abonnement Unibet Coolblue
pi_207878238
Ik vraag dit voor een vriend:

Hij heeft een koopwoning, met lineaire hypotheek voor 30 jaar, waarvan er 5 jaren zijn verstreken.
Tot 4 jaar vrijgezel, maar recent dan toch wat serieuzere vriendin gevonden.

Zijn vriendin en hij willen samenwonen, maar de volgende vragen rijzen dan:
1) moet hij de bank op de hoogte hier van brengen ivm lopende hypotheek?
2) is er dan een nieuwe hypotheek nodig?
3) of alleen een samenwoon contract met de afspraken?
4) of is een nieuwe woning door beide aankopen voordeliger?

Als ik zoek met Google en dergelijke, kom ik alleen op scenario's uit waarin een nieuwe koopwoning door het kersverse stel wordt gekocht. Dat hebben natuurlijk banken graag, maar er moet meer mogelijkheden zijn...

Of moet ik die vriend adviseren gewoon zijn bank te bellen?
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_207878272
Meteen je relatie al als zakelijke verbinding zien. :')

Laat ze eerst inschrijven en een jaartje er wonen. Zien ze daarna wel weer verder.
Uitvinder van de biersmiley.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 6 februari 2023 @ 13:33:35 #3
269689 crew  Viv
pi_207878284
@Godshand dat hangt ervan af wat die vriend (en zijn partner) wil. Is het de bedoeling dat het huis (en de hypotheek) van hun samen wordt?
pi_207878370
Het enige wat nodig is om wat afspraken te maken, afhankelijk van de wensen.
Dit hoeft geen invloed te hebben op de huidige hypotheek, zeker niet wanneer de uitkomst is dat die vriend alles blijft betalen.
De afspraken kunnen in theorie mondeling en op elkaars blauwe ogen, maar omdat het waarschijnlijk pas relevant wordt bij uit elkaar gaan of een sterfgeval, kan je het beter bij de notaris vast laten leggen. Jullie vinden elkaar dan wat minder lief.

Of het voordeliger is om samen iets nieuws te kopen? Daar verwacht je hopelijk geen serieus antwoord op.
pi_207878383
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 13:33 schreef Viv het volgende:
@:Godshand dat hangt ervan af wat die vriend (en zijn partner) wil. Is het de bedoeling dat het huis (en de hypotheek) van hun samen wordt?
Ze willen gezamenlijk onder 1 dak leven op een in deze dure tijden niet al te dure manier...
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_207878400
Antwoord op alle vragen zijn: nee.

Stel mij over een paar jaar dezelfde vragen als zij gaan trouwen of geregistreerd partnerschap aangaan. Ok? Topic kan dicht.
  maandag 6 februari 2023 @ 13:46:20 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_207878446
Doe vooral niks overhaast. Blijf zelf eigenaar en betaal zelf de hypotheek. Daarnaast kun je afspraken maken over het delen van overige kosten.

Eerst maar eens kijken hoe de relatie zich verder ontwikkelt.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 6 februari 2023 @ 14:03:01 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_207878636
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 6 februari 2023 @ 14:25:15 #9
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_207878939
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2023 13:46 schreef Lienekien het volgende:
Doe vooral niks overhaast. Blijf zelf eigenaar en betaal zelf de hypotheek. Daarnaast kun je afspraken maken over het delen van overige kosten.

Eerst maar eens kijken hoe de relatie zich verder ontwikkelt.
Dit dus.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  Moderator maandag 6 februari 2023 @ 14:29:16 #10
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_207879002
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 13:42 schreef RoW_0 het volgende:
Antwoord op alle vragen zijn: nee.

Stel mij over een paar jaar dezelfde vragen als zij gaan trouwen of geregistreerd partnerschap aangaan. Ok? Topic kan dicht.
Het topic gaat helemaal niet dicht.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_207879169
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2023 13:41 schreef Godshand het volgende:

[..]
Ze willen gezamenlijk onder 1 dak leven op een in deze dure tijden niet al te dure manier...
Dan volstaat het om niets te doen (of een samenlevingscontract aan te gaan, wil je het net iets beter regelen).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  maandag 6 februari 2023 @ 15:12:03 #12
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_207879552
O+ O+ Godshand gaat samenwonen O+ O+
pi_207879869
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 14:29 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Het topic gaat helemaal niet dicht.
_O- ^O^

quote:
2s.gif Op maandag 6 februari 2023 15:12 schreef Cue_ het volgende:
O+ O+ Godshand gaat samenwonen O+ O+
Wat een gezelligheid. O+

''Ik vraag dit voor een vriend''. _O-
Aan het typen.....
pi_207879917
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2023 13:30 schreef Godshand het volgende:
Ik vraag dit voor een vriend:

Hij heeft een koopwoning, met lineaire hypotheek voor 30 jaar, waarvan er 5 jaren zijn verstreken.
Tot 4 jaar vrijgezel, maar recent dan toch wat serieuzere vriendin gevonden.

Zijn vriendin en hij willen samenwonen, maar de volgende vragen rijzen dan:
1) moet hij de bank op de hoogte hier van brengen ivm lopende hypotheek?
2) is er dan een nieuwe hypotheek nodig?
3) of alleen een samenwoon contract met de afspraken?
4) of is een nieuwe woning door beide aankopen voordeliger?

Als ik zoek met Google en dergelijke, kom ik alleen op scenario's uit waarin een nieuwe koopwoning door het kersverse stel wordt gekocht. Dat hebben natuurlijk banken graag, maar er moet meer mogelijkheden zijn...

Of moet ik die vriend adviseren gewoon zijn bank te bellen?
Hangt van het samenwoningscontract af. Ga je bijv. in gemeenschap van goederen bij elkaar, dan zijn beiden hoofdelijk eigenaar van het huis en de hypotheek.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 6 februari 2023 @ 15:37:18 #15
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_207879930
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 15:35 schreef blomke het volgende:

[..]
Hangt van het samenwoningscontract af. Ga je bijv. in gemeenschap van goederen bij elkaar, dan zijn beiden hoofdelijk eigenaar van het huis en de hypotheek.
Eigendom van het huis regel je niet met een samenlevingscontract.
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator maandag 6 februari 2023 @ 15:38:50 #16
236264 crew  capricia
pi_207879952
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 15:35 schreef blomke het volgende:

[..]
Hangt van het samenwoningscontract af. Ga je bijv. in gemeenschap van goederen bij elkaar, dan zijn beiden hoofdelijk eigenaar van het huis en de hypotheek.
Een "samenwoningscontract in gemeenschap van goederen"?
Die ken ik niet.
Definitely not CIA
pi_207879957
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2023 15:37 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Eigendom van het huis regel je niet met een samenlevingscontract.
Als je in gemeenschap van goederen trouwt, wel.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 6 februari 2023 @ 15:47:41 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_207880061
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 15:38 schreef blomke het volgende:

[..]
Als je in gemeenschap van goederen trouwt, wel.
Dat noem jij een ‘samenwoningscontract’.

Ja, lachen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_207880138
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2023 15:47 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Dat noem jij een ‘samenwoningscontract’.

Ja, lachen.
_O_ _O_
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_207880987
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 14:29 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Het topic gaat helemaal niet dicht.
Wel waar. En snel een beetje!

😘
pi_207882333
Hoe woont zij op dit moment? Heeft zij ook een koophuis, of huur? Willen ze in haar woning gaan wonen, of in die van hem?

Ik zou nooit zomaar mijn huis uitgaan en bij iemand inwonen zonder iets op papier te zetten. Zeker niet in deze woningmarkt. Het gevaar is veel te groot dat de relatie strandt en dat je op straat staat.

Grote kans dat hij/zijn vriendin dit ook niet wil, dus zij moeten het goed met elkaar regelen.

Kan hij/zij het huis onderverhuren, zodat ze eerst een jaar kunnen proefsamenwonen? Daarna zou ik naar een notaris stappen om het huis op beide namen te zetten, of nog beter: samen een nieuw huis uitzoeken, zodat het ook echt hun plekje is ipv het huis van de ene waar de ander bij inkomt.
pi_207884278
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 13:32 schreef dimmak het volgende:
Meteen je relatie al als zakelijke verbinding zien. :')

Laat ze eerst inschrijven en een jaartje er wonen. Zien ze daarna wel weer verder.
Je kunt afspraken maar beter vooraf maken. Als je eenmaal ruzie hebt, is het een stuk lastiger om afspraken te maken.
pi_207884479
Zouden jullie je huis zomaar opgeven om samen te wonen, zonder afspraken te maken? Zonder iets op papier te zetten? Zonder back up?

Ik vind dat erg onverstandig in deze tijd.
  maandag 6 februari 2023 @ 20:17:54 #24
3542 Gia
User under construction
pi_207884748
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 18:36 schreef Avelie het volgende:
Hoe woont zij op dit moment? Heeft zij ook een koophuis, of huur? Willen ze in haar woning gaan wonen, of in die van hem?

Ik zou nooit zomaar mijn huis uitgaan en bij iemand inwonen zonder iets op papier te zetten. Zeker niet in deze woningmarkt. Het gevaar is veel te groot dat de relatie strandt en dat je op straat staat.

Grote kans dat hij/zijn vriendin dit ook niet wil, dus zij moeten het goed met elkaar regelen.

Kan hij/zij het huis onderverhuren, zodat ze eerst een jaar kunnen proefsamenwonen? Daarna zou ik naar een notaris stappen om het huis op beide namen te zetten, of nog beter: samen een nieuw huis uitzoeken, zodat het ook echt hun plekje is ipv het huis van de ene waar de ander bij inkomt.
Ze hebben al een jaar wat, toch? Verder met je eens, hoor. Ik zou niet te snel van 2 naar 1 woning gaan, alleen vanwege de kosten. Misschien kan vriendinlief gaan 'samenwonen' met een huisgenootje, zodat iemand anders haar kosten betaalt. Weet niet of dat als onderhuur wordt gezien. Hm, waarschijnlijk wel....
pi_207885373
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 20:17 schreef Gia het volgende:

[..]
Ze hebben al een jaar wat, toch? Verder met je eens, hoor. Ik zou niet te snel van 2 naar 1 woning gaan, alleen vanwege de kosten. Misschien kan vriendinlief gaan 'samenwonen' met een huisgenootje, zodat iemand anders haar kosten betaalt. Weet niet of dat als onderhuur wordt gezien. Hm, waarschijnlijk wel....
Ze wonen nog niet samen, dus ik bedoel dat ze eerst op proef gaan samenwonen voordat er iemand z'n huis opzegt.

Zegt wel iemand het (huur)huis op? Dan altijd afspraken op papier maken. Je wil immers niet van de ene op de andere dag op straat gezet kunnen worden.
pi_207885587
@Godshand heeft een echte vriendin? O+ O+

Ontopic: luister naar Lienekien. Altijd een goed advies.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 6 februari 2023 @ 21:18:45 #27
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207886003
4x nee toch?

Woning blijft volledig eigendom, en aansprakelijkheid voor/van, van wie hem nu bezit en de hypotheek heeft afgesloten.

Er wonen brengt verder geen rechten voor de intrekkende partner. Ook mee betalen niet!

Pas bij trouwen of een geregistreerd partnerschap komt de woning om de hoek. Op dat moment kan de eigenaar ervoor kiezen de woning in te brengen, en zijn er verschillende verdeel/eigendom opties mogelijk om vast te leggen voor als het ooit uit mocht gaan.

Verder hoeft er 0,0 geregeld, alleen bouwt de partner die er bij komt wonen 0,0 rechten op mbt de woning of de waarde ervan.

Bijv. https://www.scheidingsinf(...)ouw-uit-huis-zetten/
Dum de dum
pi_207886144
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 21:18 schreef Fe2O3 het volgende:
4x nee toch?

Woning blijft volledig eigendom, en aansprakelijkheid voor/van, van wie hem nu bezit en de hypotheek heeft afgesloten.

Er wonen brengt verder geen rechten voor de intrekkende partner. Ook mee betalen niet!

Pas bij trouwen of een geregistreerd partnerschap komt de woning om de hoek. Op dat moment kan de eigenaar ervoor kiezen de woning in te brengen, en zijn er verschillende verdeel/eigendom opties mogelijk om vast te leggen voor als het ooit uit mocht gaan.

Verder hoeft er 0,0 geregeld, alleen bouwt de partner die er bij komt wonen 0,0 rechten op mbt de woning of de waarde ervan.

Bijv. https://www.scheidingsinf(...)ouw-uit-huis-zetten/
Maar dat moet je maar net willen. Zelf zou ik niet in een huis van een ander willen wonen, zonder dat ik zelf iets opbouw. Dus dan stopt het hele verhaal al.

Je geeft een eigen woning toch niet op voor niks? Ik zou dat ook nooit van mijn partner verwachten, veel te risicovol.
  maandag 6 februari 2023 @ 21:28:09 #29
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_207886174
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 21:26 schreef Avelie het volgende:

[..]
Maar dat moet je maar net willen. Zelf zou ik niet in een huis van een ander willen wonen, zonder dat ik zelf iets opbouw. Dus dan stopt het hele verhaal al.
En ik wil niet iemand moeten uitkopen als het toch spaak gaat, of nog mooier, mijn huis moeten verkopen omdat mijn partner 5 jaar bij me woonde en ik om wat voor reden geen geld heb.
quote:
Je geeft een eigen woning toch niet op voor niks? Ik zou dat ook nooit van mijn partner verwachten, veel te risicovol.
Als je allebei een koopwoning hebt kan je hem toch gewoon aanhouden of verhuren?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_207886275
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 21:28 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
En ik wil niet iemand moeten uitkopen als het toch spaak gaat, of nog mooier, mijn huis moeten verkopen omdat mijn partner 5 jaar bij me woonde en ik om wat voor reden geen geld heb.
[..]
Als je allebei een koopwoning hebt kan je hem toch gewoon aanhouden of verhuren?
Net als jij heeft je partner wellicht ook geen zin om jou te moeten uitkopen. Of haar woning te moeten verkopen, of uit te moeten.

Je gaat erg van jezelf uit, maar wat nou als zij ook al een huis heeft en er hetzelfde instaat? Dan is samenwonen geen optie. Of zou je dan jouw huis in de verhuur gooien en bij haar intrekken?

Gek genoeg staat er in de openingspost niks over de woonsituatie van de partner en staat er ook niet bij in welk huis ze willen gaan wonen.
  maandag 6 februari 2023 @ 21:39:53 #31
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_207886384
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2023 21:34 schreef Avelie het volgende:

[..]
Net als jij heeft je partner wellicht ook geen zin om jou te moeten uitkopen. Of haar woning te moeten verkopen, of uit te moeten.

Je gaat erg van jezelf uit, maar wat nou als zij ook al een huis heeft en er hetzelfde instaat? Dan is samenwonen geen optie. Of zou je dan jouw huis in de verhuur gooien en bij haar intrekken?

Gek genoeg staat er in de openingspost niks over de woonsituatie van de partner en staat er ook niet bij in welk huis ze willen gaan wonen.
Mijn vriendin staat er hetzelfde als mij in gelukkig :P
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_207886528
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 21:39 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Mijn vriendin staat er hetzelfde als mij in gelukkig :P
Daarmee maakt ze zichzelf erg kwetsbaar. Pijnlijk om te zien hoe ongelijkwaardig veel relaties nog altijd zijn. Als je van elkaar houdt, wil je het goed regelen. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je partner.
  maandag 6 februari 2023 @ 21:48:30 #33
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_207886563
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 21:46 schreef Avelie het volgende:

[..]
Daarmee maakt ze zichzelf erg kwetsbaar. Pijnlijk om te zien hoe ongelijkwaardig veel relaties nog altijd zijn. Als je van elkaar houdt, wil je het goed regelen. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je partner.
Ik ga je de details niet vertellen maar je hebt er helemaal gelijk in, financieel gezien is onze relatie zeker ongelijkwaardig. In het nadeel van mij. :D
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_207886781
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 21:48 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Ik ga je de details niet vertellen maar je hebt er helemaal gelijk in, financieel gezien is onze relatie zeker ongelijkwaardig. In het nadeel van mij. :D
Ok, dus zij heeft nog een huis/huizen achter de hand? Dat maakt het verhaal al anders natuurlijk.

Alsnog zou ik graag in mijn eigen huis wonen en zelf aflossen, maar snap dat dit niet voor iedereen even belangrijk is.
  maandag 6 februari 2023 @ 22:33:11 #35
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207887311
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 21:26 schreef Avelie het volgende:

[..]
Maar dat moet je maar net willen. Zelf zou ik niet in een huis van een ander willen wonen, zonder dat ik zelf iets opbouw. Dus dan stopt het hele verhaal al.

Je geeft een eigen woning toch niet op voor niks? Ik zou dat ook nooit van mijn partner verwachten, veel te risicovol.
Mja en ik zou niet na een jaartje daten de helft van mijn woning willen overmaken ...

Het is niet anders, en soms moet je in het leven een gokje wagen of er gewoon vanuit gaan dat het goed zit?

Dit zijn ook niet beslissingen die 2 pubers maken, maar als het goed is twee volwassenen ... het leven zit vol keuzes.
Dum de dum
  Moderator maandag 6 februari 2023 @ 22:43:47 #36
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_207887478
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 22:33 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Mja en ik zou niet na een jaartje daten de helft van mijn woning willen overmaken ...

Het is niet anders, en soms moet je in het leven een gokje wagen of er gewoon vanuit gaan dat het goed zit?

Dit zijn ook niet beslissingen die 2 pubers maken, maar als het goed is twee volwassenen ... het leven zit vol keuzes.
Ik zou met zoiets groots niet gokken. Dat heb ik dan ook niet.
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 6 februari 2023 @ 22:54:13 #37
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207887613
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 22:43 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik zou met zoiets groots niet gokken. Dat heb ik dan ook niet.
Tis ook niet zo dat je direct alles achter je moet verbranden ... daarom ga je ook eerst een beetje latten toch? van niks naar direct samenwonen is een gok natuurlijk. Zeker als je beiden al wat verder in het leven staat met een eigen huur/koop woning.

En het maakt ook uit waar de partner vandaan komt, en wat die al heeft. TS geeft daar nie zoveel info over (maar het was de vraag ook niet :))
Dum de dum
pi_207888141
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 21:26 schreef Avelie het volgende:

[..]
Maar dat moet je maar net willen. Zelf zou ik niet in een huis van een ander willen wonen, zonder dat ik zelf iets opbouw. Dus dan stopt het hele verhaal al.

Je geeft een eigen woning toch niet op voor niks? Ik zou dat ook nooit van mijn partner verwachten, veel te risicovol.
Als jij elke maand het geld dat je anders aan huur kwijt zou zijn op een spaarrekening zet, bouw je een mooie spaarrekening op. De eigenaar van het huis betaald alle kosten mbt het huis, de rest van de lasten worden verdeeld.
pi_207890454
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 15:38 schreef blomke het volgende:

[..]
Als je in gemeenschap van goederen trouwt, wel.
Tegenwoordig is trouwen in gemeenschap van goederen niet de standaard meer, het is nu 'trouwen op huwelijkse voorwaarden', wil je wel alles in één pot gooien dan moet het toekomstige echtpaar daar zelf de voorwaarden voor aan laten passen.
pi_207890581
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2023 13:30 schreef Godshand het volgende:
Ik vraag dit voor een vriend:

Hij heeft een koopwoning, met lineaire hypotheek voor 30 jaar, waarvan er 5 jaren zijn verstreken.
Tot 4 jaar vrijgezel, maar recent dan toch wat serieuzere vriendin gevonden.

Zijn vriendin en hij willen samenwonen, maar de volgende vragen rijzen dan:
1) moet hij de bank op de hoogte hier van brengen ivm lopende hypotheek?
2) is er dan een nieuwe hypotheek nodig?
3) of alleen een samenwoon contract met de afspraken?
4) of is een nieuwe woning door beide aankopen voordeliger?

Als ik zoek met Google en dergelijke, kom ik alleen op scenario's uit waarin een nieuwe koopwoning door het kersverse stel wordt gekocht. Dat hebben natuurlijk banken graag, maar er moet meer mogelijkheden zijn...

Of moet ik die vriend adviseren gewoon zijn bank te bellen?
Ik denk:

Ga eerst maar eens een jaartje bij elkaar logeren, ga zeker ook een paar keer op vakantie, een roadtrip en dan minimaal ook een keer met het vliegtuig naar de Canarische Eilanden (Of zo, in ieder geval iets verder weg dan om de hoek.) en laat zakelijk verder alles zoals het is.

Gaat het na dat jaar nog steeds goed en je wil verder fuseren, dan is dat pas ongeveer de tijd om er verder over na te gaan denken en ook verdere stappen te ondernemen.
  dinsdag 7 februari 2023 @ 10:52:26 #41
3542 Gia
User under construction
pi_207890905
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 20:47 schreef Avelie het volgende:

[..]
Ze wonen nog niet samen, dus ik bedoel dat ze eerst op proef gaan samenwonen voordat er iemand z'n huis opzegt.

Zegt wel iemand het (huur)huis op? Dan altijd afspraken op papier maken. Je wil immers niet van de ene op de andere dag op straat gezet kunnen worden.
Helemaal eens. Ik ken meerdere stellen die eigenlijk willen scheiden, maar noodgedwongen in hetzelfde huis moeten blijven wonen. Die zijn dan wel al wat ouder en kunnen ook niet meer op ouders terug vallen. Maar goed, zelfs als dertiger wil je dat liever niet meer.
  Moderator dinsdag 7 februari 2023 @ 10:57:06 #42
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_207890968
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 10:07 schreef PieterCornelis het volgende:

[..]
Tegenwoordig is trouwen in gemeenschap van goederen niet de standaard meer, het is nu 'trouwen op huwelijkse voorwaarden', wil je wel alles in één pot gooien dan moet het toekomstige echtpaar daar zelf de voorwaarden voor aan laten passen.
Volgens mij is het officieel beperkte gemeenschap van goederen. Je moet dus naar de notaris als je in volledige gemeenschap van goederen wil trouwen, en dat kost geld want een notaris is niet gratis.

In 2017, toen ik trouwde, was de standaard nog gemeenschap van goederen, dus wij moesten naar de notaris om het anders te doen. Ik ben wel benieuwd hoeveel mensen nu daadwerkelijk naar de notaris gaan om het te veranderen naar 'GvG'. Ik denk weinig.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 7 februari 2023 @ 10:58:06 #43
189961 ex
aperture science
pi_207890983
Lekker verhuizen, jaartje kosten zoals gas/water/licht/boodschappen delen (volgens een verdeling die je zelf prettig vind) en daarna is kijken wat je doet. Er zijn veel mogelijke constructies (inkopen ja/nee, alleen mee betalen aan de rente en zelf sparen etc) maar ik zou me daar het eerste jaar helemaal niet druk over maken.

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 10:57 schreef CoolGuy het volgende:
Volgens mij is het officieel beperkte gemeenschap van goederen. Je moet dus naar de notaris als je in volledige gemeenschap van goederen wil trouwen, en dat kost geld want een notaris is niet gratis.

Klopt, vuist regel: Alles van voor huwelijk blijft van jezelf, alles tijdens huwelijk 50/50. Wil je het anders -> notaris.
The cake is a lie!
pi_207904383
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 10:58 schreef ex het volgende:
Lekker verhuizen, jaartje kosten zoals gas/water/licht/boodschappen delen (volgens een verdeling die je zelf prettig vind) en daarna is kijken wat je doet. Er zijn veel mogelijke constructies (inkopen ja/nee, alleen mee betalen aan de rente en zelf sparen etc) maar ik zou me daar het eerste jaar helemaal niet druk over maken.
[..]
Klopt, vuist regel: Alles van voor huwelijk blijft van jezelf, alles tijdens huwelijk 50/50. Wil je het anders -> notaris.
Lekker verhuizen? Wat bedoel je hiermee? Naar welk huis? Wie laat zijn/haar huis achter en wat staat daar tegenover? In deze tijd is het niet handig om zomaar je huis uit te gaan, zonder dat je een back-up plan hebt gemaakt.

Mijn voorkeur zou trouwens gaan naar twee huizen verkopen, samen een nieuw huis kopen en beiden hetzelfde bedrag inleggen. Volgens mij is dat de enige manier om het echt samen te doen, zonder allerlei ingewikkelde constructies.
  woensdag 8 februari 2023 @ 15:50:43 #45
189961 ex
aperture science
pi_207908214
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 10:51 schreef Avelie het volgende:

[..]
Lekker verhuizen? Wat bedoel je hiermee? Naar welk huis? Wie laat zijn/haar huis achter en wat staat daar tegenover? In deze tijd is het niet handig om zomaar je huis uit te gaan, zonder dat je een back-up plan hebt gemaakt.

Mijn voorkeur zou trouwens gaan naar twee huizen verkopen, samen een nieuw huis kopen en beiden hetzelfde bedrag inleggen. Volgens mij is dat de enige manier om het echt samen te doen, zonder allerlei ingewikkelde constructies.
Z'n vriendin naar hem toe want zover ik kan lezen heeft hij de koop woning. Kan uiteraard nog een half jaartje je oude (huur) woning aanhouden als je bang bent om in het diepe te springen.
The cake is a lie!
pi_207908324
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 21:26 schreef Avelie het volgende:

[..]
Maar dat moet je maar net willen. Zelf zou ik niet in een huis van een ander willen wonen, zonder dat ik zelf iets opbouw. Dus dan stopt het hele verhaal al.

Je geeft een eigen woning toch niet op voor niks? Ik zou dat ook nooit van mijn partner verwachten, veel te risicovol.
Ik zou dat ook niet willen.

Maar ik vind bv. meteen samen een huis kopen ook wel weer wat. Heb altijd iets van eerst maar even een tijdje kijken hoe het werkt dat samenwonen met persoon X voor je allerlei investeringen doet.

Heb zelf ook weleens een tijdje gewoond in het huis van een toenmalige vriendin. Maar heb makkelijk praten, want kan het me veroorloven om in een hotel te wonen bij wijze van. Dus een paar weken of maanden hotel, overleef ik dan ook wel.

Als je dat niet kunt en je moet bij vrienden gaan logeren of zo (als het fout loopt), dan sla je jezelf wel voor je kop dat je je huis op hebt gegeven.
pi_207908449
1 & 2: Nee, de hypotheek blijft zoals ie is.
3: zou kunnen. Afhankelijk van hun wensen mbt zaken vastleggen. Staat in beginsel los van de woning.
4: Nee, verhuizen is doorgaans redelijk kostbaar. Kosten aankoop+verkoopmakelaar, advieskosten en afsluitkosten voor een nieuwe hypotheek en overdrachtsbelasting. Je bent gegarandeerd vele duizenden euro's kwijt als je van koopwoning naar een andere koopwoning gaat verhuizen. En dan heb ik het nog niet eens over de kosten van een verfje en vloertje om die nieuwe woning naar wens te maken.

Natuurlijk kunnen er wel wensen zijn of ontstaan om meer 'samen' te regelen. Bijvoorbeeld over de verdeling van kosten, maar belangrijker de erfenis en het nabestaanden pensioen bij vroegtijdig overlijden van één van beiden (en dan in dit geval met name indien de huiseigenaar komt te overlijden).
Wanneer er niets is vastgelegd en de huiseigenaar komt te overlijden, dan staat de partner die daarbij is ingetrokken in principe met lege handen op straat. Want als er niets is geregeld in een testament, erft de samenwonende partner niets en gaat het huis en de rest van de erfenis dus naar de wettelijke nabestaanden (ouders, broers/zussen) van de overledene.

Daarnaast is bij een ander intrekken natuurlijk leuk én makkelijk, maar is het maar de vraag of de woning ook op langere termijn door beiden als fijne thuis ervaren wordt. De woning is gekocht voor één persoon, hoe goed passen beide levens (thuiswerk, hobby's, ontvangen van vrienden/familie) in de woning waar het om gaat? De kans is groot dat er vroeg of laat wel een wens ontstaat voor een 'gezamenlijk liefdesnest'.

Zolang er één woning eigenaar is en de andere slechts in woont, moet je er ook rekening mee houden dat die laatste geen vermogen opbouwt in de vorm van overwaarde op het huis. Bij afspraken over de financiën moet je er rekening mee houden dat de inwonende partner financiële ruimte moet krijgen om op een andere manier vermogen op te bouwen.
  vrijdag 10 februari 2023 @ 13:59:16 #48
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_207935962
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2023 13:30 schreef Godshand het volgende:
Ik vraag dit voor een vriend:

Hij heeft een koopwoning, met lineaire hypotheek voor 30 jaar, waarvan er 5 jaren zijn verstreken.
Tot 4 jaar vrijgezel, maar recent dan toch wat serieuzere vriendin gevonden.

Zijn vriendin en hij willen samenwonen, maar de volgende vragen rijzen dan:
1) moet hij de bank op de hoogte hier van brengen ivm lopende hypotheek?
2) is er dan een nieuwe hypotheek nodig?
3) of alleen een samenwoon contract met de afspraken?
4) of is een nieuwe woning door beide aankopen voordeliger?

Als ik zoek met Google en dergelijke, kom ik alleen op scenario's uit waarin een nieuwe koopwoning door het kersverse stel wordt gekocht. Dat hebben natuurlijk banken graag, maar er moet meer mogelijkheden zijn...

Of moet ik die vriend adviseren gewoon zijn bank te bellen?
Gewoon hypotheek betalen en bank niets vertellen, wij hebben bij het huwelijk onder huwelijkse voorwaarden het huis apart gezet. Maar zoals je iemand wilt toevoegen aan je hypotheek breekt de bank de complete hypotheek open en sluit een nieuwe af. Ben je al snel 5k verder.

Voor wie het wilt weten erft mijn zoon het huis met eeuwig vruchtgebruik van mijn vrouw. Deze constructie blijft betaan tot het huis is afbetaald (binnen nu en 10 jaar)
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')