abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208907941
quote:
KOZP-voorman Mitchell Esajas krijgt koninklijke onderscheiding

Mitchell Esajas, een van de voormannen van protestbeweging Kick Out Zwarte Piet, heeft woensdag een koninklijke onderscheiding gekregen. Hij is benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema gaf hem de onderscheiding tijdens een bijeenkomst in het Concertgebouw in de hoofdstad.

Esajas (35) krijgt het lintje ''voor verdiensten op het terrein van diversiteit en inclusie en de bestrijding van discriminatie en racisme'', aldus de Kanselarij der Nederlandse Orden, die over de onderscheidingen gaat.

De antropoloog Esajas is een van de initiatiefnemers en leiders van The Black Archives, een centrum dat de geschiedenis van zwarte Nederlanders verzamelt. Ook leidt hij het New Urban Collective, dat jongeren van kleur wil helpen. Met Kick Out Zwarte Piet demonstreert Esajas al jaren tegen de figuur Zwarte Piet. Ook was hij betrokken bij Black Lives Matter-protesten tegen racisme en discriminatie.

"U voert al sinds jonge leeftijd een strijd tegen racisme en uitsluiting en voor een samenleving waarin iedereen gelijkwaardig wordt behandeld", zei Halsema bij de toekenning. Ze noemde het oprichten van New Urban Collective. "Daarmee verrichtte u pionierswerk. U stond aan de basis van een nieuwe generatie activisten, schrijvers, wetenschappers, ondernemers. Kritisch, idealistisch en vasthoudend. U spreekt zich uit tegen racisme en discriminatie. Soms ludiek, maar altijd duidelijk."

Halsema noemde ook het werk van Esajas voor The Black Archives. "Mede dankzij u zijn The Black Archives een onmisbare partner voor iedereen die wil werken aan een samenleving waarin er geen onderscheid wordt gemaakt tussen mensen op basis van afkomst of huidskleur. Die de schijnwerpers wil zetten op de onschatbare bijdrage die de vele zwarte mensen in ons land hebben geleverd. U heeft onze stad verrijkt. "

Nederland bood vorig jaar excuses aan voor het slavernijverleden. Esajas noemde dat een positieve stap, maar wil dat er ook herstelbetalingen volgen. Ook wil hij dat Keti Koti, de dag waarop de afschaffing van de slavernij wordt herdacht, een nationale vrije dag wordt.

[ Bericht 20% gewijzigd door Frutsel op 26-04-2023 13:27:34 (geen trouw aub) ]
pi_208907959
Wat zijn de controversiële uitspraken van die Esajas?
pi_208907979
Ik kom hier vanmiddag rond een uur of 5 terug om te kijken hoeveel mensen hier ziedend om zijn.
  woensdag 26 april 2023 @ 13:16:15 #4
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_208908014
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:14 schreef koemleit het volgende:
Ik kom hier vanmiddag rond een uur of 5 terug om te kijken hoeveel mensen hier ziedend om zijn.
Ziedend!
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  woensdag 26 april 2023 @ 13:18:47 #5
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_208908059
Laten we een gast ridderen die ons cultureel erfgoed naar de tering helpt.

Hup Holland, gaaf land.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_208908095
Als je ziet wat voor corrupt en misdadig tuig doorgaans een lintje krijgt. Annemarie Jorritsma, de GL-er die Volkert van der Graaf tipte dat hij in beeld was bij de politie, dan kan deze tribalistisch nepotistische geschiedvervalser en haatzaaier er ook nog wel bij.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_208908102
Heel mooi!
KOZP moest van heel ver komen om te bereiken wat ze tot nu toe hebben bereikt. Ze hebben te maken gehad met verschrikkelijke aggressie, racisme en worden helaas tot op de dag van vandaag nogsteeds gekleineerd en op een zeer aggressieve manier benaderd door een groepje intolerante mensen die niet met de tijd mee wil.
Je moet ontzettend veel doorzettingsvermogen en moed hebben om te doen wat zij doen.
Heel mooi dat de koning dat onderkend!
  woensdag 26 april 2023 @ 13:22:18 #8
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_208908126
Ik ben het hier niet mee eens.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_208908173
quote:
1s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:12 schreef opgebaarde het volgende:
Wat zijn de controversiële uitspraken van die Esajas?
Het is Akwasi niet he
  woensdag 26 april 2023 @ 13:24:35 #10
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_208908180
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:21 schreef Moederenkind het volgende:
Heel mooi!
KOZP moest van heel ver komen om te bereiken wat ze tot nu toe hebben bereikt. Ze hebben te maken gehad met verschrikkelijke aggressie, racisme en worden helaas tot op de dag van vandaag nogsteeds gekleineerd en op een zeer aggressieve manier benaderd door een groepje intolerante mensen die niet met de tijd mee wil.
Je moet ontzettend veel doorzettingsvermogen en moed hebben om te doen wat zij doen.

Hou ook even in gedachte dat de koning ook nogal met zijn eigen imagoherstel bezig is.

Deze move straalt daarom vooral af naar de tolerante en ruimdenkende Willem, wat wss ook de bedoeling is.
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
pi_208908194
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:18 schreef inslagenreuring het volgende:
Laten we een gast ridderen die ons cultureel erfgoed naar de tering helpt.

Hup Holland, gaaf land.
Sinterklaas komt uit Turkije, wel vooruitgang dat je dat als cultureel erfgoed ziet.
  woensdag 26 april 2023 @ 13:27:10 #12
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_208908225
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:24 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
Het is Akwasi niet he
Die zal wel groen van jaloezie zien nu.

Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
  woensdag 26 april 2023 @ 13:28:39 #13
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208908264
Grootste grafracist van allemaal, krijgt nog een lintje ook.
Zo zie je maar, als je aan de 'goede' kant staat van de policor kan je alles maken.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_208908288
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:24 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]
Het is Akwasi niet he
Daarom ben ik benieuwd of die er zijn. Ik zie op de 'socials' alleen maar schuimbekkende reacties van niet-racisten dus ik ben zo benieuwd waarom al die mensen zo boos zijn
pi_208908294
Hoe het feitelijk zit:

- het maakt kinderen niet uit of Piet zwart is of niet, je groeit op met de Pieten die je kent en dat is jouw jeugd.

- ouders maken zich heel erg druk om een Zwarte Piet waar ze echter niet meer in geloven, terwijl het de kinderen ook geen ram uitmaakt wat voor kleur ze hebben, zolang er maar pepernoten en cadeaus gestrooid worden.
pi_208908296
flauwe verdeeldheid zaaiende actie
pi_208908303
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:24 schreef Tengano het volgende:

[..]
Hou ook even in gedachte dat de koning ook nogal met zijn eigen imagoherstel bezig is.

Deze move straalt daarom vooral af naar de tolerante en ruimdenkende Willem, wat wss ook de bedoeling is.
Dat zou best kunnen maar dat maakt het niet minder belangrijk voor de movement. Hiermee maakt KOZP een behoorlijke stap richting acceptatie in de samenleving. Enkele jaren geleden zei Rutte nog “zwarte Piet is nu eenmaal zwart”. Daar is die sinds een paar jaar op teruggekomen en lijkt hij in ieder geval in te zien dat er iets moet veranderen.
De kleine groep die nog wil vasthouden aan zwarte Piet heeft straks geen andere keuze dan loslaten als een grotere groep én de (politieke) leiders van Nederland geen toekomst meer zien voor ZP.
pi_208908314
Halsema is hier niet debet aan. Die zal hem aangedragen hebben ervoor maar t is nog altijd dat commitee dat erpver beslist.
  woensdag 26 april 2023 @ 13:33:09 #19
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208908351
quote:
1s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:30 schreef Moederenkind het volgende:

[..]
Dat zou best kunnen maar dat maakt het niet minder belangrijk voor de movement. Hiermee maakt KOZP een behoorlijke stap richting acceptatie in de samenleving. Enkele jaren geleden zei Rutte nog “zwarte Piet is nu eenmaal zwart”. Daar is die sinds een paar jaar op teruggekomen en lijkt hij in ieder geval in te zien dat er iets moet veranderen.
De kleine groep die nog wil vasthouden aan zwarte Piet heeft straks geen andere keuze dan loslaten als een grotere groep én de (politieke) leiders van Nederland geen toekomst meer zien voor ZP.
Ik zie weinig extremisten in de grote groep ZP'ers hoor. Zijn gewoon veel mensen die niets van deze randstedelijke kansloze discussie moeten hebben.
En dat zijn dan natuurlijk allemaal extremisten opeens....
1947-2016
  woensdag 26 april 2023 @ 13:33:42 #20
35189 Troel
scherp en bot
pi_208908364
Iedereen kan iedereen voordragen die voldoet aan de eisen die gesteld worden. In dit geval zal de beste man echt goede dingen gedaan hebben, of je nu voor of tegen zwarte pieten bent.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_208908367
quote:
1s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:30 schreef Moederenkind het volgende:

[..]
In de grote steden hebben ze het veelal aangepast ja, in de provincie merk je er helemaal niks van en is zwarte piet nog gewoon zwart, en willen ze helemaal niks weten van dat gezever wat toch voornamelijk een randstad dingetje is.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_208908389
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:20 schreef Weltschmerz het volgende:
Als je ziet wat voor corrupt en misdadig tuig doorgaans een lintje krijgt. Annemarie Jorritsma, de GL-er die Volkert van der Graaf tipte dat hij in beeld was bij de politie, dan kan deze tribalistisch nepotistische geschiedvervalser en haatzaaier er ook nog wel bij.
Wat gaat dit over behalve een in 2015 uitgedeeld lintje?
pi_208908399
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:33 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ik zie weinig extremisten in de grote groep ZP'ers hoor. Zijn gewoon veel mensen die niets van deze randstedelijke kansloze discussie moeten hebben.
En dat zijn dan natuurlijk allemaal extremisten opeens....
Ik heb niemand een extremist genoemd
Daarnaast word de groep die persé ZP zwart wil houden steeds kleiner. Ze zijn inmiddels in de minderheid.
pi_208908404
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:36 schreef Moederenkind het volgende:

[..]
Ik heb niemand een extremist genoemd
Daarnaast word de groep die persé ZP zwart wil houden steeds kleiner. Ze zijn inmiddels in de minderheid.
Nee hoor.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_208908430
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:34 schreef Hathor het volgende:

[..]
In de grote steden hebben ze het veelal aangepast ja, in de provincie merk je er helemaal niks van en is zwarte piet nog gewoon zwart, en willen ze helemaal niks weten van dat gezever wat toch voornamelijk een randstad dingetje is.
Dat zou best kunnen maar de groep word steeds kleiner. Het is een kwestie van tijd tot ZP in zijn huidige vorm zo goed als volledig verdwijnt. Ik geef het max 5 jaar.
pi_208908440
quote:
1s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:35 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Wat gaat dit over behalve een in 2015 uitgedeeld lintje?
Over het circuitje van mensen met een dubieuze moraal die elkaar herhaaldelijk feciliteren voor hun verdiensten, en waarbij dan in dit geval fatsoenlijke mensen die echt wat voor een ander doen mogen figureren omdat wat meer cachet te geven.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_208908476
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:39 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Over het circuitje van mensen met een dubieuze moraal die elkaar herhaaldelijk feciliteren voor hun verdiensten, en waarbij dan in dit geval fatsoenlijke mensen die echt wat voor een ander doen mogen figureren omdat wat meer cachet te geven.
En dat deel over jorritsma en volkert?
pi_208908483
Dit is tot 2020. Ik verwacht dat er nu minder mensen zijn die ZP zwart willen houden
pi_208908497
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:36 schreef Hathor het volgende:

[..]
Nee hoor.
Uiteindelijk gaat het om de jongvolwassenen die kinderen in de leeftijd hebben waarin ze nog in Sinterklaas geloven.

En onder die groep jongvolwassenen is het draagvlak voor een zwarte Piet inmiddels onder de 20% gedaald.

Onder de groep ouderen in Nederland ligt dat percentage hoger maar die groep heeft geen jonge kinderen meer.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5350671/procent-jongeren-zwarte-piet-uitsterven

quote:
1s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:42 schreef Moederenkind het volgende:
Dit is tot 2020. Ik verwacht dat er nu minder mensen zijn die ZP zwart willen houden [ afbeelding ]
Is correct.

quote:
Met name jongeren vinden een zwartgekleurde piet steeds meer uit de tijd. Het draagvlak neemt in deze leeftijdscategorie snel af. Hield 34 procent van de 18- tot 34-jarigen daar in 2021 nog aan vast, dit jaar is dat slechts 19 procent.
En dat is de groep die nu kinderen krijgt. Die kinderen maken geen zwarte Piet meer mee en lezen hooguit later op Wikipedia dat hij ooit zwart was.
  woensdag 26 april 2023 @ 13:47:12 #30
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_208908554
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:14 schreef koemleit het volgende:
Er zijn er al genoeg te vinden :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  woensdag 26 april 2023 @ 13:47:55 #31
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208908570
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:37 schreef Tengano het volgende:

[..]
[..]

Specifiek op 'zwart' en 'per se zwart'. Die is altijd minder geweest dan met de 'bruin is ook prima' meegerekend. en dan kom je snel tot een tendentieus en sturend artikel.

Wat kozp wil is dat ook bruin/grijs niet meer mag. Zelfs roetveegpiet is uit den boze. En daar is een grote meerderheid dan weer het niet mee eens.

Dus het is maar weer hoe je het presenteert.
1947-2016
pi_208908626
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:47 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Specifiek op 'zwart' en 'per se zwart'. Die is altijd minder geweest dan met de 'bruin is ook prima' meegerekend. en dan kom je snel tot een tendentieus en sturend artikel.

Wat kozp wil is dat ook bruin/grijs niet meer mag. Zelfs roetveegpiet is uit den boze. En daar is een grote meerderheid dan weer het niet mee eens.

Er is inderdaad een hele kleine groep die Piet helemaal af wil schaffen maar dat is dan weer het andere extreme. De meeste mensen kunnen prima leven met een roetveegpiet
pi_208908628
quote:

[..]

Als je daar een onderzoek naar hebt, prima.
Vooralsnog zie ik het niet onderbouwd.
pi_208908679
quote:
Heel mooi!
KOZP moest van heel ver komen om te bereiken wat ze tot nu toe hebben bereikt
Beetje ongegeneerd geld lopen graaien omdat je het niet eens bent met de viering van een kinderfeest.
Hoe kinderachtig.
quote:
Ze hebben te maken gehad met verschrikkelijke aggressie,
Schoppen tegen het been dat cadeautjes voor kinderen uit wil delen. Ja dan kun je een gelijke reactie terug verwachten.
quote:
racisme
KOZP vindt het racisme. De rest van Nederland een traditioneel kinderfeest.
quote:
en worden helaas tot op de dag van vandaag nogsteeds gekleineerd
En dat zal ook zo blijven met zo'n nietszeggend agendapunt.
quote:
en op een zeer aggressieve manier benaderd
Ze doen het zelf.. je kunt ook zeggen 'he jongens dit vinden wij niet oké, kan het ook anders' middels een dialoog.
Maar ga niet met spandoeken langs de weg staan waar Sinterklaas de intocht houdt.
quote:
door een groepje intolerante mensen die niet met de tijd mee wil.
Door mensen die weten wat traditie is en snappen dat het zwart op het gezicht van de Pieten een gebagatelliseerde verduidelijking is van het roet uit de schoorsteen, wat niks met racisme te maken heeft.
quote:
Het is niet zo moeilijk om boe te gaan roepen. Dat kan iedereen wel. Wat veel moeilijker is, is om de dialoog aan te gaan met voorstanders. Maar dat gebeurt niet. Het enige wat KOZP doet is boe roepen vanaf de zijlijn.
quote:
Heeft geen keus, het wordt Zijne Majesteit opgedragen;
quote:
Ridderorden

De ridderorden zijn onderverdeeld in een militaire ridderorde en twee civiele ridderorden. De ridderorden zijn ook bekend als 'lintjes'.

De Koning is Grootmeester van de ridderorden. Artikel 111 van de Grondwet bepaalt dat ridderorden bij wet moeten worden ingesteld. De ridderorde valt daardoor onder de ministeriële verantwoordelijkheid, en wordt door de regering verleend. Het Koninklijk Besluit waarin de ridderorde vastgelegd wordt, wordt ondertekend door de Koning en de verantwoordelijke minister. De Koning reikt de ridderorden niet zelf uit. Meestal doet de burgemeester van de woonplaats van de geridderde dit. De Kanselier der Nederlandse Orden is belast met de uitvoering van de Koninklijke Besluiten.
bron: https://www.koninklijkhui(...)eidingen/ridderorden

Zeggen dat de koning e.e.a. erkent, je hebt duidelijk geen kaas gegeten van de constitutionele monarchie.
Ik snap wel dat kroonprins Willem (de latere Willem III) in 1848 niet wilde dat zijn (toekomstige) macht werd ingeperkt.

Verder snap ik je recalcitrante houding wel aangezien je de Nederlandse taal ook niet helemaal machtig bent.
Google is your friend, abuse your friends
  woensdag 26 april 2023 @ 13:55:52 #35
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208908710
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:50 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je daar een onderzoek naar hebt, prima.
Vooralsnog zie ik het niet onderbouwd.
Moet je even dat artikel lezen. Specifiek alleen geconcentreerd op zwart.
Voor de rest weet jij ook wel hoe kozp in de discussie staat. 1 ding is voor hun goed, dat het figuur ZP helemaal verdwijnt.
1947-2016
pi_208908740
Ik ben helemaal niet zo van de weg met ons stroming hoor, maar anno 2023 je nog krampachtig vasthouden aan zwarte piet is wel heel erg onnodig met de hakken in het zand zitten. Je moet toch wel heel creatief denken om tot de conclusie te komen dat zwarte piet niet racistisch is. Dat een traditie honderden jaren heeft voortgeduurd of dat het een kinderfeest is zijn natuurlijk geen argumenten om dan maar een racistische traditie in stand te houden.

Overigens vind ik ook weer niet dat we nu op allerlei andere thema's spijkers op laag water moeten gaan zoeken. De meest racistische en verouderde gebruiken lekker achterwege laten en verder een beetje ruimdenkend blijven, dan komen we er wel met elkaar :)
  woensdag 26 april 2023 @ 14:01:35 #37
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208908811
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:57 schreef Vigilance het volgende:
Ik ben helemaal niet zo van de weg met ons stroming hoor, maar anno 2023 je nog krampachtig vasthouden aan zwarte piet is wel heel erg onnodig met de hakken in het zand zitten. Je moet toch wel heel creatief denken om tot de conclusie te komen dat zwarte piet niet racistisch is. Dat een traditie honderden jaren heeft voortgeduurd of dat het een kinderfeest is zijn natuurlijk geen argumenten om dan maar een racistische traditie in stand te houden.

Overigens vind ik ook weer niet dat we nu op allerlei andere thema's spijkers op laag water moeten gaan zoeken. De meest racistische en verouderde gebruiken lekker achterwege laten en verder een beetje ruimdenkend blijven, dan komen we er wel met elkaar :)
Het is juist je fantasie gebruiken om in een kinderfeest racisme te zien. Dan ben je gewoon niet goed bij je pan.
1947-2016
pi_208908863
En terecht.
Veel witte mensen zijn nu aan het schuimbekken.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  woensdag 26 april 2023 @ 14:04:13 #39
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208908871
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:50 schreef Moederenkind het volgende:

[..]
Er is inderdaad een hele kleine groep die Piet helemaal af wil schaffen maar dat is dan weer het andere extreme. De meeste mensen kunnen prima leven met een roetveegpiet
De schreeuwers die de discussie zijn gestart, zijn dat niet. Dus waarom zou je het dan aan willen passen? Alles wat je aanrijkt is toch 'rAcIsMe!!!!' in hun ogen...

Waarom dan toegeven?
1947-2016
pi_208908875
quote:
1s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:03 schreef superniger het volgende:
En terecht.
Veel blanke mensen zijn nu aan het schuimbekken.
Zonder wrijving geen glans
  woensdag 26 april 2023 @ 14:04:29 #41
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208908876
quote:
1s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:03 schreef superniger het volgende:
En terecht.
Veel witte mensen zijn nu aan het schuimbekken.
Racist.
1947-2016
  woensdag 26 april 2023 @ 14:06:24 #42
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_208908912
Racismeroeper en geldeiser krijgt lintje vanwege zijn verdiensten voor inclusie en diversiteit. Gelukkig toegekend en opgespeld door een blanke. Dat zal vast pijn doen. Dat hij er maar gelukkig mee is.
pi_208908914
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:57 schreef Vigilance het volgende:

Je kunt roepen dat het racistisch is, inderdaad.
Een blanke man met zwarte hulpjes. Oh jee moord en brand.
Je kunt ook gaan nadenken: vanuit de traditie brengen de Pieten de pakjes naar de kinderen door de schoorsteen.
Wat zit er in de schoorsteen? Nou niks, enkel wat roet door de omhoog gedwarrelde as wat er in de houtkachel is verbrand.
De blanke Pieten gaan door de schoorsteen. Wat gebeurt er? Ze krijgen de roet op hun huid.
Deze akte wordt gespeeld door de plaatselijke acteurs van een dorp. Elk jaar weer.
Wat is het euvel van plaatselijke acteurs? Dat het vaders en moeders, ooms en tantes van kinderen zijn die in Sinterklaas geloven.
Hoe verberg je dat? Door een acteur met zwarte schmink het gezicht te laten bedekken, zodat de kinderen de acteurs niet herkennen en de traditie standhoudt.

Dát is het verhaal achter Zwarte Piet.
Al honderden jaren zo gevierd.
Met dit idee erachter. Niks geen verwarde creativiteit, maar simpele, functionele en probleemoplossende tactiek.

En al helemaal geen racisme.
  Admin woensdag 26 april 2023 @ 14:07:37 #44
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_208908941
KOZP was die Akwasi toch ook van? Die kerel die journalisten intimideert, laptops steelt/gijzelt om z'n zin te krijgen, beloningen uitloofde voor iedereen die mensen die verkleed waren als zwarte piet op hun gezicht zou schoppen? En KOZP was toch ook dat clubje dat tegen kinderen schreeuwde dat ze racist waren?

Eng clubje racisten wmb. Apart dat ze zulke lui een lintje geven in plaats van een celstraf.
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_208908997
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:07 schreef Danny het volgende:
KOZP was die Akwasi toch ook van? Die kerel die journalisten intimideert, laptops steelt/gijzelt om z'n zin te krijgen, beloningen uitloofde voor iedereen die mensen die verkleed waren als zwarte piet op hun gezicht zou schoppen? En KOZP was toch ook dat clubje dat tegen kinderen schreeuwde dat ze racist waren?

Eng clubje racisten wmb. Apart dat ze zulke lui een lintje geven in plaats van een celstraf.
Volkert van der G zal komende jaren ook wel een lintje krijgen.
Zonder wrijving geen glans
  Admin woensdag 26 april 2023 @ 14:12:52 #46
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_208909054
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:09 schreef Haags het volgende:

Volkert van der G zal komende jaren ook wel een lintje krijgen.
nee joh, die is wit en dan kunnen ze geen deugvinkje zetten
pi_208909062
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:01 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Het is juist je fantasie gebruiken om in een kinderfeest racisme te zien. Dan ben je gewoon niet goed bij je pan.
Hoezo zou uberhaupt de omstandigheid dat het een kinderfeest is een argument kunnen zijn of iets wel/niet racistisch is?

Dat zijn volledig langs elkaar heen bewegende elementen die helemaal niet aan elkaar gekoppeld kunnen worden in het kader van een logische redenering. Oftwel een drogreden.
  woensdag 26 april 2023 @ 14:14:47 #48
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_208909079
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Sinterklaas komt uit Turkije, wel vooruitgang dat je dat als cultureel erfgoed ziet.
Ja tulpen ook.

Wat is je punt?
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  woensdag 26 april 2023 @ 14:15:37 #49
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_208909097
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:07 schreef Danny het volgende:

Waarmee een Koninklijke onderscheiding gedevalueerd is tot een deugmedaille.
  woensdag 26 april 2023 @ 14:15:38 #50
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_208909098
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
Hoe het feitelijk zit:

- het maakt kinderen niet uit of Piet zwart is of niet, je groeit op met de Pieten die je kent en dat is jouw jeugd.

- ouders maken zich heel erg druk om een Zwarte Piet waar ze echter niet meer in geloven, terwijl het de kinderen ook geen ram uitmaakt wat voor kleur ze hebben, zolang er maar pepernoten en cadeaus gestrooid worden.
Voor iedere mening zijn feiten te vinden.
pi_208909109
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:12 schreef Danny het volgende:

[..]
nee joh, die is wit en dan kunnen ze geen deugvinkje zetten
De tering, zeg, wat een dieptrieste opmerking. Sowieso de opmerking waar je op reageert is al misselijkmakend en dan ga jij er nog even overheen?
  Admin woensdag 26 april 2023 @ 14:16:44 #52
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_208909110
Vraag me trouwens af hoe trots je nu als iemand van kleur, gehandicapte, trans, vrouw etc kunt zijn op lintjes, filmrollen, banen etc als de kans groot is dat je die alleen maar krijgt omdat dat middels een quota verplicht is of men je alleen maar aanneemt of iets laat winnen omdat ze goede sier met je willen maken om zichzelf op de borst te kloppen. Je weet immers dat je niet - zoals dat voorheen was - de beste persoon voor de baan hoeft te zijn. Kan zijn dat je dat WEL bent natuurlijk, maar die zekerheid is er inmiddels niet meer en dus kan het zijn dat je een baan, oscarnominatie etc alleen maar krijgt omdat je in een bepaald hokje valt.
Lijkt me vreselijk om op die manier ondermijnd te worden.
pi_208909111
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:55 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Moet je even dat artikel lezen. Specifiek alleen geconcentreerd op zwart.
En je denkt dat er wel draagvlak is voor bruine Piet?
  woensdag 26 april 2023 @ 14:17:05 #54
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208909115
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:13 schreef Vigilance het volgende:

[..]
Hoezo zou uberhaupt de omstandigheid dat het een kinderfeest is een argument kunnen zijn of iets wel/niet racistisch is?

Dat zijn volledig langs elkaar heen bewegende elementen die helemaal niet aan elkaar gekoppeld kunnen worden in het kader van een logische redenering. Oftwel een drogreden.
Dat proberen tegenstanders er van te maken ja. Om de argumenten naar hun te kunnen trekken. Voor de rest: mooi voorgekauwd zinnetje. Ergens vandaan gekregen 'om strijders voor te bereiden op discussie's?'

Voor de rest, wat maakt ZP racistisch? Behalve dan een aantal verzonnen zaken?
Lekker zielig doen.
1947-2016
pi_208909120
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:16 schreef Danny het volgende:
Vraag me trouwens af hoe trots je nu als iemand van kleur, gehandicapte, trans, vrouw etc kunt zijn op lintjes, filmrollen, banen etc als de kans groot is dat je die alleen maar krijgt omdat dat middels een quota verplicht is of men je alleen maar aanneemt of iets laat winnen omdat ze goede sier met je willen maken om zichzelf op de borst te kloppen. Je weet immers dat je niet - zoals dat voorheen was - de beste persoon voor de baan hoeft te zijn. Kan zijn dat je dat WEL bent natuurlijk, maar die zekerheid is er inmiddels niet meer en dus kan het zijn dat je een baan, oscarnominatie etc alleen maar krijgt omdat je in een bepaald hokje valt.
Er zal vast een neger/moslim/gay/gehandicapten quota zijn.
pi_208909122
quote:
15s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:06 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Je kunt roepen dat het racistisch is, inderdaad.
Een blanke man met zwarte hulpjes. Oh jee moord en brand.
Je kunt ook gaan nadenken: vanuit de traditie brengen de Pieten de pakjes naar de kinderen door de schoorsteen.
Wat zit er in de schoorsteen? Nou niks, enkel wat roet door de omhoog gedwarrelde as wat er in de houtkachel is verbrand.
De blanke Pieten gaan door de schoorsteen. Wat gebeurt er? Ze krijgen de roet op hun huid.
Deze akte wordt gespeeld door de plaatselijke acteurs van een dorp. Elk jaar weer.
Wat is het euvel van plaatselijke acteurs? Dat het vaders en moeders, ooms en tantes van kinderen zijn die in Sinterklaas geloven.
Hoe verberg je dat? Door een acteur met zwarte schmink het gezicht te laten bedekken, zodat de kinderen de acteurs niet herkennen en de traditie standhoudt.

Dát is het verhaal achter Zwarte Piet.
Al honderden jaren zo gevierd.
Met dit idee erachter. Niks geen verwarde creativiteit, maar simpele, functionele en probleemoplossende tactiek.

En al helemaal geen racisme.
Ik wil echt helemaal niet klinken als de betweterige D66'' er want ik krijg zelf nogal de kriebels van dit soort figuren, maar alleen al het feit dat je een blanke man met zwarte hulpjes niet ziet als een nogal zware indicator van racisme verbaast me nogal.

Om verder nog maar niet te spreken over het feit dat zwarte piet in de NL traditie vaak grappige/dommige dingen doet, grote gouden oorbellen draagt, kroeshaar heeft, grote rode lippen heeft en in een gek clownesk pakje rondloopt, vaak door sinterklaas gecorrigeerd wordt (en dus ondergeschikt is), veel spel/taalfouten maakt in zijn gedichtjes.

Nogmaals er zijn veel discussies de laatste jaren die ik vermoeiend vind, maar de zwarte piet discussie vind ik een van de weinige die gewoon terecht zijn.
pi_208909132
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:13 schreef Vigilance het volgende:

[..]
Omdat de opvatting dat Zwarte Piet racistisch is ten grondslag ligt voor de oprichting van KOZP.
Oftewel een mening.
  Admin woensdag 26 april 2023 @ 14:19:17 #58
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_208909144
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:16 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
De tering, zeg, wat een dieptrieste opmerking. Sowieso de opmerking waar je op reageert is al misselijkmakend en dan ga jij er nog even overheen?
Net als hij van mening is dat ik een racist ben (en mijn hele familie, ouders, grootouders) racist zijn en hij dat mag vinden, mag ik mijn mening over hem en heel dat KOZP vormen lijkt me. En ja, daar mag jij het dan weer mee oneens zijn ^O^
  Admin woensdag 26 april 2023 @ 14:20:13 #59
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_208909156
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:17 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Er zal vast een neger/moslim/gay/gehandicapten quota zijn.
In veel landen en op veel plekken is die er al, dus het zou me weinig verbazen.
pi_208909185
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:19 schreef Danny het volgende:

[..]
Net als hij van mening is dat ik een racist ben (en mijn hele familie, ouders, grootouders) racist zijn en hij dat mag vinden, mag ik mijn mening over hem en heel dat KOZP vormen lijkt me. En ja, daar mag jij het dan weer mee oneens zijn ^O^
Het ging niet over racisme maar om een lintje voor Volkert. DAAR reageerde jij op.

Oh, en even voor alle duidelijkheid, leg mij aub geen woorden in de mond, ik noem jou geen racist, op geen enkele wijze en de insinuatie is beneden alle peil.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 26-04-2023 14:25:33 ]
  woensdag 26 april 2023 @ 14:22:48 #61
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_208909195
Ik vind het een stelletje aanstellers, maar ze doen maar met die lintjes. Gefeliciteerd.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  Moderator woensdag 26 april 2023 @ 14:24:18 #62
236264 crew  capricia
pi_208909215
quote:
de Kanselarij der Nederlandse Orden
Wist niet dat wij een Kanselarij hadden..
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Admin woensdag 26 april 2023 @ 14:24:27 #63
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_208909217
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:17 schreef Vigilance het volgende:

Om verder nog maar niet te spreken over het feit dat zwarte piet in de NL traditie vaak grappige/dommige dingen doet, grote gouden oorbellen draagt, kroeshaar heeft, grote rode lippen heeft en in een gek clownesk pakje rondloopt, vaak door sinterklaas gecorrigeerd wordt (en dus ondergeschikt is), veel spel/taalfouten maakt in zijn gedichtjes.
Allemaal kenmerken van Zwarte Piet (en al die dingen zijn overigens al vrijwel overal jaren geleden aangepast) en niet - mag ik hopen - van zwarte mensen.

Maar buiten dat is dat een discussie over welk stereotype wel en welke niet mag worden uitgebeeld en dat lijkt nogal arbitrair. Blanken stereotyperen als aritmische, nerderige racisten is geen enkel probleem tegenwoordig en daar zet ik dan ook zo mijn vraagtekens bij als we vraagtekens gaan plaatsen.

Begrijp me niet verkeerd - als mensen dat willen doen en me 'witte' willen noemen in plaats van 'blanke' moeten ze hun gang maar gaan, maar als er over woorden en beeldvorming gevallen wordt moet dat wel ALLE kanten op werken. Alleen dan kun je daadwerkelijk zeggen dat we de wereld misschien een stukje beter kunnen maken.
  woensdag 26 april 2023 @ 14:24:34 #64
182233 thedeedster
pi_208909218
quote:
Heel mooi!
Wat hebben ze bereikt dan? Ik zie eerder meer polarisatie en gedonder dan voorheen. Politiebegeleiding bij een kinderfeest, nou gefeliciteerd hoor.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_208909226
Dit is een klap in het gezicht voor mensen die zich wel belangeloos meerdere decennia hebben ingezet voor o.a. verenigingswerk. (en dan niet 1 vereniging ofzo... 3 of meer+normale baan)

Ik ben vandaag te gast geweest bij een Lintjes-uitreiking (mijn vader heeft er 1 gekregen. 1e reactie van pa: 'wat 'n onzin'). Mooie mensen. Die belangeloos erg waardevol zijn voor lokale initieven. (sportclubs, clubs ter behoud historisch erfgoed etc.)

Maar nee, het heeft de Koningklijke Lamlul behaagd een neger te decoreren die kinderfeestjes verziekt.
Jammer dat 't Lintje verworden is tot DeugLinnen :')

Wel symbolisch verkracht door Halsema. Well done kutmevrouw! }:|

[ Bericht 1% gewijzigd door Het_Bokje op 26-04-2023 14:36:43 ]
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  woensdag 26 april 2023 @ 14:25:38 #66
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208909229
Alleen KOZP zou niet lintjewaardig zijn. Maar kennelijk heeft ie in andere rollen zich wel constructief ingezet dus dan is het prima.
  Admin woensdag 26 april 2023 @ 14:27:14 #67
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_208909251
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:22 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Het ging niet over racisme maar om een lintje voor Volkert. DAAR reageerde jij op.
klopt. dat werd als overdrijving geopperd. Als je mensen die bij een groep horen die kinderen uitscheld voor racist en die vaak aangeven dat ze geweld niet perse afkeuren als een zwarte piet gesignaleerd wordt lintjes gaat geven is dat nogal opmerkelijk en daar maak je dan een overdrijving op om aan te geven hoe opmerkelijk het eigenlijk is. Valt onder satire/sarcasme/cynisme (*doorhalen wat niet van toepassing is). En ik overdrijf nog een tandje verder inderdaad. Ook dat klopt.
pi_208909254
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:24 schreef Danny het volgende:

[..]
Allemaal kenmerken van Zwarte Piet (en al die dingen zijn overigens al vrijwel overal jaren geleden aangepast) en niet - mag ik hopen - van zwarte mensen.

Maar buiten dat is dat een discussie over welk stereotype wel en welke niet mag worden uitgebeeld en dat lijkt nogal arbitrair. Blanken stereotyperen als aritmische, nerderige racisten is geen enkel probleem tegenwoordig en daar zet ik dan ook zo mijn vraagtekens bij als we vraagtekens gaan plaatsen.

Begrijp me niet verkeerd - als mensen dat willen doen en me 'witte' willen noemen in plaats van 'blanke' moeten ze hun gang maar gaan, maar als er over woorden en beeldvorming gevallen wordt moet dat wel ALLE kanten op werken. Alleen dan kun je daadwerkelijk zeggen dat we de wereld misschien een stukje beter kunnen maken.
Toch wel anders m.i.

al is het alleen al omdat juist zwarte mensen geschiedkundig vaak in het verdom/uitbuit hoekje hebben gezeten en blanke mensen niet. Juist daarom ligt e.e.a. jegens zwarte mensen wat gevoeliger en genuanceerder.

Verder wel eens dat we ook niet te veel moeten doorslaan in het hele white privilege gebeuren. Dat is er ongetwijfeld wel in meer of mindere vorm, maar het wordt nogal een taak als elke blanke daar een halve levensstudie van moet maken.
pi_208909268
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:25 schreef Het_Bokje het volgende:
Dit is een klap in het gezicht voor mensen die zich wel belangeloos meerdere decennia hebben ingezet voor o.a. verenigingswerk. (en dan niet 1 vereniging ofzo... 3 of meer+normale baan)

Ik ben vandaag te gast geweest bij een Lintjes-uitreiking (mijn vader heeft er 1 gekregen. 1e reactie van pa: 'wat 'n onzin'). Mooie mensen. Die belangeloos erg waardevol zijn voor lokale initieven. (sportclubs, clubs ter behoud historisch erfgoed etc.)

Maar nee, het heeft de Koningklijke Lamlul behaagd een neger te decoreren die kinderfeestjes verziekt.
Jammer dat 't Lintje verworden is tot DeugLinnen :')

Wel symbolisch verkracht door Halsema. Well done kut! }:|
Jouw pa had blijkbaar wat meer energie in de opvoeding van zijn kind moeten stoppen. Of net wat meer door moeder moeten laten doen
pi_208909277
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:16 schreef Danny het volgende:
Het valt me nog mee dat je niet over stemrecht of zitplaatsen in de bus begint.
We komen van ver. Verandering kost tijd.
  Admin woensdag 26 april 2023 @ 14:30:40 #71
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_208909291
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:24 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Wat hebben ze bereikt dan? Ik zie eerder meer polarisatie en gedonder dan voorheen. Politiebegeleiding bij een kinderfeest, nou gefeliciteerd hoor.
Ze hebben vooral onbegrip en woede bereikt, en inderdaad polarisatie, een gevoel van onveiligheid en grootscheepse politieinzet bij intochten, wat voorheen NOOIT nodig was. Maar zwarte piet is weg inderdaad en dat ziet men als 'winst', want de overige gevolgen zijn totaal onbelangrijk.
  Redactie Sport woensdag 26 april 2023 @ 14:31:06 #72
274204 crew  Mexicanobakker
pi_208909295
Ah, de Zwarte Piet discussie begint vroeg dit jaar.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_208909300
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:30 schreef Danny het volgende:

[..]
Ze hebben vooral onbegrip en woede bereikt, en inderdaad polarisatie, een gevoel van onveiligheid en grootscheepse politieinzet bij intochten, wat voorheen NOOIT nodig was. Maar zwarte piet is weg inderdaad en dat ziet men als 'winst', want de overige gevolgen zijn totaal onbelangrijk.
Je kan geen omelet bakken zonder een ei te breken.

Als ze 20 jaar lang een anonieme website met de slogan "weg met Zwarte Piet" hadden gerund, was er niets veranderd.
pi_208909303
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:27 schreef Danny het volgende:

[..]
klopt. dat werd als overdrijving geopperd. Als je mensen die bij een groep horen die kinderen uitscheld voor racist en die vaak aangeven dat ze geweld niet perse afkeuren als een zwarte piet gesignaleerd wordt lintjes gaat geven is dat nogal opmerkelijk en daar maak je dan een overdrijving op om aan te geven hoe opmerkelijk het eigenlijk is. Valt onder satire/sarcasme/cynisme (*doorhalen wat niet van toepassing is). En ik overdrijf nog een tandje verder inderdaad. Ook dat klopt.
Jij bent vast lid van een vereniging en een van de bestuursleden heeft vast ook wat rare fratsen uitgehaald. Is zijn gedrag net zoals Akwasi dan tekenend voor alle leden?
  Admin woensdag 26 april 2023 @ 14:32:24 #75
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_208909313
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:29 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het valt me nog mee dat je niet over stemrecht of zitplaatsen in de bus begint.
We komen van ver. Verandering kost tijd.
verandering kost tijd inderdaad. die tijd krijgt het nu echter niet. Verandering wordt nu via wetgeving doorgevoerd waardoor je nu films en series hebt waarin de verplichte blinde, dove, trans etc die totaal niet kan acteren een rol krijgen. Je hoeft niets meer te kunnen, je hoeft alleen maar iets te *zijn*.
  woensdag 26 april 2023 @ 14:32:52 #76
182233 thedeedster
pi_208909318
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:01 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Zo dom waren de mensen niet hoor. Ze hebben bewust gekozen voor een mediageniek evenement. Uiteindelijk draait het allemaal weer om geld. Racisme is een business case. En het zal nooit klaar zijn.
  Admin woensdag 26 april 2023 @ 14:34:33 #77
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_208909339
quote:
1s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:31 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Jij bent vast lid van een vereniging en een van de bestuursleden heeft vast ook wat rare fratsen uitgehaald. Is zijn gedrag net zoals Akwasi dan tekenend voor alle leden?
Ik ben geen lid van een vereniging, maar het gaat om meer mensen dan alleen Akwasi. De beelden van groepen KOZP-ers die kinderen aan het uitschelden waren staan me nog helder voor de geest. Asociaal tuig imo. Je gaat niet kleuters en peuters uitschelden of lastigvallen met je eigen shit.
pi_208909342
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:32 schreef Danny het volgende:

[..]
verandering kost tijd inderdaad. die tijd krijgt het nu echter niet. Verandering wordt nu via wetgeving doorgevoerd waardoor je nu films en series hebt waarin de verplichte blinde, dove, trans etc die totaal niet kan acteren een rol krijgen. Je hoeft niets meer te kunnen, je hoeft alleen maar iets te *zijn*.
Blijkbaar zien we niet dezelfde films en series.
pi_208909350
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:34 schreef Danny het volgende:
De beelden van groepen KOZP-ers die kinderen aan het uitschelden waren staan me nog helder voor de geest
NRC rectificeert Powned-verzinsel over uitschelden kind bij intocht Sinterklaas
https://www.bnnvara.nl/jo(...)-intocht-sinterklaas

:')

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 26-04-2023 14:36:01 ]
pi_208909354
quote:

[..]
Zeg maar het tegenovergestelde van de droom van Martin Luther King. Daarmee wordt dus gezegd dat 'minderheden' niks zelf kunnen en dus hulp nodig hebben.
Plaats hier uw advertentie
pi_208909357
quote:
1s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:28 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Jouw pa had blijkbaar wat meer energie in de opvoeding van zijn kind moeten stoppen. Of net wat meer door moeder moeten laten doen
Daar krijg je toch geen lintje voor? :P

(en ik lees net dat ie wel wat meer gedaan heeft dan alleen KOZP-aanhanger/organistor zijn, dus nou, vooruit dan maar...)
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  Admin woensdag 26 april 2023 @ 14:36:28 #82
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_208909363
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je kan geen omelet bakken zonder een ei te breken.

Als ze 20 jaar lang een anonieme website met de slogan "weg met Zwarte Piet" hadden gerund, was er niets veranderd.
Ik zie - net als anderen - alleen maar meer polarisatie en haar ontstaan. Beide kanten op. Verbetering begint met wederzijds respect en begrip, niet met dreigementen, beledigingen en geweld. KOZP ziet dat anders. Verder prima dat die gast een lintje krijgt hoor. Het maakt vrij duidelijk hoe makkelijk zo'n ding weggegeven wordt.
pi_208909373
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:17 schreef Vigilance het volgende:

[..]
Ik wil echt helemaal niet klinken als de betweterige D66'' er want ik krijg zelf nogal de kriebels van dit soort figuren, maar alleen al het feit dat je een blanke man met zwarte hulpjes niet ziet als een nogal zware indicator van racisme verbaast me nogal.
Blanke mensen die zich schminken om niet door hun kroost herkend te worden. Wat is daar racistisch aan?

quote:
Het maakt het kinderfeest voor het publiek een grappige vertoning, zodat het herkend wordt en als een traditie wordt onderhouden.

quote:
Nogmaals er zijn veel discussies de laatste jaren die ik vermoeiend vind, maar de zwarte piet discussie vind ik een van de weinige die gewoon terecht zijn.
Nee, je bent het eens met de mening die KOZP uitdraagt.
pi_208909380
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:36 schreef Danny het volgende:

[..]
Ik zie - net als anderen - alleen maar meer polarisatie en haar ontstaan.
Niet mis met een beetje haar.

quote:
Beide kanten op. Verbetering begint met wederzijds respect en begrip, niet met dreigementen, beledigingen en geweld. KOZP ziet dat anders. Verder prima dat die gast een lintje krijgt hoor. Het maakt vrij duidelijk hoe makkelijk zo'n ding weggegeven wordt.
Wat heeft die man verder nog gedaan? Waarom heeft hij een lintje gekregen?
pi_208909385
quote:

[..]
Ik zie - net als anderen - alleen maar meer polarisatie en haar ontstaan. Beide kanten op. Verbetering begint met wederzijds respect en begrip, niet met dreigementen, beledigingen en geweld. KOZP ziet dat anders. Verder prima dat die gast een lintje krijgt hoor. Het maakt vrij duidelijk hoe makkelijk zo'n ding weggegeven wordt.
Het begint denk ik met redelijkheid.

Uiteindelijk geloof ik dat veel mensen in NL best kunnen en willen zien/begrijpen dat zwarte piet een racistische karikatuur is.

Punt is alleen dat nadien de discussie over discriminatie/inclusiviteit en alles wat ermee verband houdt tot in de kleinste details doorgevoerd wordt. In sommige groepen zelfs leidend tot een ''weg met ons'' gevoel waarbij elke verwijzing naar Nederlands folklore of traditie gelijk in de hoek gevaarlijk pattriottisme wordt gegooid.

En juist doordat het meteen weer zo doorslaat, gaan mensen ook met de hakken in het zand op onderwerpen waar nog best een goed punt te maken valt, zoals zwarte piet.
  woensdag 26 april 2023 @ 14:38:48 #86
182233 thedeedster
pi_208909386
quote:

[..]
Het probleem met clubjes die op racisme draaien, is dat er zonder racisme geen clubje is.
  woensdag 26 april 2023 @ 14:40:28 #87
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_208909406
quote:

[..]

Hoe kom je er bij dat kozp tegen de roetveegpiet is? Dat is niet waar. Als je kijkt op de website bij hun FAQ:

Is roetveegpiet niet makkelijk herkenbaar voor de kinderen?
Kinderen geloven in de magie van de uitdossing en de context. De onherkenbaarheid is een drogreden: kinderen herkennen ook de mensen onder de zwarte schmink maar ze willen geloven.
I am a black hole shitting into the void
pi_208909419
quote:
Hoe het feitelijk zit:

Voor de radicalen onder de radicalen moet welke piet dan ook in zijn geheel verdwijnen en sinterklaas ook, want teveel grieven. Misschien als ie zwart wordt mag hij blijven.

Ik heb niet het idee dat er grote groepen mensen zijn die het oneens zijn met jouw punten. Het feit is dat het debat alleen de hele tijd gekaapt wordt door die radicale extremen (piet moet jaren 70 piet zijn) tov sinterklaas moet weg en welke piet dan ook is niet goed.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_208909420
quote:
2s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:37 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Blanke mensen die zich schminken om niet door hun kroost herkend te worden. Wat is daar racistisch aan?
[..]
Het maakt het kinderfeest voor het publiek een grappige vertoning, zodat het herkend wordt en als een traditie wordt onderhouden.
[..]
Nee, je bent het eens met de mening die KOZP uitdraagt.
''Blanke mensen die zich schminken''. Nu kleed je het fenomeen zwarte piet wel héél erg uit tot iets heel steriels.

Feit is dat deze blanke mensen zich vermommen tot het cultureel fenomeen zwarte piet, waar een heel totstandkomingsverhaal bij hoort met bijbehorend imago, kenmerken, verhaalvorming.

Zwarte piet simpelweg aanmerken als ''blanke mensen die zich zwart schminken'' is net zo'n onrealistische versimpeling als een profvoetballer ''iemand die achter een bal aan loopt'' noemen. Feitelijk is het misschien wel waar, maar het is iets te simpel gesteld.
pi_208909460
quote:
het maakt kinderen niet uit of Piet zwart is
^O^
  woensdag 26 april 2023 @ 14:45:18 #91
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_208909462
Zo'n koninklijke onderscheiding is dus ook niks meer waard. Als je enige vorm van talent "Zwarte Piet is racistisch" roepen is (en daarmee het grootst deel van het land tegen je krijgt), zou je daar alles behalve een lintje voor moeten krijgen.

Triest voor de mensen die wel iets kunnen, en iets goeds gedaan hebben, en daar terecht een lintje voor hebben gekregen.
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_208909467
quote:
1s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:41 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Voor de radicalen onder de radicalen moet welke piet dan ook in zijn geheel verdwijnen en sinterklaas ook, want teveel grieven. Misschien als ie zwart wordt mag hij blijven.

Ik heb niet het idee dat er grote groepen mensen zijn die het oneens zijn met jouw punten. Het feit is dat het debat alleen de hele tijd gekaapt wordt door die radicale extremen (piet moet jaren 70 piet zijn) tov sinterklaas moet weg en welke piet dan ook is niet goed.
Radicalen hou je altijd, daar kan je geen rekening mee houden.

Waar je mee werkt is de maatschappelijk geaccepteerde tussenvorm.
Het is niet nodig om mensen tegen het hoofd te stoten, aan de andere kant moet je ook wat kunnen incasseren.

Een roetveegpiet zonder opgepompte rode lippen lijkt vooralsnog draagvlak te hebben en daar doen we het mee.
Misschien is dat over 10 of 20 jaar ook verdwenen maar feitelijk is dat geen enkel punt.

Kinderen maken zich er niet druk om (iedere generatie gelooft toch maar ~8 jaar in Sinterklaas) en ouders? Tsja... die zijn niet de doelgroep.
pi_208909515
En als je in Grou bent opgegroeid, begrijp je wss sowieso niets van alle ophef rond 5 december :P
  woensdag 26 april 2023 @ 14:49:19 #94
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208909516
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:32 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Zo dom waren de mensen niet hoor. Ze hebben bewust gekozen voor een mediageniek evenement. Uiteindelijk draait het allemaal weer om geld. Racisme is een business case. En het zal nooit klaar zijn.
Exact. Allemaal voor het grote gratis geld.
1947-2016
pi_208909527
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:49 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Exact. Allemaal voor het grote gratis geld.
In feite is Sinterklaas en Kerst zoals wij dat vieren sowieso allemaal voor het grote geld.
En daar is dan nog Black Friday bij gekomen. Dat mag dan voor de gelegenheid wel zwart blijven.
pi_208909555
hé, ik ben racist, ik ga me als neger schminken om kinderen te amuseren
pi_208909565
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:35 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]
https://www.bnnvara.nl/jo(...)-intocht-sinterklaas

:')
Hahha

Aangezien de beelden hem helder voor de geest staan zal hij de fragmenten vast eenvoudig kunnen vinden!
  woensdag 26 april 2023 @ 14:54:56 #98
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_208909569
twitter
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 26 april 2023 @ 14:56:26 #99
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208909585
quote:

[..]
1947-2016
  woensdag 26 april 2023 @ 14:59:12 #100
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208909645
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:35 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]