abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210912137
Wie heeft er ervaring met pestgedrag in de klas onder de 4 en 5 jarigen?

Ik heb behoefte aan wat perspectief. Lily komt geregeld thuis met verhalen over hoe ze wordt buiten gesloten, hoe de kinderen haar klein en een baby noemen, ze geduwd of geslagen is, de andere kinderen haar boos en stom noemen, en klapper op de vuurpijl haar nu dood wensen.

De school is al op de hoogte, maar geeft me het gevoel dat dit erbij hoort en ze erop gaan letten, wat dat dan ook betekent. Ik ben echt klaar om aan thuisscholing te gaan doen, zoals je wellicht kunt begrijpen.

Ik zoek ervaringen, advies, perspectief, alles. Wie heeft er wat te bieden.
Disclaimer: Posts van deze user met een korrel zout nemen.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 11 oktober 2023 @ 10:07:55 #202
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_210912546
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 08:29 schreef taxibabe het volgende:
Zojuist Thomas voor het eerst echt bij de basisschool afgeleverd.. Hij heeft er veel zin in, maar was wel even beduusd bij binnenkomst. Hij heeft vandaag een nieuwe juf, die had hij nog niet eerder gezien. Maar gaat vast goed! Toch? :@ :{w
Ja hoor, die van mij is in augustus begonnen, nieuwe school,kende er niemand. En meteen alle dagen hele dagen gegaan. Eerst kat uit de boom kijken en daarna met veel plezier
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_210913102
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 09:26 schreef Rebubbled het volgende:

Ik heb behoefte aan wat perspectief. Lily komt geregeld thuis met verhalen over hoe ze wordt buiten gesloten, hoe de kinderen haar klein en een baby noemen, ze geduwd of geslagen is, de andere kinderen haar boos en stom noemen, en klapper op de vuurpijl haar nu dood wensen.

De school is al op de hoogte, maar geeft me het gevoel dat dit erbij hoort en ze erop gaan letten, wat dat dan ook betekent. Ik ben echt klaar om aan thuisscholing te gaan doen, zoals je wellicht kunt begrijpen.

Ach jeetje dit klinkt wel heftig zeg.

Mijn oudste kwam in de kleuterklas ook thuis met verhalen over dat ze steeds geduwd zou worden en dergelijke. Dat bleek, na een gesprek met de juf, veel genuanceerder te liggen omdat zij veelal met de jongens speelde en dat spel er gewoonweg een stukje ruiger aan toe ging. Duwen en trekken hoort op die leeftijd echt nog bij spel en dat gaat er soms ruwer aan toe dan kinderen soms merken, of leuk vinden.

Dat lijkt mij als ik jouw verhaal zo lees nu echter niet aan de orde, dat school jou het gevoel geeft dat dit erbij zou horen vind ik dan ook heel naar. Spel dat onbedoeld uit de hand loopt is echt iets heel anders dan wat jij nu schetst. En dat het normaal is dat er woorden vallen dat begrijp ik ook, op die leeftijd hebben kinderen niet de nuance om te weten wat je wel en niet mag zeggen dus als je iemand stom vind dan zeg je dat. Maar het zijn ook juist vaak kleuters die elkaar de ene dag 'de stomste van de wereld' vinden en de volgende dag weer 'bff' zijn. Structureel gedrag zoals jij dat schetst, met slaan erbij en zelfs doodwensen, dat vind ik echt niet normaal en ik snap je schrik heel erg. Tegelijkertijd verbaast het mij, omdat bewust pestgedrag onder kleuters niet iets is wat je verwacht.

Ontzettend lastig wat je hiermee moet, zeker als de school er zelf zo laconiek over lijkt te doen. Hebben ze op school een protocol over pesten zodat je kan kijken of daar wat nuttigs in staat? Bijvoorbeeld een persoon op school die hiervoor is aangesteld en waarmee jij samen met Lily in gesprek kan gaan? Heeft de juf al geprobeerd hierover in gesprek te gaan met de klas? Een kind moet leren wat voor effect zijn/haar (pest)gedrag heeft op anderen, als ze daar niet in worden onderwezen dan zal het sowieso niet stoppen. En de kans is natuurlijk groot dat het gros van de klas 'meeloper' is en het daadwerkelijke probleem bij één of een paar kinderen ligt. Als bekend is om welke kinderen dat gaat, is het probleem ook veel concreter aan te pakken en kunnen de ouders er ook bij worden betrokken.

Veel sterkte in ieder geval, het is zo moeilijk om te zien dat je kind buiten de groep valt en dat je daar dan zo machteloos in staat. Dat het nu dan ook nog eens zoveel verder gaat dan alleen 'buiten de groep vallen' moet het des te heftiger voor je maken..
  FOK!fotograaf woensdag 11 oktober 2023 @ 15:23:33 #204
148247 taxibabe
pi_210915851
Poeh heftig zeg Rebubbled, ik heb helaas geen tips.. ik hoop voor je dat je snel een oplossing vind. :*

Hier zit de eerste dag er op. Het ging hartstikke goed, hij wilde alleen niet naar de wc op school, hij had ook tegen de juf gezegd dat hij thuis wel naar de wc gaat. Hij zit gelukkig nog in een klein groepje, 5 meisjes, hij is nu nog de enige jongen. En hij weet alle namen al, maar 2 daarvan kent hij nog van de peuterspeelzaal, waaronder zijn beste vriendinnetje waar hij daar ook veel mee speelde. Dus die trokken gelijk naar elkaar toe. O+ Over een paar weken komt er nog een jongen bij, die kent hij ook al van de peuterspeelzaal.
pi_210922675
Wat fijn dat het goed ging op school Taxibabe!

Ik zat gisteravond met de kinderen bij de HAP }:| De 5 jarige kleuter kreeg een paracetamol voor het slapen gaan omdat ze in botsing was gekomen met een klasgenootje de dag ervoor, met een pijnlijke bult tot gevolg. Die paracetamol heeft ze kennelijk niet ingenomen, maar toen ze in bed lag besloot ze hem via haar neus in te nemen. Ze had dat ding ZO ver omhoog geduwd, dat al mijn verwoede pogingen om hem eruit te blazen of laten snuiten op niks uitliepen. Ramvast. :')

Dus naar de HAP, waar het gezellig druk was in de wachtkamer en de afspraak bijna een uur uitliep. De assistent had aangegeven, 'minuutje werk!', maar die kent mijn bloedje nog niet. Als die iets doet, doet ze het goed. Dat ding zat dus zo hoog, dat de arts hem in eerste instantie niet eens kon zien en toen hij hem zag, hij hem er ook met geen mogelijkheid uit kreeg. Uiteindelijk 3 keer met een natte wattenstaaf helemaal in haar neus geduwd in de hoop dat hij het pilletje in haar keelgat kon schieten (coronatest x 100 zeg maar), zonder resultaat, om uiteindelijk maar gewoon water in haar neus te druppelen in de hoop dat het ding op zou lossen. Na een paar keer flink niezen gaf ze eindelijk aan dat ze hem niet meer voelde zitten en mochten we weer op huis aan.

Nooit saai, met kleuters in huis. Al had ik dit soort capriolen verwacht toen ze 2 of 3 waren, niet bij een 5 jarige :')
pi_210922799
Wat een gedoe Schanu! Gelukkig is zo'n paracetamol redelijk goed oplosbaar :D

En wat een lastige situatie @Rebubbled . Dochter van een vriendin zat in een soortgelijke situatie, maar toen ging het 'maar' om 1 ander kindje die haar soms duwde en sloeg. Zelfde soort reactie als jouw school waar ze vrij weinig mee konden. Toen hebben haar, weliswaar iets minder pedagogisch verantwoord, haar geleerd: 1x duwen/schoppen is een waarschuwing en bij de 2e keer mocht ze terugduwen/schoppen. Dat heeft ze dus ook gedaan en sindsdien was het over. School was er niet blij mee trouwens..

[ Bericht 2% gewijzigd door June. op 12-10-2023 09:52:39 ]
Shine bright like a diamond.
  FOK!fotograaf donderdag 12 oktober 2023 @ 09:35:10 #207
148247 taxibabe
pi_210922894
Och jeetje, achteraf nog 'gelukkig' dat het een paracetamolletje was die nog oplost. Maar idd zulke dingen verwacht je niet meer bij een 5 jarige. :')

Jaa superfijn dat het gisteren goed is gegaan! Vandaag voor het eerst een lange dag tot 14.15 met eten op school. Vanmorgen dus ook voor de eerste keer een broodtrommeltje gevuld voor hem, zegt hij 'oh leuk, picknicken op school!' _O-
pi_210922992
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 09:26 schreef Rebubbled het volgende:

T. kwam wel thuis met verhalen die vaak heftiger klonken dan dat ze waren. Dan gaf hij aan door Pietje geslagen te zijn, maar Pietje is een ongeleid projectiel, waarvan het waarschijnlijk geen doelbewuste klap, maar een onhandig slingerende arm was. Dingen als hierboven heb ik op T.'s school nooit gehoord, en ook niet in de kleuterklas waar ik vorig jaar stageliep of op mijn werk in de bso. Ik vind het niet gek dat je er bovenop zit.
  vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:36:20 #209
319308 Tink89
To live is to dance
pi_210935225
Heeft iemand hier nog suggesties voor cadeautjes voor een pientere dame die vijf wordt? Ze wil vooral knutselspul, maar de kast zit al vol... En een skelter, maar da's van opa en oma zo geregeld en dan weet ik verder echt niks.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_210936239
Smartgames?
pi_210936709
Tink, Lego natuurlijk :)
Verder inderdaad Smartgames en Juul is helemaal in haar nopjes met een step.

En qua losse spullen: verrekijker, insectenpotje, vergrootglas, zo'n meeneem microscope.
  vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:41:17 #212
319308 Tink89
To live is to dance
pi_210938495
Lego vindt ze niet interessant. Het is in huis, maar niet leuk.

Smartgames zijn een goed idee, txs! Je lijstje losse dingen heeft ze al behalve de microscoop. Die is ook nog wel tof, deed me ook denken aan een telescoop.
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_210938659
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 15:41 schreef Tink89 het volgende:
Lego vindt ze niet interessant. Het is in huis, maar niet leuk.

Smartgames zijn een goed idee, txs! Je lijstje losse dingen heeft ze al behalve de microscoop. Die is ook nog wel tof, deed me ook denken aan een telescoop.
Hier staat de handmicroscope klaar voor Sint. B vindt dat soort dingen ook erg leuk. Ze gaan nu ook samen op pad met vergrootglas etc.

Oh en een hit bij Juul: een karaoke microfoon. Die pakt ze erg vaak, vooral samen met vriendjes/vriendinnetjes.
pi_210939907
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 10:36 schreef Tink89 het volgende:
Heeft iemand hier nog suggesties voor cadeautjes voor een pientere dame die vijf wordt? Ze wil vooral knutselspul, maar de kast zit al vol... En een skelter, maar da's van opa en oma zo geregeld en dan weet ik verder echt niks.
Hier vinden zowel de oudste als de jongste die grote magneten heel leuk om mee te spelen (oa van Connetix en Magna Tiles). We hebben ze nog niet in huis, maar ze vliegen erop af bij de opvang of als ze ze hebben bij vriendjes thuis.
pi_210943904
Als ze van knutselen houdt is iets als een spirograaf misschien ook leuk, of een xoomy?

Mijn 5 jarige vindt make up helemaal de bom nu, inclusief een make up pop en pakketjes om bijvoorbeeld zelf lippenbalsem enzo te maken. Maar daar moet je als moeder maar net op zitten te wachten natuurlijk ;) oh ja en zo'n beetje alles van TopModel.

Ik zag een step voorbij komen, die van mij is fan van haar spacescooter. Een skateboard of skeelers zijn op die leeftijd ook leuk. Of leesboekjes of gezelschapsspellen?
  FOK!fotograaf maandag 16 oktober 2023 @ 19:32:08 #216
148247 taxibabe
pi_210974592
Hopelijk heeft hier iemand tips..
Thomas is sinds oud en nieuw (dag)zindelijk), dat ging eigenlijk hartstikke goed, ook op de psz. Maar in de zomervakantie begon hij het ineens op te houden en kreeg hij een blaasontsteking. Sindsdien wil hij maar moeilijk naar de wc gaan, als in 'ik hoef echt niet', terwijl hij ontzettend aan het wiebelen is. Hierdoor toch weer regelmatig ongelukjes. Hij vertikt het gewoon, we hebben ook al met beloningen geprobeerd, maar daar lijkt hij niet gevoelig voor.

Nu gaat hij sinds woensdag naar de basisschool, maar daar vertikt hij het ook gewoon om naar de wc te gaan en zegt hij tegen de juf dat hij thuis naar de wc gaat en gaat het 10 minuten mis. Maar inmiddels is hij 3 van de 4 dagen met zijn reservekleren aan uit school gekomen. Overigens moest hij in de supermarkt plassen en is hij daar gewoon naar de wc geweest.

Ik snap dat zoiets nieuws als naar de basisschool gaan een terugval kan geven, maar toch hoop ik dat iemand een gouden tip heeft, want het ging zo goed...
  Moderator maandag 16 oktober 2023 @ 20:00:08 #217
403253 crew  Meke
Fuck the EBU!
pi_210975070
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 19:32 schreef taxibabe het volgende:
Hopelijk heeft hier iemand tips..
Thomas is sinds oud en nieuw (dag)zindelijk), dat ging eigenlijk hartstikke goed, ook op de psz. Maar in de zomervakantie begon hij het ineens op te houden en kreeg hij een blaasontsteking. Sindsdien wil hij maar moeilijk naar de wc gaan, als in 'ik hoef echt niet', terwijl hij ontzettend aan het wiebelen is. Hierdoor toch weer regelmatig ongelukjes. Hij vertikt het gewoon, we hebben ook al met beloningen geprobeerd, maar daar lijkt hij niet gevoelig voor.

Nu gaat hij sinds woensdag naar de basisschool, maar daar vertikt hij het ook gewoon om naar de wc te gaan en zegt hij tegen de juf dat hij thuis naar de wc gaat en gaat het 10 minuten mis. Maar inmiddels is hij 3 van de 4 dagen met zijn reservekleren aan uit school gekomen. Overigens moest hij in de supermarkt plassen en is hij daar gewoon naar de wc geweest.

Ik snap dat zoiets nieuws als naar de basisschool gaan een terugval kan geven, maar toch hoop ik dat iemand een gouden tip heeft, want het ging zo goed...
Ik luisterde toevallig vanmiddag deze aflevering. Het gaat over poepen, maar wellicht helpt het ook voor plassen: https://vriendvandeshow.n(...)bij-poepproblematiek (Je kunt best een stukje overslaan in het begin als je het niet interessant vind om te de historie van de gast te horen, ik denk zo'n ~20 minuutjes ofzo?).

Mocht je geen tijd hebben om de hele aflevering te luisteren, volgens mij is het advies het best samen te vatten als: betrek je kind erbij. Al heel goed volgens mij dat de leerkracht ook in beeld is, want kinderen haken ook nog wel eens af omdat ze het gevoel hebben dat ze niet mogen, of niet goed weten hoe zo'n plasketting nou werkt etc.

Is hij al wel een keer op school naar de wc geweest überhaupt? Anders helpt dat misschien, bijv een keer als de school uitgaat? Dat hij weet hoe de wc daar zit etc. Ik denk dat jij (of een andere ouder) er wellicht in de supermarkt wel bij was en dat dat scheelt?

O! en nog een tip uit de podcast: vertel hoe het lichaam werkt, dat hij snapt waar plas vandaan komt en waarom hij moet plassen en wat dat in z'n lichaam doet.

Maarja, dat is allemaal theorie-ervaring, wellicht zijn er mensen met praktijkervaring wel met betere tips hoor :D
Op woensdag 9 september 2020 20:31 en op maandag 13 januari 2025 21:00 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod (die we nooit hebben gehad.)
  FOK!fotograaf maandag 16 oktober 2023 @ 20:27:53 #218
148247 taxibabe
pi_210975470
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 20:00 schreef Meke het volgende:

[..]
Ik luisterde toevallig vanmiddag deze aflevering. Het gaat over poepen, maar wellicht helpt het ook voor plassen: https://vriendvandeshow.n(...)bij-poepproblematiek (Je kunt best een stukje overslaan in het begin als je het niet interessant vind om te de historie van de gast te horen, ik denk zo'n ~20 minuutjes ofzo?).

Mocht je geen tijd hebben om de hele aflevering te luisteren, volgens mij is het advies het best samen te vatten als: betrek je kind erbij. Al heel goed volgens mij dat de leerkracht ook in beeld is, want kinderen haken ook nog wel eens af omdat ze het gevoel hebben dat ze niet mogen, of niet goed weten hoe zo'n plasketting nou werkt etc.
Ze mogen zelfstandig naar de wc, maar ze hebben ook vaste plasmomenten na het (fruit) eten.
quote:
Is hij al wel een keer op school naar de wc geweest überhaupt? Anders helpt dat misschien, bijv een keer als de school uitgaat? Dat hij weet hoe de wc daar zit etc. Ik denk dat jij (of een andere ouder) er wellicht in de supermarkt wel bij was en dat dat scheelt?
Ja, hij is al een paar keer daar naar de wc geweest, ook met ons erbij. Bij de kennismaking is hij geweest en vanuit de psz gaan ze regelmatig op de basisschool kijken en ging hij ook daar naar de wc.
quote:
O! en nog een tip uit de podcast: vertel hoe het lichaam werkt, dat hij snapt waar plas vandaan komt en waarom hij moet plassen en wat dat in z'n lichaam doet.
Ik zal die podcast snel gaan luisteren. We hebben hem ook uitgelegd dat als hij niet naar de wc gaat, dat hij dan misschien weer blaasontsteking krijgt. En ook gezegd dat hij nu 4 is en naar de basisschool gaat, dat alle kindjes daar ook gewoon naar de wc gaan.
quote:
Maarja, dat is allemaal theorie-ervaring, wellicht zijn er mensen met praktijkervaring wel met betere tips hoor :D
pi_210979956
T. had rond zijn vierde ook wat (poep- en) plasproblemen. Hier zorgde het boek Dag drol voor een grote stap voorwaarts. Weten wat er in het lijf gebeurt en daar samen over praten zorgde dat hij vaker op tijd naar de wc ging.
  FOK!fotograaf dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:20:17 #220
148247 taxibabe
pi_210985376
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 23:27 schreef Gogo83 het volgende:
T. had rond zijn vierde ook wat (poep- en) plasproblemen. Hier zorgde het boek Dag drol voor een grote stap voorwaarts. Weten wat er in het lijf gebeurt en daar samen over praten zorgde dat hij vaker op tijd naar de wc ging.
Die ga ik ook eens bekijken in de bieb!
Vandaag een klein lichtpuntje, hij heeft 1 x geplast op school en met dezelfde kleren uit school gekomen! *O* Superfijn van de juffen dat ze meedenken en verschillende dingen uitproberen om hem te laten plassen.
pi_211047778
Mijn kleuter wordt binnenkort vijf en mag van ons drie kinderen uitnodigen voor een partijtje. De keuze wie er mogen komen is inmiddels gemaakt, de betreffende ouders zijn geappt met twee data om af te stemmen wanneer het voor iedereen uitkomt, maar nu moeten we nog bedenken wat we gaan doen :s)

Een woensdagmiddag in november, 3 à 3,5 uur, 4 kleuters (3 jongens, 1 meisje). Als het mooi weer is gaan we lekker naar buiten om te spelen, als het butweer is wordt het een ander verhaal :+

Wat deden/doen jullie met kinderfeestjes?
pi_211050564
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2023 22:37 schreef eponine het volgende:
Mijn kleuter wordt binnenkort vijf en mag van ons drie kinderen uitnodigen voor een partijtje. De keuze wie er mogen komen is inmiddels gemaakt, de betreffende ouders zijn geappt met twee data om af te stemmen wanneer het voor iedereen uitkomt, maar nu moeten we nog bedenken wat we gaan doen :s)

Een woensdagmiddag in november, 3 à 3,5 uur, 4 kleuters (3 jongens, 1 meisje). Als het mooi weer is gaan we lekker naar buiten om te spelen, als het butweer is wordt het een ander verhaal :+

Bij zowel B als Juul haar eerste kinderfeestje (ook bij 5 jaar) hebben we thuis spelletjes gedaan. Bij mooi weer in de tuin en speeltuin en anders in de woonkamer.
Sjoelen, spijkerpoepen, appel happen, speurtocht, blikgooien, dat soort dingen. Kinderen vonden het geweldig.

En voor de lunch hadden we broodjes knak, op de tafel zo'n tafelkleed/kleurplaat, dus dat was het eerste vermaak.

Ook van de cadeaus kan je een happening maken, laat de kinderen hun cadeau bijvoorbeeld verstoppen.

Juul was de enige die het thuisvierde, al haar klasgenoten gingen naar Monkey town en aanverwanten.
  maandag 23 oktober 2023 @ 11:38:12 #223
319308 Tink89
To live is to dance
pi_211051482
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2023 22:37 schreef eponine het volgende:

Prul wordt ook 5 en mag 4 kindjes uitnodigen. In haar geval allemaal meisjes.

We gaan sowieso cakejes versieren (geen lunch), ze krijgen iets om te verkleden (maskes, haarband, hoed...) en cadeautjes uitpakken natuurlijk. Ze wilde zelf graag een speurtocht doen, dus dat doen we buiten bij mooi weer (soort schatzoeken). We wonen gelukkig aan de rand van het bos. En bij butweer doen we binnen spelletjes. Ik reken op zo'n 2,5 uur en dat is echt zo voorbij. Ze kennen elkaar ook goed en bij het feestje waar prul laatst als gast was, hadden ze van alles bedacht en hebben de dames vooral met een heksenhoed op hun hoofd elkaar lopen betoveren.
pi_211053407
Mijn idee om ‘gewoon’ spelletjes te doen en/of niet heel uitgebreid iets te gaan organiseren (want kleuters, en die doen over het algemeen toch waar ze zelf zin in hebben) is dus niet eens zo heel gek gelukkig. Misschien regel ik nog wel ergens schmink, kan ik dat ook nog bij ze doen…
pi_211053450
Bij B zijn 5e verjaardagsfeestje hebben de kinderen nog dagen nagepraat over die moeder (ik dus) die met ze was gaan voetballen in de speeltuin. _O- Waren de hele Ninjago speurtocht vergeten.

B wordt over een paar maanden 10, die heeft zelf hele wilde ideeen, maar wij denken aan bios met Mac bezoekje er achteraan.

Voor kleuters is cadeaus, taart en gezelligheid al genoeg. In zijn algemeenheid he, er zijn natuurlijk uitzonderingen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')