Ik snap je punt niet.quote:Op zondag 14 mei 2023 20:37 schreef Seven. het volgende:
[..]
De meest bepalende factor was de klasse. Kinderen hadden ook een significant hogere overlevingskans trouwens.
Misschien moeten mannen 112 jaar later daar ook een punt van maken, dat zij het zoveel slechter hebben dan vrouwen én ook nog eens kinderen.
Als je competentie aantrekkelijk vind, dan vindt je het mannetje met meer competentie aantrekkelijker dan het mannetje met minder competentie, en zodoende is de hierarchie geboren waarin status verdeeld wordt op basis van de plaats waar het mannetje op staat. Daarbij, competentie correleert sterk met inkomen, dus als je dáár op selecteert, selecteer je indirect op competentie, en visa versa.quote:Op zondag 14 mei 2023 21:14 schreef Claudia_x het volgende:
Maar competentie is niet hetzelfde als status. Ik vind competentie bijvoorbeeld ontzettend aantrekkelijk, maar status doet me niet veel en succes ook niet echt.
Titanic had een eerste, tweede, en derde klasse. Eerste klasse was high society, derde klasse arme lui die vaak met een handjevol munten op zak naar Amerika wilden emigreren, tweede klasse zat daar tussenin. Je overlevingskansen hingen vooral af van in welke klasse je reisde. Derde klasse passagiers werden min of meer aan hun lot overgelaten, en daarvan heeft (mannen, vrouwen en kinderen) maar een heel klein percentage de ramp overleefd.quote:
Dat is mij bekend. Maar in dit geval lijkt geslacht nog een grotere kans op overleven te hebben gegeven dan klasse. Zelfs meer vrouwen uit de derde klas overleefden het dan mannen uit de eerste klas.quote:Op zondag 14 mei 2023 21:19 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Titanic had een eerste, tweede, en derde klasse. Eerste klasse was high society, derde klasse arme lui die vaak met een handjevol munten op zak naar Amerika wilden emigreren, tweede klasse zat daar tussenin. Je overlevingskansen hingen vooral af van in welke klasse je reisde. Derde klasse passagiers werden min of meer aan hun lot overgelaten, en daarvan heeft (mannen, vrouwen en kinderen) maar een heel klein percentage de ramp overleefd.
Kapitalisme is niet per se 'patriarchaal', maar het speelt wel perfect in op mannelijke instincten enerzijds, en vrouwelijke behoeften anderzijds.quote:Op zondag 14 mei 2023 21:09 schreef Seven. het volgende:
Je hebt het over kapitalisme, één van de grootste steunpilaren van onze maatschappij. Kapitalisme is patriarchaal. En ik vind het niet zo gek dat in een systeem waarin status en geld dé bepalende succesfactoren zijn, dat mensen met status en geld de partners voor het uitzoeken hebben. Dat geldt niet alleen voor mannen.
Je legt de verantwoordelijkheid bij vrouwen, want zij selecteren alleen succesvolle mannen. Alleen mensen die hun partner selecteren op (potentieel) succes, zijn ook slechts volgers van het systeem.
Het waren echt niet alleen vrouwen die achtergesteld waren in de westerse wereld; het is eeuwenlang de normaalste zaak van de wereld geweest dat het overgrote merendeel der bevolking niets meer dan gehoorzame wegwerpartikelen waren. Een moeder-overste van een kloosterorde had vele malen meer macht en invloed dan één of ander (mannelijk) boertje in dienst van (en eigendom van) een heer. De vrouw van die heer was overigens ook veel machtiger dan dat boertje.quote:Op zondag 14 mei 2023 15:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Aan de andere kant moeten we dit slachtofferschap ook niet teveel cultiveren. Na 2000 jaar te zijn achtergesteld krijgt de vrouw in het westen de laatste decennia eindelijk een stevige duw in de rug en het resultaat is dat sommige mannen direct vinden dat ze het vreselijk zwaar hebben. Kom op man.
De man heeft zich honderdduizenden jaren (vaak letterlijk) opgeofferd om vrouw en kind te beschermen, en aan het einde van de rit krijgt ie te horen dat ie een louter onderdrukkende uitbuiter is geweest, nu de vrouw poogt om een plek te veroveren in het bestuur van een of ander hyperkapitalistisch kutbedrijf dat overeind blijft staan door uitbuiting van kind en natuur.quote:Op zondag 14 mei 2023 21:27 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Het waren echt niet alleen vrouwen die achtergesteld waren in de westerse wereld; het is eeuwenlang de normaalste zaak van de wereld geweest dat het overgrote merendeel der bevolking niets meer dan gehoorzame wegwerpartikelen waren. Een moeder-overste van een kloosterorde had vele malen meer macht en invloed dan één of ander (mannelijk) boertje in dienst van (en eigendom van) een heer. De vrouw van die heer was overigens ook veel machtiger dan dat boertje.
Het is daarbij ook nog eens zeer de vraag of rijke vrouwen wel zo graag zelf die macht wilden hebben of dat liever aan hun man overlieten. (Zelfde geldt nu nog steeds voor het bedrijfsleven bijvoorbeeld. Aantal vrouwen dat zelf een topfunctie wil is oneindig veel kleiner dan mannen die dat willen)quote:Op zondag 14 mei 2023 21:27 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Het waren echt niet alleen vrouwen die achtergesteld waren in de westerse wereld; het is eeuwenlang de normaalste zaak van de wereld geweest dat het overgrote merendeel der bevolking niets meer dan gehoorzame wegwerpartikelen waren. Een moeder-overste van een kloosterorde had vele malen meer macht en invloed dan één of ander (mannelijk) boertje in dienst van (en eigendom van) een heer. De vrouw van die heer was overigens ook veel machtiger dan dat boertje.
Ook dat ja. En dat is ook echt niet veranderd. Als er weer een of andere vrouw een gracht in rijdt dan staan de vrouwen te gillen en duiken er mannen in het water, dat vindt iedereen volkomen normaal. Dat is het namelijk ook.zo.quote:Op zondag 14 mei 2023 20:05 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Zelfs die 19e eeuwse bovenklasse verdient de nodige nuance. Het 'patriarchaat' op de Titanic (kapitein en officieren) verzopen liever met hun schip dan vrouwen en kinderen als laatste van boord te laten gaan.
97 procent van de eerste klas vrouwen overleefde de ramp ten opzichte van maar 32 procent mannen in de eerste klas. Afschuwelijk dat patriarchaat.
Kapitalisme is juist niet patriarchaal. Het komt uit de minst partriarchale samenleving van zijn tijd en wat er aan voorafging was veel patriarchaler. Juist die sociale mobiliteit, ook voor vrouwen, maakt het echter zeer comptitief, en mannen zijn gemiddeld een stuk competitiever dan vrouwen.quote:Op zondag 14 mei 2023 21:09 schreef Seven. het volgende:
[..]
Je hebt het over kapitalisme, één van de grootste steunpilaren van onze maatschappij. Kapitalisme is patriarchaal. En ik vind het niet zo gek dat in een systeem waarin status en geld dé bepalende succesfactoren zijn, dat mensen met status en geld de partners voor het uitzoeken hebben. Dat geldt niet alleen voor mannen.
Pussy makes world go round. Als vrouwen massaal labbekakkende nietsnutten gaan neuken dan is het uit met het kapitalisme. Maar verwacht dan niet dat je nog leuke schoenen kunt kopen, ook al zou je ze van je eigen salaris kunnen betalen na het onderhouden van je nietsnut, zowel je baan als de schoenenfabriek zullen ophouden te bestaan.quote:Je legt de verantwoordelijkheid bij vrouwen, want zij selecteren alleen succesvolle mannen. Alleen mensen die hun partner selecteren op (potentieel) succes, zijn ook slechts volgers van het systeem.
wel de menselijke beschavingquote:Op zondag 14 mei 2023 14:27 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Empathie is een eigenschap waarmee je de oorlog niet wint.
quote:Op zondag 14 mei 2023 21:32 schreef Akathisia het volgende:
[..]
De man heeft zich honderdduizenden jaren (vaak letterlijk) opgeofferd om vrouw en kind te beschermen, en aan het einde van de rit krijgt ie te horen dat ie een louter onderdrukkende uitbuiter is geweest, nu de vrouw poogt om een plek te veroveren in het bestuur van een of ander hyperkapitalistisch kutbedrijf dat overeind blijft staan door uitbuiting van kind en natuur.
Waarom is het zo verleidelijk om allemaal theorietjes over vrouwen te bedenken in plaats van uit te zoeken hoe het werkelijk zit?quote:Op zondag 14 mei 2023 21:25 schreef Akathisia het volgende:
Ze selecteren niet 'alleen' op "de succesvolle mannen", maar ze kiezen liever een meer dan minder succesvolle man, en ruilen daar mogelijk zelfs de huidige voor in. Het kan een deel van de verklaring zijn waarom 80% van de huwelijken (en relaties?) door vrouwen verbroken worden.
Hoe zit het dan met de succesvolle mannen die hun vrouw inruilen voor een jong exemplaar?quote:Op zondag 14 mei 2023 21:25 schreef Akathisia het volgende:
Ze selecteren niet 'alleen' op "de succesvolle mannen", maar ze kiezen liever een meer dan minder succesvolle man, en ruilen daar mogelijk zelfs de huidige voor in. Het kan een deel van de verklaring zijn waarom 80% van de huwelijken (en relaties?) door vrouwen verbroken worden.
Dit; wat een enorm incel-gezeik ineens...quote:Op zondag 14 mei 2023 21:51 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Waarom is het zo verleidelijk om allemaal theorietjes over vrouwen te bedenken in plaats van uit te zoeken hoe het werkelijk zit?
Kapitalistisme komt voort uit het instorten van feodalisme. Ertussen zat nog het mercantilisme. Hoe waren die systemen niet of minder patriarchaal?quote:Op zondag 14 mei 2023 21:44 schreef Weltschmerz het volgende:
Kapitalisme is juist niet patriarchaal. Het komt uit de minst partriarchale samenleving van zijn tijd en wat er aan voorafging was veel patriarchaler. Juist die sociale mobiliteit, ook voor vrouwen, maakt het echter zeer comptitief, en mannen zijn gemiddeld een stuk competitiever dan vrouwen.
Om maar niet te spreken over hoe het gelijkheidsobessesieve westen zwijgt over de sekse-verdeling van de jonge lijken in Oekraïne. Hoe makkelijk we weer weten en accepteren wat normaal dient te zijn, wanneer het er echt toe doet.quote:Op zondag 14 mei 2023 21:44 schreef Weltschmerz het volgende:
Ook dat ja. En dat is ook echt niet veranderd. Als er weer een of andere vrouw een gracht in rijdt dan staan de vrouwen te gillen en duiken er mannen in het water, dat vindt iedereen volkomen normaal. Dat is het namelijk ook.zo.
Labiel? Emotioneel? Golddiggers? Wijs eens aan. Ik moet altijd wel lachen om die halsstarrige neiging van mensen om het maar al te menselijke niet te willen meewegen omdat het gelezen kan worden als een aanklacht tegen de een of de ander. Dat komt in jouw geval ongetwijfeld voort uit de katholieke misvatting dat de mens geschapen is door God, en bij de stadse mens vd moderniteit uit de totale vervreemding van onze achtergrond.quote:Op zondag 14 mei 2023 21:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dit; wat een enorm incel-gezeik ineens...
Vrouwen als labiele emotionele egocentrische golddiggers... wat mij betreft van dezelfde orde als waarin extreem religieuzen erover praten als zijn het halve kinderen.
Ik ben echt een die-hard katholiek ja...quote:Op zondag 14 mei 2023 22:09 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Om maar niet te spreken over hoe het gelijkheidsobessesieve westen zwijgt over de sekse-verdeling van de jonge lijken in Oekraïne. Hoe makkelijk we weer weten en accepteren wat normaal dient te zijn, wanneer het er echt toe doet.
[..]
Labiel? Emotioneel? Golddiggers? Wijs dat eens aan. Ik moet altijd wel lachen om die halsstarrige neiging van mensen om het maar al te menselijke niet te willen meewegen omdat het gelezen kan worden als een aanklacht tegen de een of de ander. Dat komt in jouw geval ongetwijfeld voort uit de katholieke misvatting dat de mens geschapen is door God ipv gevormd door miljoenen jaren evolutie.
Dat lijkt mij precies hetzelfde, behalve dat het geen reet met status te maken heeft.quote:Op zondag 14 mei 2023 21:51 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Hoe zit het dan met de succesvolle mannen die hun vrouw inruilen voor een jong exemplaar?
Citeer eens een van de hypotheses waar je een hekel aan hebt, en leg eens uit waarom het je emotioneel zo enorm raakt.quote:Op zondag 14 mei 2023 22:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik ben echt een die-hard katholiek ja...
Wel een intense hekel aan pseudowetenschappelijk 'darwinistisch' gezwam.
Daar zien we schitterende voorbeelden van op deze pagina; ik geloof dan ook dat Claudia reeds gevraagd heeft waar die bijzondere theorietjes vandaan komen.quote:Op zondag 14 mei 2023 22:14 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Citeer eens een van de hypotheses waar je een hekel aan hebt, en leg eens uit waarom het je emotioneel zo enorm raakt.
We tasten allemaal in het donker. Maar je oppert zelf evengoed gedachtenspinsels en hypothesen, en gaat regelmatig op die van anderen (mij) in. Waarom kies je er voor om over deze te vallen? En waarom pareer je 'm niet gewoon met een uitleg over waarom het evident geen factor is?quote:Op zondag 14 mei 2023 21:51 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Waarom is het zo verleidelijk om allemaal theorietjes over vrouwen te bedenken in plaats van uit te zoeken hoe het werkelijk zit?
Hmm, even zien.quote:Op zondag 14 mei 2023 22:19 schreef Akathisia het volgende:
[..]
We tasten allemaal in het donker. Maar je oppert zelf evengoed gedachtenspinsels en hypothesen, en gaat regelmatig op die van anderen (mij) in. Waarom kies je er voor om over deze te vallen? En waarom pareer je 'm niet gewoon met een uitleg over waarom het evident geen factor is?
Het simplisme zit 'm in jouw emotionele interpretatie en ogenschijnlijk de behoefte om de vrouw te beschermen waar ze niet beschermd hoeft te worden. Een neiging die ironisch genoeg (gezien het onderwerp) gesterkt lijkt te worden door de wens om jezelf boven een andere man te plaatsen ("incel!").quote:Op zondag 14 mei 2023 22:16 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Daar zien we schitterende voorbeelden van op deze pagina; ik geloof dan ook dat Claudia reeds gevraagd heeft waar die bijzondere theorietjes vandaan komen.
Ook altijd zo mooi dat het kapotgaan van relaties direct aan de vrouw en haar onstilbare honger naar Rambo wordt gekoppeld, of dat het feit dat er legio mannen zijn die vreemdgaan even stilletjes wordt geparkeerd in dit onderonsje tussen onze vrouwenkenners.
Ik weet verder niet of dit soort primitieve opvattingen over vrouwen mij 'emotioneel' raakt; het bezeert meer mijn hersenen. Dat simplisme...
Ik bescherm 'de vrouw' niet, ik bescherm vooral het gezond verstand. Ik doe namelijk hetzelfde met types die continu over 'de man' brabbelen als ware het een seksgeobsedeerde nitwit die vooral met z'n piemel denkt.quote:Op zondag 14 mei 2023 22:28 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Het simplisme zit 'm in jouw emotionele interpretatie en ogenschijnlijk de behoefte om de vrouw te beschermen waar ze niet beschermd hoeft te worden. Een neiging die ironisch genoeg (gezien het onderwerp) gesterkt lijkt te worden door de wens om jezelf boven een andere man te plaatsen ("incel!").
Als ik zeg dat polygamie een factor kan zijn onder een dergelijke statistiek dan zeg ik niet dat er geen andere factoren zijn, waar de man debet aan kan zijn. Nu denk ik niet eens in termen van schuld/onschuld, omdat ik denk te begrijpen hoe (of iig dat) man en vrouw op de eerste plaats 'de natuur' diende te overleven. Alle mechanismen zijn ziin in dat licht niet inherent verkeerd, of moreel verwerpelijk, en mogen gewoon begrepen worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |