zo wilde ze het brengen, en natuurlijk is het ook zo.quote:
Ah, kijk, dat is toch een nuance. Ik krijg nu de indruk dat alles in de supermarkt Jazzy is.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 21:08 schreef fespo het volgende:
[..]
zo wilde ze het brengen, en natuurlijk is het ook zo.
maar ik vond ze nogal drammerig dat een "culinaire aardappel" hetzelfde is als een "vastkokende"
dat hebben ze goed gezien en naar mijn idee ook open deur.
wat ze niet duidelijke vertelde was dat super markten (zover ik kan achterhalen) wel een verschil hebben in wat voor aardappels ze in een kruimige zak doen en wat ze in een vast kokende zak doen.
een kruimige zak van de ah zegt dit:
De rassen die worden verpakt zijn Ivetta, Karelia, Melody, Milva, Sunita, Colomba, Frieslander en Artemis.
en de vastkokende zak zegt dit:
De rassen die worden verpakt, zijn o.a. Venezia, nicola.
Bij Jumbo staat altijd de soort op de zak geprint. Bijvoorbeeld Milva of Accent.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 23:40 schreef NoCigar het volgende:
Ah, kijk, dat is toch een nuance. Ik krijg nu de indruk dat alles in de supermarkt Jazzy is.
Wel een verfrissende openheid van zaken bij de telers en verpakkers.
Golfer komt zo zuur pruimen dat je niet hoeft te kijken.quote:Op woensdag 31 mei 2023 00:34 schreef Farenji het volgende:
Ja de KvW is wel vrij goed geworden in het vertekenen van het beeld, en opkloppen van controverse, waarbij de nuance bewust wordt vermeden. Alles voor de kijkcijfers, eigenlijk is dit een soort van fophef.
Als ik eerlijk ben vind ik het wel fijn zoals het nu bij de AH is. Ik ken al die rassen niet, geen idee wat ik dan moet hebben als alleen dat er op staat. Ik wil dat ook helemaal niet onthouden.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 21:08 schreef fespo het volgende:
[..]
zo wilde ze het brengen, en natuurlijk is het ook zo.
maar ik vond ze nogal drammerig dat een "culinaire aardappel" hetzelfde is als een "vastkokende"
dat hebben ze goed gezien en naar mijn idee ook open deur.
wat ze niet duidelijke vertelde was dat super markten (zover ik kan achterhalen) wel een verschil hebben in wat voor aardappels ze in een kruimige zak doen en wat ze in een vast kokende zak doen.
een kruimige zak van de ah zegt dit:
De rassen die worden verpakt zijn Ivetta, Karelia, Melody, Milva, Sunita, Colomba, Frieslander en Artemis.
en de vastkokende zak zegt dit:
De rassen die worden verpakt, zijn o.a. Venezia, nicola.
Naam van het ras en de mate waarin ze vast of bloemig koken erop is ook niet verkeerd, maar ga geen onzin als Ambachtelijk, Culinair ofzo erop schrijven.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 17:28 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
Als ik eerlijk ben vind ik het wel fijn zoals het nu bij de AH is. Ik ken al die rassen niet, geen idee wat ik dan moet hebben als alleen dat er op staat. Ik wil dat ook helemaal niet onthouden.
Dat is wel waar.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 17:28 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
Als ik eerlijk ben vind ik het wel fijn zoals het nu bij de AH is. Ik ken al die rassen niet, geen idee wat ik dan moet hebben als alleen dat er op staat. Ik wil dat ook helemaal niet onthouden.
Dat is dus effectief omdat men de prijs bepaalt aan de hand van wat een soort klant ervoor wil geven. Niet op basis van het product zelf ...quote:Op zaterdag 3 juni 2023 18:23 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dat is wel waar.
Maar het blijft wel merkwaardig dat de zelfde pieper soms dubbel zo duur is omdat er iets ander op de verpakking staat.
Het gaat niet om het product, maar de beleving ( ) of de oplossing (HG is een mooi voorbeeld).quote:Op maandag 5 juni 2023 09:21 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Dat is dus effectief omdat men de prijs bepaalt aan de hand van wat een soort klant ervoor wil geven. Niet op basis van het product zelf ...
Was al wel bekend, zelfde met andere exoten die er eigenlijk niet thuis horen.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 21:28 schreef golfer het volgende:
Mooi die hommelkwekerijen, maar ze verspreiden dus ziektes die inheemse soorten doen uitsterven.
Ik ken m vooral van de Proefkeuken, idd een kinderprogramma. Hij moet zn toontje nog wel ff aanpassen jaquote:Op dinsdag 6 juni 2023 21:42 schreef 111210 het volgende:
Vind die Pieter Hulst om de een of andere reden echt een irritante presentator, alsof ie zo uit sesamstraat komt
Daarom koop ik ook brood met alleen tarwe, gist, water en zoutquote:Op dinsdag 13 juni 2023 12:49 schreef golfer het volgende:
Vanavond:
Tarwe, water, gist en zout: brood is al duizenden jaren een doodsimpel recept. Maar nu zijn ze met dat brood gaan spelen. Ze voegen dingen toe, die broodnodig zouden zijn. Veldbonenmeel bijvoorbeeld.
Zelf maken, weet je in ieder geval wat erin zitquote:Op dinsdag 13 juni 2023 13:41 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Daarom koop ik ook brood met alleen tarwe, gist, water en zout
Ooit een podcast over geluisterd: "Brood, daar zit wat in!" - en daar zit idd echt bizar veel in
quote:Op dinsdag 13 juni 2023 13:45 schreef flipsen het volgende:
Zelf maken, weet je in ieder geval wat erin zit
Volgende [CUL] meet bij golferquote:
Stroop gebeurt al heel lang, in de provincie een klassiek recept.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 15:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik erger me al aan Roggebrood waar Stroop, melasse of Beetwortel in zit. Roggeschroot, roggemeel, water, zuurdesem, zout. Meer hoort er niet in te zitten, maar er zit vrijwel meer in, voor de kleur, het zoeter te maken en het proces te versnellen.
Klopt, maar het hoort zonderquote:Op dinsdag 13 juni 2023 16:24 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Stroop gebeurt al heel lang, in de provincie een klassiek recept.
Nooit gezien, welke is/zijn dat?quote:Op dinsdag 13 juni 2023 15:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik erger me al aan Roggebrood waar Stroop, melasse of Beetwortel in zit.
Moest even kijken wat er in "mijn roggebrood" zit:quote:Op dinsdag 13 juni 2023 15:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik erger me al aan Roggebrood waar Stroop, melasse of Beetwortel in zit. Roggeschroot, roggemeel, water, zuurdesem, zout. Meer hoort er niet in te zitten, maar er zit vrijwel meer in, voor de kleur, het zoeter te maken en het proces te versnellen.
quote:Ingrediënten: ROGGE, water, zout, voedingszuur (melkzuur), TARWEZEMELEN, conserveermiddel (sorbinezuur, calciumpropionaat)
Hmmquote:
Van de extra suiker word ik niet enthousiast.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 21:04 schreef Kickinalfa het volgende:
Eigenlijk niet heel vreemd dat het wordt toegevoegd.
Eerlijk gezegd zolang het geen ongezonde toevoegingen zijn zie ik het probleem niet echt.
Brood rijst sneller waardoor het minder tijd heeft smaak te ontwikkelen.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 21:04 schreef Kickinalfa het volgende:
Eigenlijk niet heel vreemd dat het wordt toegevoegd.
Eerlijk gezegd zolang het geen ongezonde toevoegingen zijn zie ik het probleem niet echt.
quote:Op dinsdag 20 juni 2023 21:11 schreef golfer het volgende:
Ik heb die Pieter Hulst hoog in mijn irritatiefactor zitten.
Waar in Nederland en andere Europese landen zout door het eten gaat, is in de Zuidoost-Aziatische keuken vissaus als smaakversterker onmisbaar. Het gebruik ervan gaat al terug tot de oudheid: al in de Romeinse tijd was het een populair ingrediënt. In de schappen van de supermarkten zijn tegenwoordig verschillende soorten en smaken vissaus te vinden. Sommige daarvan bevatten alleen vis en zout, aan andere worden kruiden en specerijen toegevoegd.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 16:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:
AS Dinsdag gaat het over vissaus. Interessant topic.
Kan je daar alsjeblieft een topic over maken? Vele vragen komen in mij op.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 22:13 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Heb me net een 30 Liter zuurkoolvat besteld, ga ik vullen met Makreel, Sardines en Ansjovis, en een paar kilo zout, dat gaat de garage in en dan een paar jaar fermenteren. Heb dit idee al een paar jaar in mijn hoofd, waarom niet gedaan, geen idee, maar nu ga ik het doen. Over een jaar of 2-3 een 15-20 liter échte vissaus/garum. Wellicht nog rozemarijn, thijm, knoflook erbij?
Ja, maar dat wordt wel een topic waar de updates ver uit elkaar liggen.quote:Op woensdag 28 juni 2023 09:33 schreef Bramito het volgende:
[..]
Kan je daar alsjeblieft een topic over maken? Vele vragen komen in mij op.
Geen probleem toch? Ik zag laatst een video waar ze worcestershire saus probeerden te maken. Zelfde idee.quote:Op woensdag 28 juni 2023 09:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ja, maar dat wordt wel een topic waar de updates ver uit elkaar liggen.
Als je Tomasu geproeft hebt (kost je wel wat) dan is kikkoman gewoon zoute bocht.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 21:42 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Net zoals nep soy die met zoutzuur gemaakt wordt ipv te fermenteren.
In Sappemeer maakt Kikkoman gefermenteerde soy in enorme hoeveelheden trouwens.
Klopt, maar het punt is dat Kikkoman nog wel echt fermenteert, hoewel op een industriële schaal en toevallig ook in Nederland.quote:Op woensdag 28 juni 2023 10:35 schreef 111210 het volgende:
[..]
Als je Tomasu geproeft hebt (kost je wel wat) dan is kikkoman gewoon zoute bocht.
Fast food komt vast ook wel eens langs.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 10:40 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Dit programma kan wel een upgrade gebruiken. Traag, vaak weinig schokkends en overdreven/irritante reacties van de cynische presentatoren. (Marijn, Ersin en Pieter vooral)
Matig.
Dan fermenteert ie beter, of beter gezegd, dan kunnen de Enzymen het Eiwit beter afbreken en omzetten in Glutamaten.quote:Op woensdag 5 juli 2023 20:12 schreef Hugo_Treger het volgende:
Waarom knijpt die ongemakkelijke snuiter die ansjovis tot moes? Afstotelijke teevee.
Ik doel op die presentator bij die visboer, Jan. Een terzijde: waartoe die malle hoofdletters? Is Duits je moerstaal?quote:Op woensdag 5 juli 2023 20:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dan fermenteert ie beter, of beter gezegd, dan kunnen de Enzymen het Eiwit beter afbreken en omzetten in Glutamaten.
Ik weet niet of Jan deze uitzending wel heeft gezien.quote:Op woensdag 5 juli 2023 21:09 schreef Hugo_Treger het volgende:
Ik doel op die presentator bij die visboer, Jan. Een terzijde: waartoe die malle hoofdletters? Is Duits je moerstaal?
Burg in Ermelo. Was er pas nog.quote:Op dinsdag 12 september 2023 20:45 schreef golfer het volgende:
Wow. Een winkel met meer dan 3.000 verschillende soorten bier.
Absoluut, ook goed dat je het verschil zietquote:Op dinsdag 26 september 2023 20:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Cool Best is slim, gewoon open en eerlijk zijn. Niet geheimzinnig doen.
Als je een beetje weet wat je eet dan wist je dit al.quote:Op dinsdag 26 september 2023 20:54 schreef Isane het volgende:
[..]
Absoluut, ook goed dat je het verschil ziet
Dan snap ik het wel dat je het toevoegd.
Wel bijzonder dat ze dit hebben ontdekt
Ik trek die knakker bij die boswachter echt slecht, alsof je naar kleuter tv zit te kijken maar dan kleuters met een beperkingquote:Op dinsdag 26 september 2023 20:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Cellulose in levensmiddelen.
Opnieuw de gespeelde verbazing, UIT HOUT???
Ja, Het Klokhuis deed het nog beterquote:Op maandag 2 oktober 2023 20:18 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ik trek die knakker bij die boswachter echt slecht, alsof je naar kleuter tv zit te kijken maar dan kleuters met een beperking
Hij is, behalve presentator, ook een prima acteur. Dat blijkt dus ook al doordat jij in zijn gespeelde verbazing trapt.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 18:21 schreef Hugo_Treger het volgende:
Is Ersin de onnozelste man op teevee? Zelfs het begrijpen van de eenvoudigste antwoorden lijkt hem maximale rekenkracht te kosten.
Eigenlijk is hij de racistische parodie van de domme Turk.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 18:21 schreef Hugo_Treger het volgende:
Is Ersin de onnozelste man op teevee? Zelfs het begrijpen van de eenvoudigste antwoorden lijkt hem maximale rekenkracht te kosten.
Ik hoor na elk antwoord het raderwerk in zijn hoofd piepen en kraken. Dat kun je niet acteren.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 18:32 schreef golfer het volgende:
[..]
Hij is, behalve presentator, ook een prima acteur. Dat blijkt dus ook al doordat jij in zijn gespeelde verbazing trapt.
Dan heb jij wel een heel bijzonder gehoor.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 18:48 schreef Hugo_Treger het volgende:
Ik hoor na elk antwoord het raderwerk in zijn hoofd piepen en kraken. Dat kun je niet acteren.
als je nog jong bent hoor je gewoon beter.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 20:21 schreef golfer het volgende:
[..]
Dan heb jij wel een heel bijzonder gehoor.
Dank voor de bijval, Jan. Golfer voert tegen mij al langere tijd een persoonlijke hetze.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 20:36 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
als je nog jong bent hoor je gewoon beter.
quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 11:56 schreef Hugo_Treger het volgende:
Golfer voert tegen mij al langere tijd een persoonlijke hetze.
Zegt degene die Sosha Duysker voor zwarte piet uitmaakte…quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 13:13 schreef golfer het volgende:
[..]
Niet speciaal tegen jou hoor, maar tegen verregaande domme opmerkingen in het algemeen.
Mwaah,quote:Op dinsdag 10 oktober 2023 20:40 schreef NoCigar het volgende:
Haricot verts zijn in Nederland dunner. Maar ze zullen uiteindelijk wel hetzelfde zijn.
Ik anticipeerde op een typische KvW-conclusie. Niet helemaal onterecht geloof ik (het einde een beetje gemist).quote:Op dinsdag 10 oktober 2023 20:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Mwaah,
Eigenheimers, Binten en Opperdoes ronde, la ratte en Bamberger Hoorntjes zijn ook allemaal aardappels, maar heel verschillend is vorm, smaak en prijs.
Pink Lady, Goudreinette, Cox zijn appels, zelfde verschil
In feite is de Keurslager gewoon een franchise. Het concept verschilt op zich weinig met bv de zelfstandige franchisenemer van een Jumbo of AH supermarkt. Je betaalt voor het gebruik van de marketing en je moet je hoofdmaat aan producten bij hen afnemen ...quote:Op woensdag 18 oktober 2023 21:22 schreef JanGroen het volgende:
Ik weet van mijn Keurslager dat hij enkele jaren geleden al ¤ 750 per maand aan de vereniging moest afdragen in ruil voor hun naam / logo / marketing / enz.
Dat is de hamvraag natuurlijk.quote:Op maandag 15 januari 2024 13:35 schreef Erosjuhhh het volgende:
Weer een aflevering over ham. Ze hebben er inmiddels zoveel over gemaakt, benieuwd of er nog iets nieuws/schokkends verteld wordt
Niet echt de sterkste aflevering tot nu toe idd.quote:Op maandag 15 januari 2024 15:29 schreef Kapitein_Schavuit het volgende:
Keuringsdienst van Open Deuren
Jaloers?quote:Op maandag 15 januari 2024 21:53 schreef NoCigar het volgende:
Wat een luizenbaantje toch. Een vorstelijk salaris opstrijken om overal ter wereld wat voorspelbare dingen te doen, wijn te drinken, beetje begrijpen te knikken en vreselijk slecht gespeelde verbazing voorwenden.
Als dat al zo is dan ben ik in ieder geval heel blij dat ze me die deuren aanwijzen.quote:Op maandag 15 januari 2024 15:29 schreef Kapitein_Schavuit het volgende:
Keuringsdienst van Open Deuren
Hey! Er zit een knop op je tv! Die haalt je zo uit de puré...quote:Op dinsdag 23 januari 2024 09:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Verrot, rotten, kvw is weer lekker bezig.
Het laten fermenteren en schimmelen van dingen die we eten, dat is ook kaas, brood, bier, sojasaus, en veel, veel meer.
Dat gespeelde stomverbaasd zijn is al jaren nogal oud.
Je hebt gelijkquote:Op dinsdag 23 januari 2024 10:08 schreef flipsen het volgende:
[..]
Hey! Er zit een knop op je tv! Die haalt je zo uit de puré...
Als mensen het niet bevalt kunnen ze dit topic natuurlijk wegklikken.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 10:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Je hebt gelijk
Kijk KVW selectief in streaming, eigenlijk het enige programma wat ik af en toe eens kijk in streaming, kan ik me lekker opwinden en hier meeposten.
Toen Marijn bij de vorige aflevering het over prijsverschillen had van rauwe ham in dat huilerig gemaakte kinderstemmetje heb ik ook niet verder gekeken.
Deze opmerking past natuurlijk weer heel erg goed bij de topickeuze van KVWquote:Op dinsdag 23 januari 2024 11:06 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Als mensen het niet bevalt kunnen ze dit topic natuurlijk wegklikken.
Het verwijst allemaal heerlijk naar elkaar.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 11:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Deze opmerking past natuurlijk weer heel erg goed bij de topickeuze van KVW
En jij moet ook vooral verder blijven om mensen met een kleurtje voor zwarte piet uit te maken, boomerquote:Op dinsdag 23 januari 2024 11:42 schreef golfer het volgende:
Nee, Piet Verdriet Jan_Onderwater moet wel hier blijven posten. Hij doet al jarenlang hetzelfde riedeltje hier met zijn zelfde negatieve commentaar op alles van KvW en het steeds blijven herhalen van zijn zogenaamde verontwaardiging over het rollenspel van de makers.
Vooral daarmee doorgaan. Zo lekker voorspelbaar.
En jij moet een ooit sarcastisch bedoelde eenmalige post vooral jarenlang verkeerd blijven interpreteren en steeds maar hetzelfde erover blijven posten, mede boomer.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 11:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:
En jij moet ook vooral verder blijven om mensen met een kleurtje voor zwarte piet uit te maken, boomer
Gen X aub.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 11:47 schreef golfer het volgende:
[..]
En jij moet een ooit sarcastisch bedoelde eenmalige post vooral jarenlang verkeerd blijven interpreteren en steeds maar hetzelfde erover blijven posten, mede boomer.
Lijkt me een interessante aflevering, misschien even terugkijken op uitzending gemist morgenquote:Op maandag 29 januari 2024 11:29 schreef golfer het volgende:
Vanavond:
In de supermarkt kost mondwater van een A-merk tussen de 10 en 20 euro per liter, met uitschieters naar meer dan 40 euro per liter. Voor dat geld mag de gebruiker wel wonderen verwachten.
Mondwaters beloven dan ook heel wat: een frisse adem, gezonder tandvlees, wittere tanden, minder tandsteen en bescherming tegen gaatjes. Ook rekenen ze af met schadelijke bacteriën in de mond. Keuringsdienst van waarde wil weten of al die beloftes worden waargemaakt.
Wat zijn de ingrediënten van mondwater? Waarom is het ene mondwater alcoholvrij en bevatten andere soorten wel 25 procent alcohol? En hoe weet mondwater welke bacteriën het wel en niet moet doden? Ook zoekt het programma uit wat mondwater zo duur maakt en wat de grote prijsverschillen verklaart.
Ik moest ook al lachen Wat kramen mensen soms toch onzin uit met een stalen gezicht alsof ze het zeker weten.quote:Op maandag 29 januari 2024 21:55 schreef golfer het volgende:
De hele domme drogist over het doden van goede en slechte bacteriën.
Ook aan die telefoon hequote:Op maandag 29 januari 2024 22:20 schreef Isabeau het volgende:
Ik moest ook al lachen Wat kramen mensen soms toch onzin uit met een stalen gezicht alsof ze het zeker weten.
Verder wist ik dit al, dat je geen mondwater (en zeker niet op alcoholbasis) moet gebruiken.
Mwa, ik vind het ook een beetje de gewone, kleine man belachelijk maken terwijl die waarschijnlijk ook maar afgaat op hetgeen de marketingafdeling van een of andere multinational hem verteld. Ja, het is onjuist en dat mag ie best weten, maar toch.quote:Op maandag 29 januari 2024 22:20 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik moest ook al lachen Wat kramen mensen soms toch onzin uit met een stalen gezicht alsof ze het zeker weten.
Verder wist ik dit al, dat je geen mondwater (en zeker niet op alcoholbasis) moet gebruiken.
tja, de formule is oud geworden en waarschijnlijk ook de reden waarom ze niet welkom zijn in veel bedrijven.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 11:40 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Mwa, ik vind het ook een beetje de gewone, kleine man belachelijk maken terwijl die waarschijnlijk ook maar afgaat op hetgeen de marketingafdeling van een of andere multinational hem verteld. Ja, het is onjuist en dat mag ie best weten, maar toch.
Zoals gebruikelijk quasi argeloos en onbevangen het interview ingaan terwijl je enige doel is om die man exact dat te laten zeggen voor de camera. En aangezien ze daarom geen fabriek meer inkomen misbruiken we in plaats daarvan maar de buurtdrogist maar voor (althans zo zag ie er uit). Niet echt mensen die bekend staan om hun media-ervaring en gewiekste antwoorden.
Ik erger me op zich wel aan de wijze van vragen. Een beetje dat doen alsof je simpel en dom bent, maar ondertussen al wel gewoon weten hoe het wel zit. Doe dan gewoon normaal en zeg direct dat het niet klopt wat ze verkopen/zeggen. Maar ja, dan wil misschien ook niemand worden geinterviewd.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 12:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:
tja, de formule is oud geworden en waarschijnlijk ook de reden waarom ze niet welkom zijn in veel bedrijven.
Als je pretendeert journalistiek bezig te zijn, moet je je als journalist gedragen.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 12:16 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik erger me op zich wel aan de wijze van vragen. Een beetje dat doen alsof je simpel en dom bent, maar ondertussen al wel gewoon weten hoe het wel zit. Doe dan gewoon normaal en zeg direct dat het niet klopt wat ze verkopen/zeggen. Maar ja, dan wil misschien ook niemand worden geinterviewd.
Ja, mee eens hoor. Ik ben altijd heel nieuwsgierig naar hun bevindingen. Interviews met experts etc. Dat is een reden om te kijken. Dat kinderlijke ' oh? hoe zit dat dan? oh echt?' aan de telefoon en zo is echt vreselijk.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 12:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Als je pretendeert journalistiek bezig te zijn, moet je je als journalist gedragen.
Wees gewoon oprecht, eerlijk en ga bezig met het onderwerp en probeer niet te appelleren aan onderbuik en een act neer te zetten.
De thema's zijn vaak prima, maar de aanpak is een soort kinderprogramma met minachting voor kinderen.
Ditquote:Op dinsdag 30 januari 2024 12:22 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ja, mee eens hoor. Ik ben altijd heel nieuwsgierig naar hun bevindingen. Interviews met experts etc. Dat is een reden om te kijken. Dat kinderlijke ' oh? hoe zit dat dan? oh echt?' aan de telefoon en zo is echt vreselijk.
We reisden naar Italië, Griekenland en Spanje en tevens bezochten we Turkije en Marokko om achter de geheimen van deze wonderolie te komen.quote:Op maandag 5 februari 2024 15:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:
He? Maar hoe kunnen bomen nu maagd zijn?
Voorgeschreven hoe er geperst moet worden? Is dat niet in strijd met de persvrijheid?
Dat deed ik sowieso al nooit.quote:Op maandag 5 februari 2024 22:04 schreef Kickinalfa het volgende:
Opzich wel interessant. Nooit meer iets anders kopen dan extra vierge dus
Als jij een italiaans merkt uit de supermarkt koopt heb je een zeer grote kans dat er niks italiaans inzit.quote:Op maandag 5 februari 2024 21:55 schreef golfer het volgende:
Geraffineerde olijfolie.
Bestemd voor de export uit Spanje.
De Spanjaarden nuttigen het zelf niet.
https://www.olijfolieitalie.com/extra-vierge-olijfolie/quote:Op maandag 5 februari 2024 22:24 schreef 111210 het volgende:
[..]
Als jij een italiaans merkt uit de supermarkt koopt heb je een zeer grote kans dat er niks italiaans inzit.
De zogenamd duurdere merken gebruiken voor italie zelf uitsluitend italiaanse olie, die zelfde fles voor export bevat olie vanuit meerdere landen, waaronder veel uit spanje.
Dat zijn de flessen die je hier ziet.
Op een klein stukje text na is het etiket vrijwel identiek.
Er wordt in iedergeval heel veel mee gesjoemeld.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 06:05 schreef Kickinalfa het volgende:
Ik vraag me alleen wel af of het een beschermd label is, of zou je elke olijfolie kunnen betitelen als extra vierge?
quote:Op dinsdag 6 februari 2024 07:00 schreef 111210 het volgende:
[..]
Er wordt in iedergeval heel veel mee gesjoemeld.
Ik haal het op vakantie altijd bij de boer of cooperaties zelf. Dan betaal je al bijna 20,- per liter. Dus dan weet he al dat dat flesje van 5,/ onmogelijk goede en echte extra vergine kan zijn
https://nos.nl/artikel/25(...)olie-wilden-verkopen
https://nos.nl/artikel/25(...)t-olijfolie-vervalst
Dat hebben we gister gezien Was laatst ook in het nieuws dat bendes ipv parfum nu olijfolie stelen omdat het behoorlijk in prijs omhoog is gegaan.quote:De criminelen mengden goede kwaliteit olijfolie met een bijproduct dat vrijkomt bij de productie van olijfolie, en verkochten het als extra vierge olijfolie. Het bijproduct werd in het verleden gebruikt als brandstof voor olielampen en heeft een vieze smaak en geur.
Moet de uitzending nog terugkijken, ben erg benieuwdquote:Op dinsdag 6 februari 2024 08:59 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
[..]
Dat hebben we gister gezien Was laatst ook in het nieuws dat bendes ipv parfum nu olijfolie stelen omdat het behoorlijk in prijs omhoog is gegaan.
Dat was dan vast je laatste fles. Zelf gebruik ik vooral rijstolie om in te braden. Dat kan een hogere temperatuur aan zonder te gaan spatten.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 10:25 schreef AnneX het volgende:
Djeesus…net gister een fles “mild” gekocht: iets van ¤ 8,— voor non-kwalitiet.
Dat is helemaal bende, dat moeten ze eigenlijk gewoon verbieden.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 10:20 schreef qajariaq het volgende:
Ik denk dat ik alleen nog maar zonnebloem olie ga gebruiken. Olijfolie is of niet betaalbaar of het is sjoemelspul, of beide.
Want?quote:Op woensdag 7 februari 2024 16:07 schreef djkoelkast het volgende:
Dat is helemaal bende, dat moeten ze eigenlijk gewoon verbieden.
Bij het verhitten ontstaan transvetten en er zitten regelmatig resten hexaan in.quote:
Daar denken andere deskundigen duidelijk anders over.quote:Op woensdag 7 februari 2024 16:50 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Bij het verhitten ontstaan transvetten en er zitten regelmatig resten hexaan in.
Dan is bio High Oleic zonnebloemolie al beter.
Maar ik zou dan eerder kiezen voor ontgeurde kokosolie en boter. En met boter bedoel ik roomboter, want al het andere is geen boter.
Of gegaarde boter? Of in eigen vet (vlees als gehakt of een eendenborst) bakken. Beetje olijfolie in de pan om spaghetti op te bakken geeft gewoon smaak, telt ook voor roomboter. Dat gezeur over transvetten, jemig, ga dan alleen maar sla knagen.quote:Op woensdag 7 februari 2024 16:50 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Bij het verhitten ontstaan transvetten en er zitten regelmatig resten hexaan in.
Dan is bio High Oleic zonnebloemolie al beter.
Maar ik zou dan eerder kiezen voor ontgeurde kokosolie en boter. En met boter bedoel ik roomboter, want al het andere is geen boter.
Dat barst weer van de verzadigde vetten.quote:Op woensdag 7 februari 2024 16:50 schreef djkoelkast het volgende:
En lampolie van verrotte olijven is gewoon te consumeren na raffineren.quote:Op woensdag 7 februari 2024 18:11 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dat barst weer van de verzadigde vetten.
Op de een of andere manier hebben gezondheidsgoeroes hier een totaal andere mening over als de traditionele wetenschap. Ik ben meer van de groep die uit gaat van wetenschappelijk bewijs.
En die alternatieve spullen zit geen commercieel belang achter? Net zo als dat de zelfbenoemde gezondheidsgoeroes geen inkomen hoeven voor hun adviezen?quote:Op woensdag 7 februari 2024 18:12 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
En lampolie van verrotte olijven is gewoon te consumeren na raffineren
Ha, ik juist niet, veel wetenschappelijk 'bewijs' is verbonden aan een concern met belangen.
Er gaat hier iets mis met quotenquote:Op woensdag 7 februari 2024 18:16 schreef qajariaq het volgende:
[..]
En die alternatieve spullen zit geen commercieel belang achter? Net zo als dat de zelfbenoemde gezondheidsgoeroes geen inkomen hoeven voor hun adviezen?
En daar is dus niets mis mee.quote:Op woensdag 7 februari 2024 18:11 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dat barst weer van de verzadigde vetten.
Het bewijs is zo geleverd hoor. Heb jij een frituurpan en bak je in vloeibare olie?quote:Op woensdag 7 februari 2024 16:57 schreef golfer het volgende:
[..]
Daar denken andere deskundigen duidelijk anders over.
https://www.gezondheidspl(...)bloemolie/item120642
Zonnebloemolie wordt pas slecht als je het gaat verhitten qua transvetten.quote:Op woensdag 7 februari 2024 18:11 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Op de een of andere manier hebben gezondheidsgoeroes hier een totaal andere mening over als de traditionele wetenschap. Ik ben meer van de groep die uit gaat van wetenschappelijk bewijs.
Roomboter bevat ook transvet.quote:
Gegaarde boter ook? Altijd begrepen dat transvetten zitten in geraffineerde botersoorten en voorgebakte troep.quote:
Sla knagen dan maar.quote:Op woensdag 7 februari 2024 18:34 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Zonnebloemolie wordt pas slecht als je het gaat verhitten qua transvetten.
De resten hexaan zijn natuurlijk ook niet zo gezond, daarbij maakt verhitten of niet geen verschil.
Volle melk, kaas, boter, rundvlees bevatten allemaal ook transvetten. Niet alleen de door de industrie bewerkte voedingsmiddelen.quote:Op woensdag 7 februari 2024 19:08 schreef Firuze60 het volgende:
Gegaarde boter ook? Altijd begrepen dat transvetten zitten in geraffineerde botersoorten en voorgebakte troep.
En calcium, ijzer, magnesium, vit B12 en allerlei nuttige voedingstoffen om gezond te blijven.quote:Op woensdag 7 februari 2024 19:11 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Volle melk, kaas, boter, rundvlees bevatten allemaal ook transvetten. Niet alleen de door de industrie bewerkte voedingsmiddelen.
Ja, tenzij je even niet de olijfsmaak wil, maar wel een 'olie'.quote:Op maandag 5 februari 2024 22:04 schreef Kickinalfa het volgende:
Opzich wel interessant. Nooit meer iets anders kopen dan extra vierge dus
Waarin wel dan?quote:Op woensdag 7 februari 2024 20:27 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Nee, gewoon niet bakken in zonnebloemolie.
Ik blijf het gewoon doen, afgewisseld met arachide-olie en roomboter.quote:Op woensdag 7 februari 2024 20:27 schreef djkoelkast het volgende:
Nee, gewoon niet bakken in zonnebloemolie.
Of gewoon in eigen vet toch? Of grillen?quote:Op woensdag 7 februari 2024 21:07 schreef golfer het volgende:
[..]
Ik blijf het gewoon doen, afgewisseld met arachide-olie en roomboter.
Dat heb ik al gezegd, kokosolie bijvoorbeeld. Rijstolie is ook al beter dan zonnebloemolie.quote:
Ok, hoe wordt kokosolie gemaakt, knijp jij een kokosnoot uit?quote:Op woensdag 7 februari 2024 23:56 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Dat heb ik al gezegd, kokosolie bijvoorbeeld. Rijstolie is ook al beter dan zonnebloemolie.
quote:Op woensdag 7 februari 2024 23:57 schreef Firuze60 het volgende:
Ok, hoe wordt kokosolie gemaakt, knijp jij een kokosnoot uit?
Gezien het vele koken en verwarmen lijkt me toch niet dat je het virgin oil kunt noemen.quote:
quote:ZORGEN IN MAROKKO OVER TOENAME FRAUDE MET OLIJFOLIE
Eet smakelijkquote:... Er zijn zorgen over onbekende stoffen die aan de oliën worden toegevoegd, en sommige producenten slaan olijven op onder onhygiënische omstandigheden voordat ze worden geperst...
De meeste in de supermarkten zijn niet zo uitzonderlijk, behalve dat ze in een mooie fles zitten. Maar het kan wel, Monini scoort altijd tamelijk goed in de testen.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 12:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik denk dat de allermeeste Nederlanders nog nooit een goede olijfolie heeft gehad.
Precies. Welke 3 van de 15 geteste honings zijn dan wel echte bloemenhoning. Welke merken en prijzen?quote:Op maandag 12 februari 2024 22:01 schreef Isane het volgende:
Ik ben dan benieuwd naar de uitkomsten van de test, waar wel bijenhoning in zit
Niet te achterhalen volgens de feesboek van kvwquote:Op maandag 12 februari 2024 22:10 schreef golfer het volgende:
[..]
Precies. Welke 3 van de 15 geteste honings zijn dan wel echte bloemenhoning. Welke merken en prijzen?
Vermoed eerder iets juridisch ivm het lab en EU. Maar die nep honing is dus gewoon stroop.quote:Op maandag 12 februari 2024 22:15 schreef Isane het volgende:
[..]
Niet te achterhalen volgens de feesboek van kvw
Naam van het Nederlandse lab werd ook angstvallig vermeden. Ook geen opnames daar terwijl ze dat normaal wel laten zien. Nu werd het allemaal zogenaamd opgestuurd.quote:Op maandag 12 februari 2024 22:23 schreef Firuze60 het volgende:
Vermoed eerder iets juridisch ivm het lab en EU. Maar die nep honing is dus gewoon stroop.
Tuurlijk wel, stroop heeft hetzelfde effect, of heet water met citroen en suiker.quote:Op maandag 12 februari 2024 23:37 schreef Dutch_view het volgende:
Een lepel honing voor een zere keel helpt dus ook al niet meer
ik dacht dat er in "echte" honing anti-bacteriele stofjes zitten, die de keelpijn verminderenquote:Op maandag 12 februari 2024 23:41 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, stroop heeft hetzelfde effect, of heet water met citroen en suiker.
Wie vertelde je dat? In citroen zit vit-c, dat mengen met suiker en water en het verlicht je ontstoken keel. Blijf altijd zelf nadenken.quote:Op maandag 12 februari 2024 23:53 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
ik dacht dat er in "echte" honing anti-bacteriele stofjes zitten, die de keelpijn verminderen
quote:Op maandag 12 februari 2024 23:58 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Wie vertelde je dat? In citroen zit vit-c, dat mengen met suiker en water en het verlicht je ontstoken keel. Blijf altijd zelf nadenken.
ja gewoon grootmoeders wijsheden zegmaar, een algemeen bekend verhaal zou ik zeggenquote:
Niks mis met grootmoeders wijsheden. Wel mis met fabrikanten die consumenten voor het lapje houden uit het oogpunt van winst.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 00:06 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
[..]
ja gewoon grootmoeders wijsheden zegmaar, een algemeen bekend verhaal zou ik zeggen
Helemaal mee eens!quote:Op dinsdag 13 februari 2024 00:10 schreef svann het volgende:
Honing wordt al eeuwen beschouwd als iets met een superieure samenstelling.
Als we zo meeleven met bijen als bedreigde soort, waarom laten we dan de honing niet aan de bijen?
Genoeg smakelijke nepperds te koop.
Honing is wel echt wetenschappelijk bewezen anti-bacterieel. Wordt ook veel gebruikt voor wondverzorging, met de name in de veterinaire wereld.quote:Op maandag 12 februari 2024 23:58 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Wie vertelde je dat? In citroen zit vit-c, dat mengen met suiker en water en het verlicht je ontstoken keel. Blijf altijd zelf nadenken.
Omdat mistanden in vlees al snel een gezondheidsprobleem zijn en gesjoemel met suiker alleen een kwaliteitsprobleem vermoed ik.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 10:52 schreef Dutch_view het volgende:
Wat ik niet begrijp, in de vleesindustrie worden slachterijen bezocht door toezichthouders om te controleren of er ook misstanden gebeuren.
Blijkbaar weet men in de EU dat er fraude wordt gepleegd met honing bestemd voor consumenten. Waarom dan geen onaangekondigde inspecties bij producenten? Het is toch vrij aannemelijk dat daar suikersiroop ergens in het productieproces wordt toegevoegd. Dan is dat toch te controleren door daar te gaan kijken?
Dat ben ik wel met je eens inderdaad, je zult er niet ziek van worden. Maar als het al zo lang "publiek geheim" is, dan vind ik het wel weer ergerlijk dat toezichthouders zo traag en niet actief reageren.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 11:06 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Omdat mistanden in vlees al snel een gezondheidsprobleem zijn en gesjoemel met suiker alleen een kwaliteitsprobleem vermoed ik.
Koolvis kan je ook straffeloos als kabeljauw verkopen bijvoorbeeld.
Ik schreef het dan ook als constatering, niet dat ik het er mee eens ben. Ik vind nog steeds dat wat er op staat dat het er ook in moet zitten. Maar kennelijk geldt dat al lang niet meer.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 11:11 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Dat ben ik wel met je eens inderdaad, je zult er niet ziek van worden. Maar als het al zo lang "publiek geheim" is, dan vind ik het wel weer ergerlijk dat toezichthouders zo traag en niet actief reageren.
Zo moeilijk is het toch niet om een paar bedrijven te controleren? Zo geef je ook een signaal naar de industrie dat ze in de gaten worden gehouden.
Ik krijg nu het gevoel dat men de wet kan overtreden / sjoemelen, toezichthouders houden niet actief toezicht. Het enige wat ze zeggen, "ja men voldoet aan de C4 test" , wetende dat die hopeloos achterhaalt is blijkbaar.
quote:Honing komt voortaan niet meer ‘van planeet aarde’
Klinkt als een verbetering. Benieuwd ook naar die verbeterde controlemechanismen.quote:Met de aanpassing van de zogeheten 'Ontbijt-richtlijn' voor honing draait de Europese Unie honingvervalsers de duimschroeven aan.
Tot nu toe hoefde er op het etiket van een potje honing niet meer te staan dan of deze uit of van buiten de EU afkomstig is. Dat leidde ertoe dat op een potje honing met een "mix van honing uit de EU en niet-EU landen" net zo goed zou kunnen staan: "Herkomst: planeet aarde", moppert de Duitse foodwatch-woordvoerder Chris Methmann, in Der Spiegel.
Imkers, met name uit Duitsland en Frankrijk, maken zich al jaren zorgen over vervalste honing en de onduidelijke herkomstvermelding op honingproducten. Hoewel de Europese bijenhouders grote hoeveelheden honing produceren, zijn deze bij lange na niet voldoende om aan de vraag van consumenten en de levensmiddelenindustrie te voldoen.
De EU importeert 40% van haar honingconsumptie, vooral uit landen in Azië, Latijns-Amerika en Oekraïne. Uit een onderzoek in 2021-2022, bleek dat 46% van de 320 monsters die bij grenscontroles werden genomen, sporen van toegevoegde suikerbronnen bevatten. Vooral de honing uit China (66 van de 89 monsters) en Turkije (14 van de 15 monsters) bleek versneden met een andere stof, meestal suikerstroop uit rijst of bieten.
De Europese Commissie diende vorig jaar een herzieningsvoorstel in, waar het EU Parlement en de Raad van de Europese Unie het nu over eens zijn geworden. Bij honing moeten voortaan de exacte herkomstlanden en hun aandeel in het product op het etiket staan, dus bijvoorbeeld: "mengsel van bloemenhoning: 42% China, 21% Turkije, 19% Oekraïne, 18% Argentinië".
Naast de striktere honingetikettering introduceert de EU ook verbeterde controlemechanismen, zoals een traceerbaarheidssysteem en een referentielaboratorium voor systematische tests op vervalsingen. Verder zal de EU geharmoniseerde analysemethoden invoeren om met suiker aangelengde honing te identificeren en de oorsprong nauwkeuriger te bepalen, bijvoorbeeld via pollenanalyse.
Ja, ik denk dat het een capaciteits (en dus geld-)probleem is. Er wordt zoveel gesjoemeld met ons voedsel en de aandacht zal dan vooral gaan naar praktijken die de volksgezondheid in gevaar brengen. En nephoning is niet direct gevaarlijk, dus geen prioriteit.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 11:06 schreef qajariaq het volgende:
Omdat mistanden in vlees al snel een gezondheidsprobleem zijn en gesjoemel met suiker alleen een kwaliteitsprobleem vermoed ik.
Koolvis kan je ook straffeloos als kabeljauw verkopen bijvoorbeeld.
Oa gebruikt als antivlooienmiddel voor katten en hondenquote:Op dinsdag 13 februari 2024 08:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Maar om de bijen te helpen moet men stoppen met neonicotinoïden (een soort zeer effectieve bestrijdingsmiddelen)
Klinkt niet echt gezellig. Geef mijn katten al jaren geen vlooienmiddel (ze komen alleen in de zomer buiten, in de winter staan ze na een kwartiertje te mieperen om weer naar binnen te mogen, oosters ras) en nog nooit vlooien gezien.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 19:01 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Oa gebruikt als antivlooienmiddel voor katten en honden
Met zo'n ampulletje dat regelmatig gegeven dient te worden (grote honden zelfs meerdere) kun je meer dan een hectare bietenzaad coaten, waardoor deze in de jong/kwetsbaar stadium geen last van van luizen.
Daarom is het veel verstandiger omquote:Op dinsdag 13 februari 2024 10:23 schreef Saboo het volgende:
Verder best een schokkend verhaal maar ook weer niet supergek…. Honing uit de supermarkt smaakt ook wel gewoon echt anders. Ik vind het vooral heftig dat we kenbaar chinese meuk krijgen voorgeschoteld die in een lab gemaakt wordt om de voedsel- en warenautoriteiten te omzeilen. Je vraagt je af of er nog meer Chinees labvoedsel is dat we voorgeschoteld krijgen, al begin ik bijna als een wappie te klinken zo .
Volgens Facebook omdat het slechts 1 steekproef was. M.a.w., een volgende test zou andere resultaten kunnen geven. Op de info van het potje zou je nu niet erg kunnen vertrouwen, hetzelfde zal wss ook op de frauduleuze potjes staan. Daar zal vast niet op staan: 20% honing en 80% suikersiroopquote:Op donderdag 15 februari 2024 10:42 schreef alpeko het volgende:
Waarom deelt de KvW eigenlijk niet de namen van frauduleuze producten met ons? Bang voor rechtzaken? Ik heb ze gemaild met de vraag of ze dat willen delen. Op mijn potje AH honing staat toch echt enkel honing bij de ingrediënten.
Nee daar vertrouw ik uiteraard niet opquote:Op donderdag 15 februari 2024 12:54 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Volgens Facebook omdat het slechts 1 steekproef was. M.a.w., een volgende test zou andere resultaten kunnen geven. Op de info van het potje zou je nu niet erg kunnen vertrouwen, hetzelfde zal wss ook op de frauduleuze potjes staan. Daar zal vast niet op staan: 20% honing en 80% suikersiroop
Nadeel is dan wel weer dat die neonicotinedingesen zich mettertijd ophopen in de cellen van alles wat op dat bietenveld leeft, wat volgens sommige wetenschappers de drastische afname van insecten verklaart.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 19:01 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Oa gebruikt als antivlooienmiddel voor katten en honden
Met zo'n ampulletje dat regelmatig gegeven dient te worden (grote honden zelfs meerdere) kun je meer dan een hectare bietenzaad coaten, waardoor deze in de jong/kwetsbaar stadium geen last van van luizen.
Eens, en reken mij ook maar tot die groep. Hoewel honing heb ik in mijn jeugd wel goede van geproefd maar ik eet het al jaren niet meer.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 17:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik denk dat olijfolie, droge ham en honing gemeenzaam hebben dat de meeste Nederlanders nog nooit een echt goede geproefd hebben.
Jep, merk en verpakking, is belangrijker bij de aankoop.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 18:11 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Eens, en reken mij ook maar tot die groep. Hoewel honing heb ik in mijn jeugd wel goede van geproefd maar ik eet het al jaren niet meer.
Het punt is ook een beetje dat duur absoluut geen garantie is voor kwaliteit, wel voor een fancy verpakking.
Over bio gesproken. A.s.maandag gaat het over biologische mosselen.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 18:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:
En dan natuurlijk, BIO, wat geen enkele garantie is voor een echt goed product, slechts voor dat het bio is.
quote:Op zaterdag 17 februari 2024 18:45 schreef golfer het volgende:
[..]
Over bio gesproken. A.s.maandag gaat het over biologische mosselen.
Mosseltjes die direct bij hun moeder vandaan worden gehaald, als ze geboren zijnquote:Op zaterdag 17 februari 2024 19:10 schreef Dutch_view het volgende:
Mosselen die niet kunnen scharrelen zijn zielig
Wildvang is echt zeldzaam bij mosselen, ze hangen in mosselfarms op b.v. het wad en dat is natuurlijk veel voordeliger en grootschaliger oogsten dan een echte mosselbank afgraven die dan ook langdurig beschadigd zal zijn. Ik neem aan dat er tussen zaad en uitzetten nog wel iets gebeurd wat al dan niet bio is. Zelf zal ik me daar niet druk om maken, die paar keer per jaar dat ik ze eet overleef ik wel.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 19:03 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Laat ik nou denken dat Mosselen wildvang is
Zijn er mosselen uit de bioindustrie, mosselbatterijmosselen? Plofmosselen?
Die mossels worden niet besproeid met insecticiden .quote:Op zaterdag 17 februari 2024 19:03 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Laat ik nou denken dat Mosselen wildvang is
Zijn er mosselen uit de bioindustrie, mosselbatterijmosselen? Plofmosselen?
quote:Op zaterdag 17 februari 2024 21:38 schreef NoCigar het volgende:
Mosselen die nooit vrij buiten in de open zee kunnen rondmosselen.
Ja, hilarisch.quote:Op maandag 19 februari 2024 22:13 schreef golfer het volgende:
Gelul aan de telefoon: Biologisch gevoerd. Geen vaccinaties. Biologisch water.
Eens. Maar ik hoorde ook zeggen dat de boer ¤0,07 per liter extra krijgt bij Kalverliefde. Een liter halfvolle biologische kalverliefde melk kost bij Albert Heijn ¤2,07 per liter, terwijl de reguliere biologische melk tussen de ¤1,29 (eigen merk) en ¤1,79 (Arla) kost. Dus waar gaan die andere extra ¤0,21 naartoe? En dan vergelijk ik twee A-merken. Want zelf koop ik de biologische eigen merk variant. Ik zou best 'iets' meer willen betalen, maar van ¤1,29 naar ¤2,07 om de boer ¤0,07 extra per liter melk te geven .... Zoals wel vaker heb ik het gevoel dat als je probeert een meer verantwoorde keuze te maken anderen er maar wat graag als de kippen bij zijn om je een poot uit te draaien.quote:Op donderdag 22 februari 2024 22:11 schreef Firuze60 het volgende:
KAK zeg, dit is reclame voor alle veganisten ook. Begrijp het wel, die omslag in denken is wel nodig. Die arme koeien die GVD uit zuid-amerika met een schip levend worden over gebracht naar Irak ivm halal slachten.
Ik koop graag direct van de boer, of dat nu asperges, aardbeien, melk of aardappelen zijn. Kan jij ook doen. Vorige week nog 20 kilo aardappels online gekocht bijquote:Op vrijdag 23 februari 2024 11:59 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
Eens. Maar ik hoorde ook zeggen dat de boer ¤0,07 per liter extra krijgt bij Kalverliefde. Een liter halfvolle biologische kalverliefde melk kost bij Albert Heijn ¤2,07 per liter, terwijl de reguliere biologische melk tussen de ¤1,29 (eigen merk) en ¤1,79 (Arla) kost. Dus waar gaan die andere extra ¤0,21 naartoe? En dan vergelijk ik twee A-merken. Want zelf koop ik de biologische eigen merk variant. Ik zou best 'iets' meer willen betalen, maar van ¤1,29 naar ¤2,07 om de boer ¤0,07 extra per liter melk te geven .... Zoals wel vaker heb ik het gevoel dat als je probeert een meer verantwoorde keuze te maken anderen er maar wat graag als de kippen bij zijn om je een poot uit te draaien.
Hij was dan ook ruim een jaar geleden al uitgezonden, deze herhaling.quote:Op donderdag 22 februari 2024 21:52 schreef Firuze60 het volgende:
Jesus, wat een open deur aflevering.
Keurmerk en de bijbehorende punten worden verzonnen terwijl er niet wordt gekeken wat de beesten daadwerkelijk nodig hebben. In feite is verantwoord dons dan ook juist een negatief keurmerk wat je liever niet wil hebben.quote:Op maandag 26 februari 2024 22:00 schreef Kickinalfa het volgende:
Mijn cynische blik is inmiddels zo dat er een keurmerk wordt verzonnen, wij als consument daar extra voor betalen, de keurmerk organisatie een deel opstrijkt, we op papier zogenaamd duurzaam/biologisch/verantwoord bezig zijn maar in de praktijk maakt het allemaal geen zak uit.
Probleem met dit keurmerk is dat de branche het zelf heeft verzonnen zonder overleg met b.v. Wakker Dier, Dierenbescherming of andere belangenorganisatie.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 10:55 schreef blessed19 het volgende:
[..]
Keurmerk en de bijbehorende punten worden verzonnen terwijl er niet wordt gekeken wat de beesten daadwerkelijk nodig hebben. In feite is verantwoord dons dan ook juist een negatief keurmerk wat je liever niet wil hebben.
Dons ook.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 13:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Mooi hoor eiderdons, maar synthetische vulling kan je gewoon in de machine wassen
Wel eens een slaapzak gehad met synthetische vulling, dat zou het helemaal zijn want minder gevoelig voor vocht dan dons. Tijdens het gebruik lag ik te zweten en had het toch koud. Het ding maar weggegeven en gelijk weer een echte dons slaapzak gekocht.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 13:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Mooi hoor eiderdons, maar synthetische vulling kan je gewoon in de machine wassen
De pluk is diervriendelijk, de slacht is wat anders.quote:Op woensdag 28 februari 2024 15:02 schreef WhatTheFuck het volgende:
Mijn favoriete quote van deze aflevering:
Jullie hebben eigenlijk alleen maar kussens en dekbedden van diervriendelijke pluk?
- Jazeker
Hoe worden ze dan wel geplukt?
- Als ze niet meer in leven zijn.
Oh, bedoel je dat ze dan al dood zijn?
- Ja
Ok, en dat is het diervriendelijk eraan?
- Uh, Ja
Wat is dit nu weer voor onzin, slachten is sowieso dieronvriendelijk. Levend plukken heb ik nog nooit van gehoord. Ik slaap onder dons, ja. En het is wasbaar in een wasmachine als je het dekbed daarna in een droger mikt. Van synthetische dekbedden krijg ik het benauwd. Als er toch een restproduct uit slachterijen bestaat is er niks tegen dons, het ademt en houd je net als die voormalige eend enorm warm in de winter en koel in de zomer.quote:Op woensdag 28 februari 2024 15:03 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
De pluk is diervriendelijk, de slacht is wat anders.
Sarcasme is niet jouw dingetje, niet?quote:Op woensdag 28 februari 2024 19:43 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Wat is dit nu weer voor onzin, slachten is sowieso dieronvriendelijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |