Eindstand:quote:Op maandag 27 februari 2023 12:57 schreef Raw85 het volgende:
Misschien leuk voor in de volgende OP: de Volkskrant Stemchecker.
Je kunt je eigen opvattingen vergelijkingen met het stemgedrag van partijen in de EK, ipv je opvattingen vergelijking met het verkiezingsprogramma van een partij.
Voor of tegen referendum?quote:Op maandag 27 februari 2023 14:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eindstand:
CU 19
GL 19
CDA 17
D66 17
VVD 17
PvdA 16
50Plus 13
SGP 13
SP 13
PvdD 12
JA21 8
PVV 8
FvD 7
Ik verschil met CU van mening over de afschaffing van de Eerste Kamer, een correctief bindend referendum, de afschaffing van de bedenktijd van abortus, de plicht om vrouwen op te nemen in de Raden van bestuur en CETA.
Alleen CETA en het referendum vind ik wel echt belangrijk.
Het was al gereekst, maar ik heb het ook in de TT even verduidelijkt.quote:Op maandag 27 februari 2023 14:20 schreef Hanca het volgende:
Dit is eigenlijk al deel 3, kan iemand dit reeksen?
Ik moet zeggen dat ik de vragen niet altijd even logisch vind, Ceta heeft wel een wat andere inpakt dan de aankoop van een Rembrandt.quote:Eindstand:
Op basis van het stemgedrag in de Eerste Kamer zit u het meest op één lijn met CU. U was het op 19 van de 24 beantwoorde stellingen met deze partij eens.
CU 19
50Plus 17
CDA 17
D66 17
GL 17
VVD 17
PvdA 14
SGP 13
SP 13
JA21 12
PvdD 12
PVV 10
FvD 9
Dit. Erg jammer.quote:Op maandag 27 februari 2023 14:52 schreef trein2000 het volgende:
Ik begin mij steeds meer te ergeren aan die stemwijzers, het is te binar. Zoals nu ook weer. De EK afschaffen. Ja leuk, ben ik op zich voor mits dat gepaard gaat met een andere vorm van (bindende) controle op wetgeving. En anders ben ik er tegen. Is dat dan voor of tegen? Doet geen recht aan de werkelijkheid.
En probleem twee is dat ze aan elke stelling evenveel gewicht hangen. Terwijl dat voor het gros van de mensen niet zo is, zo vind ik een coronastelling nu niet meer zo relevant vergeleken met stellingen die veel meer over de toekomst gaan bijvoorbeeld…
Dat klopt idd wel. Die Rembrandt is nogal een onzinvraag.quote:Op maandag 27 februari 2023 14:52 schreef trein2000 het volgende:
Ik begin mij steeds meer te ergeren aan die stemwijzers, het is te binar. Zoals nu ook weer. De EK afschaffen. Ja leuk, ben ik op zich voor mits dat gepaard gaat met een andere vorm van (bindende) controle op wetgeving. En anders ben ik er tegen. Is dat dan voor of tegen? Doet geen recht aan de werkelijkheid.
En probleem twee is dat ze aan elke stelling evenveel gewicht hangen. Terwijl dat voor het gros van de mensen niet zo is, zo vind ik een coronastelling nu niet meer zo relevant vergeleken met stellingen die veel meer over de toekomst gaan bijvoorbeeld…
Helemaal tegen referenda over belangrijke zaken, idd. Leuk bij de invulling van een speeltuin (een wipwap of een schommel?), niet als het over belastingen, defensie, gezondheidszorg of klimaat gaat.quote:Op maandag 27 februari 2023 14:42 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Voor of tegen referendum?
Ik ben van mening dat de laatste mensen die je om belangrijke zaken om raad moet vragen, de eigen burgerbevolking is. Ik wil niet dat mijn, verder bovenbeste, overbuurman de overheid moet gaan adviseren over Gezondheidszorg, Europa of de Woningnood. Dat komt niet goed
Die stemwijzer is verder erg leuk. In mijn geval helemaal in lijn met mijn voorkeuren. Dus Links en progressief.Komt redelijk overeenkomst met jouw lijstje.
Waar vond je die vraag over de EK? Ik had die bij de ZH stemwijzer iig niet.quote:Op maandag 27 februari 2023 14:52 schreef trein2000 het volgende:
Ik had het over dat volkskrantding hier boven. De stemwijzer hier in Overijssel is een/geen van beide/oneens. Kieskompas heeft wel gradaties...quote:Op maandag 27 februari 2023 16:01 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Waar vond je die vraag over de EK? Ik had die bij de ZH stemwijzer iig niet.
Bij de ZH stemwijzer waren er 5 antwoorden mogelijk bij de vragen, overigens, wat ik ook prettig vond, er zit voor mij een verschil tussen "eens maar met kanttekeningen" of "Helemaal mee eens"
Ik vind het meer een indicatie voor een richting dan een stemadvies, overigens.
Op basis van het stemgedrag in de Eerste Kamer zit u het meest op één lijn met 50Plus, CDA, en VVD. U was het op 15 van de 24 beantwoorde stellingen met deze partijen eens.quote:Op maandag 27 februari 2023 14:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eindstand:
CU 19
GL 19
CDA 17
D66 17
VVD 17
PvdA 16
50Plus 13
SGP 13
SP 13
PvdD 12
JA21 8
PVV 8
FvD 7
Ik verschil met CU van mening over de afschaffing van de Eerste Kamer, een correctief bindend referendum, de afschaffing van de bedenktijd van abortus, de plicht om vrouwen op te nemen in de Raden van bestuur en CETA.
Alleen CETA en het referendum vind ik wel echt belangrijk.
Oh, ik zie die Volkskrant wijzer pas net, dat is inderdaad een nogal onzinnig geval en zeker als het over PS gaat gezien de vragen.quote:Op maandag 27 februari 2023 16:03 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik had het over dat volkskrantding hier boven. De stemwijzer hier in Overijssel is een/geen van beide/oneens. Kieskompas heeft wel gradaties...
De verkiezingen gaan natuurlijk maar voor een heel klein deel over de Provinciale Staten, het zijn gewoon Eerste Kamerverkiezingen en dat is voor bijna iedereen de belangrijkste afweging.quote:Op maandag 27 februari 2023 17:28 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Oh, ik zie die Volkskrant wijzer pas net, dat is inderdaad een nogal onzinnig geval en zeker als het over PS gaat gezien de vragen.
Dat weet ik maar het is wel nogal oneerlijk om landelijke issues die vaak onderdeel van een regeerakkoord zijn op de PS verkiezingen te projecteren.quote:Op maandag 27 februari 2023 18:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
De verkiezingen gaan natuurlijk maar voor een heel klein deel over de Provinciale Staten, het zijn gewoon Eerste Kamerverkiezingen en dat is voor bijna iedereen de belangrijkste afweging.
Zolang Rutte er nog zit wordt toch alles over het hek heen gekeild naar provincie en gemeente. Valt wat voor te zeggen dat er bij de provincie nu meer invloed te behalen is dan landelijk, in ieder geval zolang onbegrijpelijkerwijs zoveel mensen op de VVD blijven stemmen.quote:Op maandag 27 februari 2023 18:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
De verkiezingen gaan natuurlijk maar voor een heel klein deel over de Provinciale Staten, het zijn gewoon Eerste Kamerverkiezingen en dat is voor bijna iedereen de belangrijkste afweging.
Wat is invloed. Want de decentrale overheden verworden steeds meer van autonome bestuurslaag naar een rijksuitvoeringsorganisatie in de regio.quote:Op maandag 27 februari 2023 18:26 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Zolang Rutte er nog zit wordt toch alles over het hek heen gekeild naar provincie en gemeente. Valt wat voor te zeggen dat er bij de provincie nu meer invloed te behalen is dan landelijk, in ieder geval zolang onbegrijpelijkerwijs zoveel mensen op de VVD blijven stemmen.
De tweede kamer gaat over een veel breder scala aan onderwerpen. Ik geloof dat de stemwijzer die ik voor de aardigheid deed bijna voor de helft over infrastructuur ging.quote:Op maandag 27 februari 2023 18:55 schreef zakjapannertje het volgende:
[ afbeelding ]
De Partij voor de Dieren scoort laag nu bij mij. Terwijl, bij de Stemwijzer voor vorige de Tweede Kamerverkiezingen kwamen zij bij mij als eerste uit de bus.
‘wint debat’quote:Op maandag 27 februari 2023 19:41 schreef Nober het volgende:
JA21: Nanninga (JA21) wint debat
Fijn dat JA21 dit online zet ondanks de 'Wij van WC eend'-titel.
Ruim veertien uur, mag dat wel?quote:Op maandag 27 februari 2023 20:12 schreef Cirilico het volgende:
Zijn er nog fokkers stembureaulid deze verkiezingen? :p
quote:De stembureauleden dienen om 07.00 uur aanwezig te zijn op het stembureau. Na de sluiting van het stembureau om 21.00 uur helpen de voorzitter en stembureauleden mee met het tellen van de uitgebrachte stemmen.
quote:Op dinsdag 28 februari 2023 08:52 schreef Nober het volgende:
[..]
Ruim veertien uur, mag dat wel?
[..]
https://www.rijksoverheid(...)en-op-een-stembureauquote:Hoeveel uur per dag werkt een stembureaulid?
De stembureaus zijn op de dag van de verkiezing voor het publiek geopend van 7.30 uur tot 21.00 uur. Daarna vindt de telling plaats. Dit duurt totdat de telling klaar is. Het aantal uren dat u actief bent, is afhankelijk van de gemeente waarin u werkt. Per gemeente verschilt dat. Veel gemeenten werken bijvoorbeeld in twee ploegen.
U kunt er het beste rekening mee houden dat u een groot deel van de dag op het stembureau zult zijn. Meer informatie hierover vindt u vaak op de website van de gemeente van uw keuze.
je bedoeld die partij die de met 1 zetel de afgelopen periode de coalitie tussen VVD, CDA en FVD mogelijk maakte die daarna wil snel in elkaar donderde.quote:Op maandag 27 februari 2023 18:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
Geen stemwijzer nodig. Wordt lokaal Brabants.
quote:Op maandag 27 februari 2023 20:12 schreef Cirilico het volgende:
Hier dan wel een fokker die zich er vanuit een Gemeente mee bezig houdt. Maar ik ga zelf niet op een stembureau zitten die dag. Ben dan wel op het gemeentehuis aanwezig.quote:Op maandag 27 februari 2023 20:12 schreef Cirilico het volgende:
Ik weet niet wat de arbo daar van vindt maar "we" zijn als het tegen zit weleens bezig tot 3-4 uur in de nacht. (uitzondering hoor)quote:Op dinsdag 28 februari 2023 08:52 schreef Nober het volgende:
[..]
[..]
Zeker!quote:Op dinsdag 28 februari 2023 14:06 schreef Alpha0 het volgende:
Is er ook een stemwijzer voor de waterschappen?
Den Haag heeft ochtend- en middagshifts. Ik zit dan van 16-eindtijd op het bureau. Meestal zijn wij binnen 2 uur klaar met tellen en opruimen.quote:Op dinsdag 28 februari 2023 08:52 schreef Nober het volgende:
[..]
[..]
quote:
Ook leuk.quote:Op dinsdag 28 februari 2023 10:53 schreef rival het volgende:
[..]
Hier dan wel een fokker die zich er vanuit een Gemeente mee bezig houdt. Maar ik ga zelf niet op een stembureau zitten die dag. Ben dan wel op het gemeentehuis aanwezig.
quote:Rondom de aanstaande verkiezingen is goed te zien wat het effect van die steeds stevigere bubbels is. Ik voer sinds de jaren zeventig verkiezingsonderzoek uit. Peilingen, waarmee ik zo goed mogelijk probeer de electorale voorkeuren (en andere) onder de bevolking te volgen. Kort voor verkiezingen kwam ik dan met prognoses voor de uitslag. Doorgaans kwamen die prognoses vrij goed uit, soms minder goed. Gemiddeld verschilde het 1,5 zetel per partij. In 2019 was mijn prognose bij de Provinciale Statenverkiezingen dat FVD groter zou kunnen worden dan de VVD.
quote:De grote vraag zal op 15 maart zijn in welke mate de opkomst tussen de kiezers in de verschillende bubbels zal verschillen. Het zou best zo kunnen zijn dat door die polarisatie de opkomst onder de kiezers van partijen aan de flanken hoger zal zijn dan bij de kiezers onder de partijen die meer in het midden zitten en dus hoger gaan eindigen dan ze nu staan.
Aldus Maurice de Hondquote:Mocht de 15e de uitslag niet volgens uw persoonlijke verwachting zijn, dan is blijkbaar de omvang van uw eigen bubbel minder groot dan u denkt, of de opkomst van de kiezers uit uw eigen bubbel is minder hoog geweest, of in andere bubbels juist hoger. Dus in plaats van vooraf of achteraf te klagen over fraude of partijdigheid, raad ik u aan om uw energie te besteden aan het zorgen voor zo een hoog mogelijke opkomst bij de verkiezingen van de mensen binnen uw eigen bubbel.
Zijn altijd opkomstverkiezingen dit. Geeft er ook een bijzondere dynamiek aan, als er een partij is die zijn achterban wel weet te motiveren om massaal te komen dan kan het snap gaan. Zie FvD vier jaar terug.quote:Op dinsdag 28 februari 2023 18:27 schreef Jojoke het volgende:
[..]
[..]
[..]
Aldus Maurice de Hond
https://indepen.nl/verkie(...)iseerde-samenleving/
Wie heeft eigenlijk de vorige statenverkiezingen het best voorspeld? Kan mij voorstellen dat degene die het beste de opkomst voorspelt, ook de beste peilingen heeft. Het lijkt mij dat een verkiezing als deze vooral traditionele en activistische stemmers trekt.
Denk dat ik voor de PvdD ga.quote:Op dinsdag 28 februari 2023 19:24 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Eindstand:
GL 17
PvdA 16
PvdD 16
50Plus 13
D66 13
SGP 13
SP 13
CU 12
PVV 12
CDA 11
FvD 11
VVD 11
JA21 10
Vetgemeste walrus.quote:Op maandag 27 februari 2023 19:41 schreef Nober het volgende:
JA21: Nanninga (JA21) wint debat
Fijn dat JA21 dit online zet ondanks de 'Wij van WC eend'-titel.
Zag je ook met gemeenteraadsverkiezingen, mensen denken dat die lokale partijen goed zijn voor de regio, en heel sociaal zijn, maar vaak is het gewoon een soort VVD light.quote:Op dinsdag 28 februari 2023 09:37 schreef DestroyerPiet het volgende:
[..]
je bedoeld die partij die de met 1 zetel de afgelopen periode de coalitie tussen VVD, CDA en FVD mogelijk maakte die daarna wil snel in elkaar donderde.
Lokale partijen vind ik ook altijd wat weird.quote:Op dinsdag 28 februari 2023 20:50 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Zag je ook met gemeenteraadsverkiezingen, mensen denken dat die lokale partijen goed zijn voor de regio, en heel sociaal zijn, maar vaak is het gewoon een soort VVD light.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |