Kristin (75) dacht de ‘liefste hond ooit’ te adopteren, maar na twee dagen sloeg pitbull Valerio toe
Het moest de perfecte match zijn: pitbull Valerio en zijn nieuwe baasje Kristin Wright. Maar niets bleek minder waar, want nog geen twee dagen na de adoptie van het dier sloeg het noodlot toe. Valerio bleek agressief te zijn en Wright wist van niets.
‘Ik ben de liefste hond ooit. Ik hou van spelen en knuffelen. En je mag me allerlei outfits aantrekken.’ Zo luidde de omschrijving van de 4-jarige Valerio op Instagram. De grijze pitbull zat in 2022 al ruim een jaar in een asiel in Los Angeles. De 75-jarige Wright las het bericht en wist meteen: ik wil die hond helpen.
Maar twee dagen na de adoptie ging het helemaal mis. Valerio vloog zijn baasje aan, waarbij hij haar rechterarm brak en de huid van haar linkerarm afscheurde, zo omschrijft The Los Angeles Times.
Valerio bleek agressief te zijn. Dat was hij ook al bij zijn vorige eigenaar, maar dat werd niet verteld bij de adoptie. Daar viel de hond de hoogbejaarde moeder van zijn baasje aan en beet haar in het gezicht.
Nooit werd Wright verteld over deze kant van haar hond. Meerdere operaties aan haar arm verder, zegt de vrouw dat ze Valerio nooit in huis had genomen als ze had geweten wat ze nu weet. Ze heeft last van zenuwpijn en kan haar werk als accountant nog maar moeilijk uitvoeren. ‘Door hun besluit moet ik nu zo leven’, zegt ze tegen de Amerikaanse krant.
Schikking van 3,2 miljoen dollar
Medewerkers van het asiel vertelden wel dat Valerio eerder een knauwtje had gegeven, maar dat zou niets ernstigs zijn geweest.
En dat klopte dus niet, blijkt uit een rapport van de dierenbescherming. Daarin staat precies beschreven hoe het eerdere incident ontstond: de moeder van zijn vorige eigenaar maande de hond weg met een stok, waarop hij haar in het gezicht beet.
De vrouw had veel bloed en kon in het ziekenhuis moeilijk praten. De beet werd ingedeeld in ‘categorie 4’: de tanden waren diep doorgedrongen tot het slachtoffer. De hond vormde daarmee een groot gevaar voor zijn omgeving.
Wright en haar echtgenoot klaagden de stad Los Angeles in november aan. Inmiddels hebben zij door middel van een schikking 3,2 miljoen dollar ontvangen. Voor Valerio liep het incident een stuk minder goed af: een paar dagen na het incident werd hij ingeslapen.
https://www.gelderlander.(...)alerio-toe~ae81e83a/