaalde partijen geen oog hebben voor de realiteit.
Hoeft van mij niet maar dan moet Nederland ook stoppen met mensen binnen halen.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 11:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
Waarom zijn er op fok zoveel voorstanders van NL volbouwen? Houden jullie van drukte dat je je kont niet kan draaien?
Zijn voorlopig geen uitbreidingen mogelijk omdat het aan stroom infra ontbreekt.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 11:44 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Kan er echt niet meer worden gebouwd in Brabant? Want dat klopt volgens mij niet. Eindhoven heeft veel plannen en nergens hoor ik Eindhoven zeggen dat er een grote kink in de kabel is gekomen.
Banken investeren niet in ideeën aangezien ze zekerheden nodig hebben. Als je een goed plan hebt zijn er voldoende mogelijkheden om geld op te halen, ook legaal. Het probleem van een winkel starten is dat het rendement vaak veel te laag is en daarom niet interessant om in te investeren.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 10:56 schreef RetepV het volgende:
[..]
Hier is de kern van zo'n beetje alle problemen in onze maatschappij.
Alles is mogelijk. Behalve het vinden van competente mensen die het financieel interessant vinden. Mensen die incompetent zijn en het financieel interessant vinden, zijn er genoeg. Mensen die competent zijn en het financieel oninteressant vinden, zijn er ook genoeg.
Mensen die competent zijn en het financieel oninteressant vinden kun je alleen maar dwingen om toch hun maatschappelijke plicht te doen. Maar dat is niet liberaal, dus zal nooit gebeuren. Daarom worden de rijken rijker en blijft de rest stilstaan.
Mensen die incompetent zijn en het financieel interessant vinden moet je een kans geven en hen helpen om competent te worden. Maar ook dat is niet liberaal, dus zal nooit gebeuren. Daarom blijft de rest stilstaan en worden de rijken rijker.
Een patstelling die door liberaal beleid in stand wordt gehouden, en zelfs beschermd en versterkt wordt, mag ik wel zeggen.
Het is zoiets als wat er bij banken gebeurt als je een goed idee hebt en een bedrijf wil beginnen. Als je voor je idee 50.000 euro investering wil hebben, vertelt de bank je gewoon recht in je gezicht dat het niet interessant voor ze is omdat ze er te weinig op zullen verdienen. Maak je je plannen groter en vraag je 250.000 euro investering, vertellen ze je dat je niet genoeg ervaring hebt en ze het risico niet willen lopen.
Ja, zo zet je dus een samenleving compleet vast.
En sterker: die mensen hebben een goed idee en willen dat uitvoeren, dus gaan ze ergens anders geld zoeken. Dan gebeuren er twee dingen. 1) De autochtoon komt bij familie of de mafia terecht. 2) De allochtoon komt bij zijn eigen regering terecht (of bij de mafia) en worden door het buitenland gefinancieerd.
2) zie je bijvoorbeeld heel goed bij Turken en Chinezen. Het is niet zomaar dat er de laatste jaren Turkse, Egyptische en Chinese winkels als paddestoelen uit de grond zijn gerezen. Als je als Nederlander een winkel wil starten, krijg je daar gewoon niet het kapitaal voor. Tenzij je franchisenemer wordt.
Omdat er een woningtekort is. Daarom moet er worden gebouwd, veel worden gebouwd.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 11:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
Waarom zijn er op fok zoveel voorstanders van NL volbouwen? Houden jullie van drukte dat je je kont niet kan draaien?
En wat als je de vraag verlaagd?quote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:00 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Omdat er een woningtekort is. Daarom moet er worden gebouwd, veel worden gebouwd.
Hoe kun je de vraag verlagen? Mensen verplicht laten samenleven ofzo?quote:
Het zijn per definitie niet mijn partijen omdat er werkelijk geen enkele partij in Nederland is waar ik mij nog enigszins in kan vinden.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 11:56 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Als je meent dat het probleem bij bepaalde politieke partijen ligt die de jouwe niet zijn dan heb je zelf geen oog voor de realiteit.
Sturen op bevolkingskrimpquote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:07 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Hoe kun je de vraag verlagen? Mensen verplicht laten samenleven ofzo?
En in de tussentijd kan iedereen maar de tering krijgenquote:
Dat is nu ook zo, dus dat verschilt niks met de huidige situatie.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:19 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
En in de tussentijd kan iedereen maar de tering krijgen
Ze zouden de Boomers moeten stimuleren kleiner te gaan wonen, appartementje, bungalowtje, vakantie huisje aan de costa del sol ofzo.quote:
Natuurlijk is het niet makkelijk te realiseren, anders was het al lang gedaan. Lijkt me zelfs een illusie op korte termijn.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:21 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat is nu ook zo, dus dat verschilt niks met de huidige situatie.
Bevolkingskrimp is makkelijker te realiseren en zorgt voor betere leefbaarheid, natuurverbetering, lagere vraag dus minder inflatie. Bedrijven gaan weg vanwege personeeltekorten. Allemaal win-win.
quote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:23 schreef nils7 het volgende:
[..]
Ze zouden de Boomers moeten stimuleren kleiner te gaan wonen, appartementje, bungalowtje, vakantie huisje aan de costa del sol ofzo.
Zodat er ruimte ontstaat in die enorme 1gezinswoningen waar behoefte aan is.
Het woningtekort is ongeveer 3,5 % volgens het wetsvoorstel. Als we de woningvoorraad met dat percentage weten uit te breiden, is er dan opeens geen woningtekort meer? Hoe definieer je eigenlijk het tekort? Als er meer betaalbare woningen zijn, dan willen ook mensen die niet meetellen bij het tekort (bv die nu nog thuis wonen of een woning delen) ook wel een eigen woning. Sommige mensen wonen op zich prima, maar zouden best een grotere woning willen. Huizen bijbouwen zal waarschijnlijk heel weinig oplossen. Er zal altijd meer vraag dan aanbod zijn.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:00 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Omdat er een woningtekort is. Daarom moet er worden gebouwd, veel worden gebouwd.
Als er geen serieuze pogingen zijn gedaan en zelf bewust mensen uit polen hierheen worden en werden gehaald kan je niet zeggen dat het moeilijker is.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:24 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Natuurlijk is het niet makkelijk te realiseren, anders was het al lang gedaan. Lijkt me zelfs een illusie op korte termijn.
Los daarvan zou het wel het beste zijn ja.
[..]
Dat kan maar bevolkingskrimp lost veel meer op dan alleen het tekort aan woningen.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:23 schreef nils7 het volgende:
[..]
Ze zouden de Boomers moeten stimuleren kleiner te gaan wonen, appartementje, bungalowtje, vakantie huisje aan de costa del sol ofzo.
Krimp alleen in NL is ook geen oplossingquote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Als er geen serieuze pogingen zijn gedaan en zelf bewust mensen uit polen hierheen worden en werden gehaald kan je niet zeggen dat het moeilijker is.
Wel voor nederland.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:28 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Krimp alleen in NL is ook geen oplossing
De vraag is al verlaagd. Door de hogere rente. Toch maakt dat woningen niet ineens betaalbaarderquote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:07 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Hoe kun je de vraag verlagen? Mensen verplicht laten samenleven ofzo?
Ja, precies wat ik zeg. Daarom zijn er alleen nog maar grote ketens en duizenden kleine winkeltjes die door allochtonen gerund worden.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 12:09 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Banken investeren niet in ideeën aangezien ze zekerheden nodig hebben. Als je een goed plan hebt zijn er voldoende mogelijkheden om geld op te halen, ook legaal. Het probleem van een winkel starten is dat het rendement vaak veel te laag is en daarom niet interessant om in te investeren.
We gaan te vaak alleen maar voor de low hanging fruit. Het excuus is altijd: "We hebben nieuwe plannen! Maar het zal even duren voordat die uitgevoerd kunnen worden. Laten we dus eerst met de low hanging fruit beginnen.". En vervolgens gebeurt er iets waardoor de plannen veranderen. En daarna nog een keer. Etc. Etc.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:29 schreef sjorsie1982 het volgende:
Beleid maken dat ervoor zorgt dat EU burgers niet meer in NL willen wonen is de eerste stap. Dat is namelijk low hanging fruit
Er is geen droog brood te verdienen met die winkeltjes daarom begint geen Nederlander er meer aan. Die turken waar jij hebt over hebt werken vaak 14 uur per dag, 6 dagen in de week zonder er veel aan over te houden. Dat mag een”Nederlander” ook best doen hoor alleen heeft hij daar geen zin in.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:37 schreef RetepV het volgende:
[..]
Ja, precies wat ik zeg. Daarom zijn er alleen nog maar grote ketens en duizenden kleine winkeltjes die door allochtonen gerund worden.
Let op dat ik niets slechts zeg over allochtonen. Ik vind de diversiteit in winkels erg leuk.
Maar toch. 5 kebab zaken op een rij, onderbroken door een halal slager, een winkel met goedkope chinese meuk en een winkel met bubble tea, gevolgd door nog eens 3 kebab zaken wordt op den duur toch ook wel een beetje saai.
Diversiteit betekent dat je alles kan vinden. Je krijgt geen diversiteit door nieuwe buitenlanders te helpen om winkels te openen terwijl je aan de andere kant de winkels die al 3 a 4 generaties bestaan in de poep laat zakken.
Dan krijg je alleen maar vervanging, maar niet verrijking.
Zo gaat het op veel meer vlakken, en de oorzaak is simpelweg dat er geen kleine investeringen meer gedaan worden door de gevestigde instituten.
En dat laatste is best raar. Met de stand van zaken in computerland, kan het geen kwestie zijn van dat de administratiekosten te hoog worden. Het komt omdat de gevestigde instituten alleen nog voor de grote winsten gaan.
10 kleine winsten leveren evenveel op als 1 grote winst, maar de 10 kleine winsten kosten wel 10 keer zo veel aan administratiekosten. En die grote instituten zijn dag in dag uit bezig met winstmaximalisering. Dat begint met kostenverlaging. En daar worden de kleine winsten de dupe van. En daarmee de kleine ondernemer.
Mooi te zien hoe sommige mensen de meest totalitaire oplossingen kiezen.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:23 schreef nils7 het volgende:
[..]
Is geen dwang hoor, alleen als ze het niet doen mogen ze niet meer de horeca in zonder zelftest, waar ze voor moeten omrijden en reserveren en niet altijd beschikbaar is.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 14:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Mooi te zien hoe sommige mensen de meest totalitaire oplossingen kiezen.
5 kebab zaken in een straat betekent witwassen, daar valt genoeg mee te verdienen.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:46 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Er is geen droog brood te verdienen met die winkeltjes daarom begint geen Nederlander er meer aan. Die turken waar jij hebt over hebt werken vaak 14 uur per dag, 6 dagen in de week zonder er veel aan over te houden. Dat mag een”Nederlander” ook best doen hoor alleen heeft hij daar geen zin in.
Stimuleren is prima. (3 ton bonus bovenop de verkoopprijs voor iedereen die zijn gezinswoning verkoopt...)quote:Op vrijdag 23 juni 2023 14:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Mooi te zien hoe sommige mensen de meest totalitaire oplossingen kiezen.
Nee die laten elke 5 jaar de zaak omvallen .quote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:46 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Er is geen droog brood te verdienen met die winkeltjes daarom begint geen Nederlander er meer aan. Die turken waar jij hebt over hebt werken vaak 14 uur per dag, 6 dagen in de week zonder er veel aan over te houden. Dat mag een”Nederlander” ook best doen hoor alleen heeft hij daar geen zin in.
waar moeten die naar toe volgens jou??quote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:23 schreef nils7 het volgende:
[..]
Ja dat sluiten van de bejaardenhuizen... Dat is echt zo'n waardeloos beleid.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 16:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
waar moeten die naar toe volgens jou??
De bejaardenhuizen zijn gesloten , juist zodat de ouderen thuis blijven wonen en ZZP ers van de gemeente en als je niet meer zelf kan stofzuigen
Het is juist de bedoeling dat de ouderen thuis blijven wonen,daar heeft de VVD zo gewild
ga zelf maar in een duivenhok wonen
Ja Stef Blok wilde dat de ouderen thuis blijven wonen , want de prijzen waren laag na de credietcrisis , en dat kon echt nietquote:Op vrijdag 23 juni 2023 16:42 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Ja dat sluiten van de bejaardenhuizen... Dat is echt zo'n waardeloos beleid.
Daarom is het maar goed dat hier op fok links ongeveer van alles de schuld krijgt.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 16:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Heerlijk hoe alle maatschappelijke problemen de schuld zijn van de VVD en alle andere problemen door global warming komen. Ja, links is echt de stroming voor intellectuelen.
En nu is er geen personeel meer te vinden omdat die allemaal moeten mantelzorgen voor paps en mams.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 16:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja Stef Blok wilde dat de ouderen thuis blijven wonen , want er was leegstand he ,
en de prijzen waren laag na de credietcrisis
hij zat ook in zijn maag met al die sociale huurwoningen , heeft ie toen maar een deel verpast aan arabieren voor weinig
het bejaardenhuis van mijn moeder , daar hielpen de ouderen elkaar he , dar waren een paar vrijwilligers ook ouderen al , en op 400 ouderen waren slechts 2 verzorgendenquote:Op vrijdag 23 juni 2023 16:47 schreef DjDaano het volgende:
[..]
En nu is er geen personeel meer te vinden omdat die allemaal moeten mantelzorgen voor paps en mams.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)dreigt-te-verdwijnenquote:Het kabinet Rutte II besloot tot sluiting van de bejaardenhuizen.
Ouderen moesten langer thuis wonen en samen met een wijkverpleegkundige werd aan de keukentafel bekeken welke zorg nodig zou zijn.
Dit jaar nog moeten 800 bejaardenhuizen gesloten zijn.
quote:Waarom zijn de bejaardentehuizen afgeschaft?
De bejaardenhuizen werden bijvoorbeeld ook bevolkt door ouderen die kerngezond waren, waardoor er minder plek was voor mensen met een zorgvraag. .
De bejaardenhuizen zijn gesloten omdat veel ouderen, al dan niet met een lichte zorgvraag, prima zelfstandig kunnen wonen en leven.3 Nov 2022
quote:Wine te Meerman van Berenschot:"Je ziet nu wat we de komende jaren veel meer gaan zien.
Ik denk dat veel mensen nog niet beseffen hoe ingrijpend dit beleid is.
De gevolgen zijn volgens mij niet goed genoeg doordacht.
Het gaat iets te drastisch. Het gaat iets te snel."
Veel lege kamers
Het kabinet wil dat ouderen langer thuis blijven wonen.
Volgens het kabinet kan dit met hulp van thuiszorg of mantelzorgers als familie, buren en vrienden.
Laat ik nou denken de VVDquote:Op vrijdag 23 juni 2023 16:44 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Daarom is het maar goed dat hier op fok links ongeveer van alles de schuld krijgt.
Dat verergert de problemen alleen maar.quote:
Bevolkingskrimp (tenzij heel lichte krimp) is een lastiger vraagstuk dan klimaatverandering.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:21 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat is nu ook zo, dus dat verschilt niks met de huidige situatie.
Bevolkingskrimp is makkelijker te realiseren en zorgt voor betere leefbaarheid, natuurverbetering, lagere vraag dus minder inflatie. Bedrijven gaan weg vanwege personeeltekorten. Allemaal win-win.
wat vererger je dan?quote:Op vrijdag 23 juni 2023 17:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat verergert de problemen alleen maar.
Toevallig zag ik vandaag een artikel dat vrouwen steeds vaker maar kiezen om vrijgezel te blijven, geen man nodig, enz. Dat is een cultureel bepaalde instelling. Ik laat graag in het midden wat ik daarvan vind, maar als inderdaad zoals in dat artikel staat straks meer dan de helft vrijgezel gaat zijn, dan verhoogt dat wel de druk op de schaarse ruimte.
dat is helemaal niet lastig. De groei komt voornamelijk door migratie en dan voornamelijk migratie vanuit EU landen. Die mensen willen hier dus heen (maar hoeven niet) en je kan ervoor zorgen dat ze dat niet meer willen door het voordeel weg te halen om hierheen te gaan.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 17:50 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Bevolkingskrimp (tenzij heel lichte krimp) is een lastiger vraagstuk dan klimaatverandering.
Gelachen dus.
Je snapt niet dat die bejaardenvoorzieningen gemakkelijk betaalbaar waren toen er maar enkele bejaarden waren op vele werkenden en dat (door bevolkingskrimp en teveel import van mensen die alleen maar geld kosten) dit niet meer betaalbaar is met veel bejaarden per werkende?quote:Op vrijdag 23 juni 2023 16:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het bejaardenhuis van mijn moeder , daar hielpen de ouderen elkaar he , dar waren een paar vrijwilligers ook ouderen al , en op 400 ouderen waren slechts 2 verzorgenden
De meeste ouderen hadden geen mens nodig , en aanspraak is er niet
Voor die mensen was het bejaarden huis hun thuis , voor mijn moeder ook
Nu sterven de mensen achter de voordeur , omdat Stef Blok dat een goed plan vond
en waar denk je dat al die vele duizenden leaseauto ZZPers vandaan komen ?? ,
uit de hoge hoed soms
VVD weg ermee
[..]
https://www.rtlnieuws.nl/(...)dreigt-te-verdwijnen
[..]
[..]
Welvaart naar de knoppen. Weet je wat overal ter wereld de belangrijkste factor is voor milieubeleid en natuurherstel? Welvaart.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 17:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
wat vererger je dan?
voordelen
- minder inflatie want vraag is lager
- bedrijven gaan weg omdat er geen personeel is
- meer ruimte voor natuur
- minder vervuiling
- betere luchtkwaliteit want minder auto's en minder industrie, want vraag is minder
het aantal bejaarden per werkende dat blijft stijgen, dat ga je niet tegen houden ,quote:Op vrijdag 23 juni 2023 17:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je snapt niet dat die bejaardenvoorzieningen gemakkelijk betaalbaar waren toen er maar enkele bejaarden waren op vele werkenden en dat (door bevolkingskrimp en teveel import van mensen die alleen maar geld kosten) dit niet meer betaalbaar is met veel bejaarden per werkende?
Dus Nederland moet een kutland worden?quote:Op vrijdag 23 juni 2023 17:51 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat is helemaal niet lastig. De groei komt voornamelijk door migratie en dan voornamelijk migratie vanuit EU landen. Die mensen willen hier dus heen (maar hoeven niet) en je kan ervoor zorgen dat ze dat niet meer willen door het voordeel weg te halen om hierheen te gaan.
Het is maar goed dat jij weet hoe simpel het op te lossen is. Binnenkort begint de ellende in Japan toe te slaan. Ik denk dat je zo 100 miljoen euro per maand kan verdienen als je echt de problemen kan halveren…quote:Op vrijdag 23 juni 2023 17:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het aantal bejaarden per werkende dat blijft stijgen, dat ga je niet tegen houden ,
dan moeten bejaarden elkaar helpen he
Dat kunnen ze , tijd zat, dat willen ze
quote:Op vrijdag 23 juni 2023 09:38 schreef VEM2012 het volgende:
Ik lees trouwens keer op keer de verwijzing naar coke gebruik. Is dat enigszins aannemelijk? Want eerlijk gezegd is dat anders wel onder de gordel…
Klopt inderdaad niet om 1 partij verantwoordelijk te houden voor kabinetsbesluiten. Ook niet bij de VVD.quote:
Ik koop altijd nieuw, dus als ik de hoogste korting krijg… waarom niet?quote:Op vrijdag 23 juni 2023 18:08 schreef Natte_BeriBeri het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
kweenie
Zou jij een auto van deze boi kopen?
Nederland is toch al veel decennia onleefbaar en een chaos?quote:Op vrijdag 23 juni 2023 17:58 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dus Nederland moet een kutland worden?
Nou, dan zijn we al hard op weg. Mede dankzij de VVD, D66, CU, CDA, GL, PvdA, PVV, enz.
bejaarden vvoor elkaar laten zorgen is het ei van Colum eh dinges, tja dementie hequote:Op vrijdag 23 juni 2023 18:01 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is maar goed dat jij weet hoe simpel het op te lossen is. Binnenkort begint de ellende in Japan toe te slaan. Ik denk dat je zo 100 miljoen euro per maand kan verdienen als je echt de problemen kan halveren…
Succes!
Tot begin van deze eeuw was er weinig mis. Deze eeuw zelf is er heel veel fout gegaan. Vind ik.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 18:25 schreef torentje het volgende:
[..]
Nederland is toch al veel decennia onleefbaar en een chaos?
Dus zoals met telefoons die elkaar kunnen opladen: twee lege ga je dan elkaar laten opladen.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 18:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
bejaarden vvoor elkaar laten zorgen is het ei van Colum eh dinges, tja dementie he
Dat was toen zo , dat zal altijd zo zijn , de echte problemen zijn het simpelst op te lossen
Dan zijn we de goede weg ingegaan, hopelijk komt de krimp dan snelquote:Op vrijdag 23 juni 2023 17:58 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dus Nederland moet een kutland worden?
Nou, dan zijn we al hard op weg. Mede dankzij de VVD, D66, CU, CDA, GL, PvdA, PVV, enz.
er zijn goede bejaarden en mindere bejaarden , ik ben een bejaarde in goede gezondheidquote:Op vrijdag 23 juni 2023 18:43 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dus zoals met telefoons die elkaar kunnen opladen: twee lege ga je dan elkaar laten opladen.
Ik denk dat dat lastig is.
Het is al een paar decennia bekend dat kinderen die naar een vorm van opvang gaan, zich sociaal-emotioneel beter ontwikkelen.quote:
quote:blijf snotverdoo toch thuis voor je koters
De oorzaak is dat het onderwijs heeft gefaald en nog steeds faalt.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 18:42 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Tot begin van deze eeuw was er weinig mis. Deze eeuw zelf is er heel veel fout gegaan. Vind ik.
Dus door geplukte woningcorporaties, is de woningnood ontstaan?quote:Op donderdag 22 juni 2023 14:25 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ja. We waren onderweg naar een woningoverschot, maar de VVD heeft het tij gekeerd door het ministerie van VROM op te heffen en de woningcorporaties leeg te plukken met een speciale miljarden belasting ieder jaar.
Het volk sont le peuple?quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:11 schreef DjDaano het volgende:
In een democratie is he wel fijn dat er een keer naar het volk word geluisterd. Zouden andere partijen ook eens moeten proberen.
woningbouw verenigingen die zijn niet arm hoor , al het vastgoed is gebouwd in de jaren 70 en staat voor 20.000 euro per woning op de balansquote:Op donderdag 22 juni 2023 14:25 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Het betekent verdere stagnatie van de (koop)woningmarkt. Indien je niet de vrije verkoopkeuze hebt, zou ik denken "dan verkoop ik uitsluitend voor >3,55 ton".quote:Op donderdag 22 juni 2023 22:52 schreef hooibaal het volgende:
Dit was best een mooie start van het hervormen van het woonbeleid. Het is een zooitje, dus de overheid zou zich veel actiever moeten bemoeien met het toewijzen van huizen.
zeer juistquote:Op vrijdag 23 juni 2023 21:31 schreef blomke het volgende:
[..]
Dus door geplukte woningcorporaties, is de woningnood ontstaan?
Apart, volgens mij zijn de verliezen bij die clubs mede een gevolg van bestuurders die gingen beleggen in riskante derivaten.
Afgezien daarvan: de werkelijke redenen van A. ) de woningnood en B.) de financiële onbereikbaarheid zijn:
Ad A.) Te weinig koopwoningen gebouwd door trage en juridische gedwarsboomde vergunningverlening en gebrek aan (het omzetten in) bouwgrond, de verdunning van de huishoudens, het beleid om ouderen tot hun dood thuis te verzorgen, de ongebreidelde import van grote groepen uit niet-EU landen, de massale scheidingsgolven.
Ad B) de ongebreidelde financiering door lage rente, de absurde HRA, en de positie van het Eigen Huis vermogen niet in Box 3
Waarom noem je nou bewust Polen? Ik kan me wel wat ergers voorstellen.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 13:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Als er geen serieuze pogingen zijn gedaan en zelf bewust mensen uit polen hierheen worden en werden gehaald kan je niet zeggen dat het moeilijker is.
Zo werkt het natuurlijk niet. Mensen willen verspreid wonen en bij werk & voorzieningen wonen. Ook graag behoud sociaal en familienetwerk.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 14:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Om voor een miljoen mensen woonruimte, infrastructuur, wegen, winkels etc te hebben, heb je 8 Zoetermeers nodig. Slordige 300 Vierkante kilometer. Dat is net geen 0,8% van Nederland. Kan je gemakkelijk in de Flevopolders kwijt,
Ben wel benieuwd naar dat artikel en de motivatie.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 17:48 schreef VEM2012 het volgende:
Toevallig zag ik vandaag een artikel dat vrouwen steeds vaker maar kiezen om vrijgezel te blijven, geen man nodig, enz. Dat is een cultureel bepaalde instelling. Ik laat graag in het midden wat ik daarvan vind, maar als inderdaad zoals in dat artikel staat straks meer dan de helft vrijgezel gaat zijn, dan verhoogt dat wel de druk op de schaarse ruimte.
Onderwijs in Nederland kan met de top v/d wereld meekomen. I.i.g. het technisch/wetenschappelijk onderwijs.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 21:04 schreef torentje het volgende:
[..]
De oorzaak is dat het onderwijs heeft gefaald en nog steeds faalt.
Nee, in een democratie moet er niet naar het volk geluisterd worden, in een democratie moet het volk politiek actief zijn en mee denken over de besluitvorming. Als democratie voor jou 1 keer in de zoveel jaar een kruisje te zetten bij grootste bek die je bevalt dan vraag je erom in je reet geneukt te worden zonder spuugquote:Op donderdag 22 juni 2023 21:11 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Dit betekend niets meer of minder dat het geld nauwelijks nog wat waard is.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 21:55 schreef Pendule het volgende:
Het is eerder belachelijk dat huizen voor hoge prijzen weggaan. Een arbeiderswoning uit 1925 verkopen voor 5 ton… welke mongool verzint zoiets en wie trapt daar in?
Wat de minister wilt gaan doen is de rest van de bevolking pesten.
Jij kan beter een wet maken dat huizen voor normale prijzen weggaan. Niet voor debiele zelfverzonnen veel te hoge bedragen.
Wat de gek ervoor geeft…
De vraag stellen is hem beantwoorden: bij gebrek op de (niet-vrije) markt aan een woon product, gaat die prijs omhoog, vooral als er genoeg gefinancierd kan worden door onzinnige maatregelen (HRA) en structurele lage rente.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 21:55 schreef Pendule het volgende:
Het is eerder belachelijk dat huizen voor hoge prijzen weggaan. Een arbeiderswoning uit 1925 verkopen voor 5 ton… welke mongool verzint zoiets en wie trapt daar in?
Wat de minister wilt gaan doen is de rest van de bevolking pesten.
Jij kan beter een wet maken dat huizen voor normale prijzen weggaan. Niet voor debiele zelfverzonnen veel te hoge bedragen.
Wat de gek ervoor geeft…
Dan moet er dus ook een puntenstelsel voor koopwoningen komen, net als voor huurwoningen.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 21:42 schreef blomke het volgende:
[..]
Het betekent verdere stagnatie van de (koop)woningmarkt. Indien je niet de vrije verkoopkeuze hebt, zou ik denken "dan verkoop ik uitsluitend voor >3,55 ton".
Wie schiet er wat mee op??
Is de WOZ-waarde niet al een (goede of slechte) indicatie??quote:Op vrijdag 23 juni 2023 22:04 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Dan moet er dus ook een puntenstelsel voor koopwoningen komen, net als voor huurwoningen.
Dat kan, maar dan moet je het dus zo regelen dat een woning met een WOZ van 320k niet voor 355.001 euro verkocht kan worden. Huizen zijn veel te veel een verdienmodel geworden, maar een huis is om in te wonen. Als de WOZ de verkoopprijs bepaalt dan kan dat niet meer.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 22:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Is de WOZ-waarde niet al een (goede of slechte) indicatie??
quote:Op vrijdag 23 juni 2023 22:07 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Dat kan, maar dan moet je het dus zo regelen dat een woning met een WOZ van 320k niet voor 355.001 euro verkocht kan worden. Huizen zijn veel te veel een verdienmodel geworden, maar een huis is om in te wonen. Als de WOZ de verkoopprijs bepaalt dan kan dat niet meer.
er moeten woningen gebouwd worden op 3 nieuwe hele grote vinexlocaties , volgende week beginnen graagquote:Op vrijdag 23 juni 2023 22:04 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Dan moet er dus ook een puntenstelsel voor koopwoningen komen, net als voor huurwoningen.
OP grote schaal meer huizen bouwen is voorlopig helemaal niet mogelijk vanwege de stikstofbeperkingen. We moeten dus kijken naar andere oplossingen. Meer regie op de toewijzing van huizen is daarbij een goede start.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 22:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
[..]
er moeten woningen gebouwd worden 3 nieuwe vinexlocaties , volgende week graag
In een democratie moet er wel naar het volk geluisterd worden. Dat is juist het hele idee.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 22:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Nee, in een democratie moet er niet naar het volk geluisterd worden, in een democratie moet het volk politiek actief zijn en mee denken over de besluitvorming. Als democratie voor jou 1 keer in de zoveel jaar een kruisje te zetten bij grootste bek die je bevalt dan vraag je erom in je reet geneukt te worden zonder spuug
Worden daardoor meer woningzoekenden geholpen??quote:Op vrijdag 23 juni 2023 22:10 schreef hooibaal het volgende:
Meer regie op de toewijzing van huizen is daarbij een goede start.
Echt, politici die dat pretenderen ............ geloof ze niet!quote:Op vrijdag 23 juni 2023 22:13 schreef DjDaano het volgende:
In een democratie moet er wel naar het volk geluisterd worden. Dat is juist het hele idee.
Natuurlijk.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 22:14 schreef blomke het volgende:
[..]
Worden daardoor meer woningzoekenden geholpen??
Ee nadere uitleg zou ik appreciëren...quote:
Minder leegstand en meer huizen passend bij het aantal gezinsleden.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 22:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Ee nadere uitleg zou ik appreciëren...
Dus een alleenstaande krijgt max. een 2-kamer woning? ...voor elk gezinslid +1 ... Etc, of zoiets?quote:Op vrijdag 23 juni 2023 22:17 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Minder leegstand en meer huizen passend bij het aantal gezinsleden.
Bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 22:19 schreef blomke het volgende:
[..]
Dus een alleenstaande krijgt max. een 2-kamer woning? ...voor elk gezinslid +1 ... Etc, of zoiets?
Btw gaat je idee op voor huur of/en koop??
Ligt aan de vorm. In Nederland en bijna overal in Europa kiest het volk zijn vertegenwoordigers (representatieve democratie). We denken dat onze vertegenwoordigers betere beslissingen kunnen maken, ze zouden beter geïnformeerd moeten zijn en de tijd en kunde hebben om impopulaire beslissingen te maken. Dus hier geldt niet dat de meerderheid alles bepaalt, de minderheid heeft ook een stemquote:Op vrijdag 23 juni 2023 22:13 schreef DjDaano het volgende:
[..]
In een democratie moet er wel naar het volk geluisterd worden. Dat is juist het hele idee.
In je reet geneukt worden lijkt mij niet prettig maar ieder zijn hobby. 👍
we krijgen er nu ook de asielzoekers bij die goed betaald werk kunnen vinden en overgeheveld gaan worden van asielzoeker naar expatquote:Op vrijdag 23 juni 2023 22:21 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld.
Allebei.
Er is inmiddels wel duidelijk dat de markt dit helemaal niet kan. Er staan hele grote groepen buitenspel, die zo snel mogelijk aan een passende en betaalbare woning geholpen moeten worden. Als de overheid de prijzen van huurhuizen kan vastleggen, dan kan het met koophuizen ook.
Met huurhuizen lukt dit ook niet hoor. Ze proberen het wel maar probeer maar eens een huurwoning te vinden. Volstrekt onmogelijk.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 22:21 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld.
Allebei.
Er is inmiddels wel duidelijk dat de markt dit helemaal niet kan. Er staan hele grote groepen buitenspel, die zo snel mogelijk aan een passende en betaalbare woning geholpen moeten worden. Als de overheid de prijzen van huurhuizen kan vastleggen, dan kan het met koophuizen ook.
bevolkingskrimp, dat gaat nooit gebeuren , ja de autochtone bevolkingquote:
Voeding is te veel een verdienmodel geworden, maar is om te overleven.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 22:07 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Dat kan, maar dan moet je het dus zo regelen dat een woning met een WOZ van 320k niet voor 355.001 euro verkocht kan worden. Huizen zijn veel te veel een verdienmodel geworden, maar een huis is om in te wonen. Als de WOZ de verkoopprijs bepaalt dan kan dat niet meer.
een woningmarkt ,is zonder woningbouw geen vrije marktquote:Op vrijdag 23 juni 2023 23:40 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Voeding is te veel een verdienmodel geworden, maar is om te overleven.
Kleding is te veel een verdienmodel geworden, maar is om ons warm te houden.
De bouw is te veel een verdienmodel geworden, maar is om ons van huizen te voorzien.
Het onderwijs is te veel een verdienmodel geworden, maar is om kinderen gelijke kansen te geven.
Ik kan nog wel een tijdje zo doorgaan. Ben je ervoor dat het overheid in al deze zaken rigoureus ingrijpt en vrije markten aan banden legt?
Zowel voeding, kleding als een woning zijn behoeften van de meest basale soort. (Vrijwel) iedereen kan zich in afdoende mate van de eerste twee voorzien, dat is bij een woning niet zo. Nu ben ik geen fan van ingrijpen in de woningmarkt door de overheid maar dat is omdat de markt als allocatiemechanisme vrij optimaal functioneert en je daar niet teveel in moet wroeten, zeker niet wanneer je niet goed weet wat de gevolgen daarvan zijn, echter loopt de logica die je hier hanteert spaak.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 23:40 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Voeding is te veel een verdienmodel geworden, maar is om te overleven.
Kleding is te veel een verdienmodel geworden, maar is om ons warm te houden.
De bouw is te veel een verdienmodel geworden, maar is om ons van huizen te voorzien.
Het onderwijs is te veel een verdienmodel geworden, maar is om kinderen gelijke kansen te geven.
Ik kan nog wel een tijdje zo doorgaan. Ben je ervoor dat het overheid in al deze zaken rigoureus ingrijpt en vrije markten aan banden legt?
Ik ken en zie heel weinig mensen die onder een brug of in een doos wonen. Opeens wil iedereen weer een eigen woning omdat men ziet dat er geld mee te verdienen is. Dat is wat anders dan noodzaak.quote:Op zaterdag 24 juni 2023 00:10 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Zowel voeding, kleding als een woning zijn behoeften van de meest basale soort. (Vrijwel) iedereen kan zich in afdoende mate van de eerste twee voorzien, dat is bij een woning niet zo. Nu ben ik geen fan van ingrijpen in de woningmarkt door de overheid maar dat is omdat de markt als allocatiemechanisme vrij optimaal functioneert en je daar niet teveel in moet wroeten, zeker niet wanneer je niet goed weet wat de gevolgen daarvan zijn, echter loopt de logica die je hier hanteert spaak.
Je eerste opmerking klopt eenvoudigweg niet. Er zijn veel mensen die niet in die behoefte kunnen voorzien en daarom hebben we uitkeringen en voedselbanken. Als je argumentatie is dat een primaire levensbehoefte geen verdienmodel mag zijn, dan snap ik niet waarom je dat niet consequent door zou trekken naar andere primaire levensbehoeften.quote:Op zaterdag 24 juni 2023 00:10 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Zowel voeding, kleding als een woning zijn behoeften van de meest basale soort. (Vrijwel) iedereen kan zich in afdoende mate van de eerste twee voorzien, dat is bij een woning niet zo. Nu ben ik geen fan van ingrijpen in de woningmarkt door de overheid maar dat is omdat de markt als allocatiemechanisme vrij optimaal functioneert en je daar niet teveel in moet wroeten, zeker niet wanneer je niet goed weet wat de gevolgen daarvan zijn, echter loopt de logica die je hier hanteert spaak.
toch moeten er snel meer huizen gebouwd worden, dan maar prefab ,quote:Op vrijdag 23 juni 2023 22:10 schreef hooibaal het volgende:
[..]
OP grote schaal meer huizen bouwen is voorlopig helemaal niet mogelijk vanwege de stikstofbeperkingen.
Er zijn prima prefab huizen, er is ook meuk. Maar het principe is goed te optimaliseren, je kan het zoveel mogelijk automatiseren. Geen vorstverlet, je kan in ploegendiensten werkenquote:Op zaterdag 24 juni 2023 09:12 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
toch moeten er snel meer huizen gebouwd worden, dan maar prefab ,
https://www.bouwwereld.nl(...)ksmatige-woningbouw/
dan speelt dat stikstof gedoe niet
Genuanceerder: de overheid kan grenzen aan de vrije markt stellen door wetgeving. Bio industrie verbieden, NOx/CO2 emissies bij veeteelt doorbelasten op vlees, negatieve stimulaties zoals HRA afschaffen.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 23:40 schreef Claudia_x het volgende:
quote:Op zaterdag 24 juni 2023 01:28 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Ik ken en zie heel weinig mensen die onder een brug of in een doos wonen. Opeens wil iedereen weer een eigen woning omdat men ziet dat er geld mee te verdienen is. Dat is wat anders dan noodzaak.
Suggesties?quote:Op zaterdag 24 juni 2023 10:27 schreef WheeledWarrior het volgende:
Functie elders graag voor Hugo Bloemschoen.
Wel een functie graag waar hij niet teveel kan verkloten.
Als men ziet hoe mensen hier ontvangen worden door de mensen die op belangrijke posten zitten/staan, dan kan men niet anders concluderen dat het Nederlands onderwijs heeft gefaald en nog steeds faalt.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 21:58 schreef blomke het volgende:
[..]
Onderwijs in Nederland kan met de top v/d wereld meekomen. I.i.g. het technisch/wetenschappelijk onderwijs.
Nou zeg , Dennis Wiersma heeft de MAVO gedaan hoor, weliswaar met een onvoldoende voor gedrag maar tochquote:Op zaterdag 24 juni 2023 14:17 schreef torentje het volgende:
[..]
Als men ziet hoe mensen hier ontvangen worden door de mensen die op belangrijke posten zitten/staan, dan kan men niet anders concluderen dat het Nederlands onderwijs heeft gefaald en nog steeds faalt.
Goed argument.quote:Op zaterdag 24 juni 2023 14:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nou zeg , Dennis Wiersma heeft de MAVO gedaan hoor, weliswaar met een onvoldoende voor gedrag maar toch
Mark Rutte vond hem wel een aantrekkelijke vent, een ongeleid projectiel , daar houd Mark wel van zulke mannen
De strekking van je bericht ontgaat me volledig. Zal wel aan mijn opleiding liggen....quote:Op zaterdag 24 juni 2023 14:17 schreef torentje het volgende:
Als men ziet hoe mensen hier ontvangen worden door de mensen die op belangrijke posten zitten/staan, dan kan men niet anders concluderen dat het Nederlands onderwijs heeft gefaald en nog steeds faalt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |