abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 14 mei 2023 @ 17:37:15 #151
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_209151642
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 17:09 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Vrouwhatende incels en antifa-wappies bevinden zich aan de uiterste zijden van het politieke spectrum. Beide groepen bepalen geen beleid.

Persoonlijk maak ik mij meer zorgen over het oprukkende conservatieve beleid in de VS. De aanscherping van de regels voor abortus (in sommige staten geldt bijna een totaalverbod), het verbannen van boeken, de strijd tegen alles LHBTI, etc.

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben ook allergisch voor de uitwassen van 'woke', bij gebrek aan een betere term. Maar vooralsnog zijn het vooral de conservatieven die in de meeste Amerikaanse staten de touwtjes in handen hebben. En deze lui hebben er ook handje van om het zogenaamde woke-gevaar te overdrijven.

Ons eigen land blijft de uitwassen van beide extremen tot dusver gelukkig grotendeels bespaard.
Conservatieven hebben in de meeste staten de touwtjes in handen? Een opmerkelijke claim als je de recente verkiezingsuitslagen ziet. Om nog maar te zwijgen over de ontwikkelingen in bijvoorbeeld academica, de media, het onderwijs, kunst en cultuur, maar ook menig groot bedrijf. Dit gaat veelal buiten de politiek om.

Tevens spreek je jezelf hier nogal tegen. Je bent allergisch voor de uitwassen van 'woke' maar tegelijkertijd wordt het 'zogenaamde' woke-gevaar overdreven. Waarmee je dus stelt dat dit eigenlijk helemaal niet is. Wat is het nu?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_209151661
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 10:14 schreef Selenophilia het volgende:

[..]
Dit wou ik ook net schrijven. Nu ze merken dat ze niet meer als de superieure soort gezien worden is het janken :') Ooit opgekomen voor minderheden en onrecht tegen andere mensen? Nahh dat waren betere tijden!
Dit dus. 😀🤪
pi_209151677
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 19:47 schreef Nielsch het volgende:
Al die zielepietjes die denken dat ze het moeilijk hebben omdat ze blank en man zijn, zijn gewoon dikke faalhazen. Bijna alle topbestuurders en leidinggevenden van enige betekenis zijn blanke mannen. Niet zo piepen, ga gewoon werken voor je geld en iets van je leven maken.
Dit. En die topbestuurders zijn dan ook nog eens vaak middelmaat hè. Via via op de plek gekomen want als witte man is de wereld nou net ietsje minder kritisch voor je.
  zondag 14 mei 2023 @ 18:23:44 #154
236429 KoosVogels
Poeh Hé!
pi_209152099
quote:
14s.gif Op zondag 14 mei 2023 17:37 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Conservatieven hebben in de meeste staten de touwtjes in handen? Een opmerkelijke claim als je de recente verkiezingsuitslagen ziet. Om nog maar te zwijgen over de ontwikkelingen in bijvoorbeeld academica, de media, het onderwijs, kunst en cultuur, maar ook menig groot bedrijf. Dit gaat veelal buiten de politiek om.

Tevens spreek je jezelf hier nogal tegen. Je bent allergisch voor de uitwassen van 'woke' maar tegelijkertijd wordt het 'zogenaamde' woke-gevaar overdreven. Waarmee je dus stelt dat dit eigenlijk helemaal niet is. Wat is het nu?
Ik zie de tegenstrijdigheid niet. Uitwassen van 'woke' bestaan, maar zijn geen gemeengoed (ongeacht wat sommige conservatieven ons proberen wijs te maken).

Ik kan dus allergisch zijn voor uitwassen en terwijl ik teerling vind dat zogenaamde woke-gevaar sterk wordt overdreven.

Bijzonder dat jou zoiets opnieuw moet worden voorgekauwd.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_209152917
quote:
1s.gif Op zondag 14 mei 2023 17:33 schreef Icegiant het volgende:

[..]
Was het ook een mogelijkheid dat die zwarte of vrouw simpelweg de (veel) betere kandidaat was voor de desbetreffende functie? Hoe weet je zo zeker dat jullie zo gelijkwaardig waren? Vind het beetje vaag verhaal. Hoe kom je daar sowieso achter?

Of voel je je als gemiddelde man sowieso altijd beter dan iemand met een ‘andere’ huidskleur of ander geslacht en kan je het niet hebben dat je af en toe wordt afgewezen omdat je de slechtere kandidaat bent, zoals dat gewoonweg gaat in het leven? Ik bedoel: man of vrouw, dat komt voor he, afgewezen worden.

Verder sowieso een sneu jank verhaal. Lees onderzoeken en je ziet dat mensen met een ‘buitenlandse’ achternaam of van een andere culturele achtergrond, vrouwen, etc het lastiger hebben op de arbeidsmarkt dan mannen. Of het nou gaat om überhaupt een baan krijgen als dat het gaat om gelijke beloning etc.

Hoe ik dat zo zeker weet? Omdat de selecteurs van die procedures dat letterlijk zo benoemd hebben. Anders had ik het inderdaad niet eens geweten en was wat mij betreft die andere kandidaat gewoon beter. 1 van de cases was trouwens dat ik geen vrouw was, ze hadden daar ook een man in vrouwengroep die is weggepest en hij wilde me dat leed besparen. Op zich is de intentie niet eens zo slecht, maar het blijft een keuze op basis van geslacht en niet op basis van kwalificaties. Jammer dat het me later alsnog overkwam in een andere groep.
pi_209152928
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 15:35 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
In de VS zie je vooral wat voor rare kerels je dan krijgt: vrouwenhatende incels, extreem-rechtse idioten en doorgeflipte conservatieven. De jeugdtak van FvD biedt alvast een beetje inzicht in wat het slachtofferschap met bepaalde jongens en mannen doet.

Daarom vind ik ook dat er absoluut oog moet zijn voor de positie van (jonge) mannen. We moeten namelijk voorkomen dat zij zich (verder) vervreemden van de samenleving en hun heil zoek tot extreme ideeën, zoals in de VS gebeurt.

Ik denk ook dat er de laatste jaren een overcorrectie plaatsvindt. Er kwam (terecht) meer aandacht voor de achtergestelde positie van de vrouw en minderheden. Dat leidde tot broodnodige veranderingen in de maatschappij - met name op de werkvloer. Wellicht dat we hierin soms een beetje doorslaan, dat is best goed mogelijk.

Aan de andere kant moeten we dit slachtofferschap ook niet teveel cultiveren. Na 2000 jaar te zijn achtergesteld krijgt de vrouw in het westen de laatste decennia eindelijk een stevige duw in de rug en het resultaat is dat sommige mannen direct vinden dat ze het vreselijk zwaar hebben. Kom op man.
Ah de '2000 jaar lang achterstelling' act. Even gerekend buiten de miljoenen mannen die altijd als eerste naar het front mochten waar ze al sinds het begin van onze jaartelling op de meest gruwelijke manieren werden afgeslacht. Of die mannen die 80 uur per week smerige fabrieken in mochten om op hun 30ste kapot te gaan aan rookvergiftiging. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Zorg jij er nou eerst maar eens voor dat jij die 0,01 procent mannen kunt onderscheiden van de andere historische 99 procent mannen. Overigens was er ook gewoon een 0,01 procent vrouwen (koninginnen en adel) die baadde in luxe.

Echt stoppen met die flauwekul want het gaat nergens over.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-05-2023 19:29:33 ]
pi_209152946
quote:

[..]
In de VS zie je vooral wat voor rare kerels je dan krijgt: vrouwenhatende incels, extreem-rechtse idioten en doorgeflipte conservatieven. De jeugdtak van FvD biedt alvast een beetje inzicht in wat het slachtofferschap met bepaalde jongens en mannen doet.

Daarom vind ik ook dat er absoluut oog moet zijn voor de positie van (jonge) mannen. We moeten namelijk voorkomen dat zij zich (verder) vervreemden van de samenleving en hun heil zoek tot extreme ideeën, zoals in de VS gebeurt.
Hoezo gebeurt dat in de VS? Ik vind het idee dat je met een vrouw een gezin wil stichten nou niet bepaald extreem. Als je dat extremisme buiten wil houden mag je ook wel een rem op immigratie zetten.

quote:
Ik denk ook dat er de laatste jaren een overcorrectie plaatsvindt. Er kwam (terecht) meer aandacht voor de achtergestelde positie van de vrouw en minderheden. Dat leidde tot broodnodige veranderingen in de maatschappij - met name op de werkvloer. Wellicht dat we hierin soms een beetje doorslaan, dat is best goed mogelijk.
Wellicht is het uitgangspunt gewoon verkeerd en was er al lang een achtergestelde positie van vrouwen meer en is die er voor minderheden nooit geweest?

quote:
Aan de andere kant moeten we dit slachtofferschap ook niet teveel cultiveren. Na 2000 jaar te zijn achtergesteld krijgt de vrouw in het westen de laatste decennia eindelijk een stevige duw in de rug en het resultaat is dat sommige mannen direct vinden dat ze het vreselijk zwaar hebben. Kom op man.
2000 jaar? Donder toch op, ze konden zich niet aanmonsteren bij de walvisvaart of hun heldenmoed tonen als dienstplichtige in Napoleon's poging Rusland in de winter te veroveren. Die achterstelling op mannen is iets van de bovenklasse in 19e eeuw, de toch al geprivilegeerde vrouwen dus. Sinds de jaren 70 is daar al nauwelijks sprake meer van.

Iedereen doet de laatste tijd maar alsof de 20e eeuw er niet is geweest, die doen alsof het 1864 is vlak voordat zij de wereld wakker schudden. Het is niet alleen van een stuitend gebrek aan historisch besef, het is ook met allerlei symboolpolitiek en schijnoverwinningen pronken met andermans veren. De bedenktijd voor abortus weghalen en dat dan vieren alsof je zelf abortus mogelijk hebt gemaakt. De grondwet onzinnig wijzigen en jezelf dan op de borstkloppen voor je extradeugtekst die inhoudelijk niets toevoegt. Doen alsof je het antiracisme zojuist hebt uitgevonden als de meest racistisch generatie sinds 1556. Het gaat echt helemaal nergens over.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_209152950
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 19:27 schreef Daboman het volgende:

[..]
Hoe ik dat zo zeker weet? Omdat de selecteurs van die procedures dat letterlijk zo benoemd hebben. Anders had ik het inderdaad niet eens geweten en was wat mij betreft die andere kandidaat gewoon beter. 1 van de cases was trouwens dat ik geen vrouw was, ze hadden daar ook een man in vrouwengroep die is weggepest en hij wilde me dat leed besparen. Op zich is de intentie niet eens zo slecht, maar het blijft een keuze op basis van geslacht en niet op basis van kwalificaties. Jammer dat het me later alsnog overkwam in een andere groep.
Een man in een slachtofferrol.. Misschien was je gewoon minder dan de anderen?
pi_209153328
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 19:31 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Hoezo gebeurt dat in de VS? Ik vind het idee dat je met een vrouw een gezin wil stichten nou niet bepaald extreem. Als je dat extremisme buiten wil houden mag je ook wel een rem op immigratie zetten.
[..]
Wellicht is het uitgangspunt gewoon verkeerd en was er al lang een achtergestelde positie van vrouwen meer en is die er voor minderheden nooit geweest?
[..]
2000 jaar? Donder toch op, ze konden zich niet aanmonsteren bij de walvisvaart of hun heldenmoed tonen als dienstplichtige in Napoleon's poging Rusland in de winter te veroveren. Die achterstelling op mannen is iets van de bovenklasse in 19e eeuw, de toch al geprivilegeerde vrouwen dus. Sinds de jaren 70 is daar al nauwelijks sprake meer van.

Iedereen doet de laatste tijd maar alsof de 20e eeuw er niet is geweest, die doen alsof het 1864 is vlak voordat zij de wereld wakker schudden. Het is niet alleen van een stuitend gebrek aan historisch besef, het is ook met allerlei symboolpolitiek en schijnoverwinningen pronken met andermans veren. De bedenktijd voor abortus weghalen en dat dan vieren alsof je zelf abortus mogelijk hebt gemaakt. De grondwet onzinnig wijzigen en jezelf dan op de borstkloppen voor je extradeugtekst die inhoudelijk niets toevoegt. Doen alsof je het antiracisme zojuist hebt uitgevonden als de meest racistisch generatie sinds 1556. Het gaat echt helemaal nergens over.
Zelfs die 19e eeuwse bovenklasse verdient de nodige nuance. Het 'patriarchaat' op de Titanic (kapitein en officieren) verzopen liever met hun schip dan vrouwen en kinderen als laatste van boord te laten gaan.

97 procent van de eerste klas vrouwen overleefde de ramp ten opzichte van maar 32 procent mannen in de eerste klas. Afschuwelijk dat patriarchaat.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 14-05-2023 20:07:26 ]
pi_209153555
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 17:27 schreef Icegiant het volgende:
Het is tijd voor witte mannen om hun plek te kennen. Fijn dat dat langzamerhand steeds meer gebeurt.
Ik run een huishouden met een witte man en het zou niet bij me opkomen om zo over hem te praten. Het zijn net mensen, die witte mannen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209153701
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 22:37 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb ook wel te doen met mannen, die meer met een keurslijf te maken lijken te hebben dan vrouwen. Zo is het minder geaccepteerd voor mannen om in deeltijd te werken, hebben mannen minder mogelijkheden om volwaardig ouder te zijn (bijv. na een geboorte of scheiding) en zijn er veel uitgesproken en onuitgesproken ideeën over hoe een man zich zou moeten gedragen. Die ideeën zijn bovendien vaak tegenstrijdig: behandel een vrouw als een zelfstandig wezen, maar zorg wel dat je de rekening in het restaurant voldoet. Behandel je vrouw als je gelijke, maar wees kostwinner. Wees gevoelig en toon je kwetsbaar, maar wees ook sterk, stoer en ongenaakbaar. En waar mannen vroeger niet zo om hun uiterlijk hoefden te geven, moeten ze tegenwoordig aan een gespierd en schaamhaarloos schoonheidsideaal voldoen.

Een :* voor de mannen. Het komt goed, dit is de eeuw van de bevrijding van de man.
Hmm, wat voor een bevrijding? Een waar de man zich volledig losrukt van maatschappij en vrouw?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_209153742
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 17:27 schreef Icegiant het volgende:
Het is tijd voor witte mannen om hun plek te kennen. Fijn dat dat langzamerhand steeds meer gebeurt.
Je ziet ze liever weer aan de ketting in Noord-Afrika zoals tussen de 16de en 18de eeuw, hè?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  zondag 14 mei 2023 @ 20:37:28 #163
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209153752
quote:
1s.gif Op zondag 14 mei 2023 20:05 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Zelfs die 19e eeuwse bovenklasse verdient de nodige nuance. Het 'patriarchaat' op de Titanic (kapitein en officieren) verzopen liever met hun schip dan vrouwen en kinderen als laatste van boord te laten gaan.

97 procent van de eerste klas vrouwen overleefde de ramp ten opzichte van maar 32 procent mannen in de eerste klas. Afschuwelijk dat patriarchaat.
De meest bepalende factor was de klasse. Kinderen hadden ook een significant hogere overlevingskans trouwens.

Misschien moeten mannen 112 jaar later daar ook een punt van maken, dat zij het zoveel slechter hebben dan vrouwen én ook nog eens kinderen.
Resistance is futile.
pi_209153786
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 20:32 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Hmm, wat voor een bevrijding? Een waar de man zich volledig losrukt van maatschappij en vrouw?
Vrij van de vanzelfsprekendheid waarmee grote verantwoordelijkheden moeten worden gedragen, vrij van het moeten conformeren aan een traditioneel mannelijk stereotype, vrij van prestatiedruk, vrij om gezin en relaties belangrijker te vinden dan werk, vrij van het verwijt schuldig te zijn aan zo'n beetje alle moderne manifestaties van ongelijkheid.
  zondag 14 mei 2023 @ 20:41:42 #165
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209153799
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 20:32 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Nee, van de druk mannen opgelegd wordt om maar zoveel mogelijk geld, wijven en status te vergaren. Het gaat namelijk ten koste van jullie mentale gezondheid, het zijn namelijk geen realistische verwachtingen.
Resistance is futile.
pi_209153844
quote:
1s.gif Op zondag 14 mei 2023 20:41 schreef Seven. het volgende:

[..]
Nee, van de druk mannen opgelegd wordt om maar zoveel mogelijk geld, wijven en status te vergaren. Het gaat namelijk ten koste van jullie mentale gezondheid, het zijn namelijk geen realistische verwachtingen.
Iemand merkte eerder op dat mannen gewoon succesvoller zijn dan vrouwen in het plegen van zelfmoord. Daar had diegene wel een punt, want vrouwen schijnen niet minder vaak een zelfmoordpoging te doen maar er wel minder vaak in te slagen. Dat verschil intrigeert me. Een hypothese is dat een zelfmoordpoging voor vrouwen vaker een noodkreet is en het voor mannen moeilijker is om om hulp te vragen. (Wat weer terug te voeren is op dat mannelijke stereotype waar ik het over had.)
pi_209153865
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 20:40 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Vrij van de vanzelfsprekendheid waarmee grote verantwoordelijkheden moeten worden gedragen, vrij van het moeten conformeren aan een traditioneel mannelijk stereotype, vrij van prestatiedruk, vrij om gezin en relaties belangrijker te vinden dan werk, vrij van het verwijt schuldig te zijn aan zo'n beetje alle moderne manifestaties van ongelijkheid.
Zolang de man het vrouwtje behoeft, en de vrouw op al die vlakken standvastig blijft, zie ik het niet gebeuren, tenzij hij bij haar een ommeslag weet te bewerkstelligen.
pi_209153955
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 20:48 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Zolang de man het vrouwtje behoeft, en de vrouw op al die vlakken standvastig blijft, zie ik het niet gebeuren, tenzij hij bij haar een ommeslag weet te bewerkstelligen.
Gewoon een ander vrouwtje zoeken. 't Helpt ook als je d'r geen vrouwtje noemt trouwens.
pi_209153986
quote:
1s.gif Op zondag 14 mei 2023 20:41 schreef Seven. het volgende:
Dat zou mooi zijn, maar zolang we te maken hebben met sociale hiërarchieën en seksuele selectie op basis van status, is het een onvermijdbare druk, temeer het statusspel door moet blijven gaan met wegvallen van relationele vastigheid en hypergamie ongebreideld in de cultuur aan het nestelen is.
  zondag 14 mei 2023 @ 21:00:14 #170
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209154011
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 20:46 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Iemand merkte eerder op dat mannen gewoon succesvoller zijn dan vrouwen in het plegen van zelfmoord. Daar had diegene wel een punt, want vrouwen schijnen niet minder vaak een zelfmoordpoging te doen maar er wel minder vaak in te slagen. Dat verschil intrigeert me. Een hypothese is dat een zelfmoordpoging voor vrouwen vaker een noodkreet is en het voor mannen moeilijker is om om hulp te vragen. (Wat weer terug te voeren is op dat mannelijke stereotype waar ik het over had.)
Yep, ik ben er ook wel van overtuigd dat de prestatiegerichte maatschappij letterlijk dodelijk is voor mannen. Triest... Al moet ik wel zeggen dat ik ook wel hoor bij de groep vrouwen die vindt dat mannen dit zelf in de hand gewerkt hebben middels de patriarchie, en zolang verandering niet breed gedragen wordt onder alle mannen, zal het ook niet veranderen.

Moeders én vaders zullen toch echt een gezonder voorbeeld moeten geven, in de relatie met elkaar, en de relaties binnen het gezin. Dat kan alleen als mannen in de basis net zo bereid zijn om minder te werken en thuis beschikbaar te zijn als er eenmaal kinderen zijn.

Maar zou toch fantastisch zijn als mannen hun gevoelens op normale manier kunnen uiten, en als ze niet het gevoel hebben dat ze veel geld moeten verdienen om een gezin te kunnen stichten.
Resistance is futile.
pi_209154028
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 20:56 schreef Claudia_x het volgende:
Gewoon een ander vrouwtje zoeken. 't Helpt ook als je d'r geen vrouwtje noemt trouwens.
Ik zeg ook wel eens 'het mannetje'. Maar zo 'gewoon' zal dat niet gaan, als de hedendaagse opvattingen en behoeften aan die zijde ongewijzigd blijven. Dat is toch ook net het punt; de (tegenstrijdige) verwachtingen zijn momenteel bij blijkbaar een zodanig groot aandeel aanwezig, dat de man verward en depressief achterblijft?
pi_209154053
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 20:58 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Dat zou mooi zijn, maar zolang we te maken hebben met sociale hiërarchieën en seksuele selectie op basis van status is het een onvermijdbare druk, temeer het statusspel door moet blijven gaan met wegvallen van relationele vastigheid en hypergamie ongebreideld in de cultuur aan het nestelen is.
Kun je me verwijzen naar het wetenschappelijke onderzoek waaruit blijkt dat er een ontwikkeling gaande is waardoor vrouwen vaker op mannen met status vallen?
pi_209154107
quote:
5s.gif Op zondag 14 mei 2023 21:04 schreef Claudia_x het volgende:
Kun je me verwijzen naar het wetenschappelijke onderzoek waaruit blijkt dat er een ontwikkeling gaande is waardoor vrouwen vaker op mannen met status vallen?
Het is belangrijk om in acht te nemen dat er binnen een groep* meerdere hiërarchieën zijn, waarvan de belangrijkste die van competentie. Ik heb het dus niet vanzelfsprekend over een (algeheel gedeelde) voorkeur voor de stereotypische succesvolle man. Wat betreft de toename van (de moderne variant van) hypergamie, die wél wat oppervlakkiger van aard lijkt, daar heb ik geen onderzoek over gelezen, maar dat is een eigen observatie, zoals we die wel vaker durven te maken, aan onderzoek voorafgaand.
  zondag 14 mei 2023 @ 21:09:55 #174
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209154119
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 20:58 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Dat zou mooi zijn, maar zolang we te maken hebben met sociale hiërarchieën en seksuele selectie op basis van status, is het een onvermijdbare druk, temeer het statusspel door moet blijven gaan met wegvallen van relationele vastigheid en hypergamie ongebreideld in de cultuur aan het nestelen is.
Je hebt het over kapitalisme, één van de grootste steunpilaren van onze maatschappij. Kapitalisme is patriarchaal. En ik vind het niet zo gek dat in een systeem waarin status en geld dé bepalende succesfactoren zijn, dat mensen met status en geld de partners voor het uitzoeken hebben. Dat geldt niet alleen voor mannen.

Je legt de verantwoordelijkheid bij vrouwen, want zij selecteren alleen succesvolle mannen. Alleen mensen die hun partner selecteren op (potentieel) succes, zijn ook slechts volgers van het systeem.
Resistance is futile.
pi_209154177
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 21:08 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Het is belangrijk om in acht te nemen dat er binnen een groep* meerdere hiërarchieën zijn, waarvan de belangrijkste die van competentie. Ik heb het dus niet vanzelfsprekend over een (algeheel gedeelde) voorkeur voor de stereotypische succesvolle man. Wat betreft de toename van (moderne variant van) hypergamie, die wél wat oppervlakkiger van aard lijkt, daar heb ik geen onderzoek over gelezen.
Maar competentie is niet hetzelfde als status. Ik vind competentie bijvoorbeeld ontzettend aantrekkelijk, maar status doet me niet veel en succes ook niet echt.
pi_209154204
quote:
7s.gif Op zondag 14 mei 2023 20:37 schreef Seven. het volgende:

[..]
De meest bepalende factor was de klasse. Kinderen hadden ook een significant hogere overlevingskans trouwens.

Misschien moeten mannen 112 jaar later daar ook een punt van maken, dat zij het zoveel slechter hebben dan vrouwen én ook nog eens kinderen.
Ik snap je punt niet.
pi_209154251
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 21:14 schreef Claudia_x het volgende:
Maar competentie is niet hetzelfde als status. Ik vind competentie bijvoorbeeld ontzettend aantrekkelijk, maar status doet me niet veel en succes ook niet echt.
Als je competentie aantrekkelijk vind, dan vindt je het mannetje met meer competentie aantrekkelijker dan het mannetje met minder competentie, en zodoende is de hierarchie geboren waarin status verdeeld wordt op basis van de plaats waar het mannetje op staat. Daarbij, competentie correleert sterk met inkomen, dus als je dáár op selecteert, selecteer je indirect op competentie, en visa versa.

Ik hoorde laatst een opmerking over jonge vrouwen die arrogantie verwarren met competentie, omdat ze het verschil nog niet kunnen zien, en derhalve en masse op arrogante jongens vallen. Zit wel wat in, imo.
pi_209154254
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 21:15 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ik snap je punt niet.
Titanic had een eerste, tweede, en derde klasse. Eerste klasse was high society, derde klasse arme lui die vaak met een handjevol munten op zak naar Amerika wilden emigreren, tweede klasse zat daar tussenin. Je overlevingskansen hingen vooral af van in welke klasse je reisde. Derde klasse passagiers werden min of meer aan hun lot overgelaten, en daarvan heeft (mannen, vrouwen en kinderen) maar een heel klein percentage de ramp overleefd.
pi_209154294
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 21:19 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Titanic had een eerste, tweede, en derde klasse. Eerste klasse was high society, derde klasse arme lui die vaak met een handjevol munten op zak naar Amerika wilden emigreren, tweede klasse zat daar tussenin. Je overlevingskansen hingen vooral af van in welke klasse je reisde. Derde klasse passagiers werden min of meer aan hun lot overgelaten, en daarvan heeft (mannen, vrouwen en kinderen) maar een heel klein percentage de ramp overleefd.
Dat is mij bekend. Maar in dit geval lijkt geslacht nog een grotere kans op overleven te hebben gegeven dan klasse. Zelfs meer vrouwen uit de derde klas overleefden het dan mannen uit de eerste klas.
pi_209154364
quote:
7s.gif Op zondag 14 mei 2023 21:09 schreef Seven. het volgende:
Je hebt het over kapitalisme, één van de grootste steunpilaren van onze maatschappij. Kapitalisme is patriarchaal. En ik vind het niet zo gek dat in een systeem waarin status en geld dé bepalende succesfactoren zijn, dat mensen met status en geld de partners voor het uitzoeken hebben. Dat geldt niet alleen voor mannen.

Je legt de verantwoordelijkheid bij vrouwen, want zij selecteren alleen succesvolle mannen. Alleen mensen die hun partner selecteren op (potentieel) succes, zijn ook slechts volgers van het systeem.
Kapitalisme is niet per se 'patriarchaal', maar het speelt wel perfect in op mannelijke instincten enerzijds, en vrouwelijke behoeften anderzijds.

Ze selecteren niet 'alleen' op "de succesvolle mannen", maar ze kiezen liever een meer dan minder succesvolle man, en ruilen daar mogelijk zelfs de huidige voor in. Het kan een deel van de verklaring zijn waarom 80% van de huwelijken (en relaties?) door vrouwen verbroken worden.
pi_209154378
quote:

[..]

Het waren echt niet alleen vrouwen die achtergesteld waren in de westerse wereld; het is eeuwenlang de normaalste zaak van de wereld geweest dat het overgrote merendeel der bevolking niets meer dan gehoorzame wegwerpartikelen waren. Een moeder-overste van een kloosterorde had vele malen meer macht en invloed dan één of ander (mannelijk) boertje in dienst van (en eigendom van) een heer. De vrouw van die heer was overigens ook veel machtiger dan dat boertje.
pi_209154448
quote:
1s.gif Op zondag 14 mei 2023 21:27 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Het waren echt niet alleen vrouwen die achtergesteld waren in de westerse wereld; het is eeuwenlang de normaalste zaak van de wereld geweest dat het overgrote merendeel der bevolking niets meer dan gehoorzame wegwerpartikelen waren. Een moeder-overste van een kloosterorde had vele malen meer macht en invloed dan één of ander (mannelijk) boertje in dienst van (en eigendom van) een heer. De vrouw van die heer was overigens ook veel machtiger dan dat boertje.
De man heeft zich honderdduizenden jaren (vaak letterlijk) opgeofferd om vrouw en kind te beschermen, en aan het einde van de rit krijgt ie te horen dat ie een louter onderdrukkende uitbuiter is geweest, nu de vrouw poogt om een plek te veroveren in het bestuur van een of ander hyperkapitalistisch kutbedrijf dat overeind blijft staan door uitbuiting van kind en natuur.
pi_209154473
quote:
1s.gif Op zondag 14 mei 2023 21:27 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Het is daarbij ook nog eens zeer de vraag of rijke vrouwen wel zo graag zelf die macht wilden hebben of dat liever aan hun man overlieten. (Zelfde geldt nu nog steeds voor het bedrijfsleven bijvoorbeeld. Aantal vrouwen dat zelf een topfunctie wil is oneindig veel kleiner dan mannen die dat willen)
pi_209154665
quote:
1s.gif Op zondag 14 mei 2023 20:05 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]

Ook dat ja. En dat is ook echt niet veranderd. Als er weer een of andere vrouw een gracht in rijdt dan staan de vrouwen te gillen en duiken er mannen in het water, dat vindt iedereen volkomen normaal. Dat is het namelijk ook.zo.

Als alles goed gaat binnen de door mannen gecreeerde maatschappelijke orde kan er gelijkheid zijn in die zin dat vrouwen op gelijke voet mee kunnen doen met 99% van de samenleving zoals nu het geval is. Komt het aan op die orde, doordat er iets fout gaat zoals een auto in de gracht, of er aan de orde getornd wordt door oorlog of rampen oid, dan komen de rolpatronen die die orde gecreeerd hebben weer onmiddellijk terug om die te herstellen.

quote:
7s.gif Op zondag 14 mei 2023 21:09 schreef Seven. het volgende:

[..]

Kapitalisme is juist niet patriarchaal. Het komt uit de minst partriarchale samenleving van zijn tijd en wat er aan voorafging was veel patriarchaler. Juist die sociale mobiliteit, ook voor vrouwen, maakt het echter zeer comptitief, en mannen zijn gemiddeld een stuk competitiever dan vrouwen.

quote:
Pussy makes world go round. Als vrouwen massaal labbekakkende nietsnutten gaan neuken dan is het uit met het kapitalisme. Maar verwacht dan niet dat je nog leuke schoenen kunt kopen, ook al zou je ze van je eigen salaris kunnen betalen na het onderhouden van je nietsnut, zowel je baan als de schoenenfabriek zullen ophouden te bestaan.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 14 mei 2023 @ 21:46:02 #185
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209154697
quote:
16s.gif Op zondag 14 mei 2023 14:27 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Empathie is een eigenschap waarmee je de oorlog niet wint.
wel de menselijke beschaving
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 14 mei 2023 @ 21:49:26 #186
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209154737
quote:
8s.gif Op zondag 14 mei 2023 21:32 schreef Akathisia het volgende:

[..]
De man heeft zich honderdduizenden jaren (vaak letterlijk) opgeofferd om vrouw en kind te beschermen, en aan het einde van de rit krijgt ie te horen dat ie een louter onderdrukkende uitbuiter is geweest, nu de vrouw poogt om een plek te veroveren in het bestuur van een of ander hyperkapitalistisch kutbedrijf dat overeind blijft staan door uitbuiting van kind en natuur.
:*
Resistance is futile.
pi_209154767
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 21:25 schreef Akathisia het volgende:

Ze selecteren niet 'alleen' op "de succesvolle mannen", maar ze kiezen liever een meer dan minder succesvolle man, en ruilen daar mogelijk zelfs de huidige voor in. Het kan een deel van de verklaring zijn waarom 80% van de huwelijken (en relaties?) door vrouwen verbroken worden.
Waarom is het zo verleidelijk om allemaal theorietjes over vrouwen te bedenken in plaats van uit te zoeken hoe het werkelijk zit?
  Moderator zondag 14 mei 2023 @ 21:51:40 #188
441859 crew  Lenny77
pi_209154769
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 21:25 schreef Akathisia het volgende:

Hoe zit het dan met de succesvolle mannen die hun vrouw inruilen voor een jong exemplaar?
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  zondag 14 mei 2023 @ 21:53:48 #189
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209154801
quote:
5s.gif Op zondag 14 mei 2023 21:51 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Waarom is het zo verleidelijk om allemaal theorietjes over vrouwen te bedenken in plaats van uit te zoeken hoe het werkelijk zit?
Dit; wat een enorm incel-gezeik ineens...

Vrouwen als labiele emotionele egocentrische golddiggers... wat mij betreft van dezelfde orde als waarin extreem religieuzen erover praten als zijn het halve kinderen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 14 mei 2023 @ 21:53:55 #190
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209154805
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 21:44 schreef Weltschmerz het volgende:

Kapitalisme is juist niet patriarchaal. Het komt uit de minst partriarchale samenleving van zijn tijd en wat er aan voorafging was veel patriarchaler. Juist die sociale mobiliteit, ook voor vrouwen, maakt het echter zeer comptitief, en mannen zijn gemiddeld een stuk competitiever dan vrouwen.

Kapitalistisme komt voort uit het instorten van feodalisme. Ertussen zat nog het mercantilisme. Hoe waren die systemen niet of minder patriarchaal?
Resistance is futile.
pi_209154814
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 21:44 schreef Weltschmerz het volgende:
Ook dat ja. En dat is ook echt niet veranderd. Als er weer een of andere vrouw een gracht in rijdt dan staan de vrouwen te gillen en duiken er mannen in het water, dat vindt iedereen volkomen normaal. Dat is het namelijk ook.zo.
Om maar niet te spreken over hoe het gelijkheidsobessesieve westen zwijgt over de sekse-verdeling van de jonge lijken in Oekraïne. Hoe makkelijk we weer weten en accepteren wat normaal dient te zijn, wanneer het er echt toe doet.
pi_209155036
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 21:53 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dit; wat een enorm incel-gezeik ineens...

Vrouwen als labiele emotionele egocentrische golddiggers... wat mij betreft van dezelfde orde als waarin extreem religieuzen erover praten als zijn het halve kinderen.
Labiel? Emotioneel? Golddiggers? Wijs eens aan. Ik moet altijd wel lachen om die halsstarrige neiging van mensen om het maar al te menselijke niet te willen meewegen omdat het gelezen kan worden als een aanklacht tegen de een of de ander. Dat komt in jouw geval ongetwijfeld voort uit de katholieke misvatting dat de mens geschapen is door God, en bij de stadse mens vd moderniteit uit de totale vervreemding van onze achtergrond.

[ Bericht 15% gewijzigd door Akathisia op 14-05-2023 23:31:02 ]
  zondag 14 mei 2023 @ 22:10:00 #193
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209155045
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 22:09 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Om maar niet te spreken over hoe het gelijkheidsobessesieve westen zwijgt over de sekse-verdeling van de jonge lijken in Oekraïne. Hoe makkelijk we weer weten en accepteren wat normaal dient te zijn, wanneer het er echt toe doet.
[..]
Labiel? Emotioneel? Golddiggers? Wijs dat eens aan. Ik moet altijd wel lachen om die halsstarrige neiging van mensen om het maar al te menselijke niet te willen meewegen omdat het gelezen kan worden als een aanklacht tegen de een of de ander. Dat komt in jouw geval ongetwijfeld voort uit de katholieke misvatting dat de mens geschapen is door God ipv gevormd door miljoenen jaren evolutie.
Ik ben echt een die-hard katholiek ja...

Wel een intense hekel aan pseudowetenschappelijk 'darwinistisch' gezwam.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209155073
quote:
1s.gif Op zondag 14 mei 2023 21:51 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Hoe zit het dan met de succesvolle mannen die hun vrouw inruilen voor een jong exemplaar?
Dat lijkt mij precies hetzelfde, behalve dat het geen reet met status te maken heeft.
pi_209155120
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 22:10 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ik ben echt een die-hard katholiek ja...

Wel een intense hekel aan pseudowetenschappelijk 'darwinistisch' gezwam.
Citeer eens een van de hypotheses waar je een hekel aan hebt, en leg eens uit waarom het je emotioneel zo enorm raakt.
  zondag 14 mei 2023 @ 22:16:26 #196
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209155138
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 22:14 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Citeer eens een van de hypotheses waar je een hekel aan hebt, en leg eens uit waarom het je emotioneel zo enorm raakt.
Daar zien we schitterende voorbeelden van op deze pagina; ik geloof dan ook dat Claudia reeds gevraagd heeft waar die bijzondere theorietjes vandaan komen.

Ook altijd zo mooi dat het kapotgaan van relaties direct aan de vrouw en haar onstilbare honger naar Rambo wordt gekoppeld, of dat het feit dat er legio mannen zijn die vreemdgaan even stilletjes wordt geparkeerd in dit onderonsje tussen onze vrouwenkenners.

Ik weet verder niet of dit soort primitieve opvattingen over vrouwen mij 'emotioneel' raakt; het bezeert meer mijn hersenen. Dat simplisme...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209155168
quote:
5s.gif Op zondag 14 mei 2023 21:51 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
We tasten allemaal in het donker. Maar je oppert zelf evengoed gedachtenspinsels en hypothesen, en gaat regelmatig op die van anderen (mij) in. Waarom kies je er voor om over deze te vallen? En waarom pareer je 'm niet gewoon met een uitleg over waarom het evident geen factor is?
  zondag 14 mei 2023 @ 22:25:18 #198
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209155225
quote:
1s.gif Op zondag 14 mei 2023 22:19 schreef Akathisia het volgende:

[..]
We tasten allemaal in het donker. Maar je oppert zelf evengoed gedachtenspinsels en hypothesen, en gaat regelmatig op die van anderen (mij) in. Waarom kies je er voor om over deze te vallen? En waarom pareer je 'm niet gewoon met een uitleg over waarom het evident geen factor is?
Hmm, even zien.

Het gros der mannen op aarde is nog steeds niet steenrijk (integendeel); het gros der mannen op aarde is nog steeds geen gespierde Chippendale, kennelijk het summum van Alfadom waar 'de vrouw' bij wegglibbert. En toch zijn ze er, die niet-steenrijke, niet-Chippendale mannen. Al millennia. Denk zelfs dat de mannelijke wereldbevolking voor driekwart (zo niet meer) uit niet-rijken en niet-Chippendales bestaat.

Zou dat komen omdat dat oppervlakkig idee waarbij 'de vrouw' stelselmatig kiest voor een specifiek soort 'man' vooral een figment van je fantasie is? Dat relatiepatronen, aantrekkingskrachten, verliefdheid ietsjepietsje verder gaat dan dat simplistische 'de vrouw wil een 2.30 lange rijke miljonair met niets dan spieren' idee? Evolutionair gezien heb je gewoon geen poot om op te staan. Dan waren we namelijk allang en breed uitgestorven. Dat 'de
vrouw' (en 'de man') niet bestaat bewijst de huidige enorme diversiteit in bevolking.

Beetje van het niveau dat 'de man' maar aan één ding denkt, en graag een kapotblonde bimbo met tieten van 6 kilo per stuk wil, die ook nog eens super nederig is en graag in de keuken verblijft.

Primitief. Simpel. Dommig. De naam 'theorie' niet eens waard.

[ Bericht 2% gewijzigd door EttovanBelgie op 14-05-2023 22:36:46 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209155269
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 22:16 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Daar zien we schitterende voorbeelden van op deze pagina; ik geloof dan ook dat Claudia reeds gevraagd heeft waar die bijzondere theorietjes vandaan komen.

Ook altijd zo mooi dat het kapotgaan van relaties direct aan de vrouw en haar onstilbare honger naar Rambo wordt gekoppeld, of dat het feit dat er legio mannen zijn die vreemdgaan even stilletjes wordt geparkeerd in dit onderonsje tussen onze vrouwenkenners.

Ik weet verder niet of dit soort primitieve opvattingen over vrouwen mij 'emotioneel' raakt; het bezeert meer mijn hersenen. Dat simplisme...
Het simplisme zit 'm in jouw emotionele interpretatie en ogenschijnlijk de behoefte om de vrouw te beschermen waar ze niet beschermd hoeft te worden. Een neiging die ironisch genoeg (gezien het onderwerp) gesterkt lijkt te worden door de wens om jezelf boven een andere man te plaatsen ("incel!").

Als ik zeg dat polygamie een factor kan zijn onder een dergelijke statistiek dan zeg ik niet dat er geen andere factoren zijn, waar de man debet aan kan zijn. Nu denk ik niet eens in termen van schuld/onschuld, omdat ik denk te begrijpen hoe (of iig dat) man en vrouw op de eerste plaats 'de natuur' diende te overleven. Alle mechanismen zijn in dat licht niet inherent verkeerd, of moreel verwerpelijk. In tegenstelling: we hebben ons bestaan er aan te danken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Akathisia op 14-05-2023 23:31:48 ]
  zondag 14 mei 2023 @ 22:29:57 #200
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209155283
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 22:28 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Het simplisme zit 'm in jouw emotionele interpretatie en ogenschijnlijk de behoefte om de vrouw te beschermen waar ze niet beschermd hoeft te worden. Een neiging die ironisch genoeg (gezien het onderwerp) gesterkt lijkt te worden door de wens om jezelf boven een andere man te plaatsen ("incel!").

Als ik zeg dat polygamie een factor kan zijn onder een dergelijke statistiek dan zeg ik niet dat er geen andere factoren zijn, waar de man debet aan kan zijn. Nu denk ik niet eens in termen van schuld/onschuld, omdat ik denk te begrijpen hoe (of iig dat) man en vrouw op de eerste plaats 'de natuur' diende te overleven. Alle mechanismen zijn ziin in dat licht niet inherent verkeerd, of moreel verwerpelijk, en mogen gewoon begrepen worden.
Ik bescherm 'de vrouw' niet, ik bescherm vooral het gezond verstand. Ik doe namelijk hetzelfde met types die continu over 'de man' brabbelen als ware het een seksgeobsedeerde nitwit die vooral met z'n piemel denkt.

En ondanks wat duurdere woordjes en zinsconstructies die de grammatica niet perverteren, schurk je gewoon enorm dicht tegen dat incel gelul aan.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')