abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 30 mei 2023 @ 17:37:58 #201
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_209339681
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 17:22 schreef Drekkoning het volgende:
Grondwettelijk gezien moeten leden stemmen zonder last, dus zonder oplegging vanuit de partij of vanuit anderen.

Maar als je niet stemt wat de partij wil kan je wel lekker optyfen.

Tot zover de grondwet volgens GL.
Kan me voorstellen dat ze hier verbolgen over zijn omdat ze hierdoor een zetel kwijtraken.
pi_209339756
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 17:22 schreef Drekkoning het volgende:
Grondwettelijk gezien moeten leden stemmen zonder last, dus zonder oplegging vanuit de partij of vanuit anderen.

Maar als je niet stemt wat de partij wil kan je wel lekker optyfen.

Tot zover de grondwet volgens GL.
Er is ook gestemd zonder last.

Als een kamerlid steeds wat anders stemt dan de partij mag dat, maar dan is de partij niet verplicht zo iemand in de partij te houden.

Zo ook hier: als dit statenlid GL niet goed genoeg vindt om op te stemmen (maar in plaats daar van op het vrij rechtse Volt stemt), dan is GL niet verplicht zo iemand in de partij te willen hebben.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 30 mei 2023 @ 17:55:57 #203
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209339835
"Je mag stemmen wat je wil hoor, maar als je iets anders stemt dan wij voor je bedacht hebben dan flikkeren we je wel de partij uit". Helemaal sprake van een vrije keuze is er dan natuurlijk niet.

Nu is dit een vrij specifiek voorbeeld, waarbij iemand eigenlijk zelf al letterlijk aangeeft meer voor een andere partij te voelen. Dan is de exit wel een logisch gevolg. Maar bij reguliere stemmingen, over politieke onderwerpen, is het op zijn best discutabel te noemen of een volksvertegenwoordiger op enig niveau in ons land echt zelf een afweging kan maken, onder druk van een sanctie.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_209339919
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 17:55 schreef Janneke141 het volgende:
"Je mag stemmen wat je wil hoor, maar als je iets anders stemt dan wij voor je bedacht hebben dan flikkeren we je wel de partij uit". Helemaal sprake van een vrije keuze is er dan natuurlijk niet.

Nu is dit een vrij specifiek voorbeeld, waarbij iemand eigenlijk zelf al letterlijk aangeeft meer voor een andere partij te voelen. Dan is de exit wel een logisch gevolg. Maar bij reguliere stemmingen, over politieke onderwerpen, is het op zijn best discutabel te noemen of een volksvertegenwoordiger op enig niveau in ons land echt zelf een afweging kan maken, onder druk van een sanctie.
Klopt. Al is er vaak best ruimte, zelfs als het coalities onder druk zet. Wordt wat anders als je het structureel doet.

Maar als je zelfs niet op een partijgenoot wil stemmen, dan heb je gewoon niks bij de partij te zoeken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_209340816
twitter

En er zijn ook nog voorkeursstemmen…
zie email 27 oktober
pi_209340862
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 17:55 schreef Janneke141 het volgende:

Antwoord is natuurlijk dat die ruimte er gewoon niet is. Als ik deze discussie weer eens voer dan betoog ik altijd dat het vrije mandaat heden ten dage vooral de functie van veiligheidsklep heeft. Als het echt te gek wordt dan kun je aan de noodrem trekken als Kamerlid. Maar tenzij je echt een topper bent of het verzet breedgedragen is binnen je partij weet je dan wel dat het einde carrière in de landelijke politiek is. En hoewel dat natuurlijk vanuit het systeem beredeneerd ongewenst is geeft het op een vreemde manier toch ook wel weer een stukje balans terug aan het systeem.

Immers, wanneer het leiderschap de achterban en/of de fractie echt niet meeneemt komt die veiligheidsklep echt wel in beeld. Daar zijn ook wel voorbeelden van. En tegelijkertijd geeft het ook een soort van druk om op enig moment het compromis ook te accepteren. Zie voor het andere uiterste de VS waar op dit moment weer een of andere maatregel de begroting in gefietst is om 1 senator te pleasen, waar de andere kant van de partij dan weer wordt over is…
zie email 27 oktober
pi_209341414
En er is ook eindelijk een advies voor Utrecht: GL, VVD, CDA, D66, PvdA

https://www.volkskrant.nl(...)da-en-pvda~bed47985/
pi_209341464
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 19:15 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Als er bij de CU geen voorkeursstemmen zijn, komt er namens CU een katholieke man die een relatie heeft met iemand van hetzelfde geslacht in de kamer. Dat was toch beide wel vrij lang ondenkbaar.

https://www.nd.nl/nieuws/(...)are-plek-#closemodal
pi_209341482
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 19:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als er bij de CU geen voorkeursstemmen zijn, komt er namens CU een katholieke man die een relatie heeft met iemand van hetzelfde geslacht in de kamer. Dat was toch beide wel vrij lang ondenkbaar.

https://www.nd.nl/nieuws/(...)are-plek-#closemodal
De voorkeursdrempel voor de EK ligt hoger dan anders. Ik meen een hele zetels zelfs dus dat zal wel loslopen ;)
zie email 27 oktober
pi_209343617
twitter

Dat D66 begint zo langzamerhand toch wel een heel zielig partijtje te worden.
zie email 27 oktober
  dinsdag 30 mei 2023 @ 22:43:27 #211
346939 Janneke141
pi_209343791
Pietje wil niet met Japie in de zandbak spelen hoor. Dat niveau ongeveer.
  dinsdag 30 mei 2023 @ 22:44:09 #212
346939 Janneke141
pi_209343807
En wees dan verdomme consequent, en ga niet via een U-bocht het CDA alsnog aan een extra zetel helpen.
pi_209344051
Wat ontzettend kinderachtig weer.
Incelfrikandel
  Vis een optie? dinsdag 30 mei 2023 @ 23:22:33 #214
70532 loveli
N
pi_209344433
twitter
crap in = crap out
pi_209344466
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 23:22 schreef loveli het volgende:
[ twitter ]
Getrapte verkiezingen zijn kut, zie ook de VS. Maar zolang het bestaat is het natuurlijk het volste recht van partijen om er gebruik van te maken.
zie email 27 oktober
pi_209345034
https://nos.nl/l/2477141

De relklant bij GL blijkt slachtoffer te zijn van anti-zwart racisme. Pijnlijk, zeker voor zo’n partij als GL.
zie email 27 oktober
pi_209346237
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 00:25 schreef trein2000 het volgende:
https://nos.nl/l/2477141

De relklant bij GL blijkt slachtoffer te zijn van anti-zwart racisme. Pijnlijk, zeker voor zo’n partij als GL.
De lat voor vermeend racisme ligt bij linkse partijen doorgaans nog een stuk lager dan bij rechtse, dus dat zal allemaal wel meevallen. Maar prima dat Groenlinks zichzelf uitholt.
pi_209346245
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 19:15 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Die van BBB hebben geen effect. Bij de eerste 16 zit iemand die liever in het waterschap blijft, dus de nummer 17 waarop nu zo veel is gestemd (een medewerker van Lely, producent van stalsystemen om stikstofuitstoot te verminderen, de Lely Sphere waar Van der Plas in de Tweede Kamer voor heeft gelobbyd) zou sowieso in de Kamer komen.
pi_209346634
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 08:40 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
De lat voor vermeend racisme ligt bij linkse partijen doorgaans nog een stuk lager dan bij rechtse, dus dat zal allemaal wel meevallen. Maar prima dat Groenlinks zichzelf uitholt.
quote:
"Hij deelde mij mee dat ik geen succes zou hebben en niets zou bereiken vanwege mijn uiterlijk", schrijft Fernald over het bestuurslid. "Zo moet ik 'mijn afro-haar samenbinden en glad naar achteren dragen'. 'Dat doen al die andere zwarten die succes hebben ook'", zou het bestuurslid hebben gezegd.
Dit lijkt me anders een vrij duidelijk gevalletje van racisme ongeacht de politieke partij.
pi_209346863
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 22:30 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Dat D66 begint zo langzamerhand toch wel een heel zielig partijtje te worden.
En waarom is dat specifiek bij D66 zo terwijl werkelijk iedere partij handelt in reststemmen? :')
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_209346985
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 09:29 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
[..]
Dit lijkt me anders een vrij duidelijk gevalletje van racisme ongeacht de politieke partij.
Als dat letterlijk zo gezegd is wel, maar er zal misschien wel wat aangedikt zijn.
pi_209346993
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2023 10:07 schreef BlackLining het volgende:

[..]
En waarom is dat specifiek bij D66 zo terwijl werkelijk iedere partij handelt in reststemmen? :')
Het gaat niet over de handel het gaat erom dat D66 niet op CDA wou stemmen en er daarom een treintje gevormd moest worden, dat maakt D66 een beetje triest in dit geval.
pi_209346996
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 10:19 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Als dat letterlijk zo gezegd is wel, maar er zal misschien wel wat aangedikt zijn.
Ja zo kan ik iedere vorm van racisme wel afzwakken... Lekker makkelijk, als het niet op beeld staat er vanuit gaan dat het maar anders zit...

Daarnaast heeft GL na intern onderzoek de desbetreffende persoon uit de partij gegooid. Lijkt me genoeg bewijs...
pi_209347094
Over die situatie met Statenlid Fernald in Zuid-Holland vraag ik mij ook nog wel iets af: Er geldt bij verkiezingen toch altijd stemgeheim? Wanneer dat Fernald zelf niet zou willen meedelen hoe zij gestemd heeft, dan kan GroenLinks dit ‘officieel’ toch niet weten. Het principe van het stemgeheim zorgt ervoor dat er niet voor 100% vaststaat welk Statenlid er gestemd heeft op welke kandidaat, toch?

Hoe kan het dan toch zijn dat zij door GroenLinks aangesproken wordt op de stem van haar, die uitgebracht zou zijn op Volt?
C'est une chanson simple que je te donne
Aussi facile qu'elle est tendre
Tu sais ce sont parfois les mots très simples
Les plus difficiles à entendre
pi_209347126
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 10:20 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Het gaat niet over de handel het gaat erom dat D66 niet op CDA wou stemmen en er daarom een treintje gevormd moest worden, dat maakt D66 een beetje triest in dit geval.
Ik zie het probleem niet.

Dat partijen in ons stelsel hun eigen stem blijven behouden vind ik echt alleen maar positief.

Ik heb er alleszins meer bezwaar tegen dat het CDA de boel gijzelt omdat het 'wellicht' 'ergens in de toekomst' 'bepaalde zaken' wil 'heronderhandelen'. Dat je zo'n instabiele en onverantwoordelijke coalitiepartner niet verder gaat steunen met je restzetel is logisch. Ook omdat deze Senaat er langer gaat zitten dan Rutte IV en je zodoende in Rutte V weer tegen ze aan gaat lopen.

Sowieso lastig voor D66 als enige daadwerkelijk progressieve partij in deze. Valt me nog mee dat ze hun restzetels niet aan GL-PvdA hebben gegeven.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_209347240
Wat een clownerie dat zeteltje steunen vanuit machtsblokdenken. Tijd dat er een Constitutioneel Hof komt.
  woensdag 31 mei 2023 @ 11:05:38 #227
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209347370
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 10:50 schreef Dutchguy het volgende:
Wat een clownerie dat zeteltje steunen vanuit machtsblokdenken. Tijd dat er een Constitutioneel Hof komt.
Hoe maakt je de kloof tussen maatschappij en politiek nog groter en het vertrouwen nog lager.

Al denk ik niet dat een constitutioneel hof hiervoor een stokje kan steken. Dit is gewoon ons stelsel van de EK/PS verkiezingen.

Alles voor het pluche.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_209347689
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 10:32 schreef ReizigerZonderDoel het volgende:
Over die situatie met Statenlid Fernald in Zuid-Holland vraag ik mij ook nog wel iets af: Er geldt bij verkiezingen toch altijd stemgeheim? Wanneer dat Fernald zelf niet zou willen meedelen hoe zij gestemd heeft, dan kan GroenLinks dit ‘officieel’ toch niet weten. Het principe van het stemgeheim zorgt ervoor dat er niet voor 100% vaststaat welk Statenlid er gestemd heeft op welke kandidaat, toch?

Hoe kan het dan toch zijn dat zij door GroenLinks aangesproken wordt op de stem van haar, die uitgebracht zou zijn op Volt?
Ze heeft het zelf aangegeven.
pi_209347704
quote:
En wat gaat dat constitutionele hof doen aan lui die hun vrije mandaat uitoefenen?
zie email 27 oktober
pi_209347712
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2023 10:07 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Wat @Wienerschnitzels zegt. Het gaat niet om de handel. Het gaat om dat ze niet op het CDA willen stemmen, maar dan toch weer wel. Schoolpleinniveau, kinderachtig.
zie email 27 oktober
pi_209347997
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 10:32 schreef ReizigerZonderDoel het volgende:

Omdat 1+1 2 is.
pi_209348251
quote:
Wat moet een constitutioneel hof hier dan mee?!
pi_209348283
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 12:43 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Wat moet een constitutioneel hof hier dan mee?!
Ik zie ook wel iets in een constitutioneel hof ipv de vrij nutteloze Eerste Kamer.
pi_209348303
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 11:40 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Wat @:wienerschnitzels zegt. Het gaat niet om de handel. Het gaat om dat ze niet op het CDA willen stemmen, maar dan toch weer wel. Schoolpleinniveau, kinderachtig.
"Wij doen het niet, maar als jullie het wel willen, ga je gang".

Nou nou nou wat een drama. Vermoeiend man die blinde D66-haat.
pi_209348340
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2023 12:50 schreef BlackLining het volgende:

[..]

“Blinde D66-haat”. Hoi toch op man.

Overigens als ze het niet willen moeten ze het niet doen, a al BBB. Prima. Maar ze doen het wel, alleen ze maken het onnodig complex. Dat is het trieste.
zie email 27 oktober
pi_209348388
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2023 12:50 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Dat is niet wat ze zeggen. Ze zeggen "wij stemmen VVD, zodat de VVD stemmen over heeft om op het CDA te stemmen, zodat wij geen CDA hoeven te stemmen maar CDA wel die restzetel krijgt". Ik vind kinderachtig inderdaad wel een goede omschrijving.

Alsof je in de speeltuin zegt: ik wil de bal niet aan Jantje geven, maar ik geef hem aan Pietje en spreek daarbij af dat Pietje hem aan Jantje geeft.
pi_209348404
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 12:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik zie ook wel iets in een constitutioneel hof ipv de vrij nutteloze Eerste Kamer.
Het enige wat dat scheelt is het getrapt verkiezen waardoor de Provinciale Staten zelf achtergesteld raken bij hun eigen verkiezingen.

Een constitutioneel hof vervalt evengoed tot politiek en kan polariserend werken. Als dat verkeerd loopt (en daar gaat bijvoorbeeld Thierry zich echt wel voor inzetten) dan ondermijn je ook nog de rechterlijke macht en ben je verder van huis. En als je de termijnen en samenstelling niet fatsoenlijk dichttimmert riskeer je Amerikaanse toestanden.

Ik vind het gevaarlijk. Kans dat het fout loopt is groot en dan heb je echt een serieus probleem als Staat. Tevens valt er vrij weinig te winnen.
pi_209348428
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 13:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is niet wat ze zeggen. Ze zeggen "wij stemmen VVD, zodat de VVD stemmen over heeft om op het CDA te stemmen, zodat wij geen CDA hoeven te stemmen maar CDA wel die restzetel krijgt". Ik vind kinderachtig inderdaad wel een goede omschrijving.

Alsof je in de speeltuin zegt: ik wil de bal niet aan Jantje geven, maar ik geef hem aan Pietje en spreek daarbij af dat Pietje hem aan Jantje geeft.
Vooral kinderachtig om te zeuren over iets waar werkelijk niemand last van heeft en wat Statenleden ook nog de kans geeft om hun persoonlijke stem min of meer in lijn te houden met hun persoonlijke voorkeur.

Wat is nou werkelijk het probleem jongens :') ik hou het toch echt bij blinde D66 haat. Het gaat werkelijk nergens over. Stel je niet zo aan.
pi_209348440
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2023 13:02 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Het enige wat dat scheelt is het getrapt verkiezen waardoor de Provinciale Staten zelf achtergesteld raken bij hun eigen verkiezingen.

Een constitutioneel hof vervalt evengoed tot politiek en kan polariserend werken. Als dat verkeerd loopt (en daar gaat bijvoorbeeld Thierry zich echt wel voor inzetten) dan ondermijn je ook nog de rechterlijke macht en ben je verder van huis. En als je de termijnen en samenstelling niet fatsoenlijk dichttimmert riskeer je Amerikaanse toestanden.

Ik vind het gevaarlijk. Kans dat het fout loopt is groot en dan heb je echt een serieus probleem als Staat. Tevens valt er vrij weinig te winnen.
Hoezo? Een constitutioneel hof bestaat uit rechters, niet uit politici. Waarom zou die vervallen tot politiek?

Een hof dat doet waarvoor de Eerste Kamer ooit bestond: toetsen aan de grondwet en andere bestaande wetten van nieuwe wetten. En dan tegenwoordig ook aan verdragen. Meer is niet nodig.
pi_209348470
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2023 13:04 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Vooral kinderachtig om te zeuren over iets waar werkelijk niemand last van heeft en wat Statenleden ook nog de kans geeft om hun persoonlijke stem min of meer in lijn te houden met hun persoonlijke voorkeur.

Wat is nou werkelijk het probleem jongens :') ik hou het toch echt bij blinde D66 haat. Het gaat werkelijk nergens over. Stel je niet zo aan.
Het gaat inderdaad nergens over, maar ook niet vanuit de D66 politici. Vrij kinderachtig, maar niet schadelijk.
pi_209348609
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2023 13:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hoezo? Een constitutioneel hof bestaat uit rechters, niet uit politici. Waarom zou die vervallen tot politiek?

Een hof dat doet waarvoor de Eerste Kamer ooit bestond: toetsen aan de grondwet en andere bestaande wetten van nieuwe wetten. En dan tegenwoordig ook aan verdragen. Meer is niet nodig.
En wie gaan die rechters dan benoemen? En zijn de uitspraken openbaar?
pi_209348636
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2023 13:02 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Dat risico lijkt mij in Nederland wel heel erg beperkt, ik zie dat in Duitsland of het VK ook geen probleem vormen en we zijn bepaald niet dusdanig ge-Amerikaniseerd dat dit een risico is.

Nee, ik vind het prima, doek de 1e Kamer op en vervang het door een Constitioneel Hof.
pi_209348648
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2023 13:20 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Dezelfde manier waarop we nu rechters voor de Hoge Raad benoemen. Ja, uitspraken moeten openbaar zijn, dat lijkt mij essentieel.
pi_209348957
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2023 13:20 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Hoe worden rechters nu benoemd? Is er nu een probleem met te politieke rechters? Nee, dus hou hetzelfde aan.

En uitspraken van rechters zijn in Nederland volgens mij altijd openbaar, zeker in dit geval zou dat gewoon moeten.

Een door het constitutioneel hof afgekeurde wet gaat gewoon weer naar de Tweede Kamer, waar wordt besloten of de wet aangepast wordt of dat hij de prullenbak in kan. Aanpassen van wetten alleen in de Tweede Kamer (dat zou wat mij betreft ook de enige rol van de Eerste Kamer nu moeten zijn, die hele waslijst met moties gister was belachelijk).
pi_209349212
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 13:23 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dezelfde manier waarop we nu rechters voor de Hoge Raad benoemen. Ja, uitspraken moeten openbaar zijn, dat lijkt mij essentieel.
Tja ik weet niet of ik hetzelfde systeem zou hanteren. Is in theorie vrij makkelijk te politiseren. En zo’n constitutioneel hof krijgt bijna per definitie een politieke lading, veel meer dan de Hoge Raad nu voor wie constitutionele toetsing maar een heel klein deeltje van het werk is.

Ik zou daar toch wat meer zekerheden inbouwen. Dan zou ik gewoon het systeem nemen zoals dat nu in de praktijk fungeert. Hoge Raad doet voorstel, TK stemt over die voordracht. Klaar.
zie email 27 oktober
pi_209349453
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2023 13:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hoe worden rechters nu benoemd? Is er nu een probleem met te politieke rechters? Nee, dus hou hetzelfde aan.

Niet.

We hebben namelijk geen Constitutioneel Hof. Daar zul je echt nieuwe mechanismes voor moeten optuigen.
pi_209349571
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2023 14:29 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Niet.

We hebben namelijk geen Constitutioneel Hof. Daar zul je echt nieuwe mechanismes voor moeten optuigen.
Je moet helemaal geen constitutioneel hof optuigen. Gewoon 120 schrappen. De gewone rechter (en in laatste instantie de Hoge Raad) is prima in staat om dat te doen en doet dat ook al. Zowel de Hoge Raad als constitutionele rechter van de landen overzee als de gewone rechter bij lagere regelgeving en via ander hoger recht zoals verdragen.

Ik snap de noodzaak van een apart constitutioneel hof niet. En het heeft wel nadelen. Of je moet voor een systeem a la Sint Maarten of Frankrijk gaan. Maar dan heb je een heel ander model. Daar zit de toetsing kort gezegd in de wetsprocedure (niet standaard maar op aanvraag van bepaald orgaan) en treedt een niet-constitutionele wet dus überhaupt niet in werking. Daar zitten ook voordelen en nadelen aan.
zie email 27 oktober
pi_209350027
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 14:41 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Je moet helemaal geen constitutioneel hof optuigen. Gewoon 120 schrappen. De gewone rechter (en in laatste instantie de Hoge Raad) is prima in staat om dat te doen en doet dat ook al. Zowel de Hoge Raad als constitutionele rechter van de landen overzee als de gewone rechter bij lagere regelgeving en via ander hoger recht zoals verdragen.

Ik snap de noodzaak van een apart constitutioneel hof niet. En het heeft wel nadelen. Of je moet voor een systeem a la Sint Maarten of Frankrijk gaan. Maar dan heb je een heel ander model. Daar zit de toetsing kort gezegd in de wetsprocedure (niet standaard maar op aanvraag van bepaald orgaan) en treedt een niet-constitutionele wet dus überhaupt niet in werking. Daar zitten ook voordelen en nadelen aan.
Dat laatste bedoel ik inderdaad, een Hof ipv de Eerste Kamer die gewoon alle wetten toetst, standaard aan het eind van de procedure. Dan ondervang je ook dat soms na het RvS advies er zo veel amendementen en moties aan een wet worden gehangen, dat het hele advies niet meer van toepassing is.

Eerste Kamer afschaffen en een groep rechters alle wetten laten toetsen aan grondwet, andere wetten en verdragen voor ze in werking treden. Komen ze niet door de toets, gaat de wet terug naar de Tweede Kamer. Dat is wat mij betreft echt veel beter dan de huidige puinhoop die de Eerste Kamer is.
  woensdag 31 mei 2023 @ 15:35:49 #249
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_209350090
Ik vind de eerste kamer wel prima. In een tijd waar autoritaire populisten her en der bezig zijn de democratie te bedreigen vind ik het maar beter dat er een extra tegenmacht is die het niet te gemakkelijk maakt om alle macht voor lange tijd naar je toe te kunnen trekken. Het is voor regeringen wellicht wat vervelender maar ook daar zijn ze de laatste tien jaar steeds wel weer uit gekomen.
pi_209350139
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 15:35 schreef Hexagon het volgende:
Ik vind de eerste kamer wel prima. In een tijd waar autoritaire populisten her en der bezig zijn de democratie te bedreigen vind ik het maar beter dat er een extra tegenmacht is die het niet te gemakkelijk maakt om alle macht voor lange tijd naar je toe te kunnen trekken. Het is voor regeringen wellicht wat vervelender maar ook daar zijn ze de laatste tien jaar steeds wel weer uit gekomen.
Dat is inderdaad wel de balans. Al zou een effectieve constitutionele toetsing dat uiteindelijk ook wel kunnen bereiken natuurlijk.

Maar je moet in Nederland geen Bundesverfassungsgericht-achtige toestanden verwachten. Dat past niet in de Nederlandse traditie
zie email 27 oktober
  woensdag 31 mei 2023 @ 15:43:39 #251
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_209350167
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 15:40 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Dat is inderdaad wel de balans. Al zou een effectieve constitutionele toetsing dat uiteindelijk ook wel kunnen bereiken natuurlijk.

Maar je moet in Nederland geen Bundesverfassungsgericht-achtige toestanden verwachten. Dat past niet in de Nederlandse traditie
Maar dat hooggerechtshof is dan ook een potentieel politiek orgaan geworden zoals in de VS.

Het voordeel van de eerste kamer is in ieder geval dat de zittingsduur helder is en ook de verhoudingen daarin.

Sowieso hebben de meeste landen meerdere kamers.
pi_209350777
https://nos.nl/l/2477217
De relklant heeft spijt :')
zie email 27 oktober
  woensdag 31 mei 2023 @ 17:01:58 #253
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209350830
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 16:58 schreef trein2000 het volgende:
Ik denk dat GL nog meer spijt heeft dat ze haar hebben laten spartelen nadat ze op voorkeurstemmen verkozen was.

Dit is echt heel dom van de GL-fractie in ZH.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator / Redactie Sport woensdag 31 mei 2023 @ 17:03:18 #254
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209350844
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 17:01 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik denk dat GL nog meer spijt heeft dat ze haar hebben laten spartelen nadat ze op voorkeurstemmen verkozen was.

Dit is echt heel dom van de GL-fractie in ZH.
Wat ik hier lees slaat ook echt nergens op ja. De druiven zijn heel erg zuur dat ze alsnog verkozen is ondanks de overkiesbare plek. Ben benieuwd wat daar nog achter zat eigenlijk.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_209350905
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 17:03 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Wat ik hier lees slaat ook echt nergens op ja. De druiven zijn heel erg zuur dat ze alsnog verkozen is ondanks de overkiesbare plek. Ben benieuwd wat daar nog achter zat eigenlijk.
Vrees dat het zo simpel als zwarte vrouw, dus daar stem ik op als progressieve GL-er.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 31 mei 2023 @ 17:09:09 #256
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209350914
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 17:08 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Vrees dat het zo simpel als zwarte vrouw, dus daar stem ik op als progressieve GL-er.
Racismegenot

NWS / Actief zijn voor de PVV is geen reden voor ontslag, aldus de rechter
Mag nog steeds niet.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_209350938
quote:
In het interview zegt Fernald dat ze de afgelopen maanden geen aansluiting kreeg met de rest van haar fractie, omdat ze met voorkeurstemmen was gekozen. "Anderen waren niet gekozen en die waren daar doodziek van. Ik voelde me niet welkom." Een eerdere klacht over discriminatie en racisme had er volgens Fernald niets mee te maken. Die was al voldoende afgehandeld door de partij, zegt ze.

Fernald mocht sinds haar installatie als Statenlid niet bij fractieoverleggen zijn en werd ook niet wegwijs gemaakt in de voor haar nieuwe functie. "Ik dacht: ik laat ze even huilie-huilie doen, maar ze kwamen er niet overheen."

Dus zocht ze hulp bij andere partijen in het provinciehuis, en die hielpen haar wel, vertelt Fernald. "Iemand van Volt heeft mij een beetje wegwijs gemaakt." Dat bracht haar ertoe om op die partij te stemmen. "Als jij mij helpt - want mijn partij heeft geen tijd - dan geef ik die stem wel aan jullie."
Trouwens ook wel erg kwalijk van die Zuid-Hollandse GL fractie. gut gut er is iemand democratisch gekozen, snel wegpesten omdat het vriendje met 100 stemmen nu niet een zetel heeft.
pi_209350948
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 17:10 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Trouwens ook wel erg kwalijk van die Zuid-Hollandse GL fractie. gut gut er is iemand democratisch gekozen, snel negeren want nu heeft het vriendje met 100 stemmen niet een zetel.
Als dat daadwerkelijk gebeurd is dan hebben ze zichzelf ook wel het nodige te verwijten inderdaad.
zie email 27 oktober
pi_209350978
Kijk even dat filmpje. Wat een onsamenhangend verhaal. Die snapt er niets van. Hoe komt zo iemand op een lijst terecht?
zie email 27 oktober
  Moderator / Redactie Sport woensdag 31 mei 2023 @ 17:15:32 #260
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209351006
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 17:14 schreef trein2000 het volgende:
Kijk even dat filmpje. Wat een onsamenhangend verhaal. Die snapt er niets van. Hoe komt zo iemand op een lijst terecht?
Dit was gewoon de excuussurinamer.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Vis een optie? woensdag 31 mei 2023 @ 17:16:01 #261
70532 loveli
N
pi_209351013
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 16:58 schreef trein2000 het volgende:
Misschien had ze dat interview ook iets beter moeten voorbereiden.

De vergelijking ook met mens-erger-je-niet. En "ik houd niet van politieke spelletjes".
Ben wel benieuwd wat ze wel in de politiek dacht te doen.
crap in = crap out
  Moderator / Redactie Sport woensdag 31 mei 2023 @ 17:16:37 #262
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209351024
quote:
Als kind was ik een echt Rotterdams modemeisje en demonstreerde ik samen met mijn moeder in zelfgemaakte protestshirts, buttons en borden tegen apartheid, discriminatie en racisme. Toen ik onlangs door de kledingkast van mijn kort daarvoor overleden moeder ging, realiseerde ik mij dat kleren veel ouder worden dan wijzelf. Ik ben altijd bezig geweest met kunst, mode en lifestyle, tegelijkertijd besef ik me dat het onze westerse hebberigheid is die de enorme vervuilende, verspillende en uitbuitende industrie in stand houdt. Sinds de dood van mijn moeder ben ik op een andere manier naar de waarde van kleding gaan kijken en wie de echte prijs betaalt voor onze overvolle kledingkast.

Als klimaatactivist en strijder voor een betere wereld zie ik het als mijn plicht om niet langer ‘met oogkleppen op’ in het westerse Rotterdam te genieten van alle luxe, ten koste van mens, dier en milieu. Klimaatverandering is een probleem dat we niet aan de volgende generatie kunnen overlaten, vandaar dat ik nu de stap richting provinciale politiek wil maken. Als Statenlid wil ik de komende jaren verder bouwen aan een duurzaam, groen, sociaal, eerlijk en inclusief Zuid-Holland.''
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Vis een optie? woensdag 31 mei 2023 @ 17:16:57 #263
70532 loveli
N
pi_209351031
quote:
Omdat dik 600 stemmen genoeg is, blijkbaar.
crap in = crap out
pi_209351110
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 17:16 schreef loveli het volgende:

[..]
Omdat dik 600 stemmen genoeg is, blijkbaar.
Als je niet op de lijst staat kun je ook geen stemmen krijgen.
zie email 27 oktober
pi_209351269
-

[ Bericht 99% gewijzigd door NY_Giant op 02-06-2023 12:34:36 ]
  woensdag 31 mei 2023 @ 17:51:03 #266
346939 Janneke141
pi_209351470
quote:
Doelgroepenlijstvulling?
  woensdag 31 mei 2023 @ 17:52:28 #267
346939 Janneke141
pi_209351484
Maar wat een muts zeg.
pi_209351527
quote:
Ja... "iemand had me uit moeten leggen dat het zo'n effect heeft". Iedereen hier wist dat het zo'n effect zou hebben. Iedereen die de pers over deze stemming heeft gevolgd ook. En iedereen die de kieswet of de geschiedenis (D66er met pen...) kent ook.

Je bent statenlid, je in een onderwerp verdiepen is onderdeel van die functie...
pi_209351652
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 17:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja... "iemand had me uit moeten leggen dat het zo'n effect heeft". Iedereen hier wist dat het zo'n effect zou hebben. Iedereen die de pers over deze stemming heeft gevolgd ook. En iedereen die de kieswet of de geschiedenis (D66er met pen...) kent ook.

Je bent statenlid, je in een onderwerp verdiepen is onderdeel van die functie...
Zeker in Zuid-Holland.
zie email 27 oktober
pi_209351734
-

[ Bericht 100% gewijzigd door NY_Giant op 02-06-2023 12:34:14 ]
pi_209352137
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 18:11 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Zeker in Zuid-Holland.
Ja, je weet toch dat jouw stem het zwaarste weegt? Zo niet, dan ben je blijkbaar niet eens geïnteresseerd in politiek en wat doe je dan op zo'n lijst?

Het had ook nog erger kunnen lopen. GL restzetel kwijt, Volt net niet genoeg voor restzetel en dus hield BBB of PVV haar restzetel. Had ook perfect kunnen gebeuren.
pi_209352199
Echt heerlijk dat dit gezeik GL een zetel kost _O- *O*
  Vis een optie? woensdag 31 mei 2023 @ 19:09:09 #273
70532 loveli
N
pi_209352282
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2023 18:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, je weet toch dat jouw stem het zwaarste weegt? Zo niet, dan ben je blijkbaar niet eens geïnteresseerd in politiek en wat doe je dan op zo'n lijst?

Het had ook nog erger kunnen lopen. GL restzetel kwijt, Volt net niet genoeg voor restzetel en dus hield BBB of PVV haar restzetel. Had ook perfect kunnen gebeuren.
Niet per se perfect, maar was wel beter geweest.
crap in = crap out
pi_209352516
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 19:09 schreef loveli het volgende:

[..]
Niet per se perfect, maar was wel beter geweest.
Nee, was veel dramatischer. Maar ben allang blij dat de coalitie 2 extra zetels heeft gehaald, waardoor dit gepruts niet de route over links blokkeert.
pi_209352658
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 19:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, was veel dramatischer. Maar ben allang blij dat de coalitie 2 extra zetels heeft gehaald, waardoor dit gepruts niet de route over links blokkeert.
Zou het de positie van die Rosenmöller nog raken? Beide fracties binnen de fractie nu even groot….
zie email 27 oktober
pi_209352924
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 19:29 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Zou het de positie van die Rosenmöller nog raken? Beide fracties binnen de fractie nu even groot….
Nee, de Mei Li Vos had ook aangegeven de ervaring te missen om zo'n gecombineerde fractie te leiden. Dus ik denk dat zelfs als GL kleiner was geweest, Rosenmüller de fractievoorzitter was geworden.
pi_209353016
twitter

:')_!
zie email 27 oktober
  Moderator / Redactie Sport woensdag 31 mei 2023 @ 19:51:04 #278
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209353052
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 19:49 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Dan gaat ie gewoon naar de volgende toch?
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  woensdag 31 mei 2023 @ 19:56:31 #279
346939 Janneke141
pi_209353142
quote:
[ twitter ]
_O-
  woensdag 31 mei 2023 @ 19:57:01 #280
346939 Janneke141
pi_209353151
Kun je eigenlijk je zetel accepteren, en er dan vervolgens nooit zijn?
pi_209353257
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 19:57 schreef Janneke141 het volgende:
Ja dat kan theoretisch. Spookraads-/statenleden komen wel voor.
zie email 27 oktober
  Vis een optie? woensdag 31 mei 2023 @ 20:07:43 #282
70532 loveli
N
pi_209353343
quote:
Er kan heel veel geloof ik, na alle gebeurtenissen rond deze verkiezing.
crap in = crap out
pi_209354021
En ze besefte niet dat het gevolg zo groot zou zijn. "Ja, ik weet toch niet dat dat zo'n effect heeft"

:|W
pi_209364547
quote:
[ twitter ]
Aan de ene kant heel grappig, aan de andere kant kan ik me hier ook verschrikkelijk boos om maken. Volt die 3 capabele mensen op een lijst moest zetten als senator weet het voor elkaar te krijgen om iemand op plek 3 te zetten die niet in Nederland woont en ook niet van plan is om in Nederland te gaan wonen.

Echt hef jezelf op als politieke partij dan. You had one job...
pi_209364652
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 17:13 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Aan de ene kant heel grappig, aan de andere kant kan ik me hier ook verschrikkelijk boos om maken. Volt die 3 capabele mensen op een lijst moest zetten als senator weet het voor elkaar te krijgen om iemand op plek 3 te zetten die niet in Nederland woont en ook niet van plan is om in Nederland te gaan wonen.

Echt hef jezelf op als politieke partij dan. You had one job...
2. plek 2.
zie email 27 oktober
pi_209364727
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 17:23 schreef trein2000 het volgende:

[..]
2. plek 2.
:|W
  donderdag 1 juni 2023 @ 17:37:17 #287
346939 Janneke141
pi_209364799
Volgens de kandidatenlijst woont de man trouwens niet in Ierland maar in België (in Sint-Lambrechts-Woluwe, dat is een voorstad van Brussel).
  donderdag 1 juni 2023 @ 17:41:41 #288
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_209364835
quote:
Dat kan, maar je kan niet in een ander land wonen. Dus hij zal moeten verhuizen om zijn zetel te kunnen claimen.
  donderdag 1 juni 2023 @ 17:42:26 #289
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209364844
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 17:41 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat kan, maar je kan niet in een ander land wonen. Dus hij zal moeten verhuizen om zijn zetel te kunnen claimen.
Ja inschrijven bij een goed partij kennis
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_209364869
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 17:37 schreef Janneke141 het volgende:
Volgens de kandidatenlijst woont de man trouwens niet in Ierland maar in België (in Sint-Lambrechts-Woluwe, dat is een voorstad van Brussel).
Daar zit z’n pied-a-terre. Maar hij gaat elke week op en neer! :')
zie email 27 oktober
  donderdag 1 juni 2023 @ 17:45:07 #291
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_209364875
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 17:42 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Ja inschrijven bij een goed partij kennis
Mja ik denk dat de man gezien zijn carriere niet zijn naam te grabbel gaat gooien voor wat grijpstuivers.
pi_209364953
quote:
Bizar ja
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_209365009
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 17:41 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Waarom zou dat niet kunnen?
zie email 27 oktober
  donderdag 1 juni 2023 @ 19:53:21 #294
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_209366576
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 17:56 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Waarom zou dat niet kunnen?
Hmm ik dacht dat het verplicht ws in Nederland te wonen. Maar dat is niet zo inderdaad. Ik heb niks gezegd.
  donderdag 1 juni 2023 @ 20:13:17 #295
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209366935
Blijft bizar.... als je niet in NL wilt gaan wonen, stel jezelf dan gewoon niet verkiesbaar.
Het is echt stuitend dat dat soort dingen gebeuren, en dat geldt wat mij betreft zowel voor de wethouder die lekker 3 dorpen verderop blijft wonen als voor een lid van de eerste kamer die niet in NL woont.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 5 juni 2023 @ 21:25:36 #296
346939 Janneke141
pi_209414735
De gifbeker bij GroenLinks is nog niet helemaal leeg:

quote:
GroenLinksers zien het niet zitten dat de Noord-Brabander Roel van Gurp dankzij voorkeursstemmen van Statenleden uit Noord-Brabant in de Eerste Kamer mag blijven. Dat blijkt uit een brandbrief aan het landelijke partijbestuur van GroenLinks, in handen van NRC. In de brief verwijzen ze naar het GroenLinks-partijcongres van 4 februari. Tijdens het congres is gestemd over de volgorde op de Eerste Kamer-kandidatenlijst. „Hierbij is nadrukkelijk een lijst vastgesteld met meer diversiteit”, schrijven de partijleden. Ze noemen de gang van zaken ondemocratisch.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)erkiezingen-a4166406

Kan iemand me uitleggen wat hier ondemocratisch aan is? Oncollegiaal, misschien, maar verder?
pi_209445604
Limburg (BBB, VVD, CDA, PvdA, SP) en Drenthe (BBB, PvdA, VVD en CDA) zijn bijna klaar volgens de Volkskrant: https://www.volkskrant.nl(...)i-verwacht~bed47985/
pi_209446013
Verkeerd topic

[ Bericht 93% gewijzigd door Hanca op 08-06-2023 21:45:36 ]
pi_209457244
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 10 juni 2023 @ 21:38:15 #300
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_209469116
Gelderland ook https://www.gelderlander.(...)koord-rond~a5e01825/
BBB, VVD, CDA, SGP, CU. .
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')