abonnement Unibet Coolblue
pi_209295010
Een eigen bakje meenemen naar de snackbar en statiegeld betalen voor je McDonald's-beker. Per 1 juli gaan er nieuwe regels in met grote gevolgen voor eten en drinken voor onderweg, afhaal en bezorging.

Het doel is om het gebruik van wegwerpverpakkingen tegen te gaan en hergebruik te stimuleren. Maar de vraag is of dat echt gaat gebeuren.

Verborgen plastic

Elke dag gooien we in Nederland 19 miljoen plastic bekers en voedselverpakkingen weg. Onder druk van Europese wetgeving moet het gebruik van wegwerpplastics in Nederland terug worden gedrongen met 40 procent per 2026.

Vanaf 1 juli moet je daarom extra betalen voor plastic weggooiverpakkingen bij het afhalen of laten bezorgen van eten. Dat geldt niet alleen voor verpakkingen waarbij het duidelijk is dat ze van plastic zijn, zoals het witte fritesbakje bij de snackbar. Ook in kartonnen drinkbekers en pizzadozen zit een plastic foamlaagje. Advies van de overheid is om 25 cent extra te rekenen voor een beker en 50 cent voor een maaltijdverpakking.

Daarnaast moeten ondernemingen een herbruikbaar alternatief aanbieden voor de plastic wegwerpverpakkingen. Een andere mogelijkheid is dat klanten een eigen beker of bakje meenemen. Niet alleen de horeca heeft hiermee te maken. Ook voor de plastic verpakking van de maaltijdsalade in de supermarkt of het benzinestation moet straks worden betaald.

Vooral grote ketens zijn al een tijdje bezig om straks aan de regels te kunnen voldoen. Zo kiest McDonald's voor eigen statiegeldbekers, naast de wegwerpbekers waarvoor klanten de 'plastictoeslag' moeten betalen.

"Het is voor ons één van de grootste uitdagingen ooit in Nederland", zegt een woordvoerder van het fastfoodbedrijf. "We moeten twee stromen inrichten. Een voor de herbruikbare en één voor de wegwerpbekers. En de toeslag voor de wegwerpbeker moet apart op de kassabon komen te staan."

Daarbij is het statiegeldsysteem een ingewikkelde operatie. "De vraag is of klanten de statiegeldbeker aanschaffen en ook weer naar ons terugbrengen." Zo werden de herbruikbare bakjes en bekers die het bedrijf in Frankrijk introduceerde al snel verzamelobjecten.

Dan is het volgens de zegsvrouw nog maar de vraag of het milieu er beter van wordt. "Als bekers niet terugkomen, moeten we er veel meer van inkopen. En door het schoonmaken krijg je een enorme stijging van het water- en energieverbruik."

Voor grote bedrijven is hergebruik dus al lastig te organiseren, laat staan voor het afhaalrestaurant om de hoek. Veel kleinere ondernemers zijn nog niet op de hoogte van de nieuwe regels, constateert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

De ondernemers die dat wel zijn, zijn vooral op zoek naar verpakkingen waar geen plastic inzit, ziet Frans van Rooij. Hij is directeur van de branchevereniging voor frituurzaken ProFri. Want dan hoeven ze er én geen extra geld voor in rekening te brengen én geen herbruikbaar alternatief aan te bieden. "Er wordt volop uitgeprobeerd welke bakjes zonder plastic stevig genoeg zijn."

Maar voor dranken en vette producten zijn er nog geen plasticvrije alternatieven, zegt de inspectie, die gaat handhaven. "Om dat voor elkaar te krijgen, moet er chemisch geknutseld worden waardoor er toch plastic inzit", zegt Gert van Rootselaar van de ILT. "Vrijwel alles wat wij nu aangeboden krijgen en controleren, bevat nog plastic."

Met tas vol bakjes naar de snackbar

Daarmee blijft een herbruikbaar alternatief bieden dus verplicht. Een andere optie is om klanten een eigen bakje of beker mee te laten nemen. Ook dat is niet eenvoudig. "Het kan niet zo zijn dat als de zaak vol staat, je dan met een tas vol bakjes aankomt", zegt Van Rooij. "Snackbars zullen 'bring your own' wel toestaan, maar ook uitleggen dat het ten koste gaat van de kwaliteit en snelheid."

De verwachting in de horeca is dat klanten voor gemak zullen kiezen en de plastictoeslag op de wegwerpverpakking op de koop toe nemen. "Ze vinden het geen probleem om 3,50 euro voor bezorging te betalen. Dan is het geld voor verpakkingen ook geen probleem", denkt de voorman van ProFri.

"Wegwerp zit diep in de genen", constateert ook Van Rootselaar van de inspectie. "Bedrijven willen doorgaan met verpakkingen voor eenmalig gebruik." Dat vindt hij een gemiste kans. "Doel van de wetgeving is hergebruik. Dat is de norm. Wij zien dat die norm niet wordt opgepakt."

(https://nos.nl/artikel/24(...)gels-wegwerpplastics)

-----------------------

Sorry hoor maar we schieten een beetje door :') :r

"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_209295030
quote:
"Doel van de wetgeving is hergebruik. Dat is de norm. Wij zien dat die norm niet wordt opgepakt."
Als het massaal niet wordt opgepakt is het niet de norm, he.
pi_209295062
Als ik een pita gyros bij de el greco haal om 2 uur 's nachts vraag ik ook altijd of hij het in mn tupperware wil doen, wel zo netjes.
-nee-
  vrijdag 26 mei 2023 @ 20:48:53 #4
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_209295103
Zal wel net zo gaan als met de blikjes : betalen en dan wordt het gewoon weggooit.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_209295115
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 20:47 schreef Marsenal het volgende:
Als ik een pita gyros bij de el greco haal om 2 uur 's nachts vraag ik ook altijd of hij het in mn tupperware wil doen, wel zo netjes.
El Greco _O_
  vrijdag 26 mei 2023 @ 20:50:55 #6
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_209295137
Het wordt echt hoe langer, hoe gekker in dit land. Compleet doorgeslagen die milieugekte.
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 vrijdag 26 mei 2023 @ 20:56:20 #7
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_209295245
Dit leest oprecht als iets van de speld.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  vrijdag 26 mei 2023 @ 20:56:37 #8
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_209295253
In Frankrijk krijg je binnen in het McDonald's restaurant enkel nog maar deze meuk, die je ook nog eens moet inleveren.

Uiteindelijk moet McDonald's en al die anderen ketens dit ook weer afwassen in de vaatwasser, dus extra energiegebruik... terwijl je die bakjes friet en bekers van karton gewoon kan recyclen .. Dit is nog slechter voor het 'klimaat' ....



In India, China, Afrika, het Midden Oosten.. Doen ze hier niet aan mee, dus we zijn in West Europa weer lekker in ons eentje de wereld aan het verbeteren, dankzij Kaag, Dijsselbloem en al die anderen die het liefst het leven van de gewone burger zo moeilijk mogelijk maken... :{
pi_209295300
:')
pi_209295302
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 20:56 schreef BMW1993 het volgende:
In Frankrijk krijg je binnen in het McDonald's restaurant enkel nog maar deze meuk, die je ook nog eens moet inleveren.

Uiteindelijk moet McDonald's en al die anderen ketens dit ook weer afwassen in de vaatwasser, dus extra energiegebruik... terwijl je die bakjes friet en bekers van karton gewoon kan recyclen .. Dit is nog slechter voor het 'klimaat' ....

[ link | afbeelding ]

In India, China, Afrika, het Midden Oosten.. Doen ze hier niet aan mee, dus we zijn in West Europa weer lekker in ons eentje de wereld aan het verbeteren, dankzij Kaag, Dijsselbloem en al die anderen die het liefst het leven van de gewone burger zo moeilijk mogelijk maken... :{
Recyclen kost ook energie. Daarnaast moeten de weggegooide bakjes, bekers etc. eerst als afval worden vervoerd en verwerkt. Verder scheiden mensen vaak niet goed bij fastfoodrestaurants waardoor de recyclebaarheid van de afvalstromen naar beneden gaat.
pi_209295333
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 20:56 schreef BMW1993 het volgende:

In India, China, Afrika, het Midden Oosten.. Doen ze hier niet aan mee, dus we zijn in West Europa weer lekker in ons eentje de wereld aan het verbeteren, dankzij Kaag, Dijsselbloem en al die anderen die het liefst het leven van de gewone burger zo moeilijk mogelijk maken... :{
Heb je het nieuws van gisteren niet gehoord ?

we verdienen Kaag niet

o|O
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_209295338
:')
pi_209295477
Man man man

In wat voor psychose zijn we toch belandt?
pi_209295500
Ik kan me een onderzoek herinneren van jaren terug over een koffiemok vs wegwerp koffiebekers.
Daar bleek uit dat je de mok minimaal 5 x moest gebruiken voordat je hem afwastte, om dezelfde hoeveelheid hulpbronnen te verbruiken.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  vrijdag 26 mei 2023 @ 21:21:50 #15
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_209295564
Dit gaat wel erg ver :')
We have always been at war with Eastasia.
pi_209295597
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 20:56 schreef BMW1993 het volgende:
In Frankrijk krijg je binnen in het McDonald's restaurant enkel nog maar deze meuk, die je ook nog eens moet inleveren.
In een restaurant lever je toch ook je borden, bestek en glazen weer in?

quote:
Uiteindelijk moet McDonald's en al die anderen ketens dit ook weer afwassen in de vaatwasser, dus extra energiegebruik... terwijl je die bakjes friet en bekers van karton gewoon kan recyclen .. Dit is nog slechter voor het 'klimaat' ....
Echt slechter voor het klimaat? Bij het afwassen hoef je niet iets opnieuw te produceren. Dat scheelt dus enorm in de belasting voor het milieu.

En hoezo schrijf je 'klimaat' met aanhalingstekens? Denk je dat het klimaat niet eens bestaat?

quote:
[ link | afbeelding ]

In India, China, Afrika, het Midden Oosten.. Doen ze hier niet aan mee, dus we zijn in West Europa weer lekker in ons eentje de wereld aan het verbeteren, dankzij Kaag, Dijsselbloem en al die anderen die het liefst het leven van de gewone burger zo moeilijk mogelijk maken... :{
Over het algemeen is Frankrijk een fijner land om in te leven dan China, Afrika en India. Zo'n slecht voorbeeld is het dus niet.
pi_209295603
Gaat ook zo heerlijk werken op thuisbezorgd, ik zie het al weer voor me.

Je besteld voor 12,50 eten

+0,25 euro transactiekosten Ideal (geen 1 zaak die dat doet in NL, alleen thuisbezorgd)
+0,30 euro plastic tasje (Is nu al zo, krijg alleen het eten altijd in een papieren tas)
+0,15 euro statiegeld (Terwijl je een blikje uit het buitenland krijgt bij heel veel zaken, die je nergens kan inleveren)
+0.50 euro plasticbakjes toeslag (terwijl je een durum, broodje of turkse pizza besteld in alufolie)

En waar blijft dat geld uiteindelijk? Tja...
pi_209295618
Ondertussen, in India:



Maar nee hoor, wij gaan hier de wereld redden met onze papieren rietjes en recycle bakjes :')
No amount of money ever bought a second of time.
  vrijdag 26 mei 2023 @ 21:28:00 #19
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_209295650
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 21:24 schreef luxerobots het volgende:

[..]
In een restaurant lever je toch ook je borden, bestek en glazen weer in?

Nee, die borden laat ik op tafel staan, het afruimen is de taak van het personeel.

Daarbij zit er geen statiegeld op die borden, dus je kunt na het eten direct naar buiten lopen, bij de McDonald's moet je straks weer terug naar de kassa om het statiegeld terug te vragen.. Het hele principe van 'fastfood' verdwijnt zo wel een beetje.
pi_209295657
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 21:24 schreef PS. het volgende:
Gaat ook zo heerlijk werken op thuisbezorgd, ik zie het al weer voor me.

Je besteld voor 12,50 eten

+0,25 euro transactiekosten Ideal (geen 1 zaak die dat doet in NL, alleen thuisbezorgd)
+0,30 euro plastic tasje (Is nu al zo, krijg alleen het eten altijd in een papieren tas)
+0,15 euro statiegeld (Terwijl je een blikje uit het buitenland krijgt bij heel veel zaken, die je nergens kan inleveren)
+0.50 euro plasticbakjes toeslag (terwijl je een durum, broodje of turkse pizza besteld in alufolie)

En waar blijft dat geld uiteindelijk? Tja...
Dat gaat iig niet naar een goed doel. We zijn dus gewoon de grote bedrijven aan het spekken.
pi_209295658
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 21:16 schreef Wantie het volgende:
Ik kan me een onderzoek herinneren van jaren terug over een koffiemok vs wegwerp koffiebekers.
Daar bleek uit dat je de mok minimaal 5 x moest gebruiken voordat je hem afwastte, om dezelfde hoeveelheid hulpbronnen te verbruiken.
O, uit dat onderzoek kun je vast citeren?

quote:
Als je je stenen of glazen mok energiezuinig afwast (dus niet onder de warm stromende kraan) wint deze het van steeds een wegwerpbekertje van plastic of papier pakken.
https://www.milieucentraa(...)of%20papier%20pakken.

quote:
Een afwasbare mok van aardewerk die je langer dan een jaar gebruikt is beter voor het milieu dan een wegwerpkoffiebeker.
https://zustainabox.nl/wegwerpkoffiebeker-duurzaamheid/
pi_209295680
quote:
Dat zie je al gebeuren bij McDonalds?
:')
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_209295754
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 21:28 schreef BMW1993 het volgende:

[..]
Nee, die borden laat ik op tafel staan, het afruimen is de taak ven het personeel.

Daarbij zit er geen statiegeld op die borden, dus je kunt na het eten direct naar buiten lopen, bij de McDonald's moet je straks weer terug naar de kassa om het statiegeld terug te vragen.. Het hele principe van 'fastfood' verdwijnt zo wel een beetje.
Waarschijnlijk vooral omdat de paupers het meejatten uit de MacDonald's.
  vrijdag 26 mei 2023 @ 21:35:55 #24
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_209295766
^ Dat is inderdaad een serieus probleem in Frankrijk.
  Spellchecker vrijdag 26 mei 2023 @ 21:41:12 #25
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_209295847
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 21:24 schreef PS. het volgende:
Gaat ook zo heerlijk werken op thuisbezorgd, ik zie het al weer voor me.

Je besteld voor 12,50 eten

+0,25 euro transactiekosten Ideal (geen 1 zaak die dat doet in NL, alleen thuisbezorgd)
+0,30 euro plastic tasje (Is nu al zo, krijg alleen het eten altijd in een papieren tas)
+0,15 euro statiegeld (Terwijl je een blikje uit het buitenland krijgt bij heel veel zaken, die je nergens kan inleveren)
+0.50 euro plasticbakjes toeslag (terwijl je een durum, broodje of turkse pizza besteld in alufolie)

En waar blijft dat geld uiteindelijk? Tja...
Misschien gaan ze tegoedbonnen invoeren voor de volgende bestelling.
pi_209295870
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 21:41 schreef maily het volgende:

[..]
misschien gaan ze tegoedbonnen invoeren voor de volgende bestelling.
Neee neeeeeee neeeeee

Dit zei je niet :D

  Spellchecker vrijdag 26 mei 2023 @ 21:42:54 #27
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_209295879
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 21:42 schreef PS. het volgende:

[..]
Neee neeeeeee neeeeee

Dit zei je niet :D

[ afbeelding ]
:@ _O-
  vrijdag 26 mei 2023 @ 21:46:14 #28
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_209295922
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 21:25 schreef TigerXtrm het volgende:
Ondertussen, in India:

[ afbeelding ]

Maar nee hoor, wij gaan hier de wereld redden met onze papieren rietjes en recycle bakjes :')
Ondertussen in Kuwait

"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
  vrijdag 26 mei 2023 @ 21:46:46 #29
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_209295926
not zo een succes als de blikjes die je met een deukje al niet meer kan inleveren.
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
pi_209295928
Dit schiet wel erg door hoor. Ik zie me niet echt met een tas vol bakjes naar de snackbar gaan. Gaat dit in heel de EU gelden?
pi_209295934
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 21:25 schreef TigerXtrm het volgende:
Ondertussen, in India:

[ afbeelding ]

Maar nee hoor, wij gaan hier de wereld redden met onze papieren rietjes en recycle bakjes :')
Ach, iemand moet beginnen met het goede voorbeeld geven.
  vrijdag 26 mei 2023 @ 21:47:23 #32
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_209295940
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 21:46 schreef ipa84 het volgende:
Dit schiet wel erg door hoor. Ik zie me niet echt met een tas vol bakjes naar de snackbar gaan. Gaat dit in heel de EU gelden?
In Frankrijk krijg je bakjes die je moet inleveren.
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
  vrijdag 26 mei 2023 @ 21:48:31 #33
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_209295960
Was het niet in België waar ze vroeger al met een pan naar de frituur gingen?
pi_209296001
Goede zet. Hoe meer mensen worden aangemoedigd om fast food-ketens links te laten liggen, hoe beter. Ik hoop ook altijd nog op accijns op elk niet-biologisch stukje vlees dat de Mac over de balie schuift.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_209296003
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 21:47 schreef cherrycoke het volgende:

[..]
In Frankrijk krijg je bakjes die je moet inleveren.
Dan kan je net zo goed die zooi daar op eten. De enige reden waarom ik naar een snackbar ga is omdat ik geen zin heb om te koken en geen zin heb om uitgebreid naar een restaurant te gaan. Wat een onzin weer.
  vrijdag 26 mei 2023 @ 21:54:07 #36
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_209296054
Prima maatregel, we gebruiken nog steeds veel te veel plastic terwijl dat helemaal niet nodig is. En als het ervoor zorgt dat mensen minder vaak naar de snackbar gaan, dan lijkt me dat win-win.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_209296058
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 21:47 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Ach, iemand moet beginnen met het goede voorbeeld geven.
Het feit dat onze rivieren en beekjes niet uitpuilen met plastic is al het goede voorbeeld. Dit is compleet onnodig.
No amount of money ever bought a second of time.
pi_209296068
9 van de 10 keer is het een impulsieve actie als ik een junkfood toko binnenstap, verwachten ze nu echt dat mensen zich op die mogelijkheid voorbereiden door eigen bakjes mee te nemen? Tuurlijk niet. Kortom, alles wordt in de praktijk gewoon duurder zonder dat er verder iets verandert. Lekker graaien.
  vrijdag 26 mei 2023 @ 21:54:42 #39
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_209296069
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 20:48 schreef deedeetee het volgende:
Zal wel net zo gaan als met de blikjes : betalen en dan wordt het gewoon weggooit.
Dan is het statiegeld dus niet hoog genoeg. Gewoon 2 euro per blikje van maken. Je krijgt het toch terug.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
  Spellchecker vrijdag 26 mei 2023 @ 21:56:11 #40
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_209296101
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 21:54 schreef Fleischmeister het volgende:
9 van de 10 keer is het een impulsieve actie als ik een junkfood toko binnenstap, verwachten ze nu echt dat mensen zich op die mogelijkheid voorbereiden door eigen bakjes mee te nemen? Tuurlijk niet. Kortom, alles wordt in de praktijk gewoon duurder zonder dat er verder iets verandert. Lekker graaien.
Tja, mensen doen het toch echt allemaal zelf.
  vrijdag 26 mei 2023 @ 22:00:08 #41
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_209296181
Goede maatregelen

Hebben we helemaal te danken aan vieze asociale tokkies die troep overal neerpleuren.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 vrijdag 26 mei 2023 @ 22:05:34 #43
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_209296294
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 22:00 schreef Hexagon het volgende:
Goede maatregelen

Hebben we helemaal te danken aan vieze asociale tokkies die troep overal neerpleuren.
Ik moet wel zeggen dat ik echt ontzettend giftig word van rondslingerend afval, bijvoorbeeld wat je veel ziet hij macdondalds filialen. Het ergste is dat er een kliko dichtbij is.

Maar die paar cent gaat mensen er niet toe bewegen het niet zo te blijven dumpen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  vrijdag 26 mei 2023 @ 22:11:24 #44
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_209296409
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 22:05 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik moet wel zeggen dat ik echt ontzettend giftig word van rondslingerend afval, bijvoorbeeld wat je veel ziet hij macdondalds filialen. Het ergste is dat er een kliko dichtbij is.

Maar die paar cent gaat mensen er niet toe bewegen het niet zo te blijven dumpen.
Dan ruimen kinderen of zwervers het wel op voor wat geld.

Laat viespeuken die dingen op straat gooien maar betalen.
  vrijdag 26 mei 2023 @ 22:13:45 #45
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_209296452
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 21:25 schreef TigerXtrm het volgende:
Ondertussen, in India:

[ afbeelding ]

Maar nee hoor, wij gaan hier de wereld redden met onze papieren rietjes en recycle bakjes :')
Dus omdat ze er in India een smerige troep van maken moet dat hier ook maar?

Wat een mentaliteit.
pi_209296474
Als het te ingewikkeld wordt, zet ik hier wel een frituurpan neer.
pi_209296509
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 22:13 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dus omdat ze er in India een smerige troep van maken moet dat hier ook maar?

Wat een mentaliteit.
Welke troep hebben we nu dan?
pi_209296515
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 20:56 schreef BMW1993 het volgende:
In Frankrijk krijg je binnen in het McDonald's restaurant enkel nog maar deze meuk, die je ook nog eens moet inleveren.

Uiteindelijk moet McDonald's en al die anderen ketens dit ook weer afwassen in de vaatwasser, dus extra energiegebruik... terwijl je die bakjes friet en bekers van karton gewoon kan recyclen .. Dit is nog slechter voor het 'klimaat' ....

[ link | afbeelding ]

In India, China, Afrika, het Midden Oosten.. Doen ze hier niet aan mee, dus we zijn in West Europa weer lekker in ons eentje de wereld aan het verbeteren, dankzij Kaag, Dijsselbloem en al die anderen die het liefst het leven van de gewone burger zo moeilijk mogelijk maken... :{
Ja en mensen leveren die zooi in grote getale niet in ook nog dus volgens mij werkt het sterk averechts...
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  vrijdag 26 mei 2023 @ 22:17:41 #49
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_209296528
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 22:16 schreef ReplaR het volgende:

[..]
Welke troep hebben we nu dan?
Ga eens in een parkje kijken waar een stel scholieren hebben gezeten bijvoorbeeld.
  vrijdag 26 mei 2023 @ 22:20:57 #50
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_209296580

Lekker met je niet plastic rietjes aan de gang
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
pi_209296597
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 22:17 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ga eens in een parkje kijken waar een stel scholieren hebben gezeten bijvoorbeeld.
Dat is vaak een levensfase, beetje stoer en onverschillig zijn hoort er bij.

Over het algemeen gooien mensen hun zooi niet op straat of in een perkje.
En anders moet er maar wat vaker afval geraapt worden, goede manier om een taakstraf in te vullen.
pi_209296629
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 21:54 schreef Fleischmeister het volgende:
9 van de 10 keer is het een impulsieve actie als ik een junkfood toko binnenstap, verwachten ze nu echt dat mensen zich op die mogelijkheid voorbereiden door eigen bakjes mee te nemen? Tuurlijk niet. Kortom, alles wordt in de praktijk gewoon duurder zonder dat er verder iets verandert. Lekker graaien.
Ik sta gemiddeld 2 van de 3 keer zonder boodschappenkrat, statiegeldflessen en lijstje in de supermarkt, dus de kans dat het goed gaat bij het ophalen van patat en snacks zal ook erg klein zijn.
pi_209296643
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 22:17 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ga eens in een parkje kijken waar een stel scholieren hebben gezeten bijvoorbeeld.
Dat is dezelfde avond al weer opgeruimd en later gescheiden bij de vuilplaats, zoiets kennen ze niet in India en andere Aziatische landen die rivieren als hun vuilafhaaldienst gebruiken.
pi_209296859
Voor een Mcdonalds kan ik moeilijk medelijden opbrengen. Laat ze maar lekker meer hun best doen om de gigantische schade aan milieu die ze brengen te compenseren. Geld is er immers genoeg.

Friet van Piet op de dorpsrand met dit soort shit opzadelen terwijl er allerlei multinationals gigantisch veel meer vervuilen voelt wel een beetje als dommigheid. Alsof ze hun handjes niet durven te branden aan de rijken en dus maar de kleine man gaan lastigvallen.
Conscience do cost.
pi_209296885
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 22:13 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dus omdat ze er in India een smerige troep van maken moet dat hier ook maar?

Wat een mentaliteit.
Maar het IS hier helemaal geen smerige troep...
No amount of money ever bought a second of time.
pi_209296889
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 21:56 schreef maily het volgende:

[..]
Tja, mensen doen het toch echt allemaal zelf.
Ondanks dat het 2023 is, gedragen veel mensen zich als beesten.
  vrijdag 26 mei 2023 @ 22:47:41 #57
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_209296942
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 22:43 schreef TigerXtrm het volgende:

[..]
Maar het IS hier helemaal geen smerige troep...
50 miljoen kilo per jaar, heel veel asocialen dus
https://www.omroepbrabant(...)en-doen-5-antwoorden

Goed dat ze daar eens paal en perk aan gaan stellen
pi_209297093
Op zich wel logisch vanwege milieu, maar bij cateringbedrijven speciaal voor ziekenhuizen, zorgorganisaties en grootkeukens gebruiken ze ook verpakkingen van groot tot klein, van groepsverband tot individueel. De maaltijden in verpakking worden geregenereerd in een hete oven, magnetron of steamers. Dat doet een zorgmedewerker altijd in een woonvoorziening of een woonvorm. Als het maaltijd wordt opgeschept en brengen ze naar een cliënt die weken van te voren heeft besteld. Dan worden lege verpakkingen in de prullenbak gegooid. Dat vind ik persoonlijk zonde voor het milieu, vooral is het niet erg duurzaam wat ze doen.

Er bestaat toch wel milieuvriendelijke verpakking of bakjes waar je de maaltijd kunt verwarmen en ophalen?
pi_209297110
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 22:47 schreef Hexagon het volgende:

[..]
50 miljoen kilo per jaar, heel veel asocialen dus
https://www.omroepbrabant(...)en-doen-5-antwoorden

Goed dat ze daar eens paal en perk aan gaan stellen
50 miljoen kilo, in alleen Brabant, geloof je het zelf?

Dat betekent dat elke inwoner gemiddeld 25 kilo per jaar op straat gooit, elke inwoner he :D

Wat een bullshit

_O-

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-05-2023 23:03:03 ]
pi_209297162
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 20:56 schreef BMW1993 het volgende:
In Frankrijk krijg je binnen in het McDonald's restaurant enkel nog maar deze meuk, die je ook nog eens moet inleveren.

Uiteindelijk moet McDonald's en al die anderen ketens dit ook weer afwassen in de vaatwasser, dus extra energiegebruik... terwijl je die bakjes friet en bekers van karton gewoon kan recyclen .. Dit is nog slechter voor het 'klimaat' ....

[ link | afbeelding ]

In India, China, Afrika, het Midden Oosten.. Doen ze hier niet aan mee, dus we zijn in West Europa weer lekker in ons eentje de wereld aan het verbeteren, dankzij Kaag, Dijsselbloem en al die anderen die het liefst het leven van de gewone burger zo moeilijk mogelijk maken... :{
Probleem is dat die MC Donalds troep door aso's en de jeugd overal, behalve in de prullenbak gegooid wordt.

Verder niks moeilijk aan, in sommige landen schijten ze nog op straat, ben ik zelf ook geen voorstander van.
pi_209297305
Doorgeslagen progressieve gekte :')
pi_209297486
Ik gooi steeds vaker verpakking op straat vindt ik leuk.
  vrijdag 26 mei 2023 @ 23:44:07 #63
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_209297506
Fok zit vol met boomers die niet tegen verandering kunnen
Wie dit leest is gek
pi_209298397
quote:
Nu ben ik het met je eens maar niemand op kantoor gaat die dingen met de hand afwassen. Die gaan allemaal de vaatwasser in. En dat ding draait dan voor 5 mokken.


Overigens heb ik voor frietbakje ergens in de jaren 90 al een alternatief gezien in fantasia land. Die waren van zetmeel en die kon je vervolgens opeten.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_209298434
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 07:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Nu ben ik het met je eens maar niemand op kantoor gaat die dingen met de hand afwassen. Die gaan allemaal de vaatwasser in. En dat ding draait dan voor 5 mokken.

Dat inderdaad.
Het moet machinaal worden gewassen..
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  zaterdag 27 mei 2023 @ 07:44:20 #66
256666 leeell
I know you're lonely
pi_209298442
Mensen die naar de Mc gaan :')
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_209298488
quote:
8s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 22:40 schreef ems. het volgende:
Voor een Mcdonalds kan ik moeilijk medelijden opbrengen. Laat ze maar lekker meer hun best doen om de gigantische schade aan milieu die ze brengen te compenseren. Geld is er immers genoeg.

Friet van Piet op de dorpsrand met dit soort shit opzadelen terwijl er allerlei multinationals gigantisch veel meer vervuilen voelt wel een beetje als dommigheid. Alsof ze hun handjes niet durven te branden aan de rijken en dus maar de kleine man gaan lastigvallen.
Mc zal wel overstappen op plastic-vrij karton en dat weer lekker bedrukken en weggooien. Niemand schiet er iets mee op.
.
pi_209298551
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 07:43 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat inderdaad.
Het moet machinaal worden gewassen..
Overigens breek ik graag een lans voor porselein en fatsoenlijk bestek. Vind dat veel fijner eten en drinken.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_209298569
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 07:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Overigens breek ik graag een lans voor porselein en fatsoenlijk bestek. Vind dat veel fijner eten en drinken.
Dat sowieso.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_209298576
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 07:50 schreef Fer het volgende:

[..]
Mc zal wel overstappen op plastic-vrij karton en dat weer lekker bedrukken en weggooien. Niemand schiet er iets mee op.
Plasticvrij karton is al een hele stap vooruit.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_209298583
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 07:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Overigens breek ik graag een lans voor porselein en fatsoenlijk bestek. Vind dat veel fijner eten en drinken.
Ik pleit vooral voor fatsoenlijk voedsel, maar dat zal bij de Mac wel lastig blijven.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zaterdag 27 mei 2023 @ 08:10:43 #72
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_209298618
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 07:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Overigens breek ik graag een lans voor porselein en fatsoenlijk bestek. Vind dat veel fijner eten en drinken.
Bij Julia's hebben ze tegenwoordig klimaatvriendelijk bedoelde wegwerpvorken die om het minste of geringste breken (vroeger waren het stevige die op metalen vorken leken). De laatste paar keren kreeg ik steeds twee stuks; ze weten het daar zelf ook.
  zaterdag 27 mei 2023 @ 08:38:36 #73
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_209298764
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 20:56 schreef BMW1993 het volgende:
In India, China, Afrika, het Midden Oosten.. Doen ze hier niet aan mee
Daar noem je ook even wat voorbeelden op....
Daar loop je vaak tussen een zee van plastic afval.

Dus omdat hun schijt hebben aan vervuiling, moeten wij dat ook maar doen? :')
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zaterdag 27 mei 2023 @ 09:15:10 #74
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_209299000
Mensen die hun afval gewoon op straat gooien zijn sowieso aso's, ongeacht waar dat afval van gemaakt is.
pi_209299052
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 22:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is vaak een levensfase, beetje stoer en onverschillig zijn hoort er bij.

Over het algemeen gooien mensen hun zooi niet op straat of in een perkje.
En anders moet er maar wat vaker afval geraapt worden, goede manier om een taakstraf in te vullen.
Shots are fired at Glennis.
Go hard or go home
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 27 mei 2023 @ 09:21:53 #76
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_209299057
Als je in een Duitse snackbar gaat eten, dan krijg je 9 van de 10 keer gewoon een bord en bestek. Waarom is dat hier een probleem? :')

Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  zaterdag 27 mei 2023 @ 09:23:12 #77
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209299069
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 23:15 schreef Gehrman het volgende:
Doorgeslagen progressieve gekte :')
Dit.

Oprotten graag.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 27 mei 2023 @ 09:24:15 #78
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_209299088
quote:
84s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 09:21 schreef Starhopper het volgende:
Als je in een Duitse snackbar gaat eten, dan krijg je 9 van de 10 keer gewoon een bord en bestek. Waarom is dat hier een probleem? :')

[ afbeelding ]
En in sommige zaken zo veel dat er wel drie mensen van je maaltijd kunnen eten (sowieso de snackbar op station Oberhausen). Voor ongeveer evenveel geld of minder dan hier.
  zaterdag 27 mei 2023 @ 09:24:15 #79
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209299089
quote:
84s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 09:21 schreef Starhopper het volgende:
Als je in een Duitse snackbar gaat eten, dan krijg je 9 van de 10 keer gewoon een bord en bestek. Waarom is dat hier een probleem? :')

[ afbeelding ]
Omdat we meenemen en zelden gaan zitten. Krijg je hier in t dorp ook, als je gaat zitten.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 27 mei 2023 @ 09:25:18 #80
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209299105
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 09:24 schreef Eightyone het volgende:

[..]
En in sommige zaken zo veel dat er wel drie mensen van je maaltijd kunnen eten (sowieso de snackbar op station Oberhausen). Voor ongeveer evenveel geld of minder dan hier.
Dit ook ja.

Graaiflatie is er niet hoor!!
:')
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 27 mei 2023 @ 09:26:56 #81
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_209299126
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 09:24 schreef Eightyone het volgende:

[..]
En in sommige zaken zo veel dat er wel drie mensen van je maaltijd kunnen eten (sowieso de snackbar op station Oberhausen). Voor ongeveer evenveel geld of minder dan hier.
Ja :Y) :Y) :Y)
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_209299141
quote:
13s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 20:43 schreef TLC het volgende: Advies van de overheid is om 25 cent extra te rekenen voor een beker en 50 cent voor een maaltijdverpakking.

[ afbeelding ]
Dan word mijn chinese dagmenu voor 2 personen dus 1,50 duurder van (toch.

2 bekers (2x0,25), 2 bakjes (2x0,50) en een tasje (was al 0,25). Toch ff 7,5% (1,50) boven op die maaltijdprijs van 20 eu.

Alternatief is dus zelf 2 bekers, 4 bakjes (die 2 bestaande zijn duo bakken) meenemen. Die chinees ziet me aankomen als er nog 4 man in de rij staan met zijn eigen bakjes.
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 27 mei 2023 @ 09:28:10 #83
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_209299150
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 09:24 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Omdat we meenemen en zelden gaan zitten. Krijg je hier in t dorp ook, als je gaat zitten.
Maar dat zijn uitdonderingen. Ik zie bij heel veel snackbarren mensen gewoon uit bakjes eten.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  zaterdag 27 mei 2023 @ 09:30:42 #84
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_209299168
Bij die aan het busstation in Heesch weten ze het niet helemaal. Een echte vork (sinds enige tijd), maar nog wel een bakje.

Wordt binnenkort vast ook wel een bord.

Ik ben steeds geneigd de vork per ongeluk met de rest samen weg te gooien. :')
  zaterdag 27 mei 2023 @ 09:31:37 #85
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_209299180
quote:
84s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 09:28 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Maar dat zijn uitdonderingen. Ik zie bij heel veel snackbarren mensen gewoon uit bakjes eten.
Dan zit je echt bij een goedkope chinese snackbar. Een fatsoenlijke snackbar serveert gewoon met borden en bestek als je zegt 'hier opeten!'
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
  Moderator zaterdag 27 mei 2023 @ 09:33:20 #86
382129 crew  Donna
pi_209299201
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 09:31 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Dan zit je echt bij een goedkope chinese snackbar. Een fatsoenlijke snackbar serveert gewoon met borden en bestek als je zegt 'hier opeten!'
Zelfs onze goedkope Chinese snackbar doet dat. :P
  zaterdag 27 mei 2023 @ 09:33:27 #87
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_209299202
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 09:30 schreef Eightyone het volgende:
Bij die aan het busstation in Heesch weten ze het niet helemaal. Een echte vork (sinds enige tijd), maar nog wel een bakje.

Wordt binnenkort vast ook wel een bord.

Ik ben steeds geneigd de vork per ongeluk met de rest samen weg te gooien. :')
't Pleintje? :P
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
  zaterdag 27 mei 2023 @ 09:33:52 #88
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_209299207
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 09:33 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
't Pleintje? :P
Nee, die ernaast.

'T Supertje, is een hele goede.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 27 mei 2023 @ 09:34:19 #89
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209299215
:')
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 27 mei 2023 @ 09:34:23 #90
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_209299216
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 09:31 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Dan zit je echt bij een goedkope chinese snackbar. Een fatsoenlijke snackbar serveert gewoon met borden en bestek als je zegt 'hier opeten!'
Nee. Ik heb het niet over chinese snackbarren. Hier in de omgeving is een bord echt uitzondering hoor.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_209299227
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 21:25 schreef TigerXtrm het volgende:
Ondertussen, in India:

[ afbeelding ]

Maar nee hoor, wij gaan hier de wereld redden met onze papieren rietjes en recycle bakjes :')
Misschien wil Amsterdam hun afval wel verbranden.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 27 mei 2023 @ 09:36:01 #92
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_209299230
Bij De Admiraal doen ze ook borden :T

Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_209299268
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 20:59 schreef Fokfluencer het volgende:

[..]
Recyclen kost ook energie. Daarnaast moeten de weggegooide bakjes, bekers etc. eerst als afval worden vervoerd en verwerkt. Verder scheiden mensen vaak niet goed bij fastfoodrestaurants waardoor de recyclebaarheid van de afvalstromen naar beneden gaat.
Meeste afval van de Mac ligt ook nog eens langs de weg..

:')

Oh ja, en de rest in je maag..
:r
pi_209299270
quote:
84s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 09:21 schreef Starhopper het volgende:
Als je in een Duitse snackbar gaat eten, dan krijg je 9 van de 10 keer gewoon een bord en bestek. Waarom is dat hier een probleem? :')

[ afbeelding ]
Omdat Nederlanders gierig zijn. Een plastic bakje is lekker goedkoop. Zo'n bordje en bestek moet je ook weer afwassen en dat is teveel moeite.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_209299289
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 09:27 schreef descon het volgende:

[..]
Dan word mijn chinese dagmenu voor 2 personen dus 1,50 duurder van (toch.

2 bekers (2x0,25), 2 bakjes (2x0,50) en een tasje (was al 0,25). Toch ff 7,5% (1,50) boven op die maaltijdprijs van 20 eu.

Alternatief is dus zelf 2 bekers, 4 bakjes (die 2 bestaande zijn duo bakken) meenemen. Die chinees ziet me aankomen als er nog 4 man in de rij staan met zijn eigen bakjes.
Dat is redelijk simpel op te lossen als de Chinees zijn eigen herbruikbaar spul laat produceren. Hoef je niet langer te wachten, je levert in wat je hebt en voor de rest betaal je.
pi_209299331
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 22:05 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik moet wel zeggen dat ik echt ontzettend giftig word van rondslingerend afval, bijvoorbeeld wat je veel ziet hij macdondalds filialen. Het ergste is dat er een kliko dichtbij is.

Maar die paar cent gaat mensen er niet toe bewegen het niet zo te blijven dumpen.
Dat is echt een kwestie van instelling, wij gingen regelmatig naar festivals in Duitsland en het grootste gedeelte van de mensen liep netjes naar de prullenbak als ze klaar waren met eten. En daar werkten ze 15 jaar geleden al met statiegeldbekers op festivals en niemand die daar moeilijk over deed.
pi_209299344
quote:
84s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 09:28 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Maar dat zijn uitdonderingen. Ik zie bij heel veel snackbarren mensen gewoon uit bakjes eten.
Ik vermeld er voor de vorm maar even bij dat in mijn woonplaats je bij de meeste snackbarren ook mooie borden en bestek er bij krijgt als je daar een frietje gaat eten. :Y)

quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 08:38 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Daar noem je ook even wat voorbeelden op....
Daar loop je vaak tussen een zee van plastic afval.

Dus omdat hun schijt hebben aan vervuiling, moeten wij dat ook maar doen? :')
En nu klinkt het net zo alsof het bij ons ook zo erg is, zoals daar. Dat is het bij lange na niet. Bij een hele hele lange na niet.

Dit is echt niets anders dan compleet doorgeslagen gekte.

Overigens is eten met bestek van hout/houten stokjes te goor voor woorden. Die enkele paar keer dat wij naar de Mac gaan nemen we ons eigen wegwerp bestek/ plastic rietjes van de action (ofzo) mee. Oftewel dubbel afval. _O-
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
  zaterdag 27 mei 2023 @ 09:50:37 #98
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_209299362
McDonald's :')

Als je tokkie-Nederland in het wild wilt zien, moet je daarheen.
pi_209299408
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 09:42 schreef Managarm het volgende:

[..]
Dat is redelijk simpel op te lossen als de Chinees zijn eigen herbruikbaar spul laat produceren. Hoef je niet langer te wachten, je levert in wat je hebt en voor de rest betaal je.
Ik kom daar niet dagelijks...idee van afhaal is dat het snel gaat.

Ook weinig zin om er nog een emballage process thuis er op na ga houden voor alle afhaal tokos waar ik af en toe kom.

Kortom...word een extra belasting.
pi_209299635
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 09:55 schreef descon het volgende:

[..]
Ik kom daar niet dagelijks...idee van afhaal is dat het snel gaat.

Ook weinig zin om er nog een emballage process thuis er op na ga houden voor alle afhaal tokos waar ik af en toe kom.

Kortom...word een extra belasting.
En als ze allemaal hetzelfde systeem zouden hanteren? Dus zelfde bakjes etc. Dan wel?
pi_209299719
quote:
84s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 09:36 schreef Starhopper het volgende:
Bij De Admiraal doen ze ook borden :T

[ afbeelding ]
Let jij wel een beetje op je BMI?
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 27 mei 2023 @ 10:26:15 #102
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_209299723
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 10:25 schreef Gehrman het volgende:

[..]
Let jij wel een beetje op je BMI?
Er zit toch sla bij :P
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  zaterdag 27 mei 2023 @ 10:27:06 #103
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_209299730
quote:
84s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 10:26 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Er zit toch sla bij :P
Noem je die paar verlepte blaadjes sla?
pi_209299856
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 09:30 schreef Eightyone het volgende:
Bij die aan het busstation in Heesch weten ze het niet helemaal. Een echte vork (sinds enige tijd), maar nog wel een bakje.

Wordt binnenkort vast ook wel een bord.

Ik ben steeds geneigd de vork per ongeluk met de rest samen weg te gooien. :')
Bij de Mac hier hebben ze daarom al stickers op de prullenbak voor de simpele zieltjes.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jed1Gam op 27-05-2023 11:58:49 ]
  zaterdag 27 mei 2023 @ 10:58:05 #105
25175 suijkerbuijk
suijkerbuijk
pi_209299981
quote:
84s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 09:21 schreef Starhopper het volgende:
Als je in een Duitse snackbar gaat eten, dan krijg je 9 van de 10 keer gewoon een bord en bestek. Waarom is dat hier een probleem? :')

[ afbeelding ]
Simpel dat heeft met de Nederlandse wet te maken.

Op het moment dat je borden heb ben je een restaurant.
Op het moment dat je bediening heb ben je een restaurant.

Een afhaal zaak zonder bediening valt onder anderen belasting groep .
En hoef je minder te betalen
Dit heeft te maken met personeel.

Dus geeft de staat maar de schuld met hun onzin en graai manier voor geld.
  zaterdag 27 mei 2023 @ 11:20:16 #106
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_209300208
quote:
4s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 09:48 schreef SpaceOddity het volgende:
En nu klinkt het net zo alsof het bij ons ook zo erg is, zoals daar. Dat is het bij lange na niet. Bij een hele hele lange na niet.
Precies, gelukkig hebben we daarom een streng millieubeleid.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_209300347
quote:
84s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 09:21 schreef Starhopper het volgende:
Als je in een Duitse snackbar gaat eten, dan krijg je 9 van de 10 keer gewoon een bord en bestek. Waarom is dat hier een probleem? :')

[ afbeelding ]
Ik krijg gelijk trek!
pi_209300417
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 10:58 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Simpel dat heeft met de Nederlandse wet te maken.

Op het moment dat je borden heb ben je een restaurant.

Waar staat dat in de wetgeving?


quote:
Op het moment dat je bediening heb ben je een restaurant.

Een afhaal zaak zonder bediening valt onder anderen belasting groep .
En hoef je minder te betalen
Dit heeft te maken met personeel.

Dus geeft de staat maar de schuld met hun onzin en graai manier voor geld.
Ik vind je verhaal nogal warrig.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_209302506
Ik heb heb het bericht op de website (https://nos.nl/artikel/24(...)gels-wegwerpplastics) nu al meerdere keren nauwkeurig gelezen en verschillende dingen zijn me nu nog niet volledig duidelijk. Wat voor een verbod zal er nu precies ingesteld worden per 1 juli 2023? Wat voor een soort gebod zal er nu precies ingesteld worden per 1 juli 2023?

Zo zie ik allereerst dat voor “plastic weggooiverpakkingen bij het afhalen of laten bezorgen van eten” extra betaald moet worden. Het verbod is kennelijk dat de plasticbevattende maaltijdverpakkingen (zoals frietbakjes, hamburgerbakjes en pizzadozen) nog gratis verstrekt worden aan de koper. Maar de hoogte van die ‘toeslag’ is dan weer een advies. Dus de snackbar zou er eigenlijk ook voor kunnen kiezen om voor ieder frietbakje en voor ieder bakje voor een fricandel speciaal € 0,02 extra in rekening te brengen?? Daardoor verandert er uiteindelijk dus maar heel weinig.

Verder is er per 1 juli een gebod dat de ondernemer een herbruikbaar alternatief aanbiedt voor de plasticbevattende verpakkingen. Moet je dan in een snackbar, bij het plaatsen van je bestelling, bij ieder los product gaan benoemen in wat voor een soort verpakking dat je het wilt?? Dat zal dadelijk in elk geval dus de praktijk worden voor de (fris)dranken die verkocht worden bij de McDonald's.

Verder lees ik in het bericht ook dat er voor maaltijdsalades in de supermarkt ook deze ‘toeslag’ voor de plastic verpakking zal gelden. Is dat ook per 1 juli a.s.? Zal dat dan ook gelden voor de verpakkingen van bijvoorbeeld gedecoreerde donuts en appelflappen??

De bakjes daarvan zijn ook volledig gemaakt van plastic en vaak zie ik dat soort bakjes al liggen in een vuilnisbak van nog geen 200 meter verwijderd van de dichtstbijzijnde supermarkt.



Het is dus een bericht dat bij mij nogal wat vragen oproept.

[ Bericht 6% gewijzigd door ReizigerZonderDoel op 27-05-2023 15:11:14 ]
C'est une chanson simple que je te donne
Aussi facile qu'elle est tendre
Tu sais ce sont parfois les mots très simples
Les plus difficiles à entendre
  zaterdag 27 mei 2023 @ 15:14:11 #110
448954 Edje_NL_
Fotomodel
pi_209302596
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 22:05 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik moet wel zeggen dat ik echt ontzettend giftig word van rondslingerend afval, bijvoorbeeld wat je veel ziet hij macdondalds filialen. Het ergste is dat er een kliko dichtbij is.

Maar die paar cent gaat mensen er niet toe bewegen het niet zo te blijven dumpen.
Vergeet de vogels niet. Die trekken alles uit de bakken
Probeer positief te blijven
pi_209302675
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 10:58 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Simpel dat heeft met de Nederlandse wet te maken.

Op het moment dat je borden heb ben je een restaurant.
Op het moment dat je bediening heb ben je een restaurant.

Een afhaal zaak zonder bediening valt onder anderen belasting groep .
En hoef je minder te betalen
Dit heeft te maken met personeel.

Dus geeft de staat maar de schuld met hun onzin en graai manier voor geld.
Wat lul jij nou weer _O-
pi_209302789
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 15:14 schreef Edje_NL_ het volgende:

[..]
Vergeet de vogels niet. Die trekken alles uit de bakken
Hier zit er een zelfsluitende flap op. 95% van het afval is gewoon door paupers die nog te lui zijn om even hun arm uit de auto te steken bij het verlaten van de parkeerplaats. Zie ook de tyfuszooi langs de Nederlandse snelwegen.
pi_209302797
quote:
84s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 09:21 schreef Starhopper het volgende:
Als je in een Duitse snackbar gaat eten, dan krijg je 9 van de 10 keer gewoon een bord en bestek. Waarom is dat hier een probleem? :')

[ afbeelding ]
In de Nederlandse snackbar ook, maar wie doet dat nou? Het is afhalen en weer weg.
  zaterdag 27 mei 2023 @ 15:56:20 #114
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_209302945
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 21:16 schreef Wantie het volgende:
Ik kan me een onderzoek herinneren van jaren terug over een koffiemok vs wegwerp koffiebekers.
Daar bleek uit dat je de mok minimaal 5 x moest gebruiken voordat je hem afwastte, om dezelfde hoeveelheid hulpbronnen te verbruiken.
Op een volle werkdag haal ik dat met gemak. Ik heb sinds kort een herbruikbare opvouwbare beker van Up2u. Blij mee.

Ik ga er van uit dat de branche op termijn een statiegeldsysteem gaat gebruiken met een uniform product.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  zaterdag 27 mei 2023 @ 16:00:34 #115
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209303000
quote:
84s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 09:28 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Maar dat zijn uitdonderingen. Ik zie bij heel veel snackbarren mensen gewoon uit bakjes eten.
Fantastisch voor je.
Je bent de dictator niet, dus je kan er geen moer aan doen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_209303314
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 15:56 schreef Andromache het volgende:

[..]
Op een volle werkdag haal ik dat met gemak. Ik heb sinds kort een herbruikbare opvouwbare beker van Up2u. Blij mee.

Ik ga er van uit dat de branche op termijn een statiegeldsysteem gaat gebruiken met een uniform product.
De frisdrank industrie is daar juist van afgestapt.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  zaterdag 27 mei 2023 @ 16:51:02 #117
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_209303789
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 16:18 schreef Wantie het volgende:

[..]
De frisdrank industrie is daar juist van afgestapt.
Que? Er is alleen maar meer gekomen aan statiegeld op flessen en blikjes? :?
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_209303835
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 16:51 schreef Andromache het volgende:

[..]
Que? Er is alleen maar meer gekomen aan statiegeld op flessen en blikjes? :?
De uniformiteit bedoel ik.
In het begin hadden we herbruikbare statiegeldflessen, die uniform waren.
Dat is onder druk van de frisdrank industrie veranderd naar iedereen zijn eigen model fles voor eenmalig gebruik.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  zaterdag 27 mei 2023 @ 17:21:58 #119
16715 Mylene
*schatje*
pi_209304439
De grote winnaar zijn de grote bedrijven zoals Unilever die aan het lobbyen zijn geweest tegen strengere plastic-wetgeving. Deze bedrijven zijn vertegenwoordigd door Europen en A.I.S.E, het doel van deze instellingen is om bindende wetgeving omtrent het verminderen van plastic te voorkomen, het vermijden van doelen en restricties van gebruik van plastic in verpakkingen. Zie bijvoorbeeld de Dreft capsules, ondanks misleidend recycle logo, juist slecht voor het milieu.

twitter


[ Bericht 1% gewijzigd door Mylene op 27-05-2023 17:34:21 ]
pi_209304495
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 20:59 schreef Fokfluencer het volgende:

Recyclen kost ook energie. Daarnaast moeten de weggegooide bakjes, bekers etc. eerst als afval worden vervoerd en verwerkt. Verder scheiden mensen vaak niet goed bij fastfoodrestaurants waardoor de recyclebaarheid van de afvalstromen naar beneden gaat.
NWS / Nederland importeert afval uit de UK, Duitsland, Italië etc.
pi_209305016
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 22:00 schreef Hexagon het volgende:
Goede maatregelen

Hebben we helemaal te danken aan vieze asociale tokkies die troep overal neerpleuren.
Het zou helpen als ze die asociale tokkies in kwestie dan ook daadwerkelijk gaan aanpakken in plaats van negeren en de rest de rekening te laten betalen.
Conscience do cost.
pi_209305227
Dus in plaats van te gaan handhaven (want politie heeft het altijd met iets druk, geen idee wat) gaan we lekker iedereen mee laten betalen aan allemaal onzin _O_

Ik ben bijna zover dat ik FvD achtige partij ga stemmen
  zaterdag 27 mei 2023 @ 18:19:56 #123
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_209305434
Trouwens, heb net weer via thuisbezorgd besteld bij een Turkse bakkerij die ook kebab e.d verkoopt.

De tas was wel van papier, maar zaken zoals bestek, en ook rietjes zijn hier allemaal nog van plastic.

Mag dat eigenlijk nog wel? Ik vind het wel prima, die vorkjes van hout zijn echt verschrikkelijk. :{w
pi_209305518
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 18:19 schreef BMW1993 het volgende:
Trouwens, heb net weer via thuisbezorgd besteld bij een Turkse bakkerij die ook kebab e.d verkoopt.

De tas was wel van papier, maar zaken zoals bestek, en ook rietjes zijn hier allemaal nog van plastic.

Mag dat eigenlijk nog wel? Ik vind het wel prima, die vorkjes van hout zijn echt verschrikkelijk. :{w
Je mag bestaande voorraad opmaken.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  Spellchecker zaterdag 27 mei 2023 @ 18:26:11 #125
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_209305521
quote:
10s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 18:03 schreef koffiekoekjes het volgende:
Dus in plaats van te gaan handhaven (want politie heeft het altijd met iets druk,met vloggen geen idee wat) gaan we lekker iedereen mee laten betalen aan allemaal onzin _O_

Ik ben bijna zover dat ik FvD achtige partij ga stemmen
pi_209305549
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 18:25 schreef Wantie het volgende:

[..]
Je mag bestaande voorraad opmaken.
Nouuu dat van die rietjes en bestek is inmiddels wel verlopen.
pi_209305553
In andere landen neemt niemand zn eigen boodschappentas mee, hangen gewoon gratis plastic tasjes bij de kassa's waar je je boodschapjes in kunt doen.
Denk onbegrensd en kijk verder dan je kan zien
Wij zijn unlimited barrières kennen we niet
Denk unlimited
pi_209305634
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 18:29 schreef nils_22 het volgende:
In andere landen neemt niemand zn eigen boodschappentas mee, hangen gewoon gratis plastic tasjes bij de kassa's waar je je boodschapjes in kunt doen.
"Andere landen" is een ruim begrip.

Kenia bijvoorbeeld niet, daar is een verbod op gratis tasjes.
Bali ook niet.

Al ruim 100 landen hebben maatregelen tegen wegwerp plastic, van een verbod op gratis tasjes tot een verbod op plastic bestek, etc.

En uiteraard zijn er ook landen die nog niets doen. Maar dat aantal wordt ieder jaar kleiner.
pi_209305655
Ik heb trouwens standaard enkele vorkjes in m'n auto liggen omdat er geen vorkjes meer bij de slaatjes zitten...
En zo af en toe is zo'n ding toch wel lekker.
pi_209305665
Prima als daarmee de afvalberg verkleind en het voor minder zwerfafval zorgt. De lokale snackbar hier gebruikt al jaren gerecycled papier en karton als verpakking. Ook wel best, maar zorgt niet voor minder zwerfafval.
  Spellchecker zaterdag 27 mei 2023 @ 18:43:09 #131
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_209305693
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 18:29 schreef nils_22 het volgende:
In andere landen neemt niemand zn eigen boodschappentas mee, hangen gewoon gratis plastic tasjes bij de kassa's waar je je boodschapjes in kunt doen.
Sja.

Dat komt daar ook nog wel.
  zaterdag 27 mei 2023 @ 19:07:14 #132
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_209305942
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 21:48 schreef ootjekatootje het volgende:
Was het niet in België waar ze vroeger al met een pan naar de frituur gingen?
Dat heb ik als kind ook in Nederland wel bij de snackbar gezien.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_209305959
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 18:29 schreef nils_22 het volgende:
In andere landen neemt niemand zn eigen boodschappentas mee, hangen gewoon gratis plastic tasjes bij de kassa's waar je je boodschapjes in kunt doen.
Ik neem wel mijn eigen boodschappentas mee, ik vind dat zonde 0,50 cent voor een tasje.

Dus bij mij helpt het eigenlijk wel.
pi_209305982
quote:
15s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 20:50 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Het wordt echt hoe langer, hoe gekker in dit land. Compleet doorgeslagen die milieugekte.
En nog steeds gaat nooit de discussie over consuMINDEREN maar over alle kapitalistische lusten in stand houden, maar "groen". (zonnepanelen en warmtepomp bij je te grote woning, SUV EV van minimaal 2 ton in gewicht en je bent lekker klimaatneutraal hoor!)
pi_209306043
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 18:29 schreef nils_22 het volgende:
In andere landen neemt niemand zn eigen boodschappentas mee, hangen gewoon gratis plastic tasjes bij de kassa's waar je je boodschapjes in kunt doen.
Er is ook een Afrikaans land waar helemaal geen plastic tasjes meer zijn, ik weet niet meer welke. Het ambitieniveau hoeft ook weer niet zo heel laag te zijn.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_209341836
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 21:16 schreef Wantie het volgende:
Ik kan me een onderzoek herinneren van jaren terug over een koffiemok vs wegwerp koffiebekers.
Daar bleek uit dat je de mok minimaal 5 x moest gebruiken voordat je hem afwastte, om dezelfde hoeveelheid hulpbronnen te verbruiken.
Zo'n verhaal ken ik ook, maar ik kan geen bron terugvinden.

Ondertussen nemen zowel wereldbevolking als consumptie toe.
Ook de bezorging van eten, met allerlei wegwerpspul, neemt alleen maar toe.
Daarnaast blijft ook de bevolking in Nederland groeien.

Ik denk niet dat deze symboolpolitiek daar tegenop kan.

Gelukkig zijn ook de plastic zakjes voor de consument op de groenteafdeling bijna verboden.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  dinsdag 30 mei 2023 @ 20:23:30 #137
13309 nostra
ask why
pi_209342028
Om moedeloos van te worden, dit soort ineffectief geneuzel.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  dinsdag 30 mei 2023 @ 20:27:18 #138
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_209342065
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 18:29 schreef nils_22 het volgende:
In andere landen neemt niemand zn eigen boodschappentas mee, hangen gewoon gratis plastic tasjes bij de kassa's waar je je boodschapjes in kunt doen.
Dus wat nu? Wat wil je zeggen?

Dat die landen goed bezig zijn of zo? :')
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_209342070
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 22:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is vaak een levensfase, beetje stoer en onverschillig zijn hoort er bij.

Over het algemeen gooien mensen hun zooi niet op straat of in een perkje.
En anders moet er maar wat vaker afval geraapt worden, goede manier om een taakstraf in te vullen.
Misschien dat een boete van €300,- ze minder stoer en onverschillig kan maken.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_209342145
quote:
7s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 09:39 schreef HSG het volgende:

[..]
Omdat Nederlanders gierig zijn. Een plastic bakje is lekker goedkoop. Zo'n bordje en bestek moet je ook weer afwassen en dat is teveel moeite.
Ik denk dat loonkosten een vrij groot deel van de prijs vormen.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_209342165
Kunnen ze met dergelijke prijsophogingen niet gewoon het biologisch afbreekbare alternatief verplicht stellen?
Dat is er vrijwel altijd wel maar het is duurder dan gewoon plastic (/verpakking).
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  dinsdag 30 mei 2023 @ 20:39:02 #142
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_209342197
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 20:56 schreef BMW1993 het volgende:
In Frankrijk krijg je binnen in het McDonald's restaurant enkel nog maar deze meuk, die je ook nog eens moet inleveren.

Uiteindelijk moet McDonald's en al die anderen ketens dit ook weer afwassen in de vaatwasser, dus extra energiegebruik... terwijl je die bakjes friet en bekers van karton gewoon kan recyclen .. Dit is nog slechter voor het 'klimaat' ....

[ link | afbeelding ]

In India, China, Afrika, het Midden Oosten.. Doen ze hier niet aan mee, dus we zijn in West Europa weer lekker in ons eentje de wereld aan het verbeteren, dankzij Kaag, Dijsselbloem en al die anderen die het liefst het leven van de gewone burger zo moeilijk mogelijk maken... :{
Waarom niet gewoon op een bord zoals in een normaal restaurant?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 30 mei 2023 @ 20:46:50 #143
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_209342299
Het is trouwens erg kortzichtig te denken dat we al die plastic troep echt nodig hebben. In de jaren 70 nog was er nauwelijks plastic. Toen kon je ook gewoon eten en boodschappen doen.
Je kunt gewoon van een aardewerken bord eten, net als thuis, en uit een glas drinken. Je neemt een boodschappentas mee naar de winkel. Nasi bij de Chinees haal je in een pan. Thuisbezorgd kan ook in een soort pan, die je dan overschept n je eigen vaatwerk.

Het is de totale luiheid en gemakzucht, gesteund door de plasticfabriekanten, die mensen laat denken dat het nodig is. Niet dus.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_209342370
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 20:46 schreef LXIV het volgende:
Het is trouwens erg kortzichtig te denken dat we al die plastic troep echt nodig hebben. In de jaren 70 nog was er nauwelijks plastic. Toen kon je ook gewoon eten en boodschappen doen.
Je kunt gewoon van een aardewerken bord eten, net als thuis, en uit een glas drinken. Je neemt een boodschappentas mee naar de winkel. Nasi bij de Chinees haal je in een pan. Thuisbezorgd kan ook in een soort pan, die je dan overschept n je eigen vaatwerk.

Het is de totale luiheid en gemakzucht, gesteund door de plasticfabriekanten, die mensen laat denken dat het nodig is. Niet dus.
Jij bent zeker 21? Dat je denkt dat in de jaren 70 nog geen afhaalplastic bestond _O-
  dinsdag 30 mei 2023 @ 20:57:15 #145
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_209342403
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 20:52 schreef PS. het volgende:

[..]
Jij bent zeker 21? Dat je denkt dat in de jaren 70 nog geen afhaalplastic bestond _O-
Ik was er bij toen. En ik zeg niet dat het niet bestond, het was alleen veel minder
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 30 mei 2023 @ 21:09:53 #146
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_209342552
In de jaren 70 bracht de melkboer nog melk in glazen flessen aan de deur en nam de lege flessen mee. Frisdrank werd nauwelijks gedronken, maar altijd uit een glazen fles. Je nam inderdaad je pan mee naar de chinees. Friet kreeg je in een zakje. Afhaal was er nauwelijks. Er was geen Action met bergen zeer goedkoop Chinees plastic speelgoed. Lego was van plastic, maar dat heb ik nu nog. Er werd sowieso veel minder rommel gekocht.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  Spellchecker dinsdag 30 mei 2023 @ 21:13:34 #147
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_209342581
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 21:09 schreef LXIV het volgende:
In de jaren 70 bracht de melkboer nog melk in glazen flessen aan de deur en nam de lege flessen mee. Frisdrank werd nauwelijks gedronken, maar altijd uit een glazen fles. Je nam inderdaad je pan mee naar de chinees. Friet kreeg je in een zakje. Afhaal was er nauwelijks. Er was geen Action met bergen zeer goedkoop Chinees plastic speelgoed. Lego was van plastic, maar dat heb ik nu nog. Er werd sowieso veel minder rommel gekocht.
En verkocht.
  dinsdag 30 mei 2023 @ 21:43:06 #148
13309 nostra
ask why
pi_209342922
Gelukkig hebben we wel een mooie deal met de Italianen om hun plastic te verbranden, want dat levert mooi wat centjes op en scheiden is te veel gedoe en kost geld.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_209343496
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 22:06 schreef HSG het volgende:

[..]
Laver la vaisselle n'augmente pas les coûts de main-d'œuvre. Ou ils prennent juste un lave-vaisselle. Pourquoi est-ce possible en Allemagne ou en France, par exemple ?
Kunnen ze beweren maar is gewoon niet waar, ook een vaatwasser moet in- en uitgeruimd worden.
De horeca in Frankrijk en Duitsland heeft meer aanloop dan in Nederland, en draait vaak ook in de middag een fatsoenlijke omzet in tegenstelling tot horeca in Nederland.
Nederlanders leven minder buiten de deur dan Fransen en Duitsers.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')