Tijn | zondag 2 april 2023 @ 17:15 |
![]() ![]() Albert Park Circuit ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() # Hoe kan je een F1 superlicentie krijgen? | |
Weltschmerz | zondag 2 april 2023 @ 19:42 |
Hoe verschrikkelijk moet je iemand wel niet demoniseren om vervolgens met de 'he's still a human being" verdediging te moeten aankomen? Allegiances? Hoezo? Je vindt dat hij de verkeerde beslissing heeft genomen of dat een goede improvisatie was. Dat is geen kwestie van allegience, daar ligt ook weer een complottheorie in besloten. Nee, Kravitz loop gruwelijk te drammen als een verongelijkt kind, maar ze zijn allemaal schandalig ver van het padje af. | |
daNpy | zondag 2 april 2023 @ 20:00 |
Maar straf = strafpunten op de licentie toch? | |
Blik | zondag 2 april 2023 @ 20:13 |
Hij heeft ook 2 punten gekregen voor zover ik weet https://tweakers.net/camo(...)g%26name%3D4096x4096 | |
daNpy | zondag 2 april 2023 @ 20:14 |
Ja die Ted zegt wel tamelijk rare dingen, die heeft echt iets wat ie niet los kan laten. Die video van RPM slaat de spijker wel op zijn kop mbt die brief van MB ook. Ik heb vandaag F1TV geprobeerd, met geluid van Viaplay. Dit was best te doen, gewoon rustig commentaar. We waren 45 min later begonnen en op het einde waren we dus aardig bij ![]() ![]() Wat ik alleen niet begrijp, is waarom de officieele F1 stream niet bekeken kan worden via een app op je TV. Dat is echt niet meer van deze tijd. Tegenwoordig heeft zo'n beetje élk bedrijf een app voor je telefoon, zelfs voor de meest grote onzin ![]() | |
#ANONIEM | zondag 2 april 2023 @ 20:17 |
Ja duh, natuurlijk kan dat maar niet als je exclusieve TV rechten verkoopt | |
Marcoss | zondag 2 april 2023 @ 20:19 |
Het ging er toch om dat Gasly geen straf + strafpunten kreeg (en dat dus een schorsing was geworden) omdat het een incident was in de 1e ronde, terwijl Sainz dus wel straf kreeg? | |
daNpy | zondag 2 april 2023 @ 20:27 |
Huh? Ik begrijp deze reactie niet denk ik? F1TV kan toch net zo goed een app voor hun stream maken? Dan hoef je niet met je laptop en browser te kloten. Of bedoel je dat niet? ![]() | |
hole1988 | zondag 2 april 2023 @ 20:29 |
F1TV mag geen app beschikbaar maken voor Smart/Connected tv's vanwege de TV rechten die ze verkopen. Ze hebben wel gewoon app's voor mobiel, tablet en kastjes zoal apple tv | |
#ANONIEM | zondag 2 april 2023 @ 20:37 |
Nee, dat kan niet omdat F1 de TV rechten exclusief verkoopt | |
daNpy | zondag 2 april 2023 @ 20:37 |
Oke, raar. | |
Blik | zondag 2 april 2023 @ 20:50 |
Yep, FIA doet weer een FIA’tje | |
trein2000 | zondag 2 april 2023 @ 20:53 |
Schaf het dan maar af weet je. | |
Whiskers2009 | zondag 2 april 2023 @ 20:54 |
Dat kon 2 seizoenen geleden ook. Toen had ik de F1TV app gewoon op mijn tv. Daarna kon het niet meer. | |
Whiskers2009 | zondag 2 april 2023 @ 20:54 |
Ze hadden dus vroeger wél een app. | |
hole1988 | zondag 2 april 2023 @ 20:59 |
Die app bestaat nog steeds, alleen wordt deze niet meer beschikbaar gemaakt voor Smart/Connected TV's. Ziggo had geen moeite met F1TV, sterker nog als je als Ziggo klant Ziggo Sport Totaal had kon je gratis gebruik maken van F1TV pro. | |
Whiskers2009 | zondag 2 april 2023 @ 21:03 |
Ah, ok. Het is i.v.m. de rechten die (in Nederland) aan Viaplay verkocht zijn dus? | |
hole1988 | zondag 2 april 2023 @ 21:15 |
Juist. Geld trouwens voor bijna alle landen. | |
Whiskers2009 | zondag 2 april 2023 @ 21:17 |
Helder, thanks! ![]() | |
#ANONIEM | zondag 2 april 2023 @ 21:23 |
Alle landen, in het VK ook bijvoorbeeld | |
Starflyer | zondag 2 april 2023 @ 21:54 |
Wel terecht, imho. Sainz is volledig schuld doordat hij te laat remde en daardoor Alonso raakte. Dat wordt tegenwoordig altijd bestraft, ook in de eerste ronde na een (her)start. Bij Gasly was het meer door de drukte in het middenveld dat er geen ruimte meer was. Dat wordt meestal niet bestraft in de eerste ronde na een start. | |
Nober | zondag 2 april 2023 @ 21:58 |
80 Podiums 42-17-21 Vettel 41-24-15 Schumacher 41-23-16 Senna 39-27-14 Prost 39-22-19 Hamilton 37-27-16 Verstappen 30-28-22 Alonso 20-30-30 Räikkönen | |
#ANONIEM | zondag 2 april 2023 @ 22:06 |
Zegt natuurlijk niks. Vettel had al die eerste plaatsen vooral vanwege een hele dominante auto en een hele matige teamgenoot. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-04-2023 22:06:48 ] | |
exile79 | zondag 2 april 2023 @ 22:15 |
Bij sommige providers kan dat wel. | |
fietsie | zondag 2 april 2023 @ 22:16 |
Misschien snap ik het niet goed, maar de formule E wereldkampioen De Vries zou toch Alpha Tauri gaan trekken en Tsonoda gaan helpen een beter resultaat te halen? Wanneer begint dat? | |
Zorro | zondag 2 april 2023 @ 22:16 |
Senna en Prost die tegen elkaar reden en deze score gehaald hebben ![]() | |
Nober | zondag 2 april 2023 @ 22:19 |
Ze gaan nu pas terug naar de fabriek en komen met updates voor Baku op aangeven van meesterbrein N. de Vries. | |
Starflyer | zondag 2 april 2023 @ 22:19 |
Wanneer de auto beter wordt. | |
opgebaarde | zondag 2 april 2023 @ 22:26 |
Ik zag zojuist hoe Sergeant bij restart nr 3 zich gigantisch verremt en De Vries van de baan ramt ![]() ![]() Of wat mis ik dat wat Sainz deed wel te ver ging? Seconde 11. Linksboven ![]() Onboard Sargeant [ Bericht 16% gewijzigd door opgebaarde op 02-04-2023 22:49:48 ] | |
THEFXR | zondag 2 april 2023 @ 22:39 |
[ Bericht 40% gewijzigd door THEFXR op 02-04-2023 23:05:25 ] | |
THEFXR | zondag 2 april 2023 @ 23:03 |
zit op firestick en die apple schijf. | |
Tinos85 | zondag 2 april 2023 @ 23:16 |
Je kan de app toch gewoon starten op je telefoon en dan streamen naar de tv? | |
Whiskers2009 | zondag 2 april 2023 @ 23:34 |
Is niet hetzelfde (trager vooral) ![]() | |
WheeledWarrior | maandag 3 april 2023 @ 00:08 |
Is Ferrari al bezig met volgend seizoen? | |
Evenstar | maandag 3 april 2023 @ 00:35 |
Dit keer pakken ze het beter aan, dus zijn ze alvast bezig met 2025. Ze kunnen ook gewoon een Mercedesje doen en achter gesloten deuren net zo lang zeuren, huilen, janken, miepen en dreigen met uit de F1 te stappen als ze niet de regels vanaf 2026 mogen bepalen en het liefst ook nog als eerste te weten komen. Al zou Ferrari het dan alsnog voor elkaar krijgen om het te verneuken. | |
Sally | maandag 3 april 2023 @ 00:53 |
![]() Haaiii - ben inmiddels aan het teruglezen vanaf deze post. Maar ik heb de race bij een goede vriend gekeken - in de middag ![]() Idd lekker uitgeslapen (opnieuw) @Mano_ ![]() ![]() ![]() | |
Sally | maandag 3 april 2023 @ 00:54 |
Mijn commentaar: knotsgek! En ook of vooral wat betreft de beslissingen van de FIA. Zeker die van "in ronde 56/58 nog een rode vlag, mét een 'staande start' " Idioterie, op een baan met lage grip, met banden die niet meer kunnen opwarmen, met mensen (coureurs) die toch nog willen gaan voor een extra goed plekkie (want hele veld weer bij elkaar), en met onnodige (dure) schade voor een klein team wat ineens 2 auto's in de prak rijdt.... (Alpine). Wel GERECHTIGHEID dat men toch de startopstelling terugdraaide naar 'ronde 57' voor de 'herstart onder SC' in ronde.... 58 van .... 58... Wat een farce aan het eind. Tsss. Tsk, tsk tsk. @FIA.
| |
#ANONIEM | maandag 3 april 2023 @ 01:08 |
De staande start komt door de huidige regels, staande start is de standaard herstart na een rode vlag waarvoor alleen afgeweken kan worden als de conditie van de baan geen staande start toelaat, dat was niet het geval. | |
Middelpunt | maandag 3 april 2023 @ 01:09 |
It's called motor racing.. Ik begrijp echt niet wat men tegen heeft op de beslissingen van de FIA in deze race. We willen toch ook allemaal spektakel zien? En finishen achter de safety-car is wel het meest saaie einde wat een race kan hebben dus ik ben het er helemaal mee eens dat dit zoveel mogelijk voorkomen moet worden. Door de tijdige en (zeker op een straten circuit) terechte rode vlag kon er in elk geval opnieuw gestart worden waardoor er nog sprake was van een echte race. Dat er vervolgens een paar coureurs teveel risico nemen bij die herstart ligt toch niet aan de FIA? Sainz en Gasly (en nog wel een paar) maken zelf die fouten. Sainz die het zo verschrikkelijk oneerlijk vindt dat hij 5sec straf krijgt, alleen maar omdat dit inhoud dat hij dan buiten de punten valt.. tja, dat moet je bedenken tijdens die herstart waardoor je misschien wel wat minder risico moet nemen dan bij een normale start aan het begin van de race. | |
Zwoerd | maandag 3 april 2023 @ 01:10 |
Laat ze dan ten minste een rollende start doen. | |
#ANONIEM | maandag 3 april 2023 @ 01:23 |
Dat is momenteel niet de optie voor de Race Director. Alleen als de toestand van de baan geen staande start toestaat mag er een rollende start komen. Dat is, volgens mij, een direct gevolg van het geklaag over SC's, geen SC's, vooringenomen (beschuldigingen daarover) Race Directors en de diverse gevaarlijke situaties van vorig jaar dus nu is alles afgetimmerd en zijn opties weggenomen. [ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 03-04-2023 01:27:13 ] | |
Sally | maandag 3 april 2023 @ 02:19 |
Dit: .... ... had mij - in de laatste fase van de race - beter geleken. Ja; regels, eens. It is motor racing. En dat het dit jaar is veranderd begreep ik ook. Maar dit is eigenlijk meer 'regeltjes volgen' ipv nadenken over de gevolgen. In het voetbal is er toch ook zoiets als 'voordeel geven'? Alles is volgens de regels gegaan, klopt. Maar om nou net - zo weinig rondes voor het einde - met banden die blijkbaar niet echt geweldig zijn om 'snel' op temperatuur te komen (in het juiste window) - zo vlak voordat een race wordt afgevlagd, dan toch nog idd de regels te volgen en opnieuw te kiezen voor een Staande Start... De andere vraag is... was die één twee na laatste Rode Vlag wel écht nodig...? Kon dat niet af met een VSC, of hooguit SC? [edit: en was *dus* er wel een staande start nodig geweest, want dan had men het hele gezeik niet gehad. Maar ja: achteraf is heel makkelijk lullen ![]() Dat is, ook in het licht van de vorige races, toch weer een dingetje die questionable zijn vanuit de raceleiding, en/of FIA. Iemand zei het in een vorig topic (lang niet alles gelezen aangezien ik niet live had gekeken), wat ik dan ook 'eerlijker' zou vinden: Zeg dan dan dat men X ronden voor het officiele race-einde geen staande start(s) meer doet, maar enkel rollende start. Maar idd: je kan niet alles afvangen, en coureurs zijn er zelf ook bij. Baal gewoon dat een team als Alpine nu met de brokken zit - letterlijk. Dat gun ik dat team niet. Niet nu ze net als Aston Martin lekker goed bij leken te zitten en grote stappen gemaakt hadden tov vorig seizoen. [ Bericht 3% gewijzigd door Sally op 03-04-2023 02:42:11 ] | |
Sally | maandag 3 april 2023 @ 02:22 |
Tja... als dat nu De Waarheid is... dan moet ook ik het er maar mee doen. Maar goed, ik mag wel zeggen hoe ik erover denk/dacht ![]() Ik zat echt letterlijk voor de tv te schreeuwen toen Alonso van de baan getikt werd (en ja Sainz kreeg terecht straf, maar mss op een ongelukkig moment gebracht/ aan hem medegedeeld, had ook na de race gekund). En ook te roepen van schrik toen de Alpines zichzelf in de prak reden...! [ Bericht 0% gewijzigd door Sally op 03-04-2023 02:40:52 ] | |
Sally | maandag 3 april 2023 @ 02:38 |
P.S. ook leuk voor MERC. Jammer voor RUS. En de beste (strateeg) heeft gewonnen ![]() Plus de teamgenoot toch nog leuk teruggekomen. Oh ja: nice dat Alonso's auto nog heel genoeg was om in de tigste-herstart nog als 3e over de finiss te komme ![]() Dan: kut van Albon (Williams) want ook in mn Manager als 2x onderdeel... Ook wat schrikken dat moment dat hij er hard af ging. Dan: balen van Sargeant (Williams) want 2e coureur naast Alonso ![]() Tot slot: top van McLaren dat het weer wat beter gaat - en leuk van Piastri om in zijn thuisland en thuisstad in de punten te rijden als rookie ![]() ![]() ![]() * Sally likes rookies en underdogs ![]() ![]()
| |
exile79 | maandag 3 april 2023 @ 06:20 |
Dat kost een rondje. | |
manny | maandag 3 april 2023 @ 06:42 |
Tjezus. Het zit wel diep zeg die obsessie. Het ging over Ferrari he. | |
ESF1Gamer | maandag 3 april 2023 @ 07:13 |
Dat van sargeant is zijn eigen domme schuld. Dus vind ik niet zo zielig voor hem. Had hij beter moeten opletten. Bijkomend effect is dat sargeant De Vries heeft uitgeschakeld. De Vries ha d punten kunnen scoren bij die laatste herstart | |
daNpy | maandag 3 april 2023 @ 07:23 |
En wanneer is er een rollende start dan? Als het regent? Dus als het regent en de baan gladder is dan; geen staande start, maar starten achter de safety car, zodat ze met snelheid het rechte stuk op komen, hun startplek loeihard voorbij vlammen en nog veel harder op de eerste bocht af rijden dan dat ze vanuit een stilstaande start gedaan zouden hebben ![]() F1 logic ![]() | |
daNpy | maandag 3 april 2023 @ 07:24 |
Ik wil gewoon racen zien. Geen kunstmatig 'spektakel', ga dan lekker naar de kermis. | |
daNpy | maandag 3 april 2023 @ 07:26 |
Dan moeten de heren coureurs in de spiegels kijken voor ze elkaar de baan af rijden. | |
heywoodu | maandag 3 april 2023 @ 07:26 |
Dit is wel een beetje zo'n statistiek uit de Amerikaanse sporten. Meeste aantal wedstrijden gewonnen op een donderdag met 15 graden en tussen de 1 en 3 millimeter regen, dat soort werk. | |
franklop | maandag 3 april 2023 @ 07:28 |
Wie heeft dat record? | |
heywoodu | maandag 3 april 2023 @ 07:30 |
Sorry hoor, maar als die die legendarische prestatie niet weet... | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 3 april 2023 @ 07:37 |
Een staande start ook. De ronde naar de grid toe na een red flag telt namelijk ook. | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 3 april 2023 @ 07:40 |
Maar goed, allemaal chaos en schade omdat de geit over de radio ging janken over 'a lot of debris', hopende op een red flag en een restart, zodat hij met zijn kansloze barrel misschien de overwinning kon pakken. Ben die man zo ontzettend zat. ![]() | |
daNpy | maandag 3 april 2023 @ 07:57 |
Maar waarom krijgt Gasly nou geen straf? Dat slaat toch nergens op? Rijdt als een blinde de baan op en naar de racelijn. | |
aesop | maandag 3 april 2023 @ 08:26 |
Goeie vraag. Ik denk dat het na een half seizoen wel eens over kan zijn. Tsunoda vernielde zijn nieuwe vloer in de vrije training en ging daarom terug naar de oue vloer en was alsnog een klap sneller dan Nyck. | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 3 april 2023 @ 08:26 |
Volgens de Stewards race incident. Ze vinden dat Ocon ook had kunnen inhouden. Er is geen protest ingediend tegen die beslissing. ![]() Van Sainz vinden ze dat hij geheel alleen verantwoordelijk was en dat is natuurlijk ook zo. | |
daNpy | maandag 3 april 2023 @ 08:37 |
Oftewel de nieuwe vloer is niet sneller, maar langzamer. | |
BehoorlijkKritisch | maandag 3 april 2023 @ 08:48 |
En daarom was dit wat ze gedaan hebben na de laatste rode vlag de enige oplossing. | |
daNpy | maandag 3 april 2023 @ 08:49 |
Ze hadden net zo goed nog een rondje met de SC af kunnen maken. | |
Tarado | maandag 3 april 2023 @ 08:52 |
Verstappen reed na het inhalen van Hamilton 2 seconden van hem weg in diezelfde ronde dus echt dichterbij zijn de anderen niet gekomen, het is meer dat de onderbrekingen dit krachtsverschil wat verbloemen. | |
Dauthi | maandag 3 april 2023 @ 09:19 |
Het is heel raar dat Russell, Sargeant en Gasly geen penalty kregen en Sainz wel. De stewarding is zo arbitrair. Niet zo vreemd dat Wittich het vuur aan de schenen wordt gelegd door de F1 medias. | |
Starflyer | maandag 3 april 2023 @ 09:31 |
Sargeant wel inderdaad, maar dat lijken ze gewoon gemist te hebben. Gasly kan ik inkomen dat ze dat nuet gedaan hebben, zie post 21. Russell zou ik zo niet weten waarvoor. | |
daNpy | maandag 3 april 2023 @ 09:39 |
Drukte? Ja. Maar niemand drukt Gasly naar rechts. Hij heeft totaal niet gezien dat Ocon daar zit en blijft gewoon stapsgewijs opschuiven, tot er contact is. Gewoon een rijders fout, niks met drukte te maken. | |
LTVDK | maandag 3 april 2023 @ 09:51 |
Hoezo Russell ![]() | |
Dauthi | maandag 3 april 2023 @ 10:06 |
incorrect terugkomen op de baan, en het niet houden van een auto breedte.
Russell liet een daverend groot gat vallen tijdens het uitrijden van de pitsstraat na de eerste rode vlag, wat het bijna ongeluk met meerdere auto's in bocht 6 had veroorzaakt. Het is echt totale willekeur hoe de regels worden toegepast. | |
Tijn | maandag 3 april 2023 @ 10:10 |
Ja, zo zie ik het ook. Ik vond het eerst dom van Ocon om in zo'n nauw gaatje te duiken, maar nadat ik de onboards had bekeken was er eigenlijk ruimte genoeg. Gasly gaat gewoon naar rechts zonder dat er direct iemand voor 'm zit. Lijkt er sterk op dat-ie Ocon nooit gezien heeft. | |
Sally | maandag 3 april 2023 @ 10:16 |
Daarin mss bewijs dat de auto k.u.t. is/ rijdt dit seizoen? AlphaTauri lijkt net als Mercedes slecht met de nieuwe regels voor de wagens uit de winter te zijn gekomen... net als McLaren... Ik had nl AT echt wel verderop in het middenveld verwacht. En dat De Vries ook beter was dan dit gekloot... ![]() | |
Tijn | maandag 3 april 2023 @ 10:20 |
Inderdaad. En dat gat werd alleen maar groter. Het is dat-ie dat uitstapje het gras in maakte en dat Magnussen z'n band eraf reed, maar anders had Verstappen zomaar 20 seconden voor het veld uit kunnen rijden, of meer. | |
#ANONIEM | maandag 3 april 2023 @ 10:23 |
De officieele regel is dat er alleen een rollende start na een rode vlag plaatsvind als de toestand van de baan geen staande start toe laat. Dat hoeft in theorie niet alleen regen te zijn maar daar komt het in de praktijk wel op neer, ja. | |
Nattekat | maandag 3 april 2023 @ 10:26 |
Nee, het is iets genuanceerder, want Alonso liep tegelijkertijd rap in op Hamilton. | |
DjVero | maandag 3 april 2023 @ 10:30 |
Ocon + Gasly ![]() ![]() De Vries ![]() Sainz ![]() Dat waren de pannenkoeken gisteren. Perez teleurstellend, duidelijk niet van hetzelfde kaliber als Verstappen (als dat niet al duidelijk was). Mooi dat Hülkenberg de criticasters eventjes de mond heeft gesnoerd; goede call geweest om crash-koning Schumacher uit die auto te gooien. Verstappen ![]() Alonso ![]() | |
Nattekat | maandag 3 april 2023 @ 10:34 |
Iemand die met een F1 wagen kan vliegen zonder kapot te gaan en even later nog goede vrienden gemaakt heeft uitlachen ![]() | |
daNpy | maandag 3 april 2023 @ 10:49 |
Ik kan het in de onboard niet zien, maar volgens mij komt Gasly terug de baan op. Althans, dat dacht ik. En dan is het helemaal dom. Ocon duikt niet in een klein gaatje, Gasly zit helemaal links en de hele baan is vrij. Tot hij gewoon naar rechts gaat.... | |
Red_85 | maandag 3 april 2023 @ 10:57 |
Was gisteren wel wat voor te zeggen na de herstartcrashes en de laagstaande zon recht in het zicht. Potentieel veiligheidsissue. Niet zozeer door de baan zelf, wel door de omstandigheden die invloed hebben op de baan. | |
daNpy | maandag 3 april 2023 @ 10:59 |
De laagstaande zon wordt niet minder of je nu stilstaand of rollend start. Met rollende start is de snelheid in bocht 1 juist hoger als met een staande start. | |
Starflyer | maandag 3 april 2023 @ 10:59 |
De Vries deed imho niets verkeerd gisteren. Startte op de harde band, maar zag die strategie om zeep geholpen worden door de eerste rode vlag, waardoor hij te vroeg naar de mediums moest en dus nog een keer switchte naar de softs, waardoor hij achteraan kwam te rijden. Om vervolgens door Sargeant uit de race getikt te worden. | |
Tijn | maandag 3 april 2023 @ 11:01 |
Maar de gaten zijn ook groter. | |
Red_85 | maandag 3 april 2023 @ 11:01 |
Viel me ook op op dat moment. Denk dat hamilton gewoon dacht van 'die kan ik toch nie bijbene' dus is zijn systemen gaan opladen voor het aankomende gevecht met alonso. Iets later toen Max een beetje issues had met z'n bak en zoekende was (rond de VSC), ging de afstand zelfs iets terug van 3,8 naar 3,2. | |
Red_85 | maandag 3 april 2023 @ 11:02 |
De Vries? Hoezo? Wat verwacht je van 'm? Hij rijdt in lang niet de beste kar en werd kansloos aangetikt bij de herstart. | |
DjVero | maandag 3 april 2023 @ 11:05 |
Heb je de race ervoor wel bekeken; stijf achteraan? Eindigt vooralsnog structureel - en met teveel tijd - achter zijn hooguit middelmatige teamgenoot. Het is niet voor niks dat hij pas op zijn 28e meedoet. Maar wie weet ga ik het mis hebben, het is allicht nog wat te vroeg in het seizoen, maar ik verwacht er helemaal niks van. | |
Nebelwerfer | maandag 3 april 2023 @ 11:13 |
Het maakt natuurlijk wel uit of het veld in startpositie of in een lint achter de sc de race vervolgt. Door goede en slechte starts kom je soms met 3 man naast elkaar aan bij bocht 1. Dan is het al chaos en zal een zon niet helpen. Na een sc is het veel voorspelbaarder waar je concurrenten zijn | |
daNpy | maandag 3 april 2023 @ 11:19 |
Ja voor lui die niet opletten, het zit nog steeds vrij dicht bij elkaar. | |
beantherio | maandag 3 april 2023 @ 11:24 |
In een reactie onder een artikel van The Race merkte iemand op dat Hamilton in die ronde voor 1 sector iets van een seconde verloor op zijn tijd in een vorige of snelste ronde. Waarschijnlijk was het dus niet puur de snelheid van de RB19 die het verschil uitmaakte. | |
Tarado | maandag 3 april 2023 @ 11:27 |
het zal geen 2 seconden per ronde zijn maar het verschil in racetrim is nog steeds aanzienlijk. | |
Red_85 | maandag 3 april 2023 @ 11:30 |
Misschien heb je te hoge verwachtingen van een eerste jaar F1 in het achterveld. | |
beantherio | maandag 3 april 2023 @ 11:30 |
Dat is wel duidelijk. Na het voorbij gaan van Hamilton heeft Verstappen niet veel meer gedaan dan zijn banden beschermen. En zelfs toen liep ie behoorlijk uit (tot de volgende rode vlag situatie). De RB19 is zo langzamerhand een andere raceklasse. | |
Tijn | maandag 3 april 2023 @ 11:32 |
Max zal ook wel wat gemanaged hebben, lijkt me. Ongetwijfeld zit er nog wel wat meer pace in die RBR als het echt nodig is. | |
Sally | maandag 3 april 2023 @ 11:34 |
Je vergeet Leclerc... sukkel-met-teveel-fouten. Zonde van z'n """talent""". | |
Sally | maandag 3 april 2023 @ 11:35 |
Maar wel met beter opgewarmde banden. | |
#ANONIEM | maandag 3 april 2023 @ 11:38 |
Yuki heeft gisteren op een haar na een record gemist. Hij had het record kunnen pakken van het meeste achtereenvolgende keren finishen op dezelfde plek, met uitzondering van de eerste plek. Daarvoor had-ie wederom 11e moeten worden. Die prutser werd echter 10e, dus geen record. ![]() | |
Red_85 | maandag 3 april 2023 @ 11:40 |
Een sukkel wil ik het nog niet noemen. Er zijn genoeg coureurs met een minder CV. Dat Ferrari sukkelend is, is wel duidelijk ja. Vergeet niet dat we nog 20 GP's te gaan hebben he. 20. Compleet seizoen een paar jaar geleden. | |
Red_85 | maandag 3 april 2023 @ 11:40 |
Serieus? ![]() Die's goe! Wie heeft hem dan nu? | |
Nattekat | maandag 3 april 2023 @ 11:41 |
Hij is 11e gefinisht. We tellen hem gewoon mee ![]() | |
Nebelwerfer | maandag 3 april 2023 @ 11:42 |
https://www.skysports.com(...)max-verstappen-query Toch moeten ze iets beter nadenken over hoe dit huilen overkomt. Hij geeft zelf al aan dat hij het zelf ook had kunnen doen. Doorgaans grijpen de stewards ook niet in naar aanleiding van klagende coureurs. | |
daNpy | maandag 3 april 2023 @ 11:45 |
Nu is het ineens "that's racing" van Lewis. Lol. | |
franklop | maandag 3 april 2023 @ 11:47 |
Ja zo kan je het ook andersom op Verstappen zetten natuurlijk. Nu klagen, terwijl hij er zelf ook een handje van heeft/had ![]() In dit geval lijkt mij er weinig aan de hand, minder dan in andere situaties. | |
Nebelwerfer | maandag 3 april 2023 @ 11:54 |
Jep, maar Verstappen is blijkbaar net zo. Ik snap best dat men soms in het heetst van het moment wat roept. Maar ze kunnen best eerst 1 of 2 seconden nadenken hoe het overkomt. | |
daNpy | maandag 3 april 2023 @ 11:58 |
Ja dat ben ik met je eens. Ik vond dat gejank van Vettel ook vreselijk terwijl hij zelf altijd nog even naduwde na een inhaal actie ![]() Wel heeft Max een punt dat de wedstrijdleiding gewoon maar wat doet ipv zich aan hun eigen regels houden. Ook dit is niet bepaald nieuw natuurlijk. | |
Tarado | maandag 3 april 2023 @ 11:59 |
En ze rijden achter elkaar dus dat scheelt ook. | |
Drebbelman | maandag 3 april 2023 @ 12:02 |
Hij lag op een prima positie tot de eerste rode vlag, en wordt na beide herstarts van de baan gereden. Ik had ook begrepen dat hij schade had na de eerste herstart en daardoor belabberde wegligging had voor de rest van de race. Hij had overigens lange tijd een leuke strijd met Bottas om de laatste plek,wat volgens mij niet in beeld is geweest. Ik vind het ongelofelijk dat Sargeant ongestraft weg is gekomen met zijn actie na de tweede herstart. | |
Tarado | maandag 3 april 2023 @ 12:02 |
Ze zenden het natuurlijk maar al te graag uit ook hè. | |
Whiskers2009 | maandag 3 april 2023 @ 12:08 |
Niet dat ik het chique vindt, maar het lijkt me een reactie op het gezanik van Hamilton de afgelopen jaren en m.n. in seizoen 2021. | |
Jane | maandag 3 april 2023 @ 12:16 |
Inderdaad. Al met al is de kans groot dat je dan daadwerkelijk nog een paar rondjes racen te zien krijgt, ipv dat je zoals nu alsnog achter de SC eindigt, terwijl je tussendoor ff een potje bent gaan bowlen. | |
Nebelwerfer | maandag 3 april 2023 @ 12:31 |
Tja wat mij betreft gaan ze pas straffen zodra ze elkaar echt geen ruimte laten of raken. Vervolgens misschien wel wat zwaarder straffen. | |
Nebelwerfer | maandag 3 april 2023 @ 12:34 |
Dat maakt het nog niet minder irritant. Hij heeft de beste auto van het veld en niets te duchten van zijn collega. Gewoon op de baan laten zien wat je kan en vreet ze op. | |
Nebelwerfer | maandag 3 april 2023 @ 12:35 |
Yeah, de hufters ! ![]() | |
Tarado | maandag 3 april 2023 @ 12:37 |
Ik was allang blij dat het goed afliep, is natuurlijk wel prettig dat Verstappen wist dat hij ze wel terug zou pakken. | |
Sally | maandag 3 april 2023 @ 12:54 |
Dat is zo, en Sukkel is een subjectieve mening. Maar imo niet gek als je ziet dat de afgelopen seizoenen Leclerc nogal wat onnodige (en domme imo) fouten heeft gemaakt door zichzelf van de baan te rijden. Had hij niemand voor nodig... En in dit geval was hij er zelf ook schuldig aan dat hij naast de baan belandde: te vroeg in (willen) sturen in de 1e bocht. Je kan daar best met 3 auto's door de die 1e bocht. Maar wellicht niet in de hectiek van net-na-de-start, en ook wel als ieder van die 3 'een bepaalde lijn' blijft rijden. Ja Leclerc: jij had de buitenbocht, ja. Dat is niet de A-pex, nee ![]() Sukkelig, sukkelend. Om nog maar niet te praten over de geweldige strategieen van zijn team. Vorig seizoen. Hopelijk dit seizoen minder blunders met wanneer te pitten en naar welke banden. L.O.L. [ Bericht 1% gewijzigd door Sally op 03-04-2023 13:02:49 ] | |
heywoodu | maandag 3 april 2023 @ 13:06 |
Oei, jammer dat hij dat record op een haar na gehaald heeft! | |
daNpy | maandag 3 april 2023 @ 13:10 |
Ja dat opper ik ook al jaren. Gewoon niet zo janken en racen. | |
exile79 | maandag 3 april 2023 @ 13:33 |
Oh ja natuurlijk. | |
#ANONIEM | maandag 3 april 2023 @ 13:44 |
Zo'n kleuter is het toch niet, lijkt me? Ja maar juf, hij deed het óók! | |
DjVero | maandag 3 april 2023 @ 13:57 |
Daarom pakte hij Perez ook totaal niet terug in Brazilië na dat trucje in Monaco, nééééé.... ![]() | |
#ANONIEM | maandag 3 april 2023 @ 14:04 |
Hmmmm, goed punt. ![]() | |
Rianne84 | maandag 3 april 2023 @ 14:06 |
Bezoek de f1 op eigen risico | |
daNpy | maandag 3 april 2023 @ 14:08 |
Ook zonder Monaco (als het al waar is) had Max die plek niet terug gegeven, want daar doet hij nooit aan. | |
beantherio | maandag 3 april 2023 @ 14:08 |
Wat een klotestreek dat ze dat brokstuk van hem afgepikt hebben. Hij had hem met zijn eigen bloed betaald. ![]() | |
Tijn | maandag 3 april 2023 @ 14:20 |
Letterlijk elke coureur is zo. | |
THEFXR | maandag 3 april 2023 @ 14:43 |
verkwisten Lando en Leclerc hun talenten bij hun huidige teams? | |
Tijn | maandag 3 april 2023 @ 14:45 |
Lando meer dan Charles imho. | |
TheStigsDutchCousin | maandag 3 april 2023 @ 15:11 |
Leclerc verdient wel beter, maar waar zou hij heen moeten eigenlijk? Idem voor Norris. | |
shiz | maandag 3 april 2023 @ 15:21 |
Have patience you must. Max ging het ook niet anders. Won misschien destijds Spanje en RedBull geloofde in hem, maar hoe lang heeft 'ie het moeten uitzingen tot het team echt in staat was met goed materiaal (en eveneens met 2e teammaat) races te winnen en Max het kampioenschap te bezorgen? Kijk naar Danny Ric. Hoopte op betere odds bij Renault... fail. Hoopte op betere odds by McLaren... fail. Je moet eigenlijk zoiets hebben als Alonso die het goed doet bij Aston. Een team dat een boel talent aantrekt, dat een duidelijke richting zet en waar je als ervarene driver goede inputs hebt en het schip meestuurt. Bij Mercedes/Ferrari weet je gewoon dat ze de capaciteit hebben om weer titelfavoriet te worden. McLaren een stuk minder, maar als die het zo aanpakken als Aston Martin, why not? | |
THEFXR | maandag 3 april 2023 @ 15:31 |
Misschien is het wachten op wat Lewis gaat doen? | |
Kickinalfa | maandag 3 april 2023 @ 16:33 |
Maar een andere optie was er ook niet, anders had de race onder SC geëindigd. | |
TheStigsDutchCousin | maandag 3 april 2023 @ 16:35 |
Dat kan, maar dan heb je twee jonkies naast elkaar ![]() | |
Tijn | maandag 3 april 2023 @ 16:37 |
Zo ontzettend jong zijn ze niet meer, hoor. | |
Kickinalfa | maandag 3 april 2023 @ 16:39 |
Toch Volgens mij heeft ferrari zelf niet veel fout gedaan deze race? Van Sainz had mijn ziens een race incident moeten zijn. Leclerc is hier weliswaar ongelukkig,maar had hier ook wat meer eieren voor zijn geld kunnen kiezen. Dat zag je bij Max bij alle herstarts, hij was vooral bezig met de auto heel houden. | |
TheStigsDutchCousin | maandag 3 april 2023 @ 16:42 |
Nou, meer twee die dan wel onderling met elkaar zullen gaan strijden denk ik. | |
Tijn | maandag 3 april 2023 @ 16:42 |
Ja, dat zeker. Maar dat is nu ook al eigenlijk. | |
Kickinalfa | maandag 3 april 2023 @ 16:42 |
Misschien moeten we ook geen genuanceerde berichten verwachten van een partijdige coureur op dit soort momenten. Iedere sportman roept weleens wat in the heat of the moment. Alleen doordat het live wordt uitgezonden en vervolgens wordt over geanalyseerd met allerlei camera hoeken en meningen krijgt het ineens een andere waarde. | |
TheStigsDutchCousin | maandag 3 april 2023 @ 16:44 |
True, eens. Al is dit geen strijd meer te noemen, omdat Russell steeds beter begint te presteren dan Hamilton. | |
Tijn | maandag 3 april 2023 @ 16:50 |
Tja, George is 25 en Lewis is 38. Lijkt me logisch dat de resultaten alleen maar verder uit elkaar gaan groeien naar verloop van tijd. | |
Red_85 | maandag 3 april 2023 @ 17:34 |
Maar hoe vaak heeft een wat assertievere rijstijl zich wel uitbetaald? | |
Tijn | maandag 3 april 2023 @ 17:40 |
Het heeft ook veel met de kwaliteit van de auto in de race te maken of een coureur zich geroepen voelt veel risico's te nemen. Max kan het zich momenteel makkelijk veroorloven het wat voorzichtiger aan te doen bij de start, omdat-ie er later toch vrijwel zeker langskomt mocht-ie achter iemand belanden. Voor Leclerc is dat nogal een ander verhaal. | |
Starflyer | maandag 3 april 2023 @ 18:27 |
In dit geval volgde de wedstrijdleiding gewoon de guidelines die vorig jaar zijn gepubliceerd, zoals hier al eerder aangegeven. | |
Marcoss | maandag 3 april 2023 @ 18:28 |
Het is wel logisch dat je iets anders rijdt als je in een (meer) dominante auto zit inderdaad, al vind ik het dan wel jammer om te klagen over acties die je zelf ook had gedaan toen de situatie andersom was.. | |
Nebelwerfer | maandag 3 april 2023 @ 18:31 |
Mwa verstappen heeft het hoofd koel genoeg om vanalles tijdens een race te doorgronden. Ook blijft hij na de race bij zijn verhaal. In zo’n geval als dit moet hij, wat mij betreft, zich ietwat inhouden wat betreft het piepen. | |
Tarado | maandag 3 april 2023 @ 18:37 |
Het is een beetje als een gele kaart aannaaien bij het voetbal, niet erg sympathiek, zeker als je het niet goed ziet maar hij heeft het van de beste geleerd. | |
daNpy | maandag 3 april 2023 @ 18:53 |
Waarin "significant" staat, wat een subjectieve definitie is? Of is dat verbeterd? | |
Nebelwerfer | maandag 3 april 2023 @ 19:24 |
Precies wat ik er ook bij dacht ja. En wij, als toch enigszins verstappen aanhanger, schreeuwen natuurlijk al jaren dat Hammie een drammie is. Als Max nu ook zo begint te bléren laat hij indirect zijn fans ook vallen natuurlijk. ![]() | |
Tarado | maandag 3 april 2023 @ 19:33 |
Het is helaas part of the game, je zag Alonso gisteren ook meteen met aanwijzingen komen voor de wedstrijdleiding toen hij er door Sainz afgereden was en Hamilton met there is a lot of debris/devries on the track na die crash van Magnussen om een rode vlag af te dwingen. | |
Nebelwerfer | maandag 3 april 2023 @ 19:51 |
Dat vind ik nog wat anders. Alonso was echt geraakt. Dan is woest zijn logisch. Verstappen werd gewoon het kaas van zijn brood gegeten. Wat Hamilton deed was ook gewoon strategisch. Zeuren over een andere rijder om hem een straf aan te naaien is wat anders. De vergelijking met een voetballer die zeurt om kaarten voor een tegenstander vind ik een goeie. Beide zaken halen meestal ook maar weinig anders uit dan irritaties. | |
Starflyer | maandag 3 april 2023 @ 20:38 |
Voorwielen naast de auto. | |
Starflyer | maandag 3 april 2023 @ 20:41 |
Iemand een straf proberen aan te naaien is ook strategisch. Alleen niet zo sympathiek, maar daar maalt Max niet om. Leeis trouwens ook niet. | |
daNpy | maandag 3 april 2023 @ 20:50 |
Ok, dus de (hele?) voorwielen naast de achterspoiler is een "significant" deel er naast zitten. Anyway, Hamilton zat er de hele bocht gewoon naast met zijn voorwiel net achter dat van Max (vandaar dat ie de move niet meer kon doen ![]() | |
Nebelwerfer | maandag 3 april 2023 @ 20:50 |
Tja, kan best zo zijn. Het kijkt wel vervelend. Als de komende jaren Verstappen gaat rondrijden als Hamilton in de dominante Mercedes tijden ga ik hem snel zat zijn. Je hebt de snelste auto, geeft aan dat je wil dat je wil racen met anderen. Ga dan ook niet lopen piepen als 1 je te snel af is met racen op het randje. | |
daNpy | maandag 3 april 2023 @ 20:53 |
Ze doen het allemaal, en het is maar net wat er uitgezonden wordt of je het mee krijgt ja of nee. Leuk vind ik het zelf ook niet, dat gemiep, maar het is niet alsof Max en Lewis de enige zijn die dat doen. | |
TheStigsDutchCousin | maandag 3 april 2023 @ 21:02 |
Laat Max nu maar zijn tijd hebben. Na hem komt ongetwijfeld het volgende talent of team dat zal domineren. | |
Nebelwerfer | maandag 3 april 2023 @ 21:02 |
Geloof ik ook niet hoor. En misschien ook wel anders bij 2 teams die dicht bij elkaar liggen en hart tegen hart gaan. Maar op het randje racende Max, in veruit de snelste auto, die jarenlang heeft opgebokst tegen snellere teams, waarbij hij ellebogen werk niet schuwde…. Afijn, zal ook persoonlijke mening zijn. Misschien ook gewoon niet meer uitzenden nee. | |
daNpy | maandag 3 april 2023 @ 21:09 |
Het is nu eenmaal zo dat je in een langzamere auto meer risico "moet" nemen om een betere prestatie te kunnen bewerkstelligen. Dat moest Max ook, en nu is het dus andersom. | |
Nebelwerfer | maandag 3 april 2023 @ 21:12 |
Natuurlijk. Zo onderscheiden de betere coureurs zich ook. Deed Max toen, Hamilton deed dat zondag. Onderdeel van de sport en Max vond eerder dat men daar niet over zeuren moet. Gelijk had ie ! | |
Peterselieman | maandag 3 april 2023 @ 21:34 |
![]() Heb ik nog iets gemist? | |
daNpy | maandag 3 april 2023 @ 22:02 |
Max wint, Perez rijdt van 19 naar 5, 8 uitvallers en Sainz een straf waardoor die laatste werd. | |
Monolith | maandag 3 april 2023 @ 22:20 |
En Max kiest nu ook gewoon wijselijk het hazenpad omdat hij weet dat hij er vervolgens gewoon fluitend weer langsheen rijdt met een superieure auto. | |
TheStigsDutchCousin | maandag 3 april 2023 @ 22:27 |
Max heeft wel veel meer geduld gekregen (wat ook logisch is). Hij is nog wel gretig, maar weet nu bijna perfect wanneer hij de kans kan pakken. | |
TheStigsDutchCousin | maandag 3 april 2023 @ 22:28 |
A French Connection. | |
Whiskers2009 | maandag 3 april 2023 @ 23:03 |
Dat deed het alsnog.. Ok, technisch niet want de SC dook uiteraard de pitstraat in, maar kniesoor.. [ Bericht 0% gewijzigd door Whiskers2009 op 03-04-2023 23:15:05 ] | |
Perox | maandag 3 april 2023 @ 23:11 |
Deze race had gewoon onder SC moeten finishen. Is dat saai? Mwah valt ook wel mee. Maar per se nog 2 rondjes moeten willen rijden en daarom een rode vlag is wel heel debiel. Die debris had je gewoon omheen kunnen rijden en ja als het dan niet op tijd opgeruimd is, jammer dan. Nu hebben diverse teams behoorlijke schade opgelopen door de chaos die ontstond. Ook niet heel fijn. Dat niet onder de SC willen finishen moeten ze nog maar eens goed over nadenken. | |
Kickinalfa | dinsdag 4 april 2023 @ 06:46 |
Oh het levert zeker af en toe wat op, maar in de 1e ronde in de 2e bocht, zonder uitloopmogelijkheid. | |
Marcoss | dinsdag 4 april 2023 @ 06:53 |
Dat wilden de teams zelf toch? | |
Jane | dinsdag 4 april 2023 @ 10:06 |
Inderdaad. Dat was ook al het probleem in Abu Dhabi '21. Toen was er ook al gezegd dat ze niet achter de SC wilden finishen. Alleen daar kon Mercedes zich niets meer van herinneren toen ze het achteraf niet met oplossing van Masi eens waren. ![]() | |
TheStigsDutchCousin | dinsdag 4 april 2023 @ 10:33 |
Hadden ze geen actieve herinnering aan ![]() | |
TagForce | dinsdag 4 april 2023 @ 12:10 |
Deze race had gewoon niet meer herstart moeten worden na de laatste rode vlag. Ze moeten de regel gewoon duidelijk maken: Als er na een rode vlag geen ronden meer over zijn om onder groen te racen dan wordt de sessie niet herstart en wordt de eindstand bepaald a.d.h.v. de laatste ronde waarin alle auto's geklasseerd zijn op start/finish. In dit geval dus de klassificatie van de herstart. | |
Jane | dinsdag 4 april 2023 @ 12:57 |
Niet oneens, maar volgens mij is het punt meer dat het verliezen van z'n band door Magnussen eigenlijk geen rode vlag-situatie was en alleen gedaan werd uit angst dat de race anders onder SC zou eindigen. Misbruik van de rode vlag in feite. Sowieso moeten we af van die angst, want soms is het gewoon niet te voorkomen en nu is het voor all intents and purposes toch ook onder SC geëindigd. Een mogelijke oplossing die ik volgens mij nog nooit heb zien aandragen is om de Masi-methode te hanteren, maar dan dat geen enkele auto zich mag unlappen. Dus, als het moment dat de baan weer vrij is binnen een x-aantal ronden voor het eind komt, gaan we bij einde SC gewoon racen met degenen die een ronde achterliggen er nog tussen. Natuurlijk is dat nadelig voor de coureurs die op dat moment niet achter hun directe voorganger zitten, maar dat is dan maar zo. Dan kun je tenminste racend over de finish, plus dat je recht doet aan wat er zich tot dan toe in de race heeft afgespeeld. Maar misschien zie ik iets over het hoofd? | |
TagForce | dinsdag 4 april 2023 @ 13:02 |
Oh, bij Magnussen een rode vlag vind ik helemaal prima. Als we dan een 2 ronden sprint race krijgen, wat is daar dan op tegen? Ik ben wel van mening dat dit dan ook duidelijk in de reglementen moet worden opgenomen. Dat een rode vlag ook vanwege tijdsdruk gebruikt kan worden om een race niet onder de SC te eindigen. | |
Jane | dinsdag 4 april 2023 @ 13:11 |
Nou ja, dat er gebeurt wat er nu gebeurde. ![]() Banden zijn (weer) koud, coureurs eager om nog even een plekje op te schuiven zo vlak voor het eind, maar maken zich ook breed om te zorgen dat ze niet ingehaald worden. Mogelijk speelt soms ook vermoeidheid een rol of zoals dit keer de ondergaande zon. Kortom, de kans op een ravage en een nieuwe rode vlag is groot. Groter dan bij een normale start. Het scheelt nogal of je nog, zeg, 50 ronden hebt om een plaats goed te maken of dat dit je enige kans is. | |
Starflyer | dinsdag 4 april 2023 @ 13:17 |
Dat leek me juist wel een rode vlag om alle metaalsplinters van de velg op te vegen. Je wil niet dat je daar met volle snelheid overheen rijdt en dan een klapband krijgen. | |
TagForce | dinsdag 4 april 2023 @ 13:18 |
Mja, en niemand die iets tegen die tweede rode vlag of de daaropvolgende ravage had. Dat was sensatie. Waar iedereen over valt is dat er vervolgens reglementair gekozen kan worden wie waar eindigt in die race, en we een half uur moeten wachten op een totaal nutteloze actie om rollend over een streep te komen. En datzelfde was ook in AD '21 aan de hand. De reglementen zijn te omslachtig en onduidelijk geschreven, waardoor iedereen ze anders kan interpreteren en je soms zelfs meerdere keuzes hebt om 1 situatie te behandelen. Die rode vlaggen nu waren om AD '21 te voorkomen. En dat is prima. Maar als er dan duidelijkheid is dat er niet meer geraced kan worden, dan moet je ook gewoon zeggen dat er 1 regel is die gevolgd wordt: We nemen de stand van een ronde terug, en dat is de uitslag. Klaar. Tuurlijk nemen de coureurs dan nog meer risico bij een late herstart, maar dat is toch precies wat we willen zien? | |
Jane | dinsdag 4 april 2023 @ 13:32 |
Ik hoor misschien bij de minderheid, maar ik vind het niks. Ik snap wel dat crashes bij de sport horen, maar ook bij een normale start hoop ik altijd maar dat iedereen door de eerste bocht komt. Dat er gelijk een stuk of wat auto's in de prak gaan vlak na de start vind ik altijd zonde van de race. Verderop in de race, als er gewoon hard geracet wordt tussen twee coureurs, of als Leclerc weer eens de bocht mist, heb ik er minder moeite mee. Bij zo'n 'startcrash' heb je gewoon ook altijd een hoop onschuldige slachtoffers en persoonlijk geniet ik daar dus niet van. | |
Jane | dinsdag 4 april 2023 @ 14:08 |
Ik vind het strategiespel eigenlijk het boeiendste van F1. Ik geef toe dat ik de sport eigenlijk pas echt ben gaan waarderen sinds ik dat door begon te krijgen. Ik heb vroegah, in de jaren 80/90 op het open net, ook vaak genoeg F1 gezien zonder me er echt in te verdiepen en toen waren crashes voor mij ook de grootste sensatie. Maar net als velen ben ook ik pas weer gaan kijken sinds Max meedoet en ben heel anders tegen de sport aan gaan kijken. Gelukkig bieden de graphics en de info die je tegenwoordig hebt tijdens de race ook de mogelijkheid om de strategieën beter te volgen. Al dan niet geslaagde under- of overcuts, banden die op de dag van de race ineens niet werken enz., dat zijn eigenlijk de dingen waar ik voornamelijk van op het puntje van m'n stoel zit. Natuurlijk kun je altijd hebben dat een late SC je goede strategie teniet doet, maar dat hoort er wel bij. Zo'n tombola op het einde waarbij je groot risico loopt buiten je schuld van de baan te worden gereden, gaat mij net een stap te ver. Ik baal bijv. van Alpine afgelopen zondag. | |
Nattekat | dinsdag 4 april 2023 @ 14:56 |
Gaap. Nieuwe fans willen vroemvroem, zo veel mogelijk inhaalacties en het liefst ook minimaal één zware crash per race. En iedereen weet dat je nieuwe fans het beste tevreden moet houden. ![]() | |
Jane | dinsdag 4 april 2023 @ 15:27 |
Voor die mensen hadden we al iets. | |
Tarado | dinsdag 4 april 2023 @ 15:34 |
Wat zijn nieuwe fans? Ik kijk F1 sinds klein maar als je ouder wordt kijk je anders, ik vind de combinatie van techniek, strategie en vaardigheid interessant maar er zijn zat F1 fans die alleen maar kijken om hun favoriete coureur, ik geloof niet zo dat mensen graag crashes willen zien, close racing lijkt me een belangrijkere. | |
Nattekat | dinsdag 4 april 2023 @ 15:36 |
Drive to Survive fans. | |
Tarado | dinsdag 4 april 2023 @ 15:38 |
Mijn schoondochter is er eentje van, die moet je dan een beetje onderwijzen en dan kijken ze toch weer anders, ze is wel gaan kijken vanwege DTS. | |
TagForce | dinsdag 4 april 2023 @ 15:39 |
Ik snap wat je zegt, maar de meerderheid ziet dat anders. Persoonlijk hoeven ze van mij ook niet met z'n allen op elkaar te klappen, maar lekker met elkaar vechten om elke centimeter van de baan is zeker wel beter dan op strategie 10 seconden uitlopen. Een deel van de charme van F1 is natuurlijk het gevaar wat er bij komt kijken. Als dat niet zou meespelen was ik wel naar het WK starcraft gaan kijken. Het zijn juist die paar momenten waarbij je op het puntje van je stoel zit omdat er werkelijk vanalles kan gebeuren die het interessant maken. En daar hadden we er zondag wel een paar van. En ja, het is balen van Alpine (voor Alpine), maar ook dat hoort er bij. Helemaal omdat het echt Gasly was die het zelf deed. Van alle klassen die ik kijk is de F1 zonder incidenten wel het minst interessant. Maar goed, de hele racerij wereld ziet het als de absolute top. Dan moet je wel, he? ![]() | |
TagForce | dinsdag 4 april 2023 @ 15:40 |
Dat dus. | |
Nattekat | dinsdag 4 april 2023 @ 15:41 |
Het ding is dat er hele hordes mensen zijn, vooral in de VS waar F1 als een sport geen ene reet voorstelt, die alles kijken voor de drama en de show. Dat is ook het publiek waar zo keihard op in gezet wordt door al die vage nieuwe dingen zoals sprintraces. | |
TheStigsDutchCousin | dinsdag 4 april 2023 @ 15:41 |
Hard maar fair racen, een goede strategie en coureurs die presteren op de top van hun kunnen ![]() | |
TheStigsDutchCousin | dinsdag 4 april 2023 @ 15:42 |
Dus eigenlijk moet alles simpeler worden gemaakt voor de Amerikanen ![]() | |
WheeledWarrior | dinsdag 4 april 2023 @ 15:58 |
Gelukkig hebben we de komende 4 races weer 3 stratenraces ![]() @Nattekat | |
Jane | dinsdag 4 april 2023 @ 15:58 |
Nu je het over Amerikanen hebt... Wat ik altijd jammer vind aan Indycar - of iig hoe het in beeld wordt gebracht - is dat je daar de strategie heel moeilijk kunt volgen. Ik begrijp ook wel dat dat moeilijker is als de strategie vooral te maken heeft met de hoeveelheid brandstof die ze tanken, maar toch zou het leuk zijn om er iets meer inzicht in te hebben. Maar misschien ligt het aan mij. Dat kan ook natuurlijk. ![]() | |
TheStigsDutchCousin | dinsdag 4 april 2023 @ 16:05 |
Perez stratenkoning! Serieus, moet hij toch wel kunnen. | |
TheStigsDutchCousin | dinsdag 4 april 2023 @ 16:05 |
Volgens mij gooien ze daar soms gewoon een yellow flag/caution erin om het wat spannender te maken (of is dat bij Nascar?). | |
Mano_ | dinsdag 4 april 2023 @ 16:07 |
Competition Yellow ja. Weet niet of dat bij Indy of Nascar is, maar het was in ieder geval ook bij de Stadium Super Trucks ![]() Die sport moet het sowieso van het spektakel hebben, niet zo zeer van racecraft, dus daar snap ik het wel. | |
Jane | dinsdag 4 april 2023 @ 16:12 |
Heb dat bij Indy nog nooit gezien, dus dat zal wel Nascar zijn dan. Hopelijk nooit bij F1. Ik zeg, geef dan Bernies sprinklers nog maar eens een kans. ![]() | |
TagForce | dinsdag 4 april 2023 @ 16:44 |
Nee, een competition caution is wanneer er geen mogelijkheid is geweest om voor de race te rijden. Ze geven dan na een rondje of 20 tot 40 (afhankelijk van de baan) een caution zodat de coureurs de baan kunnen aftasten en de teams kunnen zien hoe hard de banden slijten. Je mag tot de competition caution ook niet tanken zodat iedereen de kennis van een lange stint met dalende fuelload krijgt. Zo'n bewuste gele vlag om het veld weer bij elkaar te krijgen komt vooral aan het einde van een race, en heette een 'debris caution', om de schijn op te houden dat het was om rommel op te ruimen. Vaak bestond die rommel uit een blikje wat door een marshall zelf over de vangrail aan de binnenkant was gegooid of uberhaupt niet. Dat was bij NASCAR en komt nog maar weinig voor omdat ze daar nu regels en stage-racing voor hebben bedacht. Er is 2 keer per race sowieso een caution waardoor het veld voor de laatste 40% van de race altijd bij elkaar gebracht wordt. | |
Red_85 | dinsdag 4 april 2023 @ 16:49 |
Ik weet het en toch is het eigenlijk best wel ![]() | |
Mano_ | dinsdag 4 april 2023 @ 17:35 |
Kijk, weer wat geleerd. Thanks! ![]() | |
Rianne84 | woensdag 5 april 2023 @ 10:10 |
Perez heeft er een zondebok bij: de zon ![]() | |
TheStigsDutchCousin | woensdag 5 april 2023 @ 10:12 |
Is hier niet eerder over geklaagd door andere coureurs? | |
opgebaarde | woensdag 5 april 2023 @ 10:23 |
Zelfs ook door Verstappen maarja | |
TheStigsDutchCousin | woensdag 5 april 2023 @ 10:24 |
Nee, ik bedoel ook in het verleden (had ik erbij moeten zetten). | |
Jane | woensdag 5 april 2023 @ 10:28 |
Heb ik nou goed gehoord dat er ideeën zijn om van Australië een avondrace te maken? Dacht dat ik zoiets opving afgelopen weekend, maar ik weet niet meer waar. Iemand die er meer over weet? | |
Evenstar | woensdag 5 april 2023 @ 10:29 |
Ja, zeiden ze ook op F1TV in ieder geval. | |
TheStigsDutchCousin | woensdag 5 april 2023 @ 10:31 |
Avondrace zou wel tof zijn denk ik. | |
Nattekat | woensdag 5 april 2023 @ 10:41 |
![]() Het is een sport Liberty, geen Amerikaanse show waar toevallig ook nog geracet wordt. Jullie race in Las Vegas begint op exact dezelfde tijd. | |
Nattekat | woensdag 5 april 2023 @ 10:45 |
Welnee, dient geen enkel doel en verpest het concept alleen maar. Stratencircuits waren ook ooit speciaal en iets om naar uit te kijken, nu heb ik er een pokkehekel aan gekregen. Alleen Monaco gedoog ik nog omdat dat weer net iets anders is. | |
LTVDK | woensdag 5 april 2023 @ 10:47 |
Behalve dan dat het daar dan 22.00 uur 's avonds is ipv dat het overdag is zoals in Melbourne ... | |
TheStigsDutchCousin | woensdag 5 april 2023 @ 10:47 |
Terwijl dat toch echt optochtje rijden is ![]() | |
Nattekat | woensdag 5 april 2023 @ 10:49 |
Monaco is speciaal, het is een hele andere soort race dan alle anderen en zit echt nog wel leuk strategisch spel achter. Stratencircuit nummer 4523534 is gewoon meer van hetzelfde en geen donder meer aan, wiel aan wiel rijden ga je daar ook niet zien, alleen saaie drs acties. | |
Evenstar | woensdag 5 april 2023 @ 10:49 |
Ja dat snap ik dan weer niet. Hekel hebben aan stratencircuits, maar dan wel Monaco gedogen. Als er dan één circuit is waar je geen kut aan hebt is het Monaco wel. Leuk alle historie etc, maar ik wil leuke races zien. Als ik een geschiedenisles wil zijn er andere opties. | |
Nattekat | woensdag 5 april 2023 @ 10:50 |
Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te snappen dat dit idee helemaal niets te maken heeft met de hoeveelheid daglicht. De race is midden in de nacht voor 80% van de VS, en zal in Europa vast ook iets minder live kijkers trekken door het vroege tijdstip. | |
Nattekat | woensdag 5 april 2023 @ 10:51 |
Monaco is niet zoals al die anderen, het is een heel ander type stratencircuit. Wat is daar niet aan te snappen? Zelfs Singapore, een race die ik jarenlang ook echt kon waarderen, vind ik niets meer tegenwoordig. | |
Evenstar | woensdag 5 april 2023 @ 10:51 |
Uiteindelijk maakt het mij persoonlijk niet uit of iets een stratencircuit is of niet. Het gaat er om wat voor race het oplevert. Baku heeft vaak prima races, Australië ook, Canada ook. Daarentegen is Monaco vaak zaaddodend en zo zijn er ook "echte" circuits waar je nauwelijks een leuke GP kan rijden. Hongarije is vaak ook kut als er niks bijzonders aan het handje is. | |
Nattekat | woensdag 5 april 2023 @ 10:52 |
Australië en Canada zijn gewoon echte circuits die toevallig ook nog dienst doen als normale wegen ![]() | |
Evenstar | woensdag 5 april 2023 @ 10:53 |
Omdat het 9 van de 10 keer echt saaie races oplevert. Dat iets anders is wil niet zeggen dat het meteen goed is. | |
Evenstar | woensdag 5 april 2023 @ 10:53 |
Ja, zo kan ik het ook ![]() Baku vind ik zelf meestal ook prima te doen. Jeddah levert ook prima races op eigenlijk tot nu toe. Edit: Las Vegas wordt wel een RB feestje met die mooie rechte stukken ![]() | |
Nattekat | woensdag 5 april 2023 @ 10:54 |
Saai is relatief. Als elke race zonder inhaalacties op de baan saai is in jouw ogen, ja, dan is het snel gedaan natuurlijk. Maar ik kan nog genieten van het strategische spel dat Monaco brengt, zeker afgelopen jaar was zeker geen slechte race. Het enige wat ik jammer vind is dat moderne wagens er helemaal niet meer in kunnen halen. | |
LTVDK | woensdag 5 april 2023 @ 10:55 |
Enige leuke bij Monaco is de kwalificatie, in de races zelf gebeurt meestal bijzonder weinig | |
Evenstar | woensdag 5 april 2023 @ 10:56 |
Nah strategie is natuurlijk ook een onderdeel van een race en daar kan ik zeker van genieten, maar zelfs dat heeft erg weinig nut in Monaco, behalve als iemand zit te slapen (hallo Ferrari). Coveren is zo simpel daar .... ... en zoals je zegt je kan er echt niet meer inhalen. | |
TheFreshPrince | woensdag 5 april 2023 @ 10:56 |
Als de concurrentie geen vooruitgang boekt en RB een beetje betrouwbaar blijft, wordt alles een RB feestje ![]() | |
Evenstar | woensdag 5 april 2023 @ 10:56 |
True true ![]() | |
LTVDK | woensdag 5 april 2023 @ 10:56 |
Vegas moet je gewoon in het donker rijden, anders is het visueel nog minder aantrekkelijk dan Baku | |
Nattekat | woensdag 5 april 2023 @ 10:56 |
Hoezo zo kan jij dat ook? Het is toch overduidelijk dat Australië en Canada totaal niet lijken op Baku en Jeddah? ![]() Jeddah zie ik liever gisteren al oprotten. Wat maakte die race dit jaar nou zo bijzonder? Verstappen en Leclerc die van achteren moesten komen kan elke race gebeuren. | |
Nattekat | woensdag 5 april 2023 @ 10:58 |
#bringbackultrasoft Monaco heeft banden nodig die niet een hele race uit kunnen rijden. | |
TheFreshPrince | woensdag 5 april 2023 @ 10:58 |
Jeddah is wel 1 van m'n favorieten op de sim geworden. | |
Evenstar | woensdag 5 april 2023 @ 10:58 |
Toch prima inhaalacties gezien, uitdagende circuit. Beter dan vele andere circuits wat mij betreft. Kut land, dat dan weer wel ![]() | |
TheStigsDutchCousin | woensdag 5 april 2023 @ 10:58 |
Ik wacht nog even af over hoe Las Vegas zal zijn qua race eer ik een oordeel vel ![]() | |
Nattekat | woensdag 5 april 2023 @ 10:59 |
Oplijnen voor drs, op groen knopje drukken en er fluitend voorbij. Nou, prima. Geef mij maar een Spa of Silverstone. Die twee hadden meer actie in één ronde dan heel de race in Jeddah bij elkaar. | |
Nattekat | woensdag 5 april 2023 @ 11:00 |
Dat gezegd hebbende moeten ze echt de DRS zone op Spa heel erg verkorten ![]() | |
Evenstar | woensdag 5 april 2023 @ 11:00 |
Same. Circuit ziet er simpel uit, maar gaat wel voor veel inhaalacties zorgen denk ik. Verder heb ik wel een zwak voor LV, dus ik ga er sowieso van genieten ![]() Ik hou dan ook wel van Amerikaanse vorm van entertainment. Niet dat ik wil dat F1 teveel die kant op gaat, wat wel dreigt te gebeuren, maar ga er wel van genieten ![]() | |
TheFreshPrince | woensdag 5 april 2023 @ 11:01 |
Aantal rondjes in F1 2021 als voorbereiding op m'n league race: | |
Nattekat | woensdag 5 april 2023 @ 11:01 |
Te veel inhaalacties leidt tot een optocht hè. Zie Miami. Als auto's heel makkelijk op racepace gesorteerd kunnen worden, gaat er geen ene flikker meer gebeuren in de tweede helft van de race. | |
Nattekat | woensdag 5 april 2023 @ 11:02 |
Tevens mijn grootste probleem met de sprintraces zoals ze tot nu gehouden werden ![]() | |
DjVero | woensdag 5 april 2023 @ 11:39 |
Beetje flauw om Jeddah 2023 als argument te gebruiken. Alle voorgaande edities waren stuk voor stuk pareltjes, met 2021 als absoluut hoogtepunt ![]() Maar het is een ander circuit dan Silverstone, klopt, dus in die zin logisch dat jij het niks vindt... | |
Nattekat | woensdag 5 april 2023 @ 11:40 |
2021 was meer een dieptepunt als je de context wegneemt. Kom op zeg, iedere andere race had zo knotsgek kunnen zijn als voorlaatste race van het seizoen. | |
DjVero | woensdag 5 april 2023 @ 11:42 |
Ja, de context. ![]() De lay-out van S-A biedt juist de mogelijkheid tot dit soort gevechten. Want ook in 2022 was S-A een erg toffe race! | |
Nattekat | woensdag 5 april 2023 @ 11:45 |
![]() Weet je waarom AD en Qatar niets waren? Omdat die Mercedes zo achterlijk veel beter was dan RB en gewoon aan de horizon kon verdwijnen. In SA kwam Verstappen per ongeluk voor de Mercedessen terecht dankzij die rode vlag, anders was het net zo'n doodsaaie race geworden. Dat heeft helemaal niets met de layout van de baan te maken, maar meer met hoe dicht de teams bij elkaar zitten. Zelfs de meest fantastische banen van de kalender kunnen geen leuke race opleveren als de verschillen te groot zijn. | |
DjVero | woensdag 5 april 2023 @ 11:52 |
Ik zeg dus eigenlijk hetzelfde als jij.... ...Alleen jij stelt dat S-A an sich een doodsaaie race is, terwijl dat niet waar is. 2/3 edities zijn prima gebleken, ondanks context wat gewoon een sneu argument is. Het draait niet alleen om de leiders, hea, ook daarachter gebeurde genoeg. Er staan een paar banen op de kalender die niet de mogelijkheden bieden tot inhalen, of in ieder geval erg weinig, zoals bijvoorbeeld Abu Dhabi. Australië is er doorgaans ook één, tenzij je chaos krijgt zoals afgelopen weekend. Monaco staat fier bovenaan in dat 'niet-inhalen-lijstje'! En zo zijn er nog een paar. S-A staat echter ergens onderaan in de lijstje, ook al wil jij daar niet aan. | |
Nattekat | woensdag 5 april 2023 @ 11:55 |
Mij kan het echt totaal niet verrotten hoe veel er ingehaald wordt. "EN MAX VERSTAPPEN PAKT DE LEIDING IN SPECTACULAIRE WIJZE, DOOR MET DRS SIMPEL LANGS LEWIS HAMILTON TE RIJDEN, WAT EEN RACE". Australië is een beetje doodgemaakt door die vroege rode vlag. Het zorgde ervoor dat iedereen op dezelfde strategie zat en dat iedereen banden moest sparen om het einde van de race te halen. Er is een goede kans dat we een rondenlange gevecht hadden gezien tussen Alonso en Hamilton juist omdat inhalen zo lastig is. En daar kan ik zo veel meer van genieten dan zo'n achterlijk lang recht stuk als in Baku waarvan je van tevoren al weet dat er wel of niet ingehaald gaat worden op basis van topsnelheid. | |
DjVero | woensdag 5 april 2023 @ 12:04 |
Ook Baku heeft 80% van de edities prachtige races opgeleverd! Dat is een prima score, zeker voor een stratenrace en ondanks dat enorm lange rechte stuk. Ik kijk en beoordeel races op mogelijkheden tot inhalen, onder andere, dat vind ik een wezenlijk onderdeel van autoracen. Hoe Verstappen anderen inhaalt dit jaar is inderdaad dodelijk saai; dat verslaggevers dat sensationeler brengen dan dat het is, is toch logisch. ![]() Maar het is goed zo, we gaan hier toch niet uitkomen. | |
Nattekat | woensdag 5 april 2023 @ 12:12 |
Je gaat niet eens in op wat ik zeg. Tl;dr: kwaliteit >>>>>>> kwantiteit. Te veel inhaalacties en je eindigt met een zaadrace als Miami. En ik kan me echt helemaal niets herinneren van 2021 en 2022, zelfs als ik het nog even op zoek denk ik 'dat is het?'. Dat nou toevallig één van de meest symbolische momenten van 2021 gebeurde in Baku maakt niet in één klap heel die race leuk en spannend, want die race was echt gigantisch saai tot Pirelli kaboem deed. | |
daNpy | woensdag 5 april 2023 @ 12:13 |
Die stond zelfs nog niet op de smoesjesbingokaart ![]() | |
Nattekat | woensdag 5 april 2023 @ 12:28 |
![]() Dit ziet er wel uit als een race waar aan alle kanten actie was. | |
TheFreshPrince | woensdag 5 april 2023 @ 12:31 |
Mark Webber ![]() | |
Rianne84 | woensdag 5 april 2023 @ 12:35 |
Ja hoor Sky, his best win. VER is deze race alweer vergeten. De vraag alleen al, hef jezelf op ![]() | |
Nattekat | woensdag 5 april 2023 @ 12:36 |
Webbergod ![]() Maar los van de eerste ronden was er geen actie in 2022. Los van de laatste ronde was er geen actie in 2021. Snap niet waarom die race zo aanbeden wordt. De eerste 3 ronden van Spa tot drs alles verklootte en de hele eindfase van Silverstone, dat zijn pas geweldige momenten. | |
Nattekat | woensdag 5 april 2023 @ 12:37 |
![]() | |
DjVero | woensdag 5 april 2023 @ 12:38 |
Ja, het is goed met je. Je komt op mij over als iemand die een bepaald idee heeft ("Baku is per definitie ruk"), dat ook op alle mogelijke manieren probeert te staven en verder nergens naar kijkt. ![]() Alle voorgaande edities waren overigens tof (op de allereerste na), maar ja heeeeeyyyy..... | |
Nattekat | woensdag 5 april 2023 @ 12:49 |
Ik zal gewoon zeggen dat de races in 2016 en 2017 helemaal prima en vermakelijk waren, ga me geen woorden in de woord leggen, ik heb geen moment gezegd dat Baku per definitie geen leuke races op kan leveren. Maar die 80% waar jij mee kwam is gewoon onzin. | |
Tarado | woensdag 5 april 2023 @ 12:53 |
Ik heb niet zo'n goed geheugen als het over sport gaat maar his best win weet ik nog wel ![]() | |
Evenstar | woensdag 5 april 2023 @ 12:53 |
Je zegt eerste "los van de eerste ronden was er geen actie in 2022", dus vind het ruk. Ok fair enough. Daarna ga je verder met "de eerste 3 ronden van Spa waren geweldig". Ben het hier wel een beetje met @DjVero eens. Jij hebt gewoon een bepaald idee/beleving, waar natuurlijk helemaal niks mis mee en je gewoon mag hebben, en daarna kan niks je meer van gedachten laten veranderen. Spa kan 10 kut races achter elkaar hebben, maar je eerste reactie zal altijd zijn Spa = god. Baku kan een prima GP opleveren, maar je eerste reactie zal altijd zijn Baku = kut (even als voorbeelden genomen, zeg niet dat jij altijd Baku = kut zegt). Misschien is Las Vegas wel beter, ook al is er nog geen GP gereden ![]() Mag natuurlijk, dus bedoel het verder niet persoonlijk, maar maakt het wel lastig om een discussie te voeren, want je spreekt je zelf af en toe flink tegen met opmerkingen zoals hierboven. Alsof alleen Spa DRS heeft die dingen verneukt. | |
Nattekat | woensdag 5 april 2023 @ 12:58 |
Er zit natuurlijk heel veel ruimte tussen 'er gebeurde iets' en 'het was geweldig'. En ik denk oprecht dat Spa gewoon verkloot wordt door DRS. Precies om dezelfde motivering waarom ik Baku geen goede baan vind. Te krachtige DRS = te makkelijke inhaalacties = weinig actie in de race. Wat Spa dan heeft over Baku is dat die hele baan gewoon fantastisch is, terwijl Baku buiten dat veel te lange rechte stuk helemaal niets bijzonders is. Alle actie die we in de eerste ronden van Spa zagen ga je niet zien in Baku, daar leent die hele baan zich niet voor. Die baan is alleen drs actie. | |
Evenstar | woensdag 5 april 2023 @ 13:00 |
Van mij mag DRS sowieso wel naar de tering .... dus eens ![]() Ik vind Baku layout ook niet bijzonder hoor, maar toch zijn het meestal geen slechte GPs. Ik denk dat alles dit jaar verder wel saai gaat worden voorin, maar achter de RBs kan je prima gevechten zien hopelijk. | |
Nattekat | woensdag 5 april 2023 @ 13:02 |
Absoluut dieptepunt blijft overigens Miami. Die baan gaat nooit goede races opleveren, tenzij iedereen de muur in vliegt, maar kan je het dan nog wel een goede race noemen? Leclerc die ondanks een groot paceverschil met drs bij kon blijven was ook een grote grap. Las Vegas is nog erger, dus ik zie echt niet in hoe dat ooit interessant moet worden. | |
TheFreshPrince | woensdag 5 april 2023 @ 13:02 |
Wat mij betreft schaffen ze DRS af, krijgen rijders meer ERS deployment en moeten ze het daarmee doen, zelf op slimme plaatsen inzetten om in te halen en te verdedigen en voor de rest met goede acties. | |
TheStigsDutchCousin | woensdag 5 april 2023 @ 13:03 |
Och, dat wordt: Red Bul . . . . . . . . . De rest ![]() | |
DjVero | woensdag 5 april 2023 @ 13:13 |
Ga je weer. Miami is één keer geweest. Las Vegas nog nooit.... ![]() | |
WismutVeilchen83 | woensdag 5 april 2023 @ 13:23 |
Van Baku werd na de eerste race ook gezegd dat het mokersaai was.. | |
Blik | woensdag 5 april 2023 @ 13:27 |
Klopt, en ik kan eigenlijk wel zeggen dat het tot nog toe vaak spektakel heeft opgeleverd | |
Tijn | woensdag 5 april 2023 @ 13:43 |
Ik snap ook niet waar de FIA mee bezig is wat DRS betreft. Het hele idee van de laatste reglementswijziging was dat het volgen beter mogelijk zou worden, waardoor op termijn DRS afgeschaft kan worden. Dat lijkt allemaal te werken, maar in plaats van uitfaseren zijn ze nu juist DRS-zones aan het toevoegen ![]() | |
Nattekat | woensdag 5 april 2023 @ 13:43 |
Laat ik nou nog steeds van mening zijn dat Baku minimaal 50% kans heeft op saaie races. 2022 was niets, 2021 was niets. 2019 was aan het Redditdraadje te zien ook niets. Waar die mythe in godsnaam vandaan is gekomen, geen idee. | |
WismutVeilchen83 | woensdag 5 april 2023 @ 13:48 |
Dan ben ik benieuwd naar je definitie van een niet-saaie race. 2022 was uiteindelijk niet spannend doordat Leclerc uitviel. Maar was dat niet gebeurd dan was het qua strategie mega interessant. Baku heeft een vrij grote kans op een SC, waardoor strategieën op hun kop komen te staan. Dat vind ik boeiend. Je kunt er daarbij goed inhalen. Voor mij is een goede race een race waarin interessante dingen gebeuren. Qua strategie, qua inhaalacties. En dan gaat het me vooral om de kwaliteit van dat laatste, niet om het aantal. Als een kwalificatie redelijk straight forward verloopt en een race ook dan is de volgorde al redelijk bepaald. Dan krijg je niet al teveel inhaalacties, daar kan een circuit op zichzelf weinig aan doen. Beste voorbeeld is Paul Ricard. 2018 en 2019 was extreem saai. 2021 was juist heel boeiend, juist door het strategische aspect tussen RBR en Mercedes. Wat ik bedoel te zeggen: je moet als circuit ook een beetje geluk hebben. Omstandigheden bepalen veel meer of een race boeiend is dan het circuit zelf. | |
Jane | woensdag 5 april 2023 @ 13:48 |
Kan een race ooit saaier worden dan Paul Ricard 2019? ![]() ![]() Maar in 2021 was die race ineens best leuk om te zien. Het is ook maar net wat er gebeurt. | |
Jane | woensdag 5 april 2023 @ 13:50 |
GMTA. Soort van. | |
TheStigsDutchCousin | woensdag 5 april 2023 @ 13:50 |
Als het regent tijdens de GP van Spa, wordt het weer lachen denk ik ![]() | |
Zwoerd | woensdag 5 april 2023 @ 13:54 |
Omdat er altijd wel wat geks gebeurt, crash Verstappen Ricciardo, incident met Vettel en Hamilton achter de SC, last lap drama in 2021. | |
Nattekat | woensdag 5 april 2023 @ 13:55 |
2022 was al niet spannend toen Ferrari hun vroege pitstop deed. Als ik m'n best doe kan ik nog wel m'n post vinden waar ik dat zeg voordat Leclerc uitviel. Zelfs als ie niet uitviel was er één DRS voor nodig om hem in te halen. En zoals je zelf al opmerkt is dat meer een omstandigheid dan iets wat de baan mogelijk maakt. 2021 was gewoon een hele makkelijke RB 1-2, die waren heel rustig aan het cruisen naar de finish. Een verschil tussen kwalificatie en race wordt ook mede mogelijk gemaakt door het circuit. Er zijn nou eenmaal circuits waar racepace en kwalificatiepace elkaar aanvullen. Er zijn ook circuits zoals Baku waar inhalen met paceverschil zo makkelijk is dat het veld redelijk eenvouding wordt geordend op racepace zonder al te veel actie. Ik ga niet zeggen dat Baku een Paul Ricard is, dat was echt in elk opzicht de slechtste race van die twee jaren, maar er wordt ook iets te makkelijk gedaan alsof er altijd actie is op Baku. 2017 en 2018 zijn de twee races die men aan denkt, maar dat zijn maar 2 van de 5 races. | |
Nattekat | woensdag 5 april 2023 @ 13:56 |
Mja, om nou te gaan zeggen dat een race goed is omdat er in de allerlaatste ronde wat gebeurd is... dat is een beetje hetzelfde als al die kansloze media die roepen dat Australië een krankzinnige race is, terwijl die race helemaal doodgemaakt is door die rode vlag aan het begin van de race. | |
Zwoerd | woensdag 5 april 2023 @ 13:59 |
Ik mijn herinnering was de strijd tussen Perez en Hamilton nog best boeiend, waarbij Mercedes sneller was op het rechte stuk, maar Red Bull meer grip had in het bochtige middenstuk. | |
Marcoss | woensdag 5 april 2023 @ 13:59 |
Ah, gezellig, Nattekat heeft weer z'n wekelijkse klaaguurtje over "nieuwe" circuits, zie ik | |
Shodan | woensdag 5 april 2023 @ 14:01 |
Er zal wel iets minder tussen zitten, maar eerder wat aanwijzingen met "derated engine" komen. In codetaal uiteraard. Dat Verstappen ineens klaagt over de aandrijving en dat er dan een motor wordt teruggedraaid. | |
Nattekat | woensdag 5 april 2023 @ 14:02 |
Mja, als ik me dat nog goed kan herinneren was het na 2 ronden al duidelijk dat die inhaalactie er nooit ging komen. Perez liep zo ver uit in de bochten dat ie nog een marge over had zelfs. | |
WismutVeilchen83 | woensdag 5 april 2023 @ 14:02 |
Die tijd krijgen we nooit meer terug nee. Maar kijk ook maar eens naar de kwalificatie van die race. Dat waren meestal 2 teamgenoten en dan weer 2 teamgenoten van voor tot achter. In de race was dat ook de pace. Doe je als circuit vrij weinig aan. | |
Nattekat | woensdag 5 april 2023 @ 14:02 |
Ik was in slaap gevallen, prima bestede tijd ![]() | |
Nober | woensdag 5 april 2023 @ 14:07 |
ZES GP'S in Baku en ZES VERSCHILLENDE winnaars. 5 verschillende coureurs op pole position. 11 verschillende coureurs op het podium van zeven verschillende teams. Kortom een belachelijk groot succes. | |
Nattekat | woensdag 5 april 2023 @ 14:09 |
3 slaapverwekkende races, 1 race zozo, maar men doet alsof het een fantastische baan is die altijd mooie races oplevert. Wat boeit het nou wie er op het hoogste treedje staat als de race verder oersaai is ![]() | |
Jane | woensdag 5 april 2023 @ 14:17 |
De buren van het appartement waar we verbleven hadden een haan die af en toe begon te kraaien, dus zelfs slapen lukte niet. ![]() Of de haan zat ook te kijken en begreep dat we hem nodig hadden om wakker te blijven, natuurlijk. ![]() | |
Zwoerd | woensdag 5 april 2023 @ 14:27 |
Ik heb even wat livetopics van toen doorgebladerd, aan de reacties te zien was het idd niet de meest interessante race tot de klapband van Max. | |
Zwoerd | woensdag 5 april 2023 @ 14:30 |
Wat een intense treurigheid trouwens hoe dat topic toen direct overspoeld werd met trolletjes ![]() ![]() | |
Nattekat | woensdag 5 april 2023 @ 14:32 |
Dat je dat trauma wil herleven ![]() | |
Zwoerd | woensdag 5 april 2023 @ 14:34 |
Geen probleem, aangezien ik al weet wat er bij de herstart gebeurde ![]() | |
Nattekat | woensdag 5 april 2023 @ 14:35 |
![]() ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 5 april 2023 @ 14:40 |
En Miami vorig jaar was een hele aardige race, volgens mij. | |
WismutVeilchen83 | woensdag 5 april 2023 @ 14:51 |
Kan zijn dat ik die race toch boeiend vond omdat toen echt duidelijk werd dat Verstappen mee kon doen om het WK. Dat vond ik toch erg opwindend om naar te kijken. | |
Sabata | woensdag 5 april 2023 @ 14:53 |
Bij Baku hangt het van twee dingen af, welke banden compound Pirelli kiest en hoe hoog de rekeningen voor schadeherstel in de support klassen zijn geweest. het wordt saai naarmate er meer chaos in de voorbereiding is. | |
Nattekat | woensdag 5 april 2023 @ 14:58 |
Even bladerend op Reddit (een aantal gekke Amerikanen negerend) is mijn conclusie dat het een race was. Niet boeiend, niet slaapverwekkend. Gewoon een race zoals je die zou verwachten van een stratencircuit en veel te overhypet werd. De tv directie was wel echt rampzalig. | |
THEFXR | woensdag 5 april 2023 @ 15:46 |
dat is geen haan, maar een klok/wekker | |
Blik | woensdag 5 april 2023 @ 16:03 |
Ik denk eigenlijk dat het eerste punt voor ongeveer iedere race kan gelden. Eigenlijk was de race van afgelopen week na de rode vlag een groot snoozefest tot aan lap 55. Iedereen zat op de harde band met dezelfde strategie, die ook nog eens allemaal in dezelfde ronde was ingezet. En de bandendegradatie was dermate laag dat ze ook allemaal een volledige GP hadden kunnen rijden op die harde band. | |
Evenstar | woensdag 5 april 2023 @ 16:36 |
Directie is al een paar jaar, op bijna iedere circuit, een fucking ramp. Dit hoor je niet toe te schrijven aan Miami. Australië afgelopen weekend was echt een RAMP echt niet normaal hoe vaak zij het hebben verneukt. Lekker naar een on-board of zelfs helmet cam switchen midden in een inhaalactie. Nee dan zie je veel, bedankt ... heb echt een paar keer lopen roepen naar de TV ![]() Volgens velen hoort Australië er wel altijd bij, maar als je naar afgelopen weekend kijkt was het toch echt een grote snoozefest? Zoals jij zelf al mooi zei, naartoe rijden, groen knopje indrukken, voorbij snellen, en gaaaaap. Denk dat de problemen bij de F1 liggen en niet alleen bij de circuits. De auto's zijn te lomp en sinds de regelwijzigingen na het gejank van Mercedes vorig jaar gaat het volgen van auto's ook lang niet meer zo soepel. Zij hebben prima werkende regels totaal verneukt, omdat een paar teams hun auto niet op orde hadden. Ik vond de race in Miami verder ook niet boeiend, maar ook niet belachelijk saai, een gewone race, niks bijzonders. Ik vond dat neppe gedoe met zo'n nep baai etc. wel lachwekkend ![]() | |
Nattekat | woensdag 5 april 2023 @ 16:38 |
Zoals ik al meerdere keren heb gezegd is Australië gewoon verkloot door die rode vlag na de crash van Albon. En wie weet had Alonso nog even flink aangedrongen bij Hamilton als de race niet 5 ronden voor het einde stilgelegd werd. | |
Evenstar | woensdag 5 april 2023 @ 16:53 |
Mja, zit wat in, maar het bevestigt ook wel een beetje wat ik eerder zei. Spa is cool, maar wordt verneukt door DRS. Australië is geweldig, maar rode vlag was kut. Monaco hoort er bij, want strategie is belangrijk, hoe kut de baan ook is. ... etc. Als je een bepaalde mening hebt is het makkelijk om er iets bij te zoeken wat in je straatje past. Het is daarom lastig om dit soort discussies te voeren (en dit geldt net zo goed voor mij trouwens, dus heb het niet alleen over jou of anderen ![]() Ben wel benieuwd wat jij vond van de beelden in Australië? Hoe wordt dat geregeld trouwens, ieder land heeft toch een eigen regie of is er een standaard team? Als ik zie hoe vaak ze het op een soortgelijke manier verneuken zou je bijna denken dat het één team is of zij hebben allemaal dezelfde training gehad ![]() | |
Nattekat | woensdag 5 april 2023 @ 17:00 |
Tja... welk excuus heeft Baku? Australië is helemaal dood gemaakt door die rode vlag, maar heeft toch nog wat gerace opgeleverd dat niet onder doet voor de gemiddelde race in Baku. In Baku kan je de drs wel weghalen, maar dan denk ik dat het probleem nog groter wordt. Spa wordt echt niet aanbeden door de fans omdat het Spa is, dat circuit heeft die status meer dan verdiend. En als je dan kijkt waarom die race de laatste tijd zo tegen valt, kom je toch al vrij gauw tot de conclusie dat de DRS zone op Kemmel te krachtig is. Als je safety cars en dergelijke nodig hebt om een leuke race te verzorgen, ben je geen goede baan. Miami kan dit jaar de meest geweldige race opleveren door wat leuk getimede crashes, maar dat betekent niet automatisch dat die baan goed is, het waren gewoon optimale omstandigheden. | |
Rianne84 | woensdag 5 april 2023 @ 17:05 |
WismutVeilchen83 | woensdag 5 april 2023 @ 17:25 |
Ik vond Melbourne zelden leveren. Ik lees hierboven dat mensen het een goed circuit vinden, ik kan met vrijwel alleen saaie races herinneren. Adelaide was veel gaver dan Melbourne. | |
Evenstar | woensdag 5 april 2023 @ 17:57 |
Ik kan mij ook niet echt een hele leuke/spannende race in Melbourne herinneren eigenlijk. | |
Evenstar | woensdag 5 april 2023 @ 18:00 |
Haha Max raket ![]() | |
Nieuwschierig | woensdag 5 april 2023 @ 18:25 |
Wordt ook wel enigszins uitgelokt. Een slechte uitslag van Ajax trekt ook onmiddellijk trollende Feyenoorders naar het Ajax-topic. En andersom ook. Dat krijg je als er merendeels maar één geluid te horen is. | |
Jane | woensdag 5 april 2023 @ 18:37 |
O. Mol had het daar nog over afgelopen race en het schijnt een standaardteam te zijn, dat voornamelijk uit Britten bestaat. Die kiezen er dus voor wat er in beeld is, enz. M.a.w., de regie heeft best veel invloed op de indruk die de kijker krijgt m.b.t. bepaalde overtredingen als tracklimits e.d. Coureur X en coureur Y kunnen zich er beide net zo schuldig aan maken (of net niet), maar als je het alleen van X in beeld krijgt (en in de herhaling), dan is toch de indruk gewekt dat hij er wel een paar keer overheen zal zijn gegaan. Zelfde geldt natuurlijk voor welke boordradio's er uitgezonden worden. | |
Starflyer | woensdag 5 april 2023 @ 18:52 |
Alleen Monaco heeft/had een eigen regieteam. De rest van de races wordt gedaan door het team van de FOM. En van die uitzonderingen voor Monaco (ook eigen baansponsors, etc) wil de F1 af. Ik meen dat dat een van de punten was in de contractonderhandelingen met Monaco afgelopen jaar, dus het kan zijn die race nu ook door het standaard regieteam gedaan wordt. | |
Peterselieman | woensdag 5 april 2023 @ 19:39 |
Dan wordt het er niet beter op ... | |
Starflyer | woensdag 5 april 2023 @ 19:46 |
De regie in Monaco was de afgelopen jaren ook niet best. | |
ZaZoe | woensdag 5 april 2023 @ 21:07 |
![]() Boh,...LEC vorig jaar en nu ![]() ![]() | |
Evenstar | woensdag 5 april 2023 @ 23:15 |
Man, je zou dan toch verwachten dat het wat beter in beeld wordt gebracht. Snap niet dat ze denken dat men zo graag de hele tijd on-board beelden wil zien. Af en toe leuk, maar als er een inhaalactie is wil ik het geheel zien, niet een on-board. Ze zijn inderdaad erg selectief wat betreft radio. Als ik live kijk heb ik van radio van Max op een headset en gewoon geluid op TV, dus dan merk je soms wel hoe willekeurig ze knippen en plakken. Nou heb ik nooit meegeluisterd met Lewis, maar ik ga er van uit dat hij ook wel iets meer roept dan alleen maar dat zijn banden ruk zijn. Nu hoor je hem alleen maar als hij iets over zijn banden roept. | |
#ANONIEM | donderdag 6 april 2023 @ 00:34 |
De regie miste erg veel inhaalacties. Telkens in de herhaling getoond. | |
DjVero | donderdag 6 april 2023 @ 09:45 |
Zelfde hier, de race is normaliter al dood nog voordat 'ie begonnen is. Treintje rijden ![]() | |
vosss | donderdag 6 april 2023 @ 09:48 |
Well done Baku ![]() | |
vosss | donderdag 6 april 2023 @ 09:53 |
De enige spanning daar was vaak welk team staat waar. En dat was toen ze nog seizoensopener waren. Voor de rest eens. ![]() |