abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 31 mei 2023 @ 22:42:14 #152
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_209355876
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 22:14 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Ik had al een dergelijke reactie verwacht maar voor mij is het wel de tijd waard.

Ik heb snel stress over dingen en als zo iets vast staat is het 1 minder ding.
Als stress is wat je wil voorkomen, dan zou ik voor een lang contract kiezen tegen voorwaarden die je makkelijk kan betalen. Als je een 3 of 5 jaar contract kan scoren hoef je die periode niet meer na te denken.

Met dat verbruik kan je ook haast niet fout gaan denk ik.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_209356385
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 22:14 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Ik had al een dergelijke reactie verwacht maar voor mij is het wel de tijd waard.

Ik heb snel stress over dingen en als zo iets vast staat is het 1 minder ding.
Het ging mij om het zakken. Niet om het vastzetten. Als je stress ervaart zet het dan vast met 25 euro per maand. Elke euro minder is de moeite in energie gewoon niet waard.

quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 22:16 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Niet? Ik heb niet eens een gasaansluiting?
Oh, sorry. Ik las je reactie anders.

Excuus.
  donderdag 1 juni 2023 @ 07:38:28 #154
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_209358341
Toch meteen maar even gekeken vanochtend :P

Valt niet tegen, maar ik heb nog een maandje.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  Moderator donderdag 1 juni 2023 @ 08:31:11 #155
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_209358710
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 07:38 schreef AQuila360 het volgende:
Toch meteen maar even gekeken vanochtend :P

Valt niet tegen, maar ik heb nog een maandje.
Waar keek je dan? Want ik keek net snel even en ik zie meerjarig alleen maar greenchoice met 39ct ofzo per kwh voor > 1 jaar maar dat was eerder ook al zo.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_209359627
Net gekeken op independer.

De tarieven vallen tegen, ik zou lagere tarieven verwachten gegeven de forse daling van de gasprijzen.

Even wachten dus.

Maar zoals ik eerder zei, ik ben sceptisch of de energieboeren (via onderlinge prijsafspraken, hoewel illegaal) nog meer gaan dalen, ook al zou dat moeten gegeven de 2-jarige low in de gasprijs.
pi_209359649
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 10:13 schreef Homey het volgende:
Net gekeken op independer.

De tarieven vallen tegen, ik zou lagere tarieven verwachten gegeven de forse daling van de gasprijzen.

Even wachten dus.

Maar zoals ik eerder zei, ik ben sceptisch of de energieboeren (via onderlinge prijsafspraken, hoewel illegaal) nog meer gaan dalen, ook al zou dat moeten gegeven de 2-jarige low in de gasprijs.
Welk gastarief had je dan verwacht? Want goedkoper dan 1 euro gaat het niet meer worden.

60 cent belasting, 20 cent transportkosten, nu 25 cent per m3 gasprijs + nog een marge voor de onkosten en winst voor de energiemaatschappijen. Dan kom je wel uit tussen de 1.10 - 1.20 euro per m3.

[ Bericht 10% gewijzigd door Jaeger85 op 01-06-2023 10:23:28 ]
pi_209359737
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 10:14 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Welke gastarief had je dan verwacht? Want goedkoper dan 1 euro gaat het niet meer worden.
iets van 1,10 of zo. De gasprijs is echt heel laag nu.

https://oilprice.com/Ener(...)Parts-Of-Europe.html

Kan zelfs onder de 0 uitkomen! Als de gasprijs zo laag staat, zouden energieboeren toch massaal inslaan, net zoals ze vorig zogenaamd op het allerhoogste punt alles ingekocht hebben? (veel Nederlanders geloven dit).

Eens overigens dat onder de 1 euro niet gaat gebeuren.
  Moderator donderdag 1 juni 2023 @ 11:24:54 #159
382129 crew  Donna
pi_209360373
Eneco 1 jaar vast met ¤1,23 per m3 gas en stroom ¤0,33 per kWh is nu het goedkoopste in onze situatie.
¤20 per maand goedkoper dan de tarieven van gisteren.

Essent is ook gedaald met hun verlengaanbod. Jeej. 2 hele centen op gas. 6 euro op het maandbedrag. Alsnog ruim ¤65 per maand meer als Eneco. Bizar.
pi_209360440
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juni 2023 11:24 schreef Donna het volgende:
Eneco 1 jaar vast met ¤1,23 per m3 gas en stroom ¤0,33 per kWh is nu het goedkoopste in onze situatie.

Essent is ook gedaald met hun verlengaanbod. Jeej. 2 hele centen op gas. 6 euro op het maandbedrag. Alsnog ruim ¤65 per maand meer als Eneco. Bizar.
Bizar? De energieprijzen dalen wereldwijd en dat gaat zo nog wel even door. Overigens denk ik dat eerder de datum 1 juni met deze wijzigingen te maken heeft.

[ Bericht 4% gewijzigd door blomke op 01-06-2023 11:38:01 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 1 juni 2023 @ 11:34:49 #161
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_209360456
quote:

Deze heb ik net aangeschaft. Scheelt 20 euro op het maandbedrag. Maar voor mij betekent het vooral de thermostaat wat hoger in mijn Rijksmonument met kieren waar geen warmtepomp kan of zonnepanelen op het dak kunnen.
Fijn het voor de winter geregeld te hebben. Dag Graaissent! :W
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  Moderator donderdag 1 juni 2023 @ 11:38:20 #162
382129 crew  Donna
pi_209360477
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 11:32 schreef blomke het volgende:

[..]
Bizar? De energieprijzen dalen wereldwijd en dat gaat zo nog wel even door.
Bizar dat Essent zo langzaam (tot niet) zakt. Terwijl ik de andere leveranciers op Gaslicht elke dag andere tarieven zie aanbieden.
pi_209360481
quote:

quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 11:32 schreef blomke het volgende:

[..]
Bizar? De energieprijzen dalen wereldwijd en dat gaat zo nog wel even door.
Net toch ook even gekeken bij Eneco, het is nu andersom dan eerder voor de piek met prijzen op de energiemarkt, tot nu toe altijd variabel geweest dus 100% zeker weet ik het niet, in het verleden was het toch zo dat bij een langere contractduur de tarieven ook voordeliger waren? (Nu is het andersom, 6 maanden vast is per eenheid voordeliger dan 3 jaar vast.).
pi_209360512
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 11:38 schreef PieterCornelis het volgende:
het is nu andersom dan eerder voor de piek met prijzen op de energiemarkt, tot nu toe altijd variabel geweest dus 100% zeker weet ik het niet, in het verleden was het toch zo dat bij een langere contractduur de tarieven ook voordeliger waren? (Nu is het andersom, 6 maanden vast is per eenheid voordeliger dan 3 jaar vast.).
Ja, dat klopt. Ik denk dat die energieleveranciers uitgaan van stijgende prijzen op lange termijn.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator donderdag 1 juni 2023 @ 11:44:24 #165
382129 crew  Donna
pi_209360537
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 11:34 schreef ondeugend het volgende:

[..]
Deze heb ik net aangeschaft. Scheelt 20 euro op het maandbedrag. Maar voor mij betekent het vooral de thermostaat wat hoger in mijn Rijksmonument met kieren waar geen warmtepomp kan of zonnepanelen op het dak kunnen.
Fijn het voor de winter geregeld te hebben. Dag Graaissent! :W
Ik denk dat we dit in dezer dagen ook af gaan sluiten. Voor zover ik kan zien kan dat ook gewoon met de start datum dat ons contract afloopt in september.
pi_209360788
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 11:41 schreef blomke het volgende:

[..]
Ja, dat klopt. Ik denk dat die energieleveranciers uitgaan van stijgende prijzen op lange termijn.
Ja ik dacht het me al te herinneren, wij zijn van die slapers en hebben het daarom altijd op variabel laten staan, maar goed na de pieken van afgelopen jaar zijn we wel wakker geworden. :')

Ik vermoed ook dat straks in het najaar de prijzen weer wat zullen gaan stijgen, en wanneer er een strubbeling in de aanvoer zal zijn kan het ook zo maar weer eens flink gaan pieken.

Vergeleken met de prijzen van afgelopen periode zijn deze huidige prijzen bij een vast contract van 3 jaar zeker wel interessanter dan eerder, alleen lezen ze nog net even te prijzig en ben ik nog niet 100% overstag.

3 jaar vast bij Eneco:

¤ 0,37125 kWh Normaaltarief (Totaal variabele kosten.)
¤ 0,32794 kWh Daltarief (Totaal variabele kosten.)

¤ 1,24167 m3 Gas (Totaal variabele kosten.)

Dit zou toch nog wel iets voordeliger kunnen?

Ik zet het hier voor mijzelf nu even op een rijtje om het later terug te kunnen lezen, maar bij tarieven van had ik het direct afgesloten, ik hoop het in de komende weken, voor einde zomer nog te gaan zien:

< ¤ 0,30 kWh Normaaltarief.
< ¤ 0,25 kWh Daltarief.
< ¤ 1,20 m3 Gas.

Wat denken de Fok!-ers, reëel of wensdenken?
pi_209360795
Kijk eens:

https://www.nu.nl/economi(...)et-in-nederland.html

Inflatie is hardnekkig hoog in Nederland.

De olifant in de kamer: illegale prijsafspraken en kartelvorming van grote bedrijven. Van energie tot aan supermarkten.

We hebben een toezichthouder - de ACM - maar die functioneert niet. Kijkt weg, doet niets. Ook onze overheid verhoogt doodleuk de belastingen -> meer inflatie.

In andere landen is dit toch beter geregeld. Maar ook cultureels speelt iets: De Nederlander is dociel en pikt alles. In landen als Frankrijk wat minder en gaan ze sneller de straten op.
pi_209360843
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 12:08 schreef PieterCornelis het volgende:

[..]
Ja ik dacht het me al te herinneren, wij zijn van die slapers en hebben het daarom altijd op variabel laten staan, maar goed na de pieken van afgelopen jaar zijn we wel wakker geworden. :')

Ik vermoed ook dat straks in het najaar de prijzen weer wat zullen gaan stijgen, en wanneer er een strubbeling in de aanvoer zal zijn kan het ook zo maar weer eens flink gaan pieken.

Vergeleken met de prijzen van afgelopen periode zijn deze huidige prijzen bij een vast contract van 3 jaar zeker wel interessanter dan eerder, alleen lezen ze nog net even te prijzig en ben ik nog niet 100% overstag.

3 jaar vast bij Eneco:

Dit zou toch nog wel iets voordeliger kunnen?

Ik zet het hier voor mijzelf nu even op een rijtje om het later terug te kunnen lezen, maar bij tarieven van had ik het direct afgesloten, ik hoop het in de komende weken, voor einde zomer nog te gaan zien:

< ¤ 0,30 kWh Normaaltarief.
< ¤ 0,25 kWh Daltarief.
< ¤ 1,20 m3 Gas.

Wat denken de Fok!-ers, reëel of wensdenken?
Ik zou het in de dynamische energieleveranciers zoeken. Er komen steeds meer pieken en dalen in het elektriciteitsnet, t/m negatieve prijzen aan toe.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
pi_209360849
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 12:09 schreef Homey het volgende:
In andere landen is dit toch beter geregeld. Maar ook cultureels speelt iets: De Nederlander is dociel en pikt alles. In landen als Frankrijk wat minder en gaan ze sneller de straten op.
Ja fijn land Frankrijk, de boel kapot staken op voorspraak van een stel revolutionairen. Zou me niks verbazen als ze daar de guillotine weer tevoorschijn halen om regeringsfunctionarissen te straffen.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
pi_209360876
Aanbod van vattenfall, alleen vandaag geldig:
1 jaar vast:
Stroom 0,30
Gas 1,26
Per maand 300 euro

3 jaar vast:
Stroom 0,32
Gas 1,33
Per maand 322 euro

Ik zit nu variabel voor 370 per maand. Over een week krijg ik mijn jaarafrekening.
Maar, ik weet het nog niet. Zit al tijden variabel en vind het best een gok om dat te blijven. Stel, ik zet het vast voor 1 jaar, kan het zijn dat de pleuris weer is uitgebroken en ik over een jaar alsnog de hoofdprijs mag betalen.
3 jaar dan. Maar, als de prijs dan daalt zit ik vast.

Ik weet het dus nog niet. Misschien afwachten wat ik morgen voor aanbod krijg :P

Edit: per 1 juli wordt stroom 0,33 en gas 1,33 bij variabel tarief.

[ Bericht 4% gewijzigd door Mushanga71 op 01-06-2023 12:31:31 ]
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_209361164
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 12:14 schreef blomke het volgende:

[..]
Ja fijn land Frankrijk, de boel kapot staken op voorspraak van een stel revolutionairen. Zou me niks verbazen als ze daar de guillotine weer tevoorschijn halen om regeringsfunctionarissen te straffen.
Zou kunnen, maar wel minder inflatie en een veel lagere pensioenleeftijd. Daar is de burger toch wat mondiger en assertiever om wanbeleid van de politiek niet te pikken.
pi_209361199
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juni 2023 12:18 schreef Mushanga71 het volgende:
Aanbod van vattenfall, alleen vandaag geldig:
1 jaar vast:
Stroom 0,30
Gas 1,26
Per maand 300 euro

3 jaar vast:
Stroom 0,32
Gas 1,33
Per maand 322 euro

Ik zit nu variabel voor 370 per maand. Over een week krijg ik mijn jaarafrekening.
Maar, ik weet het nog niet. Zit al tijden variabel en vind het best een gok om dat te blijven. Stel, ik zet het vast voor 1 jaar, kan het zijn dat de pleuris weer is uitgebroken en ik over een jaar alsnog de hoofdprijs mag betalen.
3 jaar dan. Maar, als de prijs dan daalt zit ik vast.

Ik weet het dus nog niet. Misschien afwachten wat ik morgen voor aanbod krijg :P

Edit: per 1 juli wordt stroom 0,33 en gas 1,33 bij variabel tarief.
ik wacht nog heel even.

Juni en juli zijn de window of opportunity voor een nieuw contract. Kan zijn dat je nog iets betere aanbiedingen krijgt.

Maar veel beter wordt het niet, want door, denk ik, deels illegale prijsafspraken zul je nooit contracten zien van onder de 1 euro voor gas. Die hoge belastingen spelen natuurlijk ook een rol.

Maar als door geopolitiek de gasprijzen weer de lucht in gaan, gaan energieboeren wel meteen hun tarieven omhoog goeien. En flink ook.
pi_209361280
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 12:49 schreef Homey het volgende:

[..]
ik wacht nog heel even.

Juni en juli zijn de window of opportunity voor een nieuw contract. Kan zijn dat je nog iets betere aanbiedingen krijgt.

Maar veel beter wordt het niet, want door, denk ik, deels illegale prijsafspraken zul je nooit contracten zien van onder de 1 euro voor gas. Die hoge belastingen spelen natuurlijk ook een rol.

Maar als door geopolitiek de gasprijzen weer de lucht in gaan, gaan energieboeren wel meteen hun tarieven omhoog goeien. En flink ook.
Ik heb het idee dat heel veel mensen nu ineen klap hun tarieven gaan vastzetten omdat het eerder niet kon en dan komen ze later met weer wat lagere tarieven. Althans, dat denk ik.
De belastingen zijn idd hoog maar daar doen we verder weinig aan.

Denk dat ik ook nog even wacht.

Waarom heb ik het idee dat ik Russisch roulette aan het spelen ben? :')
If they say
pi_209361337
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 12:57 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Ik heb het idee dat heel veel mensen nu ineen klap hun tarieven gaan vastzetten omdat het eerder niet kon en dan komen ze later met weer wat lagere tarieven. Althans, dat denk ik.
De belastingen zijn idd hoog maar daar doen we verder weinig aan.

Denk dat ik ook nog even wacht.

Waarom heb ik het idee dat ik Russisch roulette aan het spelen ben? :')
Vreemd, dat gevoel heb ik niet.

Kwestie van accepteren dat we pre-oorlog prijzen niet meer gaan zien.

Dan is een meerjarig contract tegen een gasprijs van pakweg 1,20 euro acceptabel in mijn ogen. En je hebt dan zekerheid, want ik zat afgelopen winter te stoken tegen tarieven van meer dan 3 euro. Dat wil ik niet meer meemaken.
pi_209361651
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 12:13 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik zou het in de dynamische energieleveranciers zoeken. Er komen steeds meer pieken en dalen in het elektriciteitsnet, t/m negatieve prijzen aan toe.
Ik ben als de dood voor een dynamisch contract, een extra afgesloten pijpleiding vanuit Rusland, een NLG tanker die ergens vastloopt, in één 3 extra aardbevingen in Groningen, noem maar op, en de m2 plus kWh prijzen die gaan weer 4-10 keer over de kop.

Het is leuk dat er nu zon en/of wind is en de kWh prijzen zeker weer vaker dan soms negatief zijn, wat over het jaar heen de prijzen wat weer gelijk trekt, maar ik heb zekerheid nodig en geen "Zwaard van Damocles" die boven de markt hangt.

En dit is zeker een extreem voorbeeld, maar ik heb ook berichten vanuit de VS gezien dat er tienduizenden aansluitingen een energierekening kregen van duizenden USD wanneer het even misgaat:

https://www.ad.nl/buitenl(...)xtreme-kou~a9bd9911/

Ik zal het de fans van een dynamisch contract besparen om er zelf ook in te stappen, want met mijn geluk naai ik jullie allemaal een oor aan! :')

Afgelopen jaar, 2022, hebben we overal al led verlichting opgehangen, we letten meer op en zetten de CV meer tactisch aan. (En we zorgen er voor dat we het ook niet vergeten uit te zetten, want dat gebeurde nogal wel eens. :o )

Met de prijzen van Eneco van hierboven zouden we nu op een 161,00 per maand uitkomen, en dat is evenveel als we nu ook bij Vattenfall as maandtarief betalen na de afrekening van afgelopen maart. (En dat was tot februari 150,00 per maand, we kregen ook nog een 100,00 terug, zeker ook dankzij de milde wintermaanden.)

1100 kWh Normaaltarief.
1100 kWh Daltarief.
850 m2.

Ik blijf gewoon nog even uitpeilen hoe of wat, maar ik trap zeker niet in de lokkertjes van Vattenfall zoals ik hierboven al terug las: Sluit alleen vandaag nog voor één jaar af en...
pi_209361777
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 13:02 schreef Homey het volgende:

[..]
Vreemd, dat gevoel heb ik niet.

Kwestie van accepteren dat we pre-oorlog prijzen niet meer gaan zien.

Dan is een meerjarig contract tegen een gasprijs van pakweg 1,20 euro acceptabel in mijn ogen. En je hebt dan zekerheid, want ik zat afgelopen winter te stoken tegen tarieven van meer dan 3 euro. Dat wil ik niet meer meemaken.
Nouja, zet ik het nu vast dan zakt de prijs, zet ik het niet vast, dan stijgt ie. Zoiets :')

Oh, die prijzen komen niet gauw meer, dat weet ik.
En in de winter ruim 3 euro, dat zie ik ook niet nog een keer zitten nee. Dus ik zet wel vast, maar weet nog niet wanneer.
If they say
pi_209362284
Oxxio met 1 jaar vast dus naar een gastarief van 1,21 zie ik nu. Dat ziet er wat mij betreft wel interessant uit. Ik ga dan naar een maandelijks voorschot van +/- 150¤
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  Moderator donderdag 1 juni 2023 @ 14:30:44 #178
16180 crew  CoolGuy
pi_209362660
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 14:10 schreef Jor_Dii het volgende:
Oxxio met 1 jaar vast dus naar een gastarief van 1,21 zie ik nu. Dat ziet er wat mij betreft wel interessant uit. Ik ga dan naar een maandelijks voorschot van +/- 150¤
De prijzen zijn 36ct en 31ct daltarief voor stroom. Dat gaat in de goede richting maar ik ben een beetje wars van Oxxio.
  donderdag 1 juni 2023 @ 14:32:23 #179
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209362691
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 14:30 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
De prijzen zijn 36ct en 31ct daltarief voor stroom. Dat gaat in de goede richting maar ik ben een beetje wars van Oxxio.
Ja, dat probleem heb ik ook, overigens geldt dat wat mij betreft ook voor GreenChoice, en al die bedrijven die zich bedienen (of bediend hebben) van een voet-tussen-de-deur-beleid.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_209362716
ik heb ook net eneco gedaan
pi_209363166
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 14:30 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Heb 1 of 2 jaar Oxxio gehad, beviel toen best prima eigenlijk. Eigenlijk maakt het me weinig uit, zolang ik mijn verbruik maar via een app in kan zien.
  Moderator donderdag 1 juni 2023 @ 15:03:46 #182
382129 crew  Donna
pi_209363182
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 14:32 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, dat probleem heb ik ook, overigens geldt dat wat mij betreft ook voor GreenChoice, en al die bedrijven die zich bedienen (of bediend hebben) van een voet-tussen-de-deur-beleid.
Dat doen ze toch allemaal?
pi_209363261
Oxxio 3 jaar vast aanbod:

stroom normaal 0,365
stroom dal 0,318
gas 1,22

Doen? Is best aantrekkelijk.
pi_209363340
Misschien denk ik te simpel, maar voor mensen zoals ik:
- geen gas gebruik meer (of verwaarloosbaar)
- meer stroom opgewekt dan verbruikt

Dan maken de tarieven voorlopig toch niet veel uit en kan ik beter afwachten het komende jaar want mijn energie factuur is nagenoeg nul door de saldering dit en komend jaar.

Of zie ik iets over het hoofd?
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  donderdag 1 juni 2023 @ 15:40:41 #185
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209363578
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 15:03 schreef Donna het volgende:

[..]
Dat doen ze toch allemaal?
Ik heb de Eneco en Essent iig nog nooit aan de deur gehad, Nuon wel een keer maar die snapten het gelijk toen ik stelde dat ik mijn contract met hen zou opzeggen als ze nog een keer aan de deur zouden komen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 1 juni 2023 @ 15:41:47 #186
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209363589
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 15:17 schreef boegschroef het volgende:

Dan maken de tarieven voorlopig toch niet veel uit en kan ik beter afwachten het komende jaar want mijn energie factuur is nagenoeg nul door de saldering dit en komend jaar.

Nee klopt, dan is de terugleververgoeding in principe het enige waar je naar hoeft te kijken.
En ik zou dynamisch vermijden.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209363593
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 15:17 schreef boegschroef het volgende:

Je krijgt geld terug vanwege teruggave energiebelasting.
pi_209363757
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 15:40 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik heb de Eneco en Essent iig nog nooit aan de deur gehad, Nuon wel een keer maar die snapten het gelijk toen ik stelde dat ik mijn contract met hen zou opzeggen als ze nog een keer aan de deur zouden komen.
Ik heb volgens mij nog nooit een energieboer aan de deur gehad O+
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  donderdag 1 juni 2023 @ 15:58:00 #189
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209363770
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juni 2023 15:56 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ik heb volgens mij nog nooit een energieboer aan de deur gehad O+
Maar jij bent dan ook jaaaaaren jonger dan ik :D
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209363790
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 15:58 schreef Leandra het volgende:

[..]
Maar jij bent dan ook jaaaaaren jonger dan ik :D
Aaah, ze komen bij jou omdat ze hopen dat je al seniel wordt :D
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  donderdag 1 juni 2023 @ 16:27:33 #191
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209364121
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juni 2023 16:00 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Aaah, ze komen bij jou omdat ze hopen dat je al seniel wordt :D
Ze kwamen aan de deur vanaf het moment dat de energiemarkt vrijgegeven werd, tegenwoordig valt het wel mee.
Maar dat tuig van Oxxio en GreenChoice doe ik geen zaken mee.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209367988
Ik snap er maar weinig meer van.

Ik stapte net eind januari over. Dus kreeg een dikke rekening van de vorige leverancier (slechts 1/12e van het totale gasverbruik dat tegen het plafondtarief ging; de rest was volle mep).

Als ik nu weer zou overstappen, betaal ik een hoog tarief voor het gebruikte gas in de eerste maanden van het jaar (hoger gebruik in jan - april). Dus volgens mij moet ik blijven zitten tot ik precies zoveel tijd bij de huidige zit dat ik maximaal gebruik kan maken van het prijsplafond?

Toch? Vet ingewikkeld allemaal.

:D
  Moderator donderdag 1 juni 2023 @ 21:16:42 #193
382129 crew  Donna
pi_209368038
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 15:40 schreef Leandra het volgende:

[..]
Mijn moeder heeft ze volgens mij allemaal al eens aan de deur gehad.
EnergieDirect en Essent sowieso want die heeft ze toen ook afgesloten. :'(
Nuon ook destijds idd.

ED is nog niet eens 2 jaar geleden.
Bij ons komen ze niet aan de deur, scheelt weer. :7
  donderdag 1 juni 2023 @ 21:43:44 #194
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_209368492
Welk moment in de zomer zal het meest verstandeige zijn om te overstappen naar een vastcontract? Heb het gevoel dat de prijzen nog steeds te hoog zijn.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_209369233
vraag me nog iets af, domme vraag misschien... je kan elk jaar overstappen, jaarcontract, loopt het af, dan een andere. dat is dan voordelig toch?
maakt het nog wat uit of je na een paar jaar bij een terug gaat die je al hebt gehad?
  donderdag 1 juni 2023 @ 22:43:47 #196
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_209369416
Greenchoice keldert ineens met gas zeg :o mijn verlengvoorstel vanmorgen stond op 1,3665 en nu op 1,2199.
pi_209371150
Mijn hemel…over inzichtelijk gesproken.
Geen idee dat er zó veel leveranciers zijn om te kiezen. 8)7
Voor leden van de Consumentenbond: https://www.consumentenbo(...)lijker?step=overview
Of gegevens worden aangepast met veranderende prijzen? weet ik niet.

Nu Vattenfall variabel. Gas 750 m3 en stroom (25%) 2750 kWu . Geen panelen.
pi_209371276
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 21:13 schreef Queller het volgende:
Ik snap er maar weinig meer van.

Ik stapte net eind januari over. Dus kreeg een dikke rekening van de vorige leverancier (slechts 1/12e van het totale gasverbruik dat tegen het plafondtarief ging; de rest was volle mep).

Als ik nu weer zou overstappen, betaal ik een hoog tarief voor het gebruikte gas in de eerste maanden van het jaar (hoger gebruik in jan - april). Dus volgens mij moet ik blijven zitten tot ik precies zoveel tijd bij de huidige zit dat ik maximaal gebruik kan maken van het prijsplafond?

Toch? Vet ingewikkeld allemaal.

:D
Als je wil overstappen kun je ook berekenen wanneer wat je verbruikt hebt net onder het plafond valt en dan gaan, als je dat haalt.
  vrijdag 2 juni 2023 @ 09:04:01 #199
456899 VenusFlyTrap
vind alles leuk
pi_209372245
Wij hebben zo’n sticker naast de deurbel (geen collectes, energie verkopers / jehova’s getuigen) vaak lezen mensen het wel. Echter had ik een keer iemand aan de deur die mij zonnepanelen wilde aansmeren.

Net toen m’n zoon op het potje zat 🥲

Vandaag kreeg ik ook een aanbod in mijn mail, om de tarieven voor 3 jaar vast te zetten. Nou gebruiken wij voor een gezin van 4 niet al te veel stroom (ivm de zonnepanelen) maar hebben wij hoop dat er ooit een elektrische auto voor de deur komt. Geen idee of het dan handig is om alles vast te zetten…
Wat denken jullie?
pi_209372497
Ik las vorige week een aantal berichten dat de overheid moet gaan bezuinigen op bepaalde zaken vanwege de mindere economische tijden.

Echter zie ik nergens meer berichten over het prijsplafond en de gevolgen daarvan. Dit moet toch een enorme meevaller zijn voor de overheid? De tarieven zijn al enige tijd aan het dalen en al lang niet meer in de richting van de prijzen waarmee gerekend werd (2,80 euro per kuub gas, en 0,75 euro per kWh stroom) en daarbij zal de groep die gebruik heeft gemaakt van het plafond veel kleiner zijn omdat er al enige tijd overgestapt kan worden naar prijzen net onder het plafond. .
  vrijdag 2 juni 2023 @ 09:34:32 #201
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_209372541
De overheid bezuinigen _O-

Bereid je maar voor op belastingverhogingen. Dat is synoniem voor "bezuinigen" bij de ambtenarij.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  Moderator vrijdag 2 juni 2023 @ 09:49:12 #202
382129 crew  Donna
pi_209372692
Oxxio en Eneco zijn alweer ietwat gezakt met de tarieven.
  vrijdag 2 juni 2023 @ 09:50:55 #203
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209372712
Voor degenen die meer energie opwekken dan ze zelf verbruiken, en dus primair naar de terugleververgoeding kijken: let op bij de langere contracten.
Bijvoorbeeld Vattenfall en Powerpeers hebben een prima terugleververgoeding, maar niet op hun vaste contracten, die hoge terugleververgoeding geldt alleen op de variabele contracten, bij de lange contracten is de terugleververgoeding laag tot zeer laag.

https://www.energievergelijk.nl/onderwerpen/terugleververgoeding
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209372773
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 09:49 schreef Donna het volgende:
Vattenfall nog niet, aanbod van gister is nog hetzelfde, geldt dus ook voor vandaag :') Dus, ik wacht nog ff.
If they say
pi_209373159
quote:
Voor ons is het aanbod van Oxxio is nog hetzelfde als gisteren.
  Moderator vrijdag 2 juni 2023 @ 10:38:49 #206
382129 crew  Donna
pi_209373197
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 10:34 schreef craziness het volgende:

[..]
Voor ons is het aanbod van Oxxio is nog hetzelfde als gisteren.
Er is een extra aanbod voor 6 maanden bijgekomen in mijn overzicht met gas voor ¤1,18. Die zag ik gisterenmiddag nog niet.
pi_209373248
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 09:56 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Vattenfall nog niet, aanbod van gister is nog hetzelfde, geldt dus ook voor vandaag :') Dus, ik wacht nog ff.
Maar de aanbieding van Vattenfall telde gisteren toch? ALLEEN NOG VOOR VANDAAG!!1!! :+
pi_209373294
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 10:45 schreef PieterCornelis het volgende:

[..]
Maar de aanbieding van Vattenfall telde gisteren toch? ALLEEN NOG VOOR VANDAAG!!1!! :+
Ja, daarom. Blij dat ik er niet ingestonken ben. Krijg bij dat soort aanbiedingen een Tellsell gevoel :') :+
If they say
pi_209373377
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 10:45 schreef PieterCornelis het volgende:

[..]
Heb geen aanbod V’fall gezien nog.🙃
Correctie: gezien. Straks bestuderen.

In de gauwigheid: Maandbedrag wordt ¤ 152 . Was afgelopen periode ¤ 172, daarvan krijg ik terug.(advies was inmiddels verlagen naar ¤ 152,-)

Voor de oorlog was het ¤ 110,- en kreeg iets terug.

[ Bericht 16% gewijzigd door AnneX op 02-06-2023 11:04:24 ]
pi_209373611
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 10:38 schreef Donna het volgende:

[..]
Er is een extra aanbod voor 6 maanden bijgekomen in mijn overzicht met gas voor ¤1,18. Die zag ik gisterenmiddag nog niet.
Zie je ook een aanbod van 3 jaar? Gas 1,22.

Wil het nemen, maar iedereen hier heeft het over mogelijk nóg lagere tarieven.
pi_209373642
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 11:23 schreef craziness het volgende:

[..]

Maar andere mensen zeggen weer dat het niet geel lager zal worden
lol
  Moderator vrijdag 2 juni 2023 @ 11:26:46 #212
382129 crew  Donna
pi_209373643
quote:

[..]

Ja die staat er ook tussen idd. Mijn vriend wil ook nog eventjes afwachten of het nog een beetje zakt, maar 3 jaar vind ik op dit punt met deze tarieven wel lang, dus wij gaan sowieso voor 1 jaar.

Denk trouwens niet dat het nog heel veel zakt hoor.
  Moderator vrijdag 2 juni 2023 @ 11:26:58 #213
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_209373645
quote:

[..]

Als ik een goede aanbieding zie dan sluit ik die af (nu drie jaar bij Eneco). Komt er binnen de twee weken bedenktijd een betere aanbieding dan annuleer ik en ga ik voor de andere.
Nu al twee contracten binnen de bedenkperiode gecancelled :@
pi_209373707
quote:
Ik kijk net even bij Eneco, ik zie dezelfde tarieven als die ik gisteren zag?

Gisteren:

3 jaar vast bij Eneco:

Vandaag:

3 jaar vast bij Eneco:

-----

Vattenfall tarieven variabel contract per 1 juli:

¤ 0,408000 kWh Normaaltarief (Totaal variabele kosten.)
¤ 0,370974 kWh Daltarief (Totaal variabele kosten.)

¤ 1,330032 m3 Gas (Totaal variabele kosten.)

Vattenfall tarieven vast contract 1 jaar:

¤ 0,371700 kWh Normaaltarief (Totaal variabele kosten.)
¤ 0,330560 kWh Daltarief (Totaal variabele kosten.)

¤ 1,266749 m3 Gas (Totaal variabele kosten.)

Vattenfall tarieven vast contract 3 jaar:

¤ 0,400014 kWh Normaaltarief (Totaal variabele kosten.)
¤ 0,362988 kWh Daltarief (Totaal variabele kosten.)

¤ 1,333057 m3 Gas (Totaal variabele kosten.)

Vattenfall wil niet dat ik van variabel naar een vast contract bij ze ga, Eneco ziet er stukken aantrekkelijker uit.
  Moderator vrijdag 2 juni 2023 @ 11:35:05 #215
382129 crew  Donna
pi_209373732
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 11:32 schreef PieterCornelis het volgende:

[..]
Ik kijk net even bij Eneco, ik zie dezelfde tarieven als die ik gisteren zag?

Gisteren:

3 jaar vast bij Eneco:

Vandaag:

3 jaar vast bij Eneco:

-----

Vattenfall tarieven variabel contract per 1 juli:

¤ 0,408000 kWh Normaaltarief (Totaal variabele kosten.)
¤ 0,370974 kWh Daltarief (Totaal variabele kosten.)

¤ 1,330032 m3 Gas (Totaal variabele kosten.)

Vattenfall tarieven vast contract 1 jaar:

¤ 0,371700 kWh Normaaltarief (Totaal variabele kosten.)
¤ 0,330560 kWh Daltarief (Totaal variabele kosten.)

¤ 1,266749 m3 Gas (Totaal variabele kosten.)

Vattenfall tarieven vast contract 3 jaar:

¤ 0,400014 kWh Normaaltarief (Totaal variabele kosten.)
¤ 0,362988 kWh Daltarief (Totaal variabele kosten.)

¤ 1,333057 m3 Gas (Totaal variabele kosten.)

Vattenfall wil niet dat ik van variabel naar een vast contract bij ze ga, Eneco ziet er stukken aantrekkelijker uit.
Ik heb niet naar 3 jaar gekeken. Die van 1 jaar zijn ietwat gezakt. Gaat echt om cijfer 3 en 4 achter de komma, dus het schiet niet op, maar het is wel een mini daling.
pi_209373739
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 11:26 schreef noodgang het volgende:

[..]
Als ik een goede aanbieding zie dan sluit ik die af (nu drie jaar bij Eneco). Komt er binnen de twee weken bedenktijd een betere aanbieding dan annuleer ik en ga ik voor de andere.
Dat hebben wij ook gedaan (eerst voor 6 maanden afgesloten, op de 13e dag geannuleerd). Ga ik weer doen denk ik.
pi_209373809
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 11:26 schreef noodgang het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 11:35 schreef craziness het volgende:

[..]
Dat hebben wij ook gedaan (eerst voor 6 maanden afgesloten, op de 13e dag geannuleerd). Ga ik weer doen denk ik.
En dit cancelen loopt dat ook soepel, ik bedoel dan blijf je alsnog bij je oude leverancier en mag je net zo vaak cancelen als je wil en zelf op dag 12 hebben ze nog tijd zat om alles terug te draaien? (Want dan je elke 10 dagen opnieuw de aanbieding van die week afsluiten en dan blijf je cancelen tot dat je ziet dat de prijzen weer gaan stijgen? :7 )
pi_209373856
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 11:42 schreef PieterCornelis het volgende:

[..]
[..]
En dit cancelen loopt dat ook soepel, ik bedoel dan blijf je alsnog bij je oude leverancier en mag je net zo vaak cancelen als je wil en zelf op dag 12 hebben ze nog tijd zat om alles terug te draaien? (Want dan je elke 10 dagen opnieuw de aanbieding van die week afsluiten en dan blijf je cancelen tot dat je ziet dat de prijzen weer gaan stijgen? :7 )
Het is de 1e keer in ieder geval soepel gegaan. Ik heb gewoon een berichtje achtergelaten in de Oxxio app "wij willen ons contract annuleren, graag bevestiging per email". Chat afgesloten en niet meer naar omgekeken. Volgende dag annuleringsbevestiging ontvangen.
pi_209373869
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 11:35 schreef Donna het volgende:

[..]
Ik heb niet naar 3 jaar gekeken. Die van 1 jaar zijn ietwat gezakt. Gaat echt om cijfer 3 en 4 achter de komma, dus het schiet niet op, maar het is wel een mini daling.
Ik zal met mijn geluk mijzelf vast in de voet gaan schieten, de prijzen gaan vast kelderen bij het tekenen van het contract...

Maar het 3 jaar vastzetten bij deze prijzen geeft dan een beter gevoel voor de komende winterperiodes, terugdenkend aan die pieken op de markt van afgelopen winterperiode. (Met ons verbruik blijven we dan ook zonder het prijsplafond zo rond de 150/160 euro per maand hangen en dat is goed te doen.)
pi_209374095
Zojuist voor 3 jaar vastgezet @ 115 euro per maand. Oxxio adviseert momenteel een maandbedrag van 100 euro, we betalen 140 (zonnepanelen + goed geïsoleerd). Ik zal de website de komende 13 dagen goed in de gaten houden. Als er een beter aanbod komt, annuleren en opnieuw afsluiten.
  Moderator vrijdag 2 juni 2023 @ 13:10:33 #221
382129 crew  Donna
pi_209374722
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 11:48 schreef PieterCornelis het volgende:

[..]
Ik zal met mijn geluk mijzelf vast in de voet gaan schieten, de prijzen gaan vast kelderen bij het tekenen van het contract...

Maar het 3 jaar vastzetten bij deze prijzen geeft dan een beter gevoel voor de komende winterperiodes, terugdenkend aan die pieken op de markt van afgelopen winterperiode. (Met ons verbruik blijven we dan ook zonder het prijsplafond zo rond de 150/160 euro per maand hangen en dat is goed te doen.)
Prijsplafond is met deze tarieven toch niet meer van toepassing? Dat kan je in principe nu toch in alles negeren? Of mis ik ergens iets?

Het aanbod voor onze situatie van Essent is nu ¤368 per maand. Oxxio biedt nu ¤311, Eneco ¤322.
Oxxio 6 maanden is ¤299.

Ik hoop dat er binnenkort een 1 jarige ook onder de ¤300 schiet.
  vrijdag 2 juni 2023 @ 13:29:08 #222
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_209374926
Gisteren 1 jaar vast bij greenchoice afgesloten.

Gas 1.21 en een terugleververgoeding van een fractie hoger dan anderen.

Wij hebben besloten dit jaar nog op gas te stoken maar ik wil flexibel blijven. Als we volgend jaar wel naar warmtepomp over willen is een ander contract waarschijnlijk interessanter.
Nu zonder warmtepomp hebben we veel kw over dus is de terugleververgoeding wel fijn.
pi_209374967
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 13:10 schreef Donna het volgende:

[..]
Prijsplafond is met deze tarieven toch niet meer van toepassing? Dat kan je in principe nu toch in alles negeren? Of mis ik ergens iets?

Het aanbod voor onze situatie van Essent is nu ¤368 per maand. Oxxio biedt nu ¤311, Eneco ¤322.
Oxxio 6 maanden is ¤299.

Ik hoop dat er binnenkort een 1 jarige ook onder de ¤300 schiet.
Ik was niet volledig...

Ik bedoelde eigenlijk dat we voor het prijsplafond met de lagere tarieven, tijdens/boven het prijsplafond met de hoge tarieven, nu ook weer met deze huidige tarieven, en dan eventueel ook met de tarieven van zo'n 3 jaar vast contract bij Eneco, altijd weer op een maandbedrag uitkomen van die 150,00 max 160,00 euro.(En dat is voor het gevoel een aanvaardbaar maandbedrag want we zijn het gewend.)

Dus wat dat betreft zou nu op dit moment die aanbieding van Eneco nog best eens wat voor ons kunnen zijn, maar ik wacht nog een weekje of wat en blijf rond kijken.

(Rekening houdend met dat het energieplafond alleen voor 2023 telt en dat de middeninkomens het zelf uit moeten zoeken in 2024, mochten de energieprijzen weer gaan pieken, voor de minima zal er vast wat anders geregeld worden.)

[ Bericht 5% gewijzigd door PieterCornelis op 02-06-2023 13:37:39 ]
  vrijdag 2 juni 2023 @ 14:16:50 #224
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209375583
Mocht je voor 3 jaar willen afsluiten en de komende 3 jaar mogelijk zonnepanelen willen nemen, hou dan rekening met de terugleververgoeding die bij je contract hoort.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209375752
Ik denk dat ik variabel overstap naar Vattenfall, daar is tot 1 oktober nog ¤0,168 terugleververgoeding. Ik heb geen gas en lever netto terug, dus stroomprijzen zijn verder niet zo heel boeiend. Kan altijd later alsnog vastzetten als het per 1okt omlaag gaat, en wie weet lopen de prijzen richting winter toch weer op en kan ik hem dan mooi juist tegen hoger vastzetten.
  vrijdag 2 juni 2023 @ 14:34:01 #226
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209375844
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 14:27 schreef vlindertje89 het volgende:
Ik denk dat ik variabel overstap naar Vattenfall, daar is tot 1 oktober nog ¤0,168 terugleververgoeding. Ik heb geen gas en lever netto terug, dus stroomprijzen zijn verder niet zo heel boeiend. Kan altijd later alsnog vastzetten als het per 1okt omlaag gaat, en wie weet lopen de prijzen richting winter toch weer op en kan ik hem dan mooi juist tegen hoger vastzetten.
Bij Vattenfall geldt die hoge terugleververgoeding alleen bij het variabele tarief, bij de vaste tarieven zijn ze matig (1 jaar vast) en ronduit slecht (3 jaar vast).
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209375866
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 14:34 schreef Leandra het volgende:

[..]
Bij Vattenfall geldt die hoge terugleververgoeding alleen bij het variabele tarief, bij de vaste tarieven zijn ze matig (1 jaar vast) en ronduit slecht (3 jaar vast).
Dat is precies waarom ik zei 'variabel overstap' en het had over altijd evt later nog vast kunnen zetten ;)
"Naar" variabel en "bij" Vattenfall was misschien nog iets duidelijker geweest dan hoe het er nu staat :) . Maar ik ga dus juist naar het variabele contract bij Vattenfall omdat die nog de hoge tlv heeft.
  vrijdag 2 juni 2023 @ 14:37:01 #228
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209375880
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 14:35 schreef vlindertje89 het volgende:
Dat
[..]
Dat is precies waarom ik zei 'variabel overstap' en het had over altijd evt later nog vast kunnen zetten ;)
"Naar" variabel en "bij" Vattenfall was misschien nog iets duidelijker geweest dan hoe het er nu staat :)
Het ging mij meer om het "1 oktober vastzetten" gedeelte ;)
Mocht je overwegen dat bij Vattenfall te doen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209375915
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 14:37 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het ging mij meer om het "1 oktober vastzetten" gedeelte ;)
Mocht je overwegen dat bij Vattenfall te doen.
Oh, zo. Ja, dat evt dan alsnog vastzetten als het bij variabel dan ook flink omlaag gaat, ga ik tegen die tijd dan weer een nieuwe vergelijking van maken :) wie weet zijn de prijzen dan al wel weer anders bij nieuw contract afsluiten.
  vrijdag 2 juni 2023 @ 14:40:32 #230
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_209375941
Vattenfall biedt nu ook weer vaste contracten aan, maar houd daarbij (nog) geen rekening met de inmiddels hier aanwezige zonnepanelen, waardoor het aantal door hen voorspelde kWh per jaar veel hoger is dan de werkelijkheid zal zijn:

quote:
Totaal variabele leveringskosten enkeltarief (0 - 10.000 kWh)
2.194 kWh * ¤ 0,385857 per kWh

Variabele leveringskosten enkeltarief: ¤ 0,233409 per kWh
Overheidsheffing: ¤ 0,152448 per kWh
Iemand enig idee of dit qua af te nemen kWh op enige manier bij te stellen is, om zo te kijken wat de impact op het maandbedrag is? Bij de jaarrekening in 2024 zal sowieso blijken dat het aantal ingeschatte kWh en dus het daarbij berekende maandbedrag te hoog is geweest, waardoor je weer een terugbetaling kan verwachten.

Of is het een kwestie van wachten totdat de jaarrekening ontvangen is (die dan nog maar inclusief een half jaar zonnepanelen is...)?
  vrijdag 2 juni 2023 @ 14:42:07 #231
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209375964
Hoeveel zonnepanelen van hoeveel Wp heb je laten leggen?
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 2 juni 2023 @ 14:43:46 #232
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_209375990
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 14:42 schreef Leandra het volgende:
Hoeveel zonnepanelen van hoeveel Wp heb je laten leggen?
10 x 410Wp, zuid, plat dak
  vrijdag 2 juni 2023 @ 14:45:17 #233
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209376008
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 14:43 schreef MadMaster het volgende:

[..]
10 x 410Wp, zuid, plat dak
En je normale verbruik was zo'n 2.200 kWh per jaar?

Dan ga je terugleveren en is een vast contract bij Vattenfall sowieso niet erg interessant, want lage terugleververgoeding bij de vaste contracten.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 2 juni 2023 @ 14:51:31 #234
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_209376069
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 14:45 schreef Leandra het volgende:

[..]
En je normale verbruik was zo'n 2.200 kWh per jaar?
Het was vorig rekeningjaar iets van 4200 (daarom hebben we ook die 10 panelen toen bedacht) en is inmiddels als volgt, met nog 2 maanden te gaan voordat de eindrekening komt:

Jul. 2022 - Mei 2023

Stroom 2131 kWh
Teruglevering -1187 kWh
Netto verbruik 944 kWh

Bij de toelichting bij het aanbod staat echter dit:

Saldering: Jouw teruggeleverde stroom is gesaldeerd.
Enkeltarief: 2.883 kWh - 689 kWh = 2.194 kWh

quote:
Dan ga je terugleveren en is een vast contract bij Vattenfall sowieso niet erg interessant, want lage terugleververgoeding bij de vaste contracten.
Ik kan de hoogte van die terugleververgoeding nergens vinden bij het aanbod...

Edit: Dit inmiddels wel gevonden:

De hoogte van de terugleververgoeding hangt af van je contract. Hoeveel je na saldering ontvangt per kWh stroom die je aan ons teruglevert, staat in je contractbevestiging en de communicatie over je nieuwe tarieven.
pi_209377189
Repeat:
Vanmiddag op een rijtje gezet en het ziet er zo uit.
Mijn conclusie: variabel bij Vattenfall is hetzelfde bedrag als bij 3-jarig contract.
Vraag: bij variabel wordt toch per 1 jan en 1 julij de tarieven vastgesteld ? Behalve het afgelopen jaar. Toen was het per 1 of 3 maanden variërend…

Wie denkt mee?

Geluksvogels met 3- jarige contracten het afgelopen jaar heb ik benijd.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 16% gewijzigd door AnneX op 03-06-2023 12:06:18 ]
  Moderator vrijdag 2 juni 2023 @ 16:46:55 #236
16180 crew  CoolGuy
pi_209377359
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 16:25 schreef AnneX het volgende:
Mijn conclusie: variabel bij Vattenfall is hetzelfde bedrag als bij 3-jarig contract.
Vraag: bij variabel wordt toch per 1 jan en 1 julij de tarieven vastgesteld ? Behalve het afgelopen jaar. Toen was het per 1 of 3 maanden variërend…

Wie denkt mee?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Variabel is hetzelfde als de prijs niet verandert denk ik? Maar daar is het nou juist variabel voor. Dat je nu variabele prijs X betaald betekent niet dat je dat over 1,5 jaar ook betaald. Immers, als de situatie verandert krijg je hetzelfde als afgelopen jaar.

Dat is volgens mij ook de gok die je neemt. Wil je nu minder betalen, en hopen dat dat zo blijft, of wil je iets meer betalen en zeker weten dat je niet meer gaat betalen als de stront weer aan de knikker is.

Stellen dat het hetzelfde kost omdat de variabele prijs er nú naar is dat je op (nagenoeg) hetzelfde uit komt is gevaarlijk, omdat je niet weet wat de prijs gaat doen in de toekomst.
pi_209377465
Variabel is vrij risicovol want de bedrijven kunnen nu maandelijks de tarieven gaan wijzigen. Krijg je in de wintermaanden weer tarieven van 3-4 euro per kuub gas :{
  vrijdag 2 juni 2023 @ 18:07:57 #238
47047 Herkauwer
pi_209378309
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 16:57 schreef Jor_Dii het volgende:
Variabel is vrij risicovol want de bedrijven kunnen nu maandelijks de tarieven gaan wijzigen. Krijg je in de wintermaanden weer tarieven van 3-4 euro per kuub gas :{
Daarom dynamisch. Daar is dit niet gebeurd. Afgelopen jaar alleen rond eind augustus even richting de ¤4. Daarna alleen maar lager geweest, zeker in de maanden waar je het gas echt nodig had.

Is geen garantie voor de toekomst maar ik verwacht het wel. Ik heb me in ieder geval geen zorgen hoeven maken over de prijzen.
  Moderator vrijdag 2 juni 2023 @ 18:10:07 #239
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_209378326
Aanbod van Budget Energie:

1 jaar vast
Elektra ¤0,35210 per kWh
Gas ¤1,21581 per m3

2 jaar vast
Elektra ¤0,38949 per kWh
Gas ¤1,28841 per m3

3 jaar vast
Elektra ¤0,39142 per kWh
Gas ¤1,27994 per m3

Wat me opvalt is dat 3 jaar vast voor elektra duurder is dan 2 jaar vast, maar dat voor gas 3 jaar vast goedkoper is dan 2 jaar vast. Wat zou hier de reden voor kunnen zijn?

Overigens is 2 jaar vast ¤10,50 per maand duurder dan 1 jaar vast, met het huidige verbruik. Terwijl 3 jaar vast slechts ¤0,50 per maand duurder is dan 2 jaar vast.
F.K.A. SuperwormJim
pi_209378476
Dan ga ik voorstellen (aan mn.AnneX) om 1 jaar vast te kiezen. Of toch 3 jaar?
Het leven en gas en elektra worden vast nooit goedkoper.
Dank alvast voor de opmerkingen hierboven.
Ingangsdatum? per 1 julij?
De jaarafrekening loopt per 1 okt.

Mijngod…wat vind ik het leven van providers ingewikkeld. o|O
pi_209378553
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 06:54 schreef Vanyel het volgende:
Als je wil overstappen kun je ook berekenen wanneer wat je verbruikt hebt net onder het plafond valt en dan gaan, als je dat haalt.
Ik ben er te dom voor :D

Eigenlijk maakt het me inmiddels niet zoveel meer uit. We kunnen nu voor zo'n ¤ 150 p/mnd klaar zijn; dat vind ik helemaal prima. Een tientje meer of minder maakt me verder niet zoveel uit.

quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 16:27 schreef Leandra het volgende:
Maar dat tuig van Oxxio en GreenChoice doe ik geen zaken mee.
Wat is er toch met Oxxio? :o
  vrijdag 2 juni 2023 @ 19:16:26 #242
47047 Herkauwer
pi_209378934
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 18:35 schreef Queller het volgende:

[..]
Ik ben er te dom voor :D

Eigenlijk maakt het me inmiddels niet zoveel meer uit. We kunnen nu voor zo'n ¤ 150 p/mnd klaar zijn; dat vind ik helemaal prima. Een tientje meer of minder maakt me verder niet zoveel uit.
[..]
Wat is er toch met Oxxio? :o
Oxxio heeft nog een slechte reputatie van toen de markt vrij werd gelaten. Zij kwamen erg dominant aan de deuren om nieuwe klanten te werven. Onder het mom van nu moet je tekenen want de deal van het leven.

Dat staat mij nog steeds bij. Mijn antwoord was dat als ik nu moet tekenen het geen goede deal kan zijn en heb toen de deur dicht gedaan. Veel meer mensen hebben die ervaring nog in het geheugen staan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Herkauwer op 02-06-2023 20:31:53 ]
  vrijdag 2 juni 2023 @ 20:02:07 #243
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_209379559
quote:
99s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 18:10 schreef SwJ het volgende:
Aanbod van Budget Energie:

1 jaar vast
Elektra ¤0,35210 per kWh
Gas ¤1,21581 per m3

2 jaar vast
Elektra ¤0,38949 per kWh
Gas ¤1,28841 per m3

3 jaar vast
Elektra ¤0,39142 per kWh
Gas ¤1,27994 per m3

Wat me opvalt is dat 3 jaar vast voor elektra duurder is dan 2 jaar vast, maar dat voor gas 3 jaar vast goedkoper is dan 2 jaar vast. Wat zou hier de reden voor kunnen zijn?

Overigens is 2 jaar vast ¤10,50 per maand duurder dan 1 jaar vast, met het huidige verbruik. Terwijl 3 jaar vast slechts ¤0,50 per maand duurder is dan 2 jaar vast.
Dan is het 2026 en mogen er alleen nog hybride warmtepompen geïnstalleerd worden wanneer je cv ketel er mee stopt.

Lijkt me een long shot maar dat is het enige dat me te binnen schoot.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_209379606
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 19:16 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Oxxio heeft nog een slechte reputatie van toen de markt vrij werd gelaten. Zij kwamen erg dominant aan de deuren om nieuwe klaren te werven. Onder het mom van nu moet je tekenen want de deal can het leven.

Dat staat mij nog steeds bij. Mijn antwoord was dat als ik nu moet tekenen het geen goede deal kan zijn en heb toen de deur dicht gedaan. Veel meer mensen hebben die ervaring nog in het geheugen staan.
Ow bah. Dat deden er destijds wel meer. Akelig
  Moderator vrijdag 2 juni 2023 @ 20:12:15 #245
155227 crew  Guppy
dus
pi_209379773
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 09:50 schreef Leandra het volgende:
Voor degenen die meer energie opwekken dan ze zelf verbruiken, en dus primair naar de terugleververgoeding kijken: let op bij de langere contracten.
Bijvoorbeeld Vattenfall en Powerpeers hebben een prima terugleververgoeding, maar niet op hun vaste contracten, die hoge terugleververgoeding geldt alleen op de variabele contracten, bij de lange contracten is de terugleververgoeding laag tot zeer laag.

https://www.energievergelijk.nl/onderwerpen/terugleververgoeding
Dat viel mij ook op inderdaad... Ik twijfel nog, maar wacht voorlopig nog maar even af denk ik...
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_209379846
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 12:09 schreef Homey het volgende:
Kijk eens:

https://www.nu.nl/economi(...)et-in-nederland.html

Inflatie is hardnekkig hoog in Nederland.

De olifant in de kamer: illegale prijsafspraken en kartelvorming van grote bedrijven. Van energie tot aan supermarkten.

We hebben een toezichthouder - de ACM - maar die functioneert niet. Kijkt weg, doet niets. Ook onze overheid verhoogt doodleuk de belastingen -> meer inflatie.

De overheid verhoogde ook het minimumloon en de uitkeringen met 10% in januari en 3% in juli
  zaterdag 3 juni 2023 @ 11:32:59 #247
395101 pokkerdepok
bla bla bla
pi_209385656
net mooi op tijd overgestapt naar eneco, stuurt mega me dit emailtje:

is dat gewoon een poging tot intimidatie, of zoiets? als ik na een jaar overstap heb ik toch niks te maken met een opzegtermijn?
pi_209385707
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 11:32 schreef pokkerdepok het volgende:

[ afbeelding ]

is dat gewoon een poging tot intimidatie, of zoiets? als ik na een jaar overstap heb ik toch niks te maken met een opzegtermijn?
Geldt alleen als je tussentijds opzegt, dus voor het einde van de contractduur het contract opzegt.
  zaterdag 3 juni 2023 @ 12:02:19 #249
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209385841
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 11:32 schreef pokkerdepok het volgende:

[ afbeelding ]

Nee, is gewoon een mededeling voor het geval je een vast contract hebt dat je na 1 juni opzegt tijdens een lopend contract.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 3 juni 2023 @ 12:05:39 #250
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209385865
Wel grappig trouwens, want je moet dus het verschil met je nieuwe contract aan de oude leverancier betalen... ben benieuwd hoe dat gaat als je een negatief verbruik hebt en je nieuwe leverancier heeft een lagere terugleververgoeding :+
Gaan zij jou dan het verschil betalen? :D
Vast niet :N
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209385879
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 16:25 schreef AnneX het volgende:

Wie denkt mee?

SPOILER
Even on repeat:
Met de quote van GrumpyFish meegenomen:

Met de aanvulling dat de cv uit 2005 is. en rekening houdend met de opmerking hierboven.
Quote: “Dan is het 2026 en mogen er alleen nog hybride warmtepompen geïnstalleerd worden wanneer je cv ketel er mee stopt.”

Denk dat het dan 1 jaar vast wordt. w/
  Moderator zaterdag 3 juni 2023 @ 12:28:38 #252
16180 crew  CoolGuy
pi_209386028
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 12:05 schreef Leandra het volgende:
Wel grappig trouwens, want je moet dus het verschil met je nieuwe contract aan de oude leverancier betalen... ben benieuwd hoe dat gaat als je een negatief verbruik hebt en je nieuwe leverancier heeft een lagere terugleververgoeding :+
Gaan zij jou dan het verschil betalen? :D
Vast niet :N
Nee joh, das in het voordeel van de klant, dat kan natuurlijk niet.

Wel apart, gisteren zei de Engie app nog 460 euro terug. Vandaag is het ineens al 549 euro. Deze maand nog te gaan, dus ben benieuwd of dat de 600 euro gaat halen (al had ik de afgelopen dagen rond de -10 euro kosten per dag blijkbaar) dus misschien is 700 euro ook nog wel haalbaar.
  zaterdag 3 juni 2023 @ 12:39:01 #253
395101 pokkerdepok
bla bla bla
pi_209386123
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 11:40 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Geldt alleen als je tussentijds opzegt, dus voor het einde van de contractduur het contract opzegt.
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 12:02 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nee, is gewoon een mededeling voor het geval je een vast contract hebt dat je na 1 juni opzegt tijdens een lopend contract.
okee, geldt dus niet voor mij, mooi. ja ik denk dan, ze zeggen dat niet zomaar.. zeker omdat eronder dan staat (niet in het plaatje, was eronder), als je je bedenkt..
  zaterdag 3 juni 2023 @ 13:11:25 #254
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209386395
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 12:39 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
[..]
okee, geldt dus niet voor mij, mooi. ja ik denk dan, ze zeggen dat niet zomaar.. zeker omdat eronder dan staat (niet in het plaatje, was eronder), als je je bedenkt..
Is gewoon algemeen, als je nu geen vast contract meer hebt geldt het niet voor jou.

[ Bericht 0% gewijzigd door Leandra op 03-06-2023 13:26:02 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209386734
Geldt het niet alleen voor nieuwe energiecontracten?
  zaterdag 3 juni 2023 @ 14:12:47 #256
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209386798
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 14:06 schreef Vanyel het volgende:
Geldt het niet alleen voor nieuwe energiecontracten?
Klopt:
https://www.consuwijzer.n(...)ract%20niet%20uitzit.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 3 juni 2023 @ 23:43:28 #257
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_209393778
Vandaag maar een contract afgesloten bij greenchoice. Voor mij was dat de goedkoopste optie vanwege terugleveren stroom en gasverbruik boven plafond.

Zoals al eerder in dit topic opgemerkt zijn de terugleververgoedingen aan de lage kant voor jaarcontracten. Ik vond de prijs voor komend jaar acceptabel waarbij ik liever een tientje per maand ‘premie’ betaal dan dat ik einde jaar verrast wordt met een hoge gasprijs.
pi_209396590
Moet je nu extra opletten wat je geschatte jaarverbruik is, wanneer je een vast jaarcontract afsluit, of hoe bepalen ze je verbruik als je tussentijds je (vaste) contract opzegt?
Wij gebruiken nu onder het gemiddelde voor vergelijkbare woonsituaties, maar ik zag net in mijn overzicht staan dat ze van gemiddelden uitgaan. Dat maakt nu nog niets uit, omdat ik een variabel contract heb, maar straks misschien wel?
pi_209396685
In het contract dat ik op 1 juni afsloot bij Eneco, staat hierover:
quote:
De resterende hoeveelheid energie is het berekende aantal kWh stroom en/of m³ gas, die u nog zou afnemen tot de einddatum van uw contract als u niet uw contract eerder had beëindigd. Dit herleiden we door te kijken naar uw verbruik en de spreiding van uw verbruik tussen startdatum levering en de beëindigingsdatum. Op basis van dit verbruik berekenen we wat uw verwachte verbruik zou zijn tussen de beëindigingsdatum en oorspronkelijke einddatum van uw contract. Wekt u zelf stroom op, dan nemen we dit hierin mee. In geval van zonnepanelen, passen we saldering toe volgens artikel 3. Beëindigt u uw contract binnen 120 dagen na startdatum levering? Dan nemen we als uitgangspunt het historische verbruik voor stroom (inclusief eventuele opwek) en/of gas op uw adres en de spreiding van dit historische verbruik, zoals opgenomen in het Centraal Aansluitingen Register (CAR) van de netbeheerders.

[ Bericht 1% gewijzigd door Tochjo op 04-06-2023 15:53:49 (link toegevoegd) ]
pi_209396722
Edit: hmm. Zie hierboven.

[ Bericht 96% gewijzigd door #ANONIEM op 04-06-2023 12:10:50 ]
pi_209406465
quote:
1s.gif Op zondag 4 juni 2023 11:50 schreef Zana het volgende:
Moet je nu extra opletten wat je geschatte jaarverbruik is, wanneer je een vast jaarcontract afsluit, of hoe bepalen ze je verbruik als je tussentijds je (vaste) contract opzegt?
Wij gebruiken nu onder het gemiddelde voor vergelijkbare woonsituaties, maar ik zag net in mijn overzicht staan dat ze van gemiddelden uitgaan. Dat maakt nu nog niets uit, omdat ik een variabel contract heb, maar straks misschien wel?
Je sluit een contract af voor een half jaar of langer. Daar wordt je nu dus gewoon aan gehouden. Er is eigenlijk geen situatie meer te verzinnen waarin tussentijds overstappen wel voordeliger is.

Ik vind het niet zo gek dat als je een contract afsluit voor een bepaalde tijd dat je dan ook verplicht bent daar aan te voldoen.
  maandag 5 juni 2023 @ 10:14:52 #262
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_209406927
Wij moeten ook weer een nieuw contract af gaan sluiten. Ik ben geen fan van variabel, dus sowieso wil ik een jaarcontract. Echter, zwaar in dubio... bij Oxxio (waar ik goede ervaringen in het verleden mee heb) kun je 1 jaar vast of 3 jaar vast voor vrijwel hetzelfde bedrag. Niemand heeft die glazen bol, maar het voelt voor mij of de prijzen nu wel historisch laag zijn. Uiteraard: kan nog veel lager. Maar kan ook veel hoger.

Hebben jullie nog redenen om juist voor 1 boven 3 jaar te kiezen? Ik vind het gevoel van weten-waar-je-aan-toe-bent wel erg belangrijk. Vorig jaar waren we 1 van de laatsten die nog een vast contract kónden afsluiten.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  maandag 5 juni 2023 @ 10:32:24 #263
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_209407077
Waarom wilt iedereen zo rap vast zetten?

Prijzen historisch laag? wtf? Prijzen zijn nog steeds 2 a 3x van de normaal af. en inflatie is niet 200 tot 300%

Waarom zou je nu, met de zomer in aankomst, je stroom op 30 tot 40 cent per kWh vast zetten, terwijl de prijzen straks bekant richting 0 gaan?

Energieboeren zouden dit niet aanbieden als ze er over 1 of 2 of 3 jaar gigantisch failliet aan gaan ...
Dum de dum
pi_209407278
Coolblue heeft nu een verlengingsaanbod gedaan voor 1,33 euro / m3 voor gas. Maar op hun site zijn de tarieven iets lager, 1,27. Waarom doet een bedrijf dit nu? Dan heeft het toch geen zin om in te gaan op een verlengingsaanbod, en maar weer een nieuw contract af te sluiten.

Raarrr.
  maandag 5 juni 2023 @ 11:05:06 #265
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_209407348
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 10:32 schreef Fe2O3 het volgende:

Prijzen historisch laag? wtf? Prijzen zijn nog steeds 2 a 3x van de normaal af. en inflatie is niet 200 tot 300%

Waarom zou je nu, met de zomer in aankomst, je stroom op 30 tot 40 cent per kWh vast zetten, terwijl de prijzen straks bekant richting 0 gaan?

Energieboeren zouden dit niet aanbieden als ze er over 1 of 2 of 3 jaar gigantisch failliet aan gaan ...
Als je PV hebt en meer produceert dan nodig kan het handig zijn om die tarieven vast te zetten.
maar de onduidelijkheid mbt salderen maakt wel dat ik nu gene 3 jarig zou pakken.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Moderator maandag 5 juni 2023 @ 11:12:06 #266
382129 crew  Donna
pi_209407389
Het verlengaanbod van Essent is ook weer een beetje gezakt tussen vrijdag en nu.
Ben benieuwd of ze in de buurt gaan komen van de tarieven van Oxxio en Eneco.
  maandag 5 juni 2023 @ 12:02:23 #267
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_209407684
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 11:12 schreef Donna het volgende:
Het verlengaanbod van Essent is ook weer een beetje gezakt tussen vrijdag en nu.
Ben benieuwd of ze in de buurt gaan komen van de tarieven van Oxxio en Eneco.
Is dat een aanbod voor jullie persoonlijk? Wanneer loopt jullie contract af?
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 5 juni 2023 @ 12:02:39 #268
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_209407693
quote:

Ja maar die 30 cent is wel inclusief 15 cent(?) aan belasting dus dan blijft er maar 15 cent over waar je wat mee kunt. En voor gas is dat nog erger. Dus die speelruimte is veel kleiner dan die die lijkt.

En die zekerheid is nu ook wel wat waard want we zijn nog lang niet safe zou ik zeggen met de oorlog die nog voortduurt. En 1x een strenge winter en het staat het er weer heel anders voor.

Ik ga sowieso voor 1 jaar vast dadelijk en misschien zelfs 3 als de prijs daarvan meevalt.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  Moderator maandag 5 juni 2023 @ 12:05:39 #269
382129 crew  Donna
pi_209407729
quote:
1s.gif Op maandag 5 juni 2023 12:02 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Is dat een aanbod voor jullie persoonlijk? Wanneer loopt jullie contract af?
Ja en nee. Het is een persoonlijk verlengaanbod waarvoor ik moet inloggen, maar de tarieven zijn precies hetzelfde voor een nieuw iemand. :') :') :')

Halverwege oktober van dit jaar loopt ons contract af. Sinds half mei staat er een verlengaanbod.
  maandag 5 juni 2023 @ 12:56:25 #270
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209408248
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 11:05 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Als je PV hebt en meer produceert dan nodig kan het handig zijn om die tarieven vast te zetten.
maar de onduidelijkheid mbt salderen maakt wel dat ik nu gene 3 jarig zou pakken.
Ik ben niet zo bang voor onduidelijkheid, want ik ga er vanuit dat er in 2025 en 2026 nog 64% gesaldeerd kan worden (en daarna ieder jaar 9% minder tot 28% in 2030 en vervolgens 0% in 2031), maar 3 jaar vastzetten is in die zin wel vervelend dat je dan tot half 2026 met deze tarieven zit, en dat zou hoog kunnen zijn.
Ik twijfel nu tussen een half jaar vanaf 1 juli en vervolgens een jaar, of andersom.
Hoe dan ook kom ik dan uit bij 1 januari 2025, en dat lijkt me wel handig, dan zit je ook niet met een deel van het jaar de ene regeling en een deel van het jaar de andere regeling.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209408655
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 11:05 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Maar 3 jaar contracten hebben nauwelijks tlv.
Ik krijg nu 16,8 ct bij Vattenfall, dat was de maand mei goed voor 192 euro. (Jan/ feb was opbrengst ongeveer gelijk aan verbruik). Zijn we n weekend van weggeweest. Ook voor t eerst dat mn vrouw blij was met die panelen haha ;).

3 j vastzetten levert 5 ct op of zo.

Maar straks komt de warmtepomp dan zal t overschot nihil zijn en anders is n electrische auto nog wat.
  maandag 5 juni 2023 @ 13:43:48 #272
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_209408837
N.a.v. aanbod Vattenfall toch even e.e.a. nagekeken:

quote:
Werkelijk verbruik:

Jul. 2022 - Jun. 2023
Stroom - 2139 kWh
Teruglevering - 1230 kWh
(vanaf 2 januari jl.)
Netto verbruik - 909 kWh

Aanbod Vattenfall vast contract op basis van geschat verbruik:

Stroom - 2.883 kWh
Teruglevering - 689 kWh
Ben benieuwd hoe ze hun schattingen van het verbruik en teruglevering doen als de werkelijke teruglevering al bijna het dubbele is als wat ze inschatten en er nog maar 2 maanden te gaan zijn (met minimaal stroomverbruik) totdat er weer een eindafrekening opgemaakt wordt...

[ Bericht 1% gewijzigd door MadMaster op 05-06-2023 13:54:47 ]
  maandag 5 juni 2023 @ 14:04:33 #273
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_209409123
Ik kan bij Greenchoice voor 1 jaar verlengen voor 1,21 per m3 en 0,39 per kWh.

Ik betaal nu 1,36 en 0,39 (per 1 juli 1,29 en 0,38 cent).

Ik wacht nog wel eventjes af.

Overigens bijzonder om je tarieven van het afgelopen jaar onder elkaar te zien. Ik heb eind 2022 voor een m3 gas 3,44 betaald. _O-
  maandag 5 juni 2023 @ 14:21:46 #274
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_209409363
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 12:05 schreef Donna het volgende:

[..]
Ja en nee. Het is een persoonlijk verlengaanbod waarvoor ik moet inloggen, maar de tarieven zijn precies hetzelfde voor een nieuw iemand. :') :') :')

Halverwege oktober van dit jaar loopt ons contract af. Sinds half mei staat er een verlengaanbod.
Ah, dus vanaf vijf maanden van tevoren. Wist ik nog niet. Met een aanbod voor een- of meerjarig contract ook?
The love you take is equal to the love you make.
pi_209409623
Het aanbod van vattenfall wat één dag geldig zou zijn? Das 5 dagen later nog steeds geldig :') :')
If they say
  Moderator maandag 5 juni 2023 @ 15:04:12 #276
382129 crew  Donna
pi_209409918
quote:
1s.gif Op maandag 5 juni 2023 14:21 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ah, dus vanaf vijf maanden van tevoren. Wist ik nog niet. Met een aanbod voor een- of meerjarig contract ook?
1 jaar en 3 jaar (met gelijke tarieven).
  maandag 5 juni 2023 @ 15:19:40 #277
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_209410092
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 14:40 schreef Mushanga71 het volgende:
Het aanbod van vattenfall wat één dag geldig zou zijn? Das 5 dagen later nog steeds geldig :') :')
FOMO ....

Energieboeren pushen die contracten veel te hard

Ook al 5x van independer mail over dat ik echt moet gaan vergelijken voor betere deals, en dan zetten ze er zelf een dagaanbieder tussen met niet actuele bedragen (te hoog) ...
Dum de dum
  maandag 5 juni 2023 @ 16:04:07 #278
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209410535
Als ik het bij Eneco bereken dan zie ik ook dezelfde maandbedragen bij 6 maanden, 1 jaar en 3 jaar.

Omdat ik toch bij 1 januari (2025) wil uitkomen denk ik dat ik maar voor 6 maanden ga, want dat is een termijn die vroeger geen optie was.
Dus mogelijk over een tijdje ook niet meer.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209410688
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 14:40 schreef Mushanga71 het volgende:
Blijft altijd een beetje de gok wanneer je mee moet gaan in dat soort "acties"
  Moderator maandag 5 juni 2023 @ 16:25:22 #280
16180 crew  CoolGuy
pi_209410804
quote:
1s.gif Op maandag 5 juni 2023 16:04 schreef Leandra het volgende:
Als ik het bij Eneco bereken dan zie ik ook dezelfde maandbedragen bij 6 maanden, 1 jaar en 3 jaar.

Omdat ik toch bij 1 januari (2025) wil uitkomen denk ik dat ik maar voor 6 maanden ga, want dat is een termijn die vroeger geen optie was.
Dus mogelijk over een tijdje ook niet meer.
Ik zou een jaar doen want met een half jaar kom je precies in de winter uit. Als je daarna geen half jaar meer kunt doen kun je altijd nog een jaartje doen en dan zit maar een half jaartje in 2025. Is niet ideaal, maar dat is uit je contract komen midden in de winter ook niet
pi_209410954
Vattenfall geeft nu zelfs weer 3-jarige contracten. Ze willen er veel te graag vanaf.

[ Bericht 13% gewijzigd door Elan op 05-06-2023 16:50:48 ]
blablablabla
pi_209411158
quote:

Eh.
Er zijn vorig jaar letterlijk energieboeren failliet gegaan omdat klanten de prijs vast hadden laten zetten tegen tarieven die ze vervolgens niet tegen die prijs konden leveren.

Het is voor veel mensen daarbij een stukje gemoedrust.
blablablabla
pi_209411234
@CoolGuy ben jij er al uit of je je tarieven vast gaat laten zetten? Twijfel nog erg, hier in het topic lijkt ook iedereen de kat uit de boom te kijken.
blablablabla
  Moderator maandag 5 juni 2023 @ 17:06:55 #284
16180 crew  CoolGuy
pi_209411277
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 17:02 schreef Elan het volgende:
@:Coolguy ben jij er al uit of je je tarieven vast gaat laten zetten? Twijfel nog erg, hier in het topic lijkt ook iedereen de kat uit de boom te kijken.
Ja ik ga ze vast zetten. Niet voor 3 jaar, maximaal 2, en ik denk ook daadwerkelijk 2. Dan kom ik 6 maanden in 2025 uit dus dan is met de afbouw saldering wel wat meer duidelijk. Ik gok nog steeds dat de hoogte van de teruglevering dan een concurrentiemiddel gaat worden.
pi_209411383
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 17:06 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja ik ga ze vast zetten. Niet voor 3 jaar, maximaal 2, en ik denk ook daadwerkelijk 2. Dan kom ik 6 maanden in 2025 uit dus dan is met de afbouw saldering wel wat meer duidelijk. Ik gok nog steeds dat de hoogte van de teruglevering dan een concurrentiemiddel gaat worden.
Jij hebt geen gas toch?
Ga denk jaartje vastzetten, dan zien we wel. Ze zijn inmiddels wel heel coulant met het proberen te slijten van (langdurige) contracten.
blablablabla
  maandag 5 juni 2023 @ 17:18:19 #286
35189 Troel
scherp en bot
pi_209411404
Wij krijgen de afrekening pas in augustus en kijken dan pas verder. Nu overstappen is niet handig vanwege het terugleveren.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_209411771
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 15:19 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
FOMO ....

Energieboeren pushen die contracten veel te hard

Ook al 5x van independer mail over dat ik echt moet gaan vergelijken voor betere deals, en dan zetten ze er zelf een dagaanbieder tussen met niet actuele bedragen (te hoog) ...
Dit
Lekker vergelijken als ze de verkeerde bedragen er tussen zetten :')

quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 16:18 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Blijft altijd een beetje de gok wanneer je mee moet gaan in dat soort "acties"
En dit.

Ik ben gewoon heel benieuwd wat het volgende aanbod zal zijn maar ze schieten niet op.
Al ben ik wel aan het twijfelen geslagen om niet nu gewoon de 1 jaar vast te doen. Is 20 euro per maand goedkoper tov variabel wat ik heb. Maar ik weet niet. Ze willen té graag.
Als gas 1,25 en electra onder de 0,30 was geweest, had ik het wel gedaan. Ik denk nog steeds dat het wat lager kan dan wat ze nu bieden.
Ik blijf sowieso bij vattenfall vanwege de 25% korting.
If they say
  Moderator maandag 5 juni 2023 @ 17:55:25 #288
16180 crew  CoolGuy
pi_209411785
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 17:16 schreef Elan het volgende:

[..]
Jij hebt geen gas toch?
Ga denk jaartje vastzetten, dan zien we wel. Ze zijn inmiddels wel heel coulant met het proberen te slijten van (langdurige) contracten.
Correct. Jij hebt geen zonnepanelen, dat maakt de overweging nóg weer anders. Kijk voor mij maakt het in principe niet uit omdat ik meer terug lever dan af neem, dus al kost 1 kwh 1 euro, dat doet er niet toe. Voor jou is de situatie heel anders dus jij moet inderdaad je eigen afweging maken.

Maar ondanks dat het voor mij niet uit maakt voelt het alsnog niet lekker om een gevoelsmatig te hoog tarief te moeten betalen. Dus eind juni kijk ik wel wat dan de situatie is.

Het is natuurlijk wel zo dat die langdurige contracten nu maar al te graag verkocht worden omdat zij ook wel weten dat de prijzen naar beneden zullen gaan (iig de zomer). Dus als je dan iemand hebt die 3 jaar lang 1,25 betaald voor een kuub gas terwijl de prijs op dat moment 90ct is, ja, dat is wel lekker natuurlijk.
pi_209411838
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 17:54 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Dit
Lekker vergelijken als ze de verkeerde bedragen er tussen zetten :')
[..]
En dit.

Ik ben gewoon heel benieuwd wat het volgende aanbod zal zijn maar ze schieten niet op.
Al ben ik wel aan het twijfelen geslagen om niet nu gewoon de 1 jaar vast te doen. Is 20 euro per maand goedkoper tov variabel wat ik heb. Maar ik weet niet. Ze willen té graag.
Als gas 1,25 en electra onder de 0,30 was geweest, had ik het wel gedaan. Ik denk nog steeds dat het wat lager kan dan wat ze nu bieden.
Ik blijf sowieso bij vattenfall vanwege de 25% korting.
Jup hier ook die 25% (alleen op stroom) maar weer niet of je die kwijt raakt als je over gaat naar een vast contract. Die hele actie bestaat namelijk niet meer voor nieuwe klanten.
blablablabla
  maandag 5 juni 2023 @ 18:02:48 #290
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209411861
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 16:25 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik zou een jaar doen want met een half jaar kom je precies in de winter uit. Als je daarna geen half jaar meer kunt doen kun je altijd nog een jaartje doen en dan zit maar een half jaartje in 2025. Is niet ideaal, maar dat is uit je contract komen midden in de winter ook niet
Dat weet ik dus niet, of het onhandig is als je contractjaar en kalenderjaar gelijk lopen, mijn innerlijke autist zou het iig geweldig vinden :@
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209411881
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 17:55 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Correct. Jij hebt geen zonnepanelen, dat maakt de overweging nóg weer anders. Kijk voor mij maakt het in principe niet uit omdat ik meer terug lever dan af neem, dus al kost 1 kwh 1 euro, dat doet er niet toe. Voor jou is de situatie heel anders dus jij moet inderdaad je eigen afweging maken.

Maar ondanks dat het voor mij niet uit maakt voelt het alsnog niet lekker om een gevoelsmatig te hoog tarief te moeten betalen. Dus eind juni kijk ik wel wat dan de situatie is.

Het is natuurlijk wel zo dat die langdurige contracten nu maar al te graag verkocht worden omdat zij ook wel weten dat de prijzen naar beneden zullen gaan (iig de zomer). Dus als je dan iemand hebt die 3 jaar lang 1,25 betaald voor een kuub gas terwijl de prijs op dat moment 90ct is, ja, dat is wel lekker natuurlijk.
Ja lijkt me ook gewoon inspelen op angstgevoelens van mensen, de gasprijs is reeds meer dan verdubbeld voor de meeste klanten en het verbruik gedaald. Geloof nooit dat we ZO afhankelijk van Rusland zijn _O-

Daarbij is er een constante aanvoer van LNG-gas, qua elektra zullen ze ook wel minder slijten (zeker in de zomer) aangezien iedereen en zijn moeder zich inmiddels overpriced zonnepanelen heeft laten aansmeren.

Maar het blijft een gok idd
blablablabla
pi_209411924
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 18:00 schreef Elan het volgende:

[..]
Jup hier ook die 25% (alleen op stroom) maar weer niet of je die kwijt raakt als je over gaat naar een vast contract. Die hele actie bestaat namelijk niet meer voor nieuwe klanten.
Bij het aanbod staat bij mij, inclusief 25% korting dus dan zal die korting wel blijven. Staat dat er bij jou niet bij?
Klopt dat nieuwe klanten het niet meer krijgen, nog een reden voor mij om niet over te stappen. Anders misschien wel en dan in de wetenschap dat als ik terug zou gaan, weer korting zou opbouwen.
If they say
pi_209412004
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 18:08 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Bij het aanbod staat bij mij, inclusief 25% korting dus dan zal die korting wel blijven. Staat dat er bij jou niet bij?
Klopt dat nieuwe klanten het niet meer krijgen, nog een reden voor mij om niet over te stappen. Anders misschien wel en dan in de wetenschap dat als ik terug zou gaan, weer korting zou opbouwen.
Dat loyaliteitsprogramma hebben we het over toch? Nee dat bestaat niet meer. In elk geval niet voor nieuwe klanten.

https://www.vattenfall.nl/extra/elk-jaar-voordeel/blijven-loont/

Moet nog even op de site kijken van Vattenfall voor een persoonlijk voorstel. 3 jaar tegen redelijke tarieven spreekt me ook wel aan.
Die prijzen van vroeger voor 70 cent de kuub gas zullen wel echt voorbij zijn. Nog los van die hele oorlog wil DH ons ook gewoon van het gas af hebben, dus zelfs als de prijzen dalen zal er middels extra belasting ongetwijfeld weer een extra prikkel bij komen om dat er doorheen te rammen.
blablablabla
pi_209412065
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 18:02 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat weet ik dus niet, of het onhandig is als je contractjaar en kalenderjaar gelijk lopen, mijn innerlijke autist zou het iig geweldig vinden :@
Persoonlijk vind ik het grootste voordeel dat je dan aan het eind van het jaar weet hoeveel je nog op mag maken om onder nul te blijven. Ik zit sinds dit jaar op 1 feb en dat vind ik helemaal geweldig. Als je ergens aan het eind van de zomer zit moet je veel meer gokken wat dat betreft. Verbruik heb je invloed op maar bij je opwekken eigenlijk niet
  Moderator maandag 5 juni 2023 @ 18:19:37 #295
16180 crew  CoolGuy
pi_209412084
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 18:04 schreef Elan het volgende:

[..]
Ja lijkt me ook gewoon inspelen op angstgevoelens van mensen, de gasprijs is reeds meer dan verdubbeld voor de meeste klanten en het verbruik gedaald. Geloof nooit dat we ZO afhankelijk van Rusland zijn _O-

Daarbij is er een constante aanvoer van LNG-gas, qua elektra zullen ze ook wel minder slijten (zeker in de zomer) aangezien iedereen en zijn moeder zich inmiddels overpriced zonnepanelen heeft laten aansmeren.

Maar het blijft een gok idd
Nou ja, dat vastzetten is een uitermate goed idee gebleken toen de oorlog begon, dus dat dat gevoel versterkt is bij nog meer mensen, dat snap ik wel. Ja iedereen betaald nu de hoofdprijs voor zonnepanelen, maar die 'iedereen' zijn mensen die het eerder niet de moeite waard vonden.

Ik denk dat die aanvoerketen wel hinder kan gaan ondervinden, dat drijft de prijs op, etc etc.

Het is ook afhankelijk van wat je belangrijk vindt. Ik vind vooral piece of mind belangrijk en wat minder de prijs. Dat gezegd hebbende vind ik 37ct gevoelsmatig te veel, al maakt het dus voor mij niet uit.
pi_209412087
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 18:14 schreef Elan het volgende:

[..]
Dat loyaliteitsprogramma hebben we het over toch? Nee dat bestaat niet meer.

Moet nog even op de site kijken van Vattenfall voor een persoonlijk voorstel. 3 jaar tegen redelijke tarieven spreekt me ook wel aan.
Die prijzen van vroeger voor 70 cent de kuub gas zullen wel echt voorbij zijn. Nog los van die hele oorlog wil DH ons ook gewoon van het gas af hebben, dus zelfs als de prijzen dalen zal er middels extra belasting ongetwijfeld weer een extra prikkel bij komen om dat er doorheen te rammen.
Jup, dat programma :Y
Staat het niet bij jouw persoonlijke aanbod? Bij mij wel.
3 jaar komt bij mij op 320 pm en 1 jaar op 300. Ik zit ook te denken voor 3 jaar vast, maar dan wel met iets lagere bedragen.
Nou, dat dus. Van het gas af ten koste van alles. Andere landen gaan juist over op gas dus shoot me.
Ze willen de belasting op gas nog verhogen en op elektra verlagen. Althans, dat las ik toen alleen geen idee meer wáár.
Voor ons zit een warmtepomp en zp er niet in. Ruimtegebrek voor het eerste en een dak wat het niet aankan voor het tweede. Dus voorlopig nog gewoon gas :Y
If they say
pi_209412240
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 18:19 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou ja, dat vastzetten is een uitermate goed idee gebleken toen de oorlog begon, dus dat dat gevoel versterkt is bij nog meer mensen, dat snap ik wel. Ja iedereen betaald nu de hoofdprijs voor zonnepanelen, maar die 'iedereen' zijn mensen die het eerder niet de moeite waard vonden.

Ik denk dat die aanvoerketen wel hinder kan gaan ondervinden, dat drijft de prijs op, etc etc.

Het is ook afhankelijk van wat je belangrijk vindt. Ik vind vooral piece of mind belangrijk en wat minder de prijs. Dat gezegd hebbende vind ik 37ct gevoelsmatig te veel, al maakt het dus voor mij niet uit.
Nou ik vind de prijs toch echt belangrijker, het is ook slecht voor je gemoedstoestand als je per maand 100 euro meer mag aftikken omdat je in de blinde paniek nog steeds veel te duur 3-jarig hebt afgesloten. Die extra boete maakt het contract afkopen ook nog eens extra pijnlijk. Die boete alleen al zou je aan het denken moeten zetten waar we naar toe bewegen. Al zullen het bij jou andere bedragen zijn met zo'n tarief en geen gas.

Is er in jouw optiek al iets zinnigs te zeggen over prijzen die al dan niet weer stijgen? Na de zomer lees je veel, omdat er dan weer meer vraag komt en minder aanbod vanuit zonnepanelen. Het voelt allemaal wel een beetje als casino aan _O-
blablablabla
  Moderator maandag 5 juni 2023 @ 18:32:15 #298
382129 crew  Donna
pi_209412255
Heb al nooit zoveel geluk in het casino..
  maandag 5 juni 2023 @ 18:32:43 #299
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209412262
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 18:18 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Persoonlijk vind ik het grootste voordeel dat je dan aan het eind van het jaar weet hoeveel je nog op mag maken om onder nul te blijven. Ik zit sinds dit jaar op 1 feb en dat vind ik helemaal geweldig. Als je ergens aan het eind van de zomer zit moet je veel meer gokken wat dat betreft. Verbruik heb je invloed op maar bij je opwekken eigenlijk niet
Ik verbruik gewoon wat ik verbruik, maar de opwek is ook gewoon wat er opgewekt wordt en dat is eigenlijk altijd meer dan het verbruik, dus dat probleem heb ik eigenlijk niet.
Daarbij hebben we (als we niet meer failliet gaan aan medische kosten) een tuinhuisje in de planning waarvan ik wil dat het dak oost-west ligt, en wat sterk genoeg moet zijn voor zonnepanelen op het dak, zodat we daar ook van 's morgens vroeg tot 's avonds laat opbrengst van hebben, wat vooral in de winter prettig zal zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209412266
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 12:05 schreef Donna het volgende:

[..]

Het is, als het al gedaald is, met max een halve cent hier.
pi_209412293
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 18:19 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Jup, dat programma :Y
Staat het niet bij jouw persoonlijke aanbod? Bij mij wel.
3 jaar komt bij mij op 320 pm en 1 jaar op 300. Ik zit ook te denken voor 3 jaar vast, maar dan wel met iets lagere bedragen.
Nou, dat dus. Van het gas af ten koste van alles. Andere landen gaan juist over op gas dus shoot me.
Ze willen de belasting op gas nog verhogen en op elektra verlagen. Althans, dat las ik toen alleen geen idee meer wáár.
Voor ons zit een warmtepomp en zp er niet in. Ruimtegebrek voor het eerste en een dak wat het niet aankan voor het tweede. Dus voorlopig nog gewoon gas :Y
Hij staat er hier ook nog bij gelukkig. Dan blijf ik sowieso ook.

Ja je hebt helemaal gelijk hoor, hier ook weinig mogelijkheden qua besparen van energie en er zijn maar weinig zaken de afgelopen 3 jaar substantieel goedkoper geworden. Op PC hardware na misschien.
blablablabla
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')