Makkelijk om ff snel te profiteren. Zou dit vastleggen zodat iedereen een eerlijke deel van de taart krijgt bij verkoop.quote:Op donderdag 13 april 2023 14:40 schreef Ed1234 het volgende:
De partner van wie de woning is draagt ook de kosten. De andere partner geeft nu aan mee te willen dragen in de kosten maar dan ook in de overwaarde,
De vraag komt inderdaad omdat we nu bezig zijn met een samenlevingscontract. Qua overlijden is al geregeld dat de partner het huis erft.quote:Op donderdag 13 april 2023 15:02 schreef Leandra het volgende:
De partner die mee wil delen kan zich inkopen? Dan moet je de hut laten taxeren en moet degene die zich inkoopt de helft van de waarde aan de eigenaar betalen.
Mochten jullie beiden willen kijken naar een manier waarop je dit eerlijk kunt doen dan moet je naar een notaris.
Verder zou je dat ook gewoon niet kunnen doen, maar wel testamentair laten vastleggen dat de niet-eigenaar erfgenaam is, mits de eigenaar nog geen kinderen heeft.
Dan heeft de eigenaar geen probleem als de relatie strandt, en de niet-eigenaar heeft nog steeds een dak boven het hoofd als de eigenaar overlijdt.
Daarbij is het sowieso verstandig eea te laten vastleggen als je al jaren samenwoont.
Bedankt voor je reactie, dat klinkt als een aardig vergelijkbare situatie. Hoe hebben jullie dit geregeld qua overwaarde. Is het huis inclusief overwaarde volledig van jou? Of is het zo dat wat jullie tijdens het huwelijk hebben opgebouwd van jullie samen is, dus ook eventuele overwaarde?quote:Op donderdag 13 april 2023 15:21 schreef CoolGuy het volgende:
Ik heb de situatie dat het huis van mij is, door mij gekocht, etc, en mijn vrouw woont hier (uiteraard) ook. Dat is omdat mijn vrouw dat niet kan betalen, simpel. Hypotheek staat op MIJN naam, niet op ONZE. Zijn getrouwd onder HV. Zij betaald dus ook niets aan de kosten aan/van/voor het huis zelf want dat zou niet eerlijk zijn.
Wat wil je weten?
Ehh, ik heb zo een vergadering dus ik kan niet uitgebreid reageren nu. Ja, ik had al een huis lang lang lang voor ik haar leerde kennen. Dus zij kwam bij mij wonen. Nee het huis staat volledig buiten het huwelijk. Maar er is ook nog spaargeld, en het deel wat we gespaard hebben vanaf het huwelijk moeten we delen.quote:Op donderdag 13 april 2023 15:25 schreef Ed1234 het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie, dat klinkt als een aardig vergelijkbare situatie. Hoe hebben jullie dit geregeld qua overwaarde. Is het huis inclusief overwaarde volledig van jou? Of is het zo dat wat jullie tijdens het huwelijk hebben opgebouwd van jullie samen is, dus ook eventuele overwaarde?
In dit geval is het overigens ook zo dat de ene partner wel kon kopen en de andere niet. Op termijn zorgt dat er wel voor dat de financiën erg uit elkaar gaan liggen, en dat is waar wij mee stoeien.
Zo heb ik het ook geregeld!quote:Op donderdag 13 april 2023 14:57 schreef JeOma het volgende:
Nu de boel laten taxeren en vanaf daar de kosten delen en de overwaarde (óf onderwaarde!) vanaf dit taxatiemoment. En die hele bende vastleggen bij de notaris.
Zo hebben wij het ook geregeld. Omdat partner niets bijdraagt aan de hypotheek kan zij veel sparen/beleggen - zij kan dan ook kiezen of dat in bakstenen/aandelen/etfs/spaartegoeden is.quote:Op donderdag 13 april 2023 15:21 schreef CoolGuy het volgende:
Ik heb de situatie dat het huis van mij is, door mij gekocht, etc, en mijn vrouw woont hier (uiteraard) ook. Dat is omdat mijn vrouw dat niet kan betalen, simpel. Hypotheek staat op MIJN naam, niet op ONZE. Zijn getrouwd onder HV. Zij betaald dus ook niets aan de kosten aan/van/voor het huis zelf want dat zou niet eerlijk zijn.
Wat wil je weten?
Dit. In een samenlevingscontract bv. Taxatie hoeft niet eens heel duur te zijn, via Calcasa kan dit al voor iets van ¤80.quote:Op donderdag 13 april 2023 14:57 schreef JeOma het volgende:
Nu de boel laten taxeren en vanaf daar de kosten delen en de overwaarde (óf onderwaarde!) vanaf dit taxatiemoment. En die hele bende vastleggen bij de notaris.
Maar die constructie wil de partner-van-wie-het-koophuis-is niet.quote:Op donderdag 13 april 2023 17:54 schreef sanger het volgende:
[..]
Dit. In een samenlevingscontract bv. Taxatie hoeft niet eens heel duur te zijn, via Calcasa kan dit al voor iets van ¤80.
De vraag is waarom die het gescheiden wilt houden. Is dat omdat hij dit niet als mogelijkheid ziet of zijn er andere redenen?quote:Op donderdag 13 april 2023 17:57 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar die constructie wil de partner-van-wie-het-koophuis-is niet.
Omdat hij haar er makkelijk uit wil trappen als hij haar zat is ipv haar te zien als gelijkwaardige levenspartnerquote:Op donderdag 13 april 2023 18:04 schreef sanger het volgende:
[..]
De vraag is waarom die het gescheiden wilt houden. Is dat omdat hij dit niet als mogelijkheid ziet of zijn er andere redenen?
En als die partner niet wilt laten meedelen in toekomstige winsten dan kan hij/zij/x ook niet verwachten dat er wordt bijgedragen in de maandelijkse lasten.
quote:Op donderdag 13 april 2023 18:17 schreef SootSprite het volgende:
[..]
Omdat hij haar er makkelijk uit wil trappen als hij haar zat is ipv haar te zien als gelijkwaardige levenspartner
Het gaat partner er niet om dat de toekomstige winst niet gedeeld word. Wel om dat partner zelf het koophuis niet verliest. Zoals gezegd zou partner nu zelf het huis ook niet kunnen kopen.quote:Op donderdag 13 april 2023 18:04 schreef sanger het volgende:
[..]
De vraag is waarom die het gescheiden wilt houden. Is dat omdat hij dit niet als mogelijkheid ziet of zijn er andere redenen?
En als die partner niet wilt laten meedelen in toekomstige winsten dan kan hij/zij/x ook niet verwachten dat er wordt bijgedragen in de maandelijkse lasten.
En precies dit is de reden dat ik er bewust voor gekozen heb om elke ongelijkheid weg te nemen, ook al was die er wel degelijkquote:Op donderdag 13 april 2023 18:17 schreef SootSprite het volgende:
[..]
Omdat hij haar er makkelijk uit wil trappen als hij haar zat is ipv haar te zien als gelijkwaardige levenspartner
Maar dan is opnemen dat er nu een taxatie gedaan wordt en bij verbreken relatie een nieuwe taxatie gedaan wordt en de over/onderwaarde 50/50 verdeeld wordt het beste toch?quote:Op donderdag 13 april 2023 18:24 schreef Ed1234 het volgende:
[..]
Het gaat partner er niet om dat de toekomstige winst niet gedeeld word. Wel om dat partner zelf het koophuis niet verliest. Zoals gezegd zou partner nu zelf het huis ook niet kunnen kopen.
Bedankt voor jullie inzichten.
Dus na 2 jaar heeft ze en zo goed als gratis gewoond en de helft van de winst?quote:Op donderdag 13 april 2023 16:05 schreef bambino het volgende:
Je hebt een hele moeilijke situatie omdat je alle mogelijkheden moet dekken.
Stel je betaald vanaf nu 50% van de kosten mee en bespreekt dat je vanaf nu ook meedeelt in de overwaarde.
Huis is nu 400.000 waard met een hypotheek van 250.000
Kosten per maand 1000 euro.
Jij betaald vanaf nu 500 mee.
350 aflossing 150 rente.
Rente raak je kwijt. Aflossing niet.
Na 2 jaar heb je 24x 350 betaald = 8400 euro.
Woning is nu 420k waard = 10k overwaard winst voor jou.
Bij uit elkaar gaan krijg je 18.400. Simpel
Maar, nu is woning dan 380k waard, dan moet jij nog 1600 bij leggen.
Of woning wordt verkocht en je gaat samen iets nieuws kopen.
Deel je dan 50-50 makelaarskosten etc van verkoop? Of jouw kleine deeltje wat jij ingelegd hebt in %.
Er zijn nog een aantal situaties te bedenken die zouden kunnen gebeuren.
Denk aan het dak dat volgend jaar lek raakt. Moet nieuw dak op van 10k. Betaal jij dan 5? Of betaal je 1/40e (1 jaar woon je er, 40 jaar levensduur) om een extreem voorbeeld te noemen.
Er zijn, in mijn optiek, 2 opties.
1. Je koopt nu je partner voor de helft uit, alles is 50-50 vanaf dat moment
2. Je partner blijft betalen voor de woning, bij verkoop is overwaarde volledig voor partner en kopen jullie samen wat nieuws.
Ik schrijf het nu in de vorm van TS is niet eigenaar, maar het werkt natuurlijk vice versa.
Mijn eigen situatie is overigens gelijk, alleen zitten wij al een stap verder.
Mijn toenmalige vriend kwam bij mij in wonen, ik betaalde de woning (alles).
Toen samen nieuw huis gekocht.
Echter, ik verdien meer dan mijn (nu vrouw). Met vaste baan en eigen zaak tegenover wajong.
Als we uit elkaar gaan (waar wij duidelijke afspraken over hebben) wil ik hier blijven wonen.
Dus ook nu, betaal ik het huis volledig.
Ze staat wel bij de hypotheek op (konden we iets meer lenen) en ook bij het bouwdepot.
Maar, mochten we gaan scheiden, zijn er duidelijke afspraken dat alles van mij blijft (woning). Moeten we t.z.t. alleen de bank overtuigen dat het alleen op mijn naam moet. Probleem voor toekomst, mocht dat ooit nodig zijn.
De partner die geen eigenaar is en nu niet meebetaalt aan de hypotheek heeft nu nauwelijks vaste lasten. Het bedrag wat die persoon in elke andere woonsituatie aan huur of hypotheek kwijt zou zijn, kan dan gespaard worden.quote:Op donderdag 13 april 2023 15:25 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou wel kunnen begrijpen dat de partner met het huis niet wil dat dat huis verkocht zou moeten worden bij einde relatie. Dan blijven de kosten van het huis voor die partner.
Maar dan zou je met elkaar moeten bespreken hoe dan de andere partner ook meer zekerheid kan krijgen dat er bijv. bij uit elkaar gaan ten minste een bedrag aan geld is om een leven apart te kunnen starten.
hoe zie je dat als samen 'n leven opbouwen, als je wil meedragen in de overwaarde dan ben je eigenlijk uit op winst in het geval van 'n relatiebreuk, imoquote:Op donderdag 13 april 2023 14:40 schreef Ed1234 het volgende:
De andere partner geeft nu aan mee te willen dragen in de kosten maar dan ook in de overwaarde, dit in het kader van samen een leven opbouwen.
heel verstandig, het huis is nu van 1 eigenaar en als je 't wil delen heb je mijns inziens grote problemen in het geval van 'n relatiebreuk.quote:Op donderdag 13 april 2023 14:40 schreef Ed1234 het volgende:
De partner met het koophuis wil het huis liever gescheiden houden.
Oftewel ze loopt wel 100% risico voor jouw volledige hypotheek, maar is geen eigenaar?quote:Op donderdag 13 april 2023 16:05 schreef bambino het volgende:
Echter, ik verdien meer dan mijn (nu vrouw). Met vaste baan en eigen zaak tegenover wajong.
Als we uit elkaar gaan (waar wij duidelijke afspraken over hebben) wil ik hier blijven wonen.
Ze staat wel bij de hypotheek op (konden we iets meer lenen) en ook bij het bouwdepot.
Maar, mochten we gaan scheiden, zijn er duidelijke afspraken dat alles van mij blijft (woning). Moeten we t.z.t. alleen de bank overtuigen dat het alleen op mijn naam moet. Probleem voor toekomst, mocht dat ooit nodig zijn.
Dit is het gevoelsstukje waar ik mee zit. Want inderdaad hoe serieus sta je in de relatie als je op dit vlak niet wil delen.quote:Op donderdag 13 april 2023 19:55 schreef Rene het volgende:
Nadat er wederzijds vertrouwen kwam in de serieusheid zijn we na een paar jaar geregistreerd partnerschap aangegaan. In gemeenschap van goederen. Wellicht was ik te goed van vertrouwen maar enfin. Je kan het ook in beperkte gemeenschsp doen.
Heel serieus, maar dat betekent niet dat ik blind ben voor de consequentie dat zij alles te winnen heeft en ik alles te verliezen. In het gunstigste geval blijf ik waar ik ben, in het on gunstigste geval moet ik de helft afgeven van iets waar ik al jaren en jaren mee bezig ben en zij geen cent aan betaald. Zij heeft alleen maar te winnen.quote:Op donderdag 13 april 2023 21:18 schreef Ed1234 het volgende:
[..]
Dit is het gevoelsstukje waar ik mee zit. Want inderdaad hoe serieus sta je in de relatie als je op dit vlak niet wil delen.
Wil de niet-partner ook onderwaarde delen na bijvoorbeeld 3 jaar te hebben meebetaald?quote:Op donderdag 13 april 2023 21:18 schreef Ed1234 het volgende:
[..]
Dit is het gevoelsstukje waar ik mee zit. Want inderdaad hoe serieus sta je in de relatie als je op dit vlak niet wil delen.
Ja de niet eigenaar partner is daar wel toe bereid. Vraag is wel of partner dit ook altijd op kan hoesten.quote:Op donderdag 13 april 2023 21:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wil de niet-partner ook onderwaarde delen na bijvoorbeeld 3 jaar te hebben meebetaald?
Stel dat het huis nu 500K waard is en de hypotheek is ¤ 432.100 en over 5 jaar is de hypotheek ¤ 400.000 en de waarde ¤ 450.000 en de relatie gaat uit, hoeveel krijgt/betaalt de niet-eigenaar dan?
Tja. Wij hebben beiden op een paar tientjes netto hetzelfde inkomen. En ik ben van mening dat nu 12 jaar later we zo verweven zijn dat we beiden evenveel mogen verdelen bij een relatiebreuk. Maar dat is zeer rationeel en ergens arrogantie. We zeggen namelijk ook beiden bij dergelijke gesprekken: we zullen altijd onszelf kunnen redden bij een breuk of anderszins.quote:Op donderdag 13 april 2023 21:18 schreef Ed1234 het volgende:
[..]
Als de huidige niet-eigenaar inderdaad mee wil delen in de eventuele winst, is bovenstaande inderdaad de enige logische optie.quote:Op donderdag 13 april 2023 21:58 schreef Leandra het volgende:
Wat je ook kunt doen is dat de niet-eigenaar een schuld van de helft van de overwaarde aan de eigenaar krijgt.
Dus: overwaarde nu ¤ 100.000, dan wordt vastgelegd dat de niet-eigenaar een schuld van 50.000 aan de eigenaar heeft.
Vervolgens ga je samen betalen, en zou je de hypotheek ook op beider namen moeten zetten.
Het maakt dan over 3 jaar bij een relatieeinde niet uit of de overwaarde dan 50.000, 100.000 of 150.000 is, de niet-eigenaar (NE) heeft sowieso een schuld van 50K aan de eigenaar (E).
Als de overwaarde dan nog 50K is (25K E en 25K NE) dan moet de niet-eigenaar nog 25K aan de eigenaar betalen om er vanaf te komen.
Als de overwaarde dan nog 100K is wordt het deel van de NE vereffend met de schuld die NE aan E heeft.
Als de overwaarde dan 150K is dan is dat 75K voor E en 75K voor NE.
NE moet de schuld van 50K aan E aflossen, dus dat betekent dat die in mindering wordt gebracht op de overwaarde van NE, dus dan blijft er 25K over die E aan NE moet betalen om NE uit te kopen.
Waarom moet je in een relatie alles delen?quote:Op donderdag 13 april 2023 21:18 schreef Ed1234 het volgende:
[..]
Gelijkwaardigheid qua vermogen of inkomen bedoel je dan?quote:Op donderdag 13 april 2023 22:14 schreef Rene het volgende:
[..]
Tja. Wij hebben beiden op een paar tientjes netto hetzelfde inkomen. En ik ben van mening dat nu 12 jaar later we zo verweven zijn dat we beiden evenveel mogen verdelen bij een relatiebreuk. Maar dat is zeer rationeel en ergens arrogantie. We zeggen namelijk ook beiden bij dergelijke gesprekken: we zullen altijd onszelf kunnen redden bij een breuk of anderszins.
Maar wanneer er geen gelijkwaardigheid in een relatie is zou ik er wellicht anders in staan. Eens.
Wat jij zelf ziet als gelijkwaardigheid. Wanneer de vrouw meer bijdraagt aan de verzorging van de kinderen kan de overweging ook zijn om juist het idee te hebben bij een einde relatie haar gewoon de helft te ‘gunnen’. Heb dat vaker gehoord. De standaarden van gelijkwaardigheid maar ook ‘bezitterigheid’ is onderhevig aan persoonlijke interpretatie.quote:Op donderdag 13 april 2023 22:24 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Gelijkwaardigheid qua vermogen of inkomen bedoel je dan?
Ik denk dat het er ook van af hangt hoe je je relatie begint (dus hoeveel je hebt) en hoe oud je bent. Als je jong bij elkaar komt en niet meer uit elkaar gaat is het een ander verhaal dan wanneer je op latere leeftijd bij elkaar komt. En dan heb ik het nog niet over details als kinderen.
Mag hopen dat die afspraken zwart op wit bij de notaris op contract staan, heb mijn ex hiervoor gewaarschuwd, hij wilde niet luisteren, hypotheek op 2 namen gezet waarschijnlijk ook om meer te kunnen lenen, zij betaalde nergens aan mee, ruzie gingen uitelkaar, zij advocaat erop gezet en ze kreeg gewoon de helft, terwijl ze nooit een cent betaald heeft, dat was lekker snel cashen voor haar en een domme ex die niet wilde luisteren naar mij.quote:.
Het vermogen is volledig door elkaar gelopen. Logisch verhaal. Je moet in zo’n geval een letterlijke herleidbare boekhouding bijhouden. Anders is het verdisconteert en gewoon op grond daarvan 50/50.quote:Op donderdag 13 april 2023 23:03 schreef Aloria het volgende:
[..]
Mag hopen dat die afspraken zwart op wit bij de notaris op contract staan, heb mijn ex hiervoor gewaarschuwd, hij wilde niet luisteren, hypotheek op 2 namen gezet waarschijnlijk ook om meer te kunnen lenen, zij betaalde nergens aan mee, ruzie gingen uitelkaar, zij advocaat erop gezet en ze kreeg gewoon de helft, terwijl ze nooit een cent betaald heeft, dat was lekker snel cashen voor haar en een domme ex die niet wilde luisteren naar mij.
Ik neem aan dat zij dus ook op het koopcontract staat, wat betekent dat jij haar gewoon moet uitkopen op het moment dat jullie zouden gaan scheiden. Zelfs als zij zelf zegt dat het niet hoeft, dan komt de belastingdienst nog even om de hoek kijken om schenkbelasting te vangen.quote:Op donderdag 13 april 2023 16:05 schreef bambino het volgende:
Je hebt een hele moeilijke situatie omdat je alle mogelijkheden moet dekken.
Stel je betaald vanaf nu 50% van de kosten mee en bespreekt dat je vanaf nu ook meedeelt in de overwaarde.
Huis is nu 400.000 waard met een hypotheek van 250.000
Kosten per maand 1000 euro.
Jij betaald vanaf nu 500 mee.
350 aflossing 150 rente.
Rente raak je kwijt. Aflossing niet.
Na 2 jaar heb je 24x 350 betaald = 8400 euro.
Woning is nu 420k waard = 10k overwaard winst voor jou.
Bij uit elkaar gaan krijg je 18.400. Simpel
Maar, nu is woning dan 380k waard, dan moet jij nog 1600 bij leggen.
Of woning wordt verkocht en je gaat samen iets nieuws kopen.
Deel je dan 50-50 makelaarskosten etc van verkoop? Of jouw kleine deeltje wat jij ingelegd hebt in %.
Er zijn nog een aantal situaties te bedenken die zouden kunnen gebeuren.
Denk aan het dak dat volgend jaar lek raakt. Moet nieuw dak op van 10k. Betaal jij dan 5? Of betaal je 1/40e (1 jaar woon je er, 40 jaar levensduur) om een extreem voorbeeld te noemen.
Er zijn, in mijn optiek, 2 opties.
1. Je koopt nu je partner voor de helft uit, alles is 50-50 vanaf dat moment
2. Je partner blijft betalen voor de woning, bij verkoop is overwaarde volledig voor partner en kopen jullie samen wat nieuws.
Ik schrijf het nu in de vorm van TS is niet eigenaar, maar het werkt natuurlijk vice versa.
Mijn eigen situatie is overigens gelijk, alleen zitten wij al een stap verder.
Mijn toenmalige vriend kwam bij mij in wonen, ik betaalde de woning (alles).
Toen samen nieuw huis gekocht.
Dat heeft alleen zin als die partner bij uit elkaar gaan/scheiden een inkomen heeft waarbij sociale huur nodig (of inmiddels: mogelijk) is. Al verleng ik mijn inschrijvingen ook gewoon elk jaar. Je weet maar niet of het keven ooit nog flink tegen zit. Dan heb je mooi die wachttijd maar opgebouwd. Voor die paar tientjes per jaar vind ik dat geen probleem.quote:Op donderdag 13 april 2023 15:25 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou wel kunnen begrijpen dat de partner met het huis niet wil dat dat huis verkocht zou moeten worden bij einde relatie. Dan blijven de kosten van het huis voor die partner.
Maar dan zou je met elkaar moeten bespreken hoe dan de andere partner ook meer zekerheid kan krijgen dat er bijv. bij uit elkaar gaan ten minste een bedrag aan geld is om een leven apart te kunnen starten.
Wij hebben tien jaar geleden samen gekocht. Ik heb wel mijn inschrijving bij de woningbouwvereniging aangehouden, als een kleine garantie voor mij (of voor ons samen). Ik zou mensen in de situatie als de partner-zonder-koopwoning altijd aanraden om tijdig voor zo’n inschrijving te zorgen.
Ehm... is TS de eigenaar of de niet-eigenaar volgens jou?quote:Op vrijdag 14 april 2023 06:47 schreef bami_haar het volgende:
@:TS je komt hebberig over. Misschien bedoel je dat niet maar straal je wel uit
Dat een van beiden het huis NU niet meer zou kunnen kopen is niet relevant.
Je doel is om samen een toekomst op te bouwen. Dat kan op heel van manieren, een aantal zijn er hier al weer gegeven zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid ok zelf een vermogen op te gaan bouwen door aandelen, sparen etc. Dat is mogelijk als je lagere lasten dan je partner hebt.
Je 'inkopen' bij een lage maandlast en een gegarandeerde overwaarde zou voor mij als partner met huis ook een no go zijn overigens
Door de bijdrage gaat de betaler dan ook automatisch meedelen in de overwaarde, mocht het ooit voor een rechtbank komen.quote:Op donderdag 13 april 2023 19:22 schreef sturmpie het volgende:
als ik de eigenaar van het huis zou zijn, zou ik de partner vragen een maandelijkse huur te betalen , en/of bijvoorbeeld de kosten van energie&internet en/of gemeentebelastingen zodat er geen gezeik is over de hypotheek&overwaarde.
geen gezeik over hypotheek en/of overwaarde, gewoon 'n simpel gepast maandelijks bedrag dat makkelijk opzegbaar is in het geval van relatiebreuk.
Moet dat niet testamentiair geregeld worden ipv met een samenlevingscontract?quote:Op donderdag 13 april 2023 20:38 schreef Beldewouten het volgende:
Huis en hypotheek staan volledig op mijn naam. Ik had al relatief veel vermogen en partner kon geen hypotheek krijgen (tijdelijke arbeidscontracten en lage verdiensten). Bij leven heb ik volledig eigendom en betaalt partner alleen mee aan boodschappen en vaste lasten zoals verzekeringen, g/w/l, internet en gemeentelijke belastingen. Partner woont zo relatief goedkoop, houdt mooi geld over maar zou het liefst ook in stenen opbouwen. Zie ik geen voordeel in want als we samen zouden bezitten en het gaat uit dan moet de één de ander uitkopen. Partner kan dat financieel niet. Gevolg: partner zou het bedrag van mij ontvangen wat ze nu iedere maand overhoudt (plus overwaarde of min onderwaarde). Bij overlijden is alles voor partner (samenlevingscontract), dat dan weer wel.
Het hoeft natuurlijk niet per se ineens (er vanuitgaande dat de blijvende partner er niet dringend om verlegen zit).quote:Op donderdag 13 april 2023 21:57 schreef Ed1234 het volgende:
[..]
Ja de niet eigenaar partner is daar wel toe bereid. Vraag is wel of partner dit ook altijd op kan hoesten.
Kom je dan niet in de knoop met schenkingsrecht?quote:Op donderdag 13 april 2023 21:57 schreef trigt013 het volgende:
Ik heb een koophuis en ben nu 15 jaar met mijn vrouw samen. Onze bank stond niet toe dat het huis op beide onze naam gezet werd. Dit zou namelijk een nieuwe hypotheek worden. We zijn nu getrouwd onder huwelijkse voorwaarden en het huis staat buiten de gemeenschappelijk bezit. Bij overlijden gaat het huis direct naar mijn zoon en behoud mijn vrouw eeuwig vruchtgebruik tot haar overlijden.
Ik ben trouwens het enig inkomen en mijn vrouw is huismoeder. Dus ze betaald niets mee aan de kosten van het huis. Zodra het huis is afbetaald komt het huis op beide ons naam te staan.
Zodat de niet eigenaar een equivalent in geld opbouwt bedoel je? Insteek lijkt me prima maar geld is meer aan inflatie onderhevig dan stenen. Zeker op langere termijn en helemaal nu.quote:Op vrijdag 14 april 2023 08:27 schreef Mickytjuh het volgende:
De inwoner en niet eigenaar iedereaand hetzelfde bedrag als de aflossing apart laten zetten op persoonlijke spaarrekening.
Op dit moment dalen de huizenprijzen juist.quote:Op vrijdag 14 april 2023 08:45 schreef sanger het volgende:
[..]
Zodat de niet eigenaar een equivalent in geld opbouwt bedoel je? Insteek lijkt me prima maar geld is meer aan inflatie onderhevig dan stenen. Zeker op langere termijn en helemaal nu.
Dit is ook een duidelijk voorstel. Maar dan mis je wel de vermogensopbouw door overwaarde natuurlijk.quote:Op vrijdag 14 april 2023 08:27 schreef Mickytjuh het volgende:
De inwoner en niet eigenaar iedereaand hetzelfde bedrag als de aflossing apart laten zetten op persoonlijke spaarrekening.
Dat is de keuze die gemaakt werd toen niet-eigenaar introk in huis van wel-eigenaar.quote:Op vrijdag 14 april 2023 08:55 schreef Ed1234 het volgende:
[..]
Dit is ook een duidelijk voorstel. Maar dan mis je wel de vermogensopbouw door overwaarde natuurlijk.
Ik geef trouwens bewust even niet alle informatie (zoals of ik de niet-eigenaar of eigenaar ben) omdat ik benieuwd ben naar de meningen van beide partijen.
De huizenprijzen dalen minder dan de inflatie. Althans, volgens de huizenprijzen rapporten die ik krijg.quote:Op vrijdag 14 april 2023 08:46 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Op dit moment dalen de huizenprijzen juist.
In situatie waar de prijzen stijgen zou je ook de hypotheekrente in kunnen leggen bijvoorbeeld.
En ja zodat de ander ook een equivalent opbouwt.
Dat is wel heel kort door de bocht. En onzin natuurlijk. De niet-eigenaar kan prima op een goede manier meedelen in de opbouw overwaarde tijdens de relatie. Mits beide partijen er voor openstaan dit goed vast te leggen.quote:Op vrijdag 14 april 2023 08:57 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Dat is de keuze die gemaakt werd toen niet-eigenaar introk in huis van wel-eigenaar.
Als je vermogen op dezelfde manier wil opbouwen had de niet-eigenaar een eigen woning moeten kopen.
hoe doe je het dan bij overige kosten, boodschappen, vaste lasten etc? worden deze 50/50 verdeeld en heb jij hiernaast de kosten voor het huis? of betaald jouw vrouw hier een groter aandeel in, zodat jij de woning kan betalen?quote:Op donderdag 13 april 2023 15:21 schreef CoolGuy het volgende:
Wat wil je weten?
In dit geval lijkt dat dus niet zo te zijn.quote:Op vrijdag 14 april 2023 09:21 schreef sanger het volgende:
[..]
Dat is wel heel kort door de bocht. En onzin natuurlijk. De niet-eigenaar kan prima op een goede manier meedelen in de opbouw overwaarde tijdens de relatie. Mits beide partijen er voor openstaan dit goed vast te leggen.
Heel verstandig, ik was dan ook vooral benieuwd wat jouw rol volgens de user was die je van hebberigheid beschuldigdequote:Op vrijdag 14 april 2023 08:55 schreef Ed1234 het volgende:
Ik geef trouwens bewust even niet alle informatie (zoals of ik de niet-eigenaar of eigenaar ben) omdat ik benieuwd ben naar de meningen van beide partijen.
sorry, maar het eigenaarschap impliceert heel duidelijk dat je een recht hebt op de waarde van een bepaald vastgoedobject..quote:Op vrijdag 14 april 2023 09:21 schreef sanger het volgende:
De niet-eigenaar kan prima op een goede manier meedelen in de opbouw overwaarde tijdens de relatie.
Nadruk op lijkt. Dat weten we niet zeker, alhowel ik de mening wel met je deel. Maar zie een eerdere post van mij met de vraag waarom de eigenaar dit niet wilt. Is dat ontwetendheid of onwil.quote:Op vrijdag 14 april 2023 09:30 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
In dit geval lijkt dat dus niet zo te zijn.
Er zijn genoeg gevallen waarin een rechtbank besloot ook de niet eigenaar een deel van de overwaarde toe te kennen die tijdens een samenwoning/huwelijk werd opgebouwd, omdat er een duurzame relatie was waarin de kosten gedeeld werden. En voor zover ik me kan herinneren ging dat niet eens specifiek over de hypotheeklasten maar bv ook al in geval van delen van de kosten van de samenleving.quote:Op vrijdag 14 april 2023 09:39 schreef RM-rf het volgende:
[..]
sorry, maar het eigenaarschap impliceert heel duidelijk dat je een recht hebt op de waarde van een bepaald vastgoedobject..
de vaststelling dat iemand 'niet-eigenaar' betekent ook redelijk duidelijk en znder enige speelruimte dat degene die niet-eigenaar is geen claim heeft op de waarde van een object.
Ik betaal alles muv eten. Dat betaald zij. Ja, leuk, en d'r eigen mobiel uiteraard en ook haar eigen auto. Zij is geen eigenaar van het huis en betaald daar dus 0,0 aan. Ik heb haar geld niet nodig om hier te kunnen wonen en leven. Dus zij betaald haar eigen auto en ons eten, en de rest spaart ze.quote:Op vrijdag 14 april 2023 09:24 schreef Ferdii het volgende:
[..]
hoe doe je het dan bij overige kosten, boodschappen, vaste lasten etc? worden deze 50/50 verdeeld en heb jij hiernaast de kosten voor het huis? of betaald jouw vrouw hier een groter aandeel in, zodat jij de woning kan betalen?
erg interessant, zeker als je specifiek erbij meld dat zelfs als iemand niet eens bijdroeg aan de hypotheek en nooit een eigenaarschap erkend of afgesproken was, en toch een rechter bepaald dat iemand recht op eigendom zou hebben door een tijdje daar samen te wonen.quote:Op vrijdag 14 april 2023 10:10 schreef sanger het volgende:
[..]
Er zijn genoeg gevallen waarin een rechtbank besloot ook de niet eigenaar een deel van de overwaarde toe te kennen die tijdens een samenwoning/huwelijk werd opgebouwd, omdat er een duurzame relatie was waarin de kosten gedeeld werden. En voor zover ik me kan herinneren ging dat niet eens specifiek over de hypotheeklasten maar bv ook al in geval van delen van de kosten van de samenleving.
Dit is iets wat in de loop der jaren herhaaldelijk weer eens genoemd werd op dit forum, maar waarvoor eigenlijk nooit echte onderbouwing is gevonden/gegeven.quote:Op vrijdag 14 april 2023 10:10 schreef sanger het volgende:
[..]
Er zijn genoeg gevallen waarin een rechtbank besloot ook de niet eigenaar een deel van de overwaarde toe te kennen die tijdens een samenwoning/huwelijk werd opgebouwd, omdat er een duurzame relatie was waarin de kosten gedeeld werden. En voor zover ik me kan herinneren ging dat niet eens specifiek over de hypotheeklasten maar bv ook al in geval van delen van de kosten van de samenleving.
Ik zou die erbij moeten zoeken, maar ben nu aan het werk.quote:Op vrijdag 14 april 2023 10:55 schreef RM-rf het volgende:
[..]
erg interessant, zeker als je specifiek erbij meld dat zelfs als iemand niet eens bijdroeg aan de hypotheek en nooit een eigenaarschap erkend of afgesproken was, en toch een rechter bepaald dat iemand recht op eigendom zou hebben door een tijdje daar samen te wonen.
daarvan kun je dan vast wel voorbeelden en juridische uitleg geven?
Ik heb daar weleens een linkje van gezien in het verleden, in de periode van mijn eigen scheiding (2013-2015 zo een beetje).quote:Op vrijdag 14 april 2023 11:00 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dit is iets wat in de loop der jaren herhaaldelijk weer eens genoemd werd op dit forum, maar waarvoor eigenlijk nooit echte onderbouwing is gevonden/gegeven.
Dat geld zit toch in de woning waarde. Dus als er op dat moment verkocht zou worden, is dat je eigen geld.quote:Op donderdag 13 april 2023 19:31 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Dus na 2 jaar heeft ze en zo goed als gratis gewoond en de helft van de winst?
Heb ook niet tegen de bank gezegd, oh ja zij staat op de hypotheek maar ze is eigenlijk geen eigenaar.quote:Op donderdag 13 april 2023 20:55 schreef Elpis het volgende:
[..]
Oftewel ze loopt wel 100% risico voor jouw volledige hypotheek, maar is geen eigenaar?
Ik dacht dat banken dat soort fratsen niet meer mochten uithalen. ik zou er in ieder geval niet intrappen.
Nee, staat niet zwart op wit bij notaris.quote:Op donderdag 13 april 2023 23:03 schreef Aloria het volgende:
[..]
Mag hopen dat die afspraken zwart op wit bij de notaris op contract staan, heb mijn ex hiervoor gewaarschuwd, hij wilde niet luisteren, hypotheek op 2 namen gezet waarschijnlijk ook om meer te kunnen lenen, zij betaalde nergens aan mee, ruzie gingen uitelkaar, zij advocaat erop gezet en ze kreeg gewoon de helft, terwijl ze nooit een cent betaald heeft, dat was lekker snel cashen voor haar en een domme ex die niet wilde luisteren naar mij.
Want 2 namen op contract is rechtsgeldig, ook al heb je nooit meebetaald daar had ik hem ook zo voor gewaarschuwd... Was een dure les voor hem haha
Welk risico? Nou als jij je hypotheek niet meer kan betalen mag zij het ophoesten van haar wajong. En als in geval van een relatiebreuk jouw inkomen niet afdoende is om haar van de hypotheek af te halen blijft dat zwaard van damocles boven haar hoofd hangen.quote:Op vrijdag 14 april 2023 14:49 schreef bambino het volgende:
[..]
Heb ook niet tegen de bank gezegd, oh ja zij staat op de hypotheek maar ze is eigenlijk geen eigenaar.
Het is toch puur een onderlinge afspraak.
En welk risico?
Wat er ook gebeurd, in welke vorm dan ook (m.u.v. als zij iets met opzet zou doen, illegaal whatever), zorg ik voor het risico.
Dat vang ik op. Dat is hoe wij dat samen afgesproken hebben.
volgens mij kan je wel 'n afspraak maken op papier dat er alleen sprake is van huur en dat de eigenaar van het huis gewoon de eigenaar blijft.quote:Op vrijdag 14 april 2023 08:21 schreef sanger het volgende:
[..]
Door de bijdrage gaat de betaler dan ook automatisch meedelen in de overwaarde, mocht het ooit voor een rechtbank komen.
Dat klopt inderdaad, je kan in een samenlevingscontract, geregistreerd partnerschap of huwelijkse voorwaarden vast laten leggen dat er een huur verschuldigd is maar dat de eigenaar de eigenaar blijft.quote:Op vrijdag 14 april 2023 15:50 schreef sturmpie het volgende:
[..]
volgens mij kan je wel 'n afspraak maken op papier dat er alleen sprake is van huur en dat de eigenaar van het huis gewoon de eigenaar blijft.
En dit.quote:Op vrijdag 14 april 2023 16:40 schreef RamboDirk het volgende:
Verkoop en koop samen je droomhuis en start op een nieuw nulpunt.
Ik denk dat het belangrijk is in een gelijkwaardige relatie dat de een niet afhankelijk is van de ander voor een dak boven zijn hoofd.
Dat is inderdaad het probleem. Met de snelheid waarop momenteel de huizenprijzen dalen, kan het best wel wat ernstiger zijn. Bijvoorbeeld over een jaar nog 50.000 overwaarde. Dan mag de andere partner dus 25.000 euro gaan betalen.quote:Op donderdag 13 april 2023 21:49 schreef Leandra het volgende:
Als je al iets deelt moet iig worden vastgelegd hoeveel de overwaarde nu is.
Als die over 3 jaar bij een relatieeinde minder is dan betekent dat dat die minderwaarde ook gedeeld moet worden.
Dus:
Nu ¤ 100.000 overwaarde en over 3 jaar ¤ 120.000 overwaarde; de eigenaar moet de niet-eigenaar dan ¤ 10.000 (de helft van 20.000) betalen
Nu ¤ 100.000 overwaarde en over 3 jaar ¤ 90.000 overwaarde; de niet-eigenaar moet de eigenaar ¤ 5.000 betalen (de helft van het verlies aan overwaarde).
Dus in het laatste geval heeft de niet-eigenaar 3 jaar lang de helft van de hypotheek betaald en mag aan het eind van de rit ook nog eens ¤ 5.000 extra aftikken.
Dat ligt eraan, voor wie uitgaat van een lange termijn wel.quote:Op vrijdag 14 april 2023 17:06 schreef CoolGuy het volgende:
Ik vraag me dan stiekem wel af hoeveel mensen nog heel graag mede eigenaar willen worden als de woningwaarde lager is dan hypotheek. Ik denk dat het dan in veel gevallen niet meer zo nodig hoeft.
Ja, dat ga je meestal als je gaat samenwonen, dat doe je niet om weer uit elkaar te gaan, maar ja, de praktijk wijst uit dat dát niet helemaal de realiteit blijkt te zijn altijd.quote:Op vrijdag 14 april 2023 17:07 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat ligt eraan, voor wie uitgaat van een lange termijn wel.
Hoeveel vermogensopbouw door waardestijging van een woning is er nu echt, als je ook rekening houdt met alle kosten naast de hypotheek? OZB, opstalverzekering, regelmatig de kozijnen en ander houtwerk laten schilderen, nieuwe ketel, keuken, badkamer, bedekking van platte daken et cetera?quote:Op vrijdag 14 april 2023 08:55 schreef Ed1234 het volgende:
[..]
Dit is ook een duidelijk voorstel. Maar dan mis je wel de vermogensopbouw door overwaarde natuurlijk.
Veel stellen die samen een huis kopen, zijn voor dat dak juist wederzijds afhankelijk van elkaar. Omdat het huis waar stellen voor kiezen vaak niet op één van beider inkomens is te financieren.quote:Op vrijdag 14 april 2023 16:40 schreef RamboDirk het volgende:
Ik denk dat het belangrijk is in een gelijkwaardige relatie dat de een niet afhankelijk is van de ander voor een dak boven zijn hoofd.
Klopt, we hebben een samenlevingscontract maar dat zij alles krijgt als ik eerder overlijdt staat inderdaad in het testament. Restschuld hypotheek zou in dat geval ook afgelost worden, dus dan krijgt ze de keet schuldenvrij.quote:Op vrijdag 14 april 2023 08:22 schreef sanger het volgende:
[..]
Moet dat niet testamentiair geregeld worden ipv met een samenlevingscontract?
Ik heb mijn situatie eerder in dit topic al uiteengezet, maar in reactie op jouw post:quote:Op vrijdag 14 april 2023 16:40 schreef RamboDirk het volgende:
Nou dit inderdaad.. vraag me af of ze zich realiseert welk risico ze loopt.. 🙊quote:Op vrijdag 14 april 2023 15:49 schreef Elpis het volgende:
[..]
Welke risico? Nou als jij je hypotheek niet meer kan betalen mag zij het ophoesten van haar wajong. En als in geval van een relatiebreuk jouw inkomen niet afdoende is om haar van de hypotheek af te halen blijft ze met dat zwaard van damocles boven haar hoofd hangen.
En ja in goede tijden kan je onderling leuke afspraken maken. De vraag is hoe leuk en eerlijk het blijft bij een breuk. Niet zelden wordt elkaar het licht in de ogen niet meer gegund.
https://notaristeeuwen.nl(...)m%20van%20het%20huis.
Tuurlijk, gedeelde smart is halve smart. Dan heb je niet de situatie dat de buiten de deur neuker de ander eruit kan gooien, want mijn huis! Gechargeerd voorbeeld. Dan ga je dus beiden op zoek naar een nieuw dak boven het hoofd.quote:Op vrijdag 14 april 2023 18:22 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Veel stellen die samen een huis kopen, zijn voor dat dak juist wederzijds afhankelijk van elkaar. Omdat het huis waar stellen voor kiezen vaak niet op één van beider inkomens is te financieren.
Ligt aan de situatie. Als je al 10+ jaren bij elkaar bent en samen een huishouding voert of zelfs een gezin hebt. En de een nu eenmaal financieel minder inbrengt dan de ander dan boeit dat niet. Diegene draagt op zijn of haar manier een steentje bij aan het gezin, het gezamenlijk leven, de toekomst. Diegene koud buitensluiten financieel is dan in mijn optiek egoistisch. Niet iedereen heeft nu eenmaal een topbaan met goed salaris.quote:Op vrijdag 14 april 2023 18:34 schreef Beldewouten het volgende:
[..]
Ik heb mijn situatie eerder in dit topic al uiteengezet, maar in reactie op jouw post:
Ik wilde ook best op 0 beginnen en 50/50 opbouwen in het nieuwe huis en we hebben daartoe ook de mogelijkheden bekeken destijds, maar als je partner niet de mogelijkheid heeft om een hypotheek te krijgen dan heb je niet zoveel te kiezen. Of je moet uit onbegrensde liefde alles willen delen en misschien is dat voor sommigen de norm maar ik vind dat niet per definitie zo verstandig.
Op welke manier?quote:Op vrijdag 14 april 2023 08:25 schreef sanger het volgende:
[..]
Kom je dan niet in de knoop met schenkingsrecht?
Omdat je vermogen (in de vorm van het huis) aan je vrouw cadeau doet. Dat wordt meestal gezien als schenking.quote:
Nee, mijn zoon erft het huis en mijn vrouw heeft een eeuwigdurend vruchtgebruik. De overige goederen vallen onder gemeenschap van goederen en zijn 50/50 eigendom van mij en mijn vrouw en vervallen aan mijn vrouw na overlijden. Mijn zoon moet dus 10% erfbelasting betalen welke hij kan bekostigen uit een levensverzekering van 200k die ook de complete hypotheek beslaat.quote:Op vrijdag 14 april 2023 20:32 schreef sanger het volgende:
[..]
Omdat je vermogen (in de vorm van het huis) aan je vrouw cadeau doet. Dat wordt meestal gezien als schenking.
Tja, wij hebben (nog) geen kinderen en wonen een jaar of 7 samen als dat verder wat uitmaakt... Maar koud buitensluiten vind ik het persoonlijk zeker niet gezien wat ik in mijn andere posts over onze situatie geschreven heb in dit topic. Wat dat betreft wil ik verder ook niet in herhaling vallen. Zoals ik eigenlijk al aangaf: anderen zullen wel andere normen hebben en ik vind dat prima. Er werd gevraagd om het delen van informatie over dit soort situaties, daar kan TS mee doen wat 'ie wil.quote:Op vrijdag 14 april 2023 19:58 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Tuurlijk, gedeelde smart is halve smart. Dan heb je niet de situatie dat de buiten de deur neuker de ander eruit kan gooien, want mijn huis! Gechargeerd voorbeeld. Dan ga je dus beiden op zoek naar een nieuw dak boven het hoofd.
[..]
Ligt aan de situatie. Als je al 10+ jaren bij elkaar bent en samen een huishouding voert of zelfs een gezin hebt. En de een nu eenmaal financieel minder inbrengt dan de ander dan boeit dat niet. Diegene draagt op zijn of haar manier een steentje bij aan het gezin, het gezamenlijk leven, de toekomst. Diegene koud buitensluiten financieel is dan in mijn optiek egoistisch. Niet iedereen heeft nu eenmaal een topbaan met goed salaris.
En ook bedankt voor je reactie. Jouw antwoorden en de antwoorden van anderen geven mij meer inzicht in de overwegingen die mensen maken en waarom ze bepaalde keuzes maken. En dat geeft ook weer nieuwe inzichten in mijn eigen situatie.quote:Op vrijdag 14 april 2023 21:03 schreef Beldewouten het volgende:
[..]
Tja, wij hebben (nog) geen kinderen en wonen een jaar of 7 samen als dat verder wat uitmaakt... Maar koud buitensluiten vind ik het persoonlijk zeker niet gezien wat ik in mijn andere posts over onze situatie geschreven heb in dit topic. Wat dat betreft wil ik verder ook niet in herhaling vallen. Zoals ik eigenlijk al aangaf: anderen zullen wel andere normen hebben en ik vind dat prima. Er werd gevraagd om het delen van informatie over dit soort situaties, daar kan TS mee doen wat 'ie wil.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |