Ik leef al 5 jaar in deze staatquote:Op woensdag 8 maart 2023 11:01 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ja. Bij langdurig slaapgebrek ga je adrenaline en cortisol aanmaken, waardoor je niet meer voelt dat je zo moe bent. Mooi mechanisme van je lichaam, maar heel schadelijk op de lange termijn.
Dat was dus een jaar wachttijd. Een half jaar toen ik nog zwanger was en een half jaar voordat kind terecht kon.quote:Op woensdag 8 maart 2023 10:51 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Huh? Een aantal jaar geleden kon je je kind met 12 weken zwangerschap inschrijven en dan had je opvang op het moment dat het zwangerschapsverlof afliep. Dat kan nu niet meer. Wat snap je niet?
Niet om het één of ander, maar ik heb je de laatste weken in WGR, in NWS en nu weer in OUD als een wereldvreemde idioot zien gedragen. Weet je zeker dat ONZ niet jouw stekkie is?quote:Op woensdag 8 maart 2023 11:44 schreef Avelie het volgende:
[..]
Dat was dus een jaar wachttijd. Een half jaar toen ik nog zwanger was en een half jaar voordat kind terecht kon.
Maar wat heeft dat met de huidige situatie te maken?quote:Op woensdag 8 maart 2023 11:44 schreef Avelie het volgende:
[..]
Dat was dus een jaar wachttijd. Een half jaar toen ik nog zwanger was en een half jaar voordat kind terecht kon.
Wij hebben denk ik in totaal 6,5-7 jaar met ernstig slaapgebrek gekampt. En daarna heb je echt ook nog een aantal maanden (of een jaar) nodig om uit die overlevingsmodus te komen. Het duurde ook lang voor ik niet meer gespannen in slaap viel als het ware. Maar nog steeds schiet mijn adrenaline sky high als er midden in de nacht een kind begint te huilen/gillen. Het zit diepquote:
Dat had ik ook toen de nachten ruk gingen.quote:Op woensdag 8 maart 2023 12:35 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Wij hebben denk ik in totaal 6,5-7 jaar met ernstig slaapgebrek gekampt. En daarna heb je echt ook nog een aantal maanden (of een jaar) nodig om uit die overlevingsmodus te komen. Het duurde ook lang voor ik niet meer gespannen in slaap viel als het ware. Maar nog steeds schiet mijn adrenaline sky high als er midden in de nacht een kind begint te huilen/gillen. Het zit diep.
Maar on a brighter note: het is dus echt wel beter geworden, houd hoop.
Heel veel, want de wachttijden zijn nog steeds tussen de 1 en 1.5 jaar.quote:Op woensdag 8 maart 2023 12:00 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Maar wat heeft dat met de huidige situatie te maken?
Ik weet niet wat die afkortingen betekenen. Wereldvreemde idioot valt mee, aangezien ik zelf kinderen heb die nog vrij jong zijn. Ik zit er middenin.quote:Op woensdag 8 maart 2023 11:49 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Niet om het één of ander, maar ik heb je de laatste weken in WGR, in NWS en nu weer in OUD als een wereldvreemde idioot zien gedragen. Weet je zeker dat ONZ niet jouw stekkie is?
Ah, ok. Ik bel vandaag even alle kdv-en waar we ingeschreven staan om ze te vertellen dat ze me verkeerde informatie hebben gegeven over hun wachttijden omdat een willekeurige internetter me beter voorgelicht heeft. Met een beetje geluk kunnen we straks kiezen. Dankjewel, dat scheelt een hoop zorgen!quote:Op woensdag 8 maart 2023 12:47 schreef Avelie het volgende:
[..]
Heel veel, want de wachttijden zijn nog steeds tussen de 1 en 1.5 jaar.
Ik vermoed zeker dat dat deel van het probleem is. Het zit gewoon allemaal muurvast. Maar níet overal inschrijven voelt ook niet prettig.quote:Op woensdag 8 maart 2023 12:56 schreef Elleska het volgende:
Wachtlijsten van langer dan een jaar voor opvang is gewoon niet te doen. Een jaar lukt nog met snel inschrijven tijdens de zwangerschap maar nog eerder inschrijven gaat gewoon niet.
Zijn de wachtlijsten nu ook nog eens extra hoog doordat mensen hun kinderen op meerdere plekken inschrijven?
En dan ondertussen maar roepen dat mensen (m.n. vrouwen) meer moeten werken want tekort aan personeel.
En de plannen dat de opvang gratis moet worden zie ik op deze manier al helemaal niet gebeuren.
Wij hebben hier tijden maar 1 organisatie gehad in het dorp met meerdere locaties,voor zowel kinderdagverblijf en bso. Dat was simpel; kdv inschrijven kon vanaf 12 weken zwangerschap en bso vanaf 3 jaar. Eerdere inschrijving werd geweigerd je kon een voorkeurslocatie kdv opgeven maar in overleg kon je ook op een andere locatie geplaatst worden. En dan nog waren er flinke wachtlijsten, vooral nu de eisen voor baby's opvangen strenger en strenger worden.quote:Op woensdag 8 maart 2023 12:56 schreef Elleska het volgende:
Wachtlijsten van langer dan een jaar voor opvang is gewoon niet te doen. Een jaar lukt nog met snel inschrijven tijdens de zwangerschap maar nog eerder inschrijven gaat gewoon niet.
Zijn de wachtlijsten nu ook nog eens extra hoog doordat mensen hun kinderen op meerdere plekken inschrijven?
En dan ondertussen maar roepen dat mensen (m.n. vrouwen) meer moeten werken want tekort aan personeel.
En de plannen dat de opvang gratis moet worden zie ik op deze manier al helemaal niet gebeuren.
Of 16 topicsquote:Op woensdag 8 maart 2023 13:08 schreef SQ het volgende:
Anyway, wel heel erg kut uiteraard, zal ik niet ontkennen, maar ik vind het echt wel meer iets voor in een eigen topic
Mja, voor mijn gevoel gaat dat vooral over toeslag enzo. Maar inderdaad, daar kan het ook.quote:Op woensdag 8 maart 2023 13:09 schreef Viv het volgende:
[..]
Of 16 topics![]()
Topicreeks: Kinderopvang en toeslag
Het is voor beide onderwerpen, maar gaat inderdaad het vaakst over de toeslag.quote:Op woensdag 8 maart 2023 13:10 schreef SQ het volgende:
[..]
Mja, voor mijn gevoel gaat dat vooral over toeslag enzo. Maar inderdaad, daar kan het ook.
Mijn nichtje van 15 wil de kinderopvang in, maar dat duurt nog een tijdjequote:Op woensdag 8 maart 2023 13:08 schreef SQ het volgende:
Nou ja, als die vrouwen dan ook in de kinderopvang gingen werken was er nog niet zo'n probleem maar dat wil niemanddus nou ja, we houden ook het probleem weer een beetje zelf in stand.
Anyway, wel heel erg kut uiteraard, zal ik niet ontkennen, maar ik vind het echt wel meer iets voor in een eigen topic
Het is voor inderdaad mij wel onderdeel van al dat geregel en gedoe wat het ouderschap minder leuk maakt.quote:Op woensdag 8 maart 2023 13:23 schreef LadyTagliatelle het volgende:
Hangt er maar vanaf. Voor sommige maakt de struggle met de kinderopvang het ouderschap soms minder leuk. Het hoeft niet altijd aan een kind of een ouder te liggen.
Lekkere betrokken partner heb jij danquote:Op woensdag 8 maart 2023 10:59 schreef Clubsoda het volgende:
Joh, ik zit thuis tonnetje rond te zijn terwijl mijn betrokken partner de hort op is. Ik heb weinig beters te doen
MANNEN KUNNEN OOK IN DE OPVANG WERKEN HOORRRR!quote:Op woensdag 8 maart 2023 13:08 schreef SQ het volgende:
Nou ja, als die vrouwen dan ook in de kinderopvang gingen werken was er nog niet zo'n probleem maar dat wil niemanddus nou ja, we houden ook het probleem weer een beetje zelf in stand.
Amen, zuster.quote:Op woensdag 8 maart 2023 12:55 schreef LadyTagliatelle het volgende:
...
Fulltime werken enzo was/is soms zwaar als alleenstaande ouder, maar ben blij dat ik het gedaan heb. voornamelijk voor haar toekomst… dat lijkt op termijn ( en aankomende situatie) al de eerste vruchten af te werpen.
Het geregel en gepuzzel, verstand en gevoelens sloopt me soms. Dit vind ik soms echt kut aan het ouderschap in de vorm die ik ken.
Herkenbaar. Emotioneel ook.. afscheid nemen van het 'kleine jongetje' wat hij in mijn gedachten en voor mijn gevoel soms nog is. Ik vind het best lastig.quote:Op woensdag 8 maart 2023 14:54 schreef Sjeen het volgende:
Een heel ander aspect wat ik niet leuk/lastig vind aan ouderschap… loslaten.
Herkenbaar.quote:Op woensdag 8 maart 2023 14:54 schreef Sjeen het volgende:
Een heel ander aspect wat ik niet leuk/lastig vind aan ouderschap… loslaten.
Bij je eerste was je ook nog, behalve dat het geen nakomertje was, normaal.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 18:27 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Ja. Het merendeel van onze ouders (beide kanten) is zeer onderkoeld.
En uiteindelijk zijn er drie mensen belangrijk hierin en wij zijn alledrie heel blij. En een boel lieve vrienden ook. Maar ik herinner me al dat commentaar en die open monden van mijn eerste zwangerschap écht niet.
Wat een verspilling. Soms stelt Fok me zo teleurquote:Op dinsdag 21 februari 2023 21:39 schreef exode het volgende:
Zeg het niet, zeg het niet, zeg het niet, zeg het niet.
Als je als ouder(s) tijd en zin hebt om je hier druk om te maken, dan heb je echt een goed leven. Of zouden ze in elk aspect van hun leven zo willen controleren? Dan is het weer niet zo gek dat ze het ouderschap niet leuk vindenquote:Op woensdag 8 maart 2023 14:09 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Ik werk zelf al 15 jaar in de kinderopvang en het wordt de laatste jaren gewoon echt steeds minder leuk... Toen ik begon op de groep was ik 90% met de kinderen bezig en 10% met administratie dingetjes, inmiddels is dat 60/40 en dat is niet waarom ik ooit de kinderopvang in gegaan ben.. de leidster kind ratio veranderd ook steeds en met het huidige personeelstekort maakt dat de puzzel alleen maar groter, werken op te grote groepen, geen achterwacht, ouders die steeds gekkere eisen gaan stellen (bijv een kind omkleden als t naar buiten gaat in zn oude kleding en binnen zn nette kleding, en nee dan niet 1x maar elke wissel... ) en het is voor bovenaf nooit goed genoeg...
Neemt niet weg dat ik iedereen de rust van goede opvang gun, een stabiele plek en duidelijkheid wanneer je kind terecht kan...
OT... speelafspraakjes en de daaruitvolgende ruzie onderling omdat broertje mee wil doen en dat niet mag of juist omdat hij niet mee wil doen als prinses... en een vriendinnetje die mijn dochter influistert dat ze snoep aan mij moeten vragen....
Vast wel. Het is een opeenstapeling van onnatuurlijkheden natuurlijkquote:Op woensdag 8 maart 2023 15:49 schreef Vanyel het volgende:
Ik loop duizend jaar achter, maar ik doe het gewoon.
[..]
Bij je eerste was je ook nog, behalve dat het geen nakomertje was, normaal.
Ik herinner me wel wat open monden en commentaar, m.n. via via, rondom onze eerste zwangerschap. Ik denk dat ze bij ons niet zo rechtstreeks durfden
Zou niet meespelen dat je dit arme bloedje moedwillig laat ontstaan in een situatie waar nóóit kinderen geboren zouden moeten worden want bah en tegennatuurlijk en gewoon FOUT?
quote:Op woensdag 8 maart 2023 14:26 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Amen, zuster.
Weet je wat ik het ergste vind? Dat je dan met veel moeite alles hebt kunnen plannen, en dan gaat er één ding scheef en dan klettert alles in elkaar. Bijvoorbeeld dat er ineens een kind een beetje ziek is.
Dat gevoel van "oh nee, daar gaan we" is echt met geen pen te beschrijven, want dan zit je met achgossie naar kind, sorry naar je baas, alsjeblieft naar je noodoppas igv ziekte, kunnen we verzetten naar je sportteam/vriendinnen/familie/whatever en als die week dan helemaal in de soep gedraaid is, dan begint de tweede te kuchen en als je dan twee weken niet hebt kunnen slapen ben jij aan de beurt.
Bij dat eerste jankje van kind 1 gaan dus alle alarmbellen af
Welke vrouwen? De thuiszittende?quote:Op woensdag 8 maart 2023 13:08 schreef SQ het volgende:
Bijvoorbeeld. Of überhaupt mensen.quote:Op woensdag 8 maart 2023 16:08 schreef LadyTagliatelle het volgende:
[..]
Welke vrouwen? De thuiszittende?
Overal is een personeelstekort, dus wat dat betreft maakt het niet uit waar je werkt, iedereen is hard nodig.quote:Op woensdag 8 maart 2023 16:16 schreef SQ het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld. Of überhaupt mensen.
Het is een lastige spagaat want aan de ene kant vinden we met z'n allen dat er te weinig mensen in de kinderopvang werken en aan de andere kant wil niemand in de kinderopvang werken. Maar goed ik ga er in dit topic niet meer verder op in, zal m meenemen naar die andere
Ik denk dat veel mensen meer voor de maatschappij zouden kunnen betekenen in de kinderopvang, dan in hun huidige baan/sector.quote:Op woensdag 8 maart 2023 20:00 schreef Avelie het volgende:
[..]
Overal is een personeelstekort, dus wat dat betreft maakt het niet uit waar je werkt, iedereen is hard nodig.
Als mensen massaal hun eigen sector uit zouden stappen om in de kinderopvang te werken, dan verschuift het probleem alleen maar.
Eerste wat in mij opkomt zijn al die 'coaches'quote:Op woensdag 8 maart 2023 20:15 schreef Viv het volgende:
[..]
Ik denk dat veel mensen meer voor de maatschappij zouden kunnen betekenen in de kinderopvang, dan in hun huidige baan/sector.
In/bij de gemeente waar ik (voor)werk bouwen ze momenteel aan een flat waarín een nieuwe basisschool komt én een parkeergarage. Ook komt er speelgelegenheid en meer groen in de nabijheid van deze flat.quote:Op woensdag 8 maart 2023 20:26 schreef Loj het volgende:
Hier heel veel geluk gehad met de bso, Ow en Js vonden de bso verschrikkelijk en toen startte er toevallig een nieuwe bso hier.
Op mijn school gaan we nog een stapje verder… wij hebben de aankomende drie jaar geen plek meer voor nieuwe kleuters. En niet alleen wij, maar ook de 3 andere scholen in de wijk zitten vol en hebben een wachtlijst. Oh en er komt binnen 3/4 jaar nog een volledige nieuwe wijk, achter onze wijk en de gemeente is vergeten om hier ruimte te reserveren voor een eventuele nieuwe school, dus de bewoners van de nieuwe wijk hebben straks geen plek op onze scholen.
Dus die moeten dan minstens 15 min fietsen naar de basisschool
natuurlijk kan dit niet en moet de gemeente hier nog wat mee… maar voor nu is dit toch een bizarre situatie
(
Hier wilden ze op de plek van de basisschool allemaal nieuwe (gezins)woningen plaatsen. De school moest dan maar weg en alle kinderen van de school (en de nieuwe van de nieuwe wijk dus) moesten maar naar een school iets verderop DIE AL VOL ZITquote:Op woensdag 8 maart 2023 20:26 schreef Loj het volgende:
Hier heel veel geluk gehad met de bso, Ow en Js vonden de bso verschrikkelijk en toen startte er toevallig een nieuwe bso hier.
Op mijn school gaan we nog een stapje verder… wij hebben de aankomende drie jaar geen plek meer voor nieuwe kleuters. En niet alleen wij, maar ook de 3 andere scholen in de wijk zitten vol en hebben een wachtlijst. Oh en er komt binnen 3/4 jaar nog een volledige nieuwe wijk, achter onze wijk en de gemeente is vergeten om hier ruimte te reserveren voor een eventuele nieuwe school, dus de bewoners van de nieuwe wijk hebben straks geen plek op onze scholen.
natuurlijk kan dit niet en moet de gemeente hier nog wat mee… maar voor nu is dit toch een bizarre situatie
(
Verbindersquote:Op woensdag 8 maart 2023 20:41 schreef Peacefulll het volgende:
[..]
Eerste wat in mij opkomt zijn al die 'coaches'![]()
Als al die mensen nou eens terug gaan de arbeidsmarkt op.
Bizar. Dan valt het bij ons nog mee. T is uitgeloot voor de school van onze eerste keus, maar tweede keus wel ingeloot. Op loopafstand.quote:Op woensdag 8 maart 2023 20:26 schreef Loj het volgende:
(
Precies dat, het is geweldig en ook geweldig lastig.quote:Op woensdag 8 maart 2023 15:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Herkenbaar.
En met iedere leeftijd weer andere zaken loslaten. Wel ook heel erg mooi, vind ik, maar pfff lastig ook.
Ja, zo frustrerend, dat het probleem blijkbaar is dat vrouwen maar meer moeten werken, maar vervolgens blijkt uberhaupt werken al lastig te zijn zonder opvang. En zo frustrerend dat als je eenmaal eindelijk een plek hebt, dat niet wil zeggen dat die plek ook blijft. Over 6 jaar kunnen ze misschien wel alleen thuisblijven maar tot die tijd blijf je afhankelijk van opvang.quote:Op woensdag 8 maart 2023 06:59 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Nou dit inderdaad.
Ik kan dan echt mijzelf ergeren aan het stomme voorrangsbeleid wat ze hebben waardoor een vriendin die later heeft aangemeld, wel al plek heeft voor 3 dagen in de week omdat haar jongste daar straks naar het kinderdagverblijf gaat. Dat is hetzelfde kinderdagverblijf waar wij geweigerd werden, omdat we maar 1 dag willen en minimaal 2 af moesten nemen. Ow en ook het kinderdagverblijf waar wij voorrang kregen op een plek, want gedwongen verhuizing van ons huidige omdat de school de verhuur van de lokalen had beëindigd om zelf een kinderdagverblijf te starten.
We hebben als alternatieve optie ook een buiten BSO die plek heeft. Gaan ze leuke dingen doen als vuurtjes stoken. Echt een topplan voor mijn kleuter met astma waarbij rook echt een van de triggers is voor een aanval![]()
En als dit gedoe nou een keer was, maar het was destijds met Bas en Anna al dat er gewoon geen plek was op het kinderdagverblijf. En nu ook weer BSO gedoe.
Maar men mag in de media lekker blijven zeuren over dat we meer moeten werken/ onze kinderen dumpen op het kinderdagverblijf etc. Al zou ik meer willen werken, het kan niet eens![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |