abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 30 mei 2023 @ 17:37:58 #201
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_209339681
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 17:22 schreef Drekkoning het volgende:
Grondwettelijk gezien moeten leden stemmen zonder last, dus zonder oplegging vanuit de partij of vanuit anderen.

Maar als je niet stemt wat de partij wil kan je wel lekker optyfen.

Tot zover de grondwet volgens GL.
Kan me voorstellen dat ze hier verbolgen over zijn omdat ze hierdoor een zetel kwijtraken.
pi_209339756
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 17:22 schreef Drekkoning het volgende:
Grondwettelijk gezien moeten leden stemmen zonder last, dus zonder oplegging vanuit de partij of vanuit anderen.

Maar als je niet stemt wat de partij wil kan je wel lekker optyfen.

Tot zover de grondwet volgens GL.
Er is ook gestemd zonder last.

Als een kamerlid steeds wat anders stemt dan de partij mag dat, maar dan is de partij niet verplicht zo iemand in de partij te houden.

Zo ook hier: als dit statenlid GL niet goed genoeg vindt om op te stemmen (maar in plaats daar van op het vrij rechtse Volt stemt), dan is GL niet verplicht zo iemand in de partij te willen hebben.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 30 mei 2023 @ 17:55:57 #203
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209339835
"Je mag stemmen wat je wil hoor, maar als je iets anders stemt dan wij voor je bedacht hebben dan flikkeren we je wel de partij uit". Helemaal sprake van een vrije keuze is er dan natuurlijk niet.

Nu is dit een vrij specifiek voorbeeld, waarbij iemand eigenlijk zelf al letterlijk aangeeft meer voor een andere partij te voelen. Dan is de exit wel een logisch gevolg. Maar bij reguliere stemmingen, over politieke onderwerpen, is het op zijn best discutabel te noemen of een volksvertegenwoordiger op enig niveau in ons land echt zelf een afweging kan maken, onder druk van een sanctie.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_209339919
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 17:55 schreef Janneke141 het volgende:
"Je mag stemmen wat je wil hoor, maar als je iets anders stemt dan wij voor je bedacht hebben dan flikkeren we je wel de partij uit". Helemaal sprake van een vrije keuze is er dan natuurlijk niet.

Nu is dit een vrij specifiek voorbeeld, waarbij iemand eigenlijk zelf al letterlijk aangeeft meer voor een andere partij te voelen. Dan is de exit wel een logisch gevolg. Maar bij reguliere stemmingen, over politieke onderwerpen, is het op zijn best discutabel te noemen of een volksvertegenwoordiger op enig niveau in ons land echt zelf een afweging kan maken, onder druk van een sanctie.
Klopt. Al is er vaak best ruimte, zelfs als het coalities onder druk zet. Wordt wat anders als je het structureel doet.

Maar als je zelfs niet op een partijgenoot wil stemmen, dan heb je gewoon niks bij de partij te zoeken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_209340816
twitter

En er zijn ook nog voorkeursstemmen…
zie email 27 oktober
pi_209340862
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 17:55 schreef Janneke141 het volgende:

Antwoord is natuurlijk dat die ruimte er gewoon niet is. Als ik deze discussie weer eens voer dan betoog ik altijd dat het vrije mandaat heden ten dage vooral de functie van veiligheidsklep heeft. Als het echt te gek wordt dan kun je aan de noodrem trekken als Kamerlid. Maar tenzij je echt een topper bent of het verzet breedgedragen is binnen je partij weet je dan wel dat het einde carrière in de landelijke politiek is. En hoewel dat natuurlijk vanuit het systeem beredeneerd ongewenst is geeft het op een vreemde manier toch ook wel weer een stukje balans terug aan het systeem.

Immers, wanneer het leiderschap de achterban en/of de fractie echt niet meeneemt komt die veiligheidsklep echt wel in beeld. Daar zijn ook wel voorbeelden van. En tegelijkertijd geeft het ook een soort van druk om op enig moment het compromis ook te accepteren. Zie voor het andere uiterste de VS waar op dit moment weer een of andere maatregel de begroting in gefietst is om 1 senator te pleasen, waar de andere kant van de partij dan weer wordt over is…
zie email 27 oktober
pi_209341414
En er is ook eindelijk een advies voor Utrecht: GL, VVD, CDA, D66, PvdA

https://www.volkskrant.nl(...)da-en-pvda~bed47985/
pi_209341464
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 19:15 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Als er bij de CU geen voorkeursstemmen zijn, komt er namens CU een katholieke man die een relatie heeft met iemand van hetzelfde geslacht in de kamer. Dat was toch beide wel vrij lang ondenkbaar.

https://www.nd.nl/nieuws/(...)are-plek-#closemodal
pi_209341482
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 19:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als er bij de CU geen voorkeursstemmen zijn, komt er namens CU een katholieke man die een relatie heeft met iemand van hetzelfde geslacht in de kamer. Dat was toch beide wel vrij lang ondenkbaar.

https://www.nd.nl/nieuws/(...)are-plek-#closemodal
De voorkeursdrempel voor de EK ligt hoger dan anders. Ik meen een hele zetels zelfs dus dat zal wel loslopen ;)
zie email 27 oktober
pi_209343617
twitter

Dat D66 begint zo langzamerhand toch wel een heel zielig partijtje te worden.
zie email 27 oktober
  dinsdag 30 mei 2023 @ 22:43:27 #211
346939 Janneke141
pi_209343791
Pietje wil niet met Japie in de zandbak spelen hoor. Dat niveau ongeveer.
  dinsdag 30 mei 2023 @ 22:44:09 #212
346939 Janneke141
pi_209343807
En wees dan verdomme consequent, en ga niet via een U-bocht het CDA alsnog aan een extra zetel helpen.
pi_209344051
Wat ontzettend kinderachtig weer.
Incelfrikandel
  Vis een optie? dinsdag 30 mei 2023 @ 23:22:33 #214
70532 loveli
N
pi_209344433
twitter
crap in = crap out
pi_209344466
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 23:22 schreef loveli het volgende:
[ twitter ]
Getrapte verkiezingen zijn kut, zie ook de VS. Maar zolang het bestaat is het natuurlijk het volste recht van partijen om er gebruik van te maken.
zie email 27 oktober
pi_209345034
https://nos.nl/l/2477141

De relklant bij GL blijkt slachtoffer te zijn van anti-zwart racisme. Pijnlijk, zeker voor zo’n partij als GL.
zie email 27 oktober
pi_209346237
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 00:25 schreef trein2000 het volgende:
https://nos.nl/l/2477141

De relklant bij GL blijkt slachtoffer te zijn van anti-zwart racisme. Pijnlijk, zeker voor zo’n partij als GL.
De lat voor vermeend racisme ligt bij linkse partijen doorgaans nog een stuk lager dan bij rechtse, dus dat zal allemaal wel meevallen. Maar prima dat Groenlinks zichzelf uitholt.
pi_209346245
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 19:15 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Die van BBB hebben geen effect. Bij de eerste 16 zit iemand die liever in het waterschap blijft, dus de nummer 17 waarop nu zo veel is gestemd (een medewerker van Lely, producent van stalsystemen om stikstofuitstoot te verminderen, de Lely Sphere waar Van der Plas in de Tweede Kamer voor heeft gelobbyd) zou sowieso in de Kamer komen.
pi_209346634
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 08:40 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
De lat voor vermeend racisme ligt bij linkse partijen doorgaans nog een stuk lager dan bij rechtse, dus dat zal allemaal wel meevallen. Maar prima dat Groenlinks zichzelf uitholt.
quote:
"Hij deelde mij mee dat ik geen succes zou hebben en niets zou bereiken vanwege mijn uiterlijk", schrijft Fernald over het bestuurslid. "Zo moet ik 'mijn afro-haar samenbinden en glad naar achteren dragen'. 'Dat doen al die andere zwarten die succes hebben ook'", zou het bestuurslid hebben gezegd.
Dit lijkt me anders een vrij duidelijk gevalletje van racisme ongeacht de politieke partij.
pi_209346863
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 22:30 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Dat D66 begint zo langzamerhand toch wel een heel zielig partijtje te worden.
En waarom is dat specifiek bij D66 zo terwijl werkelijk iedere partij handelt in reststemmen? :')
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_209346985
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 09:29 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
[..]
Dit lijkt me anders een vrij duidelijk gevalletje van racisme ongeacht de politieke partij.
Als dat letterlijk zo gezegd is wel, maar er zal misschien wel wat aangedikt zijn.
pi_209346993
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2023 10:07 schreef BlackLining het volgende:

[..]
En waarom is dat specifiek bij D66 zo terwijl werkelijk iedere partij handelt in reststemmen? :')
Het gaat niet over de handel het gaat erom dat D66 niet op CDA wou stemmen en er daarom een treintje gevormd moest worden, dat maakt D66 een beetje triest in dit geval.
pi_209346996
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 10:19 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Als dat letterlijk zo gezegd is wel, maar er zal misschien wel wat aangedikt zijn.
Ja zo kan ik iedere vorm van racisme wel afzwakken... Lekker makkelijk, als het niet op beeld staat er vanuit gaan dat het maar anders zit...

Daarnaast heeft GL na intern onderzoek de desbetreffende persoon uit de partij gegooid. Lijkt me genoeg bewijs...
pi_209347094
Over die situatie met Statenlid Fernald in Zuid-Holland vraag ik mij ook nog wel iets af: Er geldt bij verkiezingen toch altijd stemgeheim? Wanneer dat Fernald zelf niet zou willen meedelen hoe zij gestemd heeft, dan kan GroenLinks dit ‘officieel’ toch niet weten. Het principe van het stemgeheim zorgt ervoor dat er niet voor 100% vaststaat welk Statenlid er gestemd heeft op welke kandidaat, toch?

Hoe kan het dan toch zijn dat zij door GroenLinks aangesproken wordt op de stem van haar, die uitgebracht zou zijn op Volt?
C'est une chanson simple que je te donne
Aussi facile qu'elle est tendre
Tu sais ce sont parfois les mots très simples
Les plus difficiles à entendre
pi_209347126
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 10:20 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Het gaat niet over de handel het gaat erom dat D66 niet op CDA wou stemmen en er daarom een treintje gevormd moest worden, dat maakt D66 een beetje triest in dit geval.
Ik zie het probleem niet.

Dat partijen in ons stelsel hun eigen stem blijven behouden vind ik echt alleen maar positief.

Ik heb er alleszins meer bezwaar tegen dat het CDA de boel gijzelt omdat het 'wellicht' 'ergens in de toekomst' 'bepaalde zaken' wil 'heronderhandelen'. Dat je zo'n instabiele en onverantwoordelijke coalitiepartner niet verder gaat steunen met je restzetel is logisch. Ook omdat deze Senaat er langer gaat zitten dan Rutte IV en je zodoende in Rutte V weer tegen ze aan gaat lopen.

Sowieso lastig voor D66 als enige daadwerkelijk progressieve partij in deze. Valt me nog mee dat ze hun restzetels niet aan GL-PvdA hebben gegeven.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')