abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210692051
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 20:42 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Als 10% binnen 100m neervalt, hoe waarschijnlijk is het dan dat die 90% allemaal meer dan 100km verder neervalt?
Wie weet regent het weleens en valt het direct neer?
Dat het op dagen dat het niet regent veel verder komt, evt 100km, lijkt me niet onaannemelijk.

Maar ik ben de expert niet, het enige wat ik constateer is dat je hier een aanname doet, dat vind ik te zwak als onderbouwing voor dit beleid.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_210692060
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 20:43 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Dus wat een bedrijf met 10.000 varkens uitstoot is vergelijkbaar met een hobbyboer met 10 schapen?
Per eenheid vee is die grote jongen waarschijnlijk minder piekbelaster i.v.m. luchtwasser en afvoeren mest e.d.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_210692064
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 20:44 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Dat is ook wel gedaan ja, maar dat ontken je hier?
Ik herken dat niet, jij wel? Dan kun je natuurlijk gewoon het betreffende paper / bron meesturen om iemand te overtuigen.
pi_210692068
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 20:50 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Dat is het mooie van modellen, die kunnen rekening houden met meerdere factoren. Stel je weet, uit eerdere studies, dat wanneer het regent er meer stikstof neerslaat, dus je weet een relatie tussen neerslag en stikstof
Je doet alsof het een laboratorium setting is met extreem heldere correlaties. Of de variabele significant is in het model is nog maar de vraag.
pi_210692095
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 20:50 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
In week 1 meet je 10x stikstof-neerslag, maar er was maar 1mm regen die week. In week 2 was er 50mm regen, maar je meette ook 10x stikstof-neerslag, omdat net op de dag dat je aan het meten was, het niet regende. Je moet in het model duiken om te zien hoe de neerslag berekend wordt op basis van wat er gemeten wordt. Er zijn legio wetenschappers die die modellen ontwikkelen en verifieren, maar mr/mrs ludovico gaat er vanuit dat er geen snars van klopt, want de uitkomst strookt niet met zijn onderbuik en leidt mogelijk tot een aanpassing in het leven van ludovico en dat wilt ie niet, want verandering is eng.
Jij hebt er geen verstand denk ik, een model is geen absolute waarheid, de verklarende variabelen in het model kennen verschillende significantie niveau's, je kunt meerdere onderzoeken niet zomaar 1:1 overnemen in een ander model, alles is afhankelijk van elkaar en de casussen zijn niet perfect homogeen.

Je ontkent eigenlijk gewoon een soort van de complexiteit van de realiteit met dit type klakkeloosheid.
Als je zegt: "de best mogelijke benadering van de realiteit - volgens wetenschapper X, met zijn beperkte middelen - komt tot uiting in zijn model, misschien heb je dan gelijk.

Het vraagstuk of dat bewijs sterk genoeg is is veel subjectiever, je zet dan praktisch wetenschap in als activistisch pamflet.

Nergens zeg ik dat er geen snars van klopt, ik stel echter wel dat de bewijslast wel erg hoog moet zijn wil je rigoureus beleid uitvoeren, en nu blijkt na een paar jaar dat het hele piekbelasters verhaal ook al niet klopte, daar wordt dus geld over de balk gesmeten, dat doet je niks?

Wetenschap wordt verabsoluteerd, heilig geloof in "de wetenschap" rechtvaardigt allicht zo een piekbelasters verhaal, maar dat bleek dus fout model denken te zijn.

Omtzigt is econometrist, die is opgeleid tot modellenmaker en heeft ook opmerkingen, er zitten zaken in het model die niet kunnen kloppen. Een model meet ook correlaties en geen causale verbanden....
pi_210692109
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 21:10 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee dat kan niet, een goede plantenvoeding is absoluut noodzaak
als jij in afrika geweest bent dan heb je vast wel die vreselijk lelijke kromme gespikkelde tomaten gezien die daar gegroeid zijn

Men heeft daar geen geld voor mest en onvoldoende kennis

En als beide tomaten in een tomaten salade verwerkt zijn ziet geen mens iets van de spikkels op de tomaten waarbij waarschijnlijk de natuurlijk gekweekte tomaat een stuk smaakvoller zal zijn als de mooie rode nederlandse waterbom. :')

Verder vergeet je te melden dat we onze kassen stoken om het co2 gehalte van de lucht te laten stijgen. Van de ene kant je druk maken over klimaat verandering van de ander kant zinloos aardgas verbranden toejuichen om waterbommen te kweken. 8)7
pi_210692117
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 09:01 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ik herken dat niet, jij wel? Dan kun je natuurlijk gewoon het betreffende paper / bron meesturen om iemand te overtuigen.
Maar Ludo is de MAN-meting nu een fysieke meting of niet?
pi_210692120
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 20:51 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Wat fosfaat en stikstof doet met water, maar volgens jou heeft dat geen invloed op de prijs ervan? Struisvogel politiek is dat.

https://www.nu.nl/302862/video/dik-pak-giftige-algen-bedekt-grootste-meer-in-vk.html
Water is spotgoedkoop zeg ik. Al zou het wat effect op de prijs van water hebben is dat leuk, wat kost dat extra, 10 euro per kuub? Waar hebben we het over?
pi_210692134
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 21:03 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Die data is er wel, alleen ben je je daarvan niet bewust, en hou je jezelf graag in het ongewisse, want mogelijk strookt het niet met wat je wenst. Stikstof wordt opgenomen door planten, en kun je afvoeren door te maaien bijv, en dat maaisel af te voeren. Ook spoelt het uit (onwenselijk, zie hierboven, de video van dat meer). Zolang er meer stikstof neerdaalt dan er opgenomen wordt door planten, neemt de hoeveelheid stikstof in de bodem toe (vandaar ook dat er gesproken wordt van een stapelend probleem). Neemt de neerslag voldoende af, dan kan de mate van stikstof in de bodem (langzaam) afnemen.
Geloof jij maar dat die data er wel is, prima hoor.

Er wordt niet gemeten in Natura2000 gebieden.
pi_210692150
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 09:12 schreef ludovico het volgende:

[..]
Geloof jij maar dat die data er wel is, prima hoor.

Er wordt niet gemeten in Natura2000 gebieden.
Liegen alsof het gedrukt staat, wat een triest gedrag.

Het MAN begon in 2005 met metingen in 22 natuurgebieden. Na een aantal uitbreidingen meten we in 2023 in 87 natuurgebieden. Daarnaast meten we sinds 2021 ook op 18 andere plekken. Deze overige meetpunten hebben het doel om de concentraties buiten de natuurgebieden beter in beeld te krijgen.

Veel succes met nog meer onzin te verzinnen. _O-
pi_210692167
quote:
quote:
maandgemiddelde ammoniakconcentratie in de lucht in Nederland.
Het onderwerp is depositie. KDW's.
En overigens blijft het hele ideaalplaatje nog staan, "is die wens cultuur het wel waard"??
Niks mis met die politieke vraag.
En je moet ook weten welk effect verlaging concentraties zou bereiken.
Je moet weten wat het allemaal wel niet zou moeten kosten.

Maar voor jou is alles duidelijk op basis van een kaartje met ammoniak concentraties in de lucht.
pi_210692211
Er wordt gestuurd op uitstoot, niet op depositie begreep ik van Van der Wal. Is ook allemaal prima te meten vanaf het IASI satellietsysteem
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_210692215
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 09:18 schreef ludovico het volgende:

[..]
[..]
Het onderwerp is depositie..
Ook daar meet men aan niet zoveel als gewenst maar wederom verzin jij je eigen feiten.

De droge depositie van ammoniak (NH3) meet het RIVM met een COTAG in drie Natura 2000-gebieden
pi_210692256
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 09:23 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Ook daar meet men aan niet zoveel als gewenst maar wederom verzin jij je eigen feiten.

De droge depositie van ammoniak (NH3) meet het RIVM met een COTAG in drie Natura 2000-gebieden
Ik spreek een andere taal denk ik.

Dit gaat allemaal om LUCHT.
Of ik lees het fout hoor, kan ook, dan moet dit ook worden uitgevoerd in Natura2000 gebieden (minimaal) als je stikstof als instrumentarium wilt gebruiken.
pi_210692355
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 09:29 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ik spreek een andere taal denk ik.

Dit gaat allemaal om LUCHT.
Of ik lees het fout hoor, kan ook, dan moet dit ook worden uitgevoerd in Natura2000 gebieden (minimaal) als je stikstof als instrumentarium wilt gebruiken.
De droge depositie die men meet, is als het goed is de depositie die uit de lucht op die locatie op de grond valt. ^O^
pi_210692646
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 09:39 schreef Basp1 het volgende:

[..]
De droge depositie die men meet, is als het goed is de depositie die uit de lucht op die locatie op de grond valt. ^O^
Ja lijkt me ook, maar helaas weer niet te lezen, gezien het modelmatige allemaal lijkt het soms op modellen vast te hangen...
pi_210693717
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 02:14 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Je eigen omgeving flink vervuilen geen probleem vinden, het wordt steeds gekker bij de pro vervuilers. :')

Brabander leeft een jaar korter door stikstofuitstoot
Je bent de " " even vergeten in de titel. Gelukkig heeft de beste Fontys medewerker verder ook geen enkel belang met zijn uitspraken.

"Het is nu zaak om alle feiten en cijfers helder te krijgen en nieuwe bouwstenen en innovaties op te sporen om het vestigingsklimaat in de Brainportregio overeind te houden. Fontys kan hier een grote rol van betekenis in spelen.”
Let op dit is mijn mening, geen feit.
pi_210695330
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 08:59 schreef ludovico het volgende:

[..]
Wie weet regent het weleens en valt het direct neer?
Dat het op dagen dat het niet regent veel verder komt, evt 100km, lijkt me niet onaannemelijk.

Maar ik ben de expert niet, het enige wat ik constateer is dat je hier een aanname doet, dat vind ik te zwak als onderbouwing voor dit beleid.
Gelukkig is het beleid dan ook niet gebaseerd op mijn aannames, maar op die van experts.
pi_210695344
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 00:21 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Omdat het geen probleem is alleen kun jij dat weer niet accepteren.
Ah, nog een struisvogel, er zit een hele groep hier!
pi_210695347
quote:

[..]
Per eenheid vee is die grote jongen waarschijnlijk minder piekbelaster i.v.m. luchtwasser en afvoeren mest e.d.
Maar het gaat niet om de uistoot per dier, maar om de uitstoot van het bedrijf, of per hectare.
pi_210695374
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 14:45 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Ah, nog een struisvogel, er zit een hele groep hier!
Ja want iemand die het niet eens is met een deze idioterie is een struisvogel. Gelukkig zijn de verstandige mensen in de meerderheid en komt er snel een nieuwe regering.

Dan kun je gezellig op de A12 gaan staan met je maten.
Let op dit is mijn mening, geen feit.
pi_210695376
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 14:43 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Gelukkig is het beleid dan ook niet gebaseerd op mijn aannames, maar op die van experts.
Aannames van experts zijn nog steeds te zwak, bovenal groot risico dat de insteek dan activistisch wordt.
pi_210695386
quote:

[..]
Neem deze eens door bijv: https://www.researchgate.net/publication/254835408_Integrating_nitrogen_fluxes_at_the_European_scale
pi_210695391
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 14:46 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Maar het gaat niet om de uistoot per dier, maar om de uitstoot van het bedrijf, of per hectare.
Het totale land heeft X aantal dieren, het totale land heeft X uitstoot, als de locatie van die uitstoot niet uitmaakt moet je je dus zeker niet blindstaren op bedrijf / hectares.

Het gaat dan om pure uitstoot.
Mogen de bedrijven zelf uitzoeken hoe ze inkrimpen / rechten overkopen etc etc, maar als je dat vlot doet ben je defacto als overheid aan het herverdelen.
pi_210695398
quote:
7s.gif Op woensdag 20 september 2023 09:02 schreef ludovico het volgende:

[..]
Je doet alsof het een laboratorium setting is met extreem heldere correlaties. Of de variabele significant is in het model is nog maar de vraag.
Je doet alsof er totaal geen relatie is, die is er natuurlijk wel, zie ook de link die hierboven heb gepost. Dat er onzekerheden zijn over de invloed van variabelen lijkt me duidelijk, maar dat meer uitstoot tot meer neerslag leidt, en minder uitstoot tot minder neerslag, lijkt me vrij duidelijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')