Oh God, daar hebben doemdenker Rob de Wijk weer. Zei hij niet hetzelfde over die tanks toen?quote:Op maandag 12 juni 2023 08:08 schreef Lospedrosa het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)-officieel-de-oorlog
Afwegingen.
Goede reden om F35 te leveren dus.quote:Op maandag 12 juni 2023 08:08 schreef Lospedrosa het volgende:
Afwegingen.
Dat zei hij niet ook over de tanks maar ook over de rest van de shit die we geleverd hebbenquote:Op maandag 12 juni 2023 08:12 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Oh God, daar hebben doemdenker Rob de Wijk weer. Zei hij niet hetzelfde over die tanks toen?
Laat ze eerst maar eens officieel de oorlog verklaren aan Oekrane.quote:Op maandag 12 juni 2023 08:08 schreef Lospedrosa het volgende:
Afwegingen.
Ah, ze gaan dan NAVO aanvallen? Da's heel dapper van Poetin, dat zeker. En sucidaal.quote:Op maandag 12 juni 2023 08:08 schreef Lospedrosa het volgende:
Afwegingen.
Het zou wel een stunt zijn als er idd 3 miljoen Chinese militairen komen.quote:Op maandag 12 juni 2023 06:58 schreef Delenlill het volgende:
[ twitter ]
Volgens Russische propaganda televisie hebben de Russen 2 tot 3 miljoen Chinese soldaten nodig om de oorlog te winnen lol.
China is zuinig op de mannen. die zouden eerder hun vrouwen laten vechten want die zijn minder waard.quote:Op maandag 12 juni 2023 06:58 schreef Delenlill het volgende:
[ twitter ]
Volgens Russische propaganda televisie hebben de Russen 2 tot 3 miljoen Chinese soldaten nodig om de oorlog te winnen lol.
Chinezen hebben de haven van Vladivostok toch al min of meer afgetroggeld?quote:Op maandag 12 juni 2023 08:49 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Het zou wel een stunt zijn als er idd 3 miljoen Chinese militairen komen.
Om wat stukken grond van Rusland terug te pakken
Maar Rusland ook, volgens berichten.quote:Op maandag 12 juni 2023 09:31 schreef Ulx het volgende:
En dan te bedenken dat Oekrane nog maar een klein deel van de verse troepen heeft ingezet.
Hopelijk is het niet nodig en gaan we massaal muitende en deserterende Russen zien na een paar Oekraense successen. Dat is wel het ideale en mijns inziens niet onrealistische scenario.quote:Op maandag 12 juni 2023 09:40 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Maar Rusland ook, volgens berichten.
Ik denk dat ze wel een kans maken, maar het gaat een lange bloederige strijd worden omdat men direct verdedigingslinies moet aanvallen. Dat zie je ook maar weinig eigenlijk in moderne oorlogen.
‘Als je vliegtuigen in Polen laat opstijgen, geef je Rusland het beste argument om de oorlog te verklaren’quote:Op maandag 12 juni 2023 08:28 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ah, ze gaan dan NAVO aanvallen? Da's heel dapper van Poetin, dat zeker. En sucidaal.
Mooi begin van Russia Dayquote:
Die stad beschouwen ze historisch gezien sowieso als Chinees.quote:Op maandag 12 juni 2023 08:54 schreef quirina het volgende:
[..]
Chinezen hebben de haven van Vladivostok toch al min of meer afgetroggeld?
Zou dat berhaupt enig verschil maken? De Russen schreeuwen immers al van de daken dat ze in oorlog zijn met de NAVO>quote:Op maandag 12 juni 2023 08:08 schreef Lospedrosa het volgende:
Afwegingen.
Even goed lezen. Het zijn uitspraken van ons aller vriend Rob de Wijkquote:Op maandag 12 juni 2023 08:19 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Laat ze eerst maar eens officieel de oorlog verklaren aan Oekrane.
Verder natuurlijk wel dom gelul van die VVDer.
Het zou vooral verschil maken in Oekrane zelf. Want dat excuus van een Russisch leger gaat subiet de pan in.quote:Op maandag 12 juni 2023 10:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Zou dat berhaupt enig verschil maken? De Russen schreeuwen immers al van de daken dat ze in oorlog zijn met de NAVO>
Tja, ze kunnen dan kiezen tussen kapot gebombardeerd worden zonder dat ze terugschieten op luchtmachtbasissen waarvan de vliegtuigen opstijgen of finaal de tyfus gebombardeerd worden maar nog wel terug schieten. Eventueel zelfs met noeks maar dat laatste zie ik niet snel gebeurenquote:Op maandag 12 juni 2023 10:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Zou dat berhaupt enig verschil maken? De Russen schreeuwen immers al van de daken dat ze in oorlog zijn met de NAVO>
Daarom.quote:Op maandag 12 juni 2023 10:23 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Even goed lezen. Het zijn uitspraken van ons aller vriend Rob de Wijk
Ik heb het goed gelezen.quote:Op maandag 12 juni 2023 10:23 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Even goed lezen. Het zijn uitspraken van ons aller vriend Rob de Wijk
Formeel de oorlog verklaren is ook dom, diplomatiek gezien. Want dan ben je zelf de agressor.quote:Op maandag 12 juni 2023 10:34 schreef GrumpyFish het volgende:
b het goed gelezen.
Die domme Brekelmans (VVD) stelt dat we maar Oekraense F16s moeten laten opstijgen vanuit Polen om aanvallen uit te voeren.
Ik ben het eens met Rob dat we dat niet moeten willen met zn allen.
Dat Rusland dan misschien de oorlog zou verklaren aan Polen, lijkt me wat onwaarschijnlijk; ze hebben zelfs Oekrane niet de oorlog verklaard.
Ik hoop dat je mn eerdere post nu snapt.
Eens met dat ik verwacht dat Rusland niet de capaciteiten heeft om ook met Polen in oorlog te geraken.quote:Op maandag 12 juni 2023 10:40 schreef skrn het volgende:
[..]
Formeel de oorlog verklaren is ook dom, diplomatiek gezien. Want dan ben je zelf de agressor.
Wat wil rusland doen. Het vliegveld bombarderen? Geeft NAVO meteen een excuus om meer te sturen.
We verwachten blijkbaar ook met zijn alleen dat je met 1 super Leopard tank even 100km2 kan bevrijden. Gewoon probleemloos door mijnenvelden kun je er mee rijden en artillerie kan het ook makkelijk weerstaan.quote:Op maandag 12 juni 2023 10:50 schreef HSG het volgende:
Het aantal verliezen qua materieel van Oekraine loopt ook sneller op.
al 4 Leopardtanks,17 M2A2 Bradley's en meer kwijt. Nu hebben ze natuurlijk veel meer in hun arsenaal maar de Russen verdedigen zich fel.
Daarbij wel de aantekening dat een aantal slechts simpel te repareren mobility kills zijn.quote:Op maandag 12 juni 2023 10:50 schreef HSG het volgende:
al 4 Leopardtanks,17 M2A2 Bradley's en meer kwijt. Nu hebben ze natuurlijk veel meer in hun arsenaal maar de Russen verdedigen zich fel.
Het is exact andersom. Ze hebben een overvloed aan mannen waar ze niet van weten wat ze ermee moeten. Cultureel gezien zijn mannen wel meer waard (want naam voortzetten)quote:Op maandag 12 juni 2023 08:52 schreef quirina het volgende:
[..]
China is zuinig op de mannen. die zouden eerder hun vrouwen laten vechten want die zijn minder waard.
( ja nog gevolgen 1 kind-regel)
Eerlijk gezegd is dit na een week vechten op een stuk of 6 of 7 offensieve aanvalsfronten nog zeer minimaal (zeker de Bradleys zijn bijna daarvoor bedoeld, om snel infantrie-troepen naar een vooruitgestoken positie te brengen onder vijandelijk vuur als stormloop, en de wagen te laten verlaten onder dekking).quote:Op maandag 12 juni 2023 10:50 schreef HSG het volgende:
Dat verwacht ik ook niet maar het is duidelijk dat westerse wapens ook niet onsterfelijk zijn. Servi kreeg ook voor elkaar om een F117 vliegtuig neer te schieten. De Russen hebben ook modern spul en je ziet het resultaat.quote:Op maandag 12 juni 2023 11:02 schreef Joppiez het volgende:
[..]
We verwachten blijkbaar ook met zijn alleen dat je met 1 super Leopard tank even 100km2 kan bevrijden. Gewoon probleemloos door mijnenvelden kun je er mee rijden en artillerie kan het ook makkelijk weerstaan.
De westerse wapens zijn kwalitatief zeker goed maar je kunt er geen wonderen mee verrichten. Het bezette Oekraiense gebied is in oppervlakte ook gewoon enorm, je schiet daar niet even snel doorheen.
Veel mensen reageren echt alsof we naar een serie als Game of Thrones aan het kijken zijn. Per aflevering weer een aantal steden die heroverd moeten worden anders valt het falikant tegen allemaal.
Tenzij de Russen een Leopardtank pakken want dan ben je hem echt kwijt. Daarnaast we kunnen niet van een dronefoto zien hoe ver iets beschadigd lijkt. Ik zie een aantal M2A2 die echt aan gort geschoten zijn maar ook een aantal waarbij je snel denkt "och die kan nog wel".quote:Op maandag 12 juni 2023 11:04 schreef Ulx het volgende:
[..]
Daarbij wel de aantekening dat een aantal slechts simpel te repareren mobility kills zijn.
Dat is wat er nu in beeld is maar weergeeft niet de realiteit. Dat beide kanten het zwaar te verduren hebben is duidelijk.quote:Op maandag 12 juni 2023 11:10 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd is dit na een week vechten op een stuk of 6 of 7 offensieve aanvalsfronten nog zeer minimaal (zeker de Bradleys zijn bijna daarvoor bedoeld, om snel infantrie-troepen naar een vooruitgestoken positie te brengen onder vijandelijk vuur als stormloop, en de wagen te laten verlaten onder dekking).
Vluchten, muiten en deserteren is inderdaad wel een beetje de standaard reactie op tegenvallers op het slagveld bij derdewereldlegers.quote:Op maandag 12 juni 2023 09:47 schreef Lt.Bookman het volgende:
[..]
Hopelijk is het niet nodig en gaan we massaal muitende en deserterende Russen zien na een paar Oekraense successen. Dat is wel het ideale en mijns inziens niet onrealistische scenario.
Volgens de berichten heeft Rusland maar 20% van het leger ingezetquote:Op maandag 12 juni 2023 09:40 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Maar Rusland ook, volgens berichten.
Ik denk dat ze wel een kans maken, maar het gaat een lange bloederige strijd worden omdat men direct verdedigingslinies moet aanvallen. Dat zie je ook maar weinig eigenlijk in moderne oorlogen.
Tja, ik weet niet op wie je doelt, maar diegene die beweert dat westerse wapens invincible zijn heeft toch wel een steekje los. Heb ik hier iig. Nog nooit iemand zien beweren.quote:Op maandag 12 juni 2023 11:11 schreef HSG het volgende:
[..]
Dat verwacht ik ook niet maar het is duidelijk dat westerse wapens ook niet onsterfelijk zijn. Servi kreeg ook voor elkaar om een F117 vliegtuig neer te schieten. De Russen hebben ook modern spul en je ziet het resultaat.
Het is een belabberd leger maar niet belabberd als die van Irak in 1991.
[..]
Tenzij de Russen een Leopardtank pakken want dan ben je hem echt kwijt. Daarnaast we kunnen niet van een dronefoto zien hoe ver iets beschadigd lijkt. Ik zie een aantal M2A2 die echt aan gort geschoten zijn maar ook een aantal waarbij je snel denkt "och die kan nog wel".
[..]
Dat is wat er nu in beeld is maar weergeeft niet de realiteit. Dat beide kanten het zwaar te verduren hebben is duidelijk.
Als het echt zooo erg is schiet je er toch een HIMARS raket opquote:Op maandag 12 juni 2023 12:13 schreef bleiblei het volgende:
De 2A6 is trouwens ook alweer 20 jaar oud. Dus als die in handen van de Russen komt is dat verre van ideaal, maar lijkt mij geen enorm vreselijk iets op gebied van technologie die ze dan in handen krijgen (let op! Ik typ lijkt mij, want met 100% zekerheid kan ik dit niet zeggen).
quote:Op maandag 12 juni 2023 10:38 schreef LethalNinja het volgende:
Gaat wel traag zeg dat tegen offensief. Ondanks dat Oekrane
1) allemaal wapens, voertuigen krijgt van NAVO. En dan ook nog het goede spul. Dure tanks etc
2) constant live radar info krijgt van NAVO/ NASA
3) ontzettend veel geld etc, trainingen voor soldaten
Rusland krijgt wat drones van Iran maar moet het verder maar zelf doen. Voor een land met een hele kleine economie. Ze kunnen in elk gevaal geen dammen meer opblazen.
Ik vind dat Rusland soms wordt onderschat.quote:Op maandag 12 juni 2023 10:38 schreef LethalNinja het volgende:
Gaat wel traag zeg dat tegen offensief. Ondanks dat Oekrane
1) allemaal wapens, voertuigen krijgt van NAVO. En dan ook nog het goede spul. Dure tanks etc
2) constant live radar info krijgt van NAVO/ NASA
3) ontzettend veel geld etc, trainingen voor soldaten
Rusland krijgt wat drones van Iran maar moet het verder maar zelf doen. Voor een land met een hele kleine economie. Ze kunnen in elk gevaal geen dammen meer opblazen.
Enige wat vaag boeiend is, is communicatie systemen. Metaal zelf, is niet boeiend. Daarbij kan je er op rekenen dat rus sowieso wel wat leo's heeft. Ze hebben bv ook tenminste 1 abrams. Die abrams hebben ze (illegaal) gekocht van een van de gebruikers in het MO. Leo is nog aan veel meer partijen verkocht dan dat abrams aan 3den zijn verkocht. Dus die hebben ze echt wel.quote:Op maandag 12 juni 2023 12:13 schreef bleiblei het volgende:
De 2A6 is trouwens ook alweer 20 jaar oud. Dus als die in handen van de Russen komt is dat verre van ideaal, maar lijkt mij geen enorm vreselijk iets op gebied van technologie die ze dan in handen krijgen (let op! Ik typ lijkt mij, want met 100% zekerheid kan ik dit niet zeggen).
Dat wordt niet hardop beweerd maar de verwachting lijkt te zijn alsof Oekraine met het NAVO materiaal wat geleverd is het meer dan voldoende is om die Russen het land uit te trappen.quote:Op maandag 12 juni 2023 12:10 schreef bleiblei het volgende:
Tja, ik weet niet op wie je doelt, maar diegene die beweert dat westerse wapens invincible zijn heeft toch wel een steekje los. Heb ik hier iig. Nog nooit iemand zien beweren.
Ik heb niet de indruk dat Oekrane dat zelf verwacht. Maar goed, zodra Zelenskyy vraagt om meer wapens, begint dezelfde categorie die nu "haahaaa, ze zouden toch in anderhalve dag de krim terugnemen!" weer te janken dat ze al zoveel hebben gehad en die inhalige corrupte president alleen maar om meer meer meer vraagt.quote:Op maandag 12 juni 2023 12:27 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Dat wordt niet hardop beweerd maar de verwachting lijkt te zijn alsof Oekraine met het NAVO materiaal wat geleverd is het meer dan voldoende is om die Russen het land uit te trappen.
Gezien de schaal waar we mee te maken hebben kan dat niet. Het is ook belachelijk een handjevol kapotgeschoten Leopards zo onder de aandacht te brengen. Misschien is het wel realistisch te stellen dat je op zijn minst 1000-5000 moderne tanks nodig hebt.
Wat ze hebben, is een dikke erfenis van vervlogen tijden.quote:Op maandag 12 juni 2023 12:21 schreef skrn het volgende:
[..]
[..]
Ik vind dat Rusland soms wordt onderschat.
Ja, een slim leger hebben ze niet, en vooral de vloot is een drama.
Maar wel een van de enige landen dat toch probleem zomaar een 1/2 miljoen soldaten kan opentrekken, al dan niet met huurlingen. Toch een indrukwekkend aantal artillerie. En een aardige mik aan vliegtuigen, helikopters, raketten en drones.
Ik weet niet het, ik zie het toch somber in, behalve als het westen eens echt gaat opschalen.
https://www.kyivpost.com/post/14094quote:Does the report draw any conclusions concerning its meaning?
It does – they are potentially far-reaching. The GSUAF says that “in these conditions of intense hostilities” it is foreseen that the Russian army will experience critical shortages “within the next 2-3 months”.
Slim leger of niet. Het is nu Rusland tegen heel veel landen tegelijk. Bijna RUsland tegen de rest van de wereld. En dat mag je wel zeggen als je als RUsland vecht tegen het materiaal en geld van heel west europa + USA + canada etcquote:Op maandag 12 juni 2023 12:21 schreef skrn het volgende:
[..]
[..]
Ik vind dat Rusland soms wordt onderschat.
Ja, een slim leger hebben ze niet, en vooral de vloot is een drama.
Maar wel een van de enige landen dat toch probleem zomaar een 1/2 miljoen soldaten kan opentrekken, al dan niet met huurlingen. Toch een indrukwekkend aantal artillerie. En een aardige mik aan vliegtuigen, helikopters, raketten en drones.
Ik weet niet het, ik zie het toch somber in, behalve als het westen eens echt gaat opschalen.
Dat wil zeggen dat de Russen in paniek zijn. Anders blijven ze ver weg bij het front.quote:Op maandag 12 juni 2023 12:38 schreef 3rr0r het volgende:
Ik las dat de Russiche luchtmacht aardig actief is bij het front. Dan hebben ze blijkbaar niet genoeg te vrezen van Oekrainse luchtverdediging. Hoe mobiel is zo'n Patriot installatie of die andere varianten? Is dat slechts ter verdediging van steden/objecten ver van het front? 60km reikwijdte las ik. Nu doen ze het met een BUK?
De Amerikanen zeiden dat de Oekrainers alles hadden om (succesvol) een tegenoffensief te doen. Maar niet om de Russische luchtmacht buitenspel te houden bij het front dus.
Welnee. Wat hebben ze nou gehad aan zwaar materieel? Een stuk of 80 zware tanks. Wat arty. Wat SAMs.quote:Op maandag 12 juni 2023 12:53 schreef LethalNinja het volgende:
[..]
Slim leger of niet. Het is nu Rusland tegen heel veel landen tegelijk. Bijna RUsland tegen de rest van de wereld. En dat mag je wel zeggen als je als RUsland vecht tegen het materiaal en geld van heel west europa + USA + canada etc
60 is voor de anti-raket raket. 160 voor anti-aircraft raket.quote:
Het spul dat Oekraine krijgt is ergens tussen de 20 en 60 jaar oud. Zelfs de Leopard 2A6 is al in bedrijf sinds 2001. Uitzonderingen daargelaten zoals IRIS-T.quote:Op maandag 12 juni 2023 12:53 schreef LethalNinja het volgende:
[..]
Slim leger of niet. Het is nu Rusland tegen heel veel landen tegelijk. Bijna RUsland tegen de rest van de wereld. En dat mag je wel zeggen als je als RUsland vecht tegen het materiaal en geld van heel west europa + USA + canada etc
Dat is overdreven, aangezien 99% van het materiaal dat het westen heeft niet ingezet wordt in Oekrane.quote:Op maandag 12 juni 2023 12:53 schreef LethalNinja het volgende:
[..]
Wat gebruikt men nu dan vooral dichtbij het front om Russische vliegtuigen 2 keer na te doen denken eer ze een vlucht ergens maken, weet je dat?quote:Op maandag 12 juni 2023 13:00 schreef ExTec het volgende:
[..]
60 is voor de anti-raket raket. 160 voor anti-aircraft raket.
En die dingen zijn net zo mobiel als de soldaten die em besturen snel zijn met hem uitbouwen en de de kabels van hot naar her aansluiten. Het is niet bedoeld als mobiel AA platform.
Wat is daar zo gek aan dan?quote:Op maandag 12 juni 2023 11:48 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Volgens de berichten heeft Rusland maar 20% van het leger ingezet
Nee dat is 0,4% van de bevolkingquote:Op zondag 11 juni 2023 14:00 schreef Korenfok het volgende:
[..]
dat is een kleine 4% van de bevolking. ben benieuwd.
En hoeveel van die 35 miljoen soldaten van de Sovjet-Unie waren Oekraners?quote:Op maandag 12 juni 2023 13:13 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wat is daar zo gek aan dan?
Bedenkende dat Rusland voor wat jaren terug meer dan 35 miljoen beschikbare soldaten had.
Als daar die 20% van genomen is dan komt dat al op 7 miljoen neer.
Nou zullen ze vast niet van het totaal uitgegaan zijn, maar het gaat om vele vele miljoenen (tientallen) in Rusland.
Dus 20% is al gigantisch veel.
Niet van de Sovjet-Unie lol.....quote:Op maandag 12 juni 2023 13:20 schreef nixxx het volgende:
[..]
En hoeveel van die 35 miljoen soldaten van de Sovjet-Unie waren Oekraners?
Die Leopards zijn toch de elite tanks van het westen? Dat is zeker niet afgedankt. Zelfde voor de HIMARS.....quote:Op maandag 12 juni 2023 13:02 schreef oheng het volgende:
[..]
Het spul dat Oekraine krijgt is ergens tussen de 20 en 60 jaar oud. Zelfs de Leopard 2A6 is al in bedrijf sinds 2001. Uitzonderingen daargelaten zoals IRIS-T.
Dat vieze rusland mag blij zijn dat de NAVO amper moeite doet, en alleen overbodig/overtallig materiaal levert. En dan die hoeveelheden, niet eens 1 battalion aan Leopard 2A6 tanks. 2 Patriots. 2 dozijn HIMARS.
En ik post het hier wel vaker, maar Oekraine is zelfs gedwongen om aan te vallen met afgedankte YPR-765's (zie voral nu rond Bakhmut)
Dat zal inderdaad mobiele AA zijn die rus heeft. Mobiel AA is iets waar NAVO niet erg sterk in is. Natuurlijk zouden we dat prima kunnen maken, gaan we in de toekomst ook zien, vanwege drones, maar op dit moment heeft de NAVO het amper.quote:Op maandag 12 juni 2023 13:09 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Wat gebruikt men nu dan vooral dichtbij het front om Russische vliegtuigen 2 keer na te doen denken eer ze een vlucht ergens maken, weet je dat?
Dat is dezelfde Guido die een paar dagen geleden riep dat Oekraine aan de poort van Tokmak staatquote:Op maandag 12 juni 2023 13:23 schreef JeMoeder het volgende:
Dit schijnt rus-op-rus geweld te zijn. Zouden terugtrekkende fronttroepen zijn die worden neergemaaid door hun eigen tweede linie:
[ twitter ]
Een mix van westers (Gepards, stormers avengers en crotales) en soviet (Tunguska's, Osa's Strela-10, BuK's etc). Ik zag zelfs nog Hawk systemen in de lijst staan. Dat is jaren 60 NAVO AA. Pre patriot, zeg maar.quote:Op maandag 12 juni 2023 13:09 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Wat gebruikt men nu dan vooral dichtbij het front om Russische vliegtuigen 2 keer na te doen denken eer ze een vlucht ergens maken, weet je dat?
Zie je ook het voorbehoud wat ik plaats? Geen idee of waar is wat er beweerd wordt.quote:Op maandag 12 juni 2023 13:27 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dat is dezelfde Guido die een paar dagen geleden riep dat Oekraine aan de poort van Tokmak staat
Niemand in het westen met een greintje verstand van militaire zaken zegt dat. Hoe goed een wapen is hangt vrijwel geheel af van strategie en taktiek.quote:Op maandag 12 juni 2023 13:22 schreef LethalNinja het volgende:
[..]
Die Leopards zijn toch de elite tanks van het westen? Dat is zeker niet afgedankt. Zelfde voor de HIMARS.....
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |