Kan me voorstellen dat ze hier verbolgen over zijn omdat ze hierdoor een zetel kwijtraken.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 17:22 schreef Drekkoning het volgende:
Grondwettelijk gezien moeten leden stemmen zonder last, dus zonder oplegging vanuit de partij of vanuit anderen.
Maar als je niet stemt wat de partij wil kan je wel lekker optyfen.
Tot zover de grondwet volgens GL.
Er is ook gestemd zonder last.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 17:22 schreef Drekkoning het volgende:
Grondwettelijk gezien moeten leden stemmen zonder last, dus zonder oplegging vanuit de partij of vanuit anderen.
Maar als je niet stemt wat de partij wil kan je wel lekker optyfen.
Tot zover de grondwet volgens GL.
Klopt. Al is er vaak best ruimte, zelfs als het coalities onder druk zet. Wordt wat anders als je het structureel doet.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 17:55 schreef Janneke141 het volgende:
"Je mag stemmen wat je wil hoor, maar als je iets anders stemt dan wij voor je bedacht hebben dan flikkeren we je wel de partij uit". Helemaal sprake van een vrije keuze is er dan natuurlijk niet.
Nu is dit een vrij specifiek voorbeeld, waarbij iemand eigenlijk zelf al letterlijk aangeeft meer voor een andere partij te voelen. Dan is de exit wel een logisch gevolg. Maar bij reguliere stemmingen, over politieke onderwerpen, is het op zijn best discutabel te noemen of een volksvertegenwoordiger op enig niveau in ons land echt zelf een afweging kan maken, onder druk van een sanctie.
Antwoord is natuurlijk dat die ruimte er gewoon niet is. Als ik deze discussie weer eens voer dan betoog ik altijd dat het vrije mandaat heden ten dage vooral de functie van veiligheidsklep heeft. Als het echt te gek wordt dan kun je aan de noodrem trekken als Kamerlid. Maar tenzij je echt een topper bent of het verzet breedgedragen is binnen je partij weet je dan wel dat het einde carrière in de landelijke politiek is. En hoewel dat natuurlijk vanuit het systeem beredeneerd ongewenst is geeft het op een vreemde manier toch ook wel weer een stukje balans terug aan het systeem.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 17:55 schreef Janneke141 het volgende:
"Je mag stemmen wat je wil hoor, maar als je iets anders stemt dan wij voor je bedacht hebben dan flikkeren we je wel de partij uit". Helemaal sprake van een vrije keuze is er dan natuurlijk niet.
Nu is dit een vrij specifiek voorbeeld, waarbij iemand eigenlijk zelf al letterlijk aangeeft meer voor een andere partij te voelen. Dan is de exit wel een logisch gevolg. Maar bij reguliere stemmingen, over politieke onderwerpen, is het op zijn best discutabel te noemen of een volksvertegenwoordiger op enig niveau in ons land echt zelf een afweging kan maken, onder druk van een sanctie.
Als er bij de CU geen voorkeursstemmen zijn, komt er namens CU een katholieke man die een relatie heeft met iemand van hetzelfde geslacht in de kamer. Dat was toch beide wel vrij lang ondenkbaar.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 19:15 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
En er zijn ook nog voorkeursstemmen…
De voorkeursdrempel voor de EK ligt hoger dan anders. Ik meen een hele zetels zelfs dus dat zal wel loslopenquote:Op dinsdag 30 mei 2023 19:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als er bij de CU geen voorkeursstemmen zijn, komt er namens CU een katholieke man die een relatie heeft met iemand van hetzelfde geslacht in de kamer. Dat was toch beide wel vrij lang ondenkbaar.
https://www.nd.nl/nieuws/(...)are-plek-#closemodal
Getrapte verkiezingen zijn kut, zie ook de VS. Maar zolang het bestaat is het natuurlijk het volste recht van partijen om er gebruik van te maken.quote:
De lat voor vermeend racisme ligt bij linkse partijen doorgaans nog een stuk lager dan bij rechtse, dus dat zal allemaal wel meevallen. Maar prima dat Groenlinks zichzelf uitholt.quote:Op woensdag 31 mei 2023 00:25 schreef trein2000 het volgende:
https://nos.nl/l/2477141
De relklant bij GL blijkt slachtoffer te zijn van anti-zwart racisme. Pijnlijk, zeker voor zo’n partij als GL.
Die van BBB hebben geen effect. Bij de eerste 16 zit iemand die liever in het waterschap blijft, dus de nummer 17 waarop nu zo veel is gestemd (een medewerker van Lely, producent van stalsystemen om stikstofuitstoot te verminderen, de Lely Sphere waar Van der Plas in de Tweede Kamer voor heeft gelobbyd) zou sowieso in de Kamer komen.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 19:15 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
En er zijn ook nog voorkeursstemmen…
quote:Op woensdag 31 mei 2023 08:40 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
De lat voor vermeend racisme ligt bij linkse partijen doorgaans nog een stuk lager dan bij rechtse, dus dat zal allemaal wel meevallen. Maar prima dat Groenlinks zichzelf uitholt.
Dit lijkt me anders een vrij duidelijk gevalletje van racisme ongeacht de politieke partij.quote:"Hij deelde mij mee dat ik geen succes zou hebben en niets zou bereiken vanwege mijn uiterlijk", schrijft Fernald over het bestuurslid. "Zo moet ik 'mijn afro-haar samenbinden en glad naar achteren dragen'. 'Dat doen al die andere zwarten die succes hebben ook'", zou het bestuurslid hebben gezegd.
En waarom is dat specifiek bij D66 zo terwijl werkelijk iedere partij handelt in reststemmen?quote:Op dinsdag 30 mei 2023 22:30 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Dat D66 begint zo langzamerhand toch wel een heel zielig partijtje te worden.
Als dat letterlijk zo gezegd is wel, maar er zal misschien wel wat aangedikt zijn.quote:Op woensdag 31 mei 2023 09:29 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
[..]
Dit lijkt me anders een vrij duidelijk gevalletje van racisme ongeacht de politieke partij.
Het gaat niet over de handel het gaat erom dat D66 niet op CDA wou stemmen en er daarom een treintje gevormd moest worden, dat maakt D66 een beetje triest in dit geval.quote:Op woensdag 31 mei 2023 10:07 schreef BlackLining het volgende:
[..]
En waarom is dat specifiek bij D66 zo terwijl werkelijk iedere partij handelt in reststemmen?
Ja zo kan ik iedere vorm van racisme wel afzwakken... Lekker makkelijk, als het niet op beeld staat er vanuit gaan dat het maar anders zit...quote:Op woensdag 31 mei 2023 10:19 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Als dat letterlijk zo gezegd is wel, maar er zal misschien wel wat aangedikt zijn.
Ik zie het probleem niet.quote:Op woensdag 31 mei 2023 10:20 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Het gaat niet over de handel het gaat erom dat D66 niet op CDA wou stemmen en er daarom een treintje gevormd moest worden, dat maakt D66 een beetje triest in dit geval.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |