abonnement Unibet Coolblue
pi_208518614
Mijn vriendin heeft een conflict met haar werkgever, die van de ene op de andere dag haar loon niet meer wil uitkeren.

Wat achtergrond: mijn vriendin is Spaans, woont in Spanje en werkt vanuit daar remote voor een werkgever uit Nederland. Deze situatie is zo sinds afgelopen zomer.

Dat ging helemaal prima, tot deze week. Het was de dame van de loonadministratie opgevallen dat ze een Spaans adres heeft (voorheen woonde ze in NL), en zij is met de Belastingdienst gaan bellen. Daar zou door iemand van Team GWO (gaan o.a. over heffingsrecht in situaties buiten de grenzen) gezegd zijn dat ze mijn vriendin onmiddellijk uit de loonadministratie moet halen, omdat ze op deze manier geen loon uitgekeerd mag krijgen (iets met de loonheffingen).

De loonadministratie is met dit vage verhaal naar de baas van mijn vriendin gegaan, die toen heeft ingestemd haar loonbetalingen stop te zetten. Ze zijn vervolgens naar mijn vriendin gegaan met de mededeling dat ze haar geen loon meer kunnen betalen. Ergo: mijn vriendin krijgt per direct 0 euro op haar rekening, terwijl ze een keurige werknemer is met een vast contract.

Details over de bewuste uitspraak van de Belastingdienst hebben we niet (kon de vrouw van de loonadministratie ons ook niet vertellen), de enige oplossing die de werkgever biedt is dat ze het loon dan maar als zelfstandige moet factureren (waar mijn vriendin niet op zit te wachten, ze heeft niet eens een eigen bedrijf).

Ik heb met de Belastingdienst gebeld, maar die geven uiteenlopende verhalen. De ene adviseur was stomverbaasd en zegt dat de Belastingdienst nooit zoiets zou adviseren, de ander adviseert rechtsbijstand, weer een ander zegt geen uitspraken te mogen doen over iets dat Team GWO heeft gezegd. Op internet is geen duidelijk verhaal te vinden, al ben ik er wel van overtuigd dat je gewoon remote mag werken in het buitenland, zolang je maar in één van de landen belasting betaalt.

Mijn vriendin heeft op haar beurt navraag gedaan bij de Spaanse belastingdienst, maar die zeiden ook dat er geen enkel probleem moet zijn. Zelf wacht ik nog op een belletje van Team GWO, die je niet direct kan bereiken.

Vragen:
• Is er een situatie denkbaar waarin een baas opeens mag besluiten geen loon meer mag uitkeren, aan een werknemer met een vast contract?
• Is er een situatie denkbaar waarin de Belastingdienst tegen een werkgever zou zeggen dat ze iemand uit de loonadministratie moeten halen?
• Wat adviseren jullie als volgende stap?
pi_208518712
Laat hem maar schriftelijk onderbouwen waarom ie precies denkt dat ie de loonbetaling kan opschorten.
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 24 maart 2023 @ 15:57:41 #3
408813 crew  trein2000
pi_208518759
Wat ik als volgende stap adviseer? Je rechtsbijstand bellen. Of anders het juridisch loket of een advocaat.

Inkomen, wonen en auto zijn vaak te grote belangen om zelf mee te gaan hobbyen…
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_208518976
Hier wordt op juridisch gebied vaak de plank compleet misgeslagen waardoor het enige juiste advies is: bel een advocaat.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 24 maart 2023 @ 16:33:48 #5
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_208519240
Bel een advocaat.
Tics van je petten.
pi_208519512
Die advocaat kost waarschijnlijk meer dan wat dat loon oplevert :')
pindazakje
pi_208519621
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 16:56 schreef Hyaenidae het volgende:
Die advocaat kost waarschijnlijk meer dan wat dat loon oplevert :')
Dat is bijna zeker, daarom zijn er ook vakbonden en rbv
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208520048
Dat vriendin maar meteen van de loonlijst moet terwijl ze wel voor die firma werkt is natuurlijk nonsense. Ze heeft vermoedelijk gewoon recht op betaling van het overeengekomen bruto loon, minus de verschuldigde heffingen en premies.

Wel zal er belastingtechnisch het nodige aan de hand zijn wat geregeld moet worden voor de in buitenland woonachtige werkneemster en is het logisch dat loonbetaling wordt opgeschort tot zaken op orde zijn gebracht. De heffingen en premies zullen voor de in het buitenland woonachtige werkneemster niet hetzelfde zijn als voor iemand die in Nederland woont.


Tijd dus om een belastingadviseur en een jurist in te schakelen.
pi_208520280
Mooi is dat, mag je als werknemer zelf voor de kosten van een advocaat, jurist of adviseur opdraaien.

Dat zou toch niet de bedoeling moeten zijn?
  vrijdag 24 maart 2023 @ 18:00:12 #10
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_208520302
Mja lijkt erop dat de werkgever een betere boekhouder nodig heeft ...

Ga maandag om tafel, vriendin en werkgever, en bespreek het en zoek samen een oplossing?

Klinkt als een kleine werkgever?

Direct met advocaten gooien is ook zo wat.

Edit: 2 seconden googlen bijv. https://www.belastingdien(...)nationaal/personeel/
Dum de dum
pi_208520391
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 18:00 schreef Fe2O3 het volgende:
Mja lijkt erop dat de werkgever een betere boekhouder nodig heeft ...

Ga maandag om tafel, vriendin en werkgever, en bespreek het en zoek samen een oplossing?

Klinkt als een kleine werkgever?

Direct met advocaten gooien is ook zo wat.

Edit: 2 seconden googlen bijv. https://www.belastingdien(...)nationaal/personeel/
Ja, ik heb dat hele handboek Loonheffingen al zitten doorspitten, staat niks vreemds in. Net ook weer contact gehad met Belastingdienst, die blijven zeggen dat het door het verdrag tussen Spanje en Nederland prima mogelijk is om vanuit Spanje te werken. Het zou kunnen dat de werkgever één formuliertje moet invullen, maar de meeste rompslomp is voor de werknemer.

Maar los daarvan: ze zijn er zelf mee akkoord gegaan dat zij naar Spanje verkaste (staat zwart op wit in een e-mail, overigens). Dan hebben zij ook maar te regelen dat het klopt met de loonheffingen, toch? Daar mag zij toch niet de dupe van worden?
pi_208520407
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 17:57 schreef 111210 het volgende:
Mooi is dat, mag je als werknemer zelf voor de kosten van een advocaat, jurist of adviseur opdraaien.

Dat zou toch niet de bedoeling moeten zijn?
jawel hoor, in het civiele recht moet je zelf je advocaat betalen, dat is altijd al zo geweest. Het zou wat zijn als de verliezer dan moet betalen, dan gaat geen burger meer naar de rechter met het risico op de advocaatkosten van de tegenpartij. Dan ben je gelijk failliet.
Daarom zijn er vakbonden uitgevonden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208520447
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 17:02 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat is bijna zeker, daarom zijn er ook vakbonden en rbv
Dit ja. Dit ga je niet zelf oplossen.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  vrijdag 24 maart 2023 @ 18:20:40 #14
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_208520458
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 18:11 schreef Reunions het volgende:

[..]
Ja, ik heb dat hele handboek Loonheffingen al zitten doorspitten, staat niks vreemds in. Net ook weer contact gehad met Belastingdienst, die blijven zeggen dat het door het verdrag tussen Spanje en Nederland prima mogelijk is om vanuit Spanje te werken. Het zou kunnen dat de werkgever één formuliertje moet invullen, maar de meeste rompslomp is voor de werknemer.

Maar los daarvan: ze zijn er zelf mee akkoord gegaan dat zij naar Spanje verkaste (staat zwart op wit in een e-mail, overigens). Dan hebben zij ook maar te regelen dat het klopt met de loonheffingen, toch? Daar mag zij toch niet de dupe van worden?
Dupe och, zij is verhuisd toch?

En dit is nu ff 1x regelen en uitzoeken idd. Maar als je dan direct advocaten erop gaat knallen weet ik niet of dat het proces zal versnellen of gemakkelijk maakt.

Mi. zelf uitzoeken hoe en wat op NL bd site, dat voorleggen maandag aan werkgever en samen naar de belastingdienst ermee en door?
Dum de dum
pi_208521931
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 18:11 schreef Reunions het volgende:

[..]
Ja, ik heb dat hele handboek Loonheffingen al zitten doorspitten, staat niks vreemds in. Net ook weer contact gehad met Belastingdienst, die blijven zeggen dat het door het verdrag tussen Spanje en Nederland prima mogelijk is om vanuit Spanje te werken. Het zou kunnen dat de werkgever één formuliertje moet invullen, maar de meeste rompslomp is voor de werknemer.

Maar los daarvan: ze zijn er zelf mee akkoord gegaan dat zij naar Spanje verkaste (staat zwart op wit in een e-mail, overigens). Dan hebben zij ook maar te regelen dat het klopt met de loonheffingen, toch? Daar mag zij toch niet de dupe van worden?
Akkoord dat ze vanuit Spanje zou gaan werken of akkoord dat ze naar Spanje zou emigreren?

Daar zit de crux?
pi_208522062
Volgens mij is er onlangs een of ander verdrag verlopen waardoor Thuiswerkers nu belasting moeten betaling in het land waar ze thuiswerken. (ipv in het land waar zo voor werken) In het geval van je vriendin dus in Spanje.

Zoek even bij de vakbond met iemand die verstand heeft van grenswerkers. 9die kennen deze regeling als het goed is)

Stel de werkgever alvast schriftelijk in gebreke wat betreft de loonbetaling.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  vrijdag 24 maart 2023 @ 21:18:28 #17
459050 SailorP
Oud in een nieuw jasje
pi_208523762
De werkgever zit hier fout, maar zie hem maar eens tot inkeer te krijgen.

Nederland heeft sinds 1973 een verdrag met Spanje wat werken vanuit het buitenland als buitenlander voor een Nederlands bedrijf mogelijk maakt zonder dubbel belasting te betalen over hetzelfde inkomen. Het wordt vast complex bij de aangifte die je 2x zal moeten doen in verschillende landen, daar zou ik zeker de eerste keer hulp bij zoeken, maar het verdrag an sich is best helder:https://www.belastingdien(...)_ib_niet_ingezetenen
pi_208524309
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 20:05 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Akkoord dat ze vanuit Spanje zou gaan werken of akkoord dat ze naar Spanje zou emigreren?

Daar zit de crux?
Vanuit Spanje werken, voor de komende tijd. Kan me voorstellen dat de baas het er wel even over wil hebben als ze daar permanent blijft zitten, maar dat is een heel ander gesprek. Bovendien komt ze nog regelmatig terug naar Nederland.

Heb nu vooral het idee dat de baas te lui is/geen zin heeft in administratieve rompslomp en haar daarom maar probeert om te lullen tot het sturen van een factuur.

quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 18:20 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Dupe och, zij is verhuisd toch?

En dit is nu ff 1x regelen en uitzoeken idd. Maar als je dan direct advocaten erop gaat knallen weet ik niet of dat het proces zal versnellen of gemakkelijk maakt.

Mi. zelf uitzoeken hoe en wat op NL bd site, dat voorleggen maandag aan werkgever en samen naar de belastingdienst ermee en door?
Ik heb al drie keer met de BD gebeld (en die zeiden drie keer dat er geen probleem was). Maar daar luistert deze man niet naar, hij is overtuigd van zijn gelijk. Al kan hij zelf niet zwart op wit zeggen waarom het allemaal niet kan.

Ik ben nu maar bezig met een verzoek voor de BD voor een schriftelijke verklaring. Dat gaat alleen weken duren…

[ Bericht 19% gewijzigd door Reunions op 24-03-2023 21:53:19 ]
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 24 maart 2023 @ 21:58:29 #19
408813 crew  trein2000
pi_208524454
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 18:20 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Dupe och, zij is verhuisd toch?

En dit is nu ff 1x regelen en uitzoeken idd. Maar als je dan direct advocaten erop gaat knallen weet ik niet of dat het proces zal versnellen of gemakkelijk maakt.

Mi. zelf uitzoeken hoe en wat op NL bd site, dat voorleggen maandag aan werkgever en samen naar de belastingdienst ermee en door?
Een advocaat bellen betekent niet dat je morgen in de rechtbank zit natuurlijk. Die lui kunnen ook prima op de achtergrond adviseren, maar geen loon meer krijgen is natuurlijk gewoon een hele vervelende situatie waar veel mensen ook niet heel lang in kunnen zitten zonder problemen. En in dit geval gaat er ook nog het nodige achter weg komen, qua bescherming en sociale zekerheid als dit misgaat. Belangen zijn groot dus. Noodzakelijk dus om je goed te laten adviseren en niet alleen door lui wiens belang bij de werkgever ligt.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_208525283
Het is wel degelijk een groot probleem. De werkgever draagt nu namelijk af aan de Nederlandse BD, maar moet juist afdragen aan de Spaanse BD en voldoen aan alle Spaanse wetgeving.

Die verdragen (ter voorkoming van dubbele belastingen) zijn allemaal gericht op grenswerkers of tijdelijke arbeiders die werken in land A en wonen in land B.

Jouw vriendin werkt gewoon in Spanje, ze werkt immers daar thuis. En Europese wetgeving daarin is heel duidelijk en simpel: loonbelasting e.d. moet initieel afgedragen worden in het werkland.

Dus de WG van jouw vriendin overtreedt potentieel tientallen Spaanse wetten omdat de boel niet op orde is. Die zal alles met terugwerkende kracht daar moeten regelen, en het is nog maar de vraag of de Nederlandse BD alles ook weer makkelijk terugstort.

Overigens geeft dat natuurlijk niet de WG het recht zomaar loonbetalingen op te schorten, hij kan gewoon uitrekenen wat hij haar netto volgens Spaanse wetgeving kan uitkeren en dat doen en beginnen met regelen van alle Spaanse zaken.
Weg met de monarchie! http://hetis2013.nl
pi_208525735
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 21:48 schreef Reunions het volgende:

[..]
Vanuit Spanje werken, voor de komende tijd. Kan me voorstellen dat de baas het er wel even over wil hebben als ze daar permanent blijft zitten, maar dat is een heel ander gesprek. Bovendien komt ze nog regelmatig terug naar Nederland.

Heb nu vooral het idee dat de baas te lui is/geen zin heeft in administratieve rompslomp en haar daarom maar probeert om te lullen tot het sturen van een factuur.
[..]
Ik heb al drie keer met de BD gebeld (en die zeiden drie keer dat er geen probleem was). Maar daar luistert deze man niet naar, hij is overtuigd van zijn gelijk. Al kan hij zelf niet zwart op wit zeggen waarom het allemaal niet kan.

Ik ben nu maar bezig met een verzoek voor de BD voor een schriftelijke verklaring. Dat gaat alleen weken duren…
Er is zeer zeker een probleem, maar dat zit meer aan Spaanse dan aan Nederlandse kant.
Als jouw vriendin in Spanje woont en vanaf daar werkt is ze belasting- en premieplichtig in Spanje en niet in Nederland (afgezien van de hier al genoemde corona afspraken). De Belastingdienst hier zal het helemaal prima vinden als er nog gewoon loonheffing wordt afgedragen maar die is ze hier helemaal niet meer verschuldigd.

In plaats daarvan moeten die in Spanje afgedragen worden, en waarschijnlijk door de werkgever. Die moeten zich daar dan melden, aangiftes doen etc. Kost hun dus bakken met geld aan adviseurs om dat voor 1 werknemer te regelen.

Is dat het probleem van jouw vriendin? Ja en nee. Het is het probleem van de werkgever, maar die maakt er natuurlijk haar probleem van. Tenzij we het hier over een internationaal opererende werkgever hebben die ervaring heeft met dit soort zaken (en zo klinkt het niet) gaat dit niet goed aflopen voor jouw vriendin.

Maar recht op loon voor arbeid die ze verricht heeft blijft natuurlijk gewoon bestaan.
Schriftelijke verklaring van de Belastingdienst is hier niet de oplossing, de werkgever moet een adviseur inschakelen om het uit te laten leggen, al zal de conclusie zeer waarschijnlijk zijn dat jouw vriendin niet meer lang in loondienst is.

[ Bericht 2% gewijzigd door robbietobbie op 24-03-2023 23:19:41 ]
pi_208525859
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 22:41 schreef shazaam het volgende:
Het is wel degelijk een groot probleem. De werkgever draagt nu namelijk af aan de Nederlandse BD, maar moet juist afdragen aan de Spaanse BD en voldoen aan alle Spaanse wetgeving.

Die verdragen (ter voorkoming van dubbele belastingen) zijn allemaal gericht op grenswerkers of tijdelijke arbeiders die werken in land A en wonen in land B.

Jouw vriendin werkt gewoon in Spanje, ze werkt immers daar thuis. En Europese wetgeving daarin is heel duidelijk en simpel: loonbelasting e.d. moet initieel afgedragen worden in het werkland.

Dus de WG van jouw vriendin overtreedt potentieel tientallen Spaanse wetten omdat de boel niet op orde is. Die zal alles met terugwerkende kracht daar moeten regelen, en het is nog maar de vraag of de Nederlandse BD alles ook weer makkelijk terugstort.

Overigens geeft dat natuurlijk niet de WG het recht zomaar loonbetalingen op te schorten, hij kan gewoon uitrekenen wat hij haar netto volgens Spaanse wetgeving kan uitkeren en dat doen en beginnen met regelen van alle Spaanse zaken.
Heb je hier een bron/documentatie voor? Want dat zou dus betekenen dat al die mensen die ik bij de Belastingdienst spreek en zeggen dat dit geen probleem is, gek zijn? Bij zaken als detachering, vaste inrichting in het buitenland, etc., gelden strengere regels. Niet in dit onschuldige geval. De dame van de BD die ik vanmiddag aan de lijn had zei ook al: er zijn duizenden remote medewerkers in de EU, denk je dat dat zo was geweest als dat belastingtechnisch zo ingewikkeld zou zijn?

Mijn vriendin heeft meerdere malen met de Spaanse belastingdienst gebeld. Die zeiden óók dat er geen enkel probleem is, je moet dat achteraf verrekenen in de aangifte. Er is een belastingverdrag tussen Nederland en Spanje voor opgesteld, juist om dit soort gezeik te voorkomen. Daar staat trouwens niets specifieks in over grenswerkers.

Je kunt met een formulier bovendien vrijstelling van loonheffing aanvragen in Nederland, door in Spanje een stempel van de Spaanse BD te halen. Dit is een proces waar ze al mee bezig was voor deze ellende begon. Na toestemming van BD NL hoeft haar werkgever niets meer te doen behalve haar loonheffingen van haar salarisstrook te deleten. De werknemer moet die loonbelasting vervolgens zelf afdragen in Spanje.

Voor zover ik het begreep, kun je dit als werknemer allemaal zelf achteraf regelen in de aangifte. Daar maakt zowel de Nederlandse en de Spaanse BD geen probleem van. En de werkgever heeft daar verder ook niets mee te maken.

In het handboek ‘loonheffingen’ staat overigens ook dit:
“Uw werknemer woont en werkt alleen in het buitenland
Als uw werknemer woont in het buitenland en alleen in het buitenland werkt, hoeft u geen loonbelasting in te houden op het salaris dat u hem uitbetaalt.”

Het enige wat nog onduidelijk is, is hoe het met sociale zekerheid zit, maar dat is tot juli sowieso afgedekt door deze corona-regeling: https://www.svb.nl/nl/alg(...)ng-vanaf-1-juli-2022

Lang verhaal kort: de administratieve rompslomp komt bij de werknemer op het bordje, niet de werkgever. Die hoeft hoogstens wat formuliertjes te tekenen/ter kennis aan te nemen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Reunions op 25-03-2023 00:10:31 ]
  zaterdag 25 maart 2023 @ 00:30:06 #23
317910 Executioner
AK-47's for everyone!
pi_208526383
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 15:46 schreef Reunions het volgende:

Wat achtergrond: mijn vriendin is Spaans, woont in Spanje en werkt vanuit daar remote voor een werkgever uit Nederland.
quote:
Het was de dame van de loonadministratie opgevallen dat ze een Spaans adres heeft (voorheen woonde ze in NL)
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 20:05 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Akkoord dat ze vanuit Spanje zou gaan werken of akkoord dat ze naar Spanje zou emigreren?

Daar zit de crux?
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 21:48 schreef Reunions het volgende:

Vanuit Spanje werken
Heeft ze bij de werkgever akkoord gevraagd om vanuit Spanje te mogen gaan werken maar er niet bij verteld dat ze (al dan niet tijdelijk) er ook naartoe zou emigreren? In dat geval snap ik wel dat de werkgever niet zo blij met deze situatie is, zoals al eerder is aangegeven veranderd er dan belastingtechnisch gezien nogal wat...
- RELIGION - Treat it like your penis, don't show it off in public and don't shove it down your children's throat.
pi_208527870
Knettergek word je van die overheid die met 3 (of eigenlijk 4 als je straks hopelijk wordt teruggebeld door dat team) verschillende verhalen komt.
pi_208527978
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 00:30 schreef Executioner het volgende:

[..]
[..]
[..]
[..]
Heeft ze bij de werkgever akkoord gevraagd om vanuit Spanje te mogen gaan werken maar er niet bij verteld dat ze (al dan niet tijdelijk) er ook naartoe zou emigreren? In dat geval snap ik wel dat de werkgever niet zo blij met deze situatie is, zoals al eerder is aangegeven veranderd er dan belastingtechnisch gezien nogal wat...
Nou ja, zoals je in mijn post hierboven kunt zien verandert er voor de werkgever dus niet zoveel. Eigenlijk maar één administratieve wijziging: hij zal het loon bruto moeten gaan uitkeren.

Maar de werkgever denkt (net als robbietobbie en shazam trouwens) dat hij een aparte loonadministratie moet voeren. Dat is niet het geval, maar krijgen wij hem niet aangepraat.

Dat hij niet blij is met een emigratie, ala, maar dat is een andere discussie. Plus: ook geen reden om iemands look in te houden.

[ Bericht 5% gewijzigd door Reunions op 25-03-2023 09:30:13 ]
pi_208528127
Allereeste hit in Google als ik zoek op wonen in Spanje werken in Nederland

https://www.yourcatalanco(...)en-nederland-belgie/

quote:
Vanuit Spaans perspectief (en als fiscaal resident in Spanje wordt je zo beschouwd) ben jij niet een werknemer die in het buitenland woont, maar heb jij als Spaans ingezetene een buitenlandse werkgever.

Je werkgever moet zich dus als niet-residente werkgever in Spanje laten registreren. Dit betekent dat je werkgever maandelijks de Spaanse loonsbelasting in moet houden en aan hacienda (het Spaanse ministerie van financiën) moet storten. Bovendien heb je recht op Spaanse sociale verzekeringen, waardoor je werkgever ook die premies af moet dragen aan de Spaanse overheid.

Als je dus voor onbepaalde duur in loondienst op afstand wilt werken voor een bedrijf in Nederland of België, terwijl je in Spanje gaat wonen, heb je hiervoor de medewerking van je bedrijf nodig.
Als dit zo is, is dat wel een dingetje voor de werkgever want die betaalt dus geen belasting die ze zouden moeten betalen. Kan mij voorstellen dat ze niet heel blij met de situatie zijn
Ceterum censeo Teevum et Opsteltus esse delendam
pi_208528207
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 09:35 schreef BruderKlaus het volgende:
Allereeste hit in Google als ik zoek op wonen in Spanje werken in Nederland

https://www.yourcatalanco(...)en-nederland-belgie/
[..]
Als dit zo is, is dat wel een dingetje voor de werkgever want die betaalt dus geen belasting die ze zouden moeten betalen. Kan mij voorstellen dat ze niet heel blij met de situatie zijn
Mooi wel, want deze link voerde de werkgever ook aan als ‘bewijs’. Maar bij navraag bij Belastingdienst NL én Belastingdienst Spanje blijkt dat dit echt niet nodig is. Dit komt op het bordje van de werknemer.

Er is met een verdrag geregeld dat je dit als werknemer later mag opgeven in de aangifte. Dan is het voor Hacienda (Belastingdienst Spanje) prima. Er moet gewoon iemand betalen, of dat nou de werkgever of werknemer is. En of dat nou in Nederland of Spanje is.

Je zou inderdaad zo’n constructie als hierboven kunnen opzetten als werkgever, maar dat is omslachtig en gaat eerder op als je in Spanje een kantoor opent en 10 mensen hebt zitten.
  zaterdag 25 maart 2023 @ 09:44:47 #28
338319 ZarB
Piña colada
pi_208528236
Dus je vriendin emigreert naar Spanje, maar zegt tegen werkgever dat ze alleen vanuit Spanje gaat werken en vergeet voor het gemak dat ze zich dus uitschrijft in NL en inschrijft in Spanje en er is niemand van jullie die denkt: goh, laten we de werkgever daar van op de hoogte stellen want het is misschien wel relevante informatie voor hem?

En dat wuif je nu een beetje weg onder het mom van "andere discussie".

Klinkt alsof jullie dachten een lucratieve constructie te hebben en dat nu in elkaar dreigt te storten.

Overigens geen idee hoe dat lucratief zou moeten zijn maar vraag me af waarom je anders zou nonchalant zou handelen.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_208528272
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 09:44 schreef ZarB het volgende:
Dus je vriendin emigreert naar Spanje, maar zegt tegen werkgever dat ze alleen vanuit Spanje gaat werken en vergeet voor het gemak dat ze zich dus uitschrijft in NL en inschrijft in Spanje en er is niemand van jullie die denkt: goh, laten we de werkgever daar van op de hoogte stellen want het is misschien wel relevante informatie voor hem?

En dat wuif je nu een beetje weg onder het mom van "andere discussie".

Klinkt alsof jullie dachten een lucratieve constructie te hebben en dat nu in elkaar dreigt te storten.

Overigens geen idee hoe dat lucratief zou moeten zijn maar vraag me af waarom je anders zou nonchalant zou handelen.
Weinig constructieve bijdrage. De baas wist dat ze daar ging wonen onder een Spaans adres.

Nonchalant? Niet per se. Je mag er gewoon vanuit gaan dat je in een ander EU-land kunt gaan werken voor een ander EU-land zonder dat het dit soort consequenties heeft.
  zaterdag 25 maart 2023 @ 09:50:09 #30
338319 ZarB
Piña colada
pi_208528317
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 09:46 schreef Reunions het volgende:

[..]
Weinig constructieve bijdrage. De baas wist dat ze daar ging wonen onder een Spaans adres.

Nonchalant? Niet per se. Je mag er gewoon vanuit gaan dat je in een ander EU-land kunt gaan werken voor een ander EU-land zonder dat het dit soort consequenties heeft.
Als ze dat wisten, hoe kunnen ze er dan "opeens" achter zijn gekomen?
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_208528324
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 22:41 schreef shazaam het volgende:
Het is wel degelijk een groot probleem. De werkgever draagt nu namelijk af aan de Nederlandse BD, maar moet juist afdragen aan de Spaanse BD en voldoen aan alle Spaanse wetgeving.

Die verdragen (ter voorkoming van dubbele belastingen) zijn allemaal gericht op grenswerkers of tijdelijke arbeiders die werken in land A en wonen in land B.

Jouw vriendin werkt gewoon in Spanje, ze werkt immers daar thuis. En Europese wetgeving daarin is heel duidelijk en simpel: loonbelasting e.d. moet initieel afgedragen worden in het werkland.

Dus de WG van jouw vriendin overtreedt potentieel tientallen Spaanse wetten omdat de boel niet op orde is. Die zal alles met terugwerkende kracht daar moeten regelen, en het is nog maar de vraag of de Nederlandse BD alles ook weer makkelijk terugstort.

Overigens geeft dat natuurlijk niet de WG het recht zomaar loonbetalingen op te schorten, hij kan gewoon uitrekenen wat hij haar netto volgens Spaanse wetgeving kan uitkeren en dat doen en beginnen met regelen van alle Spaanse zaken.
Dat de Nederlandse BD terug gaat storten? Dan kun je heel lang gaan wachten. Daarnaast als je afdraagt aan de Spaanse BD moet je ook de administratie naar het Spaans (of Engels) vertalen. Ik denk dat het bedrijf daar geen zin aan heeft.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_208528340
Is wel de juiste vraag gesteld aan de Spaanse belastingdienst?

https://www.safeguardglobal.com/global-reach/payroll-in-spain/

quote:
Employers are required to withhold income tax and pay the tax office on behalf of their employees. Payment for withheld amounts are due by the 20th of each month. Employers must also complete Form 111: IRPF Withholdings at Source and submit it to the Ministry of the Treasury.

Social Security Social Security covers pension, work-related accidents, maternity leave and illnesses. Separate Social contributions are made to fund unemployment, the Salary Guarantee Fund and vocational training. Social Security contributions are divided between the employee and employer.

Employees are divided into three groups, which determine their social security contributions. The general contribution rate is 23.6% for employers and 4.7% for employees.
Ceterum censeo Teevum et Opsteltus esse delendam
  zaterdag 25 maart 2023 @ 09:54:54 #33
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_208528355
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 09:50 schreef ZarB het volgende:

[..]
Als ze dat wisten, hoe kunnen ze er dan "opeens" achter zijn gekomen?
Is bij mijn vorige werkgever ook aan de hand geweest

Iemand van HR had er in het weekend op de borrel met een vriend over gehad en die had wat alarmerends gesproken.
Voor ze het uitgezocht hadden hebben ze werknemer gezegd dat haar contract niet verlengd zou worden als ze niet terug zou verhuizen naar Nederland binnen twee maanden.
Die doos heeft dat nog gedaan ook zonder morrelen, want bang voor baanverlies
Tsja
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_208528362
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 09:46 schreef Reunions het volgende:

[..]
Weinig constructieve bijdrage. De baas wist dat ze daar ging wonen onder een Spaans adres.

Nonchalant? Niet per se. Je mag er gewoon vanuit gaan dat je in een ander EU-land kunt gaan werken voor een ander EU-land zonder dat het dit soort consequenties heeft.
Hangt er vanaf wat er geregeld is. Je kunt niet zomaar in een ander land gaan wonen en denken dat er verder niks hoeft te gebeuren.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_208528386
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 09:54 schreef Molo het volgende:

[..]
Is bij mijn vorige werkgever ook aan de hand geweest

Iemand van HR had er in het weekend op de borrel met een vriend over gehad en die had wat alarmerends gesproken.
Voor ze het uitgezocht hadden hebben ze werknemer gezegd dat haar contract niet verlengd zou worden als ze niet terug zou verhuizen naar Nederland binnen twee maanden.
Die doos heeft dat nog gedaan ook zonder morrelen, want bang voor baanverlies
Tsja
Want in het land waar ze woonde kon ze geen nieuwe baan vinden?
Ô mon citoyens vous serez unis.
  zaterdag 25 maart 2023 @ 09:59:34 #36
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_208528396
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 09:58 schreef HSG het volgende:

[..]
Want in het land waar ze woonde kon ze geen nieuwe baan vinden?
Angstig miepje

Had daar ook zo aan de slag gekund gezien CV maar hartstikke bang voor alles dus kwam direct terug
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_208528404
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 09:59 schreef Molo het volgende:

[..]
Angstig miepje

Had daar ook zo aan de slag gekund gezien CV maar hartstikke bang voor alles dus kwam direct terug
Dan houd het op.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_208528407
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 09:55 schreef HSG het volgende:

[..]
Hangt er vanaf wat er geregeld is. Je kunt niet zomaar in een ander land gaan wonen en denken dat er verder niks hoeft te gebeuren.
Mijn vriendin wist van tevoren al precies wat Belastingdienst NL en Belastingdienst Spanje ook zeggen: geen probleem, zolang je die loonbelasting als werknemer maar afdraagt via je aangifte in Spanje.

Ze was niet voor niets al bezig met het regelen van vrijstelling van loonheffing in NL.
  zaterdag 25 maart 2023 @ 10:02:58 #39
338319 ZarB
Piña colada
pi_208528440
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 09:54 schreef Molo het volgende:

[..]
Is bij mijn vorige werkgever ook aan de hand geweest

Iemand van HR had er in het weekend op de borrel met een vriend over gehad en die had wat alarmerends gesproken.
Voor ze het uitgezocht hadden hebben ze werknemer gezegd dat haar contract niet verlengd zou worden als ze niet terug zou verhuizen naar Nederland binnen twee maanden.
Die doos heeft dat nog gedaan ook zonder morrelen, want bang voor baanverlies
Tsja
Dus die vrouw meldde haar werkgever dat ze ging emigreren, werkgever ging akkoord (?), wordt dement en komt er opeens achter?

Ik werk voor een heel grote organisatie maar dit is bij ons echt niet mogelijk. Je verhuist, geeft het door, krijgt bevestiging en het staat in het systeem. Niemand die dat opeens kan vergeten en er maanden later weer achter kan komen.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_208528489
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 09:52 schreef BruderKlaus het volgende:
Is wel de juiste vraag gesteld aan de Spaanse belastingdienst?

https://www.safeguardglobal.com/global-reach/payroll-in-spain/
[..]

Ze is nog gewoon gecoverd voor Nederlandse sociale zekerheid vanwege deze regeling: https://www.svb.nl/nl/alg(...)ng-vanaf-1-juli-2022
  zaterdag 25 maart 2023 @ 10:11:10 #41
338319 ZarB
Piña colada
pi_208528543
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 10:06 schreef Reunions het volgende:

[..]
Ze is nog gewoon gecoverd voor Nederlandse sociale zekerheid vanwege deze regeling: https://www.svb.nl/nl/alg(...)ng-vanaf-1-juli-2022
Maar ze staat ingeschreven in Spanje?
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_208528576
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 10:11 schreef ZarB het volgende:

[..]
Maar ze staat ingeschreven in Spanje?
Vorig jaar nog in Nederland. Er is nu een regeling dat je sociaal verzekerd blijft in het land waarvoor je werkt, in ieder geval tot juli. Ook als je in een ander land zit. Geldt voor de hele EU.
  zaterdag 25 maart 2023 @ 10:15:00 #43
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_208528580
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 22:41 schreef shazaam het volgende:
Het is wel degelijk een groot probleem. De werkgever draagt nu namelijk af aan de Nederlandse BD, maar moet juist afdragen aan de Spaanse BD en voldoen aan alle Spaanse wetgeving.

Die verdragen (ter voorkoming van dubbele belastingen) zijn allemaal gericht op grenswerkers of tijdelijke arbeiders die werken in land A en wonen in land B.

Jouw vriendin werkt gewoon in Spanje, ze werkt immers daar thuis. En Europese wetgeving daarin is heel duidelijk en simpel: loonbelasting e.d. moet initieel afgedragen worden in het werkland.

Dus de WG van jouw vriendin overtreedt potentieel tientallen Spaanse wetten omdat de boel niet op orde is. Die zal alles met terugwerkende kracht daar moeten regelen, en het is nog maar de vraag of de Nederlandse BD alles ook weer makkelijk terugstort.

Overigens geeft dat natuurlijk niet de WG het recht zomaar loonbetalingen op te schorten, hij kan gewoon uitrekenen wat hij haar netto volgens Spaanse wetgeving kan uitkeren en dat doen en beginnen met regelen van alle Spaanse zaken.
Dit zal het wel zijn en vraag me af of er uberhaupt toestemming is van WG dat vriendin in Spanje woont en werkt.
Als dat laatste wel zo is dan had WG dit al eerder moeten weten en kunnen regelen, als dat niet zo is... ehm...
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_208528695
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 10:15 schreef nils7 het volgende:

[..]
Dit zal het wel zijn en vraag me af of er uberhaupt toestemming is van WG dat vriendin in Spanje woont en werkt.
Als dat laatste wel zo is dan had WG dit al eerder moeten weten en kunnen regelen, als dat niet zo is... ehm...
Staat zwart op wit in een e-mail dat de werkgever haar toestaat om vanuit Spanje te werken.
pi_208528746
Word in die emailwisseling ook nog gesproken over de lengte van het werken aldaar en het gaan wonen daar?
Er is nogal een verschil of je een soort van werkvakantie gaat doen of gaat emigreren
Ceterum censeo Teevum et Opsteltus esse delendam
pi_208528780
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 09:35 schreef BruderKlaus het volgende:
Allereeste hit in Google als ik zoek op wonen in Spanje werken in Nederland

https://www.yourcatalanco(...)en-nederland-belgie/
[..]
Als dit zo is, is dat wel een dingetje voor de werkgever want die betaalt dus geen belasting die ze zouden moeten betalen. Kan mij voorstellen dat ze niet heel blij met de situatie zijn
Men kan ook gaan werken met een payroll bedrijf zoals remote.com, maar de wil moer er dan wel zijn.
pi_208528979
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 10:29 schreef BruderKlaus het volgende:
Word in die emailwisseling ook nog gesproken over de lengte van het werken aldaar en het gaan wonen daar?
Er is nogal een verschil of je een soort van werkvakantie gaat doen of gaat emigreren
Niet per se, maar mijn vriendin snapt ook wel dat het niet voor eeuwig is. Die wilde op den duur (in de zomer ofzo) op zoek naar iets in Spanje.

Maar het acute probleem is nu dat ze haar loon inhouden, omdat zij niet precies weten hoe het zit. Dat lijkt me onwettig.
pi_208529093
Het acute probleem lijkt mij dat de werkgever op dit moment mogelijk belasting aan het ontduiken is in Spanje. Een omdat uit oogpunt van de werkgever jouw vriendin medeverantwoordelijk is voor de ontstane situatie is zij nu collateral damage

Uit bedrijfsoogpunt: of doorgaan met mogelijke belastingontduiking of iemand illegaal niet uitbetalen. Dan is de tweede optie toch minder erg

[ Bericht 24% gewijzigd door BruderKlaus op 25-03-2023 11:03:28 ]
Ceterum censeo Teevum et Opsteltus esse delendam
pi_208529164
Het betreffende bedrijf moet gewoon een adviseur inschakelen over internationale loonbetalingen. Of dit nu een van de accountantskantoren is of bijvoorbeeld een trust kantoor, bijna allemaal hebben ze wel specialistische afdelingen die dit regelen voor grote bedrijven die hun mensen af en toe de grens over sturen.

Zelf kreeg ik met mijn eigen internationele werkposities altijd te maken met de vraagstukken van in welk land zit je 180 dagen om als referentiepunt te dienen, maar er zijn zoveel dingen van invloed zoals wat er precies in de arbeidsovereenkomst zit, dat het logisch is dat je verschillende adviezen vanuit verschillende ervaringen hoort.

Het is wel heel simpel: zij moet gewoon loon krijgen, alleen waar belasting afgedragen moet worden en hoe zij haar aangifte moet verwerken -- daar kan die belastingadviseur het beste bij helpen.

Ook lijkt het me redelijk om als werknemer op dit moment gewoon een voorschotbetaling te vragen, waarbij straks achteraf op basis van de daadwerkelijke loonbetaling een verrekening kan plaatsvinden met de voorschotbetaling. Zo kan de werknemer gewoon financieel rondkomen tot men daadwerkelijk weet wat de uiteindelijke oplossing moet zijn.

[ Bericht 7% gewijzigd door snabbi op 25-03-2023 11:15:07 ]
pi_208529258
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 10:58 schreef BruderKlaus het volgende:
Het acute probleem lijkt mij dat de werkgever op dit moment mogelijk belasting aan het ontduiken is in Spanje. Een omdat uit oogpunt van de werkgever jouw vriendin medeverantwoordelijk is voor de ontstane situatie is zij nu collateral damage

Uit bedrijfsoogpunt: of doorgaan met mogelijke belastingontduiking of iemand illegaal niet uitbetalen. Dan is de tweede optie toch minder erg
Het is duidelijk dat de werkgever het zo ziet ja, maar dat is bullshit. Er is juist van alles geregeld om dit soort situaties te voorkomen. Ze is bepaald niet de enige die remote vanuit een ander EU-land voor een Nederlandse baas werkt.
pi_208529313
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 11:05 schreef snabbi het volgende:

Ook lijkt het me redelijk om als werknemer op dit moment gewoon een voorschotbetaling te vragen, waarbij straks achteraf op basis van de daadwerkelijke loonbetaling een verrekening kan plaatsvinden met de voorschotbetaling. Zo kan de werknemer gewoon financieel rondkomen tot men daadwerkelijk weet wat de uiteindelijke oplossing moet zijn.
Dit hebben wij ook voorgesteld, maar daar wil hij niet aan. Volgens hem is hij illegaal bezig en is de enige optie dat zij als freelancer een factuur stuurt.
pi_208529361
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 11:20 schreef Reunions het volgende:

[..]
Dit hebben wij ook voorgesteld, maar daar wil hij niet aan. Volgens hem is hij illegaal bezig en is de enige optie dat zij als freelancer een factuur stuurt.
De freelance optie zou ik zeker niet adviseren, want er is nu een arbeidsovereenkomst wat de freelance constructie een nachtmerrie gaat maken. Daarnaast ga je nieuwe problemen creeeren zoals welk btw stelsel ga je toepassen (en misschien nog andere nachtmerries waar ik als leek ook niet op kan komen).

Een voorschot betaling (eventueel met een documentje erbij over de condities van terugbetaling) lijkt me veel verstandiger dan de vorm van de arbeidsrelatie aan te passen.

-edit- iets beter uitschrijven:
De freelance optie lijkt me helemaal een nachtmerrie omdat je dan de volgende situatie gaat krijgen:
- de werknemer heeft een lopende arbeidsrelatie waarbij het loon niet wordt betaald.
- de werknemer verricht diensten buiten de arbeidsrelatie om, waarbij de vraag is of die diensten niet daadwerkelijk onder de arbeidsrelatie horen te vallen en je dus een ontwijking doet van de loonbelasting (van welk van de 2 landen dan ook).
- je contractueel moet kijken naar onder welk recht de diensten geleverd worden en daarnaast welke belasting regels voor het verlenen van die diensten van toepassing zijn.

De freelance constructie maakt de situatie alleen maar ingewikkelder. De voorschotbetaling is makkelijker omdat dit een betaling is waarbij je niets afdoet aan de loonbetaling zelf.

[ Bericht 28% gewijzigd door snabbi op 25-03-2023 11:38:56 ]
pi_208529411
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 11:15 schreef Reunions het volgende:

[..]
Het is duidelijk dat de werkgever het zo ziet ja, maar dat is bullshit. Er is juist van alles geregeld om dit soort situaties te voorkomen. Ze is bepaald niet de enige die remote vanuit een ander EU-land voor een Nederlandse baas werkt.
Even serieus: wat is er allemaal geregeld dan? Wat voor bronnen heb je? Tot nu toe blink je uit in halve informatie, inclusief het antwoord op de vraag wat/hoe er nu precies met de werkgever is afgestemd
Ceterum censeo Teevum et Opsteltus esse delendam
  zaterdag 25 maart 2023 @ 11:38:35 #54
189961 ex
aperture science
pi_208529490
Het is op zich wel een probleem voor werkgever want, die draagt nu af in NL maar hoort dat dus in Spanje te regelen. Vaak is het zo dat als je meer dan x dagen (voor NL is het 183) in het land woont en fysiek werkt/aanwezig bent, je fiscaal inwoner wordt.

Dit legt dus inderdaad een verplichting bij werkgever om het lokaal (in Spanje) te regelen. Als je remote vanuit een ander land werkt, hoor je gewoon in het land waar je woont belasting te betalen. Er zijn uiteraard wel oplossingen:

- Lokale payroll (https://remote.com/ is daar in gespecialiseerd)
- Factureren via onderneming
- Niet meer dan ~ 2 maanden in het buiteland werken (en dan de overige 'vrije maand' gebruiken voor vakantie).

Zie ook: https://www.juridict.nl/j(...)k-in-het-buitenland/

Mijn werkgever heeft trouwens specifiek dus in m'n contract staan dat het niet meer dan 2 maanden per jaar mag, precies vanwege deze zooi.

Daarnaast: Je vriendin is nu ook in overtreding van de Spaanse belastingwet waarschijnlijk dus voor haar persoonlijk kan het ook een staartje krijgen als ze aangifte gaat doen.
The cake is a lie!
pi_208529522
Volgens mij is het probleem dat er alleen toestemming was om daar te werken niet ook emigreren.

Als je officieel emigreert kan dat natuurlijk vanalles triggeren in het systeem ik snap dat een werkgever daar voorzichtig mee is
No bitch to me
pi_208529776
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 11:38 schreef ex het volgende:
Het is op zich wel een probleem voor werkgever want, die draagt nu af in NL maar hoort dat dus in Spanje te regelen. Vaak is het zo dat als je meer dan x dagen (voor NL is het 183) in het land woont en fysiek werkt/aanwezig bent, je fiscaal inwoner wordt.

Dit legt dus inderdaad een verplichting bij werkgever om het lokaal (in Spanje) te regelen. Als je remote vanuit een ander land werkt, hoor je gewoon in het land waar je woont belasting te betalen. Er zijn uiteraard wel oplossingen:

- Lokale payroll (https://remote.com/ is daar in gespecialiseerd)
- Factureren via onderneming
- Niet meer dan ~ 2 maanden in het buiteland werken (en dan de overige 'vrije maand' gebruiken voor vakantie).

Zie ook: https://www.juridict.nl/j(...)k-in-het-buitenland/

Mijn werkgever heeft trouwens specifiek dus in m'n contract staan dat het niet meer dan 2 maanden per jaar mag, precies vanwege deze zooi.

Daarnaast: Je vriendin is nu ook in overtreding van de Spaanse belastingwet waarschijnlijk dus voor haar persoonlijk kan het ook een staartje krijgen als ze aangifte gaat doen.
Ik heb nu al 100 keer aangegeven in dit topic dat we navraag hebben gedaan bij de Nederlandse én Spaanse belastingdienst, en er geen enkel probleem is.

Loonbelasting kan afgedragen worden door de werknemer, en volgend jaar via de belastingaangifte betaald worden.

Het gaat hier om een ander EU-land waar een verdrag mee is hè, niet een land aan de andere kant van de wereld.
  zaterdag 25 maart 2023 @ 12:23:02 #57
189961 ex
aperture science
pi_208529930
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 12:04 schreef Reunions het volgende:

[..]
Ik heb nu al 100 keer aangegeven in dit topic dat we navraag hebben gedaan bij de Nederlandse én Spaanse belastingdienst, en er geen enkel probleem is.

Loonbelasting kan afgedragen worden door de werknemer, en volgend jaar via de belastingaangifte betaald worden.

Het gaat hier om een ander EU-land waar een verdrag mee is hè, niet een land aan de andere kant van de wereld.
Dat het een EU land is maakt belastingtechnisch niks uit, dat maakt weer uit visum technisch. Amerika (bv) ligt wel ver weg en heeft 1 van de beste belastingvedragen met Nederland die er bestaat.

Dat je het al 100x heb aangegeven is leuk voor je, maar het klopt gewoon niet. Het is heel simpel:

Vriendin is fiscaal inwoner in Spanje. Vriendin hoort daar belasting te betalen. Dat doet ze nu niet, en werkgever heeft er geen zin in (terecht). Jammer voor je vriendin.
The cake is a lie!
pi_208530030
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 12:23 schreef ex het volgende:

[..]
Dat het een EU land is maakt belastingtechnisch niks uit, dat maakt weer uit visum technisch. Amerika (bv) ligt wel ver weg en heeft 1 van de beste belastingvedragen met Nederland die er bestaat.

Dat je het al 100x heb aangegeven is leuk voor je, maar het klopt gewoon niet. Het is heel simpel:

Vriendin is fiscaal inwoner in Spanje. Vriendin hoort daar belasting te betalen. Dat doet ze nu niet, en werkgever heeft er geen zin in (terecht). Jammer voor je vriendin.
Welke hooggeplaatste functie bekleed jij dat je de Spaanse en Nederlandse Belastingdienst kan overrulen? ;)

Tuurlijk is ze fiscaal inwoner van Spanje. Maar ze is daar nu in Spanje drie keer op het belastingkantoor geweest en die zeggen heel duidelijk: er is geen enkel probleem, zorg alleen dat via een vrijstellingsformulier de loonheffing in Nederland van de salarisstrook wordt afgehaald.

Dan betaalt de Nederlandse werkgever bruto uit, en kan de werknemer via de belastingaangifte de verschuldigde loonbelasting in Spanje betalen. Zelfs het stukje dat in 2023 al via Nederlandse loonheffing is betaald, kun je dan later terugvragen via de belastingaangifte NL en vervolgens weer in Spanje afdragen.

De Nederlandse Belastingdienst bevestigde dit verhaal. Het is allemaal niet zo zwartwit als jij beweert.

Daar hoeft een werkgever geen reet voor te doen, de werknemer moet de meeste moeite doen.
  zaterdag 25 maart 2023 @ 12:38:14 #59
189961 ex
aperture science
pi_208530058
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 12:35 schreef Reunions het volgende:

[..]
Welke hooggeplaatste functie bekleed jij dat je de Spaanse en Nederlandse Belastingdienst kan overrulen? ;)

Tuurlijk is ze fiscaal inwoner van Spanje. Maar ze is daar nu in Spanje drie keer op het belastingkantoor geweest en die zeggen heel duidelijk: er is geen enkel probleem, zorg alleen dat via een vrijstellingsformulier de loonheffing in Nederland van de salarisstrook wordt afgehaald.

Dan betaalt de Nederlandse werkgever bruto uit, en kan de werknemer via de belastingaangifte de verschuldigde loonbelasting in Spanje betalen. Zelfs het stukje dat in 2023 al via Nederlandse loonheffing is betaald, kun je dan later terugvragen via de belastingaangifte en vervolgens weer in Spanje afdragen.

De Nederlandse Belastingdienst bevestigde dit verhaal. Het is allemaal niet zo zwartwit als jij beweert.

Daar hoeft een werkgever geen reet voor te doen, de werknemer moet de meeste moeite doen.
Je zegt nu precies hetzelfde als mij :') . Namelijk dat ze fiscaal inwoner is in Spanje en daar belasting hoort te betalen. Je werkgever in NL hoeft daar uiteraard niet aan mee te werken want.. het is een Nederlandse werkgever.
The cake is a lie!
pi_208530075
Dus je weet al precies wat er mogelijk is en wie welke acties moet ondernemen om te zorgen dat alles gefixt wordt. Leg dit dan even aan de werkgever uit (desnoods 100 keer) want die weet niet hoe het zit en heeft er klaarblijkelijk ook geen zin in om het uit te zoeken en op te lossen.
pi_208530079
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 12:40 schreef Wiedanwel het volgende:
Dus je weet al precies wat er mogelijk is en wie welke acties moet ondernemen om te zorgen dat alles gefixt wordt. Leg dit dan even aan de werkgever uit (desnoods 100 keer) want die weet niet hoe het zit en heeft er klaarblijkelijk ook geen zin in om het uit te zoeken en op te lossen.
Welcome to my life :'(
  zaterdag 25 maart 2023 @ 12:41:17 #62
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_208530084
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 09:46 schreef Reunions het volgende:

[..]
Je mag er gewoon vanuit gaan dat je in een ander EU-land kunt gaan werken voor een ander EU-land zonder dat het dit soort consequenties heeft.
...

Hoe naief kan je zijn?
Dum de dum
pi_208530088
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 12:38 schreef ex het volgende:

[..]
Je zegt nu precies hetzelfde als mij :') . Namelijk dat ze fiscaal inwoner is in Spanje en daar belasting hoort te betalen. Je werkgever in NL hoeft daar uiteraard niet aan mee te werken want.. het is een Nederlandse werkgever.
Maar jij verbindt er een andere conclusie aan, namelijk dat de werkgever daarom gerechtvaardigd is haar geen loon uit te betalen. Ik denk niet dat je daarmee wegkomt, mocht dit een juridisch conflict worden. Hij is er namelijk ontegenzeggenlijk mee akkoord gegaan dat ze vanuit Spanje zou gaan werken, en heeft ook nooit aangegeven dat ze terug moest komen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 12:41 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
...

Hoe naief kan je zijn?
Constructieve bijdrage zonder al mijn ander uitleg hier te lezen. Ze wist prima wat er moest gebeuren qua belastingen voor ze daarheen ging. De werkgever is degene die schrikt en niet op de hoogte is.
  zaterdag 25 maart 2023 @ 12:48:17 #64
189961 ex
aperture science
pi_208530165
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 12:41 schreef Reunions het volgende:
Hij is er namelijk ontegenzeggenlijk mee akkoord gegaan dat ze vanuit Spanje zou gaan werken, en heeft ook nooit aangegeven dat ze terug moest komen.
Ze heeft zwart op wit dat ze toestemming heeft om te emigreren naar Spanje? Dan sta je inderdaad sterk.
The cake is a lie!
pi_208530271
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 12:48 schreef ex het volgende:

[..]
Ze heeft zwart op wit dat ze toestemming heeft om te emigreren naar Spanje? Dan sta je inderdaad sterk.
Het woord emigreren wordt niet gebruikt, maar er wordt geschreven dat het haar is toegestaan om vanaf nu te werken vanuit Spanje.
  zaterdag 25 maart 2023 @ 13:03:54 #66
189961 ex
aperture science
pi_208530341
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 12:57 schreef Reunions het volgende:

[..]
Het woord emigreren wordt niet gebruikt, maar er wordt geschreven dat het haar is toegestaan om vanaf nu te werken vanuit Spanje.
Dan is je enige optie een advocaat denk ik en te proberen dit te 'forceren'. En ik zou even goed het contract lezen, nogmaals bij een hoop werkgevers staat er specifiek dat je niet vanuit het buiteland (langdurig) mag werken.
The cake is a lie!
pi_208530396
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 13:03 schreef ex het volgende:

[..]
Dan is je enige optie een advocaat denk ik en te proberen dit te 'forceren'. En ik zou even goed het contract lezen, nogmaals bij een hoop werkgevers staat er specifiek dat je niet vanuit het buiteland (langdurig) mag werken.
Net even het contract gecheckt, staat niets over in.
pi_208530444
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 12:35 schreef Reunions het volgende:

[..]
Welke hooggeplaatste functie bekleed jij dat je de Spaanse en Nederlandse Belastingdienst kan overrulen? ;)

Tuurlijk is ze fiscaal inwoner van Spanje. Maar ze is daar nu in Spanje drie keer op het belastingkantoor geweest en die zeggen heel duidelijk: er is geen enkel probleem, zorg alleen dat via een vrijstellingsformulier de loonheffing in Nederland van de salarisstrook wordt afgehaald.

Dan betaalt de Nederlandse werkgever bruto uit, en kan de werknemer via de belastingaangifte de verschuldigde loonbelasting in Spanje betalen. Zelfs het stukje dat in 2023 al via Nederlandse loonheffing is betaald, kun je dan later terugvragen via de belastingaangifte NL en vervolgens weer in Spanje afdragen.

De Nederlandse Belastingdienst bevestigde dit verhaal. Het is allemaal niet zo zwartwit als jij beweert.

Daar hoeft een werkgever geen reet voor te doen, de werknemer moet de meeste moeite doen.
Als de Nederlandse en Spaanse belasting dat schriftelijk heeft bevestigd aan je stuur je dat toch gewoon door naar je werkgever?
No bitch to me
pi_208530524
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 13:17 schreef TornadoDK het volgende:

[..]
Als de Nederlandse en Spaanse belasting dat schriftelijk heeft bevestigd aan je stuur je dat toch gewoon door naar je werkgever?
Daar zijn we inderdaad mee bezig, maar daar gaat tijd overheen en intussen krijgt zij haar loon niet.
  zaterdag 25 maart 2023 @ 13:27:13 #70
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_208530541
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 13:24 schreef Reunions het volgende:

[..]
Daar zijn we inderdaad mee bezig, maar daar gaat tijd overheen en intussen krijgt zij haar loon niet.
Dat is zuur. Zij en jij hebben dus ook geen reserves om deze tijd door te komen? Wellicht een tijdelijke lening afsluiten en de rentekosten in overleg bij de werkgever neerleggen?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_208530550
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 13:27 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Dat is zuur. Zij en jij hebben dus ook geen reserves om deze tijd door te komen? Wellicht een tijdelijke lening afsluiten en de rentekosten in overleg bij de werkgever neerleggen?
Resrves zijn er genoeg hoor, het zit hem meer in het mentale aspect. Ze wil die baas ook geen reden geven om haar te ontslaan, dus ze werkt gewoon door, maar de motivatie is ver te zoeken met zo'n conflict.
pi_208530676
Heel vervelend maar de meest praktische oplossing lijkt toch om te gaan freelancen. Tegen een hoger tarief natuurlijk.

Waarschijnlijk win je dit juridisch wel maar tot die tijd heeft je vriendin geen inkomsten.
  zaterdag 25 maart 2023 @ 13:39:35 #73
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_208530704
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 13:37 schreef Ericr het volgende:
Heel vervelend maar de meest praktische oplossing lijkt toch om te gaan freelancen. Tegen een hoger tarief natuurlijk.

Waarschijnlijk win je dit juridisch wel maar tot die tijd heeft je vriendin geen inkomsten.
Totale onzin en onverstandig dit
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_208530757
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 13:39 schreef Molo het volgende:

[..]
Totale onzin en onverstandig dit
Klopt, want ze heeft gewoon een contract. Dan zou een voorschotsbetaling logischer zijn, maar daar wil die baas niet aan.
pi_208530828
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 13:39 schreef Molo het volgende:

[..]
Totale onzin en onverstandig dit
Maanden wachten op je geld of misschien langer is ook niet heel verstandig. Dit soort getouwtrek kan wel even duren.

Wie gaat de werkgever manen om te betalen? Daarnaast worden het ook fijne arbeidsrelaties als je incasso of advocaat moet gaan inschakelen.

De werkgever doet waarschijnlijk onverstandig maar daarmee krijgt ze voorlopig niks betaald.
  zaterdag 25 maart 2023 @ 13:50:09 #76
338319 ZarB
Piña colada
pi_208530851
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 12:57 schreef Reunions het volgende:

[..]
Het woord emigreren wordt niet gebruikt, maar er wordt geschreven dat het haar is toegestaan om vanaf nu te werken vanuit Spanje.
Maar vanuit Spanje werken betekent niet automatisch ook in Spanje gaan wonen. Er zijn idd genoeg mensen die enkele maanden in het buitenland zitten en daar werken voor hun NL werkgever. Maar ze staan nog wel ingeschreven in NL.

Je zegt dat je vriendin eerst niet ingeschreven stond in Spanje (maar toen werkte ze er al wel?), nu staat ze er wel ingeschreven dus is ze officieel geëmigreerd (want dan moet ze uitgeschreven zijn in NL). Is dat dan vervolgens wel weer met de werkgever gecommuniceerd zodat hij iets kon aanpassen in het belasting afdragen?
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  zaterdag 25 maart 2023 @ 13:51:12 #77
338319 ZarB
Piña colada
pi_208530863
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 13:48 schreef Ericr het volgende:

[..]
Maanden wachten op je geld of misschien langer is ook niet heel verstandig. Dit soort getouwtrek kan wel even duren.

Wie gaat de werkgever manen om te betalen? Daarnaast worden het ook fijne arbeidsrelaties als je incasso of advocaat moet gaan inschakelen.

De werkgever doet waarschijnlijk onverstandig maar daarmee krijgt ze voorlopig niks betaald.
Als hij officieel belasting ontduikt wanneer hij haar betaalt dan snap ik wel dat zijn paniekvoetbal nu is om de boel maar stop te zetten.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_208531293
quote:
2s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 13:50 schreef ZarB het volgende:

[..]
Maar vanuit Spanje werken betekent niet automatisch ook in Spanje gaan wonen. Er zijn idd genoeg mensen die enkele maanden in het buitenland zitten en daar werken voor hun NL werkgever. Maar ze staan nog wel ingeschreven in NL.

Je zegt dat je vriendin eerst niet ingeschreven stond in Spanje (maar toen werkte ze er al wel?), nu staat ze er wel ingeschreven dus is ze officieel geëmigreerd (want dan moet ze uitgeschreven zijn in NL). Is dat dan vervolgens wel weer met de werkgever gecommuniceerd zodat hij iets kon aanpassen in het belasting afdragen?
Vanaf het moment dat ze er ging wonen heeft ze haar adres al aangepast, ze had namelijk geen woning meer in Nederland.
  zaterdag 25 maart 2023 @ 15:04:34 #79
338319 ZarB
Piña colada
pi_208531673
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 14:30 schreef Reunions het volgende:

[..]
Vanaf het moment dat ze er ging wonen heeft ze haar adres al aangepast, ze had namelijk geen woning meer in Nederland.
Ah oke omdat je eerder zei dat ze het eerste jaar nog ingeschreven stond in NL. Maar dan heeft ze dus haar werkgever gemeld 'ik ga emigreren (want dat heeft ze gedaan), ik vertrek uit NL, wordt hier uitgeschreven en wordt ingeschreven in Spanje', toen zei de werkgever: akkoord. En nu is het opeens een probleem? Want dan is het toch een klare zaak dat de werkgever zijn administratie niet op de orde heeft? Wat je dus zou moeten kunnen bewijzen.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_208531723
Toch vreemd dat TS om 10:49 nog aangaf dat niet per se was vastgelegd in de email correspondentie dat zij daar was gaan wonen/was geëmigreerd
Ceterum censeo Teevum et Opsteltus esse delendam
pi_208531795
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 15:12 schreef BruderKlaus het volgende:
Toch vreemd dat TS om 10:49 nog aangaf dat niet per se was vastgelegd in de email correspondentie dat zij daar was gaan wonen/was geëmigreerd
Stond ook niet zo in die e-mail, maar ze heeft wel haar adres aangepast omdat ze geen woonruimte meer in Nederland had. Daar was de werkgever overigens van op de hoogte, maar het is niet in die mailwisseling opgenomen. Daar staat alleen in dat ze haar toestemming geven vanuit Spanje te gaan werken.

quote:
2s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 15:04 schreef ZarB het volgende:

[..]
Ah oke omdat je eerder zei dat ze het eerste jaar nog ingeschreven stond in NL. Maar dan heeft ze dus haar werkgever gemeld 'ik ga emigreren (want dat heeft ze gedaan), ik vertrek uit NL, wordt hier uitgeschreven en wordt ingeschreven in Spanje', toen zei de werkgever: akkoord. En nu is het opeens een probleem? Want dan is het toch een klare zaak dat de werkgever zijn administratie niet op de orde heeft? Wat je dus zou moeten kunnen bewijzen.
Klopt, hij heeft zijn zaakjes niet op orde, is geschrokken, en daar wordt mijn vriendin nu het slachtoffer van.
pi_208531858
Zoals eerder al door meerdere hier gemeld: er is een enorm verschil tussen vanuit Spanje gaan werken of naar Spanje emigreren. En leuk dat ze haar adres heeft aangepast maar heeft een mens dat ook gezien of heeft zij dat zelf in de administratie aangepast?
Ceterum censeo Teevum et Opsteltus esse delendam
  zaterdag 25 maart 2023 @ 15:25:07 #83
338319 ZarB
Piña colada
pi_208531876
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 15:19 schreef Reunions het volgende:

[..]
Stond ook niet zo in die e-mail, maar ze heeft wel haar adres aangepast omdat ze geen woonruimte meer in Nederland had. Daar was de werkgever overigens van op de hoogte, maar het is niet in die mailwisseling opgenomen. Daar staat alleen in dat ze haar toestemming geven vanuit Spanje te gaan werken.
[..]
Klopt, hij heeft zijn zaakjes niet op orde, is geschrokken, en daar wordt mijn vriendin nu het slachtoffer van.
Hoe heeft zij hem ervan op de hoogte gebracht als ze het niet in de mail heeft vermeld? Dat is toch niet een kleinigheidje dat je even vergeet te vermelden? Zo van: ik ga vanuit Spanje werken, groetjes Tina. Dan denk je toch: misschien ook even handig dat ik vermeld dat ik er naartoe verhuis?

Ik blijf het echt een beetje apart vinden. Ben je zelf wel op de hoogte van het hele verhaal?
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_208531925
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 15:19 schreef Reunions het volgende:


[..]
Klopt, hij heeft zijn zaakjes niet op orde, is geschrokken, en daar wordt mijn vriendin nu het slachtoffer van.
Je kan wel stellen dat de werkgever zijn zaakjes niet op orde heeft maar jouw vriendin heeft dus niet zwart op wit staan dat de werkgever akkoord geeft dat zij gaat emigreren en wel blijft werken?
Ceterum censeo Teevum et Opsteltus esse delendam
pi_208531932
quote:
2s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 15:25 schreef ZarB het volgende:

[..]
Hoe heeft zij hem ervan op de hoogte gebracht als ze het niet in de mail heeft vermeld? Dat is toch niet een kleinigheidje dat je even vergeet te vermelden? Zo van: ik ga vanuit Spanje werken, groetjes Tina. Dan denk je toch: misschien ook even handig dat ik vermeld dat ik er naartoe verhuis?

Ik blijf het echt een beetje apart vinden. Ben je zelf wel op de hoogte van het hele verhaal?
Natuurlijk is die mailwisseling niet het enige gesprek geweest dat ze hier over hebben gevoerd, ik haal dat alleen aan omdat daarin zwart op wit staat dat ze haar toestaan vanuit Spanje te werken.

Vanwe persoonlijke omstandigheden wilde zij graag terug naar Spanje, maar ze hoefde niet per se weg bij haar werkgever. Het remote werken zat er daar door corona toch al ingebakken, dus toen hebben ze haar toegestaan haar werk vanuit Spanje te doen.

Ik neem aan dat de werkgever niet in gedachten had dat ze daar voor altijd zou blijven zitten (ofwel dat ze terug zou komen, ofwel dat ze haar baan opzegde). Maar er is nooit afgesproken hoe lang ze daar zou zitten, in de vorm van datums of andere tijdsbepalingen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 15:28 schreef BruderKlaus het volgende:

[..]
Je kan wel stellen dat de werkgever zijn zaakjes niet op orde heeft maar jouw vriendin heeft dus niet zwart op wit staan dat de werkgever akkoord geeft dat zij gaat emigreren en wel blijft werken?
Zij heeft toestemming gekregen om vanuit Spanje te werken. Het woord emigreren hoeft daarbij ook niet te vallen, lijkt me. Feit is dat ze (voor onbepaalde periode) toestemming heeft gekregen om haar werk vanuit Spanje te doen. Het adres is vanaf het begin aan aangepast. In alles was duidelijk dat ze daar langere tijd zou blijven.
  zaterdag 25 maart 2023 @ 23:34:58 #86
338319 ZarB
Piña colada
pi_208538342
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 15:29 schreef Reunions het volgende:

[..]
Natuurlijk is die mailwisseling niet het enige gesprek geweest dat ze hier over hebben gevoerd, ik haal dat alleen aan omdat daarin zwart op wit staat dat ze haar toestaan vanuit Spanje te werken.

Vanwe persoonlijke omstandigheden wilde zij graag terug naar Spanje, maar ze hoefde niet per se weg bij haar werkgever. Het remote werken zat er daar door corona toch al ingebakken, dus toen hebben ze haar toegestaan haar werk vanuit Spanje te doen.

Ik neem aan dat de werkgever niet in gedachten had dat ze daar voor altijd zou blijven zitten (ofwel dat ze terug zou komen, ofwel dat ze haar baan opzegde). Maar er is nooit afgesproken hoe lang ze daar zou zitten, in de vorm van datums of andere tijdsbepalingen.
[..]
Zij heeft toestemming gekregen om vanuit Spanje te werken. Het woord emigreren hoeft daarbij ook niet te vallen, lijkt me. Feit is dat ze (voor onbepaalde periode) toestemming heeft gekregen om haar werk vanuit Spanje te doen. Het adres is vanaf het begin aan aangepast. In alles was duidelijk dat ze daar langere tijd zou blijven.
Voor de belasting maakt het toch uit of ze in Spanje woont (en dus is ingeschreven) of er alleen tijdelijk verblijft, blijkbaar?

Toestemming krijgen om tijdelijk vanuit het buitenland werken (zoals zoveel werknemers doen tegenwoordig) is totaal anders dan emigreren. Ze was dus geen NL staatsburger meer. Dat lijkt wel uit te maken voor dit verhaal. En daar heeft ze haar werkgever niet van op de hoogte gesteld zoals ik je verhalen begrijp. Maar je blijft een beetje cryptisch en ik denk dat dat niet voor niets is.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_208538474
TS wil het niet horen omdat een paar mensen bij de Belastingtelefoon iets gezegd hebben dat hem beter bevalt. Succes dan!
pi_208539044
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 10:00 schreef Reunions het volgende:
Mijn vriendin wist van tevoren al precies wat Belastingdienst NL en Belastingdienst Spanje ook zeggen: geen probleem, zolang je die loonbelasting als werknemer maar afdraagt via je aangifte in Spanje.

Ze was niet voor niets al bezig met het regelen van vrijstelling van loonheffing in NL.
Heeft ze wel lekker adequaat geregeld dan! Deze situatie is volgens je OP al sinds de zomer, dus laten we zeggen dat ze al een maand of zes loon uitbetaald krijgt waarop haar werkgever de Nederlandse loonheffingen inhoudt, terwijl je vriendin weet dat dit niet klopt. Dan had ze toch zelf ook al vrij snel aan de bel kunnen trekken bij haar werkgever? Vrij lakse houding geweest dan.
  User die het meest klaagt 2022 zondag 26 maart 2023 @ 01:25:17 #89
414785 sirdanilot
pi_208539299
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_208539600
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 16:14 schreef sjorsie1982 het volgende:
Hier wordt op juridisch gebied vaak de plank compleet misgeslagen waardoor het enige juiste advies is: bel een advocaat.
Inderdaad. Hier een prachtig voorbeeld:
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 18:14 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
jawel hoor, in het civiele recht moet je zelf je advocaat betalen, dat is altijd al zo geweest. Het zou wat zijn als de verliezer dan moet betalen, dan gaat geen burger meer naar de rechter met het risico op de advocaatkosten van de tegenpartij. Dan ben je gelijk failliet.
Over de plank compleet misslaan gesproken ... :X
pi_208540100
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 14:30 schreef Reunions het volgende:

[..]
Vanaf het moment dat ze er ging wonen heeft ze haar adres al aangepast, ze had namelijk geen woning meer in Nederland.
Woonadres en vestigingsadres zijn wel verschillend in dit geval. Is haar werkgever geïnformeerd dat ze zich heeft uitgeschreven als Nederlands ingezetene en ingeschreven als Spaans ingezetene? Da's namelijk de crux hier.
Als je minder dan 183 dagen in het buitenland verblijft kunnen belasting en sociale premies idd in Nederland afgedragen worden ZOLANG je dan inderdaad Nederlands ingezetene bent, maar dat lijkt niet de situatie van je vriendin te zijn. Als de werkgever niet 100% correct is geïnformeerd van de feitelijke situatie, kun je ook niet verwachten dat die het volledig correct regelt wat waar moet worden afgedragen. Maakt trouwens ook nog wel wat uit waar haar werkgever nu precies mee akkoord is gegaan.
Situatie "ik ga een paar maanden vanuit Spanje werken maar blijf ingeschreven in Nederland" is compleet anders dan "ik ga me uitschrijven in Nederland, inschrijven in Spanje en ga daarvandaan werken" vanuit oogpunt van belastingen en sociale premies.

Het issue is dat haar werkgever nu een naheffing loonbelasting en sociale premies uit Spanje kan krijgen en niet noodzakelijkerwijs de betaalde premies in Nederland kan terugvorderen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 15:29 schreef Reunions het volgende:


Zij heeft toestemming gekregen om vanuit Spanje te werken. Het woord emigreren hoeft daarbij ook niet te vallen, lijkt me. Feit is dat ze (voor onbepaalde periode) toestemming heeft gekregen om haar werk vanuit Spanje te doen. Het adres is vanaf het begin aan aangepast. In alles was duidelijk dat ze daar langere tijd zou blijven.
Deze gemist, maar hier zit dus precies het issue. Dat het jou/haar niet relevant lijkt, is totaal niet boeiend. Want het is namelijk precies het hele punt waar het om gaat. Heel zwart/wit gezien heeft ze dus niet eens toestemming voor de situatie die ze nu heeft gecreëerd, want ze heeft haar werkgever iets heel anders gevraagd dan wat de feitelijke situatie die nu is ontstaan. Waarom heeft ze het sowieso anders gebracht dan wat ze van plan was?
Loonstop snap ik nu wel eigenlijk, maar case is nogal anders dan je eerst beschreef. Zou juridisch loket/rechtsbijstandverzekering inschakelen, antwoorden voor deze situatie ga je hier niet krijgen.
Zou er iig van uitgaan dat arbeidsovereenkomst zal worden ontbonden.

[ Bericht 4% gewijzigd door allegoedenickszijnop op 26-03-2023 11:30:03 ]
pi_208541165
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 15:29 schreef Reunions het volgende:
Zij heeft toestemming gekregen om vanuit Spanje te werken. Het woord emigreren hoeft daarbij ook niet te vallen, lijkt me. Feit is dat ze (voor onbepaalde periode) toestemming heeft gekregen om haar werk vanuit Spanje te doen. Het adres is vanaf het begin aan aangepast. In alles was duidelijk dat ze daar langere tijd zou blijven.
Het woord "werken vanuit Spanje" en "emigreren" zijn toch erg verschillend. Je moet wel heel goed opletten wat je precies aan je werkgever aangeeft. Ik kan ook 180 dagen in Spanje zitten en werken maar dan ben ik nog steeds niet geëmigreerd.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_208541777
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 04:02 schreef r_one het volgende:
Over de plank compleet misslaan gesproken ... :X
Compleet misslaan is wat overdreven.

In de basis komen de kosten voor procederen in het civiele recht voor rekening van partijen zelf, waarbij de rechter de verliezende partij vaak veroordeeld tot het betalen van proceskosten van de winnende partij. Echter zijn dat meestal niet de werkelijke kosten, maar vooraf vastgestelde bedragen afhankelijk van de werkzaamheden die gedaan zijn. Je advocaat zal doorgaans meer factureren dan dat je vergoed krijgt volgens dat staffelsysteem.
pi_208541981
quote:
7s.gif Op zondag 26 maart 2023 11:02 schreef HSG het volgende:
Het woord "werken vanuit Spanje" en "emigreren" zijn toch erg verschillend. Je moet wel heel goed opletten wat je precies aan je werkgever aangeeft. Ik kan ook 180 dagen in Spanje zitten en werken maar dan ben ik nog steeds niet geëmigreerd.
Het is bijzonder dat daar vrij lichtzinnig over gedacht wordt, terwijl dat inderdaad nogal verschil maakt. Ook op het gebied van verzekeringen bijvoorbeeld. Als werkgever heb je personeelsverzekeringen waarbij personeel dat in het buitenland werkt, maar in Nederland ingeschreven staat vaak wel meeverzekerd is, terwijl personeel dat uitgeschreven is in Nederland ook geen aanspraak maakt op de verzekeringsdekking.
  zondag 26 maart 2023 @ 12:59:39 #95
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_208542453
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 23:45 schreef robbietobbie het volgende:
TS wil het niet horen omdat een paar mensen bij de Belastingtelefoon iets gezegd hebben dat hem beter bevalt. Succes dan!
Ik bel als werkgever 3x en krijg 3x een ander antwoord. Van de week 2x 50 minuten aan de telefoon met ze gehangen omdat ik een terugbelverzoek aangemaakt wilde hebben voor de inspecteur maar omdat ze het onderwerp letterlijk niet kenden ben ik 100x in een rondje door verbonden. De belastingtelefoon is niet betrouwbaar.

Als multinational staat mijn werkgever overigens thuiswerken in het buitenland op structurele basis niet toe juist vanwege de haken en ogen die er aan zitten. Plus we hebben een big4 kantoor die adviseert voor zulk soort situaties. Maar blijf vooral volhouden dat de werkgever zonder enig risico kan stoppen met loonheffing inhouden en verder helemaal niets hoeft te doen.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_208542984
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 12:04 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Compleet misslaan is wat overdreven.
Het is niet mijn woordkeuze, niet mijn retoriek.
quote:
In de basis komen de kosten voor procederen in het civiele recht voor rekening van partijen zelf, waarbij de rechter de verliezende partij vaak veroordeeld tot het betalen van proceskosten van de winnende partij. Echter zijn dat meestal niet de werkelijke kosten, maar vooraf vastgestelde bedragen afhankelijk van de werkzaamheden die gedaan zijn. Je advocaat zal doorgaans meer factureren dan dat je vergoed krijgt volgens dat staffelsysteem.
Bedankt voor je heldere uitleg, weer wat geleerd ^O^
pi_208543995
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 12:20 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Het is bijzonder dat daar vrij lichtzinnig over gedacht wordt, terwijl dat inderdaad nogal verschil maakt. Ook op het gebied van verzekeringen bijvoorbeeld. Als werkgever heb je personeelsverzekeringen waarbij personeel dat in het buitenland werkt, maar in Nederland ingeschreven staat vaak wel meeverzekerd is, terwijl personeel dat uitgeschreven is in Nederland ook geen aanspraak maakt op de verzekeringsdekking.
Ik vind het verhaal nogal vaag maar de kans is heel groot dat beide partijen fouten hebben gemaakt.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_208546236
quote:
7s.gif Op zondag 26 maart 2023 15:15 schreef HSG het volgende:
Ik vind het verhaal nogal vaag maar de kans is heel groot dat beide partijen fouten hebben gemaakt.
Dat denk ik ook, werkgever moet in zo'n geval zeker goed doorvragen. Dat lijkt ook niet echt het geval geweest.
pi_208550957
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 17:47 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Dat denk ik ook, werkgever moet in zo'n geval zeker goed doorvragen. Dat lijkt ook niet echt het geval geweest.
Communicatie moet van twee kanten komen. De werknemer is ook verantwoordelijk om duidelijk te zijn wat er gaat gebeuren.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_208551383
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 17:47 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Dat denk ik ook, werkgever moet in zo'n geval zeker goed doorvragen. Dat lijkt ook niet echt het geval geweest.
Omgekeerde wereld, werkneemster is in dit geval zelf verantwoordelijk om haar plannen duidelijk en volledig aan werkgever te vermelden. TS is in eerste instantie ook niet duidelijk geweest in de case en komt pas veel later met cruciale informatie die hij/zij zelf als niet relevant beschouwt.
pi_208551417
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 04:02 schreef r_one het volgende:

[..]
Inderdaad. Hier een prachtig voorbeeld:
[..]
Over de plank compleet misslaan gesproken ... :X
Dank je, een betere bevestiging kan ik niet krijgen
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 27 maart 2023 @ 08:52:42 #102
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_208551456
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 15:29 schreef Reunions het volgende:
Zij heeft toestemming gekregen om vanuit Spanje te werken. Het woord emigreren hoeft daarbij ook niet te vallen, lijkt me. Feit is dat ze (voor onbepaalde periode) toestemming heeft gekregen om haar werk vanuit Spanje te doen. Het adres is vanaf het begin aan aangepast. In alles was duidelijk dat ze daar langere tijd zou blijven.
Ja het maakt wel heel erg uit of je ergens niet in Nederland woont, of op vakantie bent en werkt voor een NL werkgever in NL.

Net als dit
quote:
Ik heb nu al 100 keer aangegeven in dit topic dat we navraag hebben gedaan bij de Nederlandse én Spaanse belastingdienst, en er geen enkel probleem is.
Naast dat specifieke vragen specifieke antwoorden genereren, is het heel gevaarlijk met advies via via inwinnen, gaat het antwoord van de belastingdienst ook uit van deze extra zin "mits alles goed geregeld is volgens lokale en NL belastingwetgeving."

En niemand hier kan ruiken wat de vriendin met haar werkgever heeft besproken, maar het lijkt me dat er een beetje een verschil in mening zit daar blijkbaar. Heeft ze überhaupt een levenslange vrijstellen voor niet meer naar kantoor komen op papier? Anders heeft de werkgever dit zo 'opgelost'.
Dum de dum
pi_208551865
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 08:52 schreef Fe2O3 het volgende:
Heeft ze überhaupt een levenslange vrijstellen voor niet meer naar kantoor komen op papier? Anders heeft de werkgever dit zo 'opgelost'.
Dit.
Of in het beste geval:
"Beste Karen,
We hebben ooit afgesproken dat je vanuit Spanje mocht werken. Ik begrijp nu dat je eigenlijk naar Spanje bent geemigreerd. Dat was niet de bedoeling en het is zeker niet hoe ik onze afspraak had begrepen. Je had me dit ook nooit meegedeeld. Wij dachten het allemaal dat dit tijdelijk was. Nu zitten we in een irreguliere situatie mbt de belastingen. Om dit goed te trekken verwacht ik dat je vanaf volgende maand alweer vanuit Nederland werkt. Door de irreguliere situatie kunnen we je loon op dit moment niet uitbetalen. We zoeken nog even uit hoe we je verdiende loon het beste kunnen uitbetalen. Dit kan helaas even duren want we willen zo weinig mogelijk gedoe met de twee betrokken belastingdiensten.
Groetjes,
Baas"
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
  maandag 27 maart 2023 @ 10:10:40 #104
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_208552075
MIjn functie is zelfs remote (alhoewel ik wel enkele dagen naar kantoor kom) als ik in een ander land permanent ga werken heb ik toch een andere discussie met mijn werkgever!
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_208552508
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 08:39 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
Omgekeerde wereld, werkneemster is in dit geval zelf verantwoordelijk om haar plannen duidelijk en volledig aan werkgever te vermelden. TS is in eerste instantie ook niet duidelijk geweest in de case en komt pas veel later met cruciale informatie die hij/zij zelf als niet relevant beschouwt.
In basis mee eens, maar als een werknemer aangeeft vanuit het buitenland te willen werken dan vind ik dat je als werkgever ook even goed moet doorvragen of diegene in Nederland ingeschreven blijft staan of dat diegene daadwerkelijk emigreert. Je hebt in NL als werkgever namelijk ook de plicht om je als goed werkgever te gedragen, door bijvoorbeeld bepaalde personeelsverzekeringen af te sluiten. Die zijn vaal ook alleen van toepassing op in Nederland ingeschreven personeelsleden. Dan kan je die consequentie dus ook meedelen.

In geval van TS zijn vriendin vind ik dat de huidige situatie sowieso is veroorzaakt door een lakse houding van haar kant. Het is al sinds vorig jaar zomer, dus er wordt al zeker een half jaar een foutieve loonheffing toegepast waarvan de vriendin van TS dus al vanaf het begin af aan op de hoogte is, aldus TS.
pi_208552609
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 10:51 schreef Accordtje het volgende:

[..]
In basis mee eens, maar als een werknemer aangeeft vanuit het buitenland te willen werken dan vind ik dat je als werkgever ook even goed moet doorvragen of diegene in Nederland ingeschreven blijft staan of dat diegene daadwerkelijk emigreert. Je hebt in NL als werkgever namelijk ook de plicht om je als goed werkgever te gedragen, door bijvoorbeeld bepaalde personeelsverzekeringen af te sluiten. Die zijn vaal ook alleen van toepassing op in Nederland ingeschreven personeelsleden. Dan kan je die consequentie dus ook meedelen.
Ook weer deels eens :) Waar ik op doel is dat je als werknemer ook wel een verplichting hebt om je plannen zo concreet en duidelijk mogelijk te communiceren. Aangezien in deze situatie blijkbaar de werkgever niet op de hoogte is gebracht dat TS/vriendin niet van plan was terug te keren naar Nederland, maar "langere tijd vanuit Spanje zou werken" heb ik een gevoel bij hoe deze situatie is ontstaan. Kan helemaal fout zijn, maar goed.

quote:
In geval van TS zijn vriendin vind ik dat de huidige situatie sowieso is veroorzaakt door een lakse houding van haar kant. Het is al sinds vorig jaar zomer, dus er wordt al zeker een half jaar een foutieve loonheffing toegepast waarvan de vriendin van TS dus al vanaf het begin af aan op de hoogte is, aldus TS.
Ik vraag met het lakse deel dus af, maar goed. Ze is dus ook al sinds de zomer niet verzekerd uit normale werknemersverzekeringen dus ook fors risico.
Maar goed, waarschijnlijk gevalletje ernstig verwijtbaar handelen dit.
pi_208552993
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 11:02 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
Ook weer deels eens :) Waar ik op doel is dat je als werknemer ook wel een verplichting hebt om je plannen zo concreet en duidelijk mogelijk te communiceren. Aangezien in deze situatie blijkbaar de werkgever niet op de hoogte is gebracht dat TS/vriendin niet van plan was terug te keren naar Nederland, maar "langere tijd vanuit Spanje zou werken" heb ik een gevoel bij hoe deze situatie is ontstaan. Kan helemaal fout zijn, maar goed.
Oh ja, absoluut. Communicatie vanuit haar zijde had ook wel een stuk helderder gemogen. Volgens TS wist vriendin precies wat er allemaal geregeld moest worden. Dan vind ik het wel apart dat je even vergeet te melden dat je je uitschrijft in Nederland.

quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 11:02 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
Ik vraag met het lakse deel dus af, maar goed. Ze is dus ook al sinds de zomer niet verzekerd uit normale werknemersverzekeringen dus ook fors risico.
Maar goed, waarschijnlijk gevalletje ernstig verwijtbaar handelen dit.
Als het goed is weet ze dat allemaal precies, dus zal ze zichzelf goed verzekerd hebben waarschijnlijk...

Wat ik laks bedoel: er wordt nu verwijtend gedaan naar werkgever, terwijl het de afgelopen maanden allemaal geen probleem was. Zij wist echter al maandenlang dat haar salaris niet juist was, omdat niet de juiste loonheffing toegepast werd. Daar had ze natuurlijk allang actie op kunnen ondernemen.

Maar jij bedoelt vermoedelijk dat ze dat bewust niet gedaan heeft? Vraag ik me wel af, want ik kan me niet voorstellen dat ze er baat bij heeft om dat op z'n beloop te laten. Ik houd het vooralsnog even op laks :)
pi_208553311
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 11:29 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Oh ja, absoluut. Communicatie vanuit haar zijde had ook wel een stuk helderder gemogen. Volgens TS wist vriendin precies wat er allemaal geregeld moest worden. Dan vind ik het wel apart dat je even vergeet te melden dat je je uitschrijft in Nederland.
[..]
Als het goed is weet ze dat allemaal precies, dus zal ze zichzelf goed verzekerd hebben waarschijnlijk...
Hoe groot schat je die kans in?

quote:
Wat ik laks bedoel: er wordt nu verwijtend gedaan naar werkgever, terwijl het de afgelopen maanden allemaal geen probleem was. Zij wist echter al maandenlang dat haar salaris niet juist was, omdat niet de juiste loonheffing toegepast werd. Daar had ze natuurlijk allang actie op kunnen ondernemen.

Maar jij bedoelt vermoedelijk dat ze dat bewust niet gedaan heeft? Vraag ik me wel af, want ik kan me niet voorstellen dat ze er baat bij heeft om dat op z'n beloop te laten. Ik houd het vooralsnog even op laks :)
Ik denk een combi van laks, geen flauw idee hebben van consequenties en werkgever niet volledige verhaal vertellen om akkoord te krijgen en niet direct ontslag te hoeven nemen. En aanval is natuurlijk beste verdediging.
pi_208555727
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 11:51 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
Hoe groot schat je die kans in?
Volgens TS is alles goed uitgezocht en is ze overal van op de hoogte...maar idd, ik schat de kans niet zo heel hoog in eerlijk gezegd :)

quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 11:51 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
Ik denk een combi van laks, geen flauw idee hebben van consequenties en werkgever niet volledige verhaal vertellen om akkoord te krijgen en niet direct ontslag te hoeven nemen. En aanval is natuurlijk beste verdediging.
Valt zeker niet uit te sluiten inderdaad.
pi_208555902
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 15:22 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Volgens TS is alles goed uitgezocht en is ze overal van op de hoogte...maar idd, ik schat de kans niet zo heel hoog in eerlijk gezegd :)
Case in point is het feit dat dit topic uberhaupt bestaat.....
pi_208585793
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 09:51 schreef HSG het volgende:

[..]
Dat de Nederlandse BD terug gaat storten? Dan kun je heel lang gaan wachten. Daarnaast als je afdraagt aan de Spaanse BD moet je ook de administratie naar het Spaans (of Engels) vertalen. Ik denk dat het bedrijf daar geen zin aan heeft.
Dat zou mij niets verbazen. Dat is nogal wat moeite. Dan moeten ze de vriendin van TS erg graag willen houden willen ze dat gaan doen.
Weg met de monarchie! http://hetis2013.nl
pi_208603430
Er mag dan weliswaar een dubbelbelastingsverdrag bestaan tussen Nederland en Spanje, deze is er er enkel ter voorkoming dat je dubbele belasting betaalt als je fiscale woonplaats in het buitenland ligt. Dat maakt niet dat alle problemen daarmee zijn opgelost en dat het voor een werkgever zonder meer mogelijk is om een medewerker (langdurig) werkzaamheden te laten verrichten vanuit Spanje.

"Je werkgever moet zich dus als niet-residente werkgever in Spanje laten registreren. Dit betekent dat je werkgever maandelijks de Spaanse loonsbelasting in moet houden en aan hacienda (het Spaanse ministerie van financiën) moet storten. Bovendien heb je recht op Spaanse sociale verzekeringen, waardoor je werkgever ook die premies af moet dragen aan de Spaanse overheid.

Als je dus voor onbepaalde duur in loondienst op afstand wilt werken voor een bedrijf in Nederland of België, terwijl je in Spanje gaat wonen, heb je hiervoor de medewerking van je bedrijf nodig. Een goede gestor kan je bedrijf helpen met het registreren als niet-residente werkgever, en met het afdragen van de nodige lasten."
pi_208604122
Nee nee, TS heeft al honderd keer gezegd dat er alleen een formuliertje ingevuld hoeft te worden zodat de werkgever bruto loon kan uitbetalen en de werknemer simpelweg aangifte kan doen in Spanje. Correct @Reunions? Al enige update?
  vrijdag 31 maart 2023 @ 18:05:39 #114
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_208604750
Hoe dan ook, loon uitkeren van de ene op de andere dag stopzetten is debiel en kan je echt niet maken als werkgever
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  vrijdag 31 maart 2023 @ 18:17:20 #115
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_208604863
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 18:05 schreef Molo het volgende:
Hoe dan ook, loon uitkeren van de ene op de andere dag stopzetten is debiel en kan je echt niet maken als werkgever
Meestal ja ... maar als werkgever het niet mag omdat werkgever anders (belasting)wetten overtreed ...

Wat je dan wel verwacht is dat werkgever en werknemer om tafel gaan om het op te lossen.
Dum de dum
pi_208604913
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 18:17 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Meestal ja ... maar als werkgever het niet mag omdat werkgever anders (belasting)wetten overtreed ...

Wat je dan wel verwacht is dat werkgever en werknemer om tafel gaan om het op te lossen.
De werkgever heeft zoals ik lees wel aangegeven dat ze als zelfstandige het loon uitbetaald kan krijgen. Dat was blijkbaar niet de gewenste oplossing.
pi_208605308
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 17:15 schreef Wiedanwel het volgende:
Nee nee, TS heeft al honderd keer gezegd dat er alleen een formuliertje ingevuld hoeft te worden zodat de werkgever bruto loon kan uitbetalen en de werknemer simpelweg aangifte kan doen in Spanje. Correct @:reunions? Al enige update?
Dat is dan best een complex formuliertje blijkbaar als ze daar al sinds afgelopen zomer over doet om dat in te vullen. Tenminste, volgens TS was zij prima op de hoogte van wat er geregeld moest worden.
pi_208605330
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 18:49 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Dat is dan best een complex formuliertje blijkbaar als ze daar al sinds afgelopen zomer over doet om dat in te vullen. Tenminste, volgens TS was zij prima op de hoogte van wat er geregeld moest worden.
Mijn post was sarcastisch en een knipoog naar de felle toon die ts hier aanslaat. Het lijkt er op dat de gemaakte afspraak en de gevolgen daarvan niet voor beide partijen duidelijk waren. En ondanks dat voor mevrouw schijnbaar wel heel duidelijk was wat er moest gebeuren, heeft ze verzaakt om dat tijdig te doen en te delen met werkgever.

Dat werkgever in paniek nu ineens besluit om geen salaris meer te betalen en haar uit dienst probeert te drukken is natuurlijk onacceptabel, maar als de situatie is zoals ts schetst dan had dat voorkomen kunnen worden door betere communicatie en actie van mevrouw.

[ Bericht 17% gewijzigd door Wiedanwel op 01-04-2023 07:24:39 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')