abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208165877
We gaan weer richting verkiezingen van de Provinciale Staten (en waterschappen). Het leek me een goed idee om met een centraal topic te komen voor discussie, partijprogramma's, kandidatenlijsten en ander relevant nieuws dat momenteel niet geschikt is voor andere topics.

De eerste stemwijzers zijn er al: https://stemwijzer.nl/
Hier komt kieskompas voor elke provincie: https://www.kieskompas.nl(...)enverkiezingen-2023/

En een stemchecker: https://www.volkskrant.nl(...)hecker-2023~v631422/
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208165890
Dit is eigenlijk al deel 3, kan iemand dit reeksen?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208165971
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 12:57 schreef Raw85 het volgende:
Misschien leuk voor in de volgende OP: de Volkskrant Stemchecker.

Je kunt je eigen opvattingen vergelijkingen met het stemgedrag van partijen in de EK, ipv je opvattingen vergelijking met het verkiezingsprogramma van een partij.
Eindstand:

CU 19
GL 19
CDA 17
D66 17
VVD 17
PvdA 16
50Plus 13
SGP 13
SP 13
PvdD 12
JA21 8
PVV 8
FvD 7

Ik verschil met CU van mening over de afschaffing van de Eerste Kamer, een correctief bindend referendum, de afschaffing van de bedenktijd van abortus, de plicht om vrouwen op te nemen in de Raden van bestuur en CETA.

Alleen CETA en het referendum vind ik wel echt belangrijk.
  maandag 27 februari 2023 @ 14:42:44 #4
176480 GarlandBriggs
No ma\'am I cannot...
pi_208166136
quote:
1s.gif Op maandag 27 februari 2023 14:25 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eindstand:

CU 19
GL 19
CDA 17
D66 17
VVD 17
PvdA 16
50Plus 13
SGP 13
SP 13
PvdD 12
JA21 8
PVV 8
FvD 7

Ik verschil met CU van mening over de afschaffing van de Eerste Kamer, een correctief bindend referendum, de afschaffing van de bedenktijd van abortus, de plicht om vrouwen op te nemen in de Raden van bestuur en CETA.

Voor of tegen referendum?
Ik ben van mening dat de laatste mensen die je om belangrijke zaken om raad moet vragen, de eigen burgerbevolking is. Ik wil niet dat mijn, verder bovenbeste, overbuurman de overheid moet gaan adviseren over Gezondheidszorg, Europa of de Woningnood. Dat komt niet goed :D

Die stemwijzer is verder erg leuk. In mijn geval helemaal in lijn met mijn voorkeuren. Dus Links en progressief. :) Komt redelijk overeenkomst met jouw lijstje.
pi_208166173
Ik kom op JA21. 18 vd 24
pi_208166176
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 14:20 schreef Hanca het volgende:
Dit is eigenlijk al deel 3, kan iemand dit reeksen?
Het was al gereekst, maar ik heb het ook in de TT even verduidelijkt.
zie email 27 oktober
pi_208166241
quote:
Eindstand:

Op basis van het stemgedrag in de Eerste Kamer zit u het meest op één lijn met CU. U was het op 19 van de 24 beantwoorde stellingen met deze partij eens.

CU 19
50Plus 17
CDA 17
D66 17
GL 17
VVD 17
PvdA 14
SGP 13
SP 13
JA21 12
PvdD 12
PVV 10
FvD 9
Ik moet zeggen dat ik de vragen niet altijd even logisch vind, Ceta heeft wel een wat andere inpakt dan de aankoop van een Rembrandt.
Incelfrikandel
pi_208166247
Ik begin mij steeds meer te ergeren aan die stemwijzers, het is te binar. Zoals nu ook weer. De EK afschaffen. Ja leuk, ben ik op zich voor mits dat gepaard gaat met een andere vorm van (bindende) controle op wetgeving. En anders ben ik er tegen. Is dat dan voor of tegen? Doet geen recht aan de werkelijkheid.

En probleem twee is dat ze aan elke stelling evenveel gewicht hangen. Terwijl dat voor het gros van de mensen niet zo is, zo vind ik een coronastelling nu niet meer zo relevant vergeleken met stellingen die veel meer over de toekomst gaan bijvoorbeeld…
zie email 27 oktober
pi_208166701
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 14:52 schreef trein2000 het volgende:
Ik begin mij steeds meer te ergeren aan die stemwijzers, het is te binar. Zoals nu ook weer. De EK afschaffen. Ja leuk, ben ik op zich voor mits dat gepaard gaat met een andere vorm van (bindende) controle op wetgeving. En anders ben ik er tegen. Is dat dan voor of tegen? Doet geen recht aan de werkelijkheid.

En probleem twee is dat ze aan elke stelling evenveel gewicht hangen. Terwijl dat voor het gros van de mensen niet zo is, zo vind ik een coronastelling nu niet meer zo relevant vergeleken met stellingen die veel meer over de toekomst gaan bijvoorbeeld…
Dit. Erg jammer.
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_208166764
Bijzonder ook weer dat ik bij 3 stemwijzers 3 verschillende uitslagen krijg. Dat is volgens mij altijd nog zo geweest bij vorige keren. En dan ook echt compleet anders.
pi_208166909
quote:

Dat klopt idd wel. Die Rembrandt is nogal een onzinvraag.

Bij afschaffen Tweede Kamer heb ik voor gestemd, in dat debat ging het toen in elk geval over het instellen van een ander controlerend systeem dat controleert op Grondwet, verdragen, uitvoerbaarheid e.d.
pi_208166936
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 14:42 schreef GarlandBriggs het volgende:

[..]
Voor of tegen referendum?
Ik ben van mening dat de laatste mensen die je om belangrijke zaken om raad moet vragen, de eigen burgerbevolking is. Ik wil niet dat mijn, verder bovenbeste, overbuurman de overheid moet gaan adviseren over Gezondheidszorg, Europa of de Woningnood. Dat komt niet goed :D

Die stemwijzer is verder erg leuk. In mijn geval helemaal in lijn met mijn voorkeuren. Dus Links en progressief. :) Komt redelijk overeenkomst met jouw lijstje.
Helemaal tegen referenda over belangrijke zaken, idd. Leuk bij de invulling van een speeltuin (een wipwap of een schommel?), niet als het over belastingen, defensie, gezondheidszorg of klimaat gaat.
pi_208167034
quote:

Waar vond je die vraag over de EK? Ik had die bij de ZH stemwijzer iig niet.

Bij de ZH stemwijzer waren er 5 antwoorden mogelijk bij de vragen, overigens, wat ik ook prettig vond, er zit voor mij een verschil tussen "eens maar met kanttekeningen" of "Helemaal mee eens"

Ik vind het meer een indicatie voor een richting dan een stemadvies, overigens.
pi_208167075
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 16:01 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Waar vond je die vraag over de EK? Ik had die bij de ZH stemwijzer iig niet.

Bij de ZH stemwijzer waren er 5 antwoorden mogelijk bij de vragen, overigens, wat ik ook prettig vond, er zit voor mij een verschil tussen "eens maar met kanttekeningen" of "Helemaal mee eens"

Ik vind het meer een indicatie voor een richting dan een stemadvies, overigens.
Ik had het over dat volkskrantding hier boven. De stemwijzer hier in Overijssel is een/geen van beide/oneens. Kieskompas heeft wel gradaties...
zie email 27 oktober
  maandag 27 februari 2023 @ 17:07:34 #15
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_208167837
quote:
1s.gif Op maandag 27 februari 2023 14:25 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eindstand:

CU 19
GL 19
CDA 17
D66 17
VVD 17
PvdA 16
50Plus 13
SGP 13
SP 13
PvdD 12
JA21 8
PVV 8
FvD 7

Op basis van het stemgedrag in de Eerste Kamer zit u het meest op één lijn met 50Plus, CDA, en VVD. U was het op 15 van de 24 beantwoorde stellingen met deze partijen eens.
EINDSTAND
Aantal overeenkomstige stellingen

50Plus 15
CDA 15
VVD 15
JA21 14
CU 13
D66 13
GL 13
SGP 13
PVV 12
PvdA 12
FvD 11
PvdD 10
SP 9
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
  maandag 27 februari 2023 @ 17:26:30 #16
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_208168084
VK Stemchecker:
Op basis van het stemgedrag in de Eerste Kamer zit u het meest op één lijn met PvdA. U was het op 21 van de 24 beantwoorde stellingen met deze partij eens.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_208168119
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 16:03 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik had het over dat volkskrantding hier boven. De stemwijzer hier in Overijssel is een/geen van beide/oneens. Kieskompas heeft wel gradaties...
Oh, ik zie die Volkskrant wijzer pas net, dat is inderdaad een nogal onzinnig geval en zeker als het over PS gaat gezien de vragen.
pi_208168309
Ah ja, die Volkskrant wijzer.

GL 19
PvdA 18
D66 17
- knip -
JA21 8
PVV 8
FvD 7

Prescies zoals mijn eigen overwegingen en andere stemwijzers. De definitieve keuze maak ik aan de hand van een of twee debatjes en de partijprogrammas.

Verder ook wel een beetje bijzonder inderdaad. Het referendum (alsjeblieft niet), de Rembrandt (who cares) en het QR bewijs (niet zo relevant meer) allemaal bij elkaar :')
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_208168684
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 17:28 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Oh, ik zie die Volkskrant wijzer pas net, dat is inderdaad een nogal onzinnig geval en zeker als het over PS gaat gezien de vragen.
De verkiezingen gaan natuurlijk maar voor een heel klein deel over de Provinciale Staten, het zijn gewoon Eerste Kamerverkiezingen en dat is voor bijna iedereen de belangrijkste afweging.
pi_208168758
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 18:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
De verkiezingen gaan natuurlijk maar voor een heel klein deel over de Provinciale Staten, het zijn gewoon Eerste Kamerverkiezingen en dat is voor bijna iedereen de belangrijkste afweging.
Dat weet ik maar het is wel nogal oneerlijk om landelijke issues die vaak onderdeel van een regeerakkoord zijn op de PS verkiezingen te projecteren.
pi_208168778
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 18:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zolang Rutte er nog zit wordt toch alles over het hek heen gekeild naar provincie en gemeente. Valt wat voor te zeggen dat er bij de provincie nu meer invloed te behalen is dan landelijk, in ieder geval zolang onbegrijpelijkerwijs zoveel mensen op de VVD blijven stemmen. :{
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_208168835
quote:
1s.gif Op maandag 27 februari 2023 18:26 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Zolang Rutte er nog zit wordt toch alles over het hek heen gekeild naar provincie en gemeente. Valt wat voor te zeggen dat er bij de provincie nu meer invloed te behalen is dan landelijk, in ieder geval zolang onbegrijpelijkerwijs zoveel mensen op de VVD blijven stemmen. :{
Wat is invloed. Want de decentrale overheden verworden steeds meer van autonome bestuurslaag naar een rijksuitvoeringsorganisatie in de regio.
zie email 27 oktober
pi_208169175

De Partij voor de Dieren scoort laag nu bij mij. Terwijl, bij de Stemwijzer voor vorige de Tweede Kamerverkiezingen kwamen zij bij mij als eerste uit de bus.
  maandag 27 februari 2023 @ 18:59:23 #24
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208169241
Geen stemwijzer nodig. Wordt lokaal Brabants.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208169275
quote:
11s.gif Op maandag 27 februari 2023 18:55 schreef zakjapannertje het volgende:
[ afbeelding ]

De Partij voor de Dieren scoort laag nu bij mij. Terwijl, bij de Stemwijzer voor vorige de Tweede Kamerverkiezingen kwamen zij bij mij als eerste uit de bus.
De tweede kamer gaat over een veel breder scala aan onderwerpen. Ik geloof dat de stemwijzer die ik voor de aardigheid deed bijna voor de helft over infrastructuur ging.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  maandag 27 februari 2023 @ 19:32:03 #26
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_208169704
PvdA volgens deze test.
Stem toch gewoon op de SP.

Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_208169885
JA21: Nanninga (JA21) wint debat

Fijn dat JA21 dit online zet ondanks de 'Wij van WC eend'-titel.
pi_208170638
Zijn er nog fokkers stembureaulid deze verkiezingen? :p
Hotapnyc
pi_208173989
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 19:41 schreef Nober het volgende:
JA21: Nanninga (JA21) wint debat

Fijn dat JA21 dit online zet ondanks de 'Wij van WC eend'-titel.
‘wint debat’ :') wat een nonsens
pi_208174511
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 20:12 schreef Cirilico het volgende:
Zijn er nog fokkers stembureaulid deze verkiezingen? :p
Ruim veertien uur, mag dat wel?
quote:
De stembureauleden dienen om 07.00 uur aanwezig te zijn op het stembureau. Na de sluiting van het stembureau om 21.00 uur helpen de voorzitter en stembureauleden mee met het tellen van de uitgebrachte stemmen.
pi_208174536
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2023 08:52 schreef Nober het volgende:

[..]
Ruim veertien uur, mag dat wel?
[..]

quote:
Hoeveel uur per dag werkt een stembureaulid?
De stembureaus zijn op de dag van de verkiezing voor het publiek geopend van 7.30 uur tot 21.00 uur. Daarna vindt de telling plaats. Dit duurt totdat de telling klaar is. Het aantal uren dat u actief bent, is afhankelijk van de gemeente waarin u werkt. Per gemeente verschilt dat. Veel gemeenten werken bijvoorbeeld in twee ploegen.

U kunt er het beste rekening mee houden dat u een groot deel van de dag op het stembureau zult zijn. Meer informatie hierover vindt u vaak op de website van de gemeente van uw keuze.
https://www.rijksoverheid(...)en-op-een-stembureau
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')