SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
Dat plaatje doet me denken aan deze klassieker:quote:Op donderdag 18 mei 2023 16:22 schreef Ulx het volgende:
Nu is de vraag natuurlijk: Kan het tegen drie of vier voltreffers van bunkerbusters?
[ twitter ]
Al die groene streepjes-filmpjes van de eerste Golfoorlog al vergeten?quote:Op donderdag 18 mei 2023 15:56 schreef BEFEM het volgende:
@:AchJa hoe vaak, buiten Oekrane om, heeft een patriot echt wat uit de lucht gehaald? Alleen in Saudi-Arabi?
En sta jij dan ook een beetje te juichen/met extra aandacht te kijken, hoe de patriot het doet in Oekrane? Zo van 'boh, wel lekker dat ik bij zo'n unit sta'
Geen idee, toen was ik 3quote:Op donderdag 18 mei 2023 17:01 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Al die groene streepjes-filmpjes van de eerste Golfoorlog al vergeten?
Excuus aanvaard. Ik zat toen ook nog op de basisschool maar de strekking van het NOS Journaal zoals ik het me van toen herinner was in de trant van "Sadam Hoesein, Tel Aviv, patriot hier, patriot daar".quote:Op donderdag 18 mei 2023 17:01 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Geen idee, toen was ik 3
Vandaar mijn vraag.
De patriot raketten maakten idd naam in de Golfoorlog, maar toen werden ze tegen de Scuds van Saddam ingezet, wat vooral kachelpijpen met een grote motor waren die bepaald niet als precisie wapen golden, meer moderne V2's die richting Israel gingen in een soort Little Blitz. Sindsdien is de software continu verbeterd, en kan nu gedemonstreerd worden wat het ding in zijn huidige versie tegen de volgende lading Kinzhal en Kalibr kachelpijpen doet (stiekem een compliment dat RU 30 raketten lanceert om n Patriot installatie uit te schakelen)quote:Op donderdag 18 mei 2023 15:56 schreef BEFEM het volgende:
@:AchJa hoe vaak, buiten Oekrane om, heeft een patriot echt wat uit de lucht gehaald? Alleen in Saudi-Arabi?
En sta jij dan ook een beetje te juichen/met extra aandacht te kijken, hoe de patriot het doet in Oekrane? Zo van 'boh, wel lekker dat ik bij zo'n unit sta'
Juist vanwege de ervaringen uit de 1e Golfoorlog is de PAC-3 ontwikkeld, de PAC-1 en 2 waren/zijn gemaakt om ingezet te worden tegen reguliere luchtdoelen en niet tegen de Scuds. Men heeft wel wat Scuds neer weten te halen maar het resultaat was te mager en dus is men naar de tekentafel gegaan om iets te ontwikkelen wat wel succesvol tegen BM's ingezet kon worden en dat is de PAC-3.quote:Op donderdag 18 mei 2023 17:01 schreef stavromulabeta het volgende:
Al die groene streepjes-filmpjes van de eerste Golfoorlog al vergeten?
Ja, vooral SA, als je naar CSIS gaat is daar ook een rapport over te downloaden.quote:Op donderdag 18 mei 2023 15:56 schreef BEFEM het volgende:
quote:Publicly available information on coalition engagements lacks sufficient detail to assess the technical performance of the Patriot system.
Uiteraard, en hetzelfde geldt voor de inzet en effectiviteit van de Gepard. Misschien nog wel meer aangezien dat systeem nog nooit in een daadwerkelijk conflict is ingezet.quote:En sta jij dan ook een beetje te juichen/met extra aandacht te kijken, hoe de patriot het doet in Oekrane? Zo van 'boh, wel lekker dat ik bij zo'n unit sta'
Inb4quote:Op donderdag 18 mei 2023 17:40 schreef theguyver het volgende:
Als ik het nu goed zie is vrijwel heel Bakhmut nu onder Russische controle.
Duurde maar 11 maand maar dan heb je ook..
Eh ... Puin?
Het kost je bijna een jaar, je halve leger, en dan heb je nog niksquote:Op donderdag 18 mei 2023 17:40 schreef theguyver het volgende:
Als ik het nu goed zie is vrijwel heel Bakhmut nu onder Russische controle.
Duurde maar 11 maand maar dan heb je ook..
Eh ... Puin?
En de flanken houden het niet, dus de kans op een Falaise effect is aanwezig.quote:Op donderdag 18 mei 2023 17:45 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Het kost je bijna een jaar, je halve leger, en dan heb je nog niks![]()
Ik zie dat ook gewoon gebeuren trouwensquote:Op donderdag 18 mei 2023 17:49 schreef Ulx het volgende:
[..]
En de flanken houden het niet, dus de kans op een Falaise effect is aanwezig.
Ik ook. Wat zijn de zwaarste geleverde vliegtuigbommen? 2000 ponders met JDAM of lichter?quote:Op donderdag 18 mei 2023 17:57 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Ik zie dat ook gewoon gebeuren trouwens
Gewoon een M270 toch?quote:
Dat is een half ingegraven/achter een bult staande M270 MLRS...quote:
Geen idee tbhquote:Op donderdag 18 mei 2023 18:06 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ik ook. Wat zijn de zwaarste geleverde vliegtuigbommen? 2000 ponders met JDAM of lichter?
Misschien dat Oekraene nog een paar huizen bezet maar voor de rest.quote:Op donderdag 18 mei 2023 17:42 schreef Ulx het volgende:
[..]
Inb4
"Nu heeft Oekraine natuurlijk geen keus meer en moeten ze zich wel overgeven."
Ze kunnen vast wel wat melkbussen vinden. Gaan ze maar carbidschieten.quote:Op donderdag 18 mei 2023 18:14 schreef theguyver het volgende:
[..]
Misschien dat Oekraene nog een paar huizen bezet maar voor de rest.
Maar goed de flanken liggen nu zwaar onder vuur.
Wat ik me dan wel weer afvraag is dat nu om een goeie verdediging op te bouwen of dat Oekraene meer in hun mars heeft.
Ik geloof dat er niet eerder om zo'n kleine stad zolang is gevochten.
In Moskou willen ze een 10 salvo kanon salut houden voor deze geweldige overwinning.
Maar alle kanonnen en manschappen staan al aan het front.
Ik vond het al raar, leek net een Gama Goat of zo'n Bombardier sneeuwkat met een verlengde aanhangerquote:Op donderdag 18 mei 2023 18:08 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is een half ingegraven/achter een bult staande M270 MLRS...
En met "Artillery Guidance Radar" zullen ze wel een "Counter Battery Radar" bedoelen...
Nou, het zijn natuurlijk alleen maar Amerikanen die het zeggen natuurlijk. In Europa heeft men net het tegengestelde tegen Zelenskyy gezegd. En het voert de druk op de VS natuurlijk ook op. Je kunt moeilijk zeggen dat Oekrane moet opschieten en dan zelf lekker langzaam zijn met toestemming geven voor F16's.quote:Op donderdag 18 mei 2023 18:30 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
[ twitter ]
Oef... das een flinke druk op Ukraine om te presteren.
haha lachen dat oorlogtraumaquote:Op donderdag 18 mei 2023 18:37 schreef 3rr0r het volgende:
Nu bij 1Vandaag kinderen uit Bucha die bij Belgische pleeggezinnen zijn ondergebracht. Jongetje tekent veel wapens etc die hij heeft gezien en wilde in de tuin een loopgraaf aanleggen
Pleegmama zei nou dat gaan we maar niet doen.
quote:
Logisch, ze doen daar bij defensie niet aan afschrijven volgens mij. Een 30 jaar oude Bradley staat voor hetzelfde bedrag in de boeken als eentje die gisteren is geleverd.quote:
Het is juist mooi dat ze daar geholpen worden met het verwerken ervan, Kan zo'n geval waarbij hij dat opeens oppert nog steeds gewoon grappig zijn. Spelenderwijs geeft hij dingen een plek. Maar je wilde even de moreel verhevene spelen.quote:
Je ziet m nog een poging doen om de granaat weg te gooien.quote:
Gaat sneller, veiliger, minder risico dan landen en weer opstijgenquote:Op donderdag 18 mei 2023 18:49 schreef slashdotter3 het volgende:
0:32 Waarom gaan ze met het touw uit de Chinook als die ook gewoon kan landen? Tis maar 6~8 meter extra? 🤔
[ twitter ]
Gewoon het Fast Roping beoefenen.quote:Op donderdag 18 mei 2023 18:49 schreef slashdotter3 het volgende:
0:32 Waarom gaan ze met het touw uit de Chinook als die ook gewoon kan landen? Tis maar 6~8 meter extra? 🤔
[ twitter ]
quote:The Fast Rope Insertion Extraction System (FRIES), commonly referred to as fast-roping or simply fast rope, is a method of descending a sturdy rope from a helicopter. It was developed to quickly deploy troops to areas where a helicopter landing is impossible. This technique enables soldiers to respond quickly to emergencies and act as a rapid response force. Additionally, it permits them to carry out stealthy missions, including boarding ships while at sea.
Als ze nou gewoon even linken naar het artikel van Reuters:quote:
Meer achter de link.quote:NATO reaches back to Cold War past with first major defence plans
BRUSSELS, May 18 (Reuters) - NATO will step back to the future at its Vilnius summit in July, with leaders set to approve thousands of pages of secret military plans that will detail for the first time since the Cold War how the alliance would respond to a Russian attack.
The move signifies a fundamental shift - NATO had seen no need to draw up large-scale defence plans for decades, as it fought smaller wars in Afghanistan and Iraq and felt certain post-Soviet Russia no longer posed an existential threat.
But with Europe's bloodiest war since 1945 raging just beyond its borders in Ukraine, the alliance is now warning that it must have all planning in place well before a conflict with a peer adversary such as Moscow might erupt.
"The fundamental difference between crisis management and collective defence is this: It is not we but our adversary who determines the timeline," said Admiral Rob Bauer, one of NATO's top military officials. "We have to prepare for the fact that conflict can present itself at any time."
Geode lezing van admiraal Rob Bauer mbt de oorlog oa. vanaf 30:20quote:Op donderdag 18 mei 2023 19:17 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als ze nou gewoon even linken naar het artikel van Reuters:
[..]
Meer achter de link.
Of klaphamers gebruikenquote:Op donderdag 18 mei 2023 18:15 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ze kunnen vast wel wat melkbussen vinden. Gaan ze maar carbidschieten.
Of: "Het gaat me te langzaam. Als ik dit zeg kan de Amerikaanse regering niet langer treuzelen met het OK geven voor F16's of ander zwaar spul. Zeker niet nu Europa het voortouw heeft genomen."quote:Op donderdag 18 mei 2023 19:42 schreef Discombobulate het volgende:
Grappig wel, het mag ons niet te veel kosten, dus als je in september nog geen resultaten behaald hebt zetten we je zwaar onder druk om te onderhandelen.
Nee, want ze moeten nog trainen en het is een hele logistieke opgave Vijf maanden is veel te kort. Het is geen computerspel waarbij je gelijk kan schieten. Ik denk dat je veel te naef bent. Goedgelovig ook.quote:Op donderdag 18 mei 2023 20:03 schreef Ulx het volgende:
[..]
Of: "Het gaat me te langzaam. Als ik dit zeg kan de Amerikaanse regering niet langer treuzelen met het OK geven voor F16's of ander zwaar spul. Zeker niet nu Europa het voortouw heeft genomen."
Mijn voorbeeld ging ook over de VS en de geleverde waarde. Hoe dat voor de Europese landen berekend wordt weet ik nietquote:Op donderdag 18 mei 2023 10:19 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
In de VS kennen ze idd geen afschrijving, iig wat betreft militaire voertuigen en dergelijke.
De Nederlandse F16's zijn al lang afgeschreven.
Daarnaast hebben we momenteel ook al meer F35's in Nederland staan dan nog actieve F16's.
Dan zijn die Isralische raketten toch wat economischer met 100 tot 150k per Scudraket-onderschepping i.t.t. 4miljoen? per Patriot PAC-3 raketquote:Op donderdag 18 mei 2023 17:12 schreef AchJa het volgende:
[..]
Juist vanwege de ervaringen uit de 1e Golfoorlog is de PAC-3 ontwikkeld, de PAC-1 en 2 waren/zijn gemaakt om ingezet te worden tegen reguliere luchtdoelen en niet tegen de Scuds. Men heeft wel wat Scuds neer weten te halen maar het resultaat was te mager en dus is men naar de tekentafel gegaan om iets te ontwikkelen wat wel succesvol tegen BM's ingezet kon worden en dat is de PAC-3.
Nou en? Het is iemand in de VS die dat zegt. Wij in Europa zeggen iets anders.quote:Op donderdag 18 mei 2023 20:16 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Nee, want ze moeten nog trainen en het is een hele logistieke opgave Vijf maanden is veel te kort. Het is geen computerspel waarbij je gelijk kan schieten. Ik denk dat je veel te naef bent. Goedgelovig ook.
De VS heeft het gewoon voor het zeggen feitelijk. Zo werkt het gewoon. Als de VS wil dat Oekrane gaat onderhandelen, dan zorgen ze daar wel voor. En die toestemming geven ze niet om hele logische, strategische en praktische redenen. Weet je wel wat er allemaal voor nodig is om F16's te sturen?quote:Op donderdag 18 mei 2023 20:27 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nou en? Het is iemand in de VS die dat zegt. Wij in Europa zeggen iets anders.
Alleen is er toestemming van de VS nodig. Als zij die toestemming -die niets kost- niet willen geven, ander zwaar spul niet willen leveren en langzaam doen met het leveren van tanks en toch een deadline geven wanneer er echt succes moet zijn behaald en anders dikke doei is dat zeker op te vatten als een dolksteek in de rug.
Ik heb nou niet de indruk dat de VS nog echt partner nummer n is als je kijkt naar de zware systemen. De VS hobbelt nu achteraan. Moeilijk doen over raketten die verder dan 80 kilometer kunnen, terwijl het VK en Frankrijk nu Storm Shadow/SCALP (gaan) leveren. Qua tanks vallen die 31 die ze sturen in het niet bij de Europese leveringen en kwamen die ook alleen maar omdat Scholz voet bij stuk hield. Nederland was het eerste land dat F16's wilde leveren. Ga zo maar door.quote:Op donderdag 18 mei 2023 20:32 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
De VS heeft het gewoon voor het zeggen feitelijk. Zo werkt het gewoon. Als de VS wil dat Oekrane gaat onderhandelen, dan zorgen ze daar wel voor. En die toestemming geven ze niet om hele logische, strategische en praktische redenen. Weet je wel wat er allemaal voor nodig is om F16's te sturen?
En ja, let maar op over een aantal maandjes, die dikke doei gaat zeker opgevat kunnen worden als een dolksteek in de rug. Bewaar deze post maar. Let maar op.
Omdat Wagner zal proberen te ontsnappen uit de dreigende omsingeling zodra de laatste rune veroverd is. De stad veroveren was tenslotte de opdracht, en Prigozhin pleegt dan geen verraad.quote:Op donderdag 18 mei 2023 20:46 schreef slashdotter3 het volgende:
Dus Rusland heeft het merendeel van hun reserve troepen naar Bakhmut gestuurd. Waarom deden ze dat niet gelijk ipv nu pas?
https://www.aljazeera.com(...)acks-rock-kyiv-odesa
She said that Russia had attacked Bakhmut all day having “significantly strengthened” its grouping in Bakhmut by bringing most of its reserves there.
Vond het wel een interessante vraag, heb het opgezocht bij Claude-Instant AI, Iron Dome kan geen scuds onderscheppen, David Sling wel maar die kost 3~4 miljoen per raket. Raar genoeg is dat dezelfde prijs als de Arrow 3quote:Op donderdag 18 mei 2023 20:24 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Dan zijn die Isralische raketten toch wat economischer met 100 tot 150k per Scudraket-onderschepping i.t.t. 4miljoen? per Patriot PAC-3 raket
Ik snap diequote:Op donderdag 18 mei 2023 18:37 schreef 3rr0r het volgende:
Nu bij 1Vandaag kinderen uit Bucha die bij Belgische pleeggezinnen zijn ondergebracht. Jongetje tekent veel wapens etc die hij heeft gezien en wilde in de tuin een loopgraaf aanleggen
Pleegmama zei nou dat gaan we maar niet doen.
Nee jij, jij begint je post metquote:Op donderdag 18 mei 2023 18:46 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Het is juist mooi dat ze daar geholpen worden met het verwerken ervan, Kan zo'n geval waarbij hij dat opeens oppert nog steeds gewoon grappig zijn. Spelenderwijs geeft hij dingen een plek. Maar je wilde even de moreel verhevene spelen.
Daar is minder voor nodig dan je denkt. Al ligt het er wel aan hoeveel straaljager piloten beschikbaar zijn.quote:Op donderdag 18 mei 2023 20:32 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
De VS heeft het gewoon voor het zeggen feitelijk. Zo werkt het gewoon. Als de VS wil dat Oekrane gaat onderhandelen, dan zorgen ze daar wel voor. En die toestemming geven ze niet om hele logische, strategische en praktische redenen. Weet je wel wat er allemaal voor nodig is om F16's te sturen?
quote:Op donderdag 18 mei 2023 21:06 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Daar is minder voor nodig dan je denkt. Al ligt het er wel aan hoeveel straaljager piloten beschikbaar zijn.
Die kunnen in principe in een uur of 60 leren vliegen met een ander toestel. Tel daar nog wat uren extra bij voor de wapensystemen en die piloten zijn er klaar voor.
Logistiek kan ook heel snel gaan indien nodig.
Ik dacht er eerst ook zo over maar naar wat artikelen gelezen te hebben is het allemaal wat minder complex dan je denkt.
Het hoeven geen super ervaren piloten te worden bijvoorbeeld.
Niet, maar wij hebben bar weinig natuurlijk. Je denkt dat we heel wat kunnen, maar zo veel is het ook niet na al die jaren bezuinigen. We kunnen top verdedigen, maar een offensieve oorlog zijn we bar slecht in. Tja, die paar speeltjes... Het gaat om hoeveelheid. De VS kan wel heel goed oorlog voeren.quote:Op donderdag 18 mei 2023 20:47 schreef Ulx het volgende:
Dus waarom zouden Europese landen ook stoppen als de VS er genoeg van heeft?
Verzin je dat nou allemaal ter plekke of heb je je goed ingelezen? Waar blijkt dat allemaal uit dan? Graag goede referenties.quote:Op donderdag 18 mei 2023 21:06 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Daar is minder voor nodig dan je denkt. Al ligt het er wel aan hoeveel straaljager piloten beschikbaar zijn.
Die kunnen in principe in een uur of 60 leren vliegen met een ander toestel. Tel daar nog wat uren extra bij voor de wapensystemen en die piloten zijn er klaar voor.
Ik dacht er eerst ook zo over maar naar wat artikelen gelezen te hebben is het allemaal wat minder complex dan je denkt.
Makkie dusquote:Op donderdag 18 mei 2023 21:06 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
4 maanden is nog snel, vergeet niet dat je instinctief moet kunnen reageren als je in so'n het vliegt.quote:
Daar is minder voor nodig dan je denkt. Het is een beetje als overstappen van je controller van de PlayStation 4 naar de PlayStation 5. Met CoD moet je ook maar even wennen hoor. Je hoeft geen super ervaren piloten te hebben verder met nieuwe hardwarequote:Op donderdag 18 mei 2023 21:13 schreef theguyver het volgende:
[..]
4 maanden is nog snel, vergeet niet dat je instinctief moet kunnen reageren als je in so'n het vliegt.
Ondanks dat de piloten al ervaring hebben met een het is het toch een compleet andere besturing.
Gewoon even een LOI zelf studie:quote:Op donderdag 18 mei 2023 21:10 schreef BEFEM het volgende:
F16 piloten hoeven 'alleen' raketten te kunnen schieten en uit de lucht te halen. Hebben geen volledige training nodig.
Dat zal. Maar de testtrainingen in de VS verliepen erg goed. Uitspraken van Oekraense piloten bevestigen dat ook. En verder: Het is oorlog. Wachten tot het land is veroverd omdat er misschien iets mis kan gaan is misschien niet de slimste strategie als je wil winnen.quote:Op donderdag 18 mei 2023 21:13 schreef theguyver het volgende:
[..]
4 maanden is nog snel, vergeet niet dat je instinctief moet kunnen reageren als je in so'n het vliegt.
Ondanks dat de piloten al ervaring hebben met een het is het toch een compleet andere besturing.
Ik zie gewoon zo'n dikke geul voor me in een gemiddeld klein Nederlands/Belgisch voortuintje vandaar de lach. Omdat iets gerelateerd is aan de oorlog betekent nog niet dat je er slechts krampachtig droevig over mag doen en er niet even gelachen kan worden om iets wat een jongen tijdens zijn opvang zo oppert. Dat de situatie in z'n algemeenheid zielig is lijkt me duidelijk. Overigens zelfs jongetjes die nooit met oorlog te maken hebben spelen met 'wapens' willen iets nabouwen etc. Het gedrag hoeft niet alleen te komen uit dat hij nare shit heeft meegemaakt maar ook omdat het 'cool' is om als eigen soldaten, de helden te spelen.quote:Op donderdag 18 mei 2023 20:57 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Nee jij, jij begint je post met.
het is geen disneyfilmquote:Op donderdag 18 mei 2023 21:22 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Ik zie gewoon zo'n dikke geul voor me in een gemiddeld klein Nederlands/Belgisch voortuintje vandaar de lach. Omdat iets gerelateerd is aan de oorlog betekent nog niet dat je er slechts krampachtig droevig over mag doen en er niet even gelachen kan worden om iets wat een jongen tijdens zijn opvang zo oppert. Dat de situatie in z'n algemeenheid zielig is lijkt me duidelijk. Overigens zelfs jongetjes die nooit met oorlog te maken hebben spelen met 'wapens' willen iets nabouwen etc. Het gedrag hoeft niet alleen te komen uit dat hij nare shit heeft meegemaakt maar ook omdat het 'cool' is om als eigen soldaten, de helden te spelen.
Luchtvaart is een grote hobby van me, als je eenmaal geleerd hebt om iets als een straaljager te vliegen; is het leren van een ander type stukken makkelijker dan men denkt.quote:Op donderdag 18 mei 2023 21:11 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Verzin je dat nou allemaal ter plekke of heb je je goed ingelezen? Waar blijkt dat allemaal uit dan? Graag goede referenties.
Het is ook een oorlogssituatie, dan gelden normale regels niet en wordt er gewoon 10 uur per dag getraind indien nodig.quote:Op donderdag 18 mei 2023 21:14 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Daar is minder voor nodig dan je denkt. Het is een beetje als overstappen van je controller van de PlayStation 4 naar de PlayStation 5. Met CoD moet je ook maar even wennen hoor. Je hoeft geen super ervaren piloten te hebben verder met nieuwe hardware
Zie ook dit artikel waar eea wordt verteld (interview met Oekrainse piloot)quote:Op donderdag 18 mei 2023 21:25 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Luchtvaart is een grote hobby van me, als je eenmaal geleerd hebt om iets als een straaljager te vliegen; is het leren van een ander type stukken makkelijker dan men denkt.
Vergeet ook niet een groot gedeelte van de opleiding in een simulator gedaan kan worden.
Plus zie dat artikel wat gepost is als je referenties wilt.
https://www.thedrive.com/(...)-to-convert-to-f-16squote:The F-16 is relatively easy to operate safely, so it’s not too high a barrier to cross for the Ukrainian Air Force. An F-16 pilot told The War Zone: “In a matter of months it’s possible for a non-familiar aviator to be reasonably safe in a jet like the F-16. The systems are easy to operate, the jet is easy to fly, and it’s very intuitive to learn. The Viper is an easy transition for an experienced fighter pilot from a pure flying perspective, no matter what type they are coming from.”
“You turn it on, you push the throttle up, you go and fly. The flight control system neutralizes any big mistakes, you really can’t over-stress the jet unless you’re really trying to. You can’t take it out of controlled flight easily — there’s a lot of instances where it takes care of you with a layer of safety to where even a non-proficient operator can fly safely — some including enhanced ground proximity warning systems (EGPWS) – so that’s the first bridge they have to cross.”
The full F-16 Basic Course, also known as the B-Course, is typically a nine-month process for pilots fresh out of pilot training. Broadly it consists of academics, time in the simulator, and live sorties. In addition to B-Courses, the Formal Training Units (FTUs) also run transition courses for pilots with experience in other jets — these are typically far shorter than the full B-Course.
In the case of the B-Course, an initial four weeks of academics teaches students about the systems of the F-16 and emergency procedures. This is followed by around eight simulator sessions covering basic instrument flying and hands-on experience of the various emergency procedures before they progress to the two-seat F-16D for four live flights before a first solo mission.
......
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Is de Amerikaanse luchtmacht die Oekraense piloten heeft gevalueerd acceptabel als referentie? Vast wel toch?quote:
quote:"given the current skill set demonstrated by the Ukrainian Air Force pilot ... four months is a realistic training timeline."
Ahhh, nope inderdaad. Misverstandjequote:Op donderdag 18 mei 2023 20:52 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Vond het wel een interessante vraag, heb het opgezocht bij Claude-Instant AI, Iron Dome kan geen scuds onderscheppen, David Sling wel maar die kost 3~4 miljoen per raket. Raar genoeg is dat dezelfde prijs als de Arrow 3
Taal barrire.quote:Op donderdag 18 mei 2023 21:14 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Daar is minder voor nodig dan je denkt. Het is een beetje als overstappen van je controller van de PlayStation 4 naar de PlayStation 5. Met CoD moet je ook maar even wennen hoor. Je hoeft geen super ervaren piloten te hebben verder met nieuwe hardware
Een 'pilotenoverschot'quote:Op donderdag 18 mei 2023 21:40 schreef BEFEM het volgende:
Ze zouden sowieso al een jaar geleden moeten zjjn begonnen van het trainen op de F16. Naar mijn weten heeft Oekrane een pilotenoverschot dus je mist ze dan toch niet. Kan je later nog altijd beslissen of je echt F16s gaat leveren of niet.
Hopelijk hebben ze dat dan ook stiekem al gedaan.
Glas is halfvolquote:Op donderdag 18 mei 2023 21:41 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Een 'pilotenoverschot'Dat is ook een mooie naam voor te weinig vliegtuigen
Ik betwijfel het. Dan zouden ze er al zijn. Evaluaties dus wel. Dus het kan snel gaan. Als de VS het OK geeft pakken de F16 landen in Europa samen met Oekrane de logistieke en onderhouds uitdagingen wel aan en in de VS kunnen ze gaan trainen. In de tussentijd toestellen zoeken en klaarmaken.quote:Op donderdag 18 mei 2023 21:40 schreef BEFEM het volgende:
Ze zouden sowieso al een jaar geleden moeten zjjn begonnen van het trainen op de F16. Naar mijn weten heeft Oekrane een pilotenoverschot dus je mist ze dan toch niet. Kan je later nog altijd beslissen of je echt F16s gaat leveren of niet.
12 zouden er gevalueerd zijn en Oekrane kon ongeveer 30 piloten leveren.quote:Op donderdag 18 mei 2023 21:44 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ik betwijfel het. Dan zouden ze er al zijn. Evaluaties dus wel. Dus het kan snel gaan. Als de VS het OK geeft starten de F16 landen in Europa samen met Oekrane de logistieke en onderhouds uitdagingen wel aan, en in de VS kunnen ze gaan trainen. In de tussentijd toestellen zoeken en klaarmaken.
Dat staat ook in dat evaluatierapport van de USAF. Dat is een dingetje aangezien de training in het Engels is. Ook westerse tactieken, da's ook een ding. Die piloten zijn opgeleid met de oude Sovjet methode.quote:Op donderdag 18 mei 2023 21:41 schreef theguyver het volgende:
[..]
Taal barrire.
Denk dat toch echt wel behoorlijk verschil is hoor.
Maar goed ik ben geen piloot.
Heb nog een plaatje gevonden👍quote:Op donderdag 18 mei 2023 21:37 schreef Stoorzendert het volgende:
Ahhh, nope inderdaad. MisverstandjeIk dacht dat die zelf gefabriceerde vuurpijlen van Hamas zo heette
Dat zijn 'Qassam' raketten
Mijn mening ! Ik snap de nadelen niet zo, ook al komt het voor deze oorlog te laat.quote:Op donderdag 18 mei 2023 21:40 schreef BEFEM het volgende:
Hou toch op. Kom eerst over de brug met die beloofde tanks dan.quote:Op donderdag 18 mei 2023 18:30 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
[ twitter ]
Dat gaat toch vooral over de Abrams? Volgens mij zijn er al verschillende andere soorten tanks geleverd maar daar heb ik nog geen beelden van gezien.quote:Op donderdag 18 mei 2023 22:18 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hou toch op. Kom eerst over de brug met die beloofde tanks dan.
5 maanden, dan zou Oekrane een heel jaar geen bal hebben kunnen doen met de Westerse steun. Logisch dat men dan naar andere opties op zoek gaat.quote:Op donderdag 18 mei 2023 18:30 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
[ twitter ]
Vandaar deze maatregel:quote:Op donderdag 18 mei 2023 22:26 schreef slashdotter3 het volgende:
VIDEO of captured Russian soldiers possibly near Bakhmut saying they have not had a meal in 4 days. Napoleon said “An Army marches on its stomach.” well these guys ain`t going anywhere in a hurry.
https://twitter.com/raging545/status/1659291950384574471?s=20
Tenzij je Orlando Bloom heet natuurlijk..quote:Op donderdag 18 mei 2023 18:53 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Gaat sneller, veiliger, minder risico dan landen en weer opstijgen
Misschien Engels wel iets om in te investeren.quote:
Engels leren konden ze allemaal al een jaar lang, als ze het niet te druk hebben. Vanaf moment dat je om Westerse vliegtuigen vraagt weet je dat dat handig is.quote:
De geheime plekken waar vandaan ook de MiGs opstijgen.quote:Op donderdag 18 mei 2023 22:33 schreef BeriBeri het volgende:
Vanuit waar stijgen die F16's op mochten ze worden geleverd? Rusland vernielt gelijk die landingsbanen in Oekrane
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja die Russen leggen me een hoop Oekraense luchtmacht lam..quote:Op donderdag 18 mei 2023 22:33 schreef BeriBeri het volgende:
Vanuit waar stijgen die F16's op mochten ze worden geleverd? Rusland vernielt gelijk die landingsbanen in Oekrane
Je moet een stormram hebben. Iets met vernietigende kracht.quote:Op donderdag 18 mei 2023 22:21 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Dat gaat toch vooral over de Abrams? Volgens mij zijn er al verschillende andere soorten tanks geleverd maar daar heb ik nog geen beelden van gezien.
In de natte droom van Poetin jaquote:Op donderdag 18 mei 2023 22:33 schreef BeriBeri het volgende:
Die zijn er wel in de vorm van de Leopard2A5/6 en de Challenger. Maar nog twee zware compagnien met Abrams tanks is wel zo prettig.quote:Op donderdag 18 mei 2023 22:40 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Je moet een stormram hebben. Iets met vernietigende kracht.
Het duurt wel even dat we die en masse in actie zien h.quote:Op donderdag 18 mei 2023 22:42 schreef Ulx het volgende:
[..]
Die zijn er wel in de vorm van de Leopard2A5/6 en de Challenger. Maar nog twee zware compagnien met Abrams tanks is wel zo prettig.
Vallen ze ergens anders aan. .quote:Op donderdag 18 mei 2023 23:15 schreef slashdotter3 het volgende:
3 rijen dikke laag van dragon teeth
dan een mijnenveld van 5km diep
daarachter de trenches
daar weer achter de artillery die je de hele 5km lang bestookt
[ afbeelding ]
[ twitter ]
De afstand tussen die drakentanden en de loopgraven oogt beduidend kleiner dan 5km.quote:Op donderdag 18 mei 2023 23:15 schreef slashdotter3 het volgende:
3 rijen dikke laag van dragon teeth
dan een mijnenveld van 5km diep
daarachter de trenches
daar weer achter de artillery die je de hele 5km lang bestookt
[ afbeelding ]
[ twitter ]
Breed ipv diep niet?quote:Op donderdag 18 mei 2023 23:39 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
De afstand tussen die drakentanden en de loopgraven oogt beduidend kleiner dan 5km.
quote:Op donderdag 18 mei 2023 23:05 schreef Nebelwerfer het volgende:
[ twitter ]
Slap ouwehoeren is het ondertussen wel.
Ok, misschien is nu sturen nog niet waar je aan toe bent. Maar je had verdikke de optie al wel lang en breed kunnen hebben..
In Russisch luchtruim. Dat betekent dat het ding en relatief dicht aan het front staat, het tweede systeem er is (die andere staat immers bij Kiev) n dat het alle remmen los is.quote:Op donderdag 18 mei 2023 23:55 schreef skysherrif het volgende:
[ twitter ]
Het was wss een patriot die de 2 jets en helikopters heeft neergeschoten...
Zou dan een semi-hit and run actie zijn geweest?quote:Op vrijdag 19 mei 2023 00:04 schreef trein2000 het volgende:
[..]
In Russisch luchtruim. Dat betekent dat het ding en relatief dicht aan het front staat, het tweede systeem er is (die andere staat immers bij Kiev) n dat het alle remmen los is.
Waar wachten ze op dan? Een formuliertje?quote:Op donderdag 18 mei 2023 23:52 schreef trein2000 het volgende:
[..]
[ twitter ]
Komt wel goed. Wij als NL hebben er kennelijk nog 17 die we relatief snel kunnen leveren. En nog 24 in de vloot. Dat is al bijna de helft van waar UA om vraagt.
Omdat dit natuurlijk een bijzonder slecht idee is. Ze trekken andere plekken leeg om de sunk cost van Bakhmut tot een winst te persen. Maar winst van wat. Bakhmut is alleen nog maar moreel belangrijk, niet strategisch.quote:Op donderdag 18 mei 2023 20:46 schreef slashdotter3 het volgende:
Dus Rusland heeft het merendeel van hun reserve troepen naar Bakhmut gestuurd. Waarom deden ze dat niet gelijk ipv nu pas?
She said that Russia had attacked Bakhmut all day having “significantly strengthened” its grouping in Bakhmut by bringing most of its reserves there.
Dus Oekrane lokt weer allemaal Russen n kant op, vlak voor een offensief elders?quote:Op donderdag 18 mei 2023 20:46 schreef slashdotter3 het volgende:
Zou verklaren waarom de Russen er nu zo op gebrand zijn ze uit te schakelen, die willen wraak.quote:Op donderdag 18 mei 2023 23:55 schreef skysherrif het volgende:
[ twitter ]
Het was wss een patriot die de 2 jets en helikopters heeft neergeschoten...
berhaupt, die dingen zijn, vooral ook volgens kenners een bitch !quote:Op vrijdag 19 mei 2023 00:10 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Zou verklaren waarom de Russen er nu zo op gebrand zijn ze uit te schakelen, die willen wraak.
Dat is de hele oorlog al een goeie vraag ja..quote:Op vrijdag 19 mei 2023 00:15 schreef skysherrif het volgende:
Snap er eigenlijk geen fuck van waarom ze al deze raketten niet gebruiken om op belangrijke supply lines nabij het front gebruiken, in plaats van Kiev, waar ook nog eens de meeste AD actief is.
Dat kan niet omdat Oekrane veel flexibeler is in de logistiek. Rusland is afhankelijk van treinverkeer en heeft weinig trucks, dus het is wel uit te vinden waar hun depots zijn. Oekrane heeft dat veel minder. Zij hadden in 2014 ook al door dat grote depots kwetsbaar zijn vanuit de lucht en hebben toen veel trucks en tankers geregeld.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 00:15 schreef skysherrif het volgende:
Snap er eigenlijk geen fuck van waarom ze al deze raketten niet gebruiken om op belangrijke supply lines nabij het front gebruiken, in plaats van Kiev, waar ook nog eens de meeste AD actief is.
Zag filmpje van Oekranse luchtvaart piloot, hij gaf aan dat 4 maanden is voor de gene die al Engels kunnen en 5 maanden met extra taal cursus.quote:Op donderdag 18 mei 2023 21:47 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dat staat ook in dat evaluatierapport van de USAF. Dat is een dingetje aangezien de training in het Engels is. Ook westerse tactieken, da's ook een ding. Die piloten zijn opgeleid met de oude Sovjet methode.
Maar het lijkt me nou geen reden om het maar helemaal niet te doen.
Zo nu en dan vandaag is er wel een Oekraense munitie depot geraakt.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 00:15 schreef skysherrif het volgende:
Die depots in Oekrane worden ook aangevallen door Rusland, alleen hoor je daar weinig overquote:Op vrijdag 19 mei 2023 00:15 schreef skysherrif het volgende:
Rusland moet je gewoon uitnodigen voor zoiets. Dan zet je ze aan een klein tafeltje in een hoek van de ruimte waar ze met een bekertje ranja mogen wachten tot de grote mensen uitgepraat zijn.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 07:30 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Rusland, economie nummer dertig of zo van de wereld mocht daar vroeger ook asnschuiven, maar nu niet meer.
Poetin mag best naar het buitenland reizen. Hij vliegt alleen niet meer terug naar Moskou maar door naar Den Haag.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 07:32 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Rusland moet je gewoon uitnodigen voor zoiets. Dan zet je ze aan een klein tafeltje in een hoek van de ruimte waar ze met een bekertje ranja mogen wachten tot de grote mensen uitgepraat zijn.
Offensief waarschijnlijk dus niet deze week.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 07:30 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Rusland, economie nummer dertig of zo van de wereld mocht daar vroeger ook asnschuiven, maar nu niet meer.
Lol, what een bullshit zitten ze daar te verkondigen.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 06:30 schreef BeriBeri het volgende:
[..]
Die depots in Oekrane worden ook aangevallen door Rusland, alleen hoor je daar weinig over
Met een official request geven ze waardevolle informatie weg aan Russische planners, beste is om het allemaal buiten beeld te regelen en pas op het laatste moment als niets meer mis kan gaan het officieel te maken.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 08:07 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
The USA will allow the export of F-16 fighters to Ukraine, CNN writes. If the allies, in particular, the Netherlands, decide to supply Ukraine with F-16s, the US will agree to export them. However, there have been no official requests yet.
Die vraag wordt vaker gesteld maar het inderdaad bijzonder waarom je zulke dure raketten niet op militaire doelen gebruikt.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 00:15 schreef skysherrif het volgende:
Snap er eigenlijk geen fuck van waarom ze al deze raketten niet gebruiken om op belangrijke supply lines aanvoerlijnen nabij het front gebruiken, in plaats van Kiev, waar ook nog eens de meeste AD actief is.
Niet. De grote fout van Duitsland was dat ze niet eerst de radarinstallaties gingen bombarderen.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 02:48 schreef theguyver het volgende:
[..]
Zo nu en dan vandaag is er wel een Oekraense munitie depot geraakt.
Maar meeste word op burgers gericht.
Nou wil ik niet lullig doen voor de burgers in Oekrane maar het is wel beter voor het front.
Duitsland beging die zelfde fout in de slag om Engeland, die gingen van bombarderen van vliegvelden over in het bombarderen van steden.
Mijn theorie is dat we de doelen niet weten.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 08:40 schreef HSG het volgende:
[..]
Die vraag wordt vaker gesteld maar het inderdaad bijzonder waarom je zulke dure raketten niet op militaire doelen gebruikt.
[..]
Niet. De grote fout van Duitsland was dat ze niet eerst de radarinstallaties gingen bombarderen.
Het doel wel duidelijk en dat is terreur. Ze denken dat je daarmee het moraal van de burgers kan raken zodat ze snel oorlogsmoe worden.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 08:48 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Mijn theorie is dat we de doelen niet weten.
Je hoort wel dat raketten vaak gebouwen raken.
Maar als er bepaalde strategische doelen geraakt worden niet. Oek zal altijd blijven zeggen, een laffe aanval op burgers,
Redacted loopt al maandenlang te gillen dat Oekraine niks meer heeft om mee te vechten, en dat Rusland niet meer kan verliezen. Zij zijn het ook die steeds die afgeserveerde kolonel erbij halen die dat alles nog eens even dunnetjes onderstreept. Dit kanaal lijkt op een spreekbuis van het Kremlin.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 06:30 schreef BeriBeri het volgende:
[..]
Die depots in Oekrane worden ook aangevallen door Rusland, alleen hoor je daar weinig over
Ik raad Zelensky aan om via Bulgarije en Libanon te vliegen.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 07:30 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Weer een hint dat die Pentagon leaks waarschijnlijk een 'bewussie' was om de Russen te misleiden.quote:
Beter 1 stadje 100% naar de klote dan 10 stadjes voor 50%?quote:Op vrijdag 19 mei 2023 10:35 schreef Barbusse het volgende:
Stark before-and-after images reveal the obliteration of Bakhmut
Damn, er is ook gewoon echt niks meer van over zeg, wat een slagveld
Link werkt niet, als ik op accept klik gebeurt er niks.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 10:47 schreef theguyver het volgende:
https://9gag.com/gag/a6qB(...)tm_medium=post_share
Kijk aan Russische partizanen. (Althans zou kunnen)
Zal me niet verbazen als er veel meer van deze groepjes zijn.
Dus Rus stuurt alle reserves naar Bakhmut? Ook van Zaporizhzhija oblast?quote:
Het allermooiste zou zijn als Ukraine de pows weet over te halen om partisanen te worden die tegen het Russische regime strijden.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 10:47 schreef theguyver het volgende:
https://9gag.com/gag/a6qB(...)tm_medium=post_share
Kijk aan Russische partizanen. (Althans zou kunnen)
Zal me niet verbazen als er veel meer van deze groepjes zijn.
Cyprus.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 10:37 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Uiteraard wil Rusland dat. Het voorkomt toetreding van Oekrane tot NAVO en EU.
Complete and utter devastation.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 10:35 schreef Barbusse het volgende:
Stark before-and-after images reveal the obliteration of Bakhmut
Damn, er is ook gewoon echt niks meer van over zeg, wat een slagveld
Heb ook een vredesplan:quote:Op vrijdag 19 mei 2023 06:38 schreef slashdotter3 het volgende:
Dat is code voor 'land opgeven voor vrede' 🙄
[ twitter ]
Ik stem voorquote:Op vrijdag 19 mei 2023 12:21 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Heb ook een vredesplan:
Vredesplan Red_85:
1. Rusland verlaat alle Ukrainse territoria met in acht neming de grenzen van voor 2014
2. Alle leden van de Putin/Lavrov administratie dienen zich te melden bij het ICC in Den Haag. De leden van de administratie mogen geen invloed meer uitoefenen of welke functie dan ook te bekleden aan de politiek en defensie van rusland en/of bevriende staten
3. Rusland dient alle schade aan Ukraine te vergoeden die Ukraine heeft geleden na de invasie van Ukrains grondgebied in 2014
4. Rusland voltooit een totale ontwapening langs de Ukrainse/Russische grens aan Russische kant van minimaal 150 kilometer en laat de mogelijkheid open van totaal toezicht door de internationale gemeenschap
5. Vrijlating van alle POW's en dissidenten/criticasters van de huidige politieke administratie, houden van nieuwe verkiezingen met de mogelijkheid van het toelaten van internationale waarnemers waar gewenst.
Zo, ik kan ook in dat rijtje.
Punt 6: Alle gedeporteerde burgers, inclusief lle kinderen, moeten terug.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 12:21 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Heb ook een vredesplan:
Vredesplan Red_85:
1. Rusland verlaat alle Ukrainse territoria met in acht neming de grenzen van voor 2014
2. Alle leden van de Putin/Lavrov administratie dienen zich te melden bij het ICC in Den Haag. De leden van de administratie mogen geen invloed meer uitoefenen of welke functie dan ook te bekleden aan de politiek en defensie van rusland en/of bevriende staten
3. Rusland dient alle schade aan Ukraine te vergoeden die Ukraine heeft geleden na de invasie van Ukrains grondgebied in 2014
4. Rusland voltooit een totale ontwapening langs de Ukrainse/Russische grens aan Russische kant van minimaal 150 kilometer en laat de mogelijkheid open van totaal toezicht door de internationale gemeenschap
5. Vrijlating van alle POW's en dissidenten/criticasters van de huidige politieke administratie, houden van nieuwe verkiezingen met de mogelijkheid van het toelaten van internationale waarnemers waar gewenst.
Zo, ik kan ook in dat rijtje.
Mmmjah, punt klopt voor de EU.quote:
Of er gewoon wat harder inzitten.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 11:36 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Het allermooiste zou zijn als Ukraine de pows weet over te halen om partisanen te worden die tegen het Russische regime strijden.
Ze zijn slecht behandeld, gedwongen als kanonnevoer te dienen, voorgelogen, niet betaald, bedreigd met de dood bij terugtrekken of overgeven, uitgehongerd (de frontsoldaten hadden al 4 dagen niet gegeten). Redenen zat om zich tegen Rusland te keren.
Daarna is het hoe meer soldaten Rusland stuurt hoe meer partisanen ze krijgen die binnen Rusland verzet en sabotages plegen.
Dit als aanvulling op punt 5quote:Op vrijdag 19 mei 2023 12:26 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Punt 6: Alle gedeporteerde burgers, inclusief lle kinderen, moeten terug.
New official borders? Dus het witte huis is zich aan het voorbereiden voor een capitulatie scenario, komt het wel op neer dan.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 10:37 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Uiteraard wil Rusland dat. Het voorkomt toetreding van Oekrane tot NAVO en EU.
Without new official bordersquote:Op vrijdag 19 mei 2023 12:31 schreef Joppiez het volgende:
[..]
New official borders? Dus het witte huis is zich aan het voorbereiden voor een capitulatie scenario, komt het wel op neer dan.
Rusland zal idd op een dag moeten capituleren.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 12:31 schreef Joppiez het volgende:
[..]
New official borders? Dus het witte huis is zich aan het voorbereiden voor een capitulatie scenario, komt het wel op neer dan.
Het scenario dat oekraine officieel afscheid neemt van bezette gebieden, en dus grenzen opnieuw trekt, waarna toetreding NAVO/EU wel mogelijk worden.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 12:31 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Voor elke mogelijke situatie maken ze een scenario. En dat is logisch.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 12:31 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Plus je oekraine ontstript van alle grondstoffen en industriele infrastruccquote:Op vrijdag 19 mei 2023 12:48 schreef ExTec het volgende:
[..]
Het scenario dat oekraine officieel afscheid neemt van bezette gebieden, en dus grenzen opnieuw trekt, waarna toetreding NAVO/EU wel mogelijk worden.
En dan geef je aan rus de boodschap dat ze moeten klauwen wat ze kunnen, want daarna mogen ze het houden, en wat je niet hebt kunnen klauwen wordt dan NAVO.
Dus eigenlijk nog steeds een slecht scenario, wat garandeerd dat de komende decennia heel onrustig worden.
https://www.ad.nl/buitenl(...)edi-arabie~ad8047aa/quote:- De regering van president Biden heeft Europese bondgenoten voorzichtig laten weten dat het hen zal toestaan om in Amerika gemaakte F-16 straaljagers naar Oekrane te exporteren, meldt CNN.
De VS zal veel meer een afweging maken van kosten/baten. Jarenlange steun tov het verzwakken van vijand Rusland. Zijn de cijfers ongunstig of is er een win win zal de VS eerder neigen tot nieuwe grensvorming. Dan ons EUers, wij hebben veel meer raakvlak met wat daar gebeurt.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 12:53 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Voor elke mogelijke situatie maken ze een scenario. En dat is logisch.
Ga er maar vanuit dat als er onderhandeld wordt, er pas onderhandeld wordt n het UA offensief. Even kijken hoe de lijnen op de kaart er dan uitzien.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 13:08 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Plus je oekraine ontstript van alle grondstoffen en industriele infrastrucc
tuur + havens om handel mee te drijven.
Rusland lacht dan keihard.
quote:Zelensky aangekomen in Saudie-Arabi voor overleg
De Oekraense president Zelensky is geland in Jeddah waar hij zal aanschuiven bij een topoverleg van de Arabische Liga.
Op de top is ook Syrische president Assad ook aanwezig. Assad wordt sinds de burgeroorlog in zijn land gesteund door Rusland. Hij zei in maart tijdens een bezoek aan Moskou nog dat Rusland in Oekrane strijdt tegen "door het Westen gesteunde nazi's".
Na zijn bezoek aan Saudi-Arabi reist Zelensky door naar Japan voor de laatste dag van de G7-top in Hiroshima.
Je zal maar een RKC supporter zijn en in Rusland wonen.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 13:43 schreef 3rr0r het volgende:
Geel met blauwe braids 'not a crime'![]()
[ twitter ]
Ziehier dus de reden dat je in Rusland je beter stil kan houden en stiekem verzet/sabotage/spionage plegen ipv kansloos te protesteren en een strafblad/celstraf/boete/uitreisverbod aangesmeerd worden.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 13:43 schreef 3rr0r het volgende:
Geel met blauwe braids 'not a crime'![]()
[ twitter ]
Oh noquote:The EU should start planning now for Russia after Putin
Political destabilisation could lead to armed conflict within Russia itself.
Straks schudt die daar ook nog de hand van Assad. Het zal vast genuanceerd liggen maar heel fijn is het niet om geconfronteerd te worden met het feit dat de beschaafden soms leiders uit barbaarse landen nodig hebben.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 14:19 schreef HSG het volgende:
https://www.ad.nl/buitenl(...)edi-arabie~ad8047aa/
Zelensky bezoekt Saoedi-Arabi
Leuk ga je op bezoek bij een land dat hetzelfde met Jemen doet als Rusland met Oekrane.
Een M30/31 raket is toch geen tankbuster?quote:
Als je met een schep een leo te lijf kunt, zul je met M30/31 ook wel wat schade aankunnen richten..quote:
Dan kun je net zo goed vrienden met Poetin blijven.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 14:25 schreef Confetti het volgende:
[..]
Straks schudt die daar ook nog de hand van Assad. Het zal vast genuanceerd liggen maar heel fijn is het niet om geconfronteerd te worden met het feit dat de beschaafden soms leiders uit barbaarse landen nodig hebben.
Ja maar hier was dus over geoordeeld dat het geen strafbaar feit was. Vandaar de 'surprised'.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 14:16 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Ziehier dus de reden dat je in Rusland je beter stil kan houden en stiekem verzet/sabotage/spionage plegen ipv kansloos te protesteren en een strafblad/celstraf/boete/uitreisverbod aangesmeerd worden.
Jawel hoor, die Peskov meldt steeds dat alles wat ze wilden raken is geraakt, doel bereikt, missie geslaagd.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 14:58 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Je ziet de Russen zulke successen niet delen met al die raketten van ze..
Ach ja, zullen we eens kijken welke handen Nederland allemaal schud voor onze welvaart?quote:Op vrijdag 19 mei 2023 14:25 schreef Confetti het volgende:
[..]
Straks schudt die daar ook nog de hand van Assad. Het zal vast genuanceerd liggen maar heel fijn is het niet om geconfronteerd te worden met het feit dat de beschaafden soms leiders uit barbaarse landen nodig hebben.
Dat is zeggen dat je ze deelt. Je ziet maar weinig echt foto’s met een uitgebreid verslag.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 15:00 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Jawel hoor, die Peskov meldt steeds dat alles wat ze wilden raken is geraakt, doel bereikt, missie geslaagd.
Dat hierboven met die tanks is anders ook niet heel duidelijk. Als die tweede een 'after' foto is had hij wel wat duidelijker gemogen willen we kunnen oordelen of dat inderdaad kapotgeschoten tanks zijnquote:Op vrijdag 19 mei 2023 15:03 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Dat is zeggen dat je ze deelt. Je ziet maar weinig echt foto’s met een uitgebreid verslag.
want oekraine schiet ook met behulp van Iran op Rusland of russchishe grondgebied?quote:Op vrijdag 19 mei 2023 14:19 schreef HSG het volgende:
Leuk ga je op bezoek bij een land dat hetzelfde met Jemen doet als Rusland met Oekrane.
Begrijpend lezen is voor jou een moeilijk dingetje zo te zien.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 15:08 schreef Korenfok het volgende:
[..]
want oekraine schiet ook met behulp van Iran op Rusland of russchishe grondgebied?
Ook jij weet best dat de Oekraners vaker een rechtmatige claim neerleggen.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 15:07 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Dat hierboven met die tanks is anders ook niet heel duidelijk. Als die tweede een 'after' foto is had hij wel wat duidelijker gemogen willen we kunnen oordelen of dat inderdaad kapotgeschoten tanks zijn
CNNquote:The Russian foreign ministry said Thursday there will be not talks of expanding the deal further unless it gets concessions.
“The Russian Federation reminds the US, Britain and the EU of the need for a real lifting of unilateral sanctions on Russian fertilizers and food; even donations of Russian fertilizers to the poorest countries continue to face blocking due to sanctions,” the ministry statement reads.
What Ukraine is saying: The current extension does not provide for satisfying Russia’s outside demands, said Vasyl Bodnar, Ukraine’s ambassador in Turkey.
"What Russia is trying to attach now are issues related to the ammonia pipeline, issues related to the lifting of sanctions against banks and organizations involved in grain and fertilizer trade. This issue is still under discussion,” he said.
nee, maar voor jou wel?quote:Op vrijdag 19 mei 2023 15:09 schreef HSG het volgende:
[..]
Begrijpend lezen is voor jou een moeilijk dingetje zo te zien.
Hebben russen die uberhaupt nodig dan?quote:Op vrijdag 19 mei 2023 13:37 schreef 3rr0r het volgende:
Zo, bij die eerste mist iemand denk ik een hoofd nadien.
[ twitter ]
Dit hoor ik bij/ na iedere verlenging. Maar ik begrijp tussen de regels door dat Turkije heeft gezegd dat ze Oekraense schepen zullen escorteren als Rusland de deal opzegt en/of Russische schepen de doortocht door de Bosporus zal ontzeggen op basis van het verdrag van Montreux. Turkije heeft geen baat bij instabiliteit in de landen ten zuiden van hun en zeker niet bij nog meer inflatie. Met andere woorden, Rusland heeft geen poot om op te staan.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 15:23 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
CNN
Eisen Rusland voor een verlenging graandeal over twee maanden.
Zij schieten op SA omdat SA zondig dat land aan puin moet schieten.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 15:26 schreef Korenfok het volgende:
[..]
nee, maar voor jou wel?
want er wordt vanuit jemen geschoten op SA, de rebellen worden gesteund door Iran. De regering in jemen, staan achter sA. SA reageert. Dus hierom is het niet veregelijkbaar en wederom komt het uit de russchie desinformatie compagnie.
krijgt sa steun van de regering jemen? hoe ziet jemen die regio?quote:Op vrijdag 19 mei 2023 16:03 schreef HSG het volgende:
[..]
Zij schieten op SA omdat SA zondig dat land aan puin moet schieten.
Nee SA krijgt steun van de Arabische Liga die net zo hard meedoen met onschuldige burgers in Jemen afslachten.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 16:07 schreef Korenfok het volgende:
[..]
krijgt sa steun van de regering jemen? hoe ziet jemen die regio?
maar de regering jemen? je hele redenatie is dus russische desinfo.steunt jemen de terroristen gesteund door iran en rusland en vechten ze tegen sa of steunen ze SA?quote:Op vrijdag 19 mei 2023 16:09 schreef HSG het volgende:
[..]
Nee SA krijgt steun van de Arabische Liga die net zo hard meedoen met onschuldige burgers in Jemen afslachten.
Het zijn gewoon marionetjes van SA en geven geen neuk om hun burgerbevolking.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 16:11 schreef Korenfok het volgende:
[..]
maar de regering jemen? je hele redenatie is dus russische desinfo.steunt jemen de terroristen gesteund door iran en rusland en vechten ze tegen sa of steunen ze SA?
dus gelul dat sa zelfde doet als rusland? en gewoon russische propaganda.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 16:13 schreef HSG het volgende:
[..]
Het zijn gewoon marionetjes van SA en geven geen neuk om hun burgerbevolking.
Denken dat het Russische propaganda is.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 16:14 schreef Korenfok het volgende:
[..]
dus gelul dat sa zelfde doet als rusland? en gewoon russische propaganda.
jep. want jij doet alsof zelensky huilt met een land die het zelfde zou doen als rusland! om verrvolgens te stellen dat het slachtoffer (jemen) diens reggering steun krijgt van sa. oh ja en ruslasnd en iran bewapenen die rebellen.quote:
Hoezo, heeft Saudi-Arabi soms ook al delen van Jemen geannexeerd met de bijbehorende etnische zuiveringen?quote:Op vrijdag 19 mei 2023 14:19 schreef HSG het volgende:
Ooh dus je keurt het goed wat SA met Jemen doet. Dan zou je Rusland en Oekrane ook niet erg moeten vinden.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 16:17 schreef Korenfok het volgende:
[..]
jep. want jij doet alsof zelensky huilt met een land die het zelfde zou doen als rusland! om verrvolgens te stellen dat het slachtoffer (jemen) diens reggering steun krijgt van sa. oh ja en ruslasnd en iran bewapenen die rebellen.
ps of wil je zeggen dat je toevallig het zelfde roept als russische trollen op reddit over dit onderwero?
Nee hoeft niet. Je blokkeert het land gewoon en laat gewoon onder andere 85.000 (inmiddels veel hoger) kinderen sterven door de honger.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 16:18 schreef J.B. het volgende:
[..]
Hoezo, heeft Saudi-Arabi soms ook al delen van Jemen geannexeerd met de bijbehorende etnische zuiveringen?
Het is de zelfde onzin redenaties als;quote:Op vrijdag 19 mei 2023 16:18 schreef J.B. het volgende:
[..]
Hoezo, heeft Saudi-Arabi soms ook al delen van Jemen geannexeerd met de bijbehorende etnische zuiveringen?
Waarom?quote:Op vrijdag 19 mei 2023 16:21 schreef HSG het volgende:
[..]
Ooh dus je keurt het goed wat SA met Jemen doet. Dan zou je Rusland en Oekrane ook niet erg moeten vinden.
Typisch hypocriet westers gelul. Als het om geld gaat maakt het niet uit al komen er een miljoen mensen om.
quote:[..]
Nee hoeft niet. Je blokkeert het land gewoon en laat gewoon onder andere 85.000 (inmiddels veel hoger) kinderen sterven door de honger.
https://eu.usatoday.com/s(...)n-hunger/2076683002/
En de EU/Amerika starten een proxyoorlog in onder andere Irak (zelfs binnen gevallen), Libi, Syri, Kosovo, Afhanistan en meer. Maar oh wee als een ander dat doet behalve als het om de olievriendjes SA, Qatar, VAE en Koeweit gaat.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 16:27 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Waarom?
Rusland start een proxy oorlog in Oekraine (de zogenaamde rebellen waren russiche soldaten of huurlingen van wagner). Rebellen voeren oorlog en schieten op binnenlandse doelen en vermoorden burgers (dus alles speelt in de Oekraine) De regering oekraine probeert zaken op orde te stellen. Rusland valt oekraine aan en steelt land.
Jemen: Iran creert terreur groep in Jemen, wie aanvallen uitvoeren op SA. Regering jemen en ara ibsche Liga belsuiten dat SA kan terug reageren.
Dus hoe is dit precies het zelfde?
[..]
Marokko doet dat, China doet dat, Turkije doet dat en meer landen dus wat is je punt nu?quote:Rusland valt oekraine aan en steelt land.
Dat is wel mooi dan ja. Heb Rusland (rondom de laatste keren althans) ook nog niet concreet horen dreigen met alles en iedereen naar de bodem schieten indien er geen akkoord meer is dus ze kennen in deze hun plek dankzij de machtspositie van Turkije die je beschrijft redelijk.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 15:56 schreef Panthera. het volgende:
[..]
Dit hoor ik bij/ na iedere verlenging. Maar ik begrijp tussen de regels door dat Turkije heeft gezegd dat ze Oekraense schepen zullen escorteren als Rusland de deal opzegt en/of Russische schepen de doortocht door de Bosporus zal ontzeggen op basis van het verdrag van Montreux. Turkije heeft geen baat bij instabiliteit in de landen ten zuiden van hun en zeker niet bij nog meer inflatie. Met andere woorden, Rusland heeft geen poot om op te staan.
dit is niet inhoudelijk op onze discussie.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 16:30 schreef HSG het volgende:
[..]
En de EU/Amerika starten een proxyoorlog in onder andere Irak (zelfs binnen gevallen), Libi, Syri, Kosovo, Afhanistan en meer. Maar oh wee als een ander dat doet behalve als het om de olievriendjes SA, Qatar, VAE en Koeweit gaat.
[..]
Marokko doet dat, China doet dat, Turkije doet dat en meer landen dus wat is je punt nu?
Ik begin wel behoorlijke moeite te krijgen met dat ontmenselijken van Russen wat jij hier wel vaker doet. Dat Oekrane op ze schiet en ze doodt, prima, dat hoort er bij, dat is oorlog. Dat je Poetin of Medvedew of o.i.d. doodv wenst, ook prima.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 15:27 schreef quirina het volgende:
Dode Russen zijn heel goed als meststof voor de graan velden.. zonnebloemen groeien er ook goed op.
Whatever.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 15:23 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
CNN
Eisen Rusland voor een verlenging graandeal over twee maanden.
Oekraine leverde gewoon de lichamen af bij Rusland. En 'geindoctrineerd' is een smoesje. Een overgrote deel van de Russen vond de annexatie van de Krim gewoon prachtig. Het zijn Poetin's gewillige slagers.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 16:54 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Ik begin wel behoorlijke moeite te krijgen met dat ontmenselijken van Russen wat jij hier wel vaker doet. Dat Oekrane op ze schiet en ze doodt, prima, dat hoort er bij, dat is oorlog. Dat je Poetin of Medvedew of o.i.d. doodv wenst, ook prima.
Maar die Russische soldaten zijn ook mensen met een leven, gezin en toekomstdromen die zich in het beste geval gendoctrineerd door staatstelevisie en gelikte reclamecampagnes hebben aangemeld of in het slechtste geval een oproep in hun hand hebben gekregen en onder een voorwendsel naar het front gestuurd zijn. Het minste wat je dan kunt wensen is dat er op zijn minst een lichaam bij hun familie wordt bezorgd.
Die kutrussen moeten oprotten uit Ukraine of afsterven.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 16:54 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Ik begin wel behoorlijke moeite te krijgen met dat ontmenselijken van Russen wat jij hier wel vaker doet. Dat Oekrane op ze schiet en ze doodt, prima, dat hoort er bij, dat is oorlog. Dat je Poetin of Medvedew of o.i.d. doodv wenst, ook prima.
Maar die Russische soldaten zijn ook mensen met een leven, gezin en toekomstdromen die zich in het beste geval gendoctrineerd door staatstelevisie en gelikte reclamecampagnes hebben aangemeld of in het slechtste geval een oproep in hun hand hebben gekregen en onder een voorwendsel naar het front gestuurd zijn. Het minste wat je dan kunt wensen is dat er op zijn minst een lichaam bij hun familie wordt bezorgd.
Volgens Rob de Wijk zijn het echt maar een paar kilometers.quote:
Dat ontkent ook niemand. Het punt is dat ze het initiatief hebben.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 17:18 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Volgens Rob de Wijk zijn het echt maar een paar kilometers.
Dat zal best, maar die Russische soldaten zijn wl degenen die Oekranse militairen en burgers doden en martelen.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 16:54 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Kilometers, waar het bij de Russen over meters gaat.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 17:18 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Volgens Rob de Wijk zijn het echt maar een paar kilometers.
Niks blijft geheim. Zucht.quote:
Ik begin anders behoorlijk moeite te krijgen met het softe gedoe vanuit het westen. Tijd om all in die russen uit Oekrane te gooien.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 16:54 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Nee maar heel eerlijk erg zuiver zijn ze daar ook niet bezig.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 16:18 schreef J.B. het volgende:
[..]
Wat zijn dat?quote:
Ook iets waar een 105mm of 120mm kanon op kan.quote:
Iets wat niet goed is voor Russische eigen risico'squote:
Misschien tijd om infrastructuur goed in de gaten te houden? We moeten geen Russische subs tussen de windmolentjes laten zwemmen.quote:
Nog steeds fruitappels en computers met elkaar vergelijken....quote:Op vrijdag 19 mei 2023 18:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nee maar heel eerlijk erg zuiver zijn ze daar ook niet bezig.
Wieltjes meuk, leuk voor de woestijn en de verharde wegen. Ongeschikt voor cross country movement.quote:
Naja, het is niet veel meer dan een patstelling dus. Nog steeds.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 17:52 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Kilometers, waar het bij de Russen over meters gaat.
Een Italiaanse AMX-10.quote:
Typisch hypocriet Putin slaaf gelul.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 16:21 schreef HSG het volgende:
[..]
Ooh dus je keurt het goed wat SA met Jemen doet. Dan zou je Rusland en Oekrane ook niet erg moeten vinden.
Typisch hypocriet westers gelul. Als het om geld gaat maakt het niet uit al komen er een miljoen mensen om.
Oftewel ze hebben er maanden achter de schermen aan gewerkt en zijn nu eindelijk in de fase belandt dat ze er iets meer over kunnen zeggen.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 18:45 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
BREAKING: US and its allies plan to provide F-16 fighter jets to Ukraine, a senior Biden administration official says - NBC
Zal me ook niks verbazen als er al lang diverse Oekranse piloten aan het trainen zijn, al dan niet in de VS.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 19:03 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Oftewel ze hebben er maanden achter de schermen aan gewerkt en zijn nu eindelijk in de fase belandt dat ze er iets meer over kunnen zeggen.
Kan me nog herinneren dat ze een jaar geleden ergens in juni/juli 2022 het er al over hadden dat ze geld gingen reserveren voor opleidingen en vliegtuigen. En daarna bleef het een half jaar stil tot in januari dit jaar toen NL zei dat ze bereid waren te leveren, een week later terugkrabbelden en het weer maandenlang tot nu dus stil bleef.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |