abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208907941
quote:
KOZP-voorman Mitchell Esajas krijgt koninklijke onderscheiding

Mitchell Esajas, een van de voormannen van protestbeweging Kick Out Zwarte Piet, heeft woensdag een koninklijke onderscheiding gekregen. Hij is benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema gaf hem de onderscheiding tijdens een bijeenkomst in het Concertgebouw in de hoofdstad.

Esajas (35) krijgt het lintje ''voor verdiensten op het terrein van diversiteit en inclusie en de bestrijding van discriminatie en racisme'', aldus de Kanselarij der Nederlandse Orden, die over de onderscheidingen gaat.

De antropoloog Esajas is een van de initiatiefnemers en leiders van The Black Archives, een centrum dat de geschiedenis van zwarte Nederlanders verzamelt. Ook leidt hij het New Urban Collective, dat jongeren van kleur wil helpen. Met Kick Out Zwarte Piet demonstreert Esajas al jaren tegen de figuur Zwarte Piet. Ook was hij betrokken bij Black Lives Matter-protesten tegen racisme en discriminatie.

"U voert al sinds jonge leeftijd een strijd tegen racisme en uitsluiting en voor een samenleving waarin iedereen gelijkwaardig wordt behandeld", zei Halsema bij de toekenning. Ze noemde het oprichten van New Urban Collective. "Daarmee verrichtte u pionierswerk. U stond aan de basis van een nieuwe generatie activisten, schrijvers, wetenschappers, ondernemers. Kritisch, idealistisch en vasthoudend. U spreekt zich uit tegen racisme en discriminatie. Soms ludiek, maar altijd duidelijk."

Halsema noemde ook het werk van Esajas voor The Black Archives. "Mede dankzij u zijn The Black Archives een onmisbare partner voor iedereen die wil werken aan een samenleving waarin er geen onderscheid wordt gemaakt tussen mensen op basis van afkomst of huidskleur. Die de schijnwerpers wil zetten op de onschatbare bijdrage die de vele zwarte mensen in ons land hebben geleverd. U heeft onze stad verrijkt. "

Nederland bood vorig jaar excuses aan voor het slavernijverleden. Esajas noemde dat een positieve stap, maar wil dat er ook herstelbetalingen volgen. Ook wil hij dat Keti Koti, de dag waarop de afschaffing van de slavernij wordt herdacht, een nationale vrije dag wordt.

[ Bericht 20% gewijzigd door Frutsel op 26-04-2023 13:27:34 (geen trouw aub) ]
pi_208907959
Wat zijn de controversiële uitspraken van die Esajas?
pi_208907979
Ik kom hier vanmiddag rond een uur of 5 terug om te kijken hoeveel mensen hier ziedend om zijn.
  woensdag 26 april 2023 @ 13:16:15 #4
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_208908014
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:14 schreef koemleit het volgende:
Ik kom hier vanmiddag rond een uur of 5 terug om te kijken hoeveel mensen hier ziedend om zijn.
Ziedend!
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  woensdag 26 april 2023 @ 13:18:47 #5
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_208908059
Laten we een gast ridderen die ons cultureel erfgoed naar de tering helpt.

Hup Holland, gaaf land.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_208908095
Als je ziet wat voor corrupt en misdadig tuig doorgaans een lintje krijgt. Annemarie Jorritsma, de GL-er die Volkert van der Graaf tipte dat hij in beeld was bij de politie, dan kan deze tribalistisch nepotistische geschiedvervalser en haatzaaier er ook nog wel bij.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_208908102
Heel mooi!
KOZP moest van heel ver komen om te bereiken wat ze tot nu toe hebben bereikt. Ze hebben te maken gehad met verschrikkelijke aggressie, racisme en worden helaas tot op de dag van vandaag nogsteeds gekleineerd en op een zeer aggressieve manier benaderd door een groepje intolerante mensen die niet met de tijd mee wil.
Je moet ontzettend veel doorzettingsvermogen en moed hebben om te doen wat zij doen.
Heel mooi dat de koning dat onderkend!
  woensdag 26 april 2023 @ 13:22:18 #8
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_208908126
Ik ben het hier niet mee eens.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_208908173
quote:
1s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:12 schreef opgebaarde het volgende:
Wat zijn de controversiële uitspraken van die Esajas?
Het is Akwasi niet he
  woensdag 26 april 2023 @ 13:24:35 #10
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_208908180
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:21 schreef Moederenkind het volgende:
Heel mooi!
KOZP moest van heel ver komen om te bereiken wat ze tot nu toe hebben bereikt. Ze hebben te maken gehad met verschrikkelijke aggressie, racisme en worden helaas tot op de dag van vandaag nogsteeds gekleineerd en op een zeer aggressieve manier benaderd door een groepje intolerante mensen die niet met de tijd mee wil.
Je moet ontzettend veel doorzettingsvermogen en moed hebben om te doen wat zij doen.

Hou ook even in gedachte dat de koning ook nogal met zijn eigen imagoherstel bezig is.

Deze move straalt daarom vooral af naar de tolerante en ruimdenkende Willem, wat wss ook de bedoeling is.
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
pi_208908194
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:18 schreef inslagenreuring het volgende:

Hup Holland, gaaf land.
Sinterklaas komt uit Turkije, wel vooruitgang dat je dat als cultureel erfgoed ziet.
  woensdag 26 april 2023 @ 13:27:10 #12
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_208908225
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:24 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
Het is Akwasi niet he
Die zal wel groen van jaloezie zien nu.

woensdag 26 april 2023 @ 13:28:39 #13
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208908264
Grootste grafracist van allemaal, krijgt nog een lintje ook.
Zo zie je maar, als je aan de 'goede' kant staat van de policor kan je alles maken.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_208908288
quote:

[..]
Het is Akwasi niet he
Daarom ben ik benieuwd of die er zijn. Ik zie op de 'socials' alleen maar schuimbekkende reacties van niet-racisten dus ik ben zo benieuwd waarom al die mensen zo boos zijn
pi_208908294
Hoe het feitelijk zit:

- het maakt kinderen niet uit of Piet zwart is of niet, je groeit op met de Pieten die je kent en dat is jouw jeugd.

- ouders maken zich heel erg druk om een Zwarte Piet waar ze echter niet meer in geloven, terwijl het de kinderen ook geen ram uitmaakt wat voor kleur ze hebben, zolang er maar pepernoten en cadeaus gestrooid worden.
pi_208908296
flauwe verdeeldheid zaaiende actie
pi_208908303
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:24 schreef Tengano het volgende:

[..]
Hou ook even in gedachte dat de koning ook nogal met zijn eigen imagoherstel bezig is.

Deze move straalt daarom vooral af naar de tolerante en ruimdenkende Willem, wat wss ook de bedoeling is.
Dat zou best kunnen maar dat maakt het niet minder belangrijk voor de movement. Hiermee maakt KOZP een behoorlijke stap richting acceptatie in de samenleving. Enkele jaren geleden zei Rutte nog “zwarte Piet is nu eenmaal zwart”. Daar is die sinds een paar jaar op teruggekomen en lijkt hij in ieder geval in te zien dat er iets moet veranderen.
De kleine groep die nog wil vasthouden aan zwarte Piet heeft straks geen andere keuze dan loslaten als een grotere groep én de (politieke) leiders van Nederland geen toekomst meer zien voor ZP.
pi_208908314
Halsema is hier niet debet aan. Die zal hem aangedragen hebben ervoor maar t is nog altijd dat commitee dat erpver beslist.
  woensdag 26 april 2023 @ 13:33:09 #19
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208908351
quote:
1s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:30 schreef Moederenkind het volgende:

[..]
Dat zou best kunnen maar dat maakt het niet minder belangrijk voor de movement. Hiermee maakt KOZP een behoorlijke stap richting acceptatie in de samenleving. Enkele jaren geleden zei Rutte nog “zwarte Piet is nu eenmaal zwart”. Daar is die sinds een paar jaar op teruggekomen en lijkt hij in ieder geval in te zien dat er iets moet veranderen.
De kleine groep die nog wil vasthouden aan zwarte Piet heeft straks geen andere keuze dan loslaten als een grotere groep én de (politieke) leiders van Nederland geen toekomst meer zien voor ZP.
Ik zie weinig extremisten in de grote groep ZP'ers hoor. Zijn gewoon veel mensen die niets van deze randstedelijke kansloze discussie moeten hebben.
En dat zijn dan natuurlijk allemaal extremisten opeens....
1947-2016
  woensdag 26 april 2023 @ 13:33:42 #20
35189 Troel
scherp en bot
pi_208908364
Iedereen kan iedereen voordragen die voldoet aan de eisen die gesteld worden. In dit geval zal de beste man echt goede dingen gedaan hebben, of je nu voor of tegen zwarte pieten bent.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_208908367
quote:
1s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:30 schreef Moederenkind het volgende:

[..]
In de grote steden hebben ze het veelal aangepast ja, in de provincie merk je er helemaal niks van en is zwarte piet nog gewoon zwart, en willen ze helemaal niks weten van dat gezever wat toch voornamelijk een randstad dingetje is.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_208908389
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:20 schreef Weltschmerz het volgende:
Als je ziet wat voor corrupt en misdadig tuig doorgaans een lintje krijgt. Annemarie Jorritsma, de GL-er die Volkert van der Graaf tipte dat hij in beeld was bij de politie, dan kan deze tribalistisch nepotistische geschiedvervalser en haatzaaier er ook nog wel bij.
Wat gaat dit over behalve een in 2015 uitgedeeld lintje?
pi_208908399
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:33 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ik zie weinig extremisten in de grote groep ZP'ers hoor. Zijn gewoon veel mensen die niets van deze randstedelijke kansloze discussie moeten hebben.
En dat zijn dan natuurlijk allemaal extremisten opeens....
Ik heb niemand een extremist genoemd
Daarnaast word de groep die persé ZP zwart wil houden steeds kleiner. Ze zijn inmiddels in de minderheid.
pi_208908404
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:36 schreef Moederenkind het volgende:

[..]
Ik heb niemand een extremist genoemd
Daarnaast word de groep die persé ZP zwart wil houden steeds kleiner. Ze zijn inmiddels in de minderheid.
Nee hoor.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_208908430
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:34 schreef Hathor het volgende:

[..]
In de grote steden hebben ze het veelal aangepast ja, in de provincie merk je er helemaal niks van en is zwarte piet nog gewoon zwart, en willen ze helemaal niks weten van dat gezever wat toch voornamelijk een randstad dingetje is.
Dat zou best kunnen maar de groep word steeds kleiner. Het is een kwestie van tijd tot ZP in zijn huidige vorm zo goed als volledig verdwijnt. Ik geef het max 5 jaar.
pi_208908440
quote:
1s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:35 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Wat gaat dit over behalve een in 2015 uitgedeeld lintje?
Over het circuitje van mensen met een dubieuze moraal die elkaar herhaaldelijk feciliteren voor hun verdiensten, en waarbij dan in dit geval fatsoenlijke mensen die echt wat voor een ander doen mogen figureren omdat wat meer cachet te geven.
pi_208908476
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:39 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Over het circuitje van mensen met een dubieuze moraal die elkaar herhaaldelijk feciliteren voor hun verdiensten, en waarbij dan in dit geval fatsoenlijke mensen die echt wat voor een ander doen mogen figureren omdat wat meer cachet te geven.
En dat deel over jorritsma en volkert?
pi_208908483
Dit is tot 2020. Ik verwacht dat er nu minder mensen zijn die ZP zwart willen houden
pi_208908497
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:36 schreef Hathor het volgende:

[..]
Nee hoor.
Uiteindelijk gaat het om de jongvolwassenen die kinderen in de leeftijd hebben waarin ze nog in Sinterklaas geloven.

En onder die groep jongvolwassenen is het draagvlak voor een zwarte Piet inmiddels onder de 20% gedaald.

Onder de groep ouderen in Nederland ligt dat percentage hoger maar die groep heeft geen jonge kinderen meer.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5350671/procent-jongeren-zwarte-piet-uitsterven

quote:
1s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:42 schreef Moederenkind het volgende:
Dit is tot 2020. Ik verwacht dat er nu minder mensen zijn die ZP zwart willen houden [ afbeelding ]
Is correct.

quote:
Met name jongeren vinden een zwartgekleurde piet steeds meer uit de tijd. Het draagvlak neemt in deze leeftijdscategorie snel af. Hield 34 procent van de 18- tot 34-jarigen daar in 2021 nog aan vast, dit jaar is dat slechts 19 procent.
En dat is de groep die nu kinderen krijgt. Die kinderen maken geen zwarte Piet meer mee en lezen hooguit later op Wikipedia dat hij ooit zwart was.
  woensdag 26 april 2023 @ 13:47:12 #30
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_208908554
quote:
Er zijn er al genoeg te vinden :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  woensdag 26 april 2023 @ 13:47:55 #31
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208908570
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:37 schreef Tengano het volgende:

[..]
[..]

Specifiek op 'zwart' en 'per se zwart'. Die is altijd minder geweest dan met de 'bruin is ook prima' meegerekend. en dan kom je snel tot een tendentieus en sturend artikel.

Wat kozp wil is dat ook bruin/grijs niet meer mag. Zelfs roetveegpiet is uit den boze. En daar is een grote meerderheid dan weer het niet mee eens.

Dus het is maar weer hoe je het presenteert.
1947-2016
pi_208908626
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:47 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Specifiek op 'zwart' en 'per se zwart'. Die is altijd minder geweest dan met de 'bruin is ook prima' meegerekend. en dan kom je snel tot een tendentieus en sturend artikel.

Wat kozp wil is dat ook bruin/grijs niet meer mag. Zelfs roetveegpiet is uit den boze. En daar is een grote meerderheid dan weer het niet mee eens.

Er is inderdaad een hele kleine groep die Piet helemaal af wil schaffen maar dat is dan weer het andere extreme. De meeste mensen kunnen prima leven met een roetveegpiet
pi_208908628
quote:

[..]

Als je daar een onderzoek naar hebt, prima.
Vooralsnog zie ik het niet onderbouwd.
pi_208908679
quote:
Heel mooi!
KOZP moest van heel ver komen om te bereiken wat ze tot nu toe hebben bereikt
Beetje ongegeneerd geld lopen graaien omdat je het niet eens bent met de viering van een kinderfeest.
Hoe kinderachtig.
quote:
Ze hebben te maken gehad met verschrikkelijke aggressie,
Schoppen tegen het been dat cadeautjes voor kinderen uit wil delen. Ja dan kun je een gelijke reactie terug verwachten.
quote:
racisme
KOZP vindt het racisme. De rest van Nederland een traditioneel kinderfeest.
quote:
en worden helaas tot op de dag van vandaag nogsteeds gekleineerd
En dat zal ook zo blijven met zo'n nietszeggend agendapunt.
quote:
en op een zeer aggressieve manier benaderd
Ze doen het zelf.. je kunt ook zeggen 'he jongens dit vinden wij niet oké, kan het ook anders' middels een dialoog.
Maar ga niet met spandoeken langs de weg staan waar Sinterklaas de intocht houdt.
quote:
door een groepje intolerante mensen die niet met de tijd mee wil.
Door mensen die weten wat traditie is en snappen dat het zwart op het gezicht van de Pieten een gebagatelliseerde verduidelijking is van het roet uit de schoorsteen, wat niks met racisme te maken heeft.
quote:
Het is niet zo moeilijk om boe te gaan roepen. Dat kan iedereen wel. Wat veel moeilijker is, is om de dialoog aan te gaan met voorstanders. Maar dat gebeurt niet. Het enige wat KOZP doet is boe roepen vanaf de zijlijn.
quote:
Heeft geen keus, het wordt Zijne Majesteit opgedragen;
quote:
Ridderorden

De ridderorden zijn onderverdeeld in een militaire ridderorde en twee civiele ridderorden. De ridderorden zijn ook bekend als 'lintjes'.

De Koning is Grootmeester van de ridderorden. Artikel 111 van de Grondwet bepaalt dat ridderorden bij wet moeten worden ingesteld. De ridderorde valt daardoor onder de ministeriële verantwoordelijkheid, en wordt door de regering verleend. Het Koninklijk Besluit waarin de ridderorde vastgelegd wordt, wordt ondertekend door de Koning en de verantwoordelijke minister. De Koning reikt de ridderorden niet zelf uit. Meestal doet de burgemeester van de woonplaats van de geridderde dit. De Kanselier der Nederlandse Orden is belast met de uitvoering van de Koninklijke Besluiten.
bron: https://www.koninklijkhui(...)eidingen/ridderorden

Zeggen dat de koning e.e.a. erkent, je hebt duidelijk geen kaas gegeten van de constitutionele monarchie.
Ik snap wel dat kroonprins Willem (de latere Willem III) in 1848 niet wilde dat zijn (toekomstige) macht werd ingeperkt.

Verder snap ik je recalcitrante houding wel aangezien je de Nederlandse taal ook niet helemaal machtig bent.
Google is your friend, abuse your friends
  woensdag 26 april 2023 @ 13:55:52 #35
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208908710
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:50 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je daar een onderzoek naar hebt, prima.
Vooralsnog zie ik het niet onderbouwd.
Moet je even dat artikel lezen. Specifiek alleen geconcentreerd op zwart.
Voor de rest weet jij ook wel hoe kozp in de discussie staat. 1 ding is voor hun goed, dat het figuur ZP helemaal verdwijnt.
1947-2016
pi_208908740
Ik ben helemaal niet zo van de weg met ons stroming hoor, maar anno 2023 je nog krampachtig vasthouden aan zwarte piet is wel heel erg onnodig met de hakken in het zand zitten. Je moet toch wel heel creatief denken om tot de conclusie te komen dat zwarte piet niet racistisch is. Dat een traditie honderden jaren heeft voortgeduurd of dat het een kinderfeest is zijn natuurlijk geen argumenten om dan maar een racistische traditie in stand te houden.

Overigens vind ik ook weer niet dat we nu op allerlei andere thema's spijkers op laag water moeten gaan zoeken. De meest racistische en verouderde gebruiken lekker achterwege laten en verder een beetje ruimdenkend blijven, dan komen we er wel met elkaar :)
  woensdag 26 april 2023 @ 14:01:35 #37
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208908811
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:57 schreef Vigilance het volgende:
Ik ben helemaal niet zo van de weg met ons stroming hoor, maar anno 2023 je nog krampachtig vasthouden aan zwarte piet is wel heel erg onnodig met de hakken in het zand zitten. Je moet toch wel heel creatief denken om tot de conclusie te komen dat zwarte piet niet racistisch is. Dat een traditie honderden jaren heeft voortgeduurd of dat het een kinderfeest is zijn natuurlijk geen argumenten om dan maar een racistische traditie in stand te houden.

Overigens vind ik ook weer niet dat we nu op allerlei andere thema's spijkers op laag water moeten gaan zoeken. De meest racistische en verouderde gebruiken lekker achterwege laten en verder een beetje ruimdenkend blijven, dan komen we er wel met elkaar :)
Het is juist je fantasie gebruiken om in een kinderfeest racisme te zien. Dan ben je gewoon niet goed bij je pan.
1947-2016
pi_208908863
En terecht.
Veel witte mensen zijn nu aan het schuimbekken.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  woensdag 26 april 2023 @ 14:04:13 #39
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208908871
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:50 schreef Moederenkind het volgende:

[..]
Er is inderdaad een hele kleine groep die Piet helemaal af wil schaffen maar dat is dan weer het andere extreme. De meeste mensen kunnen prima leven met een roetveegpiet
De schreeuwers die de discussie zijn gestart, zijn dat niet. Dus waarom zou je het dan aan willen passen? Alles wat je aanrijkt is toch 'rAcIsMe!!!!' in hun ogen...

Waarom dan toegeven?
1947-2016
pi_208908875
quote:
1s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:03 schreef superniger het volgende:
En terecht.
Veel blanke mensen zijn nu aan het schuimbekken.
Zonder wrijving geen glans
  woensdag 26 april 2023 @ 14:04:29 #41
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208908876
quote:
1s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:03 schreef superniger het volgende:
En terecht.
Veel witte mensen zijn nu aan het schuimbekken.
Racist.
1947-2016
  woensdag 26 april 2023 @ 14:06:24 #42
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_208908912
Racismeroeper en geldeiser krijgt lintje vanwege zijn verdiensten voor inclusie en diversiteit. Gelukkig toegekend en opgespeld door een blanke. Dat zal vast pijn doen. Dat hij er maar gelukkig mee is.
pi_208908914
quote:

Je kunt roepen dat het racistisch is, inderdaad.
Een blanke man met zwarte hulpjes. Oh jee moord en brand.
Je kunt ook gaan nadenken: vanuit de traditie brengen de Pieten de pakjes naar de kinderen door de schoorsteen.
Wat zit er in de schoorsteen? Nou niks, enkel wat roet door de omhoog gedwarrelde as wat er in de houtkachel is verbrand.
De blanke Pieten gaan door de schoorsteen. Wat gebeurt er? Ze krijgen de roet op hun huid.
Deze akte wordt gespeeld door de plaatselijke acteurs van een dorp. Elk jaar weer.
Wat is het euvel van plaatselijke acteurs? Dat het vaders en moeders, ooms en tantes van kinderen zijn die in Sinterklaas geloven.
Hoe verberg je dat? Door een acteur met zwarte schmink het gezicht te laten bedekken, zodat de kinderen de acteurs niet herkennen en de traditie standhoudt.

Dát is het verhaal achter Zwarte Piet.
Al honderden jaren zo gevierd.
Met dit idee erachter. Niks geen verwarde creativiteit, maar simpele, functionele en probleemoplossende tactiek.

En al helemaal geen racisme.
  Admin woensdag 26 april 2023 @ 14:07:37 #44
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_208908941
KOZP was die Akwasi toch ook van? Die kerel die journalisten intimideert, laptops steelt/gijzelt om z'n zin te krijgen, beloningen uitloofde voor iedereen die mensen die verkleed waren als zwarte piet op hun gezicht zou schoppen? En KOZP was toch ook dat clubje dat tegen kinderen schreeuwde dat ze racist waren?

Eng clubje racisten wmb. Apart dat ze zulke lui een lintje geven in plaats van een celstraf.
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_208908997
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:07 schreef Danny het volgende:
KOZP was die Akwasi toch ook van? Die kerel die journalisten intimideert, laptops steelt/gijzelt om z'n zin te krijgen, beloningen uitloofde voor iedereen die mensen die verkleed waren als zwarte piet op hun gezicht zou schoppen? En KOZP was toch ook dat clubje dat tegen kinderen schreeuwde dat ze racist waren?

Eng clubje racisten wmb. Apart dat ze zulke lui een lintje geven in plaats van een celstraf.
Volkert van der G zal komende jaren ook wel een lintje krijgen.
Zonder wrijving geen glans
  Admin woensdag 26 april 2023 @ 14:12:52 #46
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_208909054
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:09 schreef Haags het volgende:

Volkert van der G zal komende jaren ook wel een lintje krijgen.
nee joh, die is wit en dan kunnen ze geen deugvinkje zetten
pi_208909062
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:01 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Het is juist je fantasie gebruiken om in een kinderfeest racisme te zien. Dan ben je gewoon niet goed bij je pan.
Hoezo zou uberhaupt de omstandigheid dat het een kinderfeest is een argument kunnen zijn of iets wel/niet racistisch is?

Dat zijn volledig langs elkaar heen bewegende elementen die helemaal niet aan elkaar gekoppeld kunnen worden in het kader van een logische redenering. Oftwel een drogreden.
  woensdag 26 april 2023 @ 14:14:47 #48
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_208909079
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Sinterklaas komt uit Turkije, wel vooruitgang dat je dat als cultureel erfgoed ziet.
Ja tulpen ook.

Wat is je punt?
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  woensdag 26 april 2023 @ 14:15:37 #49
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_208909097
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:07 schreef Danny het volgende:

Waarmee een Koninklijke onderscheiding gedevalueerd is tot een deugmedaille.
  woensdag 26 april 2023 @ 14:15:38 #50
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_208909098
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
Hoe het feitelijk zit:

- het maakt kinderen niet uit of Piet zwart is of niet, je groeit op met de Pieten die je kent en dat is jouw jeugd.

- ouders maken zich heel erg druk om een Zwarte Piet waar ze echter niet meer in geloven, terwijl het de kinderen ook geen ram uitmaakt wat voor kleur ze hebben, zolang er maar pepernoten en cadeaus gestrooid worden.
Voor iedere mening zijn feiten te vinden.
pi_208909109
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:12 schreef Danny het volgende:

[..]
nee joh, die is wit en dan kunnen ze geen deugvinkje zetten
De tering, zeg, wat een dieptrieste opmerking. Sowieso de opmerking waar je op reageert is al misselijkmakend en dan ga jij er nog even overheen?
  Admin woensdag 26 april 2023 @ 14:16:44 #52
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_208909110
Vraag me trouwens af hoe trots je nu als iemand van kleur, gehandicapte, trans, vrouw etc kunt zijn op lintjes, filmrollen, banen etc als de kans groot is dat je die alleen maar krijgt omdat dat middels een quota verplicht is of men je alleen maar aanneemt of iets laat winnen omdat ze goede sier met je willen maken om zichzelf op de borst te kloppen. Je weet immers dat je niet - zoals dat voorheen was - de beste persoon voor de baan hoeft te zijn. Kan zijn dat je dat WEL bent natuurlijk, maar die zekerheid is er inmiddels niet meer en dus kan het zijn dat je een baan, oscarnominatie etc alleen maar krijgt omdat je in een bepaald hokje valt.
Lijkt me vreselijk om op die manier ondermijnd te worden.
pi_208909111
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:55 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Moet je even dat artikel lezen. Specifiek alleen geconcentreerd op zwart.
En je denkt dat er wel draagvlak is voor bruine Piet?
  woensdag 26 april 2023 @ 14:17:05 #54
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208909115
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:13 schreef Vigilance het volgende:

[..]
Hoezo zou uberhaupt de omstandigheid dat het een kinderfeest is een argument kunnen zijn of iets wel/niet racistisch is?

Dat zijn volledig langs elkaar heen bewegende elementen die helemaal niet aan elkaar gekoppeld kunnen worden in het kader van een logische redenering. Oftwel een drogreden.
Dat proberen tegenstanders er van te maken ja. Om de argumenten naar hun te kunnen trekken. Voor de rest: mooi voorgekauwd zinnetje. Ergens vandaan gekregen 'om strijders voor te bereiden op discussie's?'

Voor de rest, wat maakt ZP racistisch? Behalve dan een aantal verzonnen zaken?
Lekker zielig doen.
1947-2016
pi_208909120
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:16 schreef Danny het volgende:
Vraag me trouwens af hoe trots je nu als iemand van kleur, gehandicapte, trans, vrouw etc kunt zijn op lintjes, filmrollen, banen etc als de kans groot is dat je die alleen maar krijgt omdat dat middels een quota verplicht is of men je alleen maar aanneemt of iets laat winnen omdat ze goede sier met je willen maken om zichzelf op de borst te kloppen. Je weet immers dat je niet - zoals dat voorheen was - de beste persoon voor de baan hoeft te zijn. Kan zijn dat je dat WEL bent natuurlijk, maar die zekerheid is er inmiddels niet meer en dus kan het zijn dat je een baan, oscarnominatie etc alleen maar krijgt omdat je in een bepaald hokje valt.
Er zal vast een neger/moslim/gay/gehandicapten quota zijn.
pi_208909122
quote:
15s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:06 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Je kunt roepen dat het racistisch is, inderdaad.
Een blanke man met zwarte hulpjes. Oh jee moord en brand.
Je kunt ook gaan nadenken: vanuit de traditie brengen de Pieten de pakjes naar de kinderen door de schoorsteen.
Wat zit er in de schoorsteen? Nou niks, enkel wat roet door de omhoog gedwarrelde as wat er in de houtkachel is verbrand.
De blanke Pieten gaan door de schoorsteen. Wat gebeurt er? Ze krijgen de roet op hun huid.
Deze akte wordt gespeeld door de plaatselijke acteurs van een dorp. Elk jaar weer.
Wat is het euvel van plaatselijke acteurs? Dat het vaders en moeders, ooms en tantes van kinderen zijn die in Sinterklaas geloven.
Hoe verberg je dat? Door een acteur met zwarte schmink het gezicht te laten bedekken, zodat de kinderen de acteurs niet herkennen en de traditie standhoudt.

Dát is het verhaal achter Zwarte Piet.
Al honderden jaren zo gevierd.
Met dit idee erachter. Niks geen verwarde creativiteit, maar simpele, functionele en probleemoplossende tactiek.

En al helemaal geen racisme.
Ik wil echt helemaal niet klinken als de betweterige D66'' er want ik krijg zelf nogal de kriebels van dit soort figuren, maar alleen al het feit dat je een blanke man met zwarte hulpjes niet ziet als een nogal zware indicator van racisme verbaast me nogal.

Om verder nog maar niet te spreken over het feit dat zwarte piet in de NL traditie vaak grappige/dommige dingen doet, grote gouden oorbellen draagt, kroeshaar heeft, grote rode lippen heeft en in een gek clownesk pakje rondloopt, vaak door sinterklaas gecorrigeerd wordt (en dus ondergeschikt is), veel spel/taalfouten maakt in zijn gedichtjes.

Nogmaals er zijn veel discussies de laatste jaren die ik vermoeiend vind, maar de zwarte piet discussie vind ik een van de weinige die gewoon terecht zijn.
pi_208909132
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:13 schreef Vigilance het volgende:

[..]
Omdat de opvatting dat Zwarte Piet racistisch is ten grondslag ligt voor de oprichting van KOZP.
Oftewel een mening.
  Admin woensdag 26 april 2023 @ 14:19:17 #58
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_208909144
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:16 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
De tering, zeg, wat een dieptrieste opmerking. Sowieso de opmerking waar je op reageert is al misselijkmakend en dan ga jij er nog even overheen?
Net als hij van mening is dat ik een racist ben (en mijn hele familie, ouders, grootouders) racist zijn en hij dat mag vinden, mag ik mijn mening over hem en heel dat KOZP vormen lijkt me. En ja, daar mag jij het dan weer mee oneens zijn ^O^
  Admin woensdag 26 april 2023 @ 14:20:13 #59
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_208909156
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:17 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Er zal vast een neger/moslim/gay/gehandicapten quota zijn.
In veel landen en op veel plekken is die er al, dus het zou me weinig verbazen.
pi_208909185
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:19 schreef Danny het volgende:

[..]
Net als hij van mening is dat ik een racist ben (en mijn hele familie, ouders, grootouders) racist zijn en hij dat mag vinden, mag ik mijn mening over hem en heel dat KOZP vormen lijkt me. En ja, daar mag jij het dan weer mee oneens zijn ^O^
Het ging niet over racisme maar om een lintje voor Volkert. DAAR reageerde jij op.

Oh, en even voor alle duidelijkheid, leg mij aub geen woorden in de mond, ik noem jou geen racist, op geen enkele wijze en de insinuatie is beneden alle peil.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 26-04-2023 14:25:33 ]
  woensdag 26 april 2023 @ 14:22:48 #61
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_208909195
Ik vind het een stelletje aanstellers, maar ze doen maar met die lintjes. Gefeliciteerd.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  Moderator woensdag 26 april 2023 @ 14:24:18 #62
236264 crew  capricia
pi_208909215
quote:
de Kanselarij der Nederlandse Orden
Wist niet dat wij een Kanselarij hadden..
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Admin woensdag 26 april 2023 @ 14:24:27 #63
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_208909217
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:17 schreef Vigilance het volgende:

Om verder nog maar niet te spreken over het feit dat zwarte piet in de NL traditie vaak grappige/dommige dingen doet, grote gouden oorbellen draagt, kroeshaar heeft, grote rode lippen heeft en in een gek clownesk pakje rondloopt, vaak door sinterklaas gecorrigeerd wordt (en dus ondergeschikt is), veel spel/taalfouten maakt in zijn gedichtjes.
Allemaal kenmerken van Zwarte Piet (en al die dingen zijn overigens al vrijwel overal jaren geleden aangepast) en niet - mag ik hopen - van zwarte mensen.

Maar buiten dat is dat een discussie over welk stereotype wel en welke niet mag worden uitgebeeld en dat lijkt nogal arbitrair. Blanken stereotyperen als aritmische, nerderige racisten is geen enkel probleem tegenwoordig en daar zet ik dan ook zo mijn vraagtekens bij als we vraagtekens gaan plaatsen.

Begrijp me niet verkeerd - als mensen dat willen doen en me 'witte' willen noemen in plaats van 'blanke' moeten ze hun gang maar gaan, maar als er over woorden en beeldvorming gevallen wordt moet dat wel ALLE kanten op werken. Alleen dan kun je daadwerkelijk zeggen dat we de wereld misschien een stukje beter kunnen maken.
  woensdag 26 april 2023 @ 14:24:34 #64
182233 thedeedster
pi_208909218
quote:
Heel mooi!
Wat hebben ze bereikt dan? Ik zie eerder meer polarisatie en gedonder dan voorheen. Politiebegeleiding bij een kinderfeest, nou gefeliciteerd hoor.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_208909226
Dit is een klap in het gezicht voor mensen die zich wel belangeloos meerdere decennia hebben ingezet voor o.a. verenigingswerk. (en dan niet 1 vereniging ofzo... 3 of meer+normale baan)

Ik ben vandaag te gast geweest bij een Lintjes-uitreiking (mijn vader heeft er 1 gekregen. 1e reactie van pa: 'wat 'n onzin'). Mooie mensen. Die belangeloos erg waardevol zijn voor lokale initieven. (sportclubs, clubs ter behoud historisch erfgoed etc.)

Maar nee, het heeft de Koningklijke Lamlul behaagd een neger te decoreren die kinderfeestjes verziekt.
Jammer dat 't Lintje verworden is tot DeugLinnen :')

Wel symbolisch verkracht door Halsema. Well done kutmevrouw! }:|

[ Bericht 1% gewijzigd door Het_Bokje op 26-04-2023 14:36:43 ]
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  woensdag 26 april 2023 @ 14:25:38 #66
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208909229
Alleen KOZP zou niet lintjewaardig zijn. Maar kennelijk heeft ie in andere rollen zich wel constructief ingezet dus dan is het prima.
  Admin woensdag 26 april 2023 @ 14:27:14 #67
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_208909251
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:22 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Het ging niet over racisme maar om een lintje voor Volkert. DAAR reageerde jij op.
klopt. dat werd als overdrijving geopperd. Als je mensen die bij een groep horen die kinderen uitscheld voor racist en die vaak aangeven dat ze geweld niet perse afkeuren als een zwarte piet gesignaleerd wordt lintjes gaat geven is dat nogal opmerkelijk en daar maak je dan een overdrijving op om aan te geven hoe opmerkelijk het eigenlijk is. Valt onder satire/sarcasme/cynisme (*doorhalen wat niet van toepassing is). En ik overdrijf nog een tandje verder inderdaad. Ook dat klopt.
pi_208909254
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:24 schreef Danny het volgende:

[..]
Allemaal kenmerken van Zwarte Piet (en al die dingen zijn overigens al vrijwel overal jaren geleden aangepast) en niet - mag ik hopen - van zwarte mensen.

Maar buiten dat is dat een discussie over welk stereotype wel en welke niet mag worden uitgebeeld en dat lijkt nogal arbitrair. Blanken stereotyperen als aritmische, nerderige racisten is geen enkel probleem tegenwoordig en daar zet ik dan ook zo mijn vraagtekens bij als we vraagtekens gaan plaatsen.

Begrijp me niet verkeerd - als mensen dat willen doen en me 'witte' willen noemen in plaats van 'blanke' moeten ze hun gang maar gaan, maar als er over woorden en beeldvorming gevallen wordt moet dat wel ALLE kanten op werken. Alleen dan kun je daadwerkelijk zeggen dat we de wereld misschien een stukje beter kunnen maken.
Toch wel anders m.i.

al is het alleen al omdat juist zwarte mensen geschiedkundig vaak in het verdom/uitbuit hoekje hebben gezeten en blanke mensen niet. Juist daarom ligt e.e.a. jegens zwarte mensen wat gevoeliger en genuanceerder.

Verder wel eens dat we ook niet te veel moeten doorslaan in het hele white privilege gebeuren. Dat is er ongetwijfeld wel in meer of mindere vorm, maar het wordt nogal een taak als elke blanke daar een halve levensstudie van moet maken.
pi_208909268
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:25 schreef Het_Bokje het volgende:
Dit is een klap in het gezicht voor mensen die zich wel belangeloos meerdere decennia hebben ingezet voor o.a. verenigingswerk. (en dan niet 1 vereniging ofzo... 3 of meer+normale baan)

Ik ben vandaag te gast geweest bij een Lintjes-uitreiking (mijn vader heeft er 1 gekregen. 1e reactie van pa: 'wat 'n onzin'). Mooie mensen. Die belangeloos erg waardevol zijn voor lokale initieven. (sportclubs, clubs ter behoud historisch erfgoed etc.)

Maar nee, het heeft de Koningklijke Lamlul behaagd een neger te decoreren die kinderfeestjes verziekt.
Jammer dat 't Lintje verworden is tot DeugLinnen :')

Wel symbolisch verkracht door Halsema. Well done kut! }:|
Jouw pa had blijkbaar wat meer energie in de opvoeding van zijn kind moeten stoppen. Of net wat meer door moeder moeten laten doen
pi_208909277
quote:
Het valt me nog mee dat je niet over stemrecht of zitplaatsen in de bus begint.
We komen van ver. Verandering kost tijd.
  Admin woensdag 26 april 2023 @ 14:30:40 #71
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_208909291
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:24 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Wat hebben ze bereikt dan? Ik zie eerder meer polarisatie en gedonder dan voorheen. Politiebegeleiding bij een kinderfeest, nou gefeliciteerd hoor.
Ze hebben vooral onbegrip en woede bereikt, en inderdaad polarisatie, een gevoel van onveiligheid en grootscheepse politieinzet bij intochten, wat voorheen NOOIT nodig was. Maar zwarte piet is weg inderdaad en dat ziet men als 'winst', want de overige gevolgen zijn totaal onbelangrijk.
  Redactie Sport woensdag 26 april 2023 @ 14:31:06 #72
274204 crew  Mexicanobakker
pi_208909295
Ah, de Zwarte Piet discussie begint vroeg dit jaar.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_208909300
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:30 schreef Danny het volgende:

[..]
Ze hebben vooral onbegrip en woede bereikt, en inderdaad polarisatie, een gevoel van onveiligheid en grootscheepse politieinzet bij intochten, wat voorheen NOOIT nodig was. Maar zwarte piet is weg inderdaad en dat ziet men als 'winst', want de overige gevolgen zijn totaal onbelangrijk.
Je kan geen omelet bakken zonder een ei te breken.

Als ze 20 jaar lang een anonieme website met de slogan "weg met Zwarte Piet" hadden gerund, was er niets veranderd.
pi_208909303
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:27 schreef Danny het volgende:

[..]
klopt. dat werd als overdrijving geopperd. Als je mensen die bij een groep horen die kinderen uitscheld voor racist en die vaak aangeven dat ze geweld niet perse afkeuren als een zwarte piet gesignaleerd wordt lintjes gaat geven is dat nogal opmerkelijk en daar maak je dan een overdrijving op om aan te geven hoe opmerkelijk het eigenlijk is. Valt onder satire/sarcasme/cynisme (*doorhalen wat niet van toepassing is). En ik overdrijf nog een tandje verder inderdaad. Ook dat klopt.
Jij bent vast lid van een vereniging en een van de bestuursleden heeft vast ook wat rare fratsen uitgehaald. Is zijn gedrag net zoals Akwasi dan tekenend voor alle leden?
  Admin woensdag 26 april 2023 @ 14:32:24 #75
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_208909313
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:29 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het valt me nog mee dat je niet over stemrecht of zitplaatsen in de bus begint.
We komen van ver. Verandering kost tijd.
verandering kost tijd inderdaad. die tijd krijgt het nu echter niet. Verandering wordt nu via wetgeving doorgevoerd waardoor je nu films en series hebt waarin de verplichte blinde, dove, trans etc die totaal niet kan acteren een rol krijgen. Je hoeft niets meer te kunnen, je hoeft alleen maar iets te *zijn*.
  woensdag 26 april 2023 @ 14:32:52 #76
182233 thedeedster
pi_208909318
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:01 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Zo dom waren de mensen niet hoor. Ze hebben bewust gekozen voor een mediageniek evenement. Uiteindelijk draait het allemaal weer om geld. Racisme is een business case. En het zal nooit klaar zijn.
  Admin woensdag 26 april 2023 @ 14:34:33 #77
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_208909339
quote:
1s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:31 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Jij bent vast lid van een vereniging en een van de bestuursleden heeft vast ook wat rare fratsen uitgehaald. Is zijn gedrag net zoals Akwasi dan tekenend voor alle leden?
Ik ben geen lid van een vereniging, maar het gaat om meer mensen dan alleen Akwasi. De beelden van groepen KOZP-ers die kinderen aan het uitschelden waren staan me nog helder voor de geest. Asociaal tuig imo. Je gaat niet kleuters en peuters uitschelden of lastigvallen met je eigen shit.
pi_208909342
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:32 schreef Danny het volgende:

[..]
verandering kost tijd inderdaad. die tijd krijgt het nu echter niet. Verandering wordt nu via wetgeving doorgevoerd waardoor je nu films en series hebt waarin de verplichte blinde, dove, trans etc die totaal niet kan acteren een rol krijgen. Je hoeft niets meer te kunnen, je hoeft alleen maar iets te *zijn*.
Blijkbaar zien we niet dezelfde films en series.
pi_208909350
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:34 schreef Danny het volgende:
De beelden van groepen KOZP-ers die kinderen aan het uitschelden waren staan me nog helder voor de geest
NRC rectificeert Powned-verzinsel over uitschelden kind bij intocht Sinterklaas
https://www.bnnvara.nl/jo(...)-intocht-sinterklaas

:')

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 26-04-2023 14:36:01 ]
pi_208909354
quote:

[..]
Zeg maar het tegenovergestelde van de droom van Martin Luther King. Daarmee wordt dus gezegd dat 'minderheden' niks zelf kunnen en dus hulp nodig hebben.
Plaats hier uw advertentie
pi_208909357
quote:
1s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:28 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Jouw pa had blijkbaar wat meer energie in de opvoeding van zijn kind moeten stoppen. Of net wat meer door moeder moeten laten doen
Daar krijg je toch geen lintje voor? :P

(en ik lees net dat ie wel wat meer gedaan heeft dan alleen KOZP-aanhanger/organistor zijn, dus nou, vooruit dan maar...)
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  Admin woensdag 26 april 2023 @ 14:36:28 #82
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_208909363
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Als ze 20 jaar lang een anonieme website met de slogan "weg met Zwarte Piet" hadden gerund, was er niets veranderd.
Ik zie - net als anderen - alleen maar meer polarisatie en haar ontstaan. Beide kanten op. Verbetering begint met wederzijds respect en begrip, niet met dreigementen, beledigingen en geweld. KOZP ziet dat anders. Verder prima dat die gast een lintje krijgt hoor. Het maakt vrij duidelijk hoe makkelijk zo'n ding weggegeven wordt.
pi_208909373
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:17 schreef Vigilance het volgende:

[..]
Ik wil echt helemaal niet klinken als de betweterige D66'' er want ik krijg zelf nogal de kriebels van dit soort figuren, maar alleen al het feit dat je een blanke man met zwarte hulpjes niet ziet als een nogal zware indicator van racisme verbaast me nogal.
Blanke mensen die zich schminken om niet door hun kroost herkend te worden. Wat is daar racistisch aan?

quote:
Het maakt het kinderfeest voor het publiek een grappige vertoning, zodat het herkend wordt en als een traditie wordt onderhouden.

quote:
Nogmaals er zijn veel discussies de laatste jaren die ik vermoeiend vind, maar de zwarte piet discussie vind ik een van de weinige die gewoon terecht zijn.
Nee, je bent het eens met de mening die KOZP uitdraagt.
pi_208909380
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:36 schreef Danny het volgende:

[..]
Ik zie - net als anderen - alleen maar meer polarisatie en haar ontstaan.
Niet mis met een beetje haar.

quote:
Beide kanten op. Verbetering begint met wederzijds respect en begrip, niet met dreigementen, beledigingen en geweld. KOZP ziet dat anders. Verder prima dat die gast een lintje krijgt hoor. Het maakt vrij duidelijk hoe makkelijk zo'n ding weggegeven wordt.
Wat heeft die man verder nog gedaan? Waarom heeft hij een lintje gekregen?
pi_208909385
quote:

[..]
Ik zie - net als anderen - alleen maar meer polarisatie en haar ontstaan. Beide kanten op. Verbetering begint met wederzijds respect en begrip, niet met dreigementen, beledigingen en geweld. KOZP ziet dat anders. Verder prima dat die gast een lintje krijgt hoor. Het maakt vrij duidelijk hoe makkelijk zo'n ding weggegeven wordt.
Het begint denk ik met redelijkheid.

Uiteindelijk geloof ik dat veel mensen in NL best kunnen en willen zien/begrijpen dat zwarte piet een racistische karikatuur is.

Punt is alleen dat nadien de discussie over discriminatie/inclusiviteit en alles wat ermee verband houdt tot in de kleinste details doorgevoerd wordt. In sommige groepen zelfs leidend tot een ''weg met ons'' gevoel waarbij elke verwijzing naar Nederlands folklore of traditie gelijk in de hoek gevaarlijk pattriottisme wordt gegooid.

En juist doordat het meteen weer zo doorslaat, gaan mensen ook met de hakken in het zand op onderwerpen waar nog best een goed punt te maken valt, zoals zwarte piet.
  woensdag 26 april 2023 @ 14:38:48 #86
182233 thedeedster
pi_208909386
quote:

[..]
Het probleem met clubjes die op racisme draaien, is dat er zonder racisme geen clubje is.
  woensdag 26 april 2023 @ 14:40:28 #87
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_208909406
quote:

[..]

Hoe kom je er bij dat kozp tegen de roetveegpiet is? Dat is niet waar. Als je kijkt op de website bij hun FAQ:

Is roetveegpiet niet makkelijk herkenbaar voor de kinderen?
Kinderen geloven in de magie van de uitdossing en de context. De onherkenbaarheid is een drogreden: kinderen herkennen ook de mensen onder de zwarte schmink maar ze willen geloven.
I am a black hole shitting into the void
pi_208909419
quote:
Hoe het feitelijk zit:

Voor de radicalen onder de radicalen moet welke piet dan ook in zijn geheel verdwijnen en sinterklaas ook, want teveel grieven. Misschien als ie zwart wordt mag hij blijven.

Ik heb niet het idee dat er grote groepen mensen zijn die het oneens zijn met jouw punten. Het feit is dat het debat alleen de hele tijd gekaapt wordt door die radicale extremen (piet moet jaren 70 piet zijn) tov sinterklaas moet weg en welke piet dan ook is niet goed.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_208909420
quote:
2s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:37 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Blanke mensen die zich schminken om niet door hun kroost herkend te worden. Wat is daar racistisch aan?
[..]
Het maakt het kinderfeest voor het publiek een grappige vertoning, zodat het herkend wordt en als een traditie wordt onderhouden.
[..]
Nee, je bent het eens met de mening die KOZP uitdraagt.
''Blanke mensen die zich schminken''. Nu kleed je het fenomeen zwarte piet wel héél erg uit tot iets heel steriels.

Feit is dat deze blanke mensen zich vermommen tot het cultureel fenomeen zwarte piet, waar een heel totstandkomingsverhaal bij hoort met bijbehorend imago, kenmerken, verhaalvorming.

Zwarte piet simpelweg aanmerken als ''blanke mensen die zich zwart schminken'' is net zo'n onrealistische versimpeling als een profvoetballer ''iemand die achter een bal aan loopt'' noemen. Feitelijk is het misschien wel waar, maar het is iets te simpel gesteld.
pi_208909460
quote:
het maakt kinderen niet uit of Piet zwart is
^O^
  woensdag 26 april 2023 @ 14:45:18 #91
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_208909462
Zo'n koninklijke onderscheiding is dus ook niks meer waard. Als je enige vorm van talent "Zwarte Piet is racistisch" roepen is (en daarmee het grootst deel van het land tegen je krijgt), zou je daar alles behalve een lintje voor moeten krijgen.

Triest voor de mensen die wel iets kunnen, en iets goeds gedaan hebben, en daar terecht een lintje voor hebben gekregen.
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_208909467
quote:
1s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:41 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Voor de radicalen onder de radicalen moet welke piet dan ook in zijn geheel verdwijnen en sinterklaas ook, want teveel grieven. Misschien als ie zwart wordt mag hij blijven.

Ik heb niet het idee dat er grote groepen mensen zijn die het oneens zijn met jouw punten. Het feit is dat het debat alleen de hele tijd gekaapt wordt door die radicale extremen (piet moet jaren 70 piet zijn) tov sinterklaas moet weg en welke piet dan ook is niet goed.
Radicalen hou je altijd, daar kan je geen rekening mee houden.

Waar je mee werkt is de maatschappelijk geaccepteerde tussenvorm.
Het is niet nodig om mensen tegen het hoofd te stoten, aan de andere kant moet je ook wat kunnen incasseren.

Een roetveegpiet zonder opgepompte rode lippen lijkt vooralsnog draagvlak te hebben en daar doen we het mee.
Misschien is dat over 10 of 20 jaar ook verdwenen maar feitelijk is dat geen enkel punt.

Kinderen maken zich er niet druk om (iedere generatie gelooft toch maar ~8 jaar in Sinterklaas) en ouders? Tsja... die zijn niet de doelgroep.
pi_208909515
En als je in Grou bent opgegroeid, begrijp je wss sowieso niets van alle ophef rond 5 december :P
  woensdag 26 april 2023 @ 14:49:19 #94
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208909516
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:32 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Zo dom waren de mensen niet hoor. Ze hebben bewust gekozen voor een mediageniek evenement. Uiteindelijk draait het allemaal weer om geld. Racisme is een business case. En het zal nooit klaar zijn.
Exact. Allemaal voor het grote gratis geld.
1947-2016
pi_208909527
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:49 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Exact. Allemaal voor het grote gratis geld.
In feite is Sinterklaas en Kerst zoals wij dat vieren sowieso allemaal voor het grote geld.
En daar is dan nog Black Friday bij gekomen. Dat mag dan voor de gelegenheid wel zwart blijven.
pi_208909555
hé, ik ben racist, ik ga me als neger schminken om kinderen te amuseren
pi_208909565
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:35 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]

Hahha

Aangezien de beelden hem helder voor de geest staan zal hij de fragmenten vast eenvoudig kunnen vinden!
  woensdag 26 april 2023 @ 14:54:56 #98
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_208909569
twitter
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 26 april 2023 @ 14:56:26 #99
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208909585
quote:

[..]
1947-2016
  woensdag 26 april 2023 @ 14:59:12 #100
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208909645
quote:

[..]

Check de intocht van gouda maar even.
En dit:
https://nos.nl/artikel/20(...)zwarte-piet-geslagen
1947-2016
  woensdag 26 april 2023 @ 15:01:09 #101
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208909671
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:40 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Hoe kom je er bij dat kozp tegen de roetveegpiet is? Dat is niet waar. Als je kijkt op de website bij hun FAQ:

Is roetveegpiet niet makkelijk herkenbaar voor de kinderen?
Kinderen geloven in de magie van de uitdossing en de context. De onherkenbaarheid is een drogreden: kinderen herkennen ook de mensen onder de zwarte schmink maar ze willen geloven.
1947-2016
  woensdag 26 april 2023 @ 15:01:30 #102
182233 thedeedster
pi_208909676
quote:
11s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:54 schreef golfer het volgende:
[ twitter ]
Aldus een tweet vol met generalisaties en vooroordelen. Gewoon lekker zwart-wit blijven denken. :D
  woensdag 26 april 2023 @ 15:01:59 #103
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208909687
quote:
[ twitter ]
Actie geeft reactie.
1947-2016
pi_208909691
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Met gestrekt been er in gaan bij Danny :{w
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  woensdag 26 april 2023 @ 15:02:56 #105
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_208909703
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 15:01 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Je mag het antwoord stom vinden, maar ze zijn dus niet tegen een roetveegpiet - wat jouw argument was.
pi_208909708
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:59 schreef Red_85 het volgende:

[..]
En dit:
Sneu natuurlijk maar het is niet alsof er massa-mishandeling is geweest.

Klinkt als een labiel persoon...

quote:
Het meisje stond in een drukke winkelstraat te wachten op andere Pieten toen de man op haar afkwam. Volgens de politie maakte hij een verwarde indruk. Hij is aangehouden en heeft een nacht in de cel gezeten.
pi_208909766
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:59 schreef Red_85 het volgende:

[..]
En dit:
waar staat in dat nos artikel dat dit een lid was van actiegroep KOZP?
pi_208909789
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 15:06 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]
waar staat in dat nos artikel dat dit een lid was van actiegroep KOZP?
Weinig kans, het incident is uit 2014 en volgens Wiki: "KOZP manifesteerde zich voor het eerst vlak voor de intocht van Sinterklaas in Meppel in 2015.".
  Admin woensdag 26 april 2023 @ 15:09:07 #109
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_208909811
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:38 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Het probleem met clubjes die op racisme draaien, is dat er zonder racisme geen clubje is.
er wordt nu ook overal racisme gezocht en verzonnen. Dat zal niet anders worden als er geen racisme is. Als ik nu dreadlocks neem ben ik ook opeens racist. De subsidies moeten wel binnen komen, dus waar racisme zou verdwijnen zou er gewoon nieuw racisme bedacht worden.

Nog afgezien van het feit dat je negatief gedrag in welke vorm dan ook nooit volledig uit zult bannen.

quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:40 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Hoe kom je er bij dat kozp tegen de roetveegpiet is? Dat is niet waar.
KOZP: 'Ook grijze piet is een racistische karikatuur'
'Ook groene Piet is racisme!'
Die clubjes hebben al zoveel geroepen. Ze bepaalden niet alleen hoe Zwarte Piet er NIET uit mag zien, maar eigenlijk vooral hoe hij eruit MOET zien.
Nou ben ik niet perse tegen roetveeg Zwarte Pieten hoor, beter dan de stroopwafel Zwarte Pieten en de witte Zwarte Pieten die zo uit mijn nachtmerries kwamen, maar het is wel vreemd dat één clubje mensen bepaalt hoe ze eruit dienen te zien.

quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
:D
'haaT' bedoelde ik :P (maar haar zou ik ook graag hebben op plekken anders dan uit mijn neus en oren inderdaad :Y)

quote:
Wat heeft die man verder nog gedaan? Waarom heeft hij een lintje gekregen?
Hij wil in ieder geval (waarschijnlijk honderden miljarden) herstelbetalingen. Maar goed, veel criminelen hebben wel ook goede dingen gedaan, dus eigenlijk vind ik het niet zo belangrijk.
Borsato heeft ook veel goeie dingen gedaan voor warchild bv, maar de kans dat hij nu nog een lintje zou krijgen schat ik in op nul.

quote:
[ twitter ]
ja, als je iets kritisch zegt over iemand en die persoon heeft een kleurtje anders dan wit dan is het automatisch racisme. Gaat het over iemand die dik is MOET het wel fatphobic zijn. Is het over een transseksueel dan is het een hate-crime want dan KAN het alleen maar zijn omdat die persoon trans is. Gaat het over een vrouw dan MOET je wel seksist zijn. Gaat het om een blanke hetero man dan zal hij wel ECHT een lul zijn...
pi_208909815
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:41 schreef Vigilance het volgende:

[..]
''Blanke mensen die zich schminken''. Nu kleed je het fenomeen zwarte piet wel héél erg uit tot iets heel steriels.
Dat is het ook. Het zijn juist partijen als KOZP die het groots opblazen.

quote:
Feit is dat deze blanke mensen zich vermommen tot het cultureel fenomeen zwarte piet, waar een heel totstandkomingsverhaal bij hoort met bijbehorend imago, kenmerken, verhaalvorming.
Om een traditie kleur te geven. Je raakt geen publiek zonder een item herkenning te geven.

quote:
Zwarte piet simpelweg aanmerken als ''blanke mensen die zich zwart schminken'' is net zo'n onrealistische versimpeling als een profvoetballer ''iemand die achter een bal aan loopt'' noemen. Feitelijk is het misschien wel waar, maar het is iets te simpel gesteld.
Dat is EXACT waar het bij een kinderfeest om gaat. Simpel, doeltreffend, overdreven.
Tekenfilmseries doen hetzelfde.
Speelgoedreclames idem.
Allemaal opgeblazen en uitvergroot om het publiek te kunnen bereiken.
  woensdag 26 april 2023 @ 15:11:09 #111
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208909848
quote:
[ twitter ]
Ik ben benieuwd of deze man zijn claims verder zou kunnen onderbouwen. Als eerste moet hij dan aantonen dat alle kritiek van enkel van rechtsgeoriënteerden afkomstig is en ten tweede beargumenteren hoe die kritiek aantoont dat racisme in Nederland nog springlevend is. Het zijn nu vooral ongefundeerde aantijgingen, zoals we gewend zijn van de mensen die graag drammen over het klimaat en een vlaggetje van Oekraïne in hun Twitter bio hebben.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_208909858
quote:
15s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:54 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Beetje ongegeneerd geld lopen graaien omdat je het niet eens bent met de viering van een kinderfeest.
Hoe kinderachtig.
[..]
Schoppen tegen het been dat cadeautjes voor kinderen uit wil delen. Ja dan kun je een gelijke reactie terug verwachten.
[..]
KOZP vindt het racisme. De rest van Nederland een traditioneel kinderfeest.
[..]
En dat zal ook zo blijven met zo'n nietszeggend agendapunt.
[..]
Ze doen het zelf.. je kunt ook zeggen 'he jongens dit vinden wij niet oké, kan het ook anders' middels een dialoog.
Maar ga niet met spandoeken langs de weg staan waar Sinterklaas de intocht houdt.
[..]
Door mensen die weten wat traditie is en snappen dat het zwart op het gezicht van de Pieten een gebagatelliseerde verduidelijking is van het roet uit de schoorsteen, wat niks met racisme te maken heeft.
[..]
Het is niet zo moeilijk om boe te gaan roepen. Dat kan iedereen wel. Wat veel moeilijker is, is om de dialoog aan te gaan met voorstanders. Maar dat gebeurt niet. Het enige wat KOZP doet is boe roepen vanaf de zijlijn.
[..]
Heeft geen keus, het wordt Zijne Majesteit opgedragen;
[..]
bron: https://www.koninklijkhui(...)eidingen/ridderorden

Zeggen dat de koning e.e.a. erkent, je hebt duidelijk geen kaas gegeten van de constitutionele monarchie.
Ik snap wel dat kroonprins Willem (de latere Willem III) in 1848 niet wilde dat zijn (toekomstige) macht werd ingeperkt.

Verder snap ik je recalcitrante houding wel aangezien je de Nederlandse taal ook niet helemaal machtig bent.
Blijf jij lekker boos. Zwarte Piet gaat met of zonder jouw goedkeuring veranderen van uiterlijk.
Je laatste zin laat heerlijk zien hoe kinderachtig de
Pro-Piet groep kan zijn. 😅
  woensdag 26 april 2023 @ 15:11:49 #113
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_208909859
Wat een gejammer allemaal weer.

Ik vind het alleen maar positief dat nou ook een neger eens een keer een lintje krijgt.

We moeten gewoon af van al die discriminatie :{w
pi_208909866
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 15:09 schreef Danny het volgende:

[..]

Borsato heeft ook veel goeie dingen gedaan voor warchild bv, maar de kans dat hij nu nog een lintje zou krijgen schat ik in op nul.
[..]
Dat lintje heeft hij al 19 jaar, dus dat is alvast maar binnen.
  woensdag 26 april 2023 @ 15:14:42 #115
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208909913
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 15:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

[..]

Dat zijn alle kozp'ers.
1947-2016
pi_208909934
Van mij mag ie het lintje steken in een plek waar bij hem de zon niet schijnt

ZPLM _O_
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_208909997
Trouwens wel n beetje hypocriet van Mitchell E. om een lintje te accepteren van een familie die niet vies was van slavernij vroeger, ze schilderden het zelfs op hun koets van goud :')
pi_208910017
J
quote:
[ twitter ]
Ja je mag vooral niet kritisch zijn op mensen die een lintje krijgen, das DIEZKRIEMIENAZIE
pi_208910034
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 15:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

[..]

Alle KOZPers zijn labiel.
  woensdag 26 april 2023 @ 15:23:35 #120
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208910054
Het blijft trouwens bijzonder om te zien hoeveel invloed en erkenning deze groep schreeuwers heeft gekregen. Je kunt er op rekenen dat ze later dit jaar weer ergens provocatief gaan demonstreren, mensen uitdagen om daarna het slachtoffer te spelen en degenen die ze hebben zitten uitdagen betichten van 'racisme'.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_208910180
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Je maakt geen omeletten met rotte eieren, en Mitchell E. is een rot ei, en n hypcriet ei ook nog
  woensdag 26 april 2023 @ 15:34:18 #122
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_208910212
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 15:09 schreef Danny het volgende:
KOZP: 'Ook grijze piet is een racistische karikatuur'
Je moet ook niet de frontpage als bron nemen. Op de frontpage linken ze door naar de Leeuwarder Courant, en wat zeggen ze daar:

In de schoorsteenpiet (een piet met roetvegen) ziet KOZP een goed alternatief. ,,Gelukkig zijn er al veel gemeenten die dit jaar de omslag maken naar een racismevrij feest met bijvoorbeeld de schoorsteenpiet. Wij werken graag met intochtcomités en gemeenten samen om een volwassen keus te maken voor een feest waar alle kinderen aan mee kunnen doen.’’
pi_208910288
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 15:11 schreef Moederenkind het volgende:

[..]
Blijf jij lekker boos.
Boos? Ik ben niet boos. Mensen die racisme zien waar racisme niet te vinden is, zijn boos.
quote:
Zwarte Piet gaat met of zonder jouw goedkeuring veranderen van uiterlijk.
Ik ben geen persoon van gezag om verandering op zo'n grote schaal te gaan doorvoeren.
Wat ik wel kan is het niet eens zijn met bepaalde zaken. Dat doe ik door mijn mening te verdedigen.
quote:
Je laatste zin laat heerlijk zien hoe kinderachtig de
Pro-Piet groep kan zijn. 😅
De laatste zin was gericht op de grammaticale fouten in je vorige post.
Alsook dat je slingerde met 'de koning herkent de waarde van de KOZP' - de koning voert alleen uit wat hem door de constitutionele monarchie (dus de regering) opgedragen is.
Waarop het erg gemakkelijk is om voort te borduren op de overige standaarden die Nederland kent, namelijk een correcte weergave van het Standaardnederlands. Die jij blijkens je vorige post op grammaticale wijze niet machtig bent.
Voorstander zijn van een mening die niet de jouwe is kan een een tegenwerking oproepen. Maar om hierop generalisatie toe te passen snap ik niet helemaal.
Ik ben voor Zwarte Piet, dat klopt.
Jij tegen, overduidelijk. En dat is prima.
Maar ga niet persoonlijk aanvallen om vervolgens een generalisatie los te laten die daarop is gebaseerd.
Over kinderachtigheid gesproken. :{w
pi_208910391
pi_208910469
Jammer dat ze Halsema hiervoor misbruiken. Die heeft geen keuze.
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
pi_208910549
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 15:56 schreef laforest het volgende:
Jammer dat ze Halsema hiervoor misbruiken. Die heeft geen keuze.
Was het niet Halsema die faciliteerde dat Akwasi de terrorist kon uithangen op de Dam?
pi_208910568
Wat een gaaf landje is het toch. :')
Geen redden meer aan.
pi_208910646
Dit is een grapje. Toch :')
Zo niet, dan is dit toch echt te triest voor woorden :{
pi_208910657
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 16:03 schreef Seeburg54 het volgende:
Wat een gaaf landje is het toch. :')
Geen redden meer aan.
Met allerlei aanstellers die gaan janken omdat iemand die ze niet bevalt een lintje krijgt win je de oorlog idd niet
pi_208910667
Hopelijk heeft ze d'r handen gewassen.
In order to understand, I destroyed myself
- Fernando Pessoa
  woensdag 26 april 2023 @ 16:14:34 #131
436222 Japepk
Padvinder
pi_208910703
Nou, die lintjes zijn dus ook niks meer waard. Een organisatie die zo polariseert (of je het er nu mee eens bent of niet) zo belonen, is echt niet oké.
't Echte en 't ware!
pi_208910781
Dus hij krijgt een lintje van iemand wiens familie ongetwijfeld heeft geprofiteerd van de slavernij, en wiens familie dat prima vond.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  woensdag 26 april 2023 @ 16:25:26 #133
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_208910849
quote:
Ik ben helemaal niet zo van de weg met ons stroming hoor, maar anno 2023 je nog krampachtig vasthouden aan zwarte piet is wel heel erg onnodig met de hakken in het zand zitten.
Really? Ik heb nog steed geen goed argument gehoord waaruit blijkt dat Zwarte Piet inderdaad een racistische oorsprong heeft. En dan vind ik het argument 'ik voel mezelf gekwetst door dingen die ik zelf verzonnen heb' niet voldoende.

Het hele anti-Zwarte Pieten gedoe berust op racisme, niet Zwarte Piet zelf.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_208910911
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Radicalen hou je altijd, daar kan je geen rekening mee houden.

Waar je mee werkt is de maatschappelijk geaccepteerde tussenvorm.
Het is niet nodig om mensen tegen het hoofd te stoten, aan de andere kant moet je ook wat kunnen incasseren.

Een roetveegpiet zonder opgepompte rode lippen lijkt vooralsnog draagvlak te hebben en daar doen we het mee.
Misschien is dat over 10 of 20 jaar ook verdwenen maar feitelijk is dat geen enkel punt.

Kinderen maken zich er niet druk om (iedere generatie gelooft toch maar ~8 jaar in Sinterklaas) en ouders? Tsja... die zijn niet de doelgroep.
Helemaal eens met je post. Toch blijven er demonstraties intochten met enkel roetveegpieten ontsieren en zijn er een hoop artikels online te vinden waarin staat dat het niet zo mag zijn dat roerveegpiet de discussie doet verstommen. Het compromis betekent een einde aan het verhaal en dan moet men eigenlijk gewoon niet zo meer zeuren, toch?

De vraag is dus eigenlijk hoe je omgaat met groepen die inderdaad niet kunnen of willen incasseren. Die lijken een lange adem te hebben en het is mij niet geheel duidelijk wat ze nou precies nog meer willen. Nou ja, eigenlijk wel, maar ik wil open blijven staan en niet verder verharden.
pi_208910931
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 16:10 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Met allerlei aanstellers die gaan janken omdat iemand die ze niet bevalt een lintje krijgt win je de oorlog idd niet
Die man een lintje geven is onzinnig. Om dat clubje is veel gezeik geweest, die man hoef je geen veer in zijn reet te steken. Heeft niks met janken en aanstellen te maken maar met gezond verstand. Of gebrek daaraan.
  woensdag 26 april 2023 @ 16:35:09 #136
502341 Rostrup
Je moet sterk zijn.
pi_208910961
Kan er als extra eis aan toegevoegd worden dat mensen minimaal meer belasting betaald moeten hebben dan dat ze aan uitkeringen, toeslagen en subsidies opgestreken hebben?
Als je niet gewenst bent ga dan weg.
Verlaat hen voordat ze jou verlaten.
  woensdag 26 april 2023 @ 16:48:40 #137
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_208911205
Ik heb net gekeken op de website https://www.theblackarchives.nl/, waar Mitchell Esajas dus een van de initiatiefnemers van is. Is toch een prachtig initiatief? We hebben nu eenmaal een zwarte gemeenschap in ons land met een gedeelde geschiedenis. Het lijkt mij zeer waardevol dat mensen zich in zetten dat die verhalen bewaard blijven. Waarom zou zoiets geen lintje waard zijn? Omdat jullie het niet eens zijn met zijn zwarte piet standpunt?

pi_208911224
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:50 schreef Moederenkind het volgende:

[..]
Het nadeel van roetveegpiet is de herkenbaarheid, in een dorp werkt dat niet.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_208911291
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:15 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]
Was het dat niet altijd al?
pi_208911386
Haha, een lintje ontvangen en aannemen uit naam van een koningshuis wat zijn vermogen ook uit slavernij en uitbuiting van minderheden heeft verkregen..

The ironie...

pi_208911496
Is deze 'discussie' nog steeds bezig? Tering.
  woensdag 26 april 2023 @ 17:06:26 #142
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_208911565
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 16:52 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Was het dat niet altijd al?
Was altijd een onderscheiding voor mensen die het echt verdienden door wat ze deden voor de samenleving. Racisme tot je verdienmodel maken en herstelbetalingen eisen hoort daar in mijn ogen niet bij en heeft de onderscheiding in mijn ogen waardeloos gemaakt. Hoe spijtig ook voor de mensen die hem dit jaar ook gekregen hebben en wél verdiend.
  woensdag 26 april 2023 @ 17:06:26 #143
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208911566
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 16:48 schreef Gimmick het volgende:
Ik heb net gekeken op de website https://www.theblackarchives.nl/, waar Mitchell Esajas dus een van de initiatiefnemers van is. Is toch een prachtig initiatief? We hebben nu eenmaal een zwarte gemeenschap in ons land met een gedeelde geschiedenis. Het lijkt mij zeer waardevol dat mensen zich in zetten dat die verhalen bewaard blijven. Waarom zou zoiets geen lintje waard zijn? Omdat jullie het niet eens zijn met zijn zwarte piet standpunt?

[ afbeelding ]
Zoiets is inderdaad zeker een lintje waard.
  Admin woensdag 26 april 2023 @ 17:08:13 #144
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_208911598
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 15:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat lintje heeft hij al 19 jaar, dus dat is alvast maar binnen.
valt me mee dat ze 'm nog niet hebben ingenomen. Maar als hij 'm NIET had gehad zouden ze 'm er nu ook nooit meer een geven. Of denk je van wel?
pi_208911611
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:27 schreef Vigilance het volgende:

[..]
Toch wel anders m.i.

al is het alleen al omdat juist zwarte mensen geschiedkundig vaak in het verdom/uitbuit hoekje hebben gezeten en blanke mensen niet. Juist daarom ligt e.e.a. jegens zwarte mensen wat gevoeliger en genuanceerder.

Verder wel eens dat we ook niet te veel moeten doorslaan in het hele white privilege gebeuren. Dat is er ongetwijfeld wel in meer of mindere vorm, maar het wordt nogal een taak als elke blanke daar een halve levensstudie van moet maken.
Het overgrote merendeel v/d mensheid heeft het overgrote deel v/d geschiedenis in het verdom/uitbuit hoekje gezeten, ook v/d blanke mensen.
De privileges van de elite/welgestelden zijn wat anders dan privileges gebaseerd op enkel huidskleur.
  woensdag 26 april 2023 @ 17:09:58 #146
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208911622
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 17:08 schreef Danny het volgende:

[..]
valt me mee dat ze 'm nog niet hebben ingenomen. Maar als hij 'm NIET had gehad zouden ze 'm er nu ook nooit meer een geven. Of denk je van wel?
Hangt er vanaf waar hij schuldig aan wordt bevonden.
pi_208911627
quote:
We hebben nu eenmaal een zwarte gemeenschap in ons land met een gedeelde geschiedenis.
Welke 'gedeelde geschiedenis'? De geschiedenis van donkere mensen in Nederland is Nederlandse geschiedenis. Ga je nu lopen beweren dat donkere mensen geen echte burgers van het Koninkrijk zijn? Je wilt af van racisme, maar spreekt wel boekdelen in discriminatie.
quote:
Het lijkt mij zeer waardevol dat mensen zich in zetten dat die verhalen bewaard blijven.
Dat kan ook prima in een gewone bibliotheek en niet op een podium.
Zet het op een voetstuk en mensen blijven de racismekaart gebruiken. Haal het eraf en de cultuur wordt genormaliseerd. Wat is het doel van het initiatief? 'Kijk dit is er ook' en dus het doel, normalisatie.
Wat doet meneer? Het op een voetstuk zetten.
quote:
Waarom zou zoiets geen lintje waard zijn?
Omdat het hetgeen in de hand speelt wat men juist wil vermijden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Metalfrost op 26-04-2023 17:18:45 ]
  woensdag 26 april 2023 @ 17:17:48 #148
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_208911733
quote:
Ik vind jouw ziedende posts richting danny leuker dan wat je nu probeert.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  woensdag 26 april 2023 @ 17:19:27 #149
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_208911758
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 17:06 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]
Was altijd een onderscheiding voor mensen die het echt verdienden door wat ze deden voor de samenleving. Racisme tot je verdienmodel maken en herstelbetalingen eisen hoort daar in mijn ogen niet bij en heeft de onderscheiding in mijn ogen waardeloos gemaakt. Hoe spijtig ook voor de mensen die hem dit jaar ook gekregen hebben en wél verdiend.
Hier zijn het altijd van die oudjes van in de 70 of 80 die zich hebben ingezet voor de lokale sjoelclub of de kantklossers die hem krijgen.
  woensdag 26 april 2023 @ 17:23:28 #150
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_208911829
quote:
15s.gif Op woensdag 26 april 2023 17:10 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Welke 'gedeelde geschiedenis'? De geschiedenis van donkere mensen in Nederland is Nederlandse historie. Ga je nu lopen beweren dat donkere mensen geen echte burgers van het Koninkrijk zijn? Je wilt af van racisme, maar spreekt wel boekdelen in discriminatie.
[..]
Dat kan ook prima in een gewone bibliotheek en niet op een podium.
Zet het op een voetstuk en mensen blijven de racismekaart gebruiken. Haal het eraf en de cultuur wordt genormaliseerd. Wat is het doel van het initiatief? 'Kijk dit is er ook' en dus het doel, normalisatie.
Wat doet meneer? Het op een voetstuk zetten.
[..]
Omdat het hetgeen in de hand speelt dat men juist wil vermijden.
Tuurlijk joh. Net zo als Joodse archieven ook racistisch zijn omdat dat Nederlandse geschiedenis is. Beetje bijzondere positie innemen. En nog subsidie opstrijken ook. Een archief van Katholieken in Nederland? Waarom? Dat zijn toch Nederlanders? Een Beatles museum in Nederland? Hoezo, doet de overige muziek er niet toe?

Overigens is een bibliotheek niet hetzelfde als een archief. Er zijn veel bijzondere privecollecties waarbij het maar moeilijk een nieuwe eigenaar voor te vinden is. Wat moet een bibliotheek met een prive archief over Suriname? Die hebben daar helemaal de kennis, personeel en geld voor om dat te ontsluiten. Als je iets om geschiedenis geeft moet je dankbaar zijn dat er mensen zijn die er tijd in stoppen om dat voor volgende generaties te bewaren.

Maar goed, de 'traditie'-roepers in dit topic geven niet zo veel om geschiedenis.
pi_208912018
Heb dit topic niet eens gelezen maar kan wel ongeveer raden wat er besproken is. Vandaag even geen zin in zo'n achterhoedegevecht. De strijd is verloren, dit land gaat een treurige toekomst tegemoet. Geen enkele nationale trots meer en polariserende idioten die op het schild worden geheven. Geen land meer om trots op te zijn.
pi_208912043
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 17:32 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Heb dit topic niet eens gelezen maar kan wel ongeveer raden wat er besproken is. Vandaag even geen zin in zo'n achterhoedegevecht. De strijd is verloren, dit land gaat een treurige toekomst tegemoet. Geen enkele nationale trots meer en polariserende idioten die op het schild worden geheven. Geen land meer om trots op te zijn.
Beetje als de culturele revolutie in China? Leuk vooruitzicht inderdaad.
  woensdag 26 april 2023 @ 17:36:35 #153
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208912058
quote:
Als je het zou lezen dat zou je zien dat Essajas kennelijk zich ook met constructieve dingen bezig houdt.
pi_208912084
quote:
Laat je toch niet zo gek maken door een lintje man :') Waarschijnlijk zijn er vandaag tientallen lintjes uitgedeeld aan mensen die het ook in jouw ogen prima verdienen, maar ja, zet als Telegraaf/ander goedkoop medium KOZP in je titel en je hebt de simpele massa weer woedend laten klikken.

Zou sowieso niet zoveel waarde hechten aan de lintjes. Leuk voor de mensen die er eentje krijgen, heel veel meer is het ook weer niet.
  woensdag 26 april 2023 @ 17:39:29 #155
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208912118
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 17:37 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Laat je toch niet zo gek maken door een lintje man :') Waarschijnlijk zijn er vandaag tientallen lintjes uitgedeeld aan mensen die het ook in jouw ogen prima verdienen, maar ja, zet als Telegraaf/ander goedkoop medium KOZP in je titel en je hebt de simpele massa weer woedend laten klikken.

Zou sowieso niet zoveel waarde hechten aan de lintjes. Leuk voor de mensen die er eentje krijgen, heel veel meer is het ook weer niet.
En ook wel ernstig als je "nationale trots" af hangt van de kleur van ene Piet bij een kinderfeestje.
  woensdag 26 april 2023 @ 17:40:43 #156
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_208912141
Ik weet niet of je iemand die de ernst van iets als racisme zo heeft weten te verwateren daarvoor moet belonen. In mijn jonge jaren werd racisme gezien als een serieus probleem waar me allemaal tegen waren. Maar onder invloed van het geneuzel over Zwarte Piet en "het slavernijverleden" is dat heel erg veranderd. Behalve onder een bepaalde grachtengordel-elite wordt het probleem van racisme nu niet meer zo serieus genomen. En dat is voor een belangrijk deel de schuld van Esajas.
pi_208912154
quote:

[..]

Dit ja.

Het levert geen belastingvoordeel ofzo op en na de dood moet ie terug (het lintje bedoel ik!!) , dus voor de erfenis hoef je t ook niet te doen. :7
  woensdag 26 april 2023 @ 17:43:34 #158
319979 Fok-it
All is well
pi_208912201
quote:

[..]

Hear hear
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_208912295
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 17:06 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]
Iets doen voor de maatschappij lijkt me deugen, proberen racisme te bestrijden is ook te zien als iets doen voor de maatschappij.
Ik vind herstelbetalingen een bijzonder slecht plan als het door het land moet worden opgebracht.
Bij gerichte herstelbetalingen door families wiens kapitaal minstens ten dele afkomstig is van slavernij of koloniale uitbuiting zoals de Oranjes kan ik me wel iets voorstellen.
Het houden van slaven en daar aan verdienen was iets van de elite in de koloniën, niet van de gewone burger in Nederland.
pi_208912401
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 17:23 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Tuurlijk joh. Net zo als Joodse archieven ook racistisch zijn omdat dat Nederlandse geschiedenis is. Beetje bijzondere positie innemen. En nog subsidie opstrijken ook. Een archief van Katholieken in Nederland? Waarom? Dat zijn toch Nederlanders? Een Beatles museum in Nederland? Hoezo, doet de overige muziek er niet toe?

Overigens is een bibliotheek niet hetzelfde als een archief. Er zijn veel bijzondere privecollecties waarbij het maar moeilijk een nieuwe eigenaar voor te vinden is. Wat moet een bibliotheek met een prive archief over Suriname? Die hebben daar helemaal de kennis, personeel en geld voor om dat te ontsluiten. Als je iets om geschiedenis geeft moet je dankbaar zijn dat er mensen zijn die er tijd in stoppen om dat voor volgende generaties te bewaren.

Maar goed, de 'traditie'-roepers in dit topic geven niet zo veel om geschiedenis.
Je haalt toch zelf de vergelijking met KOZP erbij om de cv van de heer Esajas van repliek te dienen.
KOZP gaat van de mening uit dat Zwarte Piet racistisch is. Terwijl dat niet zo is.
Ik ben er heilig en absoluut van overtuigd dat Zwarte Piet niet racistisch is. Je kunt deze overtuiging vergelijken met het gegeven dat Mohammed volgens de islam niet afgebeeld mag worden.

Mijn vorige reactie ging uit van het vermeende racisme tussen Zwarte Piet en hetgeen Mitchell Esajas heeft gedaan om zijn cultuur, de donkere gemeenschap historisch te kunnen onderbouwen (ik weiger zwart te zeggen, we wonen niet in de VS)
Met die beladenheid maakte ik de reactie.
Het is geenszins mijn bedoeling om kwaad te spreken over zij die geschreven geschiedenis willen redden van de vergetelheid. Geschiedenis is enorm waardevol voor toekomstige generaties (is niet mijn mening, het is gewoon een feit).

De beladenheid tussen KOZP en de bezigheden van Mitchell Esajas omtrent het fenomeen racisme is niet waar ik mijn tijd aan wil verdoen, want ik geloof niet in racisme.
We bloeden allemaal rood, maar weinig die dat zien.

Ik hoop dat dit een en ander opheldert.

[ Bericht 0% gewijzigd door Metalfrost op 26-04-2023 18:02:45 ]
  woensdag 26 april 2023 @ 18:05:14 #161
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_208912560
quote:
2s.gif Op woensdag 26 april 2023 17:55 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Je haalt toch zelf de vergelijking met KOZP erbij om de cv van de heer Esajas van repliek te dienen.
KOZP gaat van de mening uit dat Zwarte Piet racistisch is. Terwijl dat niet zo is.
Ik ben er heilig en absoluut van overtuigd dat Zwarte Piet niet racistisch is. Je kunt deze overtuiging vergelijken met het gegeven dat Mohammed volgens de islam niet afgebeeld mag worden.

Mijn vorige reactie ging uit van het gemeende racisme tussen Zwarte Piet en hetgeen Mitchell Esajas heeft gedaan om zijn cultuur, de donkere gemeenschap historisch te kunnen onderbouwen (ik weiger zwart te zeggen, we wonen niet in de VS)
Met die beladenheid maakte ik de reactie.
Het is geenszins mijn bedoeling om kwaad te spreken over zij die geschreven geschiedenis willen redden van de vergetelheid. Geschiedenis is enorm waardevol voor toekomstige generaties (is niet mijn mening, het is gewoon een feit).

Je legde zelf de link tussen het archief waar de heer Esajas mee bezig is geweest en KOZP.
De beladenheid tussen KOZP en de bezigheden van Mitchell Esajas omtrent het fenomeen racisme is niet waar ik mijn tijd aan wil verdoen, want ik geloof niet in racisme.
We bloeden allemaal rood, maar weinig die dat zien.

Ik hoop dat dit een en ander opheldert.
Nee, ik zeg dat Esajas meer is dan zijn zwarte Piet standpunt. Hij heeft zijn lintje voor diverse initiatieven gekregen. Maar vrijwel niemand van de ‘zwarte Piet moet blijven’-roepers heeft het daarover. Esajas is tegen zwarte Piet en moet daarom gecanceld worden.
pi_208912565
quote:
Extreem voorbeeld van confirmation bias.
Je hoeft het eens meer te lezen, om in je ideeën bevestigd te worden.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_208912619
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 18:05 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Nee, ik zeg dat Esajas meer is dan zijn zwarte Piet standpunt. Hij heeft zijn lintje voor diverse initiatieven gekregen. Maar vrijwel niemand van de ‘zwarte Piet moet blijven’-roepers heeft het daarover. Esajas is tegen zwarte Piet en moet daarom gecanceld worden.
Niemand die dat ziet, mensen lezen alleen de titel. Wel mooie cv inderdaad.
  Moderator woensdag 26 april 2023 @ 18:12:24 #164
236264 crew  capricia
pi_208912667
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:16 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ach. Je weet hoe de hazen lopen.
KOZP een mooi lintje, ON wellicht weg uit de NPO.
Niet iedereen kan daar goed mee omgaan.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 26 april 2023 @ 18:15:21 #165
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_208912721
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 17:39 schreef Hexagon het volgende:

[..]
En ook wel ernstig als je "nationale trots" af hangt van de kleur van ene Piet bij een kinderfeestje.
Zo kun je alles bagatelliseren hans.

Oranje, joh is maar een kleur.

Rood, wit, blauw? Doe maar geel joh. Maakt het uit.

Inderdaad 'nationale trots'. Maar nu internationaal verantwoord iig.
pi_208912749
quote:

[..]

Gaat om het idee. Cultuur kapot maken wordt in dit land beloond. Is bizar toch? En moet je Halsema eens zien glunderen...

[ Bericht 0% gewijzigd door Bimmer88 op 26-04-2023 18:17:55 (Typefout) ]
pi_208912778
In Amsterdam.

En dat verbaast mij niets.

Boeiend.
pi_208912911
quote:
4s.gif Op woensdag 26 april 2023 18:19 schreef SpaceOddity het volgende:
In Amsterdam.

En dat verbaast mij niets.

Boeiend.
Amsterdam🤮
pi_208912935
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 18:15 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]

Wat is het nut van nationale trots en waarom zou ik trots moeten zijn dat ik toevallig in Nederland ben geboren?
Ik ben blij dat ik in een welvarend westers land geboren ben, maar de Nederlandse vlag en de kleur oranje doen me echt helemaal niets.
(Sterker nog oranje irriteert me enigszins vanwege de instandhouding van dat feodale overblijfsel (ons opgedrongen door het VK en Pruisen).)
  woensdag 26 april 2023 @ 18:32:55 #170
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_208912953
quote:
Ja erg sneu want er zijn van al die groepen veel mensen die zich al jaren minstens zo hard inzetten als enig ander die een lintje krijgt zonder een minority card.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_208912972
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 18:05 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Ik snap niet waarom mensen uberhaupt zo sterk voor zwarte piet zijn. Geen paashaas meer boeit toch ook geen hond?

Ik ben vooral tegen drammers. En die zijn vaak wokelinks. En trans of BLM types die vinden dat zij als enigen moreel verheven zijn en de rest inherent racist/transfoob is

Terwijl, als ze ipv zwarte piet een ander maatje hadden gegeven zonder al dat gedram en gejank on en offline het denk ik weinig mensen had geboeid.

Woke is dat irritante kind vroeger in de klas dat klikte als je afkeek en wiens moeder ging klagen bij de directeur omdat iemand ongezonde chips had getrakteerd.
pi_208913042
quote:
16s.gif Op woensdag 26 april 2023 18:32 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Ja erg sneu want er zijn van al die groepen veel mensen die zich al jaren minstens zo hard inzetten als enig ander die een lintje krijgt zonder een minority card.
Wilt u iemand voordragen voor een lintje?
  woensdag 26 april 2023 @ 19:02:10 #173
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208913339
quote:

[..]

We hebben het niet over de vlag maar over de kleur van een fictief figuur bij een kinderfeestje. En verder is er geen enkel kind die het iets interesseert.

Dus nu is Piet die cadeautjes geeft ineens roetveeg in plaats van zwart. Nounou ineens de hele nationale trots weg. :')
pi_208913348
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:15 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]
Uitgereikt door Femke Halsema, godin van alles wat deugd en woke is :r

Ze moet wel tegen zoonlief zeggen om eens te stoppen met het spelen met papa's wapen o|O
pi_208913349
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 18:34 schreef SootSprite het volgende:

[..]
Ik snap niet waarom mensen uberhaupt zo sterk voor zwarte piet zijn. Geen paashaas meer boeit toch ook geen hond?
Het is niet zo zeer dat ze "voor" zwarte piet zijn, ik denk dat de meeste mensen het ook niet zo heel veel uitmaakt dat tradities langzaam veranderen. Het gaat meer om het opdringen, afdwingen en het aggressief verstoren van iets -en opdringen, afdwingen, verstoren iets waar veel mensen een hekel aan hebben- maar het is dan ook nog eens iets wat alleen bedoeld is om kinderen te vermaken. Het zorgt er voor dat men nog extra stevig de hakken in het zand zet, ook al gaat het om iets wat vrij onbeduidend is.

Als mensen die zwarte piet niet fijn vinden zich gewoon gematigd bleven uiten, dan zou er ook wel een beweging ontstaan waarbij de piet minder of niet zwart zou worden. Het zou een stuk langzamer gaan maar dan zou er ook veel minder weerstand ontstaan.
Eigenlijk was dat ook al gaande, maar voor de anti Zwarte Pieten ging het niet snel genoeg.

Tel daar de racistische BLM beweging en een tot geweld oproepende activist Akwasi bij op, en het begrip + meegaandheid zakt voor veel mensen tot ver beneden het nul punt.
pi_208913393
Verder is dit natuurlijk gewoon niets anders dan een troll actie van Femke "Ik wil niets meer met de politiek te maken hebben dus doei, ow wacht ik kan burgemeester van Amsterdam worden dus dan ga ik toch weer wel de politiek in" Halsema.
pi_208913414
quote:
4s.gif Op woensdag 26 april 2023 19:06 schreef SpaceOddity het volgende:
Verder is dit natuurlijk gewoon niets anders dan een troll actie van Femke "Ik wil niets meer met de politiek te maken hebben dus doei, ow wacht ik kan burgemeester van Amsterdam worden dus dan ga ik toch weer wel de politiek in" Halsema.
En dat allemaal, al die ontberingen, om pas jaren later een Esajas een lintje te geven. Dat is toch wel knap, kan je alleen maar waardering voor hebben
  woensdag 26 april 2023 @ 19:11:06 #178
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208913447
quote:
[ twitter ]
Maar natuurlijk meneer Elsschot, het is natuurlijk allemaal racisme en discriminatie... en dat in het land dat fier op 1 staat m.b.t. minst racistische landen TER WERELD.

https://worldpopulationre(...)ast-racist-countries

Heeft dit heerschap een of andere cursus diversiteit te verkopen? Of is het gewoon weer zo'n woke oprisping om nog even Nederland verder naar beneden te halen?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 26 april 2023 @ 19:11:19 #179
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208913449
Zwarte Piet is vooral verloren gegaan door dit soort "cultuurbeschermers". Die hebben Zwarte Piet sneller in de vernieling geholpen dan duizend Akwasis dat kunnen.

pi_208913468
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 19:11 schreef Hexagon het volgende:
Zwarte Piet is vooral verloren gegaan door dit soort "cultuurbeschermers". Die hebben Zwarte Piet sneller in de vernieling geholpen dan duizend Akwasis dat kunnen.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Zijn dit weer die romeo's?
pi_208913476
quote:
4s.gif Op woensdag 26 april 2023 19:02 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]
Het is niet zo zeer dat ze "voor" zwarte piet zijn, ik denk dat de meeste mensen het ook niet zo heel veel uitmaakt dat tradities langzaam veranderen. Het gaat meer om het opdringen, afdwingen en het aggressief verstoren van iets -en opdringen, afdwingen, verstoren iets waar veel mensen een hekel aan hebben- maar het is dan ook nog eens iets wat alleen bedoeld is om kinderen te vermaken. Het zorgt er voor dat men nog extra stevig de hakken in het zand zet, ook al gaat het om iets wat vrij onbeduidend is.

Als mensen die zwarte piet niet fijn vinden zich gewoon gematigd bleven uiten, dan zou er ook wel een beweging ontstaan waarbij de piet minder of niet zwart zou worden. Het zou een stuk langzamer gaan maar dan zou er ook veel minder weerstand ontstaan.
Eigenlijk was dat ook al gaande, maar voor de anti Zwarte Pieten ging het niet snel genoeg.

Tel daar de racistische BLM beweging en een tot geweld oproepende activist Akwasi bij op, en het begrip + meegaandheid zakt voor veel mensen tot ver beneden het nul punt.
Eens, wokegedram dus.
  woensdag 26 april 2023 @ 19:17:19 #182
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208913526
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 18:31 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Wat is het nut van nationale trots en waarom zou ik trots moeten zijn dat ik toevallig in Nederland ben geboren?
Ik ben blij dat ik in een welvarend westers land geboren ben, maar de Nederlandse vlag en de kleur oranje doen me echt helemaal niets.
(Sterker nog oranje irriteert me enigszins vanwege de instandhouding van dat feodale overblijfsel (ons opgedrongen door het VK en Pruisen).)
Als nazaat van meerdere veteranen over meerdere jaargangen heen ben ik absoluut trots op Nederland en de Nederlandse vlag. Dankzij hun inzet is dit namelijk een welvarend Westers land geworden en gebleven.

Integendeel: iets meer patriottisme zou onderhand wel weer eens mogen. Die desinteresse in de eigen cultuur en geschiedenis - een logisch voortvloeisel van hyperindividualisme, veramerikanisering en materialisme - is precies wat deze maatschappij van binnenuit aan het transformeren is in een onsamenhangende oceaan met 17 miljoen eilandjes, nul collectief besef en een totale culturele oppervlakkigheid. Verklaart ook waarom er zo weinig weerstand is tegen al die woke initiatieven om de Nederlandse geschiedenis te herijken.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208913533
quote:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Die hadden stuk voor stuk Aktion T4 niet overleefd. Wat een armoe.
  woensdag 26 april 2023 @ 19:22:27 #184
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208913590
quote:

[ afbeelding ]
Waarom moet dat eigenlijk een Engelse naam hebben?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 26 april 2023 @ 19:26:17 #185
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208913636
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 19:22 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Waarom moet dat eigenlijk een Engelse naam hebben?
De naamgevingen zijn vrij tenenkrommend maar een dergelijk archief draagt in ieder geval lintjeswaardig bij aan het behoud van cultureel erfgoed. Meer in ieder geval dan al die "cultuurbeschermers" met een obsessie voor de kleur van Piet op een kinderfeestjes.
  woensdag 26 april 2023 @ 19:27:19 #186
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208913645
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 19:26 schreef Hexagon het volgende:

[..]
De naamgevingen zijn vrij tenenkrommend maar een dergelijk archief draagt in ieder geval lintjeswaardig bij aan het behoud van cultureel erfgoed. Meer in ieder geval dan al die "cultuurbeschermers" met een obsessie voor de kleur van Piet op een kinderfeestjes.
Is dat nu ineens belangrijk, cultureel erfgoed?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208913657
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 19:17 schreef RegularOrange het volgende:

[..]
Die hadden stuk voor stuk Aktion T4 niet overleefd. Wat een armoe.
🥹
  woensdag 26 april 2023 @ 19:28:53 #188
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208913661
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 19:27 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Is dat nu ineens belangrijk, cultureel ergoed?
Ja dat heb ik ook nooit bestreden.
pi_208913667
Lintjes, lekker belangrijk
pi_208913721
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 19:17 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Als nazaat van meerdere veteranen over meerdere jaargangen heen ben ik absoluut trots op Nederland en de Nederlandse vlag. Dankzij hun inzet is dit namelijk een welvarend Westers land geworden en gebleven.

Integendeel: iets meer patriottisme zou onderhand wel weer eens mogen. Die desinteresse in de eigen cultuur en geschiedenis - een logisch voortvloeisel van hyperindividualisme, veramerikanisering en materialisme - is precies wat deze maatschappij van binnenuit aan het transformeren is in een onsamenhangende oceaan met 17 miljoen eilandjes, nul collectief besef en een totale culturele oppervlakkigheid. Verklaart ook waarom er zo weinig weerstand is tegen al die woke initiatieven om de Nederlandse geschiedenis te herijken.
Ik beschouw mezelf veel meer als een kind van de westerse cultuur dan van specifiek Nederlandse cultuur.
Het is ook niet uit desinteresse voor cultuur dat ik me niet heel erg Nederlands voel.
Materialisme zegt me weinig, het enige waar ik hebzuchtig van word zijn boeken.
Ik vind de Nederlandse geschiedenis interessant, maar het is voor mij niet iets van trots of schaamte.
Individualistisch ben ik zeker wel, ik ben eerder geneigd tegen de meute in te gaan dan er in mee te gaan.

Alle woke initiatieven om geschiedenis te herijken kunnen wat mij betreft de vuilnisbelt op, ethiek verandert en met de huidige ethiek naar de geschiedenis kijken is onzinnig.
Als je standbeelden weghaalt uit de straatbeeld haal je de geschiedenis uit het straatbeeld, wat mij betreft volstrekt onwenselijk, net als het herbenoemen van straten naar Ottomaanse ipv Nederlandse kapers/piraten.
pi_208913732
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 19:02 schreef Hexagon het volgende:

[..]
We hebben het niet over de vlag maar over de kleur van een fictief figuur bij een kinderfeestje. En verder is er geen enkel kind die het iets interesseert.

Dus nu is Piet die cadeautjes geeft ineens roetveeg in plaats van zwart. Nounou ineens de hele nationale trots weg. :')
Ditzelfde argument kun je ook gebruiken voor de KOZP gasten als dooddoener. We hebben het hier niet over blackface, maar over de kleur van een fictief figuur van een kinderfeest. Nounou is meteen de hele zwarte community triggerd en hun eigenwaarde kwijt.

Je hebt bar weinig aan dit soort argumenten die je naar believen om kunt blijven draaien.
pi_208913759
quote:

Dit had vice later nog genuanceerd, het lijkt alsof ze de Hitlergroet brengen, maar ze deden hun armen snel omhoog en omlaag.
  woensdag 26 april 2023 @ 19:39:54 #193
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208913800
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 19:34 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Ditzelfde argument kun je ook gebruiken voor de KOZP gasten als dooddoener. We hebben het hier niet over blackface, maar over de kleur van een fictief figuur van een kinderfeest. Nounou is meteen de hele zwarte community triggerd en hun eigenwaarde kwijt.

Je hebt bar weinig aan dit soort argumenten die je naar believen om kunt blijven draaien.
Ja dat kun je inderdaad ook tegen KOZP gasten zeggen. Maar kennelijk hebben de "cultuurbeschermers" het voor elkaar gekregen zoveel weerstand op te wekken tegen Zwarte Piet dat ze het wel prima zijn gaan vinden als die een andere kleur krijgt.
pi_208913868
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 19:39 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja dat kun je inderdaad ook tegen KOZP gasten zeggen. Maar kennelijk hebben de "cultuurbeschermers" het voor elkaar gekregen zoveel weerstand op te wekken tegen Zwarte Piet dat ze het wel prima zijn gaan vinden als die een andere kleur krijgt.
Ik denk dat de verandering vooral ingegeven is om van het gezeik af te zijn. En de Roetveegpiet wordt gezien als het compromis. (Met andere woorden, de voorstanders geven iets op, en de tegenstanders krijgen iets, en geven niets op.)

quote:
De meeste gemeenten kiezen dit jaar voor alleen roetveegpieten bij de intocht, net als in het Sinterklaasjournaal. Bijna de helft (46 procent) van alle deelnemers vindt deze keuze acceptabel. "Ik ben niet razend enthousiast over roetveegpieten, maar als het helpt om van die eeuwige discussie af te zijn, dan moet het maar", zegt een panellid.

De roetveegpiet is daarmee aan een opmars bezig, want twee jaar geleden vond nog maar een derde (31 procent) dit een redelijk alternatief. Tweederde (66 procent) stond in 2019 niet achter de keuze van het Sinterklaasjournaal om met uitsluitend roetveegpieten verder te gaan. Dit jaar is 45 procent daar tegen, deels omdat ze de pieten liever zwart zien en deels omdat ze de verandering niet ver genoeg vinden gaan.

Pieten van de toekomst
Roetveegpieten zouden wel eens de Pieten van de toekomst kunnen zijn. Want zeven van de tien ondervraagden met een Surinaamse of Antilliaanse achtergrond zien deze piet ook wel zitten (70 procent).

En van alle deelnemers aan het onderzoek verwachten of vrezen de meesten dat de traditionele Zwarte Piet de komende jaren langzaam van het toneel zal verdwijnen. De roetveegpiet lijkt dan het meest voor de hand liggende compromis.
https://eenvandaag.avrotr(...)etveegpieten-groeit/
pi_208913889
quote:
Het is Akwasi niet he
Weten we zeker dat het niet Akwasi is?
  woensdag 26 april 2023 @ 19:52:54 #196
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208913957
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 19:45 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Ik denk dat de verandering vooral ingegeven is om van het gezeik af te zijn. En de Roetveegpiet wordt gezien als het compromis. (Met andere woorden, de voorstanders geven iets op, en de tegenstanders krijgen iets, en geven niets op.)
[..]
https://eenvandaag.avrotr(...)etveegpieten-groeit/
Nou gezien de reacties van "cultuurbeschermers" zijn ze voorlopig niet van het gezeik af.
pi_208914238
Het is een gotspe.

Niets meer of minder dan een regelrechte dolksteek in de rug van de goedwillende autochtone bevolking die haar eigen culturele waarden willen behouden.

Esajas, die eerder verdeeldheid en polarisatie heeft bevorderd dan de diversiteit en inclusie redenen waarvoor hij dit lintje heeft gekregen.

Dit land glijdt steeds verder af.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  woensdag 26 april 2023 @ 20:24:45 #198
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_208914347
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 18:31 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Je moet helemaal niets. Misschien je mening niet als feit verkondigen, dat vind ik dan weer irritant.
pi_208914443
quote:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Dat klopt, en dat is een heel klein groepje.
Als ik echter recente kwalitatieve onderzoeken zie zoals bv bij het ministerie van buitenlandse zaken, dan wordt er een beeld gecreëerd alsof Nederland zwaar racistisch is.
Die beeldvorming neem ik de media kwalijk en het beeld is grotendeels fout.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tanatos op 26-04-2023 20:51:55 ]
  woensdag 26 april 2023 @ 20:40:40 #200
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208914504
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 19:17 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Dat krijg je met een generatie waarvan velen denken dat de geschiedenis van Nederland eigenlijk slecht is en het land tevens op "systematische wijze" mensen van kleur (en andere minderheden) zou benadelen. Een aanzienlijk deel van jongeren onder de dertig kijkt niet op een positieve manier naar Nederland en al helemaal niet naar de Westerse wereld in bredere zin.

Niet voor niets wil men ook zo graag standbeelden weghalen, (straat)namen aanpassen, universiteiten of kunst/cultuur 'dekoloniseren' en op basis van afkomstig/etniciteit/religie alles wat niet Nederlands, Westers, blank, heteroseksueel, mannelijk of christelijk (Joods kun je hier ook bij wel scharen trouwens) stroop om de mond smeren en in de spotlights plaatsen.
pi_208914587
quote:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Helaas is de andere kant net zo extremistisch is en daar zou Nederland net zo van moeten walgen:

Het zieke is alleen dat de leider van deze groepering vandaag een lintje heeft gekregen.
pi_208914702
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 20:47 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Helaas is de andere kant net zo extremistisch is en daar zou Nederland net zo van moeten walgen:

[ afbeelding ]

Het zieke is alleen dat de leider van deze groepering vandaag een lintje heeft gekregen.
Precies de Black Panthers, de militante beweging die geweld als aanvaardbaar middel beschouwde om hun rechten te op te eisen.
  woensdag 26 april 2023 @ 21:06:53 #203
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208914805
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 20:58 schreef Jemoederniet het volgende:

[..]
Precies de Black Panthers, de militante beweging die geweld als aanvaardbaar middel beschouwde om hun rechten te op te eisen.
Als het van militanten komt die voor vermeende 'sociale rechtvaardigheid' zeggen te strijden, gelden er ineens andere regels. De zomer van 2020, die door heel de Westerse wereld en vooral Noord-Amerika voor een miljardenschade zorgde in combinatie met vele gewonden en zelfs doden, is daar het beste voorbeeld van. Dan heiligt het doel de middelen.

Fascinerend hoe dat toch elke keer weer werkt. Alleen je kunt geen samenleving hebben met zulke dubbele standaarden. Dat lijkt de progressieve medemens nog altijd niet te snappen.
pi_208914960
Ik kijk bijna nergens meer van op in dit land
  woensdag 26 april 2023 @ 21:19:53 #205
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_208914972
Zo'n lintje stelt dus ook al geen reet meer voor.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_208915268
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:18 schreef inslagenreuring het volgende:

Hup Holland, gaaf land.
Weer een instituut naar de knoppen. Weg met ons.

Zo'n onderscheiding was voornamelijk voorbehouden aan mensen die zich tientallen jaren belangeloos voor de samenleving ingezet hebben.
Nu voldoet blijkbaar enkele jaren egotrippen doorspekt met polarisatie en haatzaaien ook al.
Alles van waarde is weerloos.
-
pi_208915380
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 21:40 schreef quo_ het volgende:

Alles van waarde is weerloos.
_O_
Daar fiets ik dagelijks langs

woensdag 26 april 2023 @ 21:58:45 #208
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208915545
quote:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Komt omdat gasten zoals jij het maar al te graag gebruiken om de stille meerderheid in de discussie mee te framen.

In eindhoven zijn ze sowieso wat gek wat dat betreft.

https://www.dumpert.nl/item/7655543_3e2932e2
1947-2016
  woensdag 26 april 2023 @ 22:00:12 #209
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208915569
quote:

[..]

[ afbeelding ]

Zo zie je maar, als je aan de goede kant van de policor staat.
Dit zijn geen racisten, dit zijn 'vrijheidsstrijders'. Ze zijn namelijk zwart en kunnen daarom geen racisten zijn...

Toch?
1947-2016
  woensdag 26 april 2023 @ 22:01:17 #210
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208915597
quote:

[..]
En tegen blanken. Vooral tegen blanken.

Is het niet wat raar om een complete bevolkingsgroep en ras te haten? Hoe heet dat ook alweer?
1947-2016
  woensdag 26 april 2023 @ 22:14:03 #211
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208915820
quote:
7s.gif Op woensdag 26 april 2023 21:59 schreef HSG het volgende:
Geef Hitler, Stalin, Idi Amin en Erdogan ook gelijk maar een lintje.
pol pot, che, ismael enver pasha
1947-2016
pi_208915872
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 22:14 schreef Red_85 het volgende:

[..]
pol pot, che, ismael enver pasha
De leider van de IS.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_208916291
quote:

[..]

Sommige mensen zullen (nationale) cultuur nooit begrijpen. En dat type mens komt verrassend vaak uit een D66-hoek.
  Admin woensdag 26 april 2023 @ 23:10:53 #214
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_208916704
quote:

[..]

Ik heb het live gezien, met eigen ogen, niet op het nieuws of uit de krant

pi_208916768
-

edit laat maar, jij gaat zeggen dat jij dit daadwerkelijk door iemand van KOZP hebt horen schreeuwen, het had ook afa NL/ een ander van extreem rechts kunnen zijn, er is geen enkel bewijs. Ik ben van mening dat de NRC het artikel voor niets gerectificeerd maar jij hebt het gehoord en daardoor dus 100% feiten dus dan is dat de waarheid voor jou. argumenteren heeft geen zin (ik heb je hoofd niet gezien in de beelden, zo dicht was je er nou ook weer niet bij dunkt mij)

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 26-04-2023 23:25:01 ]
pi_208916795
quote:
Heel mooi!
KOZP doet helemaal niets tegen racisme.

En ze zorgen zelf alleen maar voor een hoop onzin.
pi_208916816
quote:
7s.gif Op woensdag 26 april 2023 22:16 schreef HSG het volgende:

[..]
De leider van de IS.
Abu Bakr al-Baghdadi is DEAD. He died like a dog.

[ Bericht 0% gewijzigd door Regilio_ op 26-04-2023 23:46:47 ]
pi_208916956
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 23:10 schreef Danny het volgende:

[..]

Dat heb op Joop gestaan dus jouw eigen real life bevindingen zijn fake news! :( :( :(
  woensdag 26 april 2023 @ 23:39:25 #219
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_208916985
quote:
1s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:42 schreef Moederenkind het volgende:
Dit is tot 2020. Ik verwacht dat er nu minder mensen zijn die ZP zwart willen houden [ afbeelding ]
Ik vind het wel vermakelijk dat het gedeelte "moeten" en "eisen" e.d. binnen deze discussie bij de 'pro-zwarte pieten' wordt neergelegd. Alsof dat de partij is die een discussie heeft aangezwengeld en iets verlangt of "wil" van anderen. Prachtige manier van omdraaien.

Het begint simpelweg weg met een kleine groep mensen uit een bepaalde regio van het land die vindt dat een bestaand iets "niet meer kan" en eist dat dat natiebreed wordt aangepast. Dan is de vraag niet "moet het uiterlijk van zwarte piet blijven zoals het was?", maar: "is het noodzakelijk dat het uiterlijk van zwarte piet wordt aangepast"? Dat is namelijk de eis die op tafel ligt.

Ik ben wel benieuwd wat de uitkomst van die vraag is. Ik vind zelf namelijk niet dat zwarte piet zwart moet blijven, maar vind het ook niet noodzakelijk dat het wordt aangepast. En ik denk velen met mij. Prima als mensen zelf besluiten dat ze het willen aanpassen hoor, daar ben ik niet op tegen.
  Admin donderdag 27 april 2023 @ 00:00:48 #220
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_208917175
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 23:16 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
-

edit laat maar, jij gaat zeggen dat jij dit daadwerkelijk door iemand van KOZP hebt horen schreeuwen, het had ook afa NL/ een ander van extreem rechts kunnen zijn, er is geen enkel bewijs. Ik ben van mening dat de NRC het artikel voor niets gerectificeerd maar jij hebt het gehoord en daardoor dus 100% feiten dus dan is dat de waarheid voor jou. argumenteren heeft geen zin (ik heb je hoofd niet gezien in de beelden, zo dicht was je er nou ook weer niet bij dunkt mij)
Het was een groep demonstranten met kozp spandoek langs de route die tegen gezinnen 'jullie zijn racisten! zwarte piet is racisme!' riepen. Gewoon hier in Zwolle. Geen idee of daar beelden van zijn. Lokale intochten worden doorgaans niet landelijk uitgezonden.

quote:
4s.gif Op woensdag 26 april 2023 23:36 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]
Dat heb op Joop gestaan dus jouw eigen real life bevindingen zijn fake news! :( :( :(
Alles wat tegen de gewenste narrative is is fake news
  donderdag 27 april 2023 @ 00:04:10 #221
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_208917206
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:38 schreef Vigilance het volgende:

[..]
Het begint denk ik met redelijkheid.

Uiteindelijk geloof ik dat veel mensen in NL best kunnen en willen zien/begrijpen dat zwarte piet een racistische karikatuur is.

Punt is alleen dat nadien de discussie over discriminatie/inclusiviteit en alles wat ermee verband houdt tot in de kleinste details doorgevoerd wordt. In sommige groepen zelfs leidend tot een ''weg met ons'' gevoel waarbij elke verwijzing naar Nederlands folklore of traditie gelijk in de hoek gevaarlijk pattriottisme wordt gegooid.

En juist doordat het meteen weer zo doorslaat, gaan mensen ook met de hakken in het zand op onderwerpen waar nog best een goed punt te maken valt, zoals zwarte piet.
Het gaat toch ook helemaal niet alleen om zwarte Piet?

De schilderingen op de gouden koets, bepaalde straatnamen die naar het verleden verwijzen (De Ruijterstraat, witte de witstraat etc.) de gulden draeck, de excuuskruistocht door de voormalige koloniën. Enzovoort.

Niet alleen zwarte mensen hebben cultuurhistorie. Dat verandert niet door net te doen alsof dat niet bestaan heeft of gebeurd is.
  donderdag 27 april 2023 @ 00:11:58 #222
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_208917277
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 23:16 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
-

Jij hebt Danny's hoofd niet op de beelden van de intocht van Sinterklaas in Gouda in 2014 gezien, terwijl hij het heeft over een lokale intocht in Zwolle waar hij zelf bij was, zonder jaartal te noemen. Opmerkelijk inderdaad, dan moet hij wel uit zijn nek lullen. :')
pi_208917284
Dat dat tuig een lintje krijgt is schandalig, KOZP zou verboden moeten worden maar nee ze worden beloont die subsidievreters die optochten verstoren en racisten zijn
  donderdag 27 april 2023 @ 00:18:04 #224
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208917326
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 00:12 schreef Cupfighter het volgende:
Dat dat tuig een lintje krijgt is schandalig, KOZP zou verboden moeten worden maar nee ze worden beloont die subsidievreters die optochten verstoren en racisten zijn
Terrorismelijst. Daar mogen ze op. Grote maatschappelijke negatieve impact.
1947-2016
pi_208917333
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 00:18 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Terrorismelijst. Daar mogen ze op. Grote maatschappelijke negatieve impact.
Helemaal mee eens, ik haat dat volk echt, stelletje jankerds
pi_208917339
liever hij dan ik. ik zou zo'n lintje maar ongemakkelijk vinden.
Groot fan van User Wotte
pi_208917984
quote:
4s.gif Op woensdag 26 april 2023 19:02 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]

Nou ja tja..
Variatie is al vrij lang stevig tegen gewerkt.

Ludieke pogingen tot andere uitingen van Piet werden best vaak niet zo goed ontvangen.

Dit is dan ook niet iets van de laatste jaren, maar loopt eigenlijk al sinds het ontstaan van een pieten gilde in dit land (wat vanaf het einde van de tweede wereld oorlog is ontstaan).
Best veel zaken zijn dan ook al veranderd. De enge Piet bv om pedagogische redenen.. Maar ook de overdreven tongval die in mijn jeugd nog voorkwam is grotendeels weg gevallen.

Het is vooral de tegenstand voor verdere variatie die de boel op scherp heeft gezet. Witte piet (jaren '80 ofzo) die als ludieke actie enkel strooigoed kwam uitdelen die door wat vaders in de zak werd gestopt en werd afgevoerd. Roetpiet of anders gekleurde piet die op schande roepers kon rekenen of zelfs afgeweerd werd.
Zwarte sinterklaas die zichzelf ook nog eens profileert als hulpsint die op afkeer stuit.

Het is dat best actief afwijzen van gevoelens en pogingen tot variatie dat heeft geleid tot het gedoe heen ten dage.

Hoe het gaat zonder die grote tegenwerking zie je bv in Suriname. Anders gekleurde pieten kregen amper tot geen tegenstand. Het boeide de meeste niet. Ze waren en zijn ook gewoon welkom in de feestvreugde.
Zwarte piet loopt daar nogsteeds vrolijk rond en vormt de hoofdmoot zelfs, is veel minder beladen. Tuurlijk zijn er wel wat kleinere groepjes die echt anti zijn, anti zwarte piet of welke andere piet dan ook. Maar daar blijft het wel bij. Want het gros maakt zich niet druk om het kleurtje smink dat gebruikt wordt en of er naast pieten ook nog andere fictive figuren zijn. Zolang je feestvreugde brengt is het al snel prima.
pi_208918188
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 00:00 schreef Danny het volgende:
:')_!

Je weet dat zelf ook dat je gewoon maar wat lulde. Net als dat grijze Piet=racisme verhaal. Ook niet gebeurd.
pi_208918238
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 23:10 schreef Danny het volgende:

[..]

Tuurlijk
  Admin donderdag 27 april 2023 @ 08:06:28 #230
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_208918309
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 07:42 schreef Moederenkind het volgende:

[..]
Tuurlijk
:D
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 15:34 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Je moet ook niet de frontpage als bron nemen. Op de frontpage linken ze door naar de Leeuwarder Courant, en wat zeggen ze daar:
En ze zeggen daar dat grijze piet net zo racistisch is toch? Of heb je daar alleen het stukje gelezen dat aansloot op jouw denkbeelden?
Waarom zou grijs WEL en roetveeg NIET racistisch zijn? En welke kleuren mag je je nu nog wel schmincken dan? Zijn clowns racistisch (hebben ook best vaak een rode kroespruik op en rode lippen namelijk). En wie bepaalt wanneer iets racistisch is? KOZP blijkbaar? Mag KOZP van meer dingen eisen hoe ze eruit zien en zo ja, waarom? Vragen, vragen.

quote:
15s.gif Op woensdag 26 april 2023 15:40 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Boos? Ik ben niet boos. Mensen die racisme zien waar racisme niet te vinden is, zijn boos.
Dat vooral. Doe je haar in een verkeerd model of trek met carnaval een indianenpakje aan en je bent net zo erg als Hitler tegenwoordig volgens een groep totaalmalloten, die nog - ik kan alleen maar aannemen dat het uit angst of rare vorm van zelfbevrediging is - mensen achter zich aan krijgen ook die meelopen.

quote:
Ik ben voor Zwarte Piet, dat klopt.
Jij tegen, overduidelijk. En dat is prima.
Maar ga niet persoonlijk aanvallen om vervolgens een generalisatie los te laten die daarop is gebaseerd.
Over kinderachtigheid gesproken. :{w
Dat is een beetje hoe KOZP en soortgelijke clubjes werken. De nieuwe milieuclubjes passen dezelfde tactieken toe overigens. Als je niet 100% hetzelfde denkt ben je een -ist of -foob en ben je gediskwalificeerd. Je bent dan groot wild eigenlijk en anything goes want je bent minderwaardig. Het zijn rare tijden en de wereld is er niet bepaald beter of gezelliger op geworden.

[ Bericht 3% gewijzigd door Danny op 27-04-2023 08:20:21 ]
pi_208918344
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 07:42 schreef Moederenkind het volgende:

[..]
Tuurlijk
laat gaan, halbe is er niets bij
  donderdag 27 april 2023 @ 08:25:34 #232
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208918396
quote:

[..]

[ afbeelding ]

Vast alleen leidt dat er niet toe dat mensen Zwarte Piet sympathieker gaan vinden.

En los daarvan staan me geen strafbare feiten van die Essajas bij.
  Admin donderdag 27 april 2023 @ 08:27:58 #233
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_208918404
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 07:27 schreef Raw85 het volgende:

[..]
:')_!

Je weet dat zelf ook dat je gewoon maar wat lulde. Net als dat grijze Piet=racisme verhaal. Ook niet gebeurd.
https://www.bnnvara.nl/jo(...)o-erg-als-een-zwarte
links genoeg voor je?

of heb je liever de NOS:
https://nos.nl/artikel/23(...)kick-out-zwarte-piet

of de site van KOZP zelf?
https://kozwartepiet.nl/nieuws-publicaties/
quote:
Kick Out Zwarte Piet (KOZP) voert ook actie tegen grijze pieten die tijdens Sinterklaasfeesten te zien zijn. Het is volgens de actiegroep een ‘blackface light’-variant die nog steeds racistisch van aard is, bijvoorbeeld vanwege de afropruik en de vaak rood geschminkte lippen.
Dus helaas, maar KOZP is ECHT zover in de slachtofferstuip geschoten dat ELKE egale kleur (behalve wit waarschijnlijk) een grove vorm van racisme en slavernijverheerlijking is. Grijze zwarte pieten, groene zwarte pieten etc.
:W
  donderdag 27 april 2023 @ 08:36:27 #234
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208918432
quote:

[..]
Volgens mij heet Essajas vooralsnog geen geweld gebruikt voor zijn doelstellingen dus dat is een vrij onzinnige vergelijking.
  donderdag 27 april 2023 @ 08:39:34 #235
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208918445
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 22:40 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Sommige mensen zullen (nationale) cultuur nooit begrijpen. En dat type mens komt verrassend vaak uit een D66-hoek.
Nou leg eens uit wat nationale cultuur is. En waarom dat staat of valt met de kleur van ene Piet bij een kinderfeest.

In plaats van met dit soort holle containers te komen.
pi_208918450
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 08:27 schreef Danny het volgende:

[..]
links genoeg voor je?

of heb je liever de NOS:

[..]
Dus helaas, maar KOZP is ECHT zover in de slachtofferstuip geschoten dat ELKE egale kleur (behalve wit waarschijnlijk) een grove vorm van racisme en slavernijverheerlijking is. Grijze zwarte pieten, groene zwarte pieten etc.
Ik zat er duidelijk naast ja. Excuus!
pi_208918451
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 08:27 schreef Danny het volgende:

[..]
links genoeg voor je?

of heb je liever de NOS:

[..]
en waar precies zie jij daar dat KOZP kinderen aan het uitschelden was?
pi_208918593
quote:
9s.gif Op woensdag 26 april 2023 23:20 schreef Regilio_ het volgende:

[..]
Abu Bakr al-Baghdadi is DEAD. He died like a dog.
Ook op een lijk kun je een lintje plaatsen.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  Admin donderdag 27 april 2023 @ 09:20:11 #239
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_208918691
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 08:40 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]
en waar precies zie jij daar dat KOZP kinderen aan het uitschelden was?
nergens. dat heb ik met eigen ogen gezien en met eigen oren gehoord, zoals ik al zei. Ga je niet geloven natuurlijk want past niet binnen je beeldvorming, maar daar heb ik verder geen boodschap aan natuurlijk :)
  Admin donderdag 27 april 2023 @ 09:26:13 #240
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_208918723
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 08:39 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nou leg eens uit wat nationale cultuur is. En waarom dat staat of valt met de kleur van ene Piet bij een kinderfeest.

In plaats van met dit soort holle containers te komen.
Waarom staat of valt cultuur met haarstijlen en kledingstukken (cultural appropriation)?
En als die kleur van Zwarte Piet niet belangrijk is, waarom zijn er dan nogal wat subsidietrekkende clubjes die er een dagtaak van hebben gemaakt dat kleurtje te veranderen?
Waarom staat of valt cultuur met bepaalde vaste onderdelen van feesten? Mardi Gras kan prima zonder kraaltjes en boobflashing. Suikerfeest kan prima zonder daadwerkelijk feest. Carnaval kan zonder verkleedpartijen en drank. Oktoberfest kan in mei en zonder bier en tieten. Kerst kan prima zonder kerstversiering. Hanukkah kan zonder kaarsen en dreidls. Als cultuur zo onbelangrijk is, waarom wordt dan tegenwoordig zo de nadruk gelegd op het respecteren van cultuur (behalve die van onszelf of 'witten' (racistische term) in het algemeen?) Waarom is 'onze' cultuur ondergeschikt aan ALLE andere culturen?

Als je het gaat hebben over het belang van culturele aspecten, probeer dat dan bij ALLE culturele aspecten van ALLE culturen te doen, want nu komt het nogal selectief (en discriminatoir) over.
pi_208918802
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 00:00 schreef Danny het volgende:

Werkt ook altijd goed in het Oekraïne topic.
  donderdag 27 april 2023 @ 09:41:44 #242
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208918836
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 09:26 schreef Danny het volgende:

[..]
Waarom staat of valt cultuur met haarstijlen en kledingstukken (cultural appropriation)?
En als die kleur van Zwarte Piet niet belangrijk is, waarom zijn er dan nogal wat subsidietrekkende clubjes die er een dagtaak van hebben gemaakt dat kleurtje te veranderen?
Waarom staat of valt cultuur met bepaalde vaste onderdelen van feesten? Mardi Gras kan prima zonder kraaltjes en boobflashing. Suikerfeest kan prima zonder daadwerkelijk feest. Carnaval kan zonder verkleedpartijen en drank. Oktoberfest kan in mei en zonder bier en tieten. Kerst kan prima zonder kerstversiering. Hanukkah kan zonder kaarsen en dreidls. Als cultuur zo onbelangrijk is, waarom wordt dan tegenwoordig zo de nadruk gelegd op het respecteren van cultuur (behalve die van onszelf of 'witten' (racistische term) in het algemeen?) Waarom is 'onze' cultuur ondergeschikt aan ALLE andere culturen?

Als je het gaat hebben over het belang van culturele aspecten, probeer dat dan bij ALLE culturele aspecten van ALLE culturen te doen, want nu komt het nogal selectief (en discriminatoir) over.
Tja voor mijn part was Piet gewoon zwart gebleven. Maar kennelijk hebben die subsidietrekkende clubjes een dermate effectieve strategie met hun zienswijze gehad dat die Piet steeds vaker er een met roetvegen wordt. Van mij hoefde het niet maar het is verder ook eigenlijk totaal niet boeiend. Het feest is er gewoon nog steeds en de kinderen schijnt het ook weinig te interesseren.

Dus gaan doen of onze "hele nationale cultuur" weg is omdat de kleur van een feestfiguur net wat anders is dan voorheen is dat gaat natuurlijk nergens over.

Ze kunnen zich beter druk maken over dat mensen minder lezen of de geschiedenis kennen. Of het verdwijnen van programma's met enige diepgang op televisie. Maar nee de kleur van Piet, dat is onze nationale cultuur.
  Admin donderdag 27 april 2023 @ 09:59:33 #243
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_208918974
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 09:41 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Tja voor mijn part was Piet gewoon zwart gebleven. Maar kennelijk hebben die subsidietrekkende clubjes een dermate effectieve strategie met hun zienswijze gehad dat die Piet steeds vaker er een met roetvegen wordt. Van mij hoefde het niet maar het is verder ook eigenlijk totaal niet boeiend. Het feest is er gewoon nog steeds en de kinderen schijnt het ook weinig te interesseren.

Dus gaan doen of onze "hele nationale cultuur" weg is omdat de kleur van een feestfiguur net wat anders is dan voorheen is dat gaat natuurlijk nergens over.

Ze kunnen zich beter druk maken over dat mensen minder lezen of de geschiedenis kennen. Of het verdwijnen van programma's met enige diepgang op televisie. Maar nee de kleur van Piet, dat is onze nationale cultuur.
De enige reden dat hun strategie heeft gewerkt is omdat mensen niet publiekelijk weggezet willen worden als racist. ZEKER niet als ze totaal niet racistisch zijn. Je kunt echter je hele leven je hebben ingezet voor gelijke kansen en gelijke behandeling, maar toch als racist worden weggezet als je ook maar één - in hun ogen - verkeerd woord uit of het op één lullig puntje niet met ze eens bent. Het is nu een soort 'deugen onder dwang' zeg maar. Je MOET 100% met ze meegaan, want anders word je geschandpaald. Datzelfde gebeurt ook met gender-issues overigens, en andere clubjes die dezelfde tactieken hanteren inmiddels.

De clubjes zelf hebben niet door dat er helemaal niets verbetert en niets bereikt wordt. Ja, zwarte piet is weg, maar je hebt - ook al zegt niet iedereen het uit angst - heel veel mensen tegen je in het harnas gejaagd. Het LIJKT alsof iedereen het met je eens is, maar dat IS niet zo. Een beetje zoals de Chinese overheid met hun burgers omgaat. Maar dat mensen niet DURVEN te zeggen dat ze het met je oneens zijn maakt niet dat ze het WEL met je eens zijn. Je hoeft nu alleen geen tegenargumenten meer aan te horen, want stel je voor dat je een mening hoort die niet overeen komt met de jouwe. Dat kan anno 2023 écht niet meer.
  donderdag 27 april 2023 @ 10:17:27 #244
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208919104
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 09:59 schreef Danny het volgende:

[..]
De enige reden dat hun strategie heeft gewerkt is omdat mensen niet publiekelijk weggezet willen worden als racist. ZEKER niet als ze totaal niet racistisch zijn. Je kunt echter je hele leven je hebben ingezet voor gelijke kansen en gelijke behandeling, maar toch als racist worden weggezet als je ook maar één - in hun ogen - verkeerd woord uit of het op één lullig puntje niet met ze eens bent. Het is nu een soort 'deugen onder dwang' zeg maar. Je MOET 100% met ze meegaan, want anders word je geschandpaald. Datzelfde gebeurt ook met gender-issues overigens, en andere clubjes die dezelfde tactieken hanteren inmiddels.
Waarom is het precies zo erg wanneer wat KOZP-marginalen je een racist vinden? Zo'n machtige organisatie is dat helemaal niet. Waarom heb je hun goedkeuring nodig?

Maar kennelijk zijn er in heel die discussie allerlei zaken voorgevallen die er toe hebben geleid dat de weerstand tegen Zwarte Piet zodanig groot is geworden dan het een aflopende zaak is geworden. En het is veel teveel eer voor KOZP om te beweren dat ze dat eigenhandig gedaan zouden hebben.

quote:
De clubjes zelf hebben niet door dat er helemaal niets verbetert en niets bereikt wordt. Ja, zwarte piet is weg, maar je hebt - ook al zegt niet iedereen het uit angst - heel veel mensen tegen je in het harnas gejaagd. Het LIJKT alsof iedereen het met je eens is, maar dat IS niet zo. Een beetje zoals de Chinese overheid met hun burgers omgaat. Maar dat mensen niet DURVEN te zeggen dat ze het met je oneens zijn maakt niet dat ze het WEL met je eens zijn. Je hoeft nu alleen geen tegenargumenten meer aan te horen, want stel je voor dat je een mening hoort die niet overeen komt met de jouwe. Dat kan anno 2023 écht niet meer.
Tja, ik heb het idee dat de meeste Nederlanders het een worst zal wezen of Piet zwart of roetveeg is en gaan verder met hun leven. Want het feest is met die roetveegpiet blijkbaar niet minder leuk geworden. Dus zo belangrijk schijnt die kleur niet te zijn voor de beleving.

Ik denk dat we ons beter druk kunnen maken om zaken die wel schadelijk zijn voor ons cultureel erfgoed in plaats van zoveel energie blijven steken in iets onzinnigs.
pi_208919252
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 10:17 schreef Hexagon het volgende:
Waarom is het precies zo erg wanneer wat KOZP-marginalen je een racist vinden? Zo'n machtige organisatie is dat helemaal niet. Waarom heb je hun goedkeuring nodig?

Maar kennelijk zijn er in heel die discussie allerlei zaken voorgevallen die er toe hebben geleid dat de weerstand tegen Zwarte Piet zodanig groot is geworden dan het een aflopende zaak is geworden. En het is veel teveel eer voor KOZP om te beweren dat ze dat eigenhandig gedaan zouden hebben.
Probleem is ook dat KOZP langskomt om je feest te verstoren. Een school of gemeente kijkt wel uit om een intocht met Zwarte Piet te organiseren. Dan komen de demonstranten boos tussen de kinderen staan.

Net als dat KOZP internationaal hulp gezocht heeft, in Angelsaksische landen kent men Zwarte Piet niet, dat is benut om hem af te schilderen als een verschrikkelijk racistisch karakter, grote organisaties (bedrijven, maar ook tv-zenders) kijken vervolgens wel uit om Zwarte Piet af te beelden.

Neem zo'n lichtgewicht als Kim Kardashian, die komt er echt niet zomaar mee dat Zwarte Piet 'disturbing' is.

twitter
pi_208919265
Ja zelfs hier op het forum is de zwarte Piet smiley verdwenen onder dwang, het is gewoon smerig respectloos tuig
pi_208919290
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 10:34 schreef Cupfighter het volgende:
Ja zelfs hier op het forum is de zwarte Piet smiley verdwenen onder dwang, het is gewoon smerig respectloos tuig
Te gek voor woorden. Het komt op mij over als buigen voor een minderheid.

Ik ken in mijn omgeving trouwens maar weinig mensen die vinden dat zwarte Piet racistisch is, misschien is dat meer iets van de randstad?
pi_208919313
quote:
4s.gif Op donderdag 27 april 2023 10:37 schreef aloa het volgende:

[..]

Ik ken in mijn omgeving trouwens maar weinig mensen die vinden dat zwarte Piet racistisch is, misschien is dat meer iets van de randstad?
Mijn recente ex Kim was ook van die mening maar zij stemde ook Bij1 dat zit in dezelfde hoek
  donderdag 27 april 2023 @ 10:42:24 #249
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208919337
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 10:32 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Probleem is ook dat KOZP langskomt om je feest te verstoren. Een school of gemeente kijkt wel uit om een intocht met Zwarte Piet te organiseren. Dan komen de demonstranten boos tussen de kinderen staan.

[ afbeelding ]

Net als dat KOZP internationaal hulp gezocht heeft, in Angelsaksische landen kent men Zwarte Piet niet, dat is benut om hem af te schilderen als een verschrikkelijk racistisch karakter, grote organisaties (bedrijven, maar ook tv-zenders) kijken vervolgens wel uit om Zwarte Piet af te beelden.

Neem zo'n lichtgewicht als Kim Kardashian, die komt er echt niet zomaar mee dat Zwarte Piet 'disturbing' is.

[ twitter ]
Ja activisten proberen inderdaad met aandacht om hun doel te bereiken. Maar het werkt enkel wanneer een ander zich er kennelijk door aangesproken voelt.

Stichting schreeuw om leven roept ook al jaren dat we in dit land duivelse kindermoordenaars zijn. Het heeft geen effect op de aantallen abortussen.

Maar als massa's mensen kennelijk zo gevoelig zijn voor de mening van KOZP, dan verdienen ze ook niet beter dan door hen gedicteerd te worden.
pi_208919372
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 10:42 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja activisten proberen inderdaad met aandacht om hun doel te bereiken. Maar het werkt enkel wanneer een ander zich er kennelijk door aangesproken voelt.

Stichting schreeuw om leven roept ook al jaren dat we in dit land duivelse kindermoordenaars zijn. Het heeft geen effect op de aantallen abortussen.

Maar als massa's mensen kennelijk zo gevoelig zijn voor de mening van KOZP, dan verdienen ze ook niet beter dan door hen gedicteerd te worden.
KOZP werd ook geholpen door de vele media aandacht, je had dit clubje geen podium moeten bieden dan was het doodgebloed
  Admin donderdag 27 april 2023 @ 11:02:27 #251
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_208919556
quote:

[..]
Omdat ze op heel enge, nare en lasterlijke manier de publiciteit opzoeken en bijvoorbeeld werkgevers onder druk zetten, persoonsgegevens verspreiden zodat je lastiggevallen en bedreigd kunt worden enz enz. De meeste mensen kijken wel link uit. Waarom denk je dat al die celebs opeens allemaal zo extreem fel zijn? Dat is echt niet omdat Erik van Muiswinkel na 17 jaar zwarte piet te zijn geweest opeens ECHT vindt dat hij 17 jaar lang slavernij heeft lopen verheerlijken. Dat is omdat hij niet wil dat er bij zijn optredens demonstranten voor de deur staan, boycots worden georganiseerd en sponsors worden aangeschreven en weglopen.

quote:
De weerstand is niet groot. De weerstand LIJKT groot omdat de meeste mensen zich niet meer eerlijk durven uit te spreken en de lobbygroepen achterna lullen om maar met rust gelaten te worden.

quote:
Tja, ik heb het idee dat de meeste Nederlanders het een worst zal wezen of Piet zwart of roetveeg is en gaan verder met hun leven. Want het feest is met die roetveegpiet blijkbaar niet minder leuk geworden. Dus zo belangrijk schijnt die kleur niet te zijn voor de beleving.
Het feest is minder leuk geworden door schreeuwende mensen die kleuters en peuters lastigvallen met hun eigen sores. Door de noodzaak van extreme politieinzet bij een kinderfeest. Door sterk toegenomen polarisatie tussen de rassen. En het is verre van teveel 'eer' om dat toe te schrijven aan KOZP en ZPN. Sterker, het is louter te wijten aan dergelijke clubjes die het wederzijdse begrip en respect dat er was grotendeels teniet hebben gedaan.

quote:
Ik denk dat we ons beter druk kunnen maken om zaken die wel schadelijk zijn voor ons cultureel erfgoed in plaats van zoveel energie blijven steken in iets onzinnigs.
definiëer 'we'. Want de 'we' in jouw context maakte zich nooit druk over zwarte piet. Dat was een andere 'we'. Dat was de 'we' die nu stelt dat het kinderachtig is dat we ons druk maken over de kleur van zwarte piet :')

quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 10:32 schreef luxerobots het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Precies. 'Deugen onder dwang'. Ik vind het een vorm van terreur, gericht op jonge kinderen.

quote:

[ twitter ]
Natuurlijk niet. Ze hebben vooral Amerikanen ingeschakeld. Daar was blackface een ding en Amerikanen hebben doorgaans een IQ van -12. Die zijn boos op Mexicanen die hun zwarte kat 'negro' noemen, ondanks dat dat letterlijk 'zwart' betekent. Blackface is hier nooit een ding geweest, maar onder druk van andere landen schamen wij ons opeens voor blackface.

quote:
4s.gif Op donderdag 27 april 2023 10:37 schreef aloa het volgende:

[..]

Ook niet. Het is meer iets van nu. Ik ben opgegroeid in Rotterdam-zuid en heb nooit iemand gehoord over zwarte piet. Bij de intochten stonden zwart en blank gewoon bij elkaar en vierden feest. Het is een opgedrongen verontwaardiging. Zelfs zwarten die voor zwarte piet zijn worden uitgescholden voor verrader van hun ras, net zoals transvrouwen die stellen dat transvrouwen niet meer moeten doen in vrouwensporten als verraders worden gezien en weggezet. Dus ook die MOETEN wel meedeugen onder dwang.
pi_208919654
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 10:47 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
KOZP werd ook geholpen door de vele media aandacht, je had dit clubje geen podium moeten bieden dan was het doodgebloed
Eens, maar wie zijn 'je'.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  Admin donderdag 27 april 2023 @ 11:09:47 #253
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_208919662
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 10:42 schreef Hexagon het volgende:

wacht maar tot ze dezelfde tactieken gaan gebruiken. Publiek schandpalen, familie/werkgevers aanschrijven etc. Met intimideren kom je een heel eind hoor. En al helemaal als het ook nog eens intimidatie is die niet wordt aangepakt en zelfs toegejuicht.
pi_208919742
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 11:09 schreef Montagui het volgende:

[..]
Eens, maar wie zijn 'je'.
De media dus
pi_208919780
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 11:09 schreef Danny het volgende:

[..]
wacht maar tot ze dezelfde tactieken gaan gebruiken. Publiek schandpalen, familie/werkgevers aanschrijven etc. Met intimideren kom je een heel eind hoor. En al helemaal als het ook nog eens intimidatie is die niet wordt aangepakt en zelfs toegejuicht.
Goh wat ben ik het enorm eens bij alles wat je over dit onderwerp schrijft, het is echt door de strot heen geduwd , gewoon een vorm van terrorisme
  donderdag 27 april 2023 @ 11:32:45 #256
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208920013
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 11:02 schreef Danny het volgende:

[..]
Omdat ze op heel enge, nare en lasterlijke manier de publiciteit opzoeken en bijvoorbeeld werkgevers onder druk zetten, persoonsgegevens verspreiden zodat je lastiggevallen en bedreigd kunt worden enz enz. De meeste mensen kijken wel link uit. Waarom denk je dat al die celebs opeens allemaal zo extreem fel zijn? Dat is echt niet omdat Erik van Muiswinkel na 17 jaar zwarte piet te zijn geweest opeens ECHT vindt dat hij 17 jaar lang slavernij heeft lopen verheerlijken. Dat is omdat hij niet wil dat er bij zijn optredens demonstranten voor de deur staan, boycots worden georganiseerd en sponsors worden aangeschreven en weglopen.
Dus KOZP zou als een ware cosa nostra alle celebrities en bedrijven in de tang hebben. En dat die allemaal structureel liegen. En kennelijk zijn al die weglopende sponsors ook willoze volgelingen van de machtige KOZP geworden en hebben ze geen eigen mening. Sowieso waaro zou je weglopen als je kennelijk het gelijk steunt.

Lijkt me niet heel aannemelijk eigenlijk.

quote:
De weerstand is niet groot. De weerstand LIJKT groot omdat de meeste mensen zich niet meer eerlijk durven uit te spreken en de lobbygroepen achterna lullen om maar met rust gelaten te worden.
Maar als iedereen kennelijk zo overtuigt is van dat Zwarte Piet zo geweldig is. Waarom zijn ze zo bang voor het oordeel van KOZP dan?

Die weerstand is eerder ontstaan doordat Zwarte Piet geadopteerd is door types als Constant Kusters, Geert Wilders en Edwin Wagensveld en die hun gevolg hebben aangezet om het internet vol te baggeren met racistische drek. Daar willen mensen dan niet mee geassocieerd worden.

quote:
Het feest is minder leuk geworden door schreeuwende mensen die kleuters en peuters lastigvallen met hun eigen sores. Door de noodzaak van extreme politieinzet bij een kinderfeest. Door sterk toegenomen polarisatie tussen de rassen. En het is verre van teveel 'eer' om dat toe te schrijven aan KOZP en ZPN. Sterker, het is louter te wijten aan dergelijke clubjes die het wederzijdse begrip en respect dat er was grotendeels teniet hebben gedaan.
De meeste mensen vieren het gewoon en geven recordbedragen uit. Men zit niet met een zuur gezicht dat Piet niet zwart is.

En voor het doen veranderen van die kleur moet KOZP die eer toch echt delen met een groep "cultuurbeschermers" die denkt dat mensen Zwarte Piet sympathiek gaan vinden door heel hard te roepen hoe kut de KOZP mensen zijn of door figuren die de suggestie dat Zwarte Piet racistisch zou zijn gaan bevestigen door social media vol te kladden met racistisch geleuter.
pi_208920224
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 11:32 schreef Hexagon het volgende:
Die weerstand is eerder ontstaan doordat Zwarte Piet geadopteerd is door types als Constant Kusters, Geert Wilders en Edwin Wagensveld en die hun gevolg hebben aangezet om het internet vol te baggeren met racistische drek. Daar willen mensen dan niet mee geassocieerd worden.
Kun je dit onderbouwen? Quincy Gario, Jerry Afriye en KOZP zijn juist begonnen. Vroeger demonstreerde er niemand tussen de kinderen bij een intocht en werd geen enkele ondernemer bedreigd omdat hij een Zwarte Pietje in de etalage had staan.

In jouw wereldbeeld ligt het verdwijnen van Zwarte Piet vooral aan blanke witte mensen die zich misdragen. Maar je laat wel de oorzaken weg. Als ik jou kom uitschelden en in je gezicht spuug, en vervolgens een klap op mijn neus krijg, kan ik niet zeggen dat de rochel terecht was omdat jij een agressieveling bent.
  donderdag 27 april 2023 @ 11:46:12 #258
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208920238
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 11:09 schreef Danny het volgende:

[..]
In de VS (en ook steeds meer in het VK) zijn heb je zelfs al (kleine) bedrijfjes die dag in dag uit bezig zijn met individuen of andere bedrijven te ontdoen van adverteerders die een 'verkeerde mening' zouden hebben. Ook zijn er genoeg voorbeelden van werkgevers die worden gecontacteerd als iemand iets op social media post. Kwestie van tijd tot dit ook in Nederland op grotere schaal een ding gaat worden.

Heb je eens iets 'verkeerd' gezegd of een stom grapje gemaakt over vrouwen/klimaatverandering/homo's/Zwarte Piet/trans/racisme/migranten/diversiteit? Zeg maar dag tegen je advertentie inkomsten of zelfs baan.
  Admin donderdag 27 april 2023 @ 11:54:37 #259
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_208920366
quote:
13s.gif Op donderdag 27 april 2023 11:46 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
In de VS (en ook steeds meer in het VK) zijn heb je zelfs al (kleine) bedrijfjes die dag in dag uit bezig zijn met individuen of andere bedrijven te ontdoen van adverteerders die een 'verkeerde mening' zouden hebben. Ook zijn er genoeg voorbeelden van werkgevers die worden gecontacteerd als iemand iets op social media post. Kwestie van tijd tot dit ook in Nederland op grotere schaal een ding gaat worden.

Heb je eens iets 'verkeerd' gezegd of een stom grapje gemaakt over vrouwen/klimaatverandering/homo's/Zwarte Piet/trans/racisme/migranten/diversiteit? Zeg maar dag tegen je advertentie inkomsten of zelfs baan.
en dat is uiteindelijk iedereen. de mensen die dat nu doen vergeten dat wat NU als normaal wordt gezien over 20 jaar misschien nog wel veel racistischer en fouter wordt gevonden en dan zijn zij aan de beurt. Karma gaat voor veel mensen nog een keer een behoorlijke bitch worden.
pi_208920676
Nog even terugkomend op het lintje, opgespeld door Halsema. Dat 'New Urban Collective' is niet bepaald een gezellige organisatie. Maar goed, kennelijk hoeft dat niet voor een lintje (en het binnenharken van subsidie).

donderdag 27 april 2023 @ 14:15:53 #261
389816 PowerLoungen
Duurt een kwartiertje
pi_208922162
quote:

[..]

[ afbeelding ]

Ah repper Insayno hoort daar ook bij . Die wilde 13 jaar geleden nog spierwit zijn en hij schijnt nu nog steeds ontoerekeningsvatbaar te zijn .
RED ONS HENNIEGOD
pi_208922333
quote:
14s.gif Op woensdag 26 april 2023 21:06 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Als het van militanten komt die voor vermeende 'sociale rechtvaardigheid' zeggen te strijden, gelden er ineens andere regels. De zomer van 2020, die door heel de Westerse wereld en vooral Noord-Amerika voor een miljardenschade zorgde in combinatie met vele gewonden en zelfs doden, is daar het beste voorbeeld van. Dan heiligt het doel de middelen.

Fascinerend hoe dat toch elke keer weer werkt. Alleen je kunt geen samenleving hebben met zulke dubbele standaarden. Dat lijkt de progressieve medemens nog altijd niet te snappen.
Die progressieve mens wil gelijke behandeling voor iedereen. Dat is er op papier maar niet in de praktijk. Conservatieve medemensen zijn daar (nog) niet aan toe
  donderdag 27 april 2023 @ 14:55:08 #263
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208922407
quote:
1s.gif Op donderdag 27 april 2023 14:42 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Die progressieve mens wil gelijke behandeling voor iedereen. Dat is er op papier maar niet in de praktijk. Conservatieve medemensen zijn daar (nog) niet aan toe
Hier zit je mis. De progressieve medemens wil juist geen gelijke behandeling voor iedereen. Zij willen voorkeursbehandelingen voor groepen die zij als vermeend onderdrukt of gemarginaliseerd zien, waar andere groepen juist weer bewust achter moeten wordt gesteld, omdat zij die binnen hun fantasierijke wereldbeeld beschuldigingen van allerlei vermeende privileges.

De realiteit is dat er zowel op papier als in de praktijk al decennialang een gelijke behandeling is voor iedereen. We zaten op de het juist pad, de progressieve medemens met hun woke gedachtegoed duwt de Westerse samenleving nu weer terug richting een tijdperk, waar onveranderlijke kenmerken bepalen welke behandeling een mens krijgt.
pi_208922442
quote:
14s.gif Op donderdag 27 april 2023 14:55 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Hier zit je mis. De progressieve medemens wil juist geen gelijke behandeling voor iedereen. Zij willen voorkeursbehandelingen voor groepen die zij als vermeend onderdrukt of gemarginaliseerd zien, waar andere groepen juist weer bewust achter moeten wordt gesteld, omdat zij die binnen hun fantasierijke wereldbeeld beschuldigingen van allerlei vermeende privileges.

De realiteit is dat er zowel op papier als in de praktijk al decennialang een gelijke behandeling is voor iedereen. We zaten op de het juist pad, de progressieve medemens met hun woke gedachtegoed duwt de Westerse samenleving nu weer terug richting een tijdperk, waar onveranderlijke kenmerken bepalen welke behandeling een mens krijgt.
Oja het was niet gelijke behandeling. Zij wil(d)en alle welvaart die was opgebouwd weggeven aan iedereen met een zwarte kleur. Om daarna de messen verder in het eigen vlees te zetten en alles van zichzelf en andere blanke mensen af te nemen.

Wel terecht hoor dat die blanke mensen zich zo aangevallen en achtergesteld voelen, überhaupt de suggestie dat we mensen beoordelen op kleuren. Bespottelijk. De ander doet dat, wij niet, de ander
  Admin donderdag 27 april 2023 @ 15:06:11 #265
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_208922479
quote:
9s.gif Op donderdag 27 april 2023 14:15 schreef PowerLoungen het volgende:

[..]
Ah repper Insayno hoort daar ook bij . Die wilde 13 jaar geleden nog spierwit zijn en hij schijnt nu nog steeds ontoerekeningsvatbaar te zijn .
Insayno was niet direct de beste repper:

quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 12:15 schreef luxerobots het volgende:
Nog even terugkomend op het lintje, opgespeld door Halsema. Dat 'New Urban Collective' is niet bepaald een gezellige organisatie. Maar goed, kennelijk hoeft dat niet voor een lintje (en het binnenharken van subsidie).

[ afbeelding ]
ja maar dat is 'normaal' hoor. lintje waardig. Het is toch alleen maar het trappen van naziracisten-tuig dus geoorloofd.
pi_208922564
@Danny. Geen quote omdat ik op mijn telefoon zit.

Ik had onlangs een leuke aanvaring met een woke figuur. Dit resulteerde in een online lynchmob. Het was heel leerzaam. Het leukste van alles was dat de figuur die een 'gotcha' moment niet door had dat ik in de discussie werkte vanuit de premisse dat racisme een institutioneel element heeft en dat het 'witte ras' door de tijd heen niet altijd hetzelfde heeft betekenend. Ik voelde me bijna een woordvoerder van CRT. Maar omdat ik niet zwart was waren dat kennelijk racistische standpunten 😂
pi_208923797
quote:
''Domste kolder van de dag'' award.
pi_208923814
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:20 schreef Weltschmerz het volgende:
Thierry heeft nog geen Russische onderscheiding gekregen.
  donderdag 27 april 2023 @ 21:38:42 #269
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208926669
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 11:45 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Kun je dit onderbouwen? Quincy Gario, Jerry Afriye en KOZP zijn juist begonnen. Vroeger demonstreerde er niemand tussen de kinderen bij een intocht en werd geen enkele ondernemer bedreigd omdat hij een Zwarte Pietje in de etalage had staan.

In jouw wereldbeeld ligt het verdwijnen van Zwarte Piet vooral aan blanke witte mensen die zich misdragen. Maar je laat wel de oorzaken weg. Als ik jou kom uitschelden en in je gezicht spuug, en vervolgens een klap op mijn neus krijg, kan ik niet zeggen dat de rochel terecht was omdat jij een agressieveling bent.
Ja KOZP begon ermee maar dat was nooit zo'n succes geworden als niet een groep anderen hen niet flink in de kaart had gespeeld. En niet een keertje maar steeds opnieuw.

Het is natuurlijk heel aantrekkelijk om een slachtofferrol aan te nemen dat dit die arme gewoon allemaal 100% is aangedaan door KOZP. Maar zo werkt dat dus niet.
  donderdag 27 april 2023 @ 23:45:32 #270
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208928316
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 21:38 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja KOZP begon ermee maar dat was nooit zo'n succes geworden als niet een groep anderen hen niet flink in de kaart had gespeeld. En niet een keertje maar steeds opnieuw.

Het is natuurlijk heel aantrekkelijk om een slachtofferrol aan te nemen dat dit die arme gewoon allemaal 100% is aangedaan door KOZP. Maar zo werkt dat dus niet.
Met alles wat er gaande is, heeft Hexagon hier ineens moeite met groepen die een slachtofferrol aannemen. Kostelijk weer.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Admin vrijdag 28 april 2023 @ 07:41:06 #271
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_208929017
quote:
1s.gif Op donderdag 27 april 2023 15:22 schreef HiZ het volgende:
@:Danny. Geen quote omdat ik op mijn telefoon zit.

Ik had onlangs een leuke aanvaring met een woke figuur. Dit resulteerde in een online lynchmob. Het was heel leerzaam. Het leukste van alles was dat de figuur die een 'gotcha' moment niet door had dat ik in de discussie werkte vanuit de premisse dat racisme een institutioneel element heeft en dat het 'witte ras' door de tijd heen niet altijd hetzelfde heeft betekenend. Ik voelde me bijna een woordvoerder van CRT. Maar omdat ik niet zwart was waren dat kennelijk racistische standpunten 😂
Ik kan heel ver meegaan in 'woke' hoor. Natuurlijk moet je mensen niet lastigvallen, ongeacht hun kleur, voorkeuren etc. Het is vooral het compleet doorslaan erin op het punt waar ze ANDEREN lastigvallen vanwege hun kleur, voorkeuren etc.

Als je blanken continu uitmaakt voor 'witten' ben je imo behoorlijk fout bezig, op een manier die je andersom ook niet wilt.
Als je mensen continu uitmaakt voor -ist en -foob zodra ze ook maar het minste weerwoord geven ben je imo behoorlijk fout bezig.
Als je in ALLES racisme of andere -ismes en -fobieën zoekt ben je imo behoorlijk fout bezig.
Als je mensen lastig gaat vallen, stalken, intimideren of hun werk of familie gaat lastigvallen ben je imo behoorlijk fout bezig (en dat zou wmb strafbaar moeten zijn)
Als je (vooral blanken zijn hier goed in) wel even je superioriteit laat gelden door namens minderheden waartoe je zelf niet behoort te spreken ben je imo fout bezig.

Het is niet het op fatsoenlijke wijze met elkaar omgaan, maar de manier waarop de mensen die beweren daarvoor op te komen met anderen omgaan die wmb grenst aan potentiele volkertjes. Het niet kijken naar de intentie waarmee iets gezegd wordt, maar puur naar de woordkeuze. Dat geldt op alle 'woke' vlakken, of het nou gaat om kleurtjes, genders, seksuele voorkeur of wat ook. Het verontwaardigd zijn over non-issues als het verkleden als een indiaan met carnaval, het opzetten van een sombrero, het dragen van een kimono of het invlechten van je hair in braids. Het overal altijd maar het kwade in zoeken, net zolang tot je iets vindt zodat je heel hard de andere te kakken kunt zetten om zo je eigen deugstatus een boost te geven.

Er is nog nooit zoveel polarisatie geweest. Niet alleen vanwege clubjes als KOZP, maar ook vanwege heel de woke-movement, van #metoo tot #blm tot #vrouwenpenis
Als vrouwen op school al op het matje moeten komen omdat ze het gore lef hebben te beweren dat vrouwen geboren worden met een vagina en minder fysieke kracht hebben dan mannen dan weet je toch dat je als samenleving compleet verrot bent?
https://www.dailymail.co.(...)tion-university.html
pi_208929173
quote:
Heel mooi!
Kozp is toch dat groepje die bij Sinterklaas intochten kinderen uitschelden en aan het huilen maken?

Ok
  vrijdag 28 april 2023 @ 08:51:15 #273
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_208929312
Amsterdam :')
pi_208929659
Dit is een man die op een bijeenkomst vertelde dat het niet om zwarte piet gaat, maar om meer van 'hun mensen' in stichtingen en clubjes zodat er meer subsidie naar 'hun mensen' gaat.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Admin vrijdag 28 april 2023 @ 09:48:16 #275
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_208929721
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2023 09:39 schreef spectrumanalyser het volgende:
Dit is een man die op een bijeenkomst vertelde dat het niet om zwarte piet gaat, maar om meer van 'hun mensen' in stichtingen en clubjes zodat er meer subsidie naar 'hun mensen' gaat.
Hij begon niet voor niets over 'herstelbetalingen'
pi_208929781
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2023 09:48 schreef Danny het volgende:

[..]
Hij begon niet voor niets over 'herstelbetalingen'
Ik kan me de discussie nog herinneren dat het echt niet om herstelbetalingen ging in de ZP-topics. Oh wat hadden we toen veel useful witte idiots die voor het karretje zijn gespannen.
  vrijdag 28 april 2023 @ 10:12:40 #277
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_208929893
Halsema :') Die vond het ook prima dat tijdens corona een enorme BLM-demonstratie plaatsvond en na afloop ook nog even het leugentje dat ze de opkomst niet had verwacht.
  vrijdag 28 april 2023 @ 10:26:24 #278
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208929975
quote:
weerstand tegen Zwarte Piet zodanig groot is geworden dan het een aflopende zaak is geworden.
Dat is een flinke bias die je hebt daar.
Als er al weerstand is, is die in de randstad. En ook nog eens in bepaalde gebieden.

Het is gewoonweg niet waar, die dusdanig grote weerstand tegen ZP. Die leeft alleen onder een bepaalde kleine groep schreeuwers en wat whitey helpende deugkneuzen
1947-2016
  vrijdag 28 april 2023 @ 10:28:05 #279
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208929988
quote:
Dit ja.

Vies vuil goor discriminatoir tyfustuig.
Zin doordrijven met maatschappelijk onrust en dreiging van geweld. Dat is gewoon de zuivere definitie van terrorisme.
1947-2016
  vrijdag 28 april 2023 @ 10:28:32 #280
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208929992
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2023 10:12 schreef WheeledWarrior het volgende:
Halsema :') Die vond het ook prima dat tijdens corona een enorme BLM-demonstratie plaatsvond en na afloop ook nog even het leugentje dat ze de opkomst niet had verwacht.
En zelf lekker aanwezig zijn...
En daarna gaan janken dat er bij de JC Arena 15.000 man een kampioenschap staan te vieren.

Selectief kutwijf.
1947-2016
  vrijdag 28 april 2023 @ 10:30:03 #281
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208930005
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2023 09:39 schreef spectrumanalyser het volgende:
Exact.

Een op maatschappelijke onrust parasiterende grafterrorist.
1947-2016
  Moderator vrijdag 28 april 2023 @ 10:30:49 #282
236264 crew  capricia
pi_208930009
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2023 10:28 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dit ja.

Zin doordrijven met maatschappelijk onrust en dreiging van geweld. Dat is gewoon de zuivere definitie van terrorisme.
Je bent er echt emotioneel van?
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 28 april 2023 @ 10:33:18 #283
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208930027
quote:
geadopteerd is door types als Constant Kusters, Geert Wilders en Edwin Wagensveld
Dat maak jij er van en gebruik je heel graag om lekker de discussie mee te kunnen smoren. Fijn mensen framen die voorstander zijn.

Zo'n beetje het standaard narratief van de kozp terroristen en hun whitey helpers.
1947-2016
pi_208930042
quote:
Halsema met haar criminele zoon lol
pi_208930059
quote:
Dat heb ik gemist. Wie, waar, wanneer?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_208930066
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2023 10:33 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dat maak jij er van en gebruik je heel graag om lekker de discussie mee te kunnen smoren
. Fijn mensen framen die voorstander zijn.

Zo'n beetje het standaard narratief van de kozp terroristen en hun whitey helpers.
Veel contradictie in deze post.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  vrijdag 28 april 2023 @ 10:38:49 #287
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208930072
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 april 2023 10:30 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik zeg wat het zijn.
En dat is emotioneel?
1947-2016
  vrijdag 28 april 2023 @ 10:39:15 #288
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208930075
quote:
2s.gif Op vrijdag 28 april 2023 10:37 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Vraag Danny maar.
1947-2016
  vrijdag 28 april 2023 @ 10:40:07 #289
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208930080
quote:
2s.gif Op vrijdag 28 april 2023 10:38 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Veel contradictie in deze post.
Wat hij graag gebruikt, kan ook de MO zijn van kozp ja.

Wat is daar raar aan?
1947-2016
  Moderator vrijdag 28 april 2023 @ 11:04:46 #290
236264 crew  capricia
pi_208930279
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2023 10:38 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ik zeg wat het zijn.
En dat is emotioneel?
Als mensen gaan schelden, is dat vaak een teken dat ze emotioneel worden. Maar misschien is dat bij jou anders. Vandaar mijn vraag.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_208930778
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2023 10:28 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dit ja.

Ahhahaha
pi_208930832
quote:
2s.gif Op vrijdag 28 april 2023 10:37 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Oh al een tijd geleden, Danny kan daar vast meer over vertellen
  vrijdag 28 april 2023 @ 12:19:30 #293
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208931106
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2023 11:52 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Ahhahaha
Je lacht mee met terroristen snap ik?
1947-2016
pi_208931745
Hier zie je hoe slap Nederland is geworden. Als 50% van die VOC mentaliteit was gebleven dan gaven we wat meer om onszelf en veel minder om lui die komen profiteren en de boel hier om zeep helpen.
De Euro was een goed idee ... en dat had het moeten blijven.
pi_208933227
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2023 09:55 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Ik kan me de discussie nog herinneren dat het echt niet om herstelbetalingen ging in de ZP-topics. Oh wat hadden we toen veel useful witte idiots die voor het karretje zijn gespannen.
Zelfs toen overduidelijk was dat het ging om herstelbetalingen bleven sommige users nog het tegendeel beweren.
  zondag 30 april 2023 @ 18:34:31 #296
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_208956484
Netjes. Ik gun het hem wel.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_208956580
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 april 2023 10:30 schreef capricia het volgende:

[..]
Donkere mensen die ergens voor staan en fel hun mening durven te uiten, daar wordt onze Red een beetje nerveus van. Zwarten moeten immers wel hun plaats kennen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  zondag 30 april 2023 @ 19:43:57 #298
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208958005
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2023 18:39 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Donkere mensen die ergens voor staan en fel hun mening durven te uiten, daar wordt onze Red een beetje nerveus van. Zwarten moeten immers wel hun plaats kennen.
Niet nerveus, geïrriteerd. En terecht. Zou iedereen moeten zijn die iets van historisch besef heeft.

Plaatje gezien van die Black Panthers in Nederland? Dat is een beetje het niveau van die club. En allemaal prima, jammer alleen dat weke D66'ers er allemaal weer in meegaan... kennelijk moet er nog wat witte erfschuld afgekocht worden.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208958221
quote:
Het ergste was dat ze de inhoud van demonstratie noemde als argument om het toe te staan. Dan ben je een totaal ongeschikt als burgemeester, maar het is ook tekenend voor het totale gebrek aan principes bij huidig links. Een D66-er had daar tenminste nog over gehuicheld.

quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2023 18:39 schreef KoosVogels het volgende:

Het zou al een stuk beter zijn als ze hun land, hun geschiedenis en hun taal zouden kennen.
pi_208959282
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2023 19:43 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Niet nerveus, geïrriteerd. En terecht. Zou iedereen moeten zijn die iets van historisch besef heeft.

Plaatje gezien van die Black Panthers in Nederland? Dat is een beetje het niveau van die club. En allemaal prima, jammer alleen dat weke D66'ers er allemaal weer in meegaan... kennelijk moet er nog wat witte erfschuld afgekocht worden.
Och, ik heb helemaal geen last van 'erfschuld'. Ik heb geen slaven verhandeld.

Die Esejas strijdt voor zijn zaak en doet af en toe uitspraken die op of over het randje zijn. Naar mijn weten gebruikt hij geen geweld.

Mijn idool is het niet, maar hem wegzetten als een terrorist is wat mij betreft zwaar overdreven. Omdat hij idiote uitspraken heeft gedaan en geweld heeft gebagatelliseerd? Daar maakt half Nederland zich tegenwoordig schuldig aan.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  zondag 30 april 2023 @ 20:59:10 #301
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_208959799
Is deze nog niet vol?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')