https://www.svb.nl/nl/anw(...)partner-is-overledenquote:Uw partner is overleden
Het overlijden van een partner is een ingrijpende gebeurtenis. Het kan zijn dat u nu ook minder inkomen heeft. Voldoet u aan de voorwaarden? Dan kunt u een Anw-uitkering krijgen.
Wat zijn de voorwaarden
Uw partner moet op de dag van overlijden verzekerd zijn voor de Algemene nabestaandenwet (Anw). U kunt een Anw-uitkering krijgen als u op de dag van het overlijden van uw partner:
nog niet uw AOW-leeftijd heeft, en
voor een kind zorgt dat jonger is dan 18 jaar en bij u thuis woont, of
minimaal 45% arbeidsongeschikt bent
Of u minimaal 45% arbeidsongeschikt bent wordt onderzocht door UWV. Ook als u buiten Nederland woont. In dat geval neemt UWV contact op met de sociale zekerheidsinstantie in uw woonland.
De Anw-uitkering stopt als u niet meer aan deze voorwaarden voldoet.
Lees meer over de AOW-leeftijd
Anw hangt af van inkomsten en woonsituatie
Ik las losgeldquote:Op dinsdag 28 maart 2023 11:50 schreef Metalfrost het volgende:
Beide kinderen linea recta een BBL studie laten doen en kostgeld laten betalen om de boel draaiende te houden.
Dit. Ze kunnen ofwel bijdragen aan het huishouden van hun moeder, of een eigen huishouden beginnen op kamers of zo.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 12:25 schreef YStec het volgende:
Een 18- en 20-jarige noem ik geen kinderen meer. Zij kunnen gaan werken om mee te helpen met het betalen van de kosten natuurlijk.
Ligt er maar net aan wat hun dagbesteding op dit moment is natuurlijk. Ik kan me genoeg omstandigheden voorstellen waarin dat niet redelijkerwijs te verwachten is….quote:Op dinsdag 28 maart 2023 12:25 schreef YStec het volgende:
Een 18- en 20-jarige noem ik geen kinderen meer. Zij kunnen gaan werken om mee te helpen met het betalen van de kosten natuurlijk.
Dat is ook niet echt een heel gemakkelijke opgave tegenwoordig, natuurlijk.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 12:40 schreef Viv het volgende:
[..]
Dit. Ze kunnen ofwel bijdragen aan het huishouden van hun moeder, of een eigen huishouden beginnen op kamers of zo.
Daar heb je tegenwoordig geen BBL studie voor nodig; het werk ligt voor het oprapen.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 11:50 schreef Metalfrost het volgende:
Beide kinderen linea recta een BBL studie laten doen en kostgeld laten betalen om de boel draaiende te houden.
Denk niet dat ze bij de gemeente veel meer zal krijgen dan wat ze nu verdient, met 2 volwassen kinderen in huis.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 12:53 schreef trein2000 het volgende:
Maar verder gemeente bellen inderdaad. Als die het zelf niet weten dan weten ze in ieder geval wie het wel weet.
Die 18-jarige zal dat echt niet gaan lukken. Middelbare school, eindexamen.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 12:25 schreef YStec het volgende:
Ze had en heeft niks. Eerst nog een huisman en een AOW van hem, maar beide zijn nu ook weg.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 12:49 schreef Centenbak het volgende:
Alles verkopen en nu in bitcoin investeren. En dan gewoon 5 jaar wachten voordat je er weer 20% uithaalt om riant van te leven, overige 80% door laten renderen.
quote:Op dinsdag 28 maart 2023 11:51 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
https://www.svb.nl/nl/anw(...)partner-is-overleden
Lijkt beide niet van toepassing als het zo lees.quote:Als weduwe of weduwnaar met kinderen tot 18 jaar komt u in aanmerking voor een nabestaandenuitkering. Of als u arbeidsongeschikt bent en u bent uw partner verloren.
Hangt van de dagbesteding van die kinderen af.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 13:25 schreef Gia het volgende:
[..]
Denk niet dat ze bij de gemeente veel meer zal krijgen dan wat ze nu verdient, met 2 volwassen kinderen in huis.
Prio 1 is meer werken. Nog meer aan het toeslageninfuus alleen als het echt niet anders kan.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 17:01 schreef Ivo1985 het volgende:
Naast toeslagen heeft ze mogelijk recht op aanvullende bijstand voor een alleenstaande (tot 70% van het minimumloon). Uiteraard zit daar wel sollicitatieplicht en dergelijke aan vast.
Van de meerderjarige kinderen wordt verwacht dat die zichzelf kunnen bedruipen.
Aja je zou deze term beter moeten specificeren wellicht, want bijv de uitvinder in de 60ies van de afstands bediening die was te lui om steeds op en neer naar de tv te lopen, en kwam toen op het idee voor een vrij lui apparaat, de remote! Dus zijn luiheid kwam te gunste van de mensheid?quote:
Op middellange termijn geef ik je daarin zeker gelijk. Minder afhankelijk zijn van 'gratis geld' zorgt overall gezien ook voor minder ellende. Als het gezin voor het overlijden van 'vader' al niet zo afhankelijk was, dan waren de financiële zorgen nu kleiner geweest.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 19:19 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Prio 1 is meer werken. Nog meer aan het toeslageninfuus alleen als het echt niet anders kan.
Als ze parttime werkt is de kans klein dat er recht op (aanvullende) bijstand bestaat, tenzij dat "parttime" 8 uur per week is ofzo, maar dan nog ga je liever meer werken dan je aan de gestapo van de sociale dienst te moeten onderwerpen.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 22:38 schreef CocoinColorado het volgende:
Lijkt me dat de 1e prio is dat ze gewoon fulltime gaat werken. Ik vind dat zelf ook erg voor de hand liggen dus ik vraag me af waarom er gelijk gevraagd wordt op welke uitkeringen zij nog meer recht heeft?
Ze kan aanvullende bijstand aanvragen bij de gemeente maar daar hangt natuurlijk wel een sollicitatieplicht aan vast. Wil ze die hele molen in gaan terwijl ze misschien morgen (bij wijze van) ergens fulltime kan gaan werken?
Als ze nu fulltime gaat werken kan ze ook nog wat jaartjes pensioenopbouw meepakken.
Je hebt gelijk; ik ging uit van een uurtje of 16 maar het kan ook minder of meer zijn. Geen idee.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 22:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als ze parttime werkt is de kans klein dat er recht op (aanvullende) bijstand bestaat, tenzij dat "parttime" 8 uur per week is ofzo, maar dan nog ga je liever meer werken dan je aan de gestapo van de sociale dienst te moeten onderwerpen.
Als je 16 uur werkt dan is bijstand voor een alleenstaande als snel minder (¤ 1.135 per maand), tenzij ze op haar 59ste na jaren een kantoorbaan nog een loon in de buurt van het wettelijk minimumloon heeft.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 22:46 schreef CocoinColorado het volgende:
[..]
Je hebt gelijk; ik ging uit van een uurtje of 16 maar het kan ook minder of meer zijn. Geen idee.
Feit is dat de betreffende persoon er gewoon alles aan moet doen om meer inkomen te generen, wat me erg voor de hand liggend lijkt.
Dat is ook mijn verkeerde uitgangspunt in de OP. Eigenlijk: hoe kan ze haar toekomst het beste aanpakken, zonder als uitgangspunt "een uitkering" of "een rijke vent".quote:Op dinsdag 28 maart 2023 22:38 schreef CocoinColorado het volgende:
Lijkt me dat de 1e prio is dat ze gewoon fulltime gaat werken. Ik vind dat zelf ook erg voor de hand liggen dus ik vraag me af waarom er gelijk gevraagd wordt op welke uitkeringen zij nog meer recht heeft?
Meer gaan werken, waarschijnlijk hoeft ze niet eens fulltime te werken om het AOW-verlies te compenseren, zeker niet nu er een persoon minder van onderhouden moet worden.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 23:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is ook mijn verkeerde uitgangspunt in de OP. Eigenlijk: hoe kan ze haar toekomst het beste aanpakken, zonder als uitgangspunt "een uitkering" of "een rijke vent".
In 2015 afgeschaft, toen kreeg de man nog net geen AOW.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 23:44 schreef Leandra het volgende:
Tenzij hij nog een toeslag kreeg op zijn AOW.
Maar daar zal geen recht op geweest zijn: https://www.svb.nl/nl/aow(...)nsioenen/aow-toeslag
1) Klopt, was meer her en der wat uurtjes via UB,quote:Op woensdag 29 maart 2023 07:41 schreef Ivo1985 het volgende:
1) Een eventueel nabestaanden pensioen zal vrij minimaal zijn wanneer er weinig arbeidsverleden is.
2) Misschien is er ooit nog wel ergens een vergeten levensverzekering afgesloten.
1) Dat laatstequote:Op woensdag 29 maart 2023 09:56 schreef Fe2O3 het volgende:
1) Betalen ze 2500 aan huur, of 650 met 300 euro huur subsidie?
2) Hebben ze 6 honden en als hobby dure auto's en gaat er elke week een kilo kaviaar doorheen of moeten ze nu al van een pak wit brood en een doos macaroni 3 dagen zien te overbruggen?
3) Nb. het kan ook zijn dat als de kinderen gaan werken en inkomen genereren, de toeslagen bijv. deels of helemaal wegvallen.
4) of lesbisch worden en een rijke vrouw eigenlijk al rap over als opties?
Heb je voorbeelden van dat soort vacatures, want dat lijkt me wel wat.quote:Op woensdag 29 maart 2023 09:56 schreef Fe2O3 het volgende:
Ze kan best 4k netto binnen tikken met 3 dgn als parttime directie secretaresse,
AOW, staatspensioen dus. Nabestaandenpensioen zou ik moeten navragen.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 22:46 schreef Leandra het volgende:
De man had amper werkverleden maar ging wel op z'n 66ste met pensioen,
Ja, dat is logisch, dat klopt ook met de leeftijd, maar je schrijft nergens dat hij voor die tijd een uitkering had, dus dan zal er een bron van inkomen zijn geweest, anders deden ze het al die tijd al primair van haar inkomen.quote:Op woensdag 29 maart 2023 10:33 schreef blomke het volgende:
[..]
AOW, staatspensioen dus. Nabestaandenpensioen zou ik moeten navragen.
Was meer "leven van de soos", (geen WAO) met af en toe wat bijverdienen via UB. Idd was (is) haar inkomen voor het gros van de uitgaven.quote:Op woensdag 29 maart 2023 10:40 schreef Leandra het volgende:
Het wordt pas echt beroerd als hij voor die tijd bijvoorbeeld in de WAO zat en dat op zijn 66ste al minder werd toen hij in de AOW kwam, want dan was dat al een flinke beperking qua inkomen.
De soos is de Sociale Dienst, bijstand dus.quote:Op woensdag 29 maart 2023 11:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Was meer "leven van de soos", (geen WAO) met af en toe wat bijverdienen via UB. Idd was (is) haar inkomen voor het gros van de uitgaven.
quote:Op woensdag 29 maart 2023 11:56 schreef Leandra het volgende:
Nou ja, ze kan nu ook bijstand aanvragen als haar inkomen minder is dan 1.135 per maand, maar ik zou liever een paar uur meer gaan werken dan me moeten onderwerpen aan de terreur van de Sociale Dienst.
Had ze die of heeft ze die? In beide gevallen op zoek naar een fulltime baan? Voor kinderen van die leeftijd hoef je na schooltijd toch niet thuis te zijn met thee en koekjes?quote:
Mjaquote:Op woensdag 29 maart 2023 10:15 schreef blomke het volgende:
[..]
1) Dat laatste
2) Dat laatste
3) Zeker een punt
4) Homosexualiteit bestaat niet in die refokringen
Als ze de bijstand in gaat zou ik stoppen met werken, ook de kinderen. Terreur is nog een milde omschrijving. Dan zit je ook met het inkomen van de kinderen overigens.quote:Op woensdag 29 maart 2023 11:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
De soos is de Sociale Dienst, bijstand dus.
Nou ja, ze kan nu ook bijstand aanvragen als haar inkomen minder is dan 1.135 per maand, maar ik zou liever een paar uur meer gaan werken dan me moeten onderwerpen aan de terreur van de Sociale Dienst.
Het is niet dat je de keuze hebt te stoppen met werken als je in de bijstand komt...quote:Op woensdag 29 maart 2023 12:40 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Als ze de bijstand in gaat zou ik stoppen met werken, ook de kinderen. Terreur is nog een milde omschrijving. Dan zit je ook met het inkomen van de kinderen overigens.
quote:Op woensdag 29 maart 2023 12:12 schreef baskick het volgende:
Had ze die of heeft ze die? In beide gevallen op zoek naar een fulltime baan? Voor kinderen van die leeftijd hoef je na schooltijd toch niet thuis te zijn met thee en koekjes?
Mwoah daar kan je echt behoorlijk de randjes vanaf lopen als je wilt.quote:Op woensdag 29 maart 2023 12:44 schreef Leandra het volgende:
et is niet dat je de keuze hebt te stoppen met werken als je in de bijstand komt...
Dan wordt ze als verwijtbaar werkloos gezien en dat is helemaal drama.
Is een beetje ambivalent. Wel willen, maar als het lastig wordt, te moeilijk of "niet meer leuk", kapt ze ermee.quote:Op woensdag 29 maart 2023 13:51 schreef Fe2O3 het volgende:
Mgoed laten we in het geval van Blomke het erop houden dat de dame in kwestie in ieder geval wel wilt werken
De huur niet meer kunnen betalen is pas niet leuk...quote:Op woensdag 29 maart 2023 13:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Is een beetje ambivalent. Wel willen, maar als het lastig wordt, te moeilijk of "niet meer leuk", kapt ze ermee.
Dan wordt het helemaal feest als ze naar de Sociale Dienst gaat... paar uurtjes extra werken dus of interen op dat vermogen.quote:Op woensdag 29 maart 2023 13:59 schreef blomke het volgende:
Bedenk ook net, dat haar laatste ouder, in 2020 is overleden; er was een eigenhuis dus zal ze wel geërfd (/5, want drie broers en één zus) hebben. Wellicht is vermogen toch wel aanwezig, maar gering inkomen
Waar is dat vermogen nu dan?quote:Op woensdag 29 maart 2023 13:59 schreef blomke het volgende:
Bedenk ook net, dat haar laatste ouder, in 2020 is overleden; er was een eigenhuis dus zal ze wel geërfd (/5, want drie broers en één zus) hebben. Wellicht is vermogen toch wel aanwezig, maar gering inkomen
Fulltime gaan werken. Kleiner gaan wonen. Kinderen kostgeld betalenquote:Op dinsdag 28 maart 2023 23:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is ook mijn verkeerde uitgangspunt in de OP. Eigenlijk: hoe kan ze haar toekomst het beste aanpakken, zonder als uitgangspunt "een uitkering" of "een rijke vent".
Meer werken en in eigen inkomen voorzien. Je kinderen niet lastigvallen met je onvermogen om voor jezelf te zorgen. Die kinderen hebben straks of een (hoge) studieschuld of moeten keihard sparen willen ze ooit nog een hypotheek krijgen. Dus val die er niet mee lastig.quote:Op woensdag 29 maart 2023 09:46 schreef blomke het volgende:
[..]
1) Klopt, was meer her en der wat uurtjes via UB,
2) Nee, stel vertrouwde "op de Here", dat die in hun onderhoud, gezondheid en welzijn zou voorzien. Nou, mooi niet dus.
Ja ze bestaan, tot mijn verbazing ook bij mensen met een HBO+ opleiding. Ik kom nl. uit zo'n oord & gezin.quote:Op woensdag 29 maart 2023 15:43 schreef Bloem75 het volgende:
En....vertrouwen op de Here. Die zorgt vast voor genoeg macaroni, brood en pindakaas.
Sorry voor mijn cynisme maar jeetje , bestaan dit soort naïeve mensen nog? Of is er sprake van een beperkt IQ?
In de erfenis, bedenkt ik mij nu.quote:
Als ze in gemeenschap van goederen getrouwd waren dan is een kwart van haar erfenis van haar ouder(s) nu van de kinderen moet ze hen nog rente over het vruchtgebruik betalen ook.quote:
Maar als je de OP leest is de erfenis te verwaarlozen.quote:Op woensdag 29 maart 2023 17:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als ze in gemeenschap van goederen getrouwd waren dan is een kwart van haar erfenis van haar ouder(s) nu van de kinderen moet ze hen nog rente over het vruchtgebruik betalen ook.
Tenzij de erfenis testamentair buiten iedere gemeenschap van goederen viel.
Maar mevrouw heeft in 2020 1/5 deel van een huis geërfd, dus dat vermogen valt nu ook deels in de erfenis van haar man.quote:Op woensdag 29 maart 2023 18:02 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Maar als je de OP leest is de erfenis te verwaarlozen.
quote:Op woensdag 29 maart 2023 15:11 schreef Tinkepink het volgende:
Fulltime gaan werken. Kleiner gaan wonen. Kinderen kostgeld betalen
quote:Op woensdag 29 maart 2023 15:43 schreef Bloem75 het volgende:
Meer werken en in eigen inkomen voorzien. Je kinderen niet lastigvallen met je onvermogen om voor jezelf te zorgen. Die kinderen hebben straks of een (hoge) studieschuld of moeten keihard sparen willen ze ooit nog een hypotheek krijgen. Dus val die er niet mee lastig.
quote:Op woensdag 29 maart 2023 18:08 schreef Fe2O3 het volgende:
Het is toch vrij simpel? Niet werken,of meer werken,is geen verandering in de omstandigheden tot ze met pensioen gaat.
Iets wat al heel lang speelt in de 34 jaar dat ik haar ken:quote:Op woensdag 29 maart 2023 18:13 schreef Molo het volgende:
Waarom werkte die vrouw überhaupt parttime? En werken de kinderen niet?
Als de sodemieter gewoon lekker aan het werk, alle problemen zo opgelost
Een realitycheck recht in het smoelwerk dan maar. Mensen kunnen uiteindelijk meer dan ze denken als het echt moetquote:Op woensdag 29 maart 2023 22:21 schreef blomke het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
Iets wat al heel lang speelt in de 34 jaar dat ik haar ken:
1) Leven van week tot week en hopen dat het die week goed komt, zonder lange termijn investering
2) Externaliseren van problemen: verwachten dat een ander (of: de Here) voor een oplossing zorgt,
3) Niet willen wegcijferen of loslaten: in oude gedachten en werkwijzen blijven hangen.
De vraag is dan wel hoeveel die erfenis was. Hoeveel overwaarde zat er in dat huis? En hoeveel van haar deel van die erfenis is intussen al opgegaan?quote:Op woensdag 29 maart 2023 18:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar mevrouw heeft in 2020 1/5 deel van een huis geërfd, dus dat vermogen valt nu ook deels in de erfenis van haar man.
Dat stond niet in de OP.
Het punt is vooral dat als er nog wat over is, dat de gang naar de Sociale Dienst dan niet handig is, ongeacht of het ¤ 50.000 of ¤ 5.000 is.quote:Op woensdag 29 maart 2023 22:56 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
De vraag is dan wel hoeveel die erfenis was. Hoeveel overwaarde zat er in dat huis? En hoeveel van haar deel van die erfenis is intussen al opgegaan?
Klopt, maar als er nog ¤50.000 is dat te gebruiken als aanvulling op haar inkomen tot ze zelf AOW krijgt en zou ze het ermee kunnen redden. Als het ¤5.000 is dat hooguit genoeg voor 1 jaar aanvulling en niet genoeg.quote:Op woensdag 29 maart 2023 22:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het punt is vooral dat als er nog wat over is, dat de gang naar de Sociale Dienst dan niet handig is, ongeacht of het ¤ 50.000 of ¤ 5.000 is.
Klopt, maar we weten niet hoeveel het was en hoeveel er nog is.quote:Op woensdag 29 maart 2023 23:03 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Klopt, maar als er nog ¤50.000 is dat te gebruiken als aanvulling op haar inkomen tot ze zelf AOW krijgt en zou ze het ermee kunnen redden. Als het ¤5.000 is dat hooguit genoeg voor 1 jaar aanvulling en niet genoeg.
Daarom dus mijn opmerking hoeveel de erfenis was en wat er nu nog over is. Dat moet dus uitgezocht worden.quote:Op woensdag 29 maart 2023 23:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Klopt, maar we weten niet hoeveel het was en hoeveel er nog is.
Die erfenis is bijzaak lijkt me, als er geld was hadden ze het gebruikt en niet geklaagd, toch? Of iig middelen zat gehad, voor nu.quote:Op woensdag 29 maart 2023 22:21 schreef blomke het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
1) Leven van week tot week en hopen dat het die week goed komt, zonder lange termijn investering
2) Externaliseren van problemen: verwachten dat een ander (of: de Here) voor een oplossing zorgt,
3) Niet willen wegcijferen of loslaten: in oude gedachten en werkwijzen blijven hangen.
Doe ik. Ze zoeken het maar uit.quote:Op woensdag 29 maart 2023 23:25 schreef Fe2O3 het volgende:
Enige nuttige advies kan dan zijn, trek je handen er vanaf en laat of een ander de hand van god spelen, of de zooi in de soep lopen.
Huis was hypotheekvrij. Haar ouders hadden wel een vooruitziende blik.quote:Op woensdag 29 maart 2023 22:56 schreef Soulfreak het volgende:
De vraag is dan wel hoeveel die erfenis was. Hoeveel overwaarde zat er in dat huis? En hoeveel van haar deel van die erfenis is intussen al opgegaan?
Dan moet god het maar oplossenquote:Op woensdag 29 maart 2023 10:15 schreef blomke het volgende:
[..]
4) Homosexualiteit bestaat niet in die refokringen
Waar is dat geld gebleven?quote:Op donderdag 30 maart 2023 10:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Huis was hypotheekvrij. Haar ouders hadden wel een vooruitziende blik.
verstandigste antwoord hierop zou zijn "naar de hoeren" maar gezien de content in het topic zal dat antwoord wel niet komenquote:
Dan ga jij dit niet kunnen oplossenquote:Op woensdag 29 maart 2023 22:21 schreef blomke het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
quote:
quote:
quote:
quote:
Nee, was ik (al 34 jaar) niet van plan.quote:Op donderdag 30 maart 2023 13:20 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Dan ga jij dit niet kunnen oplossen
Dan kan het, afhankelijk van de waarde van het huis, om best wel een leuk bedrag gaan. Als er tenminste niet al een flink deel van op is gemaakt. Dan zou ik zeggen als de weduwe niet meer weer wilt gaan werken, pluk daar maar iedere maand een bedrag vanaf.quote:Op donderdag 30 maart 2023 10:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Huis was hypotheekvrij. Haar ouders hadden wel een vooruitziende blik.
quote:Op donderdag 30 maart 2023 13:49 schreef Soulfreak het volgende:
Maar gaf je eerder niet aan dat ze wonen in een sociale huurwoning met huurtoeslag?
Het kopen van een eigen huis, is ook al 30 jaar 't plan geweest. Edoch, de inkomsten waren te gering destijds (1995 of zo). Toen kostte een huis iets van 180.000 - 200.000 NLG.......quote:Op donderdag 30 maart 2023 13:49 schreef Soulfreak het volgende:
Maar gaf je eerder niet aan dat ze wonen in een sociale huurwoning met huurtoeslag? Om huurtoeslag te krijgen mag je niet te veel vermogen hebben. Alleen is dat ¤33.748 en samen is het ¤67.496.
Dus ze hadden al zo'n 10 jaar voor er kinderen kwamen een relatie?quote:Op donderdag 30 maart 2023 15:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Het kopen van een eigen huis, is ook al 30 jaar 't plan geweest. Edoch, de inkomsten waren te gering destijds (1995 of zo). Toen kostte een huis iets van 180.000 - 200.000 NLG.......
Ja als je nauwelijks tot niet werkt dan is dat zo jaquote:Op donderdag 30 maart 2023 15:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Het kopen van een eigen huis, is ook al 30 jaar 't plan geweest. Edoch, de inkomsten waren te gering destijds (1995 of zo). Toen kostte een huis iets van 180.000 - 200.000 NLG.......
Als de vrouw toen ook maar part-time werkte en de man alleen af en toe een uitzendbaantje had kreeg je ook toen geen hypotheek voor dat bedrag.quote:Op donderdag 30 maart 2023 15:29 schreef blomke het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 30 maart 2023 15:47 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dus ze hadden al zo'n 10 jaar voor er kinderen kwamen een relatie?
In die tijd was het ongeacht je inkomen als vrouw in vruchtbare leeftijd zo ongeveer onmogelijk om een huis te kopen.quote:Op donderdag 30 maart 2023 16:11 schreef blomke het volgende:
[..]ze was t/m 38 alleenstaand en wilde een huis kopen, maar dat was dus katsonmogelijk. Die (oudere) man kwam in 2001 (zonder enige fin.-econ, bijdrage) en daarna als de sodemieter de 2 kinderen, toen ze al plm.40 was.
Iets met alles maar "aan de Here overlaten".
Als ze als alleenstaande vrouw toen fulltime had gewerkt, had ze best iets kunnen kopen, in ieder geval een appartement. Gezien het leeftijdsverschil van 11 jaar en dat die man is overleden op 70 jarige leeftijd, zal zij nu 59 zijn of zo. Zelf ben ik 56 en heb op 23 jarige leeftijd een 2-kamer appartement kunnen kopen en dat was zelfs nog op basis van een best laag salaris. Nog jeugdloon, want voorlopig koopcontract toen ik nog 22 was op basis van jaarsalaris van jaar ervoor.quote:Op donderdag 30 maart 2023 16:11 schreef blomke het volgende:
[..]ze was t/m 38 alleenstaand en wilde een huis kopen, maar dat was dus katsonmogelijk. Die (oudere) man kwam in 2001 (zonder enige fin.-econ, bijdrage) en daarna als de sodemieter de 2 kinderen, toen ze al plm.40 was.
Iets met alles maar "aan de Here overlaten".
Welnee, als je echt wilde kon het. Ik heb zelf op 23 jarige leeftijd in 1990 een appartement gekocht. En in het kleinschalige appartement van 8 woningen, waren er (inclusief mijzelf) 3 gekocht door een alleenstaande vrouw, 1 was rond mijn leeftijd en de ander rond de 30. Het was toen wel Premie-A, maar met wat ik toen aan maximale hypotheek kon krijgen, kon ik met een paar 1000 gulden eigen geld ook een kleiner jaren 60 portiekwoning kopen.quote:Op donderdag 30 maart 2023 16:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
In die tijd was het ongeacht je inkomen als vrouw in vruchtbare leeftijd zo ongeveer onmogelijk om een huis te kopen.
Als je een hypotheek voor meer dan de helft van de waarde nodig had.
Mwah, bij een hoop banken werd je nog gewoon afgewimpeld.quote:Op donderdag 30 maart 2023 16:33 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Welnee, als je echt wilde kon het. Ik heb zelf op 23 jarige leeftijd in 1990 een appartement gekocht. En in het kleinschalige appartement van 8 woningen, waren er (inclusief mijzelf) 3 gekocht door een alleenstaande vrouw, 1 was rond mijn leeftijd en de ander rond de 30. Het was toen wel Premie-A, maar met wat ik toen aan maximale hypotheek kon krijgen, kon ik met een paar 1000 gulden eigen geld ook een kleiner jaren 60 portiekwoning kopen.
Daar heb ik toen echt niets van gemerkt.quote:Op donderdag 30 maart 2023 16:41 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mwah, bij een hoop banken werd je nog gewoon afgewimpeld.
Hoezo oneerlijk? Het zou voor die vrouw rond 1995 onmogelijk geweest zijn om te kopen. Rond die tijd waren de prijzen nog niet zo hard gestegen.quote:Op donderdag 30 maart 2023 17:30 schreef Fe2O3 het volgende:
De vergelijking is wel wat oneerlijk, als je 2014 tot nu neemt zijn stenen met 100% in waarde gestegen.
Ja, kloptquote:Iedereen die gekocht heeft voor de bubbel, of na de bubbel rond 2008 oid is nu spekkoper.
Een cheapo flat van 50.000 gulden kan nu zomaar 2 ton zijn.
Klopt allemaal. Maar wat ik vaker bij vrouwen zie: de techniek/elektriciteit/groot onderhoud van een (oud) huis weerhoudt hen van kopenquote:Op donderdag 30 maart 2023 16:27 schreef Soulfreak het volgende:
Als ze als alleenstaande vrouw toen fulltime had gewerkt, had ze best iets kunnen kopen, in ieder geval een appartement. Gezien het leeftijdsverschil van 11 jaar en dat die man is overleden op 70 jarige leeftijd, zal zij nu 59 zijn of zo.
In 1990 kon dat ja, maar zowel de huur- als de koopsector waren sowieso veel ruimer. En de rente iets van 8% herinner ik mij...quote:Op donderdag 30 maart 2023 16:33 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Welnee, als je echt wilde kon het. Ik heb zelf op 23 jarige leeftijd in 1990 een appartement gekocht.
2001 getrouwd, die man liep tegen de 50. Met zijn&haar werkverleden (lees: mentaliteit) was het al een fictief plan, bovendien Randstad.quote:Op donderdag 30 maart 2023 17:55 schreef Soulfreak het volgende:
Die man heeft ze in 2001 leren kennen, toen waren de prijzen al wel gestegen maar als die man toen gewoon een vaste fulltime baan had gehad en die vouw voordat er kinderen kwamen ook, hadden ze ook best kunnen kopen.
Heel vreemd: "daar in voorziet de ....."quote:Op donderdag 30 maart 2023 17:55 schreef Soulfreak het volgende:
Als je een woning wil kopen moet je niet parttime werken en dan gaan klagen dat iets kopen onmogelijk is.
Nu ook weer in de erfenisquote:
En dan is nauwelijks te vreten hebben de consequentie. Het is kiezen of delen. Bah, wat een stom wijf, sorry hoor.quote:Op woensdag 29 maart 2023 13:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Is een beetje ambivalent. Wel willen, maar als het lastig wordt, te moeilijk of "niet meer leuk", kapt ze ermee.
Ik snap er echt niets van. Nadat de laatste ouder overleden is en het hypotheekvrije huis verkocht is heeft ze toch een aardig bedrag? Waar is dat geld gebleven?quote:
Haar man is overleden, dus is er een boedel te erven door de weduwe en de twee kids,quote:Op donderdag 30 maart 2023 20:18 schreef CarbonC het volgende:
Nadat de laatste ouder overleden is en het hypotheekvrije huis verkocht is heeft ze toch een aardig bedrag? Waar is dat geld gebleven?
En die boedel is dus geld waard. Nu zal dat in het geval van die klaploper niet zoveel geweest zijn, maar 1/5 huis is toch best een redelijk bedrag. Staat dat geld op een spaarrekening, is het opgegaan aan boodschappen, of ...?quote:Op donderdag 30 maart 2023 20:31 schreef blomke het volgende:
[..]
Haar man is overleden, dus is er een boedel te erven door de weduwe en de twee kids,
Sorry, ik weet het niet.quote:Op donderdag 30 maart 2023 20:38 schreef CarbonC het volgende:
En die boedel is dus geld waard. Nu zal dat in het geval van die klaploper niet zoveel geweest zijn, maar 1/5 huis is toch best een redelijk bedrag. Staat dat geld op een spaarrekening, is het opgegaan aan boodschappen, of ...?
Ja, ik had 5 jaar rentevast 7,9%, daarna voor 3 jaar vastgezet voor 7,2%, als ik toen weer een rentevaste periode van 5 jaar had gekozen zou het 8% geweest, vanaf 1998 ging ik naar 6,3%. Was de eerste 5 jaar dus een fors rentebedrag, moet er nu niet maar aan denken Appartementje in de Randstad (Leiden) en het was de eerste paar jaar niet financieel gezien ruim, maar het lukte. Ik kon niet alle meubels en sommige andere dingen kopen die ik wilde, zoals in oude bed waar ik als sinds ik 8 of 9 jaar oud was in sliep meegenomen en een allergaartje aan kastjes voor kleding, had de eerste 8 a 9 maanden geen wasmachine en ik had nog wat geld van mijn vader geleend. Mijn oude 2e hands fiets begaf het ook nog en heb een tijd de herenfiets van mijn vader geleend. Maar ik spaarde gewoon zo veel mogelijk tot ik wel al die dingen kon kopen, elke maand weer, plus vakantiegeld, belastingteruggave, kerstgratificatie, als het druk was qua werk en er gevraagd 's avonds over te werken was ik van de partij.quote:Op donderdag 30 maart 2023 19:56 schreef blomke het volgende:
[..]
In 1990 kon dat ja, maar zowel de huur- als de koopsector waren sowieso veel ruimer. En de rente iets van 8% herinner ik mij...
Tja, die Here, die was er bij ons niet.quote:Op donderdag 30 maart 2023 20:02 schreef blomke het volgende:
[..]
Heel vreemd: "daar in voorziet de ....."
Boerhaavelaan??quote:Op donderdag 30 maart 2023 21:51 schreef Soulfreak het volgende:
Appartementje in de Randstad (Leiden) en het was de eerste paar jaar niet financieel gezien ruim, maar het lukte.
Nee, in de Stevenshof, nieuwbouw. Daar werden begin jaren 90 de laatste vlekken vol gebouwd. Dit was er één van, kleinschalig appartementsgebouw, op de hoek geschakeld met eengezinswoningen.quote:
Vlakbij een NS station?quote:Op vrijdag 31 maart 2023 16:05 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Nee, in de Stevenshof, nieuwbouw. Daar werden begin jaren 90 de laatste vlekken vol gebouwd. Dit was er één van, kleinschalig appartementsgebouw, op de hoek geschakeld met eengezinswoningen.
Bingo. Je bent bekend in Leiden?quote:
Gewoond & gestudeerd.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |