Gelijk heb je.quote:Op woensdag 14 juni 2023 09:24 schreef streamjohan het volgende: 19.5 Mensen zonder split units
En maar klagen, en maar klagen. Onwetenden. Binnen twee jaar terugverdiend door te stoken ermee. @:plompzakker
Heb je nog wat inhoudelijks te melden, of wil je gewoon aan ons laten weten dat je anderen niet in hun waarde laat als het eens niet bij jou past?quote:Op woensdag 14 juni 2023 10:58 schreef datismijnmening het volgende:
52 topics over de temperatuur binnen![]()
Vond deze nacht wel meevallen, ik heb zelfs nog kans gezien ergens midden in de nacht onder mijn donzen dekbed te kruipen, koud denk ikquote:Op woensdag 14 juni 2023 10:50 schreef StateOfMind het volgende:
27.
Gelukkig wordt het hier vandaag maximaal 25 graden, dus kan ik nu wél de hele dag ramen en deuren open zetten, aangezien het de hele dag buiten koeler is dan binnen.
Vanacht tot een uur of 5 wakker gelegen.
Uiteindelijk wel in slaap gevallen, werd om 10.30u wakker.
Gebroken nu.
Inderdaad zeg whahaa 🤣quote:Op woensdag 14 juni 2023 11:21 schreef BlackLining het volgende:
We willen ze hittemanagement dienst hier in huis per dag af. Ik heb wel een makkelijke zo
Kelvinquote:Op woensdag 14 juni 2023 11:21 schreef BlackLining het volgende:
300 graden Kelvin binnen. Da's hoger dan wat het buiten zou moeten gaan worden. Aan de zonkant doeken tegen de buitenkant opgehangen, aan de schaduwkant alles open.
We willen ze hittemanagement dienst hier in huis per dag af. Ik heb wel een makkelijke zo
Fahrenheitquote:
Afgelopen nacht buitendeur open laten staan. Afgekoeld tot 19 graden vanmorgen vroeg. Ik was gisteren om half vijf thuis, meteen voordeur (schaduwkant) open gezet met raam aan de achterkant open. Waaide flink door. Dus als ik onderweg naar huis ben zet ik hem aan tot een graad of 21 is tegen de tijd dat ik thuis ben. Daarna kan de voordeur open en zit ik in de frisse lucht zonder herrie.quote:Op woensdag 14 juni 2023 10:26 schreef SnodeSnuiter het volgende: [..] En dat zelfde ga je ervaren met je mobiele airco, zodra je dat herrie ding uit zet ben je binnen no time weer terug bij af
Grappig ik heb bijna hetzelfde bereikt, van 27 naar 21 gekoeld vannacht door alle ramen op te zetten.quote:Op woensdag 14 juni 2023 13:09 schreef Elan het volgende:
Mobiele airco werkt op zich prima voor (kleinere) slaapkamers. Maar die herrie moet je wel tegen kunnen, zodra je hem uitzet ben je inderdaad binnen een half uur terug bij af omdat de warmte simpelweg in je muren zit. Heb dat wel eens getest, ging op mijn slaapkamer van 28 graden naar 24.5 maar ook binnen het half uur weer terug. En dan vreten ze ook nog eens stroom.
Split unit is the (only) way to go.
Hele nacht gekoeld van 26 naar 21 stroomkosten 1.77.
Ik heb ook een mobiele airco, en ben er ook blij mee. Hij staat boven op zolder, korte geïsoleerde slang gaat door het dakraampje, wat ik met een plaatje heb afgesloten. Met dit warme weer zet ik m vaak aan, net een uur voordat mn zoontje zn middagslaapje moet doen. En dan s avonds na het eten ofzo, koelt net ff wat af. En dan later de ramen open. Ik heb schuine dakramen, op het zuiden. Ik leg dan ook nog over die ramen, aan de buitenkant dus, zelf op maat gemaakte reflecterende isolatie folie. Deze beide maatregelen maken een goed verschil. Waar het eerder savonds boven bij miet uit te houden was, is het nu prima te doen. Nog wel warm natuurlijk, maar stukken beter.quote:Op woensdag 14 juni 2023 12:56 schreef DJMO het volgende:
[..]
Afgelopen nacht buitendeur open laten staan. Afgekoeld tot 19 graden vanmorgen vroeg. Ik was gisteren om half vijf thuis, meteen voordeur (schaduwkant) open gezet met raam aan de achterkant open. Waaide flink door. Dus als ik onderweg naar huis ben zet ik hem aan tot een graad of 21 is tegen de tijd dat ik thuis ben. Daarna kan de voordeur open en zit ik in de frisse lucht zonder herrie.
Je kan wel zo denigrerend blijven zeuren dat een mobiele airco niet werkt, maar ik zit in een sociale huurwoning. Dit is voor mij meer dan prima.
Ja dat zal, maar niet iedereen heeft die mogelijkheid, dus je moet wat. En dan ben je blij als je al iets kunt verbeteren. De kosten/effect afweging is natuurlijk iets wat ieder voor zichzelf moet weten.quote:
Dan heb je waarschijnlijk een slecht geïsoleerd huis, of in elk geval die bovenverdieping.quote:Op woensdag 14 juni 2023 13:22 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Grappig ik heb bijna hetzelfde bereikt, van 27 naar 21 gekoeld vannacht door alle ramen op te zetten.
Heel de bovenverdieping.
Stroomkosten 0,0
Snap ik bedoel het ook niet denigrerend, vind het ergens treurig dat sociale verhuurders het niet standaard realiseren. Je kan er ook mee verwarmen wat weer gas scheelt en het geeft mensen een enorme kwaliteitsimpuls in warme periodes zoals deze. Plus je jaagt je huurders onnodig op kosten met zo'n mobiele airco. Bedoel wat kost zo'n apparaat nou helemaal, voor 2000 piek zijn mensen enorm geholpen. Desnoods reken je het door in de huurprijs.quote:Op woensdag 14 juni 2023 13:24 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Ik heb ook een mobiele airco, en ben er ook blij mee. Hij staat boven op zolder, korte geïsoleerde slang gaat door het dakraampje, wat ik met een plaatje heb afgesloten. Met dit warme weer zet ik m vaak aan, net een uur voordat mn zoontje zn middagslaapje moet doen. En dan s avonds na het eten ofzo, koelt net ff wat af. En dan later de ramen open. Ik heb schuine dakramen, op het zuiden. Ik leg dan ook nog over die ramen, aan de buitenkant dus, zelf op maat gemaakte reflecterende isolatie folie. Deze beide maatregelen maken een goed verschil. Waar het eerder savonds boven bij miet uit te houden was, is het nu prima te doen. Nog wel warm natuurlijk, maar stukken beter.
[..]
Ja dat zal, maar niet iedereen heeft die mogelijkheid, dus je moet wat. En dan ben je blij als je al iets kunt verbeteren. De kosten/effect afweging is natuurlijk iets wat ieder voor zichzelf moet weten.
Overigens is dit mijn laatste zomer in deze appartement voor mij. Na ruim 20 jaar eindelijk uitgeloot voor andere woning, een ééngezinswoning. Die word augustus opgeleverd, met A++ isolatiewaardes, vloerverwarming met koelmogelijkheid + warmtepomp en mechanische ventilatie. Ik heb nog nagevraagd om er een mogelijkheid was voor het plaatsen van een split unit, maar ik kreeg te horen dat dat dus niet de bedoeling is, omdat een airco weer ten koste zou gaan van de isolatiewaardes.
Ben heel benieuwd....
Dat klopt, heel het huis is oud. Maar bij jou is het ook niet heel goed geïsoleerd dan als de slaapkamer temperatuur oploopt naar 28 graden?quote:Op woensdag 14 juni 2023 13:26 schreef Elan het volgende:
[..]
Dan heb je waarschijnlijk een slecht geïsoleerd huis, of in elk geval die bovenverdieping.
Of je woont op Ameland.
Mwah, de buitenvoeler van mijn WP geeft aan dat het 26,4 graden is, en die hangt aan de noordzijde onder het dakoverstek, dus ik hou de boel nog lekker dicht want aan de zuidzijde zal het dan nog veel warmer zijn.quote:Op woensdag 14 juni 2023 13:47 schreef StateOfMind het volgende:
Aangezien het vandaag met een maximum temperatuur van 24 graden![]()
buiten koeler is dan binnen ook overdag nu alles open en het is nu binnen gezakt naar 26
Hier is het buiten in de tuin 27.5 graden.quote:Op woensdag 14 juni 2023 13:47 schreef StateOfMind het volgende:
Aangezien het vandaag met een maximum temperatuur van 24 graden![]()
buiten koeler is dan binnen ook overdag nu alles open en het is nu binnen gezakt naar 26
"Bij mij werkt het wel, dus dat zal wel automatisch voor iedereen gelden, dus bewijs dat airco's onzin zijn"quote:Op woensdag 14 juni 2023 13:22 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Grappig ik heb bijna hetzelfde bereikt, van 27 naar 21 gekoeld vannacht door alle ramen op te zetten.
Heel de bovenverdieping.
Stroomkosten 0,0
Was jij degene die zich zo'n zorgen maakte over climate change? En dan zelf wel 's nachts een airco aanzettenquote:Op woensdag 14 juni 2023 14:44 schreef Nattekat het volgende:
[..]
"Bij mij werkt het wel, dus dat zal wel automatisch voor iedereen gelden, dus bewijs dat airco's onzin zijn"
Het feit dat iemand het met airco maar naar 21 krijgt zegt al dat dat huis met alleen arko bijna niet te koelen is. Ik zit zelf ook in zo'n huis; zodra de airco uit gaat, zelfs midden in de nacht, vliegt de temperatuur omhoog.
Niet iedereen die zich ernstig zorgen maakt over het klimaat is zo'n drammer waarbij alles draait om symbolische maatregelen die weinig uithalen, even ter info.quote:Op woensdag 14 juni 2023 15:02 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Was jij degene die zich zo'n zorgen maakte over climate change? En dan zelf wel 's nachts een airco aanzetten
Maar ja het zal dan misschien idd per huis anders zijn, ik weet ook allemaal niet hoe dat werkt ben ook maar een domme lul wat dat betreft.
Dat boeit de woningbouw helemaal niets, die kijken enkel naar geldquote:Op woensdag 14 juni 2023 13:32 schreef Elan het volgende:
[..]
Snap ik bedoel het ook niet denigrerend, vind het ergens treurig dat sociale verhuurders het niet standaard realiseren. Je kan er ook mee verwarmen wat weer gas scheelt en het geeft mensen een enorme kwaliteitsimpuls in warme periodes zoals deze. Plus je jaagt je huurders onnodig op kosten met zo'n mobiele airco. Bedoel wat kost zo'n apparaat nou helemaal, voor 2000 piek zijn mensen enorm geholpen. Desnoods reken je het door in de huurprijs.
quote:Op woensdag 14 juni 2023 15:06 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Niet iedereen die zich ernstig zorgen maakt over het klimaat is zo'n drammer waarbij alles draait om symbolische maatregelen die weinig uithalen, even ter info.
Hou maar op met die onzin, klimaatontkenners neem ik al jaren niet serieus meer met wat dan ook.quote:
Label A uit 1998 onder een plat dak, in de winter zonder stoken (tenzij het een periode stevig vriest) eigenlijk nooit onder de 15 binnen.quote:Op woensdag 14 juni 2023 13:42 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Dat klopt, heel het huis is oud. Maar bij jou is het ook niet heel goed geïsoleerd dan als de slaapkamer temperatuur oploopt naar 28 graden?
Bij mij thuis soortgelijk inderdaad.quote:Op woensdag 14 juni 2023 15:32 schreef Elan het volgende:
[..]
Label A uit 1998 onder een plat dak, in de winter zonder stoken (tenzij het een periode stevig vriest) eigenlijk nooit onder de 15 binnen.
Moet je dan niet gewoon screens of uitvalschermen hangen?quote:Op woensdag 14 juni 2023 16:18 schreef Nizno het volgende:
[..]
Bij mij thuis soortgelijk inderdaad.
Heb nog geen 300 m3 aan gas verbruik op jaarbasis.
afgelopen jaar zelfs door nog zuiniger te doen slechts 232m3
Maar ja doordat de woning zo goed geisoleerd is is het met 4 grote ramen op het zuiden in de woonkamer op een extreem zonnige zomerdag dus wel 28+ graden.
Maar ja het voordeel in de winter de verwarming niet aan te hoeven hebben als de zon een dag heeft geschenen zodat het rond 21.30u nog steeds 18 graden is me eigenlijk erg veel waard.
Dan in de zomer met lapmiddeltjes maar proberen de warmte van de ramen te houden en op de koelste plek in huis gaan werken (o nee das de douche en wc, dus de bijna koelste plek)
en nu ga ik even kijken wat ik te eten ga halen zodat ik vanavond lekker in het badje van de papa en de mama kan duiken
Dus als ik het goed begrijp is het binnen smorgens 19, dan warmt het gedurende de dag op, naar laten we zeggen 25 graden, dan zet je hem een (gokje) uur voor je thuis komt aan op 21 gradenquote:Op woensdag 14 juni 2023 12:56 schreef DJMO het volgende:
[..]
Afgelopen nacht buitendeur open laten staan. Afgekoeld tot 19 graden vanmorgen vroeg. Ik was gisteren om half vijf thuis, meteen voordeur (schaduwkant) open gezet met raam aan de achterkant open. Waaide flink door. Dus als ik onderweg naar huis ben zet ik hem aan tot een graad of 21 is tegen de tijd dat ik thuis ben. Daarna kan de voordeur open en zit ik in de frisse lucht zonder herrie.
Je kan wel zo denigrerend blijven zeuren dat een mobiele airco niet werkt, maar ik zit in een sociale huurwoning. Dit is voor mij meer dan prima.
Helpt niks. Zit hem in de isolatie van de muren. Die absorberen de warmte van de zon en houden het vastquote:Op woensdag 14 juni 2023 17:52 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Moet je dan niet gewoon screens of uitvalschermen hangen?
Dit is onzin, laat maar gewoon achterwegequote:Op woensdag 14 juni 2023 18:14 schreef BamiRammer het volgende:
Al die lucht komt van buiten, en zo trek je door dat ding aan te zetten heel veel warme lucht naar binnen toe: netto resultaat je huis wordt er alleen maar warmer van
Die lucht komt van binnen, hoewel je ze ook met een dubbele slang hebt. De ware lucht gaat naar buiten toe.quote:Op woensdag 14 juni 2023 18:14 schreef BamiRammer het volgende:
[..]
Dus als ik het goed begrijp is het binnen smorgens 19, dan warmt het gedurende de dag op, naar laten we zeggen 25 graden, dan zet je hem een (gokje) uur voor je thuis komt aan op 21 graden
Dan kom je thuis en zet je alles tegen elkaar open zodat de 27 graden buiten temperatuur je hele huis kan vullen?
Lijkt me een goed plan
Het grootste probleem bij die mobiele dingen is dat er wezenlijk 2 grote ventilatoren in zitten
De ene zuigt de lucht aan, koelt het en spuugt het weer uit, dat deel is prima
Het andere deel zuigt de lucht aan, verwarmt het en voert het af via de slang naar buiten. Die lucht die aangezogen word moet ergens vandaan komen, en dat heel veel lucht …. Al die lucht komt van buiten, en zo trek je door dat ding aan te zetten heel veel warme lucht naar binnen toe: netto resultaat je huis wordt er alleen maar warmer van
Gaat sowieso warmte weg ja, en belangrijker misschien nog wel ook vocht gaat weg. Das de grootste winst als straks de dauwpunten stijgen.quote:Op woensdag 14 juni 2023 18:27 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dit is onzin, laat maar gewoon achterwege
Dat het warme lucht naar binnen zuigt klopt, maar dat is altijd koeler dan wat er naar buiten gaat.
Je moet je dan natuurlijk ook wel bedenken dat zon ding zèlf ook gewoon 1 tot 3 kiloWatt trekt. Dat wordt wel warm ja. Dat die afvoerbuis zo heet wordt zegt meer over hoe ongelofelijk inefficiënt zo'n ding is (en waarom het gebruik ervan strafbaar gesteld moet worden). Niet over hoeveel warmte er wordt verwijderd uit de ruimte.quote:Op woensdag 14 juni 2023 18:31 schreef Elan het volgende:
[..]
Gaat sowieso warmte weg ja, en belangrijker misschien nog wel ook vocht gaat weg. Das de grootste winst als straks de dauwpunten stijgen.
Die afvoer slang werd ook altijd tering heet
1000 watt is 1 kw/u, niet 3quote:Op woensdag 14 juni 2023 18:37 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Je moet je dan natuurlijk ook wel bedenken dat zon ding zèlf ook gewoon 1 tot 3 kiloWatt trekt. Dat wordt wel warm ja. Dat die afvoerbuis zo heet wordt zegt meer over hoe ongelofelijk inefficiënt zo'n ding is (en waarom het gebruik ervan strafbaar gesteld moet worden). Niet over hoeveel warmte er wordt verwijderd uit de ruimte.
Het hebben over kw/u en dan mij dom noemenquote:Op woensdag 14 juni 2023 18:45 schreef Elan het volgende:
[..]
1000 watt is 1 kw/u, niet 3
Die domme posts van jou zouden ze strafbaar moeten stellen.
ja die hangen nu ook, maar die houden bij dit oppervlak de volledige warmte niet tegen, afgelopen dagen was het 26,5 maximaal dus wel al een stuk minder warm En door de goede isolatie in de woning krijg je de warmte ook niet uit de muren e.d. zoals Elan ook aangeeft. Als ik achterdeur en raam boven open heb (enigen die ik snachts open kan houden) is het smorgens 21 maar ja dan doe je de boel dicht omdat het buiten warmer wordt dan binnen en hoppa dan komt de warmte vanuit de muren er ook weer aan. Plus de warmte die ondanks die screens ook binnen komt.quote:Op woensdag 14 juni 2023 17:52 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Moet je dan niet gewoon screens of uitvalschermen hangen?
Naar 28./29 graden. 25 is nog uit te houden.quote:Op woensdag 14 juni 2023 18:14 schreef BamiRammer het volgende:
[..]
Dus als ik het goed begrijp is het binnen smorgens 19, dan warmt het gedurende de dag op, naar laten we zeggen 25 graden, dan zet je hem een (gokje) uur voor je thuis komt aan op 21 graden
Dan kom je thuis en zet je alles tegen elkaar open zodat de 27 graden buiten temperatuur je hele huis kan vullen?
Lijkt me een goed plan
Het grootste probleem bij die mobiele dingen is dat er wezenlijk 2 grote ventilatoren in zitten
De ene zuigt de lucht aan, koelt het en spuugt het weer uit, dat deel is prima
Het andere deel zuigt de lucht aan, verwarmt het en voert het af via de slang naar buiten. Die lucht die aangezogen word moet ergens vandaan komen, en dat heel veel lucht …. Al die lucht komt van buiten, en zo trek je door dat ding aan te zetten heel veel warme lucht naar binnen toe: netto resultaat je huis wordt er alleen maar warmer van
Om die reden heb ik een goed geïsoleerde slangquote:Op woensdag 14 juni 2023 18:31 schreef Elan het volgende:
[..]
Die afvoer slang werd ook altijd tering heet
dat raam erbij open ook.quote:Op woensdag 14 juni 2023 19:55 schreef Papabear het volgende:
[..]
Om die reden heb ik een goed geïsoleerde slang
[ afbeelding ]
Is een dubbele plaat MDF, waarvan de binnenste kleiner is en in het kozijn valt. Zit met klemmen vast tegen het rubber. Net als een inzethor zeg maar. Daar heb ik het ook van afgekekenquote:Op woensdag 14 juni 2023 19:56 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
dat raam erbij open ook.mooie plankjes
![]()
ahhhh nou zie ik hetquote:Op woensdag 14 juni 2023 19:59 schreef Papabear het volgende:
[..]
Is een dubbele plaat MDF, waarvan de binnenste kleiner is en in het kozijn valt. Zit met klemmen vast tegen het rubber. Net als een inzethor zeg maar. Daar heb ik het ook van afgekeken
Edit: jij denkt dat er een raam open staat? Kijk nog eens goed
Ik moest toch echt even een minuut kijken voordat ik dat raam snapte.quote:Op woensdag 14 juni 2023 19:59 schreef Papabear het volgende:
[..]
Is een dubbele plaat MDF, waarvan de binnenste kleiner is en in het kozijn valt. Zit met klemmen vast tegen het rubber. Net als een inzethor zeg maar. Daar heb ik het ook van afgekeken
Edit: jij denkt dat er een raam open staat? Kijk nog eens goed
Ik heb minutenlang gestaard en zie nog steeds alleen maar een open raam.quote:Op woensdag 14 juni 2023 20:52 schreef Viezig het volgende:
[..]
Ik moest toch echt even een minuut kijken voordat ik dat raam snapte.
Maar misschien kantelt je raam wel bijna 180 graden zoals hier.quote:Op woensdag 14 juni 2023 20:50 schreef Nattekat het volgende:
Mijn raam is helaas iets te groot en belangrijk om er even uit te halen
Kijk eens goed naar wat de binnenkant en wat de buitenkant is.quote:Op woensdag 14 juni 2023 20:53 schreef livelink het volgende:
[..]
Ik heb minutenlang gestaard en zie nog steeds alleen maar een open raam.
180 graden lukt nog wel, maar helaas gaat dat omhoogquote:Op woensdag 14 juni 2023 20:53 schreef Viezig het volgende:
[..]
Maar misschien kantelt je raam wel bijna 180 graden zoals hier.
De zomer moet nog beginnen.quote:Op woensdag 14 juni 2023 19:44 schreef Nattekat het volgende:
24,5
Ergste is geweest, we hebben het overleefd. Hopelijk ook qua energierekening.
Pas toen ik naar de scharnieren keek zag ik hetquote:Op woensdag 14 juni 2023 20:54 schreef Viezig het volgende:
[..]
Kijk eens goed naar wat de binnenkant en wat de buitenkant is.
Deze 1,5 week doet echt niet onder voor een gemiddelde warme zomerweek.quote:
Ik bedoel dat je zegt het ergste is geweestquote:Op woensdag 14 juni 2023 20:59 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Deze 1,5 week doet echt niet onder voor een gemiddelde warme zomerweek.
Ja, voor nuquote:Op woensdag 14 juni 2023 21:13 schreef roos94 het volgende:
[..]
Ik bedoel dat je zegt het ergste is geweest
zondag en maandag weer 30 graden, en maandag en dinsdag nacht temperaturen van 18/19 graden verwachtquote:
Hier in het westen lijkt dat mee te gaan vallen. Alleen de nacht van zondag op maandag ziet er niet fijn uit.quote:Op woensdag 14 juni 2023 21:15 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
zondag en maandag weer 30 graden, en maandag en dinsdag nacht temperaturen van 18/19 graden verwacht
quote:Op woensdag 14 juni 2023 21:16 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Hier in het westen lijkt dat mee te gaan vallen. Alleen de nacht van zondag op maandag ziet er niet fijn uit.
Dubbele slang systemen zie je niet veel, je kan je enkele slang systeem vaak wel zo modden dat hij lucht van buiten aanzuigt, dat is de beste manier als een split unit geen optie is en je geen dubbele slang airco kan vinden.quote:Op woensdag 14 juni 2023 18:29 schreef Elan het volgende:
[..]
Die lucht komt van binnen, hoewel je ze ook met een dubbele slang hebt.
quote:Op woensdag 14 juni 2023 21:24 schreef BamiRammer het volgende:
[..]
Dubbele slang systemen zie je niet veel, je kan je enkele slang systeem vaak wel zo modden dat hij lucht van buiten aanzuigt, dat is de beste manier als een split unit geen optie is en je geen dubbele slang airco kan vinden.
Mocht je wel een enkele slang unit hebben, die heb ik overigens ook 1, maar wel aangepast dat ik een ‘dubbele slang’ versie heb (zo goed en kwaad als het kan)
Maar als je dus een enkele slang unit hebt dan zuigt hij inderdaad de lucht van binnen aan, gebruikt het voor het koelen van de condensor en blaast die lucht naar buiten weg
2 problemen daarmee (verlies ten opzichte van een split unit):
- de lucht komt van binnen, dat is deels de lucht die net afgekoeld is die blaas je verwarmd weer naar buiten
- de lucht die binnen verdwijnt moet ook gecompenseerd worden, dus zal er warme buitenlucht naar binnen komen, dat kan niet anders, dit komt via je roosters of kieren naar binnen
Ik heb er dus niks uitgehaald.quote:Op woensdag 14 juni 2023 20:50 schreef Nattekat het volgende:
Mijn raam is helaas iets te groot en belangrijk om er even uit te halen
Het filmpje dat ik plaatste geeft trouwens een heel genuanceerde blik. De thumbnail is een beetje clickbait, maar hij legt heel goed uit dat een split unit beter is, maar waarom in sommige gevallen zo'n mobiel ding best een oplossing is.quote:Op woensdag 14 juni 2023 22:07 schreef Nattekat het volgende:
Echt ongelofelijk hoe veel mensen hier keihard hun best doen om mobiele airco's te haten
Ja, ik ken dat filmpje uiteraardquote:Op woensdag 14 juni 2023 22:13 schreef Viezig het volgende:
[..]
Het filmpje dat ik plaatste geeft trouwens een heel genuanceerde blik. De thumbnail is een beetje clickbait, maar hij legt heel goed uit dat een split unit beter is, maar waarom in sommige gevallen zo'n mobiel ding best een oplossing is.
Natuurlijk is een split beter, daar zijn we het volgens mij ook allemaal wel over eens.quote:Op woensdag 14 juni 2023 22:13 schreef Viezig het volgende:
[..]
Het filmpje dat ik plaatste geeft trouwens een heel genuanceerde blik. De thumbnail is een beetje clickbait, maar hij legt heel goed uit dat een split unit beter is, maar waarom in sommige gevallen zo'n mobiel ding best een oplossing is.
Zouden ze met jou moeten doenquote:Op woensdag 14 juni 2023 23:08 schreef BlackLining het volgende:
Ik ga echt geen millimeter wijken in deze. Invorderen en afvoeren die dingen.
Vallen auto's ook onder mobiele airco's?quote:Op woensdag 14 juni 2023 18:29 schreef BlackLining het volgende:
Wat mij betreft worden al die mobiele airco's van overheidswege in beslag genomen. Bij tweede overtreding volgt gevangenisstraf. Zonder airco.
Dan ben je gezakt voor de intelligentietest.quote:Op woensdag 14 juni 2023 20:53 schreef livelink het volgende:
[..]
Ik heb minutenlang gestaard en zie nog steeds alleen maar een open raam.
Hier nu ook, schaduwdoek hangt voor 75% van het raam en boven alles open (op slaapkamer na waar een splitunit-airco hangt).quote:Op woensdag 14 juni 2023 23:22 schreef Jacy-Jacy het volgende:
Het is in mijn huiskamer nu 25 graden.
Voor mij is dat best koel.
Brrr, ik zou het winterdekbed alvast maar klaarleggenquote:Op woensdag 14 juni 2023 23:32 schreef Leandra het volgende:
Garage: 25.0 (grote deur en loopdeur net tegen elkaar open gehad)
Woonkamer: 22.0
Badkamers: 21.5
Slaapkamers: 23.0, 23.5 en 22.5
Zolder:24.5
Story of my life...quote:Op woensdag 14 juni 2023 23:25 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Dan ben je gezakt voor de intelligentietest.
Daar heb je toch van die netten voor?quote:Op donderdag 15 juni 2023 05:41 schreef josja het volgende:
26. Kan helaas 's nachts de boel niet open zetten want het zou niet de eerste keer zijn dat mijn kat van het balkon valt.
True, ik zie alleen niet zo voor me hoe ik mijn hele balkon met netten kan optuigen, en bovendien is het beest nogal slim, gaat er ongetwijfeld aan knagen of tegenop springen totdat ie er doorheen kan.quote:Op donderdag 15 juni 2023 06:10 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Daar heb je toch van die netten voor?
21 graden hier.
Als dat beestje gaat knagen om naar beneden te springen dan heb je wel een kamikaze-kat die een hekel aan je heeft hoorquote:Op donderdag 15 juni 2023 06:24 schreef josja het volgende:
[..]
True, ik zie alleen niet zo voor me hoe ik mijn hele balkon met netten kan optuigen, en bovendien is het beest nogal slim, gaat er ongetwijfeld aan knagen of tegenop springen totdat ie er doorheen kan.
Hahahaha nou echt aanhalig is ie ook al niet dus wie weet wil ie wel uit het leven stappenquote:Op donderdag 15 juni 2023 06:58 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Als dat beestje gaat knagen om naar beneden te springen dan heb je wel een kamikaze-kat die een hekel aan je heeft hoor![]()
Geen idee hoe groot het balkon is maar veel van mijn buren hebben gewoon een net gespannen.
Geen enkele kat knaagt daar aan. Het is toch ook geen cavia ofzo
heel opvallend inderdaad, wat ik ook niet begrijp is dat er met deze temperaturen al naar de airco word gegrepen, terwijl je met een een beetje nachtelijk ventileren en het weghouden van het directe zonlicht uit je huis de hut best goed onder controle kan houdenquote:Op donderdag 15 juni 2023 09:02 schreef Claudia_x het volgende:
24 graden.
Wel opvallend dat hier in de winter stoer wordt gedaan over lage temperaturen verdragen en in de zomer de airco en masse wordt ingeschakeld.
Ik vraag me af waar die discrepantie vandaan komt. Misschien is het puur de gedaalde energieprijs?quote:Op donderdag 15 juni 2023 09:07 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
heel opvallend inderdaad, wat ik ook niet begrijp is dat er met deze temperaturen al naar de airco word gegrepen, terwijl je met een een beetje nachtelijk ventileren en het weghouden van het directe zonlicht uit je huis de hut best goed onder controle kan houden
Omdat je je tegen kou kunt kledenquote:Op donderdag 15 juni 2023 09:02 schreef Claudia_x het volgende:
24 graden.
Wel opvallend dat hier in de winter stoer wordt gedaan over lage temperaturen verdragen en in de zomer de airco en masse wordt ingeschakeld.
Ik ken dit probleem. Ben nu maar bezig met zelf horren bouwen, met aan één kant horrengaas tegen muggen en aan de andere kant kippengaas tegen de katquote:Op donderdag 15 juni 2023 06:24 schreef josja het volgende:
[..]
True, ik zie alleen niet zo voor me hoe ik mijn hele balkon met netten kan optuigen, en bovendien is het beest nogal slim, gaat er ongetwijfeld aan knagen of tegenop springen totdat ie er doorheen kan.
Je kunt ook allerlei dingen doen om je te wapenen tegen een oplopende temperatuur in huis. En je kunt zelfs jezelf trainen om eraan te wennen.quote:Op donderdag 15 juni 2023 10:41 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Omdat je je tegen kou kunt kleden
26 nog steeds hier.
Warm, maar beter dan de 28 die het was.
Helpt een hor niet ook om de kat binnen te houden? Dat lijkt mij dubbelwinst.quote:Op donderdag 15 juni 2023 10:43 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ik ken dit probleem. Ben nu maar bezig met zelf horren bouwen, met aan één kant horrengaas tegen muggen en aan de andere kant kippengaas tegen de kat
Ik snap niet precies waarom dit opvallend is. Het is gewoon zo dat het veel makkelijker is om je dik te kleden en een deken om te doen tegen de kou, dan dat het is om je huidsvel eraf te trekken tijdens hitte.quote:Op donderdag 15 juni 2023 09:02 schreef Claudia_x het volgende:
24 graden.
Dat ligt aan de kwaliteit van het gaas,er is speciaal gaas voor huisdieren maar deze optie is waarschijnlijker goedkoper dan dat gaas. Een beetje kat of hond loopt gewoon door het gaas, in het geval van onze hond (60 cm schofthoogte) loopt ze gewoon de complete hordeur eruit, ze is nogal lomp.quote:Op donderdag 15 juni 2023 11:18 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Helpt een hor niet ook om de kat binnen te houden? Dat lijkt mij dubbelwinst.
Wat een hoop ruimte voor nuance die ik hier afgelopen winter nauwelijks tegenkwam.quote:Op donderdag 15 juni 2023 11:42 schreef Drxx het volgende:
[..]
Ik snap niet precies waarom dit opvallend is. Het is gewoon zo dat het veel makkelijker is om je dik te kleden en een deken om te doen tegen de kou, dan dat het is om je huidsvel eraf te trekken tijdens hitte.
Het verschilt ook enorm per woning in mijn ervaring: In mijn vorige (na-oorlogse) woning ging de airco binnen al aan als het buiten 25° was, het was gewoon niet uit te houden binnnen. Zelfs niet met (bijvoorbeeld) ijskoude voetbaden.
Terwijl ik in mijn huidige (voor-oorlogse) woning genoeg heb aan koud water en af en toe een waterijsje, zelfs toen het 35° werd vorig jaar. Heb niet eens verduisterende/verkoelende gordijnen in dit huis. De airco staat ondertussen stof te happen.
De kat maakt gewoon korte metten met die horquote:Op donderdag 15 juni 2023 11:18 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Helpt een hor niet ook om de kat binnen te houden? Dat lijkt mij dubbelwinst.
Hier nu al zo'n 24 uur stabiel op 26.quote:
Ha ik ben niet de enige met een killer kat. Durf ook niks voor de slaapkamerramen te doen want hij heeft nu al de gewoonte om met een aanloop vol op de vensterbank/tegen het raam te springen. Die gaat met hor en al naar buiten.quote:Op donderdag 15 juni 2023 10:43 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ik ken dit probleem. Ben nu maar bezig met zelf horren bouwen, met aan één kant horrengaas tegen muggen en aan de andere kant kippengaas tegen de kat
Stroom er op, werkt voor paarden ookquote:Op donderdag 15 juni 2023 14:49 schreef BlackLining het volgende:
[..]
De kat maakt gewoon korte metten met die hor
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gelukkig staat de vorstbeveiliging wel aanquote:Op vrijdag 16 juni 2023 16:39 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[ link | afbeelding ]
Airco nog steeds niet nodig gehad
quote:Op vrijdag 16 juni 2023 17:55 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Gelukkig staat de vorstbeveiliging wel aan![]()
Of heb je die ook niet nodig gehad
En dan doe je de deur dicht: binnen het uur terug naar 23,5.quote:Op zaterdag 17 juni 2023 03:42 schreef Zwansen het volgende:
Deuren even open gezet. Heerlijk koud buiten.
Nu in no time van 24 naar 22,4 binnen.
Waarom niet dit jaar voor een mobiele airco?quote:Op zaterdag 17 juni 2023 00:22 schreef StateOfMind het volgende:
26,5
Ben bang dat het tot half augustus niet meer onder de 26 komt
En uiteindelijk tot 31 graden
In de woonkamer.
Op de slaapkamer een graad of 4-5 extra
En van de week zei een user nog doodleuk dat je je daarop kon trainen.
Makkelijk gezegd als je daar zelf niet in hoeft te verblijven.
En normaliter was dat pas eind juli, dat hier in huis de temperatuur zo hoog op loopt.
Een paar weken 'is nog te doen', maar 2,5 maand lang niet, daar lijdt je op een gegeven moment en fysiek en mentaal onder.
Volgend jaar toch maar voor een mobiele airco gaan, al is het maar voor de voor de nachtrust.
Ik leef met je mee, zelfde hier. Vond het vorig jaar al zo'n hel, compleet gesloopt na twee weken niet goed kunnen slapen. En dan voor werk overdag lekker actief en vrolijk allerlei yoga en pilateslessen geven, man ik kon de ene poot amper nog voor de andere zettenquote:Op zaterdag 17 juni 2023 00:22 schreef StateOfMind het volgende:
26,5
In de woonkamer.
En normaliter was dat pas eind juli, dat hier in huis de temperatuur zo hoog op loopt.
Een paar weken 'is nog te doen', maar 2,5 maand lang niet, daar lijdt je op een gegeven moment en fysiek en mentaal onder.
Volgend jaar toch maar voor een mobiele airco gaan, al is het maar voor de voor de nachtrust.
Ik wist niet dat je een logeerkamer had, wanneer kan in langskomen?quote:Op vrijdag 16 juni 2023 16:39 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[ link | afbeelding ]
Airco nog steeds niet nodig gehad
Heb je geen ramen die open kunnen? Gisterenavond ook 26 graden hier binnen.quote:Op zaterdag 17 juni 2023 07:37 schreef Jacy-Jacy het volgende:
Bij mij is het 26 graden, en ik ga er me mentaal op instellen dat dat nog wel een tijdje zo blijft, of hoger wordt.
Ja, vanochtend kom ik beneden en dan staat het inderdaad weer op 23,5. Toch bijzonder dat als het buiten zo koud is (12 graden ofzo) het alsnog opwarmt. Het huis houdt zoveel warmte vast.quote:Op zaterdag 17 juni 2023 04:01 schreef Kriegel het volgende:
[..]
En dan doe je de deur dicht: binnen het uur terug naar 23,5.
Als het zo extreem was dan zou ik gewoon de wekker zetten om 3:00 ofzo en dan alles een paar uur openzetten (ramen, voordeur en achterdeur). Vannacht was de koudste nacht van de week met temperaturen rond de 10 graden. Dan kun je echt wel een verschil maken.quote:Op zaterdag 17 juni 2023 00:22 schreef StateOfMind het volgende:
26,5
In de woonkamer.
Ik heb boven alle ramen open gezet toen ik ging slapen. Voor ik ging slapen beneden. Helpt niks.quote:Op zaterdag 17 juni 2023 07:47 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Heb je geen ramen die open kunnen? Gisterenavond ook 26 graden hier binnen.
Vannacht weer alle ramen boven maximaal open gegooid. Vanmorgen was het 19 op de slaapkamer.
Benedenverdieping 22 graden, kan het daar ook wel lager krijgen door alles open te zetten maar geen behoefte aan dan wordt het zelfs koud. Nu alles dichthouden straks dan verwacht ik dat het max 24 wordt vandaag.
Bij windstil weer een fan op een meter afstand van het raamkozijn zetten en dat ding naar buiten laten blazen terwijl je aan de andere kant uiteraard ook een raampje open hebt.quote:Op zaterdag 17 juni 2023 08:23 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Ik heb boven alle ramen open gezet toen ik ging slapen. Voor ik ging slapen beneden. Helpt niks.
Ik hoor ook iedereen praten over wind, maar hier staat geen zuchtje wind. Ik woon in Gilze-Rijen.
Geen wind whatsoever.
Afzuigkap werkt meestal ook wel oké, anders. Of je badkamerventilator. Alles dat lucht naar binnen trekt.quote:Op zaterdag 17 juni 2023 13:32 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Bij windstil weer een fan op een meter afstand van het raamkozijn zetten en dat ding naar buiten laten blazen terwijl je aan de andere kant uiteraard ook een raampje open hebt.
Voor uitleg zie hier:
Jezzzuusss kerel, wat kut man. Waarom niet nu voor een airco gaan? Dikke wachtlijsten zeker?quote:Op zaterdag 17 juni 2023 00:22 schreef StateOfMind het volgende:
26,5
In de woonkamer.
En hoe heb je het al die jaren hiervoor in je leven dan volgehouden?quote:Op zaterdag 17 juni 2023 00:22 schreef StateOfMind het volgende:
26,5
In de woonkamer.
Die zomer die a.s. woensdag begint, bedoel je ?quote:Op zaterdag 17 juni 2023 16:04 schreef Centenbak het volgende:
En hoe heb je het al die jaren hiervoor in je leven dan volgehouden?
Het is niet zo dat de zomer een nieuw fenomeen is of zo. Het volgt namelijk werkelijk waar ieder jaar na de lente.
Nee die zomer begon zowat in mei.quote:Op zaterdag 17 juni 2023 16:10 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Die zomer die a.s. woensdag begint, bedoel je ?
yup, hier is de woning gebouwd om zo min mogelijk gas te hoeven te gebruiken. Dus blijft het in de winter lekker warm in huis, maar ja door al die maatregelen is het in de zomer een sauna.quote:Op zaterdag 17 juni 2023 17:26 schreef Ringo het volgende:
Hoe krijgen mensen het zo debiel warm in huis? Zijn dat de zegeningen van een moderne woning? De afgelopen nachten is het heerlijk koel geweest en dan waait hier alles gewoon door, binnentemperatuur ligt op zo’n 22-23° C.
Niet de user in kwestie hoor. Denk dat het toen veel afwisselender was. Het is vrij broeierig hier in huis, het zit al echt in de muren voel ik. Dat krijg je er moeilijk uit. Het maakt het vooral lastig dat het zo lang warm en droog blijft. En niet even een paar dagen hitte gevolgd door een heuse onweersbui en wisselvallig weer.quote:Op zaterdag 17 juni 2023 16:04 schreef Centenbak het volgende:
En hoe heb je het al die jaren hiervoor in je leven dan volgehouden?
Veel mensen zijn niet zo slim. Ik weet nog dat ik vorig jaar met 35 graden naar huis reed van werk en huizen zag waar de ramen van open stonden.quote:Op zaterdag 17 juni 2023 17:26 schreef Ringo het volgende:
Hoe krijgen mensen het zo debiel warm in huis? Zijn dat de zegeningen van een moderne woning? De afgelopen nachten is het heerlijk koel geweest en dan waait hier alles gewoon door, binnentemperatuur ligt op zo’n 22-23° C.
Misschien gaven die mensen geen fuck, maar niemand is zo dom om 's nachts de ramen dicht te houden terwijl het binnen snikheet is.quote:Op zaterdag 17 juni 2023 18:07 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Veel mensen zijn niet zo slim. Ik weet nog dat ik vorig jaar met 35 graden naar huis reed van werk en huizen zag waar de ramen van open stonden.
Ik heb een huurwoning, maar hij is twee jaar geleden wel helemaal geisoleerd, zolder, kruipruimte dubbel glas etc etc. Nou, ik kreeg heel veel geld terug van mijn energie-rekening, maar het zou ook koeler zijn en dat is echt niet zo. Echt niet hoor.quote:Op zaterdag 17 juni 2023 17:26 schreef Ringo het volgende:
Maar overdag kun je beter alles dicht houden.quote:Op zaterdag 17 juni 2023 18:09 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Misschien gaven die mensen geen fuck, maar niemand is zo dom om 's nachts de ramen dicht te houden terwijl het binnen snikheet is.
Dagen op rij warm weer. Zelfs record gebroken.quote:Op zaterdag 17 juni 2023 18:04 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Niet de user in kwestie hoor. Denk dat het toen veel afwisselender was. Het is vrij broeierig hier in huis, het zit al echt in de muren voel ik. Dat krijg je er moeilijk uit. Het maakt het vooral lastig dat het zo lang warm en droog blijft. En niet even een paar dagen hitte gevolgd door een heuse onweersbui en wisselvallig weer.
Ik sprak van de week iemand die in een net opgeleverd huurhuis woont van een woningbouw, nieuw gebouwd in januari 2023 opgeleverd. Binnen was het al 27 graden en kans op nachtelijke koeling is nihil omdat de ramen enkel op een kantelstand open kunnen dus: / zo voor open en | voor dicht, verder openzetten is niet mogelijk en ze kunnen dus enkel de voordeur en achterdeur open zetten. Alle woningen zijn voorzien van een warmtepomp, waar ze enkel mee kunnen verwarmen, vloerkoeling is niet mogelijk … dat kost letterlijk nog geen 1000 euro per huis meer, over de gehele leeftijd van die warmtepomp, met 1 euro meer huur in de maand al te realiseren, onbegrijpelijkquote:Op zaterdag 17 juni 2023 17:49 schreef Nizno het volgende:
[..]
yup, hier is de woning gebouwd om zo min mogelijk gas te hoeven te gebruiken. Dus blijft het in de winter lekker warm in huis, maar ja door al die maatregelen is het in de zomer een sauna.
Nu was het vandaag maximaal 25. Vanmorgen toen ik van bed kwam was het weer 21 dus alles dicht gedaan om 10u toen de zon er bij kwam en straks maar eens even weer open doen.
En doorwaaien? ja dat kan het hier van de achterdeur naar de voordeur, maar komt net niet in het woongedeelte.
Inzet Horren maken met kippengaas aan de buitenkant?quote:Op zaterdag 17 juni 2023 20:43 schreef josja het volgende:
27.5 alweer. Oud klein flatje, alles blijft gewoon hangen. En vanwege de kamikaze kat kan ik niet 's nachts alles open gooien.
Je houdt je kat gevangen in huis? Lekker is dat. Ik ga even Alberto Stegeman inlichten.quote:Op zaterdag 17 juni 2023 20:46 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Wij hebben ook een terrorist (kat) die onder de rolhordeur door kruipt, een plaat houd dat tegen, maar enkel als ik zicht heb op de achterdeur gaat die open (helaas) de andere inzet horren heeft hij niet uitgevonden hoe hij daar doorheen kan komen (beveiligd met kippengaas voor de zekerheid)
ja ze zitten echt op energie besparen maar denken niet aan hoe warm dat in de zomer kan worden.quote:Op zaterdag 17 juni 2023 20:07 schreef SnodeSnuiter het volgende:
dat ten koste ging van de isolatie waardes
Onmenselijk gewoon om dat tegenwoordig zo op te leveren.quote:Op zaterdag 17 juni 2023 20:07 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Ik sprak van de week iemand die in een net opgeleverd huurhuis woont van een woningbouw, nieuw gebouwd in januari 2023 opgeleverd. Binnen was het al 27 graden en kans op nachtelijke koeling is nihil omdat de ramen enkel op een kantelstand open kunnen dus: / zo voor open en | voor dicht, verder openzetten is niet mogelijk en ze kunnen dus enkel de voordeur en achterdeur open zetten. Alle woningen zijn voorzien van een warmtepomp, waar ze enkel mee kunnen verwarmen, vloerkoeling is niet mogelijk … dat kost letterlijk nog geen 1000 euro per huis meer, over de gehele leeftijd van die warmtepomp, met 1 euro meer huur in de maand al te realiseren, onbegrijpelijk
Volstrekt belachelijk, een kennis van mij woont in een gerenoveerd huurhuis, ook van de woningbouw. Achter kan een raam open, voor helemaal niets, zelfs geen roosters ook daar is het bizar warm binnen.
Daarvoor had hij wel roosters voor en achter en dat raampje dat open kon, voor kwamen geen nieuwe roosters omdat dat ten koste ging van de isolatie waardes
Waarom zo debiel die ramen? Inbraakrisico ofzo?quote:Op zaterdag 17 juni 2023 20:07 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Ik sprak van de week iemand die in een net opgeleverd huurhuis woont van een woningbouw, nieuw gebouwd in januari 2023 opgeleverd. Binnen was het al 27 graden en kans op nachtelijke koeling is nihil omdat de ramen enkel op een kantelstand open kunnen dus: / zo voor open en | voor dicht, verder openzetten is niet mogelijk en ze kunnen dus enkel de voordeur en achterdeur open zetten. Alle woningen zijn voorzien van een warmtepomp, waar ze enkel mee kunnen verwarmen, vloerkoeling is niet mogelijk … dat kost letterlijk nog geen 1000 euro per huis meer, over de gehele leeftijd van die warmtepomp, met 1 euro meer huur in de maand al te realiseren, onbegrijpelijk
Volstrekt belachelijk, een kennis van mij woont in een gerenoveerd huurhuis, ook van de woningbouw. Achter kan een raam open, voor helemaal niets, zelfs geen roosters ook daar is het bizar warm binnen.
Daarvoor had hij wel roosters voor en achter en dat raampje dat open kon, voor kwamen geen nieuwe roosters omdat dat ten koste ging van de isolatie waardes
Goedkoper dan helemaal open draaiende ramen.quote:Op zaterdag 17 juni 2023 23:54 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Waarom zo debiel die ramen? Inbraakrisico ofzo?
Ik ga inderdaad toch maar proberen iets in elkaar te knutselen met mijn 2 linkerhanden want zo langzamerhand voel ik me gestoofd hier. Afgekoeldquote:Op zaterdag 17 juni 2023 20:46 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Inzet Horren maken met kippengaas aan de buitenkant?
Als de flat voldoende hoog is (of je een dikke waakhond hebt liggen die de inbrekers weg kan jagen) en je kan voorkomen dat de kat kan uitbreken kun je optimaal gebruik maken van de nachten en alles open laten en de hut af te koelen voor de volgende warme dag.
Wij hebben ook een terrorist (kat) die onder de rolhordeur door kruipt, een plaat houd dat tegen, maar enkel als ik zicht heb op de achterdeur gaat die open (helaas) de andere inzet horren heeft hij niet uitgevonden hoe hij daar doorheen kan komen (beveiligd met kippengaas voor de zekerheid)
Kijk anders op fb eens naar de groepen "katvriendelijk je huis inrichten" ofquote:Op zondag 18 juni 2023 07:22 schreef josja het volgende:
[..]
Ik ga inderdaad toch maar proberen iets in elkaar te knutselen met mijn 2 linkerhanden want zo langzamerhand voel ik me gestoofd hier. Afgekoeldtot 26.5.
Nou, zo snel is het ook weer niet warm. Duur eerder een paar uur, maar je kan dan dus wel in een koelere kamer inslapen.quote:Op woensdag 14 juni 2023 13:09 schreef Elan het volgende:
Mobiele airco werkt op zich prima voor (kleinere) slaapkamers. Maar die herrie moet je wel tegen kunnen, zodra je hem uitzet ben je inderdaad binnen een half uur terug bij af omdat de warmte simpelweg in je muren zit. Heb dat wel eens getest, ging op mijn slaapkamer van 28 graden naar 24.5 maar ook binnen het half uur weer terug. En dan vreten ze ook nog eens stroom.
Split unit is the (only) way to go.
Hele nacht gekoeld van 28 naar 21 stroomkosten 1.77.
Het idee om in zo’n gevangenis te moeten wonen, ik zou echt een ruit kapot slaan denk ik. Dan draag ik ’s winters wel een extra trui.quote:Op zaterdag 17 juni 2023 20:07 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Heb je het ooit getest in een warm huis dan? Ik wel namelijk.quote:Op zondag 18 juni 2023 08:12 schreef nomina het volgende:
[..]
Nou, zo snel is het ook weer niet warm. Duur eerder een paar uur, maar je kan dan dus wel in een koelere kamer inslapen.
Hier met mijn mobiele airco is dat niet zo. Maar wij zullen dan ook geen identieke huizen hebben.quote:Op zondag 18 juni 2023 10:03 schreef Elan het volgende:
[..]
Heb je het ooit getest in een warm huis dan? Ik wel namelijk.
Is ook gewoon logisch.Die warmte zit namelijk vast in de muren dus, zet je de airco uit is het zo weer warm.
Als ik mijn split-unit in de ochtend uit zet loopt de temperatuur ook direct op met meerdere graden. Laat staan zo'n mobile hok met 8000 BTU.
Wat weet iedereen toch dat altijd álles voor iedereen geldt en één methode het beste is.quote:Op zaterdag 17 juni 2023 18:07 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Veel mensen zijn niet zo slim. Ik weet nog dat ik vorig jaar met 35 graden naar huis reed van werk en huizen zag waar de ramen van open stonden.
Als het buiten 35 graden is maken zaken als een koude en warme kant van je woning geen flikker meer uit.quote:Op zondag 18 juni 2023 20:35 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Wat weet iedereen toch dat altijd álles voor iedereen geldt en één methode het beste is.![]()
Hier op de twee koude slaapkamers ramen overdag open.
Andere twee slaapkamers op de warme kant alles potdicht.
Als het buiten warmer is dan binnen werkt dat niet, dan kun je 'm beter dichtdoen. Als het 's avonds bijvoorbeeld 20 graden is en buiten 21 of meer, dan kun je ze wel open doen. Van de natuurkunde ga je het niet winnen. Als je ze dicht hebt blijft het langer koeler dan als je ze open houdt.quote:Op zondag 18 juni 2023 20:35 schreef Pisces29 het volgende:
Hier op de twee koude slaapkamers ramen overdag open.
Tot een dag of drie geleden waaide het heerlijk door.quote:Op zondag 18 juni 2023 20:48 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Als het buiten warmer is dan binnen werkt dat niet, dan kun je 'm beter dichtdoen. Als het 's avonds bijvoorbeeld 20 graden is en buiten 21 of meer, dan kun je ze wel open doen. Van de natuurkunde ga je het niet winnen. Als je ze dicht hebt blijft het langer koeler dan als je ze open houdt.
Een kiepraam, niet wagenwijd.quote:Op zondag 18 juni 2023 20:42 schreef Elan het volgende:
[..]
Als het buiten 35 graden is maken zaken als een koude en warme kant van je woning geen flikker meer uit.
Dan ben je gewoon een ontzettende debiel als je op het warmste moment van de dag alles wagenwijd open gooit.
De buitenvoeler van onze warmtepomp zit aan de "koude" kant (noordzijde) van het huis, net onder de dakrand, die vindt het nu buiten nog 25 graden, dus er gaat nog geen raam open.quote:Op zondag 18 juni 2023 20:42 schreef Elan het volgende:
[..]
Als het buiten 35 graden is maken zaken als een koude en warme kant van je woning geen flikker meer uit.
Dan ben je gewoon een ontzettende debiel als je op het warmste moment van de dag alles wagenwijd open gooit.
Dat kan zeker hoor, dat verkoelt ook die wind, maar het zorgt niet dat de temperatuur in de kamer zelf koeler wordt. Als je 'm dicht had gelaten was het wellicht volgende week pas benauwd geworden ipv nu.quote:Op zondag 18 juni 2023 20:57 schreef Pisces29 het volgende:
Tot een dag of drie geleden waaide het heerlijk door. Nu hou ik het wel dicht want het is nu, voor het eerst, benauwd.
Dat eerste zal het dan wel zijn.quote:Op zondag 18 juni 2023 21:05 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dat kan zeker hoor, dat verkoelt ook die wind, maar het zorgt niet dat de temperatuur in de kamer zelf koeler wordt. Als je 'm dicht had gelaten was het wellicht volgende week pas benauwd geworden ipv nu.
Ik heb in een huurhut gewoond waar het bij 35 buiten gewoon 45 binnen werd als je alles dicht liet zitten.quote:Op zondag 18 juni 2023 20:42 schreef Elan het volgende:
[..]
Onmogelijk.quote:Op zondag 18 juni 2023 21:29 schreef Nobu het volgende:
[..]
Ik heb in een huurhut gewoond waar het bij 35 buiten gewoon 45 binnen werd als je alles dicht liet zitten.
Ik woonde vroeger in een studio waar het 37 graden werd in mijn slaapkamer dus het zou wel kunnen.quote:
Zwarte platte dak.quote:
Je hebt de PI niet gelezen en de discussie die er vooraf was.quote:Op maandag 19 juni 2023 15:20 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Zwarte platte dak.
Jazeker mogelijk.
Waarom denk je dat een auto zo heet word dan de buitentemperatuur.
Maar goed op de boot is ook niet alles .
Gelukkig koelt het wel vrij snel af als het avond word .
Staal warmt snel maar koelt ook snel.
32.8 graden binnen.
De hond zit buiten onder de biminitop in de schaduw
Ja ik moest het ook opzoeken .quote:Op maandag 19 juni 2023 16:35 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Je hebt de PI niet gelezen en de discussie die er vooraf was.(Het ging om de laatste zin, het openen om het dragelijk te houden.)
Die biminitop moest ik even opzoeken.![]()
Hier ligt de basislijn reeds op 24,5. Daar zat ik vorig jaar ook al op eind juni, maar toen was er een iets warmer voorjaar.quote:Op maandag 19 juni 2023 16:43 schreef Discombobulate het volgende:
23,5
Toch wel vermoeiend warm hoor zo vroeg in juni. Vorige week aardig aan gewend, maar die gewenning is nu al weer weg. En het is nog niet eens juli.
Ik krijg het hier ook niet meer onder de 26 in de woonkamer, wat ik ook doe.quote:Op maandag 19 juni 2023 13:35 schreef Faraday01 het volgende:
26 gradenen dat is dan een vrij nieuw huis. Hitte krijg je bijna het huis niet uit als het eenmaal in de muren zit.
Minimum temperatuur komende nacht is 20 graden
Luchtvochtigheid is ook weer een stuk hoger? Dat maakt de ervaring doorgaans niet beter.quote:Op maandag 19 juni 2023 16:43 schreef Discombobulate het volgende:
23,5
Toch wel vermoeiend warm hoor zo vroeg in juni. Vorige week aardig aan gewend, maar die gewenning is nu al weer weg. En het is nog niet eens juli.
"Ik doe de gordijnen wel dicht" en "het is niet nodig in Nederland" en "een ventilator is genoeg". En ondertussen zwetend in hun bed liggen en geen oog dicht doen. Wanhopig vasthoudend aan hun principes. Succes ermeequote:Op maandag 19 juni 2023 21:09 schreef xminator het volgende:
Mensen betalen duizenden euros voor een crappy camping, maar 1x 1500 euro investeren voor een airco waar je tien jaar plezier van hebt ho maar.
En je hebt ongetwijfeld rolluiken als je in Limburg woontquote:Op maandag 19 juni 2023 20:20 schreef lily het volgende:
Het loopt hier voor het eerst echt op. 25 beneden, boven 29.
Ik merk echt verschil vandaag.
Zuid-Limburg, dus weer 28 vandaag en flink veel zon op de woning.
We hebben wel airco en nu ook pas echt in werking (geen zonnepanelen dus stellen het gebruik uit).
Ja oke, in de ochtend schijnt de zon.quote:Op zondag 18 juni 2023 10:03 schreef Elan het volgende:
[..]
Heb je het ooit getest in een warm huis dan? Ik wel namelijk.
Is ook gewoon logisch.Die warmte zit namelijk vast in de muren dus, zet je de airco uit is het zo weer warm.
Als ik mijn split-unit in de ochtend uit zet loopt de temperatuur ook direct op met meerdere graden. Laat staan zo'n mobile hok met 8000 BTU.
Het is alsnog het koelste qua temperatuur vroeg in de ochtend. Warmte zit hier in de muren opgeslagen, zeker met een slaapkamer van pak hem beet 12 vierkante meter is het dus gelijk weer warm als je de airco uit zet.quote:Op maandag 19 juni 2023 22:26 schreef nomina het volgende:
[..]
Ja oke, in de ochtend schijnt de zon.
Ik had het over 's nachts.
quote:Op maandag 19 juni 2023 22:21 schreef ISVV het volgende:
[..]
En je hebt ongetwijfeld rolluiken als je in Limburg woont
Nee. Zo’n beetje niemand hier in dit dorp. Wel markiezen rondom.quote:Op maandag 19 juni 2023 22:21 schreef ISVV het volgende:
[..]
En je hebt ongetwijfeld rolluiken als je in Limburg woont
Ben je nou zo dom, of gewoon aan het trollen?quote:Op maandag 19 juni 2023 22:54 schreef Elan het volgende:
[..]
Het is alsnog het koelste qua temperatuur vroeg in de ochtend. Warmte zit hier in de muren opgeslagen, zeker met een slaapkamer van pak hem beet 12 vierkante meter is het dus gelijk weer warm als je de airco uit zet.
Hier nu ook weer 27.5 aan de warme kant, airco gaat dus zo aan.
quote:Op zondag 18 juni 2023 10:12 schreef Nattekat het volgende:
24,5. Alles redelijk dicht gehouden vannacht wegens de luchtvochtigheid buiten, maar de mobiele airco die hier zo gehaat wordt heeft toch wel mooi wat warmte uit de muren getrokken gisteravond.
Ik wil binnen nu en een jaar verhuizen. Eerste wat ik laat doen is horren (heb ik nu wel) en screens plaatsen. Voor mij is het praktische aspect ook belangrijker dan het esthetische.quote:Op maandag 19 juni 2023 23:03 schreef Lt.Bookman het volgende:
[..]![]()
Ik heb ze recent laten plaatsen aan de achterzijde waar de zon vol op het huis beukt. Het maakt werkelijk een wereld van verschil. Maar mooi is het niet nee. Gelukkig heb ik ze aan de straatkant niet nodig (schaduw van bomen).
Wist niet dat je boos werd.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 08:01 schreef nomina het volgende:
[..]
Ben je nou zo dom, of gewoon aan het trollen?
Je woont in IJsland?quote:Op dinsdag 20 juni 2023 11:40 schreef flipsen het volgende:
Voordat ik naar bed ging nog even op de thermometer in de woonkamer gekeken... 11.3 graden, geen mobiele airco voor nodig hoor
Andere kant van de evenaar in een groot niet geisoleerd huis zonder verwarming benedenquote:
Hier exact dezelfde temperatuur. Geen reden voor de airco daarentegenquote:Op dinsdag 20 juni 2023 14:57 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:
24.9 in de woonkamer. In de slaapkamer spint de airco op 19 graden
Ben je verhuisd of zo?quote:
Je kan beter naar buiten blazen ipv naar binnen, naar binnen heeft geen effect bij een normale ventilator of de ventilator echt buiten zettenquote:Op dinsdag 20 juni 2023 18:21 schreef StateOfMind het volgende:
Buiten is het in korte tijd van 32 naar 25 gegaan
Binnen van 28 naar 27 in een half uurtje
Lekker alles open en de ventilator in de deuropening van het balkon gezet.
Morgen wordt een grijze dag met veel regen.quote:Op woensdag 21 juni 2023 11:08 schreef Nattekat het volgende:
Vannacht opgewarmd van 23 naar 23,5. Airco heeft de warmte er goed uit gekregen
Nu helaas die zon weer. Even een dagje wat minder was wel lekker geweest. 24,5 nu.
Jouw huis was toch altijd zo bloedheet of ben je inmiddels verhuisd.quote:
Had hier gister ook op koeler weer met regen gehoopt gezien alle voorspellingen. Half uurtje wat regen gezien en was gewoon 29 graden in de middag. Avond ook nog rond de 20. Kan niet wachten op echte afkoeling en regen.quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:01 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Morgen wordt een grijze dag met veel regen.
Maximaal 23 graden.
Hier althans.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |