Bron: AD.nlquote:Geen ‘goedemorgen jongens en meisjes’ meer in de klas volgens nieuwe taalgids
Een ‘inclusieve’ taalgids moet een einde maken aan het gebruik van ongewenste termen over het onderwijs, zoals ‘witte en zwarte scholen’, en aan onderscheidend taalgebruik in de klas, denk aan ‘jongens en meisjes’.
Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) komt woensdag met een lijst van taaltips die meer passen bij deze tijd, doordat ze kansengelijkheid bevorderen of zich niet meer richten op gender.
Zo is het niet langer de bedoeling dat de woorden ‘achterstandsleerling’ of ‘achterstandsscholen’ worden gebruikt. Die staan voor segregatie en kansenongelijkheid. Ook het ‘gehandicapte kind’ in de klas kan echt niet meer; het LAKS gebruikt liever ‘leerling met een beperking’. Verder moeten we af van het woord ‘zittenblijven', deze club kiest voor ‘doubleren’, en bestaat de schoolsoort mavo allang niet meer. Onderscheid maken tussen ‘lager en hoger onderwijs’ is eveneens uit den boze.
Binnen het klaslokaal richt het advies zich vooral op het wegwerken van genderverschillen. Het LAKS stelt bijvoorbeeld voor aan docenten om ‘goedemorgen leerlingen’ of 'goedemorgen allemaal’ te zeggen, en niet ‘goedemorgen jongens en meisjes’. Daarnaast praten zij liever over ‘die/diegene’, in plaats van ‘hij/zij’. Ook luidt de suggestie aan de leraar: als je opdrachten in groepjes maakt, verdeel de klas dan niet aan de hand van gender.
‘Brandweerkracht’
Verder kunnen scholen werken aan een genderneutrale aanduiding op de schoolpas en in de schooladministratie, zoals vermelding van een X in plaats van M (mannelijk) en V (vrouwelijk). Sowieso vraagt de scholierenorganisatie zich af of het überhaupt nodig is om het geslacht van een leerling te registreren. En bij beroepsbenamingen gebruikt het LAKS bij voorkeur genderinclusieve termen. ,,Zo spreken we liever van brandweerkracht dan van brandweerman”, staat in de gids.
Dan volgt er nog een opmerkelijk pleidooi om af te stappen van het keurmerk ‘excellente school', aangezien dit vooralsnog kabinetsbeleid is. Het LAKS stelt echter dat ‘hierdoor andere scholen in de ogen van bepaalde mensen minder goed worden’. Onlangs werd in de Tweede Kamer ook een motie van D66 aangenomen die vraagt om afschaffing van het predicaat. Het kabinet zal daar binnenkort op reageren.
Met deze taalgids wil het Landelijk Aktie Komitee Scholieren naar eigen zeggen ‘bijdragen aan een inclusiever schoolklimaat waarin iedere leerling gelijk is’.
'Geen lijst met verboden woorden‘
De taalgids van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren is geen lijst met verboden woorden, maar een opsomming van tips voor meer inclusief taalgebruik binnen het onderwijs en de maatschappij. Dat zegt LAKS-bestuurslid Cylus Kawesi (18) in een toelichting.
,,Taal wordt gebruikt om betekenis te geven aan onze denkwereld, dus woorden hebben gevolgen”, benadrukt Kawesi. ,,Ze kunnen een negatief effect hebben op ons wereldbeeld en zorgen dat we mensen buitensluiten. We moeten ons bewust zijn van de vooroordelen die dit in de maatschappij kan oproepen.”
Het onderwijs is een sector waarin, vooral op het gebied van gender, al veel meer inclusief taalgebruik plaatsvindt. Deze gids is volgens het LAKS-bestuurslid toch nog nodig. ,,Kansenongelijkheid bestaat nog steeds en willen we met dit initiatief terugdringen. Ik denk ook dat het vraagstuk nog lang niet op alle scholen goed geregeld is, anders hoefden we het onderwerp niet te behandelen. Maar op meerdere plekken vindt al een maatschappelijke discussie plaats, gelukkig maar.
Kawesi is niet bang dat het LAKS het stempel woke zal krijgen door dit initiatief, dat in samenwerking met verschillende organisaties heeft geleid tot deze taalgids. ,,Dat vinden wij helemaal niks negatiefs, zeker als we taalgebruik kunnen verbeteren. Tegenstand, daar moeten we als samenleving nou eenmaal doorheen bij veranderingen. Ik ben juist blij dat dit thema emoties losmaakt, dan kunnen en willen wij er vervolgens het gesprek over aangaan.”
Hij verzet zich tegen het idee uit films en boeken uit dictaturen, waarin versluierend taalgebruik wordt ingevoerd om mensen in bedwang te houden. ,,Dit is geen lijstje met verboden woorden, maar een opsomming van tips om als maatschappij in gesprek te gaan over taal. Er wordt niks versluierd, maar wij bevelen preciezere woorden aan om dingen aan te kaarten. We moeten over verandering van taalgebruik durven praten, zodat we samen tot voortschrijdend inzicht komen.”
nee hoor slechts een klein groepje en de massamedia/overheid die er aan mee doet.quote:Op woensdag 12 april 2023 08:31 schreef Dusthor92 het volgende:
[..]
Bron: AD.nl
Onze maatschappij leeft in een collectieve psychose.
Heequote:Op woensdag 12 april 2023 08:36 schreef Nober het volgende:
Goedemorgen dames en heren jongens en meisjes.
Nou inderdaad. Dat discussieren in hyperbolen is buitengewoon treurig. Goed dat je dat even aanstipt.quote:Op woensdag 12 april 2023 08:31 schreef Dusthor92 het volgende:
[..]
Bron: AD.nl
Onze maatschappij leeft in een collectieve psychose.
Door een podium te geven aan een stel achterlijken.quote:Op woensdag 12 april 2023 08:42 schreef Jan_Lul het volgende:
Hoe is het zo ver kunnen komen dat we nu hele generaties van de allergrootste watjes ooit krijgen?
Ohja zelfs dat kan onze rubbertegel maatschappij al niet meer incasserenquote:Op woensdag 12 april 2023 08:43 schreef recursief het volgende:
[..]
Nou inderdaad. Dat discussieren in hyperbolen is buitengewoon treurig. Goed dat je dat even aanstipt.
Wel even opletten tijdens de les Nederlands straks, in plaats van je zo druk te maken over dergelijke nieuwsberichten. Dit staat wat slordig zo.quote:Op woensdag 12 april 2023 08:48 schreef Dusthor92 het volgende:
[..]
Ohja zelfs dat kan onze rubbertegel maatschappij al niet meer incasseren
Daarom nooit toegeven aan dat tuig. voor je het weer zit je in een culturele revolutie a la China 1960.quote:Op woensdag 12 april 2023 08:54 schreef Nober het volgende:
En het begon ooit met de negerzoen.
Niet knielen voor debielen blijkt het beste wat je kan doen.
Optyfen met dat LAKS dus.
quote:Op woensdag 12 april 2023 08:56 schreef Sunshine1982 het volgende:
Wat is er mis met 'Goedemorgen iedereen?'. Zonder woke te zijn vind ik dit beter klinken dan 'Goedemorgen jongens en meisjes'. We zijn toch allemaal mens, ongeacht gender?
Kijk beste leerlingen, zo reageren mensen wanneer ze het ergens niet mee eens zijn maar niet in staat zijn om hun mening met argumenten van gewicht te voorzien.quote:Op woensdag 12 april 2023 08:54 schreef Nober het volgende:
Je kan ook inhoudelijk iets zeggen in plaats van dat nikszeggende geschreeuw voor een beetje effect. Ik heb zojuist een kort interview hier over gehoord (Radio 1) met iemand van het LAKS en hoewel ik het echt niet met alles eens was, waren de argumenten heel redelijk en een stuk genuanceerder dan het in eerste instantie lijkt. Het is heel makkelijk om meteen in een krampachtige reflex te gaan gillen over watjes in een rubberentegelmaatschappij en collectieve psychoses maar inhoudelijk heeft dat nul-komma-nul waarde.quote:Op woensdag 12 april 2023 08:48 schreef Dusthor92 het volgende:
[..]
Ohja zelfs dat kan onze rubbertegel maatschappij al niet meer incasseren
Het is toch wel treurig dat omdat 1% zich niet direct aangesproken voelt met als een jongen/meisje we de overige 99% maar gewoon een generieke term gaan geven.quote:Op woensdag 12 april 2023 08:56 schreef Sunshine1982 het volgende:
Wat is er mis met 'Goedemorgen iedereen?'. Zonder woke te zijn vind ik dit beter klinken dan 'Goedemorgen jongens en meisjes'. We zijn toch allemaal mens, ongeacht gender?
Welk argument is er voor dan?quote:Op woensdag 12 april 2023 08:58 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Kijk beste leerlingen, zo reageren mensen wanneer ze het ergens niet mee eens zijn maar niet in staat zijn om hun mening met argumenten van gewicht te voorzien.
Nope.quote:Op woensdag 12 april 2023 09:01 schreef archito het volgende:
Zoals het LAKS zelf zegt is het een lijst met taaltips. Niks wordt verplicht of verboden.
Dat half conservatief Nederland daardoor een complete meltdown krijgt is vrij lachwekkend. Neem het ter kennisgeving aan en ga door met je leven joh.
Het gaat toch niet om het trans gebeuren? Het gaat erom dat er geen onderscheid gemaakt wordt tussen jongens en meisjes. Daarom dat ik zeg dat ik het wel snap omdat we allemaal mens zijn.quote:Op woensdag 12 april 2023 08:59 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het is toch wel treurig dat omdat 1% zich niet direct aangesproken voelt met als een jongen/meisje we de overige 99% maar gewoon een generieke term gaan geven.
Omdat 1% zich kennelijk niet kan identificeren als jongen of meisje of wat dan ook, mogen de andere 99% ook niet meer aangesproken worden als jongen of meisje? Hou toch op.quote:Op woensdag 12 april 2023 09:04 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Het gaat toch niet om het trans gebeuren? Het gaat erom dat er geen onderscheid gemaakt wordt tussen jongens en meisjes. Daarom dat ik zeg dat ik het wel snap omdat we allemaal mens zijn.
En dat is erg omdat?quote:Op woensdag 12 april 2023 09:03 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nope.
Want er zijn er genoeg die dit overnemen.
Ik denk dat jullie het hele punt missen.quote:Op woensdag 12 april 2023 09:06 schreef SilverEyes het volgende:
[..]
Omdat 1% zich kennelijk niet kan identificeren als jongen of meisje of wat dan ook, mogen de andere 99% ook niet meer aangesproken worden als jongen of meisje? Hou toch op.
Psst die negerzoen was niets meer of minder dan een PR stunt...quote:Op woensdag 12 april 2023 08:54 schreef Nober het volgende:
Je bedoelt dat die opdeling an sich slecht zou zijn omdat je er zit in de hoedanigheid als leerling en niet als jongen of meisje?quote:Op woensdag 12 april 2023 09:07 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik denk dat jullie het hele punt missen.
quote:Op woensdag 12 april 2023 08:59 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het is toch wel treurig dat omdat 1% 0,000001% zich niet direct aangesproken voelt met als een jongen/meisje we de overige 99% maar gewoon een generieke term gaan geven.
Dit heeft niets met conservatisme te maken.quote:Op woensdag 12 april 2023 09:01 schreef archito het volgende:
Zoals het LAKS zelf zegt is het een lijst met taaltips. Niks wordt verplicht of verboden.
Dat half conservatief Nederland daardoor een complete meltdown krijgt is vrij lachwekkend. Neem het ter kennisgeving aan en ga door met je leven joh.
Goed plan; laten we dat ook gaan toepassen in bijvoorbeeld ziekenhuizen, sport en kleedkamers. We zijn toch allemaal mens.quote:Op woensdag 12 april 2023 09:04 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Het gaat toch niet om het trans gebeuren? Het gaat erom dat er geen onderscheid gemaakt wordt tussen jongens en meisjes. Daarom dat ik zeg dat ik het wel snap omdat we allemaal mens zijn.
quote:
Het heeft vooral helemaal niks met woke te maken. Wat is dat toch voor kramp?quote:Op woensdag 12 april 2023 09:12 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dit heeft niets met conservatisme te maken.
Omdat het uit een gekke kronkel voort komt en niet uit een wetenschap, de biologie of een maatschappelijke standaard. Die koters worden grootgebracht met zaken die compleet niet leven in dd maatschappij, behalve dan bij een stelletje gekkies die al hun zieke kronkels projecteren op anderen.quote:
Het heeft alles met woke te maken.quote:Op woensdag 12 april 2023 09:16 schreef recursief het volgende:
[..]
[..]
Het heeft vooral helemaal niks met woke te maken. Wat is dat toch voor kramp?
Ze noemen het inclusief, en iedereen die niet inclusief is is een vuige racist volgens dezelfde mensen.quote:Op woensdag 12 april 2023 09:01 schreef archito het volgende:
Daar is niks mis mee. Waar wel veel mis mee is, is het verbieden van woorden als jongens en meisjes omdat er misschien 1 iemand is die daar gekwetst door is.quote:Op woensdag 12 april 2023 08:56 schreef Sunshine1982 het volgende:
Gebruiken ze hier ook al pronounsquote:Op woensdag 12 april 2023 09:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het heeft alles met woke te maken.
Dit is weer een voorbeeld van het subgenre gendergedram, op basis uiteraard van het zeer wokiaanse gedachtegoed dat het gros der mensheid, helaas hetero en helaas man of vrouw, op cursus tolerantie en inclusie moet omdat die uiteraard a priori al dan niet bewust intolerant en haatdragend en kwetsend is jegens minderheden - door bijvoorbeeld het gore lef te hebben over mannen en vrouwen te spreken - en derhalve gevraagd wordt even het hele normale taalsysteem overboord te gooien.
Daarnaast praten zij liever over ‘die/diegene’, in plaats van ‘hij/zij’.
Uiteraard dienen die leraren daarnaast alle pronouns van hun leerlingen uit hun hoofd te leren wanneer ze het lef hebben die mensen aan te spreken.
Dit is het summum van woke.
In Nederland?quote:
Maar ze gebruiken dan waarschijnlijk de Engelse termen.quote:Op woensdag 12 april 2023 09:23 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
In Nederland?
Uiteraard.
Alles wat uit de VS komt, landt uiteindelijk ook hier. In dat geval zijn we nog lang niet van woke af. Dit gaat nog veel gekker worden hoor.
Ideologie gedreven 'tips' vooral.quote:Op woensdag 12 april 2023 09:23 schreef Fok-it het volgende:
TIPSSS
EN
VERBODDD
wat is het verschil 'jongens en meisjes'?
Nee en de meerderheid zal het onzin vinden (en terecht) om brandweerkracht te gebruiken en blijven zitten te ontwijken als woordkeus. Met uitzondering van de enkele basisschool die zich er wel aan houdtquote:Op woensdag 12 april 2023 09:24 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ideologie gedreven 'tips' vooral.
Die met fatsoenlijk onderwijs ook geen reet van doen hebben.
Ik snap dat het prettig aanvoelt in bepaalde hoek om al dit soort voorbeelden (zijn er wel veel he, de laatste tijd) af te doen als niemendalletjes waar alleen conservatieve rednecks zich over opwinden, ik zou die enorme verkiezingswinst voor een club als BBB ook maar eens gaan zien als teken dat het gros van Nederland helemaal klaar is met dit woke gejank.quote:Op woensdag 12 april 2023 09:26 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Nee en de meerderheid zal het terecht onzin vinden (en terecht) om brandweerkracht te gebruiken en blijven zitten te ontwijken als woordkeus. Met uitzondering van de enkele basisschool die zich er wel aanhoudt
Nou. Het was maar allemaal weer de meltdown waard hoor
quote:Zeg me dat het niet zo is
Zeg me dat het niet zo is
Zeg me dat het niet waar is
Zeg me dat het niet zo is…
Bron: De Standaard, 11/4/2023quote:Vlaams Belang en N-VA jutten elkaar op in antiwoke-offensief
De aanstelling van Dalilla Hermans voor een culturele functie in Brugge werd het mikpunt van eerst Vlaams Belang en vervolgens de N-VA. De strijd tegen woke wordt almaar bitterder, met een persoonlijke aanval als resultaat, en racistische bagger.
‘Brugge is een open, breeddenkende en verdraagzame stad. Ik wil er alles aan doen om dat zo te houden.’ Burgemeester Dirk De fauw (CD&V) zag zich genoopt om op zijn Facebookpagina de teneur aan te klagen van de commentaren op zijn pagina. ‘Sommige opmerkingen zijn de puurste vorm van racisme en zijn dan ook strafbaar.’
De aanleiding was de aanstelling van Dalilla Hermans, schrijfster en columniste voor deze krant, als trajectcoördinator om Brugge kandidaat te stellen als culturele hoofdstad 2030, samen met projectmedewerker Marthe Soete. Hermans had daarvoor de procedure doorgelopen en werd door de administratie van de stad Brugge naar voren geschoven als beste kandidaat, waarna het schepencollege de benoeming bekrachtigde.
Een doordeweekse procedure, ware het niet dat Vlaams Belang er ‘woke-extremisme en antiblank racisme’ in zag. Vooral Europarlementslid Tom Vandendriessche en Brugs gemeenteraadslid Stefaan Sintobin gingen op sociale media vol op het orgel. De partij adverteerde ermee op sociale media. In een commentaar onder de Facebookpost van De fauw hekelde Vandendriessche de ‘meeloperij met woke-extremisme’. ‘Daarop brak de bagger los’, zegt De fauw aan de telefoon. ‘Pas u aan of keer terug naar uw roots’, is een van de reacties op Facebook. Andere bevatten meer scheldwoorden.
Hart boven inbox
‘Dit is duidelijk een georkestreerde campagne vanuit Vlaams Belang’, aldus De fauw. ‘Pas later volgde ook een spontane stroom aan steunbetuigingen. Ik wil de polemiek nu niet blijven voeren. Dalilla is uit de procedure gekomen als beste kandidate. Wij staan onverminderd als één man achter haar aanstelling en ik ben er zeker van dat zij uitstekend werk zal leveren.’
Ook de Brugse schepen van Cultuur Nico Blontrock (CD&V) verdedigt de aanstelling van Hermans. ‘Wij hebben haar aangesteld voor wat zij kan en al bewezen heeft in de culturele wereld. Waarom betwisten ze haar aanstelling? Ik kan maar één reden zien en die is te verfoeilijk om uit te spreken. Ik heb de meest vunzige commentaren gelezen online. Met racistische commentaren kun je toch geen rekening beginnen te houden?’
Op Instagram reageerde Hermans op de haatberichten die ze ontving. ‘Het is nog altijd schrikken en slikken als mensen zulke wrede, gemene, racistische dingen naar je hoofd slingeren. Maar dit geeft me een extra push. Ik blijf gewoon gaan voor Brugge 2030, met een hart vol goesting en een inbox vol bagger. En het hart gaat boven de inbox. We komen er wel, samen. Aan al die mensen die niet geloven in “samen”: we gaan er samen geraken.’
Doorgeslagen
In een interview in het paasweekend in deze krant schaarde Maaike De Vreese (N-VA) zich achter de framing van Vlaams Belang dat de aanstelling van Hermans zou betekenen dat ‘ook in Brugge woke te ver is doorgeslagen’.
Het is vrij ongezien dat politici zich zo moeien met de aanstelling van iemand in de administratie. Dat De Vreese het nodig vond om Vlaams Belang daarin bij te treden, verbaast, omdat het ging om een campagne van die partij. Daar staat tegenover dat haar voorzitter Bart De Wever het antiwoke discours onlangs probeerde te claimen met zijn boek Over woke. Daarin heeft hij het over ‘de vergiftiging door het wokisme’. In die strijd kadert ook het initiatief van zijn eigen, Antwerpse stadsbestuur om vier foto’s van de gerenommeerde fotograaf Mous Lamrabat te laten weghalen uit de trappenhal van de Arenbergschouwburg, op aangeven van schepen Nabilla Ait Daoud (N-VA). ‘De wokebeweging wil de geschiedenis wissen’, klonk het toen.
De N-VA probeert het discours over woke op te eisen, maar moet vaststellen dat Vlaams Belang (in Brugge) niet alleen de toon zet, maar ook daarin verder durft te gaan. Op sociale media legde Vandendriessche aan De Vreese, na het interview in De Standaard, voor of zij de eis van Vlaams Belang steunt om de benoeming van Hermans in te trekken. Zo ver wil ze niet gaan. ‘Vlaams Belang wil de polarisering verder op de spits drijven, maar daar distantieer ik mij van’, reageert ze aan de telefoon. ‘Die haatcampagnes betreur ik. Het is aan Dalilla nu om te bewijzen dat ze het kan zonder te polariseren.’
De fauw stelt vast dat sommige mensen binnen de N-VA ‘wel heel nauw aansluiten bij Vlaams Belang’. Hij betwist dat dit soort persoonlijke aanvallen een gevolg zouden zijn van het antiwoke discours van De Wever. ‘Ik werk goed samen met Bart De Wever als burgemeester en ben er zeker van dat hij het hier niet mee eens zal zijn.’
Zelden werd een politieke aanval zo ingezet op een persoon die niet eens in de politiek zit. Het doet denken aan de gecoördineerde aanval op Jihad Van Puymbroeck vijf jaar geleden, toen zij werd aangeworven bij de VRT. Zij had het zondag over ‘een zoveelste georkestreerde lastercampagne van extreemrechts’. ‘Maar woke is het échte probleem in onze samenleving’, voegde ze er ironisch aan toe.
Hoewel De fauw de opmerkingen op Facebook omschrijft als de puurste vorm van racisme en strafbaar, gaat hij niet zo ver dat hij een klacht indient. Hij verwijdert ze ook niet van zijn pagina. ‘We zullen dit wel onderzoeken en overleggen met de procureur of hij hier gevolg aan zou geven. Want ik heb niet veel zin om een procedure te starten die toch wordt geseponeerd.’
Beste Etto, je kan de plank niet verder misslaan. Misschien moet je eerst eens lezen/luisteren wat LAKS te zeggen heeft voordat je helemaal losgaat over iets wat niet aan de orde is. Tip: NPO radio 1 journaal van vandaag, vanaf 08:34 uur.quote:Op woensdag 12 april 2023 09:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het heeft alles met woke te maken.
Dit is weer een voorbeeld van het subgenre gendergedram, op basis uiteraard van het zeer wokiaanse gedachtegoed dat het gros der mensheid, helaas hetero en helaas man of vrouw, op cursus tolerantie en inclusie moet omdat die uiteraard a priori al dan niet bewust intolerant en haatdragend en kwetsend is jegens minderheden - door bijvoorbeeld het gore lef te hebben over mannen en vrouwen te spreken - en derhalve gevraagd wordt even het hele normale taalsysteem overboord te gooien.
Daarnaast praten zij liever over ‘die/diegene’, in plaats van ‘hij/zij’.
Uiteraard dienen die leraren daarnaast alle pronouns van hun leerlingen uit hun hoofd te leren wanneer ze het lef hebben die mensen aan te spreken.
Dit is het summum van woke.
Oh dat ben ik wel met je eens ja. Maar als genoeg mensen hier klaar mee zijn zal er op een gegeven moment ook een halt aan toegeroepen worden dus dat is mijn reden om me er vooral niet zo belachelijk druk om te makenquote:Op woensdag 12 april 2023 09:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Sowieso, betreffende taalgebruik...
Ik zou me als LAKS wat drukker maken over de abominabele taalbeheersing van veel studenten. Lijkt me iets vruchtbaarder dan dit woke gestuntel over hoe je dingen noemt.
Misschien moet je zelf de OP nog eens lezen.quote:Op woensdag 12 april 2023 09:33 schreef recursief het volgende:
[..]
Beste Etto, je kan de plank niet verder misslaan. Misschien moet je eerst eens lezen/luisteren wat LAKS te zeggen heeft voordat je helemaal losgaat over iets wat niet aan de orde is. Tip: NPO radio 1 journaal van vandaag, vanaf 08:34 uur.
Niet woke is het probleem, mensen die een probleem hebben met woke zijn het probleem.quote:
"In gesprek te gaan" en "dingen aan te kaarten".quote:Op woensdag 12 april 2023 09:40 schreef FYazz het volgende:
Polariserende clickbait TT.
Nergens wordt gesteld dat het "niet ok" is.
Sterker nog, een citaat uit het artikel:
"Dit is geen lijstje met verboden woorden, maar een opsomming van tips om als maatschappij in gesprek te gaan over taal. Er wordt niks versluierd, maar wij bevelen preciezere woorden aan om dingen aan te kaarten".
Het Laks geeft dus puur een advies over voorkeuren mbt taalgebruik op school. Niets meer, niets minder.
Jammer dat ook dit advies gelijk weer gretig wordt misbruikt om lekker te polariseren en te klagen.
Heb ik gedaan en ik heb het interview op Radio1 beluisterd. Knap dat je dat weet terug te brengen tot gendergedram. Dat is echt heel bijzonder.quote:Op woensdag 12 april 2023 09:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Misschien moet je zelf de OP nog eens lezen.
Kijk, als het echt alleen tips warem, waarom is het dan weer opgepakt door de spreekbuis voor landelijke bekendheid?quote:Op woensdag 12 april 2023 09:33 schreef recursief het volgende:
[..]
Beste Etto, je kan de plank niet verder misslaan. Misschien moet je eerst eens lezen/luisteren wat LAKS te zeggen heeft voordat je helemaal losgaat over iets wat niet aan de orde is. Tip: NPO radio 1 journaal van vandaag, vanaf 08:34 uur.
Dit artikel staat ook groots op de voorpagina van de website van het ADquote:Op woensdag 12 april 2023 09:40 schreef FYazz het volgende:
Polariserende clickbait TT.
Nergens wordt gesteld dat het "niet ok" is.
Sterker nog, een citaat uit het artikel:
"Dit is geen lijstje met verboden woorden, maar een opsomming van tips om als maatschappij in gesprek te gaan over taal. Er wordt niks versluierd, maar wij bevelen preciezere woorden aan om dingen aan te kaarten".
Het Laks geeft dus puur een advies over voorkeuren mbt taalgebruik op school. Niets meer, niets minder.
Jammer dat ook dit advies gelijk weer gretig wordt misbruikt om lekker te polariseren en te klagen.
Dat is voor iemand die kan lezen niet zo moeilijk:quote:Op woensdag 12 april 2023 09:44 schreef recursief het volgende:
[..]
Heb ik gedaan en ik heb het interview op Radio1 beluisterd. Knap dat je dat weet terug te brengen tot gendergedram. Dat is echt heel bijzonder.
Het idee is daar vooral dat meisjes slechter presteren wanneer je ze als meisje adresseert. Ik vind het allemaal ook nogal onzin maar dit gaat niet over transgenders enzo.quote:Op woensdag 12 april 2023 09:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat is voor iemand die kan lezen niet zo moeilijk:
"onderscheidend taalgebruik in de klas, denk aan ‘jongens en meisjes’"
"taaltips die meer passen bij deze tijd, doordat ze kansengelijkheid bevorderen of zich niet meer richten op gender"
"vooral op het wegwerken van genderverschillen"
"Daarnaast praten zij liever over ‘die/diegene’, in plaats van ‘hij/zij’."
"genderneutrale aanduiding op de schoolpas"
"überhaupt nodig is om het geslacht van een leerling te registreren."
"genderinclusieve termen"
Ik heb verder geen radiogesprek nodig om te weten waar LAKS op doelt.
Vooral niet woke hoor, echt niet. Echt hooooooor....quote:Op woensdag 12 april 2023 09:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
"taaltips die meer passen bij deze tijd, doordat ze kansengelijkheid bevorderen of zich niet meer richten op gender"
Ik heb het hier helemaal nergens over transgenders.quote:Op woensdag 12 april 2023 09:50 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het idee is daar vooral dat meisjes slechter presteren wanneer je ze als meisje aanspreekt. Ik vind het allemaal ook nogal onzin maar dit gaat niet over transgenders enzo.
Ik zou dat interview toch maar even terugluisteren. 99% daarvan gaat helemaal niet over gender. Je hebt je oordeel klaar op basis van een AD-artikel dat wellicht deels geschreven is voor de exposure. Je zou ook eens kunnen luisteren naar wat het LAKS zelf hierover te zeggen heeft en dan je oordeel vellen.quote:Op woensdag 12 april 2023 09:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dit is ook wel weer gewoon de werkwijze die we al elders eerder hebben gezien. Dat "goedbedoelde helemaal vrijblijvende advies" wordt al snel iets waar dan steeds vaker over gedramd moet worden (zowel door organisaties als media die dat maar gretig blijven oppikken) en waar dan steeds gekkere wijzigingen aan toegevoegd worden.quote:Op woensdag 12 april 2023 09:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
"In gesprek te gaan" en "dingen aan te kaarten".
Hou toch op. LAKS is gewoon 100% op de woke bandwagon gesprongen.
Overigens: wiens voorkeuren?
Het LAKS is opgericht door een groep minderjarige scholieren. Ik denk niet dat die vaak met "dames en heren" aangesproken worden.quote:
Nee ik ben een apache gevechtshelicopter.quote:Op woensdag 12 april 2023 08:56 schreef Sunshine1982 het volgende:
Je kunt ook zeggen beste mensen. Of zoals ze in de trein nu zeggen "Goedemorgen beste reizigers"quote:
Zal ik een poging wagen?quote:Op woensdag 12 april 2023 09:52 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik zou dat interview toch maar even terugluisteren. 99% daarvan gaat helemaal niet over gender. Je hebt je oordeel klaar op basis van een AD-artikel dat wellicht deels geschreven is voor de exposure. Je zou ook eens kunnen luisteren naar wat het LAKS zelf hierover te zeggen heeft en dan je oordeel vellen.
Ja, dat maakt echt verschil in de uitspraak.quote:Op woensdag 12 april 2023 09:55 schreef Tengano het volgende:
[..]
Je kunt ook zeggen beste mensen. Of zoals ze in de trein nu zeggen "Goedemorgen beste reizigers"![]()
Ik merk dat ik daar eigenlijk niet zo'n moeite mee heb. Het gaat vooral om de intentie.
En woorden met een negatieve connotatie zoals een achterstandsschool kunnen best wel eens herzien worden.
Daarnaast hoor ik hier ook niet iemand zeggen: Beste dames en heren FOK!ers![]()
Het is vaker beste FOK!ers zodat ook echt iedereen wordt aangesproken; dus ook genderneutrale mensen, zonder dat je daar zelf erg in hebt.
Misschien is het gewoon even wennen net zoals een pannenkoekenhuis ipv pannekoekenhuis.
Maar ja, FOK! is natuurlijk wel een omgeving waar de jongens en meisjes FOK!er over het algemeen erg kritisch zijn tav veranderingen. Misschien speelt dat ook mee in deze.
Elke meeting begint daar sowieso met een half uur ouwehoeren over hoe ze zichzelf allemaal moeten aanspreken, denk ik.quote:Op woensdag 12 april 2023 09:54 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Het LAKS is opgericht door een groep minderjarige scholieren. Ik denk niet dat die vaak met "dames en heren" aangesproken worden.
Je bent wel heel erg simpel als je overtuigd bent dat het bij vrijblijvende tips zal blijven. Je kan bijna invullen hoe zoiets in zijn werk zal gaan.quote:Op woensdag 12 april 2023 09:22 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ben jij laaggeletterd toevallig? Want er wordt toch echt benadrukt in het artikel dat het niet om een verbod gaat
Ook van die holle frases in dit geval. Zijn zoals je bent, maar wel binnen de door ons geschetste progressieve kadertjes.quote:Op woensdag 12 april 2023 09:56 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zal ik een poging wagen?
De woke adepten op de radio hebben het als volgt een beetje verpakt:
"Complexe nieuwe samenleving - niemand uitsluiten - streven naar inclusie voor iedereen - voorkomen dat mensen, vooral jonge mensen zich buitengesloten voelen - tegengaan van ingesleten normen en waarden - ter discussie stellen van rolbevestigend taalgebruik - gezien en gehoord worden - ruimte voor iedereen - zijn zoals je bent - respect - studies [sic] wijzen uit dat - bewustwording"
Zoiets he?
In de VS zijn al leraren ontslagen wegens foutief pronouns-gebruik of het weigeren pronouns te gebruiken.quote:Op woensdag 12 april 2023 09:57 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Je bent wel heel erg simpel als je overtuigd bent dat het bij vrijblijvende tips zal blijven. Je kan bijna invullen hoe zoiets in zijn werk zal gaan.
Het begint met het braafste jongetje mensje van de klas die op social media de naam noemt van zijn leraar die zich niks aan trekt van de tips van LAKS. Vervolgens heb je een paar woke figuren die daar over gaan klagen en het melden bij zijn school. De leiding van die school zal wel aangeven bij die leraar dat 'ie, om verdere negatieve publiciteit te voorkomen, maar beter toch wat taaltips over gaat nemen.
Er zullen vast ook wel actiegroepen gaan ontstaan die iedereen oproepen om het te melden als ze een leraar weten die geen inclusieve taal gebruikt en voor je het weet zijn die inclusieve taaltips ineens heel belangrijke tips geworden als je bij je werkgever wil blijven.
Klopt, vandaar dat het ook onzin is.quote:Op woensdag 12 april 2023 09:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik heb het hier helemaal nergens over transgenders.
Verder presteren meisjes en vrouwen al decennia beter in het onderwijs.
Wow, nou, echt meid, 100% op de woke bandwagon gesprongen. Wat erg! Hebben ze dat persoonlijk aan jou verklaard of heb je dat gezien in de glazen bol?quote:Op woensdag 12 april 2023 09:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
"In gesprek te gaan" en "dingen aan te kaarten".
Hou toch op. LAKS is gewoon 100% op de woke bandwagon gesprongen.
Overigens: wiens voorkeuren?
Ophef creëeren over iets wat er niet is... dit is wel humor.quote:Op woensdag 12 april 2023 10:02 schreef FYazz het volgende:
[..]
Wow, nou, echt meid, 100% op de woke bandwagon gesprongen. Wat erg! Hebben ze dat persoonlijk aan jou verklaard of heb je dat gezien in de glazen bol?
Zonder dollen: je springt zelf (weer eens) op de polariserende en generaliserende aanvalswagen en creëert zelf ophef over iets wat er niet is en waarover je geen inhoudelijke kennis hebt want je bent helemaal geen onderdeel van Laks of het adviesproces geweest.
Dat is dan ook het grootste gevolg van deze waanzin: een totaal verklote communicatie.quote:Op woensdag 12 april 2023 10:04 schreef Tengano het volgende:
Even een gekke vraag tussen door....
Hoe ga je dan de leraar of lerares noemen? Vroeger noemde ik die meneer of mevrouw. Maar die kinderen moeten dat wel gelijk goed aanleren dan.
Dus hoe spreek je eigenlijjk iemand aan die generneutraal is? En hoe moet je eigenlijk weten of die persoon genderneutraal is, want ze hebben geen sterretjes of labeltjes die ze dragen. Dat zou al weer een stuk schelen. Misschien is dat ook een tip voor LAKS.
Ja zo zijn er nog wel meer die dat toekomstbeeld voor zich zien. Dus we merken het wel over paar maanden. Bewaar de quote maar dan neem ik graag mijn woorden terug. Alhoewel ik het advies grotendeels ook onzin vind denk ik niet dat het meer zal doen dan nogmaals het grote verschil tussen de twee tegenpolen in de samenleving kenbaar makenquote:Op woensdag 12 april 2023 09:57 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Je bent wel heel erg simpel als je overtuigd bent dat het bij vrijblijvende tips zal blijven. Je kan bijna invullen hoe zoiets in zijn werk zal gaan.
Het begint met het braafste jongetje mensje van de klas die op social media de naam noemt van zijn leraar die zich niks aan trekt van de tips van LAKS. Vervolgens heb je een paar woke figuren die daar over gaan klagen en het melden bij zijn school. De leiding van die school zal wel aangeven bij die leraar dat 'ie, om verdere negatieve publiciteit te voorkomen, maar beter toch wat taaltips over gaat nemen.
Er zullen vast ook wel actiegroepen gaan ontstaan die iedereen oproepen om het te melden als ze een leraar weten die geen inclusieve taal gebruikt en voor je het weet zijn die inclusieve taaltips ineens heel belangrijke tips geworden als je bij je werkgever wil blijven.
Ga eens wat weekjes op een universiteit rondkijken. Dit is maar het begin.quote:Op woensdag 12 april 2023 10:06 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ja zo zijn er nog wel meer die dat toekomstbeeld voor zich zien. Dus we merken het wel over paar maanden. Bewaar de quote maar dan neem ik graag mijn woorden terug. Alhoewel ik het advies grotendeels ook onzin vind denk ik niet dat het meer zal doen dan nogmaals het grote verschil tussen de twee tegenpolen in de samenleving kenbaar maken
Mwaa, het is in principe een kwestie van een beetje aanpassen. Ik ben zelf ook vrij kritisch, maar ik merk dat ik voor dit soort dingen toch wel wat meer open ben.quote:Op woensdag 12 april 2023 10:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
Dat is dan ook het grootste gevolg van deze waanzin: een totaal verklote communicatie.
Nee, Etto, dat zit ik niet en dat je op de persoonlijke toer gaat, met natuurlijk een totaal verkeerd vooroordeel, is tegen de regels van het forum en verre van constructief voor de discussie.quote:Op woensdag 12 april 2023 10:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ophef creëeren over iets wat er niet is... dit is wel humor.
Waarschijnlijk zit je gewoon zelf in die tolerantieinclusiediversiteitsbubbel en zie je niet eens meer hoe achterlijk woke alleen al dat gezwam in de OP is.
In principe heb je gelijk. Ongetwijfeld zullen een hoop docenten "iedereen" ook al lang gebruiken zonder dat ze meegaan in de gender-gejank.quote:Op woensdag 12 april 2023 08:56 schreef Sunshine1982 het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |