abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_208563978
Logischerwijs heeft niemand zin in een discussie over de uiterst vermoeiende industriële veeteeltboeren, maar er mag toch wel een draadje zijn waarin de ontwikkelingen in ieder geval kunnen worden bijgehouden en eventuele oplossingen besproken kunnen worden.

Ik trap wel af.

Wat wel te doen:
- Maximale stalgroottes instellen.
- Drastische reductie van de veestapel.
- Per 2021 nu echt maar dan dus echt en niet zoals in 2013 stopzetten van nertsenfokkerij
- Drastische reductie van de aanwezigheid van Carola Schouten op ministersposten.
- Hogere eisen stellen aan personeel in slachthuizen + betere arbeidsomstandigheden.
- Omstandigheden voor dierentransport verbeteren, met hogere boetes bij overtredingen, in plaats van die nietszeggende 'sectorafspraken' die nooit worden nageleefd waardoor varkens met 200 per wagen bij 30 graden nog steeds urenlang vervoerd kunnen worden.
- Strenger straffen bij zaken als mestfraude, dierenwelzijnsovertredingen, intimidatie van controleurs, etcetera.
- Niet meer alles wat los en vast zit op het boerenland op vrijwillige basis met subsidies ondersteunen, maar enkel nog gericht, met controleerbare doelen.
- Geborgde zetels verdwijnen uit de waterschappen zodat de waterhuishouding meer oog kan hebben voor de natuur en niet enkel voor de hoogste akkeropbrengst.
- Tractors per 2021 enkel nog de weg op met een kenteken.
- In bestemmingsplan van grond beter onderscheid maken tussen gebieden bestemd voor intensieve landbouw (zgn gangbaar, gekenmerkt door de doodsheid en saaiheid) en extensieve landbouw, waar meer ruimte kan zijn voor variatie en die zo toch rendabeler kunnen worden.

Wat niet te doen:
- Toegeven aan de boeren die in hun vrijstaande woningen door de EU gesubsidieerd 'ondernemertje' spelen maar wel elk jaar aankloppen bij de overheid als de prijzen te laag liggen en die weigeren oog te hebben voor de schade die hun bedrijven aan de omgeving aanricht en al 40 jaar alles tegenwerken
- Toegeven aan de boeren die met tractoren naar de huizen van anderen rijden om deze te intimideren.
- Toegeven aan de boeren die politiebureaus belagen omdat enkelen van hun tijdens het overtreden van de wet zijn gearresteerd.
- Toegeven aan de mensen van FDF, de strijders die zich aangetast voelen in hun man-zijn op het moment dat ze niet zo onbeperkt mogelijk zoveel mogelijk dieren in zo erbarmelijk mogelijke omstandigheden mogen fokken voor hun eigen portemonnee.
- Toegeven aan de boeren die vinden dat de slachtsnelheid (de snelheid waarmee op diervriendelijke wijze zoveel mogelijk dieren geslacht kunnen worden) niet omlaag mag worden gebracht als de slachthuizen een broeinest van corona blijken.
- CDA'ers (of CU'ers) op het ministerie van landbouw toelaten. Na 40 jaar loopjongen spelen voor de LTO mag het wel weer even wat minder met de laksheid van de overheid richting een specifieke beroepsgroep.
- Verkeersovertredingen toestaan zolang ze gedaan worden door opgefokt volk en zoveel mogelijk mensen hinderen die wel gewoon werken voor hun geld.
- Niet meegaan in schijnargumenten over dierenwelzijn afkomstig uit een beroepsgroep met als verdienmodel het (soms onverdoofd, in kokend water, onvolledig) laten slachten van 600 miljoen kuikens, 15 miljoen varkens en 2 miljoen runderen per jaar - dit gaat ook op voor dat geklaag over die 100 doodgebeten schapen in een land waar 600.000 schapen per jaar geslacht worden.

Concreet komt dat er dan op neer dat:
- dat kinderachtige gekleuter met tractors wat strenger aangepakt wordt, zodat er niet meer een exclusieve groep gepriviligeerden rondrijdt die overal maar files kan veroorzaken.
- Boeren net als andere ondernemers zelf wat meer verantwoordelijk zijn voor het inspelen op een veranderende toekomst, in plaats van dat de overheid ze bakken met geld toeschuift om de lang van te voren aangekondigde problemen nog steeds niet op te lossen.
- De beroepsgroep met relatief veel miljonairs die vooral veel exporteren naar het buitenland voor hun eigen beurs wat meer oog moet hebben voor wat hun werk op hun 50% van het vaderland bij de publieke ruimte aanricht, waaronder ook de ruimte valt waar 99% van de andere Nederlanders wonen.
- Er iets minder achterlijk veel dieren gefokt en geslacht worden in de verziekte industrie die de bio-industrie nu eenmaal is.
- Doordat er geen CDA'ers meer toegelaten zijn op het ministerie van Landbouw, de lange natuurhatende arm van de LTO minder te zeggen heeft, waardoor Nederland er mooier op wordt.

Dat resulteert dan hopelijk in:
- Minder achterlijk veel dieren die geslacht worden na een tragisch zinloos leven
- De natuur die al 40 jaar achteruit holt in Nederland kan wellicht een beetje opkrabbelen
- Tussen de dorpen minder saaie groene betongrasvlakten en meer ruimte voor variatie.
- Betere luchtkwaliteit, gezondere waterstanden, betere waterkwaliteit, minder verzuring en verschraling van de grond.
- Minder kans op luchtweginfecties, Q-koorts, en andere zoönoses.
- Minder beroepsmatig ontstane files
- Minder intimidatie van personen, bedrijven en bewindslieden door een kleine groep agressievelingen
- Minder illegale kap in het regenwoud voor plantages om aan de gigantische vraag van sojavoer voor de veestapel te voldoen
- Minder overproductie en langdurige schade door roofbouw op het huidige land.

Tegen de boeren die zeggen dat het boeren ze onmogelijk wordt gemaakt door de, door de LTO zelf steeds afgedwongen veranderende regelgeving, zou ik willen zeggen: Stoppen mag. Zoveel mensen in Nederland zijn gestopt met wat ze deden, er is net weer een hele faillisementsronde opgang gekomen omdat corona, en dan heb je hier nog het geluk dat je niet eens failliet gaat maar dat je er gewoon mee op willen houden. Dat is geen enkel probleem. Stop vooral, zou ik dan zelfs zeggen. Het is geen ultiem recht om te kunnen boeren zoals je zelf wil, net zoals het geen ultiem recht is om boekhandelaar te zijn zonder regels, of zoals het geen ultiem recht is om tv-personality te zijn zonder belemmeringen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 28 maart 2023 @ 09:06:12 #2
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_208564351
Gewoon de geldkraan dichtdraaien en alleen boeren die zichzelf kunnen bedruipen over laten.
Laffe huichelaar
pi_208570173
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 09:06 schreef timmmmm het volgende:
Gewoon de geldkraan dichtdraaien en alleen boeren die zichzelf kunnen bedruipen over laten.
Geen slecht idee, maar dat geldt dan wel voor elke vorm van staatssteun aan particuliere entiteiten. Gelijke monniken, gelijke kappen.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_208570587
Vollenbroek is toch weer met rechtszaken begonnen:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ers-intrekt-a4160674

Eerst eisen bij de provincies om onmiddelijk 40 vergunningen in te trekken (lijkt me kansloos), daarna gaat hij naar de rechter.


Ben eigenlijk wel benieuwd wat een rechter dan doet. Als rechters dit gaan beslissen, wordt de ruimte voor de politiek om beleid te maken wel heel erg klein. Dan beslist de rechter namelijk voor de politiek niet alleen dat de uitstoot omlaag moet, maar ook hoe. En dat vind ik eigenlijk te ver gaan.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator dinsdag 28 maart 2023 @ 19:33:17 #5
54278 crew  Tijger_m
42
pi_208570801
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 18:59 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Geen slecht idee, maar dat geldt dan wel voor elke vorm van staatssteun aan particuliere entiteiten. Gelijke monniken, gelijke kappen.
Ik ben helemaal voor maar ik denk dat rechts Nederland het nog geen maand volhoudt. :P
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_208571032
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 19:33 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ik ben helemaal voor maar ik denk dat rechts Nederland het nog geen maand volhoudt. :P
Dat maakt mij niet uit, hoewel ik mij afvraag welke rechtse belangen imploderen.
Maar ik kijk niet perse naar links of rechts, het gaat erom wat het belang dient.

In principe ben ik gewoon midden-conservatief. Maar tegenwoordig in het huidige NL landschap ben ik wel behoorlijk rechts. Ik denk dat iemand als Obama al eeen stuk rechtser is dan ik.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  dinsdag 28 maart 2023 @ 21:03:56 #7
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_208572212
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 18:59 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Geen slecht idee, maar dat geldt dan wel voor elke vorm van staatssteun aan particuliere entiteiten. Gelijke monniken, gelijke kappen.
Als je dat aanpast naar alles met een winstoogmerk kan ik daar best mee leven.

Ik kan me voorstellen dat je als overheid geld uitgeeft voor diensten waar je niet zonder kan, maar dat moet je niet doen zonder dat je er iets als overheid over te zeggen hebt
Laffe huichelaar
  dinsdag 28 maart 2023 @ 22:50:49 #8
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_208573614
de boeren het land uit en de treinen met afval uit het zuiden erin om lekker te verbranden en de warmte te verkopen
hoeveel boeren moeten stoppen om vergunning te verkrijgen voor deze verbranding
of is er nu geen PAS vergunning nog

quote:
Consternatie
Het nieuws rond het importeren van buitenlands afval roept consternatie op.
AEB en twee andere afvalverwerkers staan al op de lijst van 25 grootste stikstofuitstoters van ons land.

Het Romeinse huisvuil per trein 1700 kilometer naar Nederland vervoeren en hier verbranden zorgt voor extra CO2 in de lucht en meer stikstof.

Senator Henk Otten vraagt zich af ’waar we in hemelsnaam mee bezig zijn’.

Hij stipt aan dat terwijl er 900 ton aan Italiaans huisvuil naar Nederland komt, Nederlandse boeren moeten stoppen door de ’stikstofbureaucratie’. „
Meer treinen bedoelden wij anders”, schrijft ook GroenLinks-Kamerlid Laura Bromet schertsend op Twitter.
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_208575243
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 19:22 schreef Hanca het volgende:
Ben eigenlijk wel benieuwd wat een rechter dan doet. Als rechters dit gaan beslissen, wordt de ruimte voor de politiek om beleid te maken wel heel erg klein. Dan beslist de rechter namelijk voor de politiek niet alleen dat de uitstoot omlaag moet, maar ook hoe. En dat vind ik eigenlijk te ver gaan.
Wil jij dan liever de rechtstaat afschaffen?
pi_208575311
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 08:25 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Wil jij dan liever de rechtstaat afschaffen?
Nee, zeer zeker niet. Maar er moet wel onderscheid zijn. Dat je naar de rechter kunt stappen om te zorgen dat de stikstofuitstoot naar beneden gaat, helemaal voor. Maar als die rechter ook nog gaat bepalen hoe dat moet, dan schaf je in feite de democratie af en zet je rechters op de plek van de politici.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208575345
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 19:22 schreef Hanca het volgende:
Vollenbroek is toch weer met rechtszaken begonnen:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ers-intrekt-a4160674

Eerst eisen bij de provincies om onmiddelijk 40 vergunningen in te trekken (lijkt me kansloos), daarna gaat hij naar de rechter.


Ben eigenlijk wel benieuwd wat een rechter dan doet. Als rechters dit gaan beslissen, wordt de ruimte voor de politiek om beleid te maken wel heel erg klein. Dan beslist de rechter namelijk voor de politiek niet alleen dat de uitstoot omlaag moet, maar ook hoe. En dat vind ik eigenlijk te ver gaan.
Dan beslist de rechter dat de overheid een coherent beleid moet voeren en niet hun eigen gestelde beleidregels moet overtreden. De overheid heeft jaren liggen te slapen en heeft regels die elkaar in de weg zitten als beleid gemaakt dat de rechter dan zegt dat dit niet klopt is toch heel normaal.
pi_208575392
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 08:43 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Dan beslist de rechter dat de overheid een coherent beleid moet voeren en niet hun eigen gestelde beleidregels moet overtreden. De overheid heeft jaren liggen te slapen en heeft regels die elkaar in de weg zitten als beleid gemaakt dat de rechter dan zegt dat dit niet klopt is toch heel normaal.
Het gaat me er om dat de rechter zou gaan bepalen hoe. Als de overheid in plaats van die ene boer bij een bepaald natuurgebied wiens vergunning nu voor de rechter wordt gesleept, 5 andere iets kleinere boeren kan vinden die vrijwillig willen stoppen, dan moet dat toch gewoon kunnen? Daar gaat de overheid toch zeker over, niet de rechter?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 29 maart 2023 @ 08:54:17 #13
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_208575442
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 08:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, zeer zeker niet. Maar er moet wel onderscheid zijn. Dat je naar de rechter kunt stappen om te zorgen dat de stikstofuitstoot naar beneden gaat, helemaal voor. Maar als die rechter ook nog gaat bepalen hoe dat moet, dan schaf je in feite de democratie af en zet je rechters op de plek van de politici.
De aanpak die voor verlaging moet zorgen van de uitstoot moet natuurlijk wel realistisch zijn. Dan ga je ook over het hoe.
  woensdag 29 maart 2023 @ 08:54:42 #14
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_208575444
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 08:25 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Wil jij dan liever de rechtstaat afschaffen?
Hte is het beste als BBB in Nederland de stikstof normen gelijktrekt met Duitsland en Polen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_208575518
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 08:54 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Hte is het beste als BBB in Nederland de stikstof normen gelijktrekt met Duitsland en Polen
Dat er net als in Duitsland binnen een straal van 15 km van een Natura 2000 gebied per direct geen intensieve veehouderij mag zijn, bedoel je? Is inderdaad ook een oplossing. Wel een drastische voor de boeren.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208575657
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 22:50 schreef michaelmoore het volgende:
de boeren het land uit en de treinen met afval uit het zuiden erin om lekker te verbranden en de warmte te verkopen
hoeveel boeren moeten stoppen om vergunning te verkrijgen voor deze verbranding
of is er nu geen PAS vergunning nog
[..]

Je bent weer vergeten om aan bronvermelding te doen.
Spoilers!
pi_208575779
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 19:22 schreef Hanca het volgende:
Vollenbroek is toch weer met rechtszaken begonnen:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ers-intrekt-a4160674

Eerst eisen bij de provincies om onmiddelijk 40 vergunningen in te trekken (lijkt me kansloos), daarna gaat hij naar de rechter.

Ben eigenlijk wel benieuwd wat een rechter dan doet. Als rechters dit gaan beslissen, wordt de ruimte voor de politiek om beleid te maken wel heel erg klein. Dan beslist de rechter namelijk voor de politiek niet alleen dat de uitstoot omlaag moet, maar ook hoe. En dat vind ik eigenlijk te ver gaan.
Fijn dat je er nu pas achter komt.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_208575821
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 09:24 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Fijn dat je er nu pas achter komt.
Nee, dit is echt wat anders. De rechter die uitspraken doet over dat de stikstofuitstoot omlaag moet is echt niet meer dan terecht. Dat is de regering aan zijn eigen wet houden. Maar ik denk niet dat er een wet bestaat tegen specifiek deze 40 vergunningen en niet die van de boeren of andere bedrijven om hen heen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 29 maart 2023 @ 09:41:05 #19
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_208576009
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 09:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat er net als in Duitsland binnen een straal van 15 km van een Natura 2000 gebied per direct geen intensieve veehouderij mag zijn, bedoel je? Is inderdaad ook een oplossing. Wel een drastische voor de boeren.
we zullen dan fors het aantal natura 200 gebieden moeten verlagen naar 30 of zo
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_208576080
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 09:41 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
we zullen dan fors het aantal natura 200 gebieden moeten verlagen naar 30 of zo
Onmogelijk, beluister Timmermans maar bij Met het oog op morgen. Tenminste, niet mogelijk zonder uit de EU te stappen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208576407
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 19:22 schreef Hanca het volgende:
Ben eigenlijk wel benieuwd wat een rechter dan doet. Als rechters dit gaan beslissen, wordt de ruimte voor de politiek om beleid te maken wel heel erg klein. Dan beslist de rechter namelijk voor de politiek niet alleen dat de uitstoot omlaag moet, maar ook hoe. En dat vind ik eigenlijk te ver gaan.
Jij wilt de Trias Politica schrappen en onze grondwet wijzigen?
pi_208576457
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 10:09 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Jij wilt de Trias Politica schrappen en onze grondwet wijzigen?
Zie mijn latere reacties, daar heb ik uitgelegd wat ik het probleem hier vind als de rechter hier in mee gaat.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208576523
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 08:54 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Hte is het beste als BBB in Nederland de stikstof normen gelijktrekt met Duitsland en Polen
Vind het altijd heel bijzonder wanneer dit aangehaald wordt. De grens was hier 1 mol en deze grens is door de Raad van State als niet wenselijk bevonden, terwijl deze grens in Duitsland nooit door de rechtelijke macht beoordeeld is.

In Monaco betaal je geen inkomstenbelasting, daar kun je niet eens een factor aanhangen, maar daar kun je in Nederland niks mee want dat zijn nou eenmaal de wetten van een ander land. Opteer je hiermee eigenlijk dat deze regels Europees vastgelegd moeten worden?

Daarnaast hoor je ze niet over dat in Duitsland:
47,6% landbouwareaal is, terwijl dit in Nederland 54% is.

En ook niet dat we in Nederland, per ha landbouwareaal:
1,72 koe, 5,2 varken en 45 kippen hebben terwijl dit in Duitsland:
0,11 koe, 0,62 varken en 5,22 kip is.*

En dan hebben we het nog niet over de stikstofuitstoot per ha:


Misschien konden we met de Duitse kengetallen ook wel 21 mol als drempelwaarde aanhouden, of is de drempelwaarde in Duitsland te hoog omdat er geen rechtzaak over gevoerd is, wie zal het zeggen?

Kortom @michaelmoore zou je enkel en alleen de drempelwaarde over willen nemen of ook de aantallen dieren?

*berekening
Koeien: 4,01 35,7 miljoen 0,11 3,8 2,2 miljoen 1,72
Varkens: 22,3 35,7 miljoen 0,62, 11,4 2,2 miljoen 5,2
Pluimvee: 186,3 35,7 5,22, 99,9 2,2 45

quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 09:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat er net als in Duitsland binnen een straal van 15 km van een Natura 2000 gebied per direct geen intensieve veehouderij mag zijn, bedoel je? Is inderdaad ook een oplossing. Wel een drastische voor de boeren.
Heb je hier ook een bron van, ik kan het niet vinden en ken deze regel niet.
  woensdag 29 maart 2023 @ 18:06:59 #25
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_208583459
BBB gaat in de water beken in de natuur voor hoger water zorgen, daar zal de natuur van opknappen
beter dan stikstof zo urgent verklaren
nu de norm nog fors omhoog en een andere minister van stikstof

vooral bomen hebben meer water nodig om verdroging te voorkomen

diep wortelende grassen die redden het welkl ,maar heide gaat droog aan verdroging

[ Bericht 16% gewijzigd door michaelmoore op 29-03-2023 20:11:05 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_208585393
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 18:06 schreef michaelmoore het volgende:
BBB gaat in de water beken in de natuur voor hoger water zorgen, daar zal de natuur van opknappen
Heb jij een bron, of ben je weer aan het wensdenken? Want dit verhaal zou betekenen dat half Nederland ongeschikt wordt voor de veeteelt of voor agrarisch werk met zeer zware tractoren ... hoge waterstanden (de enige manier om dit te doen) is nou net iets waar boeren enorm tegen zijn.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 29 maart 2023 @ 20:11:27 #27
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_208585406
quote:
1s.gif Op woensdag 29 maart 2023 20:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
Heb jij een bron, of ben je weer aan het wensdenken? Want dit verhaal zou betekenen dat half Nederland ongeschikt wordt voor de veeteelt of voor agrarisch werk met zeer zware tractoren ... hoge waterstanden (de enige manier om dit te doen) is nou net iets waar boeren enorm tegen zijn.
nee hoor

hoe kom je dar nou bij

water beter vasthouden , wil niet zeggen hoger water in de weilanden
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_208585578
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 08:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het gaat me er om dat de rechter zou gaan bepalen hoe. Als de overheid in plaats van die ene boer bij een bepaald natuurgebied wiens vergunning nu voor de rechter wordt gesleept, 5 andere iets kleinere boeren kan vinden die vrijwillig willen stoppen, dan moet dat toch gewoon kunnen? Daar gaat de overheid toch zeker over, niet de rechter?
In principe wel, maar als diezelfde overheid maar blijft verzaken (zoals ook nu weer dreigt te gebeuren) kan de rechter wel in actie komen natuurlijk.
pi_208585681
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 20:11 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee hoor

hoe kom je dar nou bij

water beter vasthouden , wil niet zeggen hoger water in de weilanden
Absoluut wel. Ze pompen nu in het voorjaar namelijk bewust water weg om tractoren op het land te laten. Echt, bij de waterstanden is natuur vs boeren echt het duidelijkst te zien, dat staat ook continue in alle media. Als je dat al niet eens wil zien, dan houdt echt elk serieus gesprek op.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 29 maart 2023 @ 21:04:08 #30
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_208586178
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 20:26 schreef Hanca het volgende:

Ze pompen nu in het voorjaar namelijk bewust water weg om tractoren op het land te laten.
nee dat is niet zo

hier is het water op het land in de winter en dan gaat er toch geploegd worden en ingezaaid

dat gaat int voorjaar vanzelf weg opdrogen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_208586440
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 08:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het gaat me er om dat de rechter zou gaan bepalen hoe. Als de overheid in plaats van die ene boer bij een bepaald natuurgebied wiens vergunning nu voor de rechter wordt gesleept, 5 andere iets kleinere boeren kan vinden die vrijwillig willen stoppen, dan moet dat toch gewoon kunnen? Daar gaat de overheid toch zeker over, niet de rechter?
Als ze het ook op die manier kunnen oplossen en kunnen aantonen dat de kwetsbare natuur voldoende wordt beschermd en kan herstellen is er geen grond meer voor het intrekken van die ene vergunning.

Het doel van die rechtszaken is natuurlijk ook dat er voor de natuur zsm verbetering komt en dat is dan net zo goed bereikt.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_208586495
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 21:04 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee dat is niet zo

hier is het water op het land in de winter en dan gaat er toch geploegd worden en ingezaaid

dat gaat int voorjaar vanzelf weg opdrogen
Boeren willen lage waterstand:
https://www.ftm.nl/artikelen/boer-bepaalt-waterpeil
https://www.omroepwest.nl(...)juist-drassig-gebied
https://studio040.nl/nieu(...)waterschap-de-dommel
https://nos.nl/regio/utre(...)-gevoelig-bij-boeren
https://awp.nu/opinie/oplossing-droogte-pijnlijk-voor-boeren/
https://www.tudelft.nl/de(...)koeien-nog-in-de-wei
https://www.boerderij.nl/(...)ezen-hoger-waterpeil
https://www.rtvutrecht.nl(...)-gevoelig-bij-boeren

Echt, waarom jij toch nooit en dan ook nooit de feiten aan je kant hebt is me echt een raadsel. Is google echt zo moeilijk te vinden?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208593020
De Europese Commissie dringt aan op haast bij de stikstofaanpak: https://www.trouw.nl/poli(...)stofaanpak~bd9af28b/
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 30 maart 2023 @ 17:51:58 #34
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_208593034
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2023 17:50 schreef Hanca het volgende:
De Europese Commissie dringt aan op haast bij de stikstofaanpak: https://www.trouw.nl/poli(...)stofaanpak~bd9af28b/
alleen in nederland zeker

de rest van europa die mag het zelf beslissen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_208593367
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2023 17:51 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
alleen in nederland zeker

de rest van europa die mag het zelf beslissen
Tsja, actie reactie hè. als wij ons als een stelletje oplichters gedragen die zich op alle mogelijke manieren onder hun afspraken uit proberen te wurmen dan worden wij ook als zodanig behandeld in Brussel. Zo behandelden we de Grieken ook toen die een zooitje van hun financiën maakten en dat vond iedereen in Nederland een fantastisch idee maar nu het ons overkomt zou het ineens niet moeten kunnen?..
  donderdag 30 maart 2023 @ 18:32:26 #36
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_208593434
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2023 18:25 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Tsja, actie reactie hè. als wij ons als een stelletje oplichters gedragen die zich op alle mogelijke manieren onder hun afspraken uit proberen te wurmen dan worden wij ook als zodanig behandeld in Brussel. Zo behandelden we de Grieken ook toen die een zooitje van hun financiën maakten en dat vond iedereen in Nederland een fantastisch idee maar nu het ons overkomt zou het ineens niet moeten kunnen?..
Het zal dus tijd worden dat we uit de EU gaan ,

terwijl de kamerleden en ministers en EU bobos 40 keer meer met een prive jet vliegen dan vorige jaren en maar zanikken over stikstof , waar ze niets vanaf weten
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_208594968
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2023 17:51 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
alleen in nederland zeker

de rest van europa die mag het zelf beslissen
Nederland was in 2011 al het smerigste land van Europa:
https://www.binnenlandsbe(...)t-vervuild-nederland
https://www.duurzaamgebou(...)ilde-land-van-europa

Daar is in 12 jaar niks aan gedaan:
https://nos.nl/artikel/24(...)beleid-schiet-tekort


En ook het vieste water:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)e-brussel-wageningen


Dus ja, het smerigste jongetje wordt eerst tot de orde geroepen.

Maar Italië moet bijvoorbeeld wat doen aan luchtkwaliteit in steden: https://businessam.be/ita(...)iteit-aan-te-pakken/
Polen wordt aangepakt vanwege mijnbouw die milieuregels schendt: https://www.europa-nu.nl/(...)art_00a_007=10&tab=0

Andere landen met hun eigen problemen worden ook op hun specifieke problemen aangepakt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208595848
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2023 18:32 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Het zal dus tijd worden dat we uit de EU gaan ,

terwijl de kamerleden en ministers en EU bobos 40 keer meer met een prive jet vliegen dan vorige jaren en maar zanikken over stikstof , waar ze niets vanaf weten
Wat ben jij toch steeds tof bezig, steeds allemaal dingen verkondigen en als dat dan weerlegt wordt er niet meer op ingaan maar met nieuwe onzin komen. Topper!
  vrijdag 31 maart 2023 @ 12:50:46 #39
3542 Gia
User under construction
pi_208601406
De laatste jaren is het gemiddeld aantal koeien per bedrijf gestegen van 57 in 2000 tot 113 in 2020.
Er zijn meer dan 10 bedrijven die meer dan 650 koeien hebben, met een uitschieter van 2250 in Limburg.
Waarom niet een quota zetten op het aantal koeien per bedrijf? Dat dit meer moet zijn dan de 57 in 2000, lijkt me logisch, maar zet het dan op een maximum van 100 koeien per bedrijf.
Ik vind het niet te verkopen dat boeren hun veestapel moeten halveren als dan de uitkomst is dat een boerenbedrijf van 100 koeien naar 50 moet en zo'n grote speler van 2250 naar 1125.

Veel kleine boeren hebben een goede boterham met zo'n 70 koeien. Waarom zouden die weg moeten. Begin bij die 10 megastallen, dat scheelt al een heleboel.
pi_208601429
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 12:50 schreef Gia het volgende:
De laatste jaren is het gemiddeld aantal koeien per bedrijf gestegen van 57 in 2000 tot 113 in 2020.
Er zijn meer dan 10 bedrijven die meer dan 650 koeien hebben, met een uitschieter van 2250 in Limburg.
Waarom niet een quota zetten op het aantal koeien per bedrijf? Dat dit meer moet zijn dan de 57 in 2000, lijkt me logisch, maar zet het dan op een maximum van 100 koeien per bedrijf.
Ik vind het niet te verkopen dat boeren hun veestapel moeten halveren als dan de uitkomst is dat een boerenbedrijf van 100 koeien naar 50 moet en zo'n grote speler van 2250 naar 1125.

Veel kleine boeren hebben een goede boterham met zo'n 70 koeien. Waarom zouden die weg moeten. Begin bij die 10 megastallen, dat scheelt al een heleboel.
En dat is dan ook de Nederlandse aanpak. Hier kijken we per bedrijf en per gebied wat er nodig is. Wat jij beschrijft van iedereen zoveel procent weg, dat doen ze in Vlaanderen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 31 maart 2023 @ 12:58:30 #41
3542 Gia
User under construction
pi_208601480
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 12:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
En dat is dan ook de Nederlandse aanpak. Hier kijken we per bedrijf en per gebied wat er nodig is. Wat jij beschrijft van iedereen zoveel procent weg, dat doen ze in Vlaanderen.
Met dat verschil dat hier boeren volledig weg moeten als ze al 100 jaar een bedrijf voeren naast wat nu 'kwetsbare natuur' wordt genoemd. Hetgeen onzin is, want als deze natuur verdwijnt, komt er andere (beter tegen stikstof bestand) voor terug. Ik zie het probleem niet. Waarom zo star vasthouden aan de plantjes en diertjes die er nu zijn en dreigen te verdwijnen, terwijl er voldoende andere planten en dieren voor in de plaats komen. We hoeven toch niet de omstandigheden aan te passen om de natuur te sturen. Laat dat gewoon zijn gang gaan. De natuur regelt zichzelf wel.
pi_208601485
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 12:58 schreef Gia het volgende:

[..]
Met dat verschil dat hier boeren volledig weg moeten als ze al 100 jaar een bedrijf voeren naast wat nu 'kwetsbare natuur' wordt genoemd. Hetgeen onzin is, want als deze natuur verdwijnt, komt er andere (beter tegen stikstof bestand) voor terug. Ik zie het probleem niet. Waarom zo star vasthouden aan de plantjes en diertjes die er nu zijn en dreigen te verdwijnen, terwijl er voldoende andere planten en dieren voor in de plaats komen. We hoeven toch niet de omstandigheden aan te passen om de natuur te sturen. Laat dat gewoon zijn gang gaan. De natuur regelt zichzelf wel.
Oh welke dan en in welke tijdsspanne?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_208601489
quote:
2s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 12:59 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Oh welke dan en in welke tijdsspanne?
Bramen, kraaien.
pi_208601496
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 13:00 schreef Maskerano het volgende:

[..]
Bramen, kraaien.
Iets zegt me dat we die al hebben.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  vrijdag 31 maart 2023 @ 13:03:51 #45
3542 Gia
User under construction
pi_208601525
quote:
2s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 12:59 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Oh welke dan en in welke tijdsspanne?
Op de hei, hier vlakbij, moeten elk jaar de jonge boompjes uitgetrokken worden die door uitzaaiing spontaan zijn gaan groeien. Die moeten weg, om de hei te sparen. Waarom daar de natuur niet zijn gang laten gaan? Ik ben voor natuurlijke bossen, niet voor aangelegde exoten.
pi_208601529
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 12:58 schreef Gia het volgende:

[..]
Met dat verschil dat hier boeren volledig weg moeten als ze al 100 jaar een bedrijf voeren naast wat nu 'kwetsbare natuur' wordt genoemd. Hetgeen onzin is, want als deze natuur verdwijnt, komt er andere (beter tegen stikstof bestand) voor terug. Ik zie het probleem niet. Waarom zo star vasthouden aan de plantjes en diertjes die er nu zijn en dreigen te verdwijnen, terwijl er voldoende andere planten en dieren voor in de plaats komen. We hoeven toch niet de omstandigheden aan te passen om de natuur te sturen. Laat dat gewoon zijn gang gaan. De natuur regelt zichzelf wel.
Nee, 90% van de insecten op de Veluwe is verdwenen en jij ziet het probleem niet? Je weet dat de mens die insecten nodig heeft om te overleven, bijvoorbeeld?

Echt, als je nu nog het probleem niet ziet, dan heb je gewoon niet willen kijken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208601561
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 13:03 schreef Gia het volgende:

[..]
Op de hei, hier vlakbij, moeten elk jaar de jonge boompjes uitgetrokken worden die door uitzaaiing spontaan zijn gaan groeien. Die moeten weg, om de hei te sparen. Waarom daar de natuur niet zijn gang laten gaan? Ik ben voor natuurlijke bossen, niet voor aangelegde exoten.
Over aangelegde exoten gesproken; wat vind je dan van weilanden waar je met een vergrootglas naar een enkel insectje moet zoeken?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  vrijdag 31 maart 2023 @ 13:15:54 #48
3542 Gia
User under construction
pi_208601659
https://www.volkskrant.nl(...)het-vraagt~b6492a79/
quote:
De oorzaken van waarom insecten het in Nederland moeilijk lijken te hebben, zijn talrijk. Landbouw komt in bijna elk rapport en onderzoek naar boven als boosdoener. Maar pas op voor te grote versimpelingen, vindt bijenonderzoeker David Kleijn. ‘Natuurlijk heeft landbouw invloed op de insectenstand’, zegt hij. ‘Veel van de bestrijdingsmiddelen zijn gemaakt om insecten te doden. Maar sinds de jaren vijftig zijn sommige wildebijensoorten al moeilijker te vinden, dus de achteruitgang begon al voordat er massaal met landbouwgif werd gespoten. Er is meer aan de hand.’

Bijvoorbeeld klimaatverandering, of landbeheer. Dat laatste is, denkt Kleijn, voor bestuivende insecten minstens zo bepalend geweest. ‘Bestuivers hebben bloemen nodig. Wat je nu ziet, is dat gemeenten en provincies grasstroken langs bermen en dergelijke in de eerste voorjaarsmaanden laten bloeien en dan in mei plots wegmaaien. Zo’n wilde bij komt niet verder dan 500 meter van zijn nest en ineens is al z’n voedsel weg. Dat is niet goed.’
Het is heel makkelijk om alleen naar de boeren te wijzen, maar klimaat en landbeheer zijn ook heel bepalend in de hoeveelheid insecten. En wat te denken van de verharde achtertuinen overal. Er zou een verplichting moeten komen op minimaal een boom per achtertuin groter dan 40 m2. Als de rest eromheen dan bestraat is, heb je nog voldoende plek om te zitten en het geeft verkoeling.
  vrijdag 31 maart 2023 @ 13:20:03 #49
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_208601686
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 13:15 schreef Gia het volgende:
https://www.volkskrant.nl(...)het-vraagt~b6492a79/
[..]
Het is heel makkelijk om alleen naar de boeren te wijzen, maar klimaat en landbeheer zijn ook heel bepalend in de hoeveelheid insecten. En wat te denken van de verharde achtertuinen overal. Er zou een verplichting moeten komen op minimaal een boom per achtertuin groter dan 40 m2. Als de rest eromheen dan bestraat is, heb je nog voldoende plek om te zitten en het geeft verkoeling.
En de enorme veestapel van de boeren heeft geen invloed op het klimaat en boeren beheren ook geen land?
  vrijdag 31 maart 2023 @ 13:29:09 #50
3542 Gia
User under construction
pi_208601771
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 13:20 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
En de enorme veestapel van de boeren heeft geen invloed op het klimaat en boeren beheren ook geen land?
Het gaat om het woordje 'alleen'. Er wordt nu ALLEEN naar de boeren gewezen, terwijl er heel veel meer oorzaken zijn waardoor het aantal insecten drastisch is teruggelopen. En waar het gaat om gebruik van insecticiden, moet je niet bij de veeboeren zijn, maar bij de landbouwers, die een zo groot mogelijke opbrengst willen.

Verder heb ik al eerder gezegd dat ik voor een vermindering van de veestapel ben, maar dan middels een quotum op het maximum aantal dieren per bedrijf. Minder mag, maar meer niet. Mja, dat is eigenlijk wat een 'maximum' betekent. Dus weg met de megastallen. Dat sowieso.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')