Ik denk meer het idee dat als mensen een hond met een muilkorf zien, dat ze denken dat het een gevaarlijke hond is. Ondanks dat het beest een muilkorf omheeft.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 12:43 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat eerste geloof ik niet. Het is simpel: een hond met muilkorf kan verder niet veel schade aanrichten. Dat is voor de meeste mensen prettig. Een Fila staat toch niet zo slecht bekend als bijv. pitbull achtigen?
Dat snap ik dus niet he, waarom zit dat beest nog in die functiequote:Op woensdag 26 juli 2023 12:24 schreef tong80 het volgende:
Hond president Biden verwondde in vier maanden tijd zeven werknemers van het Witte Huis
De nog geen twee jaar oude Duitse herder van president Biden, die naar de naam Commander luistert, heeft in slechts vier maanden tijd zeven werknemers van het Witte Huis verwond. Dat blijkt uit documenten van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken.
Of wat dacht je van een Bart Smit hond? Je weet wel, zo'n pluche ding.quote:Op woensdag 26 juli 2023 12:48 schreef WammesWaggel het volgende:
Hij had beter een labrador kunnen nemen dan een Duitse herder blijkbaar 🐶
Ja dat ook inderdaad.quote:Op woensdag 26 juli 2023 12:58 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
Of wat dacht je van een Bart Smit hond? Je weet wel, zo'n pluche ding.
Twee honden achter elkaar agressief, rara wat is de constante factor?
Biden kan blijkbaar niet met honden omgaan, dus geen hond meer voor Biden.
Probleem opgelost.
De vraag rijst nu of Biden zelf zoveel met die hond te maken heeft.quote:Op woensdag 26 juli 2023 13:18 schreef Qarrad het volgende:
Een man van 80 met een enorm druk leven en een onrustige omgeving.
Echt heel handig om dan een hond te nemen die veel moet werken met een kundige baas.
Rutte zou iig geen actieve herinnering aan zijn hond hebben 🤣quote:Op woensdag 26 juli 2023 13:22 schreef maily het volgende:
[..]
De vraag rijst nu of Biden zelf zoveel met die hond te maken heeft.
Met al zijn personeel.
quote:Op woensdag 26 juli 2023 13:24 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Rutte zou iig geen actieve herinnering aan zijn hond hebben 🤣
Hij is niet gebeten.quote:Op woensdag 26 juli 2023 13:23 schreef StateOfMind het volgende:
Een goede roedelleider/goed baasje moet rust en kalmte uitstralen.
Jouw eigen gedrag straalt zich uit naar de hond, en als jij altijd druk en gestresst bent, geeft dat ook zijn uitwerking op de hond.
En dan kan een herder meer schade doen dan bijvoorbeeld een fifi hondje.
Mexicaanse Chihuwawa. Grensoverschrijdend.quote:Op woensdag 26 juli 2023 13:29 schreef deedeetee het volgende:
Labradoodle was een betere keus geweest.En ik heb zo'n vermoeden dat juist * training * het probleem is bij deze honden. Ze zijn wrs getraind om te waken en te bijten en grijpen dan regelmatig de verkeerde.....
quote:Op een zomeravond in juli 2022 gaat een 61-jarige man uit Heerewaarden rond 8 uur ’s avonds zijn 11 jaar oude hond uitlaten. Normaal doet hij dat lopend, maar dit keer besluit hij de fiets te pakken. Hij laat zijn hond loslopen op de Heerewaardense Afsluitdijk langs de rivier de Waal, waar alleen fietsers en voetgangers zijn toegestaan, aangezien het buitengebied is.
Tijdens het fietsen komt er een ouder echtpaar tegemoet fietsen. De man roept zijn hond bij zich en laat het dier rechts naast hem lopen, aan de kant van de berm. De vrouw passeert zonder problemen, maar bij haar 78-jarige echtgenoot gaat het mis. In een onbewaakt moment stapt de hond achter de fiets van zijn baasje het fietspad op. De 78-jarige man schrikt en remt, maar komt ongelukkig ten val.
Het blijkt uit het dossier dat zowel de echtgenote van het slachtoffer als de eigenaar van de hond niet weten of er daadwerkelijk een botsing heeft plaatsgevonden. Ze kijken pas om als ze de hond horen piepen en het slachtoffer horen vloeken. Het slachtoffer wordt naar het ziekenhuis gebracht en overlijdt later aan de gevolgen van het ongeluk. De hond blijft ongedeerd.
Als hondeneigenaar ben je verantwoordelijk voor de schade die je viervoeter veroorzaakt. In dit geval is de zaak afgehandeld door de verzekeringen van beide partijen, en hebben de nabestaanden het verschuldigde bedrag ontvangen. Toch is de hondeneigenaar nog niet klaar, want nu volgt er ook nog een strafzaak, behandeld door de meervoudige kamer.
Tijdens de zitting in Arnhem blijkt dat dit soort zaken niet vaak voorkomt voor de meervoudige kamer van de Rechtbank Gelderland. De officier van justitie, J. Schouten, ziet de zaak anders dan zijn collega’s bij het Openbaar Ministerie. Hij vindt dat de verdachte zich niet ‘zeer onoplettend en/of onachtzaam’ heeft gedragen, maar dat het meer een moment van onoplettendheid was. Hij eist daarom vrijspraak voor de meeste punten in de aanklacht, behalve voor het ‘gevaar op de weg stichten’. Voor dit laatste punt vraagt hij om een boete van 1000 euro.
De verdediging benadrukt dat de hond daar los mocht lopen en dat niemand precies heeft gezien wat er gebeurde. De advocaat eist vrijspraak voor alle punten, aangezien het causale verband tussen de hond en de val niet overtuigend is bewezen. Hij stelt dat een kort moment van onoplettendheid geen schuld is, en dat het slachtoffer al een fragiele gezondheid had.
Het ongeluk is niet alleen een tragedie voor de nabestaanden, maar ook voor de eigenaar van de hond. Tijdens de zitting is te zien dat hij emotioneel geraakt is en dat zijn gezondheid hieronder lijdt. Hij heeft geprobeerd contact op te nemen met de nabestaanden, maar zij hebben hier geen behoefte aan.
De rechtbank zal op maandag 14 augustus uitspraak doen in deze zaak.
https://112vdg.nl/2023/08(...)oor-loslopende-hond/
quote:Meerdere hulpdiensten, waaronder een traumahelikopter, zijn zaterdagochtend uitgerukt naar de Zandvliet in Eerde. Een paard sloeg op hol vanwege een blaffende hond, waardoor de ruiter van het paard viel.
De ruiter werd met onbekende verwondingen naar het ziekenhuis gebracht.
Op het incient kwamen twee ambulances, twee politievoertuigen en een traumahelikopter af. Personenauto's werden vervolgens ingezet om op zoek te gaan naar het op hol geslagen paard. Het paard werd na een zoektocht gevonden in het centrum van Eerde. Of het paard naast de schrik nog iets over heeft gehouden aan het incident is niet bekend.
https://dtvnieuws.nl/nieu(...)-in-centrum-gevonden
Beter maar uit z'n lijden verlossen. En de hond ook.quote:Op woensdag 26 juli 2023 12:24 schreef tong80 het volgende:
Hond president Biden verwondde in vier maanden tijd zeven werknemers van het Witte Huis
De nog geen twee jaar oude Duitse herder van president Biden, die naar de naam Commander luistert, heeft in slechts vier maanden tijd zeven werknemers van het Witte Huis verwond. Dat blijkt uit documenten van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken.
[ afbeelding ]
Bij het meest ernstige incident zou de hond zijn tanden in een arm en dij van een werknemer van de veiligheidsdienst hebben gezet. Het slachtoffer moest vervolgens in het ziekenhuis aan zijn verwondingen worden behandeld.
Anderhalf jaar geleden verving Commander Bidens voormalige hond Major, die vanwege agressief gedrag uit het Witte Huis moest vertrekken. Met Commander lijkt er van verbetering weinig sprake. Alleen al tussen oktober 2022 en januari 2023 viel hij tien mensen aan, waarvan hij er zeven daadwerkelijk verwondde. Het is niet bekend of in de maanden daarvoor ook bijtincidenten hebben plaatsgevonden.
Het Witte Huis geeft aan dat het gedrag van de herder wordt aangepakt door middel van extra trainingen.
https://www.ad.nl/buitenl(...)witte-huis~a360e5d2/
"De agenten zeiden tegen mij dat ik alleen aangifte kon doen als de honden op me af waren gestuurd."quote:Op donderdag 27 juli 2023 18:09 schreef Qarrad het volgende:
https://www.gld.nl/nieuws(...)htoffer-hondenaanval
Het gebruikelijke beeld: loslopende tokkiestaffords met tokkie-eigenaren die ze niet onder appèl hebben en zich geen reet interesseren voor wat ze aanrichten, niet genoeg handvatten om te handhaven.
Glas, plas, volgende keer een dood kind.
Wat een pech voor de eigenaar zeg ongelooflijk. Derde keer dan maar.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 16:59 schreef Qarrad het volgende:
https://capellevandaag.nl(...)u-or6G1QVGUh9jKUUUGU
Voor als je je afvraagt hoe lang het geheugen werkt van tokkies: een paar weken en dan nemen ze gewoon weer zo'n hond waarmee het eerder al fout ging. Oh nee wacht, hij nam er twee![]()
Goed dat er wel doorgepakt is hier door de handhaving!
Edit: de achtergrond van het 1e bijtincident de eerdere diverse bijtincidenten
Mooizo.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 16:59 schreef Qarrad het volgende:
https://capellevandaag.nl(...)u-or6G1QVGUh9jKUUUGU
Voor als je je afvraagt hoe lang het geheugen werkt van tokkies: een paar weken en dan nemen ze gewoon weer zo'n hond waarmee het eerder al fout ging. Oh nee wacht, hij nam er twee![]()
Goed dat er wel doorgepakt is hier door de handhaving!
Edit: de achtergrond van het 1e bijtincident de eerdere diverse bijtincidenten
quote:Op donderdag 24 augustus 2023 18:23 schreef K21 het volgende:
Collega van me heeft die honden vervoerd met de dierenambu gisteravond. Onder politiebegeleiding, want soms hebben dit soort gasten wat vriendjes of familie die de chauffeur volgen om te kijken waar de hond(en) ondergebracht worden, of zelfs de auto van de weg af proberen te drukken om de dieren te bemachtigen.Vertelde me vanmorgen dat die gek ook nog een hakbijl en een rits messen achter de voordeur had liggen, maar omdat hij net aan het wandelen was met z'n twee troeteltjes toen de politie bij de woning arriveerde kon hij daar gelukkig niet bij om gekke dingen mee te doen.
Je zou maar zo'n figuur in je straat hebben.
quote:Op donderdag 24 augustus 2023 18:23 schreef K21 het volgende:
Collega van me heeft die honden vervoerd met de dierenambu gisteravond. Onder politiebegeleiding, want soms hebben dit soort gasten wat vriendjes of familie die de chauffeur volgen om te kijken waar de hond(en) ondergebracht worden, of zelfs de auto van de weg af proberen te drukken om de dieren te bemachtigen.Vertelde me vanmorgen dat die gek ook nog een hakbijl en een rits messen achter de voordeur had liggen, maar omdat hij net aan het wandelen was met z'n twee troeteltjes toen de politie bij de woning arriveerde kon hij daar gelukkig niet bij om gekke dingen mee te doen.
Gadverredamme, daar is dus wel meer aan de hand dan een slechte eigenaar... Het zal naast je wonen zeg.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 18:23 schreef K21 het volgende:
quote:De baby uit Emmeloord die afgelopen donderdag na een incident naar het Antonius Ziekenhuis in Emmeloord werd gebracht, blijkt te zijn doodgebeten door een hond. Dat meldt de politie.
Op het lichaam van de overleden baby is afgelopen weekend sectie verricht om de doodsoorzaak vast te stellen. Het is nog onduidelijk hoe de hond de baby heeft kunnen bijten in de woning aan de Staalstraat.
Volgens een ooggetuige zou het gaan om een pitbull-achtige hond. Het dier werd direct na het incident in beslag genomen. Er is niemand aangehouden. Het Openbaar Ministerie onderzoekt de rol van betrokkenen bij het incident.
godver ....quote:Op maandag 28 augustus 2023 14:38 schreef deedeetee het volgende:
https://www.omroepflevola(...)oodgebeten-door-hond
Mee eens ouders die een kind alleen laten met een pitbull zou je sws al moeten oppakken.quote:Op maandag 28 augustus 2023 14:39 schreef maily het volgende:
[..]
godver ....
die achterlijke ouders ook
ik weet niet of ze het kindje ermee alleen hebben gelaten maar gvd zo'n hond icm een baby is achterlijkquote:Op maandag 28 augustus 2023 14:41 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Mee eens ouders die een kind alleen laten met een pitbull zou je sws al moeten oppakken.
Probleem is dat tokkies dan een ander bijt graag vechtras gaan zoeken want een normale hond voldoet niet aan hun stoere wensen.quote:Op maandag 28 augustus 2023 14:45 schreef Djeez het volgende:
Arm kindje. Tyfushonden ook, wanneer gaan ze die tokkiehonden eindelijk eens verbieden?
kindje had niet eens in de buurt van dat beest mogen zijn ...... kindje kan daar niks aan doen.quote:Op maandag 28 augustus 2023 14:54 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Tsja de topic titel he... maar instinct kan opeens op komen zetten. Kindje kneep misschien de hond, of triggerde op een andere manier het instinct. En dan is er geen houden meer aan.
Oh helemaal mee eens hoor. Ik bedoel meer dat de ouders waarschijnlijk dachten van het gaat toch altijd goed? Het is zo'n lief beest... maar kan opeens in 1 seconde omslaan onder de juiste omstandigheden bij bepaalde slecht getrainde rassen.quote:Op maandag 28 augustus 2023 14:58 schreef maily het volgende:
[..]
kindje had niet eens in de buurt van dat beest mogen zijn ...... kindje kan daar niks aan doen.
die hond daarentegen moet opgevoed worden en uit de buurt blijven van dat kind.
daar hebben ze benches voor uitgevonden.
het was niet echt commentaar op jou hoorquote:Op maandag 28 augustus 2023 15:00 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Oh helemaal mee eens hoor. Ik bedoel meer dat de ouders waarschijnlijk dachten van het gaat toch altijd goed? Het is zo'n lief beest... maar kan opeens in 1 seconde omslaan onder de juiste omstandigheden bij bepaalde slecht getrainde rassen.
quote:Donderdag is de woning van de ouders van de baby in de Staalstraat doorzocht. Daarbij is de hond die in de woning aanwezig was in beslag genomen. Het dier leeft nog volgens de politie.
hoe lief ook. Maar ook bijvoorbeeld Labradors kunnen dit doen. Gewoon altijd onder toezichtquote:Op maandag 28 augustus 2023 14:41 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Mee eens ouders die een kind alleen laten met een pitbull hond zou je sws al moeten oppakken.
heb de link veranderd want vond betere met meer info![]()
Het probleem is hiernaast de pitbull-lobby die de "nanny dog"-mythe omarmd heeft, ooit in de jaren '70 verzonnen door de oer-lobbyist, allang ontkracht maar nog steeds aangehaald...quote:Op maandag 28 augustus 2023 14:48 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Probleem is dat tokkies dan een ander bijt graag vechtras gaan zoeken want een normale hond voldoet niet aan hun stoere wensen.
Het is de baas die een gevaar vormt niet zomaar de hond zelf. Normaal mens neemt gewoon niet een dergelijke hond.
Het ging toen om echte staffordshire-bulterriërs en dat ras is allang geleden kapot gefokt door broodfok.quote:Op maandag 28 augustus 2023 16:22 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Het probleem is hiernaast de pitbull-lobby die de "nanny dog"-mythe omarmd heeft, ooit in de jaren '70 verzonnen door de oer-lobbyist, allang ontkracht maar nog steeds aangehaald...
Eens. En in de eerste maanden van een baby vind ik dat je zelfs onder toezicht nog uiterst voorzichtig moet zijn. Als je dan met een baby in je armen bijvoorbeeld op de bank zit en je laat een hond erbij om te snuffelen/likken, kan alsnog 1 totaal onverwachte beet genoeg zijn om ernstige schade aan te richten. Zelfs als je er dus pal bovenop zit, heb je nooit het reactievermogen om dat af te weren. Baby's zijn gewoon te kwetsbaar op dat moment en volstrekt kansloos tegen een dier dat groter en sneller is en over een krachtige beet met scherpe tanden beschikt.quote:Op maandag 28 augustus 2023 15:36 schreef Ole het volgende:
[..]
hoe lief ook. Maar ook bijvoorbeeld Labradors kunnen dit doen. Gewoon altijd onder toezicht
Alsof die mythe wel waar was bij echte Staffords... Dat het inmiddels nog verder uit de hand is gelopen is waar, met de monstrositeit van de XL-bully als meest recente voorbeeld.quote:Op maandag 28 augustus 2023 16:29 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Het ging toen om echte staffordshire-bulterriërs en dat ras is allang geleden kapot gefokt door broodfok.
Waarom?quote:Op maandag 28 augustus 2023 22:38 schreef arvensis het volgende:
Reactie op facebook: “wat heeft de baby of wat hebben de ouders gedaan dat de hond zo reageerde?”
Brr, ik haat hondeneigenaren. Echt werkelijk al-le-maal.
pffffffffffffffffffffffffffffffffquote:Op maandag 28 augustus 2023 22:38 schreef arvensis het volgende:
Reactie op facebook: “wat heeft de baby of wat hebben de ouders gedaan dat de hond zo reageerde?”
Precies. Stel dat je een hond hebt die getraind is in speuren en er zo voor kan zorgen dat een vermist persoon wordt gevonden. Of als je visueel of lichamelijk beperkt bent en een hulphond hebt om je leven makkelijker/aangenamer te maken.quote:
quote:Op maandag 28 augustus 2023 22:38 schreef arvensis het volgende:
Oké Gerdaquote:Op maandag 28 augustus 2023 22:38 schreef arvensis het volgende:
Standaard reactie van dat slag.quote:Op maandag 28 augustus 2023 22:38 schreef arvensis het volgende:
Dat heeft bij veel honden zin, mocht er toch iets gebeuren dan kun je het corrigeren en is het klaar, bij pitbullachtigen is het bekend dat ze door blijven gaan, de beet is gedaan, de kaken gaan op slot en het scheuren kan beginnen, is het vlees afgescheurd dan gaan de kaken van het slot en komt de nieuwe beet etc dat is nauwelijks te stoppen En loopt vaak zeer slecht afquote:Op maandag 28 augustus 2023 17:34 schreef manny het volgende:
Hond en kind nooit alleen in 1 ruimte en zoals hierboven aangegeven: ook als je er bij bent heel voorzichtig zijn.
Hoe dan ook triest voor dit gezin. Wel een hele harde manier om die les te leren.
Oh, dank je.quote:Op maandag 28 augustus 2023 22:38 schreef arvensis het volgende:
Ik haat jouw kinderen ook. Al-le-bei.quote:Op maandag 28 augustus 2023 22:38 schreef arvensis het volgende:
quote:Hondensoorten die het vaakst ernstige verwondingen veroorzaakten waren pitbull-achtigen, rottweilers, staffordshires en herders. Deze rassen worden hoogrisico-honden genoemd.
"Elke hond kan bijten", zegt plastisch chirurg Brinkman tegen EenVandaag . "De hoogrisico-hond veroorzaakt het ernstigste letsel." Dat komt door de bijtkracht en en het "prooi-schudden", waarbij weefsel losscheurt.
En dit is dus waarom ze die kutrassen moeten verbieden. Als een pomeriaantje of ander keffertje je bijt heb je en tetanusprik en hooguit een hechting nodig. Bij eerder genoemde kutrassen ligt je halve been er af.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 16:08 schreef deedeetee het volgende:
https://nos.nl/artikel/24(...)n-willen-maatregelen
[..]
Ik vertrouw mensen nog minder dan honden.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 14:31 schreef britneycheers het volgende:
Honden en mensen zijn beide niet te vertrouwen.
Te triest voor woorden dit, kindje dood, ouders uit elkaar, moeder (terecht) geen contact meer met de opa en oma ....quote:Op vrijdag 1 september 2023 10:57 schreef tesssssssss het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)szaak-eis-opa-en-oma
Opa en oma doodgebeten baby Robin niet in rechtszaal, zaak uitgesteld
[ afbeelding ]
- knip -
NWS / Het oneindige 'Dat doet ie normaal nooit.'-topic # 1809 vanaf #18quote:Op vrijdag 1 september 2023 11:53 schreef deedeetee het volgende:
Hele treurige zaak was er van te voren al bekend dat de hond niet te vertrouwen was met het kindje ? Ik weet niet meer precies hoe dat zat.
Kruipend kindje en hond is altijd link. Ik heb dit risico zelf nooit willen nemen. Maar ben dan ook een angsthaas wat zulke zaken betreft.
quote:Op donderdag 31 augustus 2023 18:26 schreef tong80 het volgende:
Zie weer eens waarom ik niks heb met honden. Item in één Vandaag. 150.000 geregistreerde bijtincidenten. Veel ernstig. Veel dodelijk. Nog meer incidenten worden niet gemeld. Chirurg vindt het absurd dat honden als normaal worden gevonden in het straatbeeld. 'Doet ie normaal nooit.' 'Hij doet niks hoor.'
Duidelijk verhaal, Tokkiehonden verbieden.quote:Kinderen vaak slachtoffer hondenbeet, plastisch chirurgen willen maatregelen
In ruim anderhalf jaar tijd hebben plastisch chirurgen ongeveer honderd ernstige bijtincidenten met honden geregistreerd waarbij de slachtoffers moesten worden geopereerd, meldt EenVandaag. De meeste slachtoffers waren kinderen: 44 procent was jonger dan 8 jaar en 11 procent was baby.
Plastisch chirurgen willen dat er landelijke regels komen om bijtincidenten tegen te gaan. De Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie (NVPC) hield voor het eerst het aantal bijtincidenten bij, van oktober 2021 tot en met juli 2023. Hondensoorten die het vaakst ernstige verwondingen veroorzaakten waren pitbull-achtigen, rottweilers, staffordshires en herders. Deze rassen worden hoogrisico-honden genoemd.
"Elke hond kan bijten", zegt plastisch chirurg Brinkman tegen EenVandaag . "De hoogrisico-hond veroorzaakt het ernstigste letsel." Dat komt door de bijtkracht en het "prooi-schudden", waarbij weefsel losscheurt.
Nick Brinkman zegt vaak heel ernstig letsel te zien. "Wij zien die mensen op operatietafel liggen met al het leed dat erachter zit", zegt hij. Daarbij benadrukt hij dat de honderd geregistreerde ernstige bijtincidenten niet het complete beeld geven. "Als er alleen een botbreuk is, komen wij er niet aan te pas."
Daarbij kan het zijn dat een slachtoffer behandeld wordt door de huisarts of eerste hulp. Ook kan het slachtoffer overlijden voordat het tot een operatie komt. Dat gebeurde afgelopen week, toen een jong kind, mogelijk een baby, werd doodgebeten door een hond in een flat in Emmeloord.
Tweede Kamerlid Frank Wassenberg (PvdD) zegt tegen EenVandaag benieuwd te zijn naar de cijfers wanneer incidenten landelijk worden bijgehouden. "We moeten écht weten hoe groot het probleem is, hoe ontwikkelt het zich en vooral wat zegt het over honden en wat over baasjes."
Wassenberg noemt hondeneigenaren de belangrijkste risicofactor, omdat zij honden vaak niet goed opvoeden. Daarbij gaat het om alle hondenrassen, zegt hij. "Een teckel zal misschien niet zo snel iemand doodbijten, maar kan een baby ook ernstig verwonden. Dus je wil niet alleen naar grote agressieve honden kijken."
Het Kamerlid zegt binnenkort samen met BBB een motie in te dienen waarin ze vragen om een verplichte opvoedcursus voor hondenbezitters. "Ook om dierenwelzijn te vergroten."
Verontrustend
Plastisch chirurg Brinkman stelt dat er krachtigere, landelijke maatregelen getroffen moeten worden met betrekking tot hoogrisico-honden. Een gedragscursus en achteraf optreden vindt hij niet voldoende.
"Ik denk niet dat het aantal slachtoffers daarmee naar beneden gaat", zegt Brinkman. "Ik vind het verontrustend dat wij als maatschappij accepteren dat deze agressieve honden onderdeel zijn van ons straatbeeld. Ik hoop heel erg dat de politiek hier wat mee gaat doen."
Ja, onderzoekje uit 2007: ,die 150.000 is een schatting, die gebaseerd blijkt te zijn op een publieksonderzoek uit 2007 (!) van TNS-NIPO, waarbij 1120 mensen aangaven een bijtincident te hebben meegemaakt in de afgelopen 24 maanden. Een derde daarvan had niet eens een beschadiging van de huid.'quote:Op vrijdag 1 september 2023 17:16 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Duidelijk verhaal, Tokkiehonden verbieden.
Overigens wordt er nergens gewag gemaakt van die 150.000 incidenten. Dat zijn nog steeds de oude cijfers en nmm niet betrouwbaar.
Wat een jaar of 2 enigszins grappig was was een man die dronken thuis door de glazen tafel viel. Dat was teveel stress voor zijn honden volgens mij. Hap arm weg. Hij zag er zelf de lol van in dagen later.quote:Op vrijdag 1 september 2023 11:53 schreef deedeetee het volgende:
Hele treurige zaak was er van te voren al bekend dat de hond niet te vertrouwen was met het kindje ? Ik weet niet meer precies hoe dat zat.
Kruipend kindje en hond is altijd link. Ik heb dit risico zelf nooit willen nemen. Maar ben dan ook een angsthaas wat zulke zaken betreft.
Hangt ook af van de soort cursus.quote:Op vrijdag 1 september 2023 21:07 schreef deedeetee het volgende:
https://www.1limburg.nl/n(...)ichte-cursus-baasjes
Ik verwacht er niet te veel van. Een verplichte cursus voor alle honden bezitters ? Of alleen voor mensen met een hond die al problemen geeft ?
Ik ken mensen die op cursus gingen met een probleem hond die o.a. de hele buurt bij elkaar blafte zodra hij aan de riem het huis uit liep. Op cursus gedroeg hij zich voorbeeldig maar thuis is zijn gedrag nooit anders geworden.
Probleem was dus zijn baasjes. Met name de vrouw, bij haar doet elke hond die ze ooit had raar. Ook de hond die ze nu hebben. Als zij er mee loopt dan steek ik de straat over, als hij er mee loopt is dat niet nodig. Dan is het een rustige hond.
Nee hoor lang niet altijd.quote:Op zaterdag 2 september 2023 06:07 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Hangt ook af van de soort cursus.
Mee eens. Niet iedereen is geschikt als baas.quote:Op zaterdag 2 september 2023 09:20 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Nee hoor lang niet altijd.
Sommige mensen zijn gewoon niet geschikt om met honden om te gaan. Tis een heel lief mens voor haar kleinkinderen maar ze snapt niet dat een hond een andere aanpak nodig heeft. En ze halen altijd kneusjes in huis. De laatste aanwint is een straathond uit een oost blok land. De hond daarvoor namen ze mee toen ze bij de dierenarts zaten en ontdekten dat zijn baasjes hem wilden laten inslapen omdat ze hem totaal onhandelbaar vonden. Dus boden ze toen spontaan aan om die arme hond een goed huis aan te bieden. Dat kreeg die hond en de buurt kreeg er een luidruchtige jack russel bij. Elke ochtend rond 7 uur en elke avond rond 11 uur kabaal en ook daar tussen in natuurlijk maar overdag blaffen er zoveel honden.
Yup, in het wolventopic ook besproken: AchJa in NWS / De plaats van de wolf in NL #5quote:Op vrijdag 1 september 2023 20:16 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Ja, onderzoekje uit 2007: ,die 150.000 is een schatting, die gebaseerd blijkt te zijn op een publieksonderzoek uit 2007 (!) van TNS-NIPO, waarbij 1120 mensen aangaven een bijtincident te hebben meegemaakt in de afgelopen 24 maanden. Een derde daarvan had niet eens een beschadiging van de huid.'
Uit het artikel van RTL Nieuws:quote:Op zaterdag 2 september 2023 06:33 schreef Qarrad het volgende:
Zo'n verplichte cursus is ook loze moeite als er nauwelijks handhaving is. Er is nu al geen capaciteit!
Vind het wel een goeie bij bijtincidenten of constateren dat hond niet aangelijnd loopt of niet onder appel is.quote:Op zaterdag 2 september 2023 06:33 schreef Qarrad het volgende:
Zo'n verplichte cursus is ook loze moeite als er nauwelijks handhaving is. Er is nu al geen capaciteit!
Ja, zowel civielrechtelijk als strafrechtelijk.quote:Op zaterdag 2 september 2023 11:01 schreef hb64 het volgende:
[..]
Uit het artikel van RTL Nieuws:
Iaira Boissevain is als advocaat gespecialiseerd in praktisch dierenrecht, het recht waar onder meer eigenaren mee te maken krijgen als hun dier schade veroorzaakt of in het geval van agressieve honden. Ze spreekt van willekeur in de manier waarop politie en justitie nu omgaan met hondenbeten. "Er is geen standaardprotocol. Wat er gebeurt, is afhankelijk van de situatie en de agenten die ter plekke komen."
Boissevain stelt: als een hond een ander dier of een mens bijt en die raakt daarbij zwaargewond, zou de eigenaar altijd juridisch vervolgd moeten worden. "Men zou de hond dan standaard moeten laten inslapen."
Dit is mijns inziens een goed standpunt. Afmaken van bijthonden zou geen discussie mogen zijn, maar moet gewoon standaard uitgevoerd worden. Eigenaar juridisch vervolgen en voor alle kosten op laten draaien.
In 6 jaar 1200 pitbulls. Niet mis. Maar die muilkorf blijft waar en voor wie?quote:Op zaterdag 2 september 2023 10:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
Yup, in het wolventopic ook besproken: AchJa in NWS / De plaats van de wolf in NL #5
Wat een gruwelijk verhaal zeg.quote:Op zaterdag 2 september 2023 06:12 schreef Jaroon het volgende:
'Max beet me anders nooit'
Willy Peters werd gegrepen door zijn eigen pitbulls. De doorgedraaide honden verscheurden zijn armen. De rechter moest geamputeerd worden, de linker werd ternauwernood gered. ,,Als ik nu geblaf hoor, krimp ik ineen.''
Sander van der Werff 21-12-15, 06:33 Laatste update: 04-03-16, 18:51
Door die shock heb ik gelukkig niet alles bewust meegemaakt. Maar in mijn dromen komt het soms terug
Een vb dus. Maar ik maak het hier mee in een winkel.. Jonge gast en gek op zijn pitbull . Klanten bang in de winkel. Dat weet hij heel goed..Tot het fout gaat.quote:
Nou dat afmaken mag natuurlijk een goede toetsing aan voorafgaan maar die willekeur van handhaving en vooral de lage pakkans van deze vorm van huftergedrag, dat moet echt anders.quote:Op zaterdag 2 september 2023 11:01 schreef hb64 het volgende:
[..]
Uit het artikel van RTL Nieuws:
Iaira Boissevain is als advocaat gespecialiseerd in praktisch dierenrecht, het recht waar onder meer eigenaren mee te maken krijgen als hun dier schade veroorzaakt of in het geval van agressieve honden. Ze spreekt van willekeur in de manier waarop politie en justitie nu omgaan met hondenbeten. "Er is geen standaardprotocol. Wat er gebeurt, is afhankelijk van de situatie en de agenten die ter plekke komen."
Boissevain stelt: als een hond een ander dier of een mens bijt en die raakt daarbij zwaargewond, zou de eigenaar altijd juridisch vervolgd moeten worden. "Men zou de hond dan standaard moeten laten inslapen."
Dit is mijns inziens een goed standpunt. Afmaken van bijthonden zou geen discussie mogen zijn, maar moet gewoon standaard uitgevoerd worden. Eigenaar juridisch vervolgen en voor alle kosten op laten draaien.
quote:Buurvrouw Jolien maakt zich erg veel zorgen om de pitbull. Ze heeft nu al drie keer live meegemaakt dat het beest andere hondjes tot bloedens toe pakt. En van andere buurtbewoners weet ze dat het nog wel veel vaker is gebeurd. „Ik heb de politie al ingelicht, en de gemeente. Maar ze sturen me van het kastje naar de muur.”
En toen?quote:Op zaterdag 2 september 2023 19:03 schreef phpmystyle het volgende:
Pff, liep daarstraks in een bos, ik zag in de verte al een man met een riem lopen, maar ik zag geen hond. Enkele ogenblikken later komt weer zo'n schijtbeest uit de bosjes tevoorschijn die op mij afloopt. En dat baasje maakt ook weinig aanstalten om het te pakken, laat staan aan te lijnen.
Met verheven stem ik doe niks en haal die hond weg.quote:
Hoe goed reageren dat soort honden op een verheven stem?quote:Op zaterdag 2 september 2023 20:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Met verheven stem ik doe niks en haal die hond weg.
Vanaf nu weer standaard pepperspray bij me in dergelijke gebieden.
Naar de eigenaar natuurlijk.quote:Op zaterdag 2 september 2023 20:22 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Hoe goed reageren dat soort honden op een verheven stem?
Bij dit soort probleemeigenaren ligt de oorzaak van het probleem altijd bij een ander, nooit bij henzelf.quote:Op zaterdag 2 september 2023 16:32 schreef Qarrad het volgende:
Nou ja, dit soort situaties dus...
https://www.sikkom.nl/act(...)toffer-28613550.html
[..]
En mensen die zomaar aan honden zitten.quote:Op zaterdag 2 september 2023 21:21 schreef hb64 het volgende:
[..]
Bij dit soort probleemeigenaren ligt de oorzaak van het probleem altijd bij een ander, nooit bij henzelf.
Daarom een éénvoudige maatregel; bijt de hond dan gaat de hond dood. Het is nog makkelijk uit te leggen ook.
Natuurlijk moeten kinderen opgevoed worden in de omgang met dieren. En er zullen altijd mensen zijn met een irrationele angst voor honden. Maar een bijtincident is makkelijk te bewijzen. De handhaving is gebaat met een duidelijke regel waar niet over gediscussieerd hoeft te worden.
Huisartsen, spoedeisende hulp kan die aangifte ook doen. Als dit voor het slachtoffer bezwaarlijk is.
Opgeruimd staat netjes.quote:Op zondag 3 september 2023 12:15 schreef tong80 het volgende:
Twee XL-bulldogs zijn door een boer in Wales doodgeschoten nadat zij vee aanvielen. 22 zwangere schapen werden doodgebeten en nog eens 48 raakten gewond. Het baasje heeft van de rechtbank een boete gekregen en mag een paar jaar geen honden bezitten.
[ afbeelding ]
Het incident vond plaats in maart eerder dit jaar. De honden waren ontsnapt uit hun huis en drongen binnen op het privéterrein van een boer uit Wrexham. Daar vielen zij het vee aan en ook tegenover de boer gedroegen de bulldogs zich agressief.
Reden voor de boer om de twee honden dood te schieten, nadat de beesten eerst schapen verwondden en zelfs doodden. De schade die het incident opleverde, kost omgerekend ruim 16.000 euro. Baasje David Hughes pleitte schuldig aan het feit dat hij de controle over zijn bulldogs was verloren en mag nu vijf jaar lang geen honden hebben en moet een boete van ruim 1000 euro betalen.
XL-bulldogs vaker betrokken bij incidenten
XL-bulldogs zijn de afgelopen jaren vaker betrokken geweest bij incidenten in het Verenigd Koninkrijk. In 2021 waren deze beesten betrokken bij twee op de vier dodelijke hondenaanvallen, waarna dat een jaar later opliep tot zes op de tien. Het ras was vorig jaar betrokken bij de dood van twee kinderen, waarna een campagne werd opgezet voor meer overheidscontrole bij de bulldogs en zwaardere straffen bij incidenten. Deskundigen waarschuwen dat er meer doden vallen als het ras niet wordt verboden.
https://www.telegraaf.nl/(...)-22-zwangere-schapen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |