Nee juist niet. Wij consumeren meer, wij moeten met minder zijn. Dat hele overbevolkingsverhaal komt er uiteindelijk altijd op neer dat het probleem verschoven wordt naar net die plekken die juist minder bijdragen aan de totale uitstoot. "Maar het gaat echt om het klimaat hoor!"quote:Op zondag 19 februari 2023 20:34 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dan kun je je beter concentreren op bijv. Afrikaanse landen.
Nederland weegt echter wel heel zwaar aan de consumptiekant van het probleem, daarnaast neemt de Nederlandse bevolking nog steeds behoorlijk toe, met weer meer consumptie tot gevolg.quote:Op zondag 19 februari 2023 20:29 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat zal je dan idd op een of andere manier moeten afdwingen. In Nederland nog niet echt nodig.
Welnee. Die militante achterban vindt dat juist prima. Volstrekt logisch ook met die communistische achtergrond van ze. Had niet gedacht dat ze zo dom waren hardop te gaan filosoferen over het gebruik van geweld. Zo zie je maar weer waar arrogantie toe leidt.quote:Op zondag 19 februari 2023 16:48 schreef Jaroon het volgende:
Woede om bijeenkomst over ’klimaatgeweld’ en betrokkenheid GL-Kamerlid
Door ONZE PARLEMENTAIRE REDACTIE
1 uur geleden
in BINNENLAND
DEN HAAG - Een avond die in het teken staat van de vraag of ’klimaatgeweld’ toegestaan zou moeten worden, zorgt voor woede in de Tweede Kamer. GL-Kamerlid Suzanne Kröger zou spreken op de avond, maar trekt zich terug.
GL-Kamerlid Suzanne Kröger
GL-Kamerlid Suzanne KrögerⒸ ANP
Het gaat om een bijeenkomst onder de noemer van ’Moreel beraad over het klimaat’. Maar op de poster, waarop onder meer Kröger staat aangekondigd, staat genoemd dat het gaat om ’reflectie over de vraag of we geweld moeten gebruiken om de aanpak van de klimaatcrisis af te dwingen’. Op de site van Pakhuis de Zwijger, de locatie in Amsterdam waar de avond op 7 maart wordt georganiseerd, staat iets soortgelijks: „Is vreedzaam protest wel genoeg, of zou het gebruik van geweld, dan wel tegen objecten, dan wel tegen personen, heroverwogen moeten worden?”
De insteek van de avond zorgt voor woede in politiek Den Haag. „Discussie over de vraag of vreedzaam protest genoeg is. ’Moet geweld tegen objecten, dan wel tegen personen heroverwogen worden?’ NEE!!”, zegt VVD-Kamerlid Ingrid Michon. „Totaal bizar dat de klimaatbeweging overweegt om geweld te gebruiken! Het doel heiligt niet de middelen.” Michon stelt Kamervragen aan minister Dilan Yesilgöz (Justitie).
PVV-leider Wilders zet ook grote vraagtekens bij de avond: „Dus GL-Tweede Kamerlid Suzanne Kröger gaat naar een beraad over de vraag of geweld gebruikt moet worden om de aanpak van de klimaatdoelen af te dwingen. Gevaarlijk om dat alleen al te overwegen.”
BBB-voorvrouw Caroline van der Plas zet er ook kanttekeningen bij dat überhaupt een avond wordt georganiseerd over de vraag of ’klimaatgeweld’ zou moeten worden toegestaan’: „Verander het woord klimaat in stikstof en de sprekers in boeren, dan stond de hele Tweede Kamer op de kop.”
Ook raadsvragen
Die vraagtekens heeft JA21-senator en Amsterdams gemeenteraadslid Annabel Nanninga ook. Zij gaat er op haar beurt raadsvragen over stellen: „Een GL-kamerlid gaat gezellig babbelen of klimaatactivisten geweld kunnen gebruiken? In een zaal gesubsidieerd door de gemeente Amsterdam nota bene. Doodeng dat extreemlinks serieus gaat praten over geweld toepassen.”
Kröger zelf zegt te zijn ’gevraagd voor een debatavond over klimaatactivisme’, maar af te haken nu de geweldsvraag centraal staat: „Ik sta voor vreedzaam protest en voor mij staat buiten kijf dat geweld gebruiken daarbij niet hoort. Ik heb de organisatie laten weten dat nu dit de insteek is, ik niet aanwezig ben.”
BRON: https://www.telegraaf.nl/(...)kkenheid-gl-kamerlid
Dit gaat Groen Links héél veel pijn doen. En terecht.
Maar dan moet je ook migratie van lage- naar hoge consumptiegebieden voorkomen.quote:Op zondag 19 februari 2023 20:33 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Gezien wij relatief veel consumeren, moeten onze aantallen harder afnemen. Tenminste als de geboortebeperking echt bedoeld is om het klimaat te redden.
We moeten toe naar minder mensen. Het gaat niet alleen om vervuiling maar ook om wat gewoon kan. Dat mensen ook nog een normaal leven kunnen hebben. In bepaalde landen in Afrika blijft het normaal dat je tich kinderen krijgt zonder enige toekomst. Daar moet je serieus gaan voorlichten. Die mensen komen straks hierheen.quote:Op zondag 19 februari 2023 20:37 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Nee juist niet. Wij consumeren meer, wij moeten met minder zijn. Dat hele overbevolkingsverhaal komt er uiteindelijk altijd op neer dat het probleem verschoven wordt naar net die plekken die juist minder bijdragen aan de totale uitstoot.
Ik ben links.quote:Op zondag 19 februari 2023 14:57 schreef PiyeReloaded het volgende:
Klimaatproblemen lenen zich niet voor een gewelddadige oplossing. Het is namelijk een probleem dat best veel handelen vereist van mensen en organisaties met een sterke maatschappelijke positie. Geweld leidt af, omdat de aandacht dan gaat naar het bestrijden van dat geweld.
Geweld is vooral nuttig wanneer je wil dat iets abrubt stopt. Je wil dat een groep mensen niet wordt onderdrukt, je wil dat dieren niet worden mishandeld. Je kan natuurlijk zeggen 'ik wil dat het verergeren van het klimaatprobleem stopt', maar dat is te indirect om op te acteren. Er moeten alternatieven gevonden en geďmplementeerd worden. Dat dwing je niet af met geweld.
Maar wel goed dat er in ieder geval over wordt nagedacht. Jezelf beperken tot een vreedzame aanpak is niet slim in een niet-vreedzame wereld.
[..]
Is het klimaat nu ook al woke? Tegenwoordig plak je dat stempeltje maar gewoon op alles wat linkse mensen zeggen en jou niet zo boeit?
Ja, maar als zij naar hier komen en wij worden dan werkt het ook niet.quote:Op zondag 19 februari 2023 20:37 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Nee juist niet. Wij consumeren meer, wij moeten met minder zijn. Dat hele overbevolkingsverhaal komt er uiteindelijk altijd op neer dat het probleem verschoven wordt naar net die plekken die juist minder bijdragen aan de totale uitstoot. "Maar het gaat echt om het klimaat hoor!"
Dit. Dat is dus de vaak genegeerde keerzijde van mensen uit de derdewereldlanden hier halen; die worden bijkans per definitie vervuilender.quote:Op zondag 19 februari 2023 20:39 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Maar dan moet je ook migratie van lage- naar hoge consumptiegebieden voorkomen.
Klopt.quote:Op zondag 19 februari 2023 20:39 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Maar dan moet je ook migratie van lage- naar hoge consumptiegebieden voorkomen.
O, het gaat niet alleen om vervuiling? Het is misschien gewoon het aloude riedeltje 'bruine mensen neuken als konijnen en het moet stoppen', waar dan een argument bij gezocht wordt, in plaats van op basis van argumentatie tot een conclusie komen.quote:Op zondag 19 februari 2023 20:39 schreef Jaroon het volgende:
[..]
We moeten toe naar minder mensen. Het gaat niet alleen om vervuiling maar ook om wat gewoon kan. Dat mensen ook nog een normaal leven kunnen hebben. In bepaalde landen in Afrika blijft het normaal dat je tich kinderen krijgt zonder enige toekomst. Daar moet je serieus gaan voorlichten. Die mensen komen straks hierheen.
Daar is het een probleem omdat men werkelijk deze kant op wil komen. Men denkt vaak werkelijk dat het geluk hier ligt. Men krijgt veel kinderen die geen kant opkunnen. Zelfs niet in steden binnen eigen land.quote:Op zondag 19 februari 2023 20:47 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Klopt.
[..]
O, het gaat niet alleen om vervuiling? Het is misschien gewoon het aloude riedeltje 'bruine mensen neuken als konijnen en het moet stoppen', waar dan een argument bij gezocht wordt, in plaats van op basis van argumentatie tot een conclusie komen.
Het vruchtbaarheidsgetal neemt al decennia flink af in Afrika en hun uitstoot is lager. Begin de geboortebeperking hier, dan kijken we daarna verder. Een betere wereld begint bij jezelf.
Woke is inderdaad de kernwaarden van waar links ooit voor stond aan het opslokken.quote:Op zondag 19 februari 2023 20:48 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Ja en alles dat je stom vindt in linkse kringen is woke.
Het Nederlandse geboortecijfer is al jaren dalende. En was al laag.quote:Op zondag 19 februari 2023 20:47 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Klopt.
[..]
O, het gaat niet alleen om vervuiling? Het is misschien gewoon het aloude riedeltje 'bruine mensen neuken als konijnen en het moet stoppen', waar dan een argument bij gezocht wordt, in plaats van op basis van argumentatie tot een conclusie komen.
Het vruchtbaarheidsgetal neemt al decennia flink af in Afrika en hun uitstoot is lager. Begin de geboortebeperking hier, dan kijken we daarna verder. Een betere wereld begint bij jezelf.
Woke was iets voor zwarte mensen in de USA.quote:Op zondag 19 februari 2023 20:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Woke is inderdaad de kernwaarden van waar links ooit voor stond aan het opslokken.
Het klimaat is verder niet woke; zorgen erover hebben ook niet. Het blindstaren op dat issue en als het even kan ook proberen (al dan niet met 'geweld') andere mensen, voornamelijk Jan Modalen, via allerlei middelen waaronder emo-chantage een schuldgevoel aan te praten, terwijl er ondertussen in China en India op veel grotere schaal problemen spelen qua klimaatbeleid, is dat wel. Zeker wanneer je weet waar Jan Boerenlul heden ten dage allemaal al mee te maken krijgt.
Dat blijkt hier ook wel weer: niet direct meegaan in het narratief van die club = "je hebt maling aan het milieu, het klimaat, de planeet en de kinderen".
Dodelijk vermoeiend...
Zou als fly on the wall wel aanwezig willen zijn bij zo'n sessie in het 'Progressief Café'.
Dat was het ja. Hier is het een toxische hobby voor allerhande 'progressieve' radicalen.quote:Op zondag 19 februari 2023 20:57 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Woke was iets voor zwarte mensen in de USA.
Gekaapt door veelal welgestelde, wereldvreemde, verveelde, onneukbare, en gefrustreerde witte vrouwen met achter hun aan een roedel neckbeards, simps en incels die hun piemeltjes nat proberen te krijgen.quote:Op zondag 19 februari 2023 20:57 schreef Jaroon het volgende:
[..]
De meeste mensen in Afrika hebben geen enkele behoefte om hierheen te komen en de meeste Afrikaanse migranten gaan naar andere Afrikaanse landen. Verder komt de meeste migratie uit Afrikaanse landen juist uit de landen met hogere welvaart en lagere vruchtbaarheidscijfers.quote:Op zondag 19 februari 2023 20:49 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Daar is het een probleem omdat men werkelijk deze kant op wil komen. Men denkt vaak werkelijk dat het geluk hier ligt. Men krijgt veel kinderen die geen kant opkunnen. Zelfs niet in steden binnen eigen land.
'Alles wat ik stom vind is woke'quote:Op zondag 19 februari 2023 20:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Woke is inderdaad de kernwaarden van waar links ooit voor stond aan het opslokken.
Het klimaat is verder niet woke; zorgen erover hebben ook niet. Het blindstaren op dat issue en als het even kan ook proberen (al dan niet met 'geweld') andere mensen, voornamelijk Jan Modalen, via allerlei middelen waaronder emo-chantage een schuldgevoel aan te praten, terwijl er ondertussen in China en India op veel grotere schaal problemen spelen qua klimaatbeleid, is dat wel. Zeker wanneer je weet waar Jan Boerenlul heden ten dage allemaal al mee te maken krijgt.
Uiteraard worden Jan en Janneke Modaal ook nog eens in het verdomhoekje gezet wanneer ze, oh gruwel, besluiten kinderen te krijgen.
Dat blijkt hier ook wel weer: niet direct meegaan in het narratief van die club = "je hebt maling aan het milieu, het klimaat, de planeet en de kinderen". Kinderen die we verder heel weinig moeten krijgen.
Dodelijk vermoeiend...
Zou als fly on the wall wel aanwezig willen zijn bij zo'n sessie in het 'Progressief Café'.
Megasterke reactie.quote:Op zondag 19 februari 2023 21:03 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
'Alles wat ik stom vind is woke'
-EttovanBelgie (Brabantse visionair)
Dat laatste is echt niet het geval. En dat zie je daar ook voor je ogen gebeuren. Er overleven steeds meer kinderen daar. Zeker in de buurt van steden. Er is dan geen geld meer over voor ziektekosten en opleiding als je 14 kinderen hebt. 14? Ja. Dat was bij wachten die ik kende redelijk gewoon. En de ultieme goal is en mensen zeggen dat tegen je. Naar een westers land.quote:Op zondag 19 februari 2023 21:00 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
De meeste mensen in Afrika hebben geen enkele behoefte om hierheen te komen en de meeste Afrikaanse migranten gaan naar andere Afrikaanse landen. Verder komt de meeste migratie uit Afrikaanse landen juist uit de landen met hogere welvaart en lagere vruchtbaarheidscijfers.
Het is een niet kloppend stereotype dat mensen maar meer kinderen krijgen dan ze aankunnen en dat vervolgens tot problemen leidt. Een hoog geboortetal is juist een overlevingsstrategie die verschillende problemen die uit armoede voorkomen uitbalanceert.
Dit blijft een probleem, als je kritiek hebt op woke, of gedrag woke noemt wordt je acuut voor rechts aangezien.quote:
Ja, maar dat is voor sommige mensen volgens mij echt een volstrekte taboe om te benoemen.quote:Op zondag 19 februari 2023 20:46 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Dit. Dat is dus de vaak genegeerde keerzijde van mensen uit de derdewereldlanden hier halen; die worden bijkans per definitie vervuilender.
Een lange reactie is nog niet zinnig. Ik maakte je eerste post belachelijk omdat je al tijden overal op het forum het woke gevaar loopt te propageren en er van alles bijtrekt dat in de verste verte niet woke is. Als jouw reactie dan is om precies dat te doen, tsja... Wat verwacht je dan?quote:
quote:Op zondag 19 februari 2023 20:57 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Het begint voorspelbaar te worden, inderdaad.quote:Op zondag 19 februari 2023 21:05 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Dit blijft een probleem, als je kritiek hebt op woke, of gedrag woke noemt wordt je acuut voor rechts aangezien.
Ja. Ik ken hem via jou volgens mij. Heel grappig.quote:
Je zou ook gewoon aan kunnen geven waar het in mijn argumentatie aan schort, want het gaat wel wat verder dan "woke is gevaarlijk". Ik geef precies aan waarom dat zo is. Dat je daar niet eens op in gaat, maar met wat domme one-liners komt is eigenlijk ook wel wat ik verwacht.quote:Op zondag 19 februari 2023 21:07 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Een lange reactie is nog niet zinnig. Ik maakte je eerste post belachelijk omdat je al tijden overal op het forum het woke gevaar loopt te propageren en er van alles bijtrekt dat in de verste verte niet woke is. Als jouw reactie dan is om precies dat te doen, tsja... Wat verwacht je dan?
Ik ervaar sommig woke gedrag als zeg maar de nagel aan de doodskist van sociaal-economisch links, en dan met name waar het ontaardt in identiteitspolitiek die groepen verdeeld die samen zouden moeten optrekken.quote:Op zondag 19 februari 2023 20:48 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Ja en alles dat je stom vindt in linkse kringen is woke.
Leuk, doet verder niks af aan het feit dat de blokkeer Friezen geen geweld hebben gebruikt.quote:Op zondag 19 februari 2023 20:22 schreef GrumpyFish het volgende:
Binnen de brede definitie van geweld lijken de snelwegblokkeeracties van ER en de blokker-Friezen inderdaad op elkaar.
Echter zijn de acties van ER wel altijd (1) aangekondigd en (2) niet gericht op specifieke mensen of groepen. Puur gericht op genereren van aandacht, en niet op intimidatie of bedreigen van andersdenkenden.
Er overleven steeds meer kinderen en het geboortetal neemt steeds meer af. Bovendien neemt de migratie uit Afrika niet toe. De cijfers geven geen reden tot geboortebeperking. Stereotypes wel.quote:Op zondag 19 februari 2023 21:04 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat laatste is echt niet het geval. En dat zie je daar ook voor je ogen gebeuren. Er overleven steeds meer kinderen daar. Zeker in de buurt van steden. Er is dan geen geld meer over voor ziektekosten en opleiding als je 14 kinderen hebt. 14? Ja. Dat was bij wachten die ik kende redelijk gewoon. En de ultieme goal is en mensen zeggen dat tegen je. Naar een westers land.
Iedereen boos op elkaar maar niemand boos op zichzelf.quote:Op zondag 19 februari 2023 20:37 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Nee juist niet. Wij consumeren meer, wij moeten met minder zijn. Dat hele overbevolkingsverhaal komt er uiteindelijk altijd op neer dat het probleem verschoven wordt naar net die plekken die juist minder bijdragen aan de totale uitstoot. "Maar het gaat echt om het klimaat hoor!"
Dat is niet wat je daar ziet en wat men zegt.quote:Op zondag 19 februari 2023 21:48 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Er overleven steeds meer kinderen en het geboortetal neemt steeds meer af. Bovendien neemt de migratie uit Afrika niet toe. De cijfers geven geen reden tot geboortebeperking. Stereotypes wel.
Aangezien het geboortecijfer in Nederland al decennia afneemt hier ook nietquote:Op zondag 19 februari 2023 21:48 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Er overleven steeds meer kinderen en het geboortetal neemt steeds meer af. Bovendien neemt de migratie uit Afrika niet toe. De cijfers geven geen reden tot geboortebeperking. Stereotypes wel.
Klimaat als excuus om de aloude wens van geboortebeperking bij Afrikanen te propageren wimpel ik inderdaad af. Dat zal wel weer woke zijn.quote:Op zondag 19 februari 2023 21:12 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je zou ook gewoon aan kunnen geven waar het in mijn argumentatie aan schort, want het gaat wel wat verder dan "woke is gevaarlijk". Ik geef precies aan waarom dat zo is. Dat je daar niet eens op in gaat, maar met wat domme one-liners komt is eigenlijk ook wel wat ik verwacht.
Helemaal erg wanneer je beseft dat ik me juist als links persoon zorgen maak over de algehele leefbaarheid van het gros der Nederlanders: Jan Modalen. Ik zet vraagtekens bij wat types als jij nu precies van hen verwachten. Het enige dat ik lees is dat "wij" iets moeten doen, of laten; elk argument over Afrika, of andere delen van de wereld, wimpel je weg. Als klap op de vuurpijl stel je nog even voor dat "wij" hier in Nederland qua aantallen moeten afnemen, dat opper je zo even tussendoor.
Het zal wel weer taboe zijn om het over anderen dan blanke Hollanders te hebben als probleem voor het klimaat.
Ik heb andere ervaringen en nu?quote:Op zondag 19 februari 2023 21:49 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat is niet wat je daar ziet en wat men zegt.
Dan verschillen we van mening.quote:Op zondag 19 februari 2023 21:55 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Ik heb andere ervaringen en nu?
Ik heb het nergens over geboortebeperking gehad.quote:Op zondag 19 februari 2023 21:54 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Klimaat als excuus om de aloude wens van geboortebeperking bij Afrikanen te propageren wimpel ik inderdaad af. Dat zal wel weer woke zijn.
Mijn reactie over geboortebeperking hier was precies dat: een reactie. Ik stel het niet voor als oplossing, ik trek een logische conclusie van een bad faith argument om te laten zien dat ie bad faith is. Want als ik dat doortrek tot het punt dat er hier iets moet gebeuren, dan ging het opeens toch niet meer over de vervuiling.
Wat jouw eigen obsessie met woke betreft, zie ik niet echt reden om daar heel veel aandacht aan te besteden. Je trekt iets er aan de haren bij wat je stom vindt, net zoals de rechtsconservatiefjes die alle linkse mensen woke noemen, wanneer je ze uitkomt. Dan zie je het probleem wel, nu niet. Dat ligt aan jezelf.
Nee, het probleem is niet lezen wat ergens staat, maar het wel gebruiken om bestaande ideeën te bevestigen. Ik noemde Etto juist links, maar hij wil graag lezen dat mensen denken dat ie rechts is, omdat ie woke aanvalt, dat vindt ie prachtig.quote:Op zondag 19 februari 2023 21:05 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Dit blijft een probleem, als je kritiek hebt op woke, of gedrag woke noemt wordt je acuut voor rechts aangezien.
Nee, je komt een bestaande discussie binnenvallen, omdat ik je eerder in het topic anti-woke genoemd heb, maar leest niet eerst.quote:Op zondag 19 februari 2023 21:57 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik heb het nergens over geboortebeperking gehad.
En wat stereotypes betreft: kennelijk kun je wel gewoon stellen dat "wij" het probleem zijn omdat "wij" teveel consumeren, o.i.d.
Maar goed: wat moet er specifiek "hier" gebeuren?
Nadat ik je daar op wees, ja.quote:Op zondag 19 februari 2023 21:59 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Nee, het probleem is niet lezen wat ergens staat, maar het wel gebruiken om bestaande ideeën te bevestigen. Ik noemde Etto juist links, maar hij wil graag lezen dat mensen denken dat ie rechts is, omdat ie woke aanvalt, dat vindt ie prachtig.
Wat moeten "wij" hier gaan doen?quote:Op zondag 19 februari 2023 22:00 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Nee, je komt een bestaande discussie binnenvallen, omdat ik je eerder in het topic woke genoemd hebt, maar leest niet eerst.
Nee, in mijn eerste reactie. Ik weet maar al te goed dat je links bent.quote:Op zondag 19 februari 2023 22:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nadat ik je daar op wees, ja.
Niet als vrijwel al die kinderen de kindertijd overleven.quote:Op zondag 19 februari 2023 21:00 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
De meeste mensen in Afrika hebben geen enkele behoefte om hierheen te komen en de meeste Afrikaanse migranten gaan naar andere Afrikaanse landen. Verder komt de meeste migratie uit Afrikaanse landen juist uit de landen met hogere welvaart en lagere vruchtbaarheidscijfers.
Het is een niet kloppend stereotype dat mensen maar meer kinderen krijgen dan ze aankunnen en dat vervolgens tot problemen leidt. Een hoog geboortetal is juist een overlevingsstrategie die verschillende problemen die uit armoede voortkomen uitbalanceert.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |