abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216794068
quote:
Tweede Kamer wil af van betalen voor plastic verpakking: 'Burger wordt op kosten gejaagd'
De Tweede Kamer wil dat de heffing op plastic wegwerpverpakkingen volledig verdwijnt. Op dit moment betaal je voor friet in een plastic wegwerpbakje of koffie in een meeneembeker al een klein bedrag, vanaf volgend jaar zou dat voor elke verpakking 25 cent worden. Maar een Kamermeerderheid voelt daar niets voor en wil de maatregel schrappen.

De plastic-heffing werd in 2023 in het leven geroepen als gevolg van Europese regelgeving. Het doel: een stuk minder plastic afval in het milieu. Bedrijven mogen nu nog zelf bepalen hoe hoog die heffing is, waardoor een afhaalmaaltijd bij het ene restaurant 10 cent extra kan kosten en bij een zaak verderop zomaar 25 cent.

Enkel tarief van 25 cent
Het kabinet wil een duidelijker beleid en kiest daarom vanaf volgend jaar voor een vast tarief, van 25 cent per verpakking. Of dat nu een maaltijd of een koffie voor onderweg bevat.

Het besluit leidt tot chagrijn bij ondernemers. Zij vinden dat het kabinet doorschiet met de plastictaks en noemen het vaste tarief veel te hoog. "Dat zou wel een schrik voor klanten zijn", klinkt het bijvoorbeeld bij het Thaise afhaalrestaurant Baan Nok in Utrecht, dat zijn maaltijden al jaren in plastic bakjes uitgeeft.

Ook een meerderheid in de Tweede Kamer vindt de taks te hoog, en wil zelfs dat de heffing helemaal van tafel gaat. Zowel linkse als rechtse partijen spreken van onrechtvaardig beleid.

"De burger wordt op kosten gejaagd in deze tijden dat elke euro voor iedereen telt. En dat terwijl het alleen maar tot meer regels en bureaucratie voor de ondernemer leidt. En het milieu is er niet mee gediend dus dat moeten we gewoon niet doen", zegt VVD'er Martijn Buijsse.

Jimmy Dijk van SP-Kamerlid voegt toe: "Wat de SP betreft verleggen we echt de verantwoordelijkheid. Dus niet bij de consument, maar bij de producent. Daar waar die ook hoort, in plaats van mensen met een pesttaks op te zadelen."

Wat de partijen ook steekt, is dat het opgehaalde geld vervolgens niet aan duurzame doeleinden hoeft te worden besteed. "De opbrengst van de heffing gaat gewoon naar de snackbarhouder, en die doet daar verder niets mee", zegt Buijsse. Volgens de VVD'er zijn de groene ambities op die manier weinig geholpen.

Maar een Kamermeerderheid ziet de plastictaks dus niet meer als de juiste route en wil er daarom vanaf. In eerdere debatten met de Kamer hield verantwoordelijk staatssecretaris Jansen (PVV) nog wel vast aan de voorgenomen heffing van 25 cent.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)-meerderheid-wegwerp
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_216794208
Mooi
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_216794213
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2025 14:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Helemaal mooi.
Ik zie dat de branche al maatregelen heeft genomen, door bijvoorbeeld snacks in papieren bakjes te doen, ipv plastic.

De opslag bij plastic vind ik onzinnig: de prijs van de verpakking wordt sowieso doorberekend in het product.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  zaterdag 22 februari 2025 @ 14:23:13 #154
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_216794245
Wat wordt het nu. Afschaffen of 25 cent. Want in de supermarkt zie ik wel eens 1 cent SUP bij sommige artikelen staan en als dat 25 wordt…..
Where law ends, tyrrany begins.
pi_216794270
quote:
2s.gif Op zaterdag 22 februari 2025 14:23 schreef Gunner het volgende:
Wat wordt het nu. Afschaffen of 25 cent. Want in de supermarkt zie ik wel eens 1 cent SUP bij sommige artikelen staan en als dat 25 wordt…..
Het oorspronkelijke plan is 25 cent. Een kamermeerderheid is echter voor het schrappen van het hele plan.
pi_216794300
Ik kreeg laatst een houten vorkje bij m'n frikadel. Alsof je met nagels over een schoolbord gaat... Wat naar.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_216794308
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2025 14:28 schreef Discombobulate het volgende:
Ik kreeg laatst een houten vorkje bij m'n frikadel. Alsof je met nagels over een schoolbord gaat... Wat naar.
Je moet het vorkje ook niet opeten.
pi_216794630
quote:
"Dat zou wel een schrik voor klanten zijn", klinkt het bijvoorbeeld bij het Thaise afhaalrestaurant Baan Nok in Utrecht, dat zijn maaltijden al jaren in plastic bakjes uitgeeft.
tja, je kan als ondernemer er ook gewoon voor kiezen een ander soort bakje te gebruiken :')
echt, wat voor debielen leven hier in nederland :r
pi_216794640
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2025 14:29 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je moet het vorkje ook niet opeten.
Doe ik ook niet, maar het snijden en als je ook maar een klein stukje op je tanden of lippen krijgt is als nagels op een schoolbord. Kut houten vorkjes.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_216794649
ik vind 25 cent prima, als er maar verplicht wordt een alternatief aan te bieden

de last bij de ondernemer leggen is volledig kansloos, dan wordt dat gewoon doorberekend in de prijs
pi_216794654
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2025 15:02 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Doe ik ook niet, maar het snijden en als je ook maar een klein stukje op je tanden of lippen krijgt is als nagels op een schoolbord. Kut houten vorkjes.
gewoon handen gebruiken
  zaterdag 22 februari 2025 @ 15:09:23 #162
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216794693
Dit is wat me het meest steekt in dat hele plastictaks verhaal:
quote:
Wat de partijen ook steekt, is dat het opgehaalde geld vervolgens niet aan duurzame doeleinden hoeft te worden besteed. "De opbrengst van de heffing gaat gewoon naar de snackbarhouder, en die doet daar verder niets mee", zegt Buijsse. Volgens de VVD'er zijn de groene ambities op die manier weinig geholpen.
Sterker nog, het is daarmee juist geen reden voor de ondernemer om iets aan zijn/haar bakjes en bekers te doen, want de huidige bakjes en bekers zijn een verdienmodel geworden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_216794749
Nu alles in "milieuvriendelijke" kartonnen verpakkingen met een plasticlaagje.
  zaterdag 22 februari 2025 @ 15:22:48 #164
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216794793
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2025 15:16 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ja, waardoor ze restafval zijn en geen papier of plastic..... maar waarschijnlijk bij veel mensen ook nog eens in de verkeerde kliko belanden.
Dan beter bakjes waarvan je duidelijk weet dat het plastic is en in de PMD bak hoort.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_216794810
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2025 15:16 schreef SymbolicFrank het volgende:
PFAS!! niet meer en niet minder!!
pi_217465806
Het einde aan de plastictaks is er al nog voor het van start is gegaan

twitter
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')