Bij Vattenfall geldt die hoge terugleververgoeding alleen bij het variabele tarief, bij de vaste tarieven zijn ze matig (1 jaar vast) en ronduit slecht (3 jaar vast).quote:Op vrijdag 2 juni 2023 14:27 schreef vlindertje89 het volgende:
Ik denk dat ik variabel overstap naar Vattenfall, daar is tot 1 oktober nog ¤0,168 terugleververgoeding. Ik heb geen gas en lever netto terug, dus stroomprijzen zijn verder niet zo heel boeiend. Kan altijd later alsnog vastzetten als het per 1okt omlaag gaat, en wie weet lopen de prijzen richting winter toch weer op en kan ik hem dan mooi juist tegen hoger vastzetten.
Dat is precies waarom ik zei 'variabel overstap' en het had over altijd evt later nog vast kunnen zettenquote:Op vrijdag 2 juni 2023 14:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Bij Vattenfall geldt die hoge terugleververgoeding alleen bij het variabele tarief, bij de vaste tarieven zijn ze matig (1 jaar vast) en ronduit slecht (3 jaar vast).
Het ging mij meer om het "1 oktober vastzetten" gedeeltequote:Op vrijdag 2 juni 2023 14:35 schreef vlindertje89 het volgende:
Dat
[..]
Dat is precies waarom ik zei 'variabel overstap' en het had over altijd evt later nog vast kunnen zetten![]()
"Naar" variabel en "bij" Vattenfall was misschien nog iets duidelijker geweest dan hoe het er nu staat
Oh, zo. Ja, dat evt dan alsnog vastzetten als het bij variabel dan ook flink omlaag gaat, ga ik tegen die tijd dan weer een nieuwe vergelijking van makenquote:Op vrijdag 2 juni 2023 14:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het ging mij meer om het "1 oktober vastzetten" gedeelte
Mocht je overwegen dat bij Vattenfall te doen.
Iemand enig idee of dit qua af te nemen kWh op enige manier bij te stellen is, om zo te kijken wat de impact op het maandbedrag is? Bij de jaarrekening in 2024 zal sowieso blijken dat het aantal ingeschatte kWh en dus het daarbij berekende maandbedrag te hoog is geweest, waardoor je weer een terugbetaling kan verwachten.quote:Totaal variabele leveringskosten enkeltarief (0 - 10.000 kWh)
2.194 kWh * ¤ 0,385857 per kWh
Variabele leveringskosten enkeltarief: ¤ 0,233409 per kWh
Overheidsheffing: ¤ 0,152448 per kWh
10 x 410Wp, zuid, plat dakquote:Op vrijdag 2 juni 2023 14:42 schreef Leandra het volgende:
Hoeveel zonnepanelen van hoeveel Wp heb je laten leggen?
En je normale verbruik was zo'n 2.200 kWh per jaar?quote:
Het was vorig rekeningjaar iets van 4200 (daarom hebben we ook die 10 panelen toen bedacht) en is inmiddels als volgt, met nog 2 maanden te gaan voordat de eindrekening komt:quote:Op vrijdag 2 juni 2023 14:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
En je normale verbruik was zo'n 2.200 kWh per jaar?
Ik kan de hoogte van die terugleververgoeding nergens vinden bij het aanbod...quote:Dan ga je terugleveren en is een vast contract bij Vattenfall sowieso niet erg interessant, want lage terugleververgoeding bij de vaste contracten.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 16% gewijzigd door AnneX op 03-06-2023 12:06:18 ]
quote:Op vrijdag 2 juni 2023 16:25 schreef AnneX het volgende:
Vanmiddag op een rijtje gezet en het ziet er zo uit.
Mijn conclusie: variabel bij Vattenfall is hetzelfde bedrag als bij 3-jarig contract.
Vraag: bij variabel wordt toch per 1 jan en 1 julij de tarieven vastgesteld ? Behalve het afgelopen jaar. Toen was het per 1 of 3 maanden variėrend…
Wie denkt mee?
Geluksvogels met 3- jarige contracten het afgelopen jaar heb ik benijd.Variabel is hetzelfde als de prijs niet verandert denk ik? Maar daar is het nou juist variabel voor. Dat je nu variabele prijs X betaald betekent niet dat je dat over 1,5 jaar ook betaald. Immers, als de situatie verandert krijg je hetzelfde als afgelopen jaar.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is volgens mij ook de gok die je neemt. Wil je nu minder betalen, en hopen dat dat zo blijft, of wil je iets meer betalen en zeker weten dat je niet meer gaat betalen als de stront weer aan de knikker is.
Stellen dat het hetzelfde kost omdat de variabele prijs er nś naar is dat je op (nagenoeg) hetzelfde uit komt is gevaarlijk, omdat je niet weet wat de prijs gaat doen in de toekomst.Breitling - Instruments for Professionals
Daarom dynamisch. Daar is dit niet gebeurd. Afgelopen jaar alleen rond eind augustus even richting de ¤4. Daarna alleen maar lager geweest, zeker in de maanden waar je het gas echt nodig had.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 16:57 schreef Jor_Dii het volgende:
Variabel is vrij risicovol want de bedrijven kunnen nu maandelijks de tarieven gaan wijzigen. Krijg je in de wintermaanden weer tarieven van 3-4 euro per kuub gas
Ik ben er te dom voorquote:Op vrijdag 2 juni 2023 06:54 schreef Vanyel het volgende:
Als je wil overstappen kun je ook berekenen wanneer wat je verbruikt hebt net onder het plafond valt en dan gaan, als je dat haalt.
Wat is er toch met Oxxio?quote:Op donderdag 1 juni 2023 16:27 schreef Leandra het volgende:
Maar dat tuig van Oxxio en GreenChoice doe ik geen zaken mee.
Oxxio heeft nog een slechte reputatie van toen de markt vrij werd gelaten. Zij kwamen erg dominant aan de deuren om nieuwe klanten te werven. Onder het mom van nu moet je tekenen want de deal van het leven.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 18:35 schreef Queller het volgende:
[..]
Ik ben er te dom voor![]()
Eigenlijk maakt het me inmiddels niet zoveel meer uit. We kunnen nu voor zo'n ¤ 150 p/mnd klaar zijn; dat vind ik helemaal prima. Een tientje meer of minder maakt me verder niet zoveel uit.
[..]
Wat is er toch met Oxxio?
Dan is het 2026 en mogen er alleen nog hybride warmtepompen geļnstalleerd worden wanneer je cv ketel er mee stopt.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 18:10 schreef SwJ het volgende:
Aanbod van Budget Energie:
1 jaar vast
Elektra ¤0,35210 per kWh
Gas ¤1,21581 per m3
2 jaar vast
Elektra ¤0,38949 per kWh
Gas ¤1,28841 per m3
3 jaar vast
Elektra ¤0,39142 per kWh
Gas ¤1,27994 per m3
Wat me opvalt is dat 3 jaar vast voor elektra duurder is dan 2 jaar vast, maar dat voor gas 3 jaar vast goedkoper is dan 2 jaar vast. Wat zou hier de reden voor kunnen zijn?
Overigens is 2 jaar vast ¤10,50 per maand duurder dan 1 jaar vast, met het huidige verbruik. Terwijl 3 jaar vast slechts ¤0,50 per maand duurder is dan 2 jaar vast.
Ow bah. Dat deden er destijds wel meer. Akeligquote:Op vrijdag 2 juni 2023 19:16 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Oxxio heeft nog een slechte reputatie van toen de markt vrij werd gelaten. Zij kwamen erg dominant aan de deuren om nieuwe klaren te werven. Onder het mom van nu moet je tekenen want de deal can het leven.
Dat staat mij nog steeds bij. Mijn antwoord was dat als ik nu moet tekenen het geen goede deal kan zijn en heb toen de deur dicht gedaan. Veel meer mensen hebben die ervaring nog in het geheugen staan.
Dat viel mij ook op inderdaad... Ik twijfel nog, maar wacht voorlopig nog maar even af denk ik...quote:Op vrijdag 2 juni 2023 09:50 schreef Leandra het volgende:
Voor degenen die meer energie opwekken dan ze zelf verbruiken, en dus primair naar de terugleververgoeding kijken: let op bij de langere contracten.
Bijvoorbeeld Vattenfall en Powerpeers hebben een prima terugleververgoeding, maar niet op hun vaste contracten, die hoge terugleververgoeding geldt alleen op de variabele contracten, bij de lange contracten is de terugleververgoeding laag tot zeer laag.
https://www.energievergelijk.nl/onderwerpen/terugleververgoeding
De overheid verhoogde ook het minimumloon en de uitkeringen met 10% in januari en 3% in juliquote:Op donderdag 1 juni 2023 12:09 schreef Homey het volgende:
Kijk eens:
https://www.nu.nl/economi(...)et-in-nederland.html
Inflatie is hardnekkig hoog in Nederland.
De olifant in de kamer: illegale prijsafspraken en kartelvorming van grote bedrijven. Van energie tot aan supermarkten.
We hebben een toezichthouder - de ACM - maar die functioneert niet. Kijkt weg, doet niets. Ook onze overheid verhoogt doodleuk de belastingen -> meer inflatie.
In andere landen is dit toch beter geregeld. Maar ook cultureels speelt iets: De Nederlander is dociel en pikt alles. In landen als Frankrijk wat minder en gaan ze sneller de straten op.
Geldt alleen als je tussentijds opzegt, dus voor het einde van de contractduur het contract opzegt.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 11:32 schreef pokkerdepok het volgende:
net mooi op tijd overgestapt naar eneco, stuurt mega me dit emailtje:
[ afbeelding ]
is dat gewoon een poging tot intimidatie, of zoiets? als ik na een jaar overstap heb ik toch niks te maken met een opzegtermijn?
Nee, is gewoon een mededeling voor het geval je een vast contract hebt dat je na 1 juni opzegt tijdens een lopend contract.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 11:32 schreef pokkerdepok het volgende:
net mooi op tijd overgestapt naar eneco, stuurt mega me dit emailtje:
[ afbeelding ]
is dat gewoon een poging tot intimidatie, of zoiets? als ik na een jaar overstap heb ik toch niks te maken met een opzegtermijn?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |