abonnement Unibet Coolblue
pi_208471355
De verkiezingen zijn geweest, hier alle uitslagen:
https://nos.nl/collectie/(...)e-statenverkiezingen
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 20 maart 2023 @ 20:18:39 #2
408813 crew  trein2000
pi_208471442
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 19:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Of Hoekstra weg en vervangen door een andere CDA'er. Toen Staghouwer weg ging, viel het kabinet ook niet.
Dat, je kunt niet blijven zitten als minister in zo'n scenario. Dat is twee kapiteins op een schip. Weg=weg. En dan valt er ook een CDA-post in het kabinet open waardoor een eventuele leider die van buiten Den Haag moet komen ook een optie is (en dan kun je zelfs nog wat reshuffelen als het moet). Alhoewel ik geen idee heb wie dat dan zou moeten zijn.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_208471485
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 20:18 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Dat, je kunt niet blijven zitten als minister in zo'n scenario. Dat is twee kapiteins op een schip. Weg=weg. En dan valt er ook een CDA-post in het kabinet open waardoor een eventuele leider die van buiten Den Haag moet komen ook een optie is (en dan kun je zelfs nog wat reshuffelen als het moet). Alhoewel ik geen idee heb wie dat dan zou moeten zijn.
Bruins Slot naar BuZa en een nieuwe op Binnenlandse Zaken, de meest ideale plek voor een vice-premier en partijleider.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 20 maart 2023 @ 20:22:54 #4
408813 crew  trein2000
pi_208471512
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 20:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Bruins Slot naar BuZa en een nieuwe op Binnenlandse Zaken, de meest ideale plek voor een vice-premier en partijleider.
En met haar militaire achtergrond nog niet eens zo'n gekke op BuZa momenteel. Het kan...
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_208471672
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 19:41 schreef Hanca het volgende: [..] Nee, dat kan allemaal niet. De eis is namelijk gewoon dat onze natuur verbetert, daar kun je geen bevolkingsdichtheid aan koppelen. We hebben trouwens al een veel lager percentage beschermde natuur dan de andere EU landen.
Ik ga hier niet het kabinetsbeleid danwel de BBB lopen verdedigen en/of aanvallen, in mijn ogen is het een probleem veroorzaakt door de regering en dan kun je nu niet gaan wijzen naar je bevolking en/of een partij welke nota bene sinds 2021 1 zetel heeft in de 2e kamer.

De opkomst van de BBB is te wijten aan het eigen falen.
pi_208471792
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 20:32 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ik ga hier niet het kabinetsbeleid danwel de BBB lopen verdedigen en/of aanvallen, in mijn ogen is het een probleem veroorzaakt door de regering en dan kun je nu niet gaan wijzen naar je bevolking en/of een partij welke nota bene sinds 2021 1 zetel heeft in de 2e kamer.

De opkomst van de BBB is te wijten aan het eigen falen.
Dat klopt. Maar dan wel in het 25 jaar falen van het uitvoeren van de wet. In een bepaald jaar stapte er een minister van landbouw op, hij was het zat, ze wilden de veestapel halveren en de boeren blokkeerden met hun tractoren de snelwegen, de minister kon zijn baan niet meer aan...

Dat moment had het gekund, de veestapel langzaam verkleinen...


Komt dit verhaal je bekend voor? Het was in 2022 1999. Ja, toen wilde het kabinet al de veestapel verkleinen vanwege de enorm grote problemen met vervuiling door teveel vee. Maar dat ging toen dus niet door. Sterker: de melkquota verdwenen en de hoeveelheid vee steeg alleen maar. Zeer incompetente figuren als Bleker kwamen, de PAS kwam en haalde het niet bij de rechter. En nu zijn we weer bij hetzelfde moment: het kabinet wil de veestapel verkleinen. Alleen echt langzaam kan niet meer, het land zit nu vast. Weer staan de tractoren op de snelweg. Gaan we weer naar de boeren luisteren en het land nog verder vast laten lopen? Dat is echt geen optie.

Wat wel een optie is, is overleggen met de boeren. Adema behoorlijk wat ruimte geven. Genoeg miljarden beschikbaar stellen. En niet krampachtig vasthouden aan 2030, als het door samenwerking 2032 wordt is het ook goed. Maar de stikstofuitstoot moet fors naar beneden en het liefst zo snel mogelijk. Dat kan gewoon niet anders.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208471910
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2023 20:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat klopt. Maar dan wel in het 25 jaar falen van het uitvoeren van de wet. In een bepaald jaar stapte er een minister van landbouw op, hij was het zat, ze wilden de veestapel halveren en de boeren blokkeerden met hun tractoren de snelwegen, de minister kon zijn baan niet meer aan...

Dat moment had het gekund, de veestapel langzaam verkleinen...

Komt dit verhaal je bekend voor? Het was in 2022 1999. Ja, toen wilde het kabinet al de veestapel verkleinen vanwege de enorm grote problemen met vervuiling door teveel vee. Maar dat ging toen dus niet door. Sterker: de melkquota verdwenen en de hoeveelheid vee steeg alleen maar. Zeer incompetente figuren als Bleker kwamen, de PAS kwam en haalde het niet bij de rechter. En nu zijn we weer bij hetzelfde moment: het kabinet wil de veestapel verkleinen. Alleen echt langzaam kan niet meer, het land zit nu vast. Weer staan de tractoren op de snelweg. Gaan we weer naar de boeren luisteren en het land nog verder vast laten lopen? Dat is echt geen optie.

Wat wel een optie is, is overleggen met de boeren. Adema behoorlijk wat ruimte geven. Genoeg miljarden beschikbaar stellen. En niet krampachtig vasthouden aan 2030, als het door samenwerking 2032 wordt is het ook goed. Maar de stikstofuitstoot moet fors naar beneden en het liefst zo snel mogelijk. Dat kan gewoon niet anders.
Als je steeds blijft zegen dat een jaartal niet of minder uitmaakt blijf je bezig. Van uitstel komt afstel.
pi_208471926
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 20:46 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Als je steeds blijft zegen dat een jaartal niet of minder uitmaakt blijf je bezig. Van uitstel komt afstel.
Nee, de huidige wet staat 2035 in. Aan die 2035 conformeert ook BBB zich. Dat is de uiterste grens, 5 jaar uistel dus.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208471937
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 20:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, de huidige wet staat 2035 in. Aan die 2035 conformeert ook BBB zich. Dat is de uiterste grens, 5 jaar uistel dus.
Ah ok.
pi_208472278
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2023 20:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat klopt. Maar dan wel in het 25 jaar falen van het uitvoeren van de wet. In een bepaald jaar stapte er een minister van landbouw op, hij was het zat, ze wilden de veestapel halveren en de boeren blokkeerden met hun tractoren de snelwegen, de minister kon zijn baan niet meer aan...

Dat moment had het gekund, de veestapel langzaam verkleinen...


Komt dit verhaal je bekend voor? Het was in 2022 1999. Ja, toen wilde het kabinet al de veestapel verkleinen vanwege de enorm grote problemen met vervuiling door teveel vee. Maar dat ging toen dus niet door. Sterker: de melkquota verdwenen en de hoeveelheid vee steeg alleen maar. Zeer incompetente figuren als Bleker kwamen, de PAS kwam en haalde het niet bij de rechter. En nu zijn we weer bij hetzelfde moment: het kabinet wil de veestapel verkleinen. Alleen echt langzaam kan niet meer, het land zit nu vast. Weer staan de tractoren op de snelweg. Gaan we weer naar de boeren luisteren en het land nog verder vast laten lopen? Dat is echt geen optie.

Wat wel een optie is, is overleggen met de boeren. Adema behoorlijk wat ruimte geven. Genoeg miljarden beschikbaar stellen. En niet krampachtig vasthouden aan 2030, als het door samenwerking 2032 wordt is het ook goed. Maar de stikstofuitstoot moet fors naar beneden en het liefst zo snel mogelijk. Dat kan gewoon niet anders.
In 1999 zat ik nog in mijn tienerjaren, dus was er weinig politieke interesse dus ik neem je beschrijving voor waar aan.
Grotendeels ben ik het wel met je eens dat de stikstof naar beneden moet.

In samenwerking met o.a. de boeren is ook het beste maar het kabinet heeft hier wel zelf verzaakt door alle wisselende uitspraken en lijnen, als ik een boer was zou ik ook niet weten waar ik aan toe was.

Daarnaast zou je ook kunnen denken over het anders aanleggen van natuurgebieden en/of eens kijken naar andere uitstoters.
In mijn ogen komt de grootste vervuiler (Tata Steel) of een fabriek als Rockwool er juist weer heel "makkelijk" vanaf.

Vervolgens leg je allerlei cruciale verduurzamings projecten stil omdat er een tijdelijke stikstof overtreding optreed, terwijl het op de langere termijn juist meer bijdraagt aan verduurzaming.
Zulke zaken moet je als regering toch kunnen gladstrijken.

Ook het uitkopen van boeren om de ruimte te gebruiken om woningen te bouwen lijkt me netto niet bevorderlijk voor de natuur.
pi_208472294
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 20:22 schreef trein2000 het volgende:

[..]
En met haar militaire achtergrond nog niet eens zo'n gekke op BuZa momenteel. Het kan...
Van de huidige dieners kwam ik eigenlijk op Bruins Slot uit als meest geschikte kandidaat.

Heerma en De Jonge = out

Van Gennip en Van Rij = financiële personen. Van Rij zie ik geen rijen stemmers trekken. Van Gennip is misschien feitelijk correct, maar deed politiek-onhandige uitspraken.

Heijnen en Boswijk lijken me van hetzelfde kaliber. Gezellige doeners, beetje zoals Atje Kuiken. Kuik lijkt meer toekomstmuziek en het is flauw, maar ik denk dat haar D66-liefde momenteel ook niet zo lekker ligt bij de achterban.

Bruins Slot is geen gezelligerd als Van der Plas, maar op het platteland is nog wel respect voor het leger en Bruins Slot is duidelijk een oud-officier. Je kijkt naar haar en je ziet een killer, maar eentje die loyaal aan Nederland is.

Maar inderdaad, je kan Bruins Slot ook prima op Buitenlandse Zaken zetten. Zeker in de huidige context. En vervolgens een CDA'er importeren als minister van Binnenlandse Zaken die lekker bij de achterban ligt.
pi_208472349
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 21:09 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ook het uitkopen van boeren om de ruimte te gebruiken om woningen te bouwen lijkt me netto niet bevorderlijk voor de natuur.
Dat is dan ook zeker niet grootschalig de bedoeling, bouwen moet volgens het kabinet binnen de rode contouren. Er met wel 180.000 hectare aan natuur bij, maar dat kan ook deels natuurinclusieve landbouwgrond zijn.

Dat een tijdelijke hogere uitstoot zou moeten kunnen om co2 neutrale woningen te bouwen of een windmolenpark of zonneveld ben ik het eigenlijk wel met je eens, helaas de rechter niet. Dus maar inzetten op het snel electrificeren van het wagenpark van onze bouwers. Dat schijnt in principe allemaal te kunnen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 20 maart 2023 @ 21:15:50 #13
408813 crew  trein2000
pi_208472413
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 21:11 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Van de huidige dieners kwam ik eigenlijk op Bruins Slot uit als meest geschikte kandidaat.

Heerma en De Jonge = out

Van Gennip en Van Rij = financiële personen. Van Rij zie ik geen rijen stemmers trekken. Van Gennip is misschien feitelijk correct, maar deed politiek-onhandige uitspraken.

Heijnen en Boswijk lijken me van hetzelfde kaliber. Gezellige doeners, beetje zoals Atje Kuiken. Kuik lijkt meer toekomstmuziek en het is flauw, maar ik denk dat haar D66-liefde momenteel ook niet zo lekker ligt bij de achterban.

Bruins Slot is geen gezelligerd als Van der Plas, maar op het platteland is nog wel respect voor het leger en Bruins Slot is duidelijk een oud-officier. Je kijkt naar haar en je ziet een killer, maar eentje die loyaal aan Nederland is.

Maar inderdaad, je kan Bruins Slot ook prima op Buitenlandse Zaken zetten. Zeker in de huidige context. En vervolgens een CDA'er importeren als minister van Binnenlandse Zaken die lekker bij de achterban ligt.
Ik ben persoonlijk ook wel gecharmeerd van Boswijk, iemand die problemen durft te adresseren. Makkelijk communiceert, maar ook scherp in het debat is. Met oplossingen komt. Kan ook 'gewoon' fractieleider worden eventueel. Maar misschien is het nog wat vroeg.

Ik vind Bruis ook een prima minister en kan het vast, maar ik weet niet of je daar de oorlog mee wint. Mist voor mijn gevoel de X factor, kan het lastig onder woorden brengen maar dat gevoel heb ik.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  maandag 20 maart 2023 @ 21:18:07 #14
454292 Koffieplanter
Violence. Speed. Momentum.
pi_208472463
Jaap de Hoop Scheffer.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_208472659
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 21:15 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik ben persoonlijk ook wel gecharmeerd van Boswijk, iemand die problemen durft te adresseren. Makkelijk communiceert, maar ook scherp in het debat is. Met oplossingen komt. Kan ook 'gewoon' fractieleider worden eventueel. Maar misschien is het nog wat vroeg.

Ik vind Bruis ook een prima minister en kan het vast, maar ik weet niet of je daar de oorlog mee wint. Mist voor mijn gevoel de X factor, kan het lastig onder woorden brengen maar dat gevoel heb ik.
Boswijk werkt zich een uur in het rond, maar er hangt een klein De Jonge geurtje om hem heen. Zich mooier voordoen dan hij is, maar dat is mijn persoonlijke indruk en misschien volledig onjuist.

Bruins Slot is vooral geschikt als (bijna-)oorlogs-(vice-)premier. Haar blikken zijn nogal intens. Op bijvoorbeeld een CDA-bijeenkomst zit de hele meute gezapig te kijken maar zij kijkt als een scherpschutter. Totaal niet geschikt voor de positie in een gezapige vredestijd, maar misschien heeft ze nu de periode mee en spreekt het de kiezer aan.
pi_208472929
De verkenners zijn trouwens nu allemaal gekozen, ben heel benieuwd wat het eerste nieuws uit de provincies gaat zien. Met wie gaat BBB in gesprek (na natuurlijk eerst het gebruikelijke rondje dat iedereen langs komt). In Groningen heeft BBB een PvdAer als verkenner gekozen, die begint woensdag in principe. In Flevoland een combi van een CDAer met een CUer. Verder een aantal partijlozen, lokalen, VVDers en Stoffer van de SGP in Friesland.

https://www.ad.nl/politie(...)deze-week~a01687bac/
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 20 maart 2023 @ 21:56:25 #17
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208472974
En een lokale Harderwijker in Gelderland.

Ik ken ze niet allemaal, maar het lijken op het eerste oog wel allemaal personen die vrij algemeen geaccepteerd worden. Geen slechte eigenschap voor een verkenner, en best verstandig van Lientje om ze niet uit eigen kringen te zoeken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator dinsdag 21 maart 2023 @ 10:56:24 #18
54278 crew  Tijger_m
42
pi_208476653
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 21:56 schreef Janneke141 het volgende:
En een lokale Harderwijker in Gelderland.

Ik ken ze niet allemaal, maar het lijken op het eerste oog wel allemaal personen die vrij algemeen geaccepteerd worden. Geen slechte eigenschap voor een verkenner, en best verstandig van Lientje om ze niet uit eigen kringen te zoeken.
Niet om het een of ander maar uit eigen kring zoeken worden het toch gewoon CDA'ers en VVD'ers? ;)
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_208477628
Het gaat een grote puinhoop worden
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 21 maart 2023 @ 12:06:32 #20
408813 crew  trein2000
pi_208477742
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 10:56 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Niet om het een of ander maar uit eigen kring zoeken worden het toch gewoon CDA'ers en VVD'ers? ;)
Harderwijk anders, PvdA, SGP. Maar op zich is het logisch dat je iemand neemt met wie je enige verwantschap voelt.

Liever burgemeesters en Kamerleden dan Annemarie van Gaal wat dat betreft.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_208477995
Oss moet stemmen van acht stembureaus opnieuw gaan tellen

quote:
De gemeente Oss gaat woensdag de stemmen die bij de provinciale statenverkiezingen bij acht stembureaus zijn uitgebracht opnieuw tellen. Uit de processen-verbaal blijkt namelijk een verschil dat niet kan worden verklaard, zo geeft de gemeente als uitleg.

De hertelling is openbaar en wordt gehouden op het gemeentehuis. Het staat onder leiding van het Gemeentelijk Stembureau.

De definitieve uitslag van de hertelling wordt woensdagavond om 21.00 uur bekendgemaakt.

https://dtvnieuws.nl/nieu(...)-opnieuw-gaan-tellen
https://www.oss.nl/inwone(...)nbare_hertelling.htm
pi_208487914
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 10:56 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Niet om het een of ander maar uit eigen kring zoeken worden het toch gewoon CDA'ers en VVD'ers? ;)
Groningen: Ard van der Tuuk, burgemeester van Westerkwartier, PvdA.
Drenthe: de burgemeester van Heemstede, ook PvdA.
pi_208488538
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 12:00 schreef koos_vriendloos het volgende:
Het gaat een grote puinhoop worden
For sure.
Op maandag 9 september 2013 21:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Abs are made in the kitchen.
pi_208488598
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2023 21:52 schreef Hanca het volgende:
De verkenners zijn trouwens nu allemaal gekozen, ben heel benieuwd wat het eerste nieuws uit de provincies gaat zien. Met wie gaat BBB in gesprek (na natuurlijk eerst het gebruikelijke rondje dat iedereen langs komt). In Groningen heeft BBB een PvdAer als verkenner gekozen, die begint woensdag in principe. In Flevoland een combi van een CDAer met een CUer. Verder een aantal partijlozen, lokalen, VVDers en Stoffer van de SGP in Friesland.

https://www.ad.nl/politie(...)deze-week~a01687bac/
Wat leest dat stuk ongelofelijk vervelend zeg :') dat men daar niet gewoon een tabel van gemaakt heeft.

Sacha Adams. Nooit van gehoord. Ik ben benieuwd wat eruit komt. Constructief wel, om niet vanuit de eigen gelederen wat op te voeren.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 22 maart 2023 @ 08:05:02 #25
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_208489380
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 23:17 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
Drenthe: de burgemeester van Heemstede, ook PvdA.
VVD ;)
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_208489673
Voor de duidelijkheid:

Friesland: Chris Stoffer (SGP, tweede kamer)
Groningen: Ard van der Tuuk (PvdA, burgemeester Westerkwartier)
Drenthe: Astrid Nienhuis (VVD, burgermeester Heemstede)
Overijssel: Wout Wagenmans (ex-wethouder gemeentebelangen) en Jolanda Waaijer (ex-griffier)
Gelderland: Gert Jan van Noort (ex-wethouder Harderwijk Anders)
Flevoland: Pieter van Maaren (CDA, burgemeester Zaltbommel) en Herman Sietsma (CU, ex-Eerste Kamerlid)
Utrecht: Danny de Vries (CDA, burgemeester Oudewater)
Noord-Holland: Ankie Broekers Knol (VVD, ex-voorzitter Eerste Kamer)
Zuid-Holland: Fred Teeven (VVD, oud-staatssecretaris)
Zeeland: Gerard Rabelink (partijloos, ex-burgemeester)
Noord-Brabant: Sascha Ausems (partijloos, burgemeester van Waalwijk)
Limburg: Jan Schrijen (partijloos, ex-burgemeester Venlo)

[ Bericht 5% gewijzigd door Hanca op 22-03-2023 08:58:04 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208490131
Uit de gratis NRC nieuwsbrief:

quote:
EEN OPZET TOT EEN AANZET:Wat zijn de struikelblokken in de provincies?NRC belde, nu voor de één de overwinningsroes is weggezakt en voor de ander de verliezen zijn weggedronken, met de hoofdrolspelers. BBB sluit nergens mensen uit, maar drinkt wel het liefste wijn zonder water. En stikstofreductie is hét heikele thema (behalve in Zeeland).


In Drenthe zijn minimaal twee partijen nodig naast de BBB en liggen VVD en CDA inhoudelijk het meest voor de hand.

In Flevoland zijn minimaal vijf partijen nodig en lijkt een rechtse coalitie met BBB, VVD, PVV, CDA en JA21 of SGP tot de mogelijkheden te behoren.

In Friesland heeft BBB twee andere partijen nodig. Voor de hand ligt de Fryske Nasjonale Partij met wie BBB veel overeenkomsten heeft. Heikel thema wordt de Lelylijn.

In Gelderland komt er, als het aan de BBB (14 zetels) ligt, een breed gedragen coalitie. Een coalitie over rechts met VVD, CDA, de SGP en JA21 lijkt logisch. Het onderwerp ‘wonen’ kan in deze provincie discussie oproepen.

In Groningen is samenwerking van BBB met de regionale partij Groninger Belang logisch. ChristenUnie, CDA en VVD zouden hen samen aan een meerderheid kunnen helpen. Openbaar vervoer is in Groningen een belangrijk thema.

BBB, VVD en CDA lijken de voor de hand liggende kern van de nieuwe Limburgse coalitie. De vraag is of de PVV, de tweede partij qua grootte, erbij komt.

In de Brabantse Staten zou het logisch zijn als BBB de samenwerking zoekt met de tweede grootste partij VVD. Samen met CDA, JA21 en Lokaal Brabant hebben zij een meerderheid.

In Noord-Holland is een coalitie over rechts haast onmogelijk. Gaat BBB daar een poging doen met linkse tandem PvdA-GroenLinks? Dan zal ze flinke concessies moeten doen op het gebied van stikstof. Ander heikel thema: zonneweiden en windmolens.

Met CDA en VVD zou BBB in Overijssel al een krappe meerderheid hebben. Grote kwestie na stikstof: de wolf.

In Utrecht lijken BBB en GroenLinks tot elkaar veroordeeld en sloeg GroenLinks-leider Huib van Essen vrijdag tijdens het ‘duidingsdebat’ in de provincie al een verzoenende toon aan. „Ik zie ook veel overeenkomsten.”

In Zeeland steekt grote winnaar BBB nadrukkelijk de hand uit naar de vier partijen die nu nog het college vormen: CDA, PvdA, SGP en VVD. Veel discussie over stikstof is er in Zeeland niet, want de boeren daar zijn vooral akkerbouwers.

In Zuid-Holland zijn getalsmatig minimaal vijf partijen nodig voor een meerderheidscoalitie. BBB wil als enige partij Rotterdam The Hague Airport verplaatsen naar de Tweede Maasvlakte.
Ze komen op wat andere conclusies dan ik eerder in dit topic, ik denk bijvoorbeeld dat PVV echt niet gaat besturen in welke provincie dan ook. En in Groningen denk ik echt niet dat de CU een in een volledig rechtse coalitie gaat zitten, ik denk dat ze daar niet om GL en/of PvdA heen kunnen. Juist ook omdat op het belangrijkste thema (OV, stikstof speelt hier nauwelijks) BBB dicht tegen PvdA en GL aan zit.

Hier meer van de NRC: https://www.nrc.nl/nieuws(...)inhoudelijk-a4160073?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208494143
D66, VVD en CDA kunnen CU aan derde zetel helpen en dus aan de 23e Eerste Kamerzetel:

https://www.volkskrant.nl(...)el-helpen~bea092aa2/

Dat gaat ten koste van PVV.


Lijkt me eigenlijk geen reden dat dit niet gaat gebeuren: CU is niet echt een gevaar voor die andere 3 en altijd constructief. Is ook niet echt een gevaar voor een volgend kabinet, D66 zal CU eerder een zetel gunnen dan als het bij CDA was geweest, zelfde geldt andersom). PVV is geen partner van 1 van de 3 (als bijvoorbeeld GL een zetel zou verliezen had D66 daar meer moeite mee gehad).

Het is ook voor het kabinet altijd belangrijk, ook voor de partijen die 'over rechts' willen: de kans dat BBB gaandeweg 1 of 2 senaatszetels gaat verliezen is natuurlijk niet ondenkbaar.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie Sport woensdag 22 maart 2023 @ 14:14:59 #29
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208494154
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 14:13 schreef Hanca het volgende:
D66, VVD en CDA kunnen CU aan derde zetel helpen en dus aan de 23e Eerste Kamerzetel:

https://www.volkskrant.nl(...)el-helpen~bea092aa2/

Dat gaat ten koste van PVV.

Lijkt me eigenlijk geen reden dat dit niet gaat gebeuren: CU is niet echt een gevaar voor die andere 3 en altijd constructief. Is ook niet echt een gevaar voor een volgend kabinet, D66 zal CU eerder een zetel gunnen dan als het bij CDA was geweest, zelfde geldt andersom). PVV is geen partner van 1 van de 3 (als bijvoorbeeld GL een zetel zou verliezen had D66 daar meer moeite mee gehad).
Dit zou echt gigantisch kansloos zijn.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_208494161
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 14:14 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Dit zou echt gigantisch kansloos zijn.
Dit is gewoon standaard procedure, gebeurt elke Eerste Kamerverkiezing dat er mensen strategisch ipv op hun eigen partij stemmen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 22 maart 2023 @ 14:16:48 #31
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208494177
De PVV minder zetels is altijd een goed idee.
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 22 maart 2023 @ 14:17:24 #32
408813 crew  trein2000
pi_208494183
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 14:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit is gewoon standaard procedure, gebeurt elke Eerste Kamerverkiezing dat er mensen strategisch ipv op hun eigen partij stemmen.
Yup, volstrekt normaal. FvD gunde sgp bijvoorbeeld een extra zetel vier jaar geleden. Gaat ook wel eens mis, als er bijvoorbeeld iemand met blauw stemt…
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  woensdag 22 maart 2023 @ 14:19:35 #33
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208494203
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 14:14 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Dit zou echt gigantisch kansloos zijn.
Dit soort handjeklap is vrij gebruikelijk. Kan op deze manier omdat je precies weet welke stemmen er zijn, en wie wel of niet op wie wil stemmen. Weer een reden om de getrapte EK-verkiezing af te schaffen, maar zo lang het zo gaat is hier niet zo veel raars aan.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 22 maart 2023 @ 14:19:55 #34
408813 crew  trein2000
pi_208494206
Overigens, als dit allemaal lukt dan kun je de zakdoeken ook aanrukken bij VOLT _O-
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 22 maart 2023 @ 14:20:32 #35
408813 crew  trein2000
pi_208494212
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 14:19 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dit soort handjeklap is vrij gebruikelijk. Kan op deze manier omdat je precies weet welke stemmen er zijn, en wie wel of niet op wie wil stemmen. Weer een reden om de getrapte EK-verkiezing af te schaffen, maar zo lang het zo gaat is hier niet zo veel raars aan.
Dr zal de komende weken ook heel wat gegeten worden met lokale partijen…
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie Sport woensdag 22 maart 2023 @ 14:21:37 #36
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208494220
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 14:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit is gewoon standaard procedure, gebeurt elke Eerste Kamerverkiezing dat er mensen strategisch ipv op hun eigen partij stemmen.
Maakt het niet minder kansloos.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator / Redactie Sport woensdag 22 maart 2023 @ 14:23:25 #37
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208494233
quote:
Een andere fout maakte Cheryl Braam in 2007. Zij werd toen voor GroenLinks in de Staten van Noord-Holland verkozen. Toen ze stemde voor de Eerste Kamer kruiste ze niet één vakje aan, maar kleurde in haar enthousiasme alle vakjes op de lijst van GroenLinks in. Haar stem werd daarmee ongeldig.
Bijna net zo kansloos als dit :D
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_208494246
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 14:21 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Maakt het niet minder kansloos.
Ik vind het hele systeem van getrapte verkiezingen kansloos, maar als je die houdt is dit gewoon een logisch gevolg.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie Sport woensdag 22 maart 2023 @ 14:31:38 #39
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208494327
Ik wilde voor de grap eens kijken of een andere partij datzelfde trucje kan herhalen om zo weer een zetel van coalitie+links weg te nemen, maar schijnbaar zijn er 2 provinciale zetels niet gevuld ofzo. Hoe dan.

Oh, er zijn gewoon 2 zetels bij gekomen sinds 2019 :P
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_208494433
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 14:31 schreef Nattekat het volgende:
Ik wilde voor de grap eens kijken of een andere partij datzelfde trucje kan herhalen om zo weer een zetel van coalitie+links weg te nemen, maar schijnbaar zijn er 2 provinciale zetels niet gevuld ofzo. Hoe dan.

Oh, er zijn gewoon 2 zetels bij gekomen sinds 2019 :P
Als dat had gekund, had dat er wel bij gestaan in het artikel, neem ik aan.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie Sport woensdag 22 maart 2023 @ 14:43:55 #41
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208494465
quote:
1s.gif Op woensdag 22 maart 2023 14:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als dat had gekund, had dat er wel bij gestaan in het artikel, neem ik aan.
Zo'n krant heeft vast een tip gehad van iemand dat dit mogelijk is. Verwacht je nou echt dat er nog sterke onderzoeksjournalistiek gedreven wordt in dit land?
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_208494505
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 14:43 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Zo'n krant heeft vast een tip gehad van iemand dat dit mogelijk is. Verwacht je nou echt dat er nog sterke onderzoeksjournalistiek gedreven wordt in dit land?
Zulke sterke onderzoeksjournalistiek is niet nodig hiervoor: kwestie van de getallen weten hoeveel elke stem weegt (dat verschilt per provincie en is ook elke 4 jaar anders) en die in een excelbestand zetten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie Sport woensdag 22 maart 2023 @ 14:48:28 #43
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208494522
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 14:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zulke sterke onderzoeksjournalistiek is niet nodig hiervoor: kwestie van de getallen weten hoeveel elke stem weegt (dat verschilt per provincie en is ook elke 4 jaar anders) en die in een excelbestand zetten.
Moet je eens voorstellen hoe laag ik die lat wel niet leg. Ik denk niet dat er ook maar één vinger is uitgestoken naar onderzoek tijdens de ontwikkeling van dit artikel anders dan de archieven napluizen.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_208495341
twitter
pi_208495411
Ja laten we (slechte) cabaretiers met een columpje op de radio vergelijken met een politicus inderdaad
  Moderator woensdag 22 maart 2023 @ 15:58:42 #46
236264 crew  capricia
pi_208495414
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 15:53 schreef Nober het volgende:
[ twitter ]
Janneke de Bijl: is een Nederlandse cabaretier.

Het is me wat, zeg.
Definitely not CIA
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 22 maart 2023 @ 23:36:28 #47
408813 crew  trein2000
pi_208501548
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 15:58 schreef Raw85 het volgende:
Ja laten we (slechte) cabaretiers met een columpje op de radio vergelijken met een politicus inderdaad
twitter

Je kunt ook wel te ver gaan hoor...
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 23 maart 2023 @ 03:17:40 #48
408813 crew  trein2000
pi_208501982
https://www.tubantia.nl/p(...)gevalletje~a1a52c4e/

Bbb gaat toch wat dubbelfuncties toestaan omdat ze anders de zetels niet gevuld krijgen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_208502479
Verslag van het duidingsdebat in Groningen: https://www.rtvnoord.nl/n(...)-zo-werkt-democratie

BBB zegt geen voorkeur te hebben voor over links of over rechts en dat zelfs een minderheidscoalitie een optie is. Met een akkoord op hoofdlijnen met na 2 jaar een evaluatiemoment.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 23 maart 2023 @ 08:33:24 #50
454292 Koffieplanter
Violence. Speed. Momentum.
pi_208502780
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 23:36 schreef trein2000 het volgende:

[..]
[ twitter ]
Je kunt ook wel te ver gaan hoor...
Wat is hier exact te ver aan?
Put these foolish ambitions to rest.
pi_208503252
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 03:17 schreef trein2000 het volgende:
https://www.tubantia.nl/p(...)gevalletje~a1a52c4e/

Bbb gaat toch wat dubbelfuncties toestaan omdat ze anders de zetels niet gevuld krijgen.
Oud-CDA'ers hè, daar zijn ze ook altijd dol geweest op functies stapelen. Het zou eindelijk eens onmogelijk gemaakt moeten worden om in meerdere bestuurslagen volksvertegenwoordiger te zijn.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 23 maart 2023 @ 09:42:33 #52
408813 crew  trein2000
pi_208503290
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 08:33 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Wat is hier exact te ver aan?
Nazivergelijkingen. Elimineren in combinatie met Joden. Dat is volstrekt buiten de orde
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  donderdag 23 maart 2023 @ 09:48:07 #53
454292 Koffieplanter
Violence. Speed. Momentum.
pi_208503352
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 09:42 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Nazivergelijkingen. Elimineren in combinatie met Joden. Dat is volstrekt buiten de orde
Dat is echt totáál het punt niet wat hij maakt.
Put these foolish ambitions to rest.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 23 maart 2023 @ 09:48:53 #54
408813 crew  trein2000
pi_208503362
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 09:48 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Dat is echt totáál het punt niet wat hij maakt.
Maar wel de woorden die hij gebruikt.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_208503454
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 03:17 schreef trein2000 het volgende:
https://www.tubantia.nl/p(...)gevalletje~a1a52c4e/

Bbb gaat toch wat dubbelfuncties toestaan omdat ze anders de zetels niet gevuld krijgen.
Prima. Die man heeft zichzelf totaal gediskwalificeerd.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  Moderator donderdag 23 maart 2023 @ 10:04:23 #56
236264 crew  capricia
pi_208503483
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 23:36 schreef trein2000 het volgende:

[..]
[ twitter ]
Je kunt ook wel te ver gaan hoor...
Maar omgekeerde vlaggen zijn dan wel weer geen enkel probleem.
Iets met vrijheid van meningsuiting. MvR heeft nog wel veel hardere columns gesproken dan dit.
Definitely not CIA
  donderdag 23 maart 2023 @ 10:05:01 #57
454292 Koffieplanter
Violence. Speed. Momentum.
pi_208503492
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 09:48 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Maar wel de woorden die hij gebruikt.
En? De enigszins discutabele en controversiële werken van de Joodsche Raad komen onder de streep behoorlijk overeen met hetgeen waar BBB in de toekomst onvermijdelijk mee te maken krijgt door de jurisprudentie op dit dossier. Dan is hetgeen gezegd wordt toch wel behoorlijk treffend en dus ook het punt dat gemaakt wordt: een mes in de rug van de eigen mensen.
Put these foolish ambitions to rest.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 23 maart 2023 @ 10:11:56 #58
408813 crew  trein2000
pi_208503551
quote:
1s.gif Op donderdag 23 maart 2023 10:04 schreef capricia het volgende:

[..]
Maar omgekeerde vlaggen zijn dan wel weer geen enkel probleem.
Iets met vrijheid van meningsuiting. MvR heeft nog wel veel hardere columns gesproken dan dit.
Vrijheid van meningsuiting betekent niet vrijheid van consequenties. Vrijheid van meningsuiting betekent ook dat ik op mijn beurt mag zeggen dat het smakeloos en hoogst onfatsoenlijk is.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 23 maart 2023 @ 10:12:54 #59
408813 crew  trein2000
pi_208503562
quote:
1s.gif Op donderdag 23 maart 2023 10:05 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
En? De enigszins discutabele en controversiële werken van de Joodsche Raad komen onder de streep behoorlijk overeen met hetgeen waar BBB in de toekomst onvermijdelijk mee te maken krijgt door de jurisprudentie op dit dossier. Dan is hetgeen gezegd wordt toch wel behoorlijk treffend en dus ook het punt dat gemaakt wordt: een mes in de rug van de eigen mensen.
De BBB vermoord niet systematisch mensen, einde vergelijk.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator donderdag 23 maart 2023 @ 10:13:24 #60
236264 crew  capricia
pi_208503567
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 10:11 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Vrijheid van meningsuiting betekent niet vrijheid van consequenties. Vrijheid van meningsuiting betekent ook dat ik op mijn beurt mag zeggen dat het smakeloos en hoogst onfatsoenlijk is.
Ja en dat doe je dan ook.
Next. :P
Definitely not CIA
  donderdag 23 maart 2023 @ 10:16:41 #61
454292 Koffieplanter
Violence. Speed. Momentum.
pi_208503596
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 10:12 schreef trein2000 het volgende:

[..]
De BBB vermoord niet systematisch mensen, einde vergelijk.
Dat zegt hij dan ook niet. :)
Put these foolish ambitions to rest.
  donderdag 23 maart 2023 @ 10:52:21 #62
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208504128
Over de uitslag in Gelderland:
quote:
Spannend was het nog als het ging om voorkeursstemmen. Vooral bij Volt maakte dit het verschil. In plaats van David Eissens, de nummer twee, ging de zetel naar nummer 3, Vera Buijs. Voor Volt komen er dus twee vrouwen in de Staten.
En daar sta je dan met je krampachtige gedoe om even veel mannen als vrouwen te hebben. Gaat Vera zich nu terugtrekken en er een man voor in de plaats zetten?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208504255
quote:
1s.gif Op donderdag 23 maart 2023 10:04 schreef capricia het volgende:

[..]
Maar omgekeerde vlaggen zijn dan wel weer geen enkel probleem.
Iets met vrijheid van meningsuiting. MvR heeft nog wel veel hardere columns gesproken dan dit.
:')

Omgekeerde vlag gelijk stellen aan dat domme schrijfseltje van die quasi columnist.
Sorry maar ik neem jou niet meer serieus. Deed ik namelijk wel.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  Moderator donderdag 23 maart 2023 @ 11:02:54 #64
236264 crew  capricia
pi_208504277
quote:
7s.gif Op donderdag 23 maart 2023 11:01 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
:')

Omgekeerde vlag gelijk stellen aan dat domme schrijfseltje van die quasi columnist.
Sorry maar ik neem jou niet meer serieus. Deed ik namelijk wel.
Waarvan akte.
Definitely not CIA
  Moderator / Redactie Sport donderdag 23 maart 2023 @ 11:19:58 #65
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208504506
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 10:52 schreef Janneke141 het volgende:
Over de uitslag in Gelderland:
[..]
En daar sta je dan met je krampachtige gedoe om even veel mannen als vrouwen te hebben. Gaat Vera zich nu terugtrekken en er een man voor in de plaats zetten?
Dat is ook echt zo kansloos. In plaats van de lijst dusdanig opstellen dat er wat logica achter zit wb achtergrond and interesses, kiezen ze ervoor om het zo aan te pakken. En onder de stemmers zitten ook genoeg figuren die gewoon op de eerste de beste vrouw stemmen die niet op 1 staat, dus dan krijg je dit.

Kan nog steeds niet geloven dat ik op die partij heb gestemd :')
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_208504539
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 11:19 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Dat is ook echt zo kansloos. In plaats van de lijst dusdanig opstellen dat er wat logica achter zit wb achtergrond and interesses, kiezen ze ervoor om het zo aan te pakken. En onder de stemmers zitten ook genoeg figuren die gewoon op de eerste de beste vrouw stemmen die niet op 1 staat, dus dan krijg je dit.

Kan nog steeds niet geloven dat ik op die partij heb gestemd :')
niet heel verrassend toch

goede marketing :)
  Moderator donderdag 23 maart 2023 @ 11:29:52 #67
54278 crew  Tijger_m
42
pi_208504633
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 10:12 schreef trein2000 het volgende:

[..]
De BBB vermoord niet systematisch mensen, einde vergelijk.
Eh, dat deed de Joodse Raad ook niet. Ik vind de vergelijking totaal niet kunnen en te ver gaan maar laten we wel bij de feiten blijven.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  donderdag 23 maart 2023 @ 11:33:37 #68
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208504686
Joden en treinen, het blijft toch een gevoelige combinatie hè.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 23 maart 2023 @ 11:34:33 #69
408813 crew  trein2000
pi_208504705
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 11:29 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Eh, dat deed de Joodse Raad ook niet. Ik vind de vergelijking totaal niet kunnen en te ver gaan maar laten we wel bij de feiten blijven.
Maar ze waren wel een radertje in een systeem dat dat wel deed en werkten actief mee aan deportaties…
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie Sport donderdag 23 maart 2023 @ 11:37:23 #70
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208504735
Kunnen we niet gewoon concluderen dat elke vergelijking met verderfelijke groepen een reductio ad Hitlerum is en derhalve gigantisch kansloos?
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator donderdag 23 maart 2023 @ 11:38:35 #71
54278 crew  Tijger_m
42
pi_208504752
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 11:34 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Maar ze waren wel een radertje in een systeem dat dat wel deed en werkten actief mee aan deportaties…
Ja en ik vind de vergelijking dan ook niet kunnen.

Er zijn wel betere vergelijkingen uit dat tijdperk te kiezen trouwens, ik zal dat verder niet gaan invullen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  donderdag 23 maart 2023 @ 14:05:07 #72
454292 Koffieplanter
Violence. Speed. Momentum.
pi_208506157
twitter


Jaaaaaaa.
Put these foolish ambitions to rest.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 23 maart 2023 @ 14:20:43 #73
408813 crew  trein2000
pi_208506278
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 14:05 schreef Koffieplanter het volgende:
[ twitter ]

Jaaaaaaa.
Of er gaat “gewoon” iemand niet de PS in. Daar is nog wel iets ruimte, maar dat dit ergens de komende 4 jaar mis gaat lijkt me een zekerheidje
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_208506358
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 09:48 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Dat is echt totáál het punt niet wat hij maakt.
Als je die termen er al bij haalt, zit je niet in de beste hoek te graven.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_208506383
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 14:20 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Of er gaat “gewoon” iemand niet de PS in. Daar is nog wel iets ruimte, maar dat dit ergens de komende 4 jaar mis gaat lijkt me een zekerheidje
Ja, als ik verkenner of straks informateur was bij de PS, zou ik er zeker rekening mee houden dat een coalitie met 1 zetel meerderheid gegarandeerd een tijd geen meerderheid heeft. Door overspannen, zwangerschap, langdurige ziekte oid. Ook omdat er nu dus lijstduwers (die er in eerste instantie geen zin in hadden, wellicht wegens tijdgebrek) een zetel moeten gaan vullen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208506643
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 14:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, als ik verkenner of straks informateur was bij de PS, zou ik er zeker rekening mee houden dat een coalitie met 1 zetel meerderheid gegarandeerd een tijd geen meerderheid heeft. Door overspannen, zwangerschap, langdurige ziekte oid. Ook omdat er nu dus lijstduwers (die er in eerste instantie geen zin in hadden, wellicht wegens tijdgebrek) een zetel moeten gaan vullen.
Je zetel kan niet waargenomen worden?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_208506658
quote:
7s.gif Op donderdag 23 maart 2023 14:58 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Je zetel kan niet waargenomen worden?
Jawel, maar alleen door iemand die op de kieslijst staat. Als nu al tot de laatste persoon op de lijst iedereen een zetel heeft, kan dat dus niet meer.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208506724
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 15:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jawel, maar alleen door iemand die op de kieslijst staat. Als nu al tot de laatste persoon op de lijst iedereen een zetel heeft, kan dat dus niet meer.
Er kunnen geen mensen meer toegevoegd worden op die kieslijst opgegeven worden voor een zetel?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_208506820
quote:
7s.gif Op donderdag 23 maart 2023 15:06 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Er kunnen geen mensen meer toegevoegd worden op die kieslijst opgegeven worden voor een zetel?
Nee, de kieslijst is vastgesteld voor de verkiezingen en kun je niet van afwijken. Van de volgorde ook niet.

Stel dat je nu 15 zetels hebt bezet met 1 t/m 15 en nr 16 besluit plots lid te worden van de PvdD, dan wordt toch die nr 16 als eerste gevraagd als 1 van de eerste 15 uit valt of bijvoorbeeld bestuurder wordt. Daar had FvD ook last van, toen Otten nog eerste op de vraaglijst stond in de Tweede Kamer.

De kieslijst zoals je die in dient voor de verkiezingen is altijd leidend, of je nu wil of niet. En mensen die niet verkiesbaar waren, kunnen geen zetel krijgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hanca op 23-03-2023 20:13:50 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie Sport donderdag 23 maart 2023 @ 15:16:36 #80
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208506833
Gaat zo'n zetel niet naar een andere partij?
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator donderdag 23 maart 2023 @ 15:17:41 #81
236264 crew  capricia
pi_208506845
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 14:05 schreef Koffieplanter het volgende:
[ twitter ]

Jaaaaaaa.
Echt, FvD all over again.
Definitely not CIA
pi_208506864
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 15:16 schreef Nattekat het volgende:
Gaat zo'n zetel niet naar een andere partij?
Wel als hij uiteindelijk leeg blijft, dan gaat hij naar de eerste partij die een restzetel verdiende. Bij ziekte, overspannenheid of zwangerschap niet, dan zit er gewoon tijdelijk iemand minder, die persoon meldt zich dan gewoon niet langdurig ziek.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator donderdag 23 maart 2023 @ 18:19:46 #83
54278 crew  Tijger_m
42
pi_208508760
quote:
1s.gif Op donderdag 23 maart 2023 15:17 schreef capricia het volgende:

[..]
Echt, FvD all over again.
Valt wel mee, denk ik maar iedere partij die uit het niets zo groot wordt zal dit soort problemen kennen, hier is nauwelijks tegen te organiseren, lijkt mij.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 23 maart 2023 @ 20:10:00 #84
408813 crew  trein2000
pi_208510365
https://www.rtvoost.nl/ni(...)rijgt-een-zetel-meer
JA21 zeteltje er bij in Overijssel ten koste van pvDD.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 23 maart 2023 @ 20:14:41 #85
408813 crew  trein2000
pi_208510450
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 15:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wel als hij uiteindelijk leeg blijft, dan gaat hij naar de eerste partij die een restzetel verdiende. Bij ziekte, overspannenheid of zwangerschap niet, dan zit er gewoon tijdelijk iemand minder, die persoon meldt zich dan gewoon niet langdurig ziek.
Alleen als er meer zetels zijn gehaald dan mensen op de lijst staan. Als er mensen niet benoembaar zijn of niet willen blijft hij leeg.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_208510928
En hier heb je de eerste BBBer die zijn zetel weigert: https://www.hetkontakt.nl(...)etel-in-provinciale-

Plek 8 Zuid-Holland, daar zijn 9 zetels gehaald.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208516010
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 10:52 schreef Janneke141 het volgende:
Over de uitslag in Gelderland:
[..]
En daar sta je dan met je krampachtige gedoe om even veel mannen als vrouwen te hebben. Gaat Vera zich nu terugtrekken en er een man voor in de plaats zetten?
In Groningen niet de lijsttrekker (een man), maar de nummer 2 (een vrouw) voor Volt de Staten in: https://dvhn.nl/incoming/(...)ningen-28321559.html

Ik vraag me toch af wat er met je gebeurd moet zijn als je het simpele feit of iemand man of vrouw is zo belangrijk vindt...
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208516027
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 12:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
In Groningen niet de lijsttrekker (een man), maar de nummer 2 (een vrouw) voor Volt de Staten in: https://dvhn.nl/incoming/(...)ningen-28321559.html

Ik vraag me toch af wat er met je gebeurd moet zijn als je het simpele feit of iemand man of vrouw is zo belangrijk vindt...
Wie zegt dat een lijsttrekker beter is dan een nummer 2?
pi_208516092
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 12:04 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
Wie zegt dat een lijsttrekker beter is dan een nummer 2?
Het zijn (zeker bij Volt) alleen maar vrouwen die mannen inhalen, nooit andersom. Dat moet jou ook opvallen. Ik heb helemaal niks tegen vrouwen in de politiek, heb zelf meerdere keren op een vrouw gestemd (vooral landelijk, Carola Schouten). Maar dat je overal ziet dat vrouwen puur op basis van gender voorkeurstemmen krijgen vind ik echt te gek voor woorden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 24 maart 2023 @ 13:14:15 #90
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208516867
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 12:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
In Groningen niet de lijsttrekker (een man), maar de nummer 2 (een vrouw) voor Volt de Staten in: https://dvhn.nl/incoming/(...)ningen-28321559.html

Ik vraag me toch af wat er met je gebeurd moet zijn als je het simpele feit of iemand man of vrouw is zo belangrijk vindt...
Volt heeft het vooral zelf belangrijk gemaakt door hun rigide manier van lijstvullen, en de betreffende achterban is er natuurlijk ook wel gevoelig voor. Kijk, het is best goed om bij het samenstellen van je lijst te waken voor een te eenzijdig gezelschap, want het risico dat het een oudewittemannenclub wordt ligt bij veel partijen nogal op de loer. Maar je kunt het ook overdrijven, want uiteindelijk moet kwaliteit toch voorgaan op uiterlijke kenmerken. Ik zou in elk geval nooit op een vrouw stemmen alleen omdat het een vrouw is, maar voor best veel mensen is dat kennelijk toch van belang.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator vrijdag 24 maart 2023 @ 13:30:15 #91
375570 crew  Cyan9
pi_208517049
Vrouw of man maakt me niet zo veel uit bij het stemmen, maar ik doe wel aan leeftijdsdiscriminatie. M'n stem gaat eigenlijk altijd naar een (betrekkelijk) jong iemand, zolang deze ook een beetje inhoud heeft. :@
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_208517962
quote:
DEN HAAG - De BoerBurgerBeweging (BBB) krijgt niet negen, maar acht zetels in de Provinciale Staten van Zuid-Holland. Dat blijkt nu de definitieve uitslag van de verkiezingen binnen is. De BBB blijft op basis van het aantal stemmen de grootste, maar komt in zetels nu wel gelijk met de VVD, die ook acht zetels mag innemen.

De stemmen waren eerder al geteld, maar de definitieve zetelverdeling is vrijdag op het Provinciehuis in Den Haag bekendgemaakt. Na de BBB en VVD volgt GroenLinks met zes zetels. Daarna zijn er vijf partijen met vier zetels: D66, PvdA, PVV, CDA en JA21. Laatstgenoemde leek na het tellen van de stemmen op drie zetels uit te komen, maar komt bij de definitieve uitslag op vier zetels terecht. De Partij voor de Dieren heeft drie zetels bemachtigd.
https://www.omroepwest.nl(...)incie-gelijk-met-vvd
  Moderator vrijdag 24 maart 2023 @ 15:05:23 #93
54278 crew  Tijger_m
42
pi_208518098
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 13:30 schreef Cyan9 het volgende:
Vrouw of man maakt me niet zo veel uit bij het stemmen, maar ik doe wel aan leeftijdsdiscriminatie. M'n stem gaat eigenlijk altijd naar een (betrekkelijk) jong iemand, zolang deze ook een beetje inhoud heeft. :@
Ik doe eigenlijk nooit een voorkeursstem, klinkt mischien gek maar ik heb volgens mij in 40 jaar verkiezingen (voor mij, uiteraard) nog nooit iets anders dan voor de lijsttrekker gekozen.

Ik doe het niet eens bewust, volgens mij.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_208518226
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 15:05 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ik doe eigenlijk nooit een voorkeursstem, klinkt mischien gek maar ik heb volgens mij in 40 jaar verkiezingen (voor mij, uiteraard) nog nooit iets anders dan voor de lijsttrekker gekozen.

Ik doe het niet eens bewust, volgens mij.
Ik stemde dit keer voor het eerst op de lijsttrekker, landelijk nog nooit. Maar ik stem altijd inhoudelijk op een persoon. Nooit op gender, leeftijd, kleur of (bij CU voor sommigen nog relevant) kerkelijke gezindheid.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208518555
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 15:05 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ik doe eigenlijk nooit een voorkeursstem, klinkt mischien gek maar ik heb volgens mij in 40 jaar verkiezingen (voor mij, uiteraard) nog nooit iets anders dan voor de lijsttrekker gekozen.

Ik doe het niet eens bewust, volgens mij.
dat is de bedoeling
pi_208518803
Trouw heeft ook zitten rekenen, geen idee of de wijziging in Zuid-Holland is meegenomen.

Maar volgens Trouw kan de coalitie zelfs nog op 24 komen: https://www.trouw.nl/poli(...)-het-beste~bc9f2d23/

quote:
Otjes legt uit dat CDA en CU dichtbij een extra restzetel zitten. Als de coalitiepartijen handig opereren, zegt hij, kunnen ze gezamenlijk 24 zetels in de Eerste Kamer bemachtigen. Dat zou ten koste kunnen gaan van PVV en SGP.
De oppositie kan dit ook doen, maar eigenlijk alleen door PvdD een zetel te gunnen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208518813
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 16:01 schreef Hanca het volgende:
Trouw heeft ook zitten rekenen, geen idee of de wijziging in Zuid-Holland is meegenomen.

Maar volgens Trouw kan de coalitie zelfs nog op 24 komen: https://www.trouw.nl/poli(...)-het-beste~bc9f2d23/
[..]
De oppositie kan dit ook doen, maar eigenlijk alleen door PvdD een zetel te gunnen.
Dat zal de SGP niet snel doen.
pi_208518866
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 16:02 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Dat zal de SGP niet snel doen.
De SGP zal PvdD geen zetel gunnen, bedoel je? Geen idee waar die restzetel vandaan zou moeten komen voor PvdD.

Dat ze een zetel verliezen als de coalitie het slim speelt kan de SGP niks tegen doen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator vrijdag 24 maart 2023 @ 17:13:39 #99
54278 crew  Tijger_m
42
pi_208519804
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 15:44 schreef aTypisch het volgende:

[..]
dat is de bedoeling
Oh? Volgens mij is de bedoeling dat je een keuze vrijheid hebt of je wel of niet op een lijsttrekker stemt. Maar geef anders je argumenten eens waarom dat de bedoeling zou zijn?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_208556266
Eerste formatienieuws uit Friesland: BBB kan volgens de verkenner het beste een vierpartijencoalitie aangaan met drie van de vijf volgende partijen: PvdA, CDA, FNP, VVD en ChristenUnie.

https://lc.nl/friesland/V(...)C3%A2n-28328113.html
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')