Ja hoor, die van mij is in augustus begonnen, nieuwe school,kende er niemand. En meteen alle dagen hele dagen gegaan. Eerst kat uit de boom kijken en daarna met veel plezierquote:Op woensdag 11 oktober 2023 08:29 schreef taxibabe het volgende:
Zojuist Thomas voor het eerst echt bij de basisschool afgeleverd.. Hij heeft er veel zin in, maar was wel even beduusd bij binnenkomst. Hij heeft vandaag een nieuwe juf, die had hij nog niet eerder gezien. Maar gaat vast goed! Toch?![]()
Ach jeetje dit klinkt wel heftig zeg.quote:Op woensdag 11 oktober 2023 09:26 schreef Rebubbled het volgende:
Wie heeft er ervaring met pestgedrag in de klas onder de 4 en 5 jarigen?
Ik heb behoefte aan wat perspectief. Lily komt geregeld thuis met verhalen over hoe ze wordt buiten gesloten, hoe de kinderen haar klein en een baby noemen, ze geduwd of geslagen is, de andere kinderen haar boos en stom noemen, en klapper op de vuurpijl haar nu dood wensen.
De school is al op de hoogte, maar geeft me het gevoel dat dit erbij hoort en ze erop gaan letten, wat dat dan ook betekent. Ik ben echt klaar om aan thuisscholing te gaan doen, zoals je wellicht kunt begrijpen.
Ik zoek ervaringen, advies, perspectief, alles. Wie heeft er wat te bieden.
T. kwam wel thuis met verhalen die vaak heftiger klonken dan dat ze waren. Dan gaf hij aan door Pietje geslagen te zijn, maar Pietje is een ongeleid projectiel, waarvan het waarschijnlijk geen doelbewuste klap, maar een onhandig slingerende arm was. Dingen als hierboven heb ik op T.'s school nooit gehoord, en ook niet in de kleuterklas waar ik vorig jaar stageliep of op mijn werk in de bso. Ik vind het niet gek dat je er bovenop zit.quote:Op woensdag 11 oktober 2023 09:26 schreef Rebubbled het volgende:
Wie heeft er ervaring met pestgedrag in de klas onder de 4 en 5 jarigen?
Ik heb behoefte aan wat perspectief. Lily komt geregeld thuis met verhalen over hoe ze wordt buiten gesloten, hoe de kinderen haar klein en een baby noemen, ze geduwd of geslagen is, de andere kinderen haar boos en stom noemen, en klapper op de vuurpijl haar nu dood wensen.
De school is al op de hoogte, maar geeft me het gevoel dat dit erbij hoort en ze erop gaan letten, wat dat dan ook betekent. Ik ben echt klaar om aan thuisscholing te gaan doen, zoals je wellicht kunt begrijpen.
Ik zoek ervaringen, advies, perspectief, alles. Wie heeft er wat te bieden.
Hier staat de handmicroscope klaar voor Sint. B vindt dat soort dingen ook erg leuk. Ze gaan nu ook samen op pad met vergrootglas etc.quote:Op vrijdag 13 oktober 2023 15:41 schreef Tink89 het volgende:
Lego vindt ze niet interessant. Het is in huis, maar niet leuk.
Smartgames zijn een goed idee, txs! Je lijstje losse dingen heeft ze al behalve de microscoop. Die is ook nog wel tof, deed me ook denken aan een telescoop.
Hier vinden zowel de oudste als de jongste die grote magneten heel leuk om mee te spelen (oa van Connetix en Magna Tiles). We hebben ze nog niet in huis, maar ze vliegen erop af bij de opvang of als ze ze hebben bij vriendjes thuis.quote:Op vrijdag 13 oktober 2023 10:36 schreef Tink89 het volgende:
Heeft iemand hier nog suggesties voor cadeautjes voor een pientere dame die vijf wordt? Ze wil vooral knutselspul, maar de kast zit al vol... En een skelter, maar da's van opa en oma zo geregeld en dan weet ik verder echt niks.
Ik luisterde toevallig vanmiddag deze aflevering. Het gaat over poepen, maar wellicht helpt het ook voor plassen: https://vriendvandeshow.n(...)bij-poepproblematiek (Je kunt best een stukje overslaan in het begin als je het niet interessant vind om te de historie van de gast te horen, ik denk zo'n ~20 minuutjes ofzo?).quote:Op maandag 16 oktober 2023 19:32 schreef taxibabe het volgende:
Hopelijk heeft hier iemand tips..
Thomas is sinds oud en nieuw (dag)zindelijk), dat ging eigenlijk hartstikke goed, ook op de psz. Maar in de zomervakantie begon hij het ineens op te houden en kreeg hij een blaasontsteking. Sindsdien wil hij maar moeilijk naar de wc gaan, als in 'ik hoef echt niet', terwijl hij ontzettend aan het wiebelen is. Hierdoor toch weer regelmatig ongelukjes. Hij vertikt het gewoon, we hebben ook al met beloningen geprobeerd, maar daar lijkt hij niet gevoelig voor.
Nu gaat hij sinds woensdag naar de basisschool, maar daar vertikt hij het ook gewoon om naar de wc te gaan en zegt hij tegen de juf dat hij thuis naar de wc gaat en gaat het 10 minuten mis. Maar inmiddels is hij 3 van de 4 dagen met zijn reservekleren aan uit school gekomen. Overigens moest hij in de supermarkt plassen en is hij daar gewoon naar de wc geweest.
Ik snap dat zoiets nieuws als naar de basisschool gaan een terugval kan geven, maar toch hoop ik dat iemand een gouden tip heeft, want het ging zo goed...
Ze mogen zelfstandig naar de wc, maar ze hebben ook vaste plasmomenten na het (fruit) eten.quote:Op maandag 16 oktober 2023 20:00 schreef Meke het volgende:
[..]
Ik luisterde toevallig vanmiddag deze aflevering. Het gaat over poepen, maar wellicht helpt het ook voor plassen: https://vriendvandeshow.n(...)bij-poepproblematiek (Je kunt best een stukje overslaan in het begin als je het niet interessant vind om te de historie van de gast te horen, ik denk zo'n ~20 minuutjes ofzo?).
Mocht je geen tijd hebben om de hele aflevering te luisteren, volgens mij is het advies het best samen te vatten als: betrek je kind erbij. Al heel goed volgens mij dat de leerkracht ook in beeld is, want kinderen haken ook nog wel eens af omdat ze het gevoel hebben dat ze niet mogen, of niet goed weten hoe zo'n plasketting nou werkt etc.
Ja, hij is al een paar keer daar naar de wc geweest, ook met ons erbij. Bij de kennismaking is hij geweest en vanuit de psz gaan ze regelmatig op de basisschool kijken en ging hij ook daar naar de wc.quote:Is hij al wel een keer op school naar de wc geweest überhaupt? Anders helpt dat misschien, bijv een keer als de school uitgaat? Dat hij weet hoe de wc daar zit etc. Ik denk dat jij (of een andere ouder) er wellicht in de supermarkt wel bij was en dat dat scheelt?
Ik zal die podcast snel gaan luisteren. We hebben hem ook uitgelegd dat als hij niet naar de wc gaat, dat hij dan misschien weer blaasontsteking krijgt. En ook gezegd dat hij nu 4 is en naar de basisschool gaat, dat alle kindjes daar ook gewoon naar de wc gaan.quote:O! en nog een tip uit de podcast: vertel hoe het lichaam werkt, dat hij snapt waar plas vandaan komt en waarom hij moet plassen en wat dat in z'n lichaam doet.
quote:Maarja, dat is allemaal theorie-ervaring, wellicht zijn er mensen met praktijkervaring wel met betere tips hoor![]()
Die ga ik ook eens bekijken in de bieb!quote:Op maandag 16 oktober 2023 23:27 schreef Gogo83 het volgende:
T. had rond zijn vierde ook wat (poep- en) plasproblemen. Hier zorgde het boek Dag drol voor een grote stap voorwaarts. Weten wat er in het lijf gebeurt en daar samen over praten zorgde dat hij vaker op tijd naar de wc ging.
Bij zowel B als Juul haar eerste kinderfeestje (ook bij 5 jaar) hebben we thuis spelletjes gedaan. Bij mooi weer in de tuin en speeltuin en anders in de woonkamer.quote:Op zondag 22 oktober 2023 22:37 schreef eponine het volgende:
Mijn kleuter wordt binnenkort vijf en mag van ons drie kinderen uitnodigen voor een partijtje. De keuze wie er mogen komen is inmiddels gemaakt, de betreffende ouders zijn geappt met twee data om af te stemmen wanneer het voor iedereen uitkomt, maar nu moeten we nog bedenken wat we gaan doen![]()
Een woensdagmiddag in november, 3 à 3,5 uur, 4 kleuters (3 jongens, 1 meisje). Als het mooi weer is gaan we lekker naar buiten om te spelen, als het butweer is wordt het een ander verhaal![]()
Wat deden/doen jullie met kinderfeestjes?
Prul wordt ook 5 en mag 4 kindjes uitnodigen. In haar geval allemaal meisjes.quote:Op zondag 22 oktober 2023 22:37 schreef eponine het volgende:
Mijn kleuter wordt binnenkort vijf en mag van ons drie kinderen uitnodigen voor een partijtje. De keuze wie er mogen komen is inmiddels gemaakt, de betreffende ouders zijn geappt met twee data om af te stemmen wanneer het voor iedereen uitkomt, maar nu moeten we nog bedenken wat we gaan doen![]()
Een woensdagmiddag in november, 3 à 3,5 uur, 4 kleuters (3 jongens, 1 meisje). Als het mooi weer is gaan we lekker naar buiten om te spelen, als het butweer is wordt het een ander verhaal![]()
Wat deden/doen jullie met kinderfeestjes?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |