Het klopt wat je zegt qua totale reistijd, maar een verschil van 4 uur is wel enorm veel.quote:Op vrijdag 3 maart 2023 18:53 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar jij vliegt niet in 4 uur naar Barcelona. Het is 2 uur vliegen, reistijd van en naar het vliegveld plus wachten op security en bagage zit je voor een gewone vakantievlucht (zonder premium lanes en dergelijk) op een uurtje of 6 a 7 en dan schat ik het nog conservatief.
Vanaf datzelfde Schiphol naar Barcelona is 11,5 uur met de trein. Netto dus zo'n 4 uur langer onderweg, afhankelijk van waar je vandaan komt (je kunt ook in Brussel of Rotterdam op de Thalys stappen). Die verbinding heeft alleen een heel groot nadeel, de trein van Parijs naar Barcelona rijdt maar 2 keer per dag en vanuit Nederland haal je de eerste niet. Dus als er een keer vertraging is of versperring dan is de kans aanwezig dat je strandt in Parijs.
En dan zit je dus 'gewoon' in een trein waar je zonder verder gedoe kan instappen, veel meer beenruimte hebt, bijna onbeperkt bagage kan meenemen. Je kinderen gewoon kunnen rondlopen. Ik vind dat echt een prima alternatief, mits de prijs goed is.
Vind je? De dag ben je toch al kwijt, ik moet zeggen dat ik het verschil tussen 7 of 11 uur niet echt merk. (En ik denk eerlijk gezegd dat het verschil nog iets kleiner is voor de meeste mensen). Zeker voor vakantiereizen is dat geen verschil hoor.quote:Op vrijdag 3 maart 2023 19:56 schreef Kickinalfa het volgende:
Het klopt wat je zegt qua totale reistijd, maar een verschil van 4 uur is wel enorm veel.
11 uur of 7 uur geen verschilquote:Op vrijdag 3 maart 2023 19:58 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Vind je? De dag ben je toch al kwijt, ik moet zeggen dat ik het verschil tussen 7 of 11 uur niet echt merk. (En ik denk eerlijk gezegd dat het verschil nog iets kleiner is voor de meeste mensen). Zeker voor vakantiereizen is dat geen verschil hoor.
Ik kan mij voor zakelijke reizen wel voorstellen dat het verschil maakt (ook aangezien die vaak wel premiumlanes en dergelijke gebruiken op het vliegveld)...
In China ook... voor Europeanen. Als tiener geweest en van de 'gids' (die bij elke wijziging van het programma een dag moest nadenken) mochten Europeanen alleen de beste plekken hebben. Mij viel wel op dat de lokale bevolking er heel wat gekreukter en vermoeider uit kwam.quote:Op vrijdag 3 maart 2023 20:36 schreef capricia het volgende:
De nachttrein in Thailand is wel een goede optie.![]()
Ik weet niet welke toeristische route jij neemt. Maar Italië is in principe Arnhem-Zwitserland-Milaan. Utrecht-Verona is bij mij 13,5 uur...quote:Op vrijdag 3 maart 2023 20:36 schreef capricia het volgende:
Ben een keer naar het Gardameer geweest met de trein, na jaren vliegen. Vrienden opzoeken in het naseizoen.
Vliegen 2 uur (plus 2 van te voren aanwezig en nog 2 uur vanaf het vliegveld met de auto), dus 6 uur totaal.
Trein 18 uur (en dan reken ik de rit naar het station niet mee). Meervoudig overstappen en ook gemiste aansluitingen.![]()
Had ik nog 1 aansluiting gemist (in Innsbruck) had ik een taxi plus hotel moeten nemen.
Kosten trein: 309 euro. Vliegtuig 90 euro.
Ik doe dit nooit meer.
Ben ook wel eens met de trein op wintersport geweest. Sleeper. Ook belachelijk duur.
De nachttrein in Thailand is wel een goede optie.![]()
Ik ging niet over Zwitserland. Maar via Innsbruck.quote:Op vrijdag 3 maart 2023 21:24 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik weet niet welke toeristische route jij neemt. Maar Italië is in principe Arnhem-Basel-Milaan. Utrecht-Verona is bij mij 13,5 uur...
Ik heb het wel eens in een dag gedaan vanuit Midden-Italië terug naar Nederland. Dat kan, maar is wel op de grens van wat do-able is.
Laten we het hopen. Alhoewel ik van mening ben dat het niet primair een technisch probleem is maar veel meer zit in de cultuur (in de luchtvaart spreekt iedereen Engels, loop nu eens naar een Frans of Spaans loket) en de ticketing.quote:Op vrijdag 3 maart 2023 21:37 schreef Hanca het volgende:
Het is in elk geval duidelijk dat het nu te complex is, maar NEN-T zou dat dus voor een heel deel moeten oplossen.
Dat laatste is onderdeel van NEN-T, toch? En best kans dat je straks met je Europese DigID treinkaartjes digitaal bij je kunt dragen, lijkt me één van de meest logische toepassingen.quote:Op vrijdag 3 maart 2023 21:46 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Laten we het hopen. Alhoewel ik van mening ben dat het niet primair een technisch probleem is maar veel meer zit in de cultuur (in de luchtvaart spreekt iedereen Engels, loop nu eens naar een Frans of Spaans loket) en de ticketing.
Ik wacht het wel af.quote:Op vrijdag 3 maart 2023 21:37 schreef Hanca het volgende:
Het is in elk geval duidelijk dat het nu te complex is, maar NEN-T zou dat dus voor een heel deel moeten oplossen.
Wij hebben vorige zomer de trein naar Dusseldorf genomen, en van daar het vliegtuig naar Bolzano. Dat is ook nog een optie, al was dat met onze bestemming Merano sowieso wat logischer. Met de trein op de hele rit was dat iets van 13 uur geweest, en dat gaat me toch te ver.quote:Op vrijdag 3 maart 2023 21:30 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik ging niet over Zwitserland. Maar via Innsbruck.
Twee (en soms drie) keer overstappen. Frankfurt en Munchen. En soms Innsbruck dus. Waar ik dus stil stond.
En als je de aansluiting in Frankfurt al mist (al is het gewoon de Duitse ICE vanuit Utrecht), vergeet het maar, het is niet relaxed reizen en veel duurder. Zo jammer.
Alle overstappen plan ik met minimaal 15 minuten tijd, in de app.
Echt een heel andere sensatie dan 'even met het vliegtuig'.
Overigens ga je met de trein naar het Gardameer liefst naar Rovereto of Trente.
Vliegen doe je op Bergamo Milano. Waar geen trein stopt (beetje alla Eindhoven Airport).
Ik vlieg sindsdien maar gewoon op Bergamo voor 80 euro retour en huur daar (buiten het seizoen om) een auto voor 100/200 euro per week.quote:Op vrijdag 3 maart 2023 22:06 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Wij hebben vorige zomer de trein naar Dusseldorf genomen, en van daar het vliegtuig naar Bolzano. Dat is ook nog een optie, al was dat met onze bestemming Merano sowieso wat logischer. Met de trein op de hele rit was dat iets van 13 uur geweest, en dat gaat me toch te ver.
Echt niet. Gewoon naar een kleiner vliegveld dichtbij gaan.quote:Op vrijdag 3 maart 2023 18:53 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar jij vliegt niet in 4 uur naar Barcelona. Het is 2 uur vliegen, reistijd van en naar het vliegveld plus wachten op security en bagage zit je voor een gewone vakantievlucht (zonder premium lanes en dergelijk) op een uurtje of 6 a 7 en dan schat ik het nog conservatief.
Vanaf datzelfde Schiphol naar Barcelona is 11,5 uur met de trein. Netto dus zo'n 4 uur langer onderweg, afhankelijk van waar je vandaan komt (je kunt ook in Brussel of Rotterdam op de Thalys stappen). Die verbinding heeft alleen een heel groot nadeel, de trein van Parijs naar Barcelona rijdt maar 2 keer per dag en vanuit Nederland haal je de eerste niet. Dus als er een keer vertraging is of versperring dan is de kans aanwezig dat je strandt in Parijs.
En dan zit je dus 'gewoon' in een trein waar je zonder verder gedoe kan instappen, veel meer beenruimte hebt, bijna onbeperkt bagage kan meenemen. Je kinderen gewoon kunnen rondlopen. Ik vind dat echt een prima alternatief, mits de prijs goed is.
2 uur vliegen, 2 uur voor security en dan nog een uur om vanaf de vliegtuigdeur bij je huurauto te komen. Zit je al op 5 en dan heb je nog nul reistijd ingecalculeerd.quote:Op zaterdag 4 maart 2023 10:45 schreef nomina het volgende:
[..]
Echt niet. Gewoon naar een kleiner vliegveld dichtbij gaan.
Zakelijk neemt mijn vrouw voor Londen tegenwoordig altijd de trein, reistijd tot aan centrum Londen is gelijk en mogelijk zelfs korter dan vliegen en vele malen comfortabeler.quote:Op zaterdag 4 maart 2023 11:27 schreef trein2000 het volgende:
[..]
2 uur vliegen, 2 uur voor security en dan nog een uur om vanaf de vliegtuigdeur bij je huurauto te komen. Zit je al op 5 en dan heb je nog nul reistijd ingecalculeerd.
Hij is de schuld van de stikstofproblematiek en het personeelstekort in de bouw?quote:Op zaterdag 4 maart 2023 12:00 schreef trein2000 het volgende:
Renovatie Binnenhof mogelijk jaren vertraagd door chaos bij Rijksvastgoedbedrijf. Verantwoordelijk bewindspersoon? Hugo. Need I say more?
https://www.telegraaf.nl/(...)r-het-is-een-zooitje
Ik vermoed dat die chaos al langer bestond dan Hugo de verantwoordelijke minister is of wasquote:Op zaterdag 4 maart 2023 12:00 schreef trein2000 het volgende:
Renovatie Binnenhof mogelijk jaren vertraagd door chaos bij Rijksvastgoedbedrijf. Verantwoordelijk bewindspersoon? Hugo. Need I say more?
https://www.telegraaf.nl/(...)r-het-is-een-zooitje
Dat Hugo altijd goed is in externe oorzaken zoeken is niet nieuw. Maar in de T valt wat anders te lezen: ““Het is er een zooitje”, zegt een ingewijde tegen De Telegraaf over de situatie bij het Rijksvastgoedbedrijf (RVB), dat de verbouwing van het Binnenhof in goede banen moet leiden. Zo zou er veel verloop onder het personeel zijn. Ook zitten sleutelfiguren bij het RVB ziek thuis, bevestigen anderen”.quote:Op zaterdag 4 maart 2023 12:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij is de schuld van de stikstofproblematiek en het personeelstekort in de bouw?
Zoals gewoonlijk tegenwoordig wijs jij weer veel te makkelijk naar een schuldige, bij bijna alles is dat veel te kort door de bocht. Hier ook. Eén van de grote problemen in de politiek, het kinderachtige vingerwijzen en problemen simplificeren, doe jij hier ook hard aan mee.
De Jonge gaf zelf maanden geleden al dat er waarschijnlijk vertraging kwam door stikstof: https://www.ad.nl/politie(...)oruitlopen~a90380c1/
Natuurlijk is het een optelsom, maar we noemen covid, de omgevingswet, nu dit weer. Ieder groot project onder zijn leiding is chaos. Dat is toch ook niet helemaal toeval…quote:Op zaterdag 4 maart 2023 12:12 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik vermoed dat die chaos al langer bestond dan Hugo de verantwoordelijke minister is of was
Covid ga ik niet in mee, vrijwel ieder land heeft dat slecht opgepakt en in ieder land heeft covid beleid tot grote onrust en chaos geleid en uiteindelijk was dat zelfs in China het geval.quote:Op zaterdag 4 maart 2023 12:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Natuurlijk is het een optelsom, maar we noemen covid, de omgevingswet, nu dit weer. Ieder groot project onder zijn leiding is chaos. Dat is toch ook niet helemaal toeval…
Dat de Telegraaf een sensatieblaadje en geen krant is wisten we al. Vind ik verder eigenlijk ook geen bron.quote:Op zaterdag 4 maart 2023 12:12 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat Hugo altijd goed is in externe oorzaken zoeken is niet nieuw. Maar in de T valt wat anders te lezen: ““Het is er een zooitje”, zegt een ingewijde tegen De Telegraaf over de situatie bij het Rijksvastgoedbedrijf (RVB), dat de verbouwing van het Binnenhof in goede banen moet leiden. Zo zou er veel verloop onder het personeel zijn. Ook zitten sleutelfiguren bij het RVB ziek thuis, bevestigen anderen”.
Natuurlijk snap ik ook wel dat het een optelsom van factoren is. Maar het valt wel op dat alles wat De Jonge moet managen in chaos ontaardt. Dat is ook niet helemaal toeval, dat geloof ik ook niet.
De omgevingswet was een puinhoop onder de voorganger, dat is nu juist grotendeels opgelost. Covid was internationaal problematisch en Nederland is daar misschien nog wel het allersoepelst van alle landen doorheen gegaan, zonder echt extreme maatregelen. Dit trouwens mede door het prima werk van het OMT. Dit verhaal was al problematisch onder Knops, die elke paar weken in de Kamer stond hiervoor. Kortom: die optelsom bestaat niet echt.quote:Op zaterdag 4 maart 2023 12:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Natuurlijk is het een optelsom, maar we noemen covid, de omgevingswet, nu dit weer. Ieder groot project onder zijn leiding is chaos. Dat is toch ook niet helemaal toeval…
Ik vind dat je de Telegraaf hier te makkelijk afserveert. Hun parlementaire redactie staat in de Nederlandse journalistiek bekend als zeer goed ingevoerd, daar is vriend en vijand het eigenlijk wel over eens.quote:Op zaterdag 4 maart 2023 12:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat de Telegraaf een sensatieblaadje en geen krant is wisten we al. Vind ik verder eigenlijk ook geen bron.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |