quote:Op zaterdag 2 september 2023 22:54 schreef investeerdertje het volgende:
Heb gezien dat dit "onderhandelbaar" is.
Of een procentteken teveelquote:Op maandag 4 september 2023 09:54 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Er missen wat tweetjes. Maar 36 uur is fulltime
5 minuten per week, klinkt nog leuker.quote:Op maandag 4 september 2023 11:57 schreef Zwansen het volgende:
[..]
5 minuten per week. Alsnog meer dan sommige ambtenaren!
Leuk!quote:Op maandag 4 september 2023 12:32 schreef Zucht. het volgende:
[..]
Alleen een controlerende functie op de salarisadministratie.
En dan zo een fout makenquote:Op maandag 4 september 2023 12:32 schreef Zucht. het volgende:
[..]
Alleen een controlerende functie op de salarisadministratie.
Nee ook nog 32 uur per week werkzaam als AFAS implementatie salarisadministrateurquote:Op maandag 4 september 2023 12:34 schreef Yasmin__x het volgende:
[..]
Leuk!
En de rest van de week lekker vrij?
Oh Checkquote:Op maandag 4 september 2023 09:56 schreef Serinde het volgende:
[..]
Of een procentteken teveel![]()
0,2222 FTE
Er zijn genoeg ministeries en onderdelen die daar wel onder vallen dus er is keuze zat.quote:Op woensdag 26 juli 2023 08:56 schreef KapiteinIglo het volgende:
[..]
Haha ja klopt.
[..]
Als je binnen alle ministeries overstapt behoudt je je vaste contract. Muv defensie. Die valt niet onder CAO Rijk, helaasch.
quote:Een vijfde van overheidspersoneel zegt publieke sector te willen verlaten.
Ik vertrek. Dat zegt één op de vijf werkenden in de publieke sector. En dan niet alleen: ze willen de overheid zelfs binnen een jaar al vaarwel zeggen. Dat blijkt uit onderzoek van de Algemene Centrale van Overheidspersoneel, ACOP.
Sociaal onveilig
Met het onderzoek onder ruim 11.000 ambtenaren wilde ACOP (het samenwerkingsverband van de FNV, AOb, NPB, AFMP en MARVER) achterhalen hoe werkenden in de publieke sectoren hun werk ervaren en wat er volgens hen aan schort.
De antwoorden zijn weinig bemoedigend. Een greep: slechts een op de drie ambtenaren voelt zich gewaardeerd door de samenleving, driekwart vindt het loon niet in verhouding staan tot wat er van ze wordt verlangd, twee op de drie ervaren bij de uitvoering van hun werk last van de tekorten in de publieke sector en ruim een kwart voelt zich wel eens sociaal onveilig op de werkvloer. En misschien wel het meest schokkend van alles: 20 procent zegt de publieke sector binnen een jaar te willen verlaten.
Werkdruk
Die uitkomst is nog zorgwekkender dan die van het salaris- en arbeidstevredenheidsonderzoek dat Bureau Berenschot in samenwerking met Binnenlands Bestuur vorig najaar hield. Daarin gaf een op de zeven werknemers aan te overwegen nog binnen een jaar de publieke sector te verlaten. Vooral de werkdruk was daar debet aan.
Te laag loon
Er is al sprake van een nijpend personeelstekort in de publieke sector en afgaand op beide onderzoeksuitkomsten wordt het er niet beter op. Integendeel, een op de vijf geeft nu in het ACOP-onderzoek aan de sector te willen verlaten. Op de vraag als je van baan zou wisselen, waar zou je dan naartoe willen? Hierop werden de volgende antwoorden gegeven: 18,4 procent zou naar een organisatie buiten de publieke sector willen vertrekken.
De redenen die de respondenten noemen om te vertrekken zijn divers. Behalve het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd (6 procent) zijn de meest genoemde motieven een te laag loon en een te hoge werkdruk (ruim 22 procent). Te weinig doorgroeimogelijkheden en een slechte werk-privébalans scoren ook opvallend hoog (ruim 11 procent). Te weinig autonomie en een onprettige werksfeer wordt door respectievelijk 8 en bijna 7 procent van de respondenten als vertrekreden aangegeven.
Marktwerking
Volgens de FNV, AOb, NPB, AFMP en MARVER is een tweeledige oplossing nodig om de publieke sector te versterken. Ten eerste betreft dat flinke investeringen voor het verbeteren van de kwaliteit van het werk en de werkomstandigheden van werknemers – lees vooral een hoger loon en een lagere werkdruk. En ten tweede: terugdringing van de marktwerking. Twee derde van de deelnemers aan de enquête geeft aan dat marktwerking een probleem is voor de publieke sectoren. Bij het terugdringen van marktprikkels hoort volgens ACOP onder meer het harder sturen op goed werk en sociale meerwaarde bij publieke aanbestedingen. ‘Kies niet altijd voor het goedkoopste bedrijf, maar voor het bedrijf dat het publieke belang het best behartigt.’
Wat ga je (ongeveer) doen?quote:Op donderdag 29 februari 2024 10:33 schreef Molo het volgende:
Per morgen ben ik ambtenaar voor het eerst van mijn leven. Zeer zeer benieuwd naar
Periode dat ik het hardst heb gewerkt.quote:Op donderdag 29 februari 2024 10:33 schreef Molo het volgende:
Per morgen ben ik ambtenaar voor het eerst van mijn leven. Zeer zeer benieuwd naar
Van alles rond zorg en strategiequote:Op donderdag 29 februari 2024 10:52 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Wat ga je (ongeveer) doen?
welkom bij de club!quote:Op donderdag 29 februari 2024 11:10 schreef Molo het volgende:
[..]
Van alles rond zorg en strategie
Leuk aanbod gekregen met veel autonomie in de functie dus ben benieuwd naar hoe dit in de praktijk uitpakt
Leuk! Kom je nu vast bij mij in het pand?quote:Op donderdag 29 februari 2024 10:33 schreef Molo het volgende:
Wel regelmatig daar, maar niet vast. Stuur je even een DMquote:Op donderdag 29 februari 2024 14:11 schreef Myraela het volgende:
[..]
Leuk! Kom je nu vast bij mij in het pand?
Dit komt als een verrassing voor je? Hier is de werkdruk ook structureel te hoog voor bepaalde afdelingen. Personeelstekort en toch evenveel werk.quote:Op donderdag 29 februari 2024 10:31 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Te hoge werkdruk bij de overheid.
[..]
Ik hoop dat het plan van studieschuld met ikb betalen wordt doorgezet. Daardoor zullen we hopelijk meer vacatures gevuld krijgen.quote:Op donderdag 29 februari 2024 16:18 schreef Molo het volgende:
Lekker pragmatische vraag dan maar in het verlengde daarvan:
Hoeveel procent loonstijging verwachten jullie met het eerstvolgende CAO-akkoord?
![]()
![]()
Dat lijkt me overigens iets wat wat mij betreft heel prima als oplossing voor iedereen in Nederland zou mogen gelden, niet alleen voor ambtenaren. Een uitzonderingspositie erin lijkt me ook wel vrij ingewikkeld maar ben geen kenner op dat vlakquote:Op donderdag 29 februari 2024 16:32 schreef blessed19 het volgende:
[..]
Ik hoop dat het plan van studieschuld met ikb betalen wordt doorgezet. Daardoor zullen we hopelijk meer vacatures gevuld krijgen.
Als het via ikb gaat, dan is er geen uitzondering positie. Het ikb is in feite het vakantiegeld en 13e maand bij elkaar.quote:Op donderdag 29 februari 2024 16:44 schreef Molo het volgende:
[..]
Dat lijkt me overigens iets wat wat mij betreft heel prima als oplossing voor iedereen in Nederland zou mogen gelden, niet alleen voor ambtenaren. Een uitzonderingspositie erin lijkt me ook wel vrij ingewikkeld maar ben geen kenner op dat vlak
Bereid je voor op opmerkingen over koffie drinken en uit het raam kijken (niet te lang anders heb je mirgen niks te doenquote:Op donderdag 29 februari 2024 10:33 schreef Molo het volgende:
Maar dan hoefte het dus ook niet in een CAO, als het voor alle inwoners die werken/inkomen hebben geldt.quote:Op donderdag 29 februari 2024 16:54 schreef blessed19 het volgende:
[..]
Als het via ikb gaat, dan is er geen uitzondering positie. Het ikb is in feite het vakantiegeld en 13e maand bij elkaar.
Ja die verwacht ik wel te gaan horen jaquote:Op donderdag 29 februari 2024 16:57 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Bereid je voor op opmerkingen over koffie drinken en uit het raam kijken (niet te lang anders heb je mirgen niks te doen)
Wat heb jij tegen ambtenaren? Ze doen toch niks?quote:Op donderdag 29 februari 2024 16:57 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Bereid je voor op opmerkingen over koffie drinken en uit het raam kijken (niet te lang anders heb je mirgen niks te doen)
Jawel want als ik het goed begrijp wil je met bruto geld een netto schuld aflossen? Dat is een belastingvoordeel die de rest van Nederland ook wel wil.quote:Op donderdag 29 februari 2024 16:54 schreef blessed19 het volgende:
[..]
Als het via ikb gaat, dan is er geen uitzondering positie. Het ikb is in feite het vakantiegeld en 13e maand bij elkaar.
Die ook jaquote:Op donderdag 29 februari 2024 17:02 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Wat heb jij tegen ambtenaren? Ze doen toch niks?
Dat dus jaquote:Op donderdag 29 februari 2024 17:08 schreef laziness het volgende:
[..]
Jawel want als ik het goed begrijp wil je met bruto geld een netto schuld aflossen? Dat is een belastingvoordeel die de rest van Nederland ook wel wil.
Je eerste dag ambtenaar en meteen al vragen naar meer loon? Is de straat zo druk waar je naar staat te staren?quote:Op donderdag 29 februari 2024 16:18 schreef Molo het volgende:
Hoeveel procent loonstijging verwachten jullie met het eerstvolgende CAO-akkoord?
![]()
![]()
Ik werd idd al moe toen ik eraan dachtquote:Op donderdag 29 februari 2024 20:00 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Je eerste dag ambtenaar en meteen al vragen naar meer loon? Is de straat zo druk waar je naar staat te staren?
Waar ga je beginnen?
Ik voorzie binnenkort wel vacaturestops als er bezuinigd moet worden.quote:Op donderdag 29 februari 2024 16:32 schreef blessed19 het volgende:
[..]
Ik hoop dat het plan van studieschuld met ikb betalen wordt doorgezet. Daardoor zullen we hopelijk meer vacatures gevuld krijgen.
De vakbonden zetten in op 9.5%, net als bij de politie CAO.quote:Op donderdag 29 februari 2024 16:18 schreef Molo het volgende:
![]()
![]()
Vacaturestops waar? UWV, de Rechtspraak en de Belastingdienst kampen met flinke persoonstekorten. Als daar een vacaturestop zou komen dan brand je het personeel op en worden de dienstverlening en doorlooptijden nog slechter.quote:Op donderdag 29 februari 2024 21:48 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Ik voorzie binnenkort wel vacaturestops als er bezuinigd moet worden.
Wauw.quote:Op donderdag 29 februari 2024 16:32 schreef blessed19 het volgende:
[..]
Bij ministeries en uiteindelijk ook waar het beleid uitgevoerd moet worden. Hebben ze bij het UWV en de Belastingdienst genoeg mensen in dienst die doorhebben hoe je beleid beter uitvoerbaar maakt, heb je daar een beeld bij?quote:Op donderdag 29 februari 2024 22:31 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Vacaturestops waar? UWV, de Rechtspraak en de Belastingdienst kampen met flinke persoonstekorten. Als daar een vacaturestop zou komen dan brand je het personeel op en worden de dienstverlening en doorlooptijden nog slechter.
Weekje ruilen? Mijn vrienden die commercieel werken hebben het relaxter en zelfs een significant beter loon 🤣quote:Op donderdag 29 februari 2024 10:31 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Te hoge werkdruk bij de overheid.
[..]
Dat durf ik niet te zeggen. Bij de Rechtspraak is dat iig niet het geval.quote:Op donderdag 29 februari 2024 23:37 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Bij ministeries en uiteindelijk ook waar het beleid uitgevoerd moet worden. Hebben ze bij het UWV en de Belastingdienst genoeg mensen in dienst die doorhebben hoe je beleid beter uitvoerbaar maakt, heb je daar een beeld bij?
Klopt, maar er bestaat nog steeds een hardnekkig beeld van een grote, inefficiënte overheid. Dus er zal wel weer bezuinigd gaan worden op de overheid in het algemeen. Dat resulteert vaak in vacaturestops en bevriezing van ambtenarensalarissen.quote:Op donderdag 29 februari 2024 22:31 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Vacaturestops waar? UWV, de Rechtspraak en de Belastingdienst kampen met flinke persoonstekorten. Als daar een vacaturestop zou komen dan brand je het personeel op en worden de dienstverlening en doorlooptijden nog slechter.
Maak een petitie en wie weet! Gratis geld voor iedereen!quote:Op donderdag 29 februari 2024 22:39 schreef Rene het volgende:
[..]
Wauw.
Mag ik dan mn hypotheek uitruilen? Ik wil mijn schuld ook wel bruto netto wegzetten. Heb helaas geen studieschuld
Het is een neoliberaal fabeltje dat er bij publieke diensten meer kan worden gedaan voor minder geld. Het leidt in vrijwel alle gevallen tot verschraling van de dienstverlening. De drie voorbeelden die ik noemde kampen nu nog met de naweeën van de bezuinigingen onder de Rutte regeringen. Als ze een vacaturestop invoeren en lonen gaan bevriezen dan vrees ik het ergste. Dan loopt het personeel nog meer weg dan dat het nu al doet.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 07:53 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Klopt, maar er bestaat nog steeds een hardnekkig beeld van een grote, inefficiënte overheid. Dus er zal wel weer bezuinigd gaan worden op de overheid in het algemeen. Dat resulteert vaak in vacaturestops en bevriezing van ambtenarensalarissen.
Genoeg mensen op de werkvloer die goede ideeën hebben hoe dingen beter kunnen. Alleen blijft daar na 5 managementlagen, strategisch adviseurs etc niets meer van over.quote:Op donderdag 29 februari 2024 23:37 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Bij ministeries en uiteindelijk ook waar het beleid uitgevoerd moet worden. Hebben ze bij het UWV en de Belastingdienst genoeg mensen in dienst die doorhebben hoe je beleid beter uitvoerbaar maakt, heb je daar een beeld bij?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |