abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210684754
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 12:10 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ik zeg niet dat stikstof binnen de landsgrenzen blijft, maar als je naar Europese stikstofkaarten kijkt, zie je wel dat de hoogste concentraties zijn in de gebieden met de hoogste uitstoot. Dat geeft wel de relatie tussen uitstoot en neerslag neer.
Ja in bepaalde mate wel ja. Dus daar zijn vast inzichtelijke conclusies uit te trekken door een ethische wetenschapper.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_210684767
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 12:10 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
En @Basp1 heeft je Schiermonnikoog argument ook al weerlegt.
Nee dus, maar leuk, het zou best kunnen dat er 25% minder uitstoot was, dat schat model X namelijk in, alleen is dat nog niet gemeten in NH3 concentraties, die waren namelijk hetzelfde.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 19 september 2023 @ 16:42:58 #203
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_210684776
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 16:40 schreef ludovico het volgende:

[..]
"Piekbelasters" is dus bullcrap, voor de duidelijkheid.
piekbelasters kan alles zijn
quote:
Smalle weg door Veluwe blijkt piekbelaster, is daar iets aan te doen? '
Als het een boerenbedrijf was geweest, had de overheid het willen uitkopen'
maar Bramen die er veel groeien dat komt omdat Bramen heel diep wortelen en dus altijd wel water krijgen , dus bramen hebben het heel erg goed, meer licht ,door minder concurrentie en voldoende vocht, het "probleem" van de natuur is voornamelijk een droogte probleem

https://eenvandaag.avrotr(...)het-willen-uitkopen/
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_210684780
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 12:03 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Maar Nederland heeft mede dat EU beleid bepaald, en men dacht in Nederland goedkoop weg te komen door gebieden als de Waddenzee voor Natura2000 aan te wijzen. De overheid kan zich gewoon niet aan de eigen regels houden, dat is wel een beetje het thema geweest van alle Rutte-kabinetten. Het lijkt me niet dat je dan maar de regels aan moet gaan passen, omdat het zo moeilijk is je eraan te houden, terwijl je donders goed weet dat die regels er niet voor niks zijn.
Verder gaan met stikstof en fosfaat (en bijv CO2 uitstoot) op dezelfde voet laat de kosten van de impact daarvan alleen maar toenemen. Denk bijv aan de kosten om water schoon te krijgen zodat je thuis schoon water hebt. Of moet je daar dan ook maar de normen aan gaan passen?
Dat hele water gezeik is helemaal hypocriet als de neten, water is spotgoedkoop, daar bestaat de WIL gewoon niet om buffer capaciteit aan te leggen.
  dinsdag 19 september 2023 @ 16:47:58 #205
323876 michaelmoore
pi_210684829
quote:

[..]
Het land op slot gooien? Hoeveel boeren zijn er? Hoeveel worden er uitgekocht?

Grappig wel, volgens @:michaelmoore komt de stikstof niet verder dan 100m, volgens jou komt het juist ook veel verder. Linksom of rechtsom wordt het gebruikt als argument dat piekbelasters op dezelfde voet door kunnen blijven gaan.

Als de overheid iets zinngs wil doen dan kan ze de veeboeren waarvan ze het land will hebben, , hun dierlijke mest laten verwerken en in plaats daarvan kunstmest strooien

dat waait niet over
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_210684846
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 16:47 schreef michaelmoore het volgende:
Als de overheid iets zinngs wil doen dan kan ze de veeboeren waarvan ze het land will hebben, , hun dierlijke mest laten verwerken en in plaats daarvan kunstmest strooien
Eerst verwerken en daarna alsnog op het land omdat het minder vervliegt?

Hoe heilzaam is dat vervliegen tegengaan, wat is de waarde van schrale natuur hier? Kan die vraag eerst worden beantwoord?
  dinsdag 19 september 2023 @ 16:51:11 #207
323876 michaelmoore
pi_210684862
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 00:51 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Hoezo? Begrijp je het anders niet?
[..]
Ik weet niet wat je buurvrouw hier mee te maken heeft.
[..]
De Serengeti heeft lang niet overal voedselrijke gronden, en toch een hoge biomassa, daar is geen stikstof voor nodig.

een biomassa is geen voeding

je kletst net zo dom als mijn buurvrouw , een plant heeft voeding nodig , NPK en sporenelementen
een plant is net als een sportman , de biefstuk van een plant is de stikstof

Laat maar eens een paar bodemmonsters nemen in de serengeti
nou ik kom wel eens in afrika, maar dat is niet de flevopolder hoor

[ Bericht 7% gewijzigd door michaelmoore op 19-09-2023 17:07:51 ]
  dinsdag 19 september 2023 @ 16:54:17 #208
323876 michaelmoore
pi_210684883
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 16:49 schreef ludovico het volgende:

[..]
Eerst verwerken en daarna alsnog op het land omdat het minder vervliegt?

Hoe heilzaam is dat vervliegen tegengaan, wat is de waarde van schrale natuur hier? Kan die vraag eerst worden beantwoord?
ja dat was een voorstel van sharon dijksma

en men wil dat overwaaien van stikstof op schrale natuur tegengaan , dat kan door dierlijke mest om te vormen naar kunstmest

in schrale natuur als dunne zandgrond groeit weinig, maar voor de zeldzame grasjes die kennelijk overwoekert worden door de diepwortelende bramen schijnt dat belangrijk te zijn ,

heide heeft op schrale zandgrond minder last van goede en snelle groeiers

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 19-09-2023 17:01:07 ]
pi_210684991
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 16:54 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ja dat was een voorstel van sharon dijksma

en men wil dat overwaaien van stikstof op schrale natuur tegengaan , dat kan door dierlijke mest om te vormen naar kunstmest

in schrale natuur als dunne zandgrond groeit weinig, maar voor de zeldzame grasjes die kennelijk overwoekert worden door de diepwortelende bramen schijnt dat belangrijk te zijn ,

heide heeft op schrale zandgrond minder last van goede en snelle groeiers
Ja ik begrijp die theorie, ik begrijp alleen niet dat we "mest door de lucht" zo een significante factor noemen _O- Wat moet het effect daarop zijn dan op concentraties stikstof in de grond? Bijvoorbeeld? Hoeveel wordt dat minder als de uitstoot met de helft afneemt? We hebben de data gewoon niet joh, maar och ze zijn er zo zeker van.
  dinsdag 19 september 2023 @ 17:18:44 #210
323876 michaelmoore
pi_210685076
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:06 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ja ik begrijp die theorie, ik begrijp alleen niet dat we "mest door de lucht" zo een significante factor noemen _O- Wat moet het effect daarop zijn dan op concentraties stikstof in de grond? Bijvoorbeeld? Hoeveel wordt dat minder als de uitstoot met de helft afneemt? We hebben de data gewoon niet joh, maar och ze zijn er zo zeker van.
Nou ik woon vlak naast weiland en men doet niet meer met droog weer stronten , en alleen met injectie , maar vroeger als ze echt met droog weer en wind de stront uitreden dan kon je dat goed ruiken en dus ook waaide het in mijn tuin
Maar tegenwoordig ruik je het niet meer, ik weet ook niet wat ze nu opeens zo zeuren

het mag ook niet meer net wanneer een veehouder dat wil of tijd heeft

https://www.rvo.nl/onderw(...)en/wanneer-uitrijden

quote:
Dierlijke mest op bouwland
Bouwland Drijfmest 3,4 Vaste mest
Zand- en lössgrond 16 maart t/m 31 juli 1 februari t/m 31 augustus 5
Klei- en veengrond 16 maart t/m 31 juli Hele jaar
pi_210687346
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 16:47 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

dat waait niet over
Maar spoelt wel uit naar oppervlakte water bijv. Ook komt bij de productie van kunstmest veel CO2 kwijt. Zoals ik eerder al zei: complexe problemen, die vaak ook nog eens met elkaar te maken hebben.
  dinsdag 19 september 2023 @ 20:39:30 #212
323876 michaelmoore
pi_210687388
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 20:36 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Maar spoelt wel uit naar oppervlakte water bijv. Ook komt bij de productie van kunstmest veel CO2 kwijt. Zoals ik eerder al zei: complexe problemen, die vaak ook nog eens met elkaar te maken hebben.
maar dan is het stikstof probleem opgelost

we moeten ook wel voedsel blijven maken
pi_210687406
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 16:31 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
zeebodem is vruchtbare grond doordat er een goed bemesting is

als jij een sportieve prestatie moet leveren ieder jaar dan moet je ook goed eten
planten nemen veel stikstof en andere elementen op en ook sporenelementen zijn benodigd voor een goede bladstand en een goede productie

Heb je slechte schrale zandgrond dan zal er slechte aardappels groeien ook al geef je perfecte bemesting, door dat het water opgevend vermogen slecht is
maar die is wel geschikt voor jouw natuur spelletjes met grasjes en wolven en zwijnen
[..]

Begin je weer over natuur en wovlen en zwijnen. Daar heb ik het niet over.
Een delta is vooral voedselrijk omdat er (normaliter) door rivieren telkens voedingstoffen afgezet worden (bij overstromingen). En voor verschillende types landbouw zijn verschillende types ondergrond meer geschikt.
pi_210687422
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 16:39 schreef ludovico het volgende:

[..]
Beide is juist, de 10% die wél meetbaar neerslaat en blijft in de omgeving komt niet verder dan 100 meter.

De 90% die niet meetbaar in de achtergrondruis vervalt komt veel verder, hoe ver is de vraag en van toepassing op het proportionaliteit vraagstuk.

En onderdeel 1. Die lokale neerslag, reikt niet ver genoeg om over piekbelasters te spreken.
Als 10% binnen 100m neervalt, hoe waarschijnlijk is het dan dat die 90% allemaal meer dan 100km verder neervalt?
pi_210687443
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 16:40 schreef ludovico het volgende:

[..]
"Piekbelasters" is dus bullcrap, voor de duidelijkheid.
Dus wat een bedrijf met 10.000 varkens uitstoot is vergelijkbaar met een hobbyboer met 10 schapen?
pi_210687454
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 16:41 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ja in bepaalde mate wel ja. Dus daar zijn vast inzichtelijke conclusies uit te trekken door een ethische wetenschapper.
Dat is ook wel gedaan ja, maar dat ontken je hier?
pi_210687548
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 16:42 schreef ludovico het volgende:

[..]
Nee dus, maar leuk, het zou best kunnen dat er 25% minder uitstoot was, dat schat model X namelijk in, alleen is dat nog niet gemeten in NH3 concentraties, die waren namelijk hetzelfde.
Dat is het mooie van modellen, die kunnen rekening houden met meerdere factoren. Stel je weet, uit eerdere studies, dat wanneer het regent er meer stikstof neerslaat, dus je weet een relatie tussen neerslag en stikstof. In week 1 meet je 10x stikstof-neerslag, maar er was maar 1mm regen die week. In week 2 was er 50mm regen, maar je meette ook 10x stikstof-neerslag, omdat net op de dag dat je aan het meten was, het niet regende. Je moet in het model duiken om te zien hoe de neerslag berekend wordt op basis van wat er gemeten wordt. Er zijn legio wetenschappers die die modellen ontwikkelen en verifieren, maar mr/mrs ludovico gaat er vanuit dat er geen snars van klopt, want de uitkomst strookt niet met zijn onderbuik en leidt mogelijk tot een aanpassing in het leven van ludovico en dat wilt ie niet, want verandering is eng.
pi_210687569
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 16:43 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dat hele water gezeik is helemaal hypocriet als de neten, water is spotgoedkoop, daar bestaat de WIL gewoon niet om buffer capaciteit aan te leggen.
Wat fosfaat en stikstof doet met water, maar volgens jou heeft dat geen invloed op de prijs ervan? Struisvogel politiek is dat.

https://www.nu.nl/302862/video/dik-pak-giftige-algen-bedekt-grootste-meer-in-vk.html
pi_210687686
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 16:51 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
een biomassa is geen voeding

je kletst net zo dom als mijn buurvrouw , een plant heeft voeding nodig , NPK en sporenelementen
een plant is net als een sportman , de biefstuk van een plant is de stikstof

Laat maar eens een paar bodemmonsters nemen in de serengeti
nou ik kom wel eens in afrika, maar dat is niet de flevopolder hoor
Ik wilde daarmee aangeven dat je niet altijd een voedselrijke bodem hoeft te hebben om toch een hoge opbrengst te hebben. Maar schijnbaar kon jij dat stapje verder niet zelf bedenken. Ik heb waarschijnlijk meer tijd doorgebracht in Afrika dan jij ;) Maar als je bodemmonsters neemt in de Serengeti, zorg er dan wel voor dat je die in de verschillende regio's neemt, de bodem verschilt nogal in de verschillende regio's.
pi_210687751
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:06 schreef ludovico het volgende:

[..]
Die data is er wel, alleen ben je je daarvan niet bewust, en hou je jezelf graag in het ongewisse, want mogelijk strookt het niet met wat je wenst. Stikstof wordt opgenomen door planten, en kun je afvoeren door te maaien bijv, en dat maaisel af te voeren. Ook spoelt het uit (onwenselijk, zie hierboven, de video van dat meer). Zolang er meer stikstof neerdaalt dan er opgenomen wordt door planten, neemt de hoeveelheid stikstof in de bodem toe (vandaar ook dat er gesproken wordt van een stapelend probleem). Neemt de neerslag voldoende af, dan kan de mate van stikstof in de bodem (langzaam) afnemen.
  dinsdag 19 september 2023 @ 21:10:12 #221
323876 michaelmoore
pi_210687866
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 20:40 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Begin je weer over natuur en wovlen en zwijnen. Daar heb ik het niet over.
Een delta is vooral voedselrijk omdat er (normaliter) door rivieren telkens voedingstoffen afgezet worden (bij overstromingen). En voor verschillende types landbouw zijn verschillende types ondergrond meer geschikt.
een moderne landbouw is een topssporter die ieder jaar de olympische spelen kan en moet winnen
dat kan alleen met goed en exact het juiste voedsel,

stikstof fosfaat Kalium en sporenelementen

Kas tomaten groeien op substraat met de juiste voeding , die hebben helemaal geen grond nodig

allemaal perfecte produkten

quote:
In de hightechkassen, zoals we die in Nederland kennen, worden tomaten op substraat, onder glas en met hoge draad geteeld. Voor deze manier van telen zijn weinig land en weinig water nodig vergeleken met de teelt in biologische, midtech- of lowtechkassen wereldwijd.1 Sept 2021
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 20:59 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Ik wilde daarmee aangeven dat je niet altijd een voedselrijke bodem hoeft te hebben om toch een hoge opbrengst te hebben.
nee dat kan niet, een goede plantenvoeding is absoluut noodzaak
als jij in afrika geweest bent dan heb je vast wel die vreselijk lelijke kromme gespikkelde tomaten gezien die daar gegroeid zijn

Men heeft daar geen geld voor mest en onvoldoende kennis

[ Bericht 11% gewijzigd door michaelmoore op 19-09-2023 21:40:28 ]
  dinsdag 19 september 2023 @ 21:16:37 #222
323876 michaelmoore
pi_210687995
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 20:59 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Ik wilde daarmee aangeven dat je niet altijd een voedselrijke bodem hoeft te hebben om toch een hoge opbrengst te hebben. Maar schijnbaar kon jij dat stapje verder niet zelf bedenken. Ik heb waarschijnlijk meer tijd doorgebracht in Afrika dan jij ;) Maar als je bodemmonsters neemt in de Serengeti, zorg er dan wel voor dat je die in de verschillende regio's neemt, de bodem verschilt nogal in de verschillende regio's.
zonder stikstof geen land en tuinbouw, zonder sporenelementen geen goede gezonde planten
https://www.eurofins-hort(...)enten-in-de-tuinbouw

[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 19-09-2023 21:39:26 ]
pi_210690777
Niemand zegt dat er geen stikstof meer gebruikt kan worden, alleen dat het veel minder moet. Het grootste probleem zit ook niet in de kassen, of zelfs in de akkerbouw (alhoewel uitspoeling daar wel een probleem is) maar vooral in de uitstoot van de veeteelt.
Het blijft lastig voor sommigen om alle facetten van het stikstofprobleem te overzien.
pi_210690820
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 00:16 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Niemand zegt dat er geen stikstof meer gebruikt kan worden, alleen dat het veel minder moet. Het grootste probleem zit ook niet in de kassen, of zelfs in de akkerbouw (alhoewel uitspoeling daar wel een probleem is) maar vooral in de uitstoot van de veeteelt.
Het blijft lastig voor sommigen om alle facetten van het stikstofprobleem te overzien.
Omdat het geen probleem is alleen kun jij dat weer niet accepteren.
Let op dit is mijn mening, geen feit.
pi_210691300
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 00:21 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Je eigen omgeving flink vervuilen geen probleem vinden, het wordt steeds gekker bij de pro vervuilers. :')

Brabander leeft een jaar korter door stikstofuitstoot
pi_210692051
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 20:42 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Als 10% binnen 100m neervalt, hoe waarschijnlijk is het dan dat die 90% allemaal meer dan 100km verder neervalt?
Wie weet regent het weleens en valt het direct neer?
Dat het op dagen dat het niet regent veel verder komt, evt 100km, lijkt me niet onaannemelijk.

Maar ik ben de expert niet, het enige wat ik constateer is dat je hier een aanname doet, dat vind ik te zwak als onderbouwing voor dit beleid.
pi_210692060
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 20:43 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Dus wat een bedrijf met 10.000 varkens uitstoot is vergelijkbaar met een hobbyboer met 10 schapen?
Per eenheid vee is die grote jongen waarschijnlijk minder piekbelaster i.v.m. luchtwasser en afvoeren mest e.d.
pi_210692064
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 20:44 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Dat is ook wel gedaan ja, maar dat ontken je hier?
Ik herken dat niet, jij wel? Dan kun je natuurlijk gewoon het betreffende paper / bron meesturen om iemand te overtuigen.
pi_210692068
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 20:50 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Dat is het mooie van modellen, die kunnen rekening houden met meerdere factoren. Stel je weet, uit eerdere studies, dat wanneer het regent er meer stikstof neerslaat, dus je weet een relatie tussen neerslag en stikstof
Je doet alsof het een laboratorium setting is met extreem heldere correlaties. Of de variabele significant is in het model is nog maar de vraag.
pi_210692095
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 20:50 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
In week 1 meet je 10x stikstof-neerslag, maar er was maar 1mm regen die week. In week 2 was er 50mm regen, maar je meette ook 10x stikstof-neerslag, omdat net op de dag dat je aan het meten was, het niet regende. Je moet in het model duiken om te zien hoe de neerslag berekend wordt op basis van wat er gemeten wordt. Er zijn legio wetenschappers die die modellen ontwikkelen en verifieren, maar mr/mrs ludovico gaat er vanuit dat er geen snars van klopt, want de uitkomst strookt niet met zijn onderbuik en leidt mogelijk tot een aanpassing in het leven van ludovico en dat wilt ie niet, want verandering is eng.
Jij hebt er geen verstand denk ik, een model is geen absolute waarheid, de verklarende variabelen in het model kennen verschillende significantie niveau's, je kunt meerdere onderzoeken niet zomaar 1:1 overnemen in een ander model, alles is afhankelijk van elkaar en de casussen zijn niet perfect homogeen.

Je ontkent eigenlijk gewoon een soort van de complexiteit van de realiteit met dit type klakkeloosheid.
Als je zegt: "de best mogelijke benadering van de realiteit - volgens wetenschapper X, met zijn beperkte middelen - komt tot uiting in zijn model, misschien heb je dan gelijk.

Het vraagstuk of dat bewijs sterk genoeg is is veel subjectiever, je zet dan praktisch wetenschap in als activistisch pamflet.

Nergens zeg ik dat er geen snars van klopt, ik stel echter wel dat de bewijslast wel erg hoog moet zijn wil je rigoureus beleid uitvoeren, en nu blijkt na een paar jaar dat het hele piekbelasters verhaal ook al niet klopte, daar wordt dus geld over de balk gesmeten, dat doet je niks?

Wetenschap wordt verabsoluteerd, heilig geloof in "de wetenschap" rechtvaardigt allicht zo een piekbelasters verhaal, maar dat bleek dus fout model denken te zijn.

Omtzigt is econometrist, die is opgeleid tot modellenmaker en heeft ook opmerkingen, er zitten zaken in het model die niet kunnen kloppen. Een model meet ook correlaties en geen causale verbanden....
pi_210692109
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 21:10 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee dat kan niet, een goede plantenvoeding is absoluut noodzaak
als jij in afrika geweest bent dan heb je vast wel die vreselijk lelijke kromme gespikkelde tomaten gezien die daar gegroeid zijn

Men heeft daar geen geld voor mest en onvoldoende kennis

En als beide tomaten in een tomaten salade verwerkt zijn ziet geen mens iets van de spikkels op de tomaten waarbij waarschijnlijk de natuurlijk gekweekte tomaat een stuk smaakvoller zal zijn als de mooie rode nederlandse waterbom. :')

Verder vergeet je te melden dat we onze kassen stoken om het co2 gehalte van de lucht te laten stijgen. Van de ene kant je druk maken over klimaat verandering van de ander kant zinloos aardgas verbranden toejuichen om waterbommen te kweken. 8)7
pi_210692117
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 09:01 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ik herken dat niet, jij wel? Dan kun je natuurlijk gewoon het betreffende paper / bron meesturen om iemand te overtuigen.
Maar Ludo is de MAN-meting nu een fysieke meting of niet?
pi_210692120
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 20:51 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Wat fosfaat en stikstof doet met water, maar volgens jou heeft dat geen invloed op de prijs ervan? Struisvogel politiek is dat.

https://www.nu.nl/302862/video/dik-pak-giftige-algen-bedekt-grootste-meer-in-vk.html
Water is spotgoedkoop zeg ik. Al zou het wat effect op de prijs van water hebben is dat leuk, wat kost dat extra, 10 euro per kuub? Waar hebben we het over?
pi_210692134
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 21:03 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Die data is er wel, alleen ben je je daarvan niet bewust, en hou je jezelf graag in het ongewisse, want mogelijk strookt het niet met wat je wenst. Stikstof wordt opgenomen door planten, en kun je afvoeren door te maaien bijv, en dat maaisel af te voeren. Ook spoelt het uit (onwenselijk, zie hierboven, de video van dat meer). Zolang er meer stikstof neerdaalt dan er opgenomen wordt door planten, neemt de hoeveelheid stikstof in de bodem toe (vandaar ook dat er gesproken wordt van een stapelend probleem). Neemt de neerslag voldoende af, dan kan de mate van stikstof in de bodem (langzaam) afnemen.
Geloof jij maar dat die data er wel is, prima hoor.

Er wordt niet gemeten in Natura2000 gebieden.
pi_210692150
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 09:12 schreef ludovico het volgende:

[..]
Geloof jij maar dat die data er wel is, prima hoor.

Er wordt niet gemeten in Natura2000 gebieden.
Liegen alsof het gedrukt staat, wat een triest gedrag.

Het MAN begon in 2005 met metingen in 22 natuurgebieden. Na een aantal uitbreidingen meten we in 2023 in 87 natuurgebieden. Daarnaast meten we sinds 2021 ook op 18 andere plekken. Deze overige meetpunten hebben het doel om de concentraties buiten de natuurgebieden beter in beeld te krijgen.

Veel succes met nog meer onzin te verzinnen. _O-
pi_210692167
quote:
quote:
maandgemiddelde ammoniakconcentratie in de lucht in Nederland.
Het onderwerp is depositie. KDW's.
En overigens blijft het hele ideaalplaatje nog staan, "is die wens cultuur het wel waard"??
Niks mis met die politieke vraag.
En je moet ook weten welk effect verlaging concentraties zou bereiken.
Je moet weten wat het allemaal wel niet zou moeten kosten.

Maar voor jou is alles duidelijk op basis van een kaartje met ammoniak concentraties in de lucht.
  woensdag 20 september 2023 @ 09:23:19 #237
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_210692211
Er wordt gestuurd op uitstoot, niet op depositie begreep ik van Van der Wal. Is ook allemaal prima te meten vanaf het IASI satellietsysteem
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_210692215
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 09:18 schreef ludovico het volgende:

[..]
[..]
Het onderwerp is depositie..
Ook daar meet men aan niet zoveel als gewenst maar wederom verzin jij je eigen feiten.

De droge depositie van ammoniak (NH3) meet het RIVM met een COTAG in drie Natura 2000-gebieden
pi_210692256
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 09:23 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Ook daar meet men aan niet zoveel als gewenst maar wederom verzin jij je eigen feiten.

De droge depositie van ammoniak (NH3) meet het RIVM met een COTAG in drie Natura 2000-gebieden
Ik spreek een andere taal denk ik.

Dit gaat allemaal om LUCHT.
Of ik lees het fout hoor, kan ook, dan moet dit ook worden uitgevoerd in Natura2000 gebieden (minimaal) als je stikstof als instrumentarium wilt gebruiken.
pi_210692355
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 09:29 schreef ludovico het volgende:

[..]

Of ik lees het fout hoor, kan ook, dan moet dit ook worden uitgevoerd in Natura2000 gebieden (minimaal) als je stikstof als instrumentarium wilt gebruiken.
De droge depositie die men meet, is als het goed is de depositie die uit de lucht op die locatie op de grond valt. ^O^
pi_210692646
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 09:39 schreef Basp1 het volgende:

[..]
De droge depositie die men meet, is als het goed is de depositie die uit de lucht op die locatie op de grond valt. ^O^
Ja lijkt me ook, maar helaas weer niet te lezen, gezien het modelmatige allemaal lijkt het soms op modellen vast te hangen...
pi_210693717
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 02:14 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Je eigen omgeving flink vervuilen geen probleem vinden, het wordt steeds gekker bij de pro vervuilers. :')

Brabander leeft een jaar korter door stikstofuitstoot
Je bent de " " even vergeten in de titel. Gelukkig heeft de beste Fontys medewerker verder ook geen enkel belang met zijn uitspraken.

"Het is nu zaak om alle feiten en cijfers helder te krijgen en nieuwe bouwstenen en innovaties op te sporen om het vestigingsklimaat in de Brainportregio overeind te houden. Fontys kan hier een grote rol van betekenis in spelen.”
pi_210695330
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 08:59 schreef ludovico het volgende:

[..]
Wie weet regent het weleens en valt het direct neer?
Dat het op dagen dat het niet regent veel verder komt, evt 100km, lijkt me niet onaannemelijk.

Maar ik ben de expert niet, het enige wat ik constateer is dat je hier een aanname doet, dat vind ik te zwak als onderbouwing voor dit beleid.
Gelukkig is het beleid dan ook niet gebaseerd op mijn aannames, maar op die van experts.
pi_210695344
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 00:21 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Ah, nog een struisvogel, er zit een hele groep hier!
pi_210695347
quote:

[..]
Per eenheid vee is die grote jongen waarschijnlijk minder piekbelaster i.v.m. luchtwasser en afvoeren mest e.d.
Maar het gaat niet om de uistoot per dier, maar om de uitstoot van het bedrijf, of per hectare.
pi_210695374
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 14:45 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Ah, nog een struisvogel, er zit een hele groep hier!
Ja want iemand die het niet eens is met een deze idioterie is een struisvogel. Gelukkig zijn de verstandige mensen in de meerderheid en komt er snel een nieuwe regering.

Dan kun je gezellig op de A12 gaan staan met je maten.
pi_210695376
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 14:43 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Gelukkig is het beleid dan ook niet gebaseerd op mijn aannames, maar op die van experts.
Aannames van experts zijn nog steeds te zwak, bovenal groot risico dat de insteek dan activistisch wordt.
pi_210695386
quote:

[..]
Neem deze eens door bijv: https://www.researchgate.net/publication/254835408_Integrating_nitrogen_fluxes_at_the_European_scale
pi_210695391
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 14:46 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Maar het gaat niet om de uistoot per dier, maar om de uitstoot van het bedrijf, of per hectare.
Het totale land heeft X aantal dieren, het totale land heeft X uitstoot, als de locatie van die uitstoot niet uitmaakt moet je je dus zeker niet blindstaren op bedrijf / hectares.

Het gaat dan om pure uitstoot.
Mogen de bedrijven zelf uitzoeken hoe ze inkrimpen / rechten overkopen etc etc, maar als je dat vlot doet ben je defacto als overheid aan het herverdelen.
pi_210695398
quote:
7s.gif Op woensdag 20 september 2023 09:02 schreef ludovico het volgende:

[..]
Je doet alsof het een laboratorium setting is met extreem heldere correlaties. Of de variabele significant is in het model is nog maar de vraag.
Je doet alsof er totaal geen relatie is, die is er natuurlijk wel, zie ook de link die hierboven heb gepost. Dat er onzekerheden zijn over de invloed van variabelen lijkt me duidelijk, maar dat meer uitstoot tot meer neerslag leidt, en minder uitstoot tot minder neerslag, lijkt me vrij duidelijk.
pi_210695399
quote:
Het hele paper?

Staat in ieder geval niet in de key-findings.
pi_210695403
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 14:54 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Je doet alsof er totaal geen relatie is, die is er natuurlijk wel, zie ook de link die hierboven heb gepost. Dat er onzekerheden zijn over de invloed van variabelen lijkt me duidelijk, maar dat meer uitstoot tot meer neerslag leidt, en minder uitstoot tot minder neerslag, lijkt me vrij duidelijk.
Maar in welk verband en welke verhoudingen je alles moet zien is totaal onzeker, geen onderbouwing voor agressief beleid.

Als we 3 jaar terug met normaal beleid waren begonnen waren we net zo ver / verder, en ging het gemoedelijk.
pi_210695432
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 09:06 schreef ludovico het volgende:

[..]
Jij hebt er geen verstand denk ik, een model is geen absolute waarheid, de verklarende variabelen in het model kennen verschillende significantie niveau's, je kunt meerdere onderzoeken niet zomaar 1:1 overnemen in een ander model, alles is afhankelijk van elkaar en de casussen zijn niet perfect homogeen.

Je ontkent eigenlijk gewoon een soort van de complexiteit van de realiteit met dit type klakkeloosheid.
Als je zegt: "de best mogelijke benadering van de realiteit - volgens wetenschapper X, met zijn beperkte middelen - komt tot uiting in zijn model, misschien heb je dan gelijk.

Het vraagstuk of dat bewijs sterk genoeg is is veel subjectiever, je zet dan praktisch wetenschap in als activistisch pamflet.

Nergens zeg ik dat er geen snars van klopt, ik stel echter wel dat de bewijslast wel erg hoog moet zijn wil je rigoureus beleid uitvoeren, en nu blijkt na een paar jaar dat het hele piekbelasters verhaal ook al niet klopte, daar wordt dus geld over de balk gesmeten, dat doet je niks?

Wetenschap wordt verabsoluteerd, heilig geloof in "de wetenschap" rechtvaardigt allicht zo een piekbelasters verhaal, maar dat bleek dus fout model denken te zijn.

Omtzigt is econometrist, die is opgeleid tot modellenmaker en heeft ook opmerkingen, er zitten zaken in het model die niet kunnen kloppen. Een model meet ook correlaties en geen causale verbanden....
Maar met correlaties kun je wel voorspelling doen, daarvoor hoeven het niet perse causale verbanden te zijn.

En een model zal nooit exact een relatie kunnen beschrijven, en dat moet je ook niet willen. Je probeert een relatie te modelleren. Als je teveel complexiteit in het model stopt loop je het gevaar niet de relatie te beschrijven, maar de ruis in de data.

Ik weet vrijwel zeker dat ik meer weet van modelleren dan jij ;)
pi_210695446
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 09:23 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Er wordt gestuurd op uitstoot, niet op depositie begreep ik van Van der Wal. Is ook allemaal prima te meten vanaf het IASI satellietsysteem
Vrij logisch ook, om depositie omlaag te brengen, moet de hoeveelheid in de lucht omlaag, en om de hoeveelheid in de lucht omlaag te brengen zal er minder de lucht in gebracht moeten worden.
pi_210695465
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 09:29 schreef ludovico het volgende:

[..]

Als je de hoeveelheid in de lucht vlak boven de grond meet, kun je heel goed modelleren hoeveel depositie er is. Makkelijker dan de hoeveelheid stikstof in de bodem meten, aangezien je dan ook moet gaan schatten hoeveel stikstof er in de bodem opgenomen wordt door planten en bacterien.
pi_210695480
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 10:10 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ja lijkt me ook, maar helaas weer niet te lezen, gezien het modelmatige allemaal lijkt het soms op modellen vast te hangen...
Maar modellen kunnen prima relaties aantonen en voorspellen. Niks mis mee. Modellen worden overal om je heen gebruikt om te voorspellen wat er onder bepaalde omstandigheden zal gebeuren, echt niet alles is gemeten voor jij er aan blootgesteld werd.
pi_210695494
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 14:51 schreef ludovico het volgende:

[..]
Aannames van experts zijn nog steeds te zwak, bovenal groot risico dat de insteek dan activistisch wordt.
Zonder onderbouwing stellen dat aannames van experts te zwak zijn? Waarom? Omdat het experts zijn die kennis van zaken hebben? Omdat ze activistisch zijn? Waarom zouden ze dat zijn?
En hoe zit het dan met de aannames van een boer in deze? Die is ook niet echt objectief, dus die kan je dan ook gelijk allemaal aan de kant schuiven, of niet?
pi_210695511
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 14:54 schreef ludovico het volgende:

[..]
Het hele paper?

Staat in ieder geval niet in de key-findings.
Je hoeft alleen maar figuurtjes te kijken :*
Alleen als je een nieuwe figuur bekijkt, moet je ook nog een beetje herinneren wat er in de vorige figuren stond ;)
Dan wordt de relatie tussen uitstoot en depositie wel duidelijk, tenminste, bij mij,
pi_210695523
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 14:55 schreef ludovico het volgende:

[..]
Maar in welk verband en welke verhoudingen je alles moet zien is totaal onzeker, geen onderbouwing voor agressief beleid.

Als we 3 jaar terug met normaal beleid waren begonnen waren we net zo ver / verder, en ging het gemoedelijk.
Experts trokken over dit probleem al meer dan 30 jaar geleden aan de bel, als we toen waren begonnen was het een stuk gemoedelijker gegaan, had het een stuk minder impact op boeren gehad, en een stuk minder gekost.
pi_210695695
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 14:57 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ik weet vrijwel zeker dat ik meer weet van modelleren dan jij
Als je er wat mee doet dan zou dat goed kunnen maar dan zou ik toch wat meer respect hebben voor limitaties.
pi_210695711
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 15:03 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
dan de hoeveelheid stikstof in de bodem meten, aangezien je dan ook moet gaan schatten hoeveel stikstof er in de bodem opgenomen wordt door planten en bacterien.
(?)
Meten is weten.
pi_210695719
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 15:07 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Zonder onderbouwing stellen dat aannames van experts te zwak zijn? Waarom?
Omdat aannames over relaties per definitie zwak zijn? De wetenschappelijke methode >>> Aannames.
pi_210695725
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 15:10 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Experts trokken over dit probleem al meer dan 30 jaar geleden aan de bel, als we toen waren begonnen was het een stuk gemoedelijker gegaan, had het een stuk minder impact op boeren gehad, en een stuk minder gekost.
En we zien geen harde case dat het in 30 jaar opeens KUT is hier.

Dusseh, tjah.
pi_210695966
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 15:35 schreef ludovico het volgende:

[..]
En we zien geen harde case dat het in 30 jaar opeens KUT is hier.

Dusseh, tjah.
Precies dit. Nog 30 jaar niets doen is een prima oplossing.

[ Bericht 0% gewijzigd door DjDaano op 20-09-2023 16:06:06 ]
pi_210696304
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 15:57 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Precies dit. Nog 30 jaar niets doen is een prima oplossing.
Ik heb niet eens een probleem met verlagen, maar doe het met beleid.
pi_210696436
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 15:33 schreef ludovico het volgende:

[..]
(?)
Meten is weten.
Meten is weten. Maar als je met een goedkope meting in de lucht vlak boven land een schatting kunt krijgen van de stikstofdepositie op dat land, met een fout-marge van 10%, of je kunt het meten in de bodem, met een methode die 10x zo duur is en een fout-marge heeft van 9%. Waar kies je dan voor?
  woensdag 20 september 2023 @ 16:51:06 #267
323876 michaelmoore
pi_210696451
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 15:10 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
jouw experts -O-

ik zeg ons graan en de mais en de koolzaad en sunflowers groeit al 50 jaar met natuurlijke stikstof
https://kennisakker.nl/ar(...)oolzaad-bemesting202
bramen wortelen zeer diep, tot wel 7 meter diep, die doorstaan nog wel een 50 jaar met veel droogte,
fijnsparren die wortelen slecht 80 tot 100 cm, die donderen allemaal om , daarnaast horen die bomen helemaal niet hier
Met genoeg stikstof gaat er niemand dood in nederland
quote:
Algemeen
Het doel van de bemesting van koolzaad is een aanvulling aan de bodemvoorraad te geven, zodat het gewas steeds over voldoende voedingsstoffen kan beschikken en zo een ongestoorde groei kan geven.
Een richtlijn voor de behoefte van het gewas aan bepaalde voedingselementen is de hoeveelheid die bij de oogst door het gewas is opgenomen.
Bij een opbrengst van 3.000 kg zaad per ha is de opname ongeveer 80 kg P2O5 en 135 kg K2O bij oogsten van het stro. Bij niet oogsten van het stro is de opname resp. 55 en 30 kg/ha. Per 1.000 kg meer of minder is de onttrekking 18,3 kg P2O5 en 10 kg K2O. aan stikstof neemt het gewas 250-300 kg N per ha op.
De bemesting moet afgestemd zijn op de behoefte van het gewas en de voorraad in de bodem. De voorraad in de bodem kan door grondonderzoek worden bepaald. Met behulp van deze gegevens en de bemestingsadviezen die zijn ontwikkeld voor de verschillende voedingselementen, kan een optimale bemesting worden uitgevoerd.

Fosfaat en kali
De fosfaat- en kalibehoefte van koolzaad is niet bijzonder groot en komt ongeveer overeen met die van de granen. Dit betekent dat bij een normale fosfaat- en kali-toestand van de grond 30-60 kg P2O5 en 40-80 kg K2O per ha moet worden gegeven.
De bemesting kan het best in de herfst worden gegeven.

Stikstof
Zeer dankbaar is koolzaad echter voor een flinke stikstofbemesting.
De vraagpunten bij de stikstofbemesting van koolzaad zijn vooral:

is een herfstbemesting gunstig;
wanneer kan het best een voorjaarsbemesting gegeven worden en is deling of overbemesting gunstig;
is een optimale voorjaarsbemesting te benaderen wanneer rekening gehouden wordt met de minerale stikstofvoorraad in de grond na de winter.

[ Bericht 7% gewijzigd door michaelmoore op 20-09-2023 17:48:42 ]
pi_210696501
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 15:34 schreef ludovico het volgende:

[..]
Omdat aannames over relaties per definitie zwak zijn? De wetenschappelijke methode >>> Aannames.
Je maakt altijd aannames, en die zijn zeker niet per definitie zwak, ook in de wetenschap moet je altijd aannames maken. Sterker nog, bij elk model maak je aannames, en je voldoet nooit perfect aan die aannames, daarom moet je eigenlijk altijd onderbouwen dat je de aannames niet teveel schaadt.
Je vertrouwt erop dat de remmen in je auto werken. Die zijn getest onder verschillende omstandigheden. Maar hoogstwaarschijnlijk niet net onder de omstandigheid wanneer je in een flauwe bocht, op een klinkerweg, die nat, en je hebt net 300kg baggage in de auto, die vooral op de achterbank ligt, met 33.5 km/u rijdt en je je rempedaal met een kracht van 11.3 kg indrukt. Toch vertrouw je op de aannames die gemaakt zijn dat ook dan je remmen de auto binnen een bepaalde afstand tot stistand brengen.
pi_210696516
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 16:51 schreef michaelmoore het volgende:

Met genoeg stikstof gaat er niemand dood in nederland
Met teveel dus wel, Brabanders schijnbaar een jaar eerder (maar goed, dat scheelt weer pensioenkosten en AOW-kosten, elk nadeel heeft zijn voordeel).
  woensdag 20 september 2023 @ 16:57:37 #270
323876 michaelmoore
pi_210696524
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 16:56 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Met teveel dus wel,
met teveel stikstof dan krijg je zwak lichtgroen blad, dat blijkt uit de bodem monsters , wel, dan ff stoppen met bemesten

https://wroeten.nl/tuin/bemesting/2/

quote:
Interacties tussen veel elementen
Een aandachtspunt daarbij is dat er bij veel elementen interacties bestaan met andere. Dat kan positief of negatief uitpakken. "
Bij te veel calcium krijg je bijvoorbeeld problemen met kalium, koper, magnesium en zink", zei hij.
Minder bekend is dat veel stikstof leidt tot problemen met koper, borium en fosfor.
Of dat de juiste molybdeenvoorziening positief uitpakt voor de stikstof-, ijzer- en boriumvoorziening.

Zo zijn er bij het merendeel van de elementen interacties, zowel antagonistisch (remmend) als stimulerend.
Vervolgens is de pH in de wortelzone sterk bepalend hoe goed de elementen worden opgenomen. Molenaar: "Ze hebben allemaal hun eigen optimale traject, maar tussen pH 6 en 6,5 zit het voor alle elementen wel goed. Boven de 7, wat vaak voorkomt bij bijvoorbeeld paprika, zie je problemen met fosfaat en magnesium."

[ Bericht 10% gewijzigd door michaelmoore op 20-09-2023 17:44:11 ]
pi_210696570
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 16:49 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Meten is weten. Maar als je met een goedkope meting in de lucht vlak boven land een schatting kunt krijgen van de stikstofdepositie op dat land, met een fout-marge van 10%, of je kunt het meten in de bodem, met een methode die 10x zo duur is en een fout-marge heeft van 9%. Waar kies je dan voor?
Hoe weet je de foutmarge als je nooit grondmetingen uitvoert.
pi_210696584
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 16:54 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Je maakt altijd aannames, en die zijn zeker niet per definitie zwak, ook in de wetenschap moet je altijd aannames maken. Sterker nog, bij elk model maak je aannames, en je voldoet nooit perfect aan die aannames, daarom moet je eigenlijk altijd onderbouwen dat je de aannames niet teveel schaadt.
Qua bewijslast heeft het eigenlijk geen waarde, maar onder aannames bewijzen vinden met onderbouwde aannames is een ander punt, maar hoe onderbouwd is je aanname als die objectificeerbaar zou zijn en je bent daarin nalatig?
pi_210696590
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 16:56 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Met teveel dus wel, Brabanders schijnbaar een jaar eerder (maar goed, dat scheelt weer pensioenkosten en AOW-kosten, elk nadeel heeft zijn voordeel).
Correlatie is geen causatie.

Ik neem het je niet eens kwalijk maar het is echt koffie-dik kijken. Resultaten zijn leuk, maar hoe vaak wordt er nou echt gemeten wat men wilde meten? En hoe vaak is dat resultaat repliceerbaar te vinden en robuust?
  woensdag 20 september 2023 @ 17:51:55 #274
323876 michaelmoore
pi_210696977
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 09:23 schreef Basp1 het volgende:

[..]

depositie is het neerwaaien van stront op plaatsen waar men liever geen mest heeft als heide en veen gebieden

Het beste is dan met die boeren in gesprek te gaan en hen vragen op te houden met stront uitrijden
De wetgever kan ook hen verbieden nog langer stront uit te rijden naast natuurgebieden , maar dat dit nu 30 miljard moet kosten

De rijdende rechter moet er naar kijken

Die kan alle boeren binnen afstand 500 meter van natuurgebieden zeggen niet langer stront uit te rijden en de staat zal hen dan kunstmest geven zodat het probleem van stikstof mest overwaai op de schrale natuur opgelost is

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 20-09-2023 18:59:41 ]
  woensdag 20 september 2023 @ 19:01:35 #275
323876 michaelmoore
pi_210697674
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 09:08 schreef Basp1 het volgende:

[..]
En als beide tomaten in een tomaten salade verwerkt zijn ziet geen mens iets van de spikkels op de tomaten waarbij waarschijnlijk de natuurlijk gekweekte tomaat een stuk smaakvoller zal zijn als de mooie rode nederlandse waterbom. :')

Verder vergeet je te melden dat we onze kassen stoken om het co2 gehalte van de lucht te laten stijgen.
Van de ene kant je druk maken over klimaat verandering van de ander kant zinloos aardgas verbranden toejuichen om waterbommen te kweken. 8)7
jij bent vrij om tomaten te kopen die niet zo fraai uitzien
tomatenkassen doen ook veel met solar panels he

Jullie alternatievelingen bent wel wat somber hoor
  woensdag 20 september 2023 @ 19:06:39 #276
323876 michaelmoore
pi_210697714
https://scientias.nl/wete(...)tm_campaign=gravitec

quote:
Het is onderzoekers voor het eerst gelukt om genetisch gemodificeerde zijderupsen een duurzaam alternatief voor synthetische vezels te laten spinnen.
En dus zou het zomaar kunnen dat onze toekomstige kleding hiervan wordt gemaakt.

Veel wetenschappers bepleiten al een tijdje dat we af moeten van synthetische kleding.
Synthetische vezels kunnen namelijk schadelijke microplastics in het milieu vrijgeven.
Bovendien worden synthetische vezels vaak gemaakt van fossiele brandstoffen, wat leidt tot de uitstoot van broeikasgassen die bijdragen aan klimaatverandering.
Het vinden van alternatieven gebaseerd op natuurlijke materialen is echter niet eenvoudig en brengt zijn eigen uitdagingen met zich mee.
Maar in een recente studie zetten onderzoekers een grote stap voorwaarts. Want voor de allereerste keer zijn ze erin geslaagd om genetisch gemodificeerde zijderupsen spinnenzijde te laten spinnen.
pi_210698069
quote:
11s.gif Op woensdag 20 september 2023 17:02 schreef ludovico het volgende:

[..]
Hoe weet je de foutmarge als je nooit grondmetingen uitvoert.
Dat men die methode nu niet toepast wilt niet zeggen dat dat nooit gedaan is.
pi_210698115
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 17:04 schreef ludovico het volgende:

[..]
Correlatie is geen causatie.

Ik neem het je niet eens kwalijk maar het is echt koffie-dik kijken. Resultaten zijn leuk, maar hoe vaak wordt er nou echt gemeten wat men wilde meten? En hoe vaak is dat resultaat repliceerbaar te vinden en robuust?
Correlatie hoeft niet te betekend dat er causatie is, maar het kan wel natuurlijk, immers, waar er causatie is, is er ook correlatie. Dat laatste bewijst ook gelijk dat jouw stelling niet altijd klopt.

Ik ben het wel met je eens dat er veel meer gemeten zou moeten worden, ook als monitoring. Daar is Nederland over het algemeen niet zo goed in. Dat zag je met Covid ook. In het VK werden random tienduizenden testen gedaan per week om het de verspreiding en de varianten te monitoren, in Nederland: een paar honderd per week.
Aan de andere kant, het is natuurlijk onzin om stikstof direct naast, op 100m, op 250m, op 500m, op 1km, op 2km, op 5km en op 10km van elke boerderij met meer dan 100 dieren te gaan meten.
pi_210698147
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 17:51 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
depositie is het neerwaaien van stront op plaatsen waar men liever geen mest heeft als heide en veen gebieden

Het beste is dan met die boeren in gesprek te gaan en hen vragen op te houden met stront uitrijden
De wetgever kan ook hen verbieden nog langer stront uit te rijden naast natuurgebieden , maar dat dit nu 30 miljard moet kosten

De rijdende rechter moet er naar kijken

Die kan alle boeren binnen afstand 500 meter van natuurgebieden zeggen niet langer stront uit te rijden en de staat zal hen dan kunstmest geven zodat het probleem van stikstof mest overwaai op de schrale natuur opgelost is
1) Stikstof depositie is niet perse van stront.
2) Stikstof depositie is overal, niet alleen op plekken waar je 'liever geen mest hebt'

Nogmaals: Bij de productie van kunstmest wordt enorm veel CO2 geproduceerd, en er moet nog steeds iets met de mest gebeuren. Veel van de stikstof komt vrij in de stallen van de boeren, zelfs in emissie-arme stallen. Dat probleem los je met het uitdelen van kunstmest niet op.
  woensdag 20 september 2023 @ 19:56:33 #280
323876 michaelmoore
pi_210698167
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 19:54 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
1) Stikstof depositie is niet perse van stront.
2) Stikstof depositie is overal, niet alleen op plekken waar je 'liever geen mest hebt'

ja dta komt ook van industrie en van wegen
https://eenvandaag.avrotr(...)het-willen-uitkopen/

Van TATA en van Schiphol

quote:
Bij de productie van kunstmest wordt enorm veel CO2 geproduceerd, en er moet nog steeds iets met de mest gebeuren
[

Dat wordt in het buitenland geproduceeerd

Staal bij TATA wordt hier gemaakt
pi_210698884
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 19:51 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Correlatie hoeft niet te betekend dat er causatie is, maar het kan wel natuurlijk, immers, waar er causatie is, is er ook correlatie. Dat laatste bewijst ook gelijk dat jouw stelling niet altijd klopt.

Ik ben het wel met je eens dat er veel meer gemeten zou moeten worden, ook als monitoring. Daar is Nederland over het algemeen niet zo goed in. Dat zag je met Covid ook. In het VK werden random tienduizenden testen gedaan per week om het de verspreiding en de varianten te monitoren, in Nederland: een paar honderd per week.
Aan de andere kant, het is natuurlijk onzin om stikstof direct naast, op 100m, op 250m, op 500m, op 1km, op 2km, op 5km en op 10km van elke boerderij met meer dan 100 dieren te gaan meten.
Welke stelling?

Het causale verband kan ook biased zijn door OVB.

Hoeft niet signifant te zijn in je model.
  woensdag 20 september 2023 @ 21:09:35 #282
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_210699079
Wat een dom geneuzel allemaal joh. Aan de ene kant hebben we een leefomgeving die aantoonbaar lijdt onder excessieve stikstofdepositie, en aan de andere kant hebben we een gigantische agrarische industrie die een hoop reactieve stikstof de lucht en het water in helpt. Maar laten we vooral doen alsof niet duidelijk waar de stikstof vandaan komt omdat we niet van elk individueel molecuul de herkomst kunnen achterhalen :O .
Huilen dan.
pi_210699454
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 20:55 schreef ludovico het volgende:

[..]
Welke stelling?

Het causale verband kan ook biased zijn door OVB.

Hoeft niet signifant te zijn in je model.
Modellen zijn sowieso zelden of nooit bedoelt om causale verbanden aan te tonen, omdat ze vrijwel altijd gebaseerd zijn op observational studies, en niet op randomized experimenten, wat vrijwel de enige manier is om causale veranden aan te tonen, aangezien een randomized experiment vrijwel de enige manier is om alle confounding factors uit te schakelen (en dan nog...).
Je hoeft ook helemaal geen causaal verband aan te tonen in een model. Er is geen stikstof-neerslag zonder stikstof-uitstoot, je hebt geen onderzoek nodig om daar een causaal verband tussen aan te tonen. De stikstof die uitgestoten wordt zal ergens neerslaan. Stikstof die neerslaat is ergens uitgestoten. Allemaal aannames die redelijk solide zijn, en waar je geen onderzoek voor hoeft te doen om een causaal verband aan te tonen.

Dat er voor een (of de) variabele in je model die de causale oorzaak is weinig statistisch bewijs is, maakt ook weinig uit. Je bouwt een model om een voorspelling te doen. Als de variabelen die in je top model zitten je data het beste beschrijven, en dat model dus ook de beste voorspeller is voor de response variabele, dan maakt het weinig uit.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_210699487
quote:
7s.gif Op woensdag 20 september 2023 21:09 schreef Isdatzo het volgende:
Wat een dom geneuzel allemaal joh. Aan de ene kant hebben we een leefomgeving die aantoonbaar lijdt onder excessieve stikstofdepositie, en aan de andere kant hebben we een gigantische agrarische industrie die een hoop reactieve stikstof de lucht en het water in helpt. Maar laten we vooral doen alsof niet duidelijk waar de stikstof vandaan komt omdat we niet van elk individueel molecuul de herkomst kunnen achterhalen :O .
Tjsa, je zou zeggen dat dat niet zo heel moeilijk te begrijpen is. Maar sommigen lijken te willen weet of stikstofmolecuul A welke neerkomt in natuurgebied B, afkomstig is van boer 1, boer 2 of de scheet die ze zelf lieten.
  woensdag 20 september 2023 @ 21:37:16 #285
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_210699628
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 21:29 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Tjsa, je zou zeggen dat dat niet zo heel moeilijk te begrijpen is.
Natuurlijk niet, het is dan ook een kwestie van een ongemakkelijke waarheid domweg niet willen begrijpen en daarom je toevlucht zoeken in allerlei hersengymnastiek.
Huilen dan.
  woensdag 20 september 2023 @ 21:42:05 #286
323876 michaelmoore
pi_210699762
quote:
7s.gif Op woensdag 20 september 2023 21:37 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Natuurlijk niet, het is dan ook een kwestie van een ongemakkelijke waarheid domweg niet willen begrijpen en daarom je toevlucht zoeken in allerlei hersengymnastiek.
hier is voor jou een kweekmethode van suikerriet in nederland

omschakeling van vaste meststoffen naar vloeibare meststoffen zodat minder stikstof uitwaait , daarnaast sneller opneembaar
https://www.agrowin.nl/akkerbouw/meststoffen/vloeibaar/

[ Bericht 9% gewijzigd door michaelmoore op 20-09-2023 21:48:58 ]
pi_210700080
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 21:29 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Tjsa, je zou zeggen dat dat niet zo heel moeilijk te begrijpen is. Maar sommigen lijken te willen weet of stikstofmolecuul A welke neerkomt in natuurgebied B, afkomstig is van boer 1, boer 2 of de scheet die ze zelf lieten.
quote:
7s.gif Op woensdag 20 september 2023 21:37 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Toch is er ook terechte kritiek. Het probleem is dat stikstof nu is gekoppeld aan Natura 2000 gebieden en dat regulering vanuit natuurbeleid bekeken wordt. Dat is gewoon fout. In eerste instantie zou stikstof onder milieubeleid moeten vallen. Er zou gewoon een basisniveau moeten worden vastgesteld die goed is voor biodiversiteit en volksgezondheid. Vervolgens moet je die basisniveau behalen vanuit emissie, zodat de boeren en industrie iets hebben om op te sturen. Niet alleen rond Natura 2000, maar in het hele land. Nu worden de Natura 2000 gebieden misbruikt voor overstijgende doelen die men zegt te hebben, in plaats dat men zich richt op die overstijgende doelen. Het is veel efficiënter op je te richten op het uiteindelijke doel dat je wilt bereiken, en dat een een gezonde leefmilieu. Door het huidige beleid ga je hele gekke dingen krijgen, die de kiezers niet zullen begrijpen. Zoals de laatste schaapjes in het kustgebied die geruimd worden, terwijl in Brabant opnieuw een megastal vol varkens, kippen en koeien verrijst.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jojoke op 20-09-2023 22:05:48 ]
pi_210700173
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 21:59 schreef Jojoke het volgende:

[..]
[..]
Toch is er ook terechte kritiek. Het probleem is dat stikstof nu is gekoppeld aan Natura 2000 gebieden en dat regulering vanuit natuurbeleid bekeken wordt. Dat is gewoon fout. In eerste instantie zou stikstof onder milieubeleid moeten vallen. Er zou gewoon een basisniveau moeten worden vastgesteld die goed is voor biodiversiteit en volksgezondheid. Vervolgens moet je die basisniveau behalen vanuit emissie, zodat de boeren en industrie iets hebben om op te sturen. Niet alleen rond Natura 2000, maar in het hele land. Nu worden de Natura 2000 gebieden misbruikt voor overstijgende doelen de men zegt te hebben, in plaats dat men zich richt op die overstijgende doelen. Het is veel efficiënter op je te richten op het uiteindelijke doel dat je wilt bereiken, en dat een een gezonde leefmilieu. Door het huidige beleid gat je hele gekke dingen krijgen, die de kiezers niet zullen begrijpen. Zoals de laatste schaapjes in het kustgebied die geruimd worden, terwijl in Brabant opnieuw een megastal vol varkens, kippen en koeien verrijst.
Als je een niveau nastreeft wat goed is voor biodiversiteit in het hele land, dan moet je dus eigenlijk de waarde die ze willen halen in de Natura2000 gebieden gaan toepassen voor heel Nederland. Dat is nobel, maar wordt wel heel lastig, zoiets zal in steden niet mogelijk zijn bijv. Maar er is zeker niks verkeerd met het nastreven van een gezonder leefmilieu.
  donderdag 21 september 2023 @ 17:42:24 #289
323876 michaelmoore
pi_210706900
Wat kunnen wij leren van de Braamstruik , de braam kan kennelijk overleven in deze zware zeer droge tijden van de natuur, de Braam die kan dus zeer goed tegen de droogte

Veel beter dan veel bomen en oppervlakkig wortelende struiken en planten als fijnsparren

het is zaak dat we middels genetische maniulatie snel op zoek gaan naar diep wortelende mais, suikerriet en rijst
Je kunt wel goed bemesten , maar zonder water kunnen planten en bomen niet
https://scientias.nl/gaan(...)tm_campaign=gravitec
quote:
Gaan we de klimaatcrisis overleven? Wetenschappers duiken in de geschiedenisboeken voor een antwoord (en het is waarschijnlijk niet wat je wilt horen)
21 september 2023
Het goede nieuws is dat de geschiedenis ons leert dat niet elke crisis – klimaatgerelateerd of niet – resulteert in de ineenstorting van een beschaving.
Het slechte nieuws is dat de beschavingen die wél ten ondergingen iets met de onze gemeen hebben..

Met onze drang naar geld en goed hebben we onze planeet voorgoed veranderd: de temperaturen stijgen, de biodiversiteit neemt af, het weer wordt extremer en leidt vaker tot hittegolven, overstromingen en droogte – met alle gevolgen van dien.
Ondertussen hebben we ook net een pandemie achter de rug, woeden er op verschillende plekken op aarde oorlogen, wordt de kloof tussen arm en rijk groter en viert de politieke polarisatie in veel landen hoogtij.
Geen wonder dat historici ook wel stellen dat we leven in een tijd van polycrisis: verschillende potentieel catastrofale ontwikkelingen lopen dwars door elkaar heen of zijn zelfs met elkaar verweven.
En de ene crisis is dan ook nog niet bezworen of de volgende dient zich al aan.

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 21-09-2023 22:14:07 ]
  donderdag 21 september 2023 @ 21:52:32 #290
323876 michaelmoore
pi_210710360
Stikstof is de beste belegging in 2022 gebleken
Duurder gas , dus duurdere Stikstof, en dus duurder voedsel voor ons, zo werkt dat

Nederland is nu wel heel blij met de dierlijke mest , mag er wat mestlucht in de heide waaien , nou ja vooruit
verder dan 100 meter verwaait het niet volgens RIVM
Dure stikstof inkoop voor ons is dure pizza's , dure patat en dure suikerbieten
Mooi dat we hier nu een extra budget voor stikstof aankoop hebben van 30 miljard *O*

https://seekingalpha.com/(...)irm-stops-production
quote:
Fertilizer shares are gaining after Azoty, Poland's biggest chemicals company and the second largest producer of mineral fertilizers in the European Union, said on Tuesday it stopped production of nitrogen fertilizers and cut output of ammonia because of record gas prices, according to Bloomberg.

Publicly traded fertilizer producers are up but below earlier highs: (NTR) +4.4%, (MOS) +3%, (CF) +2%.

Yara International (OTCPK:YARIY), Azoty's larger European peer, curbed production last month, and Anwil, a petrochemical unit of Poland's biggest refiner PKN Orlen, also stopped fertilizer production this week, citing unfavorable prices.
quote:
Which country is the largest producer of fertilizers?
Nitrogen Fertilizer Production

1 #1 China +3.9 %
2 #2 India +2.0 %
3 #3 United States -0.4 %
4 #4 Russia +1.8 %

[ Bericht 30% gewijzigd door michaelmoore op 21-09-2023 23:22:52 ]
  donderdag 21 september 2023 @ 23:24:20 #291
323876 michaelmoore
pi_210711931
Dit volstrekt gestoorde mens zal nu snel weg zijn
30 miljard om te voorkomen dat er strontlucht in de hobbynatuur waait 8)7 :W
Kritische Depositie Waarde o|O

[ Bericht 11% gewijzigd door michaelmoore op 22-09-2023 07:23:33 ]
pi_210712311
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 21:52 schreef michaelmoore het volgende:
Stikstof is de beste belegging in 2022 gebleken
Duurder gas , dus duurdere Stikstof, en dus duurder voedsel voor ons, zo werkt dat

Nederland is nu wel heel blij met de dierlijke mest , mag er wat mestlucht in de heide waaien , nou ja vooruit
verder dan 100 meter verwaait het niet volgens RIVM
Dure stikstof inkoop voor ons is dure pizza's , dure patat en dure suikerbieten
Mooi dat we hier nu een extra budget voor stikstof aankoop hebben van 30 miljard *O*
[ afbeelding ]
https://seekingalpha.com/(...)irm-stops-production
[..]
[..]
[ [url=https://strapi-cdn.indmoney.com/cdn-cgi/image/quality=80,format=auto,metadata=copyright,width=700/https://strapi-cdn.indmon(...)f3e6f.jpg]afbeelding[/url] ]

Er staan nogal wat tegenstrijdigheden in je post.
Stikstof beste belegging in 2022? Maar je post iets over de beste stikstofbeleggingen, dat wilt niet zeggen dat ze het beste zijn.
En er staat dat de enagrootste producent van minerale stikstof in de EU gestopt is met het produceren ervan, dat lijkt me niet echt een goed teken voor de industrie. Maar doe wat je niet laten kunt, stop je spaargeld erin.
  vrijdag 22 september 2023 @ 05:02:34 #293
323876 michaelmoore
pi_210713041
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2023 00:07 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Er staan nogal wat tegenstrijdigheden in je post.
Stikstof beste belegging in 2022? Maar je post iets over de beste stikstofbeleggingen, dat wilt niet zeggen dat ze het beste zijn.
En er staat dat de enagrootste producent van minerale stikstof in de EU gestopt is met het produceren ervan, dat lijkt me niet echt een goed teken voor de industrie. Maar doe wat je niet laten kunt, stop je spaargeld erin.
Wat is de belangrijkste uitvinding van de 20 ste eeuw ??

Juist , Stikstof kunstmest
met kunstmest hebben we geen koemest nodig, als de strontlucht zo een probleem zou zijn dan kan men ook die veehouders vragen om voortaan kunstmest te gebruiken, dat waait niet op de hobby natuur
Dat hoeft geen 30 miljard te kosten
https://www.nature.com/articles/22672
https://en.wikipedia.org/wiki/Haber_process
quote:
What is the most important invention of the twentieth century?
Aeroplanes, nuclear energy, space flight, television and computers will be the most common answers.
Yet none of these can match the synthesis of ammonia from its elements.
The world might be better off without Microsoft and CNN, and neither nuclear reactors nor space shuttles are critical to human well-being.
But the world's population could not have grown from 1.6 billion in 1900 to today's six billion without the Haber-Bosch process.

Every one of us has to eat ten essential amino acids to synthesize the body proteins needed for tissue growth and maintenance. Agricultural crops and animals fed on crops supply almost nine-tenths of these amino acids in food proteins (aquatic species and animals grazing on grassland provide the rest). The yield of intensive agriculture is almost always limited by the availability of the nitrogen needed to produce these proteins.

Nitrogen comes from biofixation (by Rhizobium bacteria symbiotic with legumes and by cyanobacteria), from atmospheric deposition, and from the recycling of crop residues and animal manures.
But these sources only add up to about half the global need: the other half must come from inorganic nitrogen fertilizers, whose synthesis was made possible by Fritz Haber's invention and Carl Bosch's ingenuity.

The synthesis of ammonia belongs to that special group of discoveries — including Edison's light bulb and the Wright brothers' flight — for which we can pinpoint the date of the decisive breakthrough.
The archives of Badische Anilin- Und Soda-Fabrik (BASF) in Ludwigshafen, Germany, contain a letter that Haber, a professor of physical chemistry and electrochemistry at the Technische Hochschule in Karslruhe, sent on 3 July 1909 to the company's directors.
quote:
The Haber Process, also called the Haber-Bosch Process, is a complex chemical procedure that takes nitrogen from the air and under high pressures and temperatures combines it with hydrogen to produce ammonia. This ammonia is the base of the synthetic nitrogen fertilizers increasingly used around the world today.

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 22-09-2023 07:36:20 ]
pi_210715912
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2023 05:02 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Wat is de belangrijkste uitvinding van de 20 ste eeuw ??

Juist , Stikstof kunstmest
met kunstmest hebben we geen koemest nodig, als de strontlucht zo een probleem zou zijn dan kan men ook die veehouders vragen om voortaan kunstmest te gebruiken, dat waait niet op de hobby natuur
Dat hoeft geen 30 miljard te kosten
https://www.nature.com/articles/22672
https://en.wikipedia.org/wiki/Haber_process
[..]
[..]

Helaas is strontlucht niet het probleem, stikstofdepositie is het probleem. En de uitstoot van stikstof, welke tot depositie leidt, is erg hoog in de veeteelt. Die hebben ook helemaal geen stikstof nodig, die stikstof zit in het voer wat de dieren krijgen. Ook als je het niet uitrijdt, is er nog steeds heel veel uitstoot, zelfs in emissie-arme stallen.
Is al tig keer gezegd hier, maar je lijkt nogal een kort en selectief geheugen te hebben.
  vrijdag 22 september 2023 @ 13:01:10 #295
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_210715922
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2023 12:59 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Is al tig keer gezegd hier, maar je lijkt nogal een kort en selectief geheugen te hebben.
Meer stikstofkorrels gesnoven dan goed voor 'm is: dan neemt het snelwoekerend hersenonkruid de boel over en ga je verbale strontluchtwoei uitstoten.
Huilen dan.
pi_210716732
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 september 2023 13:01 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Meer stikstofkorrels gesnoven dan goed voor 'm is: dan neemt het snelwoekerend hersenonkruid de boel over en ga je verbale strontluchtwoei uitstoten.
_O-
  vrijdag 22 september 2023 @ 17:07:21 #297
323876 michaelmoore
pi_210717854
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2023 12:59 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Helaas is strontlucht niet het probleem, stikstofdepositie is het probleem. En de uitstoot van stikstof, welke tot depositie leidt, is erg hoog in de veeteelt. Die hebben ook helemaal geen stikstof nodig, die stikstof zit in het voer wat de dieren krijgen. Ook als je het niet uitrijdt, is er nog steeds heel veel uitstoot, zelfs in emissie-arme stallen.
het is de depositie van de mest lucht op natuur gebieden in de omgeving, tijdens het uitrijden van de mest , die slaat neer in de omgeving op andere weilanden is dat geen probleem

Er is wel eens voorgesteld om die veehouders de dierlijke mest te laten vervangen door vaste stikstof korrels

stikstof depositiie is verplaatsen van stikstof van de ene plek naar de andere plek
dat heet depositie
tijdens het uitrijden van stront (stikstof) naar natuurgebiedjes vlakbij

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 22-09-2023 17:19:43 ]
  vrijdag 22 september 2023 @ 18:02:43 #298
323876 michaelmoore
pi_210718308
kunnen we van die 30 miljard van de stikstof niet een deel gebruiken om TATA weg te krijgen
En de rest om stikstof te kopen voor Afrika
pi_210719282
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2023 18:02 schreef michaelmoore het volgende:
kunnen we van die 30 miljard van de stikstof niet een deel gebruiken om TATA weg te krijgen
En de rest om stikstof te kopen voor Afrika
Stikstof is niet het grootste probleem in grote delen van Afrika, een tekort aan water in veel gebieden is het probleem.
  vrijdag 22 september 2023 @ 19:46:09 #300
323876 michaelmoore
pi_210719295
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2023 19:44 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Stikstof is niet het grootste probleem in grote delen van Afrika, een tekort aan water in veel gebieden is het probleem.
beiden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')