Maar dat hooggerechtshof is dan ook een potentieel politiek orgaan geworden zoals in de VS.quote:Op woensdag 31 mei 2023 15:40 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad wel de balans. Al zou een effectieve constitutionele toetsing dat uiteindelijk ook wel kunnen bereiken natuurlijk.
Maar je moet in Nederland geen Bundesverfassungsgericht-achtige toestanden verwachten. Dat past niet in de Nederlandse traditie
Ik denk dat GL nog meer spijt heeft dat ze haar hebben laten spartelen nadat ze op voorkeurstemmen verkozen was.quote:Op woensdag 31 mei 2023 16:58 schreef trein2000 het volgende:
https://nos.nl/l/2477217
De relklant heeft spijt
Wat ik hier lees slaat ook echt nergens op ja. De druiven zijn heel erg zuur dat ze alsnog verkozen is ondanks de overkiesbare plek. Ben benieuwd wat daar nog achter zat eigenlijk.quote:Op woensdag 31 mei 2023 17:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk dat GL nog meer spijt heeft dat ze haar hebben laten spartelen nadat ze op voorkeurstemmen verkozen was.
Dit is echt heel dom van de GL-fractie in ZH.
Vrees dat het zo simpel als zwarte vrouw, dus daar stem ik op als progressieve GL-er.quote:Op woensdag 31 mei 2023 17:03 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Wat ik hier lees slaat ook echt nergens op ja. De druiven zijn heel erg zuur dat ze alsnog verkozen is ondanks de overkiesbare plek. Ben benieuwd wat daar nog achter zat eigenlijk.
Racismegenotquote:Op woensdag 31 mei 2023 17:08 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Vrees dat het zo simpel als zwarte vrouw, dus daar stem ik op als progressieve GL-er.
Trouwens ook wel erg kwalijk van die Zuid-Hollandse GL fractie. gut gut er is iemand democratisch gekozen, snel wegpesten omdat het vriendje met 100 stemmen nu niet een zetel heeft.quote:In het interview zegt Fernald dat ze de afgelopen maanden geen aansluiting kreeg met de rest van haar fractie, omdat ze met voorkeurstemmen was gekozen. "Anderen waren niet gekozen en die waren daar doodziek van. Ik voelde me niet welkom." Een eerdere klacht over discriminatie en racisme had er volgens Fernald niets mee te maken. Die was al voldoende afgehandeld door de partij, zegt ze.
Fernald mocht sinds haar installatie als Statenlid niet bij fractieoverleggen zijn en werd ook niet wegwijs gemaakt in de voor haar nieuwe functie. "Ik dacht: ik laat ze even huilie-huilie doen, maar ze kwamen er niet overheen."
Dus zocht ze hulp bij andere partijen in het provinciehuis, en die hielpen haar wel, vertelt Fernald. "Iemand van Volt heeft mij een beetje wegwijs gemaakt." Dat bracht haar ertoe om op die partij te stemmen. "Als jij mij helpt - want mijn partij heeft geen tijd - dan geef ik die stem wel aan jullie."
Als dat daadwerkelijk gebeurd is dan hebben ze zichzelf ook wel het nodige te verwijten inderdaad.quote:Op woensdag 31 mei 2023 17:10 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Trouwens ook wel erg kwalijk van die Zuid-Hollandse GL fractie. gut gut er is iemand democratisch gekozen, snel negeren want nu heeft het vriendje met 100 stemmen niet een zetel.
Dit was gewoon de excuussurinamer.quote:Op woensdag 31 mei 2023 17:14 schreef trein2000 het volgende:
Kijk even dat filmpje. Wat een onsamenhangend verhaal. Die snapt er niets van. Hoe komt zo iemand op een lijst terecht?
Misschien had ze dat interview ook iets beter moeten voorbereiden.quote:Op woensdag 31 mei 2023 16:58 schreef trein2000 het volgende:
https://nos.nl/l/2477217
De relklant heeft spijt
quote:Als kind was ik een echt Rotterdams modemeisje en demonstreerde ik samen met mijn moeder in zelfgemaakte protestshirts, buttons en borden tegen apartheid, discriminatie en racisme. Toen ik onlangs door de kledingkast van mijn kort daarvoor overleden moeder ging, realiseerde ik mij dat kleren veel ouder worden dan wijzelf. Ik ben altijd bezig geweest met kunst, mode en lifestyle, tegelijkertijd besef ik me dat het onze westerse hebberigheid is die de enorme vervuilende, verspillende en uitbuitende industrie in stand houdt. Sinds de dood van mijn moeder ben ik op een andere manier naar de waarde van kleding gaan kijken en wie de echte prijs betaalt voor onze overvolle kledingkast.
Als klimaatactivist en strijder voor een betere wereld zie ik het als mijn plicht om niet langer ‘met oogkleppen op’ in het westerse Rotterdam te genieten van alle luxe, ten koste van mens, dier en milieu. Klimaatverandering is een probleem dat we niet aan de volgende generatie kunnen overlaten, vandaar dat ik nu de stap richting provinciale politiek wil maken. Als Statenlid wil ik de komende jaren verder bouwen aan een duurzaam, groen, sociaal, eerlijk en inclusief Zuid-Holland.''
Omdat dik 600 stemmen genoeg is, blijkbaar.quote:Op woensdag 31 mei 2023 17:14 schreef trein2000 het volgende:
Kijk even dat filmpje. Wat een onsamenhangend verhaal. Die snapt er niets van. Hoe komt zo iemand op een lijst terecht?
Als je niet op de lijst staat kun je ook geen stemmen krijgen.quote:Op woensdag 31 mei 2023 17:16 schreef loveli het volgende:
[..]
Omdat dik 600 stemmen genoeg is, blijkbaar.
Doelgroepenlijstvulling?quote:Op woensdag 31 mei 2023 17:14 schreef trein2000 het volgende:
Ja... "iemand had me uit moeten leggen dat het zo'n effect heeft". Iedereen hier wist dat het zo'n effect zou hebben. Iedereen die de pers over deze stemming heeft gevolgd ook. En iedereen die de kieswet of de geschiedenis (D66er met pen...) kent ook.quote:Op woensdag 31 mei 2023 17:14 schreef trein2000 het volgende:
Zeker in Zuid-Holland.quote:Op woensdag 31 mei 2023 17:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja... "iemand had me uit moeten leggen dat het zo'n effect heeft". Iedereen hier wist dat het zo'n effect zou hebben. Iedereen die de pers over deze stemming heeft gevolgd ook. En iedereen die de kieswet of de geschiedenis (D66er met pen...) kent ook.
Je bent statenlid, je in een onderwerp verdiepen is onderdeel van die functie...
Ja, je weet toch dat jouw stem het zwaarste weegt? Zo niet, dan ben je blijkbaar niet eens geïnteresseerd in politiek en wat doe je dan op zo'n lijst?quote:
Niet per se perfect, maar was wel beter geweest.quote:Op woensdag 31 mei 2023 18:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, je weet toch dat jouw stem het zwaarste weegt? Zo niet, dan ben je blijkbaar niet eens geïnteresseerd in politiek en wat doe je dan op zo'n lijst?
Het had ook nog erger kunnen lopen. GL restzetel kwijt, Volt net niet genoeg voor restzetel en dus hield BBB of PVV haar restzetel. Had ook perfect kunnen gebeuren.
Nee, was veel dramatischer. Maar ben allang blij dat de coalitie 2 extra zetels heeft gehaald, waardoor dit gepruts niet de route over links blokkeert.quote:Op woensdag 31 mei 2023 19:09 schreef loveli het volgende:
[..]
Niet per se perfect, maar was wel beter geweest.
Zou het de positie van die Rosenmöller nog raken? Beide fracties binnen de fractie nu even groot….quote:Op woensdag 31 mei 2023 19:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, was veel dramatischer. Maar ben allang blij dat de coalitie 2 extra zetels heeft gehaald, waardoor dit gepruts niet de route over links blokkeert.
Nee, de Mei Li Vos had ook aangegeven de ervaring te missen om zo'n gecombineerde fractie te leiden. Dus ik denk dat zelfs als GL kleiner was geweest, Rosenmüller de fractievoorzitter was geworden.quote:Op woensdag 31 mei 2023 19:29 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Zou het de positie van die Rosenmöller nog raken? Beide fracties binnen de fractie nu even groot….
Ja dat kan theoretisch. Spookraads-/statenleden komen wel voor.quote:Op woensdag 31 mei 2023 19:57 schreef Janneke141 het volgende:
Kun je eigenlijk je zetel accepteren, en er dan vervolgens nooit zijn?
Er kan heel veel geloof ik, na alle gebeurtenissen rond deze verkiezing.quote:Op woensdag 31 mei 2023 19:57 schreef Janneke141 het volgende:
Aan de ene kant heel grappig, aan de andere kant kan ik me hier ook verschrikkelijk boos om maken. Volt die 3 capabele mensen op een lijst moest zetten als senator weet het voor elkaar te krijgen om iemand op plek 3 te zetten die niet in Nederland woont en ook niet van plan is om in Nederland te gaan wonen.quote:
2. plek 2.quote:Op donderdag 1 juni 2023 17:13 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Aan de ene kant heel grappig, aan de andere kant kan ik me hier ook verschrikkelijk boos om maken. Volt die 3 capabele mensen op een lijst moest zetten als senator weet het voor elkaar te krijgen om iemand op plek 3 te zetten die niet in Nederland woont en ook niet van plan is om in Nederland te gaan wonen.
Echt hef jezelf op als politieke partij dan. You had one job...
Dat kan, maar je kan niet in een ander land wonen. Dus hij zal moeten verhuizen om zijn zetel te kunnen claimen.quote:Op woensdag 31 mei 2023 19:57 schreef Janneke141 het volgende:
Ja inschrijven bij een goed partij kennisquote:Op donderdag 1 juni 2023 17:41 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat kan, maar je kan niet in een ander land wonen. Dus hij zal moeten verhuizen om zijn zetel te kunnen claimen.
Daar zit z’n pied-a-terre. Maar hij gaat elke week op en neer!quote:Op donderdag 1 juni 2023 17:37 schreef Janneke141 het volgende:
Volgens de kandidatenlijst woont de man trouwens niet in Ierland maar in België (in Sint-Lambrechts-Woluwe, dat is een voorstad van Brussel).
Mja ik denk dat de man gezien zijn carriere niet zijn naam te grabbel gaat gooien voor wat grijpstuivers.quote:Op donderdag 1 juni 2023 17:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja inschrijven bij een goed partij kennis
Bizar jaquote:Op woensdag 31 mei 2023 17:14 schreef trein2000 het volgende:
Waarom zou dat niet kunnen?quote:Op donderdag 1 juni 2023 17:41 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat kan, maar je kan niet in een ander land wonen. Dus hij zal moeten verhuizen om zijn zetel te kunnen claimen.
Hmm ik dacht dat het verplicht ws in Nederland te wonen. Maar dat is niet zo inderdaad. Ik heb niks gezegd.quote:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)erkiezingen-a4166406quote:GroenLinksers zien het niet zitten dat de Noord-Brabander Roel van Gurp dankzij voorkeursstemmen van Statenleden uit Noord-Brabant in de Eerste Kamer mag blijven. Dat blijkt uit een brandbrief aan het landelijke partijbestuur van GroenLinks, in handen van NRC. In de brief verwijzen ze naar het GroenLinks-partijcongres van 4 februari. Tijdens het congres is gestemd over de volgorde op de Eerste Kamer-kandidatenlijst. „Hierbij is nadrukkelijk een lijst vastgesteld met meer diversiteit”, schrijven de partijleden. Ze noemen de gang van zaken ondemocratisch.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |