Nou, als ik dat bedrag van de WOZ als verkoopprijs voor mijn oude huis kan krijgen dan spring ik een gat in de lucht, echt waar.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 12:38 schreef laziness het volgende:
Ik snap die verontwaardiging over verhogingen niet zo goed. Het is toch ook gewoon in lijn met de huizenprijzen? Ik was ook niet blij met 90k stijging twee jaar geleden maar gezien de verkoopprijzen was het volledig terecht.
Iedereen is happy om de overwaarde te cashen of de rente te verlagen maar niet om de lasten te dragen van een hogere woz.
Super! Ik ga morgen eens ff kijken (en meten)quote:Op vrijdag 24 februari 2023 10:16 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
https://www.waarderingska(...)rvlakte/oppervlakte/
Ik heb gisteren nog een document gezien dat ik nu niet terug kan vinden, ik ga verder zoeken voor je
Gevonden
https://www.waarderingska(...)gen_juli_2019_01.pdf
Die huizen die spontaan groter zijn geworden bij jullie lijkt me een goede reden om inderdaad bezwaar te makenquote:Op vrijdag 24 februari 2023 12:44 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Nou, als ik dat bedrag van de WOZ als verkoopprijs voor mijn oude huis kan krijgen dan spring ik een gat in de lucht, echt waar.
Ik gok dat de WOZ van het nieuwe huis wel redelijk gaat kloppen met wat een iets ouder vergelijkbaar huis in de wijk dat een paar weken geleden verkocht is zal hebben opgebracht
Let op WOZ per 1/1/2022 ! Dus niet per 1/1/2023quote:Op vrijdag 24 februari 2023 12:44 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik gok dat de WOZ van het nieuwe huis wel redelijk gaat kloppen met wat een iets ouder vergelijkbaar huis in de wijk dat een paar weken geleden verkocht is zal hebben opgebracht
De wozwaarde gaat over 1/1/22, niet 1/1/23…quote:Op vrijdag 24 februari 2023 17:07 schreef Doedezemaar het volgende:
Nou, ik had een beetje gegokt wat de WOZ van het nieuwe huis zou worden en het valt me nog meede gemeente had op haar website gezet dat de gemiddelde stijging 16% zou zijn, dus ik had de woz van een vergelijkbaar huis uit een eerdere fase in de wijk gepakt en daar die 16% bij opgeteld en dat is nagenoeg onze nieuwe WOZ. Stijging is in ons geval meer dan 230% maar da’s niet zo gek als je de toestand van 1/1/22 vergelijkt (toen was het in aanbouw en zat er nog geen dak op) met die van 1/1/23.
Dat geldt voor de waardepeildatum maar niet voor de peildatum voor de toestand, die is 1 januari van het belastingjaar (2023)quote:Op vrijdag 24 februari 2023 17:35 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
De wozwaarde gaat over 1/1/22, niet 1/1/23…
Als het gedurende 2022 opgeleverd is hanteren ze een waardepeildatum per 1-1-2022 gebaseerd op de toestandpeildatum per 1-1-2023, dus dan gaan ze eigenlijk terugrekenen vanaf de situatie op 1-1-2023 naar 1-1-2022.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 17:35 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
De wozwaarde gaat over 1/1/22, niet 1/1/23…
Ze zitten dus gewoon goed?quote:Op donderdag 23 februari 2023 23:24 schreef Kiid het volgende:
[..]
Lijkt dus de tendens te zijn binnen heel Nederland? Ik heb dan een woning gekocht in een krimpregio een poos terug en waar je nog voor 3 ton goed kan wonen, maar onze WOZ waarde is ook met 25% gestegen.
Vind het niet per se negatief al kost het dan meer geld. Met die lagere WOZ voelde het eigenlijk gekkenwerk omdat we een stuk meer betaalde, maar nu is dat gelijk aan wat we voor de woning hebben betaald
Odd, iets misgegaan met de download?quote:Op zaterdag 25 februari 2023 09:01 schreef laziness het volgende:
15,35% oftewel 72k woz stijging hier.
Totale aanslag is wel lager ivm verlaging tarieven.
Het gekke is dat het taxatierapport leeg is. De basis bovenin is gevuld maar geen object gegevens, geen geselecteerde verkochte woningen
Bij ons ook beperkt, zelfs 140k onder onze taxatiewaarde toen we het kochten !quote:Op vrijdag 24 februari 2023 18:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als het gedurende 2022 opgeleverd is hanteren ze een waardepeildatum per 1-1-2022 gebaseerd op de toestandpeildatum per 1-1-2023, dus dan gaan ze eigenlijk terugrekenen vanaf de situatie op 1-1-2023 naar 1-1-2022.
Dat zou gelijk wel eens de reden van onze beperkte WOZ-stijging kunnen zijn.
Ligt er aan welke bron ze hebben. misschien heeft de gemeente je vergunning meegenomen maar heeft het kadaster (waardeloket data) dit nietquote:Op zaterdag 25 februari 2023 13:17 schreef MisChrartin het volgende:
Hier is de WOZ 24% gestegen.
Is wel een grote stijging maar ik kan het ook gebruiken om rentekorting te krijgen op de hypotheek, al is dat tientjeswerk.
Wat ik wel opvallend vind is dat ze uitgaan van de echte vierkante meters (165), maar in het woz waardeloket staat 145 m2. Dat komt denk ik door de dakkapellen. Maar ergens wel vreemd dat er 2 verschillende oppervlakten worden gebruikt.
Wow, dat is idd ook een enorm verschil.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 11:02 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Bij ons ook beperkt, zelfs 140k onder onze taxatiewaarde toen we het kochten !
Referentie panden zijn wel hetzelfde type, maar veel kleinere tuin (300 vs 600m2)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |