Terwijl andere media melden dat de 2030-wet niet ingediend gaat worden. Waar heb je in de tussentijd dan een parlementaire meerderheid voor nodig? En het gezag van Van der Wal is natuurlijk wel degelijk verzwakt, elke boer en provinciebestuurder gaat zeggen: “ja leuk dat u dat zegt, maar staat dat na de zomer ook nog overeind? Kom dan maar terug”.quote:Op zondag 2 april 2023 15:05 schreef Hanca het volgende:
Reconstructie van het AD: https://www.ad.nl/politie(...)jullie-nou~aa2fcea9/
Daar ook de conclusie dat er echt geen sprake is van een pauzestand op stikstof, alleen de vraag of het 2030 of 2035 moet worden blijft iets langer op tafel liggen. Voordeel is ook: dan zijn het opkooppakket, het akkoord van Adema en de plannen van de provincies er als het goed is, dat is er dus ook veel meer duidelijk wat er haalbaar is en hoeveel dat gaat kosten (alleen Overijssel schat al 5 miljard nodig te hebben).
Niks.quote:Op zondag 2 april 2023 14:18 schreef capricia het volgende:
Wat heeft die hele consultatie met Remkes nu eigenlijk opgeleverd als we uiteindelijk toch alles bij de provincies neer gaan leggen?
Dat is precies mijn punt. Voor natuurherstel draait het juist wél om het verkleinen van de veestapel, c.q. het niet elke keer weer volplempen van elke leegkomende stal met een nieuwe generatie kippen, varkens of koeien. En dat haal je op je sloffen in 2030 door "natuurlijk" verloop. En voor de afschrijving van de vaste activa hebben we 25 miljard euro gereserveerd, daarmee kom je een heel eind. Dus wat is dan het échte probleem?quote:Op zondag 2 april 2023 12:22 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Afschrijving van stallen, apparatuur en infrastructuur. De hele bedrijfsvoering moet op de schop, dat hangt verder niet zo vast aan de levensduur van een stuk vee.
Wat dat betreft heb ik alle begrip voor de boosheid van de boeren, maar de juiste oplossing is fatsoenlijk afhandelen, communiceren en compenseren (ja, dat zou voor het eerst zijn onder Rutte). Traineren en treuzelen is geen oplossing.
Een nieuw verdienmodel is echt niet zo makkelijk in elkaar te zetten. Helaas.quote:Op zondag 2 april 2023 15:29 schreef Lurf het volgende:
[..]
Dat is precies mijn punt. Voor natuurherstel draait het juist wél om het verkleinen van de veestapel, c.q. het niet elke keer weer volplempen van elke leegkomende stal met een nieuwe generatie kippen, varkens of koeien. En dat haal je op je sloffen in 2030 door "natuurlijk" verloop. En voor de afschrijving van de vaste activa hebben we 25 miljard euro gereserveerd, daarmee kom je een heel eind. Dus wat is dan het échte probleem?
Kregen de mijnwerkers ook een nieuw verdienmodel aangeboden van de overheid toen de mijnen sloten in Limburg?quote:Op zondag 2 april 2023 15:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een nieuw verdienmodel is echt niet zo makkelijk in elkaar te zetten. Helaas.
De RSV/scheepsbouw situatie staat mij ook nog wel voor de geest.quote:Op zondag 2 april 2023 18:32 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Kregen de mijnwerkers ook een nieuw verdienmodel aangeboden van de overheid toen de mijnen sloten in Limburg?
Ja de DSM De Staats Mijnen , werd verder gezet met DSM in Heerlen , dat was een opzet van Den Uyllquote:Op zondag 2 april 2023 18:32 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Kregen de mijnwerkers ook een nieuw verdienmodel aangeboden van de overheid toen de mijnen sloten in Limburg?
RSV was zwaar verlieslatend, Zuid Korea kon dat voor minder dan de helft van de prijsquote:Op zondag 2 april 2023 18:35 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De RSV/scheepsbouw situatie staat mij ook nog wel voor de geest.
en die laat de grootste container schepen bouwen in de Philipijnenquote:What is the biggest shipyard in the Philippines?
One of the biggest ship repair yards in the Philippines is the Keppel Batangas Shipyard, which is capable of handling vessels up to 270 meters in length. The yard provides a wide range of services, including dry docking, hull repairs, and engine overhauls.
quote:Korea Shipbuilding & Offshore Engineering Co., Ltd. ...
HD HYUNDAI HEAVY INDUSTRIES CO.,LTD. ...
Samsung Heavy Industries Co., Ltd. ...
Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co., Ltd. ...
HYUNDAI SAMHO HEAVY INDUSTRIES CO., LTD. ...
HYUNDAI MIPO DOCKYARD CO., LTD. ...
HJ Shipbuilding & Construction Co., Ltd. ...
Daehan Shipbuilding Co., Ltd.
Maar we willen in dit geval helemaal niet dat de boeren er massaal mee stoppen. Nee, misschien zijn er juist wel eerder méér boeren nodig. Extensieve veehouderij is namelijk veel bewerkelijker dan intensieve veehouderij en biologische landbouw ook dan landbouw met gebruik van gif.quote:Op zondag 2 april 2023 18:32 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
En waar is de PVV de grootste?quote:Op zondag 2 april 2023 18:32 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Het plan Adema. Dat wordt sinterklaas plus plus.quote:Op zondag 2 april 2023 15:05 schreef Hanca het volgende:
Reconstructie van het AD: https://www.ad.nl/politie(...)jullie-nou~aa2fcea9/
Daar ook de conclusie dat er echt geen sprake is van een pauzestand op stikstof, alleen de vraag of het 2030 of 2035 moet worden blijft iets langer op tafel liggen. Voordeel is ook: dan zijn het opkooppakket, het akkoord van Adema en de plannen van de provincies er als het goed is, dat is er dus ook veel meer duidelijk wat er haalbaar is en hoeveel dat gaat kosten (alleen Overijssel schat al 5 miljard nodig te hebben).
Ik bedoel dat de boeren zich zullen moeten aanpassen aan een nieuwe realiteit zoals de mijnwerkers dat ook moesten. Als ze dat niet willen is voor mij geen argument om dan maar af te zien van de landbouwtransitie en niet door te zetten. Doorgaan op de oude weg is nu eenmaal onmogelijk als je gezondere biodiversiteit, bodem, lucht en water wilt. Het algemeen belang plaats ik hoger dan het "boeren belang". Tussen aanhalingstekens want niet alle boeren zijn gelijk.quote:Op zondag 2 april 2023 19:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar we willen in dit geval helemaal niet dat de boeren er massaal mee stoppen. Nee, misschien zijn er juist wel eerder méér boeren nodig. Extensieve veehouderij is namelijk veel bewerkelijker dan intensieve veehouderij en biologische landbouw ook dan landbouw met gebruik van gif.
Kortom: er moet een verdienmodel zijn waarin boeren met minder dieren of een lagere gewasopbrengst toch boer kunnen blijven. En ja, dat lukt een heel aantal boeren nu al wel, maar die markt is nog niet zo groot dat momenteel zonder hulp van de overheid alle boeren er op kunnen overstappen.
We willen een transitie van de landbouwsector, geen verdwijning.
Het algemeen belang is wat anders dan het grootstedelijke belang. Als voorbeeld, hier een dorp verder delen de veevoerfabriek, de handel in mest en dergelijke en de lokale supermarkt de parkeerplaats. Heb je enig idee wat er de impact van is in dergelijke dorpen als je de boerenstand gaat halveren? Blijft de supermarkt? De school? De hele leefbaarheid gaat naar de gallemiezen. Je gaat hele PVV-regio’s creëren die je voor generaties kwijt bent. Het is niet voor niets dat Geert juist in Limburg zo groot is.quote:Op zondag 2 april 2023 20:15 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Ik bedoel dat de boeren zich zullen moeten aanpassen aan een nieuwe realiteit zoals de mijnwerkers dat ook moesten. Als ze dat niet willen is voor mij geen argument om dan maar af te zien van de landbouwtransitie en niet door te zetten. Doorgaan op de oude weg is nu eenmaal onmogelijk als je gezondere biodiversiteit, bodem, lucht en water wilt. Het algemeen belang plaats ik hoger dan het "boeren belang". Tussen aanhalingstekens want niet alle boeren zijn gelijk.
Ik vrees dat dat beleid er op neer gaat komen dat de grootgrondbezitters een nog royalere afkoopregeling gaan krijgen dan ze al kregen. Creëert een paar extra multimiljonairs, maar doet helemaal niets voor de leefbaarheid in het dorp.quote:Op zondag 2 april 2023 20:39 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het algemeen belang is wat anders dan het grootstedelijke belang. Als voorbeeld, hier een dorp verder delen de veevoerfabriek, de handel in mest en dergelijke en de lokale supermarkt de parkeerplaats. Heb je enig idee wat er de impact van is in dergelijke dorpen als je de boerenstand gaat halveren? Blijft de supermarkt? De school? De hele leefbaarheid gaat naar de gallemiezen. Je gaat hele PVV-regio’s creëren die je voor generaties kwijt bent. Het is niet voor niets dat Geert juist in Limburg zo groot is.
Dat is op zich geen reden om het niet te doen, want het moet. Maar wel een reden om het met beleid te doen. Een ezel stoot zich in het algemeen…
Maar voor die transitie is dus wel geld en tijd nodig, dat is niet op 2 of 3 jaar geregeld. Itt tot waar jij mee vergeleek: de mijnen hadden geen transitie, die sloten gewoon. Niemand wil dat alle of zelfs een groot deel van de boerderijen de deuren sluiten.quote:Op zondag 2 april 2023 20:15 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Ik bedoel dat de boeren zich zullen moeten aanpassen aan een nieuwe realiteit zoals de mijnwerkers dat ook moesten. Als ze dat niet willen is voor mij geen argument om dan maar af te zien van de landbouwtransitie en niet door te zetten. Doorgaan op de oude weg is nu eenmaal onmogelijk als je gezondere biodiversiteit, bodem, lucht en water wilt. Het algemeen belang plaats ik hoger dan het "boeren belang". Tussen aanhalingstekens want niet alle boeren zijn gelijk.
De grootgrondbezitters zijn juist de extensieve boeren. Die moet je behouden. De overheid zou erop gericht moeten zijn om zoveel mogelijk boeren te behouden, maar wel de intensieve veehouderij uit te bannen. Dat zijn boeren met heel veel vee in stallen en zonder weidegrond.quote:Op zondag 2 april 2023 20:54 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ik vrees dat dat beleid er op neer gaat komen dat de grootgrondbezitters een nog royalere afkoopregeling gaan krijgen dan ze al kregen. Creëert een paar extra multimiljonairs, maar doet helemaal niets voor de leefbaarheid in het dorp.
Zie hetplan van Overijssel: https://www.overijssel.nl(...)ndelijk-gebied-pplg/quote:Op zondag 2 april 2023 20:54 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ik vrees dat dat beleid er op neer gaat komen dat de grootgrondbezitters een nog royalere afkoopregeling gaan krijgen dan ze al kregen. Creëert een paar extra multimiljonairs, maar doet helemaal niets voor de leefbaarheid in het dorp.
Overijssel wil 5 miljard voor hun grasmaaiers. We betalen 7 miljard per jaar aan R&D in Nederland. In totaal. Bizarre verhoudingen.quote:Op zondag 2 april 2023 21:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zie hetplan van Overijssel: https://www.overijssel.nl(...)ndelijk-gebied-pplg/
Wat mij betreft wel net te vrijblijvend, die transitie moet worden afgedwongen (stoppen niet direct, veranderen wel). Maar er is wel veel aandacht voor de leefbaarheid van de dorpen.
Als de provincie daar 10 miljard voor krijgt van het budget van de Wal , das toch maar mooi danquote:Op zondag 2 april 2023 23:01 schreef Maskerano het volgende:
[..]
Overijssel wil 5 miljard voor hun grasmaaiers. We betalen 7 miljard per jaar aan R&D in Nederland. In totaal. Bizarre verhoudingen.
Dat kan niet, we hebben grondgebonden boeren hequote:Op zondag 2 april 2023 21:46 schreef Jojoke het volgende:
. Dat zijn boeren met heel veel vee in stallen en zonder weidegrond.
nou daar zal het wel op neer komen,quote:Op zondag 2 april 2023 21:46 schreef Hanca het volgende:
Niemand wil dat alle of zelfs een groot deel van de boerderijen de deuren sluiten.
De grootgrondbezitters , dat zijn provincies , natuurmonumenten enzquote:Op zondag 2 april 2023 20:54 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Je kunt wel de vergunning houders melkvee een ander verdien model geven als Recreatie of boswachter , woningbouw of dergquote:Op zondag 2 april 2023 20:39 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het algemeen belang is wat anders dan het grootstedelijke belang.
Als voorbeeld, hier een dorp verder delen de veevoerfabriek, de handel in mest en dergelijke en de lokale supermarkt de parkeerplaats.
Heb je enig idee wat er de impact van is in dergelijke dorpen als je de boerenstand gaat halveren?
Blijft de supermarkt? De school? De hele leefbaarheid gaat naar de gallemiezen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |