https://www.svb.nl/nl/anw(...)partner-is-overledenquote:Uw partner is overleden
Het overlijden van een partner is een ingrijpende gebeurtenis. Het kan zijn dat u nu ook minder inkomen heeft. Voldoet u aan de voorwaarden? Dan kunt u een Anw-uitkering krijgen.
Wat zijn de voorwaarden
Uw partner moet op de dag van overlijden verzekerd zijn voor de Algemene nabestaandenwet (Anw). U kunt een Anw-uitkering krijgen als u op de dag van het overlijden van uw partner:
nog niet uw AOW-leeftijd heeft, en
voor een kind zorgt dat jonger is dan 18 jaar en bij u thuis woont, of
minimaal 45% arbeidsongeschikt bent
Of u minimaal 45% arbeidsongeschikt bent wordt onderzocht door UWV. Ook als u buiten Nederland woont. In dat geval neemt UWV contact op met de sociale zekerheidsinstantie in uw woonland.
De Anw-uitkering stopt als u niet meer aan deze voorwaarden voldoet.
Lees meer over de AOW-leeftijd
Anw hangt af van inkomsten en woonsituatie
Ik las losgeldquote:Op dinsdag 28 maart 2023 11:50 schreef Metalfrost het volgende:
Beide kinderen linea recta een BBL studie laten doen en kostgeld laten betalen om de boel draaiende te houden.
Dit. Ze kunnen ofwel bijdragen aan het huishouden van hun moeder, of een eigen huishouden beginnen op kamers of zo.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 12:25 schreef YStec het volgende:
Een 18- en 20-jarige noem ik geen kinderen meer. Zij kunnen gaan werken om mee te helpen met het betalen van de kosten natuurlijk.
Ligt er maar net aan wat hun dagbesteding op dit moment is natuurlijk. Ik kan me genoeg omstandigheden voorstellen waarin dat niet redelijkerwijs te verwachten is….quote:Op dinsdag 28 maart 2023 12:25 schreef YStec het volgende:
Een 18- en 20-jarige noem ik geen kinderen meer. Zij kunnen gaan werken om mee te helpen met het betalen van de kosten natuurlijk.
Dat is ook niet echt een heel gemakkelijke opgave tegenwoordig, natuurlijk.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 12:40 schreef Viv het volgende:
[..]
Dit. Ze kunnen ofwel bijdragen aan het huishouden van hun moeder, of een eigen huishouden beginnen op kamers of zo.
Daar heb je tegenwoordig geen BBL studie voor nodig; het werk ligt voor het oprapen.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 11:50 schreef Metalfrost het volgende:
Beide kinderen linea recta een BBL studie laten doen en kostgeld laten betalen om de boel draaiende te houden.
Denk niet dat ze bij de gemeente veel meer zal krijgen dan wat ze nu verdient, met 2 volwassen kinderen in huis.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 12:53 schreef trein2000 het volgende:
Maar verder gemeente bellen inderdaad. Als die het zelf niet weten dan weten ze in ieder geval wie het wel weet.
Die 18-jarige zal dat echt niet gaan lukken. Middelbare school, eindexamen.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 12:25 schreef YStec het volgende:
Ze had en heeft niks. Eerst nog een huisman en een AOW van hem, maar beide zijn nu ook weg.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 12:49 schreef Centenbak het volgende:
Alles verkopen en nu in bitcoin investeren. En dan gewoon 5 jaar wachten voordat je er weer 20% uithaalt om riant van te leven, overige 80% door laten renderen.
quote:Op dinsdag 28 maart 2023 11:51 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
https://www.svb.nl/nl/anw(...)partner-is-overleden
Lijkt beide niet van toepassing als het zo lees.quote:Als weduwe of weduwnaar met kinderen tot 18 jaar komt u in aanmerking voor een nabestaandenuitkering. Of als u arbeidsongeschikt bent en u bent uw partner verloren.
Hangt van de dagbesteding van die kinderen af.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 13:25 schreef Gia het volgende:
[..]
Denk niet dat ze bij de gemeente veel meer zal krijgen dan wat ze nu verdient, met 2 volwassen kinderen in huis.
Prio 1 is meer werken. Nog meer aan het toeslageninfuus alleen als het echt niet anders kan.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 17:01 schreef Ivo1985 het volgende:
Naast toeslagen heeft ze mogelijk recht op aanvullende bijstand voor een alleenstaande (tot 70% van het minimumloon). Uiteraard zit daar wel sollicitatieplicht en dergelijke aan vast.
Van de meerderjarige kinderen wordt verwacht dat die zichzelf kunnen bedruipen.
Aja je zou deze term beter moeten specificeren wellicht, want bijv de uitvinder in de 60ies van de afstands bediening die was te lui om steeds op en neer naar de tv te lopen, en kwam toen op het idee voor een vrij lui apparaat, de remote! Dus zijn luiheid kwam te gunste van de mensheid?quote:
Op middellange termijn geef ik je daarin zeker gelijk. Minder afhankelijk zijn van 'gratis geld' zorgt overall gezien ook voor minder ellende. Als het gezin voor het overlijden van 'vader' al niet zo afhankelijk was, dan waren de financiële zorgen nu kleiner geweest.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 19:19 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Prio 1 is meer werken. Nog meer aan het toeslageninfuus alleen als het echt niet anders kan.
Als ze parttime werkt is de kans klein dat er recht op (aanvullende) bijstand bestaat, tenzij dat "parttime" 8 uur per week is ofzo, maar dan nog ga je liever meer werken dan je aan de gestapo van de sociale dienst te moeten onderwerpen.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 22:38 schreef CocoinColorado het volgende:
Lijkt me dat de 1e prio is dat ze gewoon fulltime gaat werken. Ik vind dat zelf ook erg voor de hand liggen dus ik vraag me af waarom er gelijk gevraagd wordt op welke uitkeringen zij nog meer recht heeft?
Ze kan aanvullende bijstand aanvragen bij de gemeente maar daar hangt natuurlijk wel een sollicitatieplicht aan vast. Wil ze die hele molen in gaan terwijl ze misschien morgen (bij wijze van) ergens fulltime kan gaan werken?
Als ze nu fulltime gaat werken kan ze ook nog wat jaartjes pensioenopbouw meepakken.
Je hebt gelijk; ik ging uit van een uurtje of 16 maar het kan ook minder of meer zijn. Geen idee.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 22:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als ze parttime werkt is de kans klein dat er recht op (aanvullende) bijstand bestaat, tenzij dat "parttime" 8 uur per week is ofzo, maar dan nog ga je liever meer werken dan je aan de gestapo van de sociale dienst te moeten onderwerpen.
Als je 16 uur werkt dan is bijstand voor een alleenstaande als snel minder (¤ 1.135 per maand), tenzij ze op haar 59ste na jaren een kantoorbaan nog een loon in de buurt van het wettelijk minimumloon heeft.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 22:46 schreef CocoinColorado het volgende:
[..]
Je hebt gelijk; ik ging uit van een uurtje of 16 maar het kan ook minder of meer zijn. Geen idee.
Feit is dat de betreffende persoon er gewoon alles aan moet doen om meer inkomen te generen, wat me erg voor de hand liggend lijkt.
Dat is ook mijn verkeerde uitgangspunt in de OP. Eigenlijk: hoe kan ze haar toekomst het beste aanpakken, zonder als uitgangspunt "een uitkering" of "een rijke vent".quote:Op dinsdag 28 maart 2023 22:38 schreef CocoinColorado het volgende:
Lijkt me dat de 1e prio is dat ze gewoon fulltime gaat werken. Ik vind dat zelf ook erg voor de hand liggen dus ik vraag me af waarom er gelijk gevraagd wordt op welke uitkeringen zij nog meer recht heeft?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |