Ik verwacht dat het nu wel meevalt gezien de pensioengolf die er aan zit te komen.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 07:53 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Klopt, maar er bestaat nog steeds een hardnekkig beeld van een grote, inefficiënte overheid. Dus er zal wel weer bezuinigd gaan worden op de overheid in het algemeen. Dat resulteert vaak in vacaturestops en bevriezing van ambtenarensalarissen.
Het aantal managementslagen valt meestal wel mee toch? Het is meer dat organisaties verkokerd zijn en afdelingen/teams elkaar de tent uitvechten.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 10:45 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Genoeg mensen op de werkvloer die goede ideeën hebben hoe dingen beter kunnen. Alleen blijft daar na 5 managementlagen, strategisch adviseurs etc niets meer van over.
Teamleider, regiodirecteur, directeur, algemeen directeur, DG.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 10:51 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Het aantal managementslagen valt meestal wel mee toch? Het is meer dat organisaties verkokerd zijn en afdelingen/teams elkaar de tent uitvechten.
De mijne nietquote:Op vrijdag 1 maart 2024 00:31 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Weekje ruilen? Mijn vrienden die commercieel werken hebben het relaxter en zelfs een significant beter loon 🤣
Oh ja maar je weet, als oudgediende mag je niet terugkijken. Je moet meegaan met de tijdquote:Op vrijdag 1 maart 2024 11:03 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Teamleider, regiodirecteur, directeur, algemeen directeur, DG.
Zit je op 5 managementlagen. Vervolgens heb je ook nog te maken met een vaktechnische lijn die er dingen van moeten vinden en de ICT' ers die dingen moeten bouwen/aanpassen.
Je kunt op de werkvloer dus hele mooie en goeie ideeën hebben, maar om het uitgevoerd te krijgen is vaak een utopie.
Wel meegemaakt dat er enthousiast een wijziging ergens in aangekondigd werd, waarbij wat mensen van de hogere legerleiding allerlei veren in hun reet kregen omdat het zo briljant was. Waarna de oudgedienden elkaar aankeken en zeiden van dit deden we 25 jaar geleden ook en toen werkte het ook niet. Inmiddels is het dus allemaal weer teruggedraaid voor zover het al van de grond is gekomen
Ik kan je de cursus effectief beïnvloeden aanraden!quote:Op vrijdag 1 maart 2024 11:03 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Zit je op 5 managementlagen. Vervolgens heb je ook nog te maken met een vaktechnische lijn die er dingen van moeten vinden en de ICT' ers die dingen moeten bouwen/aanpassen.
Je kunt op de werkvloer dus hele mooie en goeie ideeën hebben, maar om het uitgevoerd te krijgen is vaak een utopie.
Wel meegemaakt dat er enthousiast een wijziging ergens in aangekondigd werd, waarbij wat mensen van de hogere legerleiding allerlei veren in hun reet kregen omdat het zo briljant was. Waarna de oudgedienden elkaar aankeken en zeiden van dit deden we 25 jaar geleden ook en toen werkte het ook niet. Inmiddels is het dus allemaal weer teruggedraaid voor zover het al van de grond is gekomen
Zijn die managementlagen niet het probleem van elke kantoorbaan tegenwoordig? Veel te veel nutteloos middelmanagement.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 11:03 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Ja. Het niveau van de opleidingen is gedaald, daardoor kan iedereen tegenwoordig met ene beetje wilskracht de HBO halen en dan wordt je dus manager. We moeten terug naar dat hooguit 25% van het land HBO of universiteit heeft, eigenlijk. Want we hebben een overschot aan hoog opgeleiden en een enorm tekort aan MBOers.quote:Op donderdag 7 maart 2024 12:35 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Zijn die managementlagen niet het probleem van elke kantoorbaan tegenwoordig? Veel te veel nutteloos middelmanagement.
Ik vraag me echt nog steeds regelmatig af waarom we er niet in slagen effectievere raamwerken te bouwen, hebben we niet gewoon teveel hoogopgeleide mensen die geen zin meer hebben om het echte kutwerk te doen en liever wat lanterfanten op kantoor?
Het probleem is ook dat het enorme reorganisaties vraagt om mensen echt weer daadwerkelijk in effectieve posities te krijgen. Het wordt hier regelmatig benadrukt in topics maar mensen hebben geen zin om al hun verworvenheden (thuiswerkdagen, eerder weg voor de kids, hoge salarissen voor gebakken lucht) op te geven.quote:Op donderdag 7 maart 2024 13:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja. Het niveau van de opleidingen is gedaald, daardoor kan iedereen tegenwoordig met ene beetje wilskracht de HBO halen en dan wordt je dus manager. We moeten terug naar dat hooguit 25% van het land HBO of universiteit heeft, eigenlijk. Want we hebben een overschot aan hoog opgeleiden en een enorm tekort aan MBOers.
Denk ik ook niet. Maar er was wel een verschil: meer mensen onderin die piramide, die het uitvoerende werk doen. Daar zitten nu een stuk minder terwijl de rest “daarboven” nog net zo druk bevolkt is.quote:Op donderdag 7 maart 2024 13:03 schreef Molo het volgende:
Ik geloof eigenlijk niet dat het vroeger doelmatiger en beter was, als ik de verhalen van mijn moeder en andere senioren hoor over hoe het er aan toe ging...
Het kan gewoon echt altijd beter maar we blijven mensen, dieren, en dus heb je te dealen met de beperkingen van onze soort (lees: inefficiëntie, interne politiek, belangen, gedoe)
Tja, hier raak je de kern dan toch? Die mensen starten allemaal met zo'n 2000 euro aan hypotheeklasten, niet heel gek dat je dan toch wat sneller voor het geld kiest lijkt me.quote:Op donderdag 7 maart 2024 16:35 schreef Serinde het volgende:
[..]
Denk ik ook niet. Maar er was wel een verschil: meer mensen onderin die piramide, die het uitvoerende werk doen. Daar zitten nu een stuk minder terwijl de rest “daarboven” nog net zo druk bevolkt is.
Ik zie bij ons dat veel mensen na ein-de-lijk afronden van de studie, regelmatig vrij snel richting management gaan. Wat ik niet begrijp want dat is in mijn optiek geen volgende stap omhoog maar een hele andere functie. Het is wel een niet te ingewikkelde manier om meer te gaan verdienen.
Ik pieker er niet over. Laat mij maar “gewoon werken” en doen waar ik goed in ben
Toch verbaast het mij regelmatig. Vooral bij mensen die hun hele opleiding afgemaakt hebben. Ik zou dat niet doen als dat niet echt was wat ik leuk vind, maar misschien ben ik eerder een uitzondering dan de norm.quote:Op donderdag 7 maart 2024 17:31 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Tja, hier raak je de kern dan toch? Die mensen starten allemaal met zo'n 2000 euro aan hypotheeklasten, niet heel gek dat je dan toch wat sneller voor het geld kiest lijkt me.
Ik denk dat mensen de Overheid als werkgever vaak wel prima vinden. Allerlei privileges, geen deadlines of eindeloos vooruitgeschoven deadlines, veel thuiswerken, noem het allemaal maar op.quote:Op donderdag 7 maart 2024 18:01 schreef Serinde het volgende:
[..]
Toch verbaast het mij regelmatig. Vooral bij mensen die hun hele opleiding afgemaakt hebben. Ik zou dat niet doen als dat niet echt was wat ik leuk vind, maar misschien ben ik eerder een uitzondering dan de norm.
Ons salaris is niet heel slecht. Zeker niet gezien het aantal uren. Maar als je echt wilt verdienen, moet je buiten de Rijksoverheid gaan werken.
Managers bij de overheidquote:Op donderdag 7 maart 2024 22:32 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik denk dat mensen de Overheid als werkgever vaak wel prima vinden. Allerlei privileges, geen deadlines of eindeloos vooruitgeschoven deadlines, veel thuiswerken, noem het allemaal maar op.
En dan kun je met een beetje middelmanagement al heel snel een ton per jaar verdienen, lang niet slecht voor een baan met niet al teveel stress of verantwoordelijkheid.
Bij welke overheid werk je?quote:Op donderdag 7 maart 2024 22:32 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik denk dat mensen de Overheid als werkgever vaak wel prima vinden. Allerlei privileges, geen deadlines of eindeloos vooruitgeschoven deadlines, veel thuiswerken, noem het allemaal maar op.
En dan kun je met een beetje middelmanagement al heel snel een ton per jaar verdienen, lang niet slecht voor een baan met niet al teveel stress of verantwoordelijkheid.
Jij werkt duidelijk niet bij de overheid.quote:Op donderdag 7 maart 2024 22:32 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Geen deadlines of vooruitgeschoven deadlines is natuurlijk onzin, die deadlines zijn vaak minstens net zo hard als in het bedrijfsleven, soms zelfs harder. En het salaris is niet beter dan bij het bedrijfsleven voor vergelijkbare functies.quote:Op donderdag 7 maart 2024 22:32 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Daar heb je een punt.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 08:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Geen deadlines of vooruitgeschoven deadlines is natuurlijk onzin, die deadlines zijn vaak minstens net zo hard als in het bedrijfsleven, soms zelfs harder. En het salaris is niet beter dan bij het bedrijfsleven voor vergelijkbare functies.
Je hebt wel de zekerheid dat je werkgever nooit op zal houden te bestaan.
Wij hebben heel vaal last van de idiote dingen die door politici bedacht worden. Ik denk dat onze deadlines vaak frustrerender, lastiger en moeilijker te realiseren zijn dan in het bedrijfsleven (waar mensen over het algemeen volgens mij wat meer oog hebben voor haalbaarheid e.d.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 08:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Geen deadlines of vooruitgeschoven deadlines is natuurlijk onzin, die deadlines zijn vaak minstens net zo hard als in het bedrijfsleven, soms zelfs harder. En het salaris is niet beter dan bij het bedrijfsleven voor vergelijkbare functies.
Mwah, is overal wel zo, soms haalbaar en realistisch en soms ook totaal niet. Private sector heeft net zo goed idioten en narcisten in de top zitten. Publieke sector ligt wel áltijd in alles onder een vergrootglas, dat ze ik zelf wel als groot verschil. Daar gaan mensen dan ook wel naar handelenquote:Op vrijdag 8 maart 2024 09:42 schreef Serinde het volgende:
[..]
Wij hebben heel vaal last van de idiote dingen die door politici bedacht worden. Ik denk dat onze deadlines vaak frustrerender, lastiger en moeilijker te realiseren zijn dan in het bedrijfsleven (waar mensen over het algemeen volgens mij wat meer oog hebben voor haalbaarheid e.d.)
Die ken ik! Een of andere maatregel die per ... moet ingaan, waar de politiek heel blij mee is dat ze dat allemaal voor elkaar hebben gekregen in zo'n korte tijd om te bedenken. Helaas weet de uitvoerende organisatie nog nergens van.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 09:42 schreef Serinde het volgende:
[..]
Wij hebben heel vaal last van de idiote dingen die door politici bedacht worden. Ik denk dat onze deadlines vaak frustrerender, lastiger en moeilijker te realiseren zijn dan in het bedrijfsleven (waar mensen over het algemeen volgens mij wat meer oog hebben voor haalbaarheid e.d.)
Ik las voornamelijk wat inside jokes van ambtenaren die de grappen met een baard aan het oplepelen warenquote:Op vrijdag 8 maart 2024 15:10 schreef Vincent_student het volgende:
Ik vind het erg jammer dat in dit topic niet-ambtenaren voorbij komen met allerlei afgezaagde flauwe grappen en pietjes die denken dat het allemaal zo'n lui leven is.
Bij de overheid heb je te maken met een flink personeelstekort en met juridische deadlines. Je zit met juridische behandeltermijnen die zijn vastgelegd in de wet. Als je die overschrijdt moet er een boete met rente worden betaald. Als je als medewerker vaker een termijn niet haalt, kun je een pittig gesprek verwachten.
Qua verdiensten zitten we lager dan het bedrijfsleven, en dat is ook logisch, want we hebben een 36-urige werkweek.
Volgens mij zijn dit vooral wel ambtenaren hoor. Ik iig welquote:Op vrijdag 8 maart 2024 15:10 schreef Vincent_student het volgende:
Ik vind het erg jammer dat in dit topic niet-ambtenaren voorbij komen met allerlei afgezaagde flauwe grappen en pietjes die denken dat het allemaal zo'n lui leven is.
Je moet ook geen appels en peren vergelijken.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 15:10 schreef Vincent_student het volgende:
Qua verdiensten zitten we lager dan het bedrijfsleven, en dat is ook logisch, want we hebben een 36-urige werkweek.
Dit gaat heel zweverig klinken besef ik mij, maar ik haal geen voldoening uit winst maken. Ik werk het liefst met het doel om mensen zoveel mogelijk te helpen en ondersteunen, als ik nu mijn werk goed doe dan hebben we daar allemaal voordeel van (hoe microscopisch ook). In het bedrijfsleven maak je betere producten/diensten, maar dat doe je eigenlijk alleen zodat er (voor) meer verkocht kan worden.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 17:50 schreef Serinde het volgende:
[..]
Je moet ook geen appels en peren vergelijken.
Als ik salaris vergelijk, doe ik dat op basis van fulltime (40 uur), rekening houdend met wel / geen 13e maand.
Dat is niet het verschil met de profitsector in mijn geval. Maar dat zal verschillen per soort functie en vakgebied. Vooropgesteld vind ik de inhoud van mijn werk en de mate waarin ik dat zelf in kan vullen belangrijker dan meer salaris (met een ondergrens natuurlijk). Ik heb ruim 11 jaar geleden bij de overstap veel ingeleverd maar dat was het waardDe studiefaciliteiten (vervolgtraject na HBO) alleen al waren erg fijn.
Ik tel zaken als studiefaciliteiten ook mee als ik salarissen vergelijk. Als ik in de tijd van de baas leuke dingen mag leren op kosten van de baas, scheelt me dat tijd en geld, twee dingen die me geld waard zijn. Dubbel feest.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 17:50 schreef Serinde het volgende:
[..]
Je moet ook geen appels en peren vergelijken.
Als ik salaris vergelijk, doe ik dat op basis van fulltime (40 uur), rekening houdend met wel / geen 13e maand.
Dat is niet het verschil met de profitsector in mijn geval. Maar dat zal verschillen per soort functie en vakgebied. Vooropgesteld vind ik de inhoud van mijn werk en de mate waarin ik dat zelf in kan vullen belangrijker dan meer salaris (met een ondergrens natuurlijk). Ik heb ruim 11 jaar geleden bij de overstap veel ingeleverd maar dat was het waardDe studiefaciliteiten (vervolgtraject na HBO) alleen al waren erg fijn.
Heb collega's die bij verscheidene landelijke diensten hebben gewerkt die niet meer bestaan.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 08:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
De overheid bestaat niet. Heb je al enig idee wat voor functie je zou willen doen bij welke instantie? Als je in het onderwijs werkt heb je sowieso al affiniteit met bepaalde beleidsthema's lijkt me. Wil je daarin verder of wil je je focussen op een heel nieuw onderwerp.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 07:26 schreef Lebazar26 het volgende:
Hallo allemaal,
Ik werk op dit moment in het onderwijs, maar wil graag wat anders gaan doen. Hou nu een tijdje vacatures in de gaten en voel me het meest aangetrokken tot functies bij de overheid. Herken me in wat hierboven geschreven wordt over graag werk willen doen met enige maatschappelijke impact/relevantie.
(Daarnaast vind ik de goede secundaire arbeidsvoorwaarden ook heel aantrekkelijk natuurlijk.)
Wat ik lastig vind is dat ik met het vak dat ik nu geef eigenlijk geen inhoudelijke kennis mee kan nemen/kan aantonen voor vrijwel de meeste openstaande vacatures.
Ik vraag me af of ik dan überhaupt kans maak om aangenomen te worden. Wat is jullie ervaring hiermee? Worden er vaker mensen aangenomen die zich nog moeten laten bijscholen? Of is dit sowieso een kansloze missie en moet ik vooraf al gaan beginnen aan een bepaalde opleiding om meer kans te maken om aangenomen te worden?
En wat doe je dan?quote:Op maandag 4 september 2023 11:57 schreef Zwansen het volgende:
[..]
5 minuten per week. Alsnog meer dan sommige ambtenaren!
Post is half jaar geleden geplaatstquote:Op zaterdag 9 maart 2024 10:34 schreef HSG het volgende:
[..]
En wat doe je dan?Een mailtje beantwoorden en je bent klaar?
Wij hebben mensen aangenomen die van een apotheek, ziekenhuis, kruidvat of horeca vandaan komen voor uitvoerende functies. Het hangt er maar net vanaf wat je wil en wat je kan. Je kunt natuurlijk altijd een open sollicitatie inzenden.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 07:26 schreef Lebazar26 het volgende:
Hallo allemaal,
Ik werk op dit moment in het onderwijs, maar wil graag wat anders gaan doen. Hou nu een tijdje vacatures in de gaten en voel me het meest aangetrokken tot functies bij de overheid. Herken me in wat hierboven geschreven wordt over graag werk willen doen met enige maatschappelijke impact/relevantie.
(Daarnaast vind ik de goede secundaire arbeidsvoorwaarden ook heel aantrekkelijk natuurlijk.)
Wat ik lastig vind is dat ik met het vak dat ik nu geef eigenlijk geen inhoudelijke kennis mee kan nemen/kan aantonen voor vrijwel de meeste openstaande vacatures.
Ik vraag me af of ik dan überhaupt kans maak om aangenomen te worden. Wat is jullie ervaring hiermee? Worden er vaker mensen aangenomen die zich nog moeten laten bijscholen? Of is dit sowieso een kansloze missie en moet ik vooraf al gaan beginnen aan een bepaalde opleiding om meer kans te maken om aangenomen te worden?
Het was een grapje natuurlijk naar aanleiding van iemand die zei dat ze 0,22% ambtenaar was ofzo?quote:
Idd, ik kom zelf uit de horeca. Heb je ook zo'n beetje de 2 uiterste werkomgevingen gehadquote:Op zaterdag 9 maart 2024 11:24 schreef Charmian het volgende:
[..]
Wij hebben mensen aangenomen die van een apotheek, ziekenhuis, kruidvat of horeca vandaan komen voor uitvoerende functies. Het hangt er maar net vanaf wat je wil en wat je kan. Je kunt natuurlijk altijd een open sollicitatie inzenden.
Leuk wel om te volgenquote:Op zaterdag 9 maart 2024 11:26 schreef Zwansen het volgende:
Ontopic:
Deze week zijn volgens mij de derde gesprekken geweest in de CAO-onderhandeling voor provincies. Ik ben heel benieuwd of er nu iets uit is gekomen. Hopelijk maandag of dinsdag een terugkoppeling. Inzet vanuit de bonden was overigens 10%.
Teksten als "zijn de boodschappen voor de rijksambtenaar soms goedkoper" krijg ik direct de rillingen van. Wat een polariserend kut verhaal van de bondenquote:Op zaterdag 9 maart 2024 11:52 schreef Molo het volgende:
[..]
Leuk wel om te volgen
Voor de mensen die de onderhandelingen voeren voor de rijksambtenaren, die worden gepiepeld als een malle
https://www.fnv.nl/nieuws(...)wachtende-op-kabinet
quote:Op zaterdag 9 maart 2024 11:52 schreef Molo het volgende:
[..]
Leuk wel om te volgen
Voor de mensen die de onderhandelingen voeren voor de rijksambtenaren, die worden gepiepeld als een malle
https://www.fnv.nl/nieuws(...)wachtende-op-kabinet
Debiele tekst ja, maar het is toch ook wel vrij debiel om überhaupt het accorderen van de start van een onderhandeling te gaan zitten uitstellen.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 12:26 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Teksten als "zijn de boodschappen voor de rijksambtenaar soms goedkoper" krijg ik direct de rillingen van. Wat een polariserend kut verhaal van de bonden
Yepquote:Op zaterdag 9 maart 2024 13:03 schreef Vanyel het volgende:
[..]niet alleen de onderhandelaars. Wij allemaal dus.
Ik vind de insteek ook wel vrij vragend en hopend en dat werkt zelden. Geloof dat ik wat dat betreft ook wel gedrild ben door de private sector, hoop is nooit een goede strategiequote:Op zaterdag 9 maart 2024 13:06 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Debiele tekst ja, maar het is toch ook wel vrij debiel om überhaupt het accorderen van de start van een onderhandeling te gaan zitten uitstellen.
Probleem is de hoeveelheid reacties. Op mijn functie hebben 180 mensen gereageerd. Dan ga je sneller naar de eisen toe.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 11:24 schreef Charmian het volgende:
[..]
Wij hebben mensen aangenomen die van een apotheek, ziekenhuis, kruidvat of horeca vandaan komen voor uitvoerende functies. Het hangt er maar net vanaf wat je wil en wat je kan. Je kunt natuurlijk altijd een open sollicitatie inzenden.
Dat gebeurt tegenwoordig echt niet meer. Je moet echt flink aan de bak.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 16:55 schreef zalkc het volgende:
[..]
Ik las voornamelijk wat inside jokes van ambtenaren die de grappen met een baard aan het oplepelen waren
Maar het beeld is inderdaad nog weinig veranderd in al die jaren, en er is altijd een voorbeeld van een gemeentewerker oid die ligt te tukken achter het bureau wat er bij wordt gesleept.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |