Sommige mensen denken volgens mij dat het een soort attractiepark is oid. Ik snap het niet zo goed eigenlijk.quote:Ophef over sensuele pose bij Auschwitz: 'Hoe haal je het in je hoofd?'
Ophef over een foto bij Auschwitz-Birkenau. Daarop is een jonge vrouw te zien die sensueel poseert bij de ingang van het concentratiekamp waar tijdens de Tweede Wereldoorlog meer dan één miljoen mensen werden vermoord. Die foto werd gedeeld op Twitter en daarna veel bekritiseerd. De vrouw en haar partner zouden zich wel erg ongepast gedragen hebben.
Ophef over een foto bij Auschwitz-Birkenau. Daarop is een jonge vrouw te zien die sensueel poseert bij de ingang van het concentratiekamp waar tijdens de Tweede Wereldoorlog meer dan één miljoen mensen werden vermoord. Die foto werd gedeeld op Twitter en daarna veel bekritiseerd. De vrouw en haar partner zouden zich wel erg ongepast gedragen hebben.
"Vandaag beleefde ik één van de meest indrukwekkende momenten van mijn leven", schreef de twitteraar die bovenstaande foto deelde op haar socialmedia-account. "Helaas leek niet iedereen dat gevoel te delen."
Bij publicatie van dit artikel had de tweet al meer dan 30 miljoen mensen bereikt. 'Hoe haal je in je hoofd', vraagt iemand zich af. 'Niet te filmen', merkt een ander droogjes op.
Ook het Auschwitz Memorial, de beheerder van het voormalige naziconcentratiekamp, heeft gereageerd op de ontstane commotie. "Foto's helpen ons om nooit te vergeten wat zich heeft afgespeeld. Bezoekers moeten er rekening mee houden dat ze een plek betreden waar werkelijk één miljoen mensen zijn vermoord. Respecteer hun nagedachtenis."
Vier jaar geleden werden bezoekers al eens opgeroepen niet meer op de rails te poseren voor een leuke foto. Het Auschwitz Memorial vroeg toen om respect voor de honderdduizenden Joden die in het kamp werden vermoord en die via diezelfde rails het kamp werden binnengereden. "Er zijn betere plekken dan de plek die de deportatie van honderdduizenden symboliseert", aldus de oproep toen.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden zo'n 6 miljoen Joden vermoord in kampen in diverse delen van Europa. Auschwitz was het grootste vernietigingskamp en werd daardoor een symbool van de Holocaust. Er werden ongeveer 1,1 miljoen mensen omgebracht, zo'n 90 procent van de slachtoffers werd vergast.
David Groenteman was 18 jaar toen hij in Auschwitz zat, het grootste concentratiekamp van de Duitsers. In deze video uit 2020 vertelt hij over toen:
Onvermijdelijk, mensen denken ook niet meer aan alle vele oorlogen voor wo2.quote:Op woensdag 26 april 2023 09:51 schreef ZanneG het volgende:
Ik vind dat altijd zo bizar.
Ik heb het idee dat tegenwoordig veel mensen geen idee hebben wat ze precies bezoeken?
Het is misschien 1 vd activiteiten van die dag die in de bus tour wordt aangeboden en ze hebben geen idee ofzo?
Voor velen jongeren wordt dit helaas ook een ver van mn bed show. Het is zo lang geleden, hun grootouders zijn al vd generatie dat die de oorlog niet meer hebben meegemaakt en blijkbaar interesseert zet het ook niet.
Ik vind het ongelooflijk maar het gebeurd elke keer weer, misschien beter zulke berichten te negeren.
Ze verdienen die aandacht niet.
Wat te denken van het uitsterven van de dino's.quote:Op woensdag 26 april 2023 09:55 schreef BertV het volgende:
Los hiervan vind ik het interessant hoe tijd alle wonden heelt.
Niemand zou wakker liggen van dit soort praktijken in het Colosseum bijvoorbeeld.
Sterker nog: dat ís het.quote:Op woensdag 26 april 2023 10:15 schreef Heph844 het volgende:
het openstellen van Auschwitz voor (massaal) bezoek. Het wordt al snel een soort toeristische attractie
Volgens mij voldoe je zelf aan die omschrijving.quote:Op woensdag 26 april 2023 10:07 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Wat te denken van het uitsterven van de dino's.
Heb je zelf niet door hoe dom je uitspraak is?
Nou ja, denk dat ze het zelf meer zien als een plek om te herdenken, te onderwijzen en de herinnering aan industriële massamoord levend te houden. Dat is toch anders dan de toren van Pisa of de Eiffeltoren.quote:
Dit.quote:
Tenzij ze er net als het hoofdhuis in Westerbork een soort vitrine omheen zetten.quote:Op woensdag 26 april 2023 10:26 schreef BertV het volgende:
[..]
Volgen mij voldoe je zelf aan die omschrijving.
Hoe leg je in hemelsnaam de link van menselijk leed met het uitsterven van dino's?![]()
Zoals hierboven al gezegd, we maken er door massaal bezoek een attractie van.
Met het verstrijken van de jaren zal het persoonlijke leed steeds meer op de achtergrond raken.
Het gebouw is niet zo indrukwekkend als het Colosseum.
Omgerekend het jaar 3896, dat gaat dit niet redden.
Ieder halfjaar doen we dezelfde fophef bij die poort.quote:Op woensdag 26 april 2023 09:56 schreef superniger het volgende:
#fophef
En dit is nieuws van een aantal weken geleden.
Over Auschwitz spreekt men over 1000 jaar nog, en terecht.quote:Op woensdag 26 april 2023 10:26 schreef BertV het volgende:
[..]
Volgens mij voldoe je zelf aan die omschrijving.
Hoe leg je in hemelsnaam de link van menselijk leed met het uitsterven van dino's?![]()
Zoals hierboven al gezegd, we maken er door massaal bezoek een attractie van.
Met het verstrijken van de jaren zal het persoonlijke leed steeds meer op de achtergrond raken.
Het gebouw is niet zo indrukwekkend als het Colosseum.
Omgerekend het jaar 3896, dat gaat dit niet redden.
Hitler heeft zich met zijn grootheidswaanzin wat dat betreft wel onsterfelijk gemaakt.quote:Op woensdag 26 april 2023 10:46 schreef EttovanBelgie het volgende:
Over Auschwitz spreekt men over 1000 jaar nog, en terecht.
Nou, haar gewenste insta-effect is beter gelukt dan verwacht dan.quote:Op woensdag 26 april 2023 10:50 schreef VEM2012 het volgende:
Het getuigt van weinig historisch besef. Maar eerlijk gezegd vind ik de digitale schandpaal nog vele malen erger. Die miep staat er immers herkenbaar op.
Dit. Ben zelf nog niet naar Auschwitz geweest, maar de planning is om met elk van mijn drie kids het te gaan bezoeken.quote:Op woensdag 26 april 2023 10:28 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Nou ja, denk dat ze het zelf meer zien als een plek om te herdenken, te onderwijzen en de herinnering aan industriële massamoord levend te houden. Dat is toch anders dan de toren van Pisa of de Eiffeltoren.
quote:Op woensdag 26 april 2023 09:53 schreef Mexicanobakker het volgende:
Dan kun je beter zo gaan staan:
[ afbeelding ]
Is het ook niet een vorm van aandachts-zoeken en jezelf als moreel superieur opstellen om heel opgewonden te gaan doen over privaat gedrag van andere personen?quote:Op woensdag 26 april 2023 09:40 schreef Tengano het volgende:
Sommige mensen denken volgens mij dat het een soort attractiepark is oid. Ik snap het niet zo goed eigenlijk.
#allesVoorDeLikes
#kijkMijEensFantastischZijn
Oh ja, dus mensen die dit gedrag niet ok vinden zijn zelf dus allemaal moreel superieur.quote:Op woensdag 26 april 2023 11:29 schreef RM-rf het volgende:
Is het ook niet een vorm van aandachts-zoeken en jezelf als moreel superieur opstellen om heel opgewonden te gaan doen over privaat gedrag van andere personen?
Dat poseren voor die foto op die plek is misschien niet zo kies, maar het is gewoon verder een private zaak of mensen dat respect hebben of niet.
ik zie weinig nu om gelijk "viraal" te moeten willen gaan met het publiekelijk poseren van een algemene afkeuring van een morele goegemeente aan beterweters.
Bizar jaquote:Op woensdag 26 april 2023 10:07 schreef Kukelecucktsju10 het volgende:
Bij het Yolocaustmonument in Berlijn is dit al jaren gewoon.
Volgens mij stond dat er niet.quote:Op woensdag 26 april 2023 11:32 schreef Tengano het volgende:
[..]
Oh ja, dus mensen die dit gedrag niet ok vinden zijn zelf dus allemaal moreel superieur.
Apart inzicht wel.
Leuke achtergrond inderdaadquote:Op woensdag 26 april 2023 09:43 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Achterlijk, maar dit is (zoals het artikel zelf al benoemt) toch helemaal niets nieuws? Gewoon de zoveelste die zo'n plek vooral als een leuke achtergrond voor wat zelfverheerlijkende selfies ziet.
Exact, de zwartste bladzijde uit de totale geschiedenis.quote:Op woensdag 26 april 2023 10:46 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
War zou ik dat zeggen... ik vind zelf het gedrag ook niet net verder...quote:Op woensdag 26 april 2023 11:32 schreef Tengano het volgende:
Oh ja, dus mensen die dit gedrag niet ok vinden zijn zelf dus allemaal moreel superieur.
Maakt het wel makkelijker om te bepalen of je haar naar links moet swipen:quote:Op woensdag 26 april 2023 10:07 schreef Kukelecucktsju10 het volgende:
Wow.quote:Op woensdag 26 april 2023 12:17 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Maakt het wel makkelijker om te bepalen of je haar naar links moet swipen:
[ afbeelding ]
Dat eerste, vooral in de zomer zie je dit soort debielen vaak en meestal komen ze ook nog eens uit de VS (wat een verrassing).quote:
Alsjeblieft niet zeg. Er moeten juist meer mensen naar die kampen, graag in kleinere groepen met een begeleiding die een degelijke kennis heeft van hoe het dagelijks leven daar was en de verschrikkelijke mensonterende dingen die er zijn gebeurd.quote:Op woensdag 26 april 2023 09:48 schreef Nober het volgende:
Altijd weer gezeik. Laten we maar stoppen met die kampen.
Mijn hemelquote:Op woensdag 26 april 2023 12:17 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Maakt het wel makkelijker om te bepalen of je haar naar links moet swipen:
[ afbeelding ]
Yoloquote:Op woensdag 26 april 2023 12:27 schreef HowardRoark het volgende:
Mijn hemel. Tenenkrommend. Maar als je make-up maar goed zit je je nieuwe outfit van de Zara kunt showen. Ik durf ook te wedden dat het gros niet eens weet waar de betonblokken voor dienen.
Het colloseum is niet te vergelijken met een vernietigingskamp.quote:Op woensdag 26 april 2023 09:55 schreef BertV het volgende:
Niemand zou wakker liggen van dit soort praktijken in het Colosseum bijvoorbeeld.
Wow dit kan toch niet echt zijn??quote:
Gewoon te dom om te poepen, de hele dag alleen maar bezig met geshopte plaatjes op Instagram en Snapchat maar hun eigen land aanwijzen in een atlas kunnen ze waarschijnlijk niet.quote:Op woensdag 26 april 2023 12:38 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Wow dit kan toch niet echt zijn??
Wat bezielt die lui?
Dit vind ik echt schokkend en het dan ook nog posten op social media?
Je zal het als ouders maar onder ogen krijgen.
Ik vind het zelf ook niet zo chique, maar als zelfs de maker van het monument (Amerikaanquote:Op woensdag 26 april 2023 12:18 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Dat eerste, vooral in de zomer zie je dit soort debielen vaak en meestal komen ze ook nog eens uit de VS (wat een verrassing).
https://www.bbc.com/news/world-europe-38675835quote:And the man who designed the memorial agreed. Peter Eisenman, a New York architect, saw the Yolocaust site soon after it was published on Thursday.
"To be honest with you I thought it was terrible," he said. "People have been jumping around on those pillars forever. They've been sunbathing, they've been having lunch there and I think that's fine.
"It's like a catholic church, it's a meeting place, children run around, they sell trinkets. A memorial is an everyday occurrence, it is not sacred ground."
Mr Eisenman drew a clear distinction between the Berlin memorial and burial sites such as Auschwitz, which he said was "a different environment, absolutely".
"But there are no dead people under my memorial. My idea was to allow as many people of different generations, in their own ways, to deal or not to deal with being in that place. And if they want to lark around I think that's fine.
Zoveel mongolen op Tinder gezien die daar een selfie hadden genomen. Meteen gerapporteerdquote:Op woensdag 26 april 2023 10:07 schreef Kukelecucktsju10 het volgende:
Mooi gesproken. Ben het wel met hem eens eigenlijk. Past ook wel bij hoe het opgezet is, vanaf de stoep loop je er zo in.quote:Op woensdag 26 april 2023 16:37 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ik vind het zelf ook niet zo chique, maar als zelfs de maker van het monument (Amerikaan) er niet zoveel moeite mee heeft.
[..]
https://www.bbc.com/news/world-europe-38675835
En een terecht onderscheid met Auschwitz
Ditzelfde nieuwsbericht komt ieder jaar wel een keertje op fok. Oho wat errug. Iedereen die niet in de kramp schiet is gek!@!@!@!@quote:Op woensdag 26 april 2023 11:32 schreef Tengano het volgende:
[..]
Apart inzicht wel.
Dat monument staat midden in de stad en ziet eruit als een speeltuin. En omg mensen gebruiken het als speeltuin.quote:Op woensdag 26 april 2023 16:37 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ik vind het zelf ook niet zo chique, maar als zelfs de maker van het monument (Amerikaan) er niet zoveel moeite mee heeft.
[..]
https://www.bbc.com/news/world-europe-38675835
En een terecht onderscheid met Auschwitz
Iedereen weet toch wat het is? Gen Z is echt debielquote:Op woensdag 26 april 2023 17:05 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Dat monument staat midden in de stad en ziet eruit als een speeltuin. En omg mensen gebruiken het als speeltuin.
Ook jij hebt vast een oorlogsmonument in de buurt. Barst jij in tranen uit iedere keer dat je het ziet? Wees vooral beleefd bij een herdenking, maar als je zo'n ding midden in de stad zet is het onderdeel van het straatmeubilair. Bij ieder historisch ding is er een moment dat mensen wat minder betrokken raken. Napoleon heeft ook miljoenen mensen vermoord, maar zit jij ermee? Napoleon is een meem geworden. Er komt een generatie aan voor wie de holocaust minder hard aankomt en dat kun je niet tegenhouden. En dat is ook niet noodzakelijk slecht.quote:Op woensdag 26 april 2023 17:06 schreef SootSprite het volgende:
[..]
Iedereen weet toch wat het is? Gen Z is echt debiel
We hebben het niet over een oorlogsmonument maar Auschwitz’, wat je kunt bezoeken en wat je niet toevallig wandelend tegenkomt op straat.quote:Op woensdag 26 april 2023 17:16 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ook jij hebt vast een oorlogsmonument in de buurt. Barst jij in tranen uit iedere keer dat je het ziet? Wees vooral beleefd bij een herdenking, maar als je zo'n ding midden in de stad zet is het onderdeel van het straatmeubilair. Bij ieder historisch ding is er een moment dat mensen wat minder betrokken raken. Napoleon heeft ook miljoenen mensen vermoord, maar zit jij ermee? Napoleon is een meem geworden. Er komt een generatie aan voor wie de holocaust minder hard aankomt en dat kun je niet tegenhouden. En dat is ook niet noodzakelijk slecht.
Het oorlogsmonument in Berlijn is hier ook ter sprake gekomen.quote:Op woensdag 26 april 2023 17:29 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
We hebben het niet over een oorlogsmonument maar Auschwitz’, wat je kunt bezoeken en wat je niet toevallig wandelend tegenkomt op straat.
Een bepaalde vorm van respect mag toch wel.
Je gaat tijdens de dodenherdenking toch ook geen gekkigheid uithalen.
Zo kun je alles wel kapot relativeren, want immers is alles ooit zo lang geleden dat het geen rol meer speelt in het leven. Maar de boodschap is toch dat we dit vooral niet moeten vergeten! Niet nu al!
Ik vind hem andersom (met de letters bovenaan) nog gênanter.quote:Op woensdag 26 april 2023 09:53 schreef Mexicanobakker het volgende:
Dan kun je beter zo gaan staan:
[ afbeelding ]
Oké, dat had ik even gemist. Misschien heerst toch een beetje het gevoel dat het voor de Duitsers minder erg is ofzo?quote:Op woensdag 26 april 2023 17:32 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Het oorlogsmonument in Berlijn is hier ook ter sprake gekomen.
Dat monument is voor de holocaust.quote:Op woensdag 26 april 2023 17:39 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Oké, dat had ik even gemist. Misschien heerst toch een beetje het gevoel dat het voor de Duitsers minder erg is ofzo?
Oké, ik weet al welke je bedoelt dan.quote:Op woensdag 26 april 2023 17:46 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Dat monument is voor de holocaust.
Schijnt hier te zijn. Maar dit is toch wel een hele andere ambience dan dat concentratiekamp idd.quote:Op woensdag 26 april 2023 18:03 schreef MissButterflyy het volgende:
Oké, ik weet al welke je bedoelt dan.
Vind het ook niet helemaal kunnen, maar staat natuurlijk niet op een plek waar ook qua holocaust vanalles is gebeurd. Toch?
quote:American architect Peter Eisenman stirred controversy when he unveiled plans for the Memorial to the Murdered Jews of Europe. Critics protested that the memorial in Berlin, Germany was too abstract and did not present historical information about the Nazi campaign against the Jews. Other people said that the memorial resembled a vast field of nameless tombstones that symbolically captured the horror of the Nazi death camps. Fault-finders decried that the stones were too theoretical and philosophical. Because they lack an immediate connection with common people, the Holocaust Memorial's intellectual intent may be lost, resulting in a disconnect. Would people ever treat the slabs as objects in a playground? People who praised the memorial said that the stones would become a central part of Berlin's identity.
Since its opening in 2005, this Holocaust Memorial Berlin has stirred controversy. Today we can take a closer look back in time.
Heel stuk erover in de link.
https://www.thoughtco.com(...)eter-eisenman-177928
Ja maar het staat er vast bij dus dan ga je er niet op klimmen als he geen asociale Gen Z debiel bent.quote:Op woensdag 26 april 2023 18:34 schreef Tengano het volgende:
[..]
Schijnt hier te zijn. Maar dit is toch wel een hele andere ambience dan dat concentratiekamp idd.
Lijkt wel een soort opslagplaats voor roadblocks die ze tijdens die kerstmarkten gebruiken.
[ afbeelding ]
[..]
Oh, sorry hoorquote:Op woensdag 26 april 2023 19:03 schreef SootSprite het volgende:
Ja maar het staat er vast bij dus dan ga je er niet op klimmen als he geen asociale Gen Z debiel bent.
Nog maar 78 jaar geleden waren we instaat tot dit soort zaken. Ik heb ook niet de illusie dat "we" nu anders zijn de toen, of zelfs 2000 jaar geleden. Als aan de juiste (of verkeerde) knoppen wordt gedraaid doen we het zo weer. In die 1000 jaar die jij noemde kan zomaar weer zoveel ellende gaan zitten dat Auschwitz niet de "das war einmal" gaat worden maar een colosseum uit een ver verleden.quote:Op woensdag 26 april 2023 10:46 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Als die russen wat meer ruimte zouden krijgen zie ik ze er ook voor aan. Het boeit die gasten helemaal niks lijkt het wel, en ze vinden dat die oekrainers het gewoon verdienen omdat ze zo anti Rusland zijn. Zo'n kronkel kan blijkbaar behoorlijk breed inslaan.quote:Op woensdag 26 april 2023 20:11 schreef BertV het volgende:
Nog maar 78 jaar geleden waren we instaat tot dit soort zaken. Ik heb ook niet de illusie dat "we" nu anders zijn de toen, of zelfs 2000 jaar geleden. Als aan de juiste (of verkeerde) knoppen wordt gedraaid doen we het zo weer. In die 1000 jaar die jij noemde kan zomaar weer zoveel ellende gaan zitten dat Auschwitz niet de "das war einmal" gaat worden maar een colosseum uit een ver verleden.
Uit de opgetekende geschiedenis misschien. Wie weet wat voor erge dingen er zijn gebeurd toen we het nog niet optekenden? Er zijn zoveel massamoorden geweest, en iedereen denkt dat zijn of haar tijd de ergste was.quote:Op woensdag 26 april 2023 12:06 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Exact, de zwartste bladzijde uit de totale geschiedenis.
Wat een dom monument dan. Ik ben tegen de holocaust. Had voor mij niet gehoeven.quote:Op woensdag 26 april 2023 17:46 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Dat monument is voor de holocaust.
Ik wil niet pessimistisch zijn of zo, maar dat lijkt me heel aannemelijk.quote:Op woensdag 26 april 2023 20:28 schreef BjG956 het volgende:
Dat we over 1000 jaar nog over de holocaust praten lijkt me niet.
"Vrede" lijkt me toch wel een passend gebaar op een dergelijke lokatie, niet?quote:
quote:Op woensdag 26 april 2023 16:54 schreef SootSprite het volgende:
[..]
Zoveel mongolen op Tinder gezien die daar een selfie hadden genomen. Meteen gerapporteerd
Op Hitlers bunker om precies te zijn. Wel succesvol monument trouwens, maar is niet hetzelfde als Auschwitz.quote:Op woensdag 26 april 2023 17:05 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Dat monument staat midden in de stad en ziet eruit als een speeltuin. En omg mensen gebruiken het als speeltuin.
Dit is toch geen vergelijk? Rome is een stad die mensen bezoeken om al zijn historische bezienswaardigheden, kunst en bouwwerken, waar het Colosseum er een van is. Het was een plaats voor entertainment en ja, er vonden tot zo'n 1.600 jaar geleden ook gladiatorengevechten en executies plaats waarbij mensen en dieren stierven ter vermaak. Maar dat laatste was dus niet de primaire en enige functie van het gebouw.quote:Op woensdag 26 april 2023 09:55 schreef BertV het volgende:
Neehoor, die is een paar 100 meter verderop en is nu een parkeerplaats.quote:Op woensdag 26 april 2023 22:13 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Op Hitlers bunker om precies te zijn. Wel succesvol monument trouwens, maar is niet hetzelfde als Auschwitz.
Eens, Belzec was bijv ook een vernietigingskamp waar zeer veel mensen zijn omgekomen.quote:Op woensdag 26 april 2023 12:19 schreef HowardRoark het volgende:
Je kunt dit deze vrouw niet eens aanrekenen. Het is emblematisch voor deze huidige generatie, maar ook hoe er met deze kampen wordt omgegaan. Momenteel denkt dus een deel van de jongste generatie (in elk geval in Nederland, maar het zou mij niets verbazen als dit ook voor andere landen zou gelden) dat de Holocaust schromelijk wordt overdreven.
Dit is het resultaat van gebrekkig onderwijs en ook de overgebleven kampen behandelen als een soort attractiepark met quasi winstoogmerk, waar je duizenden mensen tegelijk kunt toelaten, waar ze dan op eigen houtje wat rond kunnen wandelen.
En er mag trouwens ook iets minder nadruk liggen op Auschwitz, Treblinka was wellicht nog erger, en ook een plek als Mauthausen was ondanks dat het niet als vernietigingskamp diende, een hel op aarde.
[..]
Alsjeblieft niet zeg. Er moeten juist meer mensen naar die kampen, graag in kleinere groepen met een begeleiding die een degelijke kennis heeft van hoe het dagelijks leven daar was en de verschrikkelijke mensonterende dingen die er zijn gebeurd.
Ja. Dit begint saai te worden. Auschwitz nu is dat ook.quote:Op woensdag 26 april 2023 09:48 schreef Nober het volgende:
Altijd weer gezeik. Laten we maar stoppen met die kampen.
Dit. Overigens, het niet altijd zo geweest dat gladiatoren elkander doden. Dat is maar een hele korte periode geweest. Maar goed, het is inderdaad niet te vergelijken met Auschwitz en ww2.quote:Op donderdag 27 april 2023 01:07 schreef Repentless het volgende:
[..]
Dit is toch geen vergelijk? Rome is een stad die mensen bezoeken om al zijn historische bezienswaardigheden, kunst en bouwwerken, waar het Colosseum er een van is. Het was een plaats voor entertainment en ja, er vonden tot zo'n 1.600 jaar geleden ook gladiatorengevechten en executies plaats waarbij mensen en dieren stierven ter vermaak. Maar dat laatste was dus niet de primaire en enige functie van het gebouw.
Auschwitz had maar 1 doel: de systematische vernietiging van een volk. Een faciliteit ontworpen en gebouwd op functionaliteit als moordfabriek en het toebrengen van zoveel mogelijk ondraaglijk leed aan mensen. Esthetiek en architectonische hoogstandjes om als bezienswaardigheid te dienen speelden geen enkele rol. Er zijn weinig mensen die voor de gezelligheid en cultuur een stedentripje Auschwitz boeken en denken "ach, nu ik er toch ben, pak ik ook nog even het vernietigingskamp mee. Leuk om eens te zien!"
Als je daarnaartoe gaat, is dat met een vrij specifiek doel. Plezier, een leuke tijd hebben en cultuur snuiven is doorgaans niet waar die plek om zeer begrijpelijke redenen om bekend staat. Een stad als Parijs is dat wel. Wanneer je daarheen gaat, dan is de kans groot dat je als onderdeel van je stedentrip ook de Place de la Concorde aandoet. Ondanks dat de guillotine daar tijdens de Franse Revolutie overuren heeft gedraaid, zal niemand er gek van opkijken als je daar een dergelijke pose aanneemt. Dat komt omdat die plek voor veel meer staat dan uitsluitend dood en verderf en gewoon een bekende toeristische attractie is binnen de stad.
Auschwitz staat voor niets anders dan onbeschrijflijk leed en een inktzwarte bladzijde uit de recente menselijke geschiedenis, waarvan er nog steeds slachtoffers in leven zijn.
Dit is het topic van gisteren...quote:Op donderdag 27 april 2023 09:40 schreef Haushofer het volgende:
Ik zocht iets om vandaag verontwaardigd over te zijn. Ben ik hier in het goeie topic?
Klopt, hetzelfde geldt voor Majdanek. Daar wordt allemaal niet genoeg over gesproken.quote:Op donderdag 27 april 2023 07:45 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Eens, Belzec was bijv ook een vernietigingskamp waar zeer veel mensen zijn omgekomen.
Overigens ook genoeg liede hier op FOK! die de holocaust maar wat graag downplayen. Gelukkig lopen ze vooral in BNW rond.
Ja gewoon een hoofd zonder inhoudquote:Op woensdag 26 april 2023 09:43 schreef Kopiko het volgende:
[..]
Antwoord: ze heeft, zoals zovelen, geen idee.
Omdat ze alleen maar met zichzelf bezig zijn, zoveel mogelijk likes en aandachthoererijquote:Op donderdag 27 april 2023 11:22 schreef tesssssssss het volgende:
Ik snap nooit dat mensen dat niet aanvoelen dat zoiets niet kan.
Kijk eens hoeveel lijks ik al heb!quote:Op donderdag 27 april 2023 11:33 schreef Marsenal het volgende:
[ afbeelding ]
Dit is echt een goeie plek om mn socials bij te houden.
Goed voor je concentratie.quote:Op donderdag 27 april 2023 13:33 schreef Mani89 het volgende:
Meid was gewoon aan het genieten van die Auschwitz viiiiiiibes ja toch.
Al die gevangenen hadden toch gewoon body goals voor deze influencersnol. Lekker skinnyquote:Op donderdag 27 april 2023 13:33 schreef Mani89 het volgende:
Je mag ook niks meer tegenwoordig. Meid was gewoon aan het genieten van die Auschwitz viiiiiiibes ja toch.
quote:Op donderdag 27 april 2023 18:22 schreef SootSprite het volgende:
[..]
Al die gevangenen hadden toch gewoon body goals voor deze influencersnol. Lekker skinny
Jeweettoccchhh.quote:Op donderdag 27 april 2023 18:22 schreef SootSprite het volgende:
[..]
Al die gevangenen hadden toch gewoon body goals voor deze influencersnol. Lekker skinny
Godverquote:Op donderdag 27 april 2023 13:50 schreef bloodymary1 het volgende:
Denk dat ze het niet geweten heeft.
Wat dat betreft zou ik ook meer verwachten dat men ook wil inzetten op wapens die precies dit doel bereiken. Het uitroeien van de ongewenste bevolking waarbij de infrastructuur behouden blijft. Kernwapens zijn hier volgens mij wat minder geschikt voor vanwege die radioactieve straling waar je decennialang last van blijft houden. Maar met een effectief strijdgas zou je je doelen volgens mij veel effectiever en efficienter kunnen bereiken. Opmerkelijk dat daar in Oekraine nog niks mee gebeurd is, hoewel dat door de VS wel een keer is benoemd.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 08:05 schreef nixxx het volgende:
Misschien heb ik wel een heel negatief beeld van de mensheid, maar ik heb het idee dat we gewoon echt niet leren. Misschien is het wel iets biologisch/primitiefs om alles wat anders is uit te willen roeien? Het voortbestaan van de eigen groep te garanderen.
De holocaust was niet de eerste en ook niet de laatste genocide. Armeense genocide, voormalig Joegoslavië, Oeigoeren, Oekraïne oorlog. Minder opzettelijk met oogpunt van totale uitroeiing, maar net zo effectief: indianen in Amerika, neanderthalers. Met de voortrazende technologische ontwikkelingen wordt het alleen maar makkelijker. We gaan nog heel wat zien in de nabije toekomst denk ik.
Strijdgassen moeten in zekere mate persistent zijn om functioneel te zijn en dat is dan ook meteen een probleem. Er zal een enorme decontaminatie operatie opgezet moeten worden. Ook doden deze gassen het complete ecosysteem, van insecten en aardwormen etc tot aan de grote dieren. Weet niet of er open literatuur is die die effecten en de herstel maatregelen behandelt. Ik ben zelf meer bezorgd over inzet van autonome mini drone zwermen bijv. Geef die een gebied in een stad waar ze binnen moeten blijven en allemaal 10 gram explosieven en de opdracht om alles wat warm is en groter dan een kat te vernietigen…quote:Op dinsdag 2 mei 2023 08:29 schreef Tengano het volgende:
[..]
Wat dat betreft zou ik ook meer verwachten dat men ook wil inzetten op wapens die precies dit doel bereiken. Het uitroeien van de ongewenste bevolking waarbij de infrastructuur behouden blijft. Kernwapens zijn hier volgens mij wat minder geschikt voor vanwege die radioactieve straling waar je decennialang last van blijft houden. Maar met een effectief strijdgas zou je je doelen volgens mij veel effectiever en efficienter kunnen bereiken. Opmerkelijk dat daar in Oekraine nog niks mee gebeurd is, hoewel dat door de VS wel een keer is benoemd.
Ik vind niet dat je al deze situaties kunt vergelijken. De Holocaust was echt uitzonderlijk in de omvang en de uitvoering. Hoe dat heeft kunnen gebeuren (nog geen honderd jaar geleden) is onvoorstelbaar. Dat gaan we toch hopelijk nooit meer zien.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 08:05 schreef nixxx het volgende:
Misschien heb ik wel een heel negatief beeld van de mensheid, maar ik heb het idee dat we gewoon echt niet leren. Misschien is het wel iets biologisch/primitiefs om alles wat anders is uit te willen roeien? Het voortbestaan van de eigen groep te garanderen.
De holocaust was niet de eerste en ook niet de laatste genocide. Armeense genocide, voormalig Joegoslavië, Oeigoeren, Oekraïne oorlog. Minder opzettelijk met oogpunt van totale uitroeiing, maar net zo effectief: indianen in Amerika, neanderthalers. Met de voortrazende technologische ontwikkelingen wordt het alleen maar makkelijker. We gaan nog heel wat zien in de nabije toekomst denk ik.
Maar het is natuurlijk wel zo dat andere volken, die er anders uitzien ook hun eigen gewoontes en hun gebruiken hebben. Ze verschillen in die zin als dag en nacht bijna van elkaar.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 10:05 schreef HowardRoark het volgende:
Tevens is het essentieel om mensen te behandelen op basis van hun karakter, niet hun onveranderlijke kenmerken.
Ik denk eigenlijk dat de holocaust niet zozeer uitzonderlijk was, in de zin dat ik er een natuurlijke ontwikkeling in zie waarin de grootte van de moordpartijen waartoe de mens in staat is meegroeit met de technologische ontwikkelingen. Vandaar mijn zorgen voor de toekomst.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 10:05 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik vind niet dat je al deze situaties kunt vergelijken. De Holocaust was echt uitzonderlijk in de omvang en de uitvoering. Hoe dat heeft kunnen gebeuren (nog geen honderd jaar geleden) is onvoorstelbaar. Dat gaan we toch hopelijk nooit meer zien.
Haat op basis van groepsidentiteit zul je daarentegen altijd in bepaalde mate blijven houden. Daarom is het ook belangrijk kinderen en jongeren hier goed over te onderwijzen en dat mag best indruk maken. Tevens is het essentieel om mensen te behandelen op basis van hun karakter, niet hun onveranderlijke kenmerken. Helaas zien we juist in het Westen nu weer een nieuwe trend ontstaan waarin dit laatste leidend lijkt te zijn. Dit is een hele zorgwekkende ontwikkeling.
Het laatste inderdaad. Er waren natuurlijk door een groot deel van Europa duizenden kleine werk/concentratiekampen, honderden ghetto's en natuurlijk de tientallen bekende grote concentratiekampen en zes vernietigingskampen waar allerlei mensen naartoe werden vervoerd vanuit heel Europa.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 10:22 schreef nixxx het volgende:
[..]
Ik denk eigenlijk dat de holocaust niet zozeer uitzonderlijk was, in de zin dat ik er een natuurlijke ontwikkeling in zie waarin de grootte van de moordpartijen waartoe de mens in staat is meegroeit met de technologische ontwikkelingen. Vandaar mijn zorgen voor de toekomst.
In een ander opzicht is de holocaust natuurlijk wel uitzonderlijk qua grootte (tot nu toe) en ook het feit dat deze in een van de meest ontwikkelde en beschaafde landen ter wereld plaatsvond. Dat laatste ondersteunt ook weer mijn zorg voor de toekomst, beschaving en ontwikkeling is dus geen voorkoming van grootschalige genocide, maar misschien eerder een facilitator.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |